Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluce v konstrukci a výrobě aut: Wikispeed jezdí za 1,5 litru

Wikispeed je neobvyklý automobilový projekt, v jehož rámci vyvíjejí dobrovolníci z celého světa úsporný sportovní vůz. Prototyp už jezdí a podle tvrzení tvůrců má dosáhnout spotřeby 1,5 litru benzinu na 100 kilometrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J50i47r35i 78S77i62m56a43k 9788498308243

Ja myslel, ze Aprila je az za 5 mesicu.

Zaprve: kdyby se auta "vyvijela: s takovou spolehlivosti jako software, tak hned zitra zahyne pri autonehodach vice lidi nez za celou 2 svetovou valku. Zadruhe: aby to melo smysl, musel by mit kazdy doma 3D tiskarnu a spoustu levne naplne do ni, aby si mohl vecer stahnout z netu plany a rano si vytisknout celou kastli podle aktualni predpovedi pocasi a nalady. Trochu sci/fi Zatreti: open source je hezka vec, ale trochu mimo realitu, kdo zaplati pripadne reklamace, kdo zaplati odskodneni pozustalym, na com si asi tak neco vezmete a kdo za to da garance a zaridi pojisteni? Nikdo, Nikdo, Nikdo. Zactvrte: Trh. Kdo da pul mega za dvoumistne auto bez homologaci, bez zaruk, bez strechy, bez kufru a s prestizi trabose, kdyz predni masku navrhne nejakej uhrovatej teeneager z ruska a mechanismus dveri zas okopci Ind z nejake Mahindry ? Pokud se za to nepostavi nejake vehlasne studio a prestizni vyrobce a neudela to jako limitku - bez sance

0/0
2.11.2012 17:20

habásko

Naši slavní registrátoři

by se asi po.....li když by měli zaregistrovat auto-stavebnici pokaždé dotvořenou jinak......

0/0
31.10.2012 7:59

snickim

Nadpis článku

V nadpisu k článku je řečeno, že to auto jezdí za 1,5 litru, zatímco uvnitř článku se říká, že jezdí za 2,35 a plány jsou se dostat na 1,5 litru - 100 km. Proč autor lidi oblbuje nesmyslným nadpisem?

0/0
30.10.2012 16:11

alis

Re: Nadpis článku

Protože každý začínající novinář už ví, že nadpis táhne, Setkáváme se s tím dnes a denně, kdy články občas mívají často nesmyslné nadpisy, jen proto, aby to táhlo a noviny se prodávaly. Teda přesněji, aby se čtenáři mohli prodávat inzerentům.

0/0
30.10.2012 23:18

rolb

Spotřeba

Již pamatuji doby trabantů ,skoda 100 atd. Za celou dobu je spotřeba benzínových motorů pořád kolem 8 až 10 litrů. Zvýšili výkon,ale spotřeba dolů nešla.

0/0
30.10.2012 13:41

( ! )

Re: Spotřeba

Z toho je vidět, že benzín nemá žádnou perspektivu.

Zato u nafty je pokrok jak hrom. Před 40ti lety se startovalo letlampou nebo novinama a tahalo to náklady, Před dvaceti lety to folcvágen začal ve velkým cpát do osobáků, před deseti lety to začalo ztrácet i ten traktoroidní zvuk a dnes to už ani neplive brikety.

0/0
30.10.2012 13:53

acpu

Re: Spotřeba

V čem je lepší vznětový motor než zážehový? V současnosti je to ve prospěch vznětového, protože tam opravdu došlo k technickému pokroku na úkor motorů zážehových (prostě proč cpát peníze do vývoje když to dostačuje). Analogicky dochází v současnosti u zážehových motorů k podobnému vývoji, k jakému došlo před časem u vznětových, tj. k tolik diskutovanému downsizingu a k přeplňování a nemyslím si že by zážehový motor byla slepá ulička, naopak.

0/0
30.10.2012 14:04

( ! )

Re: Spotřeba

V čem je lepší vznětový motor než zážehový?

-Ukrutnej krouťák odspoda, aneb všude na 5ku. :-P

0/0
30.10.2012 14:10

ruda281

Re: Spotřeba

Jasan, a zapomnels ten urutne cerny oblak bordelu co po tobe na tu 5 ku vsude zustane. Nafta patri do kamen!

+3/0
30.10.2012 20:46

habásko

Re: Spotřeba

Neudržovaný nebo vyšolíchaný nafťák je snad ekologicky stejně škodlivý jeko neudržovaný nebo vyšolíchaný benzíňák, nebo ?

0/0
31.10.2012 7:56

Soami

Re: Spotřeba

Vznětový motor pracuje za vyšších teplot a tlaků a má tak vyšší účinnost. A účinnost = spotřeba.

0/0
30.10.2012 15:55

Achnatonek

Re: Spotřeba

A zapomínaným faktem je, že v jednom litru nafty je uloženo víc energie, než v jednom litru benzínu. Zkrátka, nafta má na objem větší výhřevnost než benzín. Ale jelikož je nafta těžší a kdyby se prodávalo palivo a počítala spotřeba v kilogramech místo v litrech, tak by to se spotřebou benzín vs nafty bylo skoro stejné :-).

0/0
30.10.2012 19:48

3D-thoughtcrime

Re: Spotřeba

to je sice pravda, ale vyhrevnost (energie) na 1 kg je porad u nafty o 5-10% vyssi nez u benzinu. To same (=asi 10% naskok) v ucinnosti vznetovych motoru. Cili prostym prepoctem muze byt diesel az o 20% na kilo paliva vykonnejsi

0/0
30.10.2012 20:52

Achnatonek

Re: Spotřeba

Kdepak, výhřevnost přepočtená na hmotnost hraje právě ve prospěch benzínu i když velký rozdíl to zrovna není, nafta má cca 42,6 MJ/kg a benzín cca 43,5 MJ/kg (viz internet, čísla se různí, ale benál je na tom v MJ/kg vždy líp). Takže kdyby se na benzínkách prodávalo palivo na váhu a cena obou paliv by byla stejná, tak by benzínové motory mohli šlapat na paty naftovým rivalům ;-).

0/0
30.10.2012 21:32

Jurrisek

Re: Spotřeba

že ty máš vochcáfku f tédéíčku na hlínách;-D

0/0
31.10.2012 8:21

Ric-pic

Re: Spotřeba

není dne, aby tuto hloupou hlášku nepoužil alespoň jeden ftipálek...:-P

0/0
31.10.2012 20:49

WebFilozof

Re: Spotřeba

Před dvaceti lety VW? Mercedes prodával asi polovinu svých aut s nafťákem po druhé světové válce.. tohle je prostě hloupost jak vrata.

+1/0
31.10.2012 10:10

alis

Re: Spotřeba

Já jezdil s naftou docela svižně (94kW) s průměrem 4,67l/100km.

0/0
30.10.2012 23:19

Andee in Red Book

Re: Spotřeba

Jj, na dlouhý cestě po dálnici se při průměru přes 100 km/h dostanu se spotřebou lehce nad pět litrů. A to auto má 150k, takže žádnej 66 kW šetřílek s objemem 1300.

0/0
31.10.2012 11:43

Jenda Hans

Re: Spotřeba

Ja jsem jezdil s BMW třílitrem za 6,5 na 100. Jezdilo to skoro na volnoběh a na dálnici to uz ale bylo vic :) ale kdyz sem na to šláp, tak to trhalo asfalt. V spotreba je v ridici

0/0
31.10.2012 12:42

RozervalPaarkund

hračka za 28.000 USD

Neřikám, že by mě ta stavebnice nebavila, ale 28.000 USD bych za to fakt nedal.

0/0
30.10.2012 13:33

Nezničitelný Žalud

...jó ekoauta vlastně nejsou ekoauta

...neb jejich výroba,včetně hybridů je tak drahá a surovinově a energeticky náročná,že se za celou svou životnost nezaplatí,takže jen kecy a ekobyznys :-P

+3/0
30.10.2012 13:23

Raynor

Re: ...jó ekoauta vlastně nejsou ekoauta

a pak se nabijej elektrinou, ktera se vsude na svete z 50% vyrabi palenim uhli... hlavne ze pak daji na cedulku elektromobilu 0% co2;-D

0/0
30.10.2012 19:44

Andee in Red Book

Re: ...jó ekoauta vlastně nejsou ekoauta

Tak zrovna tohle je jedna z mála věcí, která se ekoautům nedá vyčítat. Je totiž podstatně jednodušší a efektivnější CO2 fitrovat v elektrárně, než v každém jednotlivém autě...R^

0/0
31.10.2012 11:44

D.E.S

no novím ..

klimatizace - chlazení/topení, Airback-y, ABS, ASR, ESP atd, atd ...  Tenhle projekt je mrtvý ještě dřív než začal. Ani soudruzi v Číně nedokáží udělat levnější "auto" .. :-/

0/0
30.10.2012 12:32

duch zavražděného iuose

hmm

divím se, že se dneska najde někdo, kdo neumí napsat správně airbag

0/0
30.10.2012 12:38

( ! )

Re: no novím ..

Další, co si strká hadici se vzduchem do prdele...

My ostatní máme vzduchovej vak.(airbag)

+4/0
30.10.2012 12:39

Petr.Zametal

Re: no novím ..

Zrovna ABS, ASR, ESP nic při výrobě nestojí, to je jen update firmware, to jsou právě ty "luxusní" features, které automobilky nic nestojí ale koncákovi to napařej, aby měly zisk.

0/0
31.10.2012 7:25

Andee in Red Book

Re: no novím ..

Jasně, vlastně vůbec nepotřebuješ snímač otáček osy, když chceš ABS, viď? Všechno vyřeší software ;-D;-D;-DRv

0/0
31.10.2012 11:46

Čuřil [ curil@hotmail.cz ]

Praktičnost

Udělat auto s minimální spotřebou není až takovej problém a dokáže to každá automobilka, druhá věc je ale praktičnost takovýho auta. Pokud by šlo jen o to vozit se v něm 10km do práce a zpět s nákladem maximálně jedný nákupní tašky, tak je to o ničem. A pokud se plně naloží a zatíží, lze s úspěchem pochybovat, že ta spotřeba bude taková, jaká je, spíš půjde někam ke 4 litrům a to je už dneska normální.

0/0
30.10.2012 11:21

čirokéz

Re: Praktičnost

Otázka je, jestli se to vůbec rozjede, když do kufru naložíš sobotní nákup v kauflandu. :-)

0/0
30.10.2012 12:18

Dvorin

Co je převratné?

Dokud tam nebude nějaký motor, který má nějakým způsobem zajištěnu vyšší účinnost než sériové vozy, tak se budou závody ve spotřebě neustále odehrávat na poli snižování hmotnosti(míry bezpečnosti), snižování odporu vzduchu(omezení pohodlí) a snižování výkonu.

Co se týče ceny, tak si troufám tvrdit, že žádná manufaktura nemůže cenou konkurovat robotizovaným lisovacím a svářecím linkám, byť jsou investiční náklady astronomické.

Toto je hezký koncept, který však, dle mého názoru, nemůže uspět v masové produkci :-/

0/0
30.10.2012 10:36

Genial

Re: Co je převratné?

Tak ja si myslel, ze nejdrazsi je vyvoj vozu... Takze tohle bude takove Linux auto...

0/0
30.10.2012 14:56

Petr.Zametal

Re: Co je převratné?

No, to jsou názory starých skvělých UNIX systémů, oproti nimž byl GNU/Linux na začátku úplně nepoužitelný. Rozdíl je v tom, že ty UNIX systémy se reálně už nevyvíjely, kdežto GNU/Linux se bouřlivě vyvíjí stále. A jak na tom jsou dneska UNIX systémy? Těžko nějaký člověk vzpomene.

0/0
31.10.2012 7:27

RBrider

:)

tady de prostě o to, že na ježdění do préce cca 10-30 km by to stačilo, byla by to zábava a ještě by to skoro nic nežralo

0/0
30.10.2012 10:09

motorol

On někdo něco takového skutečně chce?

Kdo z vás si chce auto sám stavět na parkovišti před panelákem? Kdo z vás si chce koupit auto, které bude za týden zastaralé a bude si muset dokupovat vylepšení? Komu se pak tato ojetá auta budou prodávat, když nikdo nebude tušit co dané auto má nebo nemá, protože vzniklo tehdy, to a to si majitel předělal a to a to ne... Už vidim jak levný to bude, pokud sériovost bude v podstatě kusová (každej tejden jiná forma, jiný díly, jinej celek). K tomu jak se dá doma na koleni přetvořit auto z kabrioletu na sedan už snad nevěří vůbec nikdo ne? Když si vezmu kolik má kabriolet výztuh všude možně, aby měl jakous takous tuhost, jak má řešený místo kam se skládá střecha,.... tak ať mi nikdo netvrdí, ža vše se snadno předělá a bude to mít rozumnou funkčnost.

Jinak spotřeba je mi šumák. Pokud mi na vsi zkrátí interval vlaku z hodiny na 20 min, tak auto bude rázem jen na víkendy a je mi úplně šumák kolik to žere.

0/0
30.10.2012 9:32

hinja

Re: On někdo něco takového skutečně chce?

ne kazdej je konzerva jako vy ;-)

0/0
30.10.2012 10:15

motorol

Re: On někdo něco takového skutečně chce?

Je to spíš lenost než konzerva. Navíc jak funguje modularita je poznat např u stěračů. Prodávaj se na všechny auta, maj x způsobů uchycení. Ale pokud chci ty, které budou mít správné rozměry a dobré uchycení tak stejně nejčastěji končím v autosalonu dané značky, protože náhražku sem měl a jednak v krajních polohách cvakali (páč koncovka je sice správná, ale trochu volná) a druhak ve finále odřeli sklo.

Jinak už modularita funguje x let skrytě, kdy motor ze škodovky je i ve VW a seatu, zámky dveří taky,....Je stále to vytvoření celku trvá dlouho a je nákladné.

0/0
30.10.2012 11:14

Shackall0

Re: On někdo něco takového skutečně chce?

Modularita donedávna fungovala v některých aspektech bezvadně. Příklad - mám přibližovadlo z roku 1998 a v něm, celkem logicky, kazeťák. Pokud bych chtěl přehrávat MP3 z USB, není nic jednodušího - koupím nové autorádio a přehodit to zvládnu před narákem na ulici. Upgradeovat světla na xenony, by bylo podstatně těžší, ale ne nemožné - práce na půl dne s obstojně vybavenou dílnou. Nicméně zvukovou kartu si asi také nedokáže člověk vyměnit sám. Nicméně - kolik lidí tohle dělá? Tedy kolik lidí si například koupí auto, deset let s ním jezdí, a pak si vymění rádio, protože jim to staré už nevyhovuje?

0/0
30.10.2012 12:04

honzasl

Rychlý vývoj auta = problém v provozu

A je rychlý vývoj a inovace nějaká výhoda? Automobilka má dneska povinnost vyrábět origo náhradní díly 10 let po skončení výroby. Dokáže si někdo představit, jak složitá logistika by to  byly, kdy se auto obnovovalo každé dva roky?

V textu sice píšou, že obnovovací cyklus dnešních aut je nějakých 6 let, ale ve skutečnosti to bude mnohem víc, klidně i těch 20 let. Třeba Peugeot 306, začátek výroby 1993, tj. vývoj začal koncem 80. let a jeho nástupce P206 se vyrábí dodnes. Kdo nesouhlasi, ať se kukne do katalogu náhradních dílů, tato auta jsou vyrobena z naprosto stejných součástí (motor, podvozek, na plechy nekoukejte). Nebo třeba třeba Škoda Octavia - v podobě Rapidu je ve výrobě de-facto 20 let. At a tak dále, Škodovácký trojložiskový hliníkový motor ze Škody 1000 MB se montoval do Fábií ještě v roce 2001.

Rychlý, překotný vývoj = past na zákazníka. Viz výpočetní technika, zkuste si koupit nějaký origo náhradní díl do svého 6 let starého notebooku. Vysmějou se vám do očí.

0/0
30.10.2012 9:04

agu

Re: Rychlý vývoj auta = problém v provozu

rychly vyvoj je nesporne vyhoda. za prve je daleko levneksi nez pomaly, takze se naklady na vyvoj malo promitaji do ceny vozu a za druhe - a to je podstatne - jakakoliv chyba je rychle odstranena. coz u otevreneho moduloveho projektu znamena, ze vas nikdo nebude nutit kupovat vadne moduly a v pripade ze uz takovy mate, vymenite jen ten modul a ne cele auto. osobne to povazuji za vyborny napad a iniciativu. ani cena neni spatna. s tou spotrebou jsou prachy za takove auto do dvou let zpatky.

+2/0
30.10.2012 9:26

motorol

Re: Rychlý vývoj auta = problém v provozu

Výměna modulů je už dneska populární i u aut - nikdo nechce hledat skutečnou závadu, tak se mění díly hezky celý, kupodivu je to pro zákazníka o dost dražší než vyměnit jen tu konkrétní věc co odešla (např rozpadne se plastový kolečko na stahování okýnka a musí se to koupit nový i s motorkem)..

Navíc si nějak nedovedu představit jak snadno vyměnit kus kastle s tím, aby bylo auto lehké i pevné (výměna kabrioletu za sedan) páč svářet jako automat neumí nikdo a pokud by to bylo na šroubech, tak to bude těžké a pokud to bude jen nacvaknuté, tak se to hned rozpadne.

0/0
30.10.2012 9:51

Luboš Kubát

Re: Rychlý vývoj auta = problém v provozu

Jenom podotknu, že celkem není problém sehnat náhradní díly na víceméně jakýkoliv notebook. Současně ale modularita umožňuje, že nemusíte kupovat třeba originální wifi, ale pořídíte si levněji lepší a celkem v klidu ji vyměníte. S tímto vozidlem to je podobné. Proč udržovat zastaralé moduly. Prostě si za těch 10 let nekoupíte modul totožný s tím, který tam byl při prvotní koupi, ale koupíte si aktuální, který je s tím 10 let starým kompatibilní a zároveň je o 10 let vývoje technologicky vyspělejší. Kromě toho si můžete vybrat výrobce (jedná se o open-source hardware, tedy v podstatě vyrábět to může prakticky kdokoliv) a i u nich mohou být rozdíly, zároveň to ale bude všechno pasovat mezi sebou. Prostě originální náhradní díl nemusí znamenat, že jeho vývoj ustrnul 10 let v minulosti, ale může to znamenat, že za těch 10 let na tom pracovali dál, ještě jej vylepšili a v podstatě společně s opravou vadného modulu může dojít ještě k vylepšení vlastností vozidla oproti originálu.

0/0
30.10.2012 10:36

( ! )

Co maj všichni s tím benzínem?

spotřeby 1,5/100 dosáhnou snáz s naftou,ne?

0/0
30.10.2012 8:13

jogstr

Re: Co maj všichni s tím benzínem?

Na naftu údajně jezdí traktory, nebo se mýlím?

+4/0
30.10.2012 8:23

( ! )

Re: Co maj všichni s tím benzínem?

No tak se bude spotřeba udávat v motohodinách. V čem je problém?;-)

0/0
30.10.2012 8:48

truthspeaker

Re: Co maj všichni s tím benzínem?

Protože benzín je ekologičtější a při zohlednění nákladů celého životního cyklu auta přepočtených na 1 ujetý km i ekonomičtější.

0/0
30.10.2012 8:50

( ! )

Re: Co maj všichni s tím benzínem?

Nepovídej!

Porovnejme si oktávku z roku 98 v benzínu a naftě. Benzínový skončily někde na 250tisících a naftový maj na tacháku i přes půl milionu a vypadá to, že další půlmilion kilometrů ještě brikety chrlit budou.:-P

0/0
30.10.2012 9:02

Bubaak1

Re: Co maj všichni s tím benzínem?

těch 250 ale maj najeto už 5 let v kuse :D

+3/0
30.10.2012 9:22

( ! )

Re: Co maj všichni s tím benzínem?

V lepším případě, některý na zpátečku zvládnou za pár dní ujet i 200tisíc.;-D

0/0
30.10.2012 9:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.