Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nejsilnější motor v historii F1 měl turbo a původ v ojetých BMW

Dnešní věk turbomotorů ve Formuli 1 táhne pozornost i k první vlně mezi roky 1977 až 1988. Nejvýkonnějším motorem té doby (a vlastně v F1 všech dob) se stal přeplňovaný čtyřválec BMW. Turbo s výkonem 1 440 koní polévali kbelíkem vody. Kuriózní je, že blok zuřivého agregátu pocházel z ojetých aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P90e94t88r 60V57i48n34t91r35l79í56k 3556804981

Moderní F1? To je ta soutěž, kde mají všichni stejné motory, auta a jezdí se pořád dokolečka, kde je minimální omezení na předjíždění a regule jsou takové, že je to celé jedna velká nuda ne?

+1/−1
6.4.2014 17:22

P74a21v84e78l 60K33r10e54j26č22í98ř 2642161683736

Zajímavé, to jsou pro mě zcela nové informace. Co si pamatuju, když jsem v tu dobu žil, tak s turbomotory v ef jedna v poslední dekádě vždycky kraloval Renault. Ale asi se i dějiny F1 mění podle toho, jak to zrovna kdo potřebuje, nakonec i tuto éru pracování s historickými fakty (nejen u F1) si dobře pamatuju. Takže osobní vzpomínky musí před tvrdou silou "faktů" ustoupit do pozadí.

0/0
4.4.2014 0:42

J82i81ř58í 48S75c10h58w30a61c34h 5106499337834

jak je uvedeno v článku, tak v roce 1983 v F1 vyhrál Piquet na Brabhamu s motorem BMW, tak asi Renault vždycky nekraloval, že....;-)

0/0
9.4.2014 2:44


J21a76n 18K55o24t86l85í91n 9869514465777

A co rally? Kdyby zůstala Skupina B :-P

0/0
1.4.2014 21:50

L76a60d92i42s64l28a19v 95M74i95k41a 1321749614644

Rally i přes ty všechny taky zhovadělé omezení, nařízení a jiné překážky pro týmy je pořáde ještě koukatelná.....jinak třída B to bylo něco extra, na druhou stranu to už se opravdu asi nedalo uřídit.

0/0
2.4.2014 9:46

J26a35n 33K60o30t42l20í86n 9869964235587

Bylo to všechno se vším, ta monstra uřídit muselo být šílené, ale co předváděli diváci, to už by v dnešní době vážně nešlo. Vlastně si sami zajistili zrušení téhle skupiny "nejlepších z nejlepších".:-/

https://www.youtube.com/watch?v=eYIH7ApCxoM

+2/0
2.4.2014 9:56

L37a96d88i71s96l39a32v 81M68i68k90a 1441319234864

Hezké video, tohle jsem neviděl, ale už nejsem nejmladší, já si tu dobu pamatuji, brutální auta, ale i to chování diváků....u Slušovic je dokonce v lese nedokončená, ale plně vysekaná trať pro testování skupiny B.

0/0
2.4.2014 12:38

R36a25d44e84k 79S62c32h68ö66n 2636903255445

Jen upřesnění k vloženému sloupku. McLaren používal od roku 1983 motory TAG-Porsche. TAG zaplatil vývoj pro McLaren, ale motor byl PorscheR^

0/0
1.4.2014 20:23
Foto

T65o72m15á45š 51B68e81r98n84a34t 8447928529796

A co Lotus 56 s plynovou turbínou o 1500kW slovy koní 1940? :D To muselo být peklo :D

0/0
1.4.2014 16:11

L94a56d43i87s38l17a55v 82K71a52l21o42u95s 7145376321170

To je divné, že to bylo zrovna BMW. Dnes ráno jsem si jako kolemjdoucí poslechl naftové BMW, a tak hnusnej nýtovací kravál jsem už dlouho neslyšel .

0/−3
1.4.2014 13:03

J15i24ř86í 25S94c63h55w92a61c41h 5866509897984

nj, evidentně vyřachtanej motor z F1, po sezóně předělanej na friťák ;-D

+3/0
1.4.2014 13:15
Foto

R91o37m81a36n 22V32i74e61t17z87e 9811102619340

asi nějaká mrtvola co to nevěděla...nebo hodně starej kus

0/0
1.4.2014 15:08

J18o72s76e70f 62B26r38o77ž64k63a 6104912878947

Jde o to jaké bylo to BMW řady a jaký to byl motor. Motor měl pravděpodobně potíže s rozvody, které se objevují u ojetin řady N47. Majitel asi šetří na opravu, aby ten motor posléze vyhodil, protože na ni mít nebude.

+1/0
1.4.2014 15:41

J76i74ř67í 42S81c52h28w15a23c77h 5256989427524

K tomu jak zdejší atmo-plačky pláčou ;-( nad bývalým randálem F1, kvůli kterému museli nosit tlumiče sluchu, takže ho vlastně ani nemohli paradoxně "poslouchat" mám toto: 

Novým předpisům ve formuli 1 TLESKÁM! R^

Na zdejší diskuzi neustále poslouchám stesky, že spalovací motor je posledních 30 let v postatě stejný že má stejnou účinnost. Když se objevili benzínové turbomotory, které zvedli účinnost spalovacího motoru ve spodní polovině otáček, tak si toho skoro nikdo nevšímá, jen se neustále plače nad potencionální nespolehlivostí turba.

Motory používané pro závody jsou technologická špička a jejich nové prvky se postupem času mohou dostat do sériové výroby.

Ve výfukových plynech odchází cca 50-70 procent energie spáleného paliva. Smyslem rekuperace je energii využít a zvýšit tak účinost spalovacího motoru, ano na úkor nesmyslného randálu.

Omezení spotřeby paliva není o ekologii (to jsou jen plky) ale hlavně snaha tlačit výrobce k maximální efektivnosti celého soustrojí, namísto snahy narvat do válce co nejvíce hořlavé směsi. Ano já těmto snahám tleskám a těším na to, až díky novým špičkovým technologiím z F1 bude mé auto mít o 20% nižší spotřebu při 20% nárůstu výkonu. :-P

+7/0
1.4.2014 12:47

P16a97v42e93l 12V31a83j87n64e26r 4870722694237

Otázkou zůstává, jestli pak takové auto nebude mít o 20 % vyšší cenovku při o 20 % nižší spolehlivosti.

+2/0
1.4.2014 15:19

J71i28ř36í 29S44c78h83w42a30c49h 5286189157134

no možné je ledacos, ale zatím ceny aut v četně těch co přešli na turbo za posledních 10 let o hodně klesly (při stoupajícím výkonu). O spolehlivosti se dá samozřejmě polemizovat, ale ta více souvisí se všeobecnou "optimalizací na nižší náklady" tedy i cenu,,,,

0/0
1.4.2014 21:48
Foto

P58e98t55r 62P83r84o71c66h30á15z89k65a 3212876202514

Máte naprostou pravdu.Ale F1 je elitní třída,kde se v prvé řadě závodí,prosazují extrémní výkony u kterých rozhodně nejde o spotřebu a kde spotřeba nebo absolutní rekuperace nemá vůbec žádný smysl.Divák chce šou,chce vidět nejmodernější techniku,slyšet zpěv dvanácti válců,cítit vůni pálících se pneumatik,adrenalin v krvi.To je F1.Taková byla u svého zrodu a pokud to FIA nepochopí tak nakonec celá F1 skončí.Klesne sledovanost a automobilky si najdou jiný typ závodu.Už jednou to hrozilo.Sleduji F1 od 70 let a to,co se děje poslední dobou už je za hranicí rozumného tlaku.Daleko zajímavější je sledovat jiné závody než F1.Pokud bude dál pokračovat ten nesmyslný tlak a různá omezení dočkáme se brzy toho,že ve F1 budou jezdit elektromobily.Takové závody už se mi moc sledovat nechce.

+5/0
1.4.2014 20:53

J54i19n81d14ř43i93c50h 94M64i62t68t73e77r 6921750923253

Máte naprostou pravdu. Kolosální nuda, absence vzrušení, nebezpečí žádné, už 20 let se nikdo nezabil. Tím nevolám po mrtvolách, ale v době, kdy závodil Prost a spol, to bylo nebezpečí, chlapi se předjížděli ve 240 kolo na kolo v zatáčce, předjeli se třeba 3x za jedno kolo. Dnes musí Nova 3 hodiny kecat s Pavlem Turkem o klepech v zákulisí, jinak by to lidi nevydrželi. Podle mě je problém v tom , že inženýři ve FIA jsou o hodně horší než ti co pracují v týmech. Logicky, v týmech je špička a ta se musí zaplatit. Těmi debilitami to úplně FIA zabila. Posledně jsem měl dojem, že je to ECO raylle a ne F1.

+1/0
1.4.2014 22:43

J79i39ř65í 69S34c87h83w51a15c97h 5316399777664

To že se dvacet let nikdo nezabil neznamená, že tam není žádné nebezpečí. Navíc kritizuješ nová pravidla, versus 20 let "jakoby bezpečné F1 bez smrťáku" to má jakou souvislost? 

Mezi roky 1986-94 se taky nikdy nezabil, to tedy jako bylo 8 let nudy bez nebezpečí?

A. Prost závodil 1980-93 tedy polovinu v době, kdy se nikdo nezabil. Nebezpečí? Nuda?

A 3x předjetí za jedno kolo, no možná v jednom závodě za sezónu, rozhodně žádné pravidlo. Prostě i tehdy byl vždy někdo rychlejší, předjel a zmizel v dáli....;-)

0/0
1.4.2014 23:45

J95i31n77d94ř19i35c10h 69M64i58t59t97e31r 6261960873373

Nejenže se nikdo nezabil, ale mimo Kubici se ani vážně nezranil.Nuda je to teď. Nebezpečí je tam oproti minulosti minimální. Je to úplně sterilní. Něco jako sex s kondomem. To na lyžích ve Francii je to horší. Viz Schumi. Obrovské únikové zóny, diváci stovky metrů od trati, zpomalovací šikany na každé delší rovince. Dříve mě to fakt bavilo, ale dnes je to k nekoukání. A ta nová pravidla, která to regulují až to zabijí kritizuji proto že z napínavého závodění udělala nudu. A právě snaha o absolutní bezpečnost, která je v motosportu nedosažitelná je jedna z příčin nezáživnosti závodů. Možná na to nostalgicky vzpomínám, protože za komoušů nebyl na co koukat, ale mě se to dřív fakt líbilo.Dnes ne.

0/0
1.4.2014 23:59

L38u95k50á41š 58B54r81a30n30d96e61j38s 2953285651861

V závodě se nikdo nezabil dokonce od r.82, Palleti při startu v Imole. V témže roce G.Villeneuve při kvalifikaci v Zolderu. De Angelis zahynul při testech, nikoli závodě či kvalifikaci. Ale k Mittnerovi by dodal, že zapomněl třeba na Donellyho.

0/0
2.4.2014 16:08

L95u71k51á10š 97B66r66a25n20d73e17j19s 2353665661541

Napsal jsem blbost, Donelly se rozsekal už v 90. Zbytek platí

0/0
2.4.2014 16:38

P26a70v92e42l 37O35d46r76a95z74i87l 6374479407670

Tak když vynecháváte Sennu, tak vynechte i toho Kubicu, ne?

+1/0
5.4.2014 14:53

V39l93a21s35t54i55m87i38l 71T38e34n30c83e47r 4710930627390

F1 IMHO nemá být šetřílek. Nové technologie - určitě ano, ale škrtit ty auta na benzínu asi není to pravé ořechové.

0/0
1.4.2014 22:22

J17i21n35d35ř32i58c69h 35M73i13t33t77e38r 6761780163763

Tak se můžete těšit, ale F1 je kolosální nuda. A závody by měly především bavit. A technologie v obyčejných autech jsou mnohdy vyspělejší než v F1. Třeba ABS, ESP, ASR to F1 nemá. A auta směřují k tomu, že nasednete, zadáte do navigace cíl a auto pojede samo a bez nehody. Nevím, jestli se mi to bude líbit. Možná v hustém provozu, ale na prázdné zatočené horské silnici, to nevím. A jen tak na okraj, motory se objevily.

0/0
1.4.2014 22:35

J25i24ř41í 22S98c38h41w30a13c12h 5146619397344

No nevím jak se ty systémy ve formuli 1 jmenují, ale nevěřím, že by neměly nějaké systémy pro optimalizaci brzdění a akcelerace (tu tedy mají určitě)

0/0
1.4.2014 23:26

J79i35n96d40ř29i42c14h 70M61i64t29t80e83r 6151930103563

Právě že nejsou, je to zakázáno stejně jako pohon 4 kol. Ale u F1 to schvaluji, má se ukázat jak umí jezdit pilot a ne elektronika. Kontrola trakce byla asi před 7 lety ale teď je zakázána. http://cs.autolexicon.net/articles/kontrola-trakce/

0/0
1.4.2014 23:32

J51i77ř69í 55S79c31h27w18a82c93h 5146299567644

dobrá, sice je kontrola trakce zakázaná, ale určitě je to "obcházeno v rámci pravidel" nějakým systémem pro regulaci výkonu motoru, jinak by se  nejméně polovina aut na startu rozjížděla v oblaku kouře. To se ale vůbec neděje vůbec u nikoho...

Ostatně Red Bullu to konkurenti loni vyčítali, že má něco lepšího (lepší neoficiální kontrolu trakce) než používají ostatní ;-)

0/0
2.4.2014 0:06

K72a43r78e52l 52F40a46j59t 5738712531613

Jo jo ... to už Bernie nepamatuje ... ;-(;-(;-(

0/0
1.4.2014 10:44

M76i92r27o53s35l36a13v 54Š62i83m69k77o 7985133792315

"...pravděpodobně nejsilnější okruhový závodní motor všech dob...". V F1 ano. Obecně to ale byl motor v Porsche 917-30. Již první verze z počátku 70. měla 1 000k a jako první na světě poměr výkon ku hmotnosti 1k/kg. V roce 1974 měl 1 400k a v Evropě kvůli výkonu zakázán. Pak se vůz používal v závodech v USA. Byl to přeplňovaný 12ti válec, 5l. A vydržel celou sezonu :-)

+6/0
1.4.2014 10:34
Foto

R45o48m98a51n 15V98i55e46t15z62e 9501682209900

ale i tam bestiální nepoměr. 1,5 vs 5,0 V llitrovém výkonu nemá konkurenci

0/0
1.4.2014 15:10

F14r96a11n28t54i33š90e39k 67Š77i25n11d12e87l73á11ř 1527481595

Tehdejším vozům F1 to i slušelo, na rozdíl od těch dnešních.

+3/−1
1.4.2014 10:14

V25l23a34s72t12i55m76i47l 79T47e72n84c44e44r 4700780717750

Dodnes s nostalgií vzpomínám na GP Maďarska 87. Vstupenka od pátku do neděle vč. místa v kempu za pár kaček, u vedlejšího stanu v sobotu ráno několik na mol ožralých Němců a asi dvacet prázdných láhví od šampáňa kolem nich :-) , na tribunách spousta uřvaných Italů - Ferrari !!!!. Ten řev motorů na startu byl neskutečný - kdo neslyšel, neuvěří. Allain Prost a Nelson Piquet v plné formě. Žádné čachrování s pneu, KERS a dalšíma blbinama - závodilo se od startu do cíle naplno. Jednoduše nádhera. Nezapomenutelný zážitek.

+17/0
1.4.2014 10:11

L58a56d40i16s79l31a36v 14M96i66k72a 1141199124184

Dneska kdybys tam usnul na louce, tak tě ani start a závod nevzbudí....

+6/0
1.4.2014 10:44

V93l77a78s34t98i71m76i85l 20T90e94n91c80e65r 4400180127340

;-D

0/0
1.4.2014 10:45

V71l89a13s84t16i54m50i75l 51T79e79n17c43e62r 4820350497920

Ale tehdá to tam ti Germáni rozjeli - to Sovetskoe Igristoje tam ke stanu myslím vozili rudlem :-)

0/0
1.4.2014 10:47

L10a46d75i18s80l70a29v 25M83i39k54a 1471659574694

Za bolševika jsem tam nebyl, ale po revoluci dostkrát, chlastalo se (hlavně v tom kempu hned přes silnici) příšerně od čtvrtka do neděle.

0/0
1.4.2014 10:58

V78l46a22s15t19i70m33i83l 33T30e96n15c13e56r 4420190547260

Jo a Litevci to taky tehdá docela dobře rozjeli - ta jejich pálenka měla slušné grády - kerosin. MIG 29 by vyletěl i na Měsíc. Po F1 kluci ještě mířili do Ouběnic na motokros.

0/0
1.4.2014 22:13

P47e18t65r 57K63o18u41ř64i90l 9703205307

Já jsem tenkrát na tom Hungaroringu byl taky a dodnes na to vzpominám.R^

+1/0
1.4.2014 12:21

V13l23a31s46t64i26m70i30l 39T31e75n62c52e86r 4830640267670

Zážitek na který se nezapomíná, že.

0/0
1.4.2014 22:17

J51o30z10e31f 27K49o14s30t82e13l72a54n79s61k72ý 8135272829836

Som veľmi rád, že autor zmienil v článku tú legendu o močení na bloky motora. :-) Je to len taká drobnosť, ale veľmi zaujímavá...

0/0
1.4.2014 9:15

J51a23k88u48b 69V11e80s59e75l35ý 9814750447115

Já měl za to, že nejsilnější motory měli poslední turba minulé éry. V závodě přes 1800 koní a v kvalifikaci 2400 koní. V kvalifikaci ale vydrželi jen 3 kola :D

0/0
1.4.2014 8:45

P12e33t57r 82S80l75o11v73á27k 9235665157329

Klobuk dolu autorovi, nestava sa casto na idnesu, aby si dal niekto tolko prace s clankom. Paradne citanie k snidani;)

+13/0
1.4.2014 8:35

J95a87n 55K93u18b52e46š 5930735402295

Jaká by asi byla F1 dneska, kdyby týmům nesvazovali ruce pošuci vymýšlející nesmyslná pravidla?

+10/0
1.4.2014 8:23

J35i86ř61í 78S93c80h17w64a34c24h 5776369287514

Nejspíš by životnost pilota byla tak dva závody....

0/−4
1.4.2014 8:37

P10e10t43r 37K89o87u56ř11i56l 9983275117

Ale nesmysl.

+1/0
1.4.2014 12:22

P48a73v39e97l 92V38e91t38e57š93n23í32k 7795468165127

Byl by to masakr...:)

+1/0
1.4.2014 11:12

P80a18v27e60l 37M51r18á52z12e65k 6823529713333

Když čtu ty stížnosti dnešních "hvězd", jak je letos obtížné řídit F1 s turbem, říkám si, co by asi dělali s Piquetovým Brabhamem - 1300k, difuser bylo sprosté slovo, jenom vzadu lopata z bagru. Jak daleko by dojeli?

Nakonec jsem rád, že tohle závodění ještě pamatuju ...

+17/−1
1.4.2014 7:53

J39o62h60a92n 42Z42i34n35g31e49l 2441895936151

Přesně. To byli páni jezdci. Fittipaldi, Piquet a samozřejmě Lauda. Navíc, dokud si vedení závodu nevymýšlelo nesmysly, jako jsou stejný pneumatiky pro každého, byl to ještě závod, ve kterym se prolínalo umění jezdce s kvalitou vozu, ale i subdodávek, jako byl olej, nebo pneumatiky. Dneska je to už spíš takovej Fiesta Cup v rychlejším provedení.

+10/0
1.4.2014 9:04

K86a21r56e53l 81F54a29j48t 5808652721953

... a třeba když vyjelo něco jako safety car to se někde dal očekávat pomulu smrťák ... dneska párkrát za závod zresetujeme vedoucímu pilotovi náskok a ten se ještě může modlit aby zrovna nemusel pro jiný pneumatiky ...

+1/0
1.4.2014 10:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.