Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Slováci se chlubí zázračným „studeným“ motorem

Na Slovensku vzniká další z řady revolučních motorů, který má spasit automobilový svět. Výhodou je, že využívá současnou konstrukci. Slibované parametry jsou však natolik fantastické, až vzbuzují pochyby o jejich reálnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P96e42t46r 68U13r65a54m 1192130563207

slovensti tunelari teda moc sofistikovani nejsouRv

+2/0
10.1.2013 22:36

J75o90s60e25f 79L29e21b21d12u24š27k78a 4302153973265

Tak nevím. Ale vzpomínám jak mi děda vyprávěl, jak u nich v městečku zakládali akciovku na výrobu aut co jezdí na vodu. Jakýsi vynílezce přijel s autem, před svědky do nádrže nalil vodu z místního rybníka a 2x objel náměstí. A místní honorace hned skládala peníze na akcie. Za den, nebo dva vynálezce zmizel a bylo po akciovce. To bylo někdy v r. 1920 až 30. I já sám pamatuji hodně zázračných motorů. Ale adiabata, Jak? Bude stálý tlak, nebo objem? A jak to teplo přeměňují na výkon? Když nepřeměňují, co s ním po 100, 200 km dělají?

+1/0
10.1.2013 21:37

F91r59a12n27t27i49š93e95k 24M88i24c91h42a87l61i15c73a 8466438545146

Tomuto motoru samozřejmě taky nevěřím. Ale Vy si zopakujte adiabatický děj. Bude stálá teplota, tlak a objem se mění. Protože je systém tepelně izolován, energie se nemění na tepelnou ale projeví se změnou objemu a tím na mechanickou energii, která tlačí na píst.

0/0
11.1.2013 20:02

J91i81ř81í 47S46c70h79w63a25c62h 5156499627594

teplota ale stálá taky není ;-)

+2/0
11.1.2013 23:54

T10o39m91á35š 96U64r11b89a14n 9294784232620

Něco podobného existovalo na těchto stránkách http://top-topeni.cz/ . Tam pro změnu využívali "kavitační turbínu" pro výrobu tepla. Už samotný název je ptákovina, protože turbína zásadně přeměňuje teplo (nebo tlakový potenciál) na mechanickou energii. Rozhodně nevyrábí teplo. Celý ten princip je pouze podvod, který ani nic nevyrábí, dokonce podle mě ani nefunguje. Teď koukám, že tu stránku raději schodili.

Jde ale o to, že se vždycky najde nějaký chytrák, který si myslí, že zbohatne na převratném objevu ve fyzice. Naštěstí je nás dost, kteří mají větší než základní vzdělání a myslím, že se ani nenajde dost lidí, kteří na to skočí. Pak, že je české školství špatné :-)

0/0
13.1.2013 14:47

I21v14a83n 71M52a21r12e67k 6304448792

Pro všechny pochybovače (i pro ty kteří si myslí že tento článek je "kachna") zadejte si do vyhledávače slov.deníku "pravda.sk" název "zázračný motor ze Slovenska funguje">>>je to článek z 10.12.2012 ! Takže máme se dík našim bratrům na co těšit ! R^

0/−2
10.1.2013 20:39

J13o32s26e60f 73L61e85b91d35u12š15k44a 4532183573485

Skoro bych soudil, že to kachna je.

+4/0
10.1.2013 21:38

I87v11a76n 62M68a32r18e67k 6584408902

No kacna to je ale když se někdo potřebuje za každou cenu zviditelnit a poléčit si komplexy tak k tomu postačí i ona ! R^ ;-D

+1/0
10.1.2013 21:53

I61v37a59n 90M78a93r21e31k 6744488492

Oprava . . . .  kachna  . . . . .R^

0/0
10.1.2013 21:54

L25i52b42o85r 86P59o16l69á40k 9632946725249

Tak jsme ještě nerozdýchali novoroční Klausiádu a už je 1.4.

Toto letí  ;-)

+1/0
10.1.2013 18:35

I65v53a81n 21M79a23r57e11k 6434698332

Se divím ,není přeci  ještě "okurková sezona"  ? ! Vloni v létě se tu jako další bomba objevila zpráva že dva Francouzi si nechali patentovat motor který by poháněl pouze stlačený vzduch >>>spotřeba ? 0 ! Už tento rok mělo údajně jezdit po Paříži několik desítek autobusů na tento druh pohonu ! R^ ;-D

+2/0
10.1.2013 18:30

J64o75z20e35f 50L41o85v82í10š47e85k 7347291816444

Rád čítam články na iDnes.cz, aj keď som zo Slovenska. A aj v tomto prípade som rád, pretože tu na Slovensku o tomto "motore" nevie snáď nikto. A vďaka tejto stránke zisťujem že "Slováci se chlubí zázračným "studeným" motorem". Prosím Vás pán redaktor, koľkí Slováci sa Vám tým pochválili? Alebo je to len nejaká "garážová firma", ktorá si robí reklamu a podľa toho píšete všeobecne o Slovákoch? Nestačilo by napísať, že americká firma na Slovensku? Priznám sa, že tiež tomu celkom neverím, ale myslím, že aj tak je treba dať každému šancu. :-/

+2/−3
10.1.2013 17:15

I57v61a87n 98M37a66r64e44k 6354358212

Kupodivu to ale bylo ve slovenském tisku na "PRAVDE" už někdy na podzim jako bombastická zpráva>>>stačí si to zadat do vyhledávače "PRAVDY" ! R^

+2/0
10.1.2013 18:24

P10e50t60r 89U47r80a81m 1182310213497

bylo to na slovensku i ve zpravach a rozhodne to neznelo tak objektivne, jako zde na idnes (gratuluju autorovi).

+1/0
10.1.2013 18:47

J79i29r97i 76S21i71m76a78k 9288628388453

Uz za dob Rudolfa2 se poctivi vedci (jako Kepler a Tycho de Brahe) museli prizivovat "zazracnymi objevy" nebo "horoskopy" a cca 99% obycejne populace na to verila a kupovala to, panovnicke rody nevyjimaje. Rozdil mezi tehdejsi a dnesni dobou je v tom, ze dnesni seriozni vedci jsou kolikrat chudi a nedoceneni, zatimco nejaky John Jozin z Bazin ma za posledniho pul roku publicitu jako nejaka celebrita a redaktori pochybnych platku si mnou ruce, jak na to ctenari dychtive klikaji....

+1/0
10.1.2013 13:59

F64r95a22n43t42i66š98e40k 83F98r38a41n45k 2311200985148

Sem zkouknul tu animaci teto zazracne technologie a nejak nerozumim tomu, odkud vemou  energii na schlazeni privodniho vzduchu na tech -20°C bez ztraty výkonu motoru. Pokud by to tak fungovalo, tak tam zadny motor byt nemusi a stacilo by vyuzivat tu zazracnou energii, která je samo o sobe dost výkonná na pohon celého vozidla.

+4/0
10.1.2013 13:50

J52i21r60i 33S18i80m68a11k 9598548918673

bingo

0/0
10.1.2013 14:00

F56r17a58n70t15i94š92e34k 47F48r51a31n79k 2641800895668

nehledě na to, že by tam musel být i hodně výkonný odvlhčovák...už vidim, jak motor dosahuje extremnich výkonu ledem preplnovanym valcem :D

+1/0
10.1.2013 14:12

J41o89s61e76f 74V75y50s77k21o56č25i53l 7420829210173

Mě to připomíná slavnou firmu KIT digital.

Všechno super, akcie rostou .... a pak, po 3 letech se ukáže, že "Na účetnictví posedních 4 let nelze tak uplně spoléhat"

Ať z toho chlapci udělaj akciovku fóknó akcie na pražskou burzu a bude :).

Pak za 3 roky se dozvíme, že "vývojová vjetev se ukázalo jako delší, z důvodu absence unobtainia...

A může následovat akciovka na hledání tohoto materiálu;-D

+3/0
10.1.2013 13:43

J71a37n 91Z79b70y39t36o26v73s66k14ý 1693381527536

video:

3:26 a 3:31

3:35 a 3:40

jednou zakostickovany a jedno ne, proc?

+1/0
10.1.2013 13:11
Foto

R10o78m43a28n 64V40i89e80t41z17e 9911922489770

zrovna jsem to samé chtěl napsat, a je prásně vidět, jak tam k žádné změně nedošlo ;-D

0/0
10.1.2013 13:16

F80r14a64n40t24i18š36e87k 20S95c11h62l44i13c18h70t80s 9485682121245

PS Jinak samozřejmě účinnější zářehový motor už dávno existuje. Je to Wankelův motor. Problém je tam někde jinde. Snad se to ale s nanotechnologiema změní.

0/−2
10.1.2013 13:08

T74o97m63á55š 75Ž81i55t60n71ý 6771460861481

Wankel je malý a lehký. Ale účinný právě moc není... Alespoň v dnešní podobě.

+2/0
10.1.2013 13:13

F91r61a48n39t24i44š27e21k 68S47c27h11l94i86c72h69t36s 9525342451625

Má dojem, že jsem někde čet, že wankel má při shodném objemu s "klasickým" zážehovým motorem poloviční váhu a dvojnásobný výkon. Problémem pak nebylo ani tak tření, jako netěsnosti mezi komorami a nízká životnost. To by právě nové materiály a nanotechnologie mohly podstatně zlepšit. Kdo by nechtěl mít v autě motorek 500 cm3 s výkonem 2-oulitru, že.

+1/−2
10.1.2013 13:20

M16i16c11h83a47l 35B79u37d47í27k 4646744948203

Problém je hlavně mazání mastnou směsí - tj. žere to olej a tím pádem jsou problém i emise. Ve verzi bez turba to má relativně malý kroutící moment a pro výkon je to potřeba trochu točit, tím pádem pak roste spotřeba. S turbem to je o dost lepší. Bohužel Wankel má několik dalších nedostatků, většinou se projeví při špatném používání tohoto motoru, kdy dojde k prasknutí, zkroucení nebo vydření housingu rotoru, který dost dobře nejde opravit a zpravidla se mění celý (při vydření nebo zkroucení nic jiného ani nezbývá). Je to dobrý motor, ale dnešní pohodlný uživatel se nechce o nic starat, maximálně jen tankovat.

+1/−1
10.1.2013 13:32

J55i32ř50í 34P34e84l12n16á59ř 6465533806949

Shodou okolností jednu tuhle hračku vlastním a i když se postavíš na hlavu a staráš se jako blázen, problémy to má pořád...

0/0
10.1.2013 16:17

M82i90c44h34a21l 51B85u84d54í46k 4546754188463

Já vím, proto dávám přednost šestiválcům od Toyoty. Ale vesměs všechno z řady RX je krásný kus techniky tak jako tak R^

+1/0
10.1.2013 16:45

K83a30r29e62l 35N98o75v26á46k 8843288108606

Prý: "Jednoduchá poučka přitom říká, že právě chlazením motoru, které je nutné kvůli jeho správné mechanické funkci, se ztrácí zhruba třetina využitelné energie paliva."

Škoda, že autor článku neuvedl zdroj, ze kterého tato kouzelná poučka pochází.

0/0
10.1.2013 13:06

J59i10r55i 63S40i66m40a96k 9458128928523

to je asi tak inteligentni tvrzeni, jako prijit s objevem, ze treni pneumatik o cestu predstavuje vyznamny faktor zvysujici spotrebu, tak proste zrusime pneumatiky nebo v jeste lepsim pripade cesty a tim usetrime obrovske mnozstvi paliva.

Tepelne motory bez chladice jsou totez jako osobni auta bez kol.

0/0
10.1.2013 13:38

T33o19m34á11š 84Ž95i58t25n48ý 6281840391831

Podle přiloženého obrázku to spíš vypadá že se snaží zbytkové teplo jímat a využít v nějaké sekundární turbíně??

To by ale nebyla moc novinka, s něčím takovém pod názvem turbosteamer si už dlouho hrají v BMW.

0/0
10.1.2013 13:03

T27o80m28á65š 53Ž59i16t21n90ý 6361840981821

Aha, to je turbo. Teď teprve jsem tu čmáranici pochopil Tak nic, to je úplná hovadina. Podle jejich stránek http://www.rtugroup.com/animation zřejmě nějak podchlazují vzduch na sání motoru na -20. To je celý vtip.

0/0
10.1.2013 13:12

J24i19r76i 49S48i27m36a20k 9128898508253

vase fyzikalni predstavy jsou krajne naivni. Ano, lze podchladit vzduch na -20 stupnu celsia, dokonce i na -60 a zkapalnit ho, neni to problem, ale spotrebujete na to mnohonasobne vic energie, nez pak usetrite zvysenim ucinnosti motoru tim, ze bude pracovat s vetsim rozsahem teplot. Perpetuum mobile 2. druhu nelze sestrojit, zakon formulovany Thomsonem a Oswaldem. pokud vam to prijde nejake moc nepochopitelne, je tu jeste jina formulace, Nelze sestrojit periodicky pracující tepelný stroj, který

by trvale konal práci pouze tím, že by ochlazoval jedno

těleso, a k žádné další změně v okolí by nedocházelo.

+1/0
10.1.2013 13:43

P60e88t68r 83D21v41o25ř25á79k 9222847211408

Tohle je zpráva z podobného soudku jako ono indické vozítko jezdící na vodu.

+2/0
10.1.2013 12:53

F91r52a85n40t42i82š49e12k 12S80c49h47l97i78c66h12t72s 9255902771495

Celé to připomíná Ukrainu, kde jeden Švejcar slíbil celé vládě zázračný terminál na dovoz zkapalněného plynu a pak frnknul i s 800 000 000 doláčů. PS Byl taky osobním přítelem premiéra. PS 2 U tepelného motoru závisí účinnost jen a jedině na teplotě. Chci li vyšší účinnost, nemůžu mít "studený" motor a "držet na něm ruku"! Naopak, co nejvyšší teplota a dobré chlazení je cesta k vyšším výkonům a účinnosti! Přeju Slovákům mnoho úspěchů s těém "pertinaxovým" motórem!

+5/−1
10.1.2013 12:46

M91i69c46h36a78l 93B69u82d12í12k 4336654188553

Co nejvyšší teplota ? To je nesmysl. Co největší využití paliva zvedá výkon.

0/−1
10.1.2013 12:53

F74r50a78n68t16i10š23e58k 17S29c46h23l61i57c22h17t95s 9925432901985

II. thermodynamická věta. Jistě jste to ve škole probírali ...

+5/0
10.1.2013 12:59

Š82t49e13f63a87n 79B28r10š78t25i81a89k 7326917610929

To co píšete je fyzikální nesmysls:-)

0/0
10.1.2013 12:55

F56r83a77n36t43i61š26e89k 65S42c21h69l94i15c39h31t27s 9565902111755

ný=1-T2/T1.

Třebas však Na Slovensku platí jiná fyzika

+3/0
10.1.2013 13:04

M14a28r30t94i57n 38D13r63a32h38o65n59o23v49s19k64y 6643645305

Slovensko je jina newtonovska soustava ;-)

+1/0
10.1.2013 13:19

R32a22d97i54m 67K57a15l73a85s 2590726752101

Prohřešek, kterého se tady mnozí dopouštíte je, že tzv. vynalézáte z opačného konce. Tzn. že si nemůžete vzít něco čemu budete říkat letadlo a začít přemýšlet, co s tím letadlem udělat, aby letělo. Když totiž na něco jako trup přiděláte dvě desky různých délek, tak to ještě neznamená, že vám to poletí...

Musíte na to jít z opačné strany, tj. cestou odhalování fyzikálních, chcete-li přírodních zákonů. A pak byste si nejprve museli nastudovat, co to je např. mezní vrstva, jak se chová a jaké důsledky má cirkulace vektoru rychlosti. A až byste tomu rozuměli, mohli byste se pustit do stavby letadla. - Spíše byste navrhli princip vedoucí k letu objetů těžších než vzduch.

A stejné je to i s tím motorem, pokud neuděláte pokrok v oblasti základního výzkumu a neobjevíte neznámé přírodní zákonitosti, pak vám ten aplikovaný (tj. vztažený ke konkrétnímu výrobku) podstatnou změnu nepřinese. Můžete optimalizovat (tunit) atd. ale revoluce se v tomto případě nedočkáte... Protože princip spalovacího motoru je známý a má své fyzikální limity.

Další možností je, že již využíváte objeveného ale nepoužívaného principu a řeknete, jak tento princip využít. Proto bych výzkumníkům věřil, kdyby oznámili o jaký princip (děj) se jedná (nikoliv jak jej využívají - tj. konkrétní patentované řešení... které jak jsme nakonec dočetli neexistuje). To že se píše o pseudoadiabatickém ději-motoru považuji za velmi málo. To je zhruba totéž jako kdybych řekl, že jsem z celého procesu vyloučil ztráty, a tím jsem motor zlepšil...

+1/−1
10.1.2013 12:45

J60i27r51i 65S56i40m85a33k 9228368428143

strasne moc slov k nicemu. Fyzikalni poucky kterymi se ridi ucinnost tepelneho motoru pochazeji vzacny pane povetsinou z konce 19 stoleti, jmenovite mechanika a termodynamika a jmenovite druhy termodynamicky zakon. z hlediska fyziky uz tu neni pres 100 let co vymyslet.

Teoreticky nejucinnejsi cyklicky tepelny motor na zaklade Carnotova cyklu a pro palivo benzin a chladic vzduch muze mit ucinnost maximalne +- 60%, v praxi mame tepelne cyklicke motory s ucinnosti ktere se uz tem  60% docela blizi a boj o kazde procento ucinnosti navic byl predmetem nescetnych zdokonaleni v prubehu poslednich 100let.

http://www.imysli.cz/ilearning/disertacka/druhy_tp/carnot1.html

+1/0
10.1.2013 13:35

M55i19c81h64a30l 66B62u91d70í77k 4626164728613

No, článek je velmi skeptický, nicméně ten motor tak skutečně funguje (kostičkování ve videu zakrývá ty podstatné komponenty a úpravy, které to umožňují). Druhá věc je, že pan Solaroli k tomu patentu dle mých informací nepřišel tak úplně čistou cestou a následně za něj požadoval takové sumy, že to učinil zcela neprodejným. To už je ovšem pár let. Pak se přesunul na Slovensko, kde staví zmiňovaný prototyp, nicméně dle všeho jsou zatím značné problémy s životností, takže do sériové výroby je nejspíš ještě hodně daleko. Nicméně se dá předpokládat, že v nějaké formě se to nakonec do aut dostane. I kdyby to jen snižilo spotřebu benzínových agregátů tak to bude plus, protože to může pomoci vymýtit smradlavé nafťáky.

0/−1
10.1.2013 12:42

M46i52r64o 27P13o59k62o64r98n94ý 2979525170337

Som fakt prekvapený spôsobom podania tohto článku! Názov "

Slováci se chlubí zázračným „studeným“ motorem" evokuje dojem, že slovenský národ sa momentálne nezaoberá ničím iným, len týmto "vynálezom".

V SR nie je okolo toho žiadna sláva, každému je jasné že to ani nie je slovenské, pretože patenty sú z USA! Dick je síce Slovák, ktorý však dlhodobo žil v USA alebo Kanade. Každý súdny človek sa rovnako pýta, prečo tento zázrak nevymyslel niektorý z tímov vyspelých automobiliek v Európe či inde. Nič proti, ja im prajem aby sa im podarilo vymyslieť aspoň o pár % účinnejší motor.

Rovnako ma prekvapuje poukazovanie na autorov konštrukcie motora (že niečo nezvážili alebo na niečo pozabudli...). U nás v tisku bol článok, v ktorom naopak priamo autori upozorňovali, že systém pracuje s mnohými patentami (alebo vylepšeniami) z ktorých ale každé je VEĽMI PRÍSNE závislé na udržiavaní presných a konštantných parametrov! Zmienili, že stačí v jednom z nich malé nedodržanie parametrov (z rôznych dôvodov) a účinok sa začína znižovať. Rovnako, že nový motor začali pôvodne vyvíjať pre potreby rôznych automobilových pretekov (v USA veľmi populárnych), teda pre vozidlá ktoré potrebujú vysoký výkon počas kratšieho času (nárazovo veľké zvýšenie výkonu) a až neskôr začali uvažovať o možnosti pre sériové využitie. Toto je však zatiaľ v plienkach a v etape testovania možností.

Informácie mám len z článku v našom tisku. Nevidím v SR žiadny poprask okolo tohto, som technickejší typ a tieto informácie by ma hneď zaujali. To, že tam bol niečo otvárať Fico - o tom si každý súdny človek rovnako urobí názor sám.

Vidím to ako príležitosť novinára (v SR aj v ČR) nejako sa prezentovať čo samo o sebe nie je zlé - takéto informácie iste každého zaujmú. Ale redaktor by to nemaô dramatizovať a snažiť sa byť zaujímavejším, než v skutočnosti je ...

+8/−2
10.1.2013 12:40

R77a96d19i85m 65K50a22l47a33s 2180646922201

Osobně jsem o tom motoru četl na SME tak jeden až tři měsíce dozadu a mezi nejčtenějšími se držel poměrně dlouho.

0/0
10.1.2013 12:54

J82i39ř81í 63Č44e92r94m93á43k 5670935328817

Mno, zatím to na mě působí podobným dojmem, jako zpráva o zázračném slovenském kopci u Lačnova, kde odbržděná auta jezdí sama do kopce. Tam se jim dokonce podařilo zkorumpovat i pár geodetů, kteří jim "potvrdili", že ta auta jezdí a pokusné koule se kutálí opravdu do kopce. Po nějakém čase, když si Slovensko a Lačnov užili svých pár měsíců slávy, přišel maník s GPSkou, změřil výškový profil té silnice, a řekl jim, že jsou všichni volové, načež tamti geodeti přiznali, že se "nepochopitelně spletli". :-)

+6/0
10.1.2013 12:40

P50e90t20r 85Z66á76l58e38s23n72ý 3684764500311

Hledají investora a doufají, že se někdo chytne. Třeba rovnou Fico, ten by toho snad byl i schopný:-/.

+2/0
10.1.2013 12:40

R50a86d44i80m 69Z65e23h86e93r 7705558959233

Budoucnost patří aluminiu!

+4/0
10.1.2013 12:26
Foto

R22o41b22e41r71t 64K92l55i13m27e45n10t 7778441537230

otec Richard Kvetnansky- muz roka 96 USA pracuje pre NASA,

Dick Kvetnansky -preziden race4slovakia, konstrukter a vyrobca automobilov K1 , K1race ,K1R4 Praga

uz v 2004 skonstruoval najrychlejsie vozidlo s hybridnym pohonom

http://sk.wikipedia.org/wiki/K-1_Attack

http://auto.idnes.cz/na-silnice-se-vrati-znacka-praga-bude-to-supersport-fxg-/ak_aktual.aspx?c=A110628_161444_ak_aktual_fdv

Pan redaktor co takto si radsej nastudovat fakty a az potom robit bombasticke clanky :-)

+2/−5
10.1.2013 12:24

M26a67r57t62i44n 30M49u95r60c37i38n33a 5908516586235

Pank Kliment. Ten pojem "vyrobca" si nahradte pojmom "assembler".

0/0
10.1.2013 12:29
Foto

R22o84b36e59r36t 22K65l94i40m35e15n27t 7358161407190

Ano mas pravdu work assembler.

http://adam.azet.sk/clanky/77/videoreportaz-k-1-attack-vyroba-a-technicke-vychytavky.html

Pokial si dobre pamätam aj L&K ci ine svetove automobilky zacinali v garazi.

+1/0
10.1.2013 12:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.