Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vzácné šestnáctiválce. Od počátku automobilismu jich vzniklo jen 5 000

V dnešní době downsizingu, tedy snižování objemu motorů i počtu válců, jsou ohroženým druhem téměř i osmiválce. V automobilové historii se však objevilo i několik zcela bláznivých motorů s dvojnásobným počtem válců. Vzniklo jich však neskutečně málo, za celou automobilovou historii asi jen 5 000 kusů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P66e84t62r 74M66i58c22h88a95l 2370294971802

Při čtení článku jsem si vzpomněl na motor Napier Sabre (H24, 36,6 litru, 2800 koní, v bojovém režimu 3000). Ale to by do auta rozhodně nešlo dát . :-)

0/0
25.6.2014 15:38

A13l92e82x14a48n61d92r 91K95o79s72t21k56a 5889976959776

Ohledně toho Cadillacu. PRvní myšlenka byla, že o pár let později byla válka, tak proč osvědčený (výkonný) motor necpali do tanků.  Ale tam asi opravdu o plynulý chod nešlo, zato o robustnost a spolehlivost.

0/0
25.6.2014 6:31

M13a92r85t93i28n 52V42o92k30o42u93n 9878863343926

je to sice nejmensi uplne dynamicky vyvazeny motor, ale presto je to uz moc velke a slozite

0/0
24.6.2014 15:37

L19u77k60á18š 18O78m56á94č10k88a 5701144881626

Jojo. Známému teď kompletně odešel 2 roky starý motor v New Opel Astra 1.4 T. Najeto 50 tisíc. Autorizovaný servis ho poslal do řiti, že je po záruce.

+1/0
24.6.2014 12:45

J19i68ř24í 92S27c33h35w21a86c84h 8508494218286

a tím chceš naznačit co? Že kdyby si pořídil 16V tak by se mu to stát nemohlo?

+1/−1
24.6.2014 13:20

L28u97k14á18š 54O79m12á78č37k88a 5871984561976

Tím chci naznačit, že jsou to sráče.

+2/0
24.6.2014 16:40

J85i14ř57í 47S52c40h20w72a79c93h 8698114678966

hmm, moc se ti to ale nedaří.... co bys v autě velikosti Astry očekával 4.0/V8, nebo by ses spokojil i s 3.0/V6? Přitom mateřský koncern GM by o taková řešení neměl mít nouzi, že....;-)

0/−1
24.6.2014 16:54

L89u75k67á67š 67O37m75á11č84k61a 5591194601406

Běžný 2.0T motor. Tenhle downsizing jde naprosto mimo mě. Takhle to dopadá, když vyhoněná 1.4 odejde po 50 tisících...

0/0
24.6.2014 17:48

J41i34ř15í 27S76c36h35w81a37c12h 8958804188546

2.0T je stejně vyhonena jako 1.4T a např. při průniku kapaliny do válce jí píst může prasknout úplně stejně.

+1/−1
25.6.2014 8:41

L21u14k87á61š 30O29m41á28č32k83a 5291944871436

Takže tvrdíš, že při stejných provozních podmínkách (dálnice 160, okresky svižná jízda) budou oba motory namáhány zcela stejně?

0/0
25.6.2014 9:52

J78i79ř41í 54S88c51h33w40a71c18h 8488654718866

Ne to opravdu ale opravdu netvrdím. 

Zcela jasně jsem napsal, že píst může prasknout ve dvoulitru a třeba i ve třílitru (příčin, proč se tak může stát je požehnaně)

Je především na řidiči, jak motor zatěžuje a pokud mám motor s 50 kW, tak např. po dálnici nepojedu na plný plyn jen proto, že je tam neomezená rychlost. Pokud to někdo dělá, přivolává si na sebe problémy stejné, jako ten co pojede na plný plyn s motorem co má třikrát větší objem a 150 kW.

Pokud chci po dálnici jezdit hodně a rychle, tak si nepořídím malý slabý motor, ale pokud po dálnici jezdím málo tak nač si proboha připlácet za dvoulitr či dokonce něco většího, co ve městě sežere 10-12 litrů?

+1/0
25.6.2014 10:37

L29u30k82á75š 23O16m96á56č51k79a 5131844851586

Je logické, že při 160 bude 1.4T a 2.0T zcela jinak namáhán. Ty to vidíš asi jinak, ale drtivá většina majitelů 1.4T si myslí, že mají závodní pilu, a podle toho také tak jezdí (180 na dálnici při plném naložení). Je pak jasné, že takový motor je zcela jinak namáhán, přitom těch 100 kW mohl mít motor o daleko vyšším objemu, s menším namáháním dílů. Tak jako tomu bylo dříve.

0/0
25.6.2014 10:52

P14e51t61r 41M24i62c11h38a23l 2730294951292

Pravda. Ale pokud ten motor opravdu odešel jak píšeš, pak byla prvotní závada mezi volantem a sedačkou. Lidi netuší, jak mají s daným autem jezdit a myslí si, že když to má maximální výkon "X" kW, tak ho můžou využívat trvale. Většina z nich na ten omyl draze doplatí. Tím neobhajuji downsizing, sám mám dvoulitrovou naftu s turbem, jen vždycky pokrčím rameny nad tím, jak se lidi k autům dnes chovají. ... Mimochodem, spousta lidí naprosto neumí jezdit s turbomotory, zvlášť těmi naftovými, a pak se nestačí divit.

0/0
25.6.2014 15:21

L79u41k79á22š 64O57m54á97č11k11a 5531804811456

Ten známý s tím jezdil normálně, dálnice 150-160, na silnici lehce svižnější jízda. 100 kW 1.4T...

0/0
25.6.2014 15:27

P32e37t61r 50M14i64c73h36a30l 2550164511182

150 - 160 po dálnici není normálně. Zaprvé překračuje povolenou rychlost, zadruhé s tím motorem jede dlouhodobě v režimu téměř maximálního výkonu. Takže ať se pak nediví. ... A jen tak mimochodem dost záleží i na tom, jak s tím jezdí než se motor zahřeje (ne než stoupne ručička na provozní teplotu, ale než se prohřeje rovnoměrně celý motor i s olejem).

0/−1
25.6.2014 15:34

L84u90k17á19š 56O26m85á26č24k71a 5661484361416

100 kW motor při 150 km/h je v režimu maximálního výkonu? 8-o Povolená rychlost s tím nemá absolutně co společného (viz Německo).

+1/0
25.6.2014 15:45

J60i12ř49í 18S59c41h26w77a10c61h 8328244408556

No na rovině se zrovna o max výkon nejedná ale pokud ta dálnice zrovna půjde do táhlého kopce a auto je naložené tak se na max výkon asi dostane. 

Ale o to nejde. Znovu opakuji pokud se například i při krátkodobějším zatížení vyfoukne těsnění a do válce začne vnikat chladící kapalina, může prasknout píst a je úplně jedno o jak velký či malý motor se jedná, pro většinu řidičů není problém na kratší či delší dobu dostat na takové maximum i dvoulitr. 

Nemluvě o tom, že píst mohl mít vnitřní vadu a porucha by časem nastala i při provozu "na volnoběh" ;-)

0/0
25.6.2014 23:09

L53u21k33á15š 23O48m68á16č92k91a 5951644941286

Bohužel, není to jeden konkrétní kus... Osobně vím už o třech Astrách s 1.4T, které mají motor kolem 80 tisíc km pryč... Stejnou zkušenost mají i lidi z autorizáku. Prý je to běžná závada v dnešní době.

0/0
26.6.2014 16:31

J17a65n 93M12o76h33y23l34a 6792469569191

To je nic neříkající informace. Nevíme co odešlo, proč, jak se k němu choval...

+1/−2
24.6.2014 13:46

L91u16k90á55š 85O41m85á39č72k12a 5471604341876

Prasknutý píst. Běžný provoz, pravidelné kontroly a servis v autorizovaném servisu.

0/0
24.6.2014 16:40

M72i53r18o57s21l94a46v 96Š69i43m66k30o 7475173422285

K té předválečné alfě. Byl to typ Bi-motore. Jeden motor byl vpředu, druhý vzadu a každý měl jiný objem, cca 4 a 6 litrů. Výkon to dávalo přes 600k, takže to byl silnější vůz, než Mercedes i Auto-Union. Nicméně díky vysoké hmotnosti měl bídné jízdní vlastnosti a neuspěl. Auto bylo postaveno na příkaz Mussoliniho, který chtěl porazit německá auta. Pro zajímavost, Mussolini byl skvělý řidič, sedl i do závodního monopostu a jeho časy byly jen o chlup horší, než profesionálních závodníků.

0/0
24.6.2014 9:55

L41u86k58á14š 56B61r25a47n15d64e78j64s 2553155281421

Moderní maloobjemy s turby? Proč ne, jen bych rád podotkl, že když jsem teď jel s kolegou do Německa s jeho Octavií 1.2 TSI, tři lidi + plný kufr, tak při rychlosti 150 km/h se spotřeba dostala na 11l/100km. Můj pětiválec 2.5T, 154kw si ve stejném jízdním režimu vezme o cca litr, litr a půl míň. Prostě tyhle motory jsou super, když je člověk nemusí točit a nemá zatížené auto. Ale zrovna Oktávku si lidi pořizují jako rodinné auto, aby využili její velký kufr. Samozřejmě celkově se já pod 10l moc nedostanu, hlavně díky městskému provozu, takže v průměru jsou tyhle motory skutečně o dost úspornější. Jen do opravdu rodinných aut podle mě fakt nepatří.

+10/−1
24.6.2014 8:02

M76i88r60o68s25l31a34v 60J72o93c45h 3562871643938

A já bych doplnil, že na tento režim jízdy je nejlepší nafta (a to říkám jako fanoušek benzínu). Zkušenost z poslední jízdy v DE 1400km s průměrnou spotřebou 6L dálnice tempomat na 150-160 kmh, 3 lidi+kufr v MB E classe.

Nevěřil jsem tomu dokud jsem to nezažil. Můj benzín půjde asi do předčasného důchodu. Po městě bude sice stále řádit benzín, ale jen v malobjemu.

0/0
24.6.2014 9:28

J77i96ř53í 70S59c12h30w40a20c38h 8708514568266

bohužel problém je v o dost vyšší nákupní ceně a i vyšší ceně servisu u nafty. Počáteční investice a průběžné vyšší náklady na servis se ti začnou vracet až po najetí cca 100.000 km. V případě řešení problémů se špatným palivem ještě mnohem později.

+1/0
24.6.2014 13:27

R80a51d64i24m 34D53r57b55o72h13l19a61v 5961406613257

To možná jo, ale životnost toho vytáčeného pidimotůrku je někde úplně jinde. A o to jde. Ne o žádnou ekologii, úspornost apod.

+2/−1
24.6.2014 9:49

M67i58r49o69s10l67a11v 43Š68i40m55k57o 7495403532785

Životnost nemusí být nižší, pokud by byl vyrobený odpovídající technologií. Kované komponenty a odpovídající materiály. Nicméně takový motor by stál majlant, takže... Proč asi amíci pořád dělají ty jejich V8 small block. Počítají, aby vydržely půl milionu km bez toho, aby se na ně šmátlo. Jenom měnit svíčky, olej a lít palivo. Navíc tam nemají STK :-)

0/−1
24.6.2014 10:04

J76i44ř90í 52S80c42h63w21a45c32h 8348504608966

Ona ta situace není v ani v Americe pro V8 až tak růžová. O tom evidentně svědčí odbytové problémy amerických výrobců a úspěchy japonské konkurence se 4 a 6 válci za posledních cca 20 let....

+1/0
24.6.2014 10:45

M14i88r78o94s69l21a12v 85Š25i23m49k30o 7555933972105

To ano, neznám konkrétní čísla kolik kterých se prodalo. Nicméně oni na to jdou ekonomicky. Ty jejich V8 vyrábějí po milionech a montují to do kde čeho. To neuvěřitelně snižuje nároky na servis. USA nejsou jen města, ale i venkov. A tam pořád jezdí v těch jejich pick-upech a různých letitých vozech. A jaká je to pak výhoda, když se něco pokazí na 20 let a více starém autě a dá se to bez problémů nahradit současnými díly. Tady v Evropě se pořád mění modely, hlavně aby zákazník platil...

+2/0
24.6.2014 11:08

J15i41ř58í 39S84c61h48w18a44c35h 8948384348776

To musel jet opravdu jak "hovado" brzda-plyn, nebo to mohlo být trochu do kopce. No a jestli měl jen tu slabší verzi (63kW),  tak to je 150km/hod pro tento motor méně vhodný režim. Motor je pro tuto rychlost poddimenzován. 

Kolegovi v Octě 1,4 TSI při  140 (tacho) se při klidné jízdě Praha-Brno pohybuje spotřeba okolo 6l/100. Má tedy navíc 7stupňovou dvouspojkkový automat, který tomu asi trochu pomůže.

0/0
24.6.2014 9:58

M42i60r82o70s35l65a77v 54Š70i42m76k90o 7285773122595

1,2 TSI je český, 1,4 TSI německý motor. Možná to bude v tom.

0/0
24.6.2014 10:06

J85i68ř23í 45S26c92h90w31a22c51h 8498694608436

ty jsi na to přišel....;-D

+2/0
24.6.2014 10:18

M26i72r61o47s79l88a47v 84Š68i41m31k60o 7705263622935

Jo, přišel. Ten náš 1,2 byl sice vyvíjen u nás, ale pod dohledem německých techniků, jinak by to dopadlo jak? Němci jsou jinde, to snad akceptuje každý. Bylo to tak od počátků automobilismu a bude...

0/0
24.6.2014 10:29

J42i70ř16í 83S49c35h25w88a60c49h 8688614578826

hmmm ;-), ale skutečný důvod vyšší spotřeby slabšího motoru při 150 km/hod, bude někde úplně jinde. Ten důvod bude hlavně v tom, že 1,2/63kW je už mnohem blíže max. zatížení než 1.4/90kW

0/0
24.6.2014 10:58

R25a18d92i36m 26D14r38b80o97h23l21a10v 5101806233647

Spotřeba je úplně vedlejší. Důležitější je, jak dlouho vydrží něco, co jezdí blízko max. zatížení.

0/0
24.6.2014 11:19

J74i68ř28í 19S78c63h75w93a89c57h 8728854408306

pokud je tématem diskuze spotřeba, tak je spotřeba opravdu to "nejdůležitější". 

Pokud odbočíme k výdrži motoru, tak je ještě důležitější zahrnout oblast používání auta. Pokud je to převážně městský a příměstský provoz je nesmysl si pořízovat 2 litrový a větší motor, pokud bude převažovat jízda po německých dálnicích bez limitu je naopak nesmysl si pořizovat cokoliv menšího. 

Při devadesátce na okreskách bude mít i ta 1.2 výdrž dostatečnou a za ušetřený peníz za benzín, pneu, olej atd. (oproti V8) si po 250 tisíscích klidně mohu koupit druhou novou. ;-)

+2/0
24.6.2014 13:13

M85i36r85o26s23l66a43v 10Š57i64m61k71o 7915713482345

Mně by se líbila škodovka Citygo s tím 1,2 TSI...Dalo by se s ní ve městě i venku.

0/0
25.6.2014 16:31

M43a74r95t27i92n 92K39a73d45l53e27c 4428353557659

Přesně tak, jezdím Octavií 3 1.4 TSI a při 150 km (měřeno navigací, Tachometr ukazuje 160) spotřeba mezi 7 -8 L. Tři dospělí a zavazadla.

+1/0
24.6.2014 13:26

L93u67k91á35š 72O24m64á98č96k87a 5741204631566

Kriste pane, mít v autě takový šicí stroj.

0/0
25.6.2014 9:53

J17a70k14u54b 64M24e96l89í22š37e92k 6966215792686

Myslíte auto s naftovým motorem? ;-)

0/0
25.6.2014 16:17

L49u11k73á12š 98O67m14á10č46k74a 5201774741976

Ne, mikromotor 1.4 TSI.

0/0
25.6.2014 16:51

B39o27h81u74m26i38l 82M22á86c69a 5411672146543

Dobře se to čte, ale

"šestnáctiválce jsou větší, mají vyšší spotřebu a konstrukčně jsou pochopitelně složitější, dražší a více choulostivé z hlediska údržby" než osmiválce.

A kam se hrabe osmiválec na jednoválecRv

0/0
24.6.2014 8:00

J64i41ř75í 12K83o39c57u85r10e17k 6635884125708

Nejjednodušší je dvoutaktní diesel. ;-O

0/0
25.6.2014 18:57

V67i78k54y45r 31B90o82h19u20m31i94l 51S85t36r23a14n70s41k62y 9597448146989

Kdysi jsem viděl na nějaké výstavě v zahraničí klikový hřídel z řadového16ti válce. To není kus železa, to je "socha"! Nádherné dílo a bylo to z motoru ze 40. let 20. století!

+5/0
24.6.2014 7:25

V17i92k45y50r 52B27o74h21u37m35i21l 54S17t24r94a45n22s70k55y 9317538176429

Jen pro připomenutí, již vzducholoď Hundenburg poháněly dieslové 16ti válce od konstruktéra Maybacha.

+1/0
24.6.2014 7:24

L52u30k72á95š 46O32m35á52č35k63a 5791474511856

Hindenburg

0/0
25.6.2014 11:05

J50a40n 90J45e20ž66e25k 3741815167885

Rámeček: "... BMW mělo jen jeden exemplář šestnáctiválce v sedmičce Goldfinger..."

;-)

0/0
24.6.2014 6:43

M74a94r50t87i88n 81C55e98r60v91e29n79y 2303378876128

BMW 007 ;-D

+1/0
24.6.2014 8:33

R82o85m90a37n 76V52o59c71e40t63k85a 9433491276778

Pekny clanek, diky  :-)

+3/0
24.6.2014 6:39

L48u65b17o70m37i83r 64K45u80b34a48t 4907933301600

Jestli se nepletu, tak Veyronu titul nejrychlejšího produkčního vozu sebrali, protože nesplnil podmínky pro udělení titulu. No a i když to teď zkusili znovu, tak nastačil na Hennessey Venom GT...

0/0
24.6.2014 0:11

V69l17a31d64i42s87l89a77v 22N32o45h78e56j34l 7958217588421

je to opacne, podminky nesplnil Venom, aspon podle Wiki

0/0
24.6.2014 1:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.