Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Toyota vyvíjí dvoutakt pro elektromobily. Kola pohánět nemůže

Japonská Toyota vyvíjí nový dvoutaktní spalovací motor, který bude sloužit pouze jako generátor elektrické energie. Mechanická z něj na kola převádět nejde. Motor by měl sloužit v elektromobilech s prodlouženým dojezdem pro přímou výrobu elektřiny na palubě auta.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J78i15ř58í 96K18o20c75u64r37e86k 6735184605368

42 %? Tak to je hodně pěkná účinnost, srovnatelná se špičkovýcm dieselagregátem z moderní lokomotivy. Jen ta výdrž, zatím do desítky hodin... Ale zas pokud to s autem najezdí 300.000 km při 3.000 motohodinách, tak OK, bral bych.

Pořád lepší účinnost než ze zemního plynu draze (a tím pádem energeticky náročně) vyrábět vodík a ten pak s rádoby 99% účinností "spálit" ve vodíkovém článku.

27.6.2014 22:15
Foto

J67a86n 16Č48e59r65m95á32k 4189788365557

moc tomu nevěřím... ČVUT ( http://www.lceproject.org/ ) už to vyvíjeli před 8 lety a už tehdy prý zbývaly cca 3 roky ke spuštění do provozu...  Spíš je to opět mnoho povyku pro nic a šejkové budou moci ještě hooodně dlouho klidně spát...

27.6.2014 6:56

J71i83ř31í 88D77v55o35ř69á98k 5428433938630

A myš zežrala kočku.Ať žije pseudoekologie.Vždyť si to všichni draze zaplatíme.

26.6.2014 20:27


J78i12ř20í 26D67v61o61ř56á68k 5458903948570

Pardon sežrala.Omlouvám se.

26.6.2014 20:28

C64y56r98i56l 96P78a70v61e48l91k42a 4486182278815

Jen se divím, že s tím nepřišel někdo už dávno. Něco jako funkčnost po vzoru dieselelektrických lokomotiv.

26.6.2014 14:31

L89a37d34a 52N21o83v79a62k 4852153497

no účinnost celého toho systému je samozřejmě nižší, než u mechanického výstupu ze spalovacího motoru.. Tu vyrobenou elektřinu (se ztrátou) musí zase převést elektromotor (se ztrátou) na mechanickou energii...

26.6.2014 17:46

H27o74n98z12a 47Š39l93e29z90i78n70g51r 8459641333122

Účinnost přenosu výkonu je v daném okamžiku sice nižší, ovšem celková účinnost přenosu energie  je hybridu lepší, neboť je možné rekuperovat energii z brždění, provozovat motor v optimálním režimu nebo nabíjet elektřinu ze sítě.

26.6.2014 18:02

J40i20ř76í 77K59o43c78u65r41e20k 6475824735848

U dieselelektro lokomotiv je to řešení použito z jiných důvodů: Jednak by mechanická převodovka musela mít víc než 10 rychlostních stupňů, druhak třecí spojka mezi převodovkou a motorem je pro tyto výkony (až 4,4 MW) nevyrobitelná, aby se do lokomotivy vůbec vešla.

Druhé řešení přenosu síly od motoru je hydrodynamickým měničem. Obojí řešení má tu výhodu, že otáčky motoru a kola nejsou mechanicky svázány. Je tudíž možné měnit výkon motoru až k maximu v libovolné rychlosti lokomotivy.

27.6.2014 22:25

B93o23ř51e56k 61Ž94a62n46d53a 1120546879366

Takže to vlastně není elektromobil, ale hybrid. A když budou ty slibované palivové články ?

26.6.2014 13:41

V12i29k84t87o87r 86J81o49h51á18n36e89k 4824944438700

Pracujeme na nich, nebojte :)

Samozřejmě generátor elektrické energie z chemické je lepší bez pohyblivých mechanických částí, ale v současné době jsou palivové články pro tyto účely ještě moc těžké, drahé a mají problémy s dlohodobou životností (resp. s náročností na čistitu paliva), ačkoliv dosahují podobných nebo i trochu lepší účinnosti než ten motor v článku. Každopádně jejich teoretická účinnost může jít až k 85%, takže potenciál je tu obrovský, v článku zmíněné řešení bych bral jen jako takový mezičlánek.

26.6.2014 16:20

J36i90ř20í 55K16o84c56u10r87e12k 6385484935658

Ony ty palivové články jsou, dokonce se průmyslově používají - typicky tam, kde elektropřípojka by vyšla na ranec, odběr je ale malý a tak je výhodnější jezdit dotankovat nádrž metanolu. Jednou měsíčně třeba...

27.6.2014 22:29

D73a33v70i17d 76P45ř55i32k59r95y90l 8449513153244

Novinka, kterou vyvinuli na ČVUT před osmi lety: http://www.radio.cz/cz/rubrika/kaleidoskop/tema-mesice-na-cvut-v-praze-vyvinuli-revolucni-spalovaci-motor; nebo zde u konkurence http://www.lidovky.cz/auto-rozjede-motor-ktery-se-netoci-dtu-/veda.aspx?c=A060604_111055_ln_veda_hlm,

26.6.2014 13:12

M66i78r10o29s74l26a21v 43S42i30n27d72e84l98a84r 2585427554852

Je dobre, ze si na to nekdo vzpomene....

Ono se tim zabyvalo vice tymu. Pokud Toyota dokazala sestrojit (nechat sestrojit) linearni generator rozumnych vlastnosti, mohlo by to byt pouzitelne...

27.6.2014 1:42

J44i12ř29í 75K28o96c24u14r41e24k 6635704425518

Ano víme o tom, nicméně připomenutí se hodí. Toyota má proti ČVUT velkou výhodu: Rozpočet. Pak je tady ještě trochu rozdíl v konstrukci: Toyota vrací píst stlačeným vzduchem (plynová pružina), kdežto na ČVUT vraceli píst zapálením směsi nad protilehlým pístem.

27.6.2014 21:59

T84o31m33á37š 29B28a48r62á89k 1383852580716

Já nechápu, proč se toyota obtěžuje s nějakým vývojem. Vždyť by se stačilo podívat sem do diskuze a hned by měli tuny lepších řešení.

26.6.2014 12:49

D70a32v73i46d 58P88e65š69e22k 3463121808310

ale tak to preci zacina, udela se nejaky navrh, da se to do diskuse a ze vsech moznych reseni se vybere to nejlepsi... netvrdim, ze zrovna tato diskuse je intelektualni boost, ale ten postup je v zapadnich zemich znamy. 

Japonci by klidne i tady mohli na neco zajimaveho narazit oni maji s podobnymi modely velky problem kvuli sve kulture, kde nadrizeny ma vzdycky pravdu a nikdo si nedovoli mu oponovat nebo dokonce navrhovat neco lepsiho a tim snizovat jeho autoritu. Nam je to jedno, cesi i moravaci kecaji do vseho a paradoxne je to nase deviza

26.6.2014 15:13

L59a22d78a 29N77o59v83a31k 4982763617

spíše kdyby se začali zabývat tím, aby vyhlášená kvalita jejich strojů nebyla pohádkou z dávných časů...:-/

26.6.2014 17:48

R30i23c36h46a80r22d 90O88l68e35o53w80n67i76k 5157800767

dobrý nápad v tom, že pro pohon elektrického generátoru nepotřebujeme točivý stroj, odpadá klikový mechanismus, sníží se oválné opotřebení pístu. Možná bych zkusil dvouválec "boxer bez klikovky", dva spřažené písty, možná by klesly vibrace a odpadla regulace tlaku pro návrat pístu do horní úvrati.

26.6.2014 12:34

R80i72c83h30a56r97d 68O36l83e69o59w36n73i50k 5707540217

nečetl jsem všechny příspěvky, ale teď už vím, že to nebyl asi dobrý nápad a už prý dva písty zkoušeli....

26.6.2014 12:38

V26l44a62d29i88m98í55r 23H21r95u15b40ý 1204521717772

Po desítkách let výzkumu a vývoje elektromobilů se od aut se spalovacím motorem dostáváme k autům se .... spalovacím motorem. Inu pokrok.

26.6.2014 11:54

S17v50a35t91o40p73l24u67k 19S96i52l40n62ý 4942836819368

Kdyby se elektromobily opravdu ty desítky let zkoumaly a vyvíjely tak, jak se zkoumaly a vyvíjely spalovací motory, tak jsou dneska asi jinde. Ale nejde ani tak o elektromobil jako takový, ale spíš o to, jak skladovat a vyrábět tu elektřinu, která je bude pohánět. A tam se poslední dobou pokroky dělají velké a Tesla nebo Toyota ukazují, že se opravdu u spalovacího motoru skončit nemusí ;-)

viz: http://www.hybrid.cz/auto-na-vodik-od-toyoty-podrobnosti-cena

26.6.2014 12:10

J28a57n 91F73r38o17l44í12k 6626950725274

Do vývoje skladování elektrické energie bylo investováno hodně. Počínaje Němci dík ponorkám, dále Japonci v době nadějí vkládaných do palivových článků a nyní opět Němci, kteří řeší skladování velkého množství energie z FVE a větru. A to nemluvím o Američanech a kosmické technologii. Jinak po století výzkumů jsme se dostali k hybridu Toyota Prius_Trabant;-D

26.6.2014 12:43

S86v58a66t10o44p61l80u51k 29S93i19l90n55ý 4242606269218

Pořádně se začalo zkoumat používání baterií v automobilovém průmyslu až po té, co začaly razantně růst ceny fosilních paliv. Kosmické nebo vojenské technologie jsou sice hezké, ale cenově se pohybují v úplně jiných dimenzích, že. A skladování energie z FVE a pod. je také o úplně jiných řešeních, než jaké se můžou použít v autech. Takže ne, opravdu se baterie ani ukládání energie pro použítí v elektormobilech nezkoumaly tak, jako spalovací motory ;-)

26.6.2014 12:49

V33l14a63d91i11m58í59r 57H61r63u32b39ý 1224151237332

Na automobilový průmysl se nevymlouvejte. Výroba a skladování elektrické energie se  z různých důvodů zkoumá a vyvíjí přes 100 let, potřeba uskladnit elektrickou energii nevznikla až teď kvůli elektromobilu. I ty  spalovací motory se začaly významněji rozvíjet až po 2. světové válce (a nejvíc taky až poté, co začaly razantně růst ceny fosilních paliv ;-)), ovšem ve stejné době nastoupila taky masivní elektrifikace domácností a s tím spojený výzkum a vývoj výroby a skladování (elektrické) energie. Takže žádný dramatický rozdíl ve výzkumu a vývoji tady není a nikdy nebyl bez ohledu na to, jak se snažíte tu realitu překroutit.

.

Ještě k těm spalovacím motorům. Když se podívám na spalovací motory v autech z padesátých a osmdesátých let, tak tam žádné dramatické rozdíly nevidím, jen 30 let velmi pozvolné evoluce. Dalších 30 let (1980-2010) už je o něčem úplně jiném, ale to v těch akumulátorech taky.

26.6.2014 13:21

M35a52r13t38i83n 46N73o74v18o49t34n47ý 7103275230565

Do výzkumu skladování elektrické energie (malého i velkého) se vložilo mnohem více peněz než do veškerého vývoje aut za posledních 100 let. Je to totiž jeden ze stěžejních cílů lidstva společně s výzkumem relativně levné, ale hlavně snadno dostupné energie v podobě jaderné fúze. Ta žebříčku utracených peněz ve vědě vévodí.

26.6.2014 13:29

P27a90v38e90l 18O35d84r98a16z51i82l 6974589227170

Zřejmě nevidíte rozdíl mezi stacionárním skladováním a skladováním ve vozidle, že.

26.6.2014 14:01

J88i94ř67í 30K70o56n87d36r85á39t 4885821608

R^;-D

26.6.2014 12:12

M34a21r57t44i50n 74P21e31c75i31n24a 4981673

Nebylo by lepší na tohle použít spíš Stirlingův motor? Narozdíl od spalovacího motoru má jednodušší konstrukci, konstantní otáčky a téměř žádné vibrace. A jako bonus se dá pod ním "topit" v podstatě čímkoli:-)

26.6.2014 11:15

M14a31r42t63i75n 26H95a42v44l51í42k 4950515107393

Takže ještě v autě kamna jako za války se jezdilo na dřevoplyn? Striling má problém s udržením tlaku v systému a taky mizernou účinnost. Proto jeho použítí je spíše jen u nadčenců.

26.6.2014 11:23

M63a52r61t29i51n 33P74e93c92i48n57a 4821103

To už dávno neplatí, jeho vývoj od té doby hodně pokročil.

26.6.2014 11:30

S84v22a72t52o31p13l51u65k 93S32i63l72n85ý 4282886699258

Ale hlavní problém zůstává - musí se něčím topit, aby byl v provozu, a teď nastává otázka čím a jak, aby to bylo prostorově nenáročné a přitom účinné ;-)

26.6.2014 11:45

M47a97r74t81i67n 33P69e94c56i43n39a 4361483

Topit můžete CNG/LPG nebo nouzově třeba i zplynovat benzín/etanol. Tedy všechno to, co se dá běžně natankovat u pumpy. Velikost zařízení předpokládám podobnou jako u klasického spalovacího motoru.

26.6.2014 12:06

S25v27a43t94o57p31l78u88k 74S47i57l72n69ý 4292966559658

Jistě, ale to CNG nebo LPG se musí někde spalovat že a pak tam musí být výměníky tepla a jiné pitominy. Neboli se to celé dost komplikuje a pak takový stirlingův motor bude větší a těžší než klasický spalovací. A účinnost bude plus mínus stejná. 

"Stirlingovy motory však nemohou konkurovat spalovacím motorům při použití v automobilech pro svoji vysokou cenu na jednotku výkonu, malý výkon na jednotku hmotnosti a vysokou cenu materiálu."

viz: http://cs.wikipedia.org/wiki/Stirling%C5%AFv_motor

26.6.2014 12:13

S15v84a34t77o10p58l17u28k 27S88i13l56n73ý 4692226389558

A to nemluvě o tom, že tohle řešení Toyoty je právě ještě menší než klasický spalovák a přitom účinnost má vyšší a stirling by ji určitě nepřekonal.

26.6.2014 12:23

M16a45r39t89i69n 66P89e35c72i60n27a 4181973

Tenhle výzkum dělala NASA před cca 30 lety:

http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19880002196.pdf

Už tenkrát se jim podařilo rozbourat všechny mýty (těžký, málo účinný a drahý stroj). Tenkrát ten Stirling ale použili na přímý pohon kol, na což se Stirling vůbec nehodí.

26.6.2014 12:55

M13a72r48t90i37n 53P12e69c25i68n35a 4761403

Dnes by v tom autě mohly fungovat například 2 tyto 7,5 kW jednotky:

(každá má 830 x 430 mm, hmotnost 103 kg)

http://www.qnergy.com/bonneville-stirling-engine

26.6.2014 14:55

T42o75m41á11š 76Z44e43m23a23n 3615268744455

Stirling je vhodný jako doplněk k nějakému kotli či jinému zdroji odpadního tepla. Toho je ale v elektormobilu poskorovnu - ostatně když chcete někam dojet, nesmíte si v zimě topit.

26.6.2014 12:48

S27v43a52t36o97p89l20u28k 85S40i18l81n42ý 4672366849908

"U Toyoty zkoušeli i konstrukci se spalovacím prostorem na obou stranách, ovšem aktuálně zvolené řešení vzešlo ze simulací jako výhodnější."

Tak klasický lineární spalovací motor se spalovacími komorami na obou stranách je stará záležitost. Jedinou inovaci vidím v tom, že se tam používá ta hydraulická "pružina". 

Ale jinak zajímavý krok od Toyoty vzhledem k tomu, že nedávno prohlašovali, že elektromobilům nevěří, že jdou do vodíku.

26.6.2014 10:00

P76a13v23e39l 34K24r92o71n82i81k73a 7832895201

Někde se tam používá nějaká hydraulická pružina ?????

Píše se tam o plynové.

26.6.2014 10:25

S32v26a91t36o67p27l87u70k 45S66i21l55n45ý 4332296449758

Ano, omlouvám se, plynová.

26.6.2014 10:30

J17i38ř31í 83S22c60h15w91a29c58h 8648254178456

plyn je taky tekutina ;-)

26.6.2014 12:59

V44i95k29t84o64r 50J41o68h67á13n16e67k 4564284788780

Tekutina ano, kapalina nikoliv.

26.6.2014 16:30

D68a52v47i15d 66R54y67c36h20e64t85s43k48ý 9676331540370

Při současné technologii baterií (a zřejmě i pěkně dlouho do budoucna) je elektromobil se spalovacím generátorem jediná rozumná varianta, jak dostat elektřinu do aut. Zbytek je zčásti experiment, zčásti dotační podvod a zčásti egobooster 0,001% bohatých ekologických aktivistů.

26.6.2014 9:33

L30u75d59v25í47k 63G93a44j48d70o27š77í53k 2145863234492

Je ovšem otázka, jak velké výhody přináší drbání se pravou rukou za levým uchem.

Místo toho aby se palivo použilo rovnou k pohonu vozu tak z něj nejdříve udelat elektiku a teprve tu použít? Ok - rekuperace. Co dál? Jednodušší a menší motor?

26.6.2014 11:13

J88a22k76u11b 78Š88a37f92a74n98d63a 7975297981791

Není potřeba převodů (ztráty), motor vždy běží v optimálních podmínkách (účinnost), motor nemusí běžet když popojíždíte, není zde mechanická vazba na kola takže motor můžete umístit kamkoli, Motor může být optimálně zatížen bez ohledu na potřeby řidiče (s normálním autem nejedete stále na plný plyn přesto tam máte výkonný motor).....

26.6.2014 12:58

M60a39r35t51i29n 62P31e87c53i70n27a 4831493

Přesně. Tohle řešení už léta využívají například diesel lokomotivy a nikoho to nepřekvapuje.

26.6.2014 13:07

D57a65v59i98d 30R98y77c20h77e35t50s85k31ý 9326721630390

Budoucnost vidím v lehkém autě s elektrickým pohonem, spalovacím generátorem a malou, levnou baterií na vyrovnání špiček. Větší baterie je neekonomická, ale šla by jako doplňková výbava pro jezdiče do práce.

26.6.2014 13:33

D45a28v70i47d 27R23y78c44h93e85t67s33k33ý 9406601150860

Elektrický motor je plně flexibilní mezi 0-100% výkonu, všechna energie je využita k pohonu. Spalovací generátor za tím účelem vyrobený a vždy operující v optimálních otáčkách má vyšší účinnost než motor normální - zde 42%, opět je vyráběno s maximální účinností. Dobití baterek ze zásuvky nic nebrání, ale nevadí pokud nejsou.

26.6.2014 13:07

Z44b19y49n64ě77k 30Š31a68f81a14r83č64í96k 5407578345234

To je blábol.

26.6.2014 13:29

S34v98a22t12o39p51l80u63k 35S22i19l86n54ý 4942886809448

V čem konkrétně? ;-)

26.6.2014 13:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.