Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mercedes ukazuje, jak F1 pomáhá běžným autům. Často je to naopak

Tým Mercedes AMG Petronas letos dominuje ve Formuli 1 i díky skvělému motoru a celkově propracované technice. Představitelé Mercedesu se teď pochlubili, jak spolu tým F1 a inženýři z automobilky spolupracují. Při vývoji zbrusu nového agregátu hodně pomáhali inženýři Mercedesu, tým F1 teď může své nejnovější poznatky pro změnu přenášet do sériové výroby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M55a71r76t54i60n 79V90o95k32o82u50n 9628883303226

skoda ze vsechny tyhle oborvske prostredky nevykladaji automobilky do elektorobilu, tedy predevsim do lepsich baterii. Tesla ukazuje, ze uz nyni je to realizovatelne a prakticke a verim ze kdyby automobilky ty stovky miliard investic pouzili na vylepseni soucasnych baterii, tak uz davno jezdime v dotupnych elektormobilech s dojezdem 800km a vic a neplatime ropnym sejkum a ropnym korporacim

0/−1
25.7.2014 16:04

J11i41ř79í 90S65c90h83w55a44c27h 8498624628306

samozřejmě, že do vývoje baterií se celosvětově vkládá mnohem více peněz, než do F1

+2/0
26.7.2014 0:12

J85i18ř26í 17S81c90h32w26a66c40h 8718494618926

Celkem dobrý článek,  až na tu poslední kapitolu se subjektivními poznámkami. Ty jsou mimo a plné jakýchsi pomýlených dojmů....

+1/0
22.7.2014 12:21


J37i87ř22í 16Š31v86e55c 6973622705166

Bohužel díky ekoteroristům nejen z EU jde vývoj motorů do kopru a vznikají paskvilní hybridy pokud možno s co nejmenším obsahem. F1 jsem měl rád, sledoval ji. Ale teď je to naprosto o ničem, úplně to zničil... ;-(

+3/−1
22.7.2014 11:56

J95i70ř25í 42S37c20h27w38a75c46h 8738344548176

To je nesmysl....prostě nemáš pravdu....

+1/−1
22.7.2014 12:16

M38a88r84e74k 48H28r25u39b90y 6287552141438

Zavodeni ma byt o hledani technickych a fyzickych moznosti, ne o podlezani nesmyslnych reguli ktere s realitou nemaji nic spolecneho :-/Rv

+4/0
22.7.2014 12:19

J40i75ř74í 86S55c55h11w84a30c16h 8828384298546

co to plácáš? Takže F1 coby královna motorsportu by asi měla mít motory bez omezení objemu a jakékoliv jiné techniky, jeden kus by stál třeba miliardu a třeba by už i lítala na Měsíc....;-D

+1/−1
22.7.2014 12:24

Z21d85e56n62ě63k 67W98e91r96n69h33a23r51t 6897665782958

To by alespoň dokázala, že je to "královská" disciplína. Teď je to jen trochu nablýskanější pohár.

+2/0
22.7.2014 12:31

J85i32ř76í 85S62c10h59w27a77c52h 8318184828116

to jako proto, že nevydává řev jako startující raketa?

+1/−1
22.7.2014 12:35
Foto

P45e29t73r 14P52r44o64c91h46á44z48k78a 3142626422134

Ne,to proto,že díky spoustě omezení a nesmyslných nařízení to už s F1 nemá nic společného.To se mohu dívat na Škoda cup s Citigo a vyjde to na stejno.Kdo si pamatuje F1 s dob dávno minulých tak ví o čem je řeč.Omezit obsah ano,omezit váhu ano,omezit spotřebu ano a omezit rozměry.Konec.Zbytek nechat na technicích.Ať to stojí kolik to stojí.F1 není pro firmy,které počítají s každou korunou.Je,nebo spíše to byla královská disciplína kterou FIA dostala tam kde je teď a kde to nestojí za nic

+3/0
22.7.2014 13:58

J21i28ř50í 19S96c16h52w67a58c84h 8968444848246

já si pamatuji F1 z dob minulých a nevím o čem je řeč, třeba ve větě: "To se mohu dívat na Škoda cup s Citigo a vyjde to na stejno...." protože podle mně je naprosto extrémisticky nesmyslná a opravdu nejde o "pochopitelnou nadsázku" ....

A třeba  "nechat techniky dělat ať to stojí co to stojí" povede k omezení konkurence, protože ten co do toho vrazí výrazně více peněz prostě závody ovládne a ostatní postupně "vykrvácí" a odejdou....

0/0
22.7.2014 16:10

Z76d83e23n68ě86k 93W77e85r23n44h41a92r85t 6417475822958

Obávám se, že má. Nemyslím si, že to je tlak ekoteroristů, ale zkrátka je fakt, že FIA nejdříve ořeže pravidla a předpisy tak, že F1 je nuda a pak složitě vymýšlí, jak to zase oživit, nejlépe dalšími nesmyslnými předpisy. Pro diváka to zkrátka není zábava, koukat na x kol nudného kroužení. Za celý závod jsou ke koukání tak první dvě kola, kdy jedou v těsném kontaktu a něco se občas semele, pak možná jeden dva předjížděcí manévry - a to je na Velkou Cenu docela bída.

+2/0
22.7.2014 12:23

J95i84ř73í 41S13c66h72w14a39c75h 8158544678476

Tak to na F1 ale chodí cca 30 posledních let co F1 sleduji Až na výjimky dominoval jeden tým po část sezony a jiní vyhrávali jen pokud měl dominující tým nějaký technický problém, či havaroval. A bude to i nadále, Prostě byly, jsou a budou tam rozdíly v technice, které někoho zvýhodní. Jediné řešení by bylo posadit všechny na úplně stejná auta, ale to by v konečném důsledku bylo omezení úplně to největší....

0/0
22.7.2014 12:34

A29l17e31x67a64n64d44r 75K47o35s34t14k15a 5779136299206

Souboje Schumacher/Hackinen nuda nebývaly. Ale pak přišly moudré hlavy s omezováním výkonu motorů, schopnosti pneumatik přenášet výkon na vozovku atd atd.

+1/0
22.7.2014 14:52

J30i74ř87í 10S59c20h81w72a26c49h 8648564278726

No pokud máš na mysli např. sezonu 98, tak ta byla víceméně vyjímkou potvrzující pravidlo. A dobře (zajímavě) se sešla kombinace aut a pilotů. McLareny (Hakkinen, Coulthard) byly lepší, Ferari (Schumi, Irvine) horší. Takže oba McLareny ovládly naprostou většinu tréninků. Schumi byl však bezkonkurenčně nejlepší jezdec, takže v závodě jim dokázal zatopit, což už třeba neplatilo o Irvineovi.

Kdyby Schumi seděl v McLarenu, tak dvojice Schumi - Coulthard nebo Schumi-Hakkinen získala bez problémů double.

No a pak třeba přišla sezóna 2001 kdy Ferrari "dospělo" Shumi získal téměř dvakrát víc bodů (123) než druhý Coulthard (65) a třikrát více než Mika (37)

A ty tvoje průpovídky, že pak přišlo jakési omezování výkonu, které vedlo k nudě jsou nesmysl. Různá omezení tu byla už dávno předtím, například zákaz turbomotorů předcházející turboéry 1.500 ccm v roce 89  atd.

+1/0
22.7.2014 16:55

V40á54c96l21a85v 63M72á81c28h60a 6299469482174

Za pár let se budou stáje F1 na FIA hádat, že ten druhý použil do své elktroformule F1 čínské baterie a ne ty schválené.

0/0
22.7.2014 14:54

J97i60ř94í 10S19c64h83w79a78c46h 8698954498936

přece se v budoucnosti nebudou hádat o počtu oktanů jakéhosi benzínu, jako se dnes nehádají o počtu koní zapřažených před kočárem. ;-)

0/0
22.7.2014 17:02

M47a24r79e28k 30H61r92u59b18y 6657262651468

Jsem zvedav, kdy budou mit formule povinne start/stop ;-) Ta nova nesmyslna pravidla jenom ukazuji, kam az jsou schopni zajit ekologiste utrzeni ze retezu...:-/

+2/0
22.7.2014 10:21

J47i55ř37í 80S22c71h73w73a64c54h 8638464618876

mohl bys mi uvést nějaké obdobně nesmyslné nepoužitelné pravidlo platné v současné F1,  jako je ten tvůj nesmyslný nepoužitelný přiklad?

0/0
22.7.2014 17:06
Foto

K60a75m59i50l 89Ř24e78h44á14k 4809104265859

A k čemu je v dnešní době dobrá taková F1?

+1/−1
22.7.2014 9:35

Z23b48y52n38ě83k 53K27o46ř33í51n65e57k 9344743309822

K čemu je v dnešní době dobrý takový Řehák?

Tohle lze říct o většině činností, které lidstvo vykonává.

+3/0
22.7.2014 9:56

J68i25n80d68ř73i42c82h 57M25i36t51t67e13r 6511550793953

K vydělávání peněz. Zeptejte se pana Ecclestona.

0/0
22.7.2014 12:52

Š84t60ě34p22á26n 79K92o43p51ř36i33v93a 6926641485588

aby zabavila prosťáčky :-)

0/0
22.7.2014 16:52

J60i44ř65í 29Š57e22j80n64o93h23a 4562123594423

Takový motor, který vydrží 200 hodin provozu (v optimálním případě) , to je  nepochybně sen všech majitelů aut.;-D

Psát o ceně by bylo nekorektní. Jsou to kusovky.

+1/−2
22.7.2014 8:38

J80i95ř84í 61S48c24h94w69a52c44h 8878344318156

motorová pila z marketu vydrží tak 100 hodin provozu a jak jdou na odbyt....;-)

+1/0
22.7.2014 12:38
Foto

J59i62r31i 71J12a19l51u17v89k60a 3478729794697

Už jen čekám na pravidlo, že všechny vozy musí stejně akcelerovat a jezdit stejnou rychlostí. Zákaz předjíždění se mi také zdá logickým krokem.. :-/

+5/0
22.7.2014 8:09

Z28d12e33n89ě83k 19W55e37r19n40h25a34r63t 6897905302408

Je to nuda. Formule jedna by měla mít jen taková pravidla, která by měla smysl. Maximální rozměry vozu, hmotnost a nutnost pohonu koly na povrch vozovky a to by mělo stačit. Ať se konstruktéři ukážou, co umí. Ať kouzlí s motory, ať si tam dávají přídavné ventilátory a třeba šest kol, tak jak to bylo dříve. Tankuj třeba desetkrát, když myslíš, že to bude lepší, to je fuk... Ono by se to stejně ustálilo na nějakém srovnatelném standardu. No a když bude mít někdo geniálního konstruktéra, který o kus předběhne ostatní - tak ať vyhrává.

+18/−1
22.7.2014 7:15

J32a89n 74J15e40ž90e84k 3101495897735

To si to předsavuješ dost jednoduše.

Mimochodem, hmotnost by musela být stanovena jako minimální, OK?

0/0
22.7.2014 7:39

Z16d34e23n75ě43k 35W51e49r21n96h49a22r59t 6317535892558

Ano, čím jednodušeji, tím lépe. Maximální rozměry a minimální hmotnost pochopitelně, když už něco takového vůbec stanovovat.

+1/0
22.7.2014 7:48

V77l55a60s25t68i29m25i81l 14T63e86n21c47e89r 4440280807310

Ano. Tak to bylo v éře 60 a 70 let, kdy Collin Chapman stavěl své revoluční Lotusy a ostatní se nestačili divit. A taky ještě Ken Tyrrel a Gordon Murray.

+1/0
22.7.2014 8:00

P83e27t48r 89U38r48a50m 1192430813777

a taky umiral kazdou sezonu minimalne jeden jezdec. Kdyby byla pravidla aerodynamiky volna, tak by dnes umiral kazdy zavod, protoze rychlost v zatackach by byla takova, ze jakakoli nehoda by se rovnala smrti. Auta by byly tak prisate, ze by to ani clovek v zatacce nevydrzel, pretizeni by bylo vyssi jak ve stihacce.

+2/−3
22.7.2014 8:39

Z31d92e38n57ě46k 15W97e93r39n70h64a38r73t 6177155922778

No a? Každý je svého štěstí strůjce. Pokud by stáj chtěla vyhrát, musela by se maximálně starat, aby vůz dojel do cíle. A pochybuji, že by stáj za takových pekelných podmínek sháněla na každý závod nové piloty. To by zásoby sebevrahů brzo došly a nezbytně by zafungovala zase samoregulace.

+7/−1
22.7.2014 8:46

J10a68n 72M16o86h27y22l73a 6592859429141

Umíralo se kvůli nízké pasivní bezpečnosti vozidel, jezdeckého vybavení i okruhů a traťových maršálů. Dnes je monokok s jezdcem za daných podmínek prakticky nerozbitný, téměř určitě si nezlomí vaz díky HANS systému, kolo jim nezlomí vaz, protože je přivázané, neochrnou při záchraně, protože je mohou vytáhnout za ramena i se sedačkou a neuhoří, protože kombinéza vydrží oheň skoro dvě minuty a maršálové už neběhají po trati v kraťasech, únikové zóny jsou delší, vymýšlí se vhodnější bariéry než staré pneumatiky, na trati se doktor pohybuje v autě co trhá uši i asfalt a lékařské centrum na závodech je slušně vybavená polní nemocnice... Proto se neumírá, ne proto, že všichni mají takřka na chlup stejné motory.

+6/0
22.7.2014 11:23

A10l21e18x67a50n88d33r 83K78o28s54t60k66a 5839226449356

Ostatně, stačí se podívat na to, co se teď stalo Massovi. V nějakých možná 100 km/h jel pořádný kus hlavou dolů, krásně nadskakoval.. A vylezl naštvaný, ale prakticky nezraněný. (Oděrky se nepočítají) Pro pasivní bezpečnost se udělalo ohromně moc.

+2/0
22.7.2014 14:15

J75i83ř47í 82S26c36h33w44a75c26h 8828864298656

ta Massova nehoda v podstatě neznamenala velké nebezpečí, udělal jen kotrmelec, ochranný oblouk nad hlavou splnil svou funkci, do ničeho nenarazil, takže nebyl vůbec žádný důvod, aby se mu něco stalo. 100 km/hod pro F1 je jak pro běžného motoristu asi tak čtyřicítka.

Problémy nastávají při nárazech nad 200 km/hod, kdy ani "nerozbitný" monokok, či ten HANS nemohou ochránit před obrovským přetížením, které trhá vnitřnosti a z mozku udělá beztvarou krvavou hmotu....

Předřečník Uram měl na mysli zcela volné a neregulované aerodynamické přisávání auta, které pokud se neomezuje, umožní projet zatáčkou místo dnešních 200km/hod třeba 300km/hod. Ovšem ten přisávací systém může selhat z mnoha důvodů (třeba drobná nerovnost na vozovce) a pokud se tak stane, tak řidič je ve značném procentu po smrti, nebo těžce zraněn.

0/0
22.7.2014 20:31

P89e50t90r 63U27r64a48m 1642130533257

ano, presne tak. Ale ja uz nemam silu se s mistnimi odborniky na vsechno dohadovat.

0/0
22.7.2014 21:19

J89a53n 60M36o60h38y61l24a 6592659309501

Takové rychlosti zaprvé možné v současné době nejsou, zadruhé to pořád naráží na to samé - zaprvé, pokud to rozhodí každá nerovnost, pak to prostě používat nebudou, neboť by stejně skončili v první zatáčce, pokud to fungovat bude, pak se nebude téměř umírat stejně jako dnes. A zadruhé, i kdyby to uvedli, zase to stáhnou, protože vychovat si 8 jezdců na sezonu jen proto, že 6 jich zemře, to prostě nikdo dělat nebude a nikdo to nedělal ani v těch nebezpečných dobách, nesmyslně taky akorát přeháníte ad absurdum do teorií, které nikdy praxí nebyly.

0/0
23.7.2014 13:24

J95a83n 83M84o33h74y72l49a 6962599629641

Uznávám, v celém světě motorsportu existuje jediná taková výjimka a tou je TT Isle of Man. Nicméně nikde jinde na světě nikdy nic takového neexistovalo.

0/0
23.7.2014 13:26

J19i74ř30í 94S79c86h21w79a92c66h 8368824718186

Hraješ si jen s čísly. Zvednout přítlak všelijakými aktivními prvky o 100 či 200% není nemožné, a tomu odpovídá vysoké zvýšení rychlosti v zatáčce. Ono je jedno jestli to bude nakonec 300 nebo jen 250, podstatné je, že pokud ten přisávací efekt selže, tak auto se na dráze neudrží.  

Samozřejmě, že nikdo nebude používat systém co selže v první zatáčce ale, o systému co přiblíží tým v každém závodě k vítězství a selže (možná) jen jednou za sezónu či dokonce za dvě sezóny tak ten se používat bude. Když to vynásobíme počtem týmů, máme tu tak 5-10 mrtvých, či vážně zraněných za sezónu. A to tak dlouho dokud se systém shora všem nezakáže, protože vzdát se ho znamená nebýt konkurenceschopný....

+1/0
23.7.2014 23:51

T24o86m31á72š 68K10a68p10l93a78n 8423799253893

ta povinná unifikace je na prd. Mají tam dát nějaká omezení typu maximální okamžitá spotřeba, maximální celková spotřeba, maximální emise, maximální rychlost a maximální a minimální hmotnost, plus povinnosti související s bezpečností a nechat je postavit naprosto cokoliv. To by byly konečně závody. Konečně bychom se vrátily ke zrodu tohohle sportu, kde rozhodoval opravdu um automobilek. A mělo by to podstatně větší dopad na vývoj běžných vozů.

+4/0
22.7.2014 3:25

P40e14t28r 40B89a95u26e84r 9180655447729

Já bych vynechal i ty emise. I ty emise jsou dost svazují. Navíc, ta paliva a motory, které se používají ve Formuli 1 jsou špičková a rozhodně není důležité v případě F1 hledět na emise. Npaříklad tatrovky s pochybnou STK a ME jsou mnohem horší a jezdí celý rok. Moc pravidel a požadavků na technické vlastnosti závody jednoduše níčí..

+4/0
22.7.2014 8:12

J57a10n 22M24o59h85y27l34a 6892629949191

Zaprvé, proč šetření v F1? Motorposrt vždycky byl o penězích a Formule 1 byla vždycky královnou tohoto principu. Ani dnes stejně neuspěje nikdo z ekonomicky slabších týmů. Zadruhé, i při šetření prostě není potřeba omezovat technologii na jeden typ. Mohou se třeba inspirovat Le Mans - nelze to sice přenést přímo, nicméně stejný koncept zpracovaný do podoby vhodné pro krátké závody F1 prostě podle mne sestavit lze. Možná i s vynaložením menší námahy než co teď vynakládají a až absurdní omezování všech technických předpisů.

+6/0
22.7.2014 0:40

L80a50d61a 98N70o30v49a88k 4482943917

naše děti ať si jezdí na koni, žejo...:-P

0/−4
22.7.2014 1:27

A75l90e39x78a64n37d95r 55K28o52s64t31k41a 5669106409536

Proč? Vždyť má pravdu, F1 (tedy konkrétně Bernie) vymýšlí desítky divných pravidel, jak udělat závody atraktivnější, jak auta zpomalit, jak.. Nádherným příkladem je třeba omezení okamžité spotřeby.. Proboha proč? Auto má jednotnou velikost nádrže.. Limit 100 litrů na závod. Není sebemenší důvod proč by nemohla jít okamžitá spotřeba klidně na 300l/h.. Stejně by to pilot mohl pustit tak na 2 kola, jinak by na konci závodu musel tlačit. Nemluvě o tom, že ty senzory měřící okamžitou spotřebu jsou mírně řečeno trochu poruchové. A degradace pneumatik.. Dotažená do extrému v minulé generaci, kde se rovnou trhal plášť. Neříkám, divácky to bylo atraktivní, ale mají plná ústa bezpečí jezdců a tady šlo v okamžiku o krk. Podle mě by to chtělo méně pravidel a více závodění. (A preventivně nechat Bernieho vyšetřit na syfilis, to co předvádí se nápadně podobá syfilitické mánii a je holkař, takže by tam ta možnost byla!)

+4/0
22.7.2014 5:01

Z85d93e49n37ě10k 16W13e66r13n45h12a32r10t 6677895612188

Přesně tak, co nejjednodušší pravidla, ať se výrobci snaží. Je v jejich vlastním zájmu, aby formule byly úsporné a všechno vydrželo, ušetří si zastávku v boxech. A nebo ať si sami spočítají, jestli se jim vyplatí vyšší rychlost za cenu vyšší spotřeby a víc zastávek, to je už jejich boj. Není žádný důvod, jim do toho kecat.

+1/0
22.7.2014 7:20

P46e33t29r 16U62r95a93m 1162750663267

je videt, ze o motorsportu toho moc nevite. Pravidla vymysli FIA, Bernie byl naopak proti novym motorum. Bernie rozhoduje, na jakych okruzich se jezdi.

0/0
22.7.2014 8:36

V28á30c41l69a89v 94M12á53c54h63a 6749849352214

Proč, protože Bernímu si stěžovali druhořadé stáje, že odejdou protože hrají pouze tzv. stafáž..Tak FIA začala vymýšlet jak lepší tým zabrzdit a popostrčit ty ze zadních řad.Pokud FIA by na toto nepřistoupila, tak na okruhu vidíme tak 4 stáje a to by Bernýho neuživilo ;-D

0/0
22.7.2014 14:52

J61a91n 93M32o28h83y73l69a 6332309769211

Oni tam ale ty druhé housle stejně hrají a vždycky hrály.

0/0
22.7.2014 19:59

J46i33ř97í 55S30c33h49w86a48c82h 8138414428156

Ale vo tom to přece je. Hráčů na druhé housle za 100 milionů se najde asi více než za 500 milionů (čísla ber jako příklad).

Pokud náklady nekontrolovatelně porostou tak konkurence na druhých houslích (která ale doufá, že se jednou dostane výše) bude jen ubývat nikoliv naopak ;-)

0/0
22.7.2014 20:36

L64u46k16a53s 70N47o92v94a10k 4139109833578

Ty fotky motoru patri civilnim vozum??

Ja jen, ze vidim 4valce( teoreticky osm) a v F1 jsou sestivalce...

0/0
22.7.2014 0:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.