Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota vyvíjí dvoutakt pro elektromobily. Kola pohánět nemůže

Japonská Toyota vyvíjí nový dvoutaktní spalovací motor, který bude sloužit pouze jako generátor elektrické energie. Mechanická z něj na kola převádět nejde. Motor by měl sloužit v elektromobilech s prodlouženým dojezdem pro přímou výrobu elektřiny na palubě auta.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J28i21ř13í 64K46o19c82u78r26e22k 6795444615588

42 %? Tak to je hodně pěkná účinnost, srovnatelná se špičkovýcm dieselagregátem z moderní lokomotivy. Jen ta výdrž, zatím do desítky hodin... Ale zas pokud to s autem najezdí 300.000 km při 3.000 motohodinách, tak OK, bral bych.

Pořád lepší účinnost než ze zemního plynu draze (a tím pádem energeticky náročně) vyrábět vodík a ten pak s rádoby 99% účinností "spálit" ve vodíkovém článku.

0/0
27.6.2014 22:15
Foto

J13a77n 87Č18e69r78m71á33k 4549778815367

moc tomu nevěřím... ČVUT (  www.lceproject.org ) už to vyvíjeli před 8 lety a už tehdy prý zbývaly cca 3 roky ke spuštění do provozu...  Spíš je to opět mnoho povyku pro nic a šejkové budou moci ještě hooodně dlouho klidně spát...

+1/0
27.6.2014 6:56

J62i83ř38í 50D24v62o35ř93á28k 5898653398920

A myš zežrala kočku.Ať žije pseudoekologie.Vždyť si to všichni draze zaplatíme.

0/0
26.6.2014 20:27

J12i35ř70í 90D51v85o82ř41á42k 5178923628430

Pardon sežrala.Omlouvám se.

0/0
26.6.2014 20:28

C43y28r35i93l 66P34a82v20e55l97k50a 4756972268195

Jen se divím, že s tím nepřišel někdo už dávno. Něco jako funkčnost po vzoru dieselelektrických lokomotiv.

0/0
26.6.2014 14:31

L67a39d22a 21N57o24v67a53k 4112413137

no účinnost celého toho systému je samozřejmě nižší, než u mechanického výstupu ze spalovacího motoru.. Tu vyrobenou elektřinu (se ztrátou) musí zase převést elektromotor (se ztrátou) na mechanickou energii...

0/0
26.6.2014 17:46

H90o98n94z30a 76Š44l86e79z28i16n68g33r 8339401563822

Účinnost přenosu výkonu je v daném okamžiku sice nižší, ovšem celková účinnost přenosu energie  je hybridu lepší, neboť je možné rekuperovat energii z brždění, provozovat motor v optimálním režimu nebo nabíjet elektřinu ze sítě.

+2/0
26.6.2014 18:02

J55i36ř29í 25K52o69c73u72r13e93k 6805144295758

U dieselelektro lokomotiv je to řešení použito z jiných důvodů: Jednak by mechanická převodovka musela mít víc než 10 rychlostních stupňů, druhak třecí spojka mezi převodovkou a motorem je pro tyto výkony (až 4,4 MW) nevyrobitelná, aby se do lokomotivy vůbec vešla.

Druhé řešení přenosu síly od motoru je hydrodynamickým měničem. Obojí řešení má tu výhodu, že otáčky motoru a kola nejsou mechanicky svázány. Je tudíž možné měnit výkon motoru až k maximu v libovolné rychlosti lokomotivy.

0/0
27.6.2014 22:25

B74o33ř62e62k 43Ž82a24n35d31a 1150876289966

Takže to vlastně není elektromobil, ale hybrid. A když budou ty slibované palivové články ?

+1/0
26.6.2014 13:41

V12i97k15t88o80r 11J40o21h26á80n26e59k 4314354318270

Pracujeme na nich, nebojte :)

Samozřejmě generátor elektrické energie z chemické je lepší bez pohyblivých mechanických částí, ale v současné době jsou palivové články pro tyto účely ještě moc těžké, drahé a mají problémy s dlohodobou životností (resp. s náročností na čistitu paliva), ačkoliv dosahují podobných nebo i trochu lepší účinnosti než ten motor v článku. Každopádně jejich teoretická účinnost může jít až k 85%, takže potenciál je tu obrovský, v článku zmíněné řešení bych bral jen jako takový mezičlánek.

+1/0
26.6.2014 16:20

J82i63ř81í 59K52o40c44u70r69e96k 6735674305158

Ony ty palivové články jsou, dokonce se průmyslově používají - typicky tam, kde elektropřípojka by vyšla na ranec, odběr je ale malý a tak je výhodnější jezdit dotankovat nádrž metanolu. Jednou měsíčně třeba...

0/0
27.6.2014 22:29

D23a36v34i71d 70P73ř96i14k10r13y87l 8649583513454

Novinka, kterou vyvinuli na ČVUT před osmi lety:  www.radio.cz; nebo zde u konkurence www.lidovky.cz

0/0
26.6.2014 13:12

M13i21r57o92s18l48a51v 16S67i54n70d63e43l29a82r 2375727894202

Je dobre, ze si na to nekdo vzpomene....

Ono se tim zabyvalo vice tymu. Pokud Toyota dokazala sestrojit (nechat sestrojit) linearni generator rozumnych vlastnosti, mohlo by to byt pouzitelne...

0/0
27.6.2014 1:42

J66i89ř35í 59K63o56c29u77r62e77k 6715874815918

Ano víme o tom, nicméně připomenutí se hodí. Toyota má proti ČVUT velkou výhodu: Rozpočet. Pak je tady ještě trochu rozdíl v konstrukci: Toyota vrací píst stlačeným vzduchem (plynová pružina), kdežto na ČVUT vraceli píst zapálením směsi nad protilehlým pístem.

0/0
27.6.2014 21:59

T35o65m84á25š 74B21a66r71á30k 1663262980206

Já nechápu, proč se toyota obtěžuje s nějakým vývojem. Vždyť by se stačilo podívat sem do diskuze a hned by měli tuny lepších řešení.

+5/0
26.6.2014 12:49

D62a84v26i75d 25P73e48š83e54k 3763611928450

ale tak to preci zacina, udela se nejaky navrh, da se to do diskuse a ze vsech moznych reseni se vybere to nejlepsi... netvrdim, ze zrovna tato diskuse je intelektualni boost, ale ten postup je v zapadnich zemich znamy. 

Japonci by klidne i tady mohli na neco zajimaveho narazit oni maji s podobnymi modely velky problem kvuli sve kulture, kde nadrizeny ma vzdycky pravdu a nikdo si nedovoli mu oponovat nebo dokonce navrhovat neco lepsiho a tim snizovat jeho autoritu. Nam je to jedno, cesi i moravaci kecaji do vseho a paradoxne je to nase deviza

+4/0
26.6.2014 15:13

L88a70d87a 37N95o66v88a70k 4182623977

spíše kdyby se začali zabývat tím, aby vyhlášená kvalita jejich strojů nebyla pohádkou z dávných časů...:-/

0/0
26.6.2014 17:48

R21i96c78h52a94r68d 68O42l64e46o65w91n46i12k 5557230437

dobrý nápad v tom, že pro pohon elektrického generátoru nepotřebujeme točivý stroj, odpadá klikový mechanismus, sníží se oválné opotřebení pístu. Možná bych zkusil dvouválec "boxer bez klikovky", dva spřažené písty, možná by klesly vibrace a odpadla regulace tlaku pro návrat pístu do horní úvrati.

0/0
26.6.2014 12:34

R79i88c32h31a38r32d 95O82l92e69o58w19n48i54k 5317280647

nečetl jsem všechny příspěvky, ale teď už vím, že to nebyl asi dobrý nápad a už prý dva písty zkoušeli....

0/0
26.6.2014 12:38

V28l94a94d88i84m18í29r 38H98r32u77b51ý 1344491527552

Po desítkách let výzkumu a vývoje elektromobilů se od aut se spalovacím motorem dostáváme k autům se .... spalovacím motorem. Inu pokrok.

+9/0
26.6.2014 11:54

S63v37a73t74o88p67l55u56k 22S75i97l82n54ý 4962206699278

Kdyby se elektromobily opravdu ty desítky let zkoumaly a vyvíjely tak, jak se zkoumaly a vyvíjely spalovací motory, tak jsou dneska asi jinde. Ale nejde ani tak o elektromobil jako takový, ale spíš o to, jak skladovat a vyrábět tu elektřinu, která je bude pohánět. A tam se poslední dobou pokroky dělají velké a Tesla nebo Toyota ukazují, že se opravdu u spalovacího motoru skončit nemusí ;-)

viz: www.hybrid.cz

+1/−1
26.6.2014 12:10

J37a28n 47F28r93o79l13í92k 6386100285404

Do vývoje skladování elektrické energie bylo investováno hodně. Počínaje Němci dík ponorkám, dále Japonci v době nadějí vkládaných do palivových článků a nyní opět Němci, kteří řeší skladování velkého množství energie z FVE a větru. A to nemluvím o Američanech a kosmické technologii. Jinak po století výzkumů jsme se dostali k hybridu Toyota Prius_Trabant;-D

+1/0
26.6.2014 12:43

S67v29a16t63o84p27l57u53k 74S59i48l48n75ý 4192196459838

Pořádně se začalo zkoumat používání baterií v automobilovém průmyslu až po té, co začaly razantně růst ceny fosilních paliv. Kosmické nebo vojenské technologie jsou sice hezké, ale cenově se pohybují v úplně jiných dimenzích, že. A skladování energie z FVE a pod. je také o úplně jiných řešeních, než jaké se můžou použít v autech. Takže ne, opravdu se baterie ani ukládání energie pro použítí v elektormobilech nezkoumaly tak, jako spalovací motory ;-)

0/0
26.6.2014 12:49

V12l21a17d34i86m22í34r 18H44r42u92b70ý 1954381557372

Na automobilový průmysl se nevymlouvejte. Výroba a skladování elektrické energie se  z různých důvodů zkoumá a vyvíjí přes 100 let, potřeba uskladnit elektrickou energii nevznikla až teď kvůli elektromobilu. I ty  spalovací motory se začaly významněji rozvíjet až po 2. světové válce (a nejvíc taky až poté, co začaly razantně růst ceny fosilních paliv ;-)), ovšem ve stejné době nastoupila taky masivní elektrifikace domácností a s tím spojený výzkum a vývoj výroby a skladování (elektrické) energie. Takže žádný dramatický rozdíl ve výzkumu a vývoji tady není a nikdy nebyl bez ohledu na to, jak se snažíte tu realitu překroutit.

.

Ještě k těm spalovacím motorům. Když se podívám na spalovací motory v autech z padesátých a osmdesátých let, tak tam žádné dramatické rozdíly nevidím, jen 30 let velmi pozvolné evoluce. Dalších 30 let (1980-2010) už je o něčem úplně jiném, ale to v těch akumulátorech taky.

0/0
26.6.2014 13:21

M81a18r77t76i90n 21N92o22v73o71t77n78ý 7973515840695

Do výzkumu skladování elektrické energie (malého i velkého) se vložilo mnohem více peněz než do veškerého vývoje aut za posledních 100 let. Je to totiž jeden ze stěžejních cílů lidstva společně s výzkumem relativně levné, ale hlavně snadno dostupné energie v podobě jaderné fúze. Ta žebříčku utracených peněz ve vědě vévodí.

0/0
26.6.2014 13:29

P67a19v36e87l 20O15d79r17a81z55i49l 6834639817770

Zřejmě nevidíte rozdíl mezi stacionárním skladováním a skladováním ve vozidle, že.

0/0
26.6.2014 14:01

J30i92ř20í 93K10o41n68d91r89á28t 4945601258

R^;-D

0/0
26.6.2014 12:12

M44a54r19t91i57n 32P13e86c12i66n27a 4751373

Nebylo by lepší na tohle použít spíš Stirlingův motor? Narozdíl od spalovacího motoru má jednodušší konstrukci, konstantní otáčky a téměř žádné vibrace. A jako bonus se dá pod ním "topit" v podstatě čímkoli:-)

0/0
26.6.2014 11:15

M70a94r45t71i18n 57H90a92v56l85í87k 4570835387983

Takže ještě v autě kamna jako za války se jezdilo na dřevoplyn? Striling má problém s udržením tlaku v systému a taky mizernou účinnost. Proto jeho použítí je spíše jen u nadčenců.

0/0
26.6.2014 11:23

M26a46r69t24i54n 64P72e36c45i56n36a 4411783

To už dávno neplatí, jeho vývoj od té doby hodně pokročil.

0/0
26.6.2014 11:30

S90v28a35t91o27p71l70u72k 56S28i19l47n69ý 4312866679308

Ale hlavní problém zůstává - musí se něčím topit, aby byl v provozu, a teď nastává otázka čím a jak, aby to bylo prostorově nenáročné a přitom účinné ;-)

0/0
26.6.2014 11:45

M44a72r92t13i70n 65P96e12c31i72n97a 4671983

Topit můžete CNG/LPG nebo nouzově třeba i zplynovat benzín/etanol. Tedy všechno to, co se dá běžně natankovat u pumpy. Velikost zařízení předpokládám podobnou jako u klasického spalovacího motoru.

0/0
26.6.2014 12:06

S24v80a25t21o12p38l59u94k 40S21i67l35n68ý 4272596769838

Jistě, ale to CNG nebo LPG se musí někde spalovat že a pak tam musí být výměníky tepla a jiné pitominy. Neboli se to celé dost komplikuje a pak takový stirlingův motor bude větší a těžší než klasický spalovací. A účinnost bude plus mínus stejná. 

"Stirlingovy motory však nemohou konkurovat spalovacím motorům při použití v automobilech pro svoji vysokou cenu na jednotku výkonu, malý výkon na jednotku hmotnosti a vysokou cenu materiálu."

viz:  cs.wikipedia.org

0/0
26.6.2014 12:13

S43v84a68t24o22p62l47u74k 30S61i38l89n94ý 4982726159578

A to nemluvě o tom, že tohle řešení Toyoty je právě ještě menší než klasický spalovák a přitom účinnost má vyšší a stirling by ji určitě nepřekonal.

0/0
26.6.2014 12:23

M13a37r31t58i29n 58P18e35c13i60n35a 4771113

Tenhle výzkum dělala NASA před cca 30 lety:

ntrs.nasa.gov

Už tenkrát se jim podařilo rozbourat všechny mýty (těžký, málo účinný a drahý stroj). Tenkrát ten Stirling ale použili na přímý pohon kol, na což se Stirling vůbec nehodí.

0/0
26.6.2014 12:55

M47a47r35t46i39n 22P98e83c11i27n77a 4451803

Dnes by v tom autě mohly fungovat například 2 tyto 7,5 kW jednotky:

(každá má 830 x 430 mm, hmotnost 103 kg)

www.qnergy.com

0/0
26.6.2014 14:55

T75o31m15á45š 22Z94e29m20a24n 3315548354245

Stirling je vhodný jako doplněk k nějakému kotli či jinému zdroji odpadního tepla. Toho je ale v elektormobilu poskorovnu - ostatně když chcete někam dojet, nesmíte si v zimě topit.

0/0
26.6.2014 12:48

S36v59a88t19o12p22l96u28k 24S89i63l57n69ý 4592166739118

"U Toyoty zkoušeli i konstrukci se spalovacím prostorem na obou stranách, ovšem aktuálně zvolené řešení vzešlo ze simulací jako výhodnější."

Tak klasický lineární spalovací motor se spalovacími komorami na obou stranách je stará záležitost. Jedinou inovaci vidím v tom, že se tam používá ta hydraulická "pružina". 

Ale jinak zajímavý krok od Toyoty vzhledem k tomu, že nedávno prohlašovali, že elektromobilům nevěří, že jdou do vodíku.

0/0
26.6.2014 10:00

P20a53v22e47l 81K86r30o66n48i39k57a 7902325261

Někde se tam používá nějaká hydraulická pružina ?????

Píše se tam o plynové.

0/0
26.6.2014 10:25

S79v21a25t85o48p94l91u25k 65S47i61l61n40ý 4502876529458

Ano, omlouvám se, plynová.

0/0
26.6.2014 10:30

J23i46ř23í 21S11c23h75w53a72c68h 8518624828486

plyn je taky tekutina ;-)

0/0
26.6.2014 12:59

V37i90k73t82o46r 53J72o66h78á18n93e86k 4734844308550

Tekutina ano, kapalina nikoliv.

0/0
26.6.2014 16:30

D78a78v95i92d 44R53y19c15h78e97t48s41k75ý 9356501620820

Při současné technologii baterií (a zřejmě i pěkně dlouho do budoucna) je elektromobil se spalovacím generátorem jediná rozumná varianta, jak dostat elektřinu do aut. Zbytek je zčásti experiment, zčásti dotační podvod a zčásti egobooster 0,001% bohatých ekologických aktivistů.

+3/−4
26.6.2014 9:33

L98u34d69v66í66k 50G97a71j55d67o14š26í23k 2485893334262

Je ovšem otázka, jak velké výhody přináší drbání se pravou rukou za levým uchem.

Místo toho aby se palivo použilo rovnou k pohonu vozu tak z něj nejdříve udelat elektiku a teprve tu použít? Ok - rekuperace. Co dál? Jednodušší a menší motor?

0/0
26.6.2014 11:13

J88a71k65u88b 13Š82a80f67a14n48d15a 7415907521671

Není potřeba převodů (ztráty), motor vždy běží v optimálních podmínkách (účinnost), motor nemusí běžet když popojíždíte, není zde mechanická vazba na kola takže motor můžete umístit kamkoli, Motor může být optimálně zatížen bez ohledu na potřeby řidiče (s normálním autem nejedete stále na plný plyn přesto tam máte výkonný motor).....

+4/0
26.6.2014 12:58

M40a14r74t60i59n 88P21e37c97i31n87a 4851153

Přesně. Tohle řešení už léta využívají například diesel lokomotivy a nikoho to nepřekvapuje.

+2/0
26.6.2014 13:07

D87a64v58i57d 18R58y46c77h95e92t94s50k87ý 9976611120910

Budoucnost vidím v lehkém autě s elektrickým pohonem, spalovacím generátorem a malou, levnou baterií na vyrovnání špiček. Větší baterie je neekonomická, ale šla by jako doplňková výbava pro jezdiče do práce.

+1/0
26.6.2014 13:33

D40a64v24i45d 85R18y73c39h73e37t76s43k67ý 9666251950750

Elektrický motor je plně flexibilní mezi 0-100% výkonu, všechna energie je využita k pohonu. Spalovací generátor za tím účelem vyrobený a vždy operující v optimálních otáčkách má vyšší účinnost než motor normální - zde 42%, opět je vyráběno s maximální účinností. Dobití baterek ze zásuvky nic nebrání, ale nevadí pokud nejsou.

+1/−1
26.6.2014 13:07

Z79b49y88n56ě33k 41Š15a89f43a21r78č19í70k 5907598345154

To je blábol.

0/−4
26.6.2014 13:29

S90v33a70t69o11p55l84u27k 43S31i69l43n38ý 4362796539228

V čem konkrétně? ;-)

0/0
26.6.2014 13:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.