Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jde to i bez drátů. Toyota začíná nabíjet auta magnetickou rezonancí

Japonská automobilka Toyota začíná koncem února s praktickými testy bezdrátového dobíjení vozů poháněných elektřinou. Testovací skupina tří plug-in hybridních priusů má rok sbírat praktické zkušenosti, automobilka pak chce co nejdříve tuto technologii nabídnout koncovým zákazníkům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76a42r88e65k 58H22r90u80b59y 6247672111628

Parada, treba by se ridici (a predevsimridicky ;-)) konecne naucili respektovat cary na parkovistich ;-)

+1/0
24.2.2014 12:40

V57l50a36s71t19i78m39i43l 38T34e48n98c61e83r 4690890537910

No nevím... Ještě chvíli počkám a zatím budu do svého vehiklu lít benzín.

+3/0
24.2.2014 11:04

P25e85t20r 58M22i10c30h77a41l 2600254741972

Hybrid je stejně slepá ulička. Bude se muset přejít na čistě elektrický pohon a je jedno, jestli to budou palivové články nebo vysokokapacitní akumulátory, aby se dojezd aut zvýšil na přijatelných cca 500 km včetně svícení, topení apod. Další variantou je použití vodíku jako paliva pro spalovací motor. Bohužel jeho výroba je zatím poměrně energeticky náročná. Ale mohly by ho vyrábět solární parky, aspoň by nám nedodávaly předraženou dotovanou elektřinu (a vodík nikdo nedotuje).

0/0
24.2.2014 10:59


J44a53n 97F63r32o51l28í92k 6506570315484

Jen co se vyřeší pár drobností jako například skladování vodíku, cena palivových článků nebo vynález těch vysokokapacitních akumulátorů. Jen pro Vaši informaci. Frantíci (Citroen) ze zoufalství vyvíjejí automobil na stlačený vzduch. Nějak jim ta elektrika a vodík nevoní.:-P Proč asi?

0/0
24.2.2014 11:38

R18o49b65e96r37t 31P89e16l32n52á24ř 3518981384

To auto na stlacenej vzduch je totalni kravina. Koupil to tata pokud vim vod toho frantika kerej to vyvijel uz x let na zpet. Staci se zamyslet a je jasny ze ucinnost takovyho systemu bude vyrazne horsi nez elektrika. Podle me je to marketingova sra...

Frantikum bych vubec zakazal vyrabet auta... ;)

0/0
24.2.2014 12:31

F35i50l40i47p 77T28ř63e36b13a 6553620308476

Hybrid je, a ještě nějakou dobu bude jediná reálná alternativa uhlovodíků, alespoň mimo západní (+Japonské) metropole.

Čistá elektřina vyžaduje síť nabíjecích stanic početně srovnatelnou se sítí čerpacích stanic benzinových, ovšem s mnohonásobně vyšší kapacitou (5 hodin dobíjení vs 5 minut čerpání), a to zase bude vyžadovat mnohonásobně vyšší marže, aby se vyplatilo nabíjecí stanice budovat komerčně. Společně s náklady na výrobu a likvidaci baterií a ropnou lobby pak máme před sebou ještě hodně dlouhou cestu, než naftu/benzín definitivně opustíme.

+1/0
24.2.2014 13:57

F48i35l97i73p 38T88ř20e14b60a 6633800138396

A nebo samozřejmě úplně jinou koncepci dopravy (např. elektrifikované dálnice), ale to je hudba budoucnosti ještě vzdálenější.

0/0
24.2.2014 13:58

J35a67r75o91m38í55r 64K92r25á76l 4610139784129

Naopak.  Hybrid má řadu výhod elektrického pohonu a jiné výhody klasického (např. množství energie v palivu, snadné doplňování, dojezd).

0/0
24.2.2014 15:05

J83o81s45e20f 43B17r83o51ž80k33a 6784852628877

Vodík má jednu, zatím obrovskou nevýhodu. Je problém s tepelnou izolací nádrže a zatím se nepodařilo najít takové materiály, aby z nádrže vozidla nemizel. Lze to dohledat na studijních pracích, třeba  BMW, které s tím koketuje delší dobu. Uvádí, že za týden zmizí až polovina obsahu u stojícího vozidla.

0/0
24.2.2014 16:35

I34v74o 86Ž59á43č48e91k 9940592219277

Že jsem tak smělý: jaké to má výhody? Ztráty musejí být nutně větší než při přenosu po drátech.

+2/0
24.2.2014 10:49

B17o65r53i32s 57S45y69k58o85r35a 4316247530

Presne tuto otazku som chcel nahodit aj ja... system bude asi znacne narocny a komplikovany v porovnani s obycajnym kablom. Vybudovat nabijaciu infrastrukturu x nasobne drahsie nez obycajne nabijacie stanice. Ale preco? kvoli 15 sekundam usetrenho casu na pripojenie kabla? Auto musi stat tak ci  tak...

0/0
24.2.2014 10:57

F47i94l54i83p 86T51ř23e51b92a 6753680498896

Výhoda je pohodlnost. Kdo každý den otvírá garáž, to asi neocení, ale kdo parkuje ve městě, nebude muset řešit poškozené zástrčky, ani vtipálky, kteří mu kabel v noci vytáhnou.

+1/0
24.2.2014 14:00

J12a68n 40F20r87o31l33í91k 6356500395284

Pro ženské úžasná výhoda, že neodjede s utrženou zásuvkou.:-P

0/0
24.2.2014 11:35

I32v86o 18Ž36á75č62e12k 9600432219477

Jo, ale zase musí zaparkovat v dost přesné poloze.

A ty "ženské" bych do toho netahal, znám dost chytrých žen, stejně jako tupých mužů.

+1/0
24.2.2014 11:43

V17l97a74d23i89m84í82r 66K43i11n28d75l 8466103896602

To jde řešit nějakým parkovacím asistentem. Postaví se před auto semafor jako v myčce. Popř. se dá udělat pole cívek a sepne se vždy ta s nejlepším činitelem vazby.

0/0
24.2.2014 13:45

R21o54b24e64r63t 64P15e24l27n22á65ř 3888561894

To neni tak docela pravda. I pri prenosu po dratech je treba menic ktery sam o sobe nebude mit vic nez 95%. V tomto pripade je menic evidentne tvoren samotnym "trafem" takze pokud je zde ucinnost 90%, je to oproti dratovemu prenosu horsi jen o 5% a to neni tak mnoho.

0/0
24.2.2014 12:13

V35l26a21d60i54m44í64r 53K17i18n98d25l 8126693816102

Pozor, tady nejde o trafo, ale o rezonanční obvod. Měnič tam potřeba určitě bude. A protože se účinnosti mezi sebou musí násobit, vyjde z toho bezkontakt rozhodně hůř. Na druhou stranu se nemusejí řešit konektory a tak a je to pohodlné :)

0/0
24.2.2014 13:47

F77i52l53i52p 92T60ř95e76b28a 6933200528786

Trafo také není nic jiného než rezonanční článek s magnetickým obvodem nakrátko. A IMO to bez trafa (resp. bez jádra) nepůjde.

Imo půjde defacto o  transformátor složený ze dvou sad C plechů, kdy jedna bude pod povrchem vozovky, a druhá bude umístěna v autě proti ní - dost možná pohyblivě. Tím by bylo možné jednak téměř dokonale uzavřít magnetický obvod, a jednak do jisté míry kompenzovat nepřesnost parkování.

Při použití vyšší frekvence (přes FM) by pak transformátor ani nemusel být moc velký.

0/0
24.2.2014 14:20

F80i74l65i85p 64T43ř98e92b68a 6293980218966

Vida, a jsem za blbce jen o pár komentářů níž :-)

0/0
24.2.2014 14:30

V16l27a96d63i28m73í88r 37K67i57n36d70l 8426653256832

On je problém právě ta vzduchová mezera. I při pár centimetrech je rozptyl tak velký, že se siločáry spíše vracejí zpět. Navíc systém se lépe chová při vyšších frekvencích, jak uvádíte. Plechy jdou použít tak max do 700 Hz a to je opravdu limit, pak neúměrně rostou ztráty. Dá se to kompenzovat použitím feritu, to je ale dost drahé a při větších vzdálenostech (řekněme > 3 cm) to opět selhává (vyzkoušeno). Proto se to celé realizuje vzduchovou vazbou, viz. již zmíněné witricity.

0/0
24.2.2014 15:07

R36o50b53e10r37t 36P33e58l25n15á47ř 3118101184

Clovece vzpamatujte se.. FM neni frekvencni pasmo ale druh modulace...

0/0
25.2.2014 9:37

R32o53b40e94r53t 77P78e64l74n46á62ř 3518231274

To jste spatne pochopil. Sekundar toho druheho teslaku je nastaven tak aby mel vystupni napeti na urovni pracovniho napeti vozu. Zadny dalsi menic uz pak potreba neni.

0/0
24.2.2014 14:35

V38l25a32d77i82m19í42r 78K54i20n69d78l 8936473476222

Jj, ale to by se muselo cele zařízení provozovat na 50 Hz a to by právě nefungovalo. Vazební cívky musejí mít co největší činitel jakosti.

0/0
24.2.2014 15:12

R35o87b36e58r34t 82P39e46l22n46á14ř 3708741174

Videl jste nekdy teslak? Mozna jste si vsiml ze se napaji pulzne ss napetim. Sitova frekvence tam nehraje roli protoze sitove napeti se nejprve usmerni. Ucinnost usmerneni u sitoveho napeti je temer 100%. Takze skutecne zadny menic potreba neni, pouze pwm regulator. Je to jako spinany zdroj pouze misto ferritoveho trafa jsou ty dva teslaky...

0/0
25.2.2014 9:35

D47a84v23i16d 29R10y82c69h27e90t75s53k98ý 9296341730830

To by mě zajímalo jestli to bude důchodcům tahat za kyčle nebo jenom mazat magnetická média.

+6/0
24.2.2014 10:11
Foto

P41e26t62r 21M74o24o63s 6912555847

Při jízdě bude krást víka od kanálů, než se definitivně zastaví;-D;-D;-D

+1/0
24.2.2014 10:49

M56i49l18a96n 23Š78v33a55g14r78o79v21s72k75ý 9722279845418

Bezdrátový plug-in :)

+1/0
24.2.2014 9:58

T26o90m51á10š 24K15u72c53h32a41ř 3597881588771

A jako bonus vám účinky toho elmag. pole vyléčí klouby a nahodí epilepsii.. ;-)

+4/0
24.2.2014 9:39

M40i30c62h70a38e64l 58K74o88n48e67č90n78ý 6122103479349

Zajímalo by mě, jakou to má účinnost? Tj. kolik % energie přivedené do vysílače je převedeno do akumulátorů v porovnání s klasickou metodou dobíjení drátem.?

+2/0
24.2.2014 9:06

J85i94r53i 86R58o20u56b35a12l 1338688556915

Podle dostupných informací by měla být účinnost AC (napájecí síť 230/400V) DC (v autě) 90%.

0/0
24.2.2014 9:32

M95i24c29h12a80e51l 23K11o88n30e82č51n12ý 6122413339369

To by nebylo špatnýR^

0/0
24.2.2014 11:15

I69v52o 83Ž17á72č92e14k 9890802209167

To by bylo špatný, protože po kabelu je to určitě víc. Nehledě na větší složitost a tudíž výrobní náklady.

0/0
24.2.2014 11:46

J45a35r40o88m28í95r 52K53r70á76l 4310589344329

Tak si spočítejte o kolik bude dražší auto, kolik stojí ten generátor a na kolik Vás vyjde ročně ta nižší účinnost.

0/0
24.2.2014 15:09
Foto

P96e74t70r 45P56r18o24c11h75á63z26k70a 3842326302244

Teoreticky možná ano,nebo někde v laboratoři.V praxi budou rádi když to bude nějakých 75%.A ještě bude spousta vlivů,které to mohou změnit.

0/0
24.2.2014 18:53

J21i10r40i 17R65o63u88b92a33l 1158588876615

No, přiznám se, že mě titulek (magnetická rezonance) také nejdříve nadzvedl, ale pak jsme si dal tu práci a propátral teorii a skutečně. Uvedený princip, který navazuje na Teslovy pokusy, byl propracován na MIT. Samozřejmě že jde o indukci, o tu jde v tomto případě vždy, ale pozor, nejde o princip klasického transformátoru s jen "větší" vzduchovou mezerou (tam by byla účinnost opravdu hodně malá), ale o dvojici vzduchových cívek (vysílací/přijímací), které jsou součástí "rezonančně vyladěného obvodu", což efektivitu přenosu energie značně zvyšuje. Takže magnetická indukce ano, ale s tím, že obvody, které pole generují jsou vyladěny do rezonance. Od toho ten termín "magnetická rezonance".

To, že terminologicky koliduje s magnetickou rezonancí (diagnostickým principem a zařízením v lékařství - MRI/NMR) vyplývá ze základního použitého principu (indukce) a z toho, že v obou případech se frekvence generujícího magnetické pole ladí tak, aby bylo dosaženo rezonance. V případě těch aut obvody antény přijímače a vysílače shodně a tak, aby byla přenášená energie co největší. V případě MRI/NMR tak, aby frekvence kolmého pole byla v rezonanci s vlastní frekvencí vodíku (toho je v těle nejvíce).

Nekamenujte tedy autora. Přeložil to správně a správné to taky je. To, že jsme si zvykli spojovat termín magnetická rezonance jen a pouze s diagnostickým lékařským postupem a zařízením, které ho provádí, je naše chyba.

Víte, když si myslím, že autor nemá pravdu, tak než ho začnu napadat, dám si práci, a zjistím si, zda to nejsem já, který se tentokrát mýlí.

+24/0
24.2.2014 7:54

J59i48r92i 59R83o75u28b43a54l 1338128906445

Komu se nechce hledat: http://www.witricity.com/ a nebo ještě konkrétněji: http://www.witricity.com/pdfs/highly-resonant-power-transfer-kesler-witricity-2013.pdf

+1/0
24.2.2014 8:15

J59i76r72i 56R21o29u32b56a64l 1318288276655

Další obrázek: http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/heres-how-the-toyota-wireless-charging-will-work-video-76799-7.jpg?1392288136

+1/0
24.2.2014 8:21

O43n84d77ř22e51j 58S36t48a25r24o32c21h 5100563122804

R^

0/0
24.2.2014 9:03

R66o75b38e25r30t 14P22e29l75n92á38ř 3648151934

Diky, tusil sem ze pude o teslak ale vcera vnoci se mi to uz nechtelo hledat.

V minulosti sem narazil na netu ohledne teslaku na experimenty co delal amater a tvrdil tam ze se mu podarilo dosahnout ucinnosti pres 50% pri vzdalenosti okolo dvou metru coz je myslim velice slusny vysledek. Klasicky trafo na 50Hz muze mit pri tomto vykonu klidne pres 95%. Skoda ze tady tu ucinnost neuvadej...

0/0
24.2.2014 10:34

J27i74r41i 27R42o42u64b41a81l 1528638946435

Na www.witricity.com (to je to řešení, které použila Toyota) se uvádí celková účinnost 90%. Vzdálenost antén je do 20 cm.

0/0
24.2.2014 10:38

R61o50b44e21r72t 29P74e97l54n88á11ř 3458381714

To by i docela odpovidalo. Zajimala by me jeste pracovni frekvence, pocitam ze to budou desitky kHz.

0/0
24.2.2014 12:02

J57i45r57i 29R71o43u31b95a56l 1798818236695

Operating Frequency145 kHz, nominalLateral Positional Tolerance±20 cm in vehicle side to side axis

±10 cm in vehicle bumper to bumper axisOutput PowerDC: 300 watts-3.3 kilowatts, continuously variableOutput VoltageDC: 350 VDC- 400 VDC at 3.3 kW, 18 cm resonator-resonator distance

0/0
24.2.2014 18:02

V25l34a92d84i61m35í69r 60K78i40n80d65l 8446393946712

Předně bych rád upřesnil, že to nejsou antény. Nazval bych to spíše vázaným rezonančním obvodem. Účinnost se odvíjí od geometrie cívek a použité frekvence. Samozřejmě, že čím vyšší frekvence, tím lepší. Z hlediska výkonových limitů se nedá jít nad cca 200 kHz (blbě by se to usměrňovalo). Jak jsem uvedl, rozhodující (zjednodušeně řečeno) je geometrie, kdy hlavní vliv má činitel jakosti cívek (frekvence, činný odpor, indukčnost + zátěž). Prozatím provedené experimenty dosahují účinnosti 92 % na vzdálenost cca 30 cm (jde o účinnost samotné vazby). Správným uspořádáním je však možné dělat kouzla, takž se předpokládá další vylepšení :). Je samozřejmě možné systém s dílčími změnami provozovat i na vyšších frekvencích (ISM pásmo 13.56 MHz), kde bude účinnost dostatečně vysoká i na vyšších vzdálenostech, ale pro vysoké výkony to použít nejde.

0/0
24.2.2014 12:42

J85i39r81i 13R69o17u94b33a32l 1918618216655

No, já nevím, nechci se dohadovat, ono je to v podstatě marginální, ale za mých mladých let jsme pro takovou konstrukci u AM příjmu používali termín "rámová anténa". Ale je fakt, že i tehdy jsme byli teoretiky upozorňování, že je to vlastně laděný (v tom případě paralelní) obvod s "velkou cívkou". Každopádně jsme ve shodě co se týče funkce... :-)

0/0
24.2.2014 14:09

V92l64a39d58i59m59í73r 61K14i49n19d68l 8216773156752

jojo, máte pravdu :) ... napsal jsem to právě proto, že jsem byl také několikrát kárán za termín anténa :) radioamatéři to zkrátka moc řeší :)

0/0
24.2.2014 15:14

T63o36m13a35š 33P70o49k98o20r98n18ý 6388685612693

R^

0/0
24.2.2014 10:36
Foto

P73e58t93r 84P74r51o16c84h79á31z20k80a 3892716442574

Myslím,že účinost toho systému nebude rozhodně víc jak 80%.Zatím pokud je mi známo to spolehlivě fungovalo při výkonech kolem 100W což je moc málo na nabíjení aut.Aby mělo celé zařízení smysl pak by bylo dobré dobíjet s jedné stanice více aut.To by nebyl problém,každé,které bude mít naladěný stejný rezonanční kmitočet se bude moci připojit.Podstatná bude vzdálenost na kterou to celé bude fungovat.20cm jak se někde uvádí je neskutečně málo.To je důvod,proč Tesla tento systém nakonec zavrhnul.Stále si myslím,že vodivé propojení je lepší a ztráty jsou minimální.Ono je jedno jakou síť budujete.Zda indukční,rezonanční,nebo vodivou.Co se týká nákladů tak to bude stejné.

0/0
24.2.2014 11:24

R38o89b56e68r65t 57P85e42l32n25á39ř 3488591514

Ja bych to nezavrhoval. I kdyz jsem taky spis pro jednoduche reseni a zasuvka je proste zasuvka. Ale diky tomu ze se o tu technologiji zajima automobilovy prumysl tak je velka sance ze se to zdokonali a pouzije jinde tak jako se to stalo u jinejch veci, napriklad xenonky a podobne...

0/0
24.2.2014 12:07

F45i92l51i79p 45T19ř27e92b39a 6343560508336

xenonkyRv

0/0
24.2.2014 14:32

R14o23b88e59r36t 75P50e78l47n21á92ř 3148251714

Xenonky se docela dost pouzivaji i v jinych oblastech a automobilovy prumysl je vyrazne zlevnil a zdokonalil...

0/0
25.2.2014 9:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.