Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejsilnější motor v historii F1 měl turbo a původ v ojetých BMW

Dnešní věk turbomotorů ve Formuli 1 táhne pozornost i k první vlně mezi roky 1977 až 1988. Nejvýkonnějším motorem té doby (a vlastně v F1 všech dob) se stal přeplňovaný čtyřválec BMW. Turbo s výkonem 1 440 koní polévali kbelíkem vody. Kuriózní je, že blok zuřivého agregátu pocházel z ojetých aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P36e72t84r 34V78i69n47t88r35l15í23k 3406914871

Moderní F1? To je ta soutěž, kde mají všichni stejné motory, auta a jezdí se pořád dokolečka, kde je minimální omezení na předjíždění a regule jsou takové, že je to celé jedna velká nuda ne?

+1/−1
6.4.2014 17:22

P24a12v43e32l 41K75r62e89j16č40í67ř 2232281463236

Zajímavé, to jsou pro mě zcela nové informace. Co si pamatuju, když jsem v tu dobu žil, tak s turbomotory v ef jedna v poslední dekádě vždycky kraloval Renault. Ale asi se i dějiny F1 mění podle toho, jak to zrovna kdo potřebuje, nakonec i tuto éru pracování s historickými fakty (nejen u F1) si dobře pamatuju. Takže osobní vzpomínky musí před tvrdou silou "faktů" ustoupit do pozadí.

0/0
4.4.2014 0:42

J52i75ř39í 83S28c42h12w35a32c84h 5976909227924

jak je uvedeno v článku, tak v roce 1983 v F1 vyhrál Piquet na Brabhamu s motorem BMW, tak asi Renault vždycky nekraloval, že....;-)

0/0
9.4.2014 2:44

J59a49n 21K89o51t61l95í16n 9369594115577

A co rally? Kdyby zůstala Skupina B :-P

0/0
1.4.2014 21:50

L46a65d53i65s65l50a10v 75M82i38k83a 1551739554224

Rally i přes ty všechny taky zhovadělé omezení, nařízení a jiné překážky pro týmy je pořáde ještě koukatelná.....jinak třída B to bylo něco extra, na druhou stranu to už se opravdu asi nedalo uřídit.

0/0
2.4.2014 9:46

J76a20n 47K42o84t50l95í56n 9909564325767

Bylo to všechno se vším, ta monstra uřídit muselo být šílené, ale co předváděli diváci, to už by v dnešní době vážně nešlo. Vlastně si sami zajistili zrušení téhle skupiny "nejlepších z nejlepších".:-/

https://www.youtube.com/watch?v=eYIH7ApCxoM

+2/0
2.4.2014 9:56

L84a27d45i49s79l82a69v 94M45i80k66a 1281579894454

Hezké video, tohle jsem neviděl, ale už nejsem nejmladší, já si tu dobu pamatuji, brutální auta, ale i to chování diváků....u Slušovic je dokonce v lese nedokončená, ale plně vysekaná trať pro testování skupiny B.

0/0
2.4.2014 12:38

R20a30d64e64k 25S94c48h29ö94n 2876263255175

Jen upřesnění k vloženému sloupku. McLaren používal od roku 1983 motory TAG-Porsche. TAG zaplatil vývoj pro McLaren, ale motor byl PorscheR^

0/0
1.4.2014 20:23
Foto

T50o19m62á19š 42B72e25r57n46a88t 8137728149596

A co Lotus 56 s plynovou turbínou o 1500kW slovy koní 1940? :D To muselo být peklo :D

0/0
1.4.2014 16:11

L75a94d53i28s84l93a14v 84K35a35l90o17u80s 7455976501600

To je divné, že to bylo zrovna BMW. Dnes ráno jsem si jako kolemjdoucí poslechl naftové BMW, a tak hnusnej nýtovací kravál jsem už dlouho neslyšel .

0/−3
1.4.2014 13:03

J63i66ř62í 54S36c28h57w85a83c74h 5866729417604

nj, evidentně vyřachtanej motor z F1, po sezóně předělanej na friťák ;-D

+3/0
1.4.2014 13:15
Foto

R91o21m45a71n 33V51i68e40t30z12e 9641832379270

asi nějaká mrtvola co to nevěděla...nebo hodně starej kus

0/0
1.4.2014 15:08

J35o91s78e59f 95B38r49o15ž50k14a 6494762958427

Jde o to jaké bylo to BMW řady a jaký to byl motor. Motor měl pravděpodobně potíže s rozvody, které se objevují u ojetin řady N47. Majitel asi šetří na opravu, aby ten motor posléze vyhodil, protože na ni mít nebude.

+1/0
1.4.2014 15:41

J11i29ř26í 21S93c73h98w94a45c72h 5736979907324

K tomu jak zdejší atmo-plačky pláčou ;-( nad bývalým randálem F1, kvůli kterému museli nosit tlumiče sluchu, takže ho vlastně ani nemohli paradoxně "poslouchat" mám toto: 

Novým předpisům ve formuli 1 TLESKÁM! R^

Na zdejší diskuzi neustále poslouchám stesky, že spalovací motor je posledních 30 let v postatě stejný že má stejnou účinnost. Když se objevili benzínové turbomotory, které zvedli účinnost spalovacího motoru ve spodní polovině otáček, tak si toho skoro nikdo nevšímá, jen se neustále plače nad potencionální nespolehlivostí turba.

Motory používané pro závody jsou technologická špička a jejich nové prvky se postupem času mohou dostat do sériové výroby.

Ve výfukových plynech odchází cca 50-70 procent energie spáleného paliva. Smyslem rekuperace je energii využít a zvýšit tak účinost spalovacího motoru, ano na úkor nesmyslného randálu.

Omezení spotřeby paliva není o ekologii (to jsou jen plky) ale hlavně snaha tlačit výrobce k maximální efektivnosti celého soustrojí, namísto snahy narvat do válce co nejvíce hořlavé směsi. Ano já těmto snahám tleskám a těším na to, až díky novým špičkovým technologiím z F1 bude mé auto mít o 20% nižší spotřebu při 20% nárůstu výkonu. :-P

+7/0
1.4.2014 12:47

P45a60v89e52l 89V39a59j91n94e37r 4760122214857

Otázkou zůstává, jestli pak takové auto nebude mít o 20 % vyšší cenovku při o 20 % nižší spolehlivosti.

+2/0
1.4.2014 15:19

J70i40ř32í 56S55c36h39w11a84c52h 5896639277404

no možné je ledacos, ale zatím ceny aut v četně těch co přešli na turbo za posledních 10 let o hodně klesly (při stoupajícím výkonu). O spolehlivosti se dá samozřejmě polemizovat, ale ta více souvisí se všeobecnou "optimalizací na nižší náklady" tedy i cenu,,,,

0/0
1.4.2014 21:48
Foto

P55e15t84r 96P46r27o69c89h24á96z85k65a 3812196332884

Máte naprostou pravdu.Ale F1 je elitní třída,kde se v prvé řadě závodí,prosazují extrémní výkony u kterých rozhodně nejde o spotřebu a kde spotřeba nebo absolutní rekuperace nemá vůbec žádný smysl.Divák chce šou,chce vidět nejmodernější techniku,slyšet zpěv dvanácti válců,cítit vůni pálících se pneumatik,adrenalin v krvi.To je F1.Taková byla u svého zrodu a pokud to FIA nepochopí tak nakonec celá F1 skončí.Klesne sledovanost a automobilky si najdou jiný typ závodu.Už jednou to hrozilo.Sleduji F1 od 70 let a to,co se děje poslední dobou už je za hranicí rozumného tlaku.Daleko zajímavější je sledovat jiné závody než F1.Pokud bude dál pokračovat ten nesmyslný tlak a různá omezení dočkáme se brzy toho,že ve F1 budou jezdit elektromobily.Takové závody už se mi moc sledovat nechce.

+5/0
1.4.2014 20:53

J44i90n62d23ř34i15c50h 26M52i63t92t44e74r 6461620363223

Máte naprostou pravdu. Kolosální nuda, absence vzrušení, nebezpečí žádné, už 20 let se nikdo nezabil. Tím nevolám po mrtvolách, ale v době, kdy závodil Prost a spol, to bylo nebezpečí, chlapi se předjížděli ve 240 kolo na kolo v zatáčce, předjeli se třeba 3x za jedno kolo. Dnes musí Nova 3 hodiny kecat s Pavlem Turkem o klepech v zákulisí, jinak by to lidi nevydrželi. Podle mě je problém v tom , že inženýři ve FIA jsou o hodně horší než ti co pracují v týmech. Logicky, v týmech je špička a ta se musí zaplatit. Těmi debilitami to úplně FIA zabila. Posledně jsem měl dojem, že je to ECO raylle a ne F1.

+1/0
1.4.2014 22:43

J29i45ř89í 51S78c65h92w25a79c25h 5346709897544

To že se dvacet let nikdo nezabil neznamená, že tam není žádné nebezpečí. Navíc kritizuješ nová pravidla, versus 20 let "jakoby bezpečné F1 bez smrťáku" to má jakou souvislost? 

Mezi roky 1986-94 se taky nikdy nezabil, to tedy jako bylo 8 let nudy bez nebezpečí?

A. Prost závodil 1980-93 tedy polovinu v době, kdy se nikdo nezabil. Nebezpečí? Nuda?

A 3x předjetí za jedno kolo, no možná v jednom závodě za sezónu, rozhodně žádné pravidlo. Prostě i tehdy byl vždy někdo rychlejší, předjel a zmizel v dáli....;-)

0/0
1.4.2014 23:45

J30i76n95d18ř97i10c14h 16M50i64t67t53e81r 6341350243773

Nejenže se nikdo nezabil, ale mimo Kubici se ani vážně nezranil.Nuda je to teď. Nebezpečí je tam oproti minulosti minimální. Je to úplně sterilní. Něco jako sex s kondomem. To na lyžích ve Francii je to horší. Viz Schumi. Obrovské únikové zóny, diváci stovky metrů od trati, zpomalovací šikany na každé delší rovince. Dříve mě to fakt bavilo, ale dnes je to k nekoukání. A ta nová pravidla, která to regulují až to zabijí kritizuji proto že z napínavého závodění udělala nudu. A právě snaha o absolutní bezpečnost, která je v motosportu nedosažitelná je jedna z příčin nezáživnosti závodů. Možná na to nostalgicky vzpomínám, protože za komoušů nebyl na co koukat, ale mě se to dřív fakt líbilo.Dnes ne.

0/0
1.4.2014 23:59

L44u58k53á62š 72B43r46a64n35d68e96j53s 2883255551621

V závodě se nikdo nezabil dokonce od r.82, Palleti při startu v Imole. V témže roce G.Villeneuve při kvalifikaci v Zolderu. De Angelis zahynul při testech, nikoli závodě či kvalifikaci. Ale k Mittnerovi by dodal, že zapomněl třeba na Donellyho.

0/0
2.4.2014 16:08

L19u72k66á78š 38B63r35a17n23d93e34j82s 2343825681891

Napsal jsem blbost, Donelly se rozsekal už v 90. Zbytek platí

0/0
2.4.2014 16:38

P65a47v89e21l 46O91d56r43a58z53i72l 6404169617600

Tak když vynecháváte Sennu, tak vynechte i toho Kubicu, ne?

+1/0
5.4.2014 14:53

V48l22a90s72t61i68m45i49l 80T33e45n48c78e19r 4630390527100

F1 IMHO nemá být šetřílek. Nové technologie - určitě ano, ale škrtit ty auta na benzínu asi není to pravé ořechové.

0/0
1.4.2014 22:22

J17i87n51d35ř44i26c27h 25M33i30t83t89e93r 6111600423843

Tak se můžete těšit, ale F1 je kolosální nuda. A závody by měly především bavit. A technologie v obyčejných autech jsou mnohdy vyspělejší než v F1. Třeba ABS, ESP, ASR to F1 nemá. A auta směřují k tomu, že nasednete, zadáte do navigace cíl a auto pojede samo a bez nehody. Nevím, jestli se mi to bude líbit. Možná v hustém provozu, ale na prázdné zatočené horské silnici, to nevím. A jen tak na okraj, motory se objevily.

0/0
1.4.2014 22:35

J70i43ř19í 17S31c29h96w19a87c10h 5526769347944

No nevím jak se ty systémy ve formuli 1 jmenují, ale nevěřím, že by neměly nějaké systémy pro optimalizaci brzdění a akcelerace (tu tedy mají určitě)

0/0
1.4.2014 23:26

J23i30n40d98ř73i19c23h 77M73i54t45t44e24r 6641900383433

Právě že nejsou, je to zakázáno stejně jako pohon 4 kol. Ale u F1 to schvaluji, má se ukázat jak umí jezdit pilot a ne elektronika. Kontrola trakce byla asi před 7 lety ale teď je zakázána. http://cs.autolexicon.net/articles/kontrola-trakce/

0/0
1.4.2014 23:32

J86i45ř33í 91S94c42h92w84a67c53h 5266559257744

dobrá, sice je kontrola trakce zakázaná, ale určitě je to "obcházeno v rámci pravidel" nějakým systémem pro regulaci výkonu motoru, jinak by se  nejméně polovina aut na startu rozjížděla v oblaku kouře. To se ale vůbec neděje vůbec u nikoho...

Ostatně Red Bullu to konkurenti loni vyčítali, že má něco lepšího (lepší neoficiální kontrolu trakce) než používají ostatní ;-)

0/0
2.4.2014 0:06

K47a97r35e70l 68F63a11j86t 5338712921683

Jo jo ... to už Bernie nepamatuje ... ;-(;-(;-(

0/0
1.4.2014 10:44

M64i70r85o15s42l27a59v 66Š64i41m11k12o 7275873472245

"...pravděpodobně nejsilnější okruhový závodní motor všech dob...". V F1 ano. Obecně to ale byl motor v Porsche 917-30. Již první verze z počátku 70. měla 1 000k a jako první na světě poměr výkon ku hmotnosti 1k/kg. V roce 1974 měl 1 400k a v Evropě kvůli výkonu zakázán. Pak se vůz používal v závodech v USA. Byl to přeplňovaný 12ti válec, 5l. A vydržel celou sezonu :-)

+6/0
1.4.2014 10:34
Foto

R15o64m95a31n 58V79i96e46t88z93e 9311732419100

ale i tam bestiální nepoměr. 1,5 vs 5,0 V llitrovém výkonu nemá konkurenci

0/0
1.4.2014 15:10

F21r60a98n35t76i31š97e62k 20Š97i95n58d19e16l96á33ř 1527791265

Tehdejším vozům F1 to i slušelo, na rozdíl od těch dnešních.

+3/−1
1.4.2014 10:14

V86l80a67s74t70i20m84i73l 49T25e48n95c84e34r 4630290497120

Dodnes s nostalgií vzpomínám na GP Maďarska 87. Vstupenka od pátku do neděle vč. místa v kempu za pár kaček, u vedlejšího stanu v sobotu ráno několik na mol ožralých Němců a asi dvacet prázdných láhví od šampáňa kolem nich :-) , na tribunách spousta uřvaných Italů - Ferrari !!!!. Ten řev motorů na startu byl neskutečný - kdo neslyšel, neuvěří. Allain Prost a Nelson Piquet v plné formě. Žádné čachrování s pneu, KERS a dalšíma blbinama - závodilo se od startu do cíle naplno. Jednoduše nádhera. Nezapomenutelný zážitek.

+17/0
1.4.2014 10:11

L91a20d25i25s52l53a97v 34M98i69k89a 1481659504504

Dneska kdybys tam usnul na louce, tak tě ani start a závod nevzbudí....

+6/0
1.4.2014 10:44

V57l53a29s53t84i37m25i91l 56T58e46n71c11e20r 4340540857570

;-D

0/0
1.4.2014 10:45

V30l60a68s10t71i37m24i76l 45T21e24n82c11e59r 4960540377790

Ale tehdá to tam ti Germáni rozjeli - to Sovetskoe Igristoje tam ke stanu myslím vozili rudlem :-)

0/0
1.4.2014 10:47

L44a75d63i73s75l28a68v 65M16i81k95a 1241749244144

Za bolševika jsem tam nebyl, ale po revoluci dostkrát, chlastalo se (hlavně v tom kempu hned přes silnici) příšerně od čtvrtka do neděle.

0/0
1.4.2014 10:58

V90l44a89s81t56i81m90i39l 18T91e14n76c72e57r 4860730567820

Jo a Litevci to taky tehdá docela dobře rozjeli - ta jejich pálenka měla slušné grády - kerosin. MIG 29 by vyletěl i na Měsíc. Po F1 kluci ještě mířili do Ouběnic na motokros.

0/0
1.4.2014 22:13

P53e20t20r 92K55o83u50ř40i16l 9313415797

Já jsem tenkrát na tom Hungaroringu byl taky a dodnes na to vzpominám.R^

+1/0
1.4.2014 12:21

V31l45a10s78t19i24m17i72l 79T97e53n46c55e81r 4710500947180

Zážitek na který se nezapomíná, že.

0/0
1.4.2014 22:17

J28o18z49e41f 31K14o93s96t88e16l40a26n74s68k96ý 8385692679766

Som veľmi rád, že autor zmienil v článku tú legendu o močení na bloky motora. :-) Je to len taká drobnosť, ale veľmi zaujímavá...

0/0
1.4.2014 9:15

J92a47k71u65b 82V12e54s66e72l46ý 9724210987455

Já měl za to, že nejsilnější motory měli poslední turba minulé éry. V závodě přes 1800 koní a v kvalifikaci 2400 koní. V kvalifikaci ale vydrželi jen 3 kola :D

0/0
1.4.2014 8:45

P96e12t33r 40S89l24o94v84á22k 9355115417639

Klobuk dolu autorovi, nestava sa casto na idnesu, aby si dal niekto tolko prace s clankom. Paradne citanie k snidani;)

+13/0
1.4.2014 8:35

J32a83n 48K27u22b13e73š 5110705562515

Jaká by asi byla F1 dneska, kdyby týmům nesvazovali ruce pošuci vymýšlející nesmyslná pravidla?

+10/0
1.4.2014 8:23

J65i38ř75í 47S30c60h25w93a41c80h 5776669737964

Nejspíš by životnost pilota byla tak dva závody....

0/−4
1.4.2014 8:37

P78e53t80r 18K35o46u64ř51i48l 9323815337

Ale nesmysl.

+1/0
1.4.2014 12:22

P29a60v17e34l 43V36e55t81e74š61n47í57k 7645608195177

Byl by to masakr...:)

+1/0
1.4.2014 11:12

P10a82v54e27l 74M29r42á59z91e92k 6443209853243

Když čtu ty stížnosti dnešních "hvězd", jak je letos obtížné řídit F1 s turbem, říkám si, co by asi dělali s Piquetovým Brabhamem - 1300k, difuser bylo sprosté slovo, jenom vzadu lopata z bagru. Jak daleko by dojeli?

Nakonec jsem rád, že tohle závodění ještě pamatuju ...

+17/−1
1.4.2014 7:53

J88o52h64a95n 40Z64i85n16g46e50l 2201905326271

Přesně. To byli páni jezdci. Fittipaldi, Piquet a samozřejmě Lauda. Navíc, dokud si vedení závodu nevymýšlelo nesmysly, jako jsou stejný pneumatiky pro každého, byl to ještě závod, ve kterym se prolínalo umění jezdce s kvalitou vozu, ale i subdodávek, jako byl olej, nebo pneumatiky. Dneska je to už spíš takovej Fiesta Cup v rychlejším provedení.

+10/0
1.4.2014 9:04

K15a33r52e73l 36F57a50j65t 5778642571983

... a třeba když vyjelo něco jako safety car to se někde dal očekávat pomulu smrťák ... dneska párkrát za závod zresetujeme vedoucímu pilotovi náskok a ten se ještě může modlit aby zrovna nemusel pro jiný pneumatiky ...

+1/0
1.4.2014 10:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.