Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vzácné šestnáctiválce. Od počátku automobilismu jich vzniklo jen 5 000

V dnešní době downsizingu, tedy snižování objemu motorů i počtu válců, jsou ohroženým druhem téměř i osmiválce. V automobilové historii se však objevilo i několik zcela bláznivých motorů s dvojnásobným počtem válců. Vzniklo jich však neskutečně málo, za celou automobilovou historii asi jen 5 000 kusů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P10e64t98r 75M77i76c96h68a64l 2310974471312

Při čtení článku jsem si vzpomněl na motor Napier Sabre (H24, 36,6 litru, 2800 koní, v bojovém režimu 3000). Ale to by do auta rozhodně nešlo dát . :-)

0/0
25.6.2014 15:38

A50l67e25x85a85n20d73r 70K33o26s89t12k52a 5469766959966

Ohledně toho Cadillacu. PRvní myšlenka byla, že o pár let později byla válka, tak proč osvědčený (výkonný) motor necpali do tanků.  Ale tam asi opravdu o plynulý chod nešlo, zato o robustnost a spolehlivost.

0/0
25.6.2014 6:31

M84a44r95t86i16n 96V20o25k74o52u97n 9758113643416

je to sice nejmensi uplne dynamicky vyvazeny motor, ale presto je to uz moc velke a slozite

0/0
24.6.2014 15:37

L76u62k86á82š 97O79m76á16č90k41a 5761484191726

Jojo. Známému teď kompletně odešel 2 roky starý motor v New Opel Astra 1.4 T. Najeto 50 tisíc. Autorizovaný servis ho poslal do řiti, že je po záruce.

+1/0
24.6.2014 12:45

J35i39ř29í 71S67c46h63w51a44c43h 8708154708206

a tím chceš naznačit co? Že kdyby si pořídil 16V tak by se mu to stát nemohlo?

+1/−1
24.6.2014 13:20

L66u74k93á31š 60O57m35á89č58k92a 5971264171376

Tím chci naznačit, že jsou to sráče.

+2/0
24.6.2014 16:40

J14i54ř39í 58S11c51h48w23a77c14h 8438284768346

hmm, moc se ti to ale nedaří.... co bys v autě velikosti Astry očekával 4.0/V8, nebo by ses spokojil i s 3.0/V6? Přitom mateřský koncern GM by o taková řešení neměl mít nouzi, že....;-)

0/−1
24.6.2014 16:54

L27u53k22á92š 19O65m49á26č47k54a 5861604471456

Běžný 2.0T motor. Tenhle downsizing jde naprosto mimo mě. Takhle to dopadá, když vyhoněná 1.4 odejde po 50 tisících...

0/0
24.6.2014 17:48

J79i36ř73í 50S38c36h46w88a14c22h 8138284708536

2.0T je stejně vyhonena jako 1.4T a např. při průniku kapaliny do válce jí píst může prasknout úplně stejně.

+1/−1
25.6.2014 8:41

L95u89k87á41š 79O10m71á15č80k15a 5171514871876

Takže tvrdíš, že při stejných provozních podmínkách (dálnice 160, okresky svižná jízda) budou oba motory namáhány zcela stejně?

0/0
25.6.2014 9:52

J16i83ř70í 49S13c13h42w51a40c91h 8898504878376

Ne to opravdu ale opravdu netvrdím. 

Zcela jasně jsem napsal, že píst může prasknout ve dvoulitru a třeba i ve třílitru (příčin, proč se tak může stát je požehnaně)

Je především na řidiči, jak motor zatěžuje a pokud mám motor s 50 kW, tak např. po dálnici nepojedu na plný plyn jen proto, že je tam neomezená rychlost. Pokud to někdo dělá, přivolává si na sebe problémy stejné, jako ten co pojede na plný plyn s motorem co má třikrát větší objem a 150 kW.

Pokud chci po dálnici jezdit hodně a rychle, tak si nepořídím malý slabý motor, ale pokud po dálnici jezdím málo tak nač si proboha připlácet za dvoulitr či dokonce něco většího, co ve městě sežere 10-12 litrů?

+1/0
25.6.2014 10:37

L48u10k88á89š 93O94m30á56č65k55a 5791474731736

Je logické, že při 160 bude 1.4T a 2.0T zcela jinak namáhán. Ty to vidíš asi jinak, ale drtivá většina majitelů 1.4T si myslí, že mají závodní pilu, a podle toho také tak jezdí (180 na dálnici při plném naložení). Je pak jasné, že takový motor je zcela jinak namáhán, přitom těch 100 kW mohl mít motor o daleko vyšším objemu, s menším namáháním dílů. Tak jako tomu bylo dříve.

0/0
25.6.2014 10:52

P54e67t43r 86M48i58c81h29a50l 2620244671212

Pravda. Ale pokud ten motor opravdu odešel jak píšeš, pak byla prvotní závada mezi volantem a sedačkou. Lidi netuší, jak mají s daným autem jezdit a myslí si, že když to má maximální výkon "X" kW, tak ho můžou využívat trvale. Většina z nich na ten omyl draze doplatí. Tím neobhajuji downsizing, sám mám dvoulitrovou naftu s turbem, jen vždycky pokrčím rameny nad tím, jak se lidi k autům dnes chovají. ... Mimochodem, spousta lidí naprosto neumí jezdit s turbomotory, zvlášť těmi naftovými, a pak se nestačí divit.

0/0
25.6.2014 15:21

L53u59k94á51š 39O21m43á66č79k25a 5271564911676

Ten známý s tím jezdil normálně, dálnice 150-160, na silnici lehce svižnější jízda. 100 kW 1.4T...

0/0
25.6.2014 15:27

P59e27t25r 68M65i39c67h96a71l 2580124121392

150 - 160 po dálnici není normálně. Zaprvé překračuje povolenou rychlost, zadruhé s tím motorem jede dlouhodobě v režimu téměř maximálního výkonu. Takže ať se pak nediví. ... A jen tak mimochodem dost záleží i na tom, jak s tím jezdí než se motor zahřeje (ne než stoupne ručička na provozní teplotu, ale než se prohřeje rovnoměrně celý motor i s olejem).

0/−1
25.6.2014 15:34

L54u28k58á35š 74O36m83á75č96k69a 5131504351396

100 kW motor při 150 km/h je v režimu maximálního výkonu? 8-o Povolená rychlost s tím nemá absolutně co společného (viz Německo).

+1/0
25.6.2014 15:45

J17i73ř51í 25S39c55h90w32a12c34h 8938584378536

No na rovině se zrovna o max výkon nejedná ale pokud ta dálnice zrovna půjde do táhlého kopce a auto je naložené tak se na max výkon asi dostane. 

Ale o to nejde. Znovu opakuji pokud se například i při krátkodobějším zatížení vyfoukne těsnění a do válce začne vnikat chladící kapalina, může prasknout píst a je úplně jedno o jak velký či malý motor se jedná, pro většinu řidičů není problém na kratší či delší dobu dostat na takové maximum i dvoulitr. 

Nemluvě o tom, že píst mohl mít vnitřní vadu a porucha by časem nastala i při provozu "na volnoběh" ;-)

0/0
25.6.2014 23:09

L56u87k46á48š 36O81m87á47č30k89a 5511304181906

Bohužel, není to jeden konkrétní kus... Osobně vím už o třech Astrách s 1.4T, které mají motor kolem 80 tisíc km pryč... Stejnou zkušenost mají i lidi z autorizáku. Prý je to běžná závada v dnešní době.

0/0
26.6.2014 16:31

J61a56n 22M28o40h98y59l32a 6292429729561

To je nic neříkající informace. Nevíme co odešlo, proč, jak se k němu choval...

+1/−2
24.6.2014 13:46

L48u32k26á34š 41O26m97á39č29k19a 5331634231526

Prasknutý píst. Běžný provoz, pravidelné kontroly a servis v autorizovaném servisu.

0/0
24.6.2014 16:40

M51i69r52o61s73l19a46v 98Š70i54m22k74o 7275373922335

K té předválečné alfě. Byl to typ Bi-motore. Jeden motor byl vpředu, druhý vzadu a každý měl jiný objem, cca 4 a 6 litrů. Výkon to dávalo přes 600k, takže to byl silnější vůz, než Mercedes i Auto-Union. Nicméně díky vysoké hmotnosti měl bídné jízdní vlastnosti a neuspěl. Auto bylo postaveno na příkaz Mussoliniho, který chtěl porazit německá auta. Pro zajímavost, Mussolini byl skvělý řidič, sedl i do závodního monopostu a jeho časy byly jen o chlup horší, než profesionálních závodníků.

0/0
24.6.2014 9:55

L67u13k75á79š 43B65r30a95n57d35e31j77s 2713525331571

Moderní maloobjemy s turby? Proč ne, jen bych rád podotkl, že když jsem teď jel s kolegou do Německa s jeho Octavií 1.2 TSI, tři lidi + plný kufr, tak při rychlosti 150 km/h se spotřeba dostala na 11l/100km. Můj pětiválec 2.5T, 154kw si ve stejném jízdním režimu vezme o cca litr, litr a půl míň. Prostě tyhle motory jsou super, když je člověk nemusí točit a nemá zatížené auto. Ale zrovna Oktávku si lidi pořizují jako rodinné auto, aby využili její velký kufr. Samozřejmě celkově se já pod 10l moc nedostanu, hlavně díky městskému provozu, takže v průměru jsou tyhle motory skutečně o dost úspornější. Jen do opravdu rodinných aut podle mě fakt nepatří.

+10/−1
24.6.2014 8:02

M14i86r57o88s78l66a68v 63J19o48c60h 3712211653978

A já bych doplnil, že na tento režim jízdy je nejlepší nafta (a to říkám jako fanoušek benzínu). Zkušenost z poslední jízdy v DE 1400km s průměrnou spotřebou 6L dálnice tempomat na 150-160 kmh, 3 lidi+kufr v MB E classe.

Nevěřil jsem tomu dokud jsem to nezažil. Můj benzín půjde asi do předčasného důchodu. Po městě bude sice stále řádit benzín, ale jen v malobjemu.

0/0
24.6.2014 9:28

J69i46ř94í 50S29c87h42w18a85c49h 8568144478866

bohužel problém je v o dost vyšší nákupní ceně a i vyšší ceně servisu u nafty. Počáteční investice a průběžné vyšší náklady na servis se ti začnou vracet až po najetí cca 100.000 km. V případě řešení problémů se špatným palivem ještě mnohem později.

+1/0
24.6.2014 13:27

R68a37d27i30m 63D70r40b79o14h54l10a44v 5221706943147

To možná jo, ale životnost toho vytáčeného pidimotůrku je někde úplně jinde. A o to jde. Ne o žádnou ekologii, úspornost apod.

+2/−1
24.6.2014 9:49

M57i84r90o36s60l41a75v 11Š13i69m70k77o 7715493322625

Životnost nemusí být nižší, pokud by byl vyrobený odpovídající technologií. Kované komponenty a odpovídající materiály. Nicméně takový motor by stál majlant, takže... Proč asi amíci pořád dělají ty jejich V8 small block. Počítají, aby vydržely půl milionu km bez toho, aby se na ně šmátlo. Jenom měnit svíčky, olej a lít palivo. Navíc tam nemají STK :-)

0/−1
24.6.2014 10:04

J30i75ř50í 21S43c50h56w94a67c89h 8428494508846

Ona ta situace není v ani v Americe pro V8 až tak růžová. O tom evidentně svědčí odbytové problémy amerických výrobců a úspěchy japonské konkurence se 4 a 6 válci za posledních cca 20 let....

+1/0
24.6.2014 10:45

M75i71r23o80s90l70a22v 20Š35i36m60k26o 7275933982615

To ano, neznám konkrétní čísla kolik kterých se prodalo. Nicméně oni na to jdou ekonomicky. Ty jejich V8 vyrábějí po milionech a montují to do kde čeho. To neuvěřitelně snižuje nároky na servis. USA nejsou jen města, ale i venkov. A tam pořád jezdí v těch jejich pick-upech a různých letitých vozech. A jaká je to pak výhoda, když se něco pokazí na 20 let a více starém autě a dá se to bez problémů nahradit současnými díly. Tady v Evropě se pořád mění modely, hlavně aby zákazník platil...

+2/0
24.6.2014 11:08

J18i63ř32í 47S23c45h30w82a70c16h 8378954688706

To musel jet opravdu jak "hovado" brzda-plyn, nebo to mohlo být trochu do kopce. No a jestli měl jen tu slabší verzi (63kW),  tak to je 150km/hod pro tento motor méně vhodný režim. Motor je pro tuto rychlost poddimenzován. 

Kolegovi v Octě 1,4 TSI při  140 (tacho) se při klidné jízdě Praha-Brno pohybuje spotřeba okolo 6l/100. Má tedy navíc 7stupňovou dvouspojkkový automat, který tomu asi trochu pomůže.

0/0
24.6.2014 9:58

M98i35r60o27s93l98a64v 89Š57i60m49k19o 7495233592265

1,2 TSI je český, 1,4 TSI německý motor. Možná to bude v tom.

0/0
24.6.2014 10:06

J33i62ř94í 16S81c77h27w12a71c39h 8518394208836

ty jsi na to přišel....;-D

+2/0
24.6.2014 10:18

M43i26r51o64s37l34a64v 10Š98i10m96k27o 7165713962135

Jo, přišel. Ten náš 1,2 byl sice vyvíjen u nás, ale pod dohledem německých techniků, jinak by to dopadlo jak? Němci jsou jinde, to snad akceptuje každý. Bylo to tak od počátků automobilismu a bude...

0/0
24.6.2014 10:29

J94i16ř33í 53S82c74h10w62a88c31h 8188574548646

hmmm ;-), ale skutečný důvod vyšší spotřeby slabšího motoru při 150 km/hod, bude někde úplně jinde. Ten důvod bude hlavně v tom, že 1,2/63kW je už mnohem blíže max. zatížení než 1.4/90kW

0/0
24.6.2014 10:58

R57a34d79i72m 26D33r67b84o85h35l60a32v 5621946183637

Spotřeba je úplně vedlejší. Důležitější je, jak dlouho vydrží něco, co jezdí blízko max. zatížení.

0/0
24.6.2014 11:19

J70i55ř14í 68S43c44h16w66a10c68h 8258884758156

pokud je tématem diskuze spotřeba, tak je spotřeba opravdu to "nejdůležitější". 

Pokud odbočíme k výdrži motoru, tak je ještě důležitější zahrnout oblast používání auta. Pokud je to převážně městský a příměstský provoz je nesmysl si pořízovat 2 litrový a větší motor, pokud bude převažovat jízda po německých dálnicích bez limitu je naopak nesmysl si pořizovat cokoliv menšího. 

Při devadesátce na okreskách bude mít i ta 1.2 výdrž dostatečnou a za ušetřený peníz za benzín, pneu, olej atd. (oproti V8) si po 250 tisíscích klidně mohu koupit druhou novou. ;-)

+2/0
24.6.2014 13:13

M26i16r54o44s51l72a47v 42Š54i72m45k20o 7305963912605

Mně by se líbila škodovka Citygo s tím 1,2 TSI...Dalo by se s ní ve městě i venku.

0/0
25.6.2014 16:31

M21a14r53t34i59n 62K52a85d30l23e27c 4228713577189

Přesně tak, jezdím Octavií 3 1.4 TSI a při 150 km (měřeno navigací, Tachometr ukazuje 160) spotřeba mezi 7 -8 L. Tři dospělí a zavazadla.

+1/0
24.6.2014 13:26

L77u18k79á19š 54O76m28á52č45k26a 5371114411336

Kriste pane, mít v autě takový šicí stroj.

0/0
25.6.2014 9:53

J33a23k19u73b 49M56e21l45í50š55e63k 6636685242386

Myslíte auto s naftovým motorem? ;-)

0/0
25.6.2014 16:17

L54u34k69á95š 64O66m11á49č87k47a 5821924601176

Ne, mikromotor 1.4 TSI.

0/0
25.6.2014 16:51

B18o31h61u21m61i96l 98M18á48c32a 5111962426673

Dobře se to čte, ale

"šestnáctiválce jsou větší, mají vyšší spotřebu a konstrukčně jsou pochopitelně složitější, dražší a více choulostivé z hlediska údržby" než osmiválce.

A kam se hrabe osmiválec na jednoválecRv

0/0
24.6.2014 8:00

J34i54ř89í 18K13o24c89u90r67e14k 6755654315728

Nejjednodušší je dvoutaktní diesel. ;-O

0/0
25.6.2014 18:57

V30i36k65y62r 59B37o42h33u12m51i16l 27S39t46r85a47n94s67k34y 9437258426569

Kdysi jsem viděl na nějaké výstavě v zahraničí klikový hřídel z řadového16ti válce. To není kus železa, to je "socha"! Nádherné dílo a bylo to z motoru ze 40. let 20. století!

+5/0
24.6.2014 7:25

V74i88k46y26r 27B63o56h45u95m74i35l 87S21t65r47a46n14s34k10y 9527488116859

Jen pro připomenutí, již vzducholoď Hundenburg poháněly dieslové 16ti válce od konstruktéra Maybacha.

+1/0
24.6.2014 7:24

L83u53k14á29š 19O17m41á86č57k86a 5791904721226

Hindenburg

0/0
25.6.2014 11:05

J21a24n 68J54e16ž20e51k 3141585747805

Rámeček: "... BMW mělo jen jeden exemplář šestnáctiválce v sedmičce Goldfinger..."

;-)

0/0
24.6.2014 6:43

M56a30r30t18i24n 89C17e72r13v61e72n22y 2443468376648

BMW 007 ;-D

+1/0
24.6.2014 8:33

R86o76m10a41n 73V73o33c91e19t41k97a 9423901436798

Pekny clanek, diky  :-)

+3/0
24.6.2014 6:39

L93u39b47o62m85i21r 78K42u96b71a27t 4697603481120

Jestli se nepletu, tak Veyronu titul nejrychlejšího produkčního vozu sebrali, protože nesplnil podmínky pro udělení titulu. No a i když to teď zkusili znovu, tak nastačil na Hennessey Venom GT...

0/0
24.6.2014 0:11

V34l17a78d55i64s36l57a42v 16N81o96h37e97j82l 7918747818681

je to opacne, podminky nesplnil Venom, aspon podle Wiki

0/0
24.6.2014 1:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.