Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auta bez řidiče děsí svět. FBI se bojí terorismu, Toyota vyšší spotřeby

Auta, která se umějí řídit sama, jsou realitou blízké budoucnosti. Rady si s nimi však neví legislativa a strach vyvolávají i jinde. FBI se například obává, že takové vozy usnadní práci zločincům. Výzkumný pracovník Toyoty zase tvrdí, že taková auta zvednou globální spotřebu paliva a tudíž budou mít špatný vliv na životní prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M17a67r65t87i10n 77S77o14v51á88k 3367625774153

Mě by zajímalo, kdo píše ty články, protože tak před měsícem dvě tu byl článek o tom jak bude úžasné zastavovat pronásledovaného zmačknutím čudlíku.

+2/0
29.7.2014 17:02

Ř33e97h65o41ř 36V86l35a44s74á10k 2224614611626

Četl jsem někde názor, že který stát to první povolí, do toho se rázem přesune vývoj a ten stát tak na tom vydělá slušné peníze. Byl bych moc rád, kdybychom to byli my. Ale naše vláda na to bohužel nemá. :-/

+1/−1
29.7.2014 12:05

M86a43r16t61i36n 39J49i60r19o90u69s17e65k 7856875905338

Američan jako první přemýšlí nad tím, jak to někdo může zneužít. V tom je obsažena celá jejich mentalita.

+1/−6
29.7.2014 10:44

M24a74r33t91i85n 19K44a10r71á72s71e92k 1648744479264

V podstatě se těším že takové systémy začnou být dostupné. Je totiž čím dál víc řidičů. kteří řídí donuceni okolnostmi, řídit neumí a řídí se strachem a odporem k té činnosti a na jejich jizdě je to zřetelně vidět. Jízda za takovým "taky řidičem" je utrpení, protože jede nepředvídatelně, nečekaně zpomaluje a občas dokonce zrychlí, v každé zatáčce brzdí, přesto že jede jak závodní šnek, v řidičích jedoucích za ním (před ním obvykle nikdo nejede) vyvolává pocit že toho mameluka musím předjet při nejbližší jen trochu vhodné příležitosti a pak vám odbočí vlevo bez blinkru. Pokud tihle lidi přestanou řídit, bude na silnicích o poznání bezpečněji. Lidi co jezdí rádi se mezi sebou srovnají snáz, i přesto, že striktní dodržování předpisů nepatřívá mezi jejich silné stránky.

+1/0
29.7.2014 9:45

D24a26n17i81e74l 35M47a64r72t88í73n71e28k 4313483563829

Ano legislativa to je jeden z hlavních problémů :D

+1/−1
28.7.2014 23:47

M75i97l86o37u70š 11K34n71o61t64e66k 4774663542251

Já myslím, že by lidstvo nejprve mělo vyřešit úplně jiné problémy...Rv

+4/−1
28.7.2014 23:15

J31a90n 51S68e79d18l58á87k 9362687296964

jako třeba?

0/0
29.7.2014 22:48

J44i72n80d50ř33i25c19h 88M76i60t88t53e25r 6821200233693

Auta bez řidiče už u nás jezdí dávno. Tak se občas říká tomu, když auto řídí ženská.

+8/−1
28.7.2014 22:55

M80a86r15t43i58n 49K37a78l79e75n74s27k19ý 8595675514131

http://tn.nova.cz/zpravy/zajimavosti/blondata-sabine-vyhrala-soutez-v-parkovani-nad-muzi-ale-co-ostatni.html

http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/zeny-ridi-podle-autoklubu-adac-lepe-nez-muzi/r~i:article:736844/

0/−1
28.7.2014 23:42

J88i98n79d24ř42i61c56h 65M48i69t11t97e53r 6961970443273

https://www.youtube.com/watch?v=_248kjTycYY

Ale byl to jen vtip, některé ženy řídí perfektně.

+1/0
28.7.2014 23:55

M54a81r23t63i85n 32K53a70r53á49s44e70k 1668114309124

Muži by taky řídili perfektně. Jenže když se naučí řídit chlap, má potřebu zrychlit aby to využil (dost často má tu potřebu ještě dřív než se to naučí) a když se naučí řídit ženská, využije toho k většímu pocitu klidu při řízení. není z toho napjatá a nepotřebuje zrychlovat. Není to podle mě tedy o tom kdo řídí lépe, ale jak tuto dovednost kdo využívá. Samozřejmě existují výjimky a v tomto jich nebude nijak málo, ale obecně myslím že to platí.

+3/0
29.7.2014 9:29

P22a92v20e43l 55S47o34b57o77t19k78a 5350804

Už dávno by mohly jezdit vlaky a metro zcela automaticky a bylo by to daleko bezpečnější (existují totiž jakési systémy, které se při poruše zastaví atd a automat prostě na červenou nebo vyšší než povolenou rychlostí nikdy nepojede).

Dokonce letadlo Airbus zvládne i plně automatické přistání, nejen vzlet a let.

Jediný důvod proč se stále ještě masově nepoužívají je lidská psychika - lidé se bojí svěřit automatům, ale klidně jedou v autě s řidičem který už 12 hodin nespal...

+5/−3
28.7.2014 22:51

V35á77c75l81a91v 14M85a37i49x13n75e35r 7535880225211

To není úplně pravda. Airbus to sice zvládne, ale jen na některých letištích, které jsou správně vybavené pro CATIII a jen za daných povětrnostních podmínek. Stejně tak automobil zvládne jízdu v připraveném prostředí a s ostatními vozy, které reagují podobně, ale v nepřehledném terénu má problém a pak předává řízení člověku ...

U vlaků je situace v podstatě totožná, automatické vedení vlaku je možné, ale musí být správně vybavená trať .. takže to není jen otázka, zda se to technicky dá zvládnout, ale zda je to ekonomicky výhodné ...

+1/0
29.7.2014 7:41

Z93d81e68n79ě94k 40W13e87r11n71h17a56r64t 6847755532288

No, ale pokud jde o automaticky řízené vlaky, tak jsou řízené v daném úseku všechny, nevstupuje do toho lidský faktor, kromě zcela mimořádných situací. Navíc řídit vlakový pohyb je neskonale snazší, než řídit auta - vlak jede po kolejích, nemůže libovolně měnit směr, jede jich omezený počet a podobně. Takže řídit třeba metro ve městě je relativně snadnější, než tam řídit automobilní provoz, kde by byla polovina automatů a polovinu by řídili lidé.

0/0
29.7.2014 8:54

E88d27a 70D68r87á74b95e44k 7739722883437

I u vozů, které dnes teoreticky mohou jezdit téměř samy, se musí řidič řízení zcela plně věnovat..... Problém je ve slově TEORETICKY. Kdyby uměly jezdit i PRAKTICKY samy, nebyl by řidič potřeba.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/auta-bez-ridice-obavy-052-/automoto.aspx?c=A140722_223412_automoto_vok#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6

0/0
28.7.2014 22:30

J17a11n 58L21u46k82á36š 7197543843932

Ja chci videt, kolik lidi bude ochotnych do toho sednout. Rozjede se to na dalnici 130 a najednou chybicka v SW ...

+1/−6
28.7.2014 22:20

J74o87z80e29f 96K39o71s63t36e32l17a64n70s51k52ý 8165172729456

Vždy ma pri týchto autách napadne scéna z Totalu Recallu, kde Schwarzeneger vyhodí umelého šoféra a začne šoférovať automatické auto sám... :-)

+1/0
28.7.2014 22:19

J67a23n 53P93r69o58v44a28z11n48í43k 6728134320941

Auta, co nemusíte řídit, jsou na trhu už dlouho. Jmenují se "TAXI".

+10/−3
28.7.2014 21:55

M80a17r54t97i14n 12K18a61l21e98n46s86k69ý 8925765294461

jezdite kazdy den taxikem za praci 50 kilometru rano a vecer taxikem, pane Provazniku?

+2/−2
28.7.2014 22:13

J19a63n 36P60r43o85v59a48z93n52í62k 6878884440601

Mohl byste si ten útočný tón strčit někam, když jsem se pokusil o vtip? Díky.

+4/−1
28.7.2014 22:23

M48a55r71t98i62n 74K40a29l59e60n42s93k32ý 8705735354341

Nepletete se v tom, ze to opravdu byl pouhy pokus. Priste tam hodte smajlik. Pak to mozna pochopi i takovy blbec, jako jsem ja. Jeste me prosim poucte, jak se pozna z prispevku, jaky ton bych pouzil, kdybych to rekl ustne? Dekuji pane Provazniku ;-)

+3/0
28.7.2014 23:16

A29l96e63š 48Z95e43l46i30n93k59a 1204582556

Já teda vůbec nerozumím tomu proč by měl být problém v odpovědnosti za škodu. Snad i normální řidič z masa a kostí může způsobit velkou škodu, od toho je tu povinné ručení. A pokud pojišťovna po kalkulaci nazná, že samohyby par excellence jsou v provozu bezpečnější, pak by mohlo být povinné ručení dokonce levnější :-)

+4/−1
28.7.2014 21:19

M73a31r64t84i48n 24P31o77s66p71í77š44i76l 8105111916367

To možná ano, ale když se nehoda stane tak kdo bude odpovědný?

+5/0
28.7.2014 22:17

J76a29r27o37s67l91a79v 22H51a21n35z77l67í25k 2309695133858

Správná otázka R^

+1/0
28.7.2014 22:19

P20a39v46e32l 59K14u55r61a35l 5851144290430

Pokud bude mít vozidlo k dispozici černou skřínku v které bude zaznamenány poslední minuty bude zcela exaktně možné zjistit které vozidlo nejelo dle předpisů.

(to bude povětšinou to řízené člověkem -. to je vždy ten nejrizikovější faktor v rozhodování) a pokud obě auta dodržovali předpisy pak je za škodu odpovědný ten kdo předpisy dělal protože nevzal v úvahu tuto situaci a řádně jí neupravil.

V případě že software nebude jet podle předpisů je vinen dodavatel softwaru.

Je to vcelku jednoduché.

+2/−7
28.7.2014 22:25

Z44d38e66n81ě89k 41W27e15r39n83h72a95r12t 6947985972568

Problém je kritická situace, která nemá jasné řešení - vyběhne ze strany dítě a v protisměru jede autobus. Má se narazit do autobusu nebo srazit dítě? Ten počítač se bude muset rozhodnout a může se stát, že se rozhodne jinak, než by přišlo vhodné lidskému řidiči. U řidiče je jasná jeho odpovědnost a je možné jej stíhat, požadovat po něm náhradu škody a podobně. Jak to řešit, když bude řídit počítač?

+2/0
29.7.2014 8:50

K56a74m72i23l 90S61c89h54w69a22g81e16r 3663936175326

No tak to je to jediné co je třeba vyřešit. A protože je jasné už teď, že taková auta budou mít nehodovost minimální, každá pojišťovna je ráda pojistí. Takže to myslím řeší všechno ohledně peněz.

No a co se týče nápravy, tak je evidentní, že sw do vězení nezavřete. Rovně jeho tvůrce není možné zavřít, protože není jeden, ale jsou to desítky lidí. Takže pak stačí vytvořit nějaké pravidla. Třeba přípustnou míru nehodovosti (pořád bude řádově nižší než u lidí). A pokud ji bude výrobce splňovat bude moci svoje auta prodávat/provozovat. V opačném případě by se třeba jeho vozy museli stáhnout a dostali by řídící jednotku spolehlivějšího výrobce. Ale pořád musíte brát v potaz, že ten výrobce bude mít na kontě tisíce zachráněných lidí. No a s postupujícím vývojem se samozřejmě přípustná míra chybovosti bude snižovat, tak jak se to dnes děje s emisními normami, výbavou abs, atd...

0/0
29.7.2014 10:17

Ř77e89h49o11ř 42V40l37a84s79á79k 2554734361576

Za co byste toho řidiče chtěl stíhat? Že nevyřešil ve zlomku vteřiny neřešitelnou situaci?

Tohle nepovažuji za problém. A jako rodič toho dítěte budu radši, když za volantem bude počítač. Vzhledem k podstatně rychlejší reakční době to dá dítěti větší šance než hypotetická možnost, že duchapřítomný řidič než aby přejel dítě, tak to čelně napálí do autobusu.

0/0
29.7.2014 12:10

T18o55m62á77š 38V38a55l29d53e75r 7763360299

toto je špatná myšlenka. A takto uvažuje 90% řidičů. Proč to chcete za každou cenu vždy strhávat do protisměru proti autu? Počítač pojede tak aby vždy zastavil k dané situaci. Vy uhnete do autobusu a buď budete mrtev sám, nebo spolucestující. Než vy zareagujete, počítač už dávno jedná. A pokud by jste se stačil vyhnout, tak počítač zastaví, nebo zmírní následky. Např bude další airbag na radar. Fascinuje mě, že si myslíte, že máte lepší reakce než stroj;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+1/0
1.8.2014 23:08

P28a45v98e72l 88S64o72b34o15t59k96a 5230254

Na autech bez řidiče nic není, jen jsou prostě řidičky za volantem výrazně nebezpečnější, ale zase tak bych to nehrotil abych ženám zakazoval řídit.

0/−6
28.7.2014 20:10

J46i86ř42í 20K16l25i28m22e14š 9351521874659

Já nevím....

Když řídíla bývalá mange, měl jsem takovej divner pocit, protože jsem to řízení nemohl ovlivnit, chvílema jsem se dokonce i skoro bál. Tomu samořiditelnýmu autu se dá asi důvěřovat podstatně více, alei tak je to pro mne zatím nepředstavitelný:-)

+2/0
28.7.2014 19:11

T78o75m57á46š 72V33a16l21d19e49r 7803170659

Toyota mi připomíná Novu. Dokud neměla plnozmetkových kanálů, jako Smíchov, Telku atd , hanila digitalizaci v ČR. Toyota také nemá dopracovaný systém i když systém také vyvvijí a tak potřebuje pozdržet všeobecný start, aby jí byznys také neutekl. Doba vozů se samořízením se blíží a je to jako odsuzovat, že existují mobily. Dříve nebyly a také to šlo. Nyní je doba online a jsou nezbytným nástrojem tohoto stylu. Bourat budou vždy v převaze vozidla s řidiči. Už se těším, že v koloně vytáhnu knihu a vůz si to odřídí sám :-). A mě nechá se projet zatáčkama na horách či v zajímavé krajince.R^

+10/−2
28.7.2014 17:47

E18d62a 32D12r95á65b64e22k 7919682853427

nenechá, ohrožoval bys ostatní řidiče :-)

+1/0
28.7.2014 22:32

M69a60r18t17i24n 19K56a84r32á85s95e75k 1688854729164

Jo, bojím se doby, kdy vypnutí automatického řízení bude bráno jako risk, nebo v případě nehody jako přitěžující okolnost. Ještě že mám motorku, tak to nebude tak brzy, protože by se na ni všechny ty kraviny co jsou k tomu potřeba ani nevešly. plus samožřejmě systém na posouzení přilnavosti povrchu před vozidlem, gyroskopy a podobné věci navíc co by byly potřeba pro řízení jednostopého vozidla.

0/0
29.7.2014 9:34

K14r36y46š61t13o49f 17L64a88n11í39k 1859320525855

rekl bych ze toyota to prilis nekritizuje, ten clovek jen poukazuje na skutecnost, ze pokud se argumentuje snizenim spotreby prostrednictvim zvyseni plynulosti provozu, jednotlivcum spotreba klesnout muze ale za predpokladu ze se zacne vice jezdit to v globale bude naopak.

0/0
29.7.2014 13:54
Foto

J17i70ř14í 13K72r97á13k93o40r34a 9319423

Že lidé rádi provozují ve větší míře to, co je pro ně přínosné a dostupné? To je zase objev. Když museli na jednu svíčku pracovat šest hodin, svítili minimálně. Chodili spát se slepicemi. Dnes, kdy na jednu žárovku, která svítí nepoměrně délé než svíčka, vydělají za zlomek času, svítí hluboko do noci, a to třeba i několika lampami najednou. Překvapivě si dnes nesvítí stále tou jednou svíčkou a nechodí spát se soumrakem.

Pokrok, bitches! Ten nezastavíš.

+14/−1
28.7.2014 16:46

A31l65e56š 43Z20e91l58i17n64k31a 1344382306

Ale pak jsou lidi nevyspalí, víc ve stresu, víc nemocní, rodí se míň dětí atd. ;-D Vy feno

0/−3
28.7.2014 21:21

A52l52o27i22s 79S69t61a79r10ý 3889149647812

Až to začnou konečně prodávat, tak doufám, že vyšší modely budou mít už v ceně tyto moduly: visení na kufru, předjíždění vpravo a myška.

+5/−1
28.7.2014 16:37

T10o18m11á41š 16Z37e81m16a84n 3985428664285

Jedete-li podle zákona, je nemožné vás podjet pravým pruhem (už jen proto že v něm sám jste).

+6/0
28.7.2014 18:48

A93l73o44i30s 85S46t75a82r29ý 3549859807602

Já předpokládám, že ten modul bude natolik vymazlenej, aby to v případě nutnosti vzal odstavným pruhem.;-)

+1/0
28.7.2014 19:05

T63o68m62á31š 76Z51e78m37a90n 3495168324255

I to lze a zcela podle zákona (NO, KN).

0/0
28.7.2014 20:11

J95a55n 23P67a53v84e55l 8603742878446

Za předem určených pravidel. Ne jako jeden maaaaagor nedávno, když mě na dálnici odstavným pruhem vzal tak stoosmdesátkou

0/0
28.7.2014 21:46

J78a12k66u88b 98Š80a62f25a59n54d72a 7225527631311

Ale je to možné. Mnoha způsoby.

+1/0
28.7.2014 20:40

P89e87t90r 12L 4336383960696

budoucnost není pro posery !! :D

+1/−1
28.7.2014 16:36

L49u29b68o61m11í10r 35K10a87m79e28n51s73k84ý 3890378203866

mě napadá jen jeden problém, kdo bude odpovědný za nehody, majitel, výrobce, nebo kdo? předpokládám, že auto nebude trestně odpovědné.

+3/−1
28.7.2014 16:30

J90a71n 69M32o43h70y13l31a 6942679689721

Právě to je ten legislativní problém, který se v souvislosti s počítačem řízenými automobily řeší.

+2/0
28.7.2014 19:38
Foto

P64e15t80r 42P27r68o39c28h60á24z34k54a 3842416342214

Je to stejné jako s roboty.Je třeba pro ně definovat pravidla,která budou prioritní a nebude možné je nijak obejít.Myslím,že to bude trvat docela dlouho.

+2/−1
28.7.2014 21:17

Z56b15y96n62ě90k 45Š46a34f98a26r84č97í57k 5787158675404

???

0/0
29.7.2014 1:59

J25a25n 22P69a41v67e30l 8963902368766

Podle mě, rozlousknutelné velice snadno.

Kdo je zodpovědný za to, když výrobní linka někoho zraní? Pokud je chyba ve výrobě či naprogramování, jde to za výrobcem. Jinak za majitelem. Případně za obsluhou, pokud nedodržela předpisy.

+2/0
28.7.2014 21:48

Z47d25e47n11ě45k 91W74e89r69n15h80a29r68t 6557425102838

Pokud by výrobce odpovídal za všechny a jakékoliv chyby, kterých se jeho produkt v běžném provozu dopustil, nikdy to neuvolní. Nelze totiž předvídat všechny situace, které můžou nastat, případně nelze vyloučit, že se třeba opotřebením nebo vzniklou závadou to auto nezachová jinak, než by se čekalo. A tady jde o životy a zdraví, tedy velké peníze. Všichni výrobci software se zříkají odpovědnosti za chyby, které by používáním jejich produktu mohly vzniknout a to jde jen o pitomý software, který něco počítá. U aut se bavíme o něčem neskonale obtížnějším a přímo nebezpečnějším.

+1/−1
29.7.2014 8:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.