Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vyrobili nevyrobitelnou pneumatiku: spoří i drží zároveň

Společnost Lanxess představila koncept špičkové pneumatiky, která kombinuje úsporný provoz a špičkovou ovladatelnost, což jsou dva parametry, které jsou vlastně "proti sobě". Aby totiž byla pneumatika co nejúspornější, musí být hodně tvrdá, ale pak špatně drží na silnici. Materiálovým inženýrům se neřešitelný problém podařilo vyřešit. Zájem vývojářů se od konstrukce pneumatiky přesouvá k materiálům, že kterých je vyrobena.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J47a31n 18F92i44a90l94a 7904277405659

Na naše tankodromy se takové luxusní pneumatiky nehodí, naopak jsou vhodné levné pneumatiky s nízkou životností, průraz na děravé silnici pak tolik nezabolí.

0/0
10.2.2013 17:49

R67a65d66k92o 26S29ü47t16t77ö 8701328581245

Jednu letnu sezonu som jazdil na Michelin Primacy HP 205/55 R16, dalsie dve na GY Eagle F1 GSD3. Rozdiel je to neporovnatelny. Na GY auto drzi lepsie, brzdi lepsie, kontrola trakcie pri akceleracii nema tolko roboty ako v pripade Michelinky. Na suchom povrchu nie su rozdiely velmi velke, sranda zacinala vzdy na vode. Tam, kde na Michelinkach auto slo uz na hranici nedotacaveho smyku, GY mali vzdy este nejaku tu rezervu a zniesli rychlost o 10% vacsiu. Michelinky ma neprijemne prekvapili na dlazobnych kockach za dazda - proste to nebrzdilo. GY nesklamali a aj v takychto problematickych podmienkach brzdili uplne normalne. Za rok jazdenia z tych Micheliniek zliezol 1, maximalne 2 mm dezenu, GY po roku chybala tretina dezenu. Na moje velke pocudovanie sa nezmenila ani spotreba.

Raz som sa zviezol na rovnakom aute s Nankang Ultra Sport 225/45 R18 a opat to bolo o niecom uplne inom - slo to ako motokara a nebolo mozne ho odtrhnut a poslat dverami dopredu. Ak sa podari, tento rok dam uz leto na 18-tkach. Jednu sezonu to podvozok bude musiet vydrzat, potom aj tak planujem auto vymenit.

0/0
6.2.2013 6:48

R44a16d45k44o 68S61ü70t68t48ö 8141758401815

Oprava - Nankangy boli 225/40 R18...

0/0
6.2.2013 6:51

J57a91k89u44b 82M11a14t87ě22j57ů 5415542501805

i kdyby ta pneumatika fungovala tak dobre jak pisou, tak nic neusetrime (mysleno financne), protoze zaplatime vic za pneumatiky a zdrazej nam benzin, aby si vsichni vydelali stejne... :))

+2/−3
6.2.2013 2:19

I29v78o 86J44a87n17á73č85e97k 8553353391562

Fascinuje mě jak se stále objevují lidé, kteří nemají ani ponětí o tom jak funguje tvorba cen. Navíc ani neumíte logicky myslet, pokud budete mít pneu co vám ušetří palivo, tak se zvýšením ceny paliva s ní právě ušetříte více než pokud byste měl pneu s vyšší spotřebou.

0/−2
7.2.2013 8:48

L70i27b63a 89R36u21s67n37á57k 2700934685271

Dobrý, ale jak to u podobných PR článků bývá, relaita bude tak někde kolem 50 %. Bude to pravděpodobně tak drahé, že nikdo nebude mít zájem takové pneu kupovat.

+2/−3
5.2.2013 19:27

J70a11n 85K73r89p93e87c 5426903814132

tipnul bych si že je vyvinutá ve spolupráci s Yokohama. Tohle je mírně pozměněný design Parada (2)

+2/−1
5.2.2013 19:10

M26a67r66c94e59l 45P63a15v35l40í86k 7331324308309

ak by to bolo tak, potom sa dá tvrdeniam veriť. po osobnej skúsenosti tvrdím, že stará pneu yokohama je lepšia ako nová michelin!

+4/0
5.2.2013 19:41

K86a22r32e57l 84B27a27r27t15a86k 9226171615476

Pšt, hlavně ne nahlas! Kdo by pak kupoval, letní, zimní, do lesa, na led, do vody a na sucho. Takovou dobu trvalo, než jsme ty lidičky zpracovali a teď tohle:-(. Pochopitelně výjimky jsou, ale o těch 90% by bylo škoda přijít;-D

+5/−9
5.2.2013 16:08

S95t65e88p23a47n 31T69o26t18h 8908939655678

No do lesa s timhle vzorkem.... asi ne...

+2/0
5.2.2013 16:11

M38i39c46h78a65e52l 13M80e64n83s16i63k 8851976610792

No, zůstal bych klidný.

Jen se rozhlédni, kolik těch tvých "výjimek" ;-D jezdí v zimě na letních nebo na tzv. univerzálkách (synonymum pro "blbý v každém počasí a na každém povrchu").

Nejlépe značky Wan-Ťon-Ming či podobně znějící.

0/0
6.2.2013 0:10

K81a51r83e25l 18B69a51r73t85a10k 9596141785316

Já klidný jsem. Jen se bavím, jak to všechno baštíte;-D

+1/0
6.2.2013 12:51

J38i91n26d88ř86i79c36h 30Š68k14o79p82e21k 4595341360485

já označuji celoroční (univerzální) pneu pro osobní auta jako pneu spojující nevýhody zimní a letní pneu :-)

0/0
10.2.2013 15:34

I68v89a43n 66M17a78r56e97k 6864648602

Vypadá jako pneu vyrobená z nouze někde na vesnici v Číně >>>zřejmě to bude taková "bomba" jako ta včera prezentovaná íránská "stíhačka" na jedno použití ? ! ? ! Rv;-D

+3/−7
5.2.2013 15:27

J78a15n 48R34i59e36g91e89l 1734976285352

Jde to vubec vyrobit neco nevyrobitelneho? :] asi ne

+9/−1
5.2.2013 14:25

T58o23m47á13š 42G96r20ä26t46z 2473401697706

Trochu mi tenhle článek připomněl co jsem kdysi slyšel od jednoho učitele ještě na střední škole, že výrobci pneumatik nemají v podstatě žádný problém vyrobit a prodávat pneu se směsí která by měla řádově vyšší životnost a dobrou přilnavost, ale že to vživotě samozřejmě neudělají. Nebo z jiného oboru ale aktuálně ještě, že výrobci slinutých karbidů taky nemají už dnes v podstatě žádný problém vyrobit obráběcí nástroje z karbidů s povlaky které by taky v podstatě zničily jejich i ostatních prodeje :), samozřejmě to může být jedna paní povídala, ale když vám toto řekne přímo jeden z konstruktérů těch nástrojů v Koreji, tak na tom něco přece musí být, kdo jinej by tomu měl víc rozumět :)

+8/−3
5.2.2013 14:20

J22i24ř59í 44S28c12h32w29a57c24h 5306789307564

to jsou pohádky pro "pražáky"....

+1/−4
6.2.2013 0:10

A28n69t59o37n29í43n 40L30e28j13s46e59k 1863699277235

On se otupí i diamant a že je to hodně tvrdý materiál, nic nevydrží věčně. Pokud funguje konkurence, tak je spíše nepravděpodobné, že by si někdo nechával nějaké zásadní vylepšení pro sebe.

+1/−1
6.2.2013 5:41

L47u45k77á22š 45V76a57ň71u71r75a 1985774433913

Ten vzorek mě docela děsí. Sice budou tiché, ale na vodě budou plavat (na tak širokou pneu jedna drážka odvádět vodu nestačí) a ty šikmé drážky zase nebudou moc sedět v zatáčkách (kolo se po nich odvaluje do boku)

+2/−12
5.2.2013 13:03

P67e81t84r 77H50a65n18á27k 9961381492921

Bych řekl, že to neřešili a kdyby tam byly na vzorku kytičky, tak je to asi jedno. Přeci jenom jde o prototyp, kde se demonstruje něco jiného. Dělat ještě na vzorku by byla asi ztráta času a peněz. To si dodělají výrobci pneu.

+17/−3
5.2.2013 13:12

J20a23n 83M40o41h14y16l19a 3788528666848

Konečně někdo, kdo použil při čtení mozek.R^

+6/−1
5.2.2013 15:40

R79i69c96h87a61r30d 65P95o37d60z31i60m81e46k 2141187946

Já bych to neviděl zas tak dramaticky. Navíc tohle je jen prototyp, kde se jedná o směs. Vzorek je víceméně jen ilustrativní.

+6/0
5.2.2013 13:22

J50a16r37o29s35l62a73v 40K40u71b91r67i64c49h11t 2964157175523

No, tak právě vzorek ja ní hodně dobrý. Na vodu právě od oka hodně užitečný.

+1/0
5.2.2013 13:33

J77a56r95o41s41l22a41v 88K62u12b93r37i94c20h68t 2724247465593

Hlavně podobný vzorek mají i Pirelli Zero určený pro F1.. tak asi to na vodě držet bude, když s tím formule lítají 250...

+1/0
5.2.2013 13:34

P26e95t66r 56K89r37á96l 6417866592330

;-D

0/0
5.2.2013 14:48

P54e73t92r 35H61a97n18á73k 9241871452101

No právě. Létají;-D

0/0
5.2.2013 15:37

L70u46k13á75š 81V97a90ň34u63r46a 1885204853303

Jenže P Zero má tři podélné drážky. A nemá ty příčné šikmé. Jen jsem poukazoval na to, že jedna podélná drážka na vodě nestačí.

0/0
5.2.2013 21:57

A66l67e43n98a 34S80i64l17o38n10o11v43á 2212599970984

Rovnoběžný drážky asi nejsou na vodu moc dobrý, spíš naopak. Ty držví vodu v pneumatice a auto pak na ní plave. Důležitý jsou ty drážky co vodu odvádějí pryč.

+1/0
5.2.2013 13:39

L58u23k25á35š 29V53a23ň55u98r50a 1615954863643

Pokud by testovali na suchu, tak bych vzorek neřešil, ale pokud testovali na vodě, tak už má vzorek velký význam. Právě podélné drážky odvádí vodu.

0/0
5.2.2013 19:08

P62e17t15r 94H40a74n73á89k 9161801922421

Tak fyziku jsem měl již docela dávno, ale když ta pneumatika bude mít sníženou deformovatelnost, tak ta zbývající energie se musí pohltit jinde. Mluvím především o různých nerovnostech. Takže buď to bude více ničit silnice nebo tlumiče. Spíše oboje. To není moc ekonomické a ani environmentalistické. Kor u nás v ČR. :-/

+3/0
5.2.2013 12:28

J45i11ř42í 69K47r92a35m14p33l 4736844656756

ono je to jinak. Tou deformovatelností myslí pevnost bočnic, což je rozhodně lepší je mít nedeformovatelné, jinak by nebyly v oblibě nízko profilové gumy. Guma pohlcuje jen část energie. Většinu energie pohlcuje odpružení.

Částečně máte pravdu, ale vliv je velmi malý vzhledem k celku.

+2/0
5.2.2013 12:57

L52u22k44á58š 71V84a76ň52u74r92a 1945484803843

Měl jsem možnost porovnat pneumatiku 205/50 17" a 195/65 15" a musím říct, že ta užší měla nižší spotřebu, jízda byla pohodlnější a jízdní vlastnosti srovnatelné. Nakonec jsem ten 17" disk v jedné z děr přetrhl vejpůl a nízkoprofilové pneu nechci. Teď používám na jiném autě celoroční 215/65 R16 a do českých podmínek to optimální řešení.

+4/−1
5.2.2013 13:00

P33e19t52r 41H32a91n82á51k 9801851602561

No mně občas kamarád vozí vzadu Mazdou a ta má 17. To jsou rázy, že by se z toho jeden pozvracel. A ani vepředu to není nejlepší pro spolucestující. Se ho vždycky ptám, jestli by se někdo neměl podívat na tlumiče. Ale u jiných aut se mně to zdálo O. K. Asi to bude jak pro co.

+1/0
5.2.2013 13:10

M36a90r63c90e77l 50P38a51v27l39í25k 7271304148499

ak tie kolesá neboli v objednávke, tak má podvozok nastavený na iné. pruženie, tlmiče, ...

0/0
5.2.2013 19:47

J52a16r93o88s62l68a25v 61K90u51b91r81i34c71h36t 2834127455923

Tak ono to bude tím, že vyšší pneumatika, když se dobře nahustí, tak má menší plochu ke tření a proto je nižší spotřeba. Hlavně vyšší výška "spotřebuje" více energie do sebe a proto je i jízda pohodlnější. To vidím u nás. Mladí kluci přijdou, že chtějí elektrony v 18 na svoje Golfy a Audiny, kde je běžne 225/40 R18 a pak po měsíci přijdou,že by to rádi dali do komise a budou jim stačit nejoptimálnější rozměr 205/55 R16. Já byl to samé. Začal jsem na "17, na kterých jsem jezdil i v zimě a teď mám na zimu už "15 a na léto "16. Všichni říkají, že bych tam měl mít kola co největší, jako reklamu, když je prodáváme.. ale mě to za to huntování podvozku nestojí.

+3/0
5.2.2013 13:40

P23e60t96r 51R66o95m62á54n18e90k 8314377814344

Máte pravdu, pneumatika je tam především proto, aby držela auto na silnici. Ne na ozdobu.

+1/0
5.2.2013 14:09

J40i45n86d96ř97i87c20h 39Š71k49o84p68e14k 4795901550225

fyzika se nedá obejít. Rázy tlumí buď pneu (s vyšším profilem), nebo se přenáší na poloosy, podvozek (pokud jsou nízkoprofilové). Osobě beru, že pneu rozměru xx/45-/17+ jsou na silnice do civilizace, nikoli na české tankodormy

0/0
5.2.2013 17:21

L81u37d89v87í69k 11G49a96j35d17o59š33í39k 2635683674512

To je panečku "nejoptimálnější" moudro... ;-D

+1/0
5.2.2013 17:26

M87a83r39t84i23n 34P62u50c21h22e81r61n26a 9707980949197

R^

0/0
7.2.2013 11:22

P93a46v92e64l 38S95t89a70v90j37a85n10í18k 1790276260261

Záleží i na celkovém naladění podvozku. Mám auto, kde jsou ve specifikaci jediné pneumatiky o rozměru 215/55/16 a projíždím tankodromy relativně bez problémů (samozřejmě se jim snažím vyhnout, ale uvnitř auta to nijak dramaticky nevypadá). Takže hodně záleží na tom, jak moc si výrobce vyhrál s nastavením podvozku. Víc možností pneumatik vždycky vyvolá nějaké kompromisy. Na druhou stranu je potom trochu problém ve výběru pneu, obzvlášť, když vás nutí do rychlostního indexu V.

0/0
5.2.2013 20:59

Z94d61e69n98ě57k 73N49e75č57a28s 2861792632175

A co opotrebeni pneumatiky?

+4/0
5.2.2013 12:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.