Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jde to i bez drátů. Toyota začíná nabíjet auta magnetickou rezonancí

Japonská automobilka Toyota začíná koncem února s praktickými testy bezdrátového dobíjení vozů poháněných elektřinou. Testovací skupina tří plug-in hybridních priusů má rok sbírat praktické zkušenosti, automobilka pak chce co nejdříve tuto technologii nabídnout koncovým zákazníkům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76a64r20e32k 61H51r20u24b72y 6557152491648

Parada, treba by se ridici (a predevsimridicky ;-)) konecne naucili respektovat cary na parkovistich ;-)

+1/0
24.2.2014 12:40

V75l55a43s56t23i60m21i37l 89T88e34n18c77e60r 4260420757610

No nevím... Ještě chvíli počkám a zatím budu do svého vehiklu lít benzín.

+3/0
24.2.2014 11:04

P61e68t82r 63M56i27c55h70a43l 2280574641372

Hybrid je stejně slepá ulička. Bude se muset přejít na čistě elektrický pohon a je jedno, jestli to budou palivové články nebo vysokokapacitní akumulátory, aby se dojezd aut zvýšil na přijatelných cca 500 km včetně svícení, topení apod. Další variantou je použití vodíku jako paliva pro spalovací motor. Bohužel jeho výroba je zatím poměrně energeticky náročná. Ale mohly by ho vyrábět solární parky, aspoň by nám nedodávaly předraženou dotovanou elektřinu (a vodík nikdo nedotuje).

0/0
24.2.2014 10:59

J49a68n 31F35r35o47l67í96k 6696280315864

Jen co se vyřeší pár drobností jako například skladování vodíku, cena palivových článků nebo vynález těch vysokokapacitních akumulátorů. Jen pro Vaši informaci. Frantíci (Citroen) ze zoufalství vyvíjejí automobil na stlačený vzduch. Nějak jim ta elektrika a vodík nevoní.:-P Proč asi?

0/0
24.2.2014 11:38

R75o85b24e83r89t 92P80e95l93n53á80ř 3808211984

To auto na stlacenej vzduch je totalni kravina. Koupil to tata pokud vim vod toho frantika kerej to vyvijel uz x let na zpet. Staci se zamyslet a je jasny ze ucinnost takovyho systemu bude vyrazne horsi nez elektrika. Podle me je to marketingova sra...

Frantikum bych vubec zakazal vyrabet auta... ;)

0/0
24.2.2014 12:31

F26i10l52i26p 91T78ř34e60b83a 6493560358906

Hybrid je, a ještě nějakou dobu bude jediná reálná alternativa uhlovodíků, alespoň mimo západní (+Japonské) metropole.

Čistá elektřina vyžaduje síť nabíjecích stanic početně srovnatelnou se sítí čerpacích stanic benzinových, ovšem s mnohonásobně vyšší kapacitou (5 hodin dobíjení vs 5 minut čerpání), a to zase bude vyžadovat mnohonásobně vyšší marže, aby se vyplatilo nabíjecí stanice budovat komerčně. Společně s náklady na výrobu a likvidaci baterií a ropnou lobby pak máme před sebou ještě hodně dlouhou cestu, než naftu/benzín definitivně opustíme.

+1/0
24.2.2014 13:57

F93i17l64i91p 49T60ř76e79b41a 6413860528346

A nebo samozřejmě úplně jinou koncepci dopravy (např. elektrifikované dálnice), ale to je hudba budoucnosti ještě vzdálenější.

0/0
24.2.2014 13:58

J75a67r43o95m87í49r 23K35r31á67l 4540529364529

Naopak.  Hybrid má řadu výhod elektrického pohonu a jiné výhody klasického (např. množství energie v palivu, snadné doplňování, dojezd).

0/0
24.2.2014 15:05

J61o24s12e74f 36B64r12o85ž88k39a 6604402308447

Vodík má jednu, zatím obrovskou nevýhodu. Je problém s tepelnou izolací nádrže a zatím se nepodařilo najít takové materiály, aby z nádrže vozidla nemizel. Lze to dohledat na studijních pracích, třeba  BMW, které s tím koketuje delší dobu. Uvádí, že za týden zmizí až polovina obsahu u stojícího vozidla.

0/0
24.2.2014 16:35

I28v84o 67Ž64á72č67e12k 9650272869607

Že jsem tak smělý: jaké to má výhody? Ztráty musejí být nutně větší než při přenosu po drátech.

+2/0
24.2.2014 10:49

B16o21r64i72s 49S19y48k23o18r24a 4656387660

Presne tuto otazku som chcel nahodit aj ja... system bude asi znacne narocny a komplikovany v porovnani s obycajnym kablom. Vybudovat nabijaciu infrastrukturu x nasobne drahsie nez obycajne nabijacie stanice. Ale preco? kvoli 15 sekundam usetrenho casu na pripojenie kabla? Auto musi stat tak ci  tak...

0/0
24.2.2014 10:57

F60i87l31i89p 78T13ř44e56b29a 6783160468106

Výhoda je pohodlnost. Kdo každý den otvírá garáž, to asi neocení, ale kdo parkuje ve městě, nebude muset řešit poškozené zástrčky, ani vtipálky, kteří mu kabel v noci vytáhnou.

+1/0
24.2.2014 14:00

J88a79n 68F49r95o96l24í23k 6296520475234

Pro ženské úžasná výhoda, že neodjede s utrženou zásuvkou.:-P

0/0
24.2.2014 11:35

I48v29o 22Ž26á21č30e62k 9550102149837

Jo, ale zase musí zaparkovat v dost přesné poloze.

A ty "ženské" bych do toho netahal, znám dost chytrých žen, stejně jako tupých mužů.

+1/0
24.2.2014 11:43

V45l22a86d23i52m13í86r 42K57i35n49d29l 8676543676272

To jde řešit nějakým parkovacím asistentem. Postaví se před auto semafor jako v myčce. Popř. se dá udělat pole cívek a sepne se vždy ta s nejlepším činitelem vazby.

0/0
24.2.2014 13:45

R68o24b53e40r44t 83P75e39l83n32á39ř 3178571534

To neni tak docela pravda. I pri prenosu po dratech je treba menic ktery sam o sobe nebude mit vic nez 95%. V tomto pripade je menic evidentne tvoren samotnym "trafem" takze pokud je zde ucinnost 90%, je to oproti dratovemu prenosu horsi jen o 5% a to neni tak mnoho.

0/0
24.2.2014 12:13

V90l98a84d94i32m37í19r 82K71i19n42d19l 8886863986982

Pozor, tady nejde o trafo, ale o rezonanční obvod. Měnič tam potřeba určitě bude. A protože se účinnosti mezi sebou musí násobit, vyjde z toho bezkontakt rozhodně hůř. Na druhou stranu se nemusejí řešit konektory a tak a je to pohodlné :)

0/0
24.2.2014 13:47

F53i71l52i12p 92T40ř56e72b48a 6613460568386

Trafo také není nic jiného než rezonanční článek s magnetickým obvodem nakrátko. A IMO to bez trafa (resp. bez jádra) nepůjde.

Imo půjde defacto o  transformátor složený ze dvou sad C plechů, kdy jedna bude pod povrchem vozovky, a druhá bude umístěna v autě proti ní - dost možná pohyblivě. Tím by bylo možné jednak téměř dokonale uzavřít magnetický obvod, a jednak do jisté míry kompenzovat nepřesnost parkování.

Při použití vyšší frekvence (přes FM) by pak transformátor ani nemusel být moc velký.

0/0
24.2.2014 14:20

F29i72l78i84p 14T44ř49e44b72a 6313400188846

Vida, a jsem za blbce jen o pár komentářů níž :-)

0/0
24.2.2014 14:30

V52l43a97d34i94m87í40r 84K77i67n63d55l 8596593516222

On je problém právě ta vzduchová mezera. I při pár centimetrech je rozptyl tak velký, že se siločáry spíše vracejí zpět. Navíc systém se lépe chová při vyšších frekvencích, jak uvádíte. Plechy jdou použít tak max do 700 Hz a to je opravdu limit, pak neúměrně rostou ztráty. Dá se to kompenzovat použitím feritu, to je ale dost drahé a při větších vzdálenostech (řekněme > 3 cm) to opět selhává (vyzkoušeno). Proto se to celé realizuje vzduchovou vazbou, viz. již zmíněné witricity.

0/0
24.2.2014 15:07

R55o70b90e61r53t 51P45e62l34n83á52ř 3588641804

Clovece vzpamatujte se.. FM neni frekvencni pasmo ale druh modulace...

0/0
25.2.2014 9:37

R49o22b92e18r87t 23P74e23l66n57á25ř 3538501154

To jste spatne pochopil. Sekundar toho druheho teslaku je nastaven tak aby mel vystupni napeti na urovni pracovniho napeti vozu. Zadny dalsi menic uz pak potreba neni.

0/0
24.2.2014 14:35

V24l39a54d84i97m32í26r 60K48i55n40d11l 8966453106202

Jj, ale to by se muselo cele zařízení provozovat na 50 Hz a to by právě nefungovalo. Vazební cívky musejí mít co největší činitel jakosti.

0/0
24.2.2014 15:12

R45o80b29e96r28t 51P61e51l71n37á46ř 3418141424

Videl jste nekdy teslak? Mozna jste si vsiml ze se napaji pulzne ss napetim. Sitova frekvence tam nehraje roli protoze sitove napeti se nejprve usmerni. Ucinnost usmerneni u sitoveho napeti je temer 100%. Takze skutecne zadny menic potreba neni, pouze pwm regulator. Je to jako spinany zdroj pouze misto ferritoveho trafa jsou ty dva teslaky...

0/0
25.2.2014 9:35

D46a10v10i40d 47R94y39c67h60e42t63s88k73ý 9466761850250

To by mě zajímalo jestli to bude důchodcům tahat za kyčle nebo jenom mazat magnetická média.

+6/0
24.2.2014 10:11
Foto

P39e23t55r 22M44o33o53s 6862725767

Při jízdě bude krást víka od kanálů, než se definitivně zastaví;-D;-D;-D

+1/0
24.2.2014 10:49

M12i23l69a84n 83Š56v15a19g40r11o66v96s14k79ý 9762299865438

Bezdrátový plug-in :)

+1/0
24.2.2014 9:58

T39o76m24á73š 84K22u17c28h57a30ř 3117751568531

A jako bonus vám účinky toho elmag. pole vyléčí klouby a nahodí epilepsii.. ;-)

+4/0
24.2.2014 9:39

M73i28c37h54a90e57l 79K42o67n37e45č84n58ý 6412193759449

Zajímalo by mě, jakou to má účinnost? Tj. kolik % energie přivedené do vysílače je převedeno do akumulátorů v porovnání s klasickou metodou dobíjení drátem.?

+2/0
24.2.2014 9:06

J24i46r20i 57R94o61u37b38a57l 1768658976845

Podle dostupných informací by měla být účinnost AC (napájecí síť 230/400V) DC (v autě) 90%.

0/0
24.2.2014 9:32

M18i64c54h23a32e85l 52K32o38n39e62č95n19ý 6862383989629

To by nebylo špatnýR^

0/0
24.2.2014 11:15

I75v18o 81Ž85á85č39e45k 9940772659987

To by bylo špatný, protože po kabelu je to určitě víc. Nehledě na větší složitost a tudíž výrobní náklady.

0/0
24.2.2014 11:46

J26a43r80o23m43í82r 28K80r40á45l 4180339324219

Tak si spočítejte o kolik bude dražší auto, kolik stojí ten generátor a na kolik Vás vyjde ročně ta nižší účinnost.

0/0
24.2.2014 15:09
Foto

P85e16t56r 60P85r74o98c38h93á10z56k25a 3972316352184

Teoreticky možná ano,nebo někde v laboratoři.V praxi budou rádi když to bude nějakých 75%.A ještě bude spousta vlivů,které to mohou změnit.

0/0
24.2.2014 18:53

J27i53r30i 53R16o94u58b49a62l 1368678566675

No, přiznám se, že mě titulek (magnetická rezonance) také nejdříve nadzvedl, ale pak jsme si dal tu práci a propátral teorii a skutečně. Uvedený princip, který navazuje na Teslovy pokusy, byl propracován na MIT. Samozřejmě že jde o indukci, o tu jde v tomto případě vždy, ale pozor, nejde o princip klasického transformátoru s jen "větší" vzduchovou mezerou (tam by byla účinnost opravdu hodně malá), ale o dvojici vzduchových cívek (vysílací/přijímací), které jsou součástí "rezonančně vyladěného obvodu", což efektivitu přenosu energie značně zvyšuje. Takže magnetická indukce ano, ale s tím, že obvody, které pole generují jsou vyladěny do rezonance. Od toho ten termín "magnetická rezonance".

To, že terminologicky koliduje s magnetickou rezonancí (diagnostickým principem a zařízením v lékařství - MRI/NMR) vyplývá ze základního použitého principu (indukce) a z toho, že v obou případech se frekvence generujícího magnetické pole ladí tak, aby bylo dosaženo rezonance. V případě těch aut obvody antény přijímače a vysílače shodně a tak, aby byla přenášená energie co největší. V případě MRI/NMR tak, aby frekvence kolmého pole byla v rezonanci s vlastní frekvencí vodíku (toho je v těle nejvíce).

Nekamenujte tedy autora. Přeložil to správně a správné to taky je. To, že jsme si zvykli spojovat termín magnetická rezonance jen a pouze s diagnostickým lékařským postupem a zařízením, které ho provádí, je naše chyba.

Víte, když si myslím, že autor nemá pravdu, tak než ho začnu napadat, dám si práci, a zjistím si, zda to nejsem já, který se tentokrát mýlí.

+24/0
24.2.2014 7:54

J27i66r84i 58R73o10u32b88a44l 1918898986865

Komu se nechce hledat: http://www.witricity.com/ a nebo ještě konkrétněji: http://www.witricity.com/pdfs/highly-resonant-power-transfer-kesler-witricity-2013.pdf

+1/0
24.2.2014 8:15

J48i79r65i 27R83o96u54b32a27l 1638138786145

Další obrázek: http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/heres-how-the-toyota-wireless-charging-will-work-video-76799-7.jpg?1392288136

+1/0
24.2.2014 8:21

O89n57d16ř97e59j 16S51t70a75r42o71c66h 5340303132284

R^

0/0
24.2.2014 9:03

R81o61b39e53r29t 55P77e82l44n51á69ř 3128441984

Diky, tusil sem ze pude o teslak ale vcera vnoci se mi to uz nechtelo hledat.

V minulosti sem narazil na netu ohledne teslaku na experimenty co delal amater a tvrdil tam ze se mu podarilo dosahnout ucinnosti pres 50% pri vzdalenosti okolo dvou metru coz je myslim velice slusny vysledek. Klasicky trafo na 50Hz muze mit pri tomto vykonu klidne pres 95%. Skoda ze tady tu ucinnost neuvadej...

0/0
24.2.2014 10:34

J12i81r79i 68R20o73u82b46a42l 1828578256725

Na www.witricity.com (to je to řešení, které použila Toyota) se uvádí celková účinnost 90%. Vzdálenost antén je do 20 cm.

0/0
24.2.2014 10:38

R46o93b60e59r75t 51P14e45l12n72á35ř 3838431784

To by i docela odpovidalo. Zajimala by me jeste pracovni frekvence, pocitam ze to budou desitky kHz.

0/0
24.2.2014 12:02

J33i62r17i 45R49o36u75b40a88l 1858648206385

Operating Frequency145 kHz, nominalLateral Positional Tolerance±20 cm in vehicle side to side axis

±10 cm in vehicle bumper to bumper axisOutput PowerDC: 300 watts-3.3 kilowatts, continuously variableOutput VoltageDC: 350 VDC- 400 VDC at 3.3 kW, 18 cm resonator-resonator distance

0/0
24.2.2014 18:02

V45l45a29d55i94m14í82r 41K87i82n91d93l 8596393636102

Předně bych rád upřesnil, že to nejsou antény. Nazval bych to spíše vázaným rezonančním obvodem. Účinnost se odvíjí od geometrie cívek a použité frekvence. Samozřejmě, že čím vyšší frekvence, tím lepší. Z hlediska výkonových limitů se nedá jít nad cca 200 kHz (blbě by se to usměrňovalo). Jak jsem uvedl, rozhodující (zjednodušeně řečeno) je geometrie, kdy hlavní vliv má činitel jakosti cívek (frekvence, činný odpor, indukčnost + zátěž). Prozatím provedené experimenty dosahují účinnosti 92 % na vzdálenost cca 30 cm (jde o účinnost samotné vazby). Správným uspořádáním je však možné dělat kouzla, takž se předpokládá další vylepšení :). Je samozřejmě možné systém s dílčími změnami provozovat i na vyšších frekvencích (ISM pásmo 13.56 MHz), kde bude účinnost dostatečně vysoká i na vyšších vzdálenostech, ale pro vysoké výkony to použít nejde.

0/0
24.2.2014 12:42

J18i53r83i 75R94o58u82b34a46l 1178888956165

No, já nevím, nechci se dohadovat, ono je to v podstatě marginální, ale za mých mladých let jsme pro takovou konstrukci u AM příjmu používali termín "rámová anténa". Ale je fakt, že i tehdy jsme byli teoretiky upozorňování, že je to vlastně laděný (v tom případě paralelní) obvod s "velkou cívkou". Každopádně jsme ve shodě co se týče funkce... :-)

0/0
24.2.2014 14:09

V15l73a93d65i23m68í10r 82K27i39n79d60l 8476443796242

jojo, máte pravdu :) ... napsal jsem to právě proto, že jsem byl také několikrát kárán za termín anténa :) radioamatéři to zkrátka moc řeší :)

0/0
24.2.2014 15:14

T51o89m95a22š 39P79o42k79o44r43n85ý 6618935182873

R^

0/0
24.2.2014 10:36
Foto

P24e85t34r 82P18r97o37c45h70á63z26k90a 3242146242574

Myslím,že účinost toho systému nebude rozhodně víc jak 80%.Zatím pokud je mi známo to spolehlivě fungovalo při výkonech kolem 100W což je moc málo na nabíjení aut.Aby mělo celé zařízení smysl pak by bylo dobré dobíjet s jedné stanice více aut.To by nebyl problém,každé,které bude mít naladěný stejný rezonanční kmitočet se bude moci připojit.Podstatná bude vzdálenost na kterou to celé bude fungovat.20cm jak se někde uvádí je neskutečně málo.To je důvod,proč Tesla tento systém nakonec zavrhnul.Stále si myslím,že vodivé propojení je lepší a ztráty jsou minimální.Ono je jedno jakou síť budujete.Zda indukční,rezonanční,nebo vodivou.Co se týká nákladů tak to bude stejné.

0/0
24.2.2014 11:24

R24o13b19e93r27t 92P83e75l34n41á24ř 3318791824

Ja bych to nezavrhoval. I kdyz jsem taky spis pro jednoduche reseni a zasuvka je proste zasuvka. Ale diky tomu ze se o tu technologiji zajima automobilovy prumysl tak je velka sance ze se to zdokonali a pouzije jinde tak jako se to stalo u jinejch veci, napriklad xenonky a podobne...

0/0
24.2.2014 12:07

F48i88l18i51p 65T74ř22e60b70a 6263240538356

xenonkyRv

0/0
24.2.2014 14:32

R57o22b88e27r75t 29P84e71l57n83á23ř 3698311114

Xenonky se docela dost pouzivaji i v jinych oblastech a automobilovy prumysl je vyrazne zlevnil a zdokonalil...

0/0
25.2.2014 9:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.