Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vyrobili nevyrobitelnou pneumatiku: spoří i drží zároveň

Společnost Lanxess představila koncept špičkové pneumatiky, která kombinuje úsporný provoz a špičkovou ovladatelnost, což jsou dva parametry, které jsou vlastně "proti sobě". Aby totiž byla pneumatika co nejúspornější, musí být hodně tvrdá, ale pak špatně drží na silnici. Materiálovým inženýrům se neřešitelný problém podařilo vyřešit. Zájem vývojářů se od konstrukce pneumatiky přesouvá k materiálům, že kterých je vyrobena.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J87a18n 89F48i93a94l43a 7194117925319

Na naše tankodromy se takové luxusní pneumatiky nehodí, naopak jsou vhodné levné pneumatiky s nízkou životností, průraz na děravé silnici pak tolik nezabolí.

0/0
10.2.2013 17:49

R39a71d55k79o 85S59ü77t93t23ö 8321928491605

Jednu letnu sezonu som jazdil na Michelin Primacy HP 205/55 R16, dalsie dve na GY Eagle F1 GSD3. Rozdiel je to neporovnatelny. Na GY auto drzi lepsie, brzdi lepsie, kontrola trakcie pri akceleracii nema tolko roboty ako v pripade Michelinky. Na suchom povrchu nie su rozdiely velmi velke, sranda zacinala vzdy na vode. Tam, kde na Michelinkach auto slo uz na hranici nedotacaveho smyku, GY mali vzdy este nejaku tu rezervu a zniesli rychlost o 10% vacsiu. Michelinky ma neprijemne prekvapili na dlazobnych kockach za dazda - proste to nebrzdilo. GY nesklamali a aj v takychto problematickych podmienkach brzdili uplne normalne. Za rok jazdenia z tych Micheliniek zliezol 1, maximalne 2 mm dezenu, GY po roku chybala tretina dezenu. Na moje velke pocudovanie sa nezmenila ani spotreba.

Raz som sa zviezol na rovnakom aute s Nankang Ultra Sport 225/45 R18 a opat to bolo o niecom uplne inom - slo to ako motokara a nebolo mozne ho odtrhnut a poslat dverami dopredu. Ak sa podari, tento rok dam uz leto na 18-tkach. Jednu sezonu to podvozok bude musiet vydrzat, potom aj tak planujem auto vymenit.

0/0
6.2.2013 6:48

R93a21d58k12o 61S24ü38t15t79ö 8701668681535

Oprava - Nankangy boli 225/40 R18...

0/0
6.2.2013 6:51


J14a22k46u20b 58M90a89t22ě72j44ů 5335802431895

i kdyby ta pneumatika fungovala tak dobre jak pisou, tak nic neusetrime (mysleno financne), protoze zaplatime vic za pneumatiky a zdrazej nam benzin, aby si vsichni vydelali stejne... :))

+2/−3
6.2.2013 2:19

I37v72o 75J86a42n15á65č20e58k 8783143511872

Fascinuje mě jak se stále objevují lidé, kteří nemají ani ponětí o tom jak funguje tvorba cen. Navíc ani neumíte logicky myslet, pokud budete mít pneu co vám ušetří palivo, tak se zvýšením ceny paliva s ní právě ušetříte více než pokud byste měl pneu s vyšší spotřebou.

0/−2
7.2.2013 8:48

L61i61b70a 60R40u46s76n40á44k 2530654685931

Dobrý, ale jak to u podobných PR článků bývá, relaita bude tak někde kolem 50 %. Bude to pravděpodobně tak drahé, že nikdo nebude mít zájem takové pneu kupovat.

+2/−3
5.2.2013 19:27

J62a67n 15K17r12p30e28c 5116313444422

tipnul bych si že je vyvinutá ve spolupráci s Yokohama. Tohle je mírně pozměněný design Parada (2)

+2/−1
5.2.2013 19:10

M57a32r26c40e77l 44P81a35v89l18í91k 7431314508249

ak by to bolo tak, potom sa dá tvrdeniam veriť. po osobnej skúsenosti tvrdím, že stará pneu yokohama je lepšia ako nová michelin!

+4/0
5.2.2013 19:41
Foto

K88a66r10e15l 77B31a50r61t36a91k 9796851425946

Pšt, hlavně ne nahlas! Kdo by pak kupoval, letní, zimní, do lesa, na led, do vody a na sucho. Takovou dobu trvalo, než jsme ty lidičky zpracovali a teď tohle:-(. Pochopitelně výjimky jsou, ale o těch 90% by bylo škoda přijít;-D

+5/−9
5.2.2013 16:08

S51t50e71p15a95n 26T70o47t85h 8258769105218

No do lesa s timhle vzorkem.... asi ne...

+2/0
5.2.2013 16:11

M30i51c39h42a50e79l 83M38e77n19s26i28k 8241426630462

No, zůstal bych klidný.

Jen se rozhlédni, kolik těch tvých "výjimek" ;-D jezdí v zimě na letních nebo na tzv. univerzálkách (synonymum pro "blbý v každém počasí a na každém povrchu").

Nejlépe značky Wan-Ťon-Ming či podobně znějící.

0/0
6.2.2013 0:10
Foto

K23a40r29e30l 28B65a37r36t40a61k 9786231625786

Já klidný jsem. Jen se bavím, jak to všechno baštíte;-D

+1/0
6.2.2013 12:51

J76i10n21d96ř43i65c97h 24Š75k11o40p17e37k 4455441640295

já označuji celoroční (univerzální) pneu pro osobní auta jako pneu spojující nevýhody zimní a letní pneu :-)

0/0
10.2.2013 15:34

I86v58a14n 58M65a77r85e60k 6944458832

Vypadá jako pneu vyrobená z nouze někde na vesnici v Číně >>>zřejmě to bude taková "bomba" jako ta včera prezentovaná íránská "stíhačka" na jedno použití ? ! ? ! Rv;-D

+3/−7
5.2.2013 15:27

J80a12n 78R78i65e78g68e45l 1714796555962

Jde to vubec vyrobit neco nevyrobitelneho? :] asi ne

+9/−1
5.2.2013 14:25

T98o93m47á32š 23G30r88ä15t39z 2503881647266

Trochu mi tenhle článek připomněl co jsem kdysi slyšel od jednoho učitele ještě na střední škole, že výrobci pneumatik nemají v podstatě žádný problém vyrobit a prodávat pneu se směsí která by měla řádově vyšší životnost a dobrou přilnavost, ale že to vživotě samozřejmě neudělají. Nebo z jiného oboru ale aktuálně ještě, že výrobci slinutých karbidů taky nemají už dnes v podstatě žádný problém vyrobit obráběcí nástroje z karbidů s povlaky které by taky v podstatě zničily jejich i ostatních prodeje :), samozřejmě to může být jedna paní povídala, ale když vám toto řekne přímo jeden z konstruktérů těch nástrojů v Koreji, tak na tom něco přece musí být, kdo jinej by tomu měl víc rozumět :)

+8/−3
5.2.2013 14:20

J13i22ř54í 69S57c73h23w55a11c90h 5276969777404

to jsou pohádky pro "pražáky"....

+1/−4
6.2.2013 0:10

A38n89t98o58n88í18n 33L22e22j63s52e35k 1203199897685

On se otupí i diamant a že je to hodně tvrdý materiál, nic nevydrží věčně. Pokud funguje konkurence, tak je spíše nepravděpodobné, že by si někdo nechával nějaké zásadní vylepšení pro sebe.

+1/−1
6.2.2013 5:41

L86u84k32á92š 12V27a95ň29u16r51a 1395864373243

Ten vzorek mě docela děsí. Sice budou tiché, ale na vodě budou plavat (na tak širokou pneu jedna drážka odvádět vodu nestačí) a ty šikmé drážky zase nebudou moc sedět v zatáčkách (kolo se po nich odvaluje do boku)

+2/−12
5.2.2013 13:03

P42e14t41r 73H83a38n21á92k 9781521462771

Bych řekl, že to neřešili a kdyby tam byly na vzorku kytičky, tak je to asi jedno. Přeci jenom jde o prototyp, kde se demonstruje něco jiného. Dělat ještě na vzorku by byla asi ztráta času a peněz. To si dodělají výrobci pneu.

+17/−3
5.2.2013 13:12

J79a57n 77M88o11h45y43l31a 3218278166128

Konečně někdo, kdo použil při čtení mozek.R^

+6/−1
5.2.2013 15:40

R86i53c13h95a39r61d 27P93o86d76z67i57m52e24k 2881877966

Já bych to neviděl zas tak dramaticky. Navíc tohle je jen prototyp, kde se jedná o směs. Vzorek je víceméně jen ilustrativní.

+6/0
5.2.2013 13:22
Foto

J55a40r77o18s58l87a66v 43K33u95b15r25i80c97h96t 2154797435513

No, tak právě vzorek ja ní hodně dobrý. Na vodu právě od oka hodně užitečný.

+1/0
5.2.2013 13:33
Foto

J20a26r22o37s58l55a14v 46K38u64b45r62i16c65h22t 2774157785703

Hlavně podobný vzorek mají i Pirelli Zero určený pro F1.. tak asi to na vodě držet bude, když s tím formule lítají 250...

+1/0
5.2.2013 13:34

P52e71t79r 47K81r36á29l 6867936622250

;-D

0/0
5.2.2013 14:48

P13e53t48r 51H10a42n15á85k 9691171302861

No právě. Létají;-D

0/0
5.2.2013 15:37

L71u76k36á54š 14V11a94ň39u78r40a 1105394673203

Jenže P Zero má tři podélné drážky. A nemá ty příčné šikmé. Jen jsem poukazoval na to, že jedna podélná drážka na vodě nestačí.

0/0
5.2.2013 21:57

A83l22e10n53a 72S49i78l33o73n61o39v28á 2522399740614

Rovnoběžný drážky asi nejsou na vodu moc dobrý, spíš naopak. Ty držví vodu v pneumatice a auto pak na ní plave. Důležitý jsou ty drážky co vodu odvádějí pryč.

+1/0
5.2.2013 13:39

L21u28k98á10š 31V84a88ň19u87r87a 1705554183713

Pokud by testovali na suchu, tak bych vzorek neřešil, ale pokud testovali na vodě, tak už má vzorek velký význam. Právě podélné drážky odvádí vodu.

0/0
5.2.2013 19:08

P52e19t83r 88H58a91n84á26k 9431791172471

Tak fyziku jsem měl již docela dávno, ale když ta pneumatika bude mít sníženou deformovatelnost, tak ta zbývající energie se musí pohltit jinde. Mluvím především o různých nerovnostech. Takže buď to bude více ničit silnice nebo tlumiče. Spíše oboje. To není moc ekonomické a ani environmentalistické. Kor u nás v ČR. :-/

+3/0
5.2.2013 12:28

J12i74ř24í 84K58r64a63m27p28l 4816404666876

ono je to jinak. Tou deformovatelností myslí pevnost bočnic, což je rozhodně lepší je mít nedeformovatelné, jinak by nebyly v oblibě nízko profilové gumy. Guma pohlcuje jen část energie. Většinu energie pohlcuje odpružení.

Částečně máte pravdu, ale vliv je velmi malý vzhledem k celku.

+2/0
5.2.2013 12:57

L97u33k90á65š 84V77a33ň24u12r18a 1305444623793

Měl jsem možnost porovnat pneumatiku 205/50 17" a 195/65 15" a musím říct, že ta užší měla nižší spotřebu, jízda byla pohodlnější a jízdní vlastnosti srovnatelné. Nakonec jsem ten 17" disk v jedné z děr přetrhl vejpůl a nízkoprofilové pneu nechci. Teď používám na jiném autě celoroční 215/65 R16 a do českých podmínek to optimální řešení.

+4/−1
5.2.2013 13:00

P82e75t94r 84H28a91n83á81k 9231931122391

No mně občas kamarád vozí vzadu Mazdou a ta má 17. To jsou rázy, že by se z toho jeden pozvracel. A ani vepředu to není nejlepší pro spolucestující. Se ho vždycky ptám, jestli by se někdo neměl podívat na tlumiče. Ale u jiných aut se mně to zdálo O. K. Asi to bude jak pro co.

+1/0
5.2.2013 13:10

M90a90r52c70e78l 26P11a60v68l93í60k 7581124838329

ak tie kolesá neboli v objednávke, tak má podvozok nastavený na iné. pruženie, tlmiče, ...

0/0
5.2.2013 19:47
Foto

J10a65r93o49s94l84a80v 50K33u95b21r74i14c25h19t 2954627555713

Tak ono to bude tím, že vyšší pneumatika, když se dobře nahustí, tak má menší plochu ke tření a proto je nižší spotřeba. Hlavně vyšší výška "spotřebuje" více energie do sebe a proto je i jízda pohodlnější. To vidím u nás. Mladí kluci přijdou, že chtějí elektrony v 18 na svoje Golfy a Audiny, kde je běžne 225/40 R18 a pak po měsíci přijdou,že by to rádi dali do komise a budou jim stačit nejoptimálnější rozměr 205/55 R16. Já byl to samé. Začal jsem na "17, na kterých jsem jezdil i v zimě a teď mám na zimu už "15 a na léto "16. Všichni říkají, že bych tam měl mít kola co největší, jako reklamu, když je prodáváme.. ale mě to za to huntování podvozku nestojí.

+3/0
5.2.2013 13:40

P33e58t47r 50R27o61m29á23n81e43k 8364257184604

Máte pravdu, pneumatika je tam především proto, aby držela auto na silnici. Ne na ozdobu.

+1/0
5.2.2013 14:09

J81i56n98d61ř43i30c19h 49Š29k73o66p51e95k 4445581970975

fyzika se nedá obejít. Rázy tlumí buď pneu (s vyšším profilem), nebo se přenáší na poloosy, podvozek (pokud jsou nízkoprofilové). Osobě beru, že pneu rozměru xx/45-/17+ jsou na silnice do civilizace, nikoli na české tankodormy

0/0
5.2.2013 17:21

L12u39d51v98í51k 28G53a32j43d65o66š68í88k 2695953664522

To je panečku "nejoptimálnější" moudro... ;-D

+1/0
5.2.2013 17:26

M43a62r95t10i22n 51P31u82c38h73e83r75n64a 9837640829457

R^

0/0
7.2.2013 11:22

P39a38v55e39l 98S64t52a80v40j13a70n84í52k 1110956110961

Záleží i na celkovém naladění podvozku. Mám auto, kde jsou ve specifikaci jediné pneumatiky o rozměru 215/55/16 a projíždím tankodromy relativně bez problémů (samozřejmě se jim snažím vyhnout, ale uvnitř auta to nijak dramaticky nevypadá). Takže hodně záleží na tom, jak moc si výrobce vyhrál s nastavením podvozku. Víc možností pneumatik vždycky vyvolá nějaké kompromisy. Na druhou stranu je potom trochu problém ve výběru pneu, obzvlášť, když vás nutí do rychlostního indexu V.

0/0
5.2.2013 20:59

Z89d87e29n25ě22k 54N68e55č78a80s 2121842522465

A co opotrebeni pneumatiky?

+4/0
5.2.2013 12:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.