Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Špičková observatoř používá 40 let stará auta. Nová by rušila měření

Americká astronomická laboratoř v Západní Virginii používá pro bádání to nejlepší vybavení současnosti, ale pro dopravu na svých pozemcích používá desítky let stará auta se vznětovými motory. A zbavit se jich rozhodně nechystají. Největší strach tu mají ze zapalovacích svíček motorů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P44a82v33e12l 43O74d88r93a54z24i84l 6584229187830

Na zachycení rušení od svíček není potřeba nějaké extrémní citlivosti, není to tak dlouho, co zrnily skoro všechny televize ve vsi, když jí projel prskolet. A v USA obecně nejsou technické kontroly veškeré žádné.

0/0
6.5.2014 8:41

P19e80t87r 77A39g52u54l20á93r 4667898140504

Ano... takže odpojené dobíjení očividně mají. Je to vidět na fotografii. A tady je originál (přeloženého) článku s fotografií, kde jsou dobíjecí kabely vidět ještě lépe. Startování mají asi nějak ošetřené také. http://driving.ca/auto-news/news/why-a-cutting-edge-observatory-has-to-use-30-year-old-trucks

0/0
3.5.2014 18:01

P98a55v52e41l 41O36d60r59a41z53i18l 6444419857400

Startovací kabely používají i hasiči, to není znak odpojeného dobíjení.

0/0
6.5.2014 8:34

M56a26r45t61i41n 27K23a44r16á56s37e16k 1898724389454

Stačí mít alternátor s mechanickým dobíjecím relé a je vystaráno. Alternátor nemá komutátor ale kroužky a jediné polovodiče jsou tam diody. Nedělá to žádné pulzy ani vysoké frekvence.

+1/0
3.5.2014 16:20

J53i69ř48í 93S98c71h52w27a85c56h 5346779377784

nevím jak v Americe, ale u nás snad ještě v Š 100 nebyl alternátor ale ještě stejnosměrné dynamo.

0/0
3.5.2014 16:25

M42a96r65t23i62n 76K31a37r72á32s85e21k 1458844139294

Jo to taky nevím, jak ve kterých autech v Americe byly alternátory nebo dynama, ale čekal bych že si to pánové pohlídají. Nenapadlo mě že by tam ještě mohlo být dynamo.

0/0
3.5.2014 17:41

M70i85r12o17s64l74a92v 91S40i83n73d27e74l83a92r 2455167374232

Akorat dynamo ma komutator a tudiz trochu jiskri.

+1/0
3.5.2014 21:24

M40a50r75t19i61n 24K26a96r25á17s87e35k 1668234669854

jo tenhle fakt je mi už pár desítek let známý. Jen nevím jestli proudy a indukčnosti o které v dynamu jde, můžou rušit tak, aby to nějaké měření zajímalo.

0/0
3.5.2014 21:42

M47i74r30o24s67l14a73v 81S77i13n13d61e87l39a50r 2145187704722

Rekl bych, ze to bude hodne zaviset na stavu kartacu a tedy samotnem jiskreni, proudy budou velke dostatecne... Pokud maji problem i s jinyma (beznyma) jednotkama, tak by tohle asi melo vadit.

+1/0
4.5.2014 2:10
Foto

R78o93m76a50n 91V48i76e76t83z52e 9581162149180

no nevím.. svíčky by házely jiskru, ale to relé při rozpojování taky vytvářelo nepříjemné zarušení (pokud by nebylo polovodičové)

0/0
3.5.2014 17:09

M97a54r69t85i23n 54K35a76r92á40s58e21k 1638184859664

Nevím jaké rušení dělá samotné relé, ale proti zapalování to asi bude zanedbatelné. Když jsem na škodovce 120 neměl za rádiem odrušovač, bylo tam vždycky slyšet pouze zapalování. Relé nikdy. Ale starter tam možná taky lehce byl, když si tak vzpomínám.

0/0
3.5.2014 17:45

M82i27r95o50s86l90a70v 34S37i75n89d36e88l39a29r 2955977524892

Spousta S120 mela elektoricky regulator dobijeni, ktery ale navenek vypadal podobne jako mechanicky a i se stejne zapojoval.

0/0
3.5.2014 21:30

M83a79r28t94i25n 46K11a11r45á91s79e83k 1688904269694

Jo jen byl o dost placatější.

0/0
3.5.2014 21:45

M40i20r63o30s16l82a45v 57S46i64n98d86e63l20a61r 2235207274112

To byl...

+1/0
4.5.2014 2:06

M86i63r32o79s13l84a88v 35S41i56n90d31e45l71a68r 2885857444312

Jako nejlepsi bych videl, pokud by se tedy uz melo dobijet, alternator s "elekronickym rele" (ktere pri regulaci nejiskri) a nejakou pridavnou filtraci vystupu.

0/0
3.5.2014 21:27

M83a10r43t70i57n 60K47a24r46á34s39e66k 1728504899394

Možná ano, jen nevím jestli auta v době kdy nepoužívaly motory řídící jednotky, používaly v Americe elektronická relé. I když favorit to tak měl pokud vím.

0/0
3.5.2014 21:44

P16e18t39r 59A45g26u57l13á10r 4557428620254

Schválně jestli mají odpojené alternátory a startují klikou

0/0
3.5.2014 15:36

J94a31k74u77b 87R43o10u52s 3923730294642

Dovedete si představit, že současná auta budou sloužit ještě za 40 let když na tachometru budou mít 500000+?

+2/0
3.5.2014 11:34

J70i52ř10í 12D89v27o79ř55á42k 5628793558830

Jestli bude ten údaj na tachometru v decimetrech ,tak možná.

+2/0
3.5.2014 11:48

J85a66r51o39m69í11r 27K83r98á51l 4130639874849

Pochybuji.  Staré Passaty (1974 a 1986) bez problémů půl milionu, Golf z roku 1998 zatím 350 tisíc, ale dva roky stará škodovka jde teď na generálku.  Po 70 tisících. :-/

+2/0
3.5.2014 12:31

J17i88ř85í 22S44c20h94w73a73c57h 5116209387624

to jsou mi plky.....

+2/−4
3.5.2014 14:28

J17a81k41u51b 29R93o12u76s 3573230334712

Nejsou. Sám vlastním mimo jiné Benz W123 z 85 a Volvo z 99 a můžu potvrdit, že jsou schopné natočit neuvěřitelné cifry. Jsou to nesmrtelná auta. Osobně jsem viděl W123 co natočilo 1 100 000 bez větších servisních zásahů. Vygooglete si to. Naopak, to, že třeba ty nové koncernové motory TSI rádi odchází v průběhu prvního roku života, aniž by byly nějak enormě zatěžovány, je veřejně známý fakt.

+4/−1
3.5.2014 15:07

J11i79ř71í 10S96c47h11w42a71c65h 5556499457454

Jsou to plky.... veřejně známý fakt je ten, že v cca 50 tisících km je u TSI potřeba vyměnit rozvodový řetěz, kterej se prodlužuje (některé novější varianty řetěz už nemají). Tvrdit, že TSI v prvním roce odchází nebo že v 70 tisicích musí na generálku jsou prostě plky.

A kde jsou ta "nesmrtelná" a "bezúdržbová" auta proč jich nejsou plné ulice?

+1/−3
3.5.2014 15:25

J87i22ř91í 93S37c58h72w64a75c26h 5206619447934

a hned ti řeknu proč jich nejsou plný ulice. Protože dnes by si nikdo nekoupil  W123 240D, který měl sice 2,4l ale jen 48 kW!!!! Tedy méně než "populární" 1.2 HTP, ale zato stál o hodně víc peněz ;-)

Ten kdo si dnes kupuje nové auto si ho nekupuje proto, aby se s ním po mnoho let "ploužil" a přitom ho u srdce hřála myšlenka, že tento motor má "na celý život" ;-D

+2/0
3.5.2014 16:02

J82a40r40o72m88í71r 19K24r11á73l 4600639194949

Ale například Golfů 1,6, nebo 1,9 TDI plné ulice stále ještě jsou.  Zřejmě lidem těch cca 74 kW stačí.  Budete toto moci říci za 10 let o 1,2 TSI ?  Silně pochybuji.

+2/−1
3.5.2014 17:12

J89i51ř36í 90S15c82h15w88a83c63h 5846739977464

to jste se ale oproti tomu W123 posunul asi tak o 20 let zpět s výkonem na dvojnásobek a nájezdem o půl mega méně, takže ty dnešní auta jsou jen potvrzením trendu .;-)

+1/0
3.5.2014 18:59
Foto

J13a55n 89K45ř12í16ž 3599411351821

Ajel jste někdy s W12š A W124 s jednoduchym dieselem? i s malýmy Kw dokáží jet velmi hezky.

0/0
4.5.2014 8:47

J60i72ř36í 72S20c28h43w73a48c77h 5736349887284

nejel, ale HTP/51kW jede taky "celkem hezky", jen to není nic moc, ve srovnání s čímkoliv, co má dnes "dvoulitr", tedy cca 100 a více kW....

+1/0
4.5.2014 16:51
Foto

J55a60n 87K92ř56í76ž 3869241721721

Jenže dnešní motory jsou vylágrované po 200tisRv

0/0
8.5.2014 9:03

P21e55t83r 24A60g13u45l58á25r 4537408410564

Mrkněte na BMW N47 timing chain problem a uvidíte, že to jde s kvalitou moderních vozů opravdu dolů. Ten problém jde napříč všemi modely BMW z té doby používající motory této konstrukce.

0/0
3.5.2014 18:07

J41i78ř64í 29S21c35h30w71a77c65h 5706889507274

problémy s určitými motory (sériemi) byly i před 40 či 60 lety. Byly "držáky" a byly takové co měly problémy, třeba po 100.000km.... dnes se vzpomíná jen na ty "držáky" ;-)

Stačí si přečíst takové ty rešerše o ojetých vozidlech a vždy jsou tam uvedeny motory doporučené a motory, kterým je dobré se vyhnout....

+1/0
3.5.2014 19:11

P65e83t58r 94A45g10u62l61á63r 4447288220454

Ano, ale rozdíl je v tom, za jakých podmínek a s jakými pomůckami se motory navrhovaly dříve a dnes. Dnes by se dalo předpokládat, že BMW bude mít dost prostředků k tomu, aby navržený motor než jde do výroby prošel sérií testů jak virtuálních tak skutečných zátěžových. Zákazníci platí víc než je průměr. Ale jak je vidět, BMW se dokonce dokáže postavit k zákazníkům zády a říci jim, že si mají koupit nový motor nebo ho nechat opravit. Ačkoliv jich odcházejí tisíce stejným způsobem a to na vozech, které jezdí pravidelně na garančky.

0/0
4.5.2014 11:51

J41i25ř19í 45S86c23h14w56a23c90h 5566759887524

no právě o tom způsobu navrhování to asi bude. Při konstrukci se dnes vše optimalizuje na minimální náklady. Výroba ověřovací série ale probíhá za poněkud jiných podmínek jako sériovka, takže nakonec skutečná výdrž určité součástky může v hromadné serii být jiná než v ověřovací sérii. Zatímco dříve bylo vše více předimenzované, tak dnes se "optimalizací" dostaneme nejen k nižší ceně, ale i k nižší životnosti. Jde jen o to jak tvrdě se optimalizuje a jaké vlivy se na hranici životnosti dostávají do popředí a zda s tím návrh ještě počítá. Další věc je, jak se v případě většího "průšvihu" k tomu postaví výrobce, protože  v té chvíli jde o obrovský prachy....

0/0
4.5.2014 17:09

P10a42v88e22l 35O19d84r78a73z66i57l 6934419927780

Dnes se výstupní kontrola přesunula ze závodu na zákazníka. Výrobci jsou dokonce tak drzí, že díly s konstrukční vadou klidně vyrábějí a prodávají dál bez změny, jen aby nemuseli snad platit rehomologaci či co. Viz třeba naklápění světel u feldy, ale i motorové či jiné drahé a celkem zásadní díly.

0/0
6.5.2014 8:37

J24a30r10o97m88í87r 56K68r30á82l 4750469704529

Plky ?   To je zkušenost s cca 25 podnikovými vozy, vážený ! ;-D

+1/0
3.5.2014 17:09

J92i11ř29í 56S56c62h29w74a31c92h 5126609627504

tak je někde u vás chyba, u nás na firmě máme škodovky 4, všechny mají přes 100 000 a žádná na generálce nebyla......

....anebo jen nemístné zobecňování na základě 1. kusu......???

+1/0
3.5.2014 18:55

J52a87r92o81m20í76r 98K69r56á76l 4980639534729

Na základě šesti.  Každý z nich má závady.  Některý menší, jiný větší, ale proti těm starším podstatně častější.  Stačí si porovnat záznamy o servisech.  Hlavně, že ta nová auta mají o 5% nižší spotřebu a emise, ale o ekologii jejich výroby se jaksi nemluví.

0/0
3.5.2014 22:47

J68a39n 58M72o23h36y80l64a 6382479839401

Ekologicky je ta výroba takřka doslova řádově šetrnější než u starších vozů. Všechny stroje jsou energeticky účinnější, vody se spotřebuje od hektolitry méně... Důkazem budiž fakt, že továrny vyrábí i desetinásobně více vozů při dvou a tří násobné spotřebě energií.

0/0
4.5.2014 21:10

P59a49v98e16l 94O38d35r15a26z42i89l 6934359937520

Zobecňování na základě jednoho či čtyř kusů, nenechte se vysmát.

0/0
6.5.2014 8:38

S32t54e51p56a92n 19T55o15t91h 8438399465358

Moje byvala Fabka ma aktualne pres 390tkm. Moje aktualni kokta ma 7 let a 170tkm a je porad v pohode. Copak se ti podelalo, ze generalkujes dva roky stare auto?

0/0
5.5.2014 12:25
Foto

M69a86r58e54k 96C79e26r59n70y 5498816707

Ani omylem....ale mam volvo ktere ma 18 let a pocitam ze dalsich 15 v klidu vydrzi.R^

0/0
3.5.2014 13:32

J37i47ř56í 36S48c64h46w29a83c57h 5206859907894

ty auta tam neslouží tak dlouho proto, že jsou až tak super, ale proto, že z dnešní produkce nejdou jednoduše nahradit, tedy "z nouze ctnost"....

Samozřejmě dnešní diesel se stejným počtem válců a podobným objemem a dostatečnou údržbou vydrží taky 40 let

0/−1
3.5.2014 14:39

J31i13ř43í 17D72v65o91ř98á45k 5398823458950

Zbožné přání výrobců.

0/0
3.5.2014 15:54

J55i76ř91í 60S15c68h85w65a70c98h 5786529787914

a proč by to dnešní diesel, 6V-8V 3.0 - 4,0 se kterým se jezdí 1100-2000 ot. neměl vydržet?

0/0
3.5.2014 16:17

J27i51ř22í 76D72v62o16ř57á22k 5268633758260

S klasickým čerpadlem možná.Pár let opravuji náklaďáky a vím,že součástka vyrobená před 10. lety vydržela půl mil.km a ta samá vyrobená dnes stejným výrovcem z bídou polovinu.

0/0
3.5.2014 16:26

M77a37r11t27i53n 13K68o89v51á90ř 2951140269156

Výrobců bohužel ne. Ty potřebujou neustále prodávat nová auta.

0/0
4.5.2014 10:49

D34a59v14i63d 63P93r72a73ž57á33k 6624192812896

jo

0/0
5.5.2014 11:34

J97o63s75e96f 38C52í17s37a69ř 7817342490190

zajímavý R^

0/0
3.5.2014 10:05

K12a74r60e25l 71V55a57c80h97u18t 9613102819523

Zvláštní, že jim nevadí to elektronické smetí obletující Zemi na oběžných drahách...

+1/0
3.5.2014 6:40

K14a79r77e63l 43V30a77c91h86u24t 9983752729973

Ale jinak... ;-)   Třeba kůň zapřažený do bryčky taky nepotřebuje zapalovací svíčky ani jinou elektroniku... R^ ... že? ;-)

+1/0
3.5.2014 6:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.