Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Ta zelená pružina je laminátová. V autě funguje líp než ocel

Laik by pomyslel, že zrovna vinutá pružina do auta z ničeho jiného než kovu vyrobit nejde. Audi se ale pochlubilo, že ještě tento rok nahradí v jednom ze svých sériových aut tradiční ocelovou pružinu za kompozitní využívající plast.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P61e33t25r 44H69o90f77m86a54n43n 6229504355540

Od zitrka budou mit vsechny trojkove golfy a Octavie TDI zelene pruziny.

+1/0
7.7.2014 17:05
Foto

P67a33v21e41l 63P13o17d24e98š96v98a 5539787339

Vážená redakce, Plasty a kompozitní materály jsou dvě naprosto rozdílné třídy materiálů. Asi jako beton vs keramika.

+5/0
7.7.2014 15:35

V38á49c47l52a32v 17S20v36o62b51o27d16a 3581639710350

nic proti pokroku, ale zajímala by mě cena. ocelová pružina vyjde na stokoruny a tohle tak o řád víc?

0/0
7.7.2014 14:40

P35e30t25r 54M78i36c51h50a55l 2980544191252

A už dělali dlouhodobé testy? Nebo to otestují na PC a v provozu se pak budou měnit pružiny každých 20 tisíc kilometrů?

+1/0
7.7.2014 1:37

M46i69c46h98a62l 25S92t74r96a12k47a 5401401698687

napadlo mě to samé ...

0/0
7.7.2014 7:51

J24a57n 53M52o51h72y71l78a 6382339549121

Možná by si to chtělo uvědomit, že ten "plast" ze kterého to dělají není ten samý plast, ve kterém si nosíte domu svačinu. Krom toho, všechny nové modely dnes najezdí milion km po celém světě, než se dostane "mezi lidi". Pouště a polární oblasti nevyjímaje.

+1/0
7.7.2014 8:32

P96e95t96r 33M62i11c21h25a81l 2790174941482

Je mi znám rozdíl mezi plastem a kompozitem. Ale já jsem se hlavně ptal na to, jestli už ty dlouhodobé testy dělali.

+1/0
9.7.2014 13:34

V78e59r37o27n77i24k47a 65R82o36t97t54o11v66á 9510745905185

Jen mně napadlo,že do 5 let bude auto na odpis. Jeho životnost bude pak nulová a přestane být bazarovým hitem.

0/−1
6.7.2014 18:37

Z74d18e23n94ě77k 10B78a84l38í29k 3549865432492

Po přečtení sp., životnost, cena?

+1/0
6.7.2014 11:05

M57a14r72t23i43n 60P59o19l16á45k 8249695987770

No například na Renaultu mých rodičů urezl a ulomil se celý jeden závit postupně u předních i zadních pružin. Tak snad ty plastové budou korozi (posypové soli) odolné.

+1/0
6.7.2014 12:23

J60i43n68d50ř89i71c41h 85Š34k83o81p36e48k 4915841280215

proti soli ano, ale plasty obecně moc nemusí zatěžování při mínusových teplotách

+1/−1
6.7.2014 18:43

J94a92r57o95s95l93a38v 40J40a57k65u12b76o79v 8182115105337

nie je plast ako plast... dnes sa rozlicne typy "plastov" pouzivaju skoro vsade... napr kokpit F-22 vyuziva polykarbonatove plasty.. takze odolnost voci nizskym teplotam dnes uz nie je problem..

+3/0
6.7.2014 22:16

J94i59n13d95ř70i18c70h 79Š88k41o17p22e67k 4345871340285

jistě, ale není problém vyrobit plast,který je odolnější než ocel a používá se např. v letectví, kosmonautice. Ale takový materiál na pružiny určitě nebude, protože sice by ušetřili pár kg hmotnosti, ale z hlediska ceny by to draze zaplatili

0/0
7.7.2014 7:06

J76a50n 80M64o49h40y19l59a 6232759839561

Proto použijí něco méně odolného a levnějšího, co stejně vydrží, protože nároky jsou menší.

0/0
7.7.2014 8:33

L13u72d35v47í67k 89G67a17j97d31o49š34í25k 2145963334272

Řekl bych, že zrovna u automobilových pružin jsou nároky docela dost velké. :-)

+1/0
7.7.2014 20:18

T89o40m24á52š 61Z40e59m28a68n 3545298934465

Kdo se někdy staral o laminátovou lod, ví, jaký problém je vzlínání vody po skelných vláknech.

0/−1
6.7.2014 22:37
Foto

I56v41o 86C32h85u67d80o74b98a 9440306261294

ty jo tak to v Prostějově po OP padnou i Železárny?i když tamní výrobky jdou spíš do Turecka co tam dělají za auta nevím8-o

0/−3
6.7.2014 8:14

O55n10d55ř48e44j 43L84o42š33o44t69h 9140502424742

V Turecku vyrábí auta třeba Renault.

+1/0
6.7.2014 9:03

J28a98r44o47s23l61a73v 18D47r92o28b39n52ý 6526898957937

třeba Toyota tam má továrnu na Verso

0/0
6.7.2014 9:23

M35a41r84t58i72n 29P19o85l18á14k 8329955277280

Mj. tam i Hyundai dělá i10 a i20

+1/0
6.7.2014 12:19

J44i34ř15í 55K10o98c81u13r67e80k 6915184555268

Asi záleží kde. Je možné že v Německu, při jejich ceně elektrické energie a výhledové nestabilitě se nevyplatí provozovat indukční pec pro výrobu ocele. A tak se u Audi možná snaží připravit na eventuální výpadek výrobce poté, co mu skončí smlouva a on ukončí výrobu.

0/0
6.7.2014 17:21

J14a42n 88K43ř48í75ž 6775193565268

Chodoba,jste se netrefil,co?8-o;-D

0/0
6.7.2014 22:51

D55a78v35i61d 14K56r51á21l 1309736839148

např. mercedes, ford, toyota

0/0
7.7.2014 9:21

P46e95t89r 96U21r32a72m 1142650633737

a uz to testovali na D1?

+31/0
6.7.2014 8:00

P92a81v74e24l 88F57o50l50t34á77n 4880102304

Váhová úspora obrovská, řádově v tisícinách váhy vozu.

"méně závitů" si představuji o "několik" závitů – dle připojeného obrázku se jedná o půl závitu.

+12/−5
6.7.2014 3:42

J72a29n 97K20r39p80e86c 5806413984952

nedopruzena vaha, do ktere patri i pruzici a tlumici prvky, predstavuje v provozu zatez desetinasobku vahy odpruzene. tudiz v tomto pripade ekvivalent 45 kg. proto se vyrabi kola z lehkych slitin a lehci konstrukci, stejne jako pneumatiky, ramena z kompozitu nebo alespon hliniku...

+32/0
6.7.2014 8:57

K92a53m50i63l 54S45t52r59n90a15d 1428790394422

...tak to pochvala, konecne po dlouhe dobe ctu prispevek od cloveka ktery tomu evidentne rozumi.

+11/0
6.7.2014 10:02

J61a63r78d33a 58S36o56k94o68l 1336918331621

Nelze to také nahradit manším průmněrem kol?

0/0
6.7.2014 15:18

J74i84r76i 91R60o81u78b31a44l 1168868946875

Menší průměr kol zase snižuje jízdní komfort, hůře se vyrovnává s nerovnostmi na silnicích...

+2/−1
6.7.2014 17:23

J39a19n 24K39r49p68e77c 5766263174572

spíše materiál je důležitý, takové válcované OZ jsou skoro 2x lehčí než normální lité kola. je to všechno spíše o penězích.

0/0
6.7.2014 20:16

P82ř72e48m96y83s26l 71Č30u82l77í73k 8230223812970

Pružina je nahoře připevněna k neodpružené části vozu, dole k odpružené. Takže zhruba vydělit dvěma:-).

0/−2
6.7.2014 17:38

R60a20d27e57k 91B37ě70h11a27v84ý 4538935523644

Nerozumim tomu jako vy, ale pokud ma auto 2 tuny, je 4,5 kg opravdu zlomek. Pokud to prepocivate na provoz a desetinasobek, pak je to 45 kg nikoli ze 2 tun, ale z 20 tun (protoze i zbylye 2 tuny auta se toho provozu ucastni), coz je proste znovu jen zlomek...

0/−2
7.7.2014 9:06

J83a97n 67K68r44p76e18c 5396333594882

neodpruzena vaha jsou pneumatiky, kola, napravy (ramena, polosy), tlumice a pruziny, brzdove kotouce (bubny), naboje kol aj. vse co je pred pdpruzenim,  samotna karoserie je za odpruzenim (vinutyma pruzinama, svazkem pruznic, mechy aj.)

+3/0
7.7.2014 10:17

J73o14s56e64f 94B11r57o51ž18k66a 6584682258297

Jsem nevěřící Tomáš. Proto jsem si zvážil rezervu s ocelovým diskem 6,5J x 16" s pneu GY 205/55 x 16 a originální dodané lité kolo na autě téhož rozměru s toutéž pneu. Ta ocelová rezerva je o necelé 1/2 kg lehčí. K mému překvapení.

0/0
7.7.2014 18:51

J22a71n 31K21r39p32e29c 5656983784162

a ted si zvazte kolo OZ superleggera stejneho rozmeru se standartnim litym, dosahnete uspory - podle velikost - klidne i 4 kilogramy na rafku. standartni lite kolo a plechove se nijak zlvast nelisi, to je spise o designu. ty lepsi se bud kovaji nebo valcuje, nektere ocelove zavodni pak svaruji a valcuji. jde zejmena o pouzity material a technologii, kdy pri mensi hmotnosti se dosahne mnohem kvalitnejsiho kola.

0/0
7.7.2014 19:16

O54n77d14ř88e30j 86L66o68š76o62t65h 9540612894522

Takhle se na to nemůžete dívat. Váha se ubírá díky vývoji na všem, takže ve finále se ušetří těch kg několik. Mezigeneračně je to kolikrát 50-100 kg, to už je váha jedné osoby, cca, to není málo.

+8/0
6.7.2014 9:06

J45i11ř55í 27K48o97c52u25r64e45k 6185214295658

Mno potom co auta vnitřní velikosti Golfu 1. generace narostla váhově i o 50% se není čemu divit, že se vylehčuje. Jakpak to tehdy dělali že ten golf měl 890 kg?

+1/0
6.7.2014 17:08

P94e18t15r 76S58v50o33b52o61d86a 9793913107474

no, nebyla tam ta hromada elektroniky, spousta bezpečnostních prvků v karoserii, pevnost celková karoserie, celková velikost auta atd... ale pravdou je, že tak jako tloustou lidi, tloustnou i auta

+3/0
6.7.2014 19:23

J65a55r27o68s31l86a86v 28Z19a81h40r17a11d61n48í53č22e74k 7465120804541

Kovy zrušíme a uděláme vše z plastu.

0/0
6.7.2014 0:28

A59l76e13š 49Z28e91l48i68n46k56a 1974152596

co liqidace ?

0/0
6.7.2014 4:32

M18a28r48e89k 41O78p 9769973330463

A proc to chcete zkapalnovat?

+12/0
6.7.2014 7:43

J51a48r70o14m18í73r 15K54r96á66l 4200959494659

;-D

+1/0
6.7.2014 8:38

J81a68n 93J78e50ž44e83k 3181955127395

Aby to šlo vypít! Co děláš se zbytečným ovocem?

0/0
6.7.2014 10:26

P34e73t84r 14S33v13o56b36o40d60a 8104568874400

Ne zpeněžit.

+1/0
6.7.2014 10:30

J93i41n11d10ř47i48c22h 77Š82k17o72p83e97k 4565871610425

sundáš SPZ, vyjedeš PHM a nacpeš to do prvního žlutýho kontejneru;-D

+5/0
6.7.2014 18:45

V51l68a73s82t10i30m49i73l 62T63e68n19c14e80r 4220150477560

;-DR^

0/0
7.7.2014 13:34

J13i81ř18í 58K63o27c55u89r76e41k 6495154985488

Znáte Trabanta? :D

+3/0
6.7.2014 17:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.