Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hliníkový motor Škody 1000 MB zvládne i půl milionu kilometrů

Škoda 1000 MB byla pro mladoboleslavskou automobilku revolučním vozem. Na svou dobu vcelku moderní auto vynikalo například blokem motoru vyrobeným tlakovým litím z hliníku. Shodou náhod jsme objevili kus, který má v současnosti najeto téměř půl milionu kilometrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M24i19c82h24a13l 79Z53e62t88e29k 3128552920567

Škoda 1000 MB byla na počátku svého výrobního cyklu považována za moderní vůz, ale bohužel, jak to v socialistickém porostředí bývá, vyráběla se ještě dlouho poté, co její koncepce zastarala. Mnohem markantnější to bylo po nástupu škody 105/120 v roce 1976. Základ byl stále prakticky to samé, na čem byla postavená škoda 100, tedy prakticky faceliftované embéčko, pouze karoserie a interiér byly částečně převzaty z Giugiarova návrhu Š 760.

+1/0
7.1.2015 22:48

M18i69r94o14s44l88a60v 74S62i71n74d25e36l17a63r 2675387354772

Zmeny karoserie byly zrovna mezi S100 a S105/120 docela zasadni, na rozil od agregatu a naprav.

+1/0
8.1.2015 22:00
Foto

M38i45r48o39s30l41a77v 39S79t17e57i43n85e45r 6808274963615

Podle původní dílenské příručky se ložiska motoru musela měnit po pouhých 50 tis. km. Teprve po několika letech se podařilo koupit licenci na lepší pánvičky. Moderní motory nemají také leštěné hřídele na klikovce, nýbrž úmyslně vybroušené jemné drážky, aby lépe držely olejovou vrstvu. Tím se životnost znásobila.

Jinak rozdělení váhy bylo přímo kriminální, předek se všude dral dopředu. Při 50 km/h to ovšem nebylo tak tragické, o moc víc se s tou nepodařenou napodobeninou Renaulta 4 nebo Simcy 1000 jezdit ani nedalo. Škoda byla donucena vstoupit do kategorie, která jí vůbec neseděla. Původní Spartak-Oktávie- Felicie byly docela jiné a elegantní vozy (na svoji dobu).

0/0
7.1.2015 19:58
Foto

M74i76r33o89s49l55a20v 48S87t52e46i98n31e90r 6768774643205

Pardon, Renault 8, později Renault 10 byli zástupci už tehdy vymírající koncepce "lidových" vozítek. Renault 4 L byl naprotitomu velmi pokrokový vůz s pohonem a motorem vpředu- jezdí s ním dodnes papež František.

0/0
7.1.2015 20:01
Foto

P69e40t73r 71P66r59o80c66h14á37z88k79a 3552896652154

Zažil jsem tisícovku v době její slávy,ale rozhodně bych netvrdil,že to byl skvělý vůz a ani moc povedený.Byl to obyčejný lidový vůz,maximum na co se poválečná republika zmohla.Od začátku ne zrovna dobrá koncepce kterou se připravil výrobce o modifikaci modelů.Jízdní vlastnosti dobré snad jen na sněhu kdy díky zatížené zadní poháněné nápravě se jelo lépe než s jiným vozem.Motor rovněž žádný zázrak.V dané době existovalo ve světě spousta lepších a hlavně kvalitně udělaných aut.Motorů,které nežraly spoustu oleje,aut které dobře topily a v kterých bylo daleko víc ticho.Nechci Škodovku hanět.Jezdím v ní řadu let,ale zase je třeba být realista.To,že jsme ze svých vzpomínek vytěsnili to špatné ještě neznamená že vše bylo dobré.Díky absenci lepších aut u nás,díky "zlatým  rukám" majitelům a kutilství které nam v dané době bylo vlastní ta auta jezdila i když často to bylo za cenu velké námahy.Nebyla konkurence,nebyla jiná volba.Kdo možnost měl, tak sáhnul po lepším autě.Spousta lidí raději udržovala staré vozy s předválečné produkce než by čekala v nekonečném pořadníku na MBéčko.Konstruktéři ve Škodovce se snažili udělat maximum s toho co jim umožnilo zadání,za to jim patří pochvala.Povzdech patří spíše těm,co tvrdošijmě trvali na dané koncepci ač jsme byli pomalu jediní ve světě.A hlavně proč trvalo tak dlouho než si to uvědomili a šli do skutečně koncepčně moderních vozů.

+7/−1
6.1.2015 15:08

M62a57r53i48a95n 91K28a81r52a34b92a 4793851660662

Presne túto MB-čku som vlastnil, bol to moj prvý voz. Ročník 68. Pozrať sa na ňu treba očami doby v ktorej vznikla, v 60-tych rokoch to bol celkom moderný voz. Ako ste písali ľudový - obdoba tak ako v nemecku mali svojho chrobáka. Že motor bol nič moc? No neviem, na západe sa moc litrových motorov nevyrábalo, takže ťažko zrovnávať. Na danú kubaturu a 4-kvalty to jazdilo dobre, ale len do cca 80km/hod, potom to bolo trapenie. Verím že na Československých cestách to bolo viac než dostačujúce. Problemom je, že sa v podstate vývoj zastavil, a všetky tie nasledujúce modely boli len kozmetické úpravy. Som rád že tie autá sú už ďalekou minulosťou, no uznanie si toto autíčko zaslúži. ;-)

+1/0
6.1.2015 19:33
Foto

P18e80t69r 56P66r86o13c20h73á18z81k51a 3822596182964

Plně s vámi souhlasím.Uznání si ani tak nezaslouží auto jako konstruktéři,kteří se prali s tím aby místo toho co umí a co chtějí dělat dělali to,co jim bylo stranou a vládou nařízené.Měli jsme před válkou spoustu skvělých konstruktérů,karosářů a výrobců či úpravců aut.Bylo na co navazovat.Koncepce,která kopírovala brouka se v našem podání opravdu moc nepovedla a ty kosmetické úpravy v pozdějších letech to více méně dorazili.

+1/0
6.1.2015 19:59
Foto

J55a42n 25Č37e28r34m25á23k 4779218915287

ano, ped válkou jsme skutečně měli mnohé odborníky na ledacos... Bohužel, část jich byla nevyhovující národnosti a proto zemřela v Osvětimi a druhá část nevyhovující národnosti vysídlena, část jich byla málo proletářská a proto utýrána v Jáchymově a dalších koncentrácích a část raději utekla na ten západ...

A tak jsme u nás na lidové auto??? (cena a hlavně schopnost nasytit trh moc lidové nebylo) čekali o 20 let déle, než válkou zdecimovaní Němci se svým broukem, než Italové se svým fiatem 500 a další... 

Na druhou stranu 1000 MB bylo asi to nejlepší, co se v normalizačním Československu dalo sehnat... Možná krom licenčního Renaulta-Dacii a možná sovětské Lady... :-)

+1/0
6.1.2015 21:30

M42i65r10o80s47l70a80v 97S84i42n98d27e59l47a78r 2395247494452

Vzhledem k tomu, ze ten motor vydrzel ve vyrobe bez zasadnich koncepcnich zmen cca 40 let (az po prvni fabie), tak zas tak nepovedeny nebyl.

+4/0
7.1.2015 0:00
Foto

P31e44t36r 46P46r69o38c47h82á64z56k78a 3542946832774

To že něco tak dlouho je ve výrobě rozhodně neznamená,že je to dobré.Spíše,že se nechce a nebo nemůže inovovat.

+2/0
7.1.2015 6:22

M18i18r11o14s21l78a19v 22S22i43n97d77e80l54a84r 2985377754702

Po vstupu VW ty motory mohli zahodit, ale misto toho je ale upravili na 1,4 a pouzivali dale... a to nebyla uprava, kdy se tam jenom dala klika se zdvihem 78mm, ale menilo se dost veci i na odlitku bloku, ikdyz beze zmeny celkove koncepce motoru... Tak tu nevykladejte, ze na tom ten motor byl nejak spatne.

+1/0
7.1.2015 21:26

M83i15c28h62a21l 18Z32e96t43e38k 3638532320757

Tak si přečtěte povídání Ing. Petra Hrdličky, kolik nedodělků a problémů musel s tímhle motorem řešit, když se měl začít  montovat do Favorita a přitom plnit tehdy novou emisní normu Euro I. Na vývoj úplně nového motoru neměl socialistický režim peníze...

0/0
7.1.2015 22:55

M69i70r31o22s45l33a51v 34S24i34n13d71e60l66a37r 2785567504782

To, co se muselo hlavne resit byla priprava smesi a eventuelne uprava spalin (coz pred revoluci resilo pro vybrane trhy rizene vstrikovani Bendix ve spojeni s katalyzatorem), to se samotnym motorem moc nesouvisi. Upravy na motoru, ktere z favoritiho motru delaly favoriti byla hlinikova hlava, pisty se zalitou ocelovou vlozkou a jinymi krouzky a mozna nejake drobne upravy mazani, coz bych bral jako dalsi vyvojovy stupen toho motoru. Ostane skutecnost, ze 25 let po jeho predstaveni na nej bylo potreba trochu vic sahnout, je celkem pochopitelna. Dalsi (nijak zasadni) upravy vynuceme jinou zastavbou, bych nepocital... Ostatne VW pak mohl motor shodit ze stolu a neivestovat do jeho dalsich uprav pro fabie.

0/0
8.1.2015 21:48

J33a98n 71D88l54o89u95h87ý 8816750833570

problém byl v tom, že se u nás konstruktéři vzhlédli v německém broukovi. Ovšem než proběhl vývoj, Němci od této koncepce pomalu ustupovali. Nám to bohužel vydrželo dalších 20 let.

0/0
7.1.2015 10:24
Foto

P89e74t12r 21P83r63o86c90h51á28z59k90a 3932596482564

Myslím si to samé.

0/0
7.1.2015 17:50
Foto

M65i68r63o80s22l74a97v 75S96t80e76i32n49e45r 6698574393755

Brouk měl ale vzduchem chlazený boxer, mnohem lehčí a bez trubek a hadiček, které tak ztrpčovaly život majitelům MB. Koncepce brouka byla moderní v tom, že se celý agregát dal vyměnit za hodinu- takže stačilo mít na skladě pár repasovaných motorů a brouka se udrželo v provozu.

0/0
7.1.2015 20:05

M22i95r58o55s53l25a69v 59S36i15n48d80e94l93a50r 2485317224222

"Hadicky" spis ztrpcovaly zivot lidem, kteri jezdili v rannych modelech rady S120.

V 1000MB a cele nasleduji rade byla vymena motoru pochopitelne rovnez otazkou okamziku, eventuelne vcetne prevodovky, bezkonkurencne rychle to pak slo S13X, Grade a Rapid.

0/0
7.1.2015 21:32

J12a44r24o75s35l23a12v 85Š63m51e16j57d11a 8602279469510

Auto je prý v perfektním stavu..........Neprošlo by první technickou prohlídkou. Nefunkční tachometr je vážná závada ( jak dodržuje stanovené rychlosti v obci a pod ?) Je to na odebrání OTP. Tak bych se tím moc nechlubil.

0/−4
6.1.2015 11:40

P97a20v25e47l 21K62r47e92u36z25i85g82e81r 7114230570459

Předpokládám, že mu nefunguje počítadlo kilometrů. Bez toho se jezdit dá. ;-)

+5/0
6.1.2015 12:14

A37l40e97š 30M32a41c50e38k 6155175301565

Pokud má v pánu lanko, který vede z převodovky do tachometru, tak mu nejede nic. Ale rychlost se dá řešit pomocí gps.

+3/0
6.1.2015 12:18

L47u30k76á56š 97O50m21á95č73k90a 5811764811976

Na technické kontrole se kontroluje funkčnost tachometru? :-)

+2/0
6.1.2015 14:03

A97l25e13š 81J49a91v10ů64r32e86k 2482319740770

tachometru ano, ale nikoli pocitadlo kilometru.

0/0
6.1.2015 14:04

J73a18n 15D54l26o46u88h94ý 8196350823600

pokud je toto jediná závada, tak klobouk dolů :-/ Lanko se dá nahradit novým.;-D

0/0
7.1.2015 10:25

A11l60e71š 46M58a30c47e33k 6435355351335

Západ už byl ale někde jinde. Chvíli jsem Š1000 měl, no nebylo s čím moc srovnávat v naší domovině.

+1/0
6.1.2015 11:27

J67i38ř55í 81E96r89b17e76n 1743424326647

V roce 1964 ten Západ zas až tak o moc jinde nebyl. V roce 1969, kdy se začaly dělat Š 100/110, už ano.

+6/0
6.1.2015 20:21

J84i36ř59í 45V19o12l16e77k 6971884893499

Š 1000MB byla už v době zahájení výroby v roce 1964 beznadějně zastaralá, a to jak celkovou koncepcí, provedením a designem karoserie.

0/0
8.1.2015 13:03

J92i85ř37í 28E82r50b44e48n 1823804866877

Anó? Vyjmenujte mi prosím aspoň šest evropských aut v litrové třídě rodinných kompaktů, které byly v roce 1964 designově lepší než embéčko!

Opakuji, co se v této třídě v Evropě tehdy prodávalo: NSU Prinz, FIAT 1100, Saab 96, Renaulty 4 a 8, Simca 1000/1100 (dvojče R8), Citroëny 2CV a Ami, VW brouk. A to je skoro všechno.

+1/0
9.1.2015 15:36

M89a17r96i28a28n 16K84a68r37a16b60a 4323691120242

Skvelé auto, teda na svoju dobu. Rozhodne nebolo dokonalé ale predsa malo to byt ludove vozitko. Jeho koncept bohuzial vydrzal do konca 80tych rokov. Ako bolo pisane, vtedy skodovka nemohla prekrocit svoj tien, musela pracovat so suciastkami z RVHP, komunisti kladli obmedzenia. Rusi svoj Zigulik moc neinovovali a tak ani u nas nebola potreba. Myslim ze Skodovka vzdy mala a ma naviac, ale tak nejak sa nemozem zbavit pocitu ze jej tak ako vtedy aj teraz pristrihuju kridla.

+1/0
6.1.2015 11:23

J40i28ř56í 35E77r47b16e88n 1203614886927

Komunisti ani tak moc nekladli omezení, jako že spíš neměli prachy na pořádnou novou fabriku, ta expanze AZNP Mladá Boleslav v letech 1959 - 1965 stála přes miliardu tehdejších korun a někdo to musel splatit.

A i Bratislavské automobilové závody, kde se původně měla vyrábět Škoda 1250/1500 (typ 720 s karosérií Giugiaro), se stavěly deset let a prvním sériovým autem byla až Škoda Garde v roce 1982, kterou tam stejně vyráběli spíš kusovým než sériovým způsobem...

A když už měli v 70. letech konečně vyvinutou novou řadu 760 (typy 761 až 765 s motorem vpředu, druhý design Giugiaro), tak se na nás zase vykašlali východoněmečtí soudruzi, s nimiž se to původně mělo vyrábět v kooperaci a u nás už na to byly připravené technologie. Š 105/120 (typ 742) tak už byla jen z nouze ctnost, designově povedená (třetí design Giugiaro, původně pro typ 727), kvalitou však pokulhávala.

0/0
6.1.2015 20:31

R33o97m83a81n 13P48o71l55á12č15e86k 5586909145

Já jsem zvědavý kolik vydrží můj 1,2TSI v Yetim ;-D;-D.

Ale vážně. Trochu škoda, že neprošel ten kombík.

+1/0
6.1.2015 10:11

Z31d21e85n35ě15k 57W80e36r14n29h35a55r19t 6497835282868

Řekneme si po čtyřiceti letech provozu, jo :-)

+3/0
6.1.2015 10:19

J66i38ř22í 61N70e53u34m56e82i97s55t22e35r 2402975443731

Ten kombík by byl na sníh a led jako dělaný. Úplně to z něj čiší. :-)

0/0
6.1.2015 12:48

J26i93ř12í 83S55c41h22w96a92c63h 8558574388326

myslím, že každých cca 150 000 km výbrus potřebovat nebude

0/0
6.1.2015 13:26

T71o82m27á30š 30K77u51c60h67a61ř 3787311588341

To je fakt. Už nebude co brousit. ;-)

+3/0
6.1.2015 13:33

R23u77d87o37l20f 45B33a88č25k12á20d96y 3985638763882

Já budu mít ne své škodovce 1/2 milionu km asi koncem ledna jestli se něco nestane, ale není to TSI.

https://www.youtube.com/watch?v=CO9AE96tpbQ&index=4&list=PLEBFCC69C276B9ECC

0/0
6.1.2015 16:21

J78i97ř54í 75Z83ý38k17a 9209763651310

půl milionu kilometrů a už tři výbrusy? Nechci kopat do Škodovky, ale nepřijde mi to jako nějaký zázrak. A to ani na tu dobu.

0/0
6.1.2015 10:06

T65o35m49á15š 34K81u87c82h25a75ř 3277461928971

Berte v potaz, že motor byl vyroben prakticky poválečnými technologiemi skoro 70 let zpět. Na tu dobu a litrový motor nebyl nájezd do výbrusu 150 tisíc nic neobvyklého. Mimo jiné písty neměly ocelovou vložku, více se teplotně roztahovaly, takže motor hodně trpěl studenými starty. A jezdilo se spíše na kratší vzdálenosti, takže studených startů bylo hodně. Ono je to taky tak, že se výbrus často nezbytně dělat nemysel, auto jelo, jen bralo více oleje, bylo slabší, hlučnější a kouřivější. Jenže GO motoru nebyla tak drahá, bylo možné ji dokonce zvládnout i doma na koleně, takže se často nechala udělat je pro dobrý pocit (či do konce pro zábavu - kutění). Dnes se GO motoru většinou vůbec nevyplatí, dříve byla GO motoru téměř tak běžná, jako když dnes necháte na TDI udělat rozvody.

+7/0
6.1.2015 14:04

M81a67r25e20k 32S77l87a82b77i82h79o76u82d49e83k 7708771592543

Mně se s tisícovkou do určité míry jezdilo líp než s předmodernizační stodvacítkou. Byla lehčí a měla lepší odpich, i když maximálka byla o dost nižší. Řízení bylo lehčí (měla větší volant) a taky se rychleji ohřívala. Měl jsem tu s bombírovanou střechou a obdélníkovými nasávacími otvory. Ach, šťastné dny našeho mládí...

+2/0
6.1.2015 7:51

M23a66r62t75i95n 85T24e21s79a61ř 2239603603613

Jeden známý říkal, že tomu chyběl pátý kvalt, i do kopce byla čtyřka někdy málo :-).

0/0
6.1.2015 8:28

T76o12m70á90š 98K53u86c43h81a56ř 3667351568981

Samozřejmě že chyběla, hlavně v okamžiku, kdy se postavila D1 a zlepšily silnice, takže se dalo jezdit rychleji. Já jezdil hodně po dálnici a ploužit jem se nechtěl, takže životnost motoru při honění ve vysokých otáčkách byla v mém případě jen cca 50..70 000 km. Nic neupadlo, nic neprasklo, jen se motor prostě vždy opotřeboval na neúnosné vůle. Takto, "rychlou" jízdou po dálnici na čtverku jsem ohobloval dva motory Š110 a následně dva motory Š120. Co dva..tři roky jeden motor. To i přes pravidelnou výměnu oleje a neustálé štelování ventilů.

0/0
6.1.2015 9:12

J48i98ř53í 96E67r91b78e41n 1283904296347

Přesně tak, první Š120 jsme měli v roce 1980 a táta si taky stýskal, že by to měl být pětikvalt, protože nad 110 km/h už motor dost řval, natož když se s kopce na R10 kolem Benátek přetáčelo ke 150 km/h.

Druhá Š120 v roce 1988 už pětikvalt měla, čtyřka měla trochu kratší převod, a ideální cestovní rychlost byla 90 - 100 km/h na pětku, to si motor jenom předl. Maximální provozní otáčky 5500/min měla trojka při necelých 110 km/h, čtyřka při 140 km/h, na pětku jsme se přes 165 ale nedostali nikdy (teoreticky by měla jít přes 180 km/h, ale to už těch 37 kW neutáhlo) :-)

0/0
6.1.2015 20:39

T18o66m17á31š 64K32u29c25h15a46ř 3227781788151

Měl jsem v mládí Š110. Ten naturelní pocit nízkého posezu, zvuku motoru vzadu i chování auta třeba i na sněhu a pod. byl velmi příjemný a už v žádném následném autě takový nebyl. Jen objem motoru byl zoufale malý.

+5/0
6.1.2015 8:58

V67í79t 84H15o18l70l38e25r 8717802172266

já měl 110 LS a v létě jsem se v kratasech vždy spálil o sedačku z černé koženky ;-D ale v zimě projela i neprotaženou silnicí ze zimnima barumkama

+1/0
6.1.2015 9:26

T92o68m81á45š 82K78u71c74h45a29ř 3357601918441

Já měl zimní protektory - kostku. Nechápal jsem proč ostatní auta ve sněhu nejedou. Dokud byla pod záběrem zadní kola, tak auto jelo přesně kam mělo na čemkoli. Brždění bylo horší ale šlo do doladit ručkou.

Až jsem pak koupil předokolku, tak jsem pochopil že jízda na sněhu není vždy potěšení..:-/

+3/0
6.1.2015 13:47

V15l41a92d11i85m73í28r 61F33i97b56i22g82e57r 5944921941354

Naštěstí 989 zůstalo jen u prototypu. To by bylo opravdu ošklivé auto 1000MB se povedla

+8/0
6.1.2015 7:34

Z23d48e38n59ě42k 69W62e43r17n13h69a48r53t 6337235732648

Zajímavé čtení. Ono se vůbec často nadává, že naše výroba za socialismu upadala a zaostávala za světem, to je sice pravda, ale o to víc je třeba smeknout před pár konstruktéry a lidmi, kteří přece jen vydupali nějaký pokrok a inovace. Četl jsem dlouhý článek o Jawě, ale předpokládám, že jinde to bylo podobné... Ano, vedení strany a státu sice občas povolilo nový model, ale pouze za podmínky, že to nebude skoro nic stát a neohrozí to roční plány výroby a exportu... To je pak nekonečně těžké, něco inovovat a vylepšovat a většinou to skončí u nového tvaru plechů a pár detailů... Takže o to víc klobouk dolů, když se povedlo něco takto radikálního.

+10/0
6.1.2015 7:31

J96o31h69a94n 43Z96i41n44g83e88l 2701955236781

Máte samozřejmě pravdu. Ovšem nesměl by vývoj a uvedení na trh trvat patnáct let. Koncept motoru vzadu vyzkoušely hlavně francouzský automobilky, ale i třeba Volkswagen právě v polovině padesátých let. Koncem šedesátých let ale už věděly, že tudy cesta nevede, takže začaly vyrábět znovu motor vpředu. A teprve v tý době uvedla Škodovka svůj 15 let vyvíjený model 1000MB. Následně se týhle koncepce drželi 20 let. Totéž tlakově litý motor z hliníku. Na jednu stranu dobře, že přešli na hliník. Na druhou stranu koncepce 3x uložený klikovky a celkové provedení motoru vycházelo ještě ze Spartaka.

Chápu, že v lidech bolševik ubíjel jakoukoliv aktivitu, takže následná léta normalizace se už nikdo nesnažil o nic, jen se chodilo do zaměstnání, ale nevím, proč to iDnes podává jako něco úžasnýho. Ve srovnání se světem byla Škodovka už v tý době minimálně 15 let pozadu.

+6/−1
6.1.2015 7:57

Z52d34e98n46ě53k 15W55e97r32n47h52a66r24t 6907845532328

Jenže ono se to nesrovnávalo se světem (myšleno západním), to je zjevné, že jsme zaostávali. Ono se to musí srovnávat s tím, co vznikalo za srovnatelných podmínek, s čím mohli naši lidé pracovat a co měli k dispozici. A za těchto příšerných podmínek dělali zázraky.

+5/0
6.1.2015 8:53

L97a19d92i97s70l34a40v 79K50v96a24s58n80i91č46k92a 1343277243545

Jedna vlaštovka z tlakového lití hliníku jaro nedělá, stačí napsat.

0/0
6.1.2015 9:59
Foto

K85a69m67i19l 97Ř98e31h52á75k 4829494595399

Je vidět, že jste mladý a tu dobu nepamatujete. To by mohlo omluvit nějaké vaše výroky. Horší ale je, že vědomně lžete. To vás doma nenaučili, že se to nemá?

+2/−1
6.1.2015 9:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.