Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auta bez řidiče děsí svět. FBI se bojí terorismu, Toyota vyšší spotřeby

Auta, která se umějí řídit sama, jsou realitou blízké budoucnosti. Rady si s nimi však neví legislativa a strach vyvolávají i jinde. FBI se například obává, že takové vozy usnadní práci zločincům. Výzkumný pracovník Toyoty zase tvrdí, že taková auta zvednou globální spotřebu paliva a tudíž budou mít špatný vliv na životní prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M42a87r23t91i48n 94S49o92v12á10k 3517675704793

Mě by zajímalo, kdo píše ty články, protože tak před měsícem dvě tu byl článek o tom jak bude úžasné zastavovat pronásledovaného zmačknutím čudlíku.

+2/0
29.7.2014 17:02

Ř25e87h53o91ř 57V18l33a31s44á54k 2924984301266

Četl jsem někde názor, že který stát to první povolí, do toho se rázem přesune vývoj a ten stát tak na tom vydělá slušné peníze. Byl bych moc rád, kdybychom to byli my. Ale naše vláda na to bohužel nemá. :-/

+1/−1
29.7.2014 12:05

M55a64r21t52i16n 95J14i83r56o16u56s66e98k 7826165745748

Američan jako první přemýšlí nad tím, jak to někdo může zneužít. V tom je obsažena celá jejich mentalita.

+1/−6
29.7.2014 10:44

M73a81r83t79i80n 47K26a19r39á72s33e64k 1908574939124

V podstatě se těším že takové systémy začnou být dostupné. Je totiž čím dál víc řidičů. kteří řídí donuceni okolnostmi, řídit neumí a řídí se strachem a odporem k té činnosti a na jejich jizdě je to zřetelně vidět. Jízda za takovým "taky řidičem" je utrpení, protože jede nepředvídatelně, nečekaně zpomaluje a občas dokonce zrychlí, v každé zatáčce brzdí, přesto že jede jak závodní šnek, v řidičích jedoucích za ním (před ním obvykle nikdo nejede) vyvolává pocit že toho mameluka musím předjet při nejbližší jen trochu vhodné příležitosti a pak vám odbočí vlevo bez blinkru. Pokud tihle lidi přestanou řídit, bude na silnicích o poznání bezpečněji. Lidi co jezdí rádi se mezi sebou srovnají snáz, i přesto, že striktní dodržování předpisů nepatřívá mezi jejich silné stránky.

+1/0
29.7.2014 9:45

D49a72n84i54e86l 56M27a73r28t82í69n45e51k 4603663323609

Ano legislativa to je jeden z hlavních problémů :D

+1/−1
28.7.2014 23:47

M47i27l34o55u43š 70K83n39o15t89e86k 4744213332511

Já myslím, že by lidstvo nejprve mělo vyřešit úplně jiné problémy...Rv

+4/−1
28.7.2014 23:15

J65a19n 14S79e65d12l88á28k 9942377616174

jako třeba?

0/0
29.7.2014 22:48

J28i42n49d93ř30i71c97h 67M95i55t84t25e26r 6501830123273

Auta bez řidiče už u nás jezdí dávno. Tak se občas říká tomu, když auto řídí ženská.

+8/−1
28.7.2014 22:55

M22a83r40t18i57n 21K10a94l56e27n80s80k24ý 8455365484431

http://tn.nova.cz/zpravy/zajimavosti/blondata-sabine-vyhrala-soutez-v-parkovani-nad-muzi-ale-co-ostatni.html

http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/zeny-ridi-podle-autoklubu-adac-lepe-nez-muzi/r~i:article:736844/

0/−1
28.7.2014 23:42

J32i32n86d56ř47i79c89h 61M52i97t23t58e94r 6501840473443

https://www.youtube.com/watch?v=_248kjTycYY

Ale byl to jen vtip, některé ženy řídí perfektně.

+1/0
28.7.2014 23:55

M92a20r49t32i86n 33K90a81r30á76s50e49k 1258734699784

Muži by taky řídili perfektně. Jenže když se naučí řídit chlap, má potřebu zrychlit aby to využil (dost často má tu potřebu ještě dřív než se to naučí) a když se naučí řídit ženská, využije toho k většímu pocitu klidu při řízení. není z toho napjatá a nepotřebuje zrychlovat. Není to podle mě tedy o tom kdo řídí lépe, ale jak tuto dovednost kdo využívá. Samozřejmě existují výjimky a v tomto jich nebude nijak málo, ale obecně myslím že to platí.

+3/0
29.7.2014 9:29

P89a12v49e78l 93S34o36b92o37t66k59a 5560954

Už dávno by mohly jezdit vlaky a metro zcela automaticky a bylo by to daleko bezpečnější (existují totiž jakési systémy, které se při poruše zastaví atd a automat prostě na červenou nebo vyšší než povolenou rychlostí nikdy nepojede).

Dokonce letadlo Airbus zvládne i plně automatické přistání, nejen vzlet a let.

Jediný důvod proč se stále ještě masově nepoužívají je lidská psychika - lidé se bojí svěřit automatům, ale klidně jedou v autě s řidičem který už 12 hodin nespal...

+5/−3
28.7.2014 22:51

V43á68c84l40a39v 96M91a54i33x82n98e98r 7335550975681

To není úplně pravda. Airbus to sice zvládne, ale jen na některých letištích, které jsou správně vybavené pro CATIII a jen za daných povětrnostních podmínek. Stejně tak automobil zvládne jízdu v připraveném prostředí a s ostatními vozy, které reagují podobně, ale v nepřehledném terénu má problém a pak předává řízení člověku ...

U vlaků je situace v podstatě totožná, automatické vedení vlaku je možné, ale musí být správně vybavená trať .. takže to není jen otázka, zda se to technicky dá zvládnout, ale zda je to ekonomicky výhodné ...

+1/0
29.7.2014 7:41

Z84d12e57n96ě83k 34W70e94r44n93h23a25r24t 6957935942338

No, ale pokud jde o automaticky řízené vlaky, tak jsou řízené v daném úseku všechny, nevstupuje do toho lidský faktor, kromě zcela mimořádných situací. Navíc řídit vlakový pohyb je neskonale snazší, než řídit auta - vlak jede po kolejích, nemůže libovolně měnit směr, jede jich omezený počet a podobně. Takže řídit třeba metro ve městě je relativně snadnější, než tam řídit automobilní provoz, kde by byla polovina automatů a polovinu by řídili lidé.

0/0
29.7.2014 8:54

E32d73a 79D16r80á39b43e40k 7819962573267

I u vozů, které dnes teoreticky mohou jezdit téměř samy, se musí řidič řízení zcela plně věnovat..... Problém je ve slově TEORETICKY. Kdyby uměly jezdit i PRAKTICKY samy, nebyl by řidič potřeba.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/auta-bez-ridice-obavy-052-/automoto.aspx?c=A140722_223412_automoto_vok#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6

0/0
28.7.2014 22:30

J95a94n 35L13u46k39á96š 7737533483452

Ja chci videt, kolik lidi bude ochotnych do toho sednout. Rozjede se to na dalnici 130 a najednou chybicka v SW ...

+1/−6
28.7.2014 22:20

J84o59z68e43f 61K96o40s17t67e13l14a37n31s74k94ý 8155942759676

Vždy ma pri týchto autách napadne scéna z Totalu Recallu, kde Schwarzeneger vyhodí umelého šoféra a začne šoférovať automatické auto sám... :-)

+1/0
28.7.2014 22:19

J49a93n 88P96r86o77v27a30z87n91í56k 6658354580301

Auta, co nemusíte řídit, jsou na trhu už dlouho. Jmenují se "TAXI".

+10/−3
28.7.2014 21:55

M40a69r95t78i74n 95K29a10l26e18n37s90k30ý 8745255644121

jezdite kazdy den taxikem za praci 50 kilometru rano a vecer taxikem, pane Provazniku?

+2/−2
28.7.2014 22:13

J68a57n 71P77r44o65v78a46z74n29í23k 6868784200571

Mohl byste si ten útočný tón strčit někam, když jsem se pokusil o vtip? Díky.

+4/−1
28.7.2014 22:23

M71a95r26t74i73n 34K79a88l74e97n69s96k70ý 8685885384671

Nepletete se v tom, ze to opravdu byl pouhy pokus. Priste tam hodte smajlik. Pak to mozna pochopi i takovy blbec, jako jsem ja. Jeste me prosim poucte, jak se pozna z prispevku, jaky ton bych pouzil, kdybych to rekl ustne? Dekuji pane Provazniku ;-)

+3/0
28.7.2014 23:16

A27l41e10š 32Z88e71l67i91n61k23a 1944592546

Já teda vůbec nerozumím tomu proč by měl být problém v odpovědnosti za škodu. Snad i normální řidič z masa a kostí může způsobit velkou škodu, od toho je tu povinné ručení. A pokud pojišťovna po kalkulaci nazná, že samohyby par excellence jsou v provozu bezpečnější, pak by mohlo být povinné ručení dokonce levnější :-)

+4/−1
28.7.2014 21:19

M80a12r30t58i79n 72P13o28s48p37í94š32i91l 8885681676197

To možná ano, ale když se nehoda stane tak kdo bude odpovědný?

+5/0
28.7.2014 22:17

J49a13r59o33s58l21a92v 25H70a72n36z12l15í42k 2289755793488

Správná otázka R^

+1/0
28.7.2014 22:19

P24a25v67e47l 40K57u93r23a22l 5611944930480

Pokud bude mít vozidlo k dispozici černou skřínku v které bude zaznamenány poslední minuty bude zcela exaktně možné zjistit které vozidlo nejelo dle předpisů.

(to bude povětšinou to řízené člověkem -. to je vždy ten nejrizikovější faktor v rozhodování) a pokud obě auta dodržovali předpisy pak je za škodu odpovědný ten kdo předpisy dělal protože nevzal v úvahu tuto situaci a řádně jí neupravil.

V případě že software nebude jet podle předpisů je vinen dodavatel softwaru.

Je to vcelku jednoduché.

+2/−7
28.7.2014 22:25

Z75d13e91n55ě84k 19W50e30r77n71h46a86r56t 6427555212358

Problém je kritická situace, která nemá jasné řešení - vyběhne ze strany dítě a v protisměru jede autobus. Má se narazit do autobusu nebo srazit dítě? Ten počítač se bude muset rozhodnout a může se stát, že se rozhodne jinak, než by přišlo vhodné lidskému řidiči. U řidiče je jasná jeho odpovědnost a je možné jej stíhat, požadovat po něm náhradu škody a podobně. Jak to řešit, když bude řídit počítač?

+2/0
29.7.2014 8:50

K88a89m72i23l 88S28c93h33w45a22g92e10r 3263786135186

No tak to je to jediné co je třeba vyřešit. A protože je jasné už teď, že taková auta budou mít nehodovost minimální, každá pojišťovna je ráda pojistí. Takže to myslím řeší všechno ohledně peněz.

No a co se týče nápravy, tak je evidentní, že sw do vězení nezavřete. Rovně jeho tvůrce není možné zavřít, protože není jeden, ale jsou to desítky lidí. Takže pak stačí vytvořit nějaké pravidla. Třeba přípustnou míru nehodovosti (pořád bude řádově nižší než u lidí). A pokud ji bude výrobce splňovat bude moci svoje auta prodávat/provozovat. V opačném případě by se třeba jeho vozy museli stáhnout a dostali by řídící jednotku spolehlivějšího výrobce. Ale pořád musíte brát v potaz, že ten výrobce bude mít na kontě tisíce zachráněných lidí. No a s postupujícím vývojem se samozřejmě přípustná míra chybovosti bude snižovat, tak jak se to dnes děje s emisními normami, výbavou abs, atd...

0/0
29.7.2014 10:17

Ř76e42h63o38ř 38V36l30a93s38á73k 2944884741926

Za co byste toho řidiče chtěl stíhat? Že nevyřešil ve zlomku vteřiny neřešitelnou situaci?

Tohle nepovažuji za problém. A jako rodič toho dítěte budu radši, když za volantem bude počítač. Vzhledem k podstatně rychlejší reakční době to dá dítěti větší šance než hypotetická možnost, že duchapřítomný řidič než aby přejel dítě, tak to čelně napálí do autobusu.

0/0
29.7.2014 12:10

T70o47m80á65š 50V69a15l57d13e89r 7123360899

toto je špatná myšlenka. A takto uvažuje 90% řidičů. Proč to chcete za každou cenu vždy strhávat do protisměru proti autu? Počítač pojede tak aby vždy zastavil k dané situaci. Vy uhnete do autobusu a buď budete mrtev sám, nebo spolucestující. Než vy zareagujete, počítač už dávno jedná. A pokud by jste se stačil vyhnout, tak počítač zastaví, nebo zmírní následky. Např bude další airbag na radar. Fascinuje mě, že si myslíte, že máte lepší reakce než stroj;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+1/0
1.8.2014 23:08

P85a14v17e84l 71S30o17b53o33t77k77a 5700594

Na autech bez řidiče nic není, jen jsou prostě řidičky za volantem výrazně nebezpečnější, ale zase tak bych to nehrotil abych ženám zakazoval řídit.

0/−6
28.7.2014 20:10

J60i45ř91í 94K89l30i37m56e46š 9981381784969

Já nevím....

Když řídíla bývalá mange, měl jsem takovej divner pocit, protože jsem to řízení nemohl ovlivnit, chvílema jsem se dokonce i skoro bál. Tomu samořiditelnýmu autu se dá asi důvěřovat podstatně více, alei tak je to pro mne zatím nepředstavitelný:-)

+2/0
28.7.2014 19:11

T46o66m17á37š 15V35a48l34d93e13r 7513680869

Toyota mi připomíná Novu. Dokud neměla plnozmetkových kanálů, jako Smíchov, Telku atd , hanila digitalizaci v ČR. Toyota také nemá dopracovaný systém i když systém také vyvvijí a tak potřebuje pozdržet všeobecný start, aby jí byznys také neutekl. Doba vozů se samořízením se blíží a je to jako odsuzovat, že existují mobily. Dříve nebyly a také to šlo. Nyní je doba online a jsou nezbytným nástrojem tohoto stylu. Bourat budou vždy v převaze vozidla s řidiči. Už se těším, že v koloně vytáhnu knihu a vůz si to odřídí sám :-). A mě nechá se projet zatáčkama na horách či v zajímavé krajince.R^

+10/−2
28.7.2014 17:47

E13d12a 72D62r93á57b86e71k 7979542963667

nenechá, ohrožoval bys ostatní řidiče :-)

+1/0
28.7.2014 22:32

M96a16r45t69i57n 57K69a84r43á51s20e16k 1668704509654

Jo, bojím se doby, kdy vypnutí automatického řízení bude bráno jako risk, nebo v případě nehody jako přitěžující okolnost. Ještě že mám motorku, tak to nebude tak brzy, protože by se na ni všechny ty kraviny co jsou k tomu potřeba ani nevešly. plus samožřejmě systém na posouzení přilnavosti povrchu před vozidlem, gyroskopy a podobné věci navíc co by byly potřeba pro řízení jednostopého vozidla.

0/0
29.7.2014 9:34

K33r22y21š97t90o48f 60L50a52n44í36k 1749830495585

rekl bych ze toyota to prilis nekritizuje, ten clovek jen poukazuje na skutecnost, ze pokud se argumentuje snizenim spotreby prostrednictvim zvyseni plynulosti provozu, jednotlivcum spotreba klesnout muze ale za predpokladu ze se zacne vice jezdit to v globale bude naopak.

0/0
29.7.2014 13:54
Foto

J93i19ř81í 18K68r50á27k57o43r92a 9219263

Že lidé rádi provozují ve větší míře to, co je pro ně přínosné a dostupné? To je zase objev. Když museli na jednu svíčku pracovat šest hodin, svítili minimálně. Chodili spát se slepicemi. Dnes, kdy na jednu žárovku, která svítí nepoměrně délé než svíčka, vydělají za zlomek času, svítí hluboko do noci, a to třeba i několika lampami najednou. Překvapivě si dnes nesvítí stále tou jednou svíčkou a nechodí spát se soumrakem.

Pokrok, bitches! Ten nezastavíš.

+14/−1
28.7.2014 16:46

A28l68e31š 52Z86e90l26i31n42k31a 1834542976

Ale pak jsou lidi nevyspalí, víc ve stresu, víc nemocní, rodí se míň dětí atd. ;-D Vy feno

0/−3
28.7.2014 21:21

A24l95o18i17s 15S35t57a67r66ý 3699569717602

Až to začnou konečně prodávat, tak doufám, že vyšší modely budou mít už v ceně tyto moduly: visení na kufru, předjíždění vpravo a myška.

+5/−1
28.7.2014 16:37

T67o56m64á70š 93Z50e57m54a49n 3335338744155

Jedete-li podle zákona, je nemožné vás podjet pravým pruhem (už jen proto že v něm sám jste).

+6/0
28.7.2014 18:48

A32l96o58i42s 71S75t60a33r23ý 3529129607342

Já předpokládám, že ten modul bude natolik vymazlenej, aby to v případě nutnosti vzal odstavným pruhem.;-)

+1/0
28.7.2014 19:05

T85o15m90á69š 11Z64e82m39a28n 3645638844655

I to lze a zcela podle zákona (NO, KN).

0/0
28.7.2014 20:11

J23a60n 57P66a51v68e83l 8803592528456

Za předem určených pravidel. Ne jako jeden maaaaagor nedávno, když mě na dálnici odstavným pruhem vzal tak stoosmdesátkou

0/0
28.7.2014 21:46

J68a20k24u98b 84Š17a32f50a28n91d88a 7335687431411

Ale je to možné. Mnoha způsoby.

+1/0
28.7.2014 20:40

P62e73t49r 48L 4666393760186

budoucnost není pro posery !! :D

+1/−1
28.7.2014 16:36

L89u93b20o62m93í45r 19K64a11m33e40n26s65k94ý 3710258293796

mě napadá jen jeden problém, kdo bude odpovědný za nehody, majitel, výrobce, nebo kdo? předpokládám, že auto nebude trestně odpovědné.

+3/−1
28.7.2014 16:30

J56a62n 24M94o67h68y42l82a 6342519279851

Právě to je ten legislativní problém, který se v souvislosti s počítačem řízenými automobily řeší.

+2/0
28.7.2014 19:38
Foto

P12e95t12r 79P46r89o93c22h22á87z33k56a 3782686662204

Je to stejné jako s roboty.Je třeba pro ně definovat pravidla,která budou prioritní a nebude možné je nijak obejít.Myslím,že to bude trvat docela dlouho.

+2/−1
28.7.2014 21:17

Z10b46y18n54ě75k 51Š20a95f61a37r79č25í93k 5357128365394

???

0/0
29.7.2014 1:59

J58a15n 54P24a68v92e91l 8773382858436

Podle mě, rozlousknutelné velice snadno.

Kdo je zodpovědný za to, když výrobní linka někoho zraní? Pokud je chyba ve výrobě či naprogramování, jde to za výrobcem. Jinak za majitelem. Případně za obsluhou, pokud nedodržela předpisy.

+2/0
28.7.2014 21:48

Z50d36e70n21ě88k 73W25e24r50n80h76a57r29t 6597685502388

Pokud by výrobce odpovídal za všechny a jakékoliv chyby, kterých se jeho produkt v běžném provozu dopustil, nikdy to neuvolní. Nelze totiž předvídat všechny situace, které můžou nastat, případně nelze vyloučit, že se třeba opotřebením nebo vzniklou závadou to auto nezachová jinak, než by se čekalo. A tady jde o životy a zdraví, tedy velké peníze. Všichni výrobci software se zříkají odpovědnosti za chyby, které by používáním jejich produktu mohly vzniknout a to jde jen o pitomý software, který něco počítá. U aut se bavíme o něčem neskonale obtížnějším a přímo nebezpečnějším.

+1/−1
29.7.2014 8:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.