Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mercedes ukazuje, jak F1 pomáhá běžným autům. Často je to naopak

Tým Mercedes AMG Petronas letos dominuje ve Formuli 1 i díky skvělému motoru a celkově propracované technice. Představitelé Mercedesu se teď pochlubili, jak spolu tým F1 a inženýři z automobilky spolupracují. Při vývoji zbrusu nového agregátu hodně pomáhali inženýři Mercedesu, tým F1 teď může své nejnovější poznatky pro změnu přenášet do sériové výroby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M27a28r63t27i88n 63V39o24k20o91u43n 9578703383406

skoda ze vsechny tyhle oborvske prostredky nevykladaji automobilky do elektorobilu, tedy predevsim do lepsich baterii. Tesla ukazuje, ze uz nyni je to realizovatelne a prakticke a verim ze kdyby automobilky ty stovky miliard investic pouzili na vylepseni soucasnych baterii, tak uz davno jezdime v dotupnych elektormobilech s dojezdem 800km a vic a neplatime ropnym sejkum a ropnym korporacim

0/−1
25.7.2014 16:04

J15i77ř81í 63S67c11h60w62a61c56h 8318784778856

samozřejmě, že do vývoje baterií se celosvětově vkládá mnohem více peněz, než do F1

+2/0
26.7.2014 0:12

J76i64ř13í 51S89c67h22w25a88c75h 8928104608746

Celkem dobrý článek,  až na tu poslední kapitolu se subjektivními poznámkami. Ty jsou mimo a plné jakýchsi pomýlených dojmů....

+1/0
22.7.2014 12:21

J22i19ř22í 80Š64v10e87c 6553812615266

Bohužel díky ekoteroristům nejen z EU jde vývoj motorů do kopru a vznikají paskvilní hybridy pokud možno s co nejmenším obsahem. F1 jsem měl rád, sledoval ji. Ale teď je to naprosto o ničem, úplně to zničil... ;-(

+3/−1
22.7.2014 11:56

J85i41ř51í 98S24c47h73w70a11c94h 8138664638696

To je nesmysl....prostě nemáš pravdu....

+1/−1
22.7.2014 12:16

M76a65r91e68k 68H81r12u10b71y 6177792941158

Zavodeni ma byt o hledani technickych a fyzickych moznosti, ne o podlezani nesmyslnych reguli ktere s realitou nemaji nic spolecneho :-/Rv

+4/0
22.7.2014 12:19

J92i46ř44í 76S50c65h76w28a66c27h 8218314228336

co to plácáš? Takže F1 coby královna motorsportu by asi měla mít motory bez omezení objemu a jakékoliv jiné techniky, jeden kus by stál třeba miliardu a třeba by už i lítala na Měsíc....;-D

+1/−1
22.7.2014 12:24

Z33d94e81n53ě50k 39W77e63r37n79h74a86r56t 6327485962738

To by alespoň dokázala, že je to "královská" disciplína. Teď je to jen trochu nablýskanější pohár.

+2/0
22.7.2014 12:31

J58i57ř69í 54S14c83h82w80a54c40h 8458814828486

to jako proto, že nevydává řev jako startující raketa?

+1/−1
22.7.2014 12:35
Foto

P28e39t13r 48P71r90o41c92h47á81z53k49a 3692286912944

Ne,to proto,že díky spoustě omezení a nesmyslných nařízení to už s F1 nemá nic společného.To se mohu dívat na Škoda cup s Citigo a vyjde to na stejno.Kdo si pamatuje F1 s dob dávno minulých tak ví o čem je řeč.Omezit obsah ano,omezit váhu ano,omezit spotřebu ano a omezit rozměry.Konec.Zbytek nechat na technicích.Ať to stojí kolik to stojí.F1 není pro firmy,které počítají s každou korunou.Je,nebo spíše to byla královská disciplína kterou FIA dostala tam kde je teď a kde to nestojí za nic

+3/0
22.7.2014 13:58

J32i24ř82í 43S40c76h81w86a51c21h 8428354208356

já si pamatuji F1 z dob minulých a nevím o čem je řeč, třeba ve větě: "To se mohu dívat na Škoda cup s Citigo a vyjde to na stejno...." protože podle mně je naprosto extrémisticky nesmyslná a opravdu nejde o "pochopitelnou nadsázku" ....

A třeba  "nechat techniky dělat ať to stojí co to stojí" povede k omezení konkurence, protože ten co do toho vrazí výrazně více peněz prostě závody ovládne a ostatní postupně "vykrvácí" a odejdou....

0/0
22.7.2014 16:10

Z39d91e45n47ě81k 48W73e78r98n36h55a65r62t 6467395312498

Obávám se, že má. Nemyslím si, že to je tlak ekoteroristů, ale zkrátka je fakt, že FIA nejdříve ořeže pravidla a předpisy tak, že F1 je nuda a pak složitě vymýšlí, jak to zase oživit, nejlépe dalšími nesmyslnými předpisy. Pro diváka to zkrátka není zábava, koukat na x kol nudného kroužení. Za celý závod jsou ke koukání tak první dvě kola, kdy jedou v těsném kontaktu a něco se občas semele, pak možná jeden dva předjížděcí manévry - a to je na Velkou Cenu docela bída.

+2/0
22.7.2014 12:23

J52i14ř72í 52S93c69h49w23a17c13h 8738564358526

Tak to na F1 ale chodí cca 30 posledních let co F1 sleduji Až na výjimky dominoval jeden tým po část sezony a jiní vyhrávali jen pokud měl dominující tým nějaký technický problém, či havaroval. A bude to i nadále, Prostě byly, jsou a budou tam rozdíly v technice, které někoho zvýhodní. Jediné řešení by bylo posadit všechny na úplně stejná auta, ale to by v konečném důsledku bylo omezení úplně to největší....

0/0
22.7.2014 12:34

A59l53e73x13a53n22d24r 61K39o57s91t92k42a 5909356139386

Souboje Schumacher/Hackinen nuda nebývaly. Ale pak přišly moudré hlavy s omezováním výkonu motorů, schopnosti pneumatik přenášet výkon na vozovku atd atd.

+1/0
22.7.2014 14:52

J91i80ř70í 29S27c17h61w82a65c91h 8878374748706

No pokud máš na mysli např. sezonu 98, tak ta byla víceméně vyjímkou potvrzující pravidlo. A dobře (zajímavě) se sešla kombinace aut a pilotů. McLareny (Hakkinen, Coulthard) byly lepší, Ferari (Schumi, Irvine) horší. Takže oba McLareny ovládly naprostou většinu tréninků. Schumi byl však bezkonkurenčně nejlepší jezdec, takže v závodě jim dokázal zatopit, což už třeba neplatilo o Irvineovi.

Kdyby Schumi seděl v McLarenu, tak dvojice Schumi - Coulthard nebo Schumi-Hakkinen získala bez problémů double.

No a pak třeba přišla sezóna 2001 kdy Ferrari "dospělo" Shumi získal téměř dvakrát víc bodů (123) než druhý Coulthard (65) a třikrát více než Mika (37)

A ty tvoje průpovídky, že pak přišlo jakési omezování výkonu, které vedlo k nudě jsou nesmysl. Různá omezení tu byla už dávno předtím, například zákaz turbomotorů předcházející turboéry 1.500 ccm v roce 89  atd.

+1/0
22.7.2014 16:55

V34á86c22l92a36v 14M54á46c87h57a 6269109442594

Za pár let se budou stáje F1 na FIA hádat, že ten druhý použil do své elktroformule F1 čínské baterie a ne ty schválené.

0/0
22.7.2014 14:54

J23i97ř30í 94S98c51h89w90a43c64h 8318784128786

přece se v budoucnosti nebudou hádat o počtu oktanů jakéhosi benzínu, jako se dnes nehádají o počtu koní zapřažených před kočárem. ;-)

0/0
22.7.2014 17:02

M66a10r31e35k 35H13r55u14b84y 6747352681778

Jsem zvedav, kdy budou mit formule povinne start/stop ;-) Ta nova nesmyslna pravidla jenom ukazuji, kam az jsou schopni zajit ekologiste utrzeni ze retezu...:-/

+2/0
22.7.2014 10:21

J78i81ř50í 34S28c64h70w91a31c37h 8668584718906

mohl bys mi uvést nějaké obdobně nesmyslné nepoužitelné pravidlo platné v současné F1,  jako je ten tvůj nesmyslný nepoužitelný přiklad?

0/0
22.7.2014 17:06
Foto

K66a86m90i67l 11Ř10e98h41á13k 4829904415659

A k čemu je v dnešní době dobrá taková F1?

+1/−1
22.7.2014 9:35

Z80b40y57n95ě76k 43K79o96ř68í15n96e72k 9174203219792

K čemu je v dnešní době dobrý takový Řehák?

Tohle lze říct o většině činností, které lidstvo vykonává.

+3/0
22.7.2014 9:56

J19i63n34d34ř14i23c11h 11M83i92t12t96e48r 6331530563833

K vydělávání peněz. Zeptejte se pana Ecclestona.

0/0
22.7.2014 12:52

Š84t72ě33p26á39n 93K50o60p79ř86i76v36a 6426751955848

aby zabavila prosťáčky :-)

0/0
22.7.2014 16:52

J40i11ř98í 96Š39e68j42n16o13h48a 4922583164733

Takový motor, který vydrží 200 hodin provozu (v optimálním případě) , to je  nepochybně sen všech majitelů aut.;-D

Psát o ceně by bylo nekorektní. Jsou to kusovky.

+1/−2
22.7.2014 8:38

J52i74ř13í 31S56c40h34w12a81c30h 8578384288816

motorová pila z marketu vydrží tak 100 hodin provozu a jak jdou na odbyt....;-)

+1/0
22.7.2014 12:38
Foto

J98i12r85i 63J42a64l41u30v15k63a 3348789984797

Už jen čekám na pravidlo, že všechny vozy musí stejně akcelerovat a jezdit stejnou rychlostí. Zákaz předjíždění se mi také zdá logickým krokem.. :-/

+5/0
22.7.2014 8:09

Z50d36e72n93ě29k 54W83e94r16n84h47a76r12t 6407985232438

Je to nuda. Formule jedna by měla mít jen taková pravidla, která by měla smysl. Maximální rozměry vozu, hmotnost a nutnost pohonu koly na povrch vozovky a to by mělo stačit. Ať se konstruktéři ukážou, co umí. Ať kouzlí s motory, ať si tam dávají přídavné ventilátory a třeba šest kol, tak jak to bylo dříve. Tankuj třeba desetkrát, když myslíš, že to bude lepší, to je fuk... Ono by se to stejně ustálilo na nějakém srovnatelném standardu. No a když bude mít někdo geniálního konstruktéra, který o kus předběhne ostatní - tak ať vyhrává.

+18/−1
22.7.2014 7:15

J95a14n 10J85e97ž83e67k 3791175927125

To si to předsavuješ dost jednoduše.

Mimochodem, hmotnost by musela být stanovena jako minimální, OK?

0/0
22.7.2014 7:39

Z48d40e36n36ě84k 49W17e74r45n20h60a25r51t 6107875512668

Ano, čím jednodušeji, tím lépe. Maximální rozměry a minimální hmotnost pochopitelně, když už něco takového vůbec stanovovat.

+1/0
22.7.2014 7:48

V38l63a55s31t30i95m54i70l 15T77e11n95c45e67r 4430150767290

Ano. Tak to bylo v éře 60 a 70 let, kdy Collin Chapman stavěl své revoluční Lotusy a ostatní se nestačili divit. A taky ještě Ken Tyrrel a Gordon Murray.

+1/0
22.7.2014 8:00

P70e73t85r 61U60r40a20m 1712760663497

a taky umiral kazdou sezonu minimalne jeden jezdec. Kdyby byla pravidla aerodynamiky volna, tak by dnes umiral kazdy zavod, protoze rychlost v zatackach by byla takova, ze jakakoli nehoda by se rovnala smrti. Auta by byly tak prisate, ze by to ani clovek v zatacce nevydrzel, pretizeni by bylo vyssi jak ve stihacce.

+2/−3
22.7.2014 8:39

Z54d64e77n87ě22k 18W12e25r10n52h93a68r91t 6797725862148

No a? Každý je svého štěstí strůjce. Pokud by stáj chtěla vyhrát, musela by se maximálně starat, aby vůz dojel do cíle. A pochybuji, že by stáj za takových pekelných podmínek sháněla na každý závod nové piloty. To by zásoby sebevrahů brzo došly a nezbytně by zafungovala zase samoregulace.

+7/−1
22.7.2014 8:46

J70a33n 98M64o21h88y26l74a 6982879199901

Umíralo se kvůli nízké pasivní bezpečnosti vozidel, jezdeckého vybavení i okruhů a traťových maršálů. Dnes je monokok s jezdcem za daných podmínek prakticky nerozbitný, téměř určitě si nezlomí vaz díky HANS systému, kolo jim nezlomí vaz, protože je přivázané, neochrnou při záchraně, protože je mohou vytáhnout za ramena i se sedačkou a neuhoří, protože kombinéza vydrží oheň skoro dvě minuty a maršálové už neběhají po trati v kraťasech, únikové zóny jsou delší, vymýšlí se vhodnější bariéry než staré pneumatiky, na trati se doktor pohybuje v autě co trhá uši i asfalt a lékařské centrum na závodech je slušně vybavená polní nemocnice... Proto se neumírá, ne proto, že všichni mají takřka na chlup stejné motory.

+6/0
22.7.2014 11:23

A53l41e82x46a68n88d76r 57K11o76s75t63k42a 5899256989496

Ostatně, stačí se podívat na to, co se teď stalo Massovi. V nějakých možná 100 km/h jel pořádný kus hlavou dolů, krásně nadskakoval.. A vylezl naštvaný, ale prakticky nezraněný. (Oděrky se nepočítají) Pro pasivní bezpečnost se udělalo ohromně moc.

+2/0
22.7.2014 14:15

J85i95ř49í 50S92c95h76w78a40c63h 8208454158756

ta Massova nehoda v podstatě neznamenala velké nebezpečí, udělal jen kotrmelec, ochranný oblouk nad hlavou splnil svou funkci, do ničeho nenarazil, takže nebyl vůbec žádný důvod, aby se mu něco stalo. 100 km/hod pro F1 je jak pro běžného motoristu asi tak čtyřicítka.

Problémy nastávají při nárazech nad 200 km/hod, kdy ani "nerozbitný" monokok, či ten HANS nemohou ochránit před obrovským přetížením, které trhá vnitřnosti a z mozku udělá beztvarou krvavou hmotu....

Předřečník Uram měl na mysli zcela volné a neregulované aerodynamické přisávání auta, které pokud se neomezuje, umožní projet zatáčkou místo dnešních 200km/hod třeba 300km/hod. Ovšem ten přisávací systém může selhat z mnoha důvodů (třeba drobná nerovnost na vozovce) a pokud se tak stane, tak řidič je ve značném procentu po smrti, nebo těžce zraněn.

0/0
22.7.2014 20:31

P48e22t47r 51U51r27a91m 1382470813717

ano, presne tak. Ale ja uz nemam silu se s mistnimi odborniky na vsechno dohadovat.

0/0
22.7.2014 21:19

J14a30n 46M12o25h69y94l30a 6962309579551

Takové rychlosti zaprvé možné v současné době nejsou, zadruhé to pořád naráží na to samé - zaprvé, pokud to rozhodí každá nerovnost, pak to prostě používat nebudou, neboť by stejně skončili v první zatáčce, pokud to fungovat bude, pak se nebude téměř umírat stejně jako dnes. A zadruhé, i kdyby to uvedli, zase to stáhnou, protože vychovat si 8 jezdců na sezonu jen proto, že 6 jich zemře, to prostě nikdo dělat nebude a nikdo to nedělal ani v těch nebezpečných dobách, nesmyslně taky akorát přeháníte ad absurdum do teorií, které nikdy praxí nebyly.

0/0
23.7.2014 13:24

J79a17n 36M16o96h56y51l35a 6162829839471

Uznávám, v celém světě motorsportu existuje jediná taková výjimka a tou je TT Isle of Man. Nicméně nikde jinde na světě nikdy nic takového neexistovalo.

0/0
23.7.2014 13:26

J25i59ř28í 20S77c13h83w80a78c54h 8728974558306

Hraješ si jen s čísly. Zvednout přítlak všelijakými aktivními prvky o 100 či 200% není nemožné, a tomu odpovídá vysoké zvýšení rychlosti v zatáčce. Ono je jedno jestli to bude nakonec 300 nebo jen 250, podstatné je, že pokud ten přisávací efekt selže, tak auto se na dráze neudrží.  

Samozřejmě, že nikdo nebude používat systém co selže v první zatáčce ale, o systému co přiblíží tým v každém závodě k vítězství a selže (možná) jen jednou za sezónu či dokonce za dvě sezóny tak ten se používat bude. Když to vynásobíme počtem týmů, máme tu tak 5-10 mrtvých, či vážně zraněných za sezónu. A to tak dlouho dokud se systém shora všem nezakáže, protože vzdát se ho znamená nebýt konkurenceschopný....

+1/0
23.7.2014 23:51

T83o82m13á19š 97K78a91p69l22a45n 8673429543223

ta povinná unifikace je na prd. Mají tam dát nějaká omezení typu maximální okamžitá spotřeba, maximální celková spotřeba, maximální emise, maximální rychlost a maximální a minimální hmotnost, plus povinnosti související s bezpečností a nechat je postavit naprosto cokoliv. To by byly konečně závody. Konečně bychom se vrátily ke zrodu tohohle sportu, kde rozhodoval opravdu um automobilek. A mělo by to podstatně větší dopad na vývoj běžných vozů.

+4/0
22.7.2014 3:25

P87e63t60r 36B27a62u30e45r 9250315317519

Já bych vynechal i ty emise. I ty emise jsou dost svazují. Navíc, ta paliva a motory, které se používají ve Formuli 1 jsou špičková a rozhodně není důležité v případě F1 hledět na emise. Npaříklad tatrovky s pochybnou STK a ME jsou mnohem horší a jezdí celý rok. Moc pravidel a požadavků na technické vlastnosti závody jednoduše níčí..

+4/0
22.7.2014 8:12

J98a72n 71M76o97h37y37l15a 6852389889471

Zaprvé, proč šetření v F1? Motorposrt vždycky byl o penězích a Formule 1 byla vždycky královnou tohoto principu. Ani dnes stejně neuspěje nikdo z ekonomicky slabších týmů. Zadruhé, i při šetření prostě není potřeba omezovat technologii na jeden typ. Mohou se třeba inspirovat Le Mans - nelze to sice přenést přímo, nicméně stejný koncept zpracovaný do podoby vhodné pro krátké závody F1 prostě podle mne sestavit lze. Možná i s vynaložením menší námahy než co teď vynakládají a až absurdní omezování všech technických předpisů.

+6/0
22.7.2014 0:40

L49a38d35a 37N94o66v83a59k 4492623447

naše děti ať si jezdí na koni, žejo...:-P

0/−4
22.7.2014 1:27

A62l32e51x56a55n57d22r 16K15o81s70t73k15a 5419326969276

Proč? Vždyť má pravdu, F1 (tedy konkrétně Bernie) vymýšlí desítky divných pravidel, jak udělat závody atraktivnější, jak auta zpomalit, jak.. Nádherným příkladem je třeba omezení okamžité spotřeby.. Proboha proč? Auto má jednotnou velikost nádrže.. Limit 100 litrů na závod. Není sebemenší důvod proč by nemohla jít okamžitá spotřeba klidně na 300l/h.. Stejně by to pilot mohl pustit tak na 2 kola, jinak by na konci závodu musel tlačit. Nemluvě o tom, že ty senzory měřící okamžitou spotřebu jsou mírně řečeno trochu poruchové. A degradace pneumatik.. Dotažená do extrému v minulé generaci, kde se rovnou trhal plášť. Neříkám, divácky to bylo atraktivní, ale mají plná ústa bezpečí jezdců a tady šlo v okamžiku o krk. Podle mě by to chtělo méně pravidel a více závodění. (A preventivně nechat Bernieho vyšetřit na syfilis, to co předvádí se nápadně podobá syfilitické mánii a je holkař, takže by tam ta možnost byla!)

+4/0
22.7.2014 5:01

Z14d29e83n91ě96k 76W75e77r10n84h82a91r79t 6737945512608

Přesně tak, co nejjednodušší pravidla, ať se výrobci snaží. Je v jejich vlastním zájmu, aby formule byly úsporné a všechno vydrželo, ušetří si zastávku v boxech. A nebo ať si sami spočítají, jestli se jim vyplatí vyšší rychlost za cenu vyšší spotřeby a víc zastávek, to je už jejich boj. Není žádný důvod, jim do toho kecat.

+1/0
22.7.2014 7:20

P65e71t25r 65U62r98a54m 1162910303457

je videt, ze o motorsportu toho moc nevite. Pravidla vymysli FIA, Bernie byl naopak proti novym motorum. Bernie rozhoduje, na jakych okruzich se jezdi.

0/0
22.7.2014 8:36

V18á50c45l97a89v 18M81á49c76h61a 6709529772604

Proč, protože Bernímu si stěžovali druhořadé stáje, že odejdou protože hrají pouze tzv. stafáž..Tak FIA začala vymýšlet jak lepší tým zabrzdit a popostrčit ty ze zadních řad.Pokud FIA by na toto nepřistoupila, tak na okruhu vidíme tak 4 stáje a to by Bernýho neuživilo ;-D

0/0
22.7.2014 14:52

J14a95n 55M44o88h26y18l73a 6602359409761

Oni tam ale ty druhé housle stejně hrají a vždycky hrály.

0/0
22.7.2014 19:59

J80i94ř78í 47S92c16h68w92a37c32h 8328214498126

Ale vo tom to přece je. Hráčů na druhé housle za 100 milionů se najde asi více než za 500 milionů (čísla ber jako příklad).

Pokud náklady nekontrolovatelně porostou tak konkurence na druhých houslích (která ale doufá, že se jednou dostane výše) bude jen ubývat nikoliv naopak ;-)

0/0
22.7.2014 20:36

L22u90k54a14s 31N81o98v56a87k 4489299743258

Ty fotky motoru patri civilnim vozum??

Ja jen, ze vidim 4valce( teoreticky osm) a v F1 jsou sestivalce...

0/0
22.7.2014 0:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.