Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Systém volající o pomoc k nehodě začne fungovat v Česku od roku 2015

Česko začne zavádět systém tísňového volání vozidel eCall. Zavedení služby do ostrého provozu plánuje nejpozději od ledna 2015. Implementaci dostane na starost Hasičský záchranný sbor, který již spravuje tísňovou linku 112. Uvedl to Český telekomunikační úřad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A62l43e91š 17J71a91n30á33č10e10k 3743954356433

Všichni dbají o naše blaho až to nejni hezký, Emise, stabilizační systému, pásy, airbagy, start stop a teď ještě SOS. Sme nesvéprávný, že vše musí být povinně nařízeno, proč bych nemohl mít auto v kterém umřu při nehodě hned protože nebude mít žádné takové vychytávky. Je to můj život tak proč mi EU a kde kdo diktuje co musím bych si náhodou neublížil. Stčte si to do zadku takový novoty, S novými auty jsem už skončil stačí ty hovadiny co mám ve stávajícícm a příště budu kupovat radši starý šunky který si člověk bude moct řidit sám.

+1/0
12.2.2014 18:13

P11e49t86r 73M96i44c83h88a83l 2380844301742

Jeden důvod by byl - když se místo zabití jenom přizabiješ, tak tě budou ostatní do konce života živit. A tomu právě mnohé novoty v autech (třeba pásy či airbagy) brání. :-)

Co se týká kupování starých šunek - stejně se té štěnici časem nevyhneš, tak to máš prakticky fuk.

0/0
13.2.2014 0:43

I73v26a89n 24D53o75l58e90ž52a34l 3301935406246

No pokud za tebe musí volat 112 krabička, jaká je šance, že zůstane více těch přizabitých než teď mrtvých? ;-OEURv

0/0
13.2.2014 1:02

P31e93t72r 98M91i91c79h40a45l 2790794391242

Čím rychlejší pomoc, tím větší šance na méně závané následky.

0/0
13.2.2014 1:05

R33a28d59o13v32a42n 16D10l58u35g83o84s80z 3806671528576

Nejúčinněnší pomoc je od svědků nehody. Pokud není první pomoc poskytnuta záhy, jsou s každou minutou šance na přežití o 10 % nižší (vztaženo k zástavě oběhu), u krvácení tyto šance jsou v setinách promilí.

Tento fakt žáden systém na světě nezmění.

0/0
13.2.2014 9:46

P44e48t76r 50M52i73c61h43a22l 2300814811462

To já vím víc než dobře. Ale jsou i jiná zranění než zástava srdce či masivní krvácení. Stačí i "obyčejný" šok a při neposkytnutí pomoci člověk může brzy zemřít.

0/0
13.2.2014 17:37

F59r78a73n94t28i76s28e16k 70H89o18n81s25a 7939234726178

Už vidím, jak se ťuknou 2 auta na křižovatce, a protože vylezou řidiči´aut hned ven a půjdou koukat jakou mají škodu na vozidle, operátor 112 se s nimi nespojí, jelikož řidiči budou mimo vozidlo a přijede tam několik sanitek...

0/0
12.2.2014 17:55

F17r97a58n76t37i32s94e75k 56H76o16n38s69a 7979934786758

Na druhou stranu - když s sebou vozíte v autě mobil, tak vás můžou odposlouchávat a sledovat i teď...

Tím samozřejmě neříkám, že je to stejný, jako když máte v autě štěnici s mikrofonem, kterou nemůžete ani vypnout

+1/0
12.2.2014 17:56

J53a47n 35F12r17o72l33í79k 6256410155594

A hlavně policajti, kteří Vám předepíšou tučnou pokutu.;-D Vo tom to je.

0/0
14.2.2014 12:23

D44a91v46i49d 97H57o74l73m47a10n 7125455713339

EVROPSKÁ UNIE - běž už s těmi hovadinami do řitě !

+4/0
12.2.2014 17:31

P10e71t39r 63K61a47c82e30r24l47e 4282696813957

Vy co máte strach ze šmírování nepoužíváte v autě mobil nebo GPS navigaci?Vždyť je to podobný systém a to vám nevadí?Systém volající o pomoc schvaluji,nikdy nevíte kdy vám zachrani život! Ke šmírování jsou už asi  dnes dokonalejší metody.

+1/−2
12.2.2014 16:33
Foto

J50a14r13o51m78í43r 50K27o71b46e32l58k95a 7314114781105

Mobil ano, ale můžete my vysvětlit jak může GPS šmírovat, když je to jen přijímač jako obyčejný tranzistorák? Rád se poučím.

+1/0
12.2.2014 16:42

J34a98k70u10b 10F79e52i12f51a97r 7959189266359

kdokoliv vás může šmírovat přes mobil, tak to nechte plavat;-)

Nebo se chcete vrátit do jeskyně a sbírat plody?

0/−1
12.2.2014 17:21

J59i38ř14í 91N50o58v97o42t30n53y 2658311223919

I dnes mnozí mobilní telefon nemají a nepoužívají a kdo ho má může ho nechat doma na stole.

0/−1
12.2.2014 19:26

J25a24k34u34b 91F46e49i69f57a95r 7799139126719

pak ovšem nemusí mít ani auto, anebo ho mohou nechat v garáži.:-P

0/0
12.2.2014 19:43

J36a41k97u28b 74F37e16i32f45a91r 7959869586749

jenže tady to vysvětlujete lidem, kteří se vámi budou do krve hádat, že zimní gumy jsou na houby.

0/−1
12.2.2014 17:20

M11a37r79e55k 23H30r89u58b82y 6817832911428

GPS nikam nevola, narozdil od Ekalu. A mobil muzu vypnout, narozdil od Ekalu. Zajimalo by mne, kolik je takovych nehod, kdy tenhle system je opravdu nenahraditelny - napriklad ze clovek havaruje sam v divocine.;-) Odhadoval bych to na jednotky v cele EU.

A kvuli tomu se vyplati zavest dalsi peknou povinnost pro vsechny, ze?:-/ I kdyby to melo zachranit jediny lidsky zivot.. :-PEURv

+4/0
12.2.2014 17:51

M23a88r44t44i54n 78Š93t39ě57p27á34n32e92k 3277863183111

Reklama na velkeho bratra.

0/0
12.2.2014 16:11

D88a98v49i61d 21B81r93a51d33á56č 6579150511

Takže štěnice. OK. Prosté řešení = nákup starších vozů ze skladů v EU, ještě bez štěnice. První, kdo začne řvát, budou automobilky, protože jim poklesne odbyt. Teda doufám, že jim poklesne...

+4/−2
12.2.2014 14:44

J45a91n 53M24o88h31y13l61a 6512149949171

Na základě jakých informací jste přesvědčen, že se bude jednat o štěnice?

+1/−1
12.2.2014 14:51

D97a31v37i88d 97B96r40a94d72á81č 6139430721

Na základě informací nejen v tomto článku, nebojte. Jak tento sofistikovaný systém vyhodnotí počet osob v autě, jestli hoří nebo ne, jestli jsem se jenom vyboural a odešel po svých... A když se podíváte níže v diskuzi zjistíte, že nejsem jediný, kdo takto uvažuje. Já to prostě v autě nechci.

+1/0
12.2.2014 15:01

J53a18n 50R28i70c20h55t58e75r 7385890531672

No třeba proto, že to má odeslat i směr a rychlost vozidla v momentě srážky. Jinými slovy to prostě musí sledovat rychlost před srážkou - takže radar integrovaný v autě. Děkuji, nechci. Ne proto, že bych jezdil nepředpisově, ale proto, že je mi sledování tohoto typu z duše odporné.

+2/0
12.2.2014 15:47

R45a24d32o25v16a24n 49D15l60u78g69o46s46z 3846271258746

Chybí základní údaje pro HZS a ZZS. 1) Zjistí systém počet osob přítomných v autě v době vzniku nehody? 2) Zjistí systém rozsah poranění jednotlivých členů posádky?

1) a 2) jsou totiž důležitým vodítkem pro dispečery ZZS k vyslání typu posádky - s nebo bez lékaře, vrtulník etc.

Obávám se, že tímto zavedením naroste počet zbytečných výjezdu posádek, které poté budou chybět u pacientů s akutními a život ohrožujicími stavy.

+5/0
12.2.2014 12:44

P72a83v69e64l 40R15y38b73a 8161161720829

Předpokládám, že to bude fungovat obdobně jako stávající komerční produkty - operátor po přijmutí tísňového signálu bude propojen s posádkou vozu a pokusí se zjistit stav. Pokud nedojde k navázání spojení, tak z informací zaslaných vozem okamžitě pošle výjezd...

+1/0
12.2.2014 12:58

R65a17d30o58v29a62n 29D50l38u77g12o62s91z 3146131888496

Právě to nenavázání je nejdůležitější veleičinou. Nelze poslat libovolnou posádku na základě nespojení díky technice nebo idnispozici posádky. Pokud se orientujete v problématice ZZS a HZS tak víte, že v dané oblasti v daný čas je pouze omezené množství posádek zajišťující danou péči a rozdíl mezi vysláním a nevysláním posádky navíc je markantní rozdíl jak pro posádku, tak pro další volající, kteří budou potřebovat pomoc. Inu v regionu s 30 000 občany a posádkou 3-4 aut ZZS není možné slepě vyslat vše k nehodě, protože se dle štěnice jedná o multivan s až 7 místy, posádká se neozývá, ale v autě může být pouze řidič.

+3/0
12.2.2014 13:53

R10a73d19o72v58a23n 25D80l83u75g58o91s19z 3776501438986

Tím chci říct, že k žádné deklarované úspoře času nedojde a i kdyby, bude v řádech minut.

V případě nehod je nejdůležitější pomoci laická první pomoc, protože na té ve většině kritických a život ohrožujících případu visí život poškozených a mnohdy je pomyslnou hranici mezi životem a smrti. To, co nezachrání přítomní svědkové nehody, nemají mnohdy profesionálové šanci napravit nebo napraví, ale pouze za cenu dožitovních následků.

Pokud se systém zavádí za účelem, když pomůže alespoň 1 člověku z  milionu za 10 let, jsou finance vynaloženy zcela neefektivně, neboť za stejnou částku by bylo vhodnější zařídit školení laické první pomoci a tím potenciálně zchranánit více než 1 lidský život.

V rámci ČR je tento systém neefektivní, neboť síť pozemních komunikací a osídlení je natolik husté, že o nehodě bývají patřičné složky informovány prakticky ihned (vyjímky samozřejmě existuji v řádech promilí).

+7/−1
12.2.2014 14:01

P87a95v14e38l 25R36y96b61a 8551311540909

souhlasím s vámi, přesto je lepší poslat nezbytné minimum vozů. Stále lepší než žádné...

0/0
12.2.2014 14:52

R61a76d23o34v70a26n 65D71l18u55g44o71s45z 3146811458746

Viz příspěvek výše. Zkuste si zjistit orientačně hustotu zalidnění na 1 km2, dopravní síť a notně musíte dojít k závěru, že téměř neexistuje místo, které by nebylo frekventované. Případná nehoda bude tedy zcela jistě nahlášena svědky dřív stejně rychle, jako systémem. Pro záchranáře je nejcennější údaj o počtu převážených a jejich zraněních.

Proto si dovolím tvrdit, že k žadnému vyslání nedojde. Znám 1, slovy JEDEN, případ za 20 let, kdy byla dopravní nehoda objevena až po týdnu (tuším minulý rok, Beskydy) a kdy došlo ke smrti z prodlení. Nicméně otázkou zůstává, zda-li by dotyčný přežil i při včasném zásahu, neboť zranění byla kritická.

DLe mého soudu tedy jsou jednoznačně vynaložené finanční prostředky na zřízení systému, vývoj etc. užity neefektivně a mohly posloužit daleko lépe v jiných případech, objektivně zhodnotitelných.

0/0
13.2.2014 9:44

R78o85m92a84n 50B69ř13e10č53k94a 2450935463604

A co teprve, až se vykotí někde v lese jeden mírně podnapilý delikvent, raději zdrhne z auta pryč do lesa, aby nemusel dýchat policajtům a robot pošle na výjezd posádku, hasičů a záchranáře? Pak třeba někde bude posádka záchranky chybět u kritické prvorodičky (a miminko se nedostane včas na svět). Byť by to zachránilo jediný lidský život tak by stálo za to tento systém nezavádět. ;-)

+2/0
12.2.2014 14:56

R60a69d58o38v83a96n 24D95l53u79g26o42s25z 3866571938526

Z vámi uvedeného soudím, že sledovací systém bude daleko sofistikovanější. Kamera, mikrofon, gps, černá skříňka. Uvidíme, jaké informace a v jaké míře bude povoleno vypustit mezi občany a které se občané dozví až za desítky let. Dnes může naivně věřit v konání dobra ze strany států pouze masochysta. Všechny dobré skutky jsou z historie rizikem pro občany, neboť v sobě skýtají potenciální nebezpečí - např online pokutování za bagatelní překročení rychlosti, projetí na oranžovou, telefonování při jízdě na odlehlé cestě, etc. etc. Cesta do pekla je dlážděna dobrými skutky.

0/0
13.2.2014 9:55

P89e92t79r19a 56M74a15l68á 7911718631665

Tak možná to může být propojené se signalizací zapnutých pásů, pak zjistí kolik je lidí v autě

0/0
12.2.2014 14:56

R22o76m71a61n 96B21ř84e43č32k16a 2890815703964

A co když nebudou připoutaní? Že by trest smrti za relativně banální přestupek?

+1/−1
12.2.2014 14:59

D41a70v53i70d 83B65r46a51d50á56č 6679790591

Přeříznu v případě nouze, kdy je auto na střeše, bezp. pás nožem. Váhové čidlo na sedačce nefunguje, kotva pásu je na svém místě... Kolik je v autě lidí?

0/0
12.2.2014 15:03

J12a62k77u37b 32Š33a88f23a10n30d48a 7255957951411

Zase nedělejte krkolomné konstrukce. Stačí vzít stav 30s před nárazem.

0/0
12.2.2014 15:42

M15a58r56e13k 65H92r43u71b60y 6117202951418

...takze je nutny zaznam.:-P

+2/0
12.2.2014 17:52

J39a30k21u50b 53Š14a83f30a52n22d53a 7485727511571

Samozřejmě. Alespoň posledních pár desítek sekund. Je třeba znát rychlost, sílu nárazu, směr pohybu...

0/0
13.2.2014 8:04

M52a49r45t50i50n 54V18o50j18á33č55e45k 9693437651706

pár desítek sekund před znamená neustálý záznam

0/0
13.2.2014 8:33

J32a78k27u67b 73Š18a93f84a55n87d11a 7745357591531

Ano. S tím, že staré záznamy se mažou. No a?

0/0
13.2.2014 8:53

M49a94r97e18k 52H66r55u94b15y 6877742121988

Pri dnesnich (a budoucich) cenach pametovych medii neni treba zaznamy mazat po celou dobu zivotnosti auta. Jinak jakmile je tam zaznam, muze ho vyuzit kdokoli - treba ten, koho nabourate jako dukaz proti vam nebo treba pojistovna pro zkraceni pojistneho plneni. Takze casem se moznost privolani pomoci stane marginalni, zato cerna skrinka jako svedek vasich hrichu nabyde vrchu.

Ale nezoufejte, jiste se vzapeti objevi sluzba upravy zaznamu, pravdepodobne od stejnych firem ktere dneska staci tachometry ;-)

+1/0
13.2.2014 14:18

S44e79i37d83l 82P77e86t76r 1491721405844

Nejde ani o nějakou bezpečnost a  ani v prvním plánu o šmírování.

O co jde jsou miliardy za tuhle státní zakázku a to by v tom byl čert aby něco nekáplo všem zúčastněným do kapes ...:-)

No a už vidím ty plané výjezdy sanitek, hasičů i vrtulníků, které bude taky nutné zaplatit. Prostě další byznys snů na věčné časy a nikdy jinak! ;-D

+10/−1
12.2.2014 12:15

M75i36l55o65s97l30a49v 43M96l94a91d30y 1483661614782

O šmírování a peníze. Oni tomu v EU říkají podpora konkurenceschopnosti. Ve skutečnosti jde jen o  vytvoření nesmyslného příkazu něco do automobilů namontovat, co zatím umí s ještě nějakou certifikací vyrábět pár západních firem a tím získat jako , že technologický náskok. Po 3 letech to budou umět i na východě vyrobit za abku, a pár úředníků, pak třeba vymyslí, že v autě budete muset mít navigaci, kterou podporuje Galieo (taková evropská GPS) a tak stále dokola.

+6/0
12.2.2014 14:28

V21l70a71d67i29m29í82r 56B52r30a46d50a 1763744613271

Přesně tak, šmírování bude až druhá fáze. Akorát by mne zajímalo jak to bude s placením těch planých výjezdů. Když já osobně zavolám hasiče když nejsou potřeba, tak logicky za to zaplatím. Ale u tohohle mám tušení že to zaplatím evšichni z daní.

0/0
12.2.2014 16:25

R57e45n22é 81H78o68l59á32n75e80k 3597113821416

Uctivě děkuji, ale nic takového nechci. Tento šunt mi do auta nikdy nesmí.

+1/−1
12.2.2014 9:33

P91a62v38e29l 25H70o60r68á22k 8171163365822

Na to se Vás ale asi ptát nebudou.

+1/−1
12.2.2014 9:52

R51e76n28é 95H55o28l26á67n31e18k 3267663391906

To je možné, ale já se také nikoho nebudu ptát při zařizování deaktivace tohoto systému.

+2/0
12.2.2014 10:22

Z13d18e96n52ě11k 95W50e47r14n58h24a45r41t 6127865832528

To je otázka, jak to bude implementované. Technicky si snadno dovedu představit, že pokud řídící jednotka nedostane korektní odpověď od toho sledovadla, nenastartuje motor...

0/0
12.2.2014 10:49
Foto

P68e71t61r 32P49r34o13c41h15á36z23k74a 3932176212974

Každé čidlo se dá nahradit...:-)

+3/0
12.2.2014 12:07

S13e30i76d18l 97P19e82t80r 1541351805904

Technicky vzato, neexistuje elektronická fičura, která nejde nejakým způsobem vypnout ...:-)

+7/0
12.2.2014 12:18

S95e13i79d36l 29P30e41t23r 1701291515844

To je zbytečné sci-fi. Míst typu tunel, podzemní garáže, hustý les či obecně  oblastí bez signálu  jak už samotné GPS nebo komunikačního vysílače auta je a vždy bude docela dost a pokaždé kvůli tomu volat odtahovku si žádná autofabrika nedovolí.

+3/0
12.2.2014 12:43

M57i28c96h64a45l 20P90a83v29l38á30t 9133833624749

Blaznite? Brusel se nikoho nepta, Brusel svinstvo naridi a mate smulu.

(trochu ovlivnit se to da jen pri volbach do EP. Ale vzhledem k tomu, jak Evropsky svaz funguje, je EP stejne jen kosmeticky nastroj.)

+1/−1
12.2.2014 10:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.