Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Yaris Hybrid: spojení elektřiny a benzinu dostalo smysl

Toyota Yaris dostala pod kapotu hybridní ústrojí a výrobce slibuje tříapůllitrovou spotřebu. Malá toyota nabitá moderní technikou, která umí jezdit městem jen na elektřinu, dostala zajímavou cenovku 360 tisíc korun. Vyzkoušeli jsme si v praxi, zda má kompaktní toyota nárok na nálepku revoluční auto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

gazda2

Yaris je asi nejlepší malé auto, co se vyrábí.

Příště by bylo možné dotáhnout plnou rekuperaci a dobíjení ze zásuvky. Až někoho napadne a vymyslí se, jak by to šlo, bude možné udělat i dobíjení na semaforech. Úplně nejgeniálnější by bylo, kdyby se na auto dostaly solární panely, co je nějaká  máča postavila (s veřejnou podporou)  na polích.

0/0
29.7.2012 13:28

kiv

Ekohujerství

Ať si každý ekohujer včetně autora článku než začne slintat nad těmito "zázraky" vezme nejdříve do ruky kalkulačku ...:-/ Při velice střízlivém propočtu se prvotní investice "vrátí" po cca 120000 km, což "po městě" znamená min 10 let.provozu. V dobu už v tom budou servisní náklady včetně 2x sady akumulátorů za min dalších 120 -150 K ....

Než tyhle prodotované projekty , tak raději investice do infrastruktury městkých okruhů , optimalizace řízení semaforů ad... a potom i běžný malý benzín bude možné po městě provozovat kolem 4,5 l/100 km... 

Btw.: Zajímavé též jak se tyhle vehementy testují vždy v létě. Ve zdejších podmínkách, kdy je třeba v autě někdy i 5 měs v roce topit, by jim ta čísla tak pěkně nevycházela, že? ;-D

0/0
28.6.2012 17:40

Antonín, topič

---

Ekohujerství je špatné, antiekohujerstvíhujerství je také špatné.

Ten váš velice střízlivý propočet bych velice rád viděl, protože jeho výstupy jsou poněkud komické. Dále bych rád věděl, kdo tyto projekty dotuje. Dále bych rád věděl, kde žijete, že se k vám nedostaly informace o nezávislém topení.

+1/0
28.6.2012 18:35

gazda2

Re: ---

Kalkulačka nic neřeší, vymyslet nějaký fungující vzorec rentability a ekonomické návrtanosti pro výrobce  u podobného auta v zásadě asi nejde. Půjde to tak za 5 let. Jde o to, jestli měla toyota podobný "čuch" a techniku  jako u priusu. Pokud ano, bylo by to pro toyotu  výborný, zároveň by se vyřešil problém co se zbytečnými evropskými automobilovými kapacitami. Prostě by je asi bylo nutno přeměnit na něco užitečnějšího. Pokud to ale dopadne jako s aurisem, bude problém co s nadbytečnými kapacitami v režii toyoty. Osobně hybridnímu yarisu věřím více, než poruchovým rachotícím agregátkům, co se nyní dávají skoro do všech ostatních malých aut.

0/0
29.7.2012 13:41

440bx

Re: Ekohujerství

Na to jsi prisel kde? V pohadce Jak sla astronavigace na vandr?

Tak nejak to vypada, kdyz somalec radi eskymakovi, jak stavet iglu...

0/0
28.6.2012 21:53

dracekv1

spotřeba

ty tabulkové spotřeby jsou krásné, ale nikdo vám neřekne, že začínají s nabitou baterií a končí s vybitou. A kde se ta energie potom v autě veme? Buď si to dobiju ze zásuvky a pokud nemůžu, tak to dobije spalovací motor.

0/0
28.6.2012 7:56

Franta Prudil

Re: spotřeba

Tohle auto podle mě není dobíjitelné ze zásuvky. Podle mě ta spotřeba je reálná, jestli s Priusem jezdí za 4,2.

0/0
28.6.2012 8:01

440bx

Re: spotřeba

Toto neni plug-in. Dobiji se jen pri brzdeni a ze spalovaciho motoru.

Problematika mereni spotreby podle euronorem je tema na jinou diskuzi. Na Spritmonitoru jezdi 1500 priusu za prumernych 5.2l/100 - coz je vzhledem k zamereni auta na mestsky provoz krasna hodnota

0/0
28.6.2012 9:56

ludekn

Re: spotřeba

Jistě, veškerá energie se bere z benzínu. Ale třemi způsoby ho dost šetří:

1) rekuperace - co by se normálně propálilo v brzdách, tady se z velké části podaří zachytit a uchovat na rozjezd

2) Atkinsonův cyklus spalovacího motoru - je úspornější než Ottův a jeho nižší pružnost zde nevadí

3) díky možnosti pomoct spalováku nebo naopak ukládat přebytky do baterky je možné spalovák provozovat v optimálních otáčkách nebo vůbec

Vzhledem ke kapacitě baterky (dojezd 2-3km) je její stav na začátku a konci měření zanedbatelný. Na amatérské měření má větší vliv třeba rozdíl nadmořských výšek aj. Každopádně s Priusem (což je o dvě kategorie větší auto než Yaris) lze opravdu dlouhodobě jezdit pod 4 litry, není to žádná fikce 4km laboratorního okruhu.

0/0
28.6.2012 10:24

Franta Prudil

Re: spotřeba

No otázja jak účinná bude ta rekuperace, jestli tak 20%..

0/0
28.6.2012 14:46

Antonín, topič

Re: spotřeba

Jak jste k tomu došel? Jinak i 20% je víc jak 0%

0/0
28.6.2012 15:38

Franta Prudil

Re: spotřeba

no nevím většinou nemá nic větí účinnost než 50% a tam je toho hodně. Nějaký ten alternátor, měnič, teď to nějak nacpat do té baterie.. Víc než na 30 to nevidím..

0/0
28.6.2012 16:05

Antonín, topič

Re: spotřeba

Většinou nic nemá účinnost větší, než 50%, ale motorgenerátor (neplést s alternátorem z plechu na konzervy), měnič i akumulátor mají účinnost hrubě přes 50%..

0/0
28.6.2012 18:37

ludekn

Re: spotřeba

Někde jsem zahlédnul, že celá soustava ve výsledku tuším cca 60%. Čili žádná sláva, ale lepší než nic - u rekuperace určitě, u plánovitého dobíjení ze spalovacího motoru: evidentně je to ve výsledku menší zlo, než provoz čistě na spalovací motor v málo efektivním režimu.

0/0
29.6.2012 12:43

čirokéz

Benzin

Zatim zůstanu věrný své benzínové Xantii. Nějaký elektrický sakrament - ještě mi to dá ránu.

0/0
28.6.2012 7:37

Franta Prudil

Hybrid + disel?

Zajimavé je, že se nikdo nevydal zatím cestou hybríd + disel. To by podle mě se mohli dostat na 2.7L/100km. Ale Toyota k tomu má nějaký důvod a tvrdila, že spojení hybrid - disel nemá podle ní smysl. (jen fakt netuším jaký důvod to je). Každopádně můžete někdo říct WV a Škodě, ať si dají budíček? Hybrid v malém autě do města je přesně to co spolu sedí. A já věřím, že Toyota prodá v západní Evropě tady toho auta mraky. (na hybrid). Dává to totiž velký smysl. Zatím co Prius je příliš velký, drahý a určený i na meziměsto (kde hybrid je na nic), Yaris určený do města technologii víc využije a baterie u něj nemusí být tak velká a tedy je levnější (ufinancuje se i výměna). Elektrokola mají údajně taky obrovský úspěch v Asii.

0/0
28.6.2012 7:25

Franta Prudil

Re: Hybrid + disel?

Když Toyota udělá pak ještě verzi s dobíjením ze zásuvky s dojezdem do práce na cca 15 km, nebude co řešit.

0/0
28.6.2012 7:28

Franta Prudil

Re: Hybrid + disel?

jinak s hybridy se ve městě jezdí perfektně. Automatická převodovka, klídek. Když má člověk automat v konvenčním autě, tak to často žere ještě tak o 10 až 20% víc..

0/0
28.6.2012 8:04

hudynek

Re: Hybrid + disel?

neni pravda.

Uz davnoi ne. kolikrate automat usetri vic nez klasicka prevodovka. Tam je spisi problem, ze lidi s tim neumi jezdit a honi to stylem prislap odslap coz by v manualu nikdy neudelali.

+1/0
28.6.2012 13:59

Franta Prudil

Re: Hybrid + disel?

No já jsem měl půjčenou moderní Toyotu Avensis 2.2, běžný diselový 4 válec , 110Kw s automatem. A ta ludra žrala 7-8 litrů při relativně slušné jízdě!! Mín než 7 ani zanic. Tedy o 2 litry víc než se sluší a patří na tento disel . Běžná Toyota Avensis s manuálem a 2.0D žere cca 5,6L! Je fakt že třeba  subaru 2,5, 4 válec, 4*4, automat, 120kW,,benzín žrál okolo 7,5. Možná i méně než ta diselová Toyota. To při slušné jízdě dokonce i 6.  Tam ten automat byl řešen ale kulišácky nějakým kovovým řetězem a bylo to jako cvt. Ale fakt úsporné, nežralo to víc a motor   drželo v  optomálních otáčkách. To ta Toyota taky řadila úsporně, ale prostě ten hydroměnič či co to v těch konvenčních automatech je, žere a žeře. (a to to nebylo ani 4*4). Třeba ty DSG od WW jsou taky asi docela úsporné díky podtáčení, ale jsou ve 2 varintách. Pro slabší motory bez hydroměniče do 250Nm a pro silnější už zase s hydroměničem. A tam by mě opravdu zajímalo, jestli to náhodou taky není tak úsporné jak ta Toyota.

0/0
28.6.2012 14:40

mida01

Re: Hybrid + disel?

Také jsem se nad tím pozastavoval, ale teď, když s PIII jezdím, tak jsem pochopil, že to není jen tím, že primární trh pro HSD je USA. Ten spalovací motor chvíli běží, pak se zastaví, pak se zase roztočí a to třeba několikrát rychle za sebou podle polohy plynového pedálu. To by diesel rychle zabilo. Při plynulé jízdě to nedělá, ale při pojíždění ve městě nebo v zácpách by to ten diesel odrovnalo. Proto se rozhodli pro benzín, ale použili Atkinson, čímž tu účinnost trochu zvedli. Diesel by ten provoz prostě nevydržel. Naopak diesel je vhodný pro Amperu, kde spalovací motor funguje pouze jako pohon generátoru v nějakém stabilním režimu provozu. Jenže zde zvítězily americké benzínové preference.

0/0
28.6.2012 10:05

Franta Prudil

Re: Hybrid + disel?

Myslíš, že by to ten disel neustál? No ale zase vyrábět z benzínu do elektřiny a pak do kol, to mi přijde jako prasárna. S tou účinností všech těch věcí nevěřím, že to může dobře dopadnout.

0/0
28.6.2012 14:43

Antonín, topič

Re: Hybrid + disel?

U dieselelektrických lokomotiv je to docela běžné.

0/0
28.6.2012 18:38

809.KocuR

Re: Hybrid + disel?

Není problém vyrobit elektromotor s účinností 97% při výkonu 50 kW. Totéž pro generátor. Účinnost klasické převodovky bude v reálném autě kolem 97%. Účinnost spalováku je cirka 33% v optimálních otáčkách. Nebo taky 25% ...

U těch lokomotiv bylo důvodem to, že výroba mechanické převodovky na přenesení výkonu 1 MW je problém. Obzvlášť při požadavku přenášet ten výkon stabilně v celém rozsahu rychlostí. Veyron sem netahejte, lokomotiva má naběhat 5 milionů kilometrů.

0/0
29.6.2012 13:28

Franta Prudil

Re: Hybrid + disel?

To je fakt, Američani prostě do diselu nesednou. Ikdyž ty jejich traktory by takové 3.0 tdi potřebovaly jako sůl. A ještě by měli polovíční spotřebu...

0/0
28.6.2012 14:45

gazda2

Re: Hybrid + disel?

Myslím že nejde jenom o technickou stránku věci. Trochu primitivnější systém jezdí ve většině kolejových motoráčků. Auta se ale prodávají přes marketing a leze se do vkusu zákazníků, v tomto případě asi hodně v Japonsku a něco v USA. Tam by jim asi nafťáky lidi na rozdíl od střední Evropy a Británie nekupovali.

0/0
29.7.2012 13:48

superkutil

Jaká je návratnost ceny oproti klasickému motoru?

Kdy se pořízení hybridu vyplatí?

+1/0
27.6.2012 22:17

ununun

Re: Jaká je návratnost ceny oproti klasickému motoru?

14. ledna 2014

0/0
27.6.2012 22:22

Tomáš1977

Re: Jaká je návratnost ceny oproti klasickému motoru?

ve 14:32.

0/0
27.6.2012 22:32

Rubik1

Re: Jaká je návratnost ceny oproti klasickému motoru?

Tak to abych uz zacal setrit!

0/0
28.6.2012 3:56

Franta Prudil

Re: Jaká je návratnost ceny oproti klasickému motoru?

tak jestli to ušetří tak 2 L oproti standardnímu benzínu, je to úspora 70 Kč/100Km. Pokud najede dejme tomu 150 000. Tak je úspora 108 000 Kč.

+1/0
28.6.2012 7:58

marat12345

Fabia

já jezdím s Fabií kombi nafťákem po Praze za 4,5l. Fabia je dvakrát větší, levnější a nemusí se jí měnit baterie!

Vymyslete lepší baterie a nedělejte hybridy. Jsou kničemu!

0/0
27.6.2012 21:39

chorche84

Re: Fabia

neni 2x vetsi...a ve stejne vybave ani levnejsi...

+8/0
27.6.2012 21:41

nazi punk

Re: Fabia

ve stejné výbavě ani neexistuje.)

0/0
28.6.2012 12:41

Rubik1

Re: Fabia

Jsou skvele pro zdravejsi vzduch ve mestech! Vas sazomet by mel mit vjezd do Prahy zakazan.

+1/0
28.6.2012 3:57

Franta Prudil

Re: Fabia

Ale ta tvoje fabia pěkně smrdí..

+1/0
28.6.2012 6:45

mida01

Re: Fabia

Ja s PIII po Praze za 3,5 a po dálnici za 4,5 a až budu měnit baterii, ty budeš měnit celé auto ;-D

+1/0
28.6.2012 10:10

Stojan_Jakotyc

Cena baterií a životnost

Vypadá to hezky. Do města OK. Teď jen jde o to jak dlouho vydrží baterie - 2-3 roky? Kolik stojí výměna 150-200 tisíc?

0/0
27.6.2012 20:30

440bx

Re: Cena baterií a životnost

OMG je to tu vsude v diskuzi! U priusu drzi zatim 10 let OK, vymenu nekdo psal tusim ze za 50

0/0
27.6.2012 20:55

chorche84

Re: Cena baterií a životnost

jn, to by se vyplatilo, aby zivotnost koncila pred koncem zaruky...:-)

0/0
27.6.2012 21:06

Qíteček na zábradlí 7. patra

Re: Cena baterií a životnost

V diskusi je to fakt hezký, ale proč není ani slovo o baterii v článku?

0/0
27.6.2012 21:12

440bx

Re: Cena baterií a životnost

no on ten clanek ma tech nedostatku ponekud vic...

Holt křišťál....

0/0
27.6.2012 21:51

pečlivý čtenář

Re: Cena baterií a životnost

Tak to ti tak věřím. A nebo že by "drželi" na 1/20 původní kapacity? Doporučená doba výměny je u Priusů 3 roky, přímo od Toyoty, takže asi tolik k tvé fabulaci.

0/0
27.6.2012 23:07

kajak v zakoně

Re: Cena baterií a životnost

drželi je dost hrozný... :-/

0/0
27.6.2012 23:17

pečlivý čtenář

Re: Cena baterií a životnost

Taky na to smutně koukám, ale opravit se to nedá:-( Člověk by si měl své žblepty po sobě důsledně číst.

0/0
27.6.2012 23:21

ludekn

Re: Cena baterií a životnost

Bože bože. Tu informaci máš prosím odkud ... "přímo od Toyoty"?

Toyota udává životnost baterie se životností auta, tzn. počítá se s 300+ tisíci km a praxe to potvrzuje. Existují exempláře (US taxi,..) s najetými 500-600 tisíci km a mají ji třeba jednou vyměněnou. Můžu potvrdit, že Prius III s najetými téměř 100 tisíci km udrží na (původní) baterku konstantní jízdou po rovině cca 2 kilometry.

0/0
27.6.2012 23:30

jisi258

pekna hracka

uz je elektro smart, hybrid Yaris, pak samo klasika prius a nekde nahore se potaci hybrid Ampera, ceny padaji dolu... jeste tak 5-10 let az se nam rozmnozi po mestech zastrcky a bude to pouzitelne v praxi.

Zatim je to ale jeste porad na zacatku. Navic ta spotreba kolem 3.5l ty investice nikdy nevrati.

Ale je fajn, ze se Toyota snazi. Ted se jeste spolcili s BMW, to zas bude vlna ekosilenstvi na zapad od Ase :)

0/0
27.6.2012 19:10

Raynor

Re: pekna hracka

jak nevrati? ja tam totiz zadny rozdil v cene nevidim ... Kolik stoji stejne vybavene auto nehybrid s automatickou prevodovkou???

0/0
27.6.2012 19:49

jisi258

Re: pekna hracka

to mas stejne jak Yaris s 1.4 common railem. Tez ma spotrebu pod 4, tez stoji 360 tisic a tez se ta investice nevrati. Kolik bys toho musel proboha s tim Yarisem najezdit rocne abys ocenil ten litr a pul az dva na sto, o ktery to zere min nez je dneska prumer? Technika je pekna, ale za 360 tisic sa daji koupit mnohem dospelejsi auta v mnohem lepsi vybave , nebo naopak stejna trida a stejna vybava a zbyde ti odhadem 100tisic na palivo.:-/

0/0
27.6.2012 20:31

username

Re: pekna hracka

No jenže ten nehybridní Yaris ty 4 litry nemá rozhodně ve městě, pakliže budete neustále brzdit, zrychlovat ... tak jste na osmi.

Ten kdo jezdí opravdu primárně ve městě to pozná, prostě třeba jako auto pro pražáka, který jezdí do práce a pak ještě pracovně po praze, tak tomu se to vrátí velmi rychle. Navíc by měly mít hybridy a elektrická auta osvobození od parkovného, takže pak se vyplatí velmi rychle.

0/0
27.6.2012 20:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.