Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zrcátka mají nahradit kamery. V Americe sepisují automobilky petici

Patří k automobilu už od samotného začátku jeho historie, teď by ale boční zrcátka mohla nadobro zmizet. Výrobci se totiž musejí potýkat s čím dál nižšími emisními limity a zrcátka jim jejich práci neusnadňují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L30a57d69i84s29l63a59v 10K33a20l86o78u59s 7595516311860

To se ani nedivím. Jsou velmi drahá. Když za jedno chtějí taky třeba 12 tis. někteří šizuňkové.

0/0
10.4.2014 13:33

V74l76a20d46i56m26í32r 25R76o25z36e17h62n56a35l 5588140677136

Pojedete úplně stejně, jako když vám někdo na parkovišti urazí zp. zrc. Jak jezdíme, když je porucha na el. systému? Není denní svícení.......

0/0
10.4.2014 9:07

Z35d56e78n24ě23k 69D69u15b35e21c72k95ý 3227284700808

Nabízí se Šalamounské řešení :

namontujou se boční kamery a zrcátka o velikosti 1x1cm :-)

0/0
10.4.2014 8:09

I23g83o79r 72G40o47t68t52w48a33l92d 6697628600291

Tak já jsem zrovna ten, který má rád na všem tlačítka, displeje apod., a jelikož mám kameru v autě již pár let, vyzkoušel jsem na vlastní kůži i různé mušky, které by zrovna pro zpětné zrcátko mohly mít nepříjemné následky.

Dále v diskuzi zmiňovaná závada elektroniky se mi stala za 10 let, co kameru v různých obdobách používám, jenom jednou. To se asi dá přežít. Je to podobné, jako kdyby vám někdo urazil zrcátko. Taky to nevyřešíte hned a na místě. Horší je to za deště a špatného počasí vůbec. I když je kamera zpravidla skrytá pod nějakými výstupky a přímo na ni žádná kapka nespadne, stejně se orosí, zamlží, nebo se rychle ušpiní. Typicky v zimě je to opravdu dobré jen na couvání a za boční zpětné zrcátko bych si netroufl ji vyměnit. Možná v zemích, kde je celý rok léto...

Samozřejmě, že i zrcátko se může zamlžit nebo ušpinit, ale díky velké ploše na něm zpravidla přece jen řidič vidí dost na to, aby se zorientoval, a navíc je dobře přístupné, takže se dá i za jízdy očistit (ale to jsem snad nikdy nepotřeboval). O kamerách se tohle říct nedá. Ty jsou někde zastrčené a rozhodně nebývají v dosahu.

Asi nejhorší, co mě napadá, je ale neschopnost kamer vyrovnat se s vysokým rozdílem kontrastů. Prostě pokud máte slunce v zádech, nepomůže ani sebelepší kamera. Oko si s tím jakž takž poradí, ale CCD nebo CMOS ani náhodou. Jednoduše buď uvidíte bílý obdélník s tmavými nerozpoznatelnými fleky, nebo bílé kolečko slunce, tmavě modrou oblohu a černo.

Nějaký systém samočinného očišťování čočky asi nebude problém vymyslet, ale problém kontrastu zatím nevyřešil nikdo. Stačí, když si to vyzkoušíte na vašem foťáku nebo mobilu.

+2/0
9.4.2014 17:57

I55g91o48r 94G39o94t62t95w76a85l21d 6967138130281

Ještě mě napadly dvě problematické situace. A) Na displej bude svítit slunce = i na kvalitních displejích nevidíte skoro nic B) Brýle s polarizací = možná uvidíte jen černý obdélník nebo moaré přes celý displej.

0/0
10.4.2014 7:59

T23o87m91á75š 22V74a34l93d71e87r 7873360759

Asi to bude potřebovat lepší a modernější kameru, než ta co je nyní montována na couvání.Otázka spíše čočky. Kontrast právě řešil v novém systému Nissan. Displeje se mohou dát pod kapličku na střed palubní desky až u skla (falešné dlouhé ohnisko) a nebudou tak oslňována a bude lepší pozorování spolu se situací před vozem a časem může zobrazovat i noční vidění, kvůli chodcům a zvěři. Takže jediné co je opravdu potřeba řešit je cena celého systému a aplikace do všech úrovní výbavy.

0/0
12.4.2014 0:04

L89u76b10o51m73í91r 27V14r73t33a40l 6840607861131

To je takový problém zrcátka integrovat do kastle, udělat kastli s kapsou pro zrcátko? Chápu že čím víc elektroniky tím vyšší poruchovost, tím větší kšeft ale co je moc to je moc. Navíc tohle ušetří úplný prd. Co takhle rvát do sání vodík místo vzduchu....

0/0
9.4.2014 9:17

J86a29n 50M64o48h29y19l14a 6762869489541

Opravdu rád bych viděl kastli s kapsou pro zrcátkou, které nebude vyčuhovat (což je ten odpor, který jim vadí) a zároveň bude vidět za vozidlo. To bude asi zázrak optiky.;-D

0/0
9.4.2014 14:00

A31n96t76o17n51í68n 86S16e10b85e69r32a 7213858240499

No fajn, parkuju u cesty. Vypnu motor, vytáhnu klíček a chci se podívat do zrcátka jestli ze zadu nepřijíždí auto a můžu otevřít dveře. Jenže já už zrcátko nebudu mít. A jelikož jsem např starší, tak hlavou dozadu úplně neotočím. Takže brzo příjdu o dveře....

+7/0
8.4.2014 22:13

J64i60ř90í 60S86c30h17w51a46c32h 5866559797714

není problém nastavit vypnutí kamery s nějakým zpožděním, stejně jako u stropního svítidla ;-)

0/0
8.4.2014 22:30

S32l63a35v46o95m16í95r 26Š88t25ě73p79á12n 1118584272534

automobilky ušetří, dneska je kamera levnější než zrcátko (servo na jeho pohyb a vyhřívání)

+4/0
8.4.2014 13:58

D62a15n68i48e26l 95S86o66b10o89t34a 9699284806400

Jestli budou kamery vně auta, vyhřívání musí mít taky. A pochybuju, že budou nastavené pevně. Ne všichni chtějí mít stejný výhled. Takže nějaké servo taky bude třeba.

+2/0
8.4.2014 15:10

P35e37t62r 15C96h73v88á17t52a48l 4702742860164

IMHO budou mít standartně větší úhel záběru a budeme si vybírat digitální výřez....čili levný software a ne drahá mechanika....

+3/0
8.4.2014 16:33

P27e15t92r 29H78e34j50h21a33l 4161674478787

Je to systém snímání, přenosu informace, zpracování informace a projekce. Kde je definováno zpoždění systému? Kde je dáno rozlišení a v závislosti na rozlišení definujte ztráty grafiky obrazu - podílem grafické informace, která se zachová

+1/0
9.4.2014 9:44

J95a26n 71M55o69h43y42l54a 6742489539301

Pro dané použití s ničím zmíněným není problém - rozlišení nebude muset být zázračně velké, displej bude relativně malý (přesto by nebylo zvlášť drahé tam dát i HD). Zpoždění bude do stovek milisekund a to vzhledem k možnostem člověka moc nevadí.

+1/0
9.4.2014 14:04

L78u72d96v25í10k 54G30a10j60d81o83š41í50k 2495563894242

Auto bude navíc bez zrcátek užší. Což je jistě dobře.

Už ale vidím jak místo "jen" ustřeleného zrcátka máte sejmutý celý bok auta.

Spíš by mě ale zajímalo, kam by se do interiéru zamontovaly po stranách palubky dva dostatečně velké displeje nahrazující vnější zrcátka, aby to neomezovalo výhled řidiče dopředu.

Pak je tu otázka poruchovosti a né úplně nepodstatný problém, jak mají fungovat displeje zrcátek za tmy při jízdě v noci, aby řidiče nerozptylovaly trvale svítící obrazovky.

+9/0
8.4.2014 12:07

K14r55y47š58t93o92f 90L80a91n11í40k 1539610525665

bude tam tlacitko, kterym to zapnete kdyz se budete chtit podivat dozadu :-)

0/0
8.4.2014 12:45

L48u97d10v60í52k 94G32a60j47d47o28š23í41k 2405153304862

To právě nejde, protože to musí kvůli bezpečnosti nahrazovat plnohodnotně klasická zrcátka, takže kamera musí běžet pořát a obrazovka musí mít minimálně stejný rozměr jako klasické zrcátko.

+1/0
8.4.2014 12:59

L52u39b70o91m16í71r 83V79r16t44a18l 6530887561971

No tak tam do auta přidají další kameru která bude snímat vaše oči a při pohledu patřičným směrem vám ty "zrcátka" zapne. Proč to dělat jednoduše když to jde draze a poruchově....

0/0
9.4.2014 9:20

J39a26n 91M51o49h94y46l28a 6802939989201

V zásadě souhlasím, nicméně Ad1) Ustřelený bok auta místo zrcátka? To mi nedává smysl - nehodě se přece snažím vyhnout, takže když je místo "jen" na ustřelené zrcátko, tak obětuji zrcátko (v případě malé kamery místo zrcátka prostě nehoda nebude;-D) a když ustřelím bok, tak to zrcátko odnese i tak. Ad2)Na displeje je místa dost, dají se "schovat" do palubky tam, kde je dnes mrtvé místo a navíc nemusí být přece po stranách - naopak - mohou být přímo před řidičem v jeho zorném poli.

0/0
8.4.2014 12:57

L75u78d58v49í85k 79G53a10j31d81o74š42í36k 2255803464592

Ad 1) Myslel jsem to tak, že řidiči v mnoha situacích často jezdí nebo parkují "nadoraz". Čili dnes tak aby nesejmuli zrcátko. To jim dává ještě jistou rezervu než si sejmou bok auta. Bez zrcátek už tu rezervu mít nebudou a chyba v odhadu = větší škoda.

Ad 2) To bude záležet na nějakém zákoně jak takové kamery musí vypadat. Podle mého na bocích budou muset zůstat. Na "A"sloupku by se rozměrným displejem zhoršil výhled z vozu. Na palubce jsou výdechy větrání které lze těžko umístít jinak. Možnost by byla snad přímo na dveře zevnitř vozu. Designéři tohle jistě vyřeší. To se nebojím. Možná to ale bude znamenat dost zásadní změny oproti vžitému pojetí interiéru vozu.

+1/0
8.4.2014 13:11

J23a17n 57M90o30h83y24l48a 6622799909161

Ad1) Když parkují nadoraz, tak to "naberou" takřka vždy rohem karoserie hluboko pod zrcátky.

Ad2) Nečekám skoro žádné změny kromě faktu, že někde na palubce přímo před řidičem se objeví displej (nebo dva vedle sebe), na které tam místo je, jen není důvod ho využít. Displeje nemusí být nijak rozměrné (ani zrcátka nejsou) a jediné výdechy ventilace v tomto prostoru jsou až těsně pod čelním sklem.

0/0
9.4.2014 14:07

L21u88d97v16í60k 18G10a56j94d31o72š45í55k 2755573514582

Ad1) Nikdy jste se s autem neprotahoval třeba do úzkého vjezdu?

Ad2) Když si vybavím nápisy na zrcátkách amerických vozů: "To co vidíte v zrcátku je ve skutečnosti převrácené", tak už si dovedu představit nápis: "To co vidíte na displeji vpravo od volantu se ve skutečnosti nachází vlevo vedle vašeho vozu".

Z toho soudím, že předpis bude směřovat spíš k povinnosti mít obrazovky na stranách.

0/0
9.4.2014 14:29

T25o33m23á98š 68V66a86l51d29e54r 7943430119

Ad1) máte pravdu. Taky si hlídám takto užší vjezdy, zvláště při couvání si tímto koriguji rezervu mezery na předek vozu, pokud musí najíždět šikmo.

Ad2)  Lepší se mi jeví střed palubky (např tam kde měl budíky C7  . Displej může být jeden a ostatní se udělá SW. Jde jen o zvyk. Něco jako přejít z manuálu na automat :-)

0/0
12.4.2014 0:25

J32a10n 61M92l20e91z76i36v74a 3172806899646

MArně se snažim přijít na to, co by za tmy svítilo na tý kameře suplující zpětný zrcátko. Asi nic navíc, co by nebylo vidět i na tom zrcátku ;)

0/0
8.4.2014 14:35

L91u43d21v44í53k 36G72a88j47d55o76š17í51k 2315203634412

No to je právě otázka.

Kamera má většinou větší citlivost, takže funguje trochu jako noční vidění, když se snaží příliš tmavý motiv exponovat "správně" a udělat ho světlejší tak jako by to bylo za deního světla. Softwareově se to sice dá trochu upravovat, ale univerzální řešení na to moc není.

Další věc je, jak by se kamera vypořádala s obrovskými kontrasty přímo do objektivu svítících světel aut jedoucích za vámi na pozadí úplné tmy. To je v podstatě pro snímání obrazu ta nejextrémější situace jaká může nastat.

+2/0
8.4.2014 15:10

P62e15t22r 92M98a72r82š61o65u64n 5745318506266

Nejnovější vychytávkou je displej schovaný ve vnitřním zpětném zrcátku...

... jo to je nejnovější vychytávka ;-D... co na tom, že couvací kamera s displejem ve zpětném se dá z Číny koupit již pár let ;-D

0/0
8.4.2014 10:34

K42r18y13š74t52o40f 83L11a68n70í21k 1849530845855

dobrej napad. segra to nedavno urvala pri couvani.

0/0
8.4.2014 10:33

M67i70r65o72s42l53a74v 77Š70i91m69k38o 7825863702975

Zpětné zrcátko se objevilo až někdy v r. 1905. Použil ho závodník na Indianapolisu. Další rok ho používali i ostatní závodníci. Teprve potom se dostaly i na ostatní automobily. Koukněte na staré fotografie, první automobily je neměly.

0/0
8.4.2014 10:22

J66a96n 39M43o97h48y55l66a 6332579619451

Tak nebylo proč, jezdily tak pomalu, že otočit se prostě nebylo nebezpečné.

+1/0
8.4.2014 12:58

J50a81n 23Š29p97e74c96i93á18n 2580170719669

Neni povinny jen jedno zrcatko, to leve? Muzou zatim nahradit to prave

0/0
8.4.2014 10:08

L40u41d81v82í11k 10G23a97j72d53o87š23í50k 2875293244972

NE. Tuším že u aut od nějakého roku výroby 198... něco jsou povinná obě zrcátka.

0/0
8.4.2014 12:10

M49i84c91h39a36l 88K78ř50í40ž 1174890751882

No jasně nebylo by možné ušetřit třeba optimalizací provozu ten už je na všude na světě super , nikde nestojíte zbytečně na semaforu nebo v koloně,navíc mám pocit že výrobou kamer a zbytku té technologie se spotřebuje stokrát víc energie než výrobou zrcátka.To jsou holt ekofašos.

+6/0
8.4.2014 9:45

J18a88n 66K76r66p16e72c 5836313564472

toto už je řetězení hovadin, kdy kvůli jedné hovadině zavádíme jinou. kde tohle skončí...

+11/0
8.4.2014 9:38

P47a77v37e35l 15B56í86n77a 1793195192313

To je trochu jako s tím dotykovým ovládáním, (nadneseně) první byly čudlíky, teďka ťapkáme na display a už se pracuje na něčem co při ťapkání simuluje čudlíky... Zrcátko je asi bohužel příliš primitivní...

+1/0
8.4.2014 23:47
Foto

P79e37t13r 52J13a41n70o92v33s31k82ý 1448970562738

Myslim, ze kvalitni asfalt a nesmyslne nezpomalovany provoz má na spotrebu asi tak 10x vetsi vliv nez zrcatka! Pri jizde u nas po hlavni silnici stojim u kazdého semaforu a rozjizdim se cca 10x uplne zbytecne! Na projeti na zelenou clovek musi jet 80 km/h a rozdil ve spotrebe 6 a nebo 9 litru, to by udelalo tak metrové zrcátko!Rv

+13/0
8.4.2014 9:34

P23e50t23r 27Z38a53s90k57o60č52i44l 2825302218959

Proč tam pisálek nedá aspoň trochu relevantní obrázek?  http://www.teslamotors.com/sites/default/files/bg_01_modelx_prod-05-kc_0.jpg

0/0
8.4.2014 9:13

K78r98y67š86t48o62f 63L69a51n60í63k 1249260945915

nahodou ten obrazek je super :-)

0/0
8.4.2014 10:30

J36a58n 82R65i63e39g95e91l 1924366465552

delal jsem si sam parkovaci kameru, do zrcatka se uz ani nepodivam, bocni zrcatka byhc nahrdil lehce kamerou, kdyby mi to legislativa dovolovala.

+2/0
8.4.2014 8:59

L90i59b96o86r 71G21o35n13d45e40k 2697353660597

Co je zase tohle za kravinu...?!

+1/0
8.4.2014 8:58

P79a70v65e73l 38M73o62r67a25v84e10c 1634565654827

Jako už se těším až se mě rozbyje ta kamera a já uvidím kuloví, už mě ty debilní limity na spotřebu vážně štvou.

+1/0
8.4.2014 8:49

J16a73n 60M12l17e71z19i54v72a 3902136909916

A gdiš se ti dnezka rosbyje spjetný zrcádko, tag vněm taky vydíž kuloví

+1/0
8.4.2014 14:38

P56a95v88e57l 98M14o58r34a35v29e96c 1714915324437

no pořád vidím aspoň něco, když vypne kamera tak nevidím vůbec nic.

0/0
8.4.2014 15:03

A21l86e18š 63V68o29d38i66č18k32a 4592863708268

Tohle neni pokrok, to je dalsi krok k tomu, aby se mohla navysit cena vozu. Zvysena spotreba diky zrcatkum? Mozna na dalnici, v mensich rychlostech ani nahodou. naopak se zvedne slozitost a narocnost vyroby, automobil bude vice nachylny k porucham - ve smyslu cim je vec slozitejsi, tim je vice moznosti poruchy - a v neposledni rade pak cely system bude energeticky narocnejsi. . .  jako bonusova vybava za priplatek a jako doplneni zrcatek proc ne, jinak dle meho je to jen zpusob, jak dale zdimat penize ze zakazniku.

+12/−3
8.4.2014 8:24

L92u82d35v82í69k 21G29a95j51d64o52š17í58k 2805543624392

Tak dovolím si tvrdit, že kamera místo zrcátka bude výrobně daleko levnější řešení než klasické zrcátko  s lakováním v barvě vozu, s vyhříváním, dvěma motory na nastavení, dalším motorem na sklápění a mechanickými čudlíky v interiéru.

O zvýšenou spotřebu jde samozřejmě pouze při laboratorních testech určujících emisní třídu. V praxi to bude mít vliv na spotřebu zcela nepatrný.

Mimochodem: autem bez zrcátek se zvýší i bezpečnost chodců.

+1/0
8.4.2014 12:56

J24a48n 74M42l85e82z49i31v71a 3272396799346

Troufám si říct, že kamery s displejem jsou levnější, než zpětný zrcátka s elektromotůrkama a vyhříváním.

0/0
8.4.2014 14:46
Foto

P49e27t87r 18P42r45o71c87h32á21z24k25a 3442526212614

Troufám si říct,že to nejspíš vyjde na stejno.Kamera bude muset mít možnost rovněž natáčení a naklápění.Navíc bude muset být vyhřívaná a vzhledem k tomu,že bude umístěná někde v zadní části vozu bude muset mít i nějaký ostřikovač nebo podobné zařízení,které zajistí dobrý výhled.

0/0
8.4.2014 18:47

J70o57s21e55f 92C44í47s94a82ř 7167102840610

a až se ta slavná kamera rozbije, tak ani nevyjedu od baráku Rv

+6/−2
8.4.2014 8:17

P96a93v89e25l 27F25o34l28t49á48n 4180902514

a když vám někdo rozbije zrcátko, tak vyjedete?

+1/−1
8.4.2014 10:09

J91o37s60e27f 50C39í38s68a11ř 7687272340410

jo

0/0
8.4.2014 11:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.