Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autům ordinují stále intenzivnější dietu: nekynou a tolik „nežerou“

Trendy v automobilovém průmyslu jsou poměrně snadno viditelné. Po stále aktuální vlně downsizingu teď nastupuje nová modla, snižování hmotnosti. Právě letos budeme svědky prvních výrazných výsledků. A automobilky zdaleka neřekly v této oblasti své poslední slovo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M11a50r19t93i52n 16K96u17c22h43a71r19í31k 7282127203231

A keby náhodou automobilky vyrábali znovu poctivé 10-20 rokov staré modely, ktoré už mali slušnú bezpečnostnú výbavu, klasický atmosferický benzínový motor a neobsahovali 250 kíl rôznej "zábavnej elektroniky", tam by cesta nebola? Všetky elektronické hračky (okrem tých jasne bezpečnostných ako ABS) vyhodiť a nechať auto mechanicky jednoduché...

0/0
11.1.2013 14:58

J19a12n 20M27a97l74ý 6721204762304

To je všechno moc krásné a idilické,ale již se zapomíná zminovat, že udávaná spotřeba je dosažitekná jen v měřícím cyklu a v reálném provozu je povětšinou nedosažitelná. Již se nezmiňuje řízená životnost hightech motorů na max 150 000 Km a vzhledem k nesmírně vysokým cenám ND jsou současná auta téměř nepoužitelná a tudíž cílem je ekologická likvidace za 5 let...a hurá čerpat další neobnovitelné zdroje na nový vůz s extrémně nízkou spotřebou atd....prdlajs ekologie, ale ekonomie!!

0/0
9.1.2013 20:49

F29r92a66n12t10i66š12e90k 79L28e56b18e38d48a 4244657689

není divu když lidi chtějí v autech miliony zbytečností který hlavně jen odvádí pozornost řidiče

0/0
9.1.2013 18:09

M94a96r15t84i83n 84K60u77b18á16t 2427135751451

ja sam sek v praci koukal co všechno za dily na autech už je z plastu :) ....BMW 7, plastova střecha, novy MB CLS plastovy víko kufru :) pokud to neni na ukor bezpečnosti tak mi to nevadí :)

0/0
9.1.2013 16:58

M82a75r84t76i24n 55K40u70b52á28t 2377315911661

já sam sem...

0/0
9.1.2013 16:58
Foto

M11a72r70t13i42n 15G77r23o70c45h45o17l 7166338916601

Snižování hmotnosti ssebou nese jeden nepříjemný dopad ... reakce na boční poryv vzduchu je daleko větší, neboť automobil nemá tolik setrvačnosti ve směru jízdy ... při současném trendu extrémnějšího počasí to asi nebude moc bezpečné ... kolik z nás zažilo na konci předjíždění kamionu na dálnici ten boční poryv? Jezdil jsem se skoro dvoutunovým minibusem a jedna jízda s Roomsterem mě naučila větší pozornosti ... co teprve až budou auta vážit 50 kg;-)

+3/−3
9.1.2013 10:15

K69a86r14e81l 72K42o52š71ť98á19l 8377331530865

Hmotnost není jediný způsob, jak omezit reakci na boční vítr. Roomster je příklad auta, které zákonitě bude díky svému bočnímu profilu mnohem citlivější na boční vítr, než přibližně stejně těžká Fabia.

0/0
9.1.2013 16:44

F56r61a92n92t75i44š44e39k 69L70e67b69e14d49a 4404167499

to bude platit hlavně pro SUV

0/0
9.1.2013 18:02

J17i78r91i 57S49i27m19a92k 9688298988133

tak ma to i svetle stranky, lehci auta jsou hbitejsi, mrstnejsi, lepe ovladatelne, lepe sedi v zatackach a hodi se na sportovnejsi jizdu. nevidim jediny duvod, proc zvysovat hmotnost aut kvuli vetru, to uz to radeji resit snizenim teziste, zvetsenim rozchodu a lepsim odpruzenim a optimalizaci aerodynamiky

0/0
9.1.2013 21:26

J32i76ř53í 68S83c87h83w24a22c56h 5576269407274

Š100, Š120 tomu říkám auto citlivé na boční vítr. Oproti nim nějaký Roomster a jakékoliv jiná dnešní auta s koncepcí "vše vpředu" jsou etalonem stability a necitlivosti na boční vítr;-)

0/0
9.1.2013 21:30

J43i24r12i 37S13i40m92a69k 9308548618383

problem 120 byl v tom, ze to bylo cele spatne, porsche carrera ma uplne stejnou koncepci a predstav si, ze na vitr to citlive neni

0/0
9.1.2013 21:55

R17a43d82k98o 17S25ü44t35t47ö 8921248101305

Konecne rozumne riesenie, downsizing sice priniesol znizenie emisii, ale iba na papieri. Vo vysledku potom 1.4 mohla zrat viac ako 1.6, pretoze vdaka mensiemu objemu poklesol krutiaci moment, co je najvyraznejsie prave v nizkych otackach. Vystiznym prikladom su korejske 1.4CVVT 80kW predoslej verzie - strop krutiaku 137 Nm v 5000 otackach, strop vykonu v 6200 - 6500 otackach. Problem je ale v tom, ze na patke pri 90-tke to tocilo 2500 otacok, kde mal mizernych 110 - 115 Nm, co v kombinacii s karoseriou tazkou takmer 1300 kg znemoznuje vyliezt akykolvek kopec bez podradenia. Situacia sa opakuje - vyrobcovia pridali sestku, ktora otacky znizila este viac, hmotnost sa podstatne nezmenila. Vysledok - 1.4CVVT v 90tke na sestke s plynom na podlahe jednoducho neakceleruje, tento prevod je na hrane pouzitelnosti aj pri 130-tke, staci mensi kopec a na radu sa dostava patka, este lepsie stvorka. To ale potom konci sen o papierovej spotrebe.

Vyrazne znizenie hmotnosti je jedine spravne riesenie.

+2/−1
9.1.2013 10:04

R61a56d90e36k 59M31i74t27a32s 6831938891400

Pokud chci jezdit stylem plyn brzda, tak si musim koupit silnejsi motor, ale pokud chci jezdit plynule tak mi staci 1.2 i v oktavce a usetrim na benzinu. Takze podle mojeho stylu jizdy si musim vybirat motory do auta a ne koukat na penize.

+1/−1
9.1.2013 11:42

V26l68a19d62i55s97l17a54v 80B49u40r22y49š41e80k 1149782497104

vyvbavilo se mě, co se skrývá pod slovem plynule, pod kopcem 80, na kopci 50, za mnou 5 nervozních řidičů

+1/0
10.1.2013 8:36

V12í16ť51a 83K11r42u70t33i85š 9207834593888

Jako downsizing se obecně bere zmenšování objemu motoru zároveň s přechodem z atmosférického plnění na přeplňování. U atmosférického motoru je totiž ten zásadní problém, že při dané konstrukci motoru (8V vs. 16V, podčtvercový / nadčtvercový apod.) je výkon a kroutící moment při běžných otáčkách u motorů srovnatelné konstrukce a objemu prakticky stejný a veškerými technickými vychytávkami je lze měnit velmi málo. Jedinou smysluplnou cestou je tak jen zvyšování otáček motoru a posun maxima výkonu k 6.000 ot., nebo dokonce ještě dále, což je ale pro normální ježdění naprd., viz. Váš příspěvek. Naopak při přeplňování se pak i v běžných otáčkách 1.500 – 4.000, které jsou pro 99% jízdy plně postačující, dá z motoru proti atmosféře dostat klidně dvojnásobek – viz. např Ecoboost 1.0, kde je maximum krotícího momentu 200Nm. Takže tam, kde se dříve používaly motor o objemu 1.6 – 2.0 litry dnes bohatě stačí nasadit objem 1.0 – 1.4.

0/0
9.1.2013 12:43

J18a75n 97M74a26l83ý 6461254922754

A v praxi jezdí jen za 8 litrů :-D

+1/0
9.1.2013 20:44

J80i16r59i 24S19i88m93a23k 9528438938873

turbobenzin je fakt o neco malo uspornejsi, ale neni to zadna hitparada. pokud toho moc nenajedu, tak se to nevyplati a jeste riskuju drahe neopravitelne zavady a pokud toho najedu fakt hodne, tak si poridim rovnou turbodiesel, kde je ta spotreba kapku nekde jinde.

0/0
9.1.2013 21:34

V34í74ť84a 18K29r83u73t30i43š 9957884513138

Máte pravdu. U moderních motorů skutečně o "kapku". Když se podíváte na Spritmonitor.de, tak pro několik set uživatelů tam u co do jízdních výkonů srovnatelných motorů 1.4 TSi 90kW a 2.0TDi 103kW v případě OII vychází průměrná spotřeba 7,07 vs. 6,36.Tzn. že benzín žere o 11% víc než ten oslavovaný úsporný diesel.

0/0
10.1.2013 22:09

J72i43r16i 87S94i12m83a18k 9398708768503

;-D jasne a ted nejaky novy vtip, treba o taxikarich, kteri zahodi chrochtaky a presednou do turbobenzinu, nebo dokonce do elektromobilu ;-D;-D;-D;-D

0/0
11.1.2013 9:52

V28í60ť44a 91K96r41u26t93i30š 9517334893178

Máte s tím zkušenosti? Já osobní ano. Před lety 1.8T (148kW) - průměr za 3 roky a 70tkm rovných 7,14. Nyní 4 roky s přepňovanou 2.5 (224kW) a 60tkm - 9,1. Takže mi prosím dejte příklad obdobně výkoných atmosfér, které se těmto spotřebám alespoň přiblíží.

K tomu pá zkušeností kolegů z každodenního ježdění. Golf 1.2TSi 63kW - 5,7. Altea 1.4 TSi 90kW - 5.9. Mondeo 1.6 118kW Ecoboost - 6,7.

0/0
10.1.2013 21:57

M63a62r51t71i41n 83S26e17d20o46n54a 2865356576409

No nevim, Altea ma papirovou spotrebu 6,5. Jestli vas kolega nataha za nos.

0/0
14.1.2013 22:33

C19y78r93i13l 17P67a11v33e38l37k45a 4646722578825

Jenže je to užraný a motory jsou poruchový, drahý na provoz. Je to blbost, prostě atmosférickej dvoulitr se spotřebou 8 l a dostatkem výkonu = New Mazda 6

+1/−1
11.1.2013 9:19

M31a19r25t79i40n 49S42o46u97š85e59k 8428173249885

Aneb když nějaká komponenta vydrží déle než měsíc po záruce, pak je předimenzovaná. A proto do ní vyvrtáme díru, anebo ji uděláme z plastu.

.

Tím se nejen auto odlehčí, ale také je tím zajištěn odbyt nových aut.

.

Ideálem průmyslové výroby totiž je, že se kompletně celý výrobek skládá jen ze samých k..vítek ;-D

+7/−1
9.1.2013 9:31

M14i71l82a85n 84Š50v56a29g81r49o62v39s23k44ý 9952299535598

Hliník by sa používať nemal, teda ak nechceme aby kapoty, dvere a iné plechy zamierili do zberných surovín... ;-D

+2/−2
9.1.2013 9:08

P37a25v45e71l 54Z26a89j76í42č95e27k 8574340936180

co to delate... proc jste to odmontoval... ja jsem se jen dival jestli jsou ty dvere potrebne panko

+1/−1
9.1.2013 9:13

M48i33l73a80n 85Š71v41a73g88r43o40v77s20k29ý 9122119665158

Já nic neberu, já našel.

+3/−1
9.1.2013 9:15

J81i78r98i 53S42i27m66a94k 9178188598123

A ted to deticky uvedeme na pravou miru.

Skelet karoserie Golfu Mk1 vazil kompelt 810 kg, z toho skelet karoserie zhruba 100 kg a staralo se o to az cca 112 koni ve verzi GTI

Soucasny Golf vazi 1620 kg (2x tolik) a stara se o to typicky 1.2 TSI s 63 nebo 75 kW (85-105 koni) nebo 1.4 TSI s 103 kW 140 koni

Pokud by to melo mit stejny pomer vykon hmotnost jako Mk1 GTI, bylo by treba 224 koni a to by se EU asi po.ala z tech emisi CO2

+6/−6
9.1.2013 8:27

P34a24v67e30l 73Z20a31j47í66č86e95k 8504550386230

tak nejak proto rikam ze uz si nove auto nekoupim... designove je to o nicem a hlavne ty rechtacky na ty kila viz nova octa... argumentuje se obycejnymi ridici a ze to vlastne nikdo nepotrebuje... ale ja chci mit z jezdeni radost a ne se trapit a nadavat... navic vezu a platim sebou kila nepotrebnych asistentu ktere pokud clovek povypina tak se to auto obcas z toho zblazni... treba kdysi takova a6 a vyple abs

+1/−2
9.1.2013 9:04

M48i78l57a40n 93Š59v51a52g25r19o94v89s55k24ý 9902649335248

Ten Golf I mal v základe 37 kW (50 koní).

+3/−1
9.1.2013 9:14

F86r18a25n19t89i54š90e79k 28L47e93b82e57d96a 4144137289

a vida, bohatě mu to stačilo

0/0
9.1.2013 18:05
Foto

I25v59a76n 64K51o82p71t52a 5207782301747

A nezdá se Vám, že srovnáváte tehdejší nejvýkonější verzi a současný základ. Současné GTI totiž pohání cca. 211 koní. Tj starý 7,23kg/PS vs. nový  7,67kg/PS. takže nárust poměru váha/výkon je minimální, ale velikost a bezpečnost auta je uplně někde jinde.

jinak normalní tehdy montovaná 1,8 měla výkon něco kolem 50kW (cca 80 PS.)

+6/−1
9.1.2013 9:21

I33v75a32n 71K36o68h29o97u38t 1881123496244

Jen taková malá technická. Porovnáváte nejvýkonějšího golfa z té doby s nejméně výkoným dnešním. To je trošku nefér nemyslíte.

+1/−1
9.1.2013 11:06

V41í13ť57a 41K61r96u85t52i95š 9747144563588

Takže zpět z říše pohádek na zem.

 

Golf I s nejslabším motorem 1.1 37kW vážil 775 kg. Golf VII v dnes nejslabší motorizaci 1.2 TSI 63kW váží 1.205 kg. To je měrný výkon 20,95 kg/Kw vs. 19,13.

Obdobně - Golf I GTi s 1.8 82kW vážil 825 kg. Golf GTi minulé generace v nejvýkonnějších variantách váží 1.393 kg (155kW), 1.401 kg (173kW), resp. 1.521 kg (199kW). Takže srovnání měrného výkonu je 10,06 kg/kW vs. 8,99 / 8,10 resp. 7,64. A se lze domnívat, že sedmičkové GTi bude obdobně jako ostatní motorizace proti šestce o pár desítek kilo lehčí.

 

Kde tedy vidíte nějaký problém, resp. kde máte Golfa, který váží 16 metráků? Snad jen v testu na Auto.cz navážili u R32 1.604 kg (proti 1.538 kg v TP), u auta, vybaveného těžkým 6-ti válcem, DSG a 4x4.

+2/0
9.1.2013 12:13

J44i35r53i 66S78i75m69a14k 9938718708203

odpovedel sis sam, az navazi v testu Golfu Mk7 750kg, muzeme se bavit o nejakem snizovani hmotnosti.

Tak nam totiz redaktori predestreli danou problematiku.

P.S.  Samotna kastle vazi neco pres 100kg jak u te jednicky tak patrne u te sedmicky, takze tam velky potencial na odlehceni nevidim.

Narust hmotnosti je uplne nekde jinde a to ruzne pridavne agregaty, komfortni vybava a zvetsovani rozmeru, odhlucneni, pridavne bezpecnostni prvky, tim padem se musi nadimenzovat podvozek, ten je zase tezsi a prenasi vetsi sily, tak se zas zesili kastle a tak porad dokola po spirale a v konecnem dusledku nam auta rok od roku tloustnou.

0/0
9.1.2013 16:06

K31a37r84e15l 88K36o56š37ť50á20l 8787231200585

Tak se do toho jedničkovéhoGolfa posaďte! Nemá prostornost ani dnešní Fabie. Je to prostě výrazně menší auto.

+2/0
9.1.2013 16:31
Foto

I80v43a32n 37K11o27p25t77a 5347922531707

Ale jedničkový golf je velikostí něco mezi Citigo a Fábií.

0/0
9.1.2013 16:59

V19í36ť78a 20K46r41u85t30i39š 9687114473168

Jenže ono je nutné to také hodnotit s ohledem na velikost auta. Ten Golf totiž mezitím poprostl z dnešního pohledu o 1,5 třídy. Golf I je dnes auto velikostně na rozhraní mini a malého vozu, takže když jej srovnáme např. s Citigo nebo Fiatem 500, oba okolo 850 kg, tak to není žádná hrůza. A např. Polo jako typický představitel malého vozu dá Golfu I na délku pěkných pár centimetrů.

Takže když vezmeme třeba aktuální OIII, která už rozměrově pomalu vyrůstá z nižší střední třídy a přitom váží proti předchozí menší generaci o metrák míň  a je na úrovni generace první, při úplně jiné výbavě, bezpečnosti apod., tak auta skutečně maji dietu. Problémem je ovšem legislativa, která prostě určité věci natvrdo přikazuje, a čím dál větší pohodlnost zákazníků, kteří vyžadují stále lepší výbavu.

0/0
9.1.2013 18:10

J48i57r28i 17S34i56m39a55k 9308938358803

no, tak pokud chceme lehci auta, budeme je muset zmensit :) zatim ten trend nejak nevidim, zato vidim plno Cayennu a Q7 coby mestskych korabu a v nich pany podnikatele a politiky, kteri ten downsizing vymejsleji a vehementne prosazuji

0/−1
9.1.2013 21:37

J66i69ř53í 94S53c13h90w60a27c26h 5296579407724

Souhlas. Viděl jsem hodně starého Golfa, (nevím jaká to byla generace) stát vedle současného Fiatu 500 a ten Golf se mi z venku opticky jevil jako menší auto.

0/0
9.1.2013 21:37

J47i37r89i 28S21i42m84a31k 9628698958693

no a postav vedle toho jeste treba takovou Hondu CRX, co to bylo teprve za pidiauto. a vedle toho tu zgichaninu CR-Z, udajne jeho nastupce. Pche.... Rv

0/0
9.1.2013 21:54

J98a46n 23J25e88ž41e52k 3381795707425

Možná v článku měli zmínit, jak růst hmotnosti aut ovlivnila honba za Euro NCAP hvězdičkami.

+1/−1
9.1.2013 8:26

J35a85n 65H19a85v87r31d37a 4701769614189

Dokud je za co jezdit a ropa nebude nedostatkova komodita, zadne superradikalni zmeny ve snizovani hmotnosti a spotreby necekejte. Ale az to skutecne prijde, tak se vratime k hmotnostem, velikostem a vykonum aut jako byly v 70 letech. Maximalka 140 km/hod, vaha 900 kg, spoteba pri 90 km/hod 2 - 3 l/100 km. Ale realna spotreba, nikoliv spocitana dle metodiky EUBYRO. Nakonec uznejte, budete v praci driv s VW Pasat 2.0 TSI nez s Vartburgem? Nebudete. Nemluvim samozrejme o pohodli mezi temito o generace rozdilnych autech. Kontrolni dotaz: jaka by byla spotreba Skody 105 se zabudovanym motoem  obsahu 1 l z nejakeho soucasneho auta pri 80 km/hod? Do 3 l jako prd.

0/−3
9.1.2013 7:51
Foto

O12n65d11r82e92j 95V44a17l82o97u83s13e54k 4470121377871

Až dojde ropa, tak ti nic takovýho nepomůže. Jeden člověk v autě bude prostě luxus který si většina z nás nebude moci dovolit. Auta se budou víc sdílet a bude se víc jezdit MHD atd.

Tohle je prostě jen přechodné období...

0/−1
9.1.2013 11:28

V15á11c91l76a93v 63V42á55c33l98a42v 2406418355915

Narozdíl od downsizingu dobrá cesta. Škoda, že se autor nezmiňuje o elektronice (teorie zvýšit napětí z 12V a ušetřit váhu kabelů, zmenšování jednotek abs atd. )

0/−1
9.1.2013 7:24
Foto

O47n37d21r58e86j 58V59a41l45o62u58s36e12k 4610631487841

K tomu reálně nedojde. Svítí se bude ledkama a bude úspornější elektronika, takže potřeba jít na 24V nebo víc nebude

0/−1
9.1.2013 11:30

J93o49s64e74f 69T40u17m11a 6688373685969

Nekynou, nežerou a taky nejedou vzhledem k těm stále menším a menším motorům :-(

+1/−1
9.1.2013 2:46

M11i76r50e72k 90T65u27r35e53č50e39k 4553682560232

Ale taky netahnou !

Koupil jsem uplne nove (2012) auto Chevroelt Cruze 1.6l (124 koni). Pred tim jsem zkousel par (novych) aut 1.4, 1.6 a 1.8 l. V cizine mam auto Pontiak Sunfire 2.2 l /120 koni (jiz 13 let stare) a mohu rict, ze se ABSOUTNE neda prirovnat rychlost, svisnost a akcelerace. Zatimco Pontiac rozjedu pohodlne na dvojku a pak mohu dat  ctverku, u zadneho auta co jsem zkousel to nepripada v uvahu. Take do kopce se neda srovnat. Pontiac mi jede (po rozjeti) do mirneho kopce na petku, a jeste ma tendenci sice pomalu, ale zrychlovat. Ten samy mirny kopec musim u 1.6l vyjizdet na trojku.

+2/−3
9.1.2013 2:11

J44a37n 39H92a68v60r57d46a 4911699264779

A to ma byt ucel, rozjezd na 2, a pak rovnou na 4 ku.

+2/−1
9.1.2013 7:53

F95r13a56n27t31i89š44e43k 85L18e63b20e94d46a 4224417529

;-D

0/0
9.1.2013 18:08

J20i19r15i 23S27i72m73a39k 9438108458533

spis jde o to, ze ta dnesni auta maji tak dlouhe prevody aby usetrili pul deci v testu spotreby dle EU a ridice to jen otravuje.

A samotnym autum to tez nedela dobre, kdyz je vecne lidi podtaci, pak se sypou dvojhmotove setrvaky, rozvody, ruzne silentbloky a buhvi , co jeste. V kabine to ani slyset neni, protoze to je odhlucnene, ale pod kapotou se deje prave peklo. jeste tam vrazi trivalec, ktery se klepe jak ratlik sam o sobe, anebo twinair... ten se aspon tocit musi, budiz podotknuto, protoze ten se neklepe, ale rovnou chcipne.

0/0
9.1.2013 21:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.