Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Crashtesty na roh ukazují, kde je slabé místo moderních aut

Výsledky klasických nárazových testů moderních aut jsou až monotónně nudné, auta zavedených značek jimi procházejí bez větších zaváhání s vysokými známkami. Američané ale mají od roku 2012 speciální crashtest, ve kterém často pohoří i uznávaný model. Náraz na roh, kterým se auta míjejí, přitom není nijak výjimečný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M19a52r42t22i50n 13K53u51c26h63a25r57í54k 7862247483941

taky by pomohlo nespoléhat na techniku a airbag a nechovat se v autě jako blb. 90% nehod se stane pro banální věc - cigareta, telefon, dítě řve, mám blbé dioptrie a nevidím na značku apod. Ale Darwin to jistí, z populace aspoň vypadnou největší jelita, bohužel sebou často vemou nevinné kolem.

+1/0
3.6.2014 9:56

P52e82t68r 64M48i17c94h42a53l 2820264241352

A to si raději nepřejte vidět, jak to vypadá, když tento náraz jde v devadesátce na protijedoucí náklaďák. ... Ovšem na takový střet se osobní auto postavit nedá. ... Stejně jako Focus na náraz do betonové zdi ve 190 km/h.

0/0
28.5.2014 22:59

P59a95v60e89l 53O49d39r29a12z12i27l 6504589627680

Tady se podívejte na crash real. Superb je na tom s bezpečností dobře, ale ani to někdy nestačí. Tak hlavně zpomalit a neblbnout.

http://brno.idnes.cz/nehoda-u-krhova-fotbaliste-sobesic-dt2-/brno-zpravy.aspx?c=A140521_110756_brno-zpravy_daj

0/0
28.5.2014 14:34

M17i46c90h94a12l 27V92l84a32c15h 6702444474783

V tomhle případě jde bezpečnost z crash testů mimo. V tomto místě na silnici  I/43 jela obě auta tipuji přes 100km/h. Je vidět, že superb má sice zničený předek ale uvnitř se to zdá v pohodě. Kluci určitě jeli v sedačkách a vzadu. V této rychlosti při čelním střetu dojde k tak prudkému zbrždění, že tělo nemusí dostat přímý náraz od ničeho a dopadne to takhle...

0/0
28.5.2014 19:21

P95a30v37e37l 89O13d29r96a63z43i73l 6184749507790

Ano, orientačním výpočtem cca 25G. To už je jen o náhodě. Ten nebohý 13 letý dost možná jel vpředu. Jenže s tím se fakt nedá dělat vůbec nic...

0/0
28.5.2014 22:07

P50a24v89e54l 35O35d17r90a30z22i18l 6654219387840

Jinak sup i Espace odvedly svoje úkoly dobře, jen to prostě bylo moc rychle...

+1/0
28.5.2014 22:12

V81í14ť91a 50N15o81v89á22k 1678583485191

To už můžou rovnou dělat crashtest do lešenářský trubky.

+1/0
27.5.2014 17:38

P81e57t31r 92Č51e51r14n80ý 4898797891210

Vzhledem k průměrnému stáří aut v ČR 14 let, jsou obavy v článku celkem liché. Auta, která bourají v ČR dopadnou špatně i při čelním nárazu.

0/0
27.5.2014 17:26

P52e88t38r 16H25l80o47u18š67e78k 9606693265341

a v článku se píše o jiném než čelním nárazu?

0/0
27.5.2014 17:37

B44e96n 60P11a31v95k85a 1257343437981

Ty testy mně přijdou správné. Akorát ty výsledky bych nečekal. Na tom by asi měly výrobci zapracovat. Ideální by bylo, kdyby se ta auta "svezla". Tj. aby nepohlcoval ten bok náraz, protože to asi fakt nepůjde.

+1/0
27.5.2014 16:36
Foto

A28l66e23x16a57n93d11e24r 79B96a26r53n82a 3961861214400

Tu to bude vzdy "nieco za nieco"... Urobit "roh" tuhy, aby sa to pri takomto naraze len "zviezlo" moze byt fatalne pri inom uhle, ked ta tuhost neumozni pohltenie narazu... Skor sa pre trento pripad asi bude hladat cesta, ako aj pri takomto naraze zapojit co najviac dalsich struktur, aby sa lepsie rozlozila a pohltila energia narazu.

Naprijemne na tom je to, ze takyto naraz pri celnych stretoch nie je nic vynimocne... Dnes pre posadku byvaju fatalne prave taketo narazy, kde energiu pohlti jedna len strana a potom bocne narazy, kde je malo hmoty na utlmenie.

+1/0
27.5.2014 19:56

D50a13v95i61d 76K26r17a17t29o88c58h92v34í36l 1640939177959

A co jako?? Mazda předvedla to samé... Je to jen fyzika, větší auto, větší hybnost, větší pravděpodobnost, že při srážce s pevnou překážkou bude tlačit cestou nejmenšího odporu, tj. mimo překážku.. Volvo už dávno neni to co bylo..Rv

0/−3
27.5.2014 14:22

J24i33ř12í 20Z84ý58k54a 9459373281520

to jste úplně mimo. Čím větší hmotnost auta, tím větší setrvačnost, tím víc se dere do překážky i za cenu vlastní deformace. Naopak lehké auto snáze odskočí.

A tím kecem o Volvu tomu svému příspěvku jen nasazujete korunu. Rv

+3/0
27.5.2014 19:17

P76a14v44e84l 55N74o30v46á47k 7501496169983

https://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ&feature=kp  já osobně bych v tom lehčím autě teda sedět nechtěl :-P

+1/0
27.5.2014 23:15

P37e15t52r 30K54o69l61o59u75š10e71k 6879378403284

To co píšete oba dva, je mimo realitu. To o čem mluvíte nelze vztáhnout pouze na hmotnost.

Proč? Protože auto je konstruováno "na svoji hmotnost". Logicky těžší auto má tužší přední část a naopak. Ale nikde není dáné, že ji bude mít dostatečně tužší než lehčí auto. Nelze jen tak zvětšit objem, hmotnost a tuhost nechat jako u lehkého auta. Tuhost bude vždy větší u těžšího auta,  ale může byt relativně ke hmotnosti tužší či méně tuhá.

Prakticky: Identické auto o shodné hmotnosti může mít jednou lepší chování a jednou horší chování než auto o poloviční hmotnosti. ( Co se týče toho odskočení od překážky )

Celé je to samozřejmě asi tak 1000 krát složitější, ale porovnávat pouze hmotnost je blbost.

0/0
28.5.2014 19:00

P47a16v41e88l 88O63d52r83a24z17i78l 6614439567680

Je to pravda, ale obecně větší a těžší auto dává větší šanci. Vezměte si ten neštastný případ nahoře - kdyby jeli místo superba ve fabii...

0/0
28.5.2014 22:09

R54o74b26e12r81t 78Č16e33r89v66e66n92ý 5101139710960

Konečně někomu došlo, že tyhle typy srážek jsou mnohem častější než přímý čelní náraz. Jen tak dál, další krok k větší bezpečnosti na silnicích R^

+4/0
27.5.2014 12:35

J27a43n 12M98o40h19y59l27a 6452849309381

Tyhle srážky nejsou častější, nejčastější jsou (jak uvídá i IIHS) jsou srážky přibližně polovinou čelní plochy. To jsou také ty, které se testují nejvíce. IIHS kromě toho testuje TAKÉ střet "na sloupek". Jak ovšem i v jiných dokumentech od IIHS stojí, na tohle se moc konstrukčně upravit nedá.

+1/0
27.5.2014 13:11

J12i17ř54í 96Z70ý35k57a 9489403811500

na zmírnění následků čelního nárazu na sloup je nejvhodnější příčná zástavba motoru a převodovky. Je tak velká pravděpodobnost, že se část kinetické energie zmaří na drcení bloku motoru (pokud to ten sloup nevyvrátí). Lépe se také rozloží plocha bloku motoru do motorové stěny. U podélné zástavby je riziko, že sloup sklouzne kolem motoru rovnou do kabiny.

Bohužel tyto teorie trochu pokulhávají u těch moderních foukaných pidimotůrků. To je asi jako vézt v kufru Škody 120L karton plechovkového piva.

+1/0
27.5.2014 19:25

P31a32v69e51l 80O51d20r60a28z41i56l 6384459247970

To je fakt, měl jsem SAAB 900 a tam když se díval majitel Renaultu Mégane, tak málem šílel, jak je všechno kolem toho nadél uloženého motoru přístupné (no, ne tak docela, ale žárovky šly měnit snadno, kdyby teda praskaly, jakože ne).

Tam, co by nechytila přední traverza, nebo náprava, tak jde rovnou na přepážku....

0/0
28.5.2014 22:11

M74i43c49h85a12l 25M88e85č54i77a19r 1820710679605

Je logické že do stromu (stĺpu) nevrazím presným stredom auta aby sa energia rovnomerne rozložila, ale v rámci sebazáchovy sa to budem snažiť strhnúť mimo a teda minimalizovať náraz... 

.

súčasne by som prehodnotil EURO NCAP spôsobom, že súčasne najbezpečnejšie auto by malo 3/5* a zas by sa šlo ďalej,... teraz už kto nemá 5 tak je divný, 3 nemá asi nikto... a podľa toho sa bezpečné auto spoznať nedá, to bolo bezpečné pred X rokmi pri iných podmienkach, iných možnostiach a inej premávke...

0/0
27.5.2014 12:13

J88o62s71e36f 72B82r77o57ž32k76a 6834672418777

Překvapuje mne první odstavec vašeho příspěvku. To už s tím máte zkušenosti? Já jenom vím, že v rychlosti, která dosahuje limitní povolené s tím toho moc nenaděláte. Myslím s tím mířením a hledáním místa střetu, nebo případného nárazu. Ono se vám sice zdá, že to do okamžiku nárazu trvá věčnost, ale ve skutečnosti je to tak rychlé, že si ani nevzdechnete. Buď se z toho vylížete, nebo ne. To na volné silnici. Ale zpravidla vám tam vždy někdo překáží. A to i z velice zkušeným a protřelým závodníkem si auto mnohdy dělá co chce.

0/0
27.5.2014 12:59

M87i79c75h85a13l 90M63e19č90i18a97r 1680620469245

Skúsenosti našťastie nemám, ale predpokladám, že nikto pri náraze nerozmýšľa nad deformačnými zónami a chce sa skôr vyhnúť úplne, čo spôsobí ten náraz s minimálnym prekrytím... nehovorím o šmyku, to verím, že sa nedá ovplyvniť...

0/0
27.5.2014 16:06

P47a90v63e34l 35O72d15r85a42z64i21l 6964849267180

No běžně se vám nestane, že vám skočí do cesty sloup či strom, takže když už na něj míříte, asi jste udělal vy nebo někdo jiný něco hodně špatně a nebudete v situaci, kdy si můžete vybírat, jak ten strom trefit, bohužel.

0/0
28.5.2014 14:38

K27a57r57e17l 65V97a43c95h67u75t 9953792709633

Cože? ... U 80% havárií že jde hlava řidiče na PŘEDNÍ sloupek? 8-o ;-( Rv

Tak to je hustý...

0/0
27.5.2014 9:58

K37a13r30e41l 43V83a85c30h42u16t 9153822939433

A neplatí to jen pro ty NEPŘIPOUTANÉ? 8-o

0/0
27.5.2014 9:59

J30i91ř93í 77Z91ý82k89a 9509213541790

to platí i pro řidiče sedících v konstrukčně špatném autě. Prostě se volant vyhne do boku tak, že hlava mine jak airbag ve volantu, tak boční pytle.

0/0
27.5.2014 10:12

P26e14t94r 94K57u38b92í43č32e14k 2617903647515

Co v článku není zmíněno je hlavní problém u těchto nárazů na roh. A to že hlava řidiče nebo spolujezdce jde mimo airbagy! Stačí se podívat na videa a hlava u 80% aut jde do mezery mezi předním a bočním Airbagem, přímo na přední sloupek. Tzn. hotovo.... Bohužel co není testováno Euro NCAP pro výrobce neexistuje...

+2/0
27.5.2014 9:22

V42á32c95l24a50v 12K82a13f98t75a75n 7815289873876

poslední věta článku ;)

0/0
27.5.2014 9:28

P72e86t90r 74K60u26b79í89č35e84k 2777213497715

No jo, ale ta by potřebovala přeložit zpátky do češtiny....

0/0
27.5.2014 10:27

J39i67ř11í 38Z36ý59k60a 9929363701520

pro některé výrobce ...

0/0
27.5.2014 9:30

D96a23v14i28d 28R75y20c14h54e58t26s69k25ý 9136341620410

Hlavní problém vidím v tom, že je to náraz v 64km/h do pevné překážky, reálné kolize budou třeba 90km/h, nebo do protijedoucího auta... Airbagy jsou cíleny taky na těch 64km/h. Z těch lidí co spoléhají na 5 hvězd tohle asi ví málokdo...

+1/−1
27.5.2014 9:04

M70a38r72e89k 43V41o69k17á74l 1526904385379

90km/h netřeba testovat, to Vám řeknu i já, jak to s posádkou dopadne Rv

+4/0
27.5.2014 9:41

M78a60r30e32k 63H13r74u71b16y 6187662171938

Testy pocitaji s tim, ze se ridic pred srazkou snazi brzdit.

+4/0
27.5.2014 9:51

J22i22ř96í 84Z34ý11k95a 9289323961960

znám pár řidičů, resp. více řidiček, které se při krizové situaci leknou, pustí volant a zakryjí si oči. Brzda samozřejmě v tu chvíli přestává existovat.

+2/−1
27.5.2014 10:20

M61a63r80e44k 21H53r33u28b75y 6277782651498

Pro takove je zbytecne cokoli testovat - podle Darwina si proste preziti nezaslouzi ;-)

+6/0
27.5.2014 15:02

J92o49s31e87f 69B63r30o15ž82k48a 6284572198887

No to je pochopitelné. Ti potom leží v nemocnici s vyraženýma nohama z kyčelních kloubů. A ti spolujezdci, co se křečovitě opírají rukama o přístrojovou desku do doby nárazu, to mají stejné z rukama. Řidič dnes má tu výhodu, že mu airback ty kvedlačky z volantu srazí do boku.

Jestli mi nevěříte, zajistěte si pobyt na traumatologii. Tak na 3 měsíce.

+1/0
27.5.2014 13:05

M27a89r41e18k 56H62r33u69b98y 6317402591628

Nejlepsi je samozrejme nebourat :-) Ale porad lepsi polamane koncetiny nez 2D ridic na zadnich sedackach ;-)

+2/0
27.5.2014 15:05

J84a48k40u75b 43F55e57i91f84a79r 7189589676769

Pokud si dobře pamatuji, tak se tento tzv. offset crash kdysi prováděl i v Evropě, akorát většina aut měla zásadní problémy, tak se od toho počítám z tohoto důvodu upustilo. Je logické, že pokud se energie soustředí na menší "plochu", je devastace mnohem vyšší než při jejím roznesení do celého auta.

+1/0
27.5.2014 8:53

M90i78r24o61s85l11a63v 15H38o44l18i31k 9127268329494

Při přímém čelním střetu se veškerá energie obou aut absorbuje deformací a auta zastaví na místě, nebo se i odrazí, takže na posádku působí obrovské přetížení. Při částečném střetu se část energie převede na rotaci a auta se nezastaví na místě, takže přetížení je mnohem menší. Je samozřejmě pravda, že asi nezafungují deformační zóny a další prvky jak by měly. Ale není to tak jednoznačné, záleží na konkrétní situaci. Pokud například kolem nejsou stromy a hustý provoz, částečný čelní střed může mít menší následky.

0/0
27.5.2014 8:47
Foto

P98a56v19e10l 44P66o51k72o84r12n61ý 2966424200322

Docela jsem se podivil, že podle článku mám bourat čelem...

0/0
27.5.2014 8:51

J59a87n 85N41o89v84á68k 9535588984795

Lepší je nebourat vůbec :-)

+2/0
27.5.2014 11:14

J19a95n 66M21o52h41y68l44a 6792609499671

Nezapomeňte, že pohyb těla do stran nemá moc co zachytit. V přímém směru jsou tam airbagy, halvové opěrky (novější již s whiplash ochranou), opěradla zad. Do strany jsou tam tak akorát boční a hlavové airbagy - navíc určené k zachycení těla při kolmém bočním nárazu.

0/0
27.5.2014 13:14

J41i33ř36í 51Z76ý83k49a 9669713281210

leda čtyřbodové bezpečnostní pásy

0/0
27.5.2014 19:27

J58a42n 26V83e42l64e39b13a 7593118639579

Zde je hodnocení aut na tenhle test, docela zajímavý u některých modelů... http://www.iihs.org/iihs/ratings  Jinak když vjedete do škarpy a trefíte sjezd na pole tak je to obdobná rána...

+1/0
27.5.2014 7:54

J55a15n 73M58o30h37y97l39a 6702199309531

Co sjezd na pole... Stačí sjet třeba na R4 do škarpy a trefit betonovou výpusť odvodnění. To je náraz do betonové zdi ve 130...

+1/0
27.5.2014 13:18

K17a62r42e91l 69V18a41c17h90u83t 9173772369563

Crashtesty jsou "kontraproduktivní" ... jen mystifikují řidiče, že by se snad čelní srážka dala přežít... ;-€ ... Jenže kdo skutečně CHCE přežít, tak se čelnímu nárazu prostě za každou cenu vyhne. :-/ R^ ... Tak je to! V

+4/−4
27.5.2014 7:45

K36a78r49e57l 88V65a76c75h80u45t 9123342299393

Zvláště, řídíte-li nějaký slabší vůz a proti vám autobus, který zrovna je předjížděn VOLVEM apod. ;-D ... to je pak volba jednoznačná - buď brzda-škarpa, anebo SMRT z očí do očí... :-/

+2/0
27.5.2014 7:48

D73a87v49i49d 22P71š76t78r31o47s42s 9519689560664

A věřit ,že u škarpy nebude strom.

+1/0
27.5.2014 9:23

J70i96ř95í 32Z72ý10k28a 9899233301640

nebo mostek určený na výjezd na pole. Tyto eventuality testuje a podle toho navrhuje auta málokterá automobilka.

+1/0
27.5.2014 9:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.