Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Špičková observatoř používá 40 let stará auta. Nová by rušila měření

Americká astronomická laboratoř v Západní Virginii používá pro bádání to nejlepší vybavení současnosti, ale pro dopravu na svých pozemcích používá desítky let stará auta se vznětovými motory. A zbavit se jich rozhodně nechystají. Největší strach tu mají ze zapalovacích svíček motorů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P38a83v66e17l 15O44d25r98a62z63i65l 6974109327480

Na zachycení rušení od svíček není potřeba nějaké extrémní citlivosti, není to tak dlouho, co zrnily skoro všechny televize ve vsi, když jí projel prskolet. A v USA obecně nejsou technické kontroly veškeré žádné.

0/0
6.5.2014 8:41

P67e60t35r 88A35g40u25l83á43r 4907808150384

Ano... takže odpojené dobíjení očividně mají. Je to vidět na fotografii. A tady je originál (přeloženého) článku s fotografií, kde jsou dobíjecí kabely vidět ještě lépe. Startování mají asi nějak ošetřené také. http://driving.ca/auto-news/news/why-a-cutting-edge-observatory-has-to-use-30-year-old-trucks

0/0
3.5.2014 18:01

P95a36v23e28l 74O77d81r25a81z97i82l 6594139127450

Startovací kabely používají i hasiči, to není znak odpojeného dobíjení.

0/0
6.5.2014 8:34

M28a71r84t66i84n 87K38a40r39á84s23e30k 1768574769814

Stačí mít alternátor s mechanickým dobíjecím relé a je vystaráno. Alternátor nemá komutátor ale kroužky a jediné polovodiče jsou tam diody. Nedělá to žádné pulzy ani vysoké frekvence.

+1/0
3.5.2014 16:20

J73i28ř41í 65S71c82h60w69a13c94h 5356489847564

nevím jak v Americe, ale u nás snad ještě v Š 100 nebyl alternátor ale ještě stejnosměrné dynamo.

0/0
3.5.2014 16:25

M16a20r58t27i10n 83K87a77r69á19s34e51k 1558434869494

Jo to taky nevím, jak ve kterých autech v Americe byly alternátory nebo dynama, ale čekal bych že si to pánové pohlídají. Nenapadlo mě že by tam ještě mohlo být dynamo.

0/0
3.5.2014 17:41

M51i84r95o83s62l81a54v 34S63i54n52d52e10l22a15r 2775707364882

Akorat dynamo ma komutator a tudiz trochu jiskri.

+1/0
3.5.2014 21:24

M87a81r91t10i70n 71K24a11r40á81s83e15k 1908594789534

jo tenhle fakt je mi už pár desítek let známý. Jen nevím jestli proudy a indukčnosti o které v dynamu jde, můžou rušit tak, aby to nějaké měření zajímalo.

0/0
3.5.2014 21:42

M78i14r97o17s64l34a61v 43S47i11n42d52e15l64a80r 2975547304812

Rekl bych, ze to bude hodne zaviset na stavu kartacu a tedy samotnem jiskreni, proudy budou velke dostatecne... Pokud maji problem i s jinyma (beznyma) jednotkama, tak by tohle asi melo vadit.

+1/0
4.5.2014 2:10
Foto

R71o79m58a17n 95V79i89e54t63z91e 9391512229280

no nevím.. svíčky by házely jiskru, ale to relé při rozpojování taky vytvářelo nepříjemné zarušení (pokud by nebylo polovodičové)

0/0
3.5.2014 17:09

M38a10r85t20i57n 45K18a76r92á92s16e46k 1628664929794

Nevím jaké rušení dělá samotné relé, ale proti zapalování to asi bude zanedbatelné. Když jsem na škodovce 120 neměl za rádiem odrušovač, bylo tam vždycky slyšet pouze zapalování. Relé nikdy. Ale starter tam možná taky lehce byl, když si tak vzpomínám.

0/0
3.5.2014 17:45

M50i61r84o94s96l54a33v 83S25i44n83d75e54l47a66r 2205877874232

Spousta S120 mela elektoricky regulator dobijeni, ktery ale navenek vypadal podobne jako mechanicky a i se stejne zapojoval.

0/0
3.5.2014 21:30

M34a39r85t36i90n 81K84a69r11á71s86e13k 1968604579544

Jo jen byl o dost placatější.

0/0
3.5.2014 21:45

M76i83r28o47s87l47a11v 25S59i89n83d92e77l57a32r 2705177294362

To byl...

+1/0
4.5.2014 2:06

M69i62r73o71s70l66a68v 96S91i43n59d23e74l82a59r 2635237364402

Jako nejlepsi bych videl, pokud by se tedy uz melo dobijet, alternator s "elekronickym rele" (ktere pri regulaci nejiskri) a nejakou pridavnou filtraci vystupu.

0/0
3.5.2014 21:27

M67a56r54t66i87n 13K44a82r54á50s80e12k 1208284129344

Možná ano, jen nevím jestli auta v době kdy nepoužívaly motory řídící jednotky, používaly v Americe elektronická relé. I když favorit to tak měl pokud vím.

0/0
3.5.2014 21:44

P83e69t64r 91A77g34u72l39á53r 4927318860104

Schválně jestli mají odpojené alternátory a startují klikou

0/0
3.5.2014 15:36

J43a97k18u94b 34R68o71u56s 3363420134232

Dovedete si představit, že současná auta budou sloužit ještě za 40 let když na tachometru budou mít 500000+?

+2/0
3.5.2014 11:34

J22i11ř19í 88D98v75o68ř34á11k 5568533938330

Jestli bude ten údaj na tachometru v decimetrech ,tak možná.

+2/0
3.5.2014 11:48

J15a82r86o89m74í20r 78K70r53á10l 4570599254199

Pochybuji.  Staré Passaty (1974 a 1986) bez problémů půl milionu, Golf z roku 1998 zatím 350 tisíc, ale dva roky stará škodovka jde teď na generálku.  Po 70 tisících. :-/

+2/0
3.5.2014 12:31

J84i13ř26í 87S44c94h29w30a96c40h 5356399797304

to jsou mi plky.....

+2/−4
3.5.2014 14:28

J76a21k43u32b 48R70o32u22s 3283620124372

Nejsou. Sám vlastním mimo jiné Benz W123 z 85 a Volvo z 99 a můžu potvrdit, že jsou schopné natočit neuvěřitelné cifry. Jsou to nesmrtelná auta. Osobně jsem viděl W123 co natočilo 1 100 000 bez větších servisních zásahů. Vygooglete si to. Naopak, to, že třeba ty nové koncernové motory TSI rádi odchází v průběhu prvního roku života, aniž by byly nějak enormě zatěžovány, je veřejně známý fakt.

+4/−1
3.5.2014 15:07

J30i36ř31í 35S97c19h38w31a68c76h 5516419437184

Jsou to plky.... veřejně známý fakt je ten, že v cca 50 tisících km je u TSI potřeba vyměnit rozvodový řetěz, kterej se prodlužuje (některé novější varianty řetěz už nemají). Tvrdit, že TSI v prvním roce odchází nebo že v 70 tisicích musí na generálku jsou prostě plky.

A kde jsou ta "nesmrtelná" a "bezúdržbová" auta proč jich nejsou plné ulice?

+1/−3
3.5.2014 15:25

J29i87ř93í 51S94c54h88w80a39c27h 5696769397474

a hned ti řeknu proč jich nejsou plný ulice. Protože dnes by si nikdo nekoupil  W123 240D, který měl sice 2,4l ale jen 48 kW!!!! Tedy méně než "populární" 1.2 HTP, ale zato stál o hodně víc peněz ;-)

Ten kdo si dnes kupuje nové auto si ho nekupuje proto, aby se s ním po mnoho let "ploužil" a přitom ho u srdce hřála myšlenka, že tento motor má "na celý život" ;-D

+2/0
3.5.2014 16:02

J80a77r27o22m82í11r 67K94r13á15l 4130579934779

Ale například Golfů 1,6, nebo 1,9 TDI plné ulice stále ještě jsou.  Zřejmě lidem těch cca 74 kW stačí.  Budete toto moci říci za 10 let o 1,2 TSI ?  Silně pochybuji.

+2/−1
3.5.2014 17:12

J11i15ř10í 79S93c80h79w84a53c81h 5486359837364

to jste se ale oproti tomu W123 posunul asi tak o 20 let zpět s výkonem na dvojnásobek a nájezdem o půl mega méně, takže ty dnešní auta jsou jen potvrzením trendu .;-)

+1/0
3.5.2014 18:59
Foto

J65a28n 44K68ř95í45ž 3799961321401

Ajel jste někdy s W12š A W124 s jednoduchym dieselem? i s malýmy Kw dokáží jet velmi hezky.

0/0
4.5.2014 8:47

J12i25ř24í 22S64c79h28w30a23c68h 5726169957804

nejel, ale HTP/51kW jede taky "celkem hezky", jen to není nic moc, ve srovnání s čímkoliv, co má dnes "dvoulitr", tedy cca 100 a více kW....

+1/0
4.5.2014 16:51
Foto

J94a68n 86K48ř85í42ž 3379571541251

Jenže dnešní motory jsou vylágrované po 200tisRv

0/0
8.5.2014 9:03

P36e87t51r 71A91g41u79l76á33r 4487328680234

Mrkněte na BMW N47 timing chain problem a uvidíte, že to jde s kvalitou moderních vozů opravdu dolů. Ten problém jde napříč všemi modely BMW z té doby používající motory této konstrukce.

0/0
3.5.2014 18:07

J54i97ř19í 37S16c72h71w41a47c96h 5316109337384

problémy s určitými motory (sériemi) byly i před 40 či 60 lety. Byly "držáky" a byly takové co měly problémy, třeba po 100.000km.... dnes se vzpomíná jen na ty "držáky" ;-)

Stačí si přečíst takové ty rešerše o ojetých vozidlech a vždy jsou tam uvedeny motory doporučené a motory, kterým je dobré se vyhnout....

+1/0
3.5.2014 19:11

P82e25t37r 71A24g76u38l78á36r 4317738150864

Ano, ale rozdíl je v tom, za jakých podmínek a s jakými pomůckami se motory navrhovaly dříve a dnes. Dnes by se dalo předpokládat, že BMW bude mít dost prostředků k tomu, aby navržený motor než jde do výroby prošel sérií testů jak virtuálních tak skutečných zátěžových. Zákazníci platí víc než je průměr. Ale jak je vidět, BMW se dokonce dokáže postavit k zákazníkům zády a říci jim, že si mají koupit nový motor nebo ho nechat opravit. Ačkoliv jich odcházejí tisíce stejným způsobem a to na vozech, které jezdí pravidelně na garančky.

0/0
4.5.2014 11:51

J80i30ř44í 14S49c24h91w63a98c63h 5736249137564

no právě o tom způsobu navrhování to asi bude. Při konstrukci se dnes vše optimalizuje na minimální náklady. Výroba ověřovací série ale probíhá za poněkud jiných podmínek jako sériovka, takže nakonec skutečná výdrž určité součástky může v hromadné serii být jiná než v ověřovací sérii. Zatímco dříve bylo vše více předimenzované, tak dnes se "optimalizací" dostaneme nejen k nižší ceně, ale i k nižší životnosti. Jde jen o to jak tvrdě se optimalizuje a jaké vlivy se na hranici životnosti dostávají do popředí a zda s tím návrh ještě počítá. Další věc je, jak se v případě většího "průšvihu" k tomu postaví výrobce, protože  v té chvíli jde o obrovský prachy....

0/0
4.5.2014 17:09

P15a97v80e77l 10O59d93r81a54z32i25l 6934849967270

Dnes se výstupní kontrola přesunula ze závodu na zákazníka. Výrobci jsou dokonce tak drzí, že díly s konstrukční vadou klidně vyrábějí a prodávají dál bez změny, jen aby nemuseli snad platit rehomologaci či co. Viz třeba naklápění světel u feldy, ale i motorové či jiné drahé a celkem zásadní díly.

0/0
6.5.2014 8:37

J35a93r60o77m93í44r 19K72r91á44l 4290129924789

Plky ?   To je zkušenost s cca 25 podnikovými vozy, vážený ! ;-D

+1/0
3.5.2014 17:09

J75i23ř79í 60S76c74h14w22a28c27h 5986879987514

tak je někde u vás chyba, u nás na firmě máme škodovky 4, všechny mají přes 100 000 a žádná na generálce nebyla......

....anebo jen nemístné zobecňování na základě 1. kusu......???

+1/0
3.5.2014 18:55

J44a54r54o41m46í40r 83K68r88á26l 4850309214479

Na základě šesti.  Každý z nich má závady.  Některý menší, jiný větší, ale proti těm starším podstatně častější.  Stačí si porovnat záznamy o servisech.  Hlavně, že ta nová auta mají o 5% nižší spotřebu a emise, ale o ekologii jejich výroby se jaksi nemluví.

0/0
3.5.2014 22:47

J12a83n 64M49o31h89y20l13a 6232109169301

Ekologicky je ta výroba takřka doslova řádově šetrnější než u starších vozů. Všechny stroje jsou energeticky účinnější, vody se spotřebuje od hektolitry méně... Důkazem budiž fakt, že továrny vyrábí i desetinásobně více vozů při dvou a tří násobné spotřebě energií.

0/0
4.5.2014 21:10

P13a55v42e82l 13O88d31r90a55z91i55l 6294599577330

Zobecňování na základě jednoho či čtyř kusů, nenechte se vysmát.

0/0
6.5.2014 8:38

S30t80e43p30a92n 15T24o94t42h 8958879505968

Moje byvala Fabka ma aktualne pres 390tkm. Moje aktualni kokta ma 7 let a 170tkm a je porad v pohode. Copak se ti podelalo, ze generalkujes dva roky stare auto?

0/0
5.5.2014 12:25
Foto

M67a78r15e33k 50C35e36r69n68y 5828946817

Ani omylem....ale mam volvo ktere ma 18 let a pocitam ze dalsich 15 v klidu vydrzi.R^

0/0
3.5.2014 13:32

J74i77ř63í 97S93c42h57w74a96c63h 5836629517814

ty auta tam neslouží tak dlouho proto, že jsou až tak super, ale proto, že z dnešní produkce nejdou jednoduše nahradit, tedy "z nouze ctnost"....

Samozřejmě dnešní diesel se stejným počtem válců a podobným objemem a dostatečnou údržbou vydrží taky 40 let

0/−1
3.5.2014 14:39

J10i32ř21í 22D89v97o73ř36á58k 5588143158320

Zbožné přání výrobců.

0/0
3.5.2014 15:54

J91i78ř28í 96S40c17h92w32a45c41h 5986609317204

a proč by to dnešní diesel, 6V-8V 3.0 - 4,0 se kterým se jezdí 1100-2000 ot. neměl vydržet?

0/0
3.5.2014 16:17

J85i97ř72í 46D56v57o52ř70á52k 5178263118940

S klasickým čerpadlem možná.Pár let opravuji náklaďáky a vím,že součástka vyrobená před 10. lety vydržela půl mil.km a ta samá vyrobená dnes stejným výrovcem z bídou polovinu.

0/0
3.5.2014 16:26

M59a62r64t73i98n 29K16o98v26á92ř 2571610709726

Výrobců bohužel ne. Ty potřebujou neustále prodávat nová auta.

0/0
4.5.2014 10:49

D62a12v91i14d 29P66r62a42ž36á97k 6364932292336

jo

0/0
5.5.2014 11:34

J28o41s71e48f 86C45í50s25a29ř 7397132100680

zajímavý R^

0/0
3.5.2014 10:05

K54a22r97e52l 39V56a41c59h23u89t 9463522489923

Zvláštní, že jim nevadí to elektronické smetí obletující Zemi na oběžných drahách...

+1/0
3.5.2014 6:40

K67a58r45e16l 46V86a78c11h88u98t 9383372519403

Ale jinak... ;-)   Třeba kůň zapřažený do bryčky taky nepotřebuje zapalovací svíčky ani jinou elektroniku... R^ ... že? ;-)

+1/0
3.5.2014 6:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.