Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když auto nebrzdí, hledejte závěj. Rychlokurz jízdy na sněhu a ledu

Až hluboko do zimy jsme jezdili nejvýš v loužích, ale teď silnice zasypané sněhem kloužou. Zimní obutí má být samozřejmostí už minimálně dva měsíce, jízda po ledu a sněhu má však svá pravidla. Jízda má být rozvážná: opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád ve střehu na spojce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L11u87k77a69s 49B24u62c10h18t50a 8229250694417

Brzdy jsou základ, kupujte proto když už starší auto, tak z prověřeného a velkého autobazaru. Ne od Jožky Píska v komisi u výjezdovky za Horní Lidčí :-) ... já už jsem poučen. vytažení ze závěje není někdy vůbec sranda.

0/0
28.1.2014 17:59
Foto

K93o97s44t58a40s 32J26o98a78n55i64d43i43s 2482898411

To jste opsali můj loňský příspěvek v diskuzi? :)

0/0
28.1.2014 1:21

T67o33m38á42š 98B84e32c63h67y23n81k34a 4261592713733

Pak instruktor - výbornej R^, ta znuděná frajerka co tu fabii drží jako autíčko na matějský s orbitkou v hubě - katastrofa Rv8-o;-D

+1/0
28.1.2014 1:02

J82a48n 25P88a50v27e65l72k29a 3117191324141

Radit zacatecnikovi, aby s kopce vyuzival zaveje? To ho leda roztoci.

0/0
28.1.2014 0:23

J15a80n 24P19a76v82e87l85k36a 3427191744791

Stejne tak kdyz to s kopce zacne klouzat, nepomuze spojka, jen se to vic rozjede.

0/0
28.1.2014 0:29

J89o26s49e90f 82P29o83ž90i60v94i32l 8114896497670

Hledej závěj, šmudlo;-D.

0/0
27.1.2014 22:24

M65i23l97a75n 10K58r61a42v67a24r 2496750823872

Při točení reportáže žvýkat žvýkačku?

+2/0
27.1.2014 22:17

M55a16r16t23i69n 36N49o33v37o27t89n48ý 8239544847904

Kdo panebože vymyslel tu často opakovanou nesmyslnou radu, že na sněhu se má brzdit podřazováním místo použití brzdy? Jednak motor brzdí jen jednu nápravu, takže se nevyužije plně adheze mezi pneumatikami a vozovkou, navíc když po podřazení rychle pustíte spojku, kola se utrhnou (a pokud někdo potřebuje tyto rady, bude to začátečník, tudíž tu spojku asi pustí rychle). Mnohem účinější a jednodušší je prostě s citem přibrzdit.

+3/−4
27.1.2014 22:00

J18a85k42u30b 30Š23a43f42a74n31d37a 7825807751431

Pokud nemám ABS tak mám alespoň jistotu, že se mi nezablokují kola.

0/0
27.1.2014 22:02

M52a10r12t14i88n 25N86o30v23o28t41n84ý 8799854607444

To by mohl být důvod, i když ABS už dlouho mají všechna auta, řekl bych že auta mladší 10 let ho budou mít všechny.

0/0
27.1.2014 23:05

P17e56t76r 16Č62e42r62n67ý 2418719734482

Mě tedy motor brzdí obě nápravy :-) A sjet dolů na redukovanou jedničku je občas jediným řešením. Jen s brzdami by to určitě nešlo.

+1/0
27.1.2014 22:10

M48a97r65t51i60n 83N46o48v21o49t95n74ý 8319654297124

Ne každý má čtyřkolku. A i u té si szojím za tím, že citlivěji dokážu regulovat brzdnou sílu při použití brzd než při brždění motorem.

0/0
27.1.2014 23:00

L87u38d62ě56k 23N85ě30m36e14c 5695791192474

Nezlobte se, ale mám dojem, že toho nemáte moc na sněhu naježděno. Obzvlášť z problematického kopce.

0/0
27.1.2014 23:16

M44a72r26t51i47n 81N24o61v88o34t94n48ý 8229334677594

No myslím, že mám naježděno hodně, a to i na sněhu a v dobách, kdy o ABS jsme tak maximálně četli v zahraničních časopisech. Nikdy jsem sice neměl čtyřkolku, ale princip je furt stejný - pokud brzdim motorem, nemám žádnou možnost regulovat intenzitu brždění, ta je dána odporem motoru a zařazeným rychlostním stupněm, pokud brzdím brzdou, mohu kdykoliv povolit, když to začne ujíždět neno přibrzdit víc když to jde.

0/0
28.1.2014 0:23
Foto

K11o84s95t23a59s 78J13o18a26n34i61d77i38s 2472898131

víš jak se pozná dobrý řidič? že na brzdy "sahá" až když chce zastavit.. to platí i v létě i v zimě..

+3/0
28.1.2014 1:23

L37u10d75ě76k 79N33ě82m83e14c 5495971132664

A co takhle to kombinovat?

0/0
28.1.2014 6:59
Foto

K17o11s62t61a75s 13J84o83a94n86i65d68i17s 2352238291

ekonomika provozu mluví jasně.. brždění je jen plýtvání energií a opotřebování komponentů.. když brzdíš, jel jsi zbytečně rychle ;)

0/0
28.1.2014 11:47

L46u33d51ě43k 91N21ě21m56e89c 5795761112224

Aha... rozumím. Takže když jsem teď sjížděl ze Zhůří k Otavě, tak jsem to měl nechat jet, abych neplýtval energií. ;-D;-D;-D

0/0
28.1.2014 13:37
Foto

K19o20s79t98a51s 18J33o98a25n62i44d15i29s 2412238201

pokud jsi 1d1ot, tak ano

0/0
28.1.2014 21:33

J17a71n 97F68o63ř67t 8263561692741

Jde to, jen je třeba přidat meziplyn.

0/0
27.1.2014 22:38

M95a88r15t71i94n 35N82o70v85o76t84n69ý 8659264897304

Kdo umí dát meziplyn, ten dokáže i citlivě brzdit a žádné takovéto rady nepotřebuje

+1/0
27.1.2014 22:56

L31u69d17ě38k 71N79ě97m45e82c 5175781412584

Vono je taky fajn začít brzdit motorem chvilku předtím, než je to nutný. No a taky jasně záleží na tom, jestli je hnaná přední nebo zadní náprava. Zrovna tak jako brzda většinou víc zabírá na přední kola. Tak si to poskládejte dokupy.

0/0
27.1.2014 22:45

J51i92ř33í 38V75y22š43í92n 6539673185319

Kdyby vetsina autoskolo byla co k cemu tak takovedle veci ucej zaky jiz v autoskole pokud neni snih aspon tereticky pokud je snih klidne prakticky. Ja mel to stesti ze sem dostal jak teorii tak praxi a sem za to rad :-)

+1/0
27.1.2014 21:25

V58á54c45l35a47v 16J81o78n42á45š 8562483412133

Ale v základní škole to bylo asi naopak....

0/−1
27.1.2014 22:04

L26u89d68ě87k 87N56ě50m22e44c 5835611402884

Tady nejsme na lekcích gramatiky, ale na diskusi o řidičských skušenostech s jízdou na sněhu/ledu.

0/0
27.1.2014 23:18

J13i55ř36í 76P12e97l16n23á34ř 6625203446109

Plno lidí v autoškole nenaučí ani pořádně jezdit na suchu. Cpát jim teorii o jízdě na sněhu je platné jak mrtvému zimník...

+3/0
27.1.2014 22:05

M96a62r25e15k 46V83e96s72e95l53ý 1347648790614

V clanku neni nic o jizde s automatem :-( Ale co, rok co rok je takovych clanku tucet.

0/0
27.1.2014 21:08

P79a46v19e61l 73J17e27ř77á33b16e67k 7531502344897

Nic ve zlém, ale pomoci si při prokluzování kol ruční brzdou je dnes rada nad zlato, protože většina aut je předokolka.

To kdysi platilo na zadokolky, kterých dnes jezdí minimum.

Kdo ale umí, tak  u předokolky může lehce sešlápnout pedál brzdy. Ale jen lehce.

Popravdě, ono nejvíc pomůže pískem si podhodit záběrová kola, než blbnout s brzdami. Trocha písku není nic, co by nemohlo v autě pro jistotu se v kufru povalovat.

+2/0
27.1.2014 20:46

J90a37n 57F53o86ř58t 8873951392461

Oni tu ruční brzdu měli podle mě proto, aby to v kopci necouvlo.

+3/0
27.1.2014 22:40

L76u42d26ě16k 11N12ě22m32e46c 5355751252104

Ono taky jde o to, jestli se jede s kopce, nebo ne. Protože s kopce ta ruční brzda (která lehce přibrzdí zadní kola), funguje podobně, jako při brždění motorem u aut s hnanou zadní nápravou.

0/0
27.1.2014 23:22

P46e37t82r 28N38e18s46v91a43d71b82a 2154255756209

ESP je práce nemyslících za volantem. Díky nim se začal vyvíjet systém ESP. ABS je ještě v pohodě i když se často míjí účinkem a mělo jít vypínat, brzdový asistent taky není k zahození. ESP v některých tupých jedincích pouze zvyšuje pocit falešného bezpečí nic víc..... Hranice je posunutá na nejvyšší možnou mez na daném povrchu a to je špatně, tam kde by šel z cesty např. ve 40 jde s ESP v 60 atd. Lidé prostě nemají možnost zkušeností, spálení se. ESP je podle mě spíš nebezpečné než užitečné. Místo ASR raději dif. se samosforem byť částečným...

0/−4
27.1.2014 20:21

M91a12r90e49k 79V24e95s73e10l70ý 1317148550314

Kazde auto si clovek musi osahat a predpokladam ze kdyz sednu do auta, ktere jsem jeste neridil a je zrovna zima, nezacnu jezdit s pedalem na podlaze. Kdyz mam feldu, tak proste vim, ze ve 40 bych z te zatacky vylitl, kdyz mam oktavku, zjistim, ze to i pri 60 drzi. Co je na tom?

0/0
27.1.2014 21:04

P13e98t23r 75N36e21s26v13a39d59b86a 2924535436709

Nepochopil.

0/0
28.1.2014 8:44

J43i11n85d35ř11i39c43h 43Š36k44o84p50e62k 4825571160145

:-)radit když to klouže využít závěj, se mi zdá v letošní zimě trochu nepraktické

+3/0
27.1.2014 20:20

V89á70c39l72a68v 39M88á64c93h88a 1712413619857

občas je třeba tu závěj hledat trochu dál, klidně až na horách...

+1/0
27.1.2014 22:11

P69e61t13r 66N69e45s77v53a90d68b64a 2854405506699

Některým řidičům to v zimě za volantem nemyslí ani náhodou. Stačí se podívat kolem sebe. Všichni se jako stádo drží ve vyjetých až vyleštěných "kolejích" a to i v případě kdy nemohou vyjet nebo naopak zastavit. Přitom stačí tak málo, najet na neuježděný sníh. Pneu se na něm má čeho chytit, lépe brzdit nebo zrychlovat.....

0/0
27.1.2014 20:11

V63á29c81l52a81v 12J82o13n96á73š 8712953702173

No a teď budou všichni jezdit po tom neujezdenym a nakonec bude ujezdeny a vylesteny všechno....

+2/0
27.1.2014 21:31
Foto

K49o70s12t73a58s 24J87o58a26n87i69d36i46s 2782698171

a já nebudu mít kde jezdit :)))

0/0
28.1.2014 1:25

I82v98a47n 93Z40y68k89á87n 9780823869586

Rada číslo jedna ... slečna vyhodit žvýkačku. Jak se má soustředit na něco, co ani nemá zažité, když u toho žvejká jak kravička. Jakmile dojde na jízdu na zrádném povrchu (silný déšť, sníh, náledí), nejlepší, co lze udělat, je udělat vše pro vnímání chování vozu a motoru. Tzn. maximalizovat vnímání citem a sluchem. Vypnout rádio a mít tak možnost slyšet, jak "drží" pneumatiky. Kdy prokluzují, ať už na sněhu, nebo třeba při nástupu aquaplaningu. Pořádný vzpřímený posez za volantem je základ kvůli nervovým zakončením v zadnici, díky nimž můžeme okamžitě reagovat na jakékoliv nežádoucí změny směru vozu. A pochopitelně zrak, snažit se mít stále dobrý čistý výhled z vozu. A protože dobrý řidič se pozná podle toho, že není lhostejný ke svému okolí, .. jinak řečeno není sebestředný arogantní ho**do ..., tak před jízdou samotnou si z vozu shodit čepici sněhu a nečekat na to, až se odpráší větrem na chudáky za ním.

Hodně štěstí a potřebného respektu za volantem a šťastné návraty domů.

+6/0
27.1.2014 19:16

P15a91v96e48l 16J46e50ř97á62b21e80k 7351812144137

U mládence jako radu číslo 1 bych dal otočit čepici kšiltem dopředu, a do kebule si nacpat, že jízda s autem je jen fyzika.

0/0
27.1.2014 20:50

V93l81a55d65i14m42í89r 90H72o58u75z76a80r 6800236934740

rady zadarmo jsou opravdu neocenitelné zejména od odborníků

+3/0
27.1.2014 18:37

J37i39ř52í 33S89c30h29w10a37c71h 5546709277214

1. u předokolky opatrné zpomalování na vrstvě sněhu podřazením (brzdění motorem) je ještě OK ale na ledu je už dost problematické, může dost snadno způsobit hodiny.

2. Ta formulace: "Důležité je také vedení pohledu. Dívejte se tam, kam chcete jet, ne upřeně před auto. Vůz vás pak bude poslouchat lépe." je přinejmenším "nepřesná formulace"  ;-)

0/0
27.1.2014 17:13

T22o35m65á94š 15M33a27l82ý 5253256113

Že by to bylo nedokonalostí překladu z nějakého článku ADAcu či jiného autoklubu?

0/0
27.1.2014 18:03

M34i89r40o68s69l26a48v 27K16o97z52á61k 5783133615358

To si autor přinejmenším spletl s motorkou ;-D která se ovládá "tělem" u auta jsem to v životě neslyšel.

+1/0
28.1.2014 10:51

P64e75t69r 44M29a54r47š62o50u25n 5845178706566

takhle formulované to vypadá tak, že když se kouknete bočním okýnkem, okamžitě to s vámi švihne na tu stranu :-D

0/0
28.1.2014 22:06

L54u23k37á32š 65M40r88k40v66i55č15k53a 9206224695732

Spojka a předokolka, to je ten problém. Mít automat a 4x4, tak Vás nemusí trápit nějaké vyjíždění do kopce. Od té doby co jezdím pouze s fulltime 4x4 auty, mne netrápí žádný sníh. 

Jinak rada o tom, že nemáte raději vyjíždět je opravdu výborná. Pak bude mít někdo z rodiny záchvat a Vy to napálíte do prvního stromu, protože nebudete umět na sněhu jezdit.

+2/−7
27.1.2014 17:10

P85e90t53r 97N61e16s54v79a80d78b52a 2764285546409

Tak ty seš jansej;-D

+1/0
27.1.2014 20:13

P40a56v58e53l 38J34e56ř47á30b46e34k 7181242394757

Jezdím s něčím podobným a sníh a led mne trápí.

Prostě a jednoduše, pokud máte standardní  dnes prodávané 4x4, tak máte ve své podstatě 2x4, protože nemáte uzávěrky, maximálně nějakou elektroniku na přibrzdění prokluzujícího kola. Takže jedno hnací kolo na přední a jedno na zadní nápravě.

A pokud se vám ještě auto "neutrhlo" tak, že se kola točila dopředu, ale v podstatě jste jel smykem dozadu, tak neříkejte, že umíte na sněhu a ledu. V takovém případě víc než elektronika a automaty jsou lepší strážní andělé a štěstí.

+1/0
27.1.2014 20:39

J43i34ř92í 76P38e93l63n71á93ř 6475673566509

Jak víš že podobným? Podobně pindy jako má Mrkvička bych čekal od někoho, kdo má patnáct let starou Audinu a ta má opravdu ještě to, čemu se 4x4 říkat dá...  ;-)

0/0
27.1.2014 22:25

L85u87k22á22š 22M24r73k96v61i68č40k49a 9396534335612

Audiny mají i dnes 4x4 a to opravdové, neboli torsen s 40:60 s prospěchem zadku.

0/0
29.1.2014 18:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.