Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Crashtesty na roh ukazují, kde je slabé místo moderních aut

Výsledky klasických nárazových testů moderních aut jsou až monotónně nudné, auta zavedených značek jimi procházejí bez větších zaváhání s vysokými známkami. Američané ale mají od roku 2012 speciální crashtest, ve kterém často pohoří i uznávaný model. Náraz na roh, kterým se auta míjejí, přitom není nijak výjimečný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M97a91r25t24i66n 13K35u84c98h67a45r46í56k 7582267193261

taky by pomohlo nespoléhat na techniku a airbag a nechovat se v autě jako blb. 90% nehod se stane pro banální věc - cigareta, telefon, dítě řve, mám blbé dioptrie a nevidím na značku apod. Ale Darwin to jistí, z populace aspoň vypadnou největší jelita, bohužel sebou často vemou nevinné kolem.

+1/0
3.6.2014 9:56

P64e78t65r 60M78i25c56h17a94l 2820714751402

A to si raději nepřejte vidět, jak to vypadá, když tento náraz jde v devadesátce na protijedoucí náklaďák. ... Ovšem na takový střet se osobní auto postavit nedá. ... Stejně jako Focus na náraz do betonové zdi ve 190 km/h.

0/0
28.5.2014 22:59

P26a43v28e80l 47O89d27r30a34z53i88l 6334899817960

Tady se podívejte na crash real. Superb je na tom s bezpečností dobře, ale ani to někdy nestačí. Tak hlavně zpomalit a neblbnout.

http://brno.idnes.cz/nehoda-u-krhova-fotbaliste-sobesic-dt2-/brno-zpravy.aspx?c=A140521_110756_brno-zpravy_daj

0/0
28.5.2014 14:34

M11i29c64h56a18l 62V95l26a47c10h 6282764684163

V tomhle případě jde bezpečnost z crash testů mimo. V tomto místě na silnici  I/43 jela obě auta tipuji přes 100km/h. Je vidět, že superb má sice zničený předek ale uvnitř se to zdá v pohodě. Kluci určitě jeli v sedačkách a vzadu. V této rychlosti při čelním střetu dojde k tak prudkému zbrždění, že tělo nemusí dostat přímý náraz od ničeho a dopadne to takhle...

0/0
28.5.2014 19:21

P70a29v63e19l 68O50d12r27a75z21i35l 6914949397350

Ano, orientačním výpočtem cca 25G. To už je jen o náhodě. Ten nebohý 13 letý dost možná jel vpředu. Jenže s tím se fakt nedá dělat vůbec nic...

0/0
28.5.2014 22:07

P75a36v88e42l 59O16d75r27a25z67i77l 6304269807790

Jinak sup i Espace odvedly svoje úkoly dobře, jen to prostě bylo moc rychle...

+1/0
28.5.2014 22:12

V28í23ť57a 24N63o33v35á24k 1318403945831

To už můžou rovnou dělat crashtest do lešenářský trubky.

+1/0
27.5.2014 17:38

P53e53t30r 25Č67e65r90n70ý 4728397431190

Vzhledem k průměrnému stáří aut v ČR 14 let, jsou obavy v článku celkem liché. Auta, která bourají v ČR dopadnou špatně i při čelním nárazu.

0/0
27.5.2014 17:26

P10e94t12r 47H50l89o30u84š45e94k 9916223435791

a v článku se píše o jiném než čelním nárazu?

0/0
27.5.2014 17:37

B75e11n 49P22a67v12k63a 1317323737941

Ty testy mně přijdou správné. Akorát ty výsledky bych nečekal. Na tom by asi měly výrobci zapracovat. Ideální by bylo, kdyby se ta auta "svezla". Tj. aby nepohlcoval ten bok náraz, protože to asi fakt nepůjde.

+1/0
27.5.2014 16:36
Foto

A51l20e63x35a19n16d87e78r 48B24a67r31n87a 3721401194200

Tu to bude vzdy "nieco za nieco"... Urobit "roh" tuhy, aby sa to pri takomto naraze len "zviezlo" moze byt fatalne pri inom uhle, ked ta tuhost neumozni pohltenie narazu... Skor sa pre trento pripad asi bude hladat cesta, ako aj pri takomto naraze zapojit co najviac dalsich struktur, aby sa lepsie rozlozila a pohltila energia narazu.

Naprijemne na tom je to, ze takyto naraz pri celnych stretoch nie je nic vynimocne... Dnes pre posadku byvaju fatalne prave taketo narazy, kde energiu pohlti jedna len strana a potom bocne narazy, kde je malo hmoty na utlmenie.

+1/0
27.5.2014 19:56

D48a57v60i17d 80K86r88a88t31o60c71h41v54í77l 1720389527979

A co jako?? Mazda předvedla to samé... Je to jen fyzika, větší auto, větší hybnost, větší pravděpodobnost, že při srážce s pevnou překážkou bude tlačit cestou nejmenšího odporu, tj. mimo překážku.. Volvo už dávno neni to co bylo..Rv

0/−3
27.5.2014 14:22

J79i65ř58í 35Z87ý13k43a 9949653181790

to jste úplně mimo. Čím větší hmotnost auta, tím větší setrvačnost, tím víc se dere do překážky i za cenu vlastní deformace. Naopak lehké auto snáze odskočí.

A tím kecem o Volvu tomu svému příspěvku jen nasazujete korunu. Rv

+3/0
27.5.2014 19:17

P60a48v37e91l 53N82o73v22á86k 7701326749453

https://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ&feature=kp  já osobně bych v tom lehčím autě teda sedět nechtěl :-P

+1/0
27.5.2014 23:15

P87e55t26r 47K93o45l94o92u44š74e59k 6539608223684

To co píšete oba dva, je mimo realitu. To o čem mluvíte nelze vztáhnout pouze na hmotnost.

Proč? Protože auto je konstruováno "na svoji hmotnost". Logicky těžší auto má tužší přední část a naopak. Ale nikde není dáné, že ji bude mít dostatečně tužší než lehčí auto. Nelze jen tak zvětšit objem, hmotnost a tuhost nechat jako u lehkého auta. Tuhost bude vždy větší u těžšího auta,  ale může byt relativně ke hmotnosti tužší či méně tuhá.

Prakticky: Identické auto o shodné hmotnosti může mít jednou lepší chování a jednou horší chování než auto o poloviční hmotnosti. ( Co se týče toho odskočení od překážky )

Celé je to samozřejmě asi tak 1000 krát složitější, ale porovnávat pouze hmotnost je blbost.

0/0
28.5.2014 19:00

P56a73v85e30l 80O19d69r22a44z48i10l 6944979257640

Je to pravda, ale obecně větší a těžší auto dává větší šanci. Vezměte si ten neštastný případ nahoře - kdyby jeli místo superba ve fabii...

0/0
28.5.2014 22:09

R37o56b90e23r46t 42Č86e94r11v30e22n86ý 5261739760480

Konečně někomu došlo, že tyhle typy srážek jsou mnohem častější než přímý čelní náraz. Jen tak dál, další krok k větší bezpečnosti na silnicích R^

+4/0
27.5.2014 12:35

J91a69n 15M64o22h84y12l92a 6352279439811

Tyhle srážky nejsou častější, nejčastější jsou (jak uvídá i IIHS) jsou srážky přibližně polovinou čelní plochy. To jsou také ty, které se testují nejvíce. IIHS kromě toho testuje TAKÉ střet "na sloupek". Jak ovšem i v jiných dokumentech od IIHS stojí, na tohle se moc konstrukčně upravit nedá.

+1/0
27.5.2014 13:11

J97i92ř50í 95Z76ý78k46a 9129613471740

na zmírnění následků čelního nárazu na sloup je nejvhodnější příčná zástavba motoru a převodovky. Je tak velká pravděpodobnost, že se část kinetické energie zmaří na drcení bloku motoru (pokud to ten sloup nevyvrátí). Lépe se také rozloží plocha bloku motoru do motorové stěny. U podélné zástavby je riziko, že sloup sklouzne kolem motoru rovnou do kabiny.

Bohužel tyto teorie trochu pokulhávají u těch moderních foukaných pidimotůrků. To je asi jako vézt v kufru Škody 120L karton plechovkového piva.

+1/0
27.5.2014 19:25

P35a69v78e84l 10O67d32r53a47z66i98l 6184349917590

To je fakt, měl jsem SAAB 900 a tam když se díval majitel Renaultu Mégane, tak málem šílel, jak je všechno kolem toho nadél uloženého motoru přístupné (no, ne tak docela, ale žárovky šly měnit snadno, kdyby teda praskaly, jakože ne).

Tam, co by nechytila přední traverza, nebo náprava, tak jde rovnou na přepážku....

0/0
28.5.2014 22:11

M52i52c54h96a86l 29M98e14č95i17a78r 1260200469365

Je logické že do stromu (stĺpu) nevrazím presným stredom auta aby sa energia rovnomerne rozložila, ale v rámci sebazáchovy sa to budem snažiť strhnúť mimo a teda minimalizovať náraz... 

.

súčasne by som prehodnotil EURO NCAP spôsobom, že súčasne najbezpečnejšie auto by malo 3/5* a zas by sa šlo ďalej,... teraz už kto nemá 5 tak je divný, 3 nemá asi nikto... a podľa toho sa bezpečné auto spoznať nedá, to bolo bezpečné pred X rokmi pri iných podmienkach, iných možnostiach a inej premávke...

0/0
27.5.2014 12:13

J74o85s54e93f 79B94r43o10ž11k35a 6134732948257

Překvapuje mne první odstavec vašeho příspěvku. To už s tím máte zkušenosti? Já jenom vím, že v rychlosti, která dosahuje limitní povolené s tím toho moc nenaděláte. Myslím s tím mířením a hledáním místa střetu, nebo případného nárazu. Ono se vám sice zdá, že to do okamžiku nárazu trvá věčnost, ale ve skutečnosti je to tak rychlé, že si ani nevzdechnete. Buď se z toho vylížete, nebo ne. To na volné silnici. Ale zpravidla vám tam vždy někdo překáží. A to i z velice zkušeným a protřelým závodníkem si auto mnohdy dělá co chce.

0/0
27.5.2014 12:59

M97i84c25h13a26l 36M93e56č64i60a55r 1360640819765

Skúsenosti našťastie nemám, ale predpokladám, že nikto pri náraze nerozmýšľa nad deformačnými zónami a chce sa skôr vyhnúť úplne, čo spôsobí ten náraz s minimálnym prekrytím... nehovorím o šmyku, to verím, že sa nedá ovplyvniť...

0/0
27.5.2014 16:06

P30a51v22e17l 21O90d23r62a40z22i64l 6184519527710

No běžně se vám nestane, že vám skočí do cesty sloup či strom, takže když už na něj míříte, asi jste udělal vy nebo někdo jiný něco hodně špatně a nebudete v situaci, kdy si můžete vybírat, jak ten strom trefit, bohužel.

0/0
28.5.2014 14:38

K82a54r14e88l 96V32a63c22h92u19t 9423272319933

Cože? ... U 80% havárií že jde hlava řidiče na PŘEDNÍ sloupek? 8-o ;-( Rv

Tak to je hustý...

0/0
27.5.2014 9:58

K47a53r40e61l 32V80a82c90h65u83t 9333842319833

A neplatí to jen pro ty NEPŘIPOUTANÉ? 8-o

0/0
27.5.2014 9:59

J90i61ř28í 51Z13ý91k76a 9109313741830

to platí i pro řidiče sedících v konstrukčně špatném autě. Prostě se volant vyhne do boku tak, že hlava mine jak airbag ve volantu, tak boční pytle.

0/0
27.5.2014 10:12

P54e65t38r 28K97u77b73í90č68e91k 2687333567295

Co v článku není zmíněno je hlavní problém u těchto nárazů na roh. A to že hlava řidiče nebo spolujezdce jde mimo airbagy! Stačí se podívat na videa a hlava u 80% aut jde do mezery mezi předním a bočním Airbagem, přímo na přední sloupek. Tzn. hotovo.... Bohužel co není testováno Euro NCAP pro výrobce neexistuje...

+2/0
27.5.2014 9:22

V71á87c91l88a29v 65K21a11f79t31a41n 7895899233396

poslední věta článku ;)

0/0
27.5.2014 9:28

P26e46t31r 64K76u77b24í53č71e67k 2157583937615

No jo, ale ta by potřebovala přeložit zpátky do češtiny....

0/0
27.5.2014 10:27

J90i31ř37í 70Z32ý41k13a 9849213121180

pro některé výrobce ...

0/0
27.5.2014 9:30

D72a53v85i17d 86R17y87c59h61e52t55s47k68ý 9796501570430

Hlavní problém vidím v tom, že je to náraz v 64km/h do pevné překážky, reálné kolize budou třeba 90km/h, nebo do protijedoucího auta... Airbagy jsou cíleny taky na těch 64km/h. Z těch lidí co spoléhají na 5 hvězd tohle asi ví málokdo...

+1/−1
27.5.2014 9:04

M29a30r24e16k 27V48o87k98á13l 1296664815359

90km/h netřeba testovat, to Vám řeknu i já, jak to s posádkou dopadne Rv

+4/0
27.5.2014 9:41

M40a35r28e55k 14H34r37u46b84y 6607262981428

Testy pocitaji s tim, ze se ridic pred srazkou snazi brzdit.

+4/0
27.5.2014 9:51

J19i45ř83í 68Z90ý81k82a 9699653901860

znám pár řidičů, resp. více řidiček, které se při krizové situaci leknou, pustí volant a zakryjí si oči. Brzda samozřejmě v tu chvíli přestává existovat.

+2/−1
27.5.2014 10:20

M12a54r14e97k 18H83r87u30b76y 6367212291288

Pro takove je zbytecne cokoli testovat - podle Darwina si proste preziti nezaslouzi ;-)

+6/0
27.5.2014 15:02

J22o75s25e30f 96B44r69o96ž17k84a 6384512258437

No to je pochopitelné. Ti potom leží v nemocnici s vyraženýma nohama z kyčelních kloubů. A ti spolujezdci, co se křečovitě opírají rukama o přístrojovou desku do doby nárazu, to mají stejné z rukama. Řidič dnes má tu výhodu, že mu airback ty kvedlačky z volantu srazí do boku.

Jestli mi nevěříte, zajistěte si pobyt na traumatologii. Tak na 3 měsíce.

+1/0
27.5.2014 13:05

M37a84r98e65k 74H44r41u53b58y 6297382381108

Nejlepsi je samozrejme nebourat :-) Ale porad lepsi polamane koncetiny nez 2D ridic na zadnich sedackach ;-)

+2/0
27.5.2014 15:05

J72a95k31u15b 97F26e64i56f25a65r 7619719316309

Pokud si dobře pamatuji, tak se tento tzv. offset crash kdysi prováděl i v Evropě, akorát většina aut měla zásadní problémy, tak se od toho počítám z tohoto důvodu upustilo. Je logické, že pokud se energie soustředí na menší "plochu", je devastace mnohem vyšší než při jejím roznesení do celého auta.

+1/0
27.5.2014 8:53

M88i93r69o75s56l91a49v 59H44o77l70i45k 9847868679264

Při přímém čelním střetu se veškerá energie obou aut absorbuje deformací a auta zastaví na místě, nebo se i odrazí, takže na posádku působí obrovské přetížení. Při částečném střetu se část energie převede na rotaci a auta se nezastaví na místě, takže přetížení je mnohem menší. Je samozřejmě pravda, že asi nezafungují deformační zóny a další prvky jak by měly. Ale není to tak jednoznačné, záleží na konkrétní situaci. Pokud například kolem nejsou stromy a hustý provoz, částečný čelní střed může mít menší následky.

0/0
27.5.2014 8:47
Foto

P95a91v68e43l 95P11o84k78o40r35n59ý 2866214290462

Docela jsem se podivil, že podle článku mám bourat čelem...

0/0
27.5.2014 8:51

J92a53n 23N51o59v88á53k 9815458604225

Lepší je nebourat vůbec :-)

+2/0
27.5.2014 11:14

J60a53n 44M61o40h77y87l98a 6682699139861

Nezapomeňte, že pohyb těla do stran nemá moc co zachytit. V přímém směru jsou tam airbagy, halvové opěrky (novější již s whiplash ochranou), opěradla zad. Do strany jsou tam tak akorát boční a hlavové airbagy - navíc určené k zachycení těla při kolmém bočním nárazu.

0/0
27.5.2014 13:14

J34i87ř19í 89Z44ý30k42a 9619473251410

leda čtyřbodové bezpečnostní pásy

0/0
27.5.2014 19:27

J76a91n 71V44e18l36e51b20a 7333818839509

Zde je hodnocení aut na tenhle test, docela zajímavý u některých modelů... http://www.iihs.org/iihs/ratings  Jinak když vjedete do škarpy a trefíte sjezd na pole tak je to obdobná rána...

+1/0
27.5.2014 7:54

J41a43n 78M93o80h97y22l59a 6752899659871

Co sjezd na pole... Stačí sjet třeba na R4 do škarpy a trefit betonovou výpusť odvodnění. To je náraz do betonové zdi ve 130...

+1/0
27.5.2014 13:18

K62a49r97e18l 60V12a97c73h45u22t 9673682689423

Crashtesty jsou "kontraproduktivní" ... jen mystifikují řidiče, že by se snad čelní srážka dala přežít... ;-€ ... Jenže kdo skutečně CHCE přežít, tak se čelnímu nárazu prostě za každou cenu vyhne. :-/ R^ ... Tak je to! V

+4/−4
27.5.2014 7:45

K79a71r27e59l 79V14a50c47h76u56t 9653352619623

Zvláště, řídíte-li nějaký slabší vůz a proti vám autobus, který zrovna je předjížděn VOLVEM apod. ;-D ... to je pak volba jednoznačná - buď brzda-škarpa, anebo SMRT z očí do očí... :-/

+2/0
27.5.2014 7:48

D34a64v64i86d 35P82š80t67r37o42s58s 9309839190154

A věřit ,že u škarpy nebude strom.

+1/0
27.5.2014 9:23

J29i75ř19í 35Z47ý27k50a 9429263201600

nebo mostek určený na výjezd na pole. Tyto eventuality testuje a podle toho navrhuje auta málokterá automobilka.

+1/0
27.5.2014 9:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.