Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autofotka týdne: Ta zelená pružina je laminátová. V autě funguje líp než ocel

Laik by pomyslel, že zrovna vinutá pružina do auta z ničeho jiného než kovu vyrobit nejde. Audi se ale pochlubilo, že ještě tento rok nahradí v jednom ze svých sériových aut tradiční ocelovou pružinu za kompozitní využívající plast.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P87e67t32r 44H70o59f48m30a71n30n 6939954355710

Od zitrka budou mit vsechny trojkove golfy a Octavie TDI zelene pruziny.

+1/0
7.7.2014 17:05
Foto

P48a18v59e27l 77P98o16d52e19š90v82a 5299327549

Vážená redakce, Plasty a kompozitní materály jsou dvě naprosto rozdílné třídy materiálů. Asi jako beton vs keramika.

+5/0
7.7.2014 15:35

V98á60c47l82a29v 50S89v30o97b47o44d51a 3351769840830

nic proti pokroku, ale zajímala by mě cena. ocelová pružina vyjde na stokoruny a tohle tak o řád víc?

0/0
7.7.2014 14:40


P36e21t42r 70M31i64c76h83a14l 2510524611502

A už dělali dlouhodobé testy? Nebo to otestují na PC a v provozu se pak budou měnit pružiny každých 20 tisíc kilometrů?

+1/0
7.7.2014 1:37

M38i38c53h65a91l 21S31t10r34a39k76a 5861781188157

napadlo mě to samé ...

0/0
7.7.2014 7:51

J74a48n 56M51o47h69y49l13a 6332319389431

Možná by si to chtělo uvědomit, že ten "plast" ze kterého to dělají není ten samý plast, ve kterém si nosíte domu svačinu. Krom toho, všechny nové modely dnes najezdí milion km po celém světě, než se dostane "mezi lidi". Pouště a polární oblasti nevyjímaje.

+1/0
7.7.2014 8:32

P63e78t77r 97M38i79c68h18a89l 2850434651622

Je mi znám rozdíl mezi plastem a kompozitem. Ale já jsem se hlavně ptal na to, jestli už ty dlouhodobé testy dělali.

+1/0
9.7.2014 13:34

V64e93r11o23n79i87k34a 30R43o63t76t46o46v54á 9610775585975

Jen mně napadlo,že do 5 let bude auto na odpis. Jeho životnost bude pak nulová a přestane být bazarovým hitem.

0/−1
6.7.2014 18:37

Z95d83e62n23ě84k 84B86a47l32í67k 3479855872232

Po přečtení sp., životnost, cena?

+1/0
6.7.2014 11:05

M96a68r49t89i13n 79P23o41l80á48k 8279225127810

No například na Renaultu mých rodičů urezl a ulomil se celý jeden závit postupně u předních i zadních pružin. Tak snad ty plastové budou korozi (posypové soli) odolné.

+1/0
6.7.2014 12:23

J53i26n49d16ř90i54c47h 60Š21k91o47p28e69k 4525591980815

proti soli ano, ale plasty obecně moc nemusí zatěžování při mínusových teplotách

+1/−1
6.7.2014 18:43

J45a18r84o74s27l75a98v 56J91a39k41u16b62o40v 8972765955737

nie je plast ako plast... dnes sa rozlicne typy "plastov" pouzivaju skoro vsade... napr kokpit F-22 vyuziva polykarbonatove plasty.. takze odolnost voci nizskym teplotam dnes uz nie je problem..

+3/0
6.7.2014 22:16

J62i73n32d86ř42i86c16h 29Š63k63o26p63e78k 4815351730665

jistě, ale není problém vyrobit plast,který je odolnější než ocel a používá se např. v letectví, kosmonautice. Ale takový materiál na pružiny určitě nebude, protože sice by ušetřili pár kg hmotnosti, ale z hlediska ceny by to draze zaplatili

0/0
7.7.2014 7:06

J89a16n 77M97o72h17y43l62a 6182299159381

Proto použijí něco méně odolného a levnějšího, co stejně vydrží, protože nároky jsou menší.

0/0
7.7.2014 8:33

L42u33d17v92í45k 28G25a18j25d19o19š10í60k 2715123344572

Řekl bych, že zrovna u automobilových pružin jsou nároky docela dost velké. :-)

+1/0
7.7.2014 20:18

T17o63m11á16š 30Z66e23m61a72n 3655908604185

Kdo se někdy staral o laminátovou lod, ví, jaký problém je vzlínání vody po skelných vláknech.

0/−1
6.7.2014 22:37
Foto

I73v38o 93C85h10u75d96o74b50a 9250306111784

ty jo tak to v Prostějově po OP padnou i Železárny?i když tamní výrobky jdou spíš do Turecka co tam dělají za auta nevím8-o

0/−3
6.7.2014 8:14

O81n89d76ř54e84j 74L78o51š92o96t69h 9950132904562

V Turecku vyrábí auta třeba Renault.

+1/0
6.7.2014 9:03

J73a76r75o31s70l30a46v 26D55r83o33b72n41ý 6916658487807

třeba Toyota tam má továrnu na Verso

0/0
6.7.2014 9:23

M15a51r84t32i83n 27P80o26l80á65k 8809415347890

Mj. tam i Hyundai dělá i10 a i20

+1/0
6.7.2014 12:19

J95i84ř50í 11K72o49c98u39r58e45k 6725314705608

Asi záleží kde. Je možné že v Německu, při jejich ceně elektrické energie a výhledové nestabilitě se nevyplatí provozovat indukční pec pro výrobu ocele. A tak se u Audi možná snaží připravit na eventuální výpadek výrobce poté, co mu skončí smlouva a on ukončí výrobu.

0/0
6.7.2014 17:21

J64a84n 30K93ř36í87ž 6905903925988

Chodoba,jste se netrefil,co?8-o;-D

0/0
6.7.2014 22:51

D81a75v92i49d 59K61r56á29l 1249436179538

např. mercedes, ford, toyota

0/0
7.7.2014 9:21

P82e46t98r 44U78r26a21m 1232530933487

a uz to testovali na D1?

+31/0
6.7.2014 8:00

P93a79v87e10l 75F34o23l55t67á43n 4580152244

Váhová úspora obrovská, řádově v tisícinách váhy vozu.

"méně závitů" si představuji o "několik" závitů – dle připojeného obrázku se jedná o půl závitu.

+12/−5
6.7.2014 3:42

J81a42n 14K80r87p63e14c 5276863684962

nedopruzena vaha, do ktere patri i pruzici a tlumici prvky, predstavuje v provozu zatez desetinasobku vahy odpruzene. tudiz v tomto pripade ekvivalent 45 kg. proto se vyrabi kola z lehkych slitin a lehci konstrukci, stejne jako pneumatiky, ramena z kompozitu nebo alespon hliniku...

+32/0
6.7.2014 8:57

K12a75m30i79l 88S67t17r10n77a53d 1198240954312

...tak to pochvala, konecne po dlouhe dobe ctu prispevek od cloveka ktery tomu evidentne rozumi.

+11/0
6.7.2014 10:02

J94a66r75d83a 43S60o10k83o44l 1976628941161

Nelze to také nahradit manším průmněrem kol?

0/0
6.7.2014 15:18

J72i27r18i 59R91o96u38b42a52l 1178958286415

Menší průměr kol zase snižuje jízdní komfort, hůře se vyrovnává s nerovnostmi na silnicích...

+2/−1
6.7.2014 17:23

J59a41n 60K21r37p77e14c 5316613714432

spíše materiál je důležitý, takové válcované OZ jsou skoro 2x lehčí než normální lité kola. je to všechno spíše o penězích.

0/0
6.7.2014 20:16

P34ř59e78m27y83s60l 71Č21u71l84í22k 8750293522790

Pružina je nahoře připevněna k neodpružené části vozu, dole k odpružené. Takže zhruba vydělit dvěma:-).

0/−2
6.7.2014 17:38

R49a48d66e39k 68B58ě60h38a48v23ý 4778465863804

Nerozumim tomu jako vy, ale pokud ma auto 2 tuny, je 4,5 kg opravdu zlomek. Pokud to prepocivate na provoz a desetinasobek, pak je to 45 kg nikoli ze 2 tun, ale z 20 tun (protoze i zbylye 2 tuny auta se toho provozu ucastni), coz je proste znovu jen zlomek...

0/−2
7.7.2014 9:06

J76a37n 33K93r58p67e49c 5846503734312

neodpruzena vaha jsou pneumatiky, kola, napravy (ramena, polosy), tlumice a pruziny, brzdove kotouce (bubny), naboje kol aj. vse co je pred pdpruzenim,  samotna karoserie je za odpruzenim (vinutyma pruzinama, svazkem pruznic, mechy aj.)

+3/0
7.7.2014 10:17

J11o92s70e15f 96B10r18o62ž85k19a 6384772188927

Jsem nevěřící Tomáš. Proto jsem si zvážil rezervu s ocelovým diskem 6,5J x 16" s pneu GY 205/55 x 16 a originální dodané lité kolo na autě téhož rozměru s toutéž pneu. Ta ocelová rezerva je o necelé 1/2 kg lehčí. K mému překvapení.

0/0
7.7.2014 18:51

J84a30n 95K52r74p85e78c 5486793594352

a ted si zvazte kolo OZ superleggera stejneho rozmeru se standartnim litym, dosahnete uspory - podle velikost - klidne i 4 kilogramy na rafku. standartni lite kolo a plechove se nijak zlvast nelisi, to je spise o designu. ty lepsi se bud kovaji nebo valcuje, nektere ocelove zavodni pak svaruji a valcuji. jde zejmena o pouzity material a technologii, kdy pri mensi hmotnosti se dosahne mnohem kvalitnejsiho kola.

0/0
7.7.2014 19:16

O15n15d15ř31e53j 93L58o26š73o90t24h 9580852764362

Takhle se na to nemůžete dívat. Váha se ubírá díky vývoji na všem, takže ve finále se ušetří těch kg několik. Mezigeneračně je to kolikrát 50-100 kg, to už je váha jedné osoby, cca, to není málo.

+8/0
6.7.2014 9:06

J10i37ř84í 39K90o66c63u17r32e42k 6895654635918

Mno potom co auta vnitřní velikosti Golfu 1. generace narostla váhově i o 50% se není čemu divit, že se vylehčuje. Jakpak to tehdy dělali že ten golf měl 890 kg?

+1/0
6.7.2014 17:08

P38e53t56r 93S84v32o60b56o56d71a 9683313317684

no, nebyla tam ta hromada elektroniky, spousta bezpečnostních prvků v karoserii, pevnost celková karoserie, celková velikost auta atd... ale pravdou je, že tak jako tloustou lidi, tloustnou i auta

+3/0
6.7.2014 19:23

J69a50r78o98s32l55a90v 30Z26a83h48r77a27d56n56í60č39e82k 7705210774221

Kovy zrušíme a uděláme vše z plastu.

0/0
6.7.2014 0:28

A64l73e81š 74Z44e41l65i16n45k44a 1794922246

co liqidace ?

0/0
6.7.2014 4:32

M45a88r86e89k 60O33p 9279243350443

A proc to chcete zkapalnovat?

+12/0
6.7.2014 7:43

J88a45r60o76m59í86r 83K65r61á78l 4690559564899

;-D

+1/0
6.7.2014 8:38

J10a25n 72J49e64ž48e59k 3311425127305

Aby to šlo vypít! Co děláš se zbytečným ovocem?

0/0
6.7.2014 10:26

P23e15t97r 47S96v80o27b88o96d33a 8264618794260

Ne zpeněžit.

+1/0
6.7.2014 10:30

J95i30n12d81ř23i10c53h 60Š96k31o14p52e62k 4885931830175

sundáš SPZ, vyjedeš PHM a nacpeš to do prvního žlutýho kontejneru;-D

+5/0
6.7.2014 18:45

V51l94a64s63t14i37m83i55l 58T91e83n64c62e39r 4120670407660

;-DR^

0/0
7.7.2014 13:34

J47i85ř16í 86K60o13c56u25r39e69k 6155664745568

Znáte Trabanta? :D

+3/0
6.7.2014 17:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.