Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Systém volající o pomoc k nehodě začne fungovat v Česku od roku 2015

Česko začne zavádět systém tísňového volání vozidel eCall. Zavedení služby do ostrého provozu plánuje nejpozději od ledna 2015. Implementaci dostane na starost Hasičský záchranný sbor, který již spravuje tísňovou linku 112. Uvedl to Český telekomunikační úřad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A41l54e53š 61J88a52n35á64č21e67k 3943884596853

Všichni dbají o naše blaho až to nejni hezký, Emise, stabilizační systému, pásy, airbagy, start stop a teď ještě SOS. Sme nesvéprávný, že vše musí být povinně nařízeno, proč bych nemohl mít auto v kterém umřu při nehodě hned protože nebude mít žádné takové vychytávky. Je to můj život tak proč mi EU a kde kdo diktuje co musím bych si náhodou neublížil. Stčte si to do zadku takový novoty, S novými auty jsem už skončil stačí ty hovadiny co mám ve stávajícícm a příště budu kupovat radši starý šunky který si člověk bude moct řidit sám.

+1/0
12.2.2014 18:13

P42e35t83r 90M64i28c47h86a38l 2420104531432

Jeden důvod by byl - když se místo zabití jenom přizabiješ, tak tě budou ostatní do konce života živit. A tomu právě mnohé novoty v autech (třeba pásy či airbagy) brání. :-)

Co se týká kupování starých šunek - stejně se té štěnici časem nevyhneš, tak to máš prakticky fuk.

0/0
13.2.2014 0:43

I75v32a55n 18D82o49l11e29ž91a47l 3811865206806

No pokud za tebe musí volat 112 krabička, jaká je šance, že zůstane více těch přizabitých než teď mrtvých? ;-OEURv

0/0
13.2.2014 1:02

P11e87t38r 88M14i78c37h68a56l 2490564391912

Čím rychlejší pomoc, tím větší šance na méně závané následky.

0/0
13.2.2014 1:05

R73a54d25o21v60a44n 18D59l41u64g58o22s49z 3586661498876

Nejúčinněnší pomoc je od svědků nehody. Pokud není první pomoc poskytnuta záhy, jsou s každou minutou šance na přežití o 10 % nižší (vztaženo k zástavě oběhu), u krvácení tyto šance jsou v setinách promilí.

Tento fakt žáden systém na světě nezmění.

0/0
13.2.2014 9:46

P11e14t54r 47M46i98c98h53a95l 2740164161752

To já vím víc než dobře. Ale jsou i jiná zranění než zástava srdce či masivní krvácení. Stačí i "obyčejný" šok a při neposkytnutí pomoci člověk může brzy zemřít.

0/0
13.2.2014 17:37

F15r61a53n56t37i73s75e36k 31H51o11n30s68a 7329784756638

Už vidím, jak se ťuknou 2 auta na křižovatce, a protože vylezou řidiči´aut hned ven a půjdou koukat jakou mají škodu na vozidle, operátor 112 se s nimi nespojí, jelikož řidiči budou mimo vozidlo a přijede tam několik sanitek...

0/0
12.2.2014 17:55

F29r70a28n68t48i51s83e54k 36H55o26n67s64a 7699114526648

Na druhou stranu - když s sebou vozíte v autě mobil, tak vás můžou odposlouchávat a sledovat i teď...

Tím samozřejmě neříkám, že je to stejný, jako když máte v autě štěnici s mikrofonem, kterou nemůžete ani vypnout

+1/0
12.2.2014 17:56

J58a96n 67F92r31o91l72í61k 6796620525264

A hlavně policajti, kteří Vám předepíšou tučnou pokutu.;-D Vo tom to je.

0/0
14.2.2014 12:23

D76a75v29i76d 41H54o45l87m17a66n 7195685113109

EVROPSKÁ UNIE - běž už s těmi hovadinami do řitě !

+4/0
12.2.2014 17:31

P28e59t68r 65K80a10c76e14r72l81e 4182706973787

Vy co máte strach ze šmírování nepoužíváte v autě mobil nebo GPS navigaci?Vždyť je to podobný systém a to vám nevadí?Systém volající o pomoc schvaluji,nikdy nevíte kdy vám zachrani život! Ke šmírování jsou už asi  dnes dokonalejší metody.

+1/−2
12.2.2014 16:33
Foto

J54a17r68o88m41í38r 58K78o95b89e32l24k65a 7644574911875

Mobil ano, ale můžete my vysvětlit jak může GPS šmírovat, když je to jen přijímač jako obyčejný tranzistorák? Rád se poučím.

+1/0
12.2.2014 16:42

J97a91k30u72b 22F91e23i80f52a48r 7729139476689

kdokoliv vás může šmírovat přes mobil, tak to nechte plavat;-)

Nebo se chcete vrátit do jeskyně a sbírat plody?

0/−1
12.2.2014 17:21

J70i56ř65í 42N98o97v29o36t72n51y 2488631773439

I dnes mnozí mobilní telefon nemají a nepoužívají a kdo ho má může ho nechat doma na stole.

0/−1
12.2.2014 19:26

J66a43k22u55b 80F93e19i77f77a15r 7429249556179

pak ovšem nemusí mít ani auto, anebo ho mohou nechat v garáži.:-P

0/0
12.2.2014 19:43

J88a88k84u75b 57F31e60i66f98a32r 7579929676709

jenže tady to vysvětlujete lidem, kteří se vámi budou do krve hádat, že zimní gumy jsou na houby.

0/−1
12.2.2014 17:20

M28a77r34e58k 24H78r24u18b36y 6277322531588

GPS nikam nevola, narozdil od Ekalu. A mobil muzu vypnout, narozdil od Ekalu. Zajimalo by mne, kolik je takovych nehod, kdy tenhle system je opravdu nenahraditelny - napriklad ze clovek havaruje sam v divocine.;-) Odhadoval bych to na jednotky v cele EU.

A kvuli tomu se vyplati zavest dalsi peknou povinnost pro vsechny, ze?:-/ I kdyby to melo zachranit jediny lidsky zivot.. :-PEURv

+4/0
12.2.2014 17:51

M91a78r60t10i84n 52Š22t47ě83p66á72n15e55k 3817983433881

Reklama na velkeho bratra.

0/0
12.2.2014 16:11

D96a86v35i47d 59B98r80a82d10á75č 6929790611

Takže štěnice. OK. Prosté řešení = nákup starších vozů ze skladů v EU, ještě bez štěnice. První, kdo začne řvát, budou automobilky, protože jim poklesne odbyt. Teda doufám, že jim poklesne...

+4/−2
12.2.2014 14:44

J67a53n 14M71o67h87y48l32a 6722509559331

Na základě jakých informací jste přesvědčen, že se bude jednat o štěnice?

+1/−1
12.2.2014 14:51

D44a21v60i52d 67B95r24a74d46á29č 6449270211

Na základě informací nejen v tomto článku, nebojte. Jak tento sofistikovaný systém vyhodnotí počet osob v autě, jestli hoří nebo ne, jestli jsem se jenom vyboural a odešel po svých... A když se podíváte níže v diskuzi zjistíte, že nejsem jediný, kdo takto uvažuje. Já to prostě v autě nechci.

+1/0
12.2.2014 15:01

J42a78n 78R26i84c76h28t66e31r 7975280111822

No třeba proto, že to má odeslat i směr a rychlost vozidla v momentě srážky. Jinými slovy to prostě musí sledovat rychlost před srážkou - takže radar integrovaný v autě. Děkuji, nechci. Ne proto, že bych jezdil nepředpisově, ale proto, že je mi sledování tohoto typu z duše odporné.

+2/0
12.2.2014 15:47

R24a20d94o66v34a46n 79D23l24u87g29o40s41z 3786771158256

Chybí základní údaje pro HZS a ZZS. 1) Zjistí systém počet osob přítomných v autě v době vzniku nehody? 2) Zjistí systém rozsah poranění jednotlivých členů posádky?

1) a 2) jsou totiž důležitým vodítkem pro dispečery ZZS k vyslání typu posádky - s nebo bez lékaře, vrtulník etc.

Obávám se, že tímto zavedením naroste počet zbytečných výjezdu posádek, které poté budou chybět u pacientů s akutními a život ohrožujicími stavy.

+5/0
12.2.2014 12:44

P48a18v85e60l 35R19y68b15a 8871731360669

Předpokládám, že to bude fungovat obdobně jako stávající komerční produkty - operátor po přijmutí tísňového signálu bude propojen s posádkou vozu a pokusí se zjistit stav. Pokud nedojde k navázání spojení, tak z informací zaslaných vozem okamžitě pošle výjezd...

+1/0
12.2.2014 12:58

R23a23d42o51v83a81n 13D79l79u94g97o47s96z 3276901598856

Právě to nenavázání je nejdůležitější veleičinou. Nelze poslat libovolnou posádku na základě nespojení díky technice nebo idnispozici posádky. Pokud se orientujete v problématice ZZS a HZS tak víte, že v dané oblasti v daný čas je pouze omezené množství posádek zajišťující danou péči a rozdíl mezi vysláním a nevysláním posádky navíc je markantní rozdíl jak pro posádku, tak pro další volající, kteří budou potřebovat pomoc. Inu v regionu s 30 000 občany a posádkou 3-4 aut ZZS není možné slepě vyslat vše k nehodě, protože se dle štěnice jedná o multivan s až 7 místy, posádká se neozývá, ale v autě může být pouze řidič.

+3/0
12.2.2014 13:53

R52a96d49o61v16a59n 19D24l32u88g11o35s60z 3466711538566

Tím chci říct, že k žádné deklarované úspoře času nedojde a i kdyby, bude v řádech minut.

V případě nehod je nejdůležitější pomoci laická první pomoc, protože na té ve většině kritických a život ohrožujících případu visí život poškozených a mnohdy je pomyslnou hranici mezi životem a smrti. To, co nezachrání přítomní svědkové nehody, nemají mnohdy profesionálové šanci napravit nebo napraví, ale pouze za cenu dožitovních následků.

Pokud se systém zavádí za účelem, když pomůže alespoň 1 člověku z  milionu za 10 let, jsou finance vynaloženy zcela neefektivně, neboť za stejnou částku by bylo vhodnější zařídit školení laické první pomoci a tím potenciálně zchranánit více než 1 lidský život.

V rámci ČR je tento systém neefektivní, neboť síť pozemních komunikací a osídlení je natolik husté, že o nehodě bývají patřičné složky informovány prakticky ihned (vyjímky samozřejmě existuji v řádech promilí).

+7/−1
12.2.2014 14:01

P11a73v86e88l 57R96y74b35a 8441521190489

souhlasím s vámi, přesto je lepší poslat nezbytné minimum vozů. Stále lepší než žádné...

0/0
12.2.2014 14:52

R63a17d27o19v29a44n 75D85l15u17g62o32s36z 3616921118536

Viz příspěvek výše. Zkuste si zjistit orientačně hustotu zalidnění na 1 km2, dopravní síť a notně musíte dojít k závěru, že téměř neexistuje místo, které by nebylo frekventované. Případná nehoda bude tedy zcela jistě nahlášena svědky dřív stejně rychle, jako systémem. Pro záchranáře je nejcennější údaj o počtu převážených a jejich zraněních.

Proto si dovolím tvrdit, že k žadnému vyslání nedojde. Znám 1, slovy JEDEN, případ za 20 let, kdy byla dopravní nehoda objevena až po týdnu (tuším minulý rok, Beskydy) a kdy došlo ke smrti z prodlení. Nicméně otázkou zůstává, zda-li by dotyčný přežil i při včasném zásahu, neboť zranění byla kritická.

DLe mého soudu tedy jsou jednoznačně vynaložené finanční prostředky na zřízení systému, vývoj etc. užity neefektivně a mohly posloužit daleko lépe v jiných případech, objektivně zhodnotitelných.

0/0
13.2.2014 9:44

R28o58m35a92n 49B26ř26e72č95k94a 2980745353704

A co teprve, až se vykotí někde v lese jeden mírně podnapilý delikvent, raději zdrhne z auta pryč do lesa, aby nemusel dýchat policajtům a robot pošle na výjezd posádku, hasičů a záchranáře? Pak třeba někde bude posádka záchranky chybět u kritické prvorodičky (a miminko se nedostane včas na svět). Byť by to zachránilo jediný lidský život tak by stálo za to tento systém nezavádět. ;-)

+2/0
12.2.2014 14:56

R16a10d74o68v81a83n 26D40l11u94g66o51s93z 3216641618946

Z vámi uvedeného soudím, že sledovací systém bude daleko sofistikovanější. Kamera, mikrofon, gps, černá skříňka. Uvidíme, jaké informace a v jaké míře bude povoleno vypustit mezi občany a které se občané dozví až za desítky let. Dnes může naivně věřit v konání dobra ze strany států pouze masochysta. Všechny dobré skutky jsou z historie rizikem pro občany, neboť v sobě skýtají potenciální nebezpečí - např online pokutování za bagatelní překročení rychlosti, projetí na oranžovou, telefonování při jízdě na odlehlé cestě, etc. etc. Cesta do pekla je dlážděna dobrými skutky.

0/0
13.2.2014 9:55

P14e72t81r26a 93M83a54l23á 7891118451335

Tak možná to může být propojené se signalizací zapnutých pásů, pak zjistí kolik je lidí v autě

0/0
12.2.2014 14:56

R48o76m21a78n 45B56ř32e60č92k21a 2270365873564

A co když nebudou připoutaní? Že by trest smrti za relativně banální přestupek?

+1/−1
12.2.2014 14:59

D39a36v97i32d 15B17r44a98d94á11č 6539540211

Přeříznu v případě nouze, kdy je auto na střeše, bezp. pás nožem. Váhové čidlo na sedačce nefunguje, kotva pásu je na svém místě... Kolik je v autě lidí?

0/0
12.2.2014 15:03

J25a30k54u90b 81Š79a17f61a28n55d72a 7575637411111

Zase nedělejte krkolomné konstrukce. Stačí vzít stav 30s před nárazem.

0/0
12.2.2014 15:42

M12a92r54e54k 37H47r53u28b25y 6677952381888

...takze je nutny zaznam.:-P

+2/0
12.2.2014 17:52

J49a80k19u34b 90Š44a16f40a47n29d44a 7555797931211

Samozřejmě. Alespoň posledních pár desítek sekund. Je třeba znát rychlost, sílu nárazu, směr pohybu...

0/0
13.2.2014 8:04

M79a34r73t50i75n 42V95o12j56á98č26e73k 9713117391336

pár desítek sekund před znamená neustálý záznam

0/0
13.2.2014 8:33

J85a51k28u22b 47Š46a47f66a29n35d69a 7645727201971

Ano. S tím, že staré záznamy se mažou. No a?

0/0
13.2.2014 8:53

M57a52r42e47k 89H93r54u61b55y 6527772621358

Pri dnesnich (a budoucich) cenach pametovych medii neni treba zaznamy mazat po celou dobu zivotnosti auta. Jinak jakmile je tam zaznam, muze ho vyuzit kdokoli - treba ten, koho nabourate jako dukaz proti vam nebo treba pojistovna pro zkraceni pojistneho plneni. Takze casem se moznost privolani pomoci stane marginalni, zato cerna skrinka jako svedek vasich hrichu nabyde vrchu.

Ale nezoufejte, jiste se vzapeti objevi sluzba upravy zaznamu, pravdepodobne od stejnych firem ktere dneska staci tachometry ;-)

+1/0
13.2.2014 14:18

S74e70i43d39l 18P95e58t14r 1601811725434

Nejde ani o nějakou bezpečnost a  ani v prvním plánu o šmírování.

O co jde jsou miliardy za tuhle státní zakázku a to by v tom byl čert aby něco nekáplo všem zúčastněným do kapes ...:-)

No a už vidím ty plané výjezdy sanitek, hasičů i vrtulníků, které bude taky nutné zaplatit. Prostě další byznys snů na věčné časy a nikdy jinak! ;-D

+10/−1
12.2.2014 12:15

M86i16l31o49s71l41a39v 46M10l67a30d39y 1623481384402

O šmírování a peníze. Oni tomu v EU říkají podpora konkurenceschopnosti. Ve skutečnosti jde jen o  vytvoření nesmyslného příkazu něco do automobilů namontovat, co zatím umí s ještě nějakou certifikací vyrábět pár západních firem a tím získat jako , že technologický náskok. Po 3 letech to budou umět i na východě vyrobit za abku, a pár úředníků, pak třeba vymyslí, že v autě budete muset mít navigaci, kterou podporuje Galieo (taková evropská GPS) a tak stále dokola.

+6/0
12.2.2014 14:28

V88l72a68d68i83m21í91r 57B90r40a55d75a 1603934953701

Přesně tak, šmírování bude až druhá fáze. Akorát by mne zajímalo jak to bude s placením těch planých výjezdů. Když já osobně zavolám hasiče když nejsou potřeba, tak logicky za to zaplatím. Ale u tohohle mám tušení že to zaplatím evšichni z daní.

0/0
12.2.2014 16:25

R68e13n12é 86H33o22l82á20n48e26k 3357163501136

Uctivě děkuji, ale nic takového nechci. Tento šunt mi do auta nikdy nesmí.

+1/−1
12.2.2014 9:33

P75a68v66e27l 24H87o22r14á59k 8751243725572

Na to se Vás ale asi ptát nebudou.

+1/−1
12.2.2014 9:52

R41e85n62é 84H16o71l58á70n59e46k 3517173761896

To je možné, ale já se také nikoho nebudu ptát při zařizování deaktivace tohoto systému.

+2/0
12.2.2014 10:22

Z57d29e67n85ě84k 17W87e64r85n19h43a78r18t 6587645532368

To je otázka, jak to bude implementované. Technicky si snadno dovedu představit, že pokud řídící jednotka nedostane korektní odpověď od toho sledovadla, nenastartuje motor...

0/0
12.2.2014 10:49
Foto

P71e60t63r 51P34r85o40c28h44á90z42k25a 3322256192474

Každé čidlo se dá nahradit...:-)

+3/0
12.2.2014 12:07

S97e63i83d91l 88P39e64t69r 1751981535504

Technicky vzato, neexistuje elektronická fičura, která nejde nejakým způsobem vypnout ...:-)

+7/0
12.2.2014 12:18

S37e63i10d15l 15P19e79t55r 1221471335434

To je zbytečné sci-fi. Míst typu tunel, podzemní garáže, hustý les či obecně  oblastí bez signálu  jak už samotné GPS nebo komunikačního vysílače auta je a vždy bude docela dost a pokaždé kvůli tomu volat odtahovku si žádná autofabrika nedovolí.

+3/0
12.2.2014 12:43

M36i67c50h26a54l 48P63a92v33l41á19t 9933793604469

Blaznite? Brusel se nikoho nepta, Brusel svinstvo naridi a mate smulu.

(trochu ovlivnit se to da jen pri volbach do EP. Ale vzhledem k tomu, jak Evropsky svaz funguje, je EP stejne jen kosmeticky nastroj.)

+1/−1
12.2.2014 10:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.