Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Systém volající o pomoc k nehodě začne fungovat v Česku od roku 2015

Česko začne zavádět systém tísňového volání vozidel eCall. Zavedení služby do ostrého provozu plánuje nejpozději od ledna 2015. Implementaci dostane na starost Hasičský záchranný sbor, který již spravuje tísňovou linku 112. Uvedl to Český telekomunikační úřad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A63l14e65š 36J50a55n15á19č86e16k 3123884246803

Všichni dbají o naše blaho až to nejni hezký, Emise, stabilizační systému, pásy, airbagy, start stop a teď ještě SOS. Sme nesvéprávný, že vše musí být povinně nařízeno, proč bych nemohl mít auto v kterém umřu při nehodě hned protože nebude mít žádné takové vychytávky. Je to můj život tak proč mi EU a kde kdo diktuje co musím bych si náhodou neublížil. Stčte si to do zadku takový novoty, S novými auty jsem už skončil stačí ty hovadiny co mám ve stávajícícm a příště budu kupovat radši starý šunky který si člověk bude moct řidit sám.

+1/0
12.2.2014 18:13

P44e40t73r 46M75i45c29h44a20l 2850544261672

Jeden důvod by byl - když se místo zabití jenom přizabiješ, tak tě budou ostatní do konce života živit. A tomu právě mnohé novoty v autech (třeba pásy či airbagy) brání. :-)

Co se týká kupování starých šunek - stejně se té štěnici časem nevyhneš, tak to máš prakticky fuk.

0/0
13.2.2014 0:43

I49v18a73n 29D79o59l86e65ž44a33l 3541625476406

No pokud za tebe musí volat 112 krabička, jaká je šance, že zůstane více těch přizabitých než teď mrtvých? ;-OEURv

0/0
13.2.2014 1:02


P37e24t18r 52M21i75c49h45a31l 2270544371752

Čím rychlejší pomoc, tím větší šance na méně závané následky.

0/0
13.2.2014 1:05

R44a69d54o50v95a39n 46D68l77u41g82o18s64z 3936771958496

Nejúčinněnší pomoc je od svědků nehody. Pokud není první pomoc poskytnuta záhy, jsou s každou minutou šance na přežití o 10 % nižší (vztaženo k zástavě oběhu), u krvácení tyto šance jsou v setinách promilí.

Tento fakt žáden systém na světě nezmění.

0/0
13.2.2014 9:46

P90e23t96r 87M12i82c71h45a73l 2560734681382

To já vím víc než dobře. Ale jsou i jiná zranění než zástava srdce či masivní krvácení. Stačí i "obyčejný" šok a při neposkytnutí pomoci člověk může brzy zemřít.

0/0
13.2.2014 17:37

F96r62a15n58t89i10s63e10k 21H50o11n94s67a 7459764696138

Už vidím, jak se ťuknou 2 auta na křižovatce, a protože vylezou řidiči´aut hned ven a půjdou koukat jakou mají škodu na vozidle, operátor 112 se s nimi nespojí, jelikož řidiči budou mimo vozidlo a přijede tam několik sanitek...

0/0
12.2.2014 17:55

F21r55a66n35t76i63s24e77k 55H66o71n78s59a 7649884946188

Na druhou stranu - když s sebou vozíte v autě mobil, tak vás můžou odposlouchávat a sledovat i teď...

Tím samozřejmě neříkám, že je to stejný, jako když máte v autě štěnici s mikrofonem, kterou nemůžete ani vypnout

+1/0
12.2.2014 17:56

J13a84n 54F58r44o87l94í84k 6896110565854

A hlavně policajti, kteří Vám předepíšou tučnou pokutu.;-D Vo tom to je.

0/0
14.2.2014 12:23

D13a53v61i23d 70H71o84l51m44a22n 7535965383429

EVROPSKÁ UNIE - běž už s těmi hovadinami do řitě !

+4/0
12.2.2014 17:31

P90e45t15r 72K37a73c83e57r61l20e 4782396913727

Vy co máte strach ze šmírování nepoužíváte v autě mobil nebo GPS navigaci?Vždyť je to podobný systém a to vám nevadí?Systém volající o pomoc schvaluji,nikdy nevíte kdy vám zachrani život! Ke šmírování jsou už asi  dnes dokonalejší metody.

+1/−2
12.2.2014 16:33
Foto

J22a31r68o59m56í53r 90K60o45b42e94l42k22a 7684174981745

Mobil ano, ale můžete my vysvětlit jak může GPS šmírovat, když je to jen přijímač jako obyčejný tranzistorák? Rád se poučím.

+1/0
12.2.2014 16:42

J50a87k61u68b 65F49e11i51f97a94r 7299949106129

kdokoliv vás může šmírovat přes mobil, tak to nechte plavat;-)

Nebo se chcete vrátit do jeskyně a sbírat plody?

0/−1
12.2.2014 17:21

J90i42ř92í 77N32o90v83o47t81n88y 2988831693399

I dnes mnozí mobilní telefon nemají a nepoužívají a kdo ho má může ho nechat doma na stole.

0/−1
12.2.2014 19:26

J41a41k70u88b 53F21e14i87f14a20r 7539659296579

pak ovšem nemusí mít ani auto, anebo ho mohou nechat v garáži.:-P

0/0
12.2.2014 19:43

J15a54k95u41b 49F42e91i50f79a75r 7389769836659

jenže tady to vysvětlujete lidem, kteří se vámi budou do krve hádat, že zimní gumy jsou na houby.

0/−1
12.2.2014 17:20

M50a79r78e65k 64H41r21u65b63y 6577162551908

GPS nikam nevola, narozdil od Ekalu. A mobil muzu vypnout, narozdil od Ekalu. Zajimalo by mne, kolik je takovych nehod, kdy tenhle system je opravdu nenahraditelny - napriklad ze clovek havaruje sam v divocine.;-) Odhadoval bych to na jednotky v cele EU.

A kvuli tomu se vyplati zavest dalsi peknou povinnost pro vsechny, ze?:-/ I kdyby to melo zachranit jediny lidsky zivot.. :-PEURv

+4/0
12.2.2014 17:51

M86a53r88t67i77n 35Š64t88ě75p43á13n52e29k 3967493893901

Reklama na velkeho bratra.

0/0
12.2.2014 16:11

D23a24v43i29d 31B62r40a73d98á63č 6269920881

Takže štěnice. OK. Prosté řešení = nákup starších vozů ze skladů v EU, ještě bez štěnice. První, kdo začne řvát, budou automobilky, protože jim poklesne odbyt. Teda doufám, že jim poklesne...

+4/−2
12.2.2014 14:44

J41a83n 43M85o10h63y36l85a 6702979579101

Na základě jakých informací jste přesvědčen, že se bude jednat o štěnice?

+1/−1
12.2.2014 14:51

D61a13v45i61d 22B21r24a25d72á65č 6929400561

Na základě informací nejen v tomto článku, nebojte. Jak tento sofistikovaný systém vyhodnotí počet osob v autě, jestli hoří nebo ne, jestli jsem se jenom vyboural a odešel po svých... A když se podíváte níže v diskuzi zjistíte, že nejsem jediný, kdo takto uvažuje. Já to prostě v autě nechci.

+1/0
12.2.2014 15:01

J66a31n 35R36i14c35h11t71e82r 7535700671852

No třeba proto, že to má odeslat i směr a rychlost vozidla v momentě srážky. Jinými slovy to prostě musí sledovat rychlost před srážkou - takže radar integrovaný v autě. Děkuji, nechci. Ne proto, že bych jezdil nepředpisově, ale proto, že je mi sledování tohoto typu z duše odporné.

+2/0
12.2.2014 15:47

R20a49d36o64v36a53n 44D70l30u11g37o37s47z 3506151778726

Chybí základní údaje pro HZS a ZZS. 1) Zjistí systém počet osob přítomných v autě v době vzniku nehody? 2) Zjistí systém rozsah poranění jednotlivých členů posádky?

1) a 2) jsou totiž důležitým vodítkem pro dispečery ZZS k vyslání typu posádky - s nebo bez lékaře, vrtulník etc.

Obávám se, že tímto zavedením naroste počet zbytečných výjezdu posádek, které poté budou chybět u pacientů s akutními a život ohrožujicími stavy.

+5/0
12.2.2014 12:44

P67a27v49e55l 52R95y14b60a 8441931320989

Předpokládám, že to bude fungovat obdobně jako stávající komerční produkty - operátor po přijmutí tísňového signálu bude propojen s posádkou vozu a pokusí se zjistit stav. Pokud nedojde k navázání spojení, tak z informací zaslaných vozem okamžitě pošle výjezd...

+1/0
12.2.2014 12:58

R88a30d90o89v54a34n 14D75l46u11g65o86s21z 3946101338986

Právě to nenavázání je nejdůležitější veleičinou. Nelze poslat libovolnou posádku na základě nespojení díky technice nebo idnispozici posádky. Pokud se orientujete v problématice ZZS a HZS tak víte, že v dané oblasti v daný čas je pouze omezené množství posádek zajišťující danou péči a rozdíl mezi vysláním a nevysláním posádky navíc je markantní rozdíl jak pro posádku, tak pro další volající, kteří budou potřebovat pomoc. Inu v regionu s 30 000 občany a posádkou 3-4 aut ZZS není možné slepě vyslat vše k nehodě, protože se dle štěnice jedná o multivan s až 7 místy, posádká se neozývá, ale v autě může být pouze řidič.

+3/0
12.2.2014 13:53

R75a87d60o66v14a80n 13D49l45u63g95o39s59z 3756181498486

Tím chci říct, že k žádné deklarované úspoře času nedojde a i kdyby, bude v řádech minut.

V případě nehod je nejdůležitější pomoci laická první pomoc, protože na té ve většině kritických a život ohrožujících případu visí život poškozených a mnohdy je pomyslnou hranici mezi životem a smrti. To, co nezachrání přítomní svědkové nehody, nemají mnohdy profesionálové šanci napravit nebo napraví, ale pouze za cenu dožitovních následků.

Pokud se systém zavádí za účelem, když pomůže alespoň 1 člověku z  milionu za 10 let, jsou finance vynaloženy zcela neefektivně, neboť za stejnou částku by bylo vhodnější zařídit školení laické první pomoci a tím potenciálně zchranánit více než 1 lidský život.

V rámci ČR je tento systém neefektivní, neboť síť pozemních komunikací a osídlení je natolik husté, že o nehodě bývají patřičné složky informovány prakticky ihned (vyjímky samozřejmě existuji v řádech promilí).

+7/−1
12.2.2014 14:01

P31a22v16e46l 56R95y79b73a 8961311260829

souhlasím s vámi, přesto je lepší poslat nezbytné minimum vozů. Stále lepší než žádné...

0/0
12.2.2014 14:52

R67a40d11o13v36a44n 28D44l48u32g25o20s86z 3146881498796

Viz příspěvek výše. Zkuste si zjistit orientačně hustotu zalidnění na 1 km2, dopravní síť a notně musíte dojít k závěru, že téměř neexistuje místo, které by nebylo frekventované. Případná nehoda bude tedy zcela jistě nahlášena svědky dřív stejně rychle, jako systémem. Pro záchranáře je nejcennější údaj o počtu převážených a jejich zraněních.

Proto si dovolím tvrdit, že k žadnému vyslání nedojde. Znám 1, slovy JEDEN, případ za 20 let, kdy byla dopravní nehoda objevena až po týdnu (tuším minulý rok, Beskydy) a kdy došlo ke smrti z prodlení. Nicméně otázkou zůstává, zda-li by dotyčný přežil i při včasném zásahu, neboť zranění byla kritická.

DLe mého soudu tedy jsou jednoznačně vynaložené finanční prostředky na zřízení systému, vývoj etc. užity neefektivně a mohly posloužit daleko lépe v jiných případech, objektivně zhodnotitelných.

0/0
13.2.2014 9:44

R17o51m89a77n 71B55ř78e21č91k38a 2400645853394

A co teprve, až se vykotí někde v lese jeden mírně podnapilý delikvent, raději zdrhne z auta pryč do lesa, aby nemusel dýchat policajtům a robot pošle na výjezd posádku, hasičů a záchranáře? Pak třeba někde bude posádka záchranky chybět u kritické prvorodičky (a miminko se nedostane včas na svět). Byť by to zachránilo jediný lidský život tak by stálo za to tento systém nezavádět. ;-)

+2/0
12.2.2014 14:56

R82a80d33o61v94a64n 37D55l48u73g31o14s82z 3886901358696

Z vámi uvedeného soudím, že sledovací systém bude daleko sofistikovanější. Kamera, mikrofon, gps, černá skříňka. Uvidíme, jaké informace a v jaké míře bude povoleno vypustit mezi občany a které se občané dozví až za desítky let. Dnes může naivně věřit v konání dobra ze strany států pouze masochysta. Všechny dobré skutky jsou z historie rizikem pro občany, neboť v sobě skýtají potenciální nebezpečí - např online pokutování za bagatelní překročení rychlosti, projetí na oranžovou, telefonování při jízdě na odlehlé cestě, etc. etc. Cesta do pekla je dlážděna dobrými skutky.

0/0
13.2.2014 9:55

P90e90t33r27a 23M74a92l89á 7681548341255

Tak možná to může být propojené se signalizací zapnutých pásů, pak zjistí kolik je lidí v autě

0/0
12.2.2014 14:56

R52o89m13a83n 45B84ř36e15č80k36a 2530245783944

A co když nebudou připoutaní? Že by trest smrti za relativně banální přestupek?

+1/−1
12.2.2014 14:59

D51a14v49i51d 94B31r11a12d70á73č 6949160651

Přeříznu v případě nouze, kdy je auto na střeše, bezp. pás nožem. Váhové čidlo na sedačce nefunguje, kotva pásu je na svém místě... Kolik je v autě lidí?

0/0
12.2.2014 15:03

J67a58k68u15b 94Š81a31f32a31n41d10a 7985527151981

Zase nedělejte krkolomné konstrukce. Stačí vzít stav 30s před nárazem.

0/0
12.2.2014 15:42

M63a19r63e79k 12H43r78u50b85y 6287132381938

...takze je nutny zaznam.:-P

+2/0
12.2.2014 17:52

J50a86k42u20b 50Š78a70f47a32n67d48a 7285967731281

Samozřejmě. Alespoň posledních pár desítek sekund. Je třeba znát rychlost, sílu nárazu, směr pohybu...

0/0
13.2.2014 8:04

M81a18r50t95i77n 94V13o16j63á41č35e62k 9333787271286

pár desítek sekund před znamená neustálý záznam

0/0
13.2.2014 8:33

J75a78k91u38b 79Š53a67f88a12n36d37a 7265857951401

Ano. S tím, že staré záznamy se mažou. No a?

0/0
13.2.2014 8:53

M82a46r15e32k 13H20r61u42b25y 6557822351558

Pri dnesnich (a budoucich) cenach pametovych medii neni treba zaznamy mazat po celou dobu zivotnosti auta. Jinak jakmile je tam zaznam, muze ho vyuzit kdokoli - treba ten, koho nabourate jako dukaz proti vam nebo treba pojistovna pro zkraceni pojistneho plneni. Takze casem se moznost privolani pomoci stane marginalni, zato cerna skrinka jako svedek vasich hrichu nabyde vrchu.

Ale nezoufejte, jiste se vzapeti objevi sluzba upravy zaznamu, pravdepodobne od stejnych firem ktere dneska staci tachometry ;-)

+1/0
13.2.2014 14:18

S19e52i17d23l 53P49e29t52r 1271801885124

Nejde ani o nějakou bezpečnost a  ani v prvním plánu o šmírování.

O co jde jsou miliardy za tuhle státní zakázku a to by v tom byl čert aby něco nekáplo všem zúčastněným do kapes ...:-)

No a už vidím ty plané výjezdy sanitek, hasičů i vrtulníků, které bude taky nutné zaplatit. Prostě další byznys snů na věčné časy a nikdy jinak! ;-D

+10/−1
12.2.2014 12:15

M64i81l17o75s68l75a89v 77M44l93a79d85y 1723931254652

O šmírování a peníze. Oni tomu v EU říkají podpora konkurenceschopnosti. Ve skutečnosti jde jen o  vytvoření nesmyslného příkazu něco do automobilů namontovat, co zatím umí s ještě nějakou certifikací vyrábět pár západních firem a tím získat jako , že technologický náskok. Po 3 letech to budou umět i na východě vyrobit za abku, a pár úředníků, pak třeba vymyslí, že v autě budete muset mít navigaci, kterou podporuje Galieo (taková evropská GPS) a tak stále dokola.

+6/0
12.2.2014 14:28

V26l59a23d34i70m42í42r 92B82r29a12d41a 1553214403291

Přesně tak, šmírování bude až druhá fáze. Akorát by mne zajímalo jak to bude s placením těch planých výjezdů. Když já osobně zavolám hasiče když nejsou potřeba, tak logicky za to zaplatím. Ale u tohohle mám tušení že to zaplatím evšichni z daní.

0/0
12.2.2014 16:25

R34e43n11é 54H78o34l49á86n17e45k 3767733571376

Uctivě děkuji, ale nic takového nechci. Tento šunt mi do auta nikdy nesmí.

+1/−1
12.2.2014 9:33

P36a80v55e14l 85H10o30r75á77k 8931493735812

Na to se Vás ale asi ptát nebudou.

+1/−1
12.2.2014 9:52

R84e55n86é 45H88o82l48á66n47e60k 3237203471346

To je možné, ale já se také nikoho nebudu ptát při zařizování deaktivace tohoto systému.

+2/0
12.2.2014 10:22

Z72d47e62n96ě64k 28W34e91r75n60h10a17r54t 6287135662338

To je otázka, jak to bude implementované. Technicky si snadno dovedu představit, že pokud řídící jednotka nedostane korektní odpověď od toho sledovadla, nenastartuje motor...

0/0
12.2.2014 10:49
Foto

P60e39t60r 66P11r61o57c41h83á74z87k68a 3422936892744

Každé čidlo se dá nahradit...:-)

+3/0
12.2.2014 12:07

S62e94i13d39l 40P52e18t63r 1601621215834

Technicky vzato, neexistuje elektronická fičura, která nejde nejakým způsobem vypnout ...:-)

+7/0
12.2.2014 12:18

S88e75i93d48l 43P93e89t59r 1181731155464

To je zbytečné sci-fi. Míst typu tunel, podzemní garáže, hustý les či obecně  oblastí bez signálu  jak už samotné GPS nebo komunikačního vysílače auta je a vždy bude docela dost a pokaždé kvůli tomu volat odtahovku si žádná autofabrika nedovolí.

+3/0
12.2.2014 12:43

M11i48c33h43a59l 13P16a28v15l26á78t 9653183634929

Blaznite? Brusel se nikoho nepta, Brusel svinstvo naridi a mate smulu.

(trochu ovlivnit se to da jen pri volbach do EP. Ale vzhledem k tomu, jak Evropsky svaz funguje, je EP stejne jen kosmeticky nastroj.)

+1/−1
12.2.2014 10:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.