Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nissan zavede řízení po drátě, obejde přitom současnou legislativu

Již příští rok by se v některém z modelů luxusní značky Infiniti měl objevit systém řízení po drátě. Volant a kola tedy nebudou mít mechanické spojení, což prý povede ke komfortnější a bezpečnější jízdě. Kvůli zákonům ale bude muset ponechat záložní řešení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J12a42n 58Č31e25r20n18ý 9324950860130

muhehe

0/0
22.11.2012 9:58

P27e35t72r 85H76e96j47h40a44l 4651924758107

Co v autě není se nepokazí

Je to stará pravda, která platí pro všechny ostatní systémy.

Z šlánku chápu, že jedna jednotka bude snímat volant, druhá zatáčet, třetí zálohovat řídící tyč, čtvrtá filtrovat zpětnou odezvu, pátá vracet reakci a šestá korigovat stavy jako boční vítr.

Takže řidič bude často bez zpětné odezvy, to znamená, nebude vědět spostu informací. Ona taková věc, že na náledí nebo sněhu fouká boční vítr a jakou má sílu asi k ničemu není....

+6/0
22.11.2012 6:35

D39a15v95i21d 51J75a43n16s74a 5631883769160

Pokud tedy tomu dobře rozumím, staré řízení v autě zůstane, jen bude nějakou spojkou (elektricky ovládanou) odpojené od kol, ale navíc přibudou 3 řídící jednotky, dva elektromotory na řízení, jeden elektromotor na volantu (zpětná odezva), nějaký snímač polohy kol a polohy volantu. A to vše má sloužit k tomu, aby měl člověk horší odezvu od vozovky, protože se nebudou přenášet rázy vozovky od kol. 8-o

+4/0
21.11.2012 23:54

A79l33e34x93a64n13d91r 70K89o55s80t38k18a 5419576149526

Ovšem fly by wire se jaksi začalo používat z jediného důvodu: V letadle o váze 100 či 200 tun by na zadupnutí pedálu (pokud by šlo jen o mechanický přenos síly) nestačil ani slon. A než přidávat do mechaniky posilovače bylo jednodušší přenést povel po drátě a na místě určení instalovat hydrauliku. O nic jiného nejde a nešlo.

+6/−1
21.11.2012 22:31

Z91d46e49n82e31k 85V15r22b21a 8539205693217

Ne tak docela. Ovládací síla na řídící plochy je překvapivě malá, i když samozřejmě u

velkých letadel to již bez posilovačů jde jen velmi obtížně. V letadle ale podobné systémy byly již dávno, protože to bez nich prostě nešlo.   Starý známý Yaw Damper, aneb tlumič bočních kmitů a další. Velká letadla dnes připomínají principem řízení spíše modely. Zatímco u auta volant ovládá maximálně kola, u letadla se zatáčí křidélky, ale do toho se vysouvají při ostřejších zatáčkách spojlery na vnějším křídle a pro správně zaletěnou zatáčku se hýbe i se směrovkou. Navíc třeba spojler není jeden, ale je jich několik, na B747 je směrovka ze dvou segmentů atd. Těch ovládacích prvků je prostě na velkém letadle příliš mnoho, aby to šlo mechanicky spojit a čistě mechanicky realizovat proměnlivé vazby mezi jednotlivými prvky. Navíc vzniká i potřeba letadlo "chránit" před neadekvátními zásahy pilota do řízení. Proto to dnes řídí počítače a pro pilota vlastně "emulují" jednoduché letadlo.

+1/0
24.11.2012 21:20

M60a18r95t10i89n 67P17u20c71h37e72r18n67a 9257500399237

Proste se ty jednotlive funkce mixuji... Diky tomu muzeme stavet nove konstrukce letadel napr stealth bombardery (delta kridlo), ty by bez mixu litali hodne blbe... Zpatky k autum - tam mi staci stare dobre servo, myslim ze maji vyrobci dost prostoru k inovacim s elektrickym posilovanim...

0/0
25.11.2012 10:24

T66o12m57á69š 21Ž96i39t66n95ý 6121470881511

Co v autě není - nepokazí se.

Naopak co tam je namontováno zbytečně - dříve či později za to v servisu zaplatíte majlantRv

+12/−1
21.11.2012 16:07
Foto

P90e47t60r 30Š43r29a29i21e40r 9673462452817

Přátelé konzervativci, měli byste si uvědomit, že elektronická část zařízení je naopak poruchová nejméně. Nejvíce se kazí mechanické věci. Jiná věc je, že elektronika nás obklopuje skoro všude a tak často ani není šance, aby se pokazil mechanický díl, který by byl sice poruchovější ale v současných zařízeních už není...;-)

+1/−6
21.11.2012 15:51

T74o21m20á22š 28Ž89i70t81n40ý 6531660631901

Hmm... Tak proč 120ka škodovka jezdila 25let (dokud ne nezměnila v červenohnědý prach ;-D) a fabie je po 5 letech zralá na (v lepším případě) generálku?

+7/−1
21.11.2012 16:08

J98a69n 32K70r14k 1711817843802

protoze se 120 se nejelo 5000km rocne prumernou rychlosti 40km/h a s fabii mnohem vice daleko rychleji

+3/−6
21.11.2012 16:29

M69a17r94t17i19n 92K54a71r88á33s75e25k 9648553858888

Protoze skodovka za tech 25 let najela ani ne polovinu toho co fabie za tech 5, nemluve o tom, jak se lidi starali o auta driv a jak ted

+1/−3
21.11.2012 22:28

M29i98r80a 19J17a16n62í79k 5383324225695

proc  nadavate na elektroniku, ano je to vec ktera se muze porouchat, ale to vsichni jezdite v uazu ktery mel elektricky snad jen svetla? Kdyby vsichni vyvojari resili co kdyby se nahodou neco, tak furt jezdime na odrazedlech. Driv byl volant pevne spojen s "koly" a vsadim boty, ze kdyz nekdo navrhl, ze tam da kloub kvuli bourackam, resilo se, co kdyz kloub povoli. a takovych pripadu je stovky.

0/0
21.11.2012 14:23

J44a74n 40B19u91c35h39a52r 9209931632716

Elekronika + Nissan = vražedná kombinace.

Poté, co je Nissan pod Renaultem, je po jeho spolehlivisti veta. Přetechnizovaná., poruchová auta, plná elektroniky, která se často kazí a opravy jsou velmi drahé. Příkladem budiž Nissan Primera - v první generaci jedno z nespolehlivějších aut (pod Nissanem), poté naopak jedno z nejvíce poruchových aut (pod Reanultem) a to tak, že museli ukončit výrobu.

+3/−3
21.11.2012 13:52

J47a97c94k 73O67n30e83i15l75l 7836251525820

Ti úřadové by si měli uvědomit, že klasická tyč volantu je při čelním nárazu smrtící zbraň.

+1/−2
21.11.2012 13:20

A14n70d62r10e41j 36S80o69c42h11a54r 9571452155725

Ne v dnešní konstrukci aut, kdy je tyč dělená klouby a "poskládá se".

+7/−2
21.11.2012 13:45

K30a56r45e18l 14V26a47c69h17u66t 9153702119383

Jojo...v dnešní moderní době už umíme na každý argument vymyslet i pádný protiargument! ;-)

+1/−4
21.11.2012 14:56

A64n67d89r24e66j 18S30o67c89h20a62r 9361892765655

Slova o smrtící zbrani ve formě tyče řízení nebyla argumentem, ale holým nesmyslem.

+1/0
23.11.2012 8:06

D93a28v19i84d 77J42a55n37s78a 5431783869330

Jakákoliv elektronika v autě je zvýšení poruchovosti vozu. A pokud jde o brzdy a řízení, tak na to elektroniku nepustím. Stačí problémy s elektronickým plynem, se selháním ESP a ABS v krizových situacích díky chybě v SW. Představa, že se kousne ŘJ a během jízdy se ŘJ restartuje nebo se na displayi auta objeví hláška, došlo k neočekávané chybě a program řízení vašeho vozu bude ukončen, prosím zastavte jakmile to bude možné a zavolejte servis. Děkuji, ale to už jsem zažil u Forda a nechci to zažít znovu.

+3/−1
21.11.2012 12:40

R91a91d74k30o 19S67ü14t46t85ö 8661308481635

Mam Forda, takze ma zaujima, co si zazil.

0/−1
21.11.2012 12:53

D10a88v55i97d 51J88a56n91s51a 5721863619260

Problikávání palubní desky je standard, prostě se občas ŘJ kousne a restartuje. Ale na to na co jsme dojel byl blbě udělaný EGR, který již v době koupě vozu jako nového nefungoval správně. Auto občas ztrácelo výkon. Dokonce jsem byl s autem na brzdě na Jarově, kde také technik říkal podle grafu že auto není v pořádku. Ale když jsme graf zaslal na FMC (zastoupení Forda v ČR), tak mi mi tvrdili, že je vše v pořádku a blahopřáli mi k 2% výkonu navíc. V době, kdy auto mělo najeto cca 40tis.km jsem jel na dovolenou do Skandinávie a ještě před dovolenou jsme nechal auto znovu zkontrolovat ve značkovém servisu. Prý vše v pořádku. Ale někde za Kirunou (za polárním kruhem) auto přestalo jet a rozsvítila se kontrolka, že je závada v motoru. Volal jsem na Ford, ale ti nevěděli a poslali mne k nejbližšímu servisu Ford. Jenže ten byl přes 800km daleko. A tak jsme vždy chvíli jeli, dokud se kontrolka nerozsvítila a auto nepřestalo jet. Vždy po vypnutí a nastartování motoru to chvíli jelo...

0/0
21.11.2012 14:21

D59a31v22i62d 45J32a38n42s44a 5961273869160

... V servisu v Trondheimu si s tím vůbec nevěděli rady. Tak jsme tak doskákal až do Čech. Tady to v servisu připojili na diagnostiku a řekli, že je vadný EGR a že se to ve 40tis.km stává. Zjistil jsem, že natekla voda do odporového snímače polohy EGR ventilu (položka tak za 200Kč). Jenže Ford tento snímač samostatně nevede a tak jsem musel vzít repasovaný EGR za cca 9000Kč. Kdybych si starý nechal, musel bych zaplatit ještě 1500Kč navíc. Naštěstí to nakonec udělali na garanci zdarma. Ve 120tis.km odešel EGR znovu a to už jsem platil. Závada stejná. S Fordy jsem skončil, ten přístup servisu a FMC mne odradil. Ani se mi za problémy ve Skandinávii neomluvili a náklady na volání a servis v Trondheimu neuhradili. 8-o

0/0
21.11.2012 14:22

L80u19d60v56í42k 51G64a38j77d55o47š32í45k 2375973754102

Z toho plyne ponaučení - nejezdit do Skandinávie... :-)

Jinak pokud jste s tou poruchou dojel ze Skandinávie až do Čech, tak to asi zas zásadní nebylo, že?

0/−5
21.11.2012 14:48

D49a12v43i57d 51J53a24n73s14a 5831263359660

Znamenalo to asi 300x zastavit, vypnout motor a znovu nastartovat. Vždy když se rozsvítila kontrolka šlo auto do nouzového motoru, to znamená, že ztratilo výkon a nejelo. Současně se zvýšila spotřeba a doba jízdy trvala výrazně déle. A to jenom proto, že se servis nevěnoval kontrole vozu jak měl a nezjistil závadu EGR i když na to vše včetně grafu motoru ukazovalo. Znamenalo to v podstatě velké problémy na dovolené a omezení aktivit. Když to vezmu i z tohoto pohledu, tak jsem díky neschopnosti servisu utrpěl i další škodu, protože dovolená musela být ukončena dříve.

0/0
21.11.2012 17:47

L53i58b79o63r 82J75a81n89e25č54e19k 4605315525651

Z tohoto uhlu pohledu by me zajimalo, ktera znacka aut je OK. Asi zadna:-)

0/0
21.11.2012 17:08

D24a22v86i10d 44J67a95n76s84a 5711323679170

Jsou dva způsoby fungování. Buď se vyrobí kvalitní a spolehlivé auto nebo se udělá méně kvalitní (u toho Forda to je jasná technická chyba v tom snímači), ale pak se zajistí hustá servisní síť a dostatečná záruka (3-5let). V mém případě totiž nešlo ani o opotřebení ani o vadný kus, to byl problém špatně navrhnutého řešení ve snaze snížit výrobní cenu ventilu. A totéž se může stát i s tím řízením. :-/

0/0
21.11.2012 17:50

P41a67v46e79l 22S52t87a93v73j64a73n24í10k 1270596850881

Mám prastarou Hondu Legend, ročník 2002. Najeto přes 300 tisíc km. Měněna přední spodní ramena, zadní díl výfuku a xenonová žárovka. Brzdy nepočítám, to je spotřebák. Ostatní je původní, všechny kontrolky blinkají tak jak mají v popisu práce. A furt to jezdí, jiné auto budu kupovat v létě jen z divného pocitu, že je to tak staré.

0/0
21.11.2012 21:32

P48ř89e32m70y17s89l 71C39h34u32r85a62v13ý 9782217528243

ano, oni v článku píší, že se bude potřeba vypořádat s předsudky řidičů.

0/0
21.11.2012 14:16

R82a82d85e71k 79J18a10n77č30a48ř31í36k 7301674778

Já jsem v tomto strašný konezrvativec, ale prostě jsem rád, že ve svém autě mám elektroniky ještě minimum, děsí se toho až si budu muset kupovat nové auto, co si koupím. Stačí, že už jsem 2x zůstal stát se služebním autem, kterému dlouhodobě blbne nějak elektronika, uprostřed silnice.

+1/−1
21.11.2012 10:52

A27n97d81r83e76j 84S69o59c56h18a82r 9271652175205

A proč jsi nezajel ke krajnici ;-)?

+6/−6
21.11.2012 10:58

M61i94r12a 56J13a75n13í12k 5753204235705

chapu vtip, davam plus..:)

+2/0
21.11.2012 14:11

M39a68r32t17i97n 12S27o83u84š79e38k 8678473979225

V letectví rychle postupující věc. Vojenská letadla se dokonce staví záměrně nestabilní a bez kopce elektroniky by se ani neodlepila od země.

.

Dost mi vadí, že automobilový průmysl výrazně zaostává za vývojem techniky. Existují krabičky do kapsy s výkonem dřívějších výpočetních center, s rozpoznáváním hlasu, funkcemi dřívějšího televizního přenosového vozu a neuvěřitelnými možnostmi. Tyto krabičky se nazývají mobily, jsou veliké akorát do dlaně a stojí od 6 000 do 12 000 Kč.

.

Na druhé straně stojí zaostalý automobilový průmysl, svázaný nesmyslnými předpisy a každý trapný kousek automatizace stojí neuvěřitelné příplatky.

+5/−6
21.11.2012 10:27

F35r24a70n34t81i22š22e37k 68M41o27s20s 8742503949789

Pro vás "zastaralé věci" se používají nejen v automobilovém průmyslu, ale třeba i v automatizaci. Resp. všude tam, kde je potřeba určitá míra spolehlivosti ;-)

+4/−2
21.11.2012 10:46

A18n65d70r98e30j 86S85o74c29h62a89r 9361762245735

Jako že v letectví, které je před automobilovým průmyslem ve značném náskoku, není třeba spolehlivosti?

+3/−2
21.11.2012 10:59

P88a64v77e89l 76Z60a48j87í87č26e56k 8934480666840

trosku jinak... klidne se muzou delat auta ktere budou technologicky vyspela... ale taky jejich servis bude nekde jinde a za jine ceny... navic spousta lidi se na takovy servis vykvakne dokud neco neupadne v tomto pripade to muze mit fatalni dusledky

+2/−2
21.11.2012 11:54

J16a18n 43R84i58c59h80t37e23r 7155370841592

Což už je ale ryze jejich problém. Sevis bude drahý dokud toho bude málo. Až to bude běžné, bude i servis levný. A upřímně řečeno, brzy musí dojít k tomu, že bude levnější přehrát firmware než vyměnit kus auta.

+2/−1
21.11.2012 12:47

P62a58v32e11l 90Z26a52j31í20č72e14k 8124560276810

Trosku zapominate na to ze cim bude system sofistikovanejsi tak tim bude mensi skupina lidi kteri se snim dokazi vyporadat. Navic cim bude system user friendly k pripadnym opravarum tim vice chyb v nem bude...

0/−1
21.11.2012 12:56

P20ř13e40m90y35s62l 77C82h27u42r39a24v38ý 9822507768703

To je nesmysl. Elektronika už dens je mnohem levnější než jakákoliv mechanická součástka. Dovedu si představit, že výměna servo motoru, nebo i řídicí jednotky vyjde levněji, než třeba výměna tyče řízení.

+1/−2
21.11.2012 14:19

V33á63c38l35a67v 34S92v57o49b41o84d97a 3701799560120

tak to fakt levněji nevyjde :D

+1/0
21.11.2012 14:32

J63a54k12u11b 96Š92a33f10a79n48d83a 7585867381921

No jo. To je pravda. Já už měnil tyč řízení asi 3x.

0/0
21.11.2012 14:36

P36a32v37e41l 33S63t52a84v44j15a97n77í22k 1460966280711

Například švihadla jsou výrobně dražší, než elektrické stahování oken.

+1/0
21.11.2012 21:35

P58e67t35r 28H94e74j68h36a69l 4141354878847

Ano, ale elektrické ovládání dostanete za příplatek

Připomíná mi to trojnásobně dražší CD proti kazetám, nebo DVD proti VHS. S výrobními náklady to také nemělo nic společného.

0/0
22.11.2012 6:42

J19a97k62u13b 91Š70a48f52a24n78d10a 7115267661901

U letadel není až tak rozhodující cena (v ceně letadla se to naprosto ztratí) a navíc vzhledem k rozměrům letadla je problém s mechanickým přenosem u klasického systému. U letadel je to tedy naprosto logické. U auta, kde mám volant metr od nápravy v tom moc přínos nevidím.

+4/0
21.11.2012 14:38

P94e54t86r 42H50o64f85m38a69n66n 6189364615710

To bych ani nerekl. Spis jde o to, ze lidi proste bavi ridit. Nebyl by problem udelat automobiloveho autopilota, ktery by na dalnici ridil, kontroloval vzdalenosti, max. rychlost, plynulost atd., ale nebyla by po tom poptavka. To se radeji budeme vyblikavat, vybrzdovat, delat mysky a prekracovat max. rychlost.

+1/0
21.11.2012 16:54

D96a93v47i59d 56J30a88n78s59a 5431153569330

Stačí zvážit cenu vozu a cenu letadla. Náklady na vývoj a výrobu aut se dlouhodobě snižují a spolehlivost auta tedy bude úplně někde jinde než spolehlivost letadel.

+1/−1
21.11.2012 12:42

A15n52d56r28e93j 57S12o44c73h59a47r 9541432535225

No to je tedy logika ;-D.

+1/−5
21.11.2012 13:07

O34n42d34ř62e21j 90S52t81a16r62o66c19h 5700163742374

No to je celkem logika. V analogii k letadlu - jestli bude potřeba po každé jízdě zavézt auto do garáže, tam na šroubky rozebrat, znovu složit a třikrát přezkoušet motor, tak to bude stát takovou dardu, že to prostě nikdo dělat nebude. A z aut se stanou Barmské aerolinky.

+2/−2
21.11.2012 13:42

A98n44d17r62e33j 27S20o89c42h13a68r 9611292875225

Letadlo je třeba po každém letu do šroubku rozebrat?

0/−3
21.11.2012 13:45

P12ř85e44m66y34s11l 80C93h21u24r98a74v21ý 9402907918733

Myslíte si, že je na světě více aut, nebo letadel? Takže porovnávat jejich cenu je nesmysl. Vývoj v automobilkách může být klidně řádově držší než v letectví (Nevím jestli to tak je, nepátral jse)

0/0
21.11.2012 14:22
Foto

P66e83t19r 54Š97r46a58i11e24r 9233722772867

Nojo, jenomže v leteckém průmyslu soutěží de facto jen Boeing a Airbus (a špičkových vojenských značek je taky jen pár) a elektroniku není při ceně letadla (natožpak vojenského) problém vícenásobně zálohovat, zatímco zde se pere hejno kohoutů...;-)

0/0
21.11.2012 15:45

J82a29n 85R73i53c17h83t71e18r 7125970631232

Všichni se tu dohadují o tom, jak to bude nebo nebude nebezpečné. Upřímně si myslím, že žádná firma si nedovolí pustit do výroby auto, které by zabíjelo lidi. To už by si asi neškrábli. Jestli to bude nebo nebude pohodlné a dostatečně reaktivní se uvidí až se to mezi lidi dostane. Určitě to bude na vyšší úrovni než feedback do volantů k PC. Já bych se toho a priori nebál.

V článku je ale mnohem zajímavější informace než řízení po drátě, která s tématem souvisí jen okrajově. Nissan na Standfordu sponzoroval vývoj dané technologie. Tak o tom se nám u nás může jenom zdát. Takhle to totiž má fungovat. Firma chce něco vyvinout, tak si zaplatí výzkum. U nás to funguje tak, že stát cpe peníze firmám, aby si mohly zaplatit výzkum a nemusely do toho cpát svoje peníze (nemluvě o tom, že případný zisk je pak pochopitelně jejich). Výsledek - značná část těchto peněz mizí kdesi v nenávratnu místo toho, aby se dostala k vědcům.

+3/−2
21.11.2012 9:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.