Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zrcátka mají nahradit kamery. V Americe sepisují automobilky petici

Patří k automobilu už od samotného začátku jeho historie, teď by ale boční zrcátka mohla nadobro zmizet. Výrobci se totiž musejí potýkat s čím dál nižšími emisními limity a zrcátka jim jejich práci neusnadňují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L25a25d67i91s46l32a78v 52K80a91l72o58u91s 7565566821120

To se ani nedivím. Jsou velmi drahá. Když za jedno chtějí taky třeba 12 tis. někteří šizuňkové.

0/0
10.4.2014 13:33

V80l55a31d62i90m69í83r 57R30o35z77e11h19n37a59l 5868310527216

Pojedete úplně stejně, jako když vám někdo na parkovišti urazí zp. zrc. Jak jezdíme, když je porucha na el. systému? Není denní svícení.......

0/0
10.4.2014 9:07

Z65d46e78n37ě31k 22D18u58b26e34c50k11ý 3457864620528

Nabízí se Šalamounské řešení :

namontujou se boční kamery a zrcátka o velikosti 1x1cm :-)

0/0
10.4.2014 8:09


I60g21o46r 34G54o83t43t25w95a10l51d 6717648220711

Tak já jsem zrovna ten, který má rád na všem tlačítka, displeje apod., a jelikož mám kameru v autě již pár let, vyzkoušel jsem na vlastní kůži i různé mušky, které by zrovna pro zpětné zrcátko mohly mít nepříjemné následky.

Dále v diskuzi zmiňovaná závada elektroniky se mi stala za 10 let, co kameru v různých obdobách používám, jenom jednou. To se asi dá přežít. Je to podobné, jako kdyby vám někdo urazil zrcátko. Taky to nevyřešíte hned a na místě. Horší je to za deště a špatného počasí vůbec. I když je kamera zpravidla skrytá pod nějakými výstupky a přímo na ni žádná kapka nespadne, stejně se orosí, zamlží, nebo se rychle ušpiní. Typicky v zimě je to opravdu dobré jen na couvání a za boční zpětné zrcátko bych si netroufl ji vyměnit. Možná v zemích, kde je celý rok léto...

Samozřejmě, že i zrcátko se může zamlžit nebo ušpinit, ale díky velké ploše na něm zpravidla přece jen řidič vidí dost na to, aby se zorientoval, a navíc je dobře přístupné, takže se dá i za jízdy očistit (ale to jsem snad nikdy nepotřeboval). O kamerách se tohle říct nedá. Ty jsou někde zastrčené a rozhodně nebývají v dosahu.

Asi nejhorší, co mě napadá, je ale neschopnost kamer vyrovnat se s vysokým rozdílem kontrastů. Prostě pokud máte slunce v zádech, nepomůže ani sebelepší kamera. Oko si s tím jakž takž poradí, ale CCD nebo CMOS ani náhodou. Jednoduše buď uvidíte bílý obdélník s tmavými nerozpoznatelnými fleky, nebo bílé kolečko slunce, tmavě modrou oblohu a černo.

Nějaký systém samočinného očišťování čočky asi nebude problém vymyslet, ale problém kontrastu zatím nevyřešil nikdo. Stačí, když si to vyzkoušíte na vašem foťáku nebo mobilu.

+2/0
9.4.2014 17:57

I69g13o45r 27G65o11t27t98w50a81l21d 6667328790331

Ještě mě napadly dvě problematické situace. A) Na displej bude svítit slunce = i na kvalitních displejích nevidíte skoro nic B) Brýle s polarizací = možná uvidíte jen černý obdélník nebo moaré přes celý displej.

0/0
10.4.2014 7:59

T42o23m55á83š 98V74a83l27d66e80r 7123630409

Asi to bude potřebovat lepší a modernější kameru, než ta co je nyní montována na couvání.Otázka spíše čočky. Kontrast právě řešil v novém systému Nissan. Displeje se mohou dát pod kapličku na střed palubní desky až u skla (falešné dlouhé ohnisko) a nebudou tak oslňována a bude lepší pozorování spolu se situací před vozem a časem může zobrazovat i noční vidění, kvůli chodcům a zvěři. Takže jediné co je opravdu potřeba řešit je cena celého systému a aplikace do všech úrovní výbavy.

0/0
12.4.2014 0:04

L30u69b46o93m13í62r 80V97r10t69a95l 6510427221951

To je takový problém zrcátka integrovat do kastle, udělat kastli s kapsou pro zrcátko? Chápu že čím víc elektroniky tím vyšší poruchovost, tím větší kšeft ale co je moc to je moc. Navíc tohle ušetří úplný prd. Co takhle rvát do sání vodík místo vzduchu....

0/0
9.4.2014 9:17

J51a42n 26M21o44h71y67l37a 6252799239951

Opravdu rád bych viděl kastli s kapsou pro zrcátkou, které nebude vyčuhovat (což je ten odpor, který jim vadí) a zároveň bude vidět za vozidlo. To bude asi zázrak optiky.;-D

0/0
9.4.2014 14:00

A84n84t78o45n63í46n 86S77e79b44e27r63a 7683988350419

No fajn, parkuju u cesty. Vypnu motor, vytáhnu klíček a chci se podívat do zrcátka jestli ze zadu nepřijíždí auto a můžu otevřít dveře. Jenže já už zrcátko nebudu mít. A jelikož jsem např starší, tak hlavou dozadu úplně neotočím. Takže brzo příjdu o dveře....

+7/0
8.4.2014 22:13

J53i58ř42í 66S62c87h74w33a64c90h 5286679627424

není problém nastavit vypnutí kamery s nějakým zpožděním, stejně jako u stropního svítidla ;-)

0/0
8.4.2014 22:30

S31l23a89v66o94m22í31r 33Š42t14ě54p43á26n 1178254612514

automobilky ušetří, dneska je kamera levnější než zrcátko (servo na jeho pohyb a vyhřívání)

+4/0
8.4.2014 13:58

D45a46n35i82e65l 46S55o42b96o19t55a 9799714286290

Jestli budou kamery vně auta, vyhřívání musí mít taky. A pochybuju, že budou nastavené pevně. Ne všichni chtějí mít stejný výhled. Takže nějaké servo taky bude třeba.

+2/0
8.4.2014 15:10

P25e46t22r 13C72h12v13á23t20a30l 4252382210294

IMHO budou mít standartně větší úhel záběru a budeme si vybírat digitální výřez....čili levný software a ne drahá mechanika....

+3/0
8.4.2014 16:33

P71e67t17r 12H49e81j31h36a58l 4651764438347

Je to systém snímání, přenosu informace, zpracování informace a projekce. Kde je definováno zpoždění systému? Kde je dáno rozlišení a v závislosti na rozlišení definujte ztráty grafiky obrazu - podílem grafické informace, která se zachová

+1/0
9.4.2014 9:44

J74a52n 70M85o35h27y78l93a 6222889499411

Pro dané použití s ničím zmíněným není problém - rozlišení nebude muset být zázračně velké, displej bude relativně malý (přesto by nebylo zvlášť drahé tam dát i HD). Zpoždění bude do stovek milisekund a to vzhledem k možnostem člověka moc nevadí.

+1/0
9.4.2014 14:04

L32u25d62v49í18k 44G22a35j51d47o76š32í45k 2965883874562

Auto bude navíc bez zrcátek užší. Což je jistě dobře.

Už ale vidím jak místo "jen" ustřeleného zrcátka máte sejmutý celý bok auta.

Spíš by mě ale zajímalo, kam by se do interiéru zamontovaly po stranách palubky dva dostatečně velké displeje nahrazující vnější zrcátka, aby to neomezovalo výhled řidiče dopředu.

Pak je tu otázka poruchovosti a né úplně nepodstatný problém, jak mají fungovat displeje zrcátek za tmy při jízdě v noci, aby řidiče nerozptylovaly trvale svítící obrazovky.

+9/0
8.4.2014 12:07

K35r39y76š16t21o44f 76L54a51n84í11k 1919720945235

bude tam tlacitko, kterym to zapnete kdyz se budete chtit podivat dozadu :-)

0/0
8.4.2014 12:45

L98u49d97v21í95k 25G68a98j21d71o59š37í74k 2475493374382

To právě nejde, protože to musí kvůli bezpečnosti nahrazovat plnohodnotně klasická zrcátka, takže kamera musí běžet pořát a obrazovka musí mít minimálně stejný rozměr jako klasické zrcátko.

+1/0
8.4.2014 12:59

L90u47b85o59m71í35r 21V79r84t93a65l 6580217421771

No tak tam do auta přidají další kameru která bude snímat vaše oči a při pohledu patřičným směrem vám ty "zrcátka" zapne. Proč to dělat jednoduše když to jde draze a poruchově....

0/0
9.4.2014 9:20

J52a63n 32M94o98h76y90l41a 6662399659431

V zásadě souhlasím, nicméně Ad1) Ustřelený bok auta místo zrcátka? To mi nedává smysl - nehodě se přece snažím vyhnout, takže když je místo "jen" na ustřelené zrcátko, tak obětuji zrcátko (v případě malé kamery místo zrcátka prostě nehoda nebude;-D) a když ustřelím bok, tak to zrcátko odnese i tak. Ad2)Na displeje je místa dost, dají se "schovat" do palubky tam, kde je dnes mrtvé místo a navíc nemusí být přece po stranách - naopak - mohou být přímo před řidičem v jeho zorném poli.

0/0
8.4.2014 12:57

L60u17d11v17í12k 57G72a11j35d18o63š37í24k 2865403204302

Ad 1) Myslel jsem to tak, že řidiči v mnoha situacích často jezdí nebo parkují "nadoraz". Čili dnes tak aby nesejmuli zrcátko. To jim dává ještě jistou rezervu než si sejmou bok auta. Bez zrcátek už tu rezervu mít nebudou a chyba v odhadu = větší škoda.

Ad 2) To bude záležet na nějakém zákoně jak takové kamery musí vypadat. Podle mého na bocích budou muset zůstat. Na "A"sloupku by se rozměrným displejem zhoršil výhled z vozu. Na palubce jsou výdechy větrání které lze těžko umístít jinak. Možnost by byla snad přímo na dveře zevnitř vozu. Designéři tohle jistě vyřeší. To se nebojím. Možná to ale bude znamenat dost zásadní změny oproti vžitému pojetí interiéru vozu.

+1/0
8.4.2014 13:11

J13a49n 10M38o80h83y21l24a 6542389609981

Ad1) Když parkují nadoraz, tak to "naberou" takřka vždy rohem karoserie hluboko pod zrcátky.

Ad2) Nečekám skoro žádné změny kromě faktu, že někde na palubce přímo před řidičem se objeví displej (nebo dva vedle sebe), na které tam místo je, jen není důvod ho využít. Displeje nemusí být nijak rozměrné (ani zrcátka nejsou) a jediné výdechy ventilace v tomto prostoru jsou až těsně pod čelním sklem.

0/0
9.4.2014 14:07

L29u15d90v59í72k 83G86a63j11d47o40š52í43k 2105943804222

Ad1) Nikdy jste se s autem neprotahoval třeba do úzkého vjezdu?

Ad2) Když si vybavím nápisy na zrcátkách amerických vozů: "To co vidíte v zrcátku je ve skutečnosti převrácené", tak už si dovedu představit nápis: "To co vidíte na displeji vpravo od volantu se ve skutečnosti nachází vlevo vedle vašeho vozu".

Z toho soudím, že předpis bude směřovat spíš k povinnosti mít obrazovky na stranách.

0/0
9.4.2014 14:29

T46o80m20á63š 89V65a15l78d33e88r 7913560299

Ad1) máte pravdu. Taky si hlídám takto užší vjezdy, zvláště při couvání si tímto koriguji rezervu mezery na předek vozu, pokud musí najíždět šikmo.

Ad2)  Lepší se mi jeví střed palubky (např tam kde měl budíky C7  . Displej může být jeden a ostatní se udělá SW. Jde jen o zvyk. Něco jako přejít z manuálu na automat :-)

0/0
12.4.2014 0:25

J21a12n 29M89l43e31z32i36v67a 3352436489486

MArně se snažim přijít na to, co by za tmy svítilo na tý kameře suplující zpětný zrcátko. Asi nic navíc, co by nebylo vidět i na tom zrcátku ;)

0/0
8.4.2014 14:35

L61u97d38v49í21k 28G72a25j24d28o94š64í39k 2495853804492

No to je právě otázka.

Kamera má většinou větší citlivost, takže funguje trochu jako noční vidění, když se snaží příliš tmavý motiv exponovat "správně" a udělat ho světlejší tak jako by to bylo za deního světla. Softwareově se to sice dá trochu upravovat, ale univerzální řešení na to moc není.

Další věc je, jak by se kamera vypořádala s obrovskými kontrasty přímo do objektivu svítících světel aut jedoucích za vámi na pozadí úplné tmy. To je v podstatě pro snímání obrazu ta nejextrémější situace jaká může nastat.

+2/0
8.4.2014 15:10

P93e93t16r 81M36a37r32š53o65u73n 5575858786546

Nejnovější vychytávkou je displej schovaný ve vnitřním zpětném zrcátku...

... jo to je nejnovější vychytávka ;-D... co na tom, že couvací kamera s displejem ve zpětném se dá z Číny koupit již pár let ;-D

0/0
8.4.2014 10:34

K75r24y50š14t16o50f 82L77a72n82í13k 1969830335355

dobrej napad. segra to nedavno urvala pri couvani.

0/0
8.4.2014 10:33

M14i81r46o55s28l41a48v 42Š66i34m69k15o 7955543542255

Zpětné zrcátko se objevilo až někdy v r. 1905. Použil ho závodník na Indianapolisu. Další rok ho používali i ostatní závodníci. Teprve potom se dostaly i na ostatní automobily. Koukněte na staré fotografie, první automobily je neměly.

0/0
8.4.2014 10:22

J39a45n 72M28o49h87y44l78a 6392659259311

Tak nebylo proč, jezdily tak pomalu, že otočit se prostě nebylo nebezpečné.

+1/0
8.4.2014 12:58

J32a77n 39Š53p98e28c61i91á21n 2390590229379

Neni povinny jen jedno zrcatko, to leve? Muzou zatim nahradit to prave

0/0
8.4.2014 10:08

L80u83d78v46í44k 85G32a28j67d72o61š20í14k 2845263464662

NE. Tuším že u aut od nějakého roku výroby 198... něco jsou povinná obě zrcátka.

0/0
8.4.2014 12:10

M25i61c25h27a20l 87K94ř25í16ž 1774920621132

No jasně nebylo by možné ušetřit třeba optimalizací provozu ten už je na všude na světě super , nikde nestojíte zbytečně na semaforu nebo v koloně,navíc mám pocit že výrobou kamer a zbytku té technologie se spotřebuje stokrát víc energie než výrobou zrcátka.To jsou holt ekofašos.

+6/0
8.4.2014 9:45

J90a67n 13K65r42p93e78c 5926123634152

toto už je řetězení hovadin, kdy kvůli jedné hovadině zavádíme jinou. kde tohle skončí...

+11/0
8.4.2014 9:38

P77a43v93e42l 44B54í54n24a 1973965202703

To je trochu jako s tím dotykovým ovládáním, (nadneseně) první byly čudlíky, teďka ťapkáme na display a už se pracuje na něčem co při ťapkání simuluje čudlíky... Zrcátko je asi bohužel příliš primitivní...

+1/0
8.4.2014 23:47
Foto

P83e30t38r 18J39a65n64o72v75s59k23ý 1268220802348

Myslim, ze kvalitni asfalt a nesmyslne nezpomalovany provoz má na spotrebu asi tak 10x vetsi vliv nez zrcatka! Pri jizde u nas po hlavni silnici stojim u kazdého semaforu a rozjizdim se cca 10x uplne zbytecne! Na projeti na zelenou clovek musi jet 80 km/h a rozdil ve spotrebe 6 a nebo 9 litru, to by udelalo tak metrové zrcátko!Rv

+13/0
8.4.2014 9:34

P44e57t17r 58Z84a85s62k80o96č16i80l 2215652708629

Proč tam pisálek nedá aspoň trochu relevantní obrázek?  http://www.teslamotors.com/sites/default/files/bg_01_modelx_prod-05-kc_0.jpg

0/0
8.4.2014 9:13

K46r98y41š11t82o80f 25L31a73n29í92k 1259740945245

nahodou ten obrazek je super :-)

0/0
8.4.2014 10:30

J23a67n 48R27i72e80g57e15l 1874896955422

delal jsem si sam parkovaci kameru, do zrcatka se uz ani nepodivam, bocni zrcatka byhc nahrdil lehce kamerou, kdyby mi to legislativa dovolovala.

+2/0
8.4.2014 8:59

L29i16b98o22r 64G21o68n77d56e51k 2257973390297

Co je zase tohle za kravinu...?!

+1/0
8.4.2014 8:58

P36a42v38e91l 69M87o84r81a92v23e72c 1474965814877

Jako už se těším až se mě rozbyje ta kamera a já uvidím kuloví, už mě ty debilní limity na spotřebu vážně štvou.

+1/0
8.4.2014 8:49

J92a53n 21M86l48e94z25i73v16a 3372146159276

A gdiš se ti dnezka rosbyje spjetný zrcádko, tag vněm taky vydíž kuloví

+1/0
8.4.2014 14:38

P66a71v52e49l 86M53o54r24a76v94e29c 1184565464227

no pořád vidím aspoň něco, když vypne kamera tak nevidím vůbec nic.

0/0
8.4.2014 15:03

A85l49e26š 23V86o88d63i96č13k21a 4902333208688

Tohle neni pokrok, to je dalsi krok k tomu, aby se mohla navysit cena vozu. Zvysena spotreba diky zrcatkum? Mozna na dalnici, v mensich rychlostech ani nahodou. naopak se zvedne slozitost a narocnost vyroby, automobil bude vice nachylny k porucham - ve smyslu cim je vec slozitejsi, tim je vice moznosti poruchy - a v neposledni rade pak cely system bude energeticky narocnejsi. . .  jako bonusova vybava za priplatek a jako doplneni zrcatek proc ne, jinak dle meho je to jen zpusob, jak dale zdimat penize ze zakazniku.

+12/−3
8.4.2014 8:24

L31u63d64v82í66k 25G31a70j32d60o52š37í72k 2265573904772

Tak dovolím si tvrdit, že kamera místo zrcátka bude výrobně daleko levnější řešení než klasické zrcátko  s lakováním v barvě vozu, s vyhříváním, dvěma motory na nastavení, dalším motorem na sklápění a mechanickými čudlíky v interiéru.

O zvýšenou spotřebu jde samozřejmě pouze při laboratorních testech určujících emisní třídu. V praxi to bude mít vliv na spotřebu zcela nepatrný.

Mimochodem: autem bez zrcátek se zvýší i bezpečnost chodců.

+1/0
8.4.2014 12:56

J90a57n 13M86l65e21z89i28v38a 3132736489386

Troufám si říct, že kamery s displejem jsou levnější, než zpětný zrcátka s elektromotůrkama a vyhříváním.

0/0
8.4.2014 14:46
Foto

P94e30t43r 55P54r40o63c35h89á31z90k25a 3272646702584

Troufám si říct,že to nejspíš vyjde na stejno.Kamera bude muset mít možnost rovněž natáčení a naklápění.Navíc bude muset být vyhřívaná a vzhledem k tomu,že bude umístěná někde v zadní části vozu bude muset mít i nějaký ostřikovač nebo podobné zařízení,které zajistí dobrý výhled.

0/0
8.4.2014 18:47

J25o47s49e22f 42C10í74s17a80ř 7647522740630

a až se ta slavná kamera rozbije, tak ani nevyjedu od baráku Rv

+6/−2
8.4.2014 8:17

P38a22v57e31l 92F65o32l92t27á70n 4260372524

a když vám někdo rozbije zrcátko, tak vyjedete?

+1/−1
8.4.2014 10:09

J11o36s21e70f 48C55í29s68a23ř 7647332360940

jo

0/0
8.4.2014 11:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.