Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hliníkový motor Škody 1000 MB zvládne i půl milionu kilometrů

Škoda 1000 MB byla pro mladoboleslavskou automobilku revolučním vozem. Na svou dobu vcelku moderní auto vynikalo například blokem motoru vyrobeným tlakovým litím z hliníku. Shodou náhod jsme objevili kus, který má v současnosti najeto téměř půl milionu kilometrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M69i67c28h39a63l 57Z50e22t20e20k 3258942970687

Škoda 1000 MB byla na počátku svého výrobního cyklu považována za moderní vůz, ale bohužel, jak to v socialistickém porostředí bývá, vyráběla se ještě dlouho poté, co její koncepce zastarala. Mnohem markantnější to bylo po nástupu škody 105/120 v roce 1976. Základ byl stále prakticky to samé, na čem byla postavená škoda 100, tedy prakticky faceliftované embéčko, pouze karoserie a interiér byly částečně převzaty z Giugiarova návrhu Š 760.

+1/0
7.1.2015 22:48

M83i74r39o14s98l47a49v 71S91i62n21d27e44l28a59r 2645117104622

Zmeny karoserie byly zrovna mezi S100 a S105/120 docela zasadni, na rozil od agregatu a naprav.

+1/0
8.1.2015 22:00
Foto

M46i93r74o91s98l41a96v 75S36t62e58i86n94e66r 1525595498973

Podle původní dílenské příručky se ložiska motoru musela měnit po pouhých 50 tis. km. Teprve po několika letech se podařilo koupit licenci na lepší pánvičky. Moderní motory nemají také leštěné hřídele na klikovce, nýbrž úmyslně vybroušené jemné drážky, aby lépe držely olejovou vrstvu. Tím se životnost znásobila.

Jinak rozdělení váhy bylo přímo kriminální, předek se všude dral dopředu. Při 50 km/h to ovšem nebylo tak tragické, o moc víc se s tou nepodařenou napodobeninou Renaulta 4 nebo Simcy 1000 jezdit ani nedalo. Škoda byla donucena vstoupit do kategorie, která jí vůbec neseděla. Původní Spartak-Oktávie- Felicie byly docela jiné a elegantní vozy (na svoji dobu).

0/0
7.1.2015 19:58


Foto

M41i65r43o12s96l74a64v 28S46t22e32i62n55e18r 1245415608733

Pardon, Renault 8, později Renault 10 byli zástupci už tehdy vymírající koncepce "lidových" vozítek. Renault 4 L byl naprotitomu velmi pokrokový vůz s pohonem a motorem vpředu- jezdí s ním dodnes papež František.

0/0
7.1.2015 20:01
Foto

P19e81t39r 72P12r71o23c19h42á75z25k60a 3912676192654

Zažil jsem tisícovku v době její slávy,ale rozhodně bych netvrdil,že to byl skvělý vůz a ani moc povedený.Byl to obyčejný lidový vůz,maximum na co se poválečná republika zmohla.Od začátku ne zrovna dobrá koncepce kterou se připravil výrobce o modifikaci modelů.Jízdní vlastnosti dobré snad jen na sněhu kdy díky zatížené zadní poháněné nápravě se jelo lépe než s jiným vozem.Motor rovněž žádný zázrak.V dané době existovalo ve světě spousta lepších a hlavně kvalitně udělaných aut.Motorů,které nežraly spoustu oleje,aut které dobře topily a v kterých bylo daleko víc ticho.Nechci Škodovku hanět.Jezdím v ní řadu let,ale zase je třeba být realista.To,že jsme ze svých vzpomínek vytěsnili to špatné ještě neznamená že vše bylo dobré.Díky absenci lepších aut u nás,díky "zlatým  rukám" majitelům a kutilství které nam v dané době bylo vlastní ta auta jezdila i když často to bylo za cenu velké námahy.Nebyla konkurence,nebyla jiná volba.Kdo možnost měl, tak sáhnul po lepším autě.Spousta lidí raději udržovala staré vozy s předválečné produkce než by čekala v nekonečném pořadníku na MBéčko.Konstruktéři ve Škodovce se snažili udělat maximum s toho co jim umožnilo zadání,za to jim patří pochvala.Povzdech patří spíše těm,co tvrdošijmě trvali na dané koncepci ač jsme byli pomalu jediní ve světě.A hlavně proč trvalo tak dlouho než si to uvědomili a šli do skutečně koncepčně moderních vozů.

+7/−1
6.1.2015 15:08

M68a43r28i43a96n 98K36a79r94a83b52a 4723161500712

Presne túto MB-čku som vlastnil, bol to moj prvý voz. Ročník 68. Pozrať sa na ňu treba očami doby v ktorej vznikla, v 60-tych rokoch to bol celkom moderný voz. Ako ste písali ľudový - obdoba tak ako v nemecku mali svojho chrobáka. Že motor bol nič moc? No neviem, na západe sa moc litrových motorov nevyrábalo, takže ťažko zrovnávať. Na danú kubaturu a 4-kvalty to jazdilo dobre, ale len do cca 80km/hod, potom to bolo trapenie. Verím že na Československých cestách to bolo viac než dostačujúce. Problemom je, že sa v podstate vývoj zastavil, a všetky tie nasledujúce modely boli len kozmetické úpravy. Som rád že tie autá sú už ďalekou minulosťou, no uznanie si toto autíčko zaslúži. ;-)

+1/0
6.1.2015 19:33
Foto

P62e15t77r 49P66r67o68c63h71á88z86k41a 3882126842304

Plně s vámi souhlasím.Uznání si ani tak nezaslouží auto jako konstruktéři,kteří se prali s tím aby místo toho co umí a co chtějí dělat dělali to,co jim bylo stranou a vládou nařízené.Měli jsme před válkou spoustu skvělých konstruktérů,karosářů a výrobců či úpravců aut.Bylo na co navazovat.Koncepce,která kopírovala brouka se v našem podání opravdu moc nepovedla a ty kosmetické úpravy v pozdějších letech to více méně dorazili.

+1/0
6.1.2015 19:59
Foto

J64a52n 89Č48e80r23m27á76k 4209548595767

ano, ped válkou jsme skutečně měli mnohé odborníky na ledacos... Bohužel, část jich byla nevyhovující národnosti a proto zemřela v Osvětimi a druhá část nevyhovující národnosti vysídlena, část jich byla málo proletářská a proto utýrána v Jáchymově a dalších koncentrácích a část raději utekla na ten západ...

A tak jsme u nás na lidové auto??? (cena a hlavně schopnost nasytit trh moc lidové nebylo) čekali o 20 let déle, než válkou zdecimovaní Němci se svým broukem, než Italové se svým fiatem 500 a další... 

Na druhou stranu 1000 MB bylo asi to nejlepší, co se v normalizačním Československu dalo sehnat... Možná krom licenčního Renaulta-Dacii a možná sovětské Lady... :-)

+1/0
6.1.2015 21:30

M28i28r50o12s91l14a61v 54S23i27n51d96e10l79a56r 2545197664472

Vzhledem k tomu, ze ten motor vydrzel ve vyrobe bez zasadnich koncepcnich zmen cca 40 let (az po prvni fabie), tak zas tak nepovedeny nebyl.

+4/0
7.1.2015 0:00
Foto

P77e19t62r 86P29r26o11c89h49á87z11k39a 3222186902444

To že něco tak dlouho je ve výrobě rozhodně neznamená,že je to dobré.Spíše,že se nechce a nebo nemůže inovovat.

+2/0
7.1.2015 6:22

M49i83r49o40s17l46a11v 91S48i10n66d71e66l52a16r 2815677644402

Po vstupu VW ty motory mohli zahodit, ale misto toho je ale upravili na 1,4 a pouzivali dale... a to nebyla uprava, kdy se tam jenom dala klika se zdvihem 78mm, ale menilo se dost veci i na odlitku bloku, ikdyz beze zmeny celkove koncepce motoru... Tak tu nevykladejte, ze na tom ten motor byl nejak spatne.

+1/0
7.1.2015 21:26

M30i85c89h23a22l 65Z21e86t39e87k 3188442130167

Tak si přečtěte povídání Ing. Petra Hrdličky, kolik nedodělků a problémů musel s tímhle motorem řešit, když se měl začít  montovat do Favorita a přitom plnit tehdy novou emisní normu Euro I. Na vývoj úplně nového motoru neměl socialistický režim peníze...

0/0
7.1.2015 22:55

M34i26r63o37s78l55a50v 28S33i62n89d82e26l44a85r 2155367334792

To, co se muselo hlavne resit byla priprava smesi a eventuelne uprava spalin (coz pred revoluci resilo pro vybrane trhy rizene vstrikovani Bendix ve spojeni s katalyzatorem), to se samotnym motorem moc nesouvisi. Upravy na motoru, ktere z favoritiho motru delaly favoriti byla hlinikova hlava, pisty se zalitou ocelovou vlozkou a jinymi krouzky a mozna nejake drobne upravy mazani, coz bych bral jako dalsi vyvojovy stupen toho motoru. Ostane skutecnost, ze 25 let po jeho predstaveni na nej bylo potreba trochu vic sahnout, je celkem pochopitelna. Dalsi (nijak zasadni) upravy vynuceme jinou zastavbou, bych nepocital... Ostatne VW pak mohl motor shodit ze stolu a neivestovat do jeho dalsich uprav pro fabie.

0/0
8.1.2015 21:48

J21a26n 97D59l70o37u73h94ý 8596700133390

problém byl v tom, že se u nás konstruktéři vzhlédli v německém broukovi. Ovšem než proběhl vývoj, Němci od této koncepce pomalu ustupovali. Nám to bohužel vydrželo dalších 20 let.

0/0
7.1.2015 10:24
Foto

P65e62t64r 41P35r52o53c87h19á89z12k61a 3362336392494

Myslím si to samé.

0/0
7.1.2015 17:50
Foto

M76i11r34o61s83l64a90v 89S36t66e91i10n15e59r 1895565298323

Brouk měl ale vzduchem chlazený boxer, mnohem lehčí a bez trubek a hadiček, které tak ztrpčovaly život majitelům MB. Koncepce brouka byla moderní v tom, že se celý agregát dal vyměnit za hodinu- takže stačilo mít na skladě pár repasovaných motorů a brouka se udrželo v provozu.

0/0
7.1.2015 20:05

M33i29r60o12s59l61a82v 45S70i30n24d45e32l47a96r 2335287574462

"Hadicky" spis ztrpcovaly zivot lidem, kteri jezdili v rannych modelech rady S120.

V 1000MB a cele nasleduji rade byla vymena motoru pochopitelne rovnez otazkou okamziku, eventuelne vcetne prevodovky, bezkonkurencne rychle to pak slo S13X, Grade a Rapid.

0/0
7.1.2015 21:32

J51a55r10o71s74l15a68v 59Š53m81e58j98d54a 8422149989190

Auto je prý v perfektním stavu..........Neprošlo by první technickou prohlídkou. Nefunkční tachometr je vážná závada ( jak dodržuje stanovené rychlosti v obci a pod ?) Je to na odebrání OTP. Tak bych se tím moc nechlubil.

0/−4
6.1.2015 11:40

P87a74v50e71l 77K48r93e69u74z89i44g54e12r 7814410420209

Předpokládám, že mu nefunguje počítadlo kilometrů. Bez toho se jezdit dá. ;-)

+5/0
6.1.2015 12:14

A76l76e33š 57M85a95c90e12k 6385625211305

Pokud má v pánu lanko, který vede z převodovky do tachometru, tak mu nejede nic. Ale rychlost se dá řešit pomocí gps.

+3/0
6.1.2015 12:18

L68u13k28á47š 86O44m52á17č74k72a 5171164111986

Na technické kontrole se kontroluje funkčnost tachometru? :-)

+2/0
6.1.2015 14:03

A24l34e15š 50J10a27v66ů44r64e36k 2752619120770

tachometru ano, ale nikoli pocitadlo kilometru.

0/0
6.1.2015 14:04

J58a69n 48D84l81o48u15h85ý 8256160243460

pokud je toto jediná závada, tak klobouk dolů :-/ Lanko se dá nahradit novým.;-D

0/0
7.1.2015 10:25

A87l34e45š 13M69a26c55e85k 6805665951875

Západ už byl ale někde jinde. Chvíli jsem Š1000 měl, no nebylo s čím moc srovnávat v naší domovině.

+1/0
6.1.2015 11:27

J62i93ř63í 34E48r90b71e35n 1423744576157

V roce 1964 ten Západ zas až tak o moc jinde nebyl. V roce 1969, kdy se začaly dělat Š 100/110, už ano.

+6/0
6.1.2015 20:21

J33i31ř33í 62V92o38l18e97k 6351624383419

Š 1000MB byla už v době zahájení výroby v roce 1964 beznadějně zastaralá, a to jak celkovou koncepcí, provedením a designem karoserie.

0/0
8.1.2015 13:03

J98i60ř66í 58E16r25b95e91n 1723604316877

Anó? Vyjmenujte mi prosím aspoň šest evropských aut v litrové třídě rodinných kompaktů, které byly v roce 1964 designově lepší než embéčko!

Opakuji, co se v této třídě v Evropě tehdy prodávalo: NSU Prinz, FIAT 1100, Saab 96, Renaulty 4 a 8, Simca 1000/1100 (dvojče R8), Citroëny 2CV a Ami, VW brouk. A to je skoro všechno.

+1/0
9.1.2015 15:36

M84a80r47i33a43n 88K14a22r76a39b78a 4473921920912

Skvelé auto, teda na svoju dobu. Rozhodne nebolo dokonalé ale predsa malo to byt ludove vozitko. Jeho koncept bohuzial vydrzal do konca 80tych rokov. Ako bolo pisane, vtedy skodovka nemohla prekrocit svoj tien, musela pracovat so suciastkami z RVHP, komunisti kladli obmedzenia. Rusi svoj Zigulik moc neinovovali a tak ani u nas nebola potreba. Myslim ze Skodovka vzdy mala a ma naviac, ale tak nejak sa nemozem zbavit pocitu ze jej tak ako vtedy aj teraz pristrihuju kridla.

+1/0
6.1.2015 11:23

J52i57ř96í 61E98r64b31e35n 1863344236287

Komunisti ani tak moc nekladli omezení, jako že spíš neměli prachy na pořádnou novou fabriku, ta expanze AZNP Mladá Boleslav v letech 1959 - 1965 stála přes miliardu tehdejších korun a někdo to musel splatit.

A i Bratislavské automobilové závody, kde se původně měla vyrábět Škoda 1250/1500 (typ 720 s karosérií Giugiaro), se stavěly deset let a prvním sériovým autem byla až Škoda Garde v roce 1982, kterou tam stejně vyráběli spíš kusovým než sériovým způsobem...

A když už měli v 70. letech konečně vyvinutou novou řadu 760 (typy 761 až 765 s motorem vpředu, druhý design Giugiaro), tak se na nás zase vykašlali východoněmečtí soudruzi, s nimiž se to původně mělo vyrábět v kooperaci a u nás už na to byly připravené technologie. Š 105/120 (typ 742) tak už byla jen z nouze ctnost, designově povedená (třetí design Giugiaro, původně pro typ 727), kvalitou však pokulhávala.

0/0
6.1.2015 20:31

R27o78m64a41n 72P98o44l76á22č89e84k 5646459585

Já jsem zvědavý kolik vydrží můj 1,2TSI v Yetim ;-D;-D.

Ale vážně. Trochu škoda, že neprošel ten kombík.

+1/0
6.1.2015 10:11

Z26d64e68n80ě29k 65W23e32r52n44h74a97r32t 6337635542598

Řekneme si po čtyřiceti letech provozu, jo :-)

+3/0
6.1.2015 10:19

J98i30ř70í 86N43e21u97m16e47i57s25t79e62r 2722425263501

Ten kombík by byl na sníh a led jako dělaný. Úplně to z něj čiší. :-)

0/0
6.1.2015 12:48

J47i65ř66í 16S15c56h15w93a35c30h 8658734768206

myslím, že každých cca 150 000 km výbrus potřebovat nebude

0/0
6.1.2015 13:26

T23o67m39á85š 43K74u71c81h52a69ř 3737801188961

To je fakt. Už nebude co brousit. ;-)

+3/0
6.1.2015 13:33

R52u89d71o42l81f 80B84a96č87k53á93d73y 3655918183902

Já budu mít ne své škodovce 1/2 milionu km asi koncem ledna jestli se něco nestane, ale není to TSI.

https://www.youtube.com/watch?v=CO9AE96tpbQ&index=4&list=PLEBFCC69C276B9ECC

0/0
6.1.2015 16:21

J41i41ř70í 46Z12ý22k32a 9869973501770

půl milionu kilometrů a už tři výbrusy? Nechci kopat do Škodovky, ale nepřijde mi to jako nějaký zázrak. A to ani na tu dobu.

0/0
6.1.2015 10:06

T65o23m95á41š 33K48u17c51h44a58ř 3337911948341

Berte v potaz, že motor byl vyroben prakticky poválečnými technologiemi skoro 70 let zpět. Na tu dobu a litrový motor nebyl nájezd do výbrusu 150 tisíc nic neobvyklého. Mimo jiné písty neměly ocelovou vložku, více se teplotně roztahovaly, takže motor hodně trpěl studenými starty. A jezdilo se spíše na kratší vzdálenosti, takže studených startů bylo hodně. Ono je to taky tak, že se výbrus často nezbytně dělat nemysel, auto jelo, jen bralo více oleje, bylo slabší, hlučnější a kouřivější. Jenže GO motoru nebyla tak drahá, bylo možné ji dokonce zvládnout i doma na koleně, takže se často nechala udělat je pro dobrý pocit (či do konce pro zábavu - kutění). Dnes se GO motoru většinou vůbec nevyplatí, dříve byla GO motoru téměř tak běžná, jako když dnes necháte na TDI udělat rozvody.

+7/0
6.1.2015 14:04

M25a78r85e90k 69S19l78a72b61i38h42o20u70d94e40k 7668841432413

Mně se s tisícovkou do určité míry jezdilo líp než s předmodernizační stodvacítkou. Byla lehčí a měla lepší odpich, i když maximálka byla o dost nižší. Řízení bylo lehčí (měla větší volant) a taky se rychleji ohřívala. Měl jsem tu s bombírovanou střechou a obdélníkovými nasávacími otvory. Ach, šťastné dny našeho mládí...

+2/0
6.1.2015 7:51

M12a29r83t90i21n 69T34e57s50a72ř 2419173493743

Jeden známý říkal, že tomu chyběl pátý kvalt, i do kopce byla čtyřka někdy málo :-).

0/0
6.1.2015 8:28

T21o86m42á45š 94K38u40c98h91a61ř 3677981238761

Samozřejmě že chyběla, hlavně v okamžiku, kdy se postavila D1 a zlepšily silnice, takže se dalo jezdit rychleji. Já jezdil hodně po dálnici a ploužit jem se nechtěl, takže životnost motoru při honění ve vysokých otáčkách byla v mém případě jen cca 50..70 000 km. Nic neupadlo, nic neprasklo, jen se motor prostě vždy opotřeboval na neúnosné vůle. Takto, "rychlou" jízdou po dálnici na čtverku jsem ohobloval dva motory Š110 a následně dva motory Š120. Co dva..tři roky jeden motor. To i přes pravidelnou výměnu oleje a neustálé štelování ventilů.

0/0
6.1.2015 9:12

J22i20ř76í 73E89r60b91e15n 1413874746317

Přesně tak, první Š120 jsme měli v roce 1980 a táta si taky stýskal, že by to měl být pětikvalt, protože nad 110 km/h už motor dost řval, natož když se s kopce na R10 kolem Benátek přetáčelo ke 150 km/h.

Druhá Š120 v roce 1988 už pětikvalt měla, čtyřka měla trochu kratší převod, a ideální cestovní rychlost byla 90 - 100 km/h na pětku, to si motor jenom předl. Maximální provozní otáčky 5500/min měla trojka při necelých 110 km/h, čtyřka při 140 km/h, na pětku jsme se přes 165 ale nedostali nikdy (teoreticky by měla jít přes 180 km/h, ale to už těch 37 kW neutáhlo) :-)

0/0
6.1.2015 20:39

T44o60m38á10š 29K30u92c45h58a18ř 3967311888141

Měl jsem v mládí Š110. Ten naturelní pocit nízkého posezu, zvuku motoru vzadu i chování auta třeba i na sněhu a pod. byl velmi příjemný a už v žádném následném autě takový nebyl. Jen objem motoru byl zoufale malý.

+5/0
6.1.2015 8:58

V10í13t 36H32o33l21l56e56r 8457392942676

já měl 110 LS a v létě jsem se v kratasech vždy spálil o sedačku z černé koženky ;-D ale v zimě projela i neprotaženou silnicí ze zimnima barumkama

+1/0
6.1.2015 9:26

T27o88m81á16š 54K53u70c72h92a78ř 3697911418461

Já měl zimní protektory - kostku. Nechápal jsem proč ostatní auta ve sněhu nejedou. Dokud byla pod záběrem zadní kola, tak auto jelo přesně kam mělo na čemkoli. Brždění bylo horší ale šlo do doladit ručkou.

Až jsem pak koupil předokolku, tak jsem pochopil že jízda na sněhu není vždy potěšení..:-/

+3/0
6.1.2015 13:47

V16l77a28d14i23m55í83r 84F59i87b77i19g63e62r 5744861251974

Naštěstí 989 zůstalo jen u prototypu. To by bylo opravdu ošklivé auto 1000MB se povedla

+8/0
6.1.2015 7:34

Z14d60e12n13ě62k 52W62e52r59n26h20a30r43t 6447895852158

Zajímavé čtení. Ono se vůbec často nadává, že naše výroba za socialismu upadala a zaostávala za světem, to je sice pravda, ale o to víc je třeba smeknout před pár konstruktéry a lidmi, kteří přece jen vydupali nějaký pokrok a inovace. Četl jsem dlouhý článek o Jawě, ale předpokládám, že jinde to bylo podobné... Ano, vedení strany a státu sice občas povolilo nový model, ale pouze za podmínky, že to nebude skoro nic stát a neohrozí to roční plány výroby a exportu... To je pak nekonečně těžké, něco inovovat a vylepšovat a většinou to skončí u nového tvaru plechů a pár detailů... Takže o to víc klobouk dolů, když se povedlo něco takto radikálního.

+10/0
6.1.2015 7:31

J78o38h40a26n 48Z83i42n38g92e38l 2451885176971

Máte samozřejmě pravdu. Ovšem nesměl by vývoj a uvedení na trh trvat patnáct let. Koncept motoru vzadu vyzkoušely hlavně francouzský automobilky, ale i třeba Volkswagen právě v polovině padesátých let. Koncem šedesátých let ale už věděly, že tudy cesta nevede, takže začaly vyrábět znovu motor vpředu. A teprve v tý době uvedla Škodovka svůj 15 let vyvíjený model 1000MB. Následně se týhle koncepce drželi 20 let. Totéž tlakově litý motor z hliníku. Na jednu stranu dobře, že přešli na hliník. Na druhou stranu koncepce 3x uložený klikovky a celkové provedení motoru vycházelo ještě ze Spartaka.

Chápu, že v lidech bolševik ubíjel jakoukoliv aktivitu, takže následná léta normalizace se už nikdo nesnažil o nic, jen se chodilo do zaměstnání, ale nevím, proč to iDnes podává jako něco úžasnýho. Ve srovnání se světem byla Škodovka už v tý době minimálně 15 let pozadu.

+6/−1
6.1.2015 7:57

Z15d63e70n86ě80k 43W12e24r74n51h69a95r66t 6737395542428

Jenže ono se to nesrovnávalo se světem (myšleno západním), to je zjevné, že jsme zaostávali. Ono se to musí srovnávat s tím, co vznikalo za srovnatelných podmínek, s čím mohli naši lidé pracovat a co měli k dispozici. A za těchto příšerných podmínek dělali zázraky.

+5/0
6.1.2015 8:53

L28a77d56i95s58l83a81v 64K76v69a74s69n24i26č63k51a 1283157663715

Jedna vlaštovka z tlakového lití hliníku jaro nedělá, stačí napsat.

0/0
6.1.2015 9:59
Foto

K56a18m52i13l 63Ř63e88h56á52k 4269684985479

Je vidět, že jste mladý a tu dobu nepamatujete. To by mohlo omluvit nějaké vaše výroky. Horší ale je, že vědomně lžete. To vás doma nenaučili, že se to nemá?

+2/−1
6.1.2015 9:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.