Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přelomové embéčko slaví padesátiny. Škodu 1000MB ukázal Čechům Brežněv

Jedno z nejkrásnějších československých aut má právě dnes narozeniny. První český velkosériový automobil je jedním z nejdůležitějších modelů Škody. Velkou technickou novinkou bylo například tlakové lití hliníku použité na výrobu bloku motoru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T61o50m83á74š 30K34o64h50o13u59t 2546134884763

Upřímně, když bychom počítali průměrný plat v obou obdobích tak, že bychom nejprve odebrali na každé straně 500 000 nejmenších a největších platů a pak teprve zprůměrovali, tak jsme na tom dneska stejně. Novou Octavii si zase koupíme za těch 30 platů. Akorát na ní nemusíme být zapsaní v pořadníku a pravděpodobně na ní nic nebudeme muset dodělávat doma.;-D

0/0
27.3.2014 10:29

R31o52m85a67n 90E43n43d94e52r68s 4315565725

Nevím, co bylo na Favoritu a Felicii ,,nedostižné" , když přišly nejméně s patnáctiletým zpožděním za podobnými vozy typu ,,hatchback"

0/0
26.3.2014 23:55

P16a81v63e22l 49K46r19e25u24z77i57g96e93r 7294930690619

Šlo samozřejmě o Felicii ze 60. let, tu "oktávii" v kabrio provedení a typické červené barvě.

0/0
29.3.2014 21:15

R35o68m23a96n 21E95n78d21e83r34s 4465655975

Tak to jo. Pokud šlo o tuto, je to úplně bez diskuse:-))

0/0
29.3.2014 21:37

O25s53k72a61r 57K68o49v47a14ř65í78k 8617163736387

Měl jsem 1100MB DeLuxe. Moje první auto. Na něm jsem se naučil. R^

0/0
26.3.2014 10:50

D69i95a23n49a 35K89o42l61a42n75o93v84á 5841102651224

Pro mě je srdeční záležitost Mototechna, kterou dnes provozuje AAA :-)V

0/0
24.3.2014 13:12

J72a58n 26Š62p13e33c41i71á34n 2300240319139

Na audině 100 r v 1984 sem měl vyhřejvaný sedačky, elektrický okna, senzor na sjetý destičky, šíbr na tlačítko, elektronicky polohovací světla a zrcátka a autorádio na kazety. r v 1986 měl i klimatizaci. číslicová elektronika tam nebyla, a všecko si člověk opravil sám. Ale jen pro porovnání co se vyrábělo v česku v roce 84.

0/−1
24.3.2014 11:30

M44a44r15e31k 49H50r86u20b96y 6407172811918

Pri recyklaci nazvu u Skodovky cekam, ze se za par let objevi nova Skoda 1000 MB, i kdyz dnes uz by to mohli zkratit na 1GB ;-)

+5/0
23.3.2014 23:02

J40a85r63e82k 63K46u47b52a16c12k88a 3200355460643

A co je na tom spláceném paskvilu nadčasově krásného? A motor vzadu... A srovnávat tuto hrůzu s Felicií I., to snad nemyslí nikdo vážně. V době vývoje a výroby tohoto raritního šrotu se jinde vyráběla normální auta.

+2/−14
21.3.2014 19:49

R51a24d15i75m 21H57e97n40e87k 6639447589781

Jediný paskvil jsi tady ty , v té době kdy to auto bylo poprvé vyrebeno byla škodovka ještě ve světě uznávaná značka.

+5/0
21.3.2014 23:45

J12a75r28e18k 80K21u91b55a17c51k65a 3760825600373

O jakém světě tu govoritě - jedině tak světě míru a socialismu. V normálním světě tato zrůda působila jako opravdová RARITA.

+1/−7
22.3.2014 20:00
Foto

M42i25r20o24s14l31a67v 81S34t41e69i44n41e54r 6748284293865

Mýlíte se, kolem 1965 byl na západě oblíbený model Spartak a Felicia, tedy Spartak bez střechy, Spartak ze na západě jmenoval Populár. Byla to na pohled hezká auta a dodnes připomínají opravdovou tradici Škodovek.

0/0
25.3.2014 21:18

S68e50i40d82l 80P39e24t53r 1191431715484

Samozřejmě:-) 

Současníkem Š1000MB byl např. F124 (předobraz licenčních žigulů o 8 let později) nebo R16.  R 12 (posléze Dacia 1200) už byla ve stadiu přípravy výroby, R8/10 v té době podstatě dobíhal, resp. rozhodně nebyl vlajkovou lodí Renaultu, R-Dauphin se v té době vyráběl už nějakých 5 let , C 19/21 "fantomas" ve výrobě, A-R Guiletta, a d.  ... ;-D

Jistě,

výrobou, resp. technologií hlavně motorů a novou fabrikou se tehdy Škodovka dostala na špici "socdemstátů" ( V NDR trabanti a wartburgy, v Polsku tak max. žuky, nisy, licenční pobědy /warschavy a gazy, v Maďarsku a Bulharsku nic, v Rusku moskviče 403/407, Volhy21)  ale ten evropský "svět" byl už hodně jinde ...

Ano, byli jsme tehdy s tím naším "embéčkem"  králem mezi jednookými a hlavně tohle auto nastartovalo jakousi všeobecnou motorizaci téhle země, ačkoli raálně ji dokončila až řada Š100/110 resp. Š105/120 ..;-D

+4/−2
21.3.2014 23:48

J97a38n 95K69o97n72v53a30l54i56n43k92a 5920751211765

Přesně tak. Jen to, že je to české, neznamená, že je to boží. V porovnání s modely západních značek to byl křáp už tehdy.

+1/−3
22.3.2014 12:05

J59i10ř42í 32T46o89m24e20š 5962580443802

Bylo české bylo "naše", ale známý měl R8 a ten příjemnější zvuk motoru R osmičky jsem záviděl.

0/0
25.3.2014 20:09

J10o59s22e33f 19Č85i43h40á47k 7711569120746

Každý máme má jiný vkus, že ten tvůj je špatný my ostatní neovlivníme :-)

+3/0
22.3.2014 0:12

M97a42r21t16i46n 88J14e27l46í92n19e11k 9496124187247

Z toho by mohli nějak zkusit vyjít a ne ty zelený hranatý příšery co se začínají objevovat.

+1/0
21.3.2014 18:48

P85e72t48r 37M71i30c93h44a19l 2820174421792

Zelený hranatý příšery se objevily nedávno na Krymu ...

+1/0
24.3.2014 2:08

P39e87t52e40r 56S47m56r12e13k 3592680400622

Krásne auto. Až sa nechce veriť, že je to tá istá fabrika, ktorá vyrobila 105ku...

+1/−1
21.3.2014 17:55

Š62á66r13k32a 69S82t35a26ň60k97o17v73á 9123775489759

Jé, tak tohle žihadlo měli rodiče když jsem byla malá.:-)

+1/0
21.3.2014 17:17

L95u63k80á70š 47V17a14l65e69n91t64a 7603218816228

Jediné co mě na tom autě zaujalo je lůžková úprava. Muselo se v tom dobře souložit :D V dnešních autech to jde taky ale je to nepohodlné :)

+6/−1
21.3.2014 14:19

Z78b96y19n67ě36k 41J86e22h34l16i62č77k89a 8444658539691

ta lůžková úprava se tehdy předpokládala. A to ještě pod zadnímy sedadly byl úložný prostor :-). Dnes nemožné i když vyděláte hlavové opěrky

+5/0
21.3.2014 15:05

Z18b36y17n95ě87k 68M25a54r61t46i61n77e27k 4737155789852

Všeobecne osobák není ideální auto pro soulož! Zato takova dodávka s úložným prostorem pro zboží, např. CITROEN JUMPER, nejlépe bez oken v úložné skříni, když se vracís bez zboží, po prázdnu, to je prostoru na soulož, jedna báseň! Zde bych dal UZITKOVYM VOZUM zelenou !!! R^

+1/0
21.3.2014 15:24

D38a76n92i20e21l 44T19o50m56e64k 8839395248306

Ohledně ceny - je třeba též vidět, že tehdy nebyla dostupnost luxusního zboží (jako auto) dána jen cenou. To, že někdo měl na auto peníze, ještě neznamenalo zdaleka, že měl auto.

+5/0
21.3.2014 13:13

V13a47c94l52a84v 74M25e90d37e92k 5221732935345

pokud někdo měl peníze, stačilo jít do mototechny a koupit. Problém byl jen při náběhu nvých modelů.

0/−19
21.3.2014 14:30

M44i17c42h57a98l 13H16o88r59k59ý 9955905964559

tím si nejsem jist,co si pamatuju,tak rodiče když kupovali MB110,tak museli dost lidí znát a dalších dost podplatit

+11/0
21.3.2014 14:38

V41l14a41d24i47m26í58r 39H32e31r29i13n69g 2469489102968

Co já pamatuju, tak MB 1000 bylo dlouho na poukaz, dlouho se čekalo. Volně bylo MB 1100, ale bylo dražší.

0/0
27.3.2014 10:29

M46i50c83h15a48l 32H35o40r20k24ý 9245865444559

Já mluvím o MB 110 de luxe,to je další typ po MB1000.Nevím zda bylo volně k prodeji,ale pochybuji,protože to našim dalo dost práce se k němu dostat.Bylo dražší,mělo koženkové sedačky,lepší motor a otvírací zadní okýnka,4přední světla a nevím co ještě.Prostě top model ;-D

0/0
27.3.2014 10:52

L93u76d68ě59k 33N60ě96m36e77c 5755151832204

Buď si tu dobu ještě nepamatuješ, nebo si ji už nepamatuješ.

+8/−1
21.3.2014 14:41

V37a94c43l68a49v 59M61e59d49e22k 5501912815165

no tu dobu si pakamutu jako dítě, a jediné problémy byly při nástupu výroby Favoritů. Nepamatuju sice prodej Š1000, ale v době 105/120 nebyl problém auto koupit. Ano, člověk si nemohl moc vymýšlet, a musel brát co je - takže otec tenkrát musel vzít 105 místo 120 a i barvu vzal tu co zbyla - ale v ulici měli auto všichni kromě jednoho - a ten ho nemá dodnes.

+1/−4
21.3.2014 14:46

L83u37d11ě43k 51N86ě74m35e36c 5105861252484

Takže si tu dobu ještě pořádně nepamatuješ. Kupoval jsem 120 v roce 1985. Dal mi na ni táta, bylo mi skoro 30. Zrovna náhodou jsem měl kliku, že jeden známý měl jiného známého, kterej dělal v Mototechně a jednu mi z dovezený várky zarezervoval. Ale tys to vlastně těmi kydy, že si člověk nemohl vybírat, vlastně potvrdil. Co se týká toho, že měli všichni auto - ne že bych ti to věřil, ale je mi to vlastně docela jedno. Druhá pravda je, že si každej svýho miláčka opečovával, protože do smrti by si už na jinýho těžko našetřil, kdyby zůstaly poměry.

+3/0
21.3.2014 21:33

A98l19b72e18r98t 64K21á96m44e76n 9544738379821

Nedávno som "mal tu česť" spoznať a porozprávať sa s človekom, čo za socializmu robil predavača v mototechne. Došlo im 30 červených stopetiek. Od kažého kupcu dostali vhodnou manipuláciou úplatok a každý kupujúci bol presvedčený ako dobre podplatil, že práve on dostal červenú stopäťku. Najviac vraj dostávali za Zástavu. Vraj úplatok dosahoval 100 % jej predajnej ceny. Všetko je to "vraj" Ale zrejme čosi na tom bude aj pravda.

+2/0
22.3.2014 6:25

M95i53c63h28a67l 50M54o23u98c75h41a 9628969443114

Jít do Mototechny, zapsat se do pořadníku a za pár let koupit... Nebo někoho v Mototechně podplatit a koupit za pár měsíců. Fungovalo to tak vždycky, tedy až do roku 89...

+8/0
21.3.2014 15:04

E67d42u81a34r21d 62B49l76a14z50e36k 1703180485605

jenze voni se pred r 89 nekupovalo!  ;-€ ale schanelo...:-(

v NDR byla cekaci foba na trabanta 6-8let a na Skodu 8-12!!!;-O

+1/0
21.3.2014 15:36

A55l69b24e14r78t 81K72á81m29e73n 9924848209951

Mám priateľa z bývalej NDR a ten tvrdí, že do poradovníka na Trabanta sa zapisovali deti práve narodené. Na Wartburga to vraj až také hrozné nebolo.

+1/0
22.3.2014 6:30

H75o46n67z75a 94Š76l43e72z49i25n29g55r 8769581763402

Pokud vím, auto se prý dalo koupit v Tuzexu, cena byla asi dvojnásobná, ale bylo prý ihned - stačilo nakoupit bony.

Kdo měl prachy a chtěl hned, koupil ojetinu, jejichž cena díky tomu prý v určité době byla vyšší než u nových vozů (60. léta, rodinné historky).

+1/0
21.3.2014 18:26

L79u45b73o48š 29S71u47š91i64l 1298947606628

Dobrý den. Tahle doba je nenávratně pryč. Čím novější auto, tím škaredější. A ty dnešní krabice z reklam vůbec neukazují um a práci. Všechno bezduché navrhnuté počítačem - odporné. Samá elektronika - poruchovost. Úmyslně, aby si to nikdo neopravil sám. S každou blbostí do servisu a hodně platit. Na spotřebu to kladný vliv nemá. Spíš opačně. Každý odběr navíc se projeví. Snad jsou ty dnešní krámy bezpečnější, ale není nad ladné tvary šedesátých let.

+4/−9
21.3.2014 12:25

M59a27r76t38i79n 37H13o68u93b22a 6713261829308

nejen tato doba je pryč. I včerejší den je pryč. Tato stará auta se mi líbí, ale nikoliv proto, že by byla extra krásná, ale protože to bylo moje první auto Š100 (a to jsem ho kupoval už jako 20-ti leté) a protože mi bylo 20 let. Ale jezdit už bych tím nechtěl, svézt se klidně, ale rozhodně ne pravidelně do/z práce. Navrhnuté PC - to je takové nesmyslné klišé. Všechny návrhy dělá člověk, jen dříve na to měl papír a rýsovací prkno, dnes na to různé CAD nástroje. Poruchovost nových aut je velmi nízká, dříve si auto (od Škody) člověk musel dodělat, pak to nebylo špatné. Aby si to člověk neopravil sám??? Kdo umí, ten si to opraví sám i dnes, kdo neumí jede do servisu, tak to je a vždy bylo.

+13/−2
21.3.2014 12:38

P97e83t33r 14M23i14k87e93s 9568212710768

to je pouze nostalgie. Take jsme meli doma mbecko (110). To auto se mi libi jeste dneska. Nedavno jsem mel pujcene auto, rok vyroby asi 2001 (posledni rok vyroby generace) a kazdy metr jezdeni jsem citil, jak moc uz je to auto technologicky zastarale...

+1/−1
21.3.2014 12:47

M14i97c74h20a75l 81H82o20r88k97ý 9515265964319

Stále jsou na trhu krásné a ručně vyráběné auta ;-D

Není pochyb o tom,že MB100 je krásnější nebo spíš osobitější než třeba Octávka,ale opravdu bych dnes nechtěl jet MB ani z Brna do Prahy ;-D

+1/0
21.3.2014 14:36

P72a70v85e33l 12D31o46l50n48í17č41e24k 3808553734651

To je nesmysl. Socialistická auta byla oproti západu zastaralá už když vyjela z linky.

+2/0
21.3.2014 15:26

H69o65n66z13a 32Š14l93e82z46i89n43g71r 8409101423162

Samodomo opravy - řešili jsme to s kolegou, jehož rodinu nikdy nepostihla žádná škodovka. Nepamatuje, že by se v žigulovi měli potřebu někdy hrabat a když už náhodou něco, dalo se to v klídku do servisu. Samodomo kutění je škodovácká specialita, protože embéčko a jeho klony by se jinak prostě nedaly provozovat.

Tvary - no to je subjektivní, podle každého soudruha.

Poruchová lektronika? - no, auto mám z roku 98, elektroniky už taky fůra, ale furt jen vyměňuju nějaké čepy, ložiska, sienbloky, tlumiče, těsnění pod hlavou atd, spojka.....ale elektronika mi selhala jen jednou a to bylo mechanické opotřebení sevopohonu volnoběhu. Tak nevím.

+1/0
21.3.2014 18:35

V17í90t 40N26o17v33á18k 5494395631599

na autě z roku 98 je elektronika maximálně tak žárovka

0/0
23.3.2014 17:11

M66i77l60a10n 36Č46e33r38n85ý 5593939989672

Můj táta kdysi (snad v roce 1968) vyhrál novou Škodu 1000 MB v jakési státní loterii. Babička až do konce svého života schovávala útržek novin, kde bylo zveřejněno ono losování. Samozřejmě nám to závistiví příbuzní vždycky neopomněli připomenout - no jó, vždyť vy jste vyhráli auto...

Dodnes na něj vzpomínáme s láskou, bylo to na tehdejší dobu spolehlivé auto a každý týden jsme jezdili buď k babi, což je nějakých 70 km, anebo na výlety na různé hrady, zámky, v létě k vodě - nejdále bylo naše embéčko u Baltu.

Největší chybou ovšem bylo, že když jsme počátkem 80. let začali stavět dům, milé embéčko táta prodal a místo něj koupil ojetou a příšernou dodávku Škoda 1203, hlavně aby měl v čem vozit nedostatkový stavební materiál. No, ve srovnání s embéčkem to byl řvoucí, nespolehlivý a značně poruchový stroj, obzvlášť převodovka byla opravdu slabým článkem... Ovšem do MB 1000 se zase nevešly cihly, písek, obkládačky, tvárnice apod.

Ale mohli jsme mít krásného a ceněného veterána, kdežto kde je dnes konec dvanáctsettrojce? Zřejmě byla sešrotována...

+6/0
21.3.2014 10:40

M76a12r85t22i87n 74K19o48v74á35ř 2171880259566

Jj "dvanáctsettroska" byla vyhlášená...

+1/0
21.3.2014 16:17

V57l45a56d27i72m68í54r 36H14e85r89i16n35g 2179719552558

3 auta ze 4 jezdila "nakřivo" - zadní kola jinou stopou než přední....

0/0
27.3.2014 10:36

A23l91b71e49r14t 47K95á60m63e53n 9214918529521

Mohli ste mať veterána. A ešte nám porozprávaj, čo je s domom. Alebo ten už tiež nemáte a bývate pod mostom?

0/−1
22.3.2014 6:37

F20r21a88n74t91i38š42e30k 40L23u50f97t 5987329814496

Můj tatínek nebyl zrovna za vodou, nebyl ani zelinář, taxikář, instalatér, ale jen obyčejný docent na ČVUT, takže jsme mládí strávili v Trabantu 601 kombi a škodovkářům jsem záviděl a elitě co měla Žiguli. (On vlastně byl docent až po sametu, nebyl v KSČ takže mohl být maximálně asistent, ale dělal práci profesora - přenášel, zkoušel, psal skripta)

+6/−1
21.3.2014 10:39

J78i93ř96í 52V17o52n97d60r65á19č24e43k 5436614420784

Tatínek byl docent, vlastně až po po sametu R^;-D

+2/−3
21.3.2014 10:48

M93a45r42t78i27n 23H92o61u58b97a 6163471739788

tak jak to vlastně bylo?

0/−1
21.3.2014 12:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.