Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Auta bez řidiče děsí svět. FBI se bojí terorismu, Toyota vyšší spotřeby

Auta, která se umějí řídit sama, jsou realitou blízké budoucnosti. Rady si s nimi však neví legislativa a strach vyvolávají i jinde. FBI se například obává, že takové vozy usnadní práci zločincům. Výzkumný pracovník Toyoty zase tvrdí, že taková auta zvednou globální spotřebu paliva a tudíž budou mít špatný vliv na životní prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M57a61r45t25i46n 65S23o94v88á21k 3577245264753

Mě by zajímalo, kdo píše ty články, protože tak před měsícem dvě tu byl článek o tom jak bude úžasné zastavovat pronásledovaného zmačknutím čudlíku.

+2/0
29.7.2014 17:02

Ř18e49h34o47ř 46V92l36a51s31á67k 2434534551426

Četl jsem někde názor, že který stát to první povolí, do toho se rázem přesune vývoj a ten stát tak na tom vydělá slušné peníze. Byl bych moc rád, kdybychom to byli my. Ale naše vláda na to bohužel nemá. :-/

+1/−1
29.7.2014 12:05

M64a95r87t53i54n 71J56i82r12o83u44s98e56k 7316325845828

Američan jako první přemýšlí nad tím, jak to někdo může zneužít. V tom je obsažena celá jejich mentalita.

+1/−6
29.7.2014 10:44


M88a66r45t67i88n 24K68a58r42á17s88e27k 1918694139114

V podstatě se těším že takové systémy začnou být dostupné. Je totiž čím dál víc řidičů. kteří řídí donuceni okolnostmi, řídit neumí a řídí se strachem a odporem k té činnosti a na jejich jizdě je to zřetelně vidět. Jízda za takovým "taky řidičem" je utrpení, protože jede nepředvídatelně, nečekaně zpomaluje a občas dokonce zrychlí, v každé zatáčce brzdí, přesto že jede jak závodní šnek, v řidičích jedoucích za ním (před ním obvykle nikdo nejede) vyvolává pocit že toho mameluka musím předjet při nejbližší jen trochu vhodné příležitosti a pak vám odbočí vlevo bez blinkru. Pokud tihle lidi přestanou řídit, bude na silnicích o poznání bezpečněji. Lidi co jezdí rádi se mezi sebou srovnají snáz, i přesto, že striktní dodržování předpisů nepatřívá mezi jejich silné stránky.

+1/0
29.7.2014 9:45

D26a16n45i65e85l 67M42a72r34t15í35n90e25k 4703503683429

Ano legislativa to je jeden z hlavních problémů :D

+1/−1
28.7.2014 23:47

M10i97l84o65u28š 95K46n54o46t64e53k 4634233982821

Já myslím, že by lidstvo nejprve mělo vyřešit úplně jiné problémy...Rv

+4/−1
28.7.2014 23:15

J27a91n 20S64e45d27l49á25k 9422397426974

jako třeba?

0/0
29.7.2014 22:48

J97i96n18d73ř73i88c29h 16M13i83t14t78e61r 6971110423133

Auta bez řidiče už u nás jezdí dávno. Tak se občas říká tomu, když auto řídí ženská.

+8/−1
28.7.2014 22:55

M29a73r50t87i42n 79K60a35l32e28n26s67k67ý 8525675294971

http://tn.nova.cz/zpravy/zajimavosti/blondata-sabine-vyhrala-soutez-v-parkovani-nad-muzi-ale-co-ostatni.html

http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/zeny-ridi-podle-autoklubu-adac-lepe-nez-muzi/r~i:article:736844/

0/−1
28.7.2014 23:42

J38i79n71d75ř33i57c19h 25M77i47t40t21e62r 6121240303513

https://www.youtube.com/watch?v=_248kjTycYY

Ale byl to jen vtip, některé ženy řídí perfektně.

+1/0
28.7.2014 23:55

M90a51r98t28i47n 71K84a55r57á31s61e63k 1458634169504

Muži by taky řídili perfektně. Jenže když se naučí řídit chlap, má potřebu zrychlit aby to využil (dost často má tu potřebu ještě dřív než se to naučí) a když se naučí řídit ženská, využije toho k většímu pocitu klidu při řízení. není z toho napjatá a nepotřebuje zrychlovat. Není to podle mě tedy o tom kdo řídí lépe, ale jak tuto dovednost kdo využívá. Samozřejmě existují výjimky a v tomto jich nebude nijak málo, ale obecně myslím že to platí.

+3/0
29.7.2014 9:29

P80a36v35e18l 55S19o57b72o49t12k67a 5960324

Už dávno by mohly jezdit vlaky a metro zcela automaticky a bylo by to daleko bezpečnější (existují totiž jakési systémy, které se při poruše zastaví atd a automat prostě na červenou nebo vyšší než povolenou rychlostí nikdy nepojede).

Dokonce letadlo Airbus zvládne i plně automatické přistání, nejen vzlet a let.

Jediný důvod proč se stále ještě masově nepoužívají je lidská psychika - lidé se bojí svěřit automatům, ale klidně jedou v autě s řidičem který už 12 hodin nespal...

+5/−3
28.7.2014 22:51

V18á97c73l75a25v 53M48a81i36x53n34e23r 7545710925731

To není úplně pravda. Airbus to sice zvládne, ale jen na některých letištích, které jsou správně vybavené pro CATIII a jen za daných povětrnostních podmínek. Stejně tak automobil zvládne jízdu v připraveném prostředí a s ostatními vozy, které reagují podobně, ale v nepřehledném terénu má problém a pak předává řízení člověku ...

U vlaků je situace v podstatě totožná, automatické vedení vlaku je možné, ale musí být správně vybavená trať .. takže to není jen otázka, zda se to technicky dá zvládnout, ale zda je to ekonomicky výhodné ...

+1/0
29.7.2014 7:41

Z60d71e96n59ě84k 37W92e68r20n92h28a12r95t 6597505482768

No, ale pokud jde o automaticky řízené vlaky, tak jsou řízené v daném úseku všechny, nevstupuje do toho lidský faktor, kromě zcela mimořádných situací. Navíc řídit vlakový pohyb je neskonale snazší, než řídit auta - vlak jede po kolejích, nemůže libovolně měnit směr, jede jich omezený počet a podobně. Takže řídit třeba metro ve městě je relativně snadnější, než tam řídit automobilní provoz, kde by byla polovina automatů a polovinu by řídili lidé.

0/0
29.7.2014 8:54

E56d82a 54D45r19á95b81e79k 7969552233807

I u vozů, které dnes teoreticky mohou jezdit téměř samy, se musí řidič řízení zcela plně věnovat..... Problém je ve slově TEORETICKY. Kdyby uměly jezdit i PRAKTICKY samy, nebyl by řidič potřeba.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/auta-bez-ridice-obavy-052-/automoto.aspx?c=A140722_223412_automoto_vok#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6

0/0
28.7.2014 22:30

J46a61n 45L96u11k51á52š 7827683383482

Ja chci videt, kolik lidi bude ochotnych do toho sednout. Rozjede se to na dalnici 130 a najednou chybicka v SW ...

+1/−6
28.7.2014 22:20

J87o79z56e23f 56K88o40s86t76e76l39a98n36s83k77ý 8785902109136

Vždy ma pri týchto autách napadne scéna z Totalu Recallu, kde Schwarzeneger vyhodí umelého šoféra a začne šoférovať automatické auto sám... :-)

+1/0
28.7.2014 22:19

J71a56n 56P17r74o95v27a59z53n76í81k 6208374680121

Auta, co nemusíte řídit, jsou na trhu už dlouho. Jmenují se "TAXI".

+10/−3
28.7.2014 21:55

M96a31r62t17i50n 92K30a78l82e80n19s76k67ý 8275195514491

jezdite kazdy den taxikem za praci 50 kilometru rano a vecer taxikem, pane Provazniku?

+2/−2
28.7.2014 22:13

J20a21n 80P41r23o83v39a62z13n21í58k 6758484170361

Mohl byste si ten útočný tón strčit někam, když jsem se pokusil o vtip? Díky.

+4/−1
28.7.2014 22:23

M11a14r31t69i37n 97K79a33l88e75n46s39k16ý 8785175184141

Nepletete se v tom, ze to opravdu byl pouhy pokus. Priste tam hodte smajlik. Pak to mozna pochopi i takovy blbec, jako jsem ja. Jeste me prosim poucte, jak se pozna z prispevku, jaky ton bych pouzil, kdybych to rekl ustne? Dekuji pane Provazniku ;-)

+3/0
28.7.2014 23:16

A65l69e38š 95Z55e28l67i67n58k95a 1914262806

Já teda vůbec nerozumím tomu proč by měl být problém v odpovědnosti za škodu. Snad i normální řidič z masa a kostí může způsobit velkou škodu, od toho je tu povinné ručení. A pokud pojišťovna po kalkulaci nazná, že samohyby par excellence jsou v provozu bezpečnější, pak by mohlo být povinné ručení dokonce levnější :-)

+4/−1
28.7.2014 21:19

M70a55r79t15i55n 96P88o20s70p25í31š45i43l 8115161146317

To možná ano, ale když se nehoda stane tak kdo bude odpovědný?

+5/0
28.7.2014 22:17

J54a98r54o87s47l52a61v 18H43a45n71z73l45í81k 2979625423948

Správná otázka R^

+1/0
28.7.2014 22:19

P41a82v19e88l 96K46u87r43a34l 5931934490240

Pokud bude mít vozidlo k dispozici černou skřínku v které bude zaznamenány poslední minuty bude zcela exaktně možné zjistit které vozidlo nejelo dle předpisů.

(to bude povětšinou to řízené člověkem -. to je vždy ten nejrizikovější faktor v rozhodování) a pokud obě auta dodržovali předpisy pak je za škodu odpovědný ten kdo předpisy dělal protože nevzal v úvahu tuto situaci a řádně jí neupravil.

V případě že software nebude jet podle předpisů je vinen dodavatel softwaru.

Je to vcelku jednoduché.

+2/−7
28.7.2014 22:25

Z45d23e59n50ě13k 77W38e19r47n46h69a83r32t 6527375712628

Problém je kritická situace, která nemá jasné řešení - vyběhne ze strany dítě a v protisměru jede autobus. Má se narazit do autobusu nebo srazit dítě? Ten počítač se bude muset rozhodnout a může se stát, že se rozhodne jinak, než by přišlo vhodné lidskému řidiči. U řidiče je jasná jeho odpovědnost a je možné jej stíhat, požadovat po něm náhradu škody a podobně. Jak to řešit, když bude řídit počítač?

+2/0
29.7.2014 8:50

K88a49m12i28l 95S25c34h18w20a20g63e52r 3573216925966

No tak to je to jediné co je třeba vyřešit. A protože je jasné už teď, že taková auta budou mít nehodovost minimální, každá pojišťovna je ráda pojistí. Takže to myslím řeší všechno ohledně peněz.

No a co se týče nápravy, tak je evidentní, že sw do vězení nezavřete. Rovně jeho tvůrce není možné zavřít, protože není jeden, ale jsou to desítky lidí. Takže pak stačí vytvořit nějaké pravidla. Třeba přípustnou míru nehodovosti (pořád bude řádově nižší než u lidí). A pokud ji bude výrobce splňovat bude moci svoje auta prodávat/provozovat. V opačném případě by se třeba jeho vozy museli stáhnout a dostali by řídící jednotku spolehlivějšího výrobce. Ale pořád musíte brát v potaz, že ten výrobce bude mít na kontě tisíce zachráněných lidí. No a s postupujícím vývojem se samozřejmě přípustná míra chybovosti bude snižovat, tak jak se to dnes děje s emisními normami, výbavou abs, atd...

0/0
29.7.2014 10:17

Ř32e21h33o41ř 13V69l52a94s58á71k 2984854451686

Za co byste toho řidiče chtěl stíhat? Že nevyřešil ve zlomku vteřiny neřešitelnou situaci?

Tohle nepovažuji za problém. A jako rodič toho dítěte budu radši, když za volantem bude počítač. Vzhledem k podstatně rychlejší reakční době to dá dítěti větší šance než hypotetická možnost, že duchapřítomný řidič než aby přejel dítě, tak to čelně napálí do autobusu.

0/0
29.7.2014 12:10

T73o35m54á83š 90V75a52l98d21e14r 7493400499

toto je špatná myšlenka. A takto uvažuje 90% řidičů. Proč to chcete za každou cenu vždy strhávat do protisměru proti autu? Počítač pojede tak aby vždy zastavil k dané situaci. Vy uhnete do autobusu a buď budete mrtev sám, nebo spolucestující. Než vy zareagujete, počítač už dávno jedná. A pokud by jste se stačil vyhnout, tak počítač zastaví, nebo zmírní následky. Např bude další airbag na radar. Fascinuje mě, že si myslíte, že máte lepší reakce než stroj;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+1/0
1.8.2014 23:08

P34a79v96e53l 48S47o71b98o21t33k12a 5190924

Na autech bez řidiče nic není, jen jsou prostě řidičky za volantem výrazně nebezpečnější, ale zase tak bych to nehrotil abych ženám zakazoval řídit.

0/−6
28.7.2014 20:10

J90i40ř28í 20K78l64i43m84e64š 9791611804689

Já nevím....

Když řídíla bývalá mange, měl jsem takovej divner pocit, protože jsem to řízení nemohl ovlivnit, chvílema jsem se dokonce i skoro bál. Tomu samořiditelnýmu autu se dá asi důvěřovat podstatně více, alei tak je to pro mne zatím nepředstavitelný:-)

+2/0
28.7.2014 19:11

T93o85m27á71š 92V91a78l88d54e51r 7193340369

Toyota mi připomíná Novu. Dokud neměla plnozmetkových kanálů, jako Smíchov, Telku atd , hanila digitalizaci v ČR. Toyota také nemá dopracovaný systém i když systém také vyvvijí a tak potřebuje pozdržet všeobecný start, aby jí byznys také neutekl. Doba vozů se samořízením se blíží a je to jako odsuzovat, že existují mobily. Dříve nebyly a také to šlo. Nyní je doba online a jsou nezbytným nástrojem tohoto stylu. Bourat budou vždy v převaze vozidla s řidiči. Už se těším, že v koloně vytáhnu knihu a vůz si to odřídí sám :-). A mě nechá se projet zatáčkama na horách či v zajímavé krajince.R^

+10/−2
28.7.2014 17:47

E85d34a 44D71r26á61b91e60k 7569412293557

nenechá, ohrožoval bys ostatní řidiče :-)

+1/0
28.7.2014 22:32

M70a63r74t69i72n 97K38a58r62á30s98e16k 1288544229634

Jo, bojím se doby, kdy vypnutí automatického řízení bude bráno jako risk, nebo v případě nehody jako přitěžující okolnost. Ještě že mám motorku, tak to nebude tak brzy, protože by se na ni všechny ty kraviny co jsou k tomu potřeba ani nevešly. plus samožřejmě systém na posouzení přilnavosti povrchu před vozidlem, gyroskopy a podobné věci navíc co by byly potřeba pro řízení jednostopého vozidla.

0/0
29.7.2014 9:34

K50r81y16š90t33o53f 30L71a68n13í86k 1109330365735

rekl bych ze toyota to prilis nekritizuje, ten clovek jen poukazuje na skutecnost, ze pokud se argumentuje snizenim spotreby prostrednictvim zvyseni plynulosti provozu, jednotlivcum spotreba klesnout muze ale za predpokladu ze se zacne vice jezdit to v globale bude naopak.

0/0
29.7.2014 13:54
Foto

J40i55ř17í 27K32r15á89k26o91r56a 9149373

Že lidé rádi provozují ve větší míře to, co je pro ně přínosné a dostupné? To je zase objev. Když museli na jednu svíčku pracovat šest hodin, svítili minimálně. Chodili spát se slepicemi. Dnes, kdy na jednu žárovku, která svítí nepoměrně délé než svíčka, vydělají za zlomek času, svítí hluboko do noci, a to třeba i několika lampami najednou. Překvapivě si dnes nesvítí stále tou jednou svíčkou a nechodí spát se soumrakem.

Pokrok, bitches! Ten nezastavíš.

+14/−1
28.7.2014 16:46

A79l16e88š 58Z61e20l20i54n65k18a 1754352976

Ale pak jsou lidi nevyspalí, víc ve stresu, víc nemocní, rodí se míň dětí atd. ;-D Vy feno

0/−3
28.7.2014 21:21

A94l70o81i72s 74S12t83a31r73ý 3909879957492

Až to začnou konečně prodávat, tak doufám, že vyšší modely budou mít už v ceně tyto moduly: visení na kufru, předjíždění vpravo a myška.

+5/−1
28.7.2014 16:37

T32o47m58á34š 12Z63e53m47a40n 3235168924765

Jedete-li podle zákona, je nemožné vás podjet pravým pruhem (už jen proto že v něm sám jste).

+6/0
28.7.2014 18:48

A55l67o27i97s 15S57t22a56r49ý 3419259237172

Já předpokládám, že ten modul bude natolik vymazlenej, aby to v případě nutnosti vzal odstavným pruhem.;-)

+1/0
28.7.2014 19:05

T34o39m45á90š 19Z49e35m24a61n 3845518114635

I to lze a zcela podle zákona (NO, KN).

0/0
28.7.2014 20:11

J37a93n 83P88a77v15e27l 8163832858266

Za předem určených pravidel. Ne jako jeden maaaaagor nedávno, když mě na dálnici odstavným pruhem vzal tak stoosmdesátkou

0/0
28.7.2014 21:46

J25a78k41u55b 17Š16a33f50a10n71d28a 7625377901861

Ale je to možné. Mnoha způsoby.

+1/0
28.7.2014 20:40

P90e40t90r 13L 4666633690206

budoucnost není pro posery !! :D

+1/−1
28.7.2014 16:36

L72u33b77o44m24í19r 38K31a18m24e65n59s63k41ý 3290898213846

mě napadá jen jeden problém, kdo bude odpovědný za nehody, majitel, výrobce, nebo kdo? předpokládám, že auto nebude trestně odpovědné.

+3/−1
28.7.2014 16:30

J79a81n 11M10o13h96y96l46a 6232239499301

Právě to je ten legislativní problém, který se v souvislosti s počítačem řízenými automobily řeší.

+2/0
28.7.2014 19:38
Foto

P25e15t52r 55P62r21o91c96h93á28z90k57a 3612136732594

Je to stejné jako s roboty.Je třeba pro ně definovat pravidla,která budou prioritní a nebude možné je nijak obejít.Myslím,že to bude trvat docela dlouho.

+2/−1
28.7.2014 21:17

Z67b10y29n15ě32k 83Š62a69f17a75r35č41í30k 5117698185164

???

0/0
29.7.2014 1:59

J12a70n 20P95a52v48e31l 8953912928326

Podle mě, rozlousknutelné velice snadno.

Kdo je zodpovědný za to, když výrobní linka někoho zraní? Pokud je chyba ve výrobě či naprogramování, jde to za výrobcem. Jinak za majitelem. Případně za obsluhou, pokud nedodržela předpisy.

+2/0
28.7.2014 21:48

Z30d97e36n53ě38k 95W26e18r89n64h67a54r97t 6767295312898

Pokud by výrobce odpovídal za všechny a jakékoliv chyby, kterých se jeho produkt v běžném provozu dopustil, nikdy to neuvolní. Nelze totiž předvídat všechny situace, které můžou nastat, případně nelze vyloučit, že se třeba opotřebením nebo vzniklou závadou to auto nezachová jinak, než by se čekalo. A tady jde o životy a zdraví, tedy velké peníze. Všichni výrobci software se zříkají odpovědnosti za chyby, které by používáním jejich produktu mohly vzniknout a to jde jen o pitomý software, který něco počítá. U aut se bavíme o něčem neskonale obtížnějším a přímo nebezpečnějším.

+1/−1
29.7.2014 8:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.