Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mercedes ukazuje, jak F1 pomáhá běžným autům. Často je to naopak

Tým Mercedes AMG Petronas letos dominuje ve Formuli 1 i díky skvělému motoru a celkově propracované technice. Představitelé Mercedesu se teď pochlubili, jak spolu tým F1 a inženýři z automobilky spolupracují. Při vývoji zbrusu nového agregátu hodně pomáhali inženýři Mercedesu, tým F1 teď může své nejnovější poznatky pro změnu přenášet do sériové výroby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M23a87r61t81i25n 22V62o27k40o74u25n 9888543273626

skoda ze vsechny tyhle oborvske prostredky nevykladaji automobilky do elektorobilu, tedy predevsim do lepsich baterii. Tesla ukazuje, ze uz nyni je to realizovatelne a prakticke a verim ze kdyby automobilky ty stovky miliard investic pouzili na vylepseni soucasnych baterii, tak uz davno jezdime v dotupnych elektormobilech s dojezdem 800km a vic a neplatime ropnym sejkum a ropnym korporacim

0/−1
25.7.2014 16:04

J21i31ř12í 23S43c26h52w29a57c18h 8218624628886

samozřejmě, že do vývoje baterií se celosvětově vkládá mnohem více peněz, než do F1

+2/0
26.7.2014 0:12

J90i53ř94í 64S31c23h74w18a74c34h 8868654328236

Celkem dobrý článek,  až na tu poslední kapitolu se subjektivními poznámkami. Ty jsou mimo a plné jakýchsi pomýlených dojmů....

+1/0
22.7.2014 12:21

J69i98ř40í 38Š24v31e15c 6753832705676

Bohužel díky ekoteroristům nejen z EU jde vývoj motorů do kopru a vznikají paskvilní hybridy pokud možno s co nejmenším obsahem. F1 jsem měl rád, sledoval ji. Ale teď je to naprosto o ničem, úplně to zničil... ;-(

+3/−1
22.7.2014 11:56

J76i69ř68í 13S73c13h58w10a38c49h 8308294348336

To je nesmysl....prostě nemáš pravdu....

+1/−1
22.7.2014 12:16

M13a86r12e56k 77H35r76u93b39y 6587572761828

Zavodeni ma byt o hledani technickych a fyzickych moznosti, ne o podlezani nesmyslnych reguli ktere s realitou nemaji nic spolecneho :-/Rv

+4/0
22.7.2014 12:19

J47i40ř83í 25S68c34h96w53a53c16h 8148114308376

co to plácáš? Takže F1 coby královna motorsportu by asi měla mít motory bez omezení objemu a jakékoliv jiné techniky, jeden kus by stál třeba miliardu a třeba by už i lítala na Měsíc....;-D

+1/−1
22.7.2014 12:24

Z65d93e73n48ě79k 16W14e20r43n12h28a16r44t 6907815402198

To by alespoň dokázala, že je to "královská" disciplína. Teď je to jen trochu nablýskanější pohár.

+2/0
22.7.2014 12:31

J95i30ř21í 69S53c33h60w94a37c78h 8598804968556

to jako proto, že nevydává řev jako startující raketa?

+1/−1
22.7.2014 12:35
Foto

P56e97t21r 10P64r20o77c70h77á36z95k80a 3952626892164

Ne,to proto,že díky spoustě omezení a nesmyslných nařízení to už s F1 nemá nic společného.To se mohu dívat na Škoda cup s Citigo a vyjde to na stejno.Kdo si pamatuje F1 s dob dávno minulých tak ví o čem je řeč.Omezit obsah ano,omezit váhu ano,omezit spotřebu ano a omezit rozměry.Konec.Zbytek nechat na technicích.Ať to stojí kolik to stojí.F1 není pro firmy,které počítají s každou korunou.Je,nebo spíše to byla královská disciplína kterou FIA dostala tam kde je teď a kde to nestojí za nic

+3/0
22.7.2014 13:58

J70i23ř95í 58S14c10h26w94a49c49h 8868834788356

já si pamatuji F1 z dob minulých a nevím o čem je řeč, třeba ve větě: "To se mohu dívat na Škoda cup s Citigo a vyjde to na stejno...." protože podle mně je naprosto extrémisticky nesmyslná a opravdu nejde o "pochopitelnou nadsázku" ....

A třeba  "nechat techniky dělat ať to stojí co to stojí" povede k omezení konkurence, protože ten co do toho vrazí výrazně více peněz prostě závody ovládne a ostatní postupně "vykrvácí" a odejdou....

0/0
22.7.2014 16:10

Z60d62e14n72ě59k 46W78e81r74n98h77a34r52t 6837725722378

Obávám se, že má. Nemyslím si, že to je tlak ekoteroristů, ale zkrátka je fakt, že FIA nejdříve ořeže pravidla a předpisy tak, že F1 je nuda a pak složitě vymýšlí, jak to zase oživit, nejlépe dalšími nesmyslnými předpisy. Pro diváka to zkrátka není zábava, koukat na x kol nudného kroužení. Za celý závod jsou ke koukání tak první dvě kola, kdy jedou v těsném kontaktu a něco se občas semele, pak možná jeden dva předjížděcí manévry - a to je na Velkou Cenu docela bída.

+2/0
22.7.2014 12:23

J97i15ř31í 17S45c83h48w50a55c80h 8258594258326

Tak to na F1 ale chodí cca 30 posledních let co F1 sleduji Až na výjimky dominoval jeden tým po část sezony a jiní vyhrávali jen pokud měl dominující tým nějaký technický problém, či havaroval. A bude to i nadále, Prostě byly, jsou a budou tam rozdíly v technice, které někoho zvýhodní. Jediné řešení by bylo posadit všechny na úplně stejná auta, ale to by v konečném důsledku bylo omezení úplně to největší....

0/0
22.7.2014 12:34

A92l91e51x75a43n75d32r 12K53o36s87t48k96a 5799786569426

Souboje Schumacher/Hackinen nuda nebývaly. Ale pak přišly moudré hlavy s omezováním výkonu motorů, schopnosti pneumatik přenášet výkon na vozovku atd atd.

+1/0
22.7.2014 14:52

J32i76ř22í 88S78c56h27w24a77c65h 8318134648626

No pokud máš na mysli např. sezonu 98, tak ta byla víceméně vyjímkou potvrzující pravidlo. A dobře (zajímavě) se sešla kombinace aut a pilotů. McLareny (Hakkinen, Coulthard) byly lepší, Ferari (Schumi, Irvine) horší. Takže oba McLareny ovládly naprostou většinu tréninků. Schumi byl však bezkonkurenčně nejlepší jezdec, takže v závodě jim dokázal zatopit, což už třeba neplatilo o Irvineovi.

Kdyby Schumi seděl v McLarenu, tak dvojice Schumi - Coulthard nebo Schumi-Hakkinen získala bez problémů double.

No a pak třeba přišla sezóna 2001 kdy Ferrari "dospělo" Shumi získal téměř dvakrát víc bodů (123) než druhý Coulthard (65) a třikrát více než Mika (37)

A ty tvoje průpovídky, že pak přišlo jakési omezování výkonu, které vedlo k nudě jsou nesmysl. Různá omezení tu byla už dávno předtím, například zákaz turbomotorů předcházející turboéry 1.500 ccm v roce 89  atd.

+1/0
22.7.2014 16:55

V32á58c75l83a42v 10M17á39c95h14a 6949609932294

Za pár let se budou stáje F1 na FIA hádat, že ten druhý použil do své elktroformule F1 čínské baterie a ne ty schválené.

0/0
22.7.2014 14:54

J96i86ř68í 71S98c47h92w82a13c43h 8238444348606

přece se v budoucnosti nebudou hádat o počtu oktanů jakéhosi benzínu, jako se dnes nehádají o počtu koní zapřažených před kočárem. ;-)

0/0
22.7.2014 17:02

M64a20r11e98k 87H73r65u88b31y 6957462551348

Jsem zvedav, kdy budou mit formule povinne start/stop ;-) Ta nova nesmyslna pravidla jenom ukazuji, kam az jsou schopni zajit ekologiste utrzeni ze retezu...:-/

+2/0
22.7.2014 10:21

J91i79ř17í 92S27c62h97w26a89c96h 8598144278686

mohl bys mi uvést nějaké obdobně nesmyslné nepoužitelné pravidlo platné v současné F1,  jako je ten tvůj nesmyslný nepoužitelný přiklad?

0/0
22.7.2014 17:06
Foto

K48a55m41i69l 96Ř74e56h73á85k 4139954725309

A k čemu je v dnešní době dobrá taková F1?

+1/−1
22.7.2014 9:35

Z62b18y65n71ě34k 52K22o10ř13í94n50e95k 9814363439732

K čemu je v dnešní době dobrý takový Řehák?

Tohle lze říct o většině činností, které lidstvo vykonává.

+3/0
22.7.2014 9:56

J23i50n94d70ř14i26c43h 88M35i48t79t77e28r 6921140953543

K vydělávání peněz. Zeptejte se pana Ecclestona.

0/0
22.7.2014 12:52

Š42t44ě18p34á34n 34K60o14p68ř45i60v90a 6736251485228

aby zabavila prosťáčky :-)

0/0
22.7.2014 16:52

J98i71ř61í 11Š12e25j45n74o75h46a 4842713444813

Takový motor, který vydrží 200 hodin provozu (v optimálním případě) , to je  nepochybně sen všech majitelů aut.;-D

Psát o ceně by bylo nekorektní. Jsou to kusovky.

+1/−2
22.7.2014 8:38

J19i89ř53í 50S48c91h35w49a88c26h 8438654458806

motorová pila z marketu vydrží tak 100 hodin provozu a jak jdou na odbyt....;-)

+1/0
22.7.2014 12:38
Foto

J97i60r33i 41J64a28l31u52v94k52a 3268979434577

Už jen čekám na pravidlo, že všechny vozy musí stejně akcelerovat a jezdit stejnou rychlostí. Zákaz předjíždění se mi také zdá logickým krokem.. :-/

+5/0
22.7.2014 8:09

Z86d48e87n69ě85k 35W69e46r33n75h56a86r59t 6827445662458

Je to nuda. Formule jedna by měla mít jen taková pravidla, která by měla smysl. Maximální rozměry vozu, hmotnost a nutnost pohonu koly na povrch vozovky a to by mělo stačit. Ať se konstruktéři ukážou, co umí. Ať kouzlí s motory, ať si tam dávají přídavné ventilátory a třeba šest kol, tak jak to bylo dříve. Tankuj třeba desetkrát, když myslíš, že to bude lepší, to je fuk... Ono by se to stejně ustálilo na nějakém srovnatelném standardu. No a když bude mít někdo geniálního konstruktéra, který o kus předběhne ostatní - tak ať vyhrává.

+18/−1
22.7.2014 7:15

J79a64n 91J77e85ž61e39k 3781635877465

To si to předsavuješ dost jednoduše.

Mimochodem, hmotnost by musela být stanovena jako minimální, OK?

0/0
22.7.2014 7:39

Z58d97e32n92ě91k 90W12e76r54n95h58a54r22t 6617375562848

Ano, čím jednodušeji, tím lépe. Maximální rozměry a minimální hmotnost pochopitelně, když už něco takového vůbec stanovovat.

+1/0
22.7.2014 7:48

V77l67a47s18t37i17m45i42l 50T79e11n85c57e89r 4320470327860

Ano. Tak to bylo v éře 60 a 70 let, kdy Collin Chapman stavěl své revoluční Lotusy a ostatní se nestačili divit. A taky ještě Ken Tyrrel a Gordon Murray.

+1/0
22.7.2014 8:00

P53e62t94r 67U80r66a22m 1482300203787

a taky umiral kazdou sezonu minimalne jeden jezdec. Kdyby byla pravidla aerodynamiky volna, tak by dnes umiral kazdy zavod, protoze rychlost v zatackach by byla takova, ze jakakoli nehoda by se rovnala smrti. Auta by byly tak prisate, ze by to ani clovek v zatacce nevydrzel, pretizeni by bylo vyssi jak ve stihacce.

+2/−3
22.7.2014 8:39

Z25d57e14n54ě10k 94W49e38r31n89h85a59r50t 6217115892958

No a? Každý je svého štěstí strůjce. Pokud by stáj chtěla vyhrát, musela by se maximálně starat, aby vůz dojel do cíle. A pochybuji, že by stáj za takových pekelných podmínek sháněla na každý závod nové piloty. To by zásoby sebevrahů brzo došly a nezbytně by zafungovala zase samoregulace.

+7/−1
22.7.2014 8:46

J16a36n 17M88o73h12y13l32a 6822989669501

Umíralo se kvůli nízké pasivní bezpečnosti vozidel, jezdeckého vybavení i okruhů a traťových maršálů. Dnes je monokok s jezdcem za daných podmínek prakticky nerozbitný, téměř určitě si nezlomí vaz díky HANS systému, kolo jim nezlomí vaz, protože je přivázané, neochrnou při záchraně, protože je mohou vytáhnout za ramena i se sedačkou a neuhoří, protože kombinéza vydrží oheň skoro dvě minuty a maršálové už neběhají po trati v kraťasech, únikové zóny jsou delší, vymýšlí se vhodnější bariéry než staré pneumatiky, na trati se doktor pohybuje v autě co trhá uši i asfalt a lékařské centrum na závodech je slušně vybavená polní nemocnice... Proto se neumírá, ne proto, že všichni mají takřka na chlup stejné motory.

+6/0
22.7.2014 11:23

A24l67e25x32a70n63d52r 81K13o89s37t96k92a 5659446669126

Ostatně, stačí se podívat na to, co se teď stalo Massovi. V nějakých možná 100 km/h jel pořádný kus hlavou dolů, krásně nadskakoval.. A vylezl naštvaný, ale prakticky nezraněný. (Oděrky se nepočítají) Pro pasivní bezpečnost se udělalo ohromně moc.

+2/0
22.7.2014 14:15

J53i56ř78í 76S25c42h93w12a88c51h 8558114328266

ta Massova nehoda v podstatě neznamenala velké nebezpečí, udělal jen kotrmelec, ochranný oblouk nad hlavou splnil svou funkci, do ničeho nenarazil, takže nebyl vůbec žádný důvod, aby se mu něco stalo. 100 km/hod pro F1 je jak pro běžného motoristu asi tak čtyřicítka.

Problémy nastávají při nárazech nad 200 km/hod, kdy ani "nerozbitný" monokok, či ten HANS nemohou ochránit před obrovským přetížením, které trhá vnitřnosti a z mozku udělá beztvarou krvavou hmotu....

Předřečník Uram měl na mysli zcela volné a neregulované aerodynamické přisávání auta, které pokud se neomezuje, umožní projet zatáčkou místo dnešních 200km/hod třeba 300km/hod. Ovšem ten přisávací systém může selhat z mnoha důvodů (třeba drobná nerovnost na vozovce) a pokud se tak stane, tak řidič je ve značném procentu po smrti, nebo těžce zraněn.

0/0
22.7.2014 20:31

P94e82t87r 16U32r70a36m 1782560583187

ano, presne tak. Ale ja uz nemam silu se s mistnimi odborniky na vsechno dohadovat.

0/0
22.7.2014 21:19

J92a26n 98M19o95h18y66l46a 6292399529861

Takové rychlosti zaprvé možné v současné době nejsou, zadruhé to pořád naráží na to samé - zaprvé, pokud to rozhodí každá nerovnost, pak to prostě používat nebudou, neboť by stejně skončili v první zatáčce, pokud to fungovat bude, pak se nebude téměř umírat stejně jako dnes. A zadruhé, i kdyby to uvedli, zase to stáhnou, protože vychovat si 8 jezdců na sezonu jen proto, že 6 jich zemře, to prostě nikdo dělat nebude a nikdo to nedělal ani v těch nebezpečných dobách, nesmyslně taky akorát přeháníte ad absurdum do teorií, které nikdy praxí nebyly.

0/0
23.7.2014 13:24

J72a98n 34M30o30h81y22l95a 6792799729411

Uznávám, v celém světě motorsportu existuje jediná taková výjimka a tou je TT Isle of Man. Nicméně nikde jinde na světě nikdy nic takového neexistovalo.

0/0
23.7.2014 13:26

J24i15ř58í 21S95c74h74w98a30c67h 8318264948916

Hraješ si jen s čísly. Zvednout přítlak všelijakými aktivními prvky o 100 či 200% není nemožné, a tomu odpovídá vysoké zvýšení rychlosti v zatáčce. Ono je jedno jestli to bude nakonec 300 nebo jen 250, podstatné je, že pokud ten přisávací efekt selže, tak auto se na dráze neudrží.  

Samozřejmě, že nikdo nebude používat systém co selže v první zatáčce ale, o systému co přiblíží tým v každém závodě k vítězství a selže (možná) jen jednou za sezónu či dokonce za dvě sezóny tak ten se používat bude. Když to vynásobíme počtem týmů, máme tu tak 5-10 mrtvých, či vážně zraněných za sezónu. A to tak dlouho dokud se systém shora všem nezakáže, protože vzdát se ho znamená nebýt konkurenceschopný....

+1/0
23.7.2014 23:51

T92o42m88á63š 13K86a52p94l24a16n 8963499163963

ta povinná unifikace je na prd. Mají tam dát nějaká omezení typu maximální okamžitá spotřeba, maximální celková spotřeba, maximální emise, maximální rychlost a maximální a minimální hmotnost, plus povinnosti související s bezpečností a nechat je postavit naprosto cokoliv. To by byly konečně závody. Konečně bychom se vrátily ke zrodu tohohle sportu, kde rozhodoval opravdu um automobilek. A mělo by to podstatně větší dopad na vývoj běžných vozů.

+4/0
22.7.2014 3:25

P62e37t22r 52B66a94u90e58r 9550505537639

Já bych vynechal i ty emise. I ty emise jsou dost svazují. Navíc, ta paliva a motory, které se používají ve Formuli 1 jsou špičková a rozhodně není důležité v případě F1 hledět na emise. Npaříklad tatrovky s pochybnou STK a ME jsou mnohem horší a jezdí celý rok. Moc pravidel a požadavků na technické vlastnosti závody jednoduše níčí..

+4/0
22.7.2014 8:12

J52a65n 15M76o18h35y37l87a 6782179269761

Zaprvé, proč šetření v F1? Motorposrt vždycky byl o penězích a Formule 1 byla vždycky královnou tohoto principu. Ani dnes stejně neuspěje nikdo z ekonomicky slabších týmů. Zadruhé, i při šetření prostě není potřeba omezovat technologii na jeden typ. Mohou se třeba inspirovat Le Mans - nelze to sice přenést přímo, nicméně stejný koncept zpracovaný do podoby vhodné pro krátké závody F1 prostě podle mne sestavit lze. Možná i s vynaložením menší námahy než co teď vynakládají a až absurdní omezování všech technických předpisů.

+6/0
22.7.2014 0:40

L84a87d28a 89N51o23v55a68k 4772643677

naše děti ať si jezdí na koni, žejo...:-P

0/−4
22.7.2014 1:27

A39l19e72x37a96n12d83r 42K23o58s33t10k38a 5199396889246

Proč? Vždyť má pravdu, F1 (tedy konkrétně Bernie) vymýšlí desítky divných pravidel, jak udělat závody atraktivnější, jak auta zpomalit, jak.. Nádherným příkladem je třeba omezení okamžité spotřeby.. Proboha proč? Auto má jednotnou velikost nádrže.. Limit 100 litrů na závod. Není sebemenší důvod proč by nemohla jít okamžitá spotřeba klidně na 300l/h.. Stejně by to pilot mohl pustit tak na 2 kola, jinak by na konci závodu musel tlačit. Nemluvě o tom, že ty senzory měřící okamžitou spotřebu jsou mírně řečeno trochu poruchové. A degradace pneumatik.. Dotažená do extrému v minulé generaci, kde se rovnou trhal plášť. Neříkám, divácky to bylo atraktivní, ale mají plná ústa bezpečí jezdců a tady šlo v okamžiku o krk. Podle mě by to chtělo méně pravidel a více závodění. (A preventivně nechat Bernieho vyšetřit na syfilis, to co předvádí se nápadně podobá syfilitické mánii a je holkař, takže by tam ta možnost byla!)

+4/0
22.7.2014 5:01

Z78d18e65n54ě21k 44W67e77r76n10h16a41r94t 6847855872978

Přesně tak, co nejjednodušší pravidla, ať se výrobci snaží. Je v jejich vlastním zájmu, aby formule byly úsporné a všechno vydrželo, ušetří si zastávku v boxech. A nebo ať si sami spočítají, jestli se jim vyplatí vyšší rychlost za cenu vyšší spotřeby a víc zastávek, to je už jejich boj. Není žádný důvod, jim do toho kecat.

+1/0
22.7.2014 7:20

P74e67t44r 96U40r84a94m 1732120273617

je videt, ze o motorsportu toho moc nevite. Pravidla vymysli FIA, Bernie byl naopak proti novym motorum. Bernie rozhoduje, na jakych okruzich se jezdi.

0/0
22.7.2014 8:36

V87á88c80l22a34v 40M88á68c97h22a 6289739152594

Proč, protože Bernímu si stěžovali druhořadé stáje, že odejdou protože hrají pouze tzv. stafáž..Tak FIA začala vymýšlet jak lepší tým zabrzdit a popostrčit ty ze zadních řad.Pokud FIA by na toto nepřistoupila, tak na okruhu vidíme tak 4 stáje a to by Bernýho neuživilo ;-D

0/0
22.7.2014 14:52

J30a11n 76M11o28h73y46l21a 6402439709541

Oni tam ale ty druhé housle stejně hrají a vždycky hrály.

0/0
22.7.2014 19:59

J27i47ř32í 70S80c18h27w15a88c86h 8298924178636

Ale vo tom to přece je. Hráčů na druhé housle za 100 milionů se najde asi více než za 500 milionů (čísla ber jako příklad).

Pokud náklady nekontrolovatelně porostou tak konkurence na druhých houslích (která ale doufá, že se jednou dostane výše) bude jen ubývat nikoliv naopak ;-)

0/0
22.7.2014 20:36

L94u26k88a84s 56N93o39v47a20k 4839279723838

Ty fotky motoru patri civilnim vozum??

Ja jen, ze vidim 4valce( teoreticky osm) a v F1 jsou sestivalce...

0/0
22.7.2014 0:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.