Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Svařování a šrouby na ústupu, moderní auta se slepují

Moderní auta drží stále častěji pohromadě lepidla, nahrazující svary, nýtované spoje a další typy spojení. Důvodem je především honba za co nejnižší hmotností, zároveň lepidla přicházejí ke slovu ve chvílích, kdy by klasické metody spojování nefungovaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M74a80r41t33i65n 78V43o52k85o33u83n 9748753963266

dava to smysl, protoze moderni hitech lepidpa jsou az 2x pevnejsi nez tradicni spoje a zaroven nezpusobuji korozi jako svarovani. pokud jde o dily karoserie, ktere se stejne casto nemeni, tak si myslim ze to je dobry krok

+1/0
8.11.2014 23:39

B61e51n 74P91a14v14k28a 1677343777761

Při pohledu na obrázek jsem si vzpomněl na tráboše.

+1/0
8.11.2014 11:18

T94o74m50á74š 71B35í45l31ý 2235320767

Já taky, ale tady:-)

0/0
8.11.2014 20:08

L81u66k59á88š 89V29a81ň85u55r54a 1265854563693

Nejoblíbenější nástroje dnešních řemeslníků - silikon a montážní hmota se dostávají i do automobilového průmyslu. ;-D

+2/0
7.11.2014 14:07

B61e16n 43P10a98v39k66a 1607393437221

jj, nevychází? Narvu tam PUR!

0/0
8.11.2014 11:19

V39i63l56é11m 18K26l17i36k42a 5683885456591

Ten titulek je trochu zavádějící až lživý - svařování při výrobě moderních aut rozhodně na ústupu není. Při výrobě prémiových aut (např. Porsche) kde se skutečně používají slitiny horčíku a hliníku ano (avšak stále se klíčové podskupiny svařenců spojují i mechanicky - např. nýtováním), nicméně většina současných moderních aut je z různých druhů ocelových plechů a ty se svařují převážně bodově. Pár svarů je i tavných (ochr. atmosféra) a něco se dělá laserovým či plazmovým letováním.. Lepidla se používají jako podpora svarů či pro dotěsnění..

+3/−1
7.11.2014 13:59

M86a42r21e64k 25J70a60n74e50č44k15a 1747166863111

Tak by mě zajímalo, jak ten lepený spoj na autě bude vypadat po crash testu, přece jenom šroubový spoj, je šroubový spoj.

0/−2
7.11.2014 13:22

M92a23r35e64k 50J72a81n91e48č26k66a 1187666973231

A ještě dodám, že natož ten kvalitně svařovaný.

+2/0
7.11.2014 13:24

J58a95n 90J72e48l34í88n31e54k 8633375352376

No, jde o napětí v okolí šroubu. Přeci jen šroub spojuje dva díly jen na malé ploše, která musí nést veškeré napětí i deformace a zbytek okolní plochy je jen dosedací. Lepidla lepí celou plochu a dnes už dosahují vyšší pevnosti, než samostatný díl, takže při testech se dříve roztrhne nějáká část dílu, než lepený spoj.

+10/0
7.11.2014 13:56

J69i42ř75í 52D74v43o53ř49á29k 5718783508300

Fajn. A opravy ? Nabodovaný díl se dá odvrtat a vyměnit . Nalepený díl je velký problém.

0/0
8.11.2014 12:29

L43u96k16á28š 79V87a36ň26u55r83a 1295514593743

Problém je v tom, že skoro žádná automobilka nesvařuje plným svarem, ale jen bodově. A díly karoserie se na svařenou kostru šroubují, což je v pohodě, protože tam už žádné namáhání není. A ty šrouby samozřejmě nahrazuje lepidlo. Je sice dražší, hůře se to rozebírá, ale montáž je rychlejší.

0/0
7.11.2014 14:09

J64a52n 91M87o97h97y47l48a 6982959949391

Ta lepidla jsou tak silná, že když budete od sebe trhat takto spojené díly, dříve povolí samotné díly než daný spoj.

+1/0
7.11.2014 16:44

J25i77ř79í 60K89o71c92u59r97e71k 6745704435848

Každý tesař vám řekne, že šrouby neudrží zdaleka tolik, jako poctivý tesařský poj. Že auto není ze dřeva? Naši předkové spojovali litinové prvky mostů právě pomocí tesařských spojů.

A nejlepší je, když šroub někdo utáhne tak, že spojovaný materál praskne...

0/0
8.11.2014 18:35

M74a61r15t89i83n 64L76ž45i15č10a30ř 9755837212144

Podle mě nejlepší technologie je ta kterou mám na svém sporťáku a to skelet karoserie spojen laserovým svařováním. Díky němu se karoserie tolik nekroutí a v případě nehody také daleko lépe drží

Samozřejmě to není levná věc, takže pro lidová auta to není

0/0
7.11.2014 10:44

Z65d27e54n38e17k 94Z75a28j82í18c58e17k 1731106122467

Na oktávii , je celá střecha vařena laserem, část rámů a myslím i páté dveře.

0/0
7.11.2014 10:52

M12a14r43t30i12n 43L97ž75i29č55a14ř 9725247432454

Já mám ale na autě naprosto vše svařované laserem

0/0
7.11.2014 10:54

Z42d84e64n31e53k 90Z61a84j77í11c61e12k 1521816592437

To je možný , ale to není auto za statisíce , ale spíš miliony.

0/0
7.11.2014 11:00

M25a13r66t31i98n 64L65ž10i91č12a20ř 9915747192204

Ano nové stálo 1.8 milionu :-)

0/−1
7.11.2014 11:02

J95i39ř27í 96Š32v94e97c 6493432585326

fóbie rs? :-D

0/0
7.11.2014 11:46

M82a86r86t39i40n 53L29ž89i47č71a31ř 9405357502204

Taková nesportovní plečka, to určitě ne ;-D

Poctivej němec se závodními geny od prvopočátku ;-)R^

0/0
7.11.2014 11:51

R54o20m56a61n 44B86í54l15ý 5620625185327

To musí být super, pokud s tím něco ťukneš.

0/0
7.11.2014 15:25

M37a59r37t26i37n 90L55ž45i74č61a29ř 9805787662334

Ťuká jen amatér ;-D

0/0
7.11.2014 15:33

M98a65r85t82i65n 61L44ž50i92č86a80ř 9505987552364

A teď moje auto stojí jak nová Fabia ;-)

0/0
7.11.2014 12:27

V58í23t 13N62o72v54á72k 5204115591559

za 1,8, máš něco menšího od bmw nebo mb, takže o sporťáku si nech zdát;-D

0/0
11.11.2014 12:18

M82a85r54t54i70n 77L78ž34i20č64a69ř 9745367802374

1.8 milionu stálo v roce 2000 ;-)

0/0
11.11.2014 12:42

V14í11t 66N23o86v92á71k 5294885191789

lžičař byl pomáhat u montáže, tak to musí vědět

0/0
11.11.2014 12:16

V21i50l23é20m 40K21l86i82k19a 5393385266151

Letována (pájena na tvrdo), nikoliv vařena..

0/0
7.11.2014 14:18

J24i28ř27í 31N57o55v88o74t79n82y 2528301913809

A pak, že jsou dnešní auta ekologištější :-P

+3/0
7.11.2014 9:14

M36a71r44t41i43n 39L66ž91i51č10a34ř 9415587302664

R^

0/0
7.11.2014 10:55

Z19d86e78n19e67k 96Z28a91j46í46c88e85k 1471836772777

Pracuju ve škodovce ve svařovně .Mohu potvrdit ,že podíl lepených spojů , oproti oktávii druhé generace , se zněkolikanásobil .Pro představu mezi zadní a přední podlahou je několik metrů , lepených spojů, Je pravda , že v některých místech se lepený spoj , klasicky převáří bodovým svařováním , a v místech , kde to není  technologicky možné , bodový svár nahrazuje jen lepidlo s označením S30 nebo S500, F01 je těsnící lepidlo , které je v místech kde se potřebuje docílit utěsnění nějakého místa mezi svařenci. Bodové svařování ,je prováděno přes lepené spoje , vysoko pevnostních plechů , kde odporové svařování nemá takovou pevnost ,oproti klasickým hlubokotažným plechům. Občas , když tam je lepidla příliš , vypadne robot na poruchu sváření.

+4/0
7.11.2014 8:47

K78a96r80e29l 90V67a39c13h84u56t 9923602189433

Pracovník jste možná výborný (i když tak trochu možná prozrazujete výrobní tajemství), ale jednu malou poznámku bych měl - k vašemu textu: ... Čárky i tečky se dělají hned za posledním písmenem a mezery se dělají až ZA tečkami a ZA čárkami, nikdy ne před nimi... ;-) ... (a s těmi čárkami trochu šetřete, máte jich v textu AŽ moc, možná jako toho lepidla). ;-)

+2/−5
7.11.2014 9:36

Z77d45e31n76e61k 90Z15a82j12í93c88e87k 1651626642427

Já se posuzuju za normálního pracovníka , že bych prozrazoval výrobní tajemství si nemyslím. Kdo navštíví škodovku , v exkurzi , tak v jedné z prezentačních místností , je celá karoserie v řezu , kde jsou barevně vyznačeny vysoko pevnostní plechy , laserový sváry , lepené plochy .Lepených ploch je na autě přes několik metrů , je mi jedno jestli tomu věříte a zda člověka posuzujete , podle čárek , nebo jak člověk vypadá , nebo co nosí na sobě a pod .pro jednoho přispěvovatele nad vámi .Těsnící hmoty , se tam dávají  určitě , jak již jsem psal , pod označením F1 a lepené spoje , jsou lepeny S 30 , nebo S 500.To nejsou tmely , ale lepidla.

Jsou vodivý , aby v případě potřeby , byly  provařeny bodovým svařováním .Jsou místa , kde není možno z technických důvodů použít ani bodový , ani svařování co2 , tak tam je nanášeno lepidlo.

+4/0
7.11.2014 10:51

M84a71r59t41i94n 37T72e72s73a58ř 2789443413313

Pracovník možná dobrý, ale čárky fakt kazí dojem. Věřte mi, opravdu je to typografický hřích, dost to kazí plynulost čtení. Typografických pravidel je pár a toto je jedno ze základních: "Slovo"+"čárka"+"mezera"+ "další slovo". Totéž platí pro tečky, otazníky, středníky a vykřičníky.

Ať chcete nebo ne, dost lidí (vč. mě) alespoň podvědomě posuzuje lidi mj. podle správného používání i/y. Pozice čárky je menší hřích, na ZŠ se to asi neučí, ale v nějakém kurzu informatiky na SŠ už snad ano. Na rozdíl od vrozeného vzhledu to můžete sám a snadno ovlivnit. Nebo se taky můžete tvářit, že vám čtenáři můžou vlézt na záda a že to píšete vlastně kvůli sobě.

0/0
10.11.2014 16:09

V40l15a82d52a 94S89i22m26o42n48i44k 3299183963185

To tzv. výrobní tajemství můžete vidět na vlastní oči v každé automobilce na exkurzi ve svařovně. Pokud tedy víte, na co se díváte.

+1/0
8.11.2014 14:06

R57a83d29i85m 58P64o42l13á98š10e20k 9596583529969

To si spíš pletete lepení s pouhým těsněním bodových svarů.

Technologie bodování, kdy se mezi plechy nanese nějaký vodivý tmel a potom se plechy sbodují, se používá už desítky let. Ovšem hlavně pro utěsnění tohoto překládaného spoje, protože do štěrbiny mezi dvěma plechy se prakticky žádná povrchová úprava nedostane , zatímco vlhkost po víceletém ježdění v mokru ano.

0/−1
7.11.2014 9:57

E20d45a 92D75r50á47b10e45k 7369402333967

To , jsou ale , zajímavé informace škloda , že je podává , negramot nedá se , to číst.

0/−4
7.11.2014 10:27

Z29d25e88n53e71k 29Z79a98j28í76c49e29k 1941816622857

Myslím , že mi zdárně konkuruješ v gramotnosti , nebo jsi pospíchal tak , že se tvé chyby dají omluvit a moje ne ????Píšu to pro lidi , co je chtějí o lepených spojů něco vědět , ne pro pedagogy ,co vědí všechno o gramatice, ale nic o daném tématu.

+5/−1
7.11.2014 10:59

S42a58m 96S45e75l93d48r97i91c76k 8731207382675

Zdenku, správně řečeno i napsáno R^  a trapně ubohým komentářem chudáčka Karla Vachuta bych se nevzrušoval - jen povrchní blbeček bude klást důležitost čárek nebo teček nad obsah sdělovaného ;-D  podobně jako většina ženských :-)

0/0
8.11.2014 21:02

M40a42r86e45k 61V14o80k33á69l 1406634695449

objevujete Ameriku, já lepil v mládí Kanagomem auta komplet, byla tedy pravda trochu menší a z papíru, ale vypadala skvěle ... kde ty doby modelů ABC jsou ...  :-)

+5/0
7.11.2014 8:37

P34a12v43e77l 14Š71e16b96e37s47t55a 4332188865308

Kde jsou? O hodně dál, vypadaji teď o hodně profesionálněji a lepit je, to je radost :-)

0/0
7.11.2014 10:06

M23a38r42e44k 46V23o94k26á59l 1646284915519

lepší nez od Vyškovského ?? nevěřím ... :-)

+1/0
7.11.2014 12:37

O18n55d63ř67e70j 31Č41a11p63k39a 6271861293804

Papíráky se lepily Herkulesem, ne ? ;-)

+1/0
7.11.2014 11:08

M19a29r57t13i27n 66L66ž38i53č79a97ř 9515517812934

Přesně tak, ABC u mě jelo ve velkém, měl jsem kolem 400 slepených modelů :-)

0/0
7.11.2014 12:29

M86a24r45e10k 83V64o36k83á26l 1156304665499

jj, chvíli mi trvalo, než jsem na to přišel, skutečně jsem nejprve používal Kanagom (a všichni jsme říkalali KanagoN) - zdálo se mi, že ten bílý Herkules neschne ... a taky nebylo co loupat z rukou, když se skončilo ...

+2/0
7.11.2014 12:39

D13a19n83i41e29l 56K38r86o15n84e29r 7494984356617

Pockat, pockat...kanagon neni kanagon? To snad ne, ja jsem cely zivot veril, ze je to kanagon...jeste mi reknete, ze jsem adoptovanej a jdu si to hodit...

+4/0
7.11.2014 13:01

M75a53r35e30k 57V45o36k55á10l 1806984245699

mnojo, no a tak je to se vším .. Říjnová revoluce v listopadu a ted tohle http://www.modelarina.cz/lepidlo-kanagom-p-983.html ;-D

0/0
7.11.2014 13:48

V46í19t 10O65ž73a23n32a 1128828685354

viz Olympic, skladba Kanagom

+1/0
7.11.2014 14:35

S47a91m 74S62e17l90d56r70i14c49k 8671347432935

to jako že můj tata není můj tata?  ;-D

0/0
8.11.2014 21:09

M45i22l43a19n 28V86o49t20a16v27a 5964526921502

No proc ne. Jen jsem zvedav na zatizeni posadky chemii v prostoru vozidla, pokud to takto bude pokracovat. Uz dnes to dle testů a mereni neni zadna hitparada u nekterych znacek.

+1/−2
7.11.2014 8:30

J12a25k83u84b 25V41í95z85e42k 5178222628207

Můžete dát nějaký odkaz na podporu svého tvrzení?

+1/−1
7.11.2014 8:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.