Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autům ordinují stále intenzivnější dietu: nekynou a tolik „nežerou“

Trendy v automobilovém průmyslu jsou poměrně snadno viditelné. Po stále aktuální vlně downsizingu teď nastupuje nová modla, snižování hmotnosti. Právě letos budeme svědky prvních výrazných výsledků. A automobilky zdaleka neřekly v této oblasti své poslední slovo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M96a10r46t62i22n 51K38u79c57h49a60r64í67k 7372687153131

A keby náhodou automobilky vyrábali znovu poctivé 10-20 rokov staré modely, ktoré už mali slušnú bezpečnostnú výbavu, klasický atmosferický benzínový motor a neobsahovali 250 kíl rôznej "zábavnej elektroniky", tam by cesta nebola? Všetky elektronické hračky (okrem tých jasne bezpečnostných ako ABS) vyhodiť a nechať auto mechanicky jednoduché...

0/0
11.1.2013 14:58

J98a91n 42M31a56l38ý 6311604862184

To je všechno moc krásné a idilické,ale již se zapomíná zminovat, že udávaná spotřeba je dosažitekná jen v měřícím cyklu a v reálném provozu je povětšinou nedosažitelná. Již se nezmiňuje řízená životnost hightech motorů na max 150 000 Km a vzhledem k nesmírně vysokým cenám ND jsou současná auta téměř nepoužitelná a tudíž cílem je ekologická likvidace za 5 let...a hurá čerpat další neobnovitelné zdroje na nový vůz s extrémně nízkou spotřebou atd....prdlajs ekologie, ale ekonomie!!

0/0
9.1.2013 20:49

F20r35a53n52t21i40š15e53k 50L52e87b92e77d69a 4104737649

není divu když lidi chtějí v autech miliony zbytečností který hlavně jen odvádí pozornost řidiče

0/0
9.1.2013 18:09


M80a17r43t63i94n 22K49u70b24á11t 2357425281541

ja sam sek v praci koukal co všechno za dily na autech už je z plastu :) ....BMW 7, plastova střecha, novy MB CLS plastovy víko kufru :) pokud to neni na ukor bezpečnosti tak mi to nevadí :)

0/0
9.1.2013 16:58

M13a95r49t33i61n 83K27u62b24á15t 2247715301821

já sam sem...

0/0
9.1.2013 16:58
Foto

M72a14r90t87i16n 93G54r45o18c56h45o92l 7136798376861

Snižování hmotnosti ssebou nese jeden nepříjemný dopad ... reakce na boční poryv vzduchu je daleko větší, neboť automobil nemá tolik setrvačnosti ve směru jízdy ... při současném trendu extrémnějšího počasí to asi nebude moc bezpečné ... kolik z nás zažilo na konci předjíždění kamionu na dálnici ten boční poryv? Jezdil jsem se skoro dvoutunovým minibusem a jedna jízda s Roomsterem mě naučila větší pozornosti ... co teprve až budou auta vážit 50 kg;-)

+3/−3
9.1.2013 10:15

K66a44r51e55l 69K68o76š45ť47á28l 8987271910375

Hmotnost není jediný způsob, jak omezit reakci na boční vítr. Roomster je příklad auta, které zákonitě bude díky svému bočnímu profilu mnohem citlivější na boční vítr, než přibližně stejně těžká Fabia.

0/0
9.1.2013 16:44

F49r32a90n66t97i20š19e47k 36L34e98b66e87d91a 4864677799

to bude platit hlavně pro SUV

0/0
9.1.2013 18:02

J47i34r37i 48S78i30m73a22k 9148368558493

tak ma to i svetle stranky, lehci auta jsou hbitejsi, mrstnejsi, lepe ovladatelne, lepe sedi v zatackach a hodi se na sportovnejsi jizdu. nevidim jediny duvod, proc zvysovat hmotnost aut kvuli vetru, to uz to radeji resit snizenim teziste, zvetsenim rozchodu a lepsim odpruzenim a optimalizaci aerodynamiky

0/0
9.1.2013 21:26

J86i93ř36í 52S79c17h23w12a45c80h 5266769297184

Š100, Š120 tomu říkám auto citlivé na boční vítr. Oproti nim nějaký Roomster a jakékoliv jiná dnešní auta s koncepcí "vše vpředu" jsou etalonem stability a necitlivosti na boční vítr;-)

0/0
9.1.2013 21:30

J27i56r12i 79S84i57m78a47k 9608918648883

problem 120 byl v tom, ze to bylo cele spatne, porsche carrera ma uplne stejnou koncepci a predstav si, ze na vitr to citlive neni

0/0
9.1.2013 21:55

R69a12d26k54o 93S83ü63t96t49ö 8391718231175

Konecne rozumne riesenie, downsizing sice priniesol znizenie emisii, ale iba na papieri. Vo vysledku potom 1.4 mohla zrat viac ako 1.6, pretoze vdaka mensiemu objemu poklesol krutiaci moment, co je najvyraznejsie prave v nizkych otackach. Vystiznym prikladom su korejske 1.4CVVT 80kW predoslej verzie - strop krutiaku 137 Nm v 5000 otackach, strop vykonu v 6200 - 6500 otackach. Problem je ale v tom, ze na patke pri 90-tke to tocilo 2500 otacok, kde mal mizernych 110 - 115 Nm, co v kombinacii s karoseriou tazkou takmer 1300 kg znemoznuje vyliezt akykolvek kopec bez podradenia. Situacia sa opakuje - vyrobcovia pridali sestku, ktora otacky znizila este viac, hmotnost sa podstatne nezmenila. Vysledok - 1.4CVVT v 90tke na sestke s plynom na podlahe jednoducho neakceleruje, tento prevod je na hrane pouzitelnosti aj pri 130-tke, staci mensi kopec a na radu sa dostava patka, este lepsie stvorka. To ale potom konci sen o papierovej spotrebe.

Vyrazne znizenie hmotnosti je jedine spravne riesenie.

+2/−1
9.1.2013 10:04

R84a73d65e43k 65M18i59t28a70s 6121278191330

Pokud chci jezdit stylem plyn brzda, tak si musim koupit silnejsi motor, ale pokud chci jezdit plynule tak mi staci 1.2 i v oktavce a usetrim na benzinu. Takze podle mojeho stylu jizdy si musim vybirat motory do auta a ne koukat na penize.

+1/−1
9.1.2013 11:42

V50l97a70d48i42s44l87a90v 46B21u85r90y86š42e23k 1329682867844

vyvbavilo se mě, co se skrývá pod slovem plynule, pod kopcem 80, na kopci 50, za mnou 5 nervozních řidičů

+1/0
10.1.2013 8:36

V87í72ť10a 82K23r14u94t83i15š 9707984983978

Jako downsizing se obecně bere zmenšování objemu motoru zároveň s přechodem z atmosférického plnění na přeplňování. U atmosférického motoru je totiž ten zásadní problém, že při dané konstrukci motoru (8V vs. 16V, podčtvercový / nadčtvercový apod.) je výkon a kroutící moment při běžných otáčkách u motorů srovnatelné konstrukce a objemu prakticky stejný a veškerými technickými vychytávkami je lze měnit velmi málo. Jedinou smysluplnou cestou je tak jen zvyšování otáček motoru a posun maxima výkonu k 6.000 ot., nebo dokonce ještě dále, což je ale pro normální ježdění naprd., viz. Váš příspěvek. Naopak při přeplňování se pak i v běžných otáčkách 1.500 – 4.000, které jsou pro 99% jízdy plně postačující, dá z motoru proti atmosféře dostat klidně dvojnásobek – viz. např Ecoboost 1.0, kde je maximum krotícího momentu 200Nm. Takže tam, kde se dříve používaly motor o objemu 1.6 – 2.0 litry dnes bohatě stačí nasadit objem 1.0 – 1.4.

0/0
9.1.2013 12:43

J44a69n 42M65a35l10ý 6951374352254

A v praxi jezdí jen za 8 litrů :-D

+1/0
9.1.2013 20:44

J47i62r79i 52S77i75m46a94k 9128248428303

turbobenzin je fakt o neco malo uspornejsi, ale neni to zadna hitparada. pokud toho moc nenajedu, tak se to nevyplati a jeste riskuju drahe neopravitelne zavady a pokud toho najedu fakt hodne, tak si poridim rovnou turbodiesel, kde je ta spotreba kapku nekde jinde.

0/0
9.1.2013 21:34

V59í50ť24a 56K44r47u59t82i30š 9477214863568

Máte pravdu. U moderních motorů skutečně o "kapku". Když se podíváte na Spritmonitor.de, tak pro několik set uživatelů tam u co do jízdních výkonů srovnatelných motorů 1.4 TSi 90kW a 2.0TDi 103kW v případě OII vychází průměrná spotřeba 7,07 vs. 6,36.Tzn. že benzín žere o 11% víc než ten oslavovaný úsporný diesel.

0/0
10.1.2013 22:09

J27i98r57i 95S67i90m56a62k 9568618298433

;-D jasne a ted nejaky novy vtip, treba o taxikarich, kteri zahodi chrochtaky a presednou do turbobenzinu, nebo dokonce do elektromobilu ;-D;-D;-D;-D

0/0
11.1.2013 9:52

V61í27ť18a 67K74r96u83t65i23š 9197914503788

Máte s tím zkušenosti? Já osobní ano. Před lety 1.8T (148kW) - průměr za 3 roky a 70tkm rovných 7,14. Nyní 4 roky s přepňovanou 2.5 (224kW) a 60tkm - 9,1. Takže mi prosím dejte příklad obdobně výkoných atmosfér, které se těmto spotřebám alespoň přiblíží.

K tomu pá zkušeností kolegů z každodenního ježdění. Golf 1.2TSi 63kW - 5,7. Altea 1.4 TSi 90kW - 5.9. Mondeo 1.6 118kW Ecoboost - 6,7.

0/0
10.1.2013 21:57

M65a58r76t52i94n 10S50e91d95o60n75a 5877983430339

No nevim, Altea ma papirovou spotrebu 6,5. Jestli vas kolega nataha za nos.

0/0
14.1.2013 22:33

C84y67r13i87l 93P23a82v29e50l24k54a 4496372308425

Jenže je to užraný a motory jsou poruchový, drahý na provoz. Je to blbost, prostě atmosférickej dvoulitr se spotřebou 8 l a dostatkem výkonu = New Mazda 6

+1/−1
11.1.2013 9:19

M17a17r17t27i12n 42S79o19u61š61e78k 8508653669415

Aneb když nějaká komponenta vydrží déle než měsíc po záruce, pak je předimenzovaná. A proto do ní vyvrtáme díru, anebo ji uděláme z plastu.

.

Tím se nejen auto odlehčí, ale také je tím zajištěn odbyt nových aut.

.

Ideálem průmyslové výroby totiž je, že se kompletně celý výrobek skládá jen ze samých k..vítek ;-D

+7/−1
9.1.2013 9:31

M79i74l62a59n 79Š55v16a13g55r64o82v38s35k38ý 9492599235718

Hliník by sa používať nemal, teda ak nechceme aby kapoty, dvere a iné plechy zamierili do zberných surovín... ;-D

+2/−2
9.1.2013 9:08

P62a52v68e80l 81Z41a89j15í58č50e35k 8254710276620

co to delate... proc jste to odmontoval... ja jsem se jen dival jestli jsou ty dvere potrebne panko

+1/−1
9.1.2013 9:13

M18i43l79a85n 76Š49v85a10g13r60o61v29s14k53ý 9792219125658

Já nic neberu, já našel.

+3/−1
9.1.2013 9:15

J78i12r23i 72S97i92m31a69k 9748958648763

A ted to deticky uvedeme na pravou miru.

Skelet karoserie Golfu Mk1 vazil kompelt 810 kg, z toho skelet karoserie zhruba 100 kg a staralo se o to az cca 112 koni ve verzi GTI

Soucasny Golf vazi 1620 kg (2x tolik) a stara se o to typicky 1.2 TSI s 63 nebo 75 kW (85-105 koni) nebo 1.4 TSI s 103 kW 140 koni

Pokud by to melo mit stejny pomer vykon hmotnost jako Mk1 GTI, bylo by treba 224 koni a to by se EU asi po.ala z tech emisi CO2

+6/−6
9.1.2013 8:27

P40a92v64e74l 26Z93a69j72í45č31e75k 8524640306300

tak nejak proto rikam ze uz si nove auto nekoupim... designove je to o nicem a hlavne ty rechtacky na ty kila viz nova octa... argumentuje se obycejnymi ridici a ze to vlastne nikdo nepotrebuje... ale ja chci mit z jezdeni radost a ne se trapit a nadavat... navic vezu a platim sebou kila nepotrebnych asistentu ktere pokud clovek povypina tak se to auto obcas z toho zblazni... treba kdysi takova a6 a vyple abs

+1/−2
9.1.2013 9:04

M22i85l61a77n 39Š33v59a91g25r49o45v45s85k64ý 9172749885448

Ten Golf I mal v základe 37 kW (50 koní).

+3/−1
9.1.2013 9:14

F36r30a67n63t38i36š84e51k 38L29e57b35e70d17a 4774727189

a vida, bohatě mu to stačilo

0/0
9.1.2013 18:05
Foto

I82v22a28n 35K52o79p10t49a 5357802581827

A nezdá se Vám, že srovnáváte tehdejší nejvýkonější verzi a současný základ. Současné GTI totiž pohání cca. 211 koní. Tj starý 7,23kg/PS vs. nový  7,67kg/PS. takže nárust poměru váha/výkon je minimální, ale velikost a bezpečnost auta je uplně někde jinde.

jinak normalní tehdy montovaná 1,8 měla výkon něco kolem 50kW (cca 80 PS.)

+6/−1
9.1.2013 9:21

I17v37a55n 85K17o38h10o61u58t 1561353916874

Jen taková malá technická. Porovnáváte nejvýkonějšího golfa z té doby s nejméně výkoným dnešním. To je trošku nefér nemyslíte.

+1/−1
9.1.2013 11:06

V93í39ť44a 88K77r38u66t23i56š 9337614703198

Takže zpět z říše pohádek na zem.

 

Golf I s nejslabším motorem 1.1 37kW vážil 775 kg. Golf VII v dnes nejslabší motorizaci 1.2 TSI 63kW váží 1.205 kg. To je měrný výkon 20,95 kg/Kw vs. 19,13.

Obdobně - Golf I GTi s 1.8 82kW vážil 825 kg. Golf GTi minulé generace v nejvýkonnějších variantách váží 1.393 kg (155kW), 1.401 kg (173kW), resp. 1.521 kg (199kW). Takže srovnání měrného výkonu je 10,06 kg/kW vs. 8,99 / 8,10 resp. 7,64. A se lze domnívat, že sedmičkové GTi bude obdobně jako ostatní motorizace proti šestce o pár desítek kilo lehčí.

 

Kde tedy vidíte nějaký problém, resp. kde máte Golfa, který váží 16 metráků? Snad jen v testu na Auto.cz navážili u R32 1.604 kg (proti 1.538 kg v TP), u auta, vybaveného těžkým 6-ti válcem, DSG a 4x4.

+2/0
9.1.2013 12:13

J82i49r67i 23S13i54m36a67k 9308918128483

odpovedel sis sam, az navazi v testu Golfu Mk7 750kg, muzeme se bavit o nejakem snizovani hmotnosti.

Tak nam totiz redaktori predestreli danou problematiku.

P.S.  Samotna kastle vazi neco pres 100kg jak u te jednicky tak patrne u te sedmicky, takze tam velky potencial na odlehceni nevidim.

Narust hmotnosti je uplne nekde jinde a to ruzne pridavne agregaty, komfortni vybava a zvetsovani rozmeru, odhlucneni, pridavne bezpecnostni prvky, tim padem se musi nadimenzovat podvozek, ten je zase tezsi a prenasi vetsi sily, tak se zas zesili kastle a tak porad dokola po spirale a v konecnem dusledku nam auta rok od roku tloustnou.

0/0
9.1.2013 16:06

K63a77r77e21l 58K36o86š35ť46á57l 8497651590565

Tak se do toho jedničkovéhoGolfa posaďte! Nemá prostornost ani dnešní Fabie. Je to prostě výrazně menší auto.

+2/0
9.1.2013 16:31
Foto

I51v90a68n 60K13o92p25t96a 5557592921447

Ale jedničkový golf je velikostí něco mezi Citigo a Fábií.

0/0
9.1.2013 16:59

V52í79ť65a 29K73r47u42t50i24š 9597884123968

Jenže ono je nutné to také hodnotit s ohledem na velikost auta. Ten Golf totiž mezitím poprostl z dnešního pohledu o 1,5 třídy. Golf I je dnes auto velikostně na rozhraní mini a malého vozu, takže když jej srovnáme např. s Citigo nebo Fiatem 500, oba okolo 850 kg, tak to není žádná hrůza. A např. Polo jako typický představitel malého vozu dá Golfu I na délku pěkných pár centimetrů.

Takže když vezmeme třeba aktuální OIII, která už rozměrově pomalu vyrůstá z nižší střední třídy a přitom váží proti předchozí menší generaci o metrák míň  a je na úrovni generace první, při úplně jiné výbavě, bezpečnosti apod., tak auta skutečně maji dietu. Problémem je ovšem legislativa, která prostě určité věci natvrdo přikazuje, a čím dál větší pohodlnost zákazníků, kteří vyžadují stále lepší výbavu.

0/0
9.1.2013 18:10

J96i74r44i 71S34i10m12a62k 9558138448983

no, tak pokud chceme lehci auta, budeme je muset zmensit :) zatim ten trend nejak nevidim, zato vidim plno Cayennu a Q7 coby mestskych korabu a v nich pany podnikatele a politiky, kteri ten downsizing vymejsleji a vehementne prosazuji

0/−1
9.1.2013 21:37

J69i88ř18í 32S65c31h27w27a24c82h 5166699267834

Souhlas. Viděl jsem hodně starého Golfa, (nevím jaká to byla generace) stát vedle současného Fiatu 500 a ten Golf se mi z venku opticky jevil jako menší auto.

0/0
9.1.2013 21:37

J12i32r19i 42S91i12m66a62k 9168278798343

no a postav vedle toho jeste treba takovou Hondu CRX, co to bylo teprve za pidiauto. a vedle toho tu zgichaninu CR-Z, udajne jeho nastupce. Pche.... Rv

0/0
9.1.2013 21:54

J31a59n 89J80e96ž76e31k 3301135587335

Možná v článku měli zmínit, jak růst hmotnosti aut ovlivnila honba za Euro NCAP hvězdičkami.

+1/−1
9.1.2013 8:26

J27a57n 38H71a83v82r23d67a 4741559494969

Dokud je za co jezdit a ropa nebude nedostatkova komodita, zadne superradikalni zmeny ve snizovani hmotnosti a spotreby necekejte. Ale az to skutecne prijde, tak se vratime k hmotnostem, velikostem a vykonum aut jako byly v 70 letech. Maximalka 140 km/hod, vaha 900 kg, spoteba pri 90 km/hod 2 - 3 l/100 km. Ale realna spotreba, nikoliv spocitana dle metodiky EUBYRO. Nakonec uznejte, budete v praci driv s VW Pasat 2.0 TSI nez s Vartburgem? Nebudete. Nemluvim samozrejme o pohodli mezi temito o generace rozdilnych autech. Kontrolni dotaz: jaka by byla spotreba Skody 105 se zabudovanym motoem  obsahu 1 l z nejakeho soucasneho auta pri 80 km/hod? Do 3 l jako prd.

0/−3
9.1.2013 7:51

O78n53d23r20e41j 41V17a82l89o51u41s10e66k 4360421857391

Až dojde ropa, tak ti nic takovýho nepomůže. Jeden člověk v autě bude prostě luxus který si většina z nás nebude moci dovolit. Auta se budou víc sdílet a bude se víc jezdit MHD atd.

Tohle je prostě jen přechodné období...

0/−1
9.1.2013 11:28

V48á95c80l53a98v 90V84á63c39l81a78v 2916598155785

Narozdíl od downsizingu dobrá cesta. Škoda, že se autor nezmiňuje o elektronice (teorie zvýšit napětí z 12V a ušetřit váhu kabelů, zmenšování jednotek abs atd. )

0/−1
9.1.2013 7:24

O81n61d21r37e83j 65V88a87l94o74u42s74e25k 4370141577501

K tomu reálně nedojde. Svítí se bude ledkama a bude úspornější elektronika, takže potřeba jít na 24V nebo víc nebude

0/−1
9.1.2013 11:30

J36o38s36e59f 67T52u79m61a 6378563115599

Nekynou, nežerou a taky nejedou vzhledem k těm stále menším a menším motorům :-(

+1/−1
9.1.2013 2:46

M37i89r40e46k 62T28u15r25e14č12e73k 4583172840772

Ale taky netahnou !

Koupil jsem uplne nove (2012) auto Chevroelt Cruze 1.6l (124 koni). Pred tim jsem zkousel par (novych) aut 1.4, 1.6 a 1.8 l. V cizine mam auto Pontiak Sunfire 2.2 l /120 koni (jiz 13 let stare) a mohu rict, ze se ABSOUTNE neda prirovnat rychlost, svisnost a akcelerace. Zatimco Pontiac rozjedu pohodlne na dvojku a pak mohu dat  ctverku, u zadneho auta co jsem zkousel to nepripada v uvahu. Take do kopce se neda srovnat. Pontiac mi jede (po rozjeti) do mirneho kopce na petku, a jeste ma tendenci sice pomalu, ale zrychlovat. Ten samy mirny kopec musim u 1.6l vyjizdet na trojku.

+2/−3
9.1.2013 2:11

J65a25n 68H35a35v34r38d64a 4311789294239

A to ma byt ucel, rozjezd na 2, a pak rovnou na 4 ku.

+2/−1
9.1.2013 7:53

F19r40a74n55t18i86š38e67k 84L12e38b62e19d98a 4414457349

;-D

0/0
9.1.2013 18:08

J63i76r52i 81S74i23m45a67k 9318758358973

spis jde o to, ze ta dnesni auta maji tak dlouhe prevody aby usetrili pul deci v testu spotreby dle EU a ridice to jen otravuje.

A samotnym autum to tez nedela dobre, kdyz je vecne lidi podtaci, pak se sypou dvojhmotove setrvaky, rozvody, ruzne silentbloky a buhvi , co jeste. V kabine to ani slyset neni, protoze to je odhlucnene, ale pod kapotou se deje prave peklo. jeste tam vrazi trivalec, ktery se klepe jak ratlik sam o sobe, anebo twinair... ten se aspon tocit musi, budiz podotknuto, protoze ten se neklepe, ale rovnou chcipne.

0/0
9.1.2013 21:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.