Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Světlo inteligentních lamp protančí mezi kapkami deště

Vědci z americké univerzity Carnegie Mellon University vyvinuli nový systém ovládání světlometů pro auta, který umožní zlepšit vidění při jízdě v dešti nebo za sněžení. Dosáhne toho tím, že paprsky světla neosvětlí vločky nebo kapky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

yast

To je zase nesmysl

Uz to vidim, ze to bude blikat a bude to neprijemne na oci. Stejne jako zcela viditelne blikaji diody novejsim autum ...... coz je v dnesni dobe dost nepochopitelne, jak to muzou udelat, aby to blikalo??? To tam nemuzou dat normalni regulator, ale PWM na 50Hz???? OMG! Stejne jako dnesni nove monitory ...... vracime se do dob CRT ..... jako sorry, ale kdyz v LCD zarivkova trubice, nebo jeste hur LEDky, blikaji nejakych 100Hz, tak je to tristni .... technologicky samozrejme nic nebrani tomu, aby to neblikalo vubec .... obycejna usporka s elektronickym predradnikem za 50Kc z tesca "blika" v radu desitek kHz.

+1/0
4.8.2012 13:38

net.Xtreme se nevzdává

Docela dobré na průjezd myčkou...

0/0
4.8.2012 9:13

ziiv

je to nepochybne zajimave

otazkou je, jak drahe a hlavne spolehlive takove systemy budou

0/0
3.8.2012 15:23

Rubik1

Re: je to nepochybne zajimave

Tak nejak bych ocekaval, ze by vypadala reakce na oznameni vyvoje digitalniho fotoaparatu v roce 1985.

0/0
3.8.2012 17:41

net.Xtreme se nevzdává

Re: je to nepochybne zajimave

A při tom až dnes kvalitou konkurují těm klasickým...

0/0
4.8.2012 9:14

ziiv

Re: je to nepochybne zajimave

Taky DF jeste v roce 1999 byly extremne drahe i v "low end" rade a vydrz na baterie byla zoufala (dsolova par desitek snimku, protoze cip byl nenazrany). Fotoaparat s rozumnou  svetelnosti objektivu byl investice cca 30+ tis Kc a vyrovnal se analogu za 8....

Vim oc cem mluvim, ja jsem  to zazil a 13 let digitalne fotim. A vy ?

0/0
4.8.2012 22:26

jisi258

kravina..

dalsi elektronicky bazmek, ktery prvni dva mesice vylepsi neco, ceho si v aute ani nevsimnu a treti mesic zpusobi, ze se mi rozsviti 50 varovnych kontrolek a auto ani  nenastartuje, protoze ridici jednotka zahlasi fatal error u self diagnostiky reflektoru.

inzenyri by mohli konecne sestoupit ze slonovinovych vezi svych laboratori do realneho provozu, kde jezdi auta s kapajicimi motorovymi vanami, popraskanymi manzetami kloubu, vadnou geometrii, odeslymi tlumici a deravymi vyfuky.

Kaslu na asistenty jizdy v pruzich a startstop, kdyz ma kazde druhe auto dneska po 50tkm vymlacene silentbloky, vrzajici klouby, nacate tlumice a v RJ desitky zaznamu, co vsechno uz nefunguje.

At se pak inzenyri nedivi, ze se tak hodne prodavaji Dacie a Kie.

0/0
3.8.2012 14:55

josefl

Re: kravina..

Vymlácení siletbloků, tlumičů a jiné není způsobeno elektronikou. Jsou to zkráka důsledky snížení hmotnosti dílů, snaha o co nejlevnější výrobu a v neposlední řadě snaha o co nejvyšší produkci. Jak nových dílů, tak náhradních, Takže se už nepočítá na neomezenou životnost, ale na žívotnost max, 100 tisíc km. Oby elektronické byzmeky, pokud jsou od kvalitního výrobce a kvalitně zamontované jsou velmi příjemné pro řidiče a umožňují, aby i trotl mohl řídit. Např takové auto s 300 koňmi pod kapotou by, nebýt elektroniky, bez smyku rozjel málo kdo.

0/0
4.8.2012 0:26

Roger Wilco - 4. reinkarnace

.

Spíš by měli vědci vymyslet nějaký přídavek do asfaltu, který by se světlem lehce ohříval, ale to ohřátí by stačilo na rozpuštění sněhu a ledu na zimních silnicích. To by se ušetřilo soli a posypových materiálů, potažmo šetřila by se příroda.

+2/0
3.8.2012 13:57

Roger Wilco - 4. reinkarnace

Re: .

... nebo třeba nějaká ochranná vrstva na přední sklo, která by odpuzovala vodu a stěračů by nebylo skoro vůbec třeba. Kapky by se "odkutálely" v protivětru po skle pryč.

+1/0
3.8.2012 14:10

PiPiiiiiK

Re: .

sakra teď nevím jestli to je vtip, nebo to myslíte vážně. Ale zkusil jste někdy vosk na okna?

0/0
3.8.2012 14:40

l.g

Re: .

Ona úplně stačí obyčejná cibule. Tohle je už známo desítky let. :-)

0/0
3.8.2012 17:08

Roger Wilco - 4. reinkarnace

Re: .

Ne, není to vtip a nezkusil. Okna u auta myji okenou a hadrem a do ostřikovačů dávám běžné prostředky, které jsou na trhu. Zimní nebo letní. Kapky vody větrem neodtékají, ale drží na skle a stěrač je sice setře, ale ne do sucha a na skle je chvíli rozetřená tenká vrstva vody, než uschne. Mezitím do toho dál prší a celý cyklus se opakuje. Ne že bych přes sklo neviděl, je to celkem v pohodě, ale povrch, který by měl téměř nulovou adhezi k vodě a  nesmáčel by se, by byl super. Kapky by větrem odlétly a jejich případné zbytky by bez rozetření vody po skle stáhl stěrač. Jestli existuje nějaký zázrak, který na okno nanesu, sem s ním :-)

0/0
4.8.2012 19:21

Usher novy a lepsi

Re: .

Ja teda s vodou na prednim skle problemy nemam. Jednou za mesic umyju sklo nejakym zazrakem (supermarket, cca 5 euro) a kapky stekaji jen pusobenim vetru. Sterace pouzivam, jen kdyz je po desti na silnici jeste voda a chytnu pred sebou nakladak.

0/0
3.8.2012 14:42

nakej_nick

Re: .

ano, to by byl mnohem potřebnější vynález :-)

0/0
3.8.2012 22:10

SecondWisdom

Radši se podívejte na video...

...než se tu někteří ztrapníte:

http://www.youtube.com/watch?v=kDT756kQrCI

A největší složka pohybu částic v této rychlosti je způsobena pohybem auta vpřed. Nikoliv padáním kapky. Tedy vliv má pouze rychlost a pohyb je víceméně lineární (tedy předvídatelný a nikoliv chaotický).

+1/0
3.8.2012 12:05

username

ehm

já to tedy četl snad před měsícem v originále a vzpomínám si na jeden významný rozdíl oproti tomuto českému "překladu" a to ten, že systém NEUMÍ předpovídat padání sněhových vloček, protože jejich pád je zatím vzhledem k jejich nízké hmotnosti a tedy silnému úplavu větrem zatím nepředvídatelný.

0/0
3.8.2012 11:54

CortaCircuito

Re: ehm

Systém je bezchybnatý. Umí se vypořádat s kolmým deštěm ... u stojícího auta. Možná i u jedoucího konstantní rychlostí ... po hladké cestě.

Chtěl bych vidět tohle ve 100ce na schodišti typu D1 ... nebo při prudkém brždění (což sou zrovna okamžiky, kdy bych chtěl vidět nejvíce).

Právě vibrace, prudké změny náklonu auta, prudké změny rychlosti - budou s ohledem na latenci dost problémové. Popravdě není nic horšího, než když najednou po hladké jízdě, kdy systém funguje a oči nejsou přizpůsobené oslnění, to najednou v krizi přestane fungovat - a přibude vám problém s oslněním (to už rovnou můžete při brždění zavřít oči...)

+1/0
3.8.2012 12:13

znám 012 dívku, nemá dukáty

Re: ehm

"ve 100ce"?

Ve stoce?

0/0
3.8.2012 20:59

Bojovník z Karkandu

Takže když bude hodně pršet nebo sněžit

Algoritmus nezapne žádné paprsky, tudíž to nebude svítit vůbec a to dává smysl R^:-P

+1/0
3.8.2012 11:32

tuba

Re: Takže když bude hodně pršet nebo sněžit

keby si aspon cital clanok :)

"Jelikož i za hustého deště nebo sněžení zabírají kapky a vločky v prostoru jen asi dvě až tři procenta objemu, světla v rámci této funkce pohasnou jen o malé procento své intenzity."

musel by si si to hodit do jazera, aby to nesvietilo vobec :)

0/0
3.8.2012 13:48

neverleft

Re: Takže když bude hodně pršet nebo sněžit

lala lekce cestiny - ...musel bys to hodit do ....

+1/0
3.8.2012 14:17

vladino1

Úplně ideální by bylo, ...

... kdyby na silnice vůbec nepršelo. Tohle by měli vědci pořešit...

0/0
3.8.2012 11:32

daffy.d

Re: Úplně ideální by bylo, ...

No to by ideální nebylo vůbec. Občas je potřeba ten prach ze silnich spláchnout ;-)

0/0
3.8.2012 12:01

Rubik1

Re: Úplně ideální by bylo, ...

Prach se na silnici nedrzi tam, kde jezdi kola aut. Dest naopak prach na silnici mistama priplavi.

0/0
4.8.2012 14:36

Tulák123

Super nápad

Jen to chce donutit kapky deště, aby pořád padaly ve stejných drahách. Ještě jsem totiž neviděl déšť, který by pršel v takových čůrkách jako na obrázku...

0/0
3.8.2012 11:13

Pleshoun

Re: Super nápad

Podle mého názoru je celý systém jen o vhodné polarizaci světla, camera si sejme jakým směrem padá voda a vhodně polarizuje...

0/0
3.8.2012 11:29

Pleshoun

Re: Super nápad

Tak beru zpět... podíval jsem se na originální článek... Takže v podstatě princip je ten, že mi vločka ukradne část světla, takže stejně vidím míň. Jediná výhoda je v tom, že nebudu oslněn...

Takže v praxi bez systému. Hustě sněží jsem oslněn, prd vidím. Se systémem. Hustě sněží prd vidím, protože do míst kde jsou vločky nesvítím...

Mě by jenom zajímalo, kdo určuje granty pro takovéhle projekty...

0/0
3.8.2012 11:34

.MichaL

Re: Super nápad

Ne, princip je v tom, že vločka/kapka odrazí hromadu světla zpátky a oslní řidiče. Omezení výhledu stejné, ale oko je přizpůsobené na hladinu jasu v místě, které vidět potřebujete, nikoli na bílou stěnu těsně před autem. Nebýt oslněn mi přijde jako zásadní věc, ne jako nějaká podružnost:)

0/0
3.8.2012 11:42

daffy.d

Re: Super nápad

Ono stačí si přečíst celý článek a ne jenom nadpis. Zejména tu část, kde se popisuje, jak to funguje ;-)

0/0
3.8.2012 12:01

Odborník na všechno

A když odejde "žárovka"?

Kolik mě to bude stát? Předpokládám, že se bude měnit celej jakejsi blok, kterej bude výrobcem předkalibrovanej.

0/0
3.8.2012 10:31

mamsrb

Re: A když odejde

Kdyby se to hromadně zavedlo museli by policajti zase jezdit k nehodám. Žádná by nebyla pod 100 000 kč;-D

0/0
3.8.2012 10:43

honzapm

Re: A když odejde

Nemuseli. Zvedli by limit pro volání Policie ze 100 000 na půl mega a bylo by :-)

0/0
3.8.2012 10:56

Bobo-FCVP

A jak poznám,

že prší, když to neuvidim díky světlům??? ;-D;-D;-D

0/0
3.8.2012 10:01

rypal

Re: A jak poznám,

sterace stiraji prece neee?

jinak vsem mistnim kritikum - rekl bych ze je to super napad a jiste se najde i dalsi vyuziti, kdyby kazdy napad byl posuzovan podle Vas tak jsme stale na stromech a mlatime se kokosy do hlavy...

0/0
3.8.2012 10:06

Shikula

Re: A jak poznám,

To je pravda, ty taky nezapinam.... ;-D

0/0
3.8.2012 12:22

Zde255

Re: A jak poznám,

Před nasednutím nebo po vysednutí vám bude kapat na karbid:-)

0/0
3.8.2012 12:37

generál Failure

Re: A jak poznám,

Máte tam kontrolku, ne? Modrou se symbolem kapky.

0/0
4.8.2012 1:27

Stanley68

4m

Nestacilo by dat pred auto ctyrmetrovej ksilt? ;-D

+1/0
3.8.2012 9:55

Roger Wilco - 4. reinkarnace

Re: 4m

;-DR^

0/0
3.8.2012 13:57

generál Failure

Chytrý nápad

R^

0/0
3.8.2012 9:49

marvin_v_krizi

myslim ze daleko ucelnejsi by bylo

kdyby ta kamera brala i infra, obraz by se zpracoval pocitacem a promital na sklo, misto aby se podle nej "blikalo mezi kapky"...  proste to co ocima clovek nevidi by mu tam "dokreslil" komp.. svetla by pak nemusely tolik svitit.. slozitost by nebyla o moc vetsi a efekt mnohem vyraznejsi..

0/0
3.8.2012 9:42

PiPiiiiiK

Re: myslim ze daleko ucelnejsi by bylo

něco na ten způsob jsem viděl v Top Gearu. Byl to medvěd, místo budíků měl televizi s nočním viděním a když projížděl kolem překážky (třeba chodec), tak mu ho to zvýraznilo..

0/0
3.8.2012 9:56

marvin_v_krizi

Re: myslim ze daleko ucelnejsi by bylo

ano, ale tam slo jen o vyhodnocovani obrazu kterej nebyl o nic lepsi nez to co vidi clovek. Pokud by byl obraz slozenej z vice ruznych typu sensoru (infra/sonar/radar...) tak to tomu dava ulplne jiny moznosti..

0/0
3.8.2012 10:13

Shikula

Re: myslim ze daleko ucelnejsi by bylo

to by umelo i "odstranit" obleceni... tak nevim, to by asi nehod pribylo ;-D

0/0
3.8.2012 12:24

marvin_v_krizi

Re: myslim ze daleko ucelnejsi by bylo

samozrejme by se nepouzivaly terahertzovy vlny.. :)

0/0
3.8.2012 16:07

dolch

Re: myslim ze daleko ucelnejsi by bylo

A úplně nejlepší by bylo, kdyby mu tam podle gpsky pouštěl obrázky z Google Street View, to by bylo slunečno a jasno i v noci. Akorát ti chodci a jiné překážky by byl asi trochu problém :-)

0/0
3.8.2012 13:00

marvin_v_krizi

Re: myslim ze daleko ucelnejsi by bylo

kdepak, ty by se tam dokreslovali taky, pac by byly taky napojeny na guugl.. :)

0/0
3.8.2012 16:06

PiPiiiiiK

:D

Už teď stojí jeden světlomet 16 tisíc :-) S tohle fičurou to bude tak 30. To pak do někoho ťuknu a kapesný bude měsíc v tahu :-(

0/0
3.8.2012 9:32

marvin_v_krizi

Re: :D

a to se vyplati!

0/0
3.8.2012 9:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.