Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vyrobili nevyrobitelnou pneumatiku: spoří i drží zároveň

Společnost Lanxess představila koncept špičkové pneumatiky, která kombinuje úsporný provoz a špičkovou ovladatelnost, což jsou dva parametry, které jsou vlastně "proti sobě". Aby totiž byla pneumatika co nejúspornější, musí být hodně tvrdá, ale pak špatně drží na silnici. Materiálovým inženýrům se neřešitelný problém podařilo vyřešit. Zájem vývojářů se od konstrukce pneumatiky přesouvá k materiálům, že kterých je vyrobena.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J56a82n 14F45i62a34l26a 7894817645219

Na naše tankodromy se takové luxusní pneumatiky nehodí, naopak jsou vhodné levné pneumatiky s nízkou životností, průraz na děravé silnici pak tolik nezabolí.

0/0
10.2.2013 17:49

R27a60d96k20o 44S70ü54t96t69ö 8351408171225

Jednu letnu sezonu som jazdil na Michelin Primacy HP 205/55 R16, dalsie dve na GY Eagle F1 GSD3. Rozdiel je to neporovnatelny. Na GY auto drzi lepsie, brzdi lepsie, kontrola trakcie pri akceleracii nema tolko roboty ako v pripade Michelinky. Na suchom povrchu nie su rozdiely velmi velke, sranda zacinala vzdy na vode. Tam, kde na Michelinkach auto slo uz na hranici nedotacaveho smyku, GY mali vzdy este nejaku tu rezervu a zniesli rychlost o 10% vacsiu. Michelinky ma neprijemne prekvapili na dlazobnych kockach za dazda - proste to nebrzdilo. GY nesklamali a aj v takychto problematickych podmienkach brzdili uplne normalne. Za rok jazdenia z tych Micheliniek zliezol 1, maximalne 2 mm dezenu, GY po roku chybala tretina dezenu. Na moje velke pocudovanie sa nezmenila ani spotreba.

Raz som sa zviezol na rovnakom aute s Nankang Ultra Sport 225/45 R18 a opat to bolo o niecom uplne inom - slo to ako motokara a nebolo mozne ho odtrhnut a poslat dverami dopredu. Ak sa podari, tento rok dam uz leto na 18-tkach. Jednu sezonu to podvozok bude musiet vydrzat, potom aj tak planujem auto vymenit.

0/0
6.2.2013 6:48

R54a50d38k21o 47S60ü62t86t24ö 8951628451185

Oprava - Nankangy boli 225/40 R18...

0/0
6.2.2013 6:51

J17a40k89u73b 12M64a70t68ě14j97ů 5885542131415

i kdyby ta pneumatika fungovala tak dobre jak pisou, tak nic neusetrime (mysleno financne), protoze zaplatime vic za pneumatiky a zdrazej nam benzin, aby si vsichni vydelali stejne... :))

+2/−3
6.2.2013 2:19

I42v22o 75J78a26n75á91č89e21k 8943143511312

Fascinuje mě jak se stále objevují lidé, kteří nemají ani ponětí o tom jak funguje tvorba cen. Navíc ani neumíte logicky myslet, pokud budete mít pneu co vám ušetří palivo, tak se zvýšením ceny paliva s ní právě ušetříte více než pokud byste měl pneu s vyšší spotřebou.

0/−2
7.2.2013 8:48

L12i34b12a 63R43u73s35n62á24k 2170944325751

Dobrý, ale jak to u podobných PR článků bývá, relaita bude tak někde kolem 50 %. Bude to pravděpodobně tak drahé, že nikdo nebude mít zájem takové pneu kupovat.

+2/−3
5.2.2013 19:27

J46a52n 50K52r48p66e44c 5286293734482

tipnul bych si že je vyvinutá ve spolupráci s Yokohama. Tohle je mírně pozměněný design Parada (2)

+2/−1
5.2.2013 19:10

M27a46r69c26e26l 28P93a69v59l42í67k 7431114438559

ak by to bolo tak, potom sa dá tvrdeniam veriť. po osobnej skúsenosti tvrdím, že stará pneu yokohama je lepšia ako nová michelin!

+4/0
5.2.2013 19:41
Foto

K79a76r77e27l 15B79a55r49t39a48k 9496681565476

Pšt, hlavně ne nahlas! Kdo by pak kupoval, letní, zimní, do lesa, na led, do vody a na sucho. Takovou dobu trvalo, než jsme ty lidičky zpracovali a teď tohle:-(. Pochopitelně výjimky jsou, ale o těch 90% by bylo škoda přijít;-D

+5/−9
5.2.2013 16:08

S17t13e81p59a62n 46T95o14t19h 8468959225358

No do lesa s timhle vzorkem.... asi ne...

+2/0
5.2.2013 16:11

M71i43c77h18a49e18l 91M85e66n49s11i67k 8681706960402

No, zůstal bych klidný.

Jen se rozhlédni, kolik těch tvých "výjimek" ;-D jezdí v zimě na letních nebo na tzv. univerzálkách (synonymum pro "blbý v každém počasí a na každém povrchu").

Nejlépe značky Wan-Ťon-Ming či podobně znějící.

0/0
6.2.2013 0:10
Foto

K76a76r59e46l 31B52a39r84t82a48k 9966591755676

Já klidný jsem. Jen se bavím, jak to všechno baštíte;-D

+1/0
6.2.2013 12:51

J41i31n91d53ř82i15c60h 40Š10k59o63p60e50k 4625801910925

já označuji celoroční (univerzální) pneu pro osobní auta jako pneu spojující nevýhody zimní a letní pneu :-)

0/0
10.2.2013 15:34

I75v97a72n 42M68a46r75e14k 6294148912

Vypadá jako pneu vyrobená z nouze někde na vesnici v Číně >>>zřejmě to bude taková "bomba" jako ta včera prezentovaná íránská "stíhačka" na jedno použití ? ! ? ! Rv;-D

+3/−7
5.2.2013 15:27

J34a10n 21R42i20e98g17e79l 1744246865902

Jde to vubec vyrobit neco nevyrobitelneho? :] asi ne

+9/−1
5.2.2013 14:25

T79o46m76á98š 82G69r11ä75t14z 2903541307606

Trochu mi tenhle článek připomněl co jsem kdysi slyšel od jednoho učitele ještě na střední škole, že výrobci pneumatik nemají v podstatě žádný problém vyrobit a prodávat pneu se směsí která by měla řádově vyšší životnost a dobrou přilnavost, ale že to vživotě samozřejmě neudělají. Nebo z jiného oboru ale aktuálně ještě, že výrobci slinutých karbidů taky nemají už dnes v podstatě žádný problém vyrobit obráběcí nástroje z karbidů s povlaky které by taky v podstatě zničily jejich i ostatních prodeje :), samozřejmě to může být jedna paní povídala, ale když vám toto řekne přímo jeden z konstruktérů těch nástrojů v Koreji, tak na tom něco přece musí být, kdo jinej by tomu měl víc rozumět :)

+8/−3
5.2.2013 14:20

J12i34ř72í 84S26c49h63w11a67c15h 5986489317494

to jsou pohádky pro "pražáky"....

+1/−4
6.2.2013 0:10

A50n54t10o26n77í87n 16L92e95j91s47e91k 1433279377875

On se otupí i diamant a že je to hodně tvrdý materiál, nic nevydrží věčně. Pokud funguje konkurence, tak je spíše nepravděpodobné, že by si někdo nechával nějaké zásadní vylepšení pro sebe.

+1/−1
6.2.2013 5:41

L43u55k89á80š 18V73a44ň93u58r74a 1335894213403

Ten vzorek mě docela děsí. Sice budou tiché, ale na vodě budou plavat (na tak širokou pneu jedna drážka odvádět vodu nestačí) a ty šikmé drážky zase nebudou moc sedět v zatáčkách (kolo se po nich odvaluje do boku)

+2/−12
5.2.2013 13:03

P77e59t60r 30H60a30n13á74k 9751411532181

Bych řekl, že to neřešili a kdyby tam byly na vzorku kytičky, tak je to asi jedno. Přeci jenom jde o prototyp, kde se demonstruje něco jiného. Dělat ještě na vzorku by byla asi ztráta času a peněz. To si dodělají výrobci pneu.

+17/−3
5.2.2013 13:12

J38a80n 47M33o16h45y72l79a 3718528586498

Konečně někdo, kdo použil při čtení mozek.R^

+6/−1
5.2.2013 15:40

R41i76c20h15a67r13d 64P26o80d64z23i86m41e22k 2661177836

Já bych to neviděl zas tak dramaticky. Navíc tohle je jen prototyp, kde se jedná o směs. Vzorek je víceméně jen ilustrativní.

+6/0
5.2.2013 13:22

J67a79r57o36s98l44a63v 56K34u68b86r26i41c68h34t 2114207885833

No, tak právě vzorek ja ní hodně dobrý. Na vodu právě od oka hodně užitečný.

+1/0
5.2.2013 13:33

J20a96r17o72s76l37a36v 73K66u59b91r92i77c65h94t 2134727105233

Hlavně podobný vzorek mají i Pirelli Zero určený pro F1.. tak asi to na vodě držet bude, když s tím formule lítají 250...

+1/0
5.2.2013 13:34

P41e41t55r 58K42r44á76l 6987496942870

;-D

0/0
5.2.2013 14:48

P85e30t33r 82H95a86n60á17k 9801981712701

No právě. Létají;-D

0/0
5.2.2013 15:37

L96u95k41á74š 19V60a45ň65u61r10a 1965564523633

Jenže P Zero má tři podélné drážky. A nemá ty příčné šikmé. Jen jsem poukazoval na to, že jedna podélná drážka na vodě nestačí.

0/0
5.2.2013 21:57

A48l73e37n98a 37S86i78l77o73n71o68v94á 2682189520644

Rovnoběžný drážky asi nejsou na vodu moc dobrý, spíš naopak. Ty držví vodu v pneumatice a auto pak na ní plave. Důležitý jsou ty drážky co vodu odvádějí pryč.

+1/0
5.2.2013 13:39

L29u23k68á69š 58V61a11ň68u67r47a 1135384363843

Pokud by testovali na suchu, tak bych vzorek neřešil, ale pokud testovali na vodě, tak už má vzorek velký význam. Právě podélné drážky odvádí vodu.

0/0
5.2.2013 19:08

P32e75t40r 41H47a85n78á81k 9701841902281

Tak fyziku jsem měl již docela dávno, ale když ta pneumatika bude mít sníženou deformovatelnost, tak ta zbývající energie se musí pohltit jinde. Mluvím především o různých nerovnostech. Takže buď to bude více ničit silnice nebo tlumiče. Spíše oboje. To není moc ekonomické a ani environmentalistické. Kor u nás v ČR. :-/

+3/0
5.2.2013 12:28

J32i69ř15í 23K90r37a23m96p80l 4836874816156

ono je to jinak. Tou deformovatelností myslí pevnost bočnic, což je rozhodně lepší je mít nedeformovatelné, jinak by nebyly v oblibě nízko profilové gumy. Guma pohlcuje jen část energie. Většinu energie pohlcuje odpružení.

Částečně máte pravdu, ale vliv je velmi malý vzhledem k celku.

+2/0
5.2.2013 12:57

L85u72k68á40š 88V82a49ň51u87r48a 1925644363693

Měl jsem možnost porovnat pneumatiku 205/50 17" a 195/65 15" a musím říct, že ta užší měla nižší spotřebu, jízda byla pohodlnější a jízdní vlastnosti srovnatelné. Nakonec jsem ten 17" disk v jedné z děr přetrhl vejpůl a nízkoprofilové pneu nechci. Teď používám na jiném autě celoroční 215/65 R16 a do českých podmínek to optimální řešení.

+4/−1
5.2.2013 13:00

P65e85t46r 52H83a78n39á39k 9401621542551

No mně občas kamarád vozí vzadu Mazdou a ta má 17. To jsou rázy, že by se z toho jeden pozvracel. A ani vepředu to není nejlepší pro spolucestující. Se ho vždycky ptám, jestli by se někdo neměl podívat na tlumiče. Ale u jiných aut se mně to zdálo O. K. Asi to bude jak pro co.

+1/0
5.2.2013 13:10

M74a25r38c14e48l 87P58a36v61l23í19k 7511804118519

ak tie kolesá neboli v objednávke, tak má podvozok nastavený na iné. pruženie, tlmiče, ...

0/0
5.2.2013 19:47

J76a43r31o22s58l64a67v 56K20u43b40r13i13c74h56t 2414167845423

Tak ono to bude tím, že vyšší pneumatika, když se dobře nahustí, tak má menší plochu ke tření a proto je nižší spotřeba. Hlavně vyšší výška "spotřebuje" více energie do sebe a proto je i jízda pohodlnější. To vidím u nás. Mladí kluci přijdou, že chtějí elektrony v 18 na svoje Golfy a Audiny, kde je běžne 225/40 R18 a pak po měsíci přijdou,že by to rádi dali do komise a budou jim stačit nejoptimálnější rozměr 205/55 R16. Já byl to samé. Začal jsem na "17, na kterých jsem jezdil i v zimě a teď mám na zimu už "15 a na léto "16. Všichni říkají, že bych tam měl mít kola co největší, jako reklamu, když je prodáváme.. ale mě to za to huntování podvozku nestojí.

+3/0
5.2.2013 13:40

P17e33t22r 83R98o14m16á10n18e52k 8754947704814

Máte pravdu, pneumatika je tam především proto, aby držela auto na silnici. Ne na ozdobu.

+1/0
5.2.2013 14:09

J36i62n94d19ř49i95c90h 17Š67k28o69p17e84k 4545601140805

fyzika se nedá obejít. Rázy tlumí buď pneu (s vyšším profilem), nebo se přenáší na poloosy, podvozek (pokud jsou nízkoprofilové). Osobě beru, že pneu rozměru xx/45-/17+ jsou na silnice do civilizace, nikoli na české tankodormy

0/0
5.2.2013 17:21

L13u65d47v92í27k 63G59a31j18d51o63š59í14k 2445483694302

To je panečku "nejoptimálnější" moudro... ;-D

+1/0
5.2.2013 17:26

M75a21r61t32i65n 88P50u10c65h93e23r91n29a 9607480139707

R^

0/0
7.2.2013 11:22

P71a39v32e88l 19S98t44a87v41j53a37n57í62k 1820316470631

Záleží i na celkovém naladění podvozku. Mám auto, kde jsou ve specifikaci jediné pneumatiky o rozměru 215/55/16 a projíždím tankodromy relativně bez problémů (samozřejmě se jim snažím vyhnout, ale uvnitř auta to nijak dramaticky nevypadá). Takže hodně záleží na tom, jak moc si výrobce vyhrál s nastavením podvozku. Víc možností pneumatik vždycky vyvolá nějaké kompromisy. Na druhou stranu je potom trochu problém ve výběru pneu, obzvlášť, když vás nutí do rychlostního indexu V.

0/0
5.2.2013 20:59

Z78d48e51n58ě47k 75N95e92č61a69s 2451392882905

A co opotrebeni pneumatiky?

+4/0
5.2.2013 12:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.