Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Když auto nebrzdí, hledejte závěj. Rychlokurz jízdy na sněhu a ledu

Až hluboko do zimy jsme jezdili nejvýš v loužích, ale teď silnice zasypané sněhem kloužou. Zimní obutí má být samozřejmostí už minimálně dva měsíce, jízda po ledu a sněhu má však svá pravidla. Jízda má být rozvážná: opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád ve střehu na spojce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L53u16k88a19s 77B14u39c94h15t58a 8749920324617

Brzdy jsou základ, kupujte proto když už starší auto, tak z prověřeného a velkého autobazaru. Ne od Jožky Píska v komisi u výjezdovky za Horní Lidčí :-) ... já už jsem poučen. vytažení ze závěje není někdy vůbec sranda.

0/0
28.1.2014 17:59
Foto

K89o90s50t82a73s 17J79o11a66n75i40d84i44s 2412758781

To jste opsali můj loňský příspěvek v diskuzi? :)

0/0
28.1.2014 1:21

T15o27m25á88š 48B10e87c82h39y89n96k46a 4541432303483

Pak instruktor - výbornej R^, ta znuděná frajerka co tu fabii drží jako autíčko na matějský s orbitkou v hubě - katastrofa Rv8-o;-D

+1/0
28.1.2014 1:02


J77a85n 97P40a97v14e44l32k98a 3517481224771

Radit zacatecnikovi, aby s kopce vyuzival zaveje? To ho leda roztoci.

0/0
28.1.2014 0:23

J91a68n 97P28a35v53e57l77k42a 3227891124671

Stejne tak kdyz to s kopce zacne klouzat, nepomuze spojka, jen se to vic rozjede.

0/0
28.1.2014 0:29

J53o83s19e42f 56P33o54ž90i16v58i43l 8454796107820

Hledej závěj, šmudlo;-D.

0/0
27.1.2014 22:24

M89i96l60a75n 15K46r30a97v28a28r 2896720693452

Při točení reportáže žvýkat žvýkačku?

+2/0
27.1.2014 22:17

M60a59r22t65i94n 25N67o85v85o20t64n82ý 8559524737844

Kdo panebože vymyslel tu často opakovanou nesmyslnou radu, že na sněhu se má brzdit podřazováním místo použití brzdy? Jednak motor brzdí jen jednu nápravu, takže se nevyužije plně adheze mezi pneumatikami a vozovkou, navíc když po podřazení rychle pustíte spojku, kola se utrhnou (a pokud někdo potřebuje tyto rady, bude to začátečník, tudíž tu spojku asi pustí rychle). Mnohem účinější a jednodušší je prostě s citem přibrzdit.

+3/−4
27.1.2014 22:00

J25a38k36u62b 16Š62a20f24a38n42d81a 7305707831351

Pokud nemám ABS tak mám alespoň jistotu, že se mi nezablokují kola.

0/0
27.1.2014 22:02

M17a49r49t32i79n 33N12o44v17o28t59n19ý 8439454727464

To by mohl být důvod, i když ABS už dlouho mají všechna auta, řekl bych že auta mladší 10 let ho budou mít všechny.

0/0
27.1.2014 23:05

P97e84t91r 57Č78e10r77n53ý 2968129514652

Mě tedy motor brzdí obě nápravy :-) A sjet dolů na redukovanou jedničku je občas jediným řešením. Jen s brzdami by to určitě nešlo.

+1/0
27.1.2014 22:10

M81a84r64t24i36n 39N74o16v13o51t15n28ý 8239924287434

Ne každý má čtyřkolku. A i u té si szojím za tím, že citlivěji dokážu regulovat brzdnou sílu při použití brzd než při brždění motorem.

0/0
27.1.2014 23:00

L56u53d76ě78k 65N95ě82m45e77c 5355551172704

Nezlobte se, ale mám dojem, že toho nemáte moc na sněhu naježděno. Obzvlášť z problematického kopce.

0/0
27.1.2014 23:16

M94a35r76t81i45n 62N32o62v44o82t13n69ý 8659434557784

No myslím, že mám naježděno hodně, a to i na sněhu a v dobách, kdy o ABS jsme tak maximálně četli v zahraničních časopisech. Nikdy jsem sice neměl čtyřkolku, ale princip je furt stejný - pokud brzdim motorem, nemám žádnou možnost regulovat intenzitu brždění, ta je dána odporem motoru a zařazeným rychlostním stupněm, pokud brzdím brzdou, mohu kdykoliv povolit, když to začne ujíždět neno přibrzdit víc když to jde.

0/0
28.1.2014 0:23
Foto

K43o96s52t35a72s 10J85o11a29n46i10d83i67s 2442178261

víš jak se pozná dobrý řidič? že na brzdy "sahá" až když chce zastavit.. to platí i v létě i v zimě..

+3/0
28.1.2014 1:23

L46u76d40ě95k 80N21ě70m72e18c 5985611372664

A co takhle to kombinovat?

0/0
28.1.2014 6:59
Foto

K14o89s69t35a37s 97J81o51a18n45i75d30i43s 2972818291

ekonomika provozu mluví jasně.. brždění je jen plýtvání energií a opotřebování komponentů.. když brzdíš, jel jsi zbytečně rychle ;)

0/0
28.1.2014 11:47

L12u31d36ě39k 50N36ě66m54e84c 5625851812614

Aha... rozumím. Takže když jsem teď sjížděl ze Zhůří k Otavě, tak jsem to měl nechat jet, abych neplýtval energií. ;-D;-D;-D

0/0
28.1.2014 13:37
Foto

K64o10s34t73a61s 42J19o23a41n17i19d43i85s 2382418641

pokud jsi 1d1ot, tak ano

0/0
28.1.2014 21:33

J74a46n 23F87o52ř15t 8773351962251

Jde to, jen je třeba přidat meziplyn.

0/0
27.1.2014 22:38

M76a33r25t49i73n 22N98o89v53o44t50n56ý 8809644717164

Kdo umí dát meziplyn, ten dokáže i citlivě brzdit a žádné takovéto rady nepotřebuje

+1/0
27.1.2014 22:56

L69u23d26ě95k 64N97ě35m88e19c 5255711932194

Vono je taky fajn začít brzdit motorem chvilku předtím, než je to nutný. No a taky jasně záleží na tom, jestli je hnaná přední nebo zadní náprava. Zrovna tak jako brzda většinou víc zabírá na přední kola. Tak si to poskládejte dokupy.

0/0
27.1.2014 22:45

J58i32ř98í 76V45y64š85í96n 6909423965439

Kdyby vetsina autoskolo byla co k cemu tak takovedle veci ucej zaky jiz v autoskole pokud neni snih aspon tereticky pokud je snih klidne prakticky. Ja mel to stesti ze sem dostal jak teorii tak praxi a sem za to rad :-)

+1/0
27.1.2014 21:25

V95á83c96l23a28v 65J57o25n46á44š 8632183112603

Ale v základní škole to bylo asi naopak....

0/−1
27.1.2014 22:04

L77u96d36ě40k 58N49ě15m79e93c 5215511792444

Tady nejsme na lekcích gramatiky, ale na diskusi o řidičských skušenostech s jízdou na sněhu/ledu.

0/0
27.1.2014 23:18

J98i85ř18í 77P80e28l61n68á23ř 6375743906589

Plno lidí v autoškole nenaučí ani pořádně jezdit na suchu. Cpát jim teorii o jízdě na sněhu je platné jak mrtvému zimník...

+3/0
27.1.2014 22:05

M24a77r72e24k 68V89e74s84e85l87ý 1707608830574

V clanku neni nic o jizde s automatem :-( Ale co, rok co rok je takovych clanku tucet.

0/0
27.1.2014 21:08

P37a25v89e84l 71J48e30ř57á39b37e65k 7821882484917

Nic ve zlém, ale pomoci si při prokluzování kol ruční brzdou je dnes rada nad zlato, protože většina aut je předokolka.

To kdysi platilo na zadokolky, kterých dnes jezdí minimum.

Kdo ale umí, tak  u předokolky může lehce sešlápnout pedál brzdy. Ale jen lehce.

Popravdě, ono nejvíc pomůže pískem si podhodit záběrová kola, než blbnout s brzdami. Trocha písku není nic, co by nemohlo v autě pro jistotu se v kufru povalovat.

+2/0
27.1.2014 20:46

J64a68n 60F49o98ř34t 8373171782521

Oni tu ruční brzdu měli podle mě proto, aby to v kopci necouvlo.

+3/0
27.1.2014 22:40

L61u14d59ě23k 96N47ě27m95e70c 5335521332524

Ono taky jde o to, jestli se jede s kopce, nebo ne. Protože s kopce ta ruční brzda (která lehce přibrzdí zadní kola), funguje podobně, jako při brždění motorem u aut s hnanou zadní nápravou.

0/0
27.1.2014 23:22

P13e51t38r 65N48e44s57v84a10d36b91a 2314285206219

ESP je práce nemyslících za volantem. Díky nim se začal vyvíjet systém ESP. ABS je ještě v pohodě i když se často míjí účinkem a mělo jít vypínat, brzdový asistent taky není k zahození. ESP v některých tupých jedincích pouze zvyšuje pocit falešného bezpečí nic víc..... Hranice je posunutá na nejvyšší možnou mez na daném povrchu a to je špatně, tam kde by šel z cesty např. ve 40 jde s ESP v 60 atd. Lidé prostě nemají možnost zkušeností, spálení se. ESP je podle mě spíš nebezpečné než užitečné. Místo ASR raději dif. se samosforem byť částečným...

0/−4
27.1.2014 20:21

M83a32r10e17k 20V41e19s44e69l44ý 1417898480854

Kazde auto si clovek musi osahat a predpokladam ze kdyz sednu do auta, ktere jsem jeste neridil a je zrovna zima, nezacnu jezdit s pedalem na podlaze. Kdyz mam feldu, tak proste vim, ze ve 40 bych z te zatacky vylitl, kdyz mam oktavku, zjistim, ze to i pri 60 drzi. Co je na tom?

0/0
27.1.2014 21:04

P28e25t48r 40N26e56s96v69a68d87b72a 2314675616779

Nepochopil.

0/0
28.1.2014 8:44

J67i90n77d36ř15i21c48h 32Š45k22o20p93e17k 4675311160545

:-)radit když to klouže využít závěj, se mi zdá v letošní zimě trochu nepraktické

+3/0
27.1.2014 20:20

V19á98c81l20a52v 89M12á62c24h23a 1632223449887

občas je třeba tu závěj hledat trochu dál, klidně až na horách...

+1/0
27.1.2014 22:11

P73e57t66r 12N52e63s62v43a73d78b91a 2134275166629

Některým řidičům to v zimě za volantem nemyslí ani náhodou. Stačí se podívat kolem sebe. Všichni se jako stádo drží ve vyjetých až vyleštěných "kolejích" a to i v případě kdy nemohou vyjet nebo naopak zastavit. Přitom stačí tak málo, najet na neuježděný sníh. Pneu se na něm má čeho chytit, lépe brzdit nebo zrychlovat.....

0/0
27.1.2014 20:11

V88á12c46l81a27v 21J68o78n66á24š 8102753722893

No a teď budou všichni jezdit po tom neujezdenym a nakonec bude ujezdeny a vylesteny všechno....

+2/0
27.1.2014 21:31
Foto

K96o84s20t10a33s 45J45o50a65n77i51d91i75s 2342128271

a já nebudu mít kde jezdit :)))

0/0
28.1.2014 1:25

I49v72a94n 10Z34y21k26á39n 9260763159776

Rada číslo jedna ... slečna vyhodit žvýkačku. Jak se má soustředit na něco, co ani nemá zažité, když u toho žvejká jak kravička. Jakmile dojde na jízdu na zrádném povrchu (silný déšť, sníh, náledí), nejlepší, co lze udělat, je udělat vše pro vnímání chování vozu a motoru. Tzn. maximalizovat vnímání citem a sluchem. Vypnout rádio a mít tak možnost slyšet, jak "drží" pneumatiky. Kdy prokluzují, ať už na sněhu, nebo třeba při nástupu aquaplaningu. Pořádný vzpřímený posez za volantem je základ kvůli nervovým zakončením v zadnici, díky nimž můžeme okamžitě reagovat na jakékoliv nežádoucí změny směru vozu. A pochopitelně zrak, snažit se mít stále dobrý čistý výhled z vozu. A protože dobrý řidič se pozná podle toho, že není lhostejný ke svému okolí, .. jinak řečeno není sebestředný arogantní ho**do ..., tak před jízdou samotnou si z vozu shodit čepici sněhu a nečekat na to, až se odpráší větrem na chudáky za ním.

Hodně štěstí a potřebného respektu za volantem a šťastné návraty domů.

+6/0
27.1.2014 19:16

P98a86v52e87l 88J52e75ř93á81b12e93k 7691262484457

U mládence jako radu číslo 1 bych dal otočit čepici kšiltem dopředu, a do kebule si nacpat, že jízda s autem je jen fyzika.

0/0
27.1.2014 20:50

V68l39a35d45i43m76í48r 74H37o79u72z64a85r 6680796834560

rady zadarmo jsou opravdu neocenitelné zejména od odborníků

+3/0
27.1.2014 18:37

J39i66ř50í 77S34c63h13w32a57c17h 5456469787344

1. u předokolky opatrné zpomalování na vrstvě sněhu podřazením (brzdění motorem) je ještě OK ale na ledu je už dost problematické, může dost snadno způsobit hodiny.

2. Ta formulace: "Důležité je také vedení pohledu. Dívejte se tam, kam chcete jet, ne upřeně před auto. Vůz vás pak bude poslouchat lépe." je přinejmenším "nepřesná formulace"  ;-)

0/0
27.1.2014 17:13

T59o37m86á67š 23M90a19l31ý 5393796173

Že by to bylo nedokonalostí překladu z nějakého článku ADAcu či jiného autoklubu?

0/0
27.1.2014 18:03

M88i13r33o50s66l54a86v 72K49o11z70á26k 5773273725138

To si autor přinejmenším spletl s motorkou ;-D která se ovládá "tělem" u auta jsem to v životě neslyšel.

+1/0
28.1.2014 10:51

P73e28t80r 36M84a48r41š28o55u29n 5165398356216

takhle formulované to vypadá tak, že když se kouknete bočním okýnkem, okamžitě to s vámi švihne na tu stranu :-D

0/0
28.1.2014 22:06

L93u17k52á97š 56M25r79k55v19i12č91k88a 9216184505492

Spojka a předokolka, to je ten problém. Mít automat a 4x4, tak Vás nemusí trápit nějaké vyjíždění do kopce. Od té doby co jezdím pouze s fulltime 4x4 auty, mne netrápí žádný sníh. 

Jinak rada o tom, že nemáte raději vyjíždět je opravdu výborná. Pak bude mít někdo z rodiny záchvat a Vy to napálíte do prvního stromu, protože nebudete umět na sněhu jezdit.

+2/−7
27.1.2014 17:10

P86e85t41r 70N15e87s18v76a48d11b35a 2354415536429

Tak ty seš jansej;-D

+1/0
27.1.2014 20:13

P71a44v14e83l 19J30e15ř75á74b88e28k 7191782444957

Jezdím s něčím podobným a sníh a led mne trápí.

Prostě a jednoduše, pokud máte standardní  dnes prodávané 4x4, tak máte ve své podstatě 2x4, protože nemáte uzávěrky, maximálně nějakou elektroniku na přibrzdění prokluzujícího kola. Takže jedno hnací kolo na přední a jedno na zadní nápravě.

A pokud se vám ještě auto "neutrhlo" tak, že se kola točila dopředu, ale v podstatě jste jel smykem dozadu, tak neříkejte, že umíte na sněhu a ledu. V takovém případě víc než elektronika a automaty jsou lepší strážní andělé a štěstí.

+1/0
27.1.2014 20:39

J37i32ř77í 15P41e30l96n64á16ř 6155983746589

Jak víš že podobným? Podobně pindy jako má Mrkvička bych čekal od někoho, kdo má patnáct let starou Audinu a ta má opravdu ještě to, čemu se 4x4 říkat dá...  ;-)

0/0
27.1.2014 22:25

L55u88k53á24š 65M69r29k53v16i34č40k29a 9806204655812

Audiny mají i dnes 4x4 a to opravdové, neboli torsen s 40:60 s prospěchem zadku.

0/0
29.1.2014 18:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.