Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když auto nebrzdí, hledejte závěj. Rychlokurz jízdy na sněhu a ledu

Až hluboko do zimy jsme jezdili nejvýš v loužích, ale teď silnice zasypané sněhem kloužou. Zimní obutí má být samozřejmostí už minimálně dva měsíce, jízda po ledu a sněhu má však svá pravidla. Jízda má být rozvážná: opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád ve střehu na spojce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L12u91k29a91s 39B84u39c12h22t84a 8199680544707

Brzdy jsou základ, kupujte proto když už starší auto, tak z prověřeného a velkého autobazaru. Ne od Jožky Píska v komisi u výjezdovky za Horní Lidčí :-) ... já už jsem poučen. vytažení ze závěje není někdy vůbec sranda.

0/0
28.1.2014 17:59
Foto

K69o50s45t61a62s 59J18o50a63n40i32d92i88s 2122178461

To jste opsali můj loňský příspěvek v diskuzi? :)

0/0
28.1.2014 1:21

T73o86m17á88š 86B32e26c77h63y79n25k62a 4681672653383

Pak instruktor - výbornej R^, ta znuděná frajerka co tu fabii drží jako autíčko na matějský s orbitkou v hubě - katastrofa Rv8-o;-D

+1/0
28.1.2014 1:02

J35a53n 19P42a29v11e68l78k98a 3477601954981

Radit zacatecnikovi, aby s kopce vyuzival zaveje? To ho leda roztoci.

0/0
28.1.2014 0:23

J50a82n 31P64a48v97e11l79k67a 3487531714801

Stejne tak kdyz to s kopce zacne klouzat, nepomuze spojka, jen se to vic rozjede.

0/0
28.1.2014 0:29

J81o47s95e49f 82P96o12ž96i49v79i68l 8874456147180

Hledej závěj, šmudlo;-D.

0/0
27.1.2014 22:24

M17i50l35a35n 26K37r79a57v59a24r 2706650853692

Při točení reportáže žvýkat žvýkačku?

+2/0
27.1.2014 22:17

M85a98r46t60i47n 63N72o39v26o49t58n98ý 8599704237434

Kdo panebože vymyslel tu často opakovanou nesmyslnou radu, že na sněhu se má brzdit podřazováním místo použití brzdy? Jednak motor brzdí jen jednu nápravu, takže se nevyužije plně adheze mezi pneumatikami a vozovkou, navíc když po podřazení rychle pustíte spojku, kola se utrhnou (a pokud někdo potřebuje tyto rady, bude to začátečník, tudíž tu spojku asi pustí rychle). Mnohem účinější a jednodušší je prostě s citem přibrzdit.

+3/−4
27.1.2014 22:00

J29a43k88u92b 39Š41a23f37a44n11d33a 7865817771261

Pokud nemám ABS tak mám alespoň jistotu, že se mi nezablokují kola.

0/0
27.1.2014 22:02

M21a41r21t49i42n 18N50o81v41o77t90n10ý 8769354667664

To by mohl být důvod, i když ABS už dlouho mají všechna auta, řekl bych že auta mladší 10 let ho budou mít všechny.

0/0
27.1.2014 23:05

P66e24t39r 79Č80e71r55n38ý 2718719124592

Mě tedy motor brzdí obě nápravy :-) A sjet dolů na redukovanou jedničku je občas jediným řešením. Jen s brzdami by to určitě nešlo.

+1/0
27.1.2014 22:10

M23a75r90t60i98n 37N26o87v19o37t14n92ý 8479124207124

Ne každý má čtyřkolku. A i u té si szojím za tím, že citlivěji dokážu regulovat brzdnou sílu při použití brzd než při brždění motorem.

0/0
27.1.2014 23:00

L38u63d86ě69k 77N44ě19m56e11c 5965541642134

Nezlobte se, ale mám dojem, že toho nemáte moc na sněhu naježděno. Obzvlášť z problematického kopce.

0/0
27.1.2014 23:16

M48a77r39t58i37n 15N49o27v90o71t60n47ý 8579384617304

No myslím, že mám naježděno hodně, a to i na sněhu a v dobách, kdy o ABS jsme tak maximálně četli v zahraničních časopisech. Nikdy jsem sice neměl čtyřkolku, ale princip je furt stejný - pokud brzdim motorem, nemám žádnou možnost regulovat intenzitu brždění, ta je dána odporem motoru a zařazeným rychlostním stupněm, pokud brzdím brzdou, mohu kdykoliv povolit, když to začne ujíždět neno přibrzdit víc když to jde.

0/0
28.1.2014 0:23
Foto

K91o77s69t68a27s 73J84o11a34n24i13d28i89s 2622548721

víš jak se pozná dobrý řidič? že na brzdy "sahá" až když chce zastavit.. to platí i v létě i v zimě..

+3/0
28.1.2014 1:23

L23u49d40ě96k 55N65ě41m61e92c 5215651132484

A co takhle to kombinovat?

0/0
28.1.2014 6:59
Foto

K22o49s81t87a64s 33J37o84a47n38i62d76i15s 2432338851

ekonomika provozu mluví jasně.. brždění je jen plýtvání energií a opotřebování komponentů.. když brzdíš, jel jsi zbytečně rychle ;)

0/0
28.1.2014 11:47

L59u64d46ě98k 46N97ě26m40e15c 5645591252754

Aha... rozumím. Takže když jsem teď sjížděl ze Zhůří k Otavě, tak jsem to měl nechat jet, abych neplýtval energií. ;-D;-D;-D

0/0
28.1.2014 13:37
Foto

K57o61s69t45a87s 84J41o24a63n65i35d69i35s 2832858621

pokud jsi 1d1ot, tak ano

0/0
28.1.2014 21:33

J91a21n 41F54o11ř38t 8743651662501

Jde to, jen je třeba přidat meziplyn.

0/0
27.1.2014 22:38

M94a18r76t32i14n 17N60o36v84o68t26n87ý 8309114197324

Kdo umí dát meziplyn, ten dokáže i citlivě brzdit a žádné takovéto rady nepotřebuje

+1/0
27.1.2014 22:56

L93u38d75ě73k 62N21ě62m48e93c 5335151232474

Vono je taky fajn začít brzdit motorem chvilku předtím, než je to nutný. No a taky jasně záleží na tom, jestli je hnaná přední nebo zadní náprava. Zrovna tak jako brzda většinou víc zabírá na přední kola. Tak si to poskládejte dokupy.

0/0
27.1.2014 22:45

J82i94ř13í 94V92y75š64í90n 6599573735429

Kdyby vetsina autoskolo byla co k cemu tak takovedle veci ucej zaky jiz v autoskole pokud neni snih aspon tereticky pokud je snih klidne prakticky. Ja mel to stesti ze sem dostal jak teorii tak praxi a sem za to rad :-)

+1/0
27.1.2014 21:25

V49á25c69l74a70v 20J32o32n17á98š 8972903132383

Ale v základní škole to bylo asi naopak....

0/−1
27.1.2014 22:04

L41u69d81ě98k 98N93ě22m52e88c 5645301942544

Tady nejsme na lekcích gramatiky, ale na diskusi o řidičských skušenostech s jízdou na sněhu/ledu.

0/0
27.1.2014 23:18

J45i27ř71í 45P64e43l34n46á51ř 6875763836119

Plno lidí v autoškole nenaučí ani pořádně jezdit na suchu. Cpát jim teorii o jízdě na sněhu je platné jak mrtvému zimník...

+3/0
27.1.2014 22:05

M81a15r48e84k 13V98e66s60e15l82ý 1917608630604

V clanku neni nic o jizde s automatem :-( Ale co, rok co rok je takovych clanku tucet.

0/0
27.1.2014 21:08

P88a59v59e48l 78J26e73ř15á59b71e43k 7641662664857

Nic ve zlém, ale pomoci si při prokluzování kol ruční brzdou je dnes rada nad zlato, protože většina aut je předokolka.

To kdysi platilo na zadokolky, kterých dnes jezdí minimum.

Kdo ale umí, tak  u předokolky může lehce sešlápnout pedál brzdy. Ale jen lehce.

Popravdě, ono nejvíc pomůže pískem si podhodit záběrová kola, než blbnout s brzdami. Trocha písku není nic, co by nemohlo v autě pro jistotu se v kufru povalovat.

+2/0
27.1.2014 20:46

J53a92n 97F96o26ř88t 8733671852651

Oni tu ruční brzdu měli podle mě proto, aby to v kopci necouvlo.

+3/0
27.1.2014 22:40

L63u44d49ě62k 34N21ě81m13e53c 5735861132184

Ono taky jde o to, jestli se jede s kopce, nebo ne. Protože s kopce ta ruční brzda (která lehce přibrzdí zadní kola), funguje podobně, jako při brždění motorem u aut s hnanou zadní nápravou.

0/0
27.1.2014 23:22

P60e19t95r 31N43e14s30v46a42d80b16a 2224835936439

ESP je práce nemyslících za volantem. Díky nim se začal vyvíjet systém ESP. ABS je ještě v pohodě i když se často míjí účinkem a mělo jít vypínat, brzdový asistent taky není k zahození. ESP v některých tupých jedincích pouze zvyšuje pocit falešného bezpečí nic víc..... Hranice je posunutá na nejvyšší možnou mez na daném povrchu a to je špatně, tam kde by šel z cesty např. ve 40 jde s ESP v 60 atd. Lidé prostě nemají možnost zkušeností, spálení se. ESP je podle mě spíš nebezpečné než užitečné. Místo ASR raději dif. se samosforem byť částečným...

0/−4
27.1.2014 20:21

M73a86r31e73k 93V83e44s75e20l79ý 1477898400204

Kazde auto si clovek musi osahat a predpokladam ze kdyz sednu do auta, ktere jsem jeste neridil a je zrovna zima, nezacnu jezdit s pedalem na podlaze. Kdyz mam feldu, tak proste vim, ze ve 40 bych z te zatacky vylitl, kdyz mam oktavku, zjistim, ze to i pri 60 drzi. Co je na tom?

0/0
27.1.2014 21:04

P91e79t81r 44N41e87s11v93a55d69b47a 2484325826379

Nepochopil.

0/0
28.1.2014 8:44

J37i78n39d77ř17i26c32h 10Š91k28o73p83e98k 4265831520735

:-)radit když to klouže využít závěj, se mi zdá v letošní zimě trochu nepraktické

+3/0
27.1.2014 20:20

V19á53c62l97a71v 79M94á92c48h28a 1272823349707

občas je třeba tu závěj hledat trochu dál, klidně až na horách...

+1/0
27.1.2014 22:11

P11e16t48r 41N49e69s81v23a87d91b86a 2624695576889

Některým řidičům to v zimě za volantem nemyslí ani náhodou. Stačí se podívat kolem sebe. Všichni se jako stádo drží ve vyjetých až vyleštěných "kolejích" a to i v případě kdy nemohou vyjet nebo naopak zastavit. Přitom stačí tak málo, najet na neuježděný sníh. Pneu se na něm má čeho chytit, lépe brzdit nebo zrychlovat.....

0/0
27.1.2014 20:11

V84á20c12l94a37v 94J69o83n64á56š 8822463382873

No a teď budou všichni jezdit po tom neujezdenym a nakonec bude ujezdeny a vylesteny všechno....

+2/0
27.1.2014 21:31
Foto

K98o48s75t31a27s 67J44o66a75n23i70d59i31s 2612758451

a já nebudu mít kde jezdit :)))

0/0
28.1.2014 1:25

I12v32a16n 17Z38y26k31á55n 9390113279506

Rada číslo jedna ... slečna vyhodit žvýkačku. Jak se má soustředit na něco, co ani nemá zažité, když u toho žvejká jak kravička. Jakmile dojde na jízdu na zrádném povrchu (silný déšť, sníh, náledí), nejlepší, co lze udělat, je udělat vše pro vnímání chování vozu a motoru. Tzn. maximalizovat vnímání citem a sluchem. Vypnout rádio a mít tak možnost slyšet, jak "drží" pneumatiky. Kdy prokluzují, ať už na sněhu, nebo třeba při nástupu aquaplaningu. Pořádný vzpřímený posez za volantem je základ kvůli nervovým zakončením v zadnici, díky nimž můžeme okamžitě reagovat na jakékoliv nežádoucí změny směru vozu. A pochopitelně zrak, snažit se mít stále dobrý čistý výhled z vozu. A protože dobrý řidič se pozná podle toho, že není lhostejný ke svému okolí, .. jinak řečeno není sebestředný arogantní ho**do ..., tak před jízdou samotnou si z vozu shodit čepici sněhu a nečekat na to, až se odpráší větrem na chudáky za ním.

Hodně štěstí a potřebného respektu za volantem a šťastné návraty domů.

+6/0
27.1.2014 19:16

P90a57v12e41l 93J24e48ř26á65b45e12k 7221312184967

U mládence jako radu číslo 1 bych dal otočit čepici kšiltem dopředu, a do kebule si nacpat, že jízda s autem je jen fyzika.

0/0
27.1.2014 20:50

V41l45a16d42i93m48í62r 34H76o39u10z70a77r 6920456294100

rady zadarmo jsou opravdu neocenitelné zejména od odborníků

+3/0
27.1.2014 18:37

J26i52ř19í 73S80c75h45w81a45c19h 5986109197834

1. u předokolky opatrné zpomalování na vrstvě sněhu podřazením (brzdění motorem) je ještě OK ale na ledu je už dost problematické, může dost snadno způsobit hodiny.

2. Ta formulace: "Důležité je také vedení pohledu. Dívejte se tam, kam chcete jet, ne upřeně před auto. Vůz vás pak bude poslouchat lépe." je přinejmenším "nepřesná formulace"  ;-)

0/0
27.1.2014 17:13

T98o40m84á84š 49M95a16l77ý 5873666803

Že by to bylo nedokonalostí překladu z nějakého článku ADAcu či jiného autoklubu?

0/0
27.1.2014 18:03

M72i41r32o45s55l79a45v 45K84o68z22á44k 5253643105338

To si autor přinejmenším spletl s motorkou ;-D která se ovládá "tělem" u auta jsem to v životě neslyšel.

+1/0
28.1.2014 10:51

P96e83t48r 62M25a91r40š68o84u91n 5535498226316

takhle formulované to vypadá tak, že když se kouknete bočním okýnkem, okamžitě to s vámi švihne na tu stranu :-D

0/0
28.1.2014 22:06

L38u85k38á10š 49M52r98k36v65i73č63k24a 9506714635242

Spojka a předokolka, to je ten problém. Mít automat a 4x4, tak Vás nemusí trápit nějaké vyjíždění do kopce. Od té doby co jezdím pouze s fulltime 4x4 auty, mne netrápí žádný sníh. 

Jinak rada o tom, že nemáte raději vyjíždět je opravdu výborná. Pak bude mít někdo z rodiny záchvat a Vy to napálíte do prvního stromu, protože nebudete umět na sněhu jezdit.

+2/−7
27.1.2014 17:10

P30e84t25r 98N32e38s34v51a87d42b71a 2474535126409

Tak ty seš jansej;-D

+1/0
27.1.2014 20:13

P32a23v56e81l 82J43e75ř21á10b96e41k 7191842484737

Jezdím s něčím podobným a sníh a led mne trápí.

Prostě a jednoduše, pokud máte standardní  dnes prodávané 4x4, tak máte ve své podstatě 2x4, protože nemáte uzávěrky, maximálně nějakou elektroniku na přibrzdění prokluzujícího kola. Takže jedno hnací kolo na přední a jedno na zadní nápravě.

A pokud se vám ještě auto "neutrhlo" tak, že se kola točila dopředu, ale v podstatě jste jel smykem dozadu, tak neříkejte, že umíte na sněhu a ledu. V takovém případě víc než elektronika a automaty jsou lepší strážní andělé a štěstí.

+1/0
27.1.2014 20:39

J30i75ř53í 64P16e37l50n89á91ř 6145443506679

Jak víš že podobným? Podobně pindy jako má Mrkvička bych čekal od někoho, kdo má patnáct let starou Audinu a ta má opravdu ještě to, čemu se 4x4 říkat dá...  ;-)

0/0
27.1.2014 22:25

L76u15k55á34š 35M51r49k67v67i87č29k48a 9186844285662

Audiny mají i dnes 4x4 a to opravdové, neboli torsen s 40:60 s prospěchem zadku.

0/0
29.1.2014 18:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.