Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Ta zelená pružina je laminátová. V autě funguje líp než ocel

Laik by pomyslel, že zrovna vinutá pružina do auta z ničeho jiného než kovu vyrobit nejde. Audi se ale pochlubilo, že ještě tento rok nahradí v jednom ze svých sériových aut tradiční ocelovou pružinu za kompozitní využívající plast.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P88e39t55r 15H96o86f47m38a35n19n 6539234865800

Od zitrka budou mit vsechny trojkove golfy a Octavie TDI zelene pruziny.

+1/0
7.7.2014 17:05
Foto

P26a16v78e87l 49P38o72d32e60š35v24a 5579197869

Vážená redakce, Plasty a kompozitní materály jsou dvě naprosto rozdílné třídy materiálů. Asi jako beton vs keramika.

+5/0
7.7.2014 15:35

V66á55c71l53a67v 70S73v46o26b67o27d77a 3841759750420

nic proti pokroku, ale zajímala by mě cena. ocelová pružina vyjde na stokoruny a tohle tak o řád víc?

0/0
7.7.2014 14:40

P83e69t58r 71M32i60c53h18a78l 2380424651772

A už dělali dlouhodobé testy? Nebo to otestují na PC a v provozu se pak budou měnit pružiny každých 20 tisíc kilometrů?

+1/0
7.7.2014 1:37

M30i89c49h76a60l 71S79t46r98a54k25a 5171781888217

napadlo mě to samé ...

0/0
7.7.2014 7:51

J69a70n 52M95o56h27y51l54a 6972479639151

Možná by si to chtělo uvědomit, že ten "plast" ze kterého to dělají není ten samý plast, ve kterém si nosíte domu svačinu. Krom toho, všechny nové modely dnes najezdí milion km po celém světě, než se dostane "mezi lidi". Pouště a polární oblasti nevyjímaje.

+1/0
7.7.2014 8:32

P11e63t74r 39M38i17c67h95a76l 2770114341142

Je mi znám rozdíl mezi plastem a kompozitem. Ale já jsem se hlavně ptal na to, jestli už ty dlouhodobé testy dělali.

+1/0
9.7.2014 13:34

V94e95r84o24n43i63k52a 71R42o48t17t84o45v18á 9600775455505

Jen mně napadlo,že do 5 let bude auto na odpis. Jeho životnost bude pak nulová a přestane být bazarovým hitem.

0/−1
6.7.2014 18:37

Z38d95e66n77ě82k 33B25a86l98í21k 3919445902692

Po přečtení sp., životnost, cena?

+1/0
6.7.2014 11:05

M28a91r60t31i66n 39P64o82l20á43k 8689255667530

No například na Renaultu mých rodičů urezl a ulomil se celý jeden závit postupně u předních i zadních pružin. Tak snad ty plastové budou korozi (posypové soli) odolné.

+1/0
6.7.2014 12:23

J98i17n28d40ř36i71c38h 47Š27k23o60p98e55k 4635411780975

proti soli ano, ale plasty obecně moc nemusí zatěžování při mínusových teplotách

+1/−1
6.7.2014 18:43

J56a47r66o52s56l38a21v 16J85a55k84u32b19o66v 8652705935107

nie je plast ako plast... dnes sa rozlicne typy "plastov" pouzivaju skoro vsade... napr kokpit F-22 vyuziva polykarbonatove plasty.. takze odolnost voci nizskym teplotam dnes uz nie je problem..

+3/0
6.7.2014 22:16

J13i73n13d64ř97i88c54h 43Š18k15o39p18e28k 4785641700685

jistě, ale není problém vyrobit plast,který je odolnější než ocel a používá se např. v letectví, kosmonautice. Ale takový materiál na pružiny určitě nebude, protože sice by ušetřili pár kg hmotnosti, ale z hlediska ceny by to draze zaplatili

0/0
7.7.2014 7:06

J29a86n 48M51o78h16y34l50a 6262529249181

Proto použijí něco méně odolného a levnějšího, co stejně vydrží, protože nároky jsou menší.

0/0
7.7.2014 8:33

L55u93d38v60í63k 38G14a94j90d49o76š97í23k 2305163754762

Řekl bych, že zrovna u automobilových pružin jsou nároky docela dost velké. :-)

+1/0
7.7.2014 20:18

T36o16m67á47š 97Z46e82m54a57n 3335678774245

Kdo se někdy staral o laminátovou lod, ví, jaký problém je vzlínání vody po skelných vláknech.

0/−1
6.7.2014 22:37
Foto

I80v45o 39C35h61u20d11o56b64a 9490596751764

ty jo tak to v Prostějově po OP padnou i Železárny?i když tamní výrobky jdou spíš do Turecka co tam dělají za auta nevím8-o

0/−3
6.7.2014 8:14

O78n20d50ř37e58j 10L58o72š89o46t55h 9690572574542

V Turecku vyrábí auta třeba Renault.

+1/0
6.7.2014 9:03

J16a15r14o46s26l76a67v 40D68r87o67b94n74ý 6296708657177

třeba Toyota tam má továrnu na Verso

0/0
6.7.2014 9:23

M71a30r66t72i14n 29P74o67l28á50k 8909985827640

Mj. tam i Hyundai dělá i10 a i20

+1/0
6.7.2014 12:19

J14i62ř55í 50K58o45c23u58r98e21k 6785804495898

Asi záleží kde. Je možné že v Německu, při jejich ceně elektrické energie a výhledové nestabilitě se nevyplatí provozovat indukční pec pro výrobu ocele. A tak se u Audi možná snaží připravit na eventuální výpadek výrobce poté, co mu skončí smlouva a on ukončí výrobu.

0/0
6.7.2014 17:21

J14a83n 52K28ř80í48ž 6965363895818

Chodoba,jste se netrefil,co?8-o;-D

0/0
6.7.2014 22:51

D11a84v38i77d 97K35r75á41l 1849326629428

např. mercedes, ford, toyota

0/0
7.7.2014 9:21

P77e21t29r 93U23r30a55m 1922320793847

a uz to testovali na D1?

+31/0
6.7.2014 8:00

P62a43v96e72l 27F44o66l77t71á72n 4490732164

Váhová úspora obrovská, řádově v tisícinách váhy vozu.

"méně závitů" si představuji o "několik" závitů – dle připojeného obrázku se jedná o půl závitu.

+12/−5
6.7.2014 3:42

J73a44n 47K94r26p37e71c 5646733164602

nedopruzena vaha, do ktere patri i pruzici a tlumici prvky, predstavuje v provozu zatez desetinasobku vahy odpruzene. tudiz v tomto pripade ekvivalent 45 kg. proto se vyrabi kola z lehkych slitin a lehci konstrukci, stejne jako pneumatiky, ramena z kompozitu nebo alespon hliniku...

+32/0
6.7.2014 8:57

K58a62m56i20l 55S37t62r56n89a77d 1328650654892

...tak to pochvala, konecne po dlouhe dobe ctu prispevek od cloveka ktery tomu evidentne rozumi.

+11/0
6.7.2014 10:02

J81a71r36d84a 70S68o62k28o95l 1456418331541

Nelze to také nahradit manším průmněrem kol?

0/0
6.7.2014 15:18

J60i51r11i 20R45o68u48b94a31l 1578338426505

Menší průměr kol zase snižuje jízdní komfort, hůře se vyrovnává s nerovnostmi na silnicích...

+2/−1
6.7.2014 17:23

J51a95n 35K84r15p46e56c 5596823224432

spíše materiál je důležitý, takové válcované OZ jsou skoro 2x lehčí než normální lité kola. je to všechno spíše o penězích.

0/0
6.7.2014 20:16

P69ř66e78m59y39s65l 21Č78u31l81í11k 8150883672860

Pružina je nahoře připevněna k neodpružené části vozu, dole k odpružené. Takže zhruba vydělit dvěma:-).

0/−2
6.7.2014 17:38

R96a27d93e60k 23B12ě51h30a26v66ý 4928215393944

Nerozumim tomu jako vy, ale pokud ma auto 2 tuny, je 4,5 kg opravdu zlomek. Pokud to prepocivate na provoz a desetinasobek, pak je to 45 kg nikoli ze 2 tun, ale z 20 tun (protoze i zbylye 2 tuny auta se toho provozu ucastni), coz je proste znovu jen zlomek...

0/−2
7.7.2014 9:06

J76a93n 77K38r66p49e77c 5886873654652

neodpruzena vaha jsou pneumatiky, kola, napravy (ramena, polosy), tlumice a pruziny, brzdove kotouce (bubny), naboje kol aj. vse co je pred pdpruzenim,  samotna karoserie je za odpruzenim (vinutyma pruzinama, svazkem pruznic, mechy aj.)

+3/0
7.7.2014 10:17

J46o54s20e67f 50B90r45o26ž27k48a 6384642318977

Jsem nevěřící Tomáš. Proto jsem si zvážil rezervu s ocelovým diskem 6,5J x 16" s pneu GY 205/55 x 16 a originální dodané lité kolo na autě téhož rozměru s toutéž pneu. Ta ocelová rezerva je o necelé 1/2 kg lehčí. K mému překvapení.

0/0
7.7.2014 18:51

J41a27n 46K62r92p45e54c 5806823544872

a ted si zvazte kolo OZ superleggera stejneho rozmeru se standartnim litym, dosahnete uspory - podle velikost - klidne i 4 kilogramy na rafku. standartni lite kolo a plechove se nijak zlvast nelisi, to je spise o designu. ty lepsi se bud kovaji nebo valcuje, nektere ocelove zavodni pak svaruji a valcuji. jde zejmena o pouzity material a technologii, kdy pri mensi hmotnosti se dosahne mnohem kvalitnejsiho kola.

0/0
7.7.2014 19:16

O32n75d32ř28e18j 18L39o38š93o76t56h 9410612754742

Takhle se na to nemůžete dívat. Váha se ubírá díky vývoji na všem, takže ve finále se ušetří těch kg několik. Mezigeneračně je to kolikrát 50-100 kg, to už je váha jedné osoby, cca, to není málo.

+8/0
6.7.2014 9:06

J56i93ř22í 56K47o38c55u39r35e31k 6415364945298

Mno potom co auta vnitřní velikosti Golfu 1. generace narostla váhově i o 50% se není čemu divit, že se vylehčuje. Jakpak to tehdy dělali že ten golf měl 890 kg?

+1/0
6.7.2014 17:08

P21e64t71r 64S79v27o24b23o97d19a 9393983367374

no, nebyla tam ta hromada elektroniky, spousta bezpečnostních prvků v karoserii, pevnost celková karoserie, celková velikost auta atd... ale pravdou je, že tak jako tloustou lidi, tloustnou i auta

+3/0
6.7.2014 19:23

J31a83r85o83s86l27a87v 59Z68a36h17r58a75d45n95í95č75e80k 7435190824221

Kovy zrušíme a uděláme vše z plastu.

0/0
6.7.2014 0:28

A84l75e81š 57Z60e43l94i13n26k48a 1124282186

co liqidace ?

0/0
6.7.2014 4:32

M50a45r57e49k 77O40p 9609953450573

A proc to chcete zkapalnovat?

+12/0
6.7.2014 7:43

J31a50r77o26m12í42r 58K64r26á53l 4180989194119

;-D

+1/0
6.7.2014 8:38

J38a65n 54J64e65ž19e67k 3551575367555

Aby to šlo vypít! Co děláš se zbytečným ovocem?

0/0
6.7.2014 10:26

P59e28t41r 65S77v32o26b49o27d60a 8164818264920

Ne zpeněžit.

+1/0
6.7.2014 10:30

J69i67n82d84ř74i10c51h 35Š55k21o21p85e94k 4395351880745

sundáš SPZ, vyjedeš PHM a nacpeš to do prvního žlutýho kontejneru;-D

+5/0
6.7.2014 18:45

V92l51a70s51t23i27m98i48l 30T91e59n91c50e31r 4830380707940

;-DR^

0/0
7.7.2014 13:34

J51i84ř70í 81K36o13c34u71r30e53k 6905364855238

Znáte Trabanta? :D

+3/0
6.7.2014 17:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.