Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Slováci se chlubí zázračným „studeným“ motorem

Na Slovensku vzniká další z řady revolučních motorů, který má spasit automobilový svět. Výhodou je, že využívá současnou konstrukci. Slibované parametry jsou však natolik fantastické, až vzbuzují pochyby o jejich reálnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P71e36t52r 74U77r50a88m 1372110653707

slovensti tunelari teda moc sofistikovani nejsouRv

+2/0
10.1.2013 22:36

J61o93s57e95f 40L52e84b38d74u45š51k21a 4802943533405

Tak nevím. Ale vzpomínám jak mi děda vyprávěl, jak u nich v městečku zakládali akciovku na výrobu aut co jezdí na vodu. Jakýsi vynílezce přijel s autem, před svědky do nádrže nalil vodu z místního rybníka a 2x objel náměstí. A místní honorace hned skládala peníze na akcie. Za den, nebo dva vynálezce zmizel a bylo po akciovce. To bylo někdy v r. 1920 až 30. I já sám pamatuji hodně zázračných motorů. Ale adiabata, Jak? Bude stálý tlak, nebo objem? A jak to teplo přeměňují na výkon? Když nepřeměňují, co s ním po 100, 200 km dělají?

+1/0
10.1.2013 21:37

F58r40a40n50t21i20š50e10k 82M78i34c92h72a16l90i19c11a 8176498365396

Tomuto motoru samozřejmě taky nevěřím. Ale Vy si zopakujte adiabatický děj. Bude stálá teplota, tlak a objem se mění. Protože je systém tepelně izolován, energie se nemění na tepelnou ale projeví se změnou objemu a tím na mechanickou energii, která tlačí na píst.

0/0
11.1.2013 20:02

J92i59ř35í 53S73c33h98w96a90c11h 5636969547444

teplota ale stálá taky není ;-)

+2/0
11.1.2013 23:54

T95o52m34á39š 21U81r47b55a40n 9694154142810

Něco podobného existovalo na těchto stránkách http://top-topeni.cz/ . Tam pro změnu využívali "kavitační turbínu" pro výrobu tepla. Už samotný název je ptákovina, protože turbína zásadně přeměňuje teplo (nebo tlakový potenciál) na mechanickou energii. Rozhodně nevyrábí teplo. Celý ten princip je pouze podvod, který ani nic nevyrábí, dokonce podle mě ani nefunguje. Teď koukám, že tu stránku raději schodili.

Jde ale o to, že se vždycky najde nějaký chytrák, který si myslí, že zbohatne na převratném objevu ve fyzice. Naštěstí je nás dost, kteří mají větší než základní vzdělání a myslím, že se ani nenajde dost lidí, kteří na to skočí. Pak, že je české školství špatné :-)

0/0
13.1.2013 14:47

I71v44a29n 70M93a46r90e31k 6114478892

Pro všechny pochybovače (i pro ty kteří si myslí že tento článek je "kachna") zadejte si do vyhledávače slov.deníku "pravda.sk" název "zázračný motor ze Slovenska funguje">>>je to článek z 10.12.2012 ! Takže máme se dík našim bratrům na co těšit ! R^

0/−2
10.1.2013 20:39

J85o66s76e75f 82L81e43b90d19u19š45k73a 4142633253955

Skoro bych soudil, že to kachna je.

+4/0
10.1.2013 21:38

I28v21a22n 79M23a13r28e93k 6254288662

No kacna to je ale když se někdo potřebuje za každou cenu zviditelnit a poléčit si komplexy tak k tomu postačí i ona ! R^ ;-D

+1/0
10.1.2013 21:53

I43v35a60n 97M15a30r32e91k 6304948792

Oprava . . . .  kachna  . . . . .R^

0/0
10.1.2013 21:54

L78i63b85o33r 70P89o62l35á82k 9962896815749

Tak jsme ještě nerozdýchali novoroční Klausiádu a už je 1.4.

Toto letí  ;-)

+1/0
10.1.2013 18:35

I35v82a36n 77M16a53r72e56k 6874658242

Se divím ,není přeci  ještě "okurková sezona"  ? ! Vloni v létě se tu jako další bomba objevila zpráva že dva Francouzi si nechali patentovat motor který by poháněl pouze stlačený vzduch >>>spotřeba ? 0 ! Už tento rok mělo údajně jezdit po Paříži několik desítek autobusů na tento druh pohonu ! R^ ;-D

+2/0
10.1.2013 18:30

J33o74z82e84f 74L98o43v91í14š96e25k 7417101586264

Rád čítam články na iDnes.cz, aj keď som zo Slovenska. A aj v tomto prípade som rád, pretože tu na Slovensku o tomto "motore" nevie snáď nikto. A vďaka tejto stránke zisťujem že "Slováci se chlubí zázračným "studeným" motorem". Prosím Vás pán redaktor, koľkí Slováci sa Vám tým pochválili? Alebo je to len nejaká "garážová firma", ktorá si robí reklamu a podľa toho píšete všeobecne o Slovákoch? Nestačilo by napísať, že americká firma na Slovensku? Priznám sa, že tiež tomu celkom neverím, ale myslím, že aj tak je treba dať každému šancu. :-/

+2/−3
10.1.2013 17:15

I94v33a34n 64M41a59r38e69k 6254398932

Kupodivu to ale bylo ve slovenském tisku na "PRAVDE" už někdy na podzim jako bombastická zpráva>>>stačí si to zadat do vyhledávače "PRAVDY" ! R^

+2/0
10.1.2013 18:24

P49e64t51r 88U36r15a17m 1962660553667

bylo to na slovensku i ve zpravach a rozhodne to neznelo tak objektivne, jako zde na idnes (gratuluju autorovi).

+1/0
10.1.2013 18:47

J86i52r96i 31S89i48m81a31k 9848218458153

Uz za dob Rudolfa2 se poctivi vedci (jako Kepler a Tycho de Brahe) museli prizivovat "zazracnymi objevy" nebo "horoskopy" a cca 99% obycejne populace na to verila a kupovala to, panovnicke rody nevyjimaje. Rozdil mezi tehdejsi a dnesni dobou je v tom, ze dnesni seriozni vedci jsou kolikrat chudi a nedoceneni, zatimco nejaky John Jozin z Bazin ma za posledniho pul roku publicitu jako nejaka celebrita a redaktori pochybnych platku si mnou ruce, jak na to ctenari dychtive klikaji....

+1/0
10.1.2013 13:59

F94r56a61n64t41i58š91e24k 54F24r59a68n48k 2521480545358

Sem zkouknul tu animaci teto zazracne technologie a nejak nerozumim tomu, odkud vemou  energii na schlazeni privodniho vzduchu na tech -20°C bez ztraty výkonu motoru. Pokud by to tak fungovalo, tak tam zadny motor byt nemusi a stacilo by vyuzivat tu zazracnou energii, která je samo o sobe dost výkonná na pohon celého vozidla.

+4/0
10.1.2013 13:50

J15i94r51i 28S38i77m67a77k 9878618168783

bingo

0/0
10.1.2013 14:00

F76r56a72n63t53i15š83e41k 58F55r42a35n95k 2731710975828

nehledě na to, že by tam musel být i hodně výkonný odvlhčovák...už vidim, jak motor dosahuje extremnich výkonu ledem preplnovanym valcem :D

+1/0
10.1.2013 14:12

J70o31s98e39f 81V39y84s40k20o52č37i32l 7860729800133

Mě to připomíná slavnou firmu KIT digital.

Všechno super, akcie rostou .... a pak, po 3 letech se ukáže, že "Na účetnictví posedních 4 let nelze tak uplně spoléhat"

Ať z toho chlapci udělaj akciovku fóknó akcie na pražskou burzu a bude :).

Pak za 3 roky se dozvíme, že "vývojová vjetev se ukázalo jako delší, z důvodu absence unobtainia...

A může následovat akciovka na hledání tohoto materiálu;-D

+3/0
10.1.2013 13:43

J61a47n 45Z82b21y75t88o93v49s51k72ý 1463951857136

video:

3:26 a 3:31

3:35 a 3:40

jednou zakostickovany a jedno ne, proc?

+1/0
10.1.2013 13:11
Foto

R80o93m15a89n 78V44i57e76t27z89e 9331672749720

zrovna jsem to samé chtěl napsat, a je prásně vidět, jak tam k žádné změně nedošlo ;-D

0/0
10.1.2013 13:16

F87r30a32n55t61i24š69e19k 59S46c87h19l33i50c87h89t43s 9675732561515

PS Jinak samozřejmě účinnější zářehový motor už dávno existuje. Je to Wankelův motor. Problém je tam někde jinde. Snad se to ale s nanotechnologiema změní.

0/−2
10.1.2013 13:08

T29o15m77á75š 22Ž82i12t86n15ý 6931840641351

Wankel je malý a lehký. Ale účinný právě moc není... Alespoň v dnešní podobě.

+2/0
10.1.2013 13:13

F73r77a84n25t72i39š50e65k 33S94c40h41l56i47c53h76t12s 9425342171985

Má dojem, že jsem někde čet, že wankel má při shodném objemu s "klasickým" zážehovým motorem poloviční váhu a dvojnásobný výkon. Problémem pak nebylo ani tak tření, jako netěsnosti mezi komorami a nízká životnost. To by právě nové materiály a nanotechnologie mohly podstatně zlepšit. Kdo by nechtěl mít v autě motorek 500 cm3 s výkonem 2-oulitru, že.

+1/−2
10.1.2013 13:20

M40i78c12h49a82l 48B56u36d57í59k 4826254488843

Problém je hlavně mazání mastnou směsí - tj. žere to olej a tím pádem jsou problém i emise. Ve verzi bez turba to má relativně malý kroutící moment a pro výkon je to potřeba trochu točit, tím pádem pak roste spotřeba. S turbem to je o dost lepší. Bohužel Wankel má několik dalších nedostatků, většinou se projeví při špatném používání tohoto motoru, kdy dojde k prasknutí, zkroucení nebo vydření housingu rotoru, který dost dobře nejde opravit a zpravidla se mění celý (při vydření nebo zkroucení nic jiného ani nezbývá). Je to dobrý motor, ale dnešní pohodlný uživatel se nechce o nic starat, maximálně jen tankovat.

+1/−1
10.1.2013 13:32

J61i26ř64í 81P57e83l21n78á48ř 6545803816509

Shodou okolností jednu tuhle hračku vlastním a i když se postavíš na hlavu a staráš se jako blázen, problémy to má pořád...

0/0
10.1.2013 16:17

M55i48c61h27a81l 32B10u66d77í53k 4456694888663

Já vím, proto dávám přednost šestiválcům od Toyoty. Ale vesměs všechno z řady RX je krásný kus techniky tak jako tak R^

+1/0
10.1.2013 16:45

K27a75r67e81l 81N72o32v15á90k 8503268698346

Prý: "Jednoduchá poučka přitom říká, že právě chlazením motoru, které je nutné kvůli jeho správné mechanické funkci, se ztrácí zhruba třetina využitelné energie paliva."

Škoda, že autor článku neuvedl zdroj, ze kterého tato kouzelná poučka pochází.

0/0
10.1.2013 13:06

J51i56r66i 33S10i38m66a73k 9858118208303

to je asi tak inteligentni tvrzeni, jako prijit s objevem, ze treni pneumatik o cestu predstavuje vyznamny faktor zvysujici spotrebu, tak proste zrusime pneumatiky nebo v jeste lepsim pripade cesty a tim usetrime obrovske mnozstvi paliva.

Tepelne motory bez chladice jsou totez jako osobni auta bez kol.

0/0
10.1.2013 13:38

T97o65m62á60š 58Ž85i37t21n23ý 6311220311771

Podle přiloženého obrázku to spíš vypadá že se snaží zbytkové teplo jímat a využít v nějaké sekundární turbíně??

To by ale nebyla moc novinka, s něčím takovém pod názvem turbosteamer si už dlouho hrají v BMW.

0/0
10.1.2013 13:03

T23o98m67á81š 26Ž56i35t41n15ý 6401420361961

Aha, to je turbo. Teď teprve jsem tu čmáranici pochopil Tak nic, to je úplná hovadina. Podle jejich stránek http://www.rtugroup.com/animation zřejmě nějak podchlazují vzduch na sání motoru na -20. To je celý vtip.

0/0
10.1.2013 13:12

J78i46r87i 37S60i11m80a80k 9718528338483

vase fyzikalni predstavy jsou krajne naivni. Ano, lze podchladit vzduch na -20 stupnu celsia, dokonce i na -60 a zkapalnit ho, neni to problem, ale spotrebujete na to mnohonasobne vic energie, nez pak usetrite zvysenim ucinnosti motoru tim, ze bude pracovat s vetsim rozsahem teplot. Perpetuum mobile 2. druhu nelze sestrojit, zakon formulovany Thomsonem a Oswaldem. pokud vam to prijde nejake moc nepochopitelne, je tu jeste jina formulace, Nelze sestrojit periodicky pracující tepelný stroj, který

by trvale konal práci pouze tím, že by ochlazoval jedno

těleso, a k žádné další změně v okolí by nedocházelo.

+1/0
10.1.2013 13:43

P38e88t67r 83D95v39o42ř44á21k 9782607531748

Tohle je zpráva z podobného soudku jako ono indické vozítko jezdící na vodu.

+2/0
10.1.2013 12:53

F28r28a92n73t72i34š56e30k 25S58c39h42l76i43c83h69t75s 9415282951395

Celé to připomíná Ukrainu, kde jeden Švejcar slíbil celé vládě zázračný terminál na dovoz zkapalněného plynu a pak frnknul i s 800 000 000 doláčů. PS Byl taky osobním přítelem premiéra. PS 2 U tepelného motoru závisí účinnost jen a jedině na teplotě. Chci li vyšší účinnost, nemůžu mít "studený" motor a "držet na něm ruku"! Naopak, co nejvyšší teplota a dobré chlazení je cesta k vyšším výkonům a účinnosti! Přeju Slovákům mnoho úspěchů s těém "pertinaxovým" motórem!

+5/−1
10.1.2013 12:46

M91i17c95h51a47l 56B45u96d64í43k 4356184768163

Co nejvyšší teplota ? To je nesmysl. Co největší využití paliva zvedá výkon.

0/−1
10.1.2013 12:53

F36r62a61n77t77i60š24e81k 68S51c34h65l95i65c11h36t18s 9835212551315

II. thermodynamická věta. Jistě jste to ve škole probírali ...

+5/0
10.1.2013 12:59

Š88t10e66f75a81n 18B72r78š60t74i97a50k 7346177630489

To co píšete je fyzikální nesmysls:-)

0/0
10.1.2013 12:55

F78r65a28n61t41i92š23e81k 95S31c79h10l97i42c97h10t91s 9935802401725

ný=1-T2/T1.

Třebas však Na Slovensku platí jiná fyzika

+3/0
10.1.2013 13:04

M76a21r83t41i73n 94D71r72a89h97o24n76o29v54s45k42y 6893135365

Slovensko je jina newtonovska soustava ;-)

+1/0
10.1.2013 13:19

R68a73d62i98m 22K50a98l60a76s 2650526342251

Prohřešek, kterého se tady mnozí dopouštíte je, že tzv. vynalézáte z opačného konce. Tzn. že si nemůžete vzít něco čemu budete říkat letadlo a začít přemýšlet, co s tím letadlem udělat, aby letělo. Když totiž na něco jako trup přiděláte dvě desky různých délek, tak to ještě neznamená, že vám to poletí...

Musíte na to jít z opačné strany, tj. cestou odhalování fyzikálních, chcete-li přírodních zákonů. A pak byste si nejprve museli nastudovat, co to je např. mezní vrstva, jak se chová a jaké důsledky má cirkulace vektoru rychlosti. A až byste tomu rozuměli, mohli byste se pustit do stavby letadla. - Spíše byste navrhli princip vedoucí k letu objetů těžších než vzduch.

A stejné je to i s tím motorem, pokud neuděláte pokrok v oblasti základního výzkumu a neobjevíte neznámé přírodní zákonitosti, pak vám ten aplikovaný (tj. vztažený ke konkrétnímu výrobku) podstatnou změnu nepřinese. Můžete optimalizovat (tunit) atd. ale revoluce se v tomto případě nedočkáte... Protože princip spalovacího motoru je známý a má své fyzikální limity.

Další možností je, že již využíváte objeveného ale nepoužívaného principu a řeknete, jak tento princip využít. Proto bych výzkumníkům věřil, kdyby oznámili o jaký princip (děj) se jedná (nikoliv jak jej využívají - tj. konkrétní patentované řešení... které jak jsme nakonec dočetli neexistuje). To že se píše o pseudoadiabatickém ději-motoru považuji za velmi málo. To je zhruba totéž jako kdybych řekl, že jsem z celého procesu vyloučil ztráty, a tím jsem motor zlepšil...

+1/−1
10.1.2013 12:45

J68i67r48i 91S50i50m56a60k 9498858338583

strasne moc slov k nicemu. Fyzikalni poucky kterymi se ridi ucinnost tepelneho motoru pochazeji vzacny pane povetsinou z konce 19 stoleti, jmenovite mechanika a termodynamika a jmenovite druhy termodynamicky zakon. z hlediska fyziky uz tu neni pres 100 let co vymyslet.

Teoreticky nejucinnejsi cyklicky tepelny motor na zaklade Carnotova cyklu a pro palivo benzin a chladic vzduch muze mit ucinnost maximalne +- 60%, v praxi mame tepelne cyklicke motory s ucinnosti ktere se uz tem  60% docela blizi a boj o kazde procento ucinnosti navic byl predmetem nescetnych zdokonaleni v prubehu poslednich 100let.

http://www.imysli.cz/ilearning/disertacka/druhy_tp/carnot1.html

+1/0
10.1.2013 13:35

M88i12c82h65a78l 54B55u61d90í36k 4466184468313

No, článek je velmi skeptický, nicméně ten motor tak skutečně funguje (kostičkování ve videu zakrývá ty podstatné komponenty a úpravy, které to umožňují). Druhá věc je, že pan Solaroli k tomu patentu dle mých informací nepřišel tak úplně čistou cestou a následně za něj požadoval takové sumy, že to učinil zcela neprodejným. To už je ovšem pár let. Pak se přesunul na Slovensko, kde staví zmiňovaný prototyp, nicméně dle všeho jsou zatím značné problémy s životností, takže do sériové výroby je nejspíš ještě hodně daleko. Nicméně se dá předpokládat, že v nějaké formě se to nakonec do aut dostane. I kdyby to jen snižilo spotřebu benzínových agregátů tak to bude plus, protože to může pomoci vymýtit smradlavé nafťáky.

0/−1
10.1.2013 12:42

M42i60r54o 72P22o23k42o71r52n13ý 2849775930967

Som fakt prekvapený spôsobom podania tohto článku! Názov "

Slováci se chlubí zázračným „studeným“ motorem" evokuje dojem, že slovenský národ sa momentálne nezaoberá ničím iným, len týmto "vynálezom".

V SR nie je okolo toho žiadna sláva, každému je jasné že to ani nie je slovenské, pretože patenty sú z USA! Dick je síce Slovák, ktorý však dlhodobo žil v USA alebo Kanade. Každý súdny človek sa rovnako pýta, prečo tento zázrak nevymyslel niektorý z tímov vyspelých automobiliek v Európe či inde. Nič proti, ja im prajem aby sa im podarilo vymyslieť aspoň o pár % účinnejší motor.

Rovnako ma prekvapuje poukazovanie na autorov konštrukcie motora (že niečo nezvážili alebo na niečo pozabudli...). U nás v tisku bol článok, v ktorom naopak priamo autori upozorňovali, že systém pracuje s mnohými patentami (alebo vylepšeniami) z ktorých ale každé je VEĽMI PRÍSNE závislé na udržiavaní presných a konštantných parametrov! Zmienili, že stačí v jednom z nich malé nedodržanie parametrov (z rôznych dôvodov) a účinok sa začína znižovať. Rovnako, že nový motor začali pôvodne vyvíjať pre potreby rôznych automobilových pretekov (v USA veľmi populárnych), teda pre vozidlá ktoré potrebujú vysoký výkon počas kratšieho času (nárazovo veľké zvýšenie výkonu) a až neskôr začali uvažovať o možnosti pre sériové využitie. Toto je však zatiaľ v plienkach a v etape testovania možností.

Informácie mám len z článku v našom tisku. Nevidím v SR žiadny poprask okolo tohto, som technickejší typ a tieto informácie by ma hneď zaujali. To, že tam bol niečo otvárať Fico - o tom si každý súdny človek rovnako urobí názor sám.

Vidím to ako príležitosť novinára (v SR aj v ČR) nejako sa prezentovať čo samo o sebe nie je zlé - takéto informácie iste každého zaujmú. Ale redaktor by to nemaô dramatizovať a snažiť sa byť zaujímavejším, než v skutočnosti je ...

+8/−2
10.1.2013 12:40

R62a85d21i22m 22K22a88l91a20s 2570936102731

Osobně jsem o tom motoru četl na SME tak jeden až tři měsíce dozadu a mezi nejčtenějšími se držel poměrně dlouho.

0/0
10.1.2013 12:54

J78i68ř17í 76Č21e55r42m13á35k 5280875418597

Mno, zatím to na mě působí podobným dojmem, jako zpráva o zázračném slovenském kopci u Lačnova, kde odbržděná auta jezdí sama do kopce. Tam se jim dokonce podařilo zkorumpovat i pár geodetů, kteří jim "potvrdili", že ta auta jezdí a pokusné koule se kutálí opravdu do kopce. Po nějakém čase, když si Slovensko a Lačnov užili svých pár měsíců slávy, přišel maník s GPSkou, změřil výškový profil té silnice, a řekl jim, že jsou všichni volové, načež tamti geodeti přiznali, že se "nepochopitelně spletli". :-)

+6/0
10.1.2013 12:40

P45e75t68r 21Z22á74l68e77s67n92ý 3734594950341

Hledají investora a doufají, že se někdo chytne. Třeba rovnou Fico, ten by toho snad byl i schopný:-/.

+2/0
10.1.2013 12:40

R19a29d71i61m 62Z63e29h42e97r 7725448779113

Budoucnost patří aluminiu!

+4/0
10.1.2013 12:26
Foto

R81o50b30e81r85t 93K33l79i38m56e43n87t 7818861977200

otec Richard Kvetnansky- muz roka 96 USA pracuje pre NASA,

Dick Kvetnansky -preziden race4slovakia, konstrukter a vyrobca automobilov K1 , K1race ,K1R4 Praga

uz v 2004 skonstruoval najrychlejsie vozidlo s hybridnym pohonom

http://sk.wikipedia.org/wiki/K-1_Attack

http://auto.idnes.cz/na-silnice-se-vrati-znacka-praga-bude-to-supersport-fxg-/ak_aktual.aspx?c=A110628_161444_ak_aktual_fdv

Pan redaktor co takto si radsej nastudovat fakty a az potom robit bombasticke clanky :-)

+2/−5
10.1.2013 12:24

M90a48r82t47i94n 45M78u25r98c26i79n96a 5808566366235

Pank Kliment. Ten pojem "vyrobca" si nahradte pojmom "assembler".

0/0
10.1.2013 12:29
Foto

R49o40b89e76r84t 52K53l77i20m40e84n48t 7428151287740

Ano mas pravdu work assembler.

http://adam.azet.sk/clanky/77/videoreportaz-k-1-attack-vyroba-a-technicke-vychytavky.html

Pokial si dobre pamätam aj L&K ci ine svetove automobilky zacinali v garazi.

+1/0
10.1.2013 12:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.