Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přestavte si auto na elektrický pohon. Kola s motorem budou brzy k mání

Americká společnost Protean Electric začne příští rok s výrobou speciálních elektromotorů určených pro montáž přímo do kol automobilů. Díky nim bude možné udělat hybrid z téměř každého vozu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mmkk

Praktické využití

Vypadá to sice hezky - snadno a jednoduše předěláte své auto na elektrický pohon. Jenže zapomněli zmínit dost podstatnou věc - každá změna hmotnosti kola (a stačí třeba jen pár kg) má dost podstatný vliv jak na chování vozu při jízdě, tak jeho opotřebení. Na své auto bych si to rozhodně nedal ani zadarmo :-P

0/0
21.8.2012 16:41

Modrý a zelený blesk

Re: Praktické využití

To je samozřejmě blbost, snadno a jednoduše to nejde, musíte někam dát akumulátory a vyndat stávající motor a ošéfovat si věci, kterým bude motor chybět, servo, posilovač brzd, topení, klima.

0/0
21.8.2012 20:01

Modrý a zelený blesk

Re: Praktické využití

Čili doladit pérování a tak, to už bude malina :-)

0/0
21.8.2012 20:02

zorro_rojo

Re: Praktické využití

Stavajici motor muzete klidne nechat.. pokud se montuje na nepohanenou napravu.

0/0
21.8.2012 23:09

2oz

o ničem

auto je o tom aby si cítil vůni benzínu/nafty auto je to co má nějakej zvůk a ty ho posloucháš jak si krásně přede co s elektrikou ? ta ti nedá žádnej dobrej pocit že je to ekologický ? ne taky neni

0/0
17.8.2012 19:38

certik_bertik

Re: o ničem

až nebude tak budete dělat co?

0/0
19.8.2012 18:32

fixfokus

Re: o ničem

??? Auto mám od toho, aby mě dovezlo z místa A do místa B. Jestli žere naftu, benzín nebo elektriku je mi srdečně fuk. Když budu chtít cítit vůni benzínu a slyšet zvuk motoru, koupím si motorku - veterána ze 70 let. Když budu chtít mít pocit, že jezdím ekologicky, budu muset jenom jezdit na kole.

0/0
20.8.2012 14:30

osk

No tak nejsem si upně jistý že to bude ideální

je to těžké, brzdy budou problém, sůl tak samo a nemluvě o tom že v našich podmínkách jste z chvilku bez kol

0/0
16.8.2012 20:43

certik_bertik

Re: No tak nejsem si upně jistý že to bude ideální

se to utěsní ne?

0/0
19.8.2012 18:31

Keni

No, ale ne u nas

Umite si predstavit 40km tezke kolo na nasich silnicich? Kolo je rameno a tato vaha by ho na D1 brzo katapultovala. K tomu souhlasim, ze bude problem s vodou, soli, brzdama. Ale otazka je, zda by motor nemohl byt na lezato nad napravou o pomoci ozubeneho kola pohanena cela naprava. Sice bude potreba diferencial, ale usetri se 1\2 pohonu. Ozubene kolo muze mit i nejakou primitivni 2-3 rychlostni prevodovku a tim jeste vylepsit silu ve vsech rezimech otacek.

Jinak je pravda, ze tramvaje a vlaky s timto problem nemaji. Ale oni maji jine provozni drahy a specifikace.

0/0
16.8.2012 14:07

Modrý a zelený blesk

Re: No, ale ne u nas

Elektromotor má konstatní moment od nuly do jmenovitých otáček.

Převodovku nepotřebuje.

Ledaže by byl tak slabej, že by se zpřevodoval do pomala, aby se to vůbec rozjelo.

0/0
20.8.2012 13:25

maraz

Jen tak na okraj...

... těch všech debat o elektrickém pohonu aut - už někdo vymyslel, jak se v nich bude v zimě topit, aby to nesežralo většinu kapacity akumulátoru? O svícení nemluvě...

0/0
15.8.2012 23:26

K.Bartak

Re: Jen tak na okraj...

Slyšel jsi již něco o LED? A obléknout se neumíš? V autě nemusí být 25°C.

0/0
16.8.2012 11:43

K.Bartak

Re: Jen tak na okraj...

a ještě doplním jednu z možností která je hned k dispozici - http://katalog.brano.cz/cs/topeni/nezavisla-topeni/topeni-breeze-1872.html.

0/0
16.8.2012 11:47

1907

Re: Jen tak na okraj...

Jo jo, auto na baterky a na topení bufíka na naftu ;-D

0/0
16.8.2012 12:13

Ghost47

Re: Jen tak na okraj...

Bufík poběží i na biolíh nebo řepkovou naftu...

0/0
16.8.2012 13:35

Qíteček na zábradlí 7. patra

Re: Jen tak na okraj...

Jako že to svinstvo chcete pěstovat dál?8-o!!8-o

+2/0
16.8.2012 19:21

Qíteček na zábradlí 7. patra

Re: Jen tak na okraj...

Studenej řidič je špatnej řidič.

+1/0
16.8.2012 19:22

kafy

Re: Jen tak na okraj...

jj, zamrzlé čelní sklo, na to pomůže huňatej svetr :D

+1/0
16.8.2012 19:48

zorro_rojo

Re: Jen tak na okraj...

Nahodou, jemna namraza s nim jde oskrabat.. :)

0/0
21.8.2012 23:11

wrah

Výkon

Zajímavá myšlenka, jen ten výkon 256kW a špičkově 324 kW je příšerně moc. Ale mít jednotku tak poloviční velikosti a váhy, s výkonem tak do 25 KW na kolo, tak by to bylo velmi šikovné udělátko.

0/0
15.8.2012 18:35

Stork.

Re: Výkon

Yes. Jenom dodám, že mě by klidně stačilo 15kW na kolo;-).

0/0
16.8.2012 9:55

K.Bartak

Re: Výkon

Tak to já bych požadoval 500W na kolo. Jinak by to již byla motorka;-D

0/0
16.8.2012 11:50

furtspolu

Určitě dobrý nápad ale ....

el. energie tu v česku bude za chvílku tak drahá , že se pomalu vyrovná ropným produktům. Tak na co to potom bude ? Jen zase pro automobilový byznys.

Dále si myslí , že tyhle typy pohonů  se nebudou vůbec hodit do podmínek kde se vyskytuje sníh a solené vozovky.

Pohony v kolech  a solené vozovky , vzal to někdo v potaz ? , Vždyť to bude potuchové až hrůza.!!

0/0
15.8.2012 11:07

semperparatus

Tohle

nesmí číst ministr financí ČR pan Kalousek.To bude nápadů na zdanění v ČR.

0/0
14.8.2012 23:19

josefl

A když

Se řidič připne na tramvajovou, nebo trolejbusovou trolej, jeze zadarmo. ;-D

0/0
14.8.2012 22:26

furtspolu

Re: A když

Bla,bla,bla,  Ty filiuto , Zadax to by se Ti libilo - viď.  Kalosek Ti to zdaní a bude po ptákách.;-D;-D

0/0
15.8.2012 11:02

petrxl

Re: A když

jo, tyč sběrače a trafo z 600 V na 12V bude volitelná výbava za příplatek ;-D

0/0
15.8.2012 12:49

osk

Re: A když

jsI si jistý těmi 12V?

0/0
16.8.2012 20:46

Homer _9

Tak jako vše i toto má svá + ale i -

Výrazně vzroste neodpružená hmotnost, ty motory jsou součást disku a celého kola. A něco váží. Někam je třeba nacpat i brzdy...

Na druhou stranu, možnost velmi rychle a velmi výrazně měnit hnací výkon do každého jednotlivého kola zvlášť přinese dnes nevídané možnosti.

Systémy jako ABS, ESP budou fungovat podstatně jinak než dnes. Nebo možnost korekce nedotáčivosi/přetáčivosti, apod... Co takhle průjezd táhlou zatáčkou s rozdílným výkonem na vnější a vnitřní straně? A zároveň s rozdílným výkonem vpředu a vzadu? A co diferenciál? Nakolik ho bude ještě zapotřebí? Asi už moc ne... :-)

Nevýhodu vidím jednu, výhod mraky. A tím, že motor z auta "zmizí", uvolňuje se další OBROVSKÝ prostor pro zcela nové koncepce vozů, deformační zóny, umístění baterií, atd...

Pokud se vyvine elektropohon s dojezdem kolem 1000km na jedno nabití a převládnou "čistokrevné" elektromobily, tipnul bych si že toto je cesta. Pokud vývoj elektropohonu selže, budeme jezdit na alternativní paliva.

0/0
14.8.2012 21:53

JeFFik

Re: Tak jako vše i toto má svá + ale i -

nevýhoda je jedna (neodpružená hmotnost), ale ta je dost podstatná. Moc nevěřím, těm " údajným studiím", že 31 kg navíc uvnitř kola takřka neovlivní jízdní vlastnosti. Na roletě D1 stráví takové kolo víc času ve vzduchu než na vozovce.

0/0
14.8.2012 22:45

Homer _9

Re: Tak jako vše i toto má svá + ale i -

Ty studie jsou samozřejmě jenom kecy. Ovlivní to vlastnosti na 100%. Ale až se vykouzlí elektronické algorytmy které budou umět využít výše uvedené (nezávislý náhon na každé kolo, atd... mohou tyto výhody hladce přebít tu neodpruženou hmotu. Navíc, kdoví kam vývoj elektromotorů pokročí, třeba se na hmotnosti dá slušně ušetřit. Taková supravodivost za teplot běžných v atmosféře této planety může být řešením. Časem i relativně levným.

+1/0
14.8.2012 22:52

Hucinak

Re: Tak jako vše i toto má svá + ale i -

A brzdy? Nevyřeší se to právě tím elektromotorem, místo tření elektromagnetický odpor? Jsou to nesmírné možnosti....

0/0
15.8.2012 5:50

Homer _9

Re: Tak jako vše i toto má svá + ale i -

Pokud vím, tento proncip brzd má v nízkých rychlostech - a tudíž nízkých otáčkách kol - velmik nízkou účinnost. Na autoindukci je třeba PROMĚNLIVÉHO magnetického pole. A (skoro) stojící nebo pomalu se pohybující se kolo generuje (skoro) statické pole... debbatička viz. kousek níže... :-)

0/0
15.8.2012 6:07

Modrý a zelený blesk

Re: Tak jako vše i toto má svá + ale i -

Kolo neprodukuje nic, elektrický stroj produkuje podle toho, jak ho nabudíte. Třecí brzdy nejvíc dostávají zabrat při vysokých rychlostech a sjíždění kopců a tam je elektrobrzda pohodlně nahradí, v malé rychlosti na dobrždění by pak stačily podstatně menší kotoučky.

0/0
20.8.2012 13:28

Homer _9

Re: Tak jako vše i toto má svá + ale i -

Ale právě že kolo produkuje, páč to kolo=el. motor.

0/0
21.8.2012 21:57

kacana

No tak já bych si to na koloběžku dala

ale na auto ? Kola automobilů často na tom našem terénu odcházejí... No a taková kuna když se zahryzne tak je zkrat na to tata...

0/0
14.8.2012 21:05

remdich

Re: No tak já bych si to na koloběžku dala

nebo takovej cikán

+2/0
14.8.2012 21:36

Doktor JÁTRO

Re: No tak já bych si to na koloběžku dala

Jakej NÁKIC....snad tvrdě manuálně pracující opálený člověk....pozor na to,to je DISKRIMINÁCIA

Oni jsou tvrdě manuálně pracující,víte co dá práce taková těžká kola odnést do zběrny,a ještě pokud z toho vyndají ty barevné kovy které prodají zvlášť,to je teprve ROBÓTA...a jak mají vědět že to tam někdo nevyhodil chudáci,my je trestáme za krádeže,ale máte snad někdo ten majetek podepsaný,to je MOJE,nemáte;-D;-Dtak jak to ti hodní lidé mohou vědět že to ještě někomu patří

PS:To je DISKRIMINÁCIA tady TÓTO:-P

0/0
14.8.2012 23:30

venecek.nebo.rakvicku3

Je to hezké.....

...ale dokud se bude muset elektřina tahat v půl tuny těžkých baterkách s kapacitou na 100km, tak je to k ničemu. Nechápu, proč dávno auta nemají pod kapotou jen maličkou, úspornou turbínku či malý motor na pohon elektrocentrály a neberou energii přímo z ní. Uspokojily by se tak obě strany - ekologická mafie by stříkala blahem, že auta míň žerou a ropná mafie by cákala zase z toho, že lidi pořád potřebují ropu.

0/0
14.8.2012 18:21

roman37e

Re: Je to hezké.....

Jakou turbínku? Jakou elektrocentrálu? 8-o To by mě zajímalo k čemu by bylo elektroauto na benzín, když může být na benzín rovnou.

0/0
14.8.2012 19:57

venecek.nebo.rakvicku3

Re: Je to hezké.....

UTFG. Děkuji.

0/0
14.8.2012 20:08

_Xeon_

Re: Je to hezké.....

Ten ti to vysvetlil... ;-D

0/0
14.8.2012 20:28

Salada

Re: Je to hezké.....

Jde o to, že maximální výkon motoru využijete jen zlomek času. Kvůli tomu tam máte velký těžký motor který má ve většině režimů horší účinnost. Lepší by bylo mít motor menší pracující v konstantních otáčkách při zatížení kdy je nejefektivnější a krátké okamžiky kdy je třeba větší výkon pokrývat nějakým zdrojem s omezenou výdrží (akumulátory, možná lépe kapacitory).

0/0
14.8.2012 21:01

Hra11

Re: Je to hezké.....

Už to máš patentované?

0/0
14.8.2012 21:37

Homer _9

Re: Je to hezké.....

Tento pricnip využívá spousty vývojářů/výrobců. A ano, vtip účinnosti spočívá i v tom, že se odladí spalovací motor na max. účinnost pro velmi úzký rozsah otáček a v těch se nechá pracovat a generovat elektřinu. Tu pak ve velmi širokém výkonovém rozsahu spotřebují elektromotory. Odpadají převodovky, diferenciály, atd... několik mechanicky složitých a drahých komponent z auta vypadne. Sice jiné přibydou, ale celkově je podle mě bilance pozitivní.

+1/0
14.8.2012 22:03

wrah

Re: Je to hezké.....

Mimochodem tak fungují poměrně běžné diesel elektrické lokomotivy a přes druhou světovou se to pokoušel profesor Porsche narvat i do tanku. (ovšem marně, tehdy to bylo moc složité a v boji moc zranitelné a případná polní oprava skoro nemožná) A vtip není ve zejdnodušení, ale ve snížení váhy. Když z auta vyhodíte metrákový motor, nahradíte ho motůrkem jako do babety, který má 15 kg včetně dynama, vyndáte spojku, převodovku, 2/3 nádrže, diferenciál, případně kardan na zadní pohon atd atd, tak se tím do velké míry kompenzuje váha baterií. Ostatně, pokud do baterie neustále přitéká řekněme 10kkW, tak opravdu nemusí mít jízdní výdrž na 100+ km, ale bohatě stačí, když má kapacitu dojezdu nějakých 25 km. Výsledkem je benzíno elektrické auto s relativně minimální spotřebou a váhou oproti původnímu modelu o minimálně 100 kg lehčí.

0/0
15.8.2012 18:48

bitkar

Re: Je to hezké.....

ja myslim ze opel ampera a spol jdou uz touhle cestou cca.

0/0
14.8.2012 21:52

Labia Majora Zemanova

...

a naftari a ropni sejci nebudou mit co zrat RvRvRv

0/0
14.8.2012 17:46

KarelV

Re: ...

no - chudáčci... je mi jich TAK líto !!!  ;-( ;-D

0/0
15.8.2012 10:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.