Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota vyvíjí dvoutakt pro elektromobily. Kola pohánět nemůže

Japonská Toyota vyvíjí nový dvoutaktní spalovací motor, který bude sloužit pouze jako generátor elektrické energie. Mechanická z něj na kola převádět nejde. Motor by měl sloužit v elektromobilech s prodlouženým dojezdem pro přímou výrobu elektřiny na palubě auta.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J16i96ř25í 55K14o69c70u79r12e98k 6735534765728

42 %? Tak to je hodně pěkná účinnost, srovnatelná se špičkovýcm dieselagregátem z moderní lokomotivy. Jen ta výdrž, zatím do desítky hodin... Ale zas pokud to s autem najezdí 300.000 km při 3.000 motohodinách, tak OK, bral bych.

Pořád lepší účinnost než ze zemního plynu draze (a tím pádem energeticky náročně) vyrábět vodík a ten pak s rádoby 99% účinností "spálit" ve vodíkovém článku.

0/0
27.6.2014 22:15
Foto

J39a75n 71Č49e76r88m41á31k 4109648535717

moc tomu nevěřím... ČVUT ( http://www.lceproject.org/ ) už to vyvíjeli před 8 lety a už tehdy prý zbývaly cca 3 roky ke spuštění do provozu...  Spíš je to opět mnoho povyku pro nic a šejkové budou moci ještě hooodně dlouho klidně spát...

+1/0
27.6.2014 6:56

J59i74ř63í 94D45v96o63ř35á30k 5158493518820

A myš zežrala kočku.Ať žije pseudoekologie.Vždyť si to všichni draze zaplatíme.

0/0
26.6.2014 20:27

J20i37ř43í 19D35v90o67ř98á37k 5888653968340

Pardon sežrala.Omlouvám se.

0/0
26.6.2014 20:28

C35y53r49i74l 74P24a89v60e96l20k14a 4486142378565

Jen se divím, že s tím nepřišel někdo už dávno. Něco jako funkčnost po vzoru dieselelektrických lokomotiv.

0/0
26.6.2014 14:31

L23a47d19a 69N31o96v92a77k 4132873897

no účinnost celého toho systému je samozřejmě nižší, než u mechanického výstupu ze spalovacího motoru.. Tu vyrobenou elektřinu (se ztrátou) musí zase převést elektromotor (se ztrátou) na mechanickou energii...

0/0
26.6.2014 17:46

H39o62n14z60a 46Š74l39e47z71i38n80g80r 8409731363912

Účinnost přenosu výkonu je v daném okamžiku sice nižší, ovšem celková účinnost přenosu energie  je hybridu lepší, neboť je možné rekuperovat energii z brždění, provozovat motor v optimálním režimu nebo nabíjet elektřinu ze sítě.

+2/0
26.6.2014 18:02

J59i39ř32í 15K85o85c40u51r24e51k 6555374125378

U dieselelektro lokomotiv je to řešení použito z jiných důvodů: Jednak by mechanická převodovka musela mít víc než 10 rychlostních stupňů, druhak třecí spojka mezi převodovkou a motorem je pro tyto výkony (až 4,4 MW) nevyrobitelná, aby se do lokomotivy vůbec vešla.

Druhé řešení přenosu síly od motoru je hydrodynamickým měničem. Obojí řešení má tu výhodu, že otáčky motoru a kola nejsou mechanicky svázány. Je tudíž možné měnit výkon motoru až k maximu v libovolné rychlosti lokomotivy.

0/0
27.6.2014 22:25

B60o71ř70e86k 34Ž60a96n92d58a 1670736739896

Takže to vlastně není elektromobil, ale hybrid. A když budou ty slibované palivové články ?

+1/0
26.6.2014 13:41

V84i84k65t38o38r 57J69o10h27á73n64e84k 4524754738190

Pracujeme na nich, nebojte :)

Samozřejmě generátor elektrické energie z chemické je lepší bez pohyblivých mechanických částí, ale v současné době jsou palivové články pro tyto účely ještě moc těžké, drahé a mají problémy s dlohodobou životností (resp. s náročností na čistitu paliva), ačkoliv dosahují podobných nebo i trochu lepší účinnosti než ten motor v článku. Každopádně jejich teoretická účinnost může jít až k 85%, takže potenciál je tu obrovský, v článku zmíněné řešení bych bral jen jako takový mezičlánek.

+1/0
26.6.2014 16:20

J32i33ř82í 20K68o10c30u18r68e85k 6115414615458

Ony ty palivové články jsou, dokonce se průmyslově používají - typicky tam, kde elektropřípojka by vyšla na ranec, odběr je ale malý a tak je výhodnější jezdit dotankovat nádrž metanolu. Jednou měsíčně třeba...

0/0
27.6.2014 22:29

D72a46v22i22d 49P66ř39i84k27r97y54l 8679593533964

Novinka, kterou vyvinuli na ČVUT před osmi lety: http://www.radio.cz/cz/rubrika/kaleidoskop/tema-mesice-na-cvut-v-praze-vyvinuli-revolucni-spalovaci-motor; nebo zde u konkurence http://www.lidovky.cz/auto-rozjede-motor-ktery-se-netoci-dtu-/veda.aspx?c=A060604_111055_ln_veda_hlm,

0/0
26.6.2014 13:12

M32i49r17o31s29l49a44v 50S89i79n25d83e45l29a69r 2705677684642

Je dobre, ze si na to nekdo vzpomene....

Ono se tim zabyvalo vice tymu. Pokud Toyota dokazala sestrojit (nechat sestrojit) linearni generator rozumnych vlastnosti, mohlo by to byt pouzitelne...

0/0
27.6.2014 1:42

J37i90ř47í 40K62o33c52u92r47e64k 6215244415708

Ano víme o tom, nicméně připomenutí se hodí. Toyota má proti ČVUT velkou výhodu: Rozpočet. Pak je tady ještě trochu rozdíl v konstrukci: Toyota vrací píst stlačeným vzduchem (plynová pružina), kdežto na ČVUT vraceli píst zapálením směsi nad protilehlým pístem.

0/0
27.6.2014 21:59

T63o70m63á61š 33B40a25r33á12k 1703322690516

Já nechápu, proč se toyota obtěžuje s nějakým vývojem. Vždyť by se stačilo podívat sem do diskuze a hned by měli tuny lepších řešení.

+5/0
26.6.2014 12:49

D54a48v97i38d 83P10e89š87e69k 3403121768670

ale tak to preci zacina, udela se nejaky navrh, da se to do diskuse a ze vsech moznych reseni se vybere to nejlepsi... netvrdim, ze zrovna tato diskuse je intelektualni boost, ale ten postup je v zapadnich zemich znamy. 

Japonci by klidne i tady mohli na neco zajimaveho narazit oni maji s podobnymi modely velky problem kvuli sve kulture, kde nadrizeny ma vzdycky pravdu a nikdo si nedovoli mu oponovat nebo dokonce navrhovat neco lepsiho a tim snizovat jeho autoritu. Nam je to jedno, cesi i moravaci kecaji do vseho a paradoxne je to nase deviza

+4/0
26.6.2014 15:13

L95a96d51a 12N34o67v10a52k 4742643977

spíše kdyby se začali zabývat tím, aby vyhlášená kvalita jejich strojů nebyla pohádkou z dávných časů...:-/

0/0
26.6.2014 17:48

R17i16c44h34a21r67d 45O68l40e62o11w47n97i66k 5827400417

dobrý nápad v tom, že pro pohon elektrického generátoru nepotřebujeme točivý stroj, odpadá klikový mechanismus, sníží se oválné opotřebení pístu. Možná bych zkusil dvouválec "boxer bez klikovky", dva spřažené písty, možná by klesly vibrace a odpadla regulace tlaku pro návrat pístu do horní úvrati.

0/0
26.6.2014 12:34

R79i74c11h32a58r56d 71O29l35e59o67w96n11i50k 5127730437

nečetl jsem všechny příspěvky, ale teď už vím, že to nebyl asi dobrý nápad a už prý dva písty zkoušeli....

0/0
26.6.2014 12:38

V39l76a93d55i63m57í72r 66H17r36u42b95ý 1134141677842

Po desítkách let výzkumu a vývoje elektromobilů se od aut se spalovacím motorem dostáváme k autům se .... spalovacím motorem. Inu pokrok.

+9/0
26.6.2014 11:54

S69v20a93t88o95p83l56u86k 61S91i41l84n11ý 4432616609458

Kdyby se elektromobily opravdu ty desítky let zkoumaly a vyvíjely tak, jak se zkoumaly a vyvíjely spalovací motory, tak jsou dneska asi jinde. Ale nejde ani tak o elektromobil jako takový, ale spíš o to, jak skladovat a vyrábět tu elektřinu, která je bude pohánět. A tam se poslední dobou pokroky dělají velké a Tesla nebo Toyota ukazují, že se opravdu u spalovacího motoru skončit nemusí ;-)

viz: http://www.hybrid.cz/auto-na-vodik-od-toyoty-podrobnosti-cena

+1/−1
26.6.2014 12:10

J33a32n 52F63r47o33l21í52k 6586900495444

Do vývoje skladování elektrické energie bylo investováno hodně. Počínaje Němci dík ponorkám, dále Japonci v době nadějí vkládaných do palivových článků a nyní opět Němci, kteří řeší skladování velkého množství energie z FVE a větru. A to nemluvím o Američanech a kosmické technologii. Jinak po století výzkumů jsme se dostali k hybridu Toyota Prius_Trabant;-D

+1/0
26.6.2014 12:43

S85v39a56t63o39p26l79u90k 78S53i42l91n46ý 4672116659408

Pořádně se začalo zkoumat používání baterií v automobilovém průmyslu až po té, co začaly razantně růst ceny fosilních paliv. Kosmické nebo vojenské technologie jsou sice hezké, ale cenově se pohybují v úplně jiných dimenzích, že. A skladování energie z FVE a pod. je také o úplně jiných řešeních, než jaké se můžou použít v autech. Takže ne, opravdu se baterie ani ukládání energie pro použítí v elektormobilech nezkoumaly tak, jako spalovací motory ;-)

0/0
26.6.2014 12:49

V81l16a92d80i45m66í79r 44H42r16u72b69ý 1764531347642

Na automobilový průmysl se nevymlouvejte. Výroba a skladování elektrické energie se  z různých důvodů zkoumá a vyvíjí přes 100 let, potřeba uskladnit elektrickou energii nevznikla až teď kvůli elektromobilu. I ty  spalovací motory se začaly významněji rozvíjet až po 2. světové válce (a nejvíc taky až poté, co začaly razantně růst ceny fosilních paliv ;-)), ovšem ve stejné době nastoupila taky masivní elektrifikace domácností a s tím spojený výzkum a vývoj výroby a skladování (elektrické) energie. Takže žádný dramatický rozdíl ve výzkumu a vývoji tady není a nikdy nebyl bez ohledu na to, jak se snažíte tu realitu překroutit.

.

Ještě k těm spalovacím motorům. Když se podívám na spalovací motory v autech z padesátých a osmdesátých let, tak tam žádné dramatické rozdíly nevidím, jen 30 let velmi pozvolné evoluce. Dalších 30 let (1980-2010) už je o něčem úplně jiném, ale to v těch akumulátorech taky.

0/0
26.6.2014 13:21

M47a26r16t12i38n 46N13o44v79o54t53n77ý 7193705100655

Do výzkumu skladování elektrické energie (malého i velkého) se vložilo mnohem více peněz než do veškerého vývoje aut za posledních 100 let. Je to totiž jeden ze stěžejních cílů lidstva společně s výzkumem relativně levné, ale hlavně snadno dostupné energie v podobě jaderné fúze. Ta žebříčku utracených peněz ve vědě vévodí.

0/0
26.6.2014 13:29

P20a85v28e19l 43O51d14r92a88z83i93l 6824729277180

Zřejmě nevidíte rozdíl mezi stacionárním skladováním a skladováním ve vozidle, že.

0/0
26.6.2014 14:01

J76i88ř66í 80K30o83n59d37r53á68t 4885451648

R^;-D

0/0
26.6.2014 12:12

M21a35r65t32i44n 71P14e66c66i16n54a 4141743

Nebylo by lepší na tohle použít spíš Stirlingův motor? Narozdíl od spalovacího motoru má jednodušší konstrukci, konstantní otáčky a téměř žádné vibrace. A jako bonus se dá pod ním "topit" v podstatě čímkoli:-)

0/0
26.6.2014 11:15

M11a19r48t61i19n 61H17a37v44l11í30k 4140285457353

Takže ještě v autě kamna jako za války se jezdilo na dřevoplyn? Striling má problém s udržením tlaku v systému a taky mizernou účinnost. Proto jeho použítí je spíše jen u nadčenců.

0/0
26.6.2014 11:23

M36a90r65t73i61n 67P37e76c58i37n60a 4371543

To už dávno neplatí, jeho vývoj od té doby hodně pokročil.

0/0
26.6.2014 11:30

S14v19a31t59o35p25l18u58k 27S15i16l79n83ý 4572836899638

Ale hlavní problém zůstává - musí se něčím topit, aby byl v provozu, a teď nastává otázka čím a jak, aby to bylo prostorově nenáročné a přitom účinné ;-)

0/0
26.6.2014 11:45

M12a40r53t68i41n 40P25e88c39i23n43a 4801703

Topit můžete CNG/LPG nebo nouzově třeba i zplynovat benzín/etanol. Tedy všechno to, co se dá běžně natankovat u pumpy. Velikost zařízení předpokládám podobnou jako u klasického spalovacího motoru.

0/0
26.6.2014 12:06

S13v80a10t79o81p40l91u97k 53S91i29l26n77ý 4722606669808

Jistě, ale to CNG nebo LPG se musí někde spalovat že a pak tam musí být výměníky tepla a jiné pitominy. Neboli se to celé dost komplikuje a pak takový stirlingův motor bude větší a těžší než klasický spalovací. A účinnost bude plus mínus stejná. 

"Stirlingovy motory však nemohou konkurovat spalovacím motorům při použití v automobilech pro svoji vysokou cenu na jednotku výkonu, malý výkon na jednotku hmotnosti a vysokou cenu materiálu."

viz: http://cs.wikipedia.org/wiki/Stirling%C5%AFv_motor

0/0
26.6.2014 12:13

S82v79a92t68o72p57l96u11k 44S76i90l44n46ý 4852946249468

A to nemluvě o tom, že tohle řešení Toyoty je právě ještě menší než klasický spalovák a přitom účinnost má vyšší a stirling by ji určitě nepřekonal.

0/0
26.6.2014 12:23

M43a13r97t82i77n 12P58e71c14i85n60a 4491243

Tenhle výzkum dělala NASA před cca 30 lety:

http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19880002196.pdf

Už tenkrát se jim podařilo rozbourat všechny mýty (těžký, málo účinný a drahý stroj). Tenkrát ten Stirling ale použili na přímý pohon kol, na což se Stirling vůbec nehodí.

0/0
26.6.2014 12:55

M62a52r37t71i42n 59P10e77c43i17n52a 4821793

Dnes by v tom autě mohly fungovat například 2 tyto 7,5 kW jednotky:

(každá má 830 x 430 mm, hmotnost 103 kg)

http://www.qnergy.com/bonneville-stirling-engine

0/0
26.6.2014 14:55

T94o24m16á19š 55Z43e31m62a35n 3265638824985

Stirling je vhodný jako doplněk k nějakému kotli či jinému zdroji odpadního tepla. Toho je ale v elektormobilu poskorovnu - ostatně když chcete někam dojet, nesmíte si v zimě topit.

0/0
26.6.2014 12:48

S12v89a20t11o53p20l50u94k 62S38i91l18n23ý 4612646459658

"U Toyoty zkoušeli i konstrukci se spalovacím prostorem na obou stranách, ovšem aktuálně zvolené řešení vzešlo ze simulací jako výhodnější."

Tak klasický lineární spalovací motor se spalovacími komorami na obou stranách je stará záležitost. Jedinou inovaci vidím v tom, že se tam používá ta hydraulická "pružina". 

Ale jinak zajímavý krok od Toyoty vzhledem k tomu, že nedávno prohlašovali, že elektromobilům nevěří, že jdou do vodíku.

0/0
26.6.2014 10:00

P69a89v40e94l 31K62r56o96n76i15k15a 7922985261

Někde se tam používá nějaká hydraulická pružina ?????

Píše se tam o plynové.

0/0
26.6.2014 10:25

S21v18a59t59o97p86l33u16k 98S71i39l98n61ý 4772266469298

Ano, omlouvám se, plynová.

0/0
26.6.2014 10:30

J68i96ř89í 59S93c91h68w17a68c56h 8538554428456

plyn je taky tekutina ;-)

0/0
26.6.2014 12:59

V88i68k38t74o96r 14J12o14h47á78n45e83k 4414324908620

Tekutina ano, kapalina nikoliv.

0/0
26.6.2014 16:30

D94a29v59i67d 85R33y11c36h60e24t66s90k89ý 9276751610520

Při současné technologii baterií (a zřejmě i pěkně dlouho do budoucna) je elektromobil se spalovacím generátorem jediná rozumná varianta, jak dostat elektřinu do aut. Zbytek je zčásti experiment, zčásti dotační podvod a zčásti egobooster 0,001% bohatých ekologických aktivistů.

+3/−4
26.6.2014 9:33

L38u93d20v91í48k 51G49a24j65d91o52š80í57k 2175363844762

Je ovšem otázka, jak velké výhody přináší drbání se pravou rukou za levým uchem.

Místo toho aby se palivo použilo rovnou k pohonu vozu tak z něj nejdříve udelat elektiku a teprve tu použít? Ok - rekuperace. Co dál? Jednodušší a menší motor?

0/0
26.6.2014 11:13

J92a58k35u82b 76Š13a45f36a48n46d89a 7455237561601

Není potřeba převodů (ztráty), motor vždy běží v optimálních podmínkách (účinnost), motor nemusí běžet když popojíždíte, není zde mechanická vazba na kola takže motor můžete umístit kamkoli, Motor může být optimálně zatížen bez ohledu na potřeby řidiče (s normálním autem nejedete stále na plný plyn přesto tam máte výkonný motor).....

+4/0
26.6.2014 12:58

M68a31r87t92i96n 52P12e80c18i28n70a 4661183

Přesně. Tohle řešení už léta využívají například diesel lokomotivy a nikoho to nepřekvapuje.

+2/0
26.6.2014 13:07

D82a78v66i59d 64R15y50c82h13e27t55s27k16ý 9566211120120

Budoucnost vidím v lehkém autě s elektrickým pohonem, spalovacím generátorem a malou, levnou baterií na vyrovnání špiček. Větší baterie je neekonomická, ale šla by jako doplňková výbava pro jezdiče do práce.

+1/0
26.6.2014 13:33

D34a30v78i94d 29R87y84c47h91e79t50s55k54ý 9746581410770

Elektrický motor je plně flexibilní mezi 0-100% výkonu, všechna energie je využita k pohonu. Spalovací generátor za tím účelem vyrobený a vždy operující v optimálních otáčkách má vyšší účinnost než motor normální - zde 42%, opět je vyráběno s maximální účinností. Dobití baterek ze zásuvky nic nebrání, ale nevadí pokud nejsou.

+1/−1
26.6.2014 13:07

Z28b64y66n33ě85k 58Š51a20f85a28r70č46í78k 5467558695154

To je blábol.

0/−4
26.6.2014 13:29

S25v46a46t39o87p59l77u73k 26S23i69l42n57ý 4712806689738

V čem konkrétně? ;-)

0/0
26.6.2014 13:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.