Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Špičková observatoř používá 40 let stará auta. Nová by rušila měření

Americká astronomická laboratoř v Západní Virginii používá pro bádání to nejlepší vybavení současnosti, ale pro dopravu na svých pozemcích používá desítky let stará auta se vznětovými motory. A zbavit se jich rozhodně nechystají. Největší strach tu mají ze zapalovacích svíček motorů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P55a11v34e33l 53O44d55r83a95z56i10l 6894509697670

Na zachycení rušení od svíček není potřeba nějaké extrémní citlivosti, není to tak dlouho, co zrnily skoro všechny televize ve vsi, když jí projel prskolet. A v USA obecně nejsou technické kontroly veškeré žádné.

0/0
6.5.2014 8:41

P78e77t18r 92A16g46u81l23á68r 4327788270404

Ano... takže odpojené dobíjení očividně mají. Je to vidět na fotografii. A tady je originál (přeloženého) článku s fotografií, kde jsou dobíjecí kabely vidět ještě lépe. Startování mají asi nějak ošetřené také. driving.ca

0/0
3.5.2014 18:01

P26a59v19e22l 90O53d53r84a24z28i65l 6874549307370

Startovací kabely používají i hasiči, to není znak odpojeného dobíjení.

0/0
6.5.2014 8:34

M74a39r60t11i63n 60K65a47r53á76s42e21k 1738874649114

Stačí mít alternátor s mechanickým dobíjecím relé a je vystaráno. Alternátor nemá komutátor ale kroužky a jediné polovodiče jsou tam diody. Nedělá to žádné pulzy ani vysoké frekvence.

+1/0
3.5.2014 16:20

J74i27ř25í 67S45c47h86w98a95c25h 5816649587524

nevím jak v Americe, ale u nás snad ještě v Š 100 nebyl alternátor ale ještě stejnosměrné dynamo.

0/0
3.5.2014 16:25

M14a60r25t54i47n 38K70a77r62á78s59e22k 1648454579424

Jo to taky nevím, jak ve kterých autech v Americe byly alternátory nebo dynama, ale čekal bych že si to pánové pohlídají. Nenapadlo mě že by tam ještě mohlo být dynamo.

0/0
3.5.2014 17:41

M79i95r58o27s89l70a39v 61S90i37n51d60e14l47a77r 2115877114712

Akorat dynamo ma komutator a tudiz trochu jiskri.

+1/0
3.5.2014 21:24

M81a94r29t49i35n 39K95a63r45á18s32e81k 1518504639454

jo tenhle fakt je mi už pár desítek let známý. Jen nevím jestli proudy a indukčnosti o které v dynamu jde, můžou rušit tak, aby to nějaké měření zajímalo.

0/0
3.5.2014 21:42

M30i62r62o20s85l19a72v 25S10i57n34d63e72l75a46r 2605567334872

Rekl bych, ze to bude hodne zaviset na stavu kartacu a tedy samotnem jiskreni, proudy budou velke dostatecne... Pokud maji problem i s jinyma (beznyma) jednotkama, tak by tohle asi melo vadit.

+1/0
4.5.2014 2:10
Foto

R93o16m92a53n 68V55i10e20t50z12e 9911952569480

no nevím.. svíčky by házely jiskru, ale to relé při rozpojování taky vytvářelo nepříjemné zarušení (pokud by nebylo polovodičové)

0/0
3.5.2014 17:09

M65a39r48t29i33n 48K45a59r97á27s77e74k 1268834399814

Nevím jaké rušení dělá samotné relé, ale proti zapalování to asi bude zanedbatelné. Když jsem na škodovce 120 neměl za rádiem odrušovač, bylo tam vždycky slyšet pouze zapalování. Relé nikdy. Ale starter tam možná taky lehce byl, když si tak vzpomínám.

0/0
3.5.2014 17:45

M52i67r36o36s19l92a64v 85S98i32n22d17e61l76a25r 2435257144932

Spousta S120 mela elektoricky regulator dobijeni, ktery ale navenek vypadal podobne jako mechanicky a i se stejne zapojoval.

0/0
3.5.2014 21:30

M26a83r68t70i66n 57K93a70r38á31s44e33k 1288624249144

Jo jen byl o dost placatější.

0/0
3.5.2014 21:45

M80i12r33o32s72l74a62v 29S10i36n37d96e30l12a44r 2595227884222

To byl...

+1/0
4.5.2014 2:06

M96i83r96o68s78l24a32v 36S63i63n97d93e54l47a72r 2435417904802

Jako nejlepsi bych videl, pokud by se tedy uz melo dobijet, alternator s "elekronickym rele" (ktere pri regulaci nejiskri) a nejakou pridavnou filtraci vystupu.

0/0
3.5.2014 21:27

M31a51r30t48i69n 40K30a95r49á35s86e84k 1218384509264

Možná ano, jen nevím jestli auta v době kdy nepoužívaly motory řídící jednotky, používaly v Americe elektronická relé. I když favorit to tak měl pokud vím.

0/0
3.5.2014 21:44

P30e83t42r 53A18g49u48l97á65r 4117428820594

Schválně jestli mají odpojené alternátory a startují klikou

0/0
3.5.2014 15:36

J57a67k13u67b 40R67o70u75s 3443360384582

Dovedete si představit, že současná auta budou sloužit ještě za 40 let když na tachometru budou mít 500000+?

+2/0
3.5.2014 11:34

J27i81ř10í 76D77v86o65ř13á30k 5528583978460

Jestli bude ten údaj na tachometru v decimetrech ,tak možná.

+2/0
3.5.2014 11:48

J84a57r14o94m89í67r 48K30r86á24l 4750789384149

Pochybuji.  Staré Passaty (1974 a 1986) bez problémů půl milionu, Golf z roku 1998 zatím 350 tisíc, ale dva roky stará škodovka jde teď na generálku.  Po 70 tisících. :-/

+2/0
3.5.2014 12:31

J19i14ř30í 66S86c67h53w61a68c40h 5216809887424

to jsou mi plky.....

+2/−4
3.5.2014 14:28

J11a95k52u31b 67R18o86u57s 3783960244822

Nejsou. Sám vlastním mimo jiné Benz W123 z 85 a Volvo z 99 a můžu potvrdit, že jsou schopné natočit neuvěřitelné cifry. Jsou to nesmrtelná auta. Osobně jsem viděl W123 co natočilo 1 100 000 bez větších servisních zásahů. Vygooglete si to. Naopak, to, že třeba ty nové koncernové motory TSI rádi odchází v průběhu prvního roku života, aniž by byly nějak enormě zatěžovány, je veřejně známý fakt.

+4/−1
3.5.2014 15:07

J77i82ř73í 13S51c65h25w18a53c72h 5116839237624

Jsou to plky.... veřejně známý fakt je ten, že v cca 50 tisících km je u TSI potřeba vyměnit rozvodový řetěz, kterej se prodlužuje (některé novější varianty řetěz už nemají). Tvrdit, že TSI v prvním roce odchází nebo že v 70 tisicích musí na generálku jsou prostě plky.

A kde jsou ta "nesmrtelná" a "bezúdržbová" auta proč jich nejsou plné ulice?

+1/−3
3.5.2014 15:25

J90i22ř21í 83S43c22h30w67a73c44h 5586739697434

a hned ti řeknu proč jich nejsou plný ulice. Protože dnes by si nikdo nekoupil  W123 240D, který měl sice 2,4l ale jen 48 kW!!!! Tedy méně než "populární" 1.2 HTP, ale zato stál o hodně víc peněz ;-)

Ten kdo si dnes kupuje nové auto si ho nekupuje proto, aby se s ním po mnoho let "ploužil" a přitom ho u srdce hřála myšlenka, že tento motor má "na celý život" ;-D

+2/0
3.5.2014 16:02

J50a22r59o49m49í68r 28K40r19á18l 4540669724649

Ale například Golfů 1,6, nebo 1,9 TDI plné ulice stále ještě jsou.  Zřejmě lidem těch cca 74 kW stačí.  Budete toto moci říci za 10 let o 1,2 TSI ?  Silně pochybuji.

+2/−1
3.5.2014 17:12

J39i45ř76í 31S23c72h27w67a43c72h 5136949887204

to jste se ale oproti tomu W123 posunul asi tak o 20 let zpět s výkonem na dvojnásobek a nájezdem o půl mega méně, takže ty dnešní auta jsou jen potvrzením trendu .;-)

+1/0
3.5.2014 18:59

J19a39n 54K76ř95í80ž 3679411221601

Ajel jste někdy s W12š A W124 s jednoduchym dieselem? i s malýmy Kw dokáží jet velmi hezky.

0/0
4.5.2014 8:47

J44i54ř44í 59S13c13h39w76a48c64h 5376379667374

nejel, ale HTP/51kW jede taky "celkem hezky", jen to není nic moc, ve srovnání s čímkoliv, co má dnes "dvoulitr", tedy cca 100 a více kW....

+1/0
4.5.2014 16:51

J60a95n 26K81ř78í85ž 3469541781181

Jenže dnešní motory jsou vylágrované po 200tisRv

0/0
8.5.2014 9:03

P31e79t63r 76A70g91u95l97á33r 4257858680384

Mrkněte na BMW N47 timing chain problem a uvidíte, že to jde s kvalitou moderních vozů opravdu dolů. Ten problém jde napříč všemi modely BMW z té doby používající motory této konstrukce.

0/0
3.5.2014 18:07

J66i64ř39í 43S36c55h33w81a80c71h 5276269987634

problémy s určitými motory (sériemi) byly i před 40 či 60 lety. Byly "držáky" a byly takové co měly problémy, třeba po 100.000km.... dnes se vzpomíná jen na ty "držáky" ;-)

Stačí si přečíst takové ty rešerše o ojetých vozidlech a vždy jsou tam uvedeny motory doporučené a motory, kterým je dobré se vyhnout....

+1/0
3.5.2014 19:11

P85e61t35r 24A88g74u35l38á32r 4487618160564

Ano, ale rozdíl je v tom, za jakých podmínek a s jakými pomůckami se motory navrhovaly dříve a dnes. Dnes by se dalo předpokládat, že BMW bude mít dost prostředků k tomu, aby navržený motor než jde do výroby prošel sérií testů jak virtuálních tak skutečných zátěžových. Zákazníci platí víc než je průměr. Ale jak je vidět, BMW se dokonce dokáže postavit k zákazníkům zády a říci jim, že si mají koupit nový motor nebo ho nechat opravit. Ačkoliv jich odcházejí tisíce stejným způsobem a to na vozech, které jezdí pravidelně na garančky.

0/0
4.5.2014 11:51

J68i39ř14í 51S50c90h67w58a26c48h 5526209977544

no právě o tom způsobu navrhování to asi bude. Při konstrukci se dnes vše optimalizuje na minimální náklady. Výroba ověřovací série ale probíhá za poněkud jiných podmínek jako sériovka, takže nakonec skutečná výdrž určité součástky může v hromadné serii být jiná než v ověřovací sérii. Zatímco dříve bylo vše více předimenzované, tak dnes se "optimalizací" dostaneme nejen k nižší ceně, ale i k nižší životnosti. Jde jen o to jak tvrdě se optimalizuje a jaké vlivy se na hranici životnosti dostávají do popředí a zda s tím návrh ještě počítá. Další věc je, jak se v případě většího "průšvihu" k tomu postaví výrobce, protože  v té chvíli jde o obrovský prachy....

0/0
4.5.2014 17:09

P35a49v17e46l 59O70d37r19a45z96i10l 6954929127380

Dnes se výstupní kontrola přesunula ze závodu na zákazníka. Výrobci jsou dokonce tak drzí, že díly s konstrukční vadou klidně vyrábějí a prodávají dál bez změny, jen aby nemuseli snad platit rehomologaci či co. Viz třeba naklápění světel u feldy, ale i motorové či jiné drahé a celkem zásadní díly.

0/0
6.5.2014 8:37

J42a90r80o30m97í64r 51K76r30á75l 4340409154699

Plky ?   To je zkušenost s cca 25 podnikovými vozy, vážený ! ;-D

+1/0
3.5.2014 17:09

J23i82ř14í 90S29c10h87w24a12c12h 5446289587924

tak je někde u vás chyba, u nás na firmě máme škodovky 4, všechny mají přes 100 000 a žádná na generálce nebyla......

....anebo jen nemístné zobecňování na základě 1. kusu......???

+1/0
3.5.2014 18:55

J16a50r53o97m65í30r 83K57r70á88l 4980899824719

Na základě šesti.  Každý z nich má závady.  Některý menší, jiný větší, ale proti těm starším podstatně častější.  Stačí si porovnat záznamy o servisech.  Hlavně, že ta nová auta mají o 5% nižší spotřebu a emise, ale o ekologii jejich výroby se jaksi nemluví.

0/0
3.5.2014 22:47

J86a69n 34M39o32h49y32l24a 6952159739121

Ekologicky je ta výroba takřka doslova řádově šetrnější než u starších vozů. Všechny stroje jsou energeticky účinnější, vody se spotřebuje od hektolitry méně... Důkazem budiž fakt, že továrny vyrábí i desetinásobně více vozů při dvou a tří násobné spotřebě energií.

0/0
4.5.2014 21:10

P49a27v88e78l 84O78d15r58a70z79i32l 6364749847850

Zobecňování na základě jednoho či čtyř kusů, nenechte se vysmát.

0/0
6.5.2014 8:38

S65t22e24p90a39n 26T25o37t41h 8768149955198

Moje byvala Fabka ma aktualne pres 390tkm. Moje aktualni kokta ma 7 let a 170tkm a je porad v pohode. Copak se ti podelalo, ze generalkujes dva roky stare auto?

0/0
5.5.2014 12:25
Foto

M70a90r54e47k 34C63e79r65n68y 5908146297

Ani omylem....ale mam volvo ktere ma 18 let a pocitam ze dalsich 15 v klidu vydrzi.R^

0/0
3.5.2014 13:32

J83i34ř11í 17S47c96h64w47a63c66h 5126809247434

ty auta tam neslouží tak dlouho proto, že jsou až tak super, ale proto, že z dnešní produkce nejdou jednoduše nahradit, tedy "z nouze ctnost"....

Samozřejmě dnešní diesel se stejným počtem válců a podobným objemem a dostatečnou údržbou vydrží taky 40 let

0/−1
3.5.2014 14:39

J85i33ř88í 56D11v79o82ř95á86k 5788343848120

Zbožné přání výrobců.

0/0
3.5.2014 15:54

J21i14ř29í 96S30c20h70w55a90c24h 5296939787494

a proč by to dnešní diesel, 6V-8V 3.0 - 4,0 se kterým se jezdí 1100-2000 ot. neměl vydržet?

0/0
3.5.2014 16:17

J58i54ř13í 88D72v33o89ř77á55k 5768213898330

S klasickým čerpadlem možná.Pár let opravuji náklaďáky a vím,že součástka vyrobená před 10. lety vydržela půl mil.km a ta samá vyrobená dnes stejným výrovcem z bídou polovinu.

0/0
3.5.2014 16:26

M46a86r46t31i81n 62K94o53v42á44ř 2691800709526

Výrobců bohužel ne. Ty potřebujou neustále prodávat nová auta.

0/0
4.5.2014 10:49

D87a93v19i68d 61P32r39a33ž51á83k 6884612602226

jo

0/0
5.5.2014 11:34

J43o58s52e84f 40C85í34s67a53ř 7917472410830

zajímavý R^

0/0
3.5.2014 10:05

K95a26r20e43l 17V12a79c12h82u45t 9173582669923

Zvláštní, že jim nevadí to elektronické smetí obletující Zemi na oběžných drahách...

+1/0
3.5.2014 6:40

K22a45r62e41l 30V11a82c19h82u91t 9843502839283

Ale jinak... ;-)   Třeba kůň zapřažený do bryčky taky nepotřebuje zapalovací svíčky ani jinou elektroniku... R^ ... že? ;-)

+1/0
3.5.2014 6:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.