Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Crashtesty na roh ukazují, kde je slabé místo moderních aut

Výsledky klasických nárazových testů moderních aut jsou až monotónně nudné, auta zavedených značek jimi procházejí bez větších zaváhání s vysokými známkami. Američané ale mají od roku 2012 speciální crashtest, ve kterém často pohoří i uznávaný model. Náraz na roh, kterým se auta míjejí, přitom není nijak výjimečný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M46a87r45t79i27n 44K95u50c19h61a60r91í18k 7452987183741

taky by pomohlo nespoléhat na techniku a airbag a nechovat se v autě jako blb. 90% nehod se stane pro banální věc - cigareta, telefon, dítě řve, mám blbé dioptrie a nevidím na značku apod. Ale Darwin to jistí, z populace aspoň vypadnou největší jelita, bohužel sebou často vemou nevinné kolem.

+1/0
3.6.2014 9:56

P98e43t23r 88M69i54c30h83a17l 2640474741472

A to si raději nepřejte vidět, jak to vypadá, když tento náraz jde v devadesátce na protijedoucí náklaďák. ... Ovšem na takový střet se osobní auto postavit nedá. ... Stejně jako Focus na náraz do betonové zdi ve 190 km/h.

0/0
28.5.2014 22:59

P65a34v67e32l 22O29d47r61a72z72i52l 6104679487650

Tady se podívejte na crash real. Superb je na tom s bezpečností dobře, ale ani to někdy nestačí. Tak hlavně zpomalit a neblbnout.

http://brno.idnes.cz/nehoda-u-krhova-fotbaliste-sobesic-dt2-/brno-zpravy.aspx?c=A140521_110756_brno-zpravy_daj

0/0
28.5.2014 14:34


M84i64c25h46a85l 42V84l94a37c44h 6272364314913

V tomhle případě jde bezpečnost z crash testů mimo. V tomto místě na silnici  I/43 jela obě auta tipuji přes 100km/h. Je vidět, že superb má sice zničený předek ale uvnitř se to zdá v pohodě. Kluci určitě jeli v sedačkách a vzadu. V této rychlosti při čelním střetu dojde k tak prudkému zbrždění, že tělo nemusí dostat přímý náraz od ničeho a dopadne to takhle...

0/0
28.5.2014 19:21

P74a20v73e92l 73O31d20r48a30z37i59l 6434319607670

Ano, orientačním výpočtem cca 25G. To už je jen o náhodě. Ten nebohý 13 letý dost možná jel vpředu. Jenže s tím se fakt nedá dělat vůbec nic...

0/0
28.5.2014 22:07

P75a32v45e85l 97O70d87r27a85z12i73l 6224349107820

Jinak sup i Espace odvedly svoje úkoly dobře, jen to prostě bylo moc rychle...

+1/0
28.5.2014 22:12

V56í44ť81a 46N36o85v20á24k 1718213315661

To už můžou rovnou dělat crashtest do lešenářský trubky.

+1/0
27.5.2014 17:38

P38e92t53r 21Č32e20r12n62ý 4228177861100

Vzhledem k průměrnému stáří aut v ČR 14 let, jsou obavy v článku celkem liché. Auta, která bourají v ČR dopadnou špatně i při čelním nárazu.

0/0
27.5.2014 17:26

P64e24t75r 52H41l16o54u86š13e43k 9386883555141

a v článku se píše o jiném než čelním nárazu?

0/0
27.5.2014 17:37

B73e65n 11P19a21v85k24a 1237523447491

Ty testy mně přijdou správné. Akorát ty výsledky bych nečekal. Na tom by asi měly výrobci zapracovat. Ideální by bylo, kdyby se ta auta "svezla". Tj. aby nepohlcoval ten bok náraz, protože to asi fakt nepůjde.

+1/0
27.5.2014 16:36
Foto

A87l12e19x37a71n35d77e53r 52B82a74r87n13a 3691571184590

Tu to bude vzdy "nieco za nieco"... Urobit "roh" tuhy, aby sa to pri takomto naraze len "zviezlo" moze byt fatalne pri inom uhle, ked ta tuhost neumozni pohltenie narazu... Skor sa pre trento pripad asi bude hladat cesta, ako aj pri takomto naraze zapojit co najviac dalsich struktur, aby sa lepsie rozlozila a pohltila energia narazu.

Naprijemne na tom je to, ze takyto naraz pri celnych stretoch nie je nic vynimocne... Dnes pre posadku byvaju fatalne prave taketo narazy, kde energiu pohlti jedna len strana a potom bocne narazy, kde je malo hmoty na utlmenie.

+1/0
27.5.2014 19:56

D33a56v62i94d 81K64r23a95t30o38c92h74v86í92l 1540309537129

A co jako?? Mazda předvedla to samé... Je to jen fyzika, větší auto, větší hybnost, větší pravděpodobnost, že při srážce s pevnou překážkou bude tlačit cestou nejmenšího odporu, tj. mimo překážku.. Volvo už dávno neni to co bylo..Rv

0/−3
27.5.2014 14:22

J31i64ř10í 31Z69ý18k42a 9799403161830

to jste úplně mimo. Čím větší hmotnost auta, tím větší setrvačnost, tím víc se dere do překážky i za cenu vlastní deformace. Naopak lehké auto snáze odskočí.

A tím kecem o Volvu tomu svému příspěvku jen nasazujete korunu. Rv

+3/0
27.5.2014 19:17

P23a26v54e90l 17N61o77v11á92k 7511446199213

https://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ&feature=kp  já osobně bych v tom lehčím autě teda sedět nechtěl :-P

+1/0
27.5.2014 23:15

P36e57t70r 87K29o55l74o48u88š10e73k 6879638393814

To co píšete oba dva, je mimo realitu. To o čem mluvíte nelze vztáhnout pouze na hmotnost.

Proč? Protože auto je konstruováno "na svoji hmotnost". Logicky těžší auto má tužší přední část a naopak. Ale nikde není dáné, že ji bude mít dostatečně tužší než lehčí auto. Nelze jen tak zvětšit objem, hmotnost a tuhost nechat jako u lehkého auta. Tuhost bude vždy větší u těžšího auta,  ale může byt relativně ke hmotnosti tužší či méně tuhá.

Prakticky: Identické auto o shodné hmotnosti může mít jednou lepší chování a jednou horší chování než auto o poloviční hmotnosti. ( Co se týče toho odskočení od překážky )

Celé je to samozřejmě asi tak 1000 krát složitější, ale porovnávat pouze hmotnost je blbost.

0/0
28.5.2014 19:00

P74a11v37e44l 68O92d97r72a92z53i27l 6844229497230

Je to pravda, ale obecně větší a těžší auto dává větší šanci. Vezměte si ten neštastný případ nahoře - kdyby jeli místo superba ve fabii...

0/0
28.5.2014 22:09

R95o47b51e83r75t 78Č11e79r11v38e22n42ý 5771169430630

Konečně někomu došlo, že tyhle typy srážek jsou mnohem častější než přímý čelní náraz. Jen tak dál, další krok k větší bezpečnosti na silnicích R^

+4/0
27.5.2014 12:35

J59a90n 89M81o47h75y94l30a 6212619689171

Tyhle srážky nejsou častější, nejčastější jsou (jak uvídá i IIHS) jsou srážky přibližně polovinou čelní plochy. To jsou také ty, které se testují nejvíce. IIHS kromě toho testuje TAKÉ střet "na sloupek". Jak ovšem i v jiných dokumentech od IIHS stojí, na tohle se moc konstrukčně upravit nedá.

+1/0
27.5.2014 13:11

J57i47ř80í 73Z21ý53k40a 9809893901460

na zmírnění následků čelního nárazu na sloup je nejvhodnější příčná zástavba motoru a převodovky. Je tak velká pravděpodobnost, že se část kinetické energie zmaří na drcení bloku motoru (pokud to ten sloup nevyvrátí). Lépe se také rozloží plocha bloku motoru do motorové stěny. U podélné zástavby je riziko, že sloup sklouzne kolem motoru rovnou do kabiny.

Bohužel tyto teorie trochu pokulhávají u těch moderních foukaných pidimotůrků. To je asi jako vézt v kufru Škody 120L karton plechovkového piva.

+1/0
27.5.2014 19:25

P37a57v26e25l 93O55d96r60a30z18i76l 6474839417480

To je fakt, měl jsem SAAB 900 a tam když se díval majitel Renaultu Mégane, tak málem šílel, jak je všechno kolem toho nadél uloženého motoru přístupné (no, ne tak docela, ale žárovky šly měnit snadno, kdyby teda praskaly, jakože ne).

Tam, co by nechytila přední traverza, nebo náprava, tak jde rovnou na přepážku....

0/0
28.5.2014 22:11

M83i82c14h72a76l 42M24e50č88i21a56r 1740650829855

Je logické že do stromu (stĺpu) nevrazím presným stredom auta aby sa energia rovnomerne rozložila, ale v rámci sebazáchovy sa to budem snažiť strhnúť mimo a teda minimalizovať náraz... 

.

súčasne by som prehodnotil EURO NCAP spôsobom, že súčasne najbezpečnejšie auto by malo 3/5* a zas by sa šlo ďalej,... teraz už kto nemá 5 tak je divný, 3 nemá asi nikto... a podľa toho sa bezpečné auto spoznať nedá, to bolo bezpečné pred X rokmi pri iných podmienkach, iných možnostiach a inej premávke...

0/0
27.5.2014 12:13

J31o12s89e82f 41B43r66o12ž82k75a 6794792788257

Překvapuje mne první odstavec vašeho příspěvku. To už s tím máte zkušenosti? Já jenom vím, že v rychlosti, která dosahuje limitní povolené s tím toho moc nenaděláte. Myslím s tím mířením a hledáním místa střetu, nebo případného nárazu. Ono se vám sice zdá, že to do okamžiku nárazu trvá věčnost, ale ve skutečnosti je to tak rychlé, že si ani nevzdechnete. Buď se z toho vylížete, nebo ne. To na volné silnici. Ale zpravidla vám tam vždy někdo překáží. A to i z velice zkušeným a protřelým závodníkem si auto mnohdy dělá co chce.

0/0
27.5.2014 12:59

M21i19c32h56a95l 58M83e83č38i69a38r 1600190429825

Skúsenosti našťastie nemám, ale predpokladám, že nikto pri náraze nerozmýšľa nad deformačnými zónami a chce sa skôr vyhnúť úplne, čo spôsobí ten náraz s minimálnym prekrytím... nehovorím o šmyku, to verím, že sa nedá ovplyvniť...

0/0
27.5.2014 16:06

P55a71v23e55l 56O40d44r33a42z52i37l 6374179487890

No běžně se vám nestane, že vám skočí do cesty sloup či strom, takže když už na něj míříte, asi jste udělal vy nebo někdo jiný něco hodně špatně a nebudete v situaci, kdy si můžete vybírat, jak ten strom trefit, bohužel.

0/0
28.5.2014 14:38

K90a20r21e59l 15V79a22c18h63u98t 9193512319213

Cože? ... U 80% havárií že jde hlava řidiče na PŘEDNÍ sloupek? 8-o ;-( Rv

Tak to je hustý...

0/0
27.5.2014 9:58

K66a30r34e43l 54V86a26c94h95u49t 9553812589233

A neplatí to jen pro ty NEPŘIPOUTANÉ? 8-o

0/0
27.5.2014 9:59

J24i23ř13í 22Z69ý81k23a 9969253851980

to platí i pro řidiče sedících v konstrukčně špatném autě. Prostě se volant vyhne do boku tak, že hlava mine jak airbag ve volantu, tak boční pytle.

0/0
27.5.2014 10:12

P40e27t44r 16K17u66b49í34č21e81k 2467573247985

Co v článku není zmíněno je hlavní problém u těchto nárazů na roh. A to že hlava řidiče nebo spolujezdce jde mimo airbagy! Stačí se podívat na videa a hlava u 80% aut jde do mezery mezi předním a bočním Airbagem, přímo na přední sloupek. Tzn. hotovo.... Bohužel co není testováno Euro NCAP pro výrobce neexistuje...

+2/0
27.5.2014 9:22

V83á89c80l67a89v 47K47a58f87t73a18n 7225929553346

poslední věta článku ;)

0/0
27.5.2014 9:28

P71e21t47r 74K29u40b73í22č82e35k 2667413847425

No jo, ale ta by potřebovala přeložit zpátky do češtiny....

0/0
27.5.2014 10:27

J37i24ř81í 84Z77ý63k74a 9559573891730

pro některé výrobce ...

0/0
27.5.2014 9:30

D26a92v69i29d 16R33y75c67h65e30t44s98k97ý 9356341750770

Hlavní problém vidím v tom, že je to náraz v 64km/h do pevné překážky, reálné kolize budou třeba 90km/h, nebo do protijedoucího auta... Airbagy jsou cíleny taky na těch 64km/h. Z těch lidí co spoléhají na 5 hvězd tohle asi ví málokdo...

+1/−1
27.5.2014 9:04

M87a22r64e75k 35V21o22k53á76l 1476794725989

90km/h netřeba testovat, to Vám řeknu i já, jak to s posádkou dopadne Rv

+4/0
27.5.2014 9:41

M14a79r61e42k 91H26r90u37b14y 6717912841378

Testy pocitaji s tim, ze se ridic pred srazkou snazi brzdit.

+4/0
27.5.2014 9:51

J52i62ř96í 88Z25ý57k56a 9509793881340

znám pár řidičů, resp. více řidiček, které se při krizové situaci leknou, pustí volant a zakryjí si oči. Brzda samozřejmě v tu chvíli přestává existovat.

+2/−1
27.5.2014 10:20

M52a81r93e71k 93H81r56u97b79y 6537652671728

Pro takove je zbytecne cokoli testovat - podle Darwina si proste preziti nezaslouzi ;-)

+6/0
27.5.2014 15:02

J85o23s79e97f 39B18r49o65ž70k55a 6594792618607

No to je pochopitelné. Ti potom leží v nemocnici s vyraženýma nohama z kyčelních kloubů. A ti spolujezdci, co se křečovitě opírají rukama o přístrojovou desku do doby nárazu, to mají stejné z rukama. Řidič dnes má tu výhodu, že mu airback ty kvedlačky z volantu srazí do boku.

Jestli mi nevěříte, zajistěte si pobyt na traumatologii. Tak na 3 měsíce.

+1/0
27.5.2014 13:05

M56a52r67e36k 21H93r34u88b39y 6287122211558

Nejlepsi je samozrejme nebourat :-) Ale porad lepsi polamane koncetiny nez 2D ridic na zadnich sedackach ;-)

+2/0
27.5.2014 15:05

J24a50k15u48b 27F19e24i94f52a63r 7749939806189

Pokud si dobře pamatuji, tak se tento tzv. offset crash kdysi prováděl i v Evropě, akorát většina aut měla zásadní problémy, tak se od toho počítám z tohoto důvodu upustilo. Je logické, že pokud se energie soustředí na menší "plochu", je devastace mnohem vyšší než při jejím roznesení do celého auta.

+1/0
27.5.2014 8:53

M80i86r24o30s84l79a11v 58H68o71l13i98k 9957278369424

Při přímém čelním střetu se veškerá energie obou aut absorbuje deformací a auta zastaví na místě, nebo se i odrazí, takže na posádku působí obrovské přetížení. Při částečném střetu se část energie převede na rotaci a auta se nezastaví na místě, takže přetížení je mnohem menší. Je samozřejmě pravda, že asi nezafungují deformační zóny a další prvky jak by měly. Ale není to tak jednoznačné, záleží na konkrétní situaci. Pokud například kolem nejsou stromy a hustý provoz, částečný čelní střed může mít menší následky.

0/0
27.5.2014 8:47
Foto

P28a47v82e64l 80P38o59k61o34r89n32ý 2416544400222

Docela jsem se podivil, že podle článku mám bourat čelem...

0/0
27.5.2014 8:51

J22a70n 87N84o71v29á13k 9165678904485

Lepší je nebourat vůbec :-)

+2/0
27.5.2014 11:14

J56a34n 39M46o32h10y74l66a 6822739459221

Nezapomeňte, že pohyb těla do stran nemá moc co zachytit. V přímém směru jsou tam airbagy, halvové opěrky (novější již s whiplash ochranou), opěradla zad. Do strany jsou tam tak akorát boční a hlavové airbagy - navíc určené k zachycení těla při kolmém bočním nárazu.

0/0
27.5.2014 13:14

J46i76ř86í 27Z12ý58k47a 9819213851160

leda čtyřbodové bezpečnostní pásy

0/0
27.5.2014 19:27

J11a51n 95V15e37l34e67b26a 7883728499289

Zde je hodnocení aut na tenhle test, docela zajímavý u některých modelů... http://www.iihs.org/iihs/ratings  Jinak když vjedete do škarpy a trefíte sjezd na pole tak je to obdobná rána...

+1/0
27.5.2014 7:54

J12a38n 47M71o30h72y23l63a 6552359969131

Co sjezd na pole... Stačí sjet třeba na R4 do škarpy a trefit betonovou výpusť odvodnění. To je náraz do betonové zdi ve 130...

+1/0
27.5.2014 13:18

K41a11r17e74l 21V21a92c68h44u82t 9713182459903

Crashtesty jsou "kontraproduktivní" ... jen mystifikují řidiče, že by se snad čelní srážka dala přežít... ;-€ ... Jenže kdo skutečně CHCE přežít, tak se čelnímu nárazu prostě za každou cenu vyhne. :-/ R^ ... Tak je to! V

+4/−4
27.5.2014 7:45

K34a36r39e53l 26V79a46c57h94u85t 9153572809633

Zvláště, řídíte-li nějaký slabší vůz a proti vám autobus, který zrovna je předjížděn VOLVEM apod. ;-D ... to je pak volba jednoznačná - buď brzda-škarpa, anebo SMRT z očí do očí... :-/

+2/0
27.5.2014 7:48

D54a57v91i61d 33P92š75t88r62o46s52s 9749199920924

A věřit ,že u škarpy nebude strom.

+1/0
27.5.2014 9:23

J15i35ř16í 70Z23ý97k12a 9519613651610

nebo mostek určený na výjezd na pole. Tyto eventuality testuje a podle toho navrhuje auta málokterá automobilka.

+1/0
27.5.2014 9:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.