Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejsilnější motor v historii F1 měl turbo a původ v ojetých BMW

Dnešní věk turbomotorů ve Formuli 1 táhne pozornost i k první vlně mezi roky 1977 až 1988. Nejvýkonnějším motorem té doby (a vlastně v F1 všech dob) se stal přeplňovaný čtyřválec BMW. Turbo s výkonem 1 440 koní polévali kbelíkem vody. Kuriózní je, že blok zuřivého agregátu pocházel z ojetých aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P44e80t70r 81V67i44n35t50r65l29í23k 3356194761

Moderní F1? To je ta soutěž, kde mají všichni stejné motory, auta a jezdí se pořád dokolečka, kde je minimální omezení na předjíždění a regule jsou takové, že je to celé jedna velká nuda ne?

+1/−1
6.4.2014 17:22

P65a79v37e67l 80K55r11e91j26č94í34ř 2442241483226

Zajímavé, to jsou pro mě zcela nové informace. Co si pamatuju, když jsem v tu dobu žil, tak s turbomotory v ef jedna v poslední dekádě vždycky kraloval Renault. Ale asi se i dějiny F1 mění podle toho, jak to zrovna kdo potřebuje, nakonec i tuto éru pracování s historickými fakty (nejen u F1) si dobře pamatuju. Takže osobní vzpomínky musí před tvrdou silou "faktů" ustoupit do pozadí.

0/0
4.4.2014 0:42

J27i35ř48í 14S98c79h39w34a41c68h 5936779607784

jak je uvedeno v článku, tak v roce 1983 v F1 vyhrál Piquet na Brabhamu s motorem BMW, tak asi Renault vždycky nekraloval, že....;-)

0/0
9.4.2014 2:44

J39a57n 83K12o78t13l96í92n 9799464895437

A co rally? Kdyby zůstala Skupina B :-P

0/0
1.4.2014 21:50

L88a54d86i43s10l21a12v 52M11i86k85a 1141769244364

Rally i přes ty všechny taky zhovadělé omezení, nařízení a jiné překážky pro týmy je pořáde ještě koukatelná.....jinak třída B to bylo něco extra, na druhou stranu to už se opravdu asi nedalo uřídit.

0/0
2.4.2014 9:46

J54a95n 97K85o77t49l23í86n 9469504415457

Bylo to všechno se vším, ta monstra uřídit muselo být šílené, ale co předváděli diváci, to už by v dnešní době vážně nešlo. Vlastně si sami zajistili zrušení téhle skupiny "nejlepších z nejlepších".:-/

https://www.youtube.com/watch?v=eYIH7ApCxoM

+2/0
2.4.2014 9:56

L45a25d34i54s11l24a65v 89M84i46k96a 1681829754174

Hezké video, tohle jsem neviděl, ale už nejsem nejmladší, já si tu dobu pamatuji, brutální auta, ale i to chování diváků....u Slušovic je dokonce v lese nedokončená, ale plně vysekaná trať pro testování skupiny B.

0/0
2.4.2014 12:38

R77a51d70e78k 34S63c75h51ö95n 2806603225925

Jen upřesnění k vloženému sloupku. McLaren používal od roku 1983 motory TAG-Porsche. TAG zaplatil vývoj pro McLaren, ale motor byl PorscheR^

0/0
1.4.2014 20:23
Foto

T75o67m50á91š 67B74e65r37n75a42t 8847898219346

A co Lotus 56 s plynovou turbínou o 1500kW slovy koní 1940? :D To muselo být peklo :D

0/0
1.4.2014 16:11

L51a18d98i39s13l12a42v 44K44a74l70o17u81s 7685726381720

To je divné, že to bylo zrovna BMW. Dnes ráno jsem si jako kolemjdoucí poslechl naftové BMW, a tak hnusnej nýtovací kravál jsem už dlouho neslyšel .

0/−3
1.4.2014 13:03

J50i11ř71í 24S27c95h14w11a17c19h 5796129197854

nj, evidentně vyřachtanej motor z F1, po sezóně předělanej na friťák ;-D

+3/0
1.4.2014 13:15
Foto

R87o22m39a33n 43V96i51e56t20z60e 9401322749310

asi nějaká mrtvola co to nevěděla...nebo hodně starej kus

0/0
1.4.2014 15:08

J59o92s95e64f 47B68r43o88ž49k19a 6344212938377

Jde o to jaké bylo to BMW řady a jaký to byl motor. Motor měl pravděpodobně potíže s rozvody, které se objevují u ojetin řady N47. Majitel asi šetří na opravu, aby ten motor posléze vyhodil, protože na ni mít nebude.

+1/0
1.4.2014 15:41

J94i91ř61í 42S35c88h82w94a52c45h 5396419307924

K tomu jak zdejší atmo-plačky pláčou ;-( nad bývalým randálem F1, kvůli kterému museli nosit tlumiče sluchu, takže ho vlastně ani nemohli paradoxně "poslouchat" mám toto: 

Novým předpisům ve formuli 1 TLESKÁM! R^

Na zdejší diskuzi neustále poslouchám stesky, že spalovací motor je posledních 30 let v postatě stejný že má stejnou účinnost. Když se objevili benzínové turbomotory, které zvedli účinnost spalovacího motoru ve spodní polovině otáček, tak si toho skoro nikdo nevšímá, jen se neustále plače nad potencionální nespolehlivostí turba.

Motory používané pro závody jsou technologická špička a jejich nové prvky se postupem času mohou dostat do sériové výroby.

Ve výfukových plynech odchází cca 50-70 procent energie spáleného paliva. Smyslem rekuperace je energii využít a zvýšit tak účinost spalovacího motoru, ano na úkor nesmyslného randálu.

Omezení spotřeby paliva není o ekologii (to jsou jen plky) ale hlavně snaha tlačit výrobce k maximální efektivnosti celého soustrojí, namísto snahy narvat do válce co nejvíce hořlavé směsi. Ano já těmto snahám tleskám a těším na to, až díky novým špičkovým technologiím z F1 bude mé auto mít o 20% nižší spotřebu při 20% nárůstu výkonu. :-P

+7/0
1.4.2014 12:47

P90a21v82e93l 31V82a50j24n22e25r 4640492524987

Otázkou zůstává, jestli pak takové auto nebude mít o 20 % vyšší cenovku při o 20 % nižší spolehlivosti.

+2/0
1.4.2014 15:19

J72i29ř98í 31S13c24h61w27a97c97h 5966849487634

no možné je ledacos, ale zatím ceny aut v četně těch co přešli na turbo za posledních 10 let o hodně klesly (při stoupajícím výkonu). O spolehlivosti se dá samozřejmě polemizovat, ale ta více souvisí se všeobecnou "optimalizací na nižší náklady" tedy i cenu,,,,

0/0
1.4.2014 21:48
Foto

P50e60t34r 16P47r49o96c37h35á40z89k20a 3852806792464

Máte naprostou pravdu.Ale F1 je elitní třída,kde se v prvé řadě závodí,prosazují extrémní výkony u kterých rozhodně nejde o spotřebu a kde spotřeba nebo absolutní rekuperace nemá vůbec žádný smysl.Divák chce šou,chce vidět nejmodernější techniku,slyšet zpěv dvanácti válců,cítit vůni pálících se pneumatik,adrenalin v krvi.To je F1.Taková byla u svého zrodu a pokud to FIA nepochopí tak nakonec celá F1 skončí.Klesne sledovanost a automobilky si najdou jiný typ závodu.Už jednou to hrozilo.Sleduji F1 od 70 let a to,co se děje poslední dobou už je za hranicí rozumného tlaku.Daleko zajímavější je sledovat jiné závody než F1.Pokud bude dál pokračovat ten nesmyslný tlak a různá omezení dočkáme se brzy toho,že ve F1 budou jezdit elektromobily.Takové závody už se mi moc sledovat nechce.

+5/0
1.4.2014 20:53

J77i84n46d82ř32i32c46h 17M37i16t41t73e23r 6841950453443

Máte naprostou pravdu. Kolosální nuda, absence vzrušení, nebezpečí žádné, už 20 let se nikdo nezabil. Tím nevolám po mrtvolách, ale v době, kdy závodil Prost a spol, to bylo nebezpečí, chlapi se předjížděli ve 240 kolo na kolo v zatáčce, předjeli se třeba 3x za jedno kolo. Dnes musí Nova 3 hodiny kecat s Pavlem Turkem o klepech v zákulisí, jinak by to lidi nevydrželi. Podle mě je problém v tom , že inženýři ve FIA jsou o hodně horší než ti co pracují v týmech. Logicky, v týmech je špička a ta se musí zaplatit. Těmi debilitami to úplně FIA zabila. Posledně jsem měl dojem, že je to ECO raylle a ne F1.

+1/0
1.4.2014 22:43

J85i72ř60í 89S57c11h12w12a44c92h 5676409917374

To že se dvacet let nikdo nezabil neznamená, že tam není žádné nebezpečí. Navíc kritizuješ nová pravidla, versus 20 let "jakoby bezpečné F1 bez smrťáku" to má jakou souvislost? 

Mezi roky 1986-94 se taky nikdy nezabil, to tedy jako bylo 8 let nudy bez nebezpečí?

A. Prost závodil 1980-93 tedy polovinu v době, kdy se nikdo nezabil. Nebezpečí? Nuda?

A 3x předjetí za jedno kolo, no možná v jednom závodě za sezónu, rozhodně žádné pravidlo. Prostě i tehdy byl vždy někdo rychlejší, předjel a zmizel v dáli....;-)

0/0
1.4.2014 23:45

J79i46n60d29ř22i48c64h 41M27i24t26t77e41r 6181330243503

Nejenže se nikdo nezabil, ale mimo Kubici se ani vážně nezranil.Nuda je to teď. Nebezpečí je tam oproti minulosti minimální. Je to úplně sterilní. Něco jako sex s kondomem. To na lyžích ve Francii je to horší. Viz Schumi. Obrovské únikové zóny, diváci stovky metrů od trati, zpomalovací šikany na každé delší rovince. Dříve mě to fakt bavilo, ale dnes je to k nekoukání. A ta nová pravidla, která to regulují až to zabijí kritizuji proto že z napínavého závodění udělala nudu. A právě snaha o absolutní bezpečnost, která je v motosportu nedosažitelná je jedna z příčin nezáživnosti závodů. Možná na to nostalgicky vzpomínám, protože za komoušů nebyl na co koukat, ale mě se to dřív fakt líbilo.Dnes ne.

0/0
1.4.2014 23:59

L43u54k74á98š 17B29r56a29n82d43e80j86s 2383775761441

V závodě se nikdo nezabil dokonce od r.82, Palleti při startu v Imole. V témže roce G.Villeneuve při kvalifikaci v Zolderu. De Angelis zahynul při testech, nikoli závodě či kvalifikaci. Ale k Mittnerovi by dodal, že zapomněl třeba na Donellyho.

0/0
2.4.2014 16:08

L78u60k36á61š 64B83r95a79n54d54e45j72s 2793695921771

Napsal jsem blbost, Donelly se rozsekal už v 90. Zbytek platí

0/0
2.4.2014 16:38

P29a52v34e84l 27O37d72r27a13z10i38l 6144839547880

Tak když vynecháváte Sennu, tak vynechte i toho Kubicu, ne?

+1/0
5.4.2014 14:53

V45l49a42s61t56i96m62i84l 58T58e94n54c61e82r 4830480237500

F1 IMHO nemá být šetřílek. Nové technologie - určitě ano, ale škrtit ty auta na benzínu asi není to pravé ořechové.

0/0
1.4.2014 22:22

J13i67n85d53ř90i27c51h 87M18i57t64t55e90r 6951100653983

Tak se můžete těšit, ale F1 je kolosální nuda. A závody by měly především bavit. A technologie v obyčejných autech jsou mnohdy vyspělejší než v F1. Třeba ABS, ESP, ASR to F1 nemá. A auta směřují k tomu, že nasednete, zadáte do navigace cíl a auto pojede samo a bez nehody. Nevím, jestli se mi to bude líbit. Možná v hustém provozu, ale na prázdné zatočené horské silnici, to nevím. A jen tak na okraj, motory se objevily.

0/0
1.4.2014 22:35

J32i47ř18í 45S80c66h67w74a36c32h 5816209437294

No nevím jak se ty systémy ve formuli 1 jmenují, ale nevěřím, že by neměly nějaké systémy pro optimalizaci brzdění a akcelerace (tu tedy mají určitě)

0/0
1.4.2014 23:26

J60i25n63d79ř86i13c91h 57M24i20t68t87e14r 6301130663973

Právě že nejsou, je to zakázáno stejně jako pohon 4 kol. Ale u F1 to schvaluji, má se ukázat jak umí jezdit pilot a ne elektronika. Kontrola trakce byla asi před 7 lety ale teď je zakázána. http://cs.autolexicon.net/articles/kontrola-trakce/

0/0
1.4.2014 23:32

J54i95ř82í 60S11c15h14w32a10c27h 5776649947684

dobrá, sice je kontrola trakce zakázaná, ale určitě je to "obcházeno v rámci pravidel" nějakým systémem pro regulaci výkonu motoru, jinak by se  nejméně polovina aut na startu rozjížděla v oblaku kouře. To se ale vůbec neděje vůbec u nikoho...

Ostatně Red Bullu to konkurenti loni vyčítali, že má něco lepšího (lepší neoficiální kontrolu trakce) než používají ostatní ;-)

0/0
2.4.2014 0:06

K76a73r38e13l 40F37a25j22t 5628172741323

Jo jo ... to už Bernie nepamatuje ... ;-(;-(;-(

0/0
1.4.2014 10:44

M96i76r91o62s46l71a69v 33Š36i23m60k68o 7595193592575

"...pravděpodobně nejsilnější okruhový závodní motor všech dob...". V F1 ano. Obecně to ale byl motor v Porsche 917-30. Již první verze z počátku 70. měla 1 000k a jako první na světě poměr výkon ku hmotnosti 1k/kg. V roce 1974 měl 1 400k a v Evropě kvůli výkonu zakázán. Pak se vůz používal v závodech v USA. Byl to přeplňovaný 12ti válec, 5l. A vydržel celou sezonu :-)

+6/0
1.4.2014 10:34
Foto

R85o84m24a92n 29V50i90e23t75z27e 9721382829410

ale i tam bestiální nepoměr. 1,5 vs 5,0 V llitrovém výkonu nemá konkurenci

0/0
1.4.2014 15:10

F43r75a84n77t17i37š39e47k 79Š15i94n70d42e63l23á68ř 1527301775

Tehdejším vozům F1 to i slušelo, na rozdíl od těch dnešních.

+3/−1
1.4.2014 10:14

V66l36a76s91t81i13m56i84l 78T86e29n98c40e49r 4930790847820

Dodnes s nostalgií vzpomínám na GP Maďarska 87. Vstupenka od pátku do neděle vč. místa v kempu za pár kaček, u vedlejšího stanu v sobotu ráno několik na mol ožralých Němců a asi dvacet prázdných láhví od šampáňa kolem nich :-) , na tribunách spousta uřvaných Italů - Ferrari !!!!. Ten řev motorů na startu byl neskutečný - kdo neslyšel, neuvěří. Allain Prost a Nelson Piquet v plné formě. Žádné čachrování s pneu, KERS a dalšíma blbinama - závodilo se od startu do cíle naplno. Jednoduše nádhera. Nezapomenutelný zážitek.

+17/0
1.4.2014 10:11

L81a12d32i28s48l14a18v 97M57i17k37a 1101169734514

Dneska kdybys tam usnul na louce, tak tě ani start a závod nevzbudí....

+6/0
1.4.2014 10:44

V60l26a15s65t82i13m73i59l 51T60e60n60c16e63r 4300470827380

;-D

0/0
1.4.2014 10:45

V85l69a27s54t47i86m72i82l 83T54e48n56c78e79r 4550560787330

Ale tehdá to tam ti Germáni rozjeli - to Sovetskoe Igristoje tam ke stanu myslím vozili rudlem :-)

0/0
1.4.2014 10:47

L88a24d11i78s17l51a79v 67M87i53k12a 1431369694534

Za bolševika jsem tam nebyl, ale po revoluci dostkrát, chlastalo se (hlavně v tom kempu hned přes silnici) příšerně od čtvrtka do neděle.

0/0
1.4.2014 10:58

V70l29a13s34t15i77m27i91l 10T29e28n20c93e81r 4790140587840

Jo a Litevci to taky tehdá docela dobře rozjeli - ta jejich pálenka měla slušné grády - kerosin. MIG 29 by vyletěl i na Měsíc. Po F1 kluci ještě mířili do Ouběnic na motokros.

0/0
1.4.2014 22:13

P96e58t68r 37K16o61u74ř74i79l 9983295807

Já jsem tenkrát na tom Hungaroringu byl taky a dodnes na to vzpominám.R^

+1/0
1.4.2014 12:21

V49l28a78s12t17i60m51i32l 72T55e70n31c11e59r 4870400857850

Zážitek na který se nezapomíná, že.

0/0
1.4.2014 22:17

J18o48z52e58f 39K20o84s43t23e50l58a40n97s28k72ý 8285782109416

Som veľmi rád, že autor zmienil v článku tú legendu o močení na bloky motora. :-) Je to len taká drobnosť, ale veľmi zaujímavá...

0/0
1.4.2014 9:15

J90a73k29u62b 36V21e51s86e46l36ý 9564720437875

Já měl za to, že nejsilnější motory měli poslední turba minulé éry. V závodě přes 1800 koní a v kvalifikaci 2400 koní. V kvalifikaci ale vydrželi jen 3 kola :D

0/0
1.4.2014 8:45

P92e89t79r 38S90l88o67v27á72k 9475105737419

Klobuk dolu autorovi, nestava sa casto na idnesu, aby si dal niekto tolko prace s clankom. Paradne citanie k snidani;)

+13/0
1.4.2014 8:35

J56a51n 57K81u79b87e98š 5930215882855

Jaká by asi byla F1 dneska, kdyby týmům nesvazovali ruce pošuci vymýšlející nesmyslná pravidla?

+10/0
1.4.2014 8:23

J26i46ř86í 32S47c17h65w76a24c51h 5146379927894

Nejspíš by životnost pilota byla tak dva závody....

0/−4
1.4.2014 8:37

P86e21t72r 73K10o81u61ř62i78l 9933455877

Ale nesmysl.

+1/0
1.4.2014 12:22

P53a75v84e44l 93V81e11t93e22š54n11í44k 7785658805327

Byl by to masakr...:)

+1/0
1.4.2014 11:12

P58a88v52e24l 64M91r92á75z35e30k 6213179333623

Když čtu ty stížnosti dnešních "hvězd", jak je letos obtížné řídit F1 s turbem, říkám si, co by asi dělali s Piquetovým Brabhamem - 1300k, difuser bylo sprosté slovo, jenom vzadu lopata z bagru. Jak daleko by dojeli?

Nakonec jsem rád, že tohle závodění ještě pamatuju ...

+17/−1
1.4.2014 7:53

J66o92h86a59n 62Z89i91n79g57e32l 2361975766421

Přesně. To byli páni jezdci. Fittipaldi, Piquet a samozřejmě Lauda. Navíc, dokud si vedení závodu nevymýšlelo nesmysly, jako jsou stejný pneumatiky pro každého, byl to ještě závod, ve kterym se prolínalo umění jezdce s kvalitou vozu, ale i subdodávek, jako byl olej, nebo pneumatiky. Dneska je to už spíš takovej Fiesta Cup v rychlejším provedení.

+10/0
1.4.2014 9:04

K20a38r94e44l 10F39a13j88t 5508302321603

... a třeba když vyjelo něco jako safety car to se někde dal očekávat pomulu smrťák ... dneska párkrát za závod zresetujeme vedoucímu pilotovi náskok a ten se ještě může modlit aby zrovna nemusel pro jiný pneumatiky ...

+1/0
1.4.2014 10:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.