Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Objevu, o který nikdo nestál, je 50. V lijáku pozor na aquaplaning

Psal se rok 1962 a technici pneumatikářského výrobce Dunlop odhalili a popsali jev, který má nepříjemné následky: pneumatiky ztrácejí při vysoké rychlosti na mokré vozovce přilnavost. Právě objevili aquaplaning. Když vás potká, silnice může pěkně klouzat, ani nemusí být zmrzlá, stačí pořádný liják.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jisi258

Prakticka ukazka z YouTube..

akorat tenhle jel rovne a mel dobre pneu ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=9tnv3DICXtY&feature=related

0/0
23.7.2012 20:05

josefl

Aquaplaning

Kdyby se hlídaly náklaďáky, aby nebyly přetížené, nebyly by koleje a bylo by vše v pohodě. Ale to bychom na PČR chtěli asi moc.

0/0
18.7.2012 23:16

dolch

Re: Aquaplaning

To nemusí nastat jen ve vyjetých kolejích. Tudle jsem ho dostal na docela rovné a nově opravené silnici. Prostě jen hrozně lilo a byla tam vrstva vody. Naštěstí jsem dal nohu z plynu a netočil volantem.

0/0
19.7.2012 16:12

JeFFik

Re: Aquaplaning

ale musel jsi přitom jet jak hovado!

0/0
19.7.2012 22:26

mam-rad-pivo

Re: Aquaplaning

to není o vyjetých kolejích

0/0
21.7.2012 8:29

jisi258

hehe...

ze prej se predni kola zacnou pod plynem protacet... tak to sotva, kdyz mam nahon na zadni :)

a vubec, aquaplaning je zalezitost popsana primarne u letadel, u aut v beznych rychlostnich limitech se to stane raz za uhersky rok a to spise vinou odflaklych cest nez pocasi. Pokud jedu v desti 80 tam kde za sucha 110, tak vetsinou cajk.

Ale nekdy tecou pres cestu pri prudsich destich uplne potoky vinou nespravne konstrukce odvodnovacich prikopu a drenazi. Tam to je o usta i pri sedesatce. Ale to bychom chteli po cestarich asi moc, aby udrzovali cesty funkcni.

0/0
18.7.2012 9:07

HrubesaMares

Re: hehe...

aquaplaning hrozi na novych gumachod cca 150, cim sjetejsi, tim driv. Uvadi se, ze na zimnich (ktere spousta ridicu dojizdi v lete) hrozi pri cca 80 km/h - to je na dalnici vcelku predstavitelna rychlost ;-)

0/0
18.7.2012 9:39

K.Bartak

Re: hehe...

Pak není divu, že jsou bouračky:-P

0/0
18.7.2012 10:00

Barbucha_the_bearspook

Re: hehe...

Nojo, zimní jsem dojížděl opravdu jen jednou a stačilo mi to. Od té doby je nechávám radši ekologicky likvidovat a dojíždět budu maximálně v nedalekém bufetu.

0/0
18.7.2012 15:22

aristokrat.ducha

Re: hehe...

každej není závodník jezdící na hraně limitu pneumatik

0/0
18.7.2012 17:06

HrubesaMares

Re: hehe...

viz vyse - v 80 km/h na dalnici nemusis byt zavodnik ;-)

0/0
18.7.2012 17:21

jisi258

Re: hehe...

idealni je vlitnout do rigolu plneho vody a to jeste jenom pulkou auta. takovy bazenek 10cm vody pod pravym kolem a leve na suchu, to je vylozene lahudka.  Akorat to s aquaplaningem nema moc co delat.

Ja mel normalni aquaplaning jen jednou, asi ve 150ti jsem preletel pres regulerni potok, ktery se misto trubkou pod cestou vydal vrchem pres asfalt.

Bylo to takove lupnuti od prednich kol a paradne to cakalo na vsecky strany, pak se chvilku nic nedelo a pak to zas luplo, jak jsem dosedl na cestu. Brzdilo to celkem rychle odporem vody samo, ale kdyby tam byla zatacka, tak bych s tim nevymyslel vubec nic. Jak nerizena strela.

0/0
18.7.2012 20:29

Genial

Re: hehe...

Ja bych 150 do louze nevletel... Nikdy nevis, jak je hluboka a co se vali pod hladinou...

0/0
19.7.2012 14:54

Mr_Hypra

Re: hehe...

Takže byste doporučil v zimě na zimních nejzdit v dešti a nechat auto v garáži ? Nebo přezout na letní ? Obvykle totiž běžně jezdím v lednu za deště na dálnici 130 km/hod. Navíc udává se že na zimních gumách ve střední evropě jezdíme cca 50% v mokru, 10% na sněhu a 40% na suchu. Zajímalo by mě tedy jaká pneu je na to nejvhodnější ??

0/0
20.7.2012 15:42

JeFFik

V lijáku i obyčejné dešti hlavně pozor

na to, že koeficient tření se snižuje na polovinu! Takže když vidím, ty co ve škole ve fyzice nedávali pozor, jak to za deště na dálnici ženou svých stálých 140-150 jako za sucha, tak se nedivím, že stačí aby trochu zapršelo a D1 je neprůjezdná.

+1/−1
17.7.2012 23:40

K.Bartak

Re: V lijáku i obyčejné dešti hlavně pozor

No jo, ale když na ně machr v autosalonu vysypal zkratky ,ABS,EDB,ESP,BAS,ARP, HSA aj, tak přece můžou v lijáku či na ledě jet třeba 200 a nic se jim přece nemůže stát;-DRv.

0/0
18.7.2012 9:58

HrubesaMares

Re: V lijáku i obyčejné dešti hlavně pozor

BLB -> ABS -> JIP -> RIP ;-)

+1/−1
18.7.2012 14:46

K.Bartak

Re: V lijáku i obyčejné dešti hlavně pozor

;-DR^R^R^;-D

0/0
18.7.2012 16:54

I Shot the Devil

Re: V lijáku i obyčejné dešti hlavně pozor

mezi JIP a RIP ještě vložit PÚ.

0/0
18.7.2012 23:47

-dejf-

Re: V lijáku i obyčejné dešti hlavně pozor

v jakem autosalonu?

v bazaru voe

0/0
19.7.2012 18:59

katano

nevim

Dobrou noc :-P

0/0
17.7.2012 23:36

Mražená spermie

Re: nevim

tak určitě.

0/0
18.7.2012 0:02

rubiq

Re: nevim

A je to sport.

0/0
18.7.2012 11:44

dzji

Re: nevim

to štěstíčko nám chybělo

0/0
18.7.2012 12:09

JeFFik

Re: já vím

že Saab je na "akvaplenink" hrozně náchylný, tak na to pozor katano! ;-)

0/0
18.7.2012 1:07

I Shot the Devil

Re: já vím

jenže on už to zapomněl,že kupoval poslední vyrobený Saab.

0/0
18.7.2012 23:49

honza76

mozna se pletu

ale rekl bych ze pokud vjedu i do "velke louze" v rychlosti mensi nez 80 Km/h a zaroven nemam sjete pneumatiky tak k aquaplaning nedojde. :-/

0/0
17.7.2012 23:32

zorro_rojo

Re: mozna se pletu

Dojde. Pokud bude ta louze hlubsi , dojde.

Take jsem si rikal ze nedojde. Mylil jsem se, nastesti jsem to zvladl.

0/0
17.7.2012 23:45

Neutrální Nick

Re: mozna se pletu

Nesmysl. Stejně jako každé podobně paušální tvrzení. Krom rychlosti záleží i na šířce pneu, hloubce vzorku a zatížení kola.

0/0
19.7.2012 16:45

jenickK

"Objev, o který nikdo nestál, slaví 50. narozeniny"

...nebo ještě lépe: "Od objevu, o který nikdo nestál, uplynulo 50 let.".... no nejspíš by to šlo ještě lépe...

+1/−1
17.7.2012 22:44

Miroslavson

Nadpis "Objevu, o který nikdo nestál, je 50"...

R^

0/0
17.7.2012 21:45

honza_votava

Článek jak lusk

Článek jak lusk, celkem o ničem novém, ale ta diskuse... Až se bude vybírat příští rok adept na cenu Česká hlava bude to určitě někdo pod tímto článkem. :-)

0/0
17.7.2012 20:13

jenickK

Re: Článek jak lusk

Upřímně řečeno, v tomto článku mě dostal hlavně ten "ultrasrozumitelný" nadpis. Ano, a někdy také chodím JEN do diskuzí, protože občas bývají zajímavější než článek samotný.;-D

+2/−1
17.7.2012 20:34

I Shot the Devil

Re: Článek jak lusk

táák určitě ,sem tam se najde i někdo,kdo věci opravdu rozumí a člověk se tedy i něco doví.

0/0
18.7.2012 23:51

Atenka

automat

Mám automat. Co mám v tom případě dělat já?

0/0
17.7.2012 19:46

net.Xtreme se nevzdává

Re: automat

Nejezdit v hlubokých kalužích nepřiměřenou rychlostí;-)

0/0
17.7.2012 19:47

Atenka

Re: automat

To ano, ale když už se stane, tak spojku nesešlápnu. Co pak?

0/0
17.7.2012 19:48

Atenka

Re: automat

Můj dotaz byl myšlen vážně, opravdu mi to zajímá. Jaká by měla být správná reakce v autě s automatem?

0/0
17.7.2012 19:49

net.Xtreme se nevzdává

Re: automat

Adekvátní situaci...většinou dát nohu z plynu a držet volant rovně a začít jednat až se auto chytne tedy člověk opustí louži... při aquaplaningu neudělá člověka v podstatě nic, pokud jej dostane v kolejích, tak se nic moc nedějej, jen nemůže brzdit a auto by se mělo dříve či později chytnout, pokud v zatáčce, tak z ní nejspíš vyletí a srovnat to nestihne...nejlepší je ho prostě nedostat...imho je to jako jet po ledu vysokou rychlostí...je to situace s kterou nic dělat nejde a nejlepší je do ní se nedostat...

0/0
17.7.2012 19:57

Atenka

Re: automat

Tam jde jen o to, že s manuálem můžu šlapat na spojku, ale s automatem nemám šanci v tom nedostatku času zkoušet zařadit neutrál (už jenom proto, že to poslepu neumím). Co dělat na ledu (tedy to samé) jsem se také nikde nedočetla.

Jenže když pustím nohu z plynu a nedržím brzdu, tak auto jede, tedy snaží se zabírat. Rozhodně to není to samé, jako když v autě s manuálem pustím plyn, tam nikam auto samo nejede. Takže jsem si myslela, že bych možná měla pustit plyn a normálně točit volantem, protože kdyby se kola chytili, tak by i bez plynu auto jelo rovně.

0/0
17.7.2012 22:01

habr

Re: automat

S automatem jsem moc nejezdil - jen tak svezl. Pokud je to tak jak píšete, asi bych byl za deště na silnici klidnější. To samé na sněhu, ledovce apod. Ten aguaplaning zas pro normálního řidiče, který jezdí klidně a má v pořádku vzorek pneu, není zas tak velkou hrozbou. Větší problém je skoro silně klouzavý povrch silnice hned po začátku deště, kdy se ještě z vozovky nesplavil prach a vytvořil tak jemné blátíčko.

0/0
17.7.2012 22:52

zorro_rojo

Re: automat

Pokud date nohu z plynu, kazde auto, tedy i to s automatem, zacne brzdit motorem. Rozhodne nezabira.  (tedy pokud nemate zapnuty tempomat, pak nastava tzv. jina situace. :] )

JInak receno, plati to same co pro auta s manualem. Nohy z plynu a srovnat. A cekat.

0/0
17.7.2012 23:49

martasex

Re: automat

Tak to jste v žádném automatu nejel, že? Na brždění  motorem můžou existovat některé režimy převodovky (třeba 3), ale v klasickém D, po puštění brzdy a nedotýkání se jakéhokoliv pedálu auto samo jede (výjimka je prudký kopec, kde po puštění všech pedálů auto stojí). ;-)

+1/−1
18.7.2012 8:29

neúplatný sudí

Re: automat

Já mám už druhý automat (DSG) a musím s Vámi nesouhlasit. Převodovka si sama podřadí. stejně jako když jedete s manuálem, akorát, že to dělá samo (a myslím, že i lépe). V každém případě když se přestane šlapat na cokoliv (plyn, brzda). auto se narovnásano. A pokud ne, tak je to situace, kdy i s vyšlápnutou spojkou byste letěla ven...

0/0
18.7.2012 15:33

Neutrální Nick

Re: automat

Diskuse odborniku...

DSG neni klasicky automat typu variator, o kterem evidentne pise kolega, ale je to normalni prevodovka jako ty s fofrklackem, jen je robotizovana (a dvojspojkova).

0/0
19.7.2012 21:44

Pedro Rodriguez

Re: automat

Variátor rovněž není "klasický automat". Variátor je bezestupňová převodovka, která se montuje jen do hrstky aut (např. Mitsubishi).

0/0
20.7.2012 9:42

Pedro Rodriguez

Re: automat

PS: já níže popisuje právě to, čemu se říká "klasický automat" (ne všechny auta mají DSG a to ani dnes), čili to, co najdeš třeba v americkým autě z 80. let, jen trošku zmodernizované. A do variátoru to má daleko. Klasickej automat totiž má narozdíl od variátoru převodový stupně.

0/0
20.7.2012 9:48

Neutrální Nick

Re: automat

OK, beru, nechtěl jsem to ještě více komplikovat.

0/0
20.7.2012 9:53

Pedro Rodriguez

Re: automat

je fakt, že to je docela komplikovaný. Těžko to vysvětlit bez zjednodušení. Každopádně klasickej 4 stupňovej automat je nádherně popsanej v tomhle videu http://www.youtube.com/watch?v=4F0bZBjPYtg kdyby to někoho zajímalo :-)

0/0
20.7.2012 10:12

Neutrální Nick

Re: automat

Právě.

Video je R^.

0/0
20.7.2012 11:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.