Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vzácné šestnáctiválce. Od počátku automobilismu jich vzniklo jen 5 000

V dnešní době downsizingu, tedy snižování objemu motorů i počtu válců, jsou ohroženým druhem téměř i osmiválce. V automobilové historii se však objevilo i několik zcela bláznivých motorů s dvojnásobným počtem válců. Vzniklo jich však neskutečně málo, za celou automobilovou historii asi jen 5 000 kusů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P35e70t85r 23M36i67c89h75a38l 2650214221902

Při čtení článku jsem si vzpomněl na motor Napier Sabre (H24, 36,6 litru, 2800 koní, v bojovém režimu 3000). Ale to by do auta rozhodně nešlo dát . :-)

0/0
25.6.2014 15:38

A11l93e16x41a35n77d14r 69K61o96s58t94k87a 5479946109486

Ohledně toho Cadillacu. PRvní myšlenka byla, že o pár let později byla válka, tak proč osvědčený (výkonný) motor necpali do tanků.  Ale tam asi opravdu o plynulý chod nešlo, zato o robustnost a spolehlivost.

0/0
25.6.2014 6:31

M43a38r33t67i81n 13V51o75k87o15u78n 9818523543816

je to sice nejmensi uplne dynamicky vyvazeny motor, ale presto je to uz moc velke a slozite

0/0
24.6.2014 15:37

L15u36k74á93š 30O91m75á31č48k31a 5101334251766

Jojo. Známému teď kompletně odešel 2 roky starý motor v New Opel Astra 1.4 T. Najeto 50 tisíc. Autorizovaný servis ho poslal do řiti, že je po záruce.

+1/0
24.6.2014 12:45

J72i12ř38í 43S65c71h77w61a76c35h 8348384838116

a tím chceš naznačit co? Že kdyby si pořídil 16V tak by se mu to stát nemohlo?

+1/−1
24.6.2014 13:20

L26u64k82á25š 16O50m15á29č88k72a 5731484181416

Tím chci naznačit, že jsou to sráče.

+2/0
24.6.2014 16:40

J90i59ř63í 29S74c63h88w11a19c50h 8258484608436

hmm, moc se ti to ale nedaří.... co bys v autě velikosti Astry očekával 4.0/V8, nebo by ses spokojil i s 3.0/V6? Přitom mateřský koncern GM by o taková řešení neměl mít nouzi, že....;-)

0/−1
24.6.2014 16:54

L57u22k27á93š 66O47m46á46č15k45a 5491104701316

Běžný 2.0T motor. Tenhle downsizing jde naprosto mimo mě. Takhle to dopadá, když vyhoněná 1.4 odejde po 50 tisících...

0/0
24.6.2014 17:48

J96i18ř53í 92S97c39h52w45a44c73h 8738644368616

2.0T je stejně vyhonena jako 1.4T a např. při průniku kapaliny do válce jí píst může prasknout úplně stejně.

+1/−1
25.6.2014 8:41

L74u80k15á64š 34O65m68á55č25k60a 5311244731526

Takže tvrdíš, že při stejných provozních podmínkách (dálnice 160, okresky svižná jízda) budou oba motory namáhány zcela stejně?

0/0
25.6.2014 9:52

J23i27ř23í 38S23c88h40w86a52c17h 8938674448286

Ne to opravdu ale opravdu netvrdím. 

Zcela jasně jsem napsal, že píst může prasknout ve dvoulitru a třeba i ve třílitru (příčin, proč se tak může stát je požehnaně)

Je především na řidiči, jak motor zatěžuje a pokud mám motor s 50 kW, tak např. po dálnici nepojedu na plný plyn jen proto, že je tam neomezená rychlost. Pokud to někdo dělá, přivolává si na sebe problémy stejné, jako ten co pojede na plný plyn s motorem co má třikrát větší objem a 150 kW.

Pokud chci po dálnici jezdit hodně a rychle, tak si nepořídím malý slabý motor, ale pokud po dálnici jezdím málo tak nač si proboha připlácet za dvoulitr či dokonce něco většího, co ve městě sežere 10-12 litrů?

+1/0
25.6.2014 10:37

L68u81k58á92š 73O81m19á53č70k68a 5931154961406

Je logické, že při 160 bude 1.4T a 2.0T zcela jinak namáhán. Ty to vidíš asi jinak, ale drtivá většina majitelů 1.4T si myslí, že mají závodní pilu, a podle toho také tak jezdí (180 na dálnici při plném naložení). Je pak jasné, že takový motor je zcela jinak namáhán, přitom těch 100 kW mohl mít motor o daleko vyšším objemu, s menším namáháním dílů. Tak jako tomu bylo dříve.

0/0
25.6.2014 10:52

P49e97t77r 47M17i38c70h90a60l 2550504961472

Pravda. Ale pokud ten motor opravdu odešel jak píšeš, pak byla prvotní závada mezi volantem a sedačkou. Lidi netuší, jak mají s daným autem jezdit a myslí si, že když to má maximální výkon "X" kW, tak ho můžou využívat trvale. Většina z nich na ten omyl draze doplatí. Tím neobhajuji downsizing, sám mám dvoulitrovou naftu s turbem, jen vždycky pokrčím rameny nad tím, jak se lidi k autům dnes chovají. ... Mimochodem, spousta lidí naprosto neumí jezdit s turbomotory, zvlášť těmi naftovými, a pak se nestačí divit.

0/0
25.6.2014 15:21

L84u50k28á22š 26O70m11á20č95k90a 5491644801786

Ten známý s tím jezdil normálně, dálnice 150-160, na silnici lehce svižnější jízda. 100 kW 1.4T...

0/0
25.6.2014 15:27

P40e18t69r 67M54i94c34h89a21l 2670944891962

150 - 160 po dálnici není normálně. Zaprvé překračuje povolenou rychlost, zadruhé s tím motorem jede dlouhodobě v režimu téměř maximálního výkonu. Takže ať se pak nediví. ... A jen tak mimochodem dost záleží i na tom, jak s tím jezdí než se motor zahřeje (ne než stoupne ručička na provozní teplotu, ale než se prohřeje rovnoměrně celý motor i s olejem).

0/−1
25.6.2014 15:34

L21u40k20á67š 41O27m41á22č15k84a 5271754921796

100 kW motor při 150 km/h je v režimu maximálního výkonu? 8-o Povolená rychlost s tím nemá absolutně co společného (viz Německo).

+1/0
25.6.2014 15:45

J68i48ř87í 80S55c66h72w89a21c30h 8478794398916

No na rovině se zrovna o max výkon nejedná ale pokud ta dálnice zrovna půjde do táhlého kopce a auto je naložené tak se na max výkon asi dostane. 

Ale o to nejde. Znovu opakuji pokud se například i při krátkodobějším zatížení vyfoukne těsnění a do válce začne vnikat chladící kapalina, může prasknout píst a je úplně jedno o jak velký či malý motor se jedná, pro většinu řidičů není problém na kratší či delší dobu dostat na takové maximum i dvoulitr. 

Nemluvě o tom, že píst mohl mít vnitřní vadu a porucha by časem nastala i při provozu "na volnoběh" ;-)

0/0
25.6.2014 23:09

L89u25k37á10š 58O75m21á23č84k60a 5391964491616

Bohužel, není to jeden konkrétní kus... Osobně vím už o třech Astrách s 1.4T, které mají motor kolem 80 tisíc km pryč... Stejnou zkušenost mají i lidi z autorizáku. Prý je to běžná závada v dnešní době.

0/0
26.6.2014 16:31

J98a94n 63M82o37h28y41l19a 6512289179181

To je nic neříkající informace. Nevíme co odešlo, proč, jak se k němu choval...

+1/−2
24.6.2014 13:46

L50u53k66á30š 55O21m79á60č81k23a 5931124471916

Prasknutý píst. Běžný provoz, pravidelné kontroly a servis v autorizovaném servisu.

0/0
24.6.2014 16:40

M30i92r37o73s95l94a37v 74Š50i59m30k51o 7255553642715

K té předválečné alfě. Byl to typ Bi-motore. Jeden motor byl vpředu, druhý vzadu a každý měl jiný objem, cca 4 a 6 litrů. Výkon to dávalo přes 600k, takže to byl silnější vůz, než Mercedes i Auto-Union. Nicméně díky vysoké hmotnosti měl bídné jízdní vlastnosti a neuspěl. Auto bylo postaveno na příkaz Mussoliniho, který chtěl porazit německá auta. Pro zajímavost, Mussolini byl skvělý řidič, sedl i do závodního monopostu a jeho časy byly jen o chlup horší, než profesionálních závodníků.

0/0
24.6.2014 9:55

L82u28k57á39š 67B12r71a41n92d18e51j37s 2813475231501

Moderní maloobjemy s turby? Proč ne, jen bych rád podotkl, že když jsem teď jel s kolegou do Německa s jeho Octavií 1.2 TSI, tři lidi + plný kufr, tak při rychlosti 150 km/h se spotřeba dostala na 11l/100km. Můj pětiválec 2.5T, 154kw si ve stejném jízdním režimu vezme o cca litr, litr a půl míň. Prostě tyhle motory jsou super, když je člověk nemusí točit a nemá zatížené auto. Ale zrovna Oktávku si lidi pořizují jako rodinné auto, aby využili její velký kufr. Samozřejmě celkově se já pod 10l moc nedostanu, hlavně díky městskému provozu, takže v průměru jsou tyhle motory skutečně o dost úspornější. Jen do opravdu rodinných aut podle mě fakt nepatří.

+10/−1
24.6.2014 8:02

M87i34r79o49s87l57a90v 43J21o55c25h 3902791943898

A já bych doplnil, že na tento režim jízdy je nejlepší nafta (a to říkám jako fanoušek benzínu). Zkušenost z poslední jízdy v DE 1400km s průměrnou spotřebou 6L dálnice tempomat na 150-160 kmh, 3 lidi+kufr v MB E classe.

Nevěřil jsem tomu dokud jsem to nezažil. Můj benzín půjde asi do předčasného důchodu. Po městě bude sice stále řádit benzín, ale jen v malobjemu.

0/0
24.6.2014 9:28

J37i44ř35í 58S32c28h29w43a89c35h 8348114648126

bohužel problém je v o dost vyšší nákupní ceně a i vyšší ceně servisu u nafty. Počáteční investice a průběžné vyšší náklady na servis se ti začnou vracet až po najetí cca 100.000 km. V případě řešení problémů se špatným palivem ještě mnohem později.

+1/0
24.6.2014 13:27

R29a33d22i77m 82D38r74b67o39h90l43a39v 5101476343897

To možná jo, ale životnost toho vytáčeného pidimotůrku je někde úplně jinde. A o to jde. Ne o žádnou ekologii, úspornost apod.

+2/−1
24.6.2014 9:49

M26i25r11o38s56l47a53v 12Š86i91m64k16o 7605153962325

Životnost nemusí být nižší, pokud by byl vyrobený odpovídající technologií. Kované komponenty a odpovídající materiály. Nicméně takový motor by stál majlant, takže... Proč asi amíci pořád dělají ty jejich V8 small block. Počítají, aby vydržely půl milionu km bez toho, aby se na ně šmátlo. Jenom měnit svíčky, olej a lít palivo. Navíc tam nemají STK :-)

0/−1
24.6.2014 10:04

J66i41ř56í 53S95c67h67w26a16c97h 8698674288406

Ona ta situace není v ani v Americe pro V8 až tak růžová. O tom evidentně svědčí odbytové problémy amerických výrobců a úspěchy japonské konkurence se 4 a 6 válci za posledních cca 20 let....

+1/0
24.6.2014 10:45

M84i88r43o52s11l43a84v 48Š10i89m76k73o 7335803512825

To ano, neznám konkrétní čísla kolik kterých se prodalo. Nicméně oni na to jdou ekonomicky. Ty jejich V8 vyrábějí po milionech a montují to do kde čeho. To neuvěřitelně snižuje nároky na servis. USA nejsou jen města, ale i venkov. A tam pořád jezdí v těch jejich pick-upech a různých letitých vozech. A jaká je to pak výhoda, když se něco pokazí na 20 let a více starém autě a dá se to bez problémů nahradit současnými díly. Tady v Evropě se pořád mění modely, hlavně aby zákazník platil...

+2/0
24.6.2014 11:08

J12i33ř40í 37S41c76h80w91a43c71h 8298434708396

To musel jet opravdu jak "hovado" brzda-plyn, nebo to mohlo být trochu do kopce. No a jestli měl jen tu slabší verzi (63kW),  tak to je 150km/hod pro tento motor méně vhodný režim. Motor je pro tuto rychlost poddimenzován. 

Kolegovi v Octě 1,4 TSI při  140 (tacho) se při klidné jízdě Praha-Brno pohybuje spotřeba okolo 6l/100. Má tedy navíc 7stupňovou dvouspojkkový automat, který tomu asi trochu pomůže.

0/0
24.6.2014 9:58

M54i41r28o72s34l30a70v 70Š54i30m32k56o 7175523152895

1,2 TSI je český, 1,4 TSI německý motor. Možná to bude v tom.

0/0
24.6.2014 10:06

J92i92ř35í 56S86c64h94w10a56c57h 8658704198986

ty jsi na to přišel....;-D

+2/0
24.6.2014 10:18

M22i29r66o29s47l43a77v 48Š32i19m77k12o 7685663852565

Jo, přišel. Ten náš 1,2 byl sice vyvíjen u nás, ale pod dohledem německých techniků, jinak by to dopadlo jak? Němci jsou jinde, to snad akceptuje každý. Bylo to tak od počátků automobilismu a bude...

0/0
24.6.2014 10:29

J57i45ř35í 29S23c52h77w45a15c97h 8548624778336

hmmm ;-), ale skutečný důvod vyšší spotřeby slabšího motoru při 150 km/hod, bude někde úplně jinde. Ten důvod bude hlavně v tom, že 1,2/63kW je už mnohem blíže max. zatížení než 1.4/90kW

0/0
24.6.2014 10:58

R73a23d15i83m 21D33r43b87o85h85l52a58v 5241866333767

Spotřeba je úplně vedlejší. Důležitější je, jak dlouho vydrží něco, co jezdí blízko max. zatížení.

0/0
24.6.2014 11:19

J86i91ř40í 89S70c19h22w72a73c92h 8158244518116

pokud je tématem diskuze spotřeba, tak je spotřeba opravdu to "nejdůležitější". 

Pokud odbočíme k výdrži motoru, tak je ještě důležitější zahrnout oblast používání auta. Pokud je to převážně městský a příměstský provoz je nesmysl si pořízovat 2 litrový a větší motor, pokud bude převažovat jízda po německých dálnicích bez limitu je naopak nesmysl si pořizovat cokoliv menšího. 

Při devadesátce na okreskách bude mít i ta 1.2 výdrž dostatečnou a za ušetřený peníz za benzín, pneu, olej atd. (oproti V8) si po 250 tisíscích klidně mohu koupit druhou novou. ;-)

+2/0
24.6.2014 13:13

M38i79r92o68s41l53a38v 55Š60i12m44k34o 7115473422375

Mně by se líbila škodovka Citygo s tím 1,2 TSI...Dalo by se s ní ve městě i venku.

0/0
25.6.2014 16:31

M98a28r31t28i73n 77K75a84d91l82e52c 4948703487589

Přesně tak, jezdím Octavií 3 1.4 TSI a při 150 km (měřeno navigací, Tachometr ukazuje 160) spotřeba mezi 7 -8 L. Tři dospělí a zavazadla.

+1/0
24.6.2014 13:26

L50u82k71á44š 51O30m44á92č63k44a 5421634841386

Kriste pane, mít v autě takový šicí stroj.

0/0
25.6.2014 9:53

J67a74k87u70b 36M59e76l24í32š79e19k 6156245922566

Myslíte auto s naftovým motorem? ;-)

0/0
25.6.2014 16:17

L61u54k13á65š 41O95m74á60č63k70a 5921574961866

Ne, mikromotor 1.4 TSI.

0/0
25.6.2014 16:51

B34o20h43u43m31i17l 54M83á30c82a 5761322896153

Dobře se to čte, ale

"šestnáctiválce jsou větší, mají vyšší spotřebu a konstrukčně jsou pochopitelně složitější, dražší a více choulostivé z hlediska údržby" než osmiválce.

A kam se hrabe osmiválec na jednoválecRv

0/0
24.6.2014 8:00

J56i21ř71í 20K38o77c70u86r80e18k 6805724365778

Nejjednodušší je dvoutaktní diesel. ;-O

0/0
25.6.2014 18:57

V22i20k71y88r 83B66o35h91u84m93i80l 59S35t53r10a29n44s58k29y 9517708586239

Kdysi jsem viděl na nějaké výstavě v zahraničí klikový hřídel z řadového16ti válce. To není kus železa, to je "socha"! Nádherné dílo a bylo to z motoru ze 40. let 20. století!

+5/0
24.6.2014 7:25

V81i85k85y57r 56B49o55h61u22m35i81l 56S51t69r66a60n10s31k89y 9857788356439

Jen pro připomenutí, již vzducholoď Hundenburg poháněly dieslové 16ti válce od konstruktéra Maybacha.

+1/0
24.6.2014 7:24

L95u20k61á36š 18O61m37á77č58k69a 5481224741126

Hindenburg

0/0
25.6.2014 11:05

J79a48n 43J38e54ž35e96k 3221285277715

Rámeček: "... BMW mělo jen jeden exemplář šestnáctiválce v sedmičce Goldfinger..."

;-)

0/0
24.6.2014 6:43

M92a87r62t90i69n 37C33e94r16v59e24n59y 2383938356138

BMW 007 ;-D

+1/0
24.6.2014 8:33

R72o53m77a92n 98V27o48c35e28t19k46a 9443961886708

Pekny clanek, diky  :-)

+3/0
24.6.2014 6:39

L22u48b18o89m88i44r 89K95u78b78a83t 4517163721880

Jestli se nepletu, tak Veyronu titul nejrychlejšího produkčního vozu sebrali, protože nesplnil podmínky pro udělení titulu. No a i když to teď zkusili znovu, tak nastačil na Hennessey Venom GT...

0/0
24.6.2014 0:11

V29l77a25d40i71s19l54a73v 93N98o88h44e52j44l 7188237588701

je to opacne, podminky nesplnil Venom, aspon podle Wiki

0/0
24.6.2014 1:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.