Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autům ordinují stále intenzivnější dietu: nekynou a tolik „nežerou“

Trendy v automobilovém průmyslu jsou poměrně snadno viditelné. Po stále aktuální vlně downsizingu teď nastupuje nová modla, snižování hmotnosti. Právě letos budeme svědky prvních výrazných výsledků. A automobilky zdaleka neřekly v této oblasti své poslední slovo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M62a13r29t71i88n 74K33u54c72h28a75r60í40k 7322427223891

A keby náhodou automobilky vyrábali znovu poctivé 10-20 rokov staré modely, ktoré už mali slušnú bezpečnostnú výbavu, klasický atmosferický benzínový motor a neobsahovali 250 kíl rôznej "zábavnej elektroniky", tam by cesta nebola? Všetky elektronické hračky (okrem tých jasne bezpečnostných ako ABS) vyhodiť a nechať auto mechanicky jednoduché...

0/0
11.1.2013 14:58

J35a35n 11M13a38l31ý 6481544952884

To je všechno moc krásné a idilické,ale již se zapomíná zminovat, že udávaná spotřeba je dosažitekná jen v měřícím cyklu a v reálném provozu je povětšinou nedosažitelná. Již se nezmiňuje řízená životnost hightech motorů na max 150 000 Km a vzhledem k nesmírně vysokým cenám ND jsou současná auta téměř nepoužitelná a tudíž cílem je ekologická likvidace za 5 let...a hurá čerpat další neobnovitelné zdroje na nový vůz s extrémně nízkou spotřebou atd....prdlajs ekologie, ale ekonomie!!

0/0
9.1.2013 20:49

F39r27a79n28t73i93š88e67k 49L88e55b52e20d62a 4444517139

není divu když lidi chtějí v autech miliony zbytečností který hlavně jen odvádí pozornost řidiče

0/0
9.1.2013 18:09

M79a76r82t87i95n 65K85u18b50á30t 2107345811801

ja sam sek v praci koukal co všechno za dily na autech už je z plastu :) ....BMW 7, plastova střecha, novy MB CLS plastovy víko kufru :) pokud to neni na ukor bezpečnosti tak mi to nevadí :)

0/0
9.1.2013 16:58

M26a92r85t92i37n 91K98u11b65á51t 2647925331431

já sam sem...

0/0
9.1.2013 16:58
Foto

M82a25r47t67i85n 27G67r77o23c11h42o60l 7926208336731

Snižování hmotnosti ssebou nese jeden nepříjemný dopad ... reakce na boční poryv vzduchu je daleko větší, neboť automobil nemá tolik setrvačnosti ve směru jízdy ... při současném trendu extrémnějšího počasí to asi nebude moc bezpečné ... kolik z nás zažilo na konci předjíždění kamionu na dálnici ten boční poryv? Jezdil jsem se skoro dvoutunovým minibusem a jedna jízda s Roomsterem mě naučila větší pozornosti ... co teprve až budou auta vážit 50 kg;-)

+3/−3
9.1.2013 10:15

K87a43r66e17l 39K58o34š69ť17á59l 8147781200415

Hmotnost není jediný způsob, jak omezit reakci na boční vítr. Roomster je příklad auta, které zákonitě bude díky svému bočnímu profilu mnohem citlivější na boční vítr, než přibližně stejně těžká Fabia.

0/0
9.1.2013 16:44

F33r13a41n52t35i35š82e42k 47L63e22b47e78d83a 4594757989

to bude platit hlavně pro SUV

0/0
9.1.2013 18:02

J88i77r91i 62S30i35m25a14k 9338898778603

tak ma to i svetle stranky, lehci auta jsou hbitejsi, mrstnejsi, lepe ovladatelne, lepe sedi v zatackach a hodi se na sportovnejsi jizdu. nevidim jediny duvod, proc zvysovat hmotnost aut kvuli vetru, to uz to radeji resit snizenim teziste, zvetsenim rozchodu a lepsim odpruzenim a optimalizaci aerodynamiky

0/0
9.1.2013 21:26

J36i23ř88í 67S81c77h38w28a50c84h 5976899557944

Š100, Š120 tomu říkám auto citlivé na boční vítr. Oproti nim nějaký Roomster a jakékoliv jiná dnešní auta s koncepcí "vše vpředu" jsou etalonem stability a necitlivosti na boční vítr;-)

0/0
9.1.2013 21:30

J13i94r91i 79S49i19m41a59k 9248108288783

problem 120 byl v tom, ze to bylo cele spatne, porsche carrera ma uplne stejnou koncepci a predstav si, ze na vitr to citlive neni

0/0
9.1.2013 21:55

R12a77d26k48o 11S44ü14t81t20ö 8491338781965

Konecne rozumne riesenie, downsizing sice priniesol znizenie emisii, ale iba na papieri. Vo vysledku potom 1.4 mohla zrat viac ako 1.6, pretoze vdaka mensiemu objemu poklesol krutiaci moment, co je najvyraznejsie prave v nizkych otackach. Vystiznym prikladom su korejske 1.4CVVT 80kW predoslej verzie - strop krutiaku 137 Nm v 5000 otackach, strop vykonu v 6200 - 6500 otackach. Problem je ale v tom, ze na patke pri 90-tke to tocilo 2500 otacok, kde mal mizernych 110 - 115 Nm, co v kombinacii s karoseriou tazkou takmer 1300 kg znemoznuje vyliezt akykolvek kopec bez podradenia. Situacia sa opakuje - vyrobcovia pridali sestku, ktora otacky znizila este viac, hmotnost sa podstatne nezmenila. Vysledok - 1.4CVVT v 90tke na sestke s plynom na podlahe jednoducho neakceleruje, tento prevod je na hrane pouzitelnosti aj pri 130-tke, staci mensi kopec a na radu sa dostava patka, este lepsie stvorka. To ale potom konci sen o papierovej spotrebe.

Vyrazne znizenie hmotnosti je jedine spravne riesenie.

+2/−1
9.1.2013 10:04

R16a30d56e58k 13M79i11t16a35s 6311308211530

Pokud chci jezdit stylem plyn brzda, tak si musim koupit silnejsi motor, ale pokud chci jezdit plynule tak mi staci 1.2 i v oktavce a usetrim na benzinu. Takze podle mojeho stylu jizdy si musim vybirat motory do auta a ne koukat na penize.

+1/−1
9.1.2013 11:42

V49l68a29d75i97s87l48a13v 74B60u12r11y82š62e85k 1739832627704

vyvbavilo se mě, co se skrývá pod slovem plynule, pod kopcem 80, na kopci 50, za mnou 5 nervozních řidičů

+1/0
10.1.2013 8:36

V22í81ť42a 87K83r11u21t30i26š 9717764553958

Jako downsizing se obecně bere zmenšování objemu motoru zároveň s přechodem z atmosférického plnění na přeplňování. U atmosférického motoru je totiž ten zásadní problém, že při dané konstrukci motoru (8V vs. 16V, podčtvercový / nadčtvercový apod.) je výkon a kroutící moment při běžných otáčkách u motorů srovnatelné konstrukce a objemu prakticky stejný a veškerými technickými vychytávkami je lze měnit velmi málo. Jedinou smysluplnou cestou je tak jen zvyšování otáček motoru a posun maxima výkonu k 6.000 ot., nebo dokonce ještě dále, což je ale pro normální ježdění naprd., viz. Váš příspěvek. Naopak při přeplňování se pak i v běžných otáčkách 1.500 – 4.000, které jsou pro 99% jízdy plně postačující, dá z motoru proti atmosféře dostat klidně dvojnásobek – viz. např Ecoboost 1.0, kde je maximum krotícího momentu 200Nm. Takže tam, kde se dříve používaly motor o objemu 1.6 – 2.0 litry dnes bohatě stačí nasadit objem 1.0 – 1.4.

0/0
9.1.2013 12:43

J36a57n 93M45a62l44ý 6501444402934

A v praxi jezdí jen za 8 litrů :-D

+1/0
9.1.2013 20:44

J40i69r54i 56S30i26m25a42k 9508688588983

turbobenzin je fakt o neco malo uspornejsi, ale neni to zadna hitparada. pokud toho moc nenajedu, tak se to nevyplati a jeste riskuju drahe neopravitelne zavady a pokud toho najedu fakt hodne, tak si poridim rovnou turbodiesel, kde je ta spotreba kapku nekde jinde.

0/0
9.1.2013 21:34

V70í16ť80a 44K73r86u67t31i40š 9977144153748

Máte pravdu. U moderních motorů skutečně o "kapku". Když se podíváte na Spritmonitor.de, tak pro několik set uživatelů tam u co do jízdních výkonů srovnatelných motorů 1.4 TSi 90kW a 2.0TDi 103kW v případě OII vychází průměrná spotřeba 7,07 vs. 6,36.Tzn. že benzín žere o 11% víc než ten oslavovaný úsporný diesel.

0/0
10.1.2013 22:09

J34i67r49i 21S49i21m36a81k 9868128278383

;-D jasne a ted nejaky novy vtip, treba o taxikarich, kteri zahodi chrochtaky a presednou do turbobenzinu, nebo dokonce do elektromobilu ;-D;-D;-D;-D

0/0
11.1.2013 9:52

V54í90ť13a 11K38r35u86t47i36š 9867864643278

Máte s tím zkušenosti? Já osobní ano. Před lety 1.8T (148kW) - průměr za 3 roky a 70tkm rovných 7,14. Nyní 4 roky s přepňovanou 2.5 (224kW) a 60tkm - 9,1. Takže mi prosím dejte příklad obdobně výkoných atmosfér, které se těmto spotřebám alespoň přiblíží.

K tomu pá zkušeností kolegů z každodenního ježdění. Golf 1.2TSi 63kW - 5,7. Altea 1.4 TSi 90kW - 5.9. Mondeo 1.6 118kW Ecoboost - 6,7.

0/0
10.1.2013 21:57

M69a63r75t18i62n 42S65e48d80o94n58a 2745306106569

No nevim, Altea ma papirovou spotrebu 6,5. Jestli vas kolega nataha za nos.

0/0
14.1.2013 22:33

C27y82r14i62l 15P29a95v64e30l11k72a 4266672478475

Jenže je to užraný a motory jsou poruchový, drahý na provoz. Je to blbost, prostě atmosférickej dvoulitr se spotřebou 8 l a dostatkem výkonu = New Mazda 6

+1/−1
11.1.2013 9:19

M79a84r93t79i57n 59S72o34u68š61e88k 8738943549355

Aneb když nějaká komponenta vydrží déle než měsíc po záruce, pak je předimenzovaná. A proto do ní vyvrtáme díru, anebo ji uděláme z plastu.

.

Tím se nejen auto odlehčí, ale také je tím zajištěn odbyt nových aut.

.

Ideálem průmyslové výroby totiž je, že se kompletně celý výrobek skládá jen ze samých k..vítek ;-D

+7/−1
9.1.2013 9:31

M17i35l40a25n 19Š13v82a11g21r50o66v21s86k60ý 9692489805428

Hliník by sa používať nemal, teda ak nechceme aby kapoty, dvere a iné plechy zamierili do zberných surovín... ;-D

+2/−2
9.1.2013 9:08

P57a77v89e36l 30Z97a71j53í58č44e11k 8254540106200

co to delate... proc jste to odmontoval... ja jsem se jen dival jestli jsou ty dvere potrebne panko

+1/−1
9.1.2013 9:13

M93i92l46a85n 52Š38v43a96g82r81o38v89s48k84ý 9722989225188

Já nic neberu, já našel.

+3/−1
9.1.2013 9:15

J40i47r75i 44S80i14m41a52k 9648548478983

A ted to deticky uvedeme na pravou miru.

Skelet karoserie Golfu Mk1 vazil kompelt 810 kg, z toho skelet karoserie zhruba 100 kg a staralo se o to az cca 112 koni ve verzi GTI

Soucasny Golf vazi 1620 kg (2x tolik) a stara se o to typicky 1.2 TSI s 63 nebo 75 kW (85-105 koni) nebo 1.4 TSI s 103 kW 140 koni

Pokud by to melo mit stejny pomer vykon hmotnost jako Mk1 GTI, bylo by treba 224 koni a to by se EU asi po.ala z tech emisi CO2

+6/−6
9.1.2013 8:27

P94a94v65e10l 91Z66a32j62í38č14e24k 8794160546900

tak nejak proto rikam ze uz si nove auto nekoupim... designove je to o nicem a hlavne ty rechtacky na ty kila viz nova octa... argumentuje se obycejnymi ridici a ze to vlastne nikdo nepotrebuje... ale ja chci mit z jezdeni radost a ne se trapit a nadavat... navic vezu a platim sebou kila nepotrebnych asistentu ktere pokud clovek povypina tak se to auto obcas z toho zblazni... treba kdysi takova a6 a vyple abs

+1/−2
9.1.2013 9:04

M17i33l67a84n 44Š88v17a23g62r43o59v22s42k53ý 9982729875598

Ten Golf I mal v základe 37 kW (50 koní).

+3/−1
9.1.2013 9:14

F83r85a42n33t47i91š15e76k 59L79e36b33e95d38a 4354227339

a vida, bohatě mu to stačilo

0/0
9.1.2013 18:05
Foto

I29v95a68n 12K20o87p80t13a 5667422541887

A nezdá se Vám, že srovnáváte tehdejší nejvýkonější verzi a současný základ. Současné GTI totiž pohání cca. 211 koní. Tj starý 7,23kg/PS vs. nový  7,67kg/PS. takže nárust poměru váha/výkon je minimální, ale velikost a bezpečnost auta je uplně někde jinde.

jinak normalní tehdy montovaná 1,8 měla výkon něco kolem 50kW (cca 80 PS.)

+6/−1
9.1.2013 9:21

I18v38a40n 35K30o32h67o57u83t 1841753796674

Jen taková malá technická. Porovnáváte nejvýkonějšího golfa z té doby s nejméně výkoným dnešním. To je trošku nefér nemyslíte.

+1/−1
9.1.2013 11:06

V38í36ť86a 39K47r30u86t29i29š 9797754283568

Takže zpět z říše pohádek na zem.

 

Golf I s nejslabším motorem 1.1 37kW vážil 775 kg. Golf VII v dnes nejslabší motorizaci 1.2 TSI 63kW váží 1.205 kg. To je měrný výkon 20,95 kg/Kw vs. 19,13.

Obdobně - Golf I GTi s 1.8 82kW vážil 825 kg. Golf GTi minulé generace v nejvýkonnějších variantách váží 1.393 kg (155kW), 1.401 kg (173kW), resp. 1.521 kg (199kW). Takže srovnání měrného výkonu je 10,06 kg/kW vs. 8,99 / 8,10 resp. 7,64. A se lze domnívat, že sedmičkové GTi bude obdobně jako ostatní motorizace proti šestce o pár desítek kilo lehčí.

 

Kde tedy vidíte nějaký problém, resp. kde máte Golfa, který váží 16 metráků? Snad jen v testu na Auto.cz navážili u R32 1.604 kg (proti 1.538 kg v TP), u auta, vybaveného těžkým 6-ti válcem, DSG a 4x4.

+2/0
9.1.2013 12:13

J72i97r61i 30S80i58m60a87k 9508518948963

odpovedel sis sam, az navazi v testu Golfu Mk7 750kg, muzeme se bavit o nejakem snizovani hmotnosti.

Tak nam totiz redaktori predestreli danou problematiku.

P.S.  Samotna kastle vazi neco pres 100kg jak u te jednicky tak patrne u te sedmicky, takze tam velky potencial na odlehceni nevidim.

Narust hmotnosti je uplne nekde jinde a to ruzne pridavne agregaty, komfortni vybava a zvetsovani rozmeru, odhlucneni, pridavne bezpecnostni prvky, tim padem se musi nadimenzovat podvozek, ten je zase tezsi a prenasi vetsi sily, tak se zas zesili kastle a tak porad dokola po spirale a v konecnem dusledku nam auta rok od roku tloustnou.

0/0
9.1.2013 16:06

K74a15r67e63l 49K44o30š88ť44á80l 8607931720295

Tak se do toho jedničkovéhoGolfa posaďte! Nemá prostornost ani dnešní Fabie. Je to prostě výrazně menší auto.

+2/0
9.1.2013 16:31
Foto

I22v67a68n 87K57o64p16t72a 5587682951627

Ale jedničkový golf je velikostí něco mezi Citigo a Fábií.

0/0
9.1.2013 16:59

V14í26ť29a 79K86r84u90t42i71š 9247284653798

Jenže ono je nutné to také hodnotit s ohledem na velikost auta. Ten Golf totiž mezitím poprostl z dnešního pohledu o 1,5 třídy. Golf I je dnes auto velikostně na rozhraní mini a malého vozu, takže když jej srovnáme např. s Citigo nebo Fiatem 500, oba okolo 850 kg, tak to není žádná hrůza. A např. Polo jako typický představitel malého vozu dá Golfu I na délku pěkných pár centimetrů.

Takže když vezmeme třeba aktuální OIII, která už rozměrově pomalu vyrůstá z nižší střední třídy a přitom váží proti předchozí menší generaci o metrák míň  a je na úrovni generace první, při úplně jiné výbavě, bezpečnosti apod., tak auta skutečně maji dietu. Problémem je ovšem legislativa, která prostě určité věci natvrdo přikazuje, a čím dál větší pohodlnost zákazníků, kteří vyžadují stále lepší výbavu.

0/0
9.1.2013 18:10

J45i54r39i 22S90i47m67a57k 9608468928283

no, tak pokud chceme lehci auta, budeme je muset zmensit :) zatim ten trend nejak nevidim, zato vidim plno Cayennu a Q7 coby mestskych korabu a v nich pany podnikatele a politiky, kteri ten downsizing vymejsleji a vehementne prosazuji

0/−1
9.1.2013 21:37

J62i92ř40í 89S12c56h97w66a86c39h 5146699647934

Souhlas. Viděl jsem hodně starého Golfa, (nevím jaká to byla generace) stát vedle současného Fiatu 500 a ten Golf se mi z venku opticky jevil jako menší auto.

0/0
9.1.2013 21:37

J74i12r40i 56S96i48m13a18k 9228198768593

no a postav vedle toho jeste treba takovou Hondu CRX, co to bylo teprve za pidiauto. a vedle toho tu zgichaninu CR-Z, udajne jeho nastupce. Pche.... Rv

0/0
9.1.2013 21:54

J66a31n 38J15e52ž78e35k 3601345917605

Možná v článku měli zmínit, jak růst hmotnosti aut ovlivnila honba za Euro NCAP hvězdičkami.

+1/−1
9.1.2013 8:26

J51a69n 67H30a97v92r15d49a 4691579964719

Dokud je za co jezdit a ropa nebude nedostatkova komodita, zadne superradikalni zmeny ve snizovani hmotnosti a spotreby necekejte. Ale az to skutecne prijde, tak se vratime k hmotnostem, velikostem a vykonum aut jako byly v 70 letech. Maximalka 140 km/hod, vaha 900 kg, spoteba pri 90 km/hod 2 - 3 l/100 km. Ale realna spotreba, nikoliv spocitana dle metodiky EUBYRO. Nakonec uznejte, budete v praci driv s VW Pasat 2.0 TSI nez s Vartburgem? Nebudete. Nemluvim samozrejme o pohodli mezi temito o generace rozdilnych autech. Kontrolni dotaz: jaka by byla spotreba Skody 105 se zabudovanym motoem  obsahu 1 l z nejakeho soucasneho auta pri 80 km/hod? Do 3 l jako prd.

0/−3
9.1.2013 7:51
Foto

O64n26d14r49e54j 24V53a79l31o23u51s88e75k 4380801867351

Až dojde ropa, tak ti nic takovýho nepomůže. Jeden člověk v autě bude prostě luxus který si většina z nás nebude moci dovolit. Auta se budou víc sdílet a bude se víc jezdit MHD atd.

Tohle je prostě jen přechodné období...

0/−1
9.1.2013 11:28

V43á13c68l82a51v 88V86á38c27l15a25v 2176688165125

Narozdíl od downsizingu dobrá cesta. Škoda, že se autor nezmiňuje o elektronice (teorie zvýšit napětí z 12V a ušetřit váhu kabelů, zmenšování jednotek abs atd. )

0/−1
9.1.2013 7:24
Foto

O69n59d72r87e48j 38V80a46l79o21u38s37e27k 4780531687211

K tomu reálně nedojde. Svítí se bude ledkama a bude úspornější elektronika, takže potřeba jít na 24V nebo víc nebude

0/−1
9.1.2013 11:30

J27o24s35e54f 37T87u23m37a 6268203365189

Nekynou, nežerou a taky nejedou vzhledem k těm stále menším a menším motorům :-(

+1/−1
9.1.2013 2:46

M38i72r62e17k 49T29u26r64e91č48e95k 4613652880712

Ale taky netahnou !

Koupil jsem uplne nove (2012) auto Chevroelt Cruze 1.6l (124 koni). Pred tim jsem zkousel par (novych) aut 1.4, 1.6 a 1.8 l. V cizine mam auto Pontiak Sunfire 2.2 l /120 koni (jiz 13 let stare) a mohu rict, ze se ABSOUTNE neda prirovnat rychlost, svisnost a akcelerace. Zatimco Pontiac rozjedu pohodlne na dvojku a pak mohu dat  ctverku, u zadneho auta co jsem zkousel to nepripada v uvahu. Take do kopce se neda srovnat. Pontiac mi jede (po rozjeti) do mirneho kopce na petku, a jeste ma tendenci sice pomalu, ale zrychlovat. Ten samy mirny kopec musim u 1.6l vyjizdet na trojku.

+2/−3
9.1.2013 2:11

J22a61n 68H59a73v45r13d88a 4531809564419

A to ma byt ucel, rozjezd na 2, a pak rovnou na 4 ku.

+2/−1
9.1.2013 7:53

F70r59a60n31t28i54š37e50k 47L75e29b77e59d36a 4144287779

;-D

0/0
9.1.2013 18:08

J27i72r87i 48S26i11m74a56k 9608628728343

spis jde o to, ze ta dnesni auta maji tak dlouhe prevody aby usetrili pul deci v testu spotreby dle EU a ridice to jen otravuje.

A samotnym autum to tez nedela dobre, kdyz je vecne lidi podtaci, pak se sypou dvojhmotove setrvaky, rozvody, ruzne silentbloky a buhvi , co jeste. V kabine to ani slyset neni, protoze to je odhlucnene, ale pod kapotou se deje prave peklo. jeste tam vrazi trivalec, ktery se klepe jak ratlik sam o sobe, anebo twinair... ten se aspon tocit musi, budiz podotknuto, protoze ten se neklepe, ale rovnou chcipne.

0/0
9.1.2013 21:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.