Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Slováci se chlubí zázračným „studeným“ motorem

Na Slovensku vzniká další z řady revolučních motorů, který má spasit automobilový svět. Výhodou je, že využívá současnou konstrukci. Slibované parametry jsou však natolik fantastické, až vzbuzují pochyby o jejich reálnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P29e65t33r 82U53r63a63m 1592860333927

slovensti tunelari teda moc sofistikovani nejsouRv

+2/0
10.1.2013 22:36

J92o87s55e76f 26L94e54b67d26u67š41k96a 4202153423725

Tak nevím. Ale vzpomínám jak mi děda vyprávěl, jak u nich v městečku zakládali akciovku na výrobu aut co jezdí na vodu. Jakýsi vynílezce přijel s autem, před svědky do nádrže nalil vodu z místního rybníka a 2x objel náměstí. A místní honorace hned skládala peníze na akcie. Za den, nebo dva vynálezce zmizel a bylo po akciovce. To bylo někdy v r. 1920 až 30. I já sám pamatuji hodně zázračných motorů. Ale adiabata, Jak? Bude stálý tlak, nebo objem? A jak to teplo přeměňují na výkon? Když nepřeměňují, co s ním po 100, 200 km dělají?

+1/0
10.1.2013 21:37

F39r69a25n46t48i96š15e82k 86M46i14c92h66a39l26i14c75a 8396888595406

Tomuto motoru samozřejmě taky nevěřím. Ale Vy si zopakujte adiabatický děj. Bude stálá teplota, tlak a objem se mění. Protože je systém tepelně izolován, energie se nemění na tepelnou ale projeví se změnou objemu a tím na mechanickou energii, která tlačí na píst.

0/0
11.1.2013 20:02


J61i75ř76í 48S86c53h95w10a87c19h 5976619557574

teplota ale stálá taky není ;-)

+2/0
11.1.2013 23:54

T32o96m14á10š 88U90r77b47a26n 9824744612230

Něco podobného existovalo na těchto stránkách http://top-topeni.cz/ . Tam pro změnu využívali "kavitační turbínu" pro výrobu tepla. Už samotný název je ptákovina, protože turbína zásadně přeměňuje teplo (nebo tlakový potenciál) na mechanickou energii. Rozhodně nevyrábí teplo. Celý ten princip je pouze podvod, který ani nic nevyrábí, dokonce podle mě ani nefunguje. Teď koukám, že tu stránku raději schodili.

Jde ale o to, že se vždycky najde nějaký chytrák, který si myslí, že zbohatne na převratném objevu ve fyzice. Naštěstí je nás dost, kteří mají větší než základní vzdělání a myslím, že se ani nenajde dost lidí, kteří na to skočí. Pak, že je české školství špatné :-)

0/0
13.1.2013 14:47

I76v85a61n 30M76a13r46e16k 6374898602

Pro všechny pochybovače (i pro ty kteří si myslí že tento článek je "kachna") zadejte si do vyhledávače slov.deníku "pravda.sk" název "zázračný motor ze Slovenska funguje">>>je to článek z 10.12.2012 ! Takže máme se dík našim bratrům na co těšit ! R^

0/−2
10.1.2013 20:39

J31o15s91e95f 27L94e29b87d21u22š90k21a 4492523953335

Skoro bych soudil, že to kachna je.

+4/0
10.1.2013 21:38

I24v40a83n 78M44a97r78e59k 6874568542

No kacna to je ale když se někdo potřebuje za každou cenu zviditelnit a poléčit si komplexy tak k tomu postačí i ona ! R^ ;-D

+1/0
10.1.2013 21:53

I51v69a62n 89M64a69r80e12k 6654308572

Oprava . . . .  kachna  . . . . .R^

0/0
10.1.2013 21:54

L87i58b60o26r 17P12o75l18á24k 9852896975419

Tak jsme ještě nerozdýchali novoroční Klausiádu a už je 1.4.

Toto letí  ;-)

+1/0
10.1.2013 18:35

I62v39a91n 33M48a90r18e30k 6114168182

Se divím ,není přeci  ještě "okurková sezona"  ? ! Vloni v létě se tu jako další bomba objevila zpráva že dva Francouzi si nechali patentovat motor který by poháněl pouze stlačený vzduch >>>spotřeba ? 0 ! Už tento rok mělo údajně jezdit po Paříži několik desítek autobusů na tento druh pohonu ! R^ ;-D

+2/0
10.1.2013 18:30

J64o93z62e54f 49L23o66v15í71š24e17k 7567911796704

Rád čítam články na iDnes.cz, aj keď som zo Slovenska. A aj v tomto prípade som rád, pretože tu na Slovensku o tomto "motore" nevie snáď nikto. A vďaka tejto stránke zisťujem že "Slováci se chlubí zázračným "studeným" motorem". Prosím Vás pán redaktor, koľkí Slováci sa Vám tým pochválili? Alebo je to len nejaká "garážová firma", ktorá si robí reklamu a podľa toho píšete všeobecne o Slovákoch? Nestačilo by napísať, že americká firma na Slovensku? Priznám sa, že tiež tomu celkom neverím, ale myslím, že aj tak je treba dať každému šancu. :-/

+2/−3
10.1.2013 17:15

I88v13a36n 73M30a84r73e58k 6454578162

Kupodivu to ale bylo ve slovenském tisku na "PRAVDE" už někdy na podzim jako bombastická zpráva>>>stačí si to zadat do vyhledávače "PRAVDY" ! R^

+2/0
10.1.2013 18:24

P61e56t34r 90U30r47a28m 1132660713307

bylo to na slovensku i ve zpravach a rozhodne to neznelo tak objektivne, jako zde na idnes (gratuluju autorovi).

+1/0
10.1.2013 18:47

J52i68r75i 82S16i27m81a70k 9858128668423

Uz za dob Rudolfa2 se poctivi vedci (jako Kepler a Tycho de Brahe) museli prizivovat "zazracnymi objevy" nebo "horoskopy" a cca 99% obycejne populace na to verila a kupovala to, panovnicke rody nevyjimaje. Rozdil mezi tehdejsi a dnesni dobou je v tom, ze dnesni seriozni vedci jsou kolikrat chudi a nedoceneni, zatimco nejaky John Jozin z Bazin ma za posledniho pul roku publicitu jako nejaka celebrita a redaktori pochybnych platku si mnou ruce, jak na to ctenari dychtive klikaji....

+1/0
10.1.2013 13:59

F82r15a90n41t45i16š79e95k 89F86r22a75n47k 2471710315878

Sem zkouknul tu animaci teto zazracne technologie a nejak nerozumim tomu, odkud vemou  energii na schlazeni privodniho vzduchu na tech -20°C bez ztraty výkonu motoru. Pokud by to tak fungovalo, tak tam zadny motor byt nemusi a stacilo by vyuzivat tu zazracnou energii, která je samo o sobe dost výkonná na pohon celého vozidla.

+4/0
10.1.2013 13:50

J56i40r63i 59S25i44m31a56k 9738708878223

bingo

0/0
10.1.2013 14:00

F44r34a62n81t62i17š67e79k 20F48r97a55n35k 2771330885558

nehledě na to, že by tam musel být i hodně výkonný odvlhčovák...už vidim, jak motor dosahuje extremnich výkonu ledem preplnovanym valcem :D

+1/0
10.1.2013 14:12

J19o88s41e19f 17V76y19s77k33o31č79i57l 7700919760833

Mě to připomíná slavnou firmu KIT digital.

Všechno super, akcie rostou .... a pak, po 3 letech se ukáže, že "Na účetnictví posedních 4 let nelze tak uplně spoléhat"

Ať z toho chlapci udělaj akciovku fóknó akcie na pražskou burzu a bude :).

Pak za 3 roky se dozvíme, že "vývojová vjetev se ukázalo jako delší, z důvodu absence unobtainia...

A může následovat akciovka na hledání tohoto materiálu;-D

+3/0
10.1.2013 13:43

J24a29n 55Z86b43y52t80o79v59s48k20ý 1423851527466

video:

3:26 a 3:31

3:35 a 3:40

jednou zakostickovany a jedno ne, proc?

+1/0
10.1.2013 13:11
Foto

R53o96m87a95n 37V58i78e39t51z28e 9131122859600

zrovna jsem to samé chtěl napsat, a je prásně vidět, jak tam k žádné změně nedošlo ;-D

0/0
10.1.2013 13:16

F10r47a62n42t67i59š28e87k 87S64c49h54l21i75c63h40t83s 9335762951815

PS Jinak samozřejmě účinnější zářehový motor už dávno existuje. Je to Wankelův motor. Problém je tam někde jinde. Snad se to ale s nanotechnologiema změní.

0/−2
10.1.2013 13:08

T62o82m29á66š 82Ž28i39t44n45ý 6381260651131

Wankel je malý a lehký. Ale účinný právě moc není... Alespoň v dnešní podobě.

+2/0
10.1.2013 13:13

F34r51a79n49t69i28š10e32k 55S39c69h64l28i12c85h87t36s 9365682971175

Má dojem, že jsem někde čet, že wankel má při shodném objemu s "klasickým" zážehovým motorem poloviční váhu a dvojnásobný výkon. Problémem pak nebylo ani tak tření, jako netěsnosti mezi komorami a nízká životnost. To by právě nové materiály a nanotechnologie mohly podstatně zlepšit. Kdo by nechtěl mít v autě motorek 500 cm3 s výkonem 2-oulitru, že.

+1/−2
10.1.2013 13:20

M27i84c79h22a10l 75B10u58d53í29k 4216374548723

Problém je hlavně mazání mastnou směsí - tj. žere to olej a tím pádem jsou problém i emise. Ve verzi bez turba to má relativně malý kroutící moment a pro výkon je to potřeba trochu točit, tím pádem pak roste spotřeba. S turbem to je o dost lepší. Bohužel Wankel má několik dalších nedostatků, většinou se projeví při špatném používání tohoto motoru, kdy dojde k prasknutí, zkroucení nebo vydření housingu rotoru, který dost dobře nejde opravit a zpravidla se mění celý (při vydření nebo zkroucení nic jiného ani nezbývá). Je to dobrý motor, ale dnešní pohodlný uživatel se nechce o nic starat, maximálně jen tankovat.

+1/−1
10.1.2013 13:32

J38i87ř13í 82P16e76l80n40á36ř 6885963276109

Shodou okolností jednu tuhle hračku vlastním a i když se postavíš na hlavu a staráš se jako blázen, problémy to má pořád...

0/0
10.1.2013 16:17

M36i57c56h11a88l 95B14u27d34í94k 4696564278343

Já vím, proto dávám přednost šestiválcům od Toyoty. Ale vesměs všechno z řady RX je krásný kus techniky tak jako tak R^

+1/0
10.1.2013 16:45

K31a96r85e49l 53N89o56v23á59k 8473328858906

Prý: "Jednoduchá poučka přitom říká, že právě chlazením motoru, které je nutné kvůli jeho správné mechanické funkci, se ztrácí zhruba třetina využitelné energie paliva."

Škoda, že autor článku neuvedl zdroj, ze kterého tato kouzelná poučka pochází.

0/0
10.1.2013 13:06

J39i45r54i 52S32i13m58a98k 9318948728193

to je asi tak inteligentni tvrzeni, jako prijit s objevem, ze treni pneumatik o cestu predstavuje vyznamny faktor zvysujici spotrebu, tak proste zrusime pneumatiky nebo v jeste lepsim pripade cesty a tim usetrime obrovske mnozstvi paliva.

Tepelne motory bez chladice jsou totez jako osobni auta bez kol.

0/0
10.1.2013 13:38

T47o58m67á20š 63Ž18i23t58n59ý 6561180391131

Podle přiloženého obrázku to spíš vypadá že se snaží zbytkové teplo jímat a využít v nějaké sekundární turbíně??

To by ale nebyla moc novinka, s něčím takovém pod názvem turbosteamer si už dlouho hrají v BMW.

0/0
10.1.2013 13:03

T56o72m20á78š 44Ž95i62t66n20ý 6221860871491

Aha, to je turbo. Teď teprve jsem tu čmáranici pochopil Tak nic, to je úplná hovadina. Podle jejich stránek http://www.rtugroup.com/animation zřejmě nějak podchlazují vzduch na sání motoru na -20. To je celý vtip.

0/0
10.1.2013 13:12

J26i34r24i 74S31i74m89a76k 9448518978543

vase fyzikalni predstavy jsou krajne naivni. Ano, lze podchladit vzduch na -20 stupnu celsia, dokonce i na -60 a zkapalnit ho, neni to problem, ale spotrebujete na to mnohonasobne vic energie, nez pak usetrite zvysenim ucinnosti motoru tim, ze bude pracovat s vetsim rozsahem teplot. Perpetuum mobile 2. druhu nelze sestrojit, zakon formulovany Thomsonem a Oswaldem. pokud vam to prijde nejake moc nepochopitelne, je tu jeste jina formulace, Nelze sestrojit periodicky pracující tepelný stroj, který

by trvale konal práci pouze tím, že by ochlazoval jedno

těleso, a k žádné další změně v okolí by nedocházelo.

+1/0
10.1.2013 13:43

P83e23t71r 42D79v87o46ř23á29k 9552847881528

Tohle je zpráva z podobného soudku jako ono indické vozítko jezdící na vodu.

+2/0
10.1.2013 12:53

F60r75a55n80t48i55š33e74k 68S96c34h44l81i85c63h22t79s 9385672801885

Celé to připomíná Ukrainu, kde jeden Švejcar slíbil celé vládě zázračný terminál na dovoz zkapalněného plynu a pak frnknul i s 800 000 000 doláčů. PS Byl taky osobním přítelem premiéra. PS 2 U tepelného motoru závisí účinnost jen a jedině na teplotě. Chci li vyšší účinnost, nemůžu mít "studený" motor a "držet na něm ruku"! Naopak, co nejvyšší teplota a dobré chlazení je cesta k vyšším výkonům a účinnosti! Přeju Slovákům mnoho úspěchů s těém "pertinaxovým" motórem!

+5/−1
10.1.2013 12:46

M57i78c53h47a79l 16B10u13d12í15k 4686894418323

Co nejvyšší teplota ? To je nesmysl. Co největší využití paliva zvedá výkon.

0/−1
10.1.2013 12:53

F39r10a88n70t58i97š25e18k 54S73c17h45l16i59c59h16t74s 9565312701705

II. thermodynamická věta. Jistě jste to ve škole probírali ...

+5/0
10.1.2013 12:59

Š28t75e37f10a75n 26B74r65š94t29i75a91k 7536417810789

To co píšete je fyzikální nesmysls:-)

0/0
10.1.2013 12:55

F48r96a31n89t42i70š98e73k 71S70c93h52l52i97c92h42t20s 9605682811225

ný=1-T2/T1.

Třebas však Na Slovensku platí jiná fyzika

+3/0
10.1.2013 13:04

M42a57r32t97i43n 88D78r86a69h24o16n28o33v94s17k33y 6483795855

Slovensko je jina newtonovska soustava ;-)

+1/0
10.1.2013 13:19

R15a38d36i13m 55K79a22l51a30s 2810586422791

Prohřešek, kterého se tady mnozí dopouštíte je, že tzv. vynalézáte z opačného konce. Tzn. že si nemůžete vzít něco čemu budete říkat letadlo a začít přemýšlet, co s tím letadlem udělat, aby letělo. Když totiž na něco jako trup přiděláte dvě desky různých délek, tak to ještě neznamená, že vám to poletí...

Musíte na to jít z opačné strany, tj. cestou odhalování fyzikálních, chcete-li přírodních zákonů. A pak byste si nejprve museli nastudovat, co to je např. mezní vrstva, jak se chová a jaké důsledky má cirkulace vektoru rychlosti. A až byste tomu rozuměli, mohli byste se pustit do stavby letadla. - Spíše byste navrhli princip vedoucí k letu objetů těžších než vzduch.

A stejné je to i s tím motorem, pokud neuděláte pokrok v oblasti základního výzkumu a neobjevíte neznámé přírodní zákonitosti, pak vám ten aplikovaný (tj. vztažený ke konkrétnímu výrobku) podstatnou změnu nepřinese. Můžete optimalizovat (tunit) atd. ale revoluce se v tomto případě nedočkáte... Protože princip spalovacího motoru je známý a má své fyzikální limity.

Další možností je, že již využíváte objeveného ale nepoužívaného principu a řeknete, jak tento princip využít. Proto bych výzkumníkům věřil, kdyby oznámili o jaký princip (děj) se jedná (nikoliv jak jej využívají - tj. konkrétní patentované řešení... které jak jsme nakonec dočetli neexistuje). To že se píše o pseudoadiabatickém ději-motoru považuji za velmi málo. To je zhruba totéž jako kdybych řekl, že jsem z celého procesu vyloučil ztráty, a tím jsem motor zlepšil...

+1/−1
10.1.2013 12:45

J23i95r36i 63S73i67m43a36k 9198938848113

strasne moc slov k nicemu. Fyzikalni poucky kterymi se ridi ucinnost tepelneho motoru pochazeji vzacny pane povetsinou z konce 19 stoleti, jmenovite mechanika a termodynamika a jmenovite druhy termodynamicky zakon. z hlediska fyziky uz tu neni pres 100 let co vymyslet.

Teoreticky nejucinnejsi cyklicky tepelny motor na zaklade Carnotova cyklu a pro palivo benzin a chladic vzduch muze mit ucinnost maximalne +- 60%, v praxi mame tepelne cyklicke motory s ucinnosti ktere se uz tem  60% docela blizi a boj o kazde procento ucinnosti navic byl predmetem nescetnych zdokonaleni v prubehu poslednich 100let.

http://www.imysli.cz/ilearning/disertacka/druhy_tp/carnot1.html

+1/0
10.1.2013 13:35

M79i45c33h74a97l 35B85u21d88í95k 4166144318283

No, článek je velmi skeptický, nicméně ten motor tak skutečně funguje (kostičkování ve videu zakrývá ty podstatné komponenty a úpravy, které to umožňují). Druhá věc je, že pan Solaroli k tomu patentu dle mých informací nepřišel tak úplně čistou cestou a následně za něj požadoval takové sumy, že to učinil zcela neprodejným. To už je ovšem pár let. Pak se přesunul na Slovensko, kde staví zmiňovaný prototyp, nicméně dle všeho jsou zatím značné problémy s životností, takže do sériové výroby je nejspíš ještě hodně daleko. Nicméně se dá předpokládat, že v nějaké formě se to nakonec do aut dostane. I kdyby to jen snižilo spotřebu benzínových agregátů tak to bude plus, protože to může pomoci vymýtit smradlavé nafťáky.

0/−1
10.1.2013 12:42

M51i62r75o 36P65o87k64o72r48n20ý 2989805690747

Som fakt prekvapený spôsobom podania tohto článku! Názov "

Slováci se chlubí zázračným „studeným“ motorem" evokuje dojem, že slovenský národ sa momentálne nezaoberá ničím iným, len týmto "vynálezom".

V SR nie je okolo toho žiadna sláva, každému je jasné že to ani nie je slovenské, pretože patenty sú z USA! Dick je síce Slovák, ktorý však dlhodobo žil v USA alebo Kanade. Každý súdny človek sa rovnako pýta, prečo tento zázrak nevymyslel niektorý z tímov vyspelých automobiliek v Európe či inde. Nič proti, ja im prajem aby sa im podarilo vymyslieť aspoň o pár % účinnejší motor.

Rovnako ma prekvapuje poukazovanie na autorov konštrukcie motora (že niečo nezvážili alebo na niečo pozabudli...). U nás v tisku bol článok, v ktorom naopak priamo autori upozorňovali, že systém pracuje s mnohými patentami (alebo vylepšeniami) z ktorých ale každé je VEĽMI PRÍSNE závislé na udržiavaní presných a konštantných parametrov! Zmienili, že stačí v jednom z nich malé nedodržanie parametrov (z rôznych dôvodov) a účinok sa začína znižovať. Rovnako, že nový motor začali pôvodne vyvíjať pre potreby rôznych automobilových pretekov (v USA veľmi populárnych), teda pre vozidlá ktoré potrebujú vysoký výkon počas kratšieho času (nárazovo veľké zvýšenie výkonu) a až neskôr začali uvažovať o možnosti pre sériové využitie. Toto je však zatiaľ v plienkach a v etape testovania možností.

Informácie mám len z článku v našom tisku. Nevidím v SR žiadny poprask okolo tohto, som technickejší typ a tieto informácie by ma hneď zaujali. To, že tam bol niečo otvárať Fico - o tom si každý súdny človek rovnako urobí názor sám.

Vidím to ako príležitosť novinára (v SR aj v ČR) nejako sa prezentovať čo samo o sebe nie je zlé - takéto informácie iste každého zaujmú. Ale redaktor by to nemaô dramatizovať a snažiť sa byť zaujímavejším, než v skutočnosti je ...

+8/−2
10.1.2013 12:40

R21a51d78i28m 41K28a54l10a75s 2280556832331

Osobně jsem o tom motoru četl na SME tak jeden až tři měsíce dozadu a mezi nejčtenějšími se držel poměrně dlouho.

0/0
10.1.2013 12:54

J55i67ř34í 10Č29e58r51m48á91k 5730435678287

Mno, zatím to na mě působí podobným dojmem, jako zpráva o zázračném slovenském kopci u Lačnova, kde odbržděná auta jezdí sama do kopce. Tam se jim dokonce podařilo zkorumpovat i pár geodetů, kteří jim "potvrdili", že ta auta jezdí a pokusné koule se kutálí opravdu do kopce. Po nějakém čase, když si Slovensko a Lačnov užili svých pár měsíců slávy, přišel maník s GPSkou, změřil výškový profil té silnice, a řekl jim, že jsou všichni volové, načež tamti geodeti přiznali, že se "nepochopitelně spletli". :-)

+6/0
10.1.2013 12:40

P23e24t72r 84Z64á98l54e26s46n76ý 3544374850891

Hledají investora a doufají, že se někdo chytne. Třeba rovnou Fico, ten by toho snad byl i schopný:-/.

+2/0
10.1.2013 12:40

R10a96d61i98m 18Z20e14h41e26r 7795858979603

Budoucnost patří aluminiu!

+4/0
10.1.2013 12:26
Foto

R20o33b72e58r14t 83K72l98i41m85e13n42t 7908841787390

otec Richard Kvetnansky- muz roka 96 USA pracuje pre NASA,

Dick Kvetnansky -preziden race4slovakia, konstrukter a vyrobca automobilov K1 , K1race ,K1R4 Praga

uz v 2004 skonstruoval najrychlejsie vozidlo s hybridnym pohonom

http://sk.wikipedia.org/wiki/K-1_Attack

http://auto.idnes.cz/na-silnice-se-vrati-znacka-praga-bude-to-supersport-fxg-/ak_aktual.aspx?c=A110628_161444_ak_aktual_fdv

Pan redaktor co takto si radsej nastudovat fakty a az potom robit bombasticke clanky :-)

+2/−5
10.1.2013 12:24

M31a56r54t90i72n 61M48u93r21c43i59n17a 5198826556155

Pank Kliment. Ten pojem "vyrobca" si nahradte pojmom "assembler".

0/0
10.1.2013 12:29
Foto

R77o10b92e16r22t 13K94l32i11m26e10n65t 7758951757290

Ano mas pravdu work assembler.

http://adam.azet.sk/clanky/77/videoreportaz-k-1-attack-vyroba-a-technicke-vychytavky.html

Pokial si dobre pamätam aj L&K ci ine svetove automobilky zacinali v garazi.

+1/0
10.1.2013 12:54





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.