Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zrcátka mají nahradit kamery. V Americe sepisují automobilky petici

Patří k automobilu už od samotného začátku jeho historie, teď by ale boční zrcátka mohla nadobro zmizet. Výrobci se totiž musejí potýkat s čím dál nižšími emisními limity a zrcátka jim jejich práci neusnadňují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L93a85d25i83s20l81a16v 90K23a27l43o47u14s 7325386351830

To se ani nedivím. Jsou velmi drahá. Když za jedno chtějí taky třeba 12 tis. někteří šizuňkové.

0/0
10.4.2014 13:33

V48l78a81d28i49m68í24r 45R23o98z82e10h46n43a58l 5868920177586

Pojedete úplně stejně, jako když vám někdo na parkovišti urazí zp. zrc. Jak jezdíme, když je porucha na el. systému? Není denní svícení.......

0/0
10.4.2014 9:07

Z18d82e97n32ě49k 69D95u42b27e19c25k30ý 3367954270858

Nabízí se Šalamounské řešení :

namontujou se boční kamery a zrcátka o velikosti 1x1cm :-)

0/0
10.4.2014 8:09

I58g10o76r 54G26o11t47t96w82a33l89d 6757838830601

Tak já jsem zrovna ten, který má rád na všem tlačítka, displeje apod., a jelikož mám kameru v autě již pár let, vyzkoušel jsem na vlastní kůži i různé mušky, které by zrovna pro zpětné zrcátko mohly mít nepříjemné následky.

Dále v diskuzi zmiňovaná závada elektroniky se mi stala za 10 let, co kameru v různých obdobách používám, jenom jednou. To se asi dá přežít. Je to podobné, jako kdyby vám někdo urazil zrcátko. Taky to nevyřešíte hned a na místě. Horší je to za deště a špatného počasí vůbec. I když je kamera zpravidla skrytá pod nějakými výstupky a přímo na ni žádná kapka nespadne, stejně se orosí, zamlží, nebo se rychle ušpiní. Typicky v zimě je to opravdu dobré jen na couvání a za boční zpětné zrcátko bych si netroufl ji vyměnit. Možná v zemích, kde je celý rok léto...

Samozřejmě, že i zrcátko se může zamlžit nebo ušpinit, ale díky velké ploše na něm zpravidla přece jen řidič vidí dost na to, aby se zorientoval, a navíc je dobře přístupné, takže se dá i za jízdy očistit (ale to jsem snad nikdy nepotřeboval). O kamerách se tohle říct nedá. Ty jsou někde zastrčené a rozhodně nebývají v dosahu.

Asi nejhorší, co mě napadá, je ale neschopnost kamer vyrovnat se s vysokým rozdílem kontrastů. Prostě pokud máte slunce v zádech, nepomůže ani sebelepší kamera. Oko si s tím jakž takž poradí, ale CCD nebo CMOS ani náhodou. Jednoduše buď uvidíte bílý obdélník s tmavými nerozpoznatelnými fleky, nebo bílé kolečko slunce, tmavě modrou oblohu a černo.

Nějaký systém samočinného očišťování čočky asi nebude problém vymyslet, ale problém kontrastu zatím nevyřešil nikdo. Stačí, když si to vyzkoušíte na vašem foťáku nebo mobilu.

+2/0
9.4.2014 17:57

I21g25o79r 26G11o50t55t42w58a52l36d 6957358960771

Ještě mě napadly dvě problematické situace. A) Na displej bude svítit slunce = i na kvalitních displejích nevidíte skoro nic B) Brýle s polarizací = možná uvidíte jen černý obdélník nebo moaré přes celý displej.

0/0
10.4.2014 7:59

T55o13m28á57š 98V85a25l61d42e17r 7443100499

Asi to bude potřebovat lepší a modernější kameru, než ta co je nyní montována na couvání.Otázka spíše čočky. Kontrast právě řešil v novém systému Nissan. Displeje se mohou dát pod kapličku na střed palubní desky až u skla (falešné dlouhé ohnisko) a nebudou tak oslňována a bude lepší pozorování spolu se situací před vozem a časem může zobrazovat i noční vidění, kvůli chodcům a zvěři. Takže jediné co je opravdu potřeba řešit je cena celého systému a aplikace do všech úrovní výbavy.

0/0
12.4.2014 0:04

L25u78b30o57m42í57r 13V14r56t79a26l 6440137671281

To je takový problém zrcátka integrovat do kastle, udělat kastli s kapsou pro zrcátko? Chápu že čím víc elektroniky tím vyšší poruchovost, tím větší kšeft ale co je moc to je moc. Navíc tohle ušetří úplný prd. Co takhle rvát do sání vodík místo vzduchu....

0/0
9.4.2014 9:17

J11a89n 14M21o98h14y76l86a 6562369849731

Opravdu rád bych viděl kastli s kapsou pro zrcátkou, které nebude vyčuhovat (což je ten odpor, který jim vadí) a zároveň bude vidět za vozidlo. To bude asi zázrak optiky.;-D

0/0
9.4.2014 14:00

A95n62t47o19n65í49n 15S26e78b32e77r63a 7773928720989

No fajn, parkuju u cesty. Vypnu motor, vytáhnu klíček a chci se podívat do zrcátka jestli ze zadu nepřijíždí auto a můžu otevřít dveře. Jenže já už zrcátko nebudu mít. A jelikož jsem např starší, tak hlavou dozadu úplně neotočím. Takže brzo příjdu o dveře....

+7/0
8.4.2014 22:13

J33i11ř22í 95S27c95h60w51a12c32h 5116449487914

není problém nastavit vypnutí kamery s nějakým zpožděním, stejně jako u stropního svítidla ;-)

0/0
8.4.2014 22:30

S72l31a56v82o17m50í19r 69Š60t93ě96p51á48n 1788214492434

automobilky ušetří, dneska je kamera levnější než zrcátko (servo na jeho pohyb a vyhřívání)

+4/0
8.4.2014 13:58

D15a40n77i62e54l 23S88o56b98o12t94a 9169434486700

Jestli budou kamery vně auta, vyhřívání musí mít taky. A pochybuju, že budou nastavené pevně. Ne všichni chtějí mít stejný výhled. Takže nějaké servo taky bude třeba.

+2/0
8.4.2014 15:10

P77e86t58r 56C16h93v85á32t89a63l 4502272970754

IMHO budou mít standartně větší úhel záběru a budeme si vybírat digitální výřez....čili levný software a ne drahá mechanika....

+3/0
8.4.2014 16:33

P56e81t40r 61H87e94j13h69a39l 4271174678367

Je to systém snímání, přenosu informace, zpracování informace a projekce. Kde je definováno zpoždění systému? Kde je dáno rozlišení a v závislosti na rozlišení definujte ztráty grafiky obrazu - podílem grafické informace, která se zachová

+1/0
9.4.2014 9:44

J17a48n 23M63o27h55y36l73a 6612299649421

Pro dané použití s ničím zmíněným není problém - rozlišení nebude muset být zázračně velké, displej bude relativně malý (přesto by nebylo zvlášť drahé tam dát i HD). Zpoždění bude do stovek milisekund a to vzhledem k možnostem člověka moc nevadí.

+1/0
9.4.2014 14:04

L49u29d18v86í98k 14G95a89j80d51o30š64í53k 2545523664172

Auto bude navíc bez zrcátek užší. Což je jistě dobře.

Už ale vidím jak místo "jen" ustřeleného zrcátka máte sejmutý celý bok auta.

Spíš by mě ale zajímalo, kam by se do interiéru zamontovaly po stranách palubky dva dostatečně velké displeje nahrazující vnější zrcátka, aby to neomezovalo výhled řidiče dopředu.

Pak je tu otázka poruchovosti a né úplně nepodstatný problém, jak mají fungovat displeje zrcátek za tmy při jízdě v noci, aby řidiče nerozptylovaly trvale svítící obrazovky.

+9/0
8.4.2014 12:07

K57r41y48š48t66o78f 82L75a98n33í71k 1719110945615

bude tam tlacitko, kterym to zapnete kdyz se budete chtit podivat dozadu :-)

0/0
8.4.2014 12:45

L74u29d47v75í94k 82G40a23j21d77o55š64í27k 2585193714122

To právě nejde, protože to musí kvůli bezpečnosti nahrazovat plnohodnotně klasická zrcátka, takže kamera musí běžet pořát a obrazovka musí mít minimálně stejný rozměr jako klasické zrcátko.

+1/0
8.4.2014 12:59

L69u66b13o87m25í93r 82V49r34t21a98l 6800337271781

No tak tam do auta přidají další kameru která bude snímat vaše oči a při pohledu patřičným směrem vám ty "zrcátka" zapne. Proč to dělat jednoduše když to jde draze a poruchově....

0/0
9.4.2014 9:20

J56a67n 88M34o16h76y70l34a 6272289379701

V zásadě souhlasím, nicméně Ad1) Ustřelený bok auta místo zrcátka? To mi nedává smysl - nehodě se přece snažím vyhnout, takže když je místo "jen" na ustřelené zrcátko, tak obětuji zrcátko (v případě malé kamery místo zrcátka prostě nehoda nebude;-D) a když ustřelím bok, tak to zrcátko odnese i tak. Ad2)Na displeje je místa dost, dají se "schovat" do palubky tam, kde je dnes mrtvé místo a navíc nemusí být přece po stranách - naopak - mohou být přímo před řidičem v jeho zorném poli.

0/0
8.4.2014 12:57

L21u23d64v26í89k 60G68a12j44d91o73š59í34k 2645353694702

Ad 1) Myslel jsem to tak, že řidiči v mnoha situacích často jezdí nebo parkují "nadoraz". Čili dnes tak aby nesejmuli zrcátko. To jim dává ještě jistou rezervu než si sejmou bok auta. Bez zrcátek už tu rezervu mít nebudou a chyba v odhadu = větší škoda.

Ad 2) To bude záležet na nějakém zákoně jak takové kamery musí vypadat. Podle mého na bocích budou muset zůstat. Na "A"sloupku by se rozměrným displejem zhoršil výhled z vozu. Na palubce jsou výdechy větrání které lze těžko umístít jinak. Možnost by byla snad přímo na dveře zevnitř vozu. Designéři tohle jistě vyřeší. To se nebojím. Možná to ale bude znamenat dost zásadní změny oproti vžitému pojetí interiéru vozu.

+1/0
8.4.2014 13:11

J40a42n 86M59o75h18y59l69a 6832659359971

Ad1) Když parkují nadoraz, tak to "naberou" takřka vždy rohem karoserie hluboko pod zrcátky.

Ad2) Nečekám skoro žádné změny kromě faktu, že někde na palubce přímo před řidičem se objeví displej (nebo dva vedle sebe), na které tam místo je, jen není důvod ho využít. Displeje nemusí být nijak rozměrné (ani zrcátka nejsou) a jediné výdechy ventilace v tomto prostoru jsou až těsně pod čelním sklem.

0/0
9.4.2014 14:07

L42u85d69v87í33k 71G36a68j93d19o29š64í25k 2445633934392

Ad1) Nikdy jste se s autem neprotahoval třeba do úzkého vjezdu?

Ad2) Když si vybavím nápisy na zrcátkách amerických vozů: "To co vidíte v zrcátku je ve skutečnosti převrácené", tak už si dovedu představit nápis: "To co vidíte na displeji vpravo od volantu se ve skutečnosti nachází vlevo vedle vašeho vozu".

Z toho soudím, že předpis bude směřovat spíš k povinnosti mít obrazovky na stranách.

0/0
9.4.2014 14:29

T10o50m50á11š 62V85a84l49d20e44r 7143150569

Ad1) máte pravdu. Taky si hlídám takto užší vjezdy, zvláště při couvání si tímto koriguji rezervu mezery na předek vozu, pokud musí najíždět šikmo.

Ad2)  Lepší se mi jeví střed palubky (např tam kde měl budíky C7  . Displej může být jeden a ostatní se udělá SW. Jde jen o zvyk. Něco jako přejít z manuálu na automat :-)

0/0
12.4.2014 0:25

J15a94n 43M14l12e15z14i70v11a 3922986109766

MArně se snažim přijít na to, co by za tmy svítilo na tý kameře suplující zpětný zrcátko. Asi nic navíc, co by nebylo vidět i na tom zrcátku ;)

0/0
8.4.2014 14:35

L31u22d32v44í41k 53G65a40j83d24o84š95í78k 2985833474222

No to je právě otázka.

Kamera má většinou větší citlivost, takže funguje trochu jako noční vidění, když se snaží příliš tmavý motiv exponovat "správně" a udělat ho světlejší tak jako by to bylo za deního světla. Softwareově se to sice dá trochu upravovat, ale univerzální řešení na to moc není.

Další věc je, jak by se kamera vypořádala s obrovskými kontrasty přímo do objektivu svítících světel aut jedoucích za vámi na pozadí úplné tmy. To je v podstatě pro snímání obrazu ta nejextrémější situace jaká může nastat.

+2/0
8.4.2014 15:10

P36e31t63r 46M13a34r31š20o41u58n 5885678976576

Nejnovější vychytávkou je displej schovaný ve vnitřním zpětném zrcátku...

... jo to je nejnovější vychytávka ;-D... co na tom, že couvací kamera s displejem ve zpětném se dá z Číny koupit již pár let ;-D

0/0
8.4.2014 10:34

K50r10y84š63t72o27f 74L12a60n49í26k 1309800575175

dobrej napad. segra to nedavno urvala pri couvani.

0/0
8.4.2014 10:33

M32i15r30o33s87l65a76v 46Š40i27m87k10o 7345983942755

Zpětné zrcátko se objevilo až někdy v r. 1905. Použil ho závodník na Indianapolisu. Další rok ho používali i ostatní závodníci. Teprve potom se dostaly i na ostatní automobily. Koukněte na staré fotografie, první automobily je neměly.

0/0
8.4.2014 10:22

J71a84n 65M43o95h92y45l20a 6292479349701

Tak nebylo proč, jezdily tak pomalu, že otočit se prostě nebylo nebezpečné.

+1/0
8.4.2014 12:58

J23a29n 82Š52p72e12c19i52á68n 2440200909739

Neni povinny jen jedno zrcatko, to leve? Muzou zatim nahradit to prave

0/0
8.4.2014 10:08

L63u54d45v83í26k 50G13a64j73d54o44š24í24k 2215383694192

NE. Tuším že u aut od nějakého roku výroby 198... něco jsou povinná obě zrcátka.

0/0
8.4.2014 12:10

M13i50c41h16a32l 20K44ř44í37ž 1314890521162

No jasně nebylo by možné ušetřit třeba optimalizací provozu ten už je na všude na světě super , nikde nestojíte zbytečně na semaforu nebo v koloně,navíc mám pocit že výrobou kamer a zbytku té technologie se spotřebuje stokrát víc energie než výrobou zrcátka.To jsou holt ekofašos.

+6/0
8.4.2014 9:45

J37a74n 74K69r41p48e98c 5356133954302

toto už je řetězení hovadin, kdy kvůli jedné hovadině zavádíme jinou. kde tohle skončí...

+11/0
8.4.2014 9:38

P15a49v74e48l 38B57í89n79a 1813595412693

To je trochu jako s tím dotykovým ovládáním, (nadneseně) první byly čudlíky, teďka ťapkáme na display a už se pracuje na něčem co při ťapkání simuluje čudlíky... Zrcátko je asi bohužel příliš primitivní...

+1/0
8.4.2014 23:47
Foto

P58e66t40r 44J11a49n88o29v22s22k67ý 1268690492548

Myslim, ze kvalitni asfalt a nesmyslne nezpomalovany provoz má na spotrebu asi tak 10x vetsi vliv nez zrcatka! Pri jizde u nas po hlavni silnici stojim u kazdého semaforu a rozjizdim se cca 10x uplne zbytecne! Na projeti na zelenou clovek musi jet 80 km/h a rozdil ve spotrebe 6 a nebo 9 litru, to by udelalo tak metrové zrcátko!Rv

+13/0
8.4.2014 9:34

P79e89t69r 82Z98a54s20k11o82č44i95l 2165782408199

Proč tam pisálek nedá aspoň trochu relevantní obrázek?  http://www.teslamotors.com/sites/default/files/bg_01_modelx_prod-05-kc_0.jpg

0/0
8.4.2014 9:13

K69r55y94š14t25o13f 11L13a97n85í23k 1759170915805

nahodou ten obrazek je super :-)

0/0
8.4.2014 10:30

J58a77n 88R13i20e88g22e76l 1414256475642

delal jsem si sam parkovaci kameru, do zrcatka se uz ani nepodivam, bocni zrcatka byhc nahrdil lehce kamerou, kdyby mi to legislativa dovolovala.

+2/0
8.4.2014 8:59

L56i10b14o42r 19G88o13n52d21e30k 2647333510777

Co je zase tohle za kravinu...?!

+1/0
8.4.2014 8:58

P86a71v95e84l 77M13o19r11a84v27e27c 1744295304577

Jako už se těším až se mě rozbyje ta kamera a já uvidím kuloví, už mě ty debilní limity na spotřebu vážně štvou.

+1/0
8.4.2014 8:49

J78a63n 88M76l47e53z12i92v52a 3142866149486

A gdiš se ti dnezka rosbyje spjetný zrcádko, tag vněm taky vydíž kuloví

+1/0
8.4.2014 14:38

P69a37v22e64l 61M42o12r49a79v55e47c 1444545544247

no pořád vidím aspoň něco, když vypne kamera tak nevidím vůbec nic.

0/0
8.4.2014 15:03

A86l25e43š 68V82o94d41i66č75k55a 4132333838778

Tohle neni pokrok, to je dalsi krok k tomu, aby se mohla navysit cena vozu. Zvysena spotreba diky zrcatkum? Mozna na dalnici, v mensich rychlostech ani nahodou. naopak se zvedne slozitost a narocnost vyroby, automobil bude vice nachylny k porucham - ve smyslu cim je vec slozitejsi, tim je vice moznosti poruchy - a v neposledni rade pak cely system bude energeticky narocnejsi. . .  jako bonusova vybava za priplatek a jako doplneni zrcatek proc ne, jinak dle meho je to jen zpusob, jak dale zdimat penize ze zakazniku.

+12/−3
8.4.2014 8:24

L52u80d89v97í70k 41G57a14j61d23o86š28í17k 2985183504422

Tak dovolím si tvrdit, že kamera místo zrcátka bude výrobně daleko levnější řešení než klasické zrcátko  s lakováním v barvě vozu, s vyhříváním, dvěma motory na nastavení, dalším motorem na sklápění a mechanickými čudlíky v interiéru.

O zvýšenou spotřebu jde samozřejmě pouze při laboratorních testech určujících emisní třídu. V praxi to bude mít vliv na spotřebu zcela nepatrný.

Mimochodem: autem bez zrcátek se zvýší i bezpečnost chodců.

+1/0
8.4.2014 12:56

J98a86n 16M37l69e27z31i52v38a 3702466199576

Troufám si říct, že kamery s displejem jsou levnější, než zpětný zrcátka s elektromotůrkama a vyhříváním.

0/0
8.4.2014 14:46
Foto

P18e27t71r 36P73r56o46c83h23á66z81k62a 3302816642874

Troufám si říct,že to nejspíš vyjde na stejno.Kamera bude muset mít možnost rovněž natáčení a naklápění.Navíc bude muset být vyhřívaná a vzhledem k tomu,že bude umístěná někde v zadní části vozu bude muset mít i nějaký ostřikovač nebo podobné zařízení,které zajistí dobrý výhled.

0/0
8.4.2014 18:47

J42o57s34e23f 20C34í96s70a25ř 7217712750270

a až se ta slavná kamera rozbije, tak ani nevyjedu od baráku Rv

+6/−2
8.4.2014 8:17

P13a86v67e52l 64F77o10l45t71á43n 4930942184

a když vám někdo rozbije zrcátko, tak vyjedete?

+1/−1
8.4.2014 10:09

J85o30s33e73f 49C45í66s64a94ř 7227212950460

jo

0/0
8.4.2014 11:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.