Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jde to i bez drátů. Toyota začíná nabíjet auta magnetickou rezonancí

Japonská automobilka Toyota začíná koncem února s praktickými testy bezdrátového dobíjení vozů poháněných elektřinou. Testovací skupina tří plug-in hybridních priusů má rok sbírat praktické zkušenosti, automobilka pak chce co nejdříve tuto technologii nabídnout koncovým zákazníkům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M36a42r51e24k 69H95r74u94b19y 6677592721988

Parada, treba by se ridici (a predevsimridicky ;-)) konecne naucili respektovat cary na parkovistich ;-)

+1/0
24.2.2014 12:40

V10l64a92s19t59i43m13i96l 80T52e42n87c55e34r 4470600917320

No nevím... Ještě chvíli počkám a zatím budu do svého vehiklu lít benzín.

+3/0
24.2.2014 11:04

P96e51t95r 29M39i93c16h26a39l 2120804291872

Hybrid je stejně slepá ulička. Bude se muset přejít na čistě elektrický pohon a je jedno, jestli to budou palivové články nebo vysokokapacitní akumulátory, aby se dojezd aut zvýšil na přijatelných cca 500 km včetně svícení, topení apod. Další variantou je použití vodíku jako paliva pro spalovací motor. Bohužel jeho výroba je zatím poměrně energeticky náročná. Ale mohly by ho vyrábět solární parky, aspoň by nám nedodávaly předraženou dotovanou elektřinu (a vodík nikdo nedotuje).

0/0
24.2.2014 10:59

J45a14n 78F95r81o19l60í52k 6356550455544

Jen co se vyřeší pár drobností jako například skladování vodíku, cena palivových článků nebo vynález těch vysokokapacitních akumulátorů. Jen pro Vaši informaci. Frantíci (Citroen) ze zoufalství vyvíjejí automobil na stlačený vzduch. Nějak jim ta elektrika a vodík nevoní.:-P Proč asi?

0/0
24.2.2014 11:38

R88o18b35e23r71t 36P43e26l44n61á31ř 3128791354

To auto na stlacenej vzduch je totalni kravina. Koupil to tata pokud vim vod toho frantika kerej to vyvijel uz x let na zpet. Staci se zamyslet a je jasny ze ucinnost takovyho systemu bude vyrazne horsi nez elektrika. Podle me je to marketingova sra...

Frantikum bych vubec zakazal vyrabet auta... ;)

0/0
24.2.2014 12:31

F98i13l43i13p 11T26ř61e64b96a 6823760388656

Hybrid je, a ještě nějakou dobu bude jediná reálná alternativa uhlovodíků, alespoň mimo západní (+Japonské) metropole.

Čistá elektřina vyžaduje síť nabíjecích stanic početně srovnatelnou se sítí čerpacích stanic benzinových, ovšem s mnohonásobně vyšší kapacitou (5 hodin dobíjení vs 5 minut čerpání), a to zase bude vyžadovat mnohonásobně vyšší marže, aby se vyplatilo nabíjecí stanice budovat komerčně. Společně s náklady na výrobu a likvidaci baterií a ropnou lobby pak máme před sebou ještě hodně dlouhou cestu, než naftu/benzín definitivně opustíme.

+1/0
24.2.2014 13:57

F50i41l79i71p 95T60ř74e49b84a 6793120678746

A nebo samozřejmě úplně jinou koncepci dopravy (např. elektrifikované dálnice), ale to je hudba budoucnosti ještě vzdálenější.

0/0
24.2.2014 13:58

J46a12r52o82m82í75r 26K56r20á56l 4180319534299

Naopak.  Hybrid má řadu výhod elektrického pohonu a jiné výhody klasického (např. množství energie v palivu, snadné doplňování, dojezd).

0/0
24.2.2014 15:05

J91o34s21e52f 46B43r69o92ž84k64a 6884352518147

Vodík má jednu, zatím obrovskou nevýhodu. Je problém s tepelnou izolací nádrže a zatím se nepodařilo najít takové materiály, aby z nádrže vozidla nemizel. Lze to dohledat na studijních pracích, třeba  BMW, které s tím koketuje delší dobu. Uvádí, že za týden zmizí až polovina obsahu u stojícího vozidla.

0/0
24.2.2014 16:35

I84v23o 32Ž41á44č35e78k 9580222239987

Že jsem tak smělý: jaké to má výhody? Ztráty musejí být nutně větší než při přenosu po drátech.

+2/0
24.2.2014 10:49

B10o21r19i39s 83S70y50k51o41r81a 4246727360

Presne tuto otazku som chcel nahodit aj ja... system bude asi znacne narocny a komplikovany v porovnani s obycajnym kablom. Vybudovat nabijaciu infrastrukturu x nasobne drahsie nez obycajne nabijacie stanice. Ale preco? kvoli 15 sekundam usetrenho casu na pripojenie kabla? Auto musi stat tak ci  tak...

0/0
24.2.2014 10:57

F65i34l15i53p 26T86ř92e57b34a 6213700968346

Výhoda je pohodlnost. Kdo každý den otvírá garáž, to asi neocení, ale kdo parkuje ve městě, nebude muset řešit poškozené zástrčky, ani vtipálky, kteří mu kabel v noci vytáhnou.

+1/0
24.2.2014 14:00

J76a85n 28F49r42o22l97í53k 6456310605624

Pro ženské úžasná výhoda, že neodjede s utrženou zásuvkou.:-P

0/0
24.2.2014 11:35

I11v92o 48Ž83á19č31e70k 9490952749207

Jo, ale zase musí zaparkovat v dost přesné poloze.

A ty "ženské" bych do toho netahal, znám dost chytrých žen, stejně jako tupých mužů.

+1/0
24.2.2014 11:43

V29l34a41d34i29m51í75r 10K48i42n59d93l 8636323906492

To jde řešit nějakým parkovacím asistentem. Postaví se před auto semafor jako v myčce. Popř. se dá udělat pole cívek a sepne se vždy ta s nejlepším činitelem vazby.

0/0
24.2.2014 13:45

R11o74b82e30r12t 54P90e25l92n53á72ř 3248891984

To neni tak docela pravda. I pri prenosu po dratech je treba menic ktery sam o sobe nebude mit vic nez 95%. V tomto pripade je menic evidentne tvoren samotnym "trafem" takze pokud je zde ucinnost 90%, je to oproti dratovemu prenosu horsi jen o 5% a to neni tak mnoho.

0/0
24.2.2014 12:13

V56l37a11d74i97m24í10r 87K77i11n68d31l 8216293506982

Pozor, tady nejde o trafo, ale o rezonanční obvod. Měnič tam potřeba určitě bude. A protože se účinnosti mezi sebou musí násobit, vyjde z toho bezkontakt rozhodně hůř. Na druhou stranu se nemusejí řešit konektory a tak a je to pohodlné :)

0/0
24.2.2014 13:47

F84i60l28i81p 68T73ř22e54b18a 6743430268406

Trafo také není nic jiného než rezonanční článek s magnetickým obvodem nakrátko. A IMO to bez trafa (resp. bez jádra) nepůjde.

Imo půjde defacto o  transformátor složený ze dvou sad C plechů, kdy jedna bude pod povrchem vozovky, a druhá bude umístěna v autě proti ní - dost možná pohyblivě. Tím by bylo možné jednak téměř dokonale uzavřít magnetický obvod, a jednak do jisté míry kompenzovat nepřesnost parkování.

Při použití vyšší frekvence (přes FM) by pak transformátor ani nemusel být moc velký.

0/0
24.2.2014 14:20

F75i77l61i19p 48T85ř31e91b87a 6333750488236

Vida, a jsem za blbce jen o pár komentářů níž :-)

0/0
24.2.2014 14:30

V96l81a60d79i42m70í73r 93K68i21n94d17l 8406813256552

On je problém právě ta vzduchová mezera. I při pár centimetrech je rozptyl tak velký, že se siločáry spíše vracejí zpět. Navíc systém se lépe chová při vyšších frekvencích, jak uvádíte. Plechy jdou použít tak max do 700 Hz a to je opravdu limit, pak neúměrně rostou ztráty. Dá se to kompenzovat použitím feritu, to je ale dost drahé a při větších vzdálenostech (řekněme > 3 cm) to opět selhává (vyzkoušeno). Proto se to celé realizuje vzduchovou vazbou, viz. již zmíněné witricity.

0/0
24.2.2014 15:07

R66o33b79e83r56t 12P32e16l21n72á43ř 3298161964

Clovece vzpamatujte se.. FM neni frekvencni pasmo ale druh modulace...

0/0
25.2.2014 9:37

R37o51b43e55r76t 40P93e37l42n72á51ř 3458161654

To jste spatne pochopil. Sekundar toho druheho teslaku je nastaven tak aby mel vystupni napeti na urovni pracovniho napeti vozu. Zadny dalsi menic uz pak potreba neni.

0/0
24.2.2014 14:35

V65l12a18d13i15m46í30r 10K95i63n65d94l 8586533686692

Jj, ale to by se muselo cele zařízení provozovat na 50 Hz a to by právě nefungovalo. Vazební cívky musejí mít co největší činitel jakosti.

0/0
24.2.2014 15:12

R37o54b87e71r83t 53P73e83l15n84á61ř 3398891174

Videl jste nekdy teslak? Mozna jste si vsiml ze se napaji pulzne ss napetim. Sitova frekvence tam nehraje roli protoze sitove napeti se nejprve usmerni. Ucinnost usmerneni u sitoveho napeti je temer 100%. Takze skutecne zadny menic potreba neni, pouze pwm regulator. Je to jako spinany zdroj pouze misto ferritoveho trafa jsou ty dva teslaky...

0/0
25.2.2014 9:35

D42a21v94i66d 50R19y64c39h23e68t75s36k55ý 9786881810810

To by mě zajímalo jestli to bude důchodcům tahat za kyčle nebo jenom mazat magnetická média.

+6/0
24.2.2014 10:11
Foto

P49e68t72r 44M95o57o44s 6802215387

Při jízdě bude krást víka od kanálů, než se definitivně zastaví;-D;-D;-D

+1/0
24.2.2014 10:49

M33i97l30a84n 90Š19v87a31g54r98o90v13s59k14ý 9972419285958

Bezdrátový plug-in :)

+1/0
24.2.2014 9:58

T93o93m32á12š 21K69u27c72h45a63ř 3607841388791

A jako bonus vám účinky toho elmag. pole vyléčí klouby a nahodí epilepsii.. ;-)

+4/0
24.2.2014 9:39

M40i41c91h83a83e27l 66K57o44n81e89č46n18ý 6672463649389

Zajímalo by mě, jakou to má účinnost? Tj. kolik % energie přivedené do vysílače je převedeno do akumulátorů v porovnání s klasickou metodou dobíjení drátem.?

+2/0
24.2.2014 9:06

J48i33r23i 44R38o74u28b72a30l 1908258846895

Podle dostupných informací by měla být účinnost AC (napájecí síť 230/400V) DC (v autě) 90%.

0/0
24.2.2014 9:32

M48i16c73h78a73e65l 48K44o21n39e40č45n59ý 6492223749619

To by nebylo špatnýR^

0/0
24.2.2014 11:15

I59v35o 79Ž35á21č60e24k 9450112659737

To by bylo špatný, protože po kabelu je to určitě víc. Nehledě na větší složitost a tudíž výrobní náklady.

0/0
24.2.2014 11:46

J20a62r35o51m71í53r 43K82r71á39l 4920799264929

Tak si spočítejte o kolik bude dražší auto, kolik stojí ten generátor a na kolik Vás vyjde ročně ta nižší účinnost.

0/0
24.2.2014 15:09
Foto

P36e93t81r 97P78r34o15c97h68á40z88k15a 3642366552594

Teoreticky možná ano,nebo někde v laboratoři.V praxi budou rádi když to bude nějakých 75%.A ještě bude spousta vlivů,které to mohou změnit.

0/0
24.2.2014 18:53

J43i71r98i 74R34o58u13b88a72l 1158168386125

No, přiznám se, že mě titulek (magnetická rezonance) také nejdříve nadzvedl, ale pak jsme si dal tu práci a propátral teorii a skutečně. Uvedený princip, který navazuje na Teslovy pokusy, byl propracován na MIT. Samozřejmě že jde o indukci, o tu jde v tomto případě vždy, ale pozor, nejde o princip klasického transformátoru s jen "větší" vzduchovou mezerou (tam by byla účinnost opravdu hodně malá), ale o dvojici vzduchových cívek (vysílací/přijímací), které jsou součástí "rezonančně vyladěného obvodu", což efektivitu přenosu energie značně zvyšuje. Takže magnetická indukce ano, ale s tím, že obvody, které pole generují jsou vyladěny do rezonance. Od toho ten termín "magnetická rezonance".

To, že terminologicky koliduje s magnetickou rezonancí (diagnostickým principem a zařízením v lékařství - MRI/NMR) vyplývá ze základního použitého principu (indukce) a z toho, že v obou případech se frekvence generujícího magnetické pole ladí tak, aby bylo dosaženo rezonance. V případě těch aut obvody antény přijímače a vysílače shodně a tak, aby byla přenášená energie co největší. V případě MRI/NMR tak, aby frekvence kolmého pole byla v rezonanci s vlastní frekvencí vodíku (toho je v těle nejvíce).

Nekamenujte tedy autora. Přeložil to správně a správné to taky je. To, že jsme si zvykli spojovat termín magnetická rezonance jen a pouze s diagnostickým lékařským postupem a zařízením, které ho provádí, je naše chyba.

Víte, když si myslím, že autor nemá pravdu, tak než ho začnu napadat, dám si práci, a zjistím si, zda to nejsem já, který se tentokrát mýlí.

+24/0
24.2.2014 7:54

J32i65r54i 63R41o84u66b42a46l 1328418676215

Komu se nechce hledat: http://www.witricity.com/ a nebo ještě konkrétněji: http://www.witricity.com/pdfs/highly-resonant-power-transfer-kesler-witricity-2013.pdf

+1/0
24.2.2014 8:15

J92i93r61i 66R88o16u37b22a94l 1318798516685

Další obrázek: http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/heres-how-the-toyota-wireless-charging-will-work-video-76799-7.jpg?1392288136

+1/0
24.2.2014 8:21

O76n89d92ř34e73j 27S75t94a46r73o43c50h 5330503872274

R^

0/0
24.2.2014 9:03

R95o49b67e16r22t 65P19e36l16n25á98ř 3118891364

Diky, tusil sem ze pude o teslak ale vcera vnoci se mi to uz nechtelo hledat.

V minulosti sem narazil na netu ohledne teslaku na experimenty co delal amater a tvrdil tam ze se mu podarilo dosahnout ucinnosti pres 50% pri vzdalenosti okolo dvou metru coz je myslim velice slusny vysledek. Klasicky trafo na 50Hz muze mit pri tomto vykonu klidne pres 95%. Skoda ze tady tu ucinnost neuvadej...

0/0
24.2.2014 10:34

J44i73r22i 71R17o76u48b22a57l 1238918266555

Na www.witricity.com (to je to řešení, které použila Toyota) se uvádí celková účinnost 90%. Vzdálenost antén je do 20 cm.

0/0
24.2.2014 10:38

R29o27b26e65r64t 48P94e97l80n22á44ř 3568211794

To by i docela odpovidalo. Zajimala by me jeste pracovni frekvence, pocitam ze to budou desitky kHz.

0/0
24.2.2014 12:02

J66i28r57i 28R74o14u20b39a69l 1388608426215

Operating Frequency145 kHz, nominalLateral Positional Tolerance±20 cm in vehicle side to side axis

±10 cm in vehicle bumper to bumper axisOutput PowerDC: 300 watts-3.3 kilowatts, continuously variableOutput VoltageDC: 350 VDC- 400 VDC at 3.3 kW, 18 cm resonator-resonator distance

0/0
24.2.2014 18:02

V77l83a90d54i23m95í19r 88K18i89n59d43l 8626943376632

Předně bych rád upřesnil, že to nejsou antény. Nazval bych to spíše vázaným rezonančním obvodem. Účinnost se odvíjí od geometrie cívek a použité frekvence. Samozřejmě, že čím vyšší frekvence, tím lepší. Z hlediska výkonových limitů se nedá jít nad cca 200 kHz (blbě by se to usměrňovalo). Jak jsem uvedl, rozhodující (zjednodušeně řečeno) je geometrie, kdy hlavní vliv má činitel jakosti cívek (frekvence, činný odpor, indukčnost + zátěž). Prozatím provedené experimenty dosahují účinnosti 92 % na vzdálenost cca 30 cm (jde o účinnost samotné vazby). Správným uspořádáním je však možné dělat kouzla, takž se předpokládá další vylepšení :). Je samozřejmě možné systém s dílčími změnami provozovat i na vyšších frekvencích (ISM pásmo 13.56 MHz), kde bude účinnost dostatečně vysoká i na vyšších vzdálenostech, ale pro vysoké výkony to použít nejde.

0/0
24.2.2014 12:42

J61i76r25i 95R95o80u92b10a94l 1278218456895

No, já nevím, nechci se dohadovat, ono je to v podstatě marginální, ale za mých mladých let jsme pro takovou konstrukci u AM příjmu používali termín "rámová anténa". Ale je fakt, že i tehdy jsme byli teoretiky upozorňování, že je to vlastně laděný (v tom případě paralelní) obvod s "velkou cívkou". Každopádně jsme ve shodě co se týče funkce... :-)

0/0
24.2.2014 14:09

V57l86a14d32i36m26í23r 89K66i31n60d11l 8906583376962

jojo, máte pravdu :) ... napsal jsem to právě proto, že jsem byl také několikrát kárán za termín anténa :) radioamatéři to zkrátka moc řeší :)

0/0
24.2.2014 15:14

T83o21m19a81š 74P17o60k44o46r25n96ý 6898905582953

R^

0/0
24.2.2014 10:36
Foto

P83e73t97r 59P12r54o21c35h78á24z72k93a 3552636932144

Myslím,že účinost toho systému nebude rozhodně víc jak 80%.Zatím pokud je mi známo to spolehlivě fungovalo při výkonech kolem 100W což je moc málo na nabíjení aut.Aby mělo celé zařízení smysl pak by bylo dobré dobíjet s jedné stanice více aut.To by nebyl problém,každé,které bude mít naladěný stejný rezonanční kmitočet se bude moci připojit.Podstatná bude vzdálenost na kterou to celé bude fungovat.20cm jak se někde uvádí je neskutečně málo.To je důvod,proč Tesla tento systém nakonec zavrhnul.Stále si myslím,že vodivé propojení je lepší a ztráty jsou minimální.Ono je jedno jakou síť budujete.Zda indukční,rezonanční,nebo vodivou.Co se týká nákladů tak to bude stejné.

0/0
24.2.2014 11:24

R32o65b12e20r15t 11P62e25l50n36á68ř 3848201294

Ja bych to nezavrhoval. I kdyz jsem taky spis pro jednoduche reseni a zasuvka je proste zasuvka. Ale diky tomu ze se o tu technologiji zajima automobilovy prumysl tak je velka sance ze se to zdokonali a pouzije jinde tak jako se to stalo u jinejch veci, napriklad xenonky a podobne...

0/0
24.2.2014 12:07

F35i51l71i85p 40T67ř11e22b15a 6803510218746

xenonkyRv

0/0
24.2.2014 14:32

R34o87b47e89r81t 20P82e18l75n85á36ř 3248591904

Xenonky se docela dost pouzivaji i v jinych oblastech a automobilovy prumysl je vyrazne zlevnil a zdokonalil...

0/0
25.2.2014 9:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.