Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Svařování a šrouby na ústupu, moderní auta se slepují

Moderní auta drží stále častěji pohromadě lepidla, nahrazující svary, nýtované spoje a další typy spojení. Důvodem je především honba za co nejnižší hmotností, zároveň lepidla přicházejí ke slovu ve chvílích, kdy by klasické metody spojování nefungovaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M13a84r30t44i42n 83V17o19k27o40u77n 9398453503606

dava to smysl, protoze moderni hitech lepidpa jsou az 2x pevnejsi nez tradicni spoje a zaroven nezpusobuji korozi jako svarovani. pokud jde o dily karoserie, ktere se stejne casto nemeni, tak si myslim ze to je dobry krok

+1/0
8.11.2014 23:39

B46e12n 40P20a94v17k17a 1977463537931

Při pohledu na obrázek jsem si vzpomněl na tráboše.

+1/0
8.11.2014 11:18

T36o58m29á13š 85B27í27l73ý 2705270787

Já taky, ale tady:-)

0/0
8.11.2014 20:08

L67u84k76á27š 43V21a21ň48u29r10a 1965664273403

Nejoblíbenější nástroje dnešních řemeslníků - silikon a montážní hmota se dostávají i do automobilového průmyslu. ;-D

+2/0
7.11.2014 14:07

B97e67n 50P35a95v85k82a 1897483577571

jj, nevychází? Narvu tam PUR!

0/0
8.11.2014 11:19

V89i24l54é59m 22K71l78i43k66a 5433545426761

Ten titulek je trochu zavádějící až lživý - svařování při výrobě moderních aut rozhodně na ústupu není. Při výrobě prémiových aut (např. Porsche) kde se skutečně používají slitiny horčíku a hliníku ano (avšak stále se klíčové podskupiny svařenců spojují i mechanicky - např. nýtováním), nicméně většina současných moderních aut je z různých druhů ocelových plechů a ty se svařují převážně bodově. Pár svarů je i tavných (ochr. atmosféra) a něco se dělá laserovým či plazmovým letováním.. Lepidla se používají jako podpora svarů či pro dotěsnění..

+3/−1
7.11.2014 13:59

M73a95r86e97k 34J93a38n91e12č72k87a 1597756473741

Tak by mě zajímalo, jak ten lepený spoj na autě bude vypadat po crash testu, přece jenom šroubový spoj, je šroubový spoj.

0/−2
7.11.2014 13:22

M40a95r76e46k 29J69a53n96e66č87k16a 1377286333591

A ještě dodám, že natož ten kvalitně svařovaný.

+2/0
7.11.2014 13:24

J34a73n 61J98e98l84í65n53e29k 8653875502666

No, jde o napětí v okolí šroubu. Přeci jen šroub spojuje dva díly jen na malé ploše, která musí nést veškeré napětí i deformace a zbytek okolní plochy je jen dosedací. Lepidla lepí celou plochu a dnes už dosahují vyšší pevnosti, než samostatný díl, takže při testech se dříve roztrhne nějáká část dílu, než lepený spoj.

+10/0
7.11.2014 13:56

J10i45ř34í 13D12v70o65ř18á22k 5168293978300

Fajn. A opravy ? Nabodovaný díl se dá odvrtat a vyměnit . Nalepený díl je velký problém.

0/0
8.11.2014 12:29

L19u27k65á19š 68V51a75ň44u34r12a 1855744403203

Problém je v tom, že skoro žádná automobilka nesvařuje plným svarem, ale jen bodově. A díly karoserie se na svařenou kostru šroubují, což je v pohodě, protože tam už žádné namáhání není. A ty šrouby samozřejmě nahrazuje lepidlo. Je sice dražší, hůře se to rozebírá, ale montáž je rychlejší.

0/0
7.11.2014 14:09

J21a91n 10M14o65h55y10l86a 6692139249301

Ta lepidla jsou tak silná, že když budete od sebe trhat takto spojené díly, dříve povolí samotné díly než daný spoj.

+1/0
7.11.2014 16:44

J70i59ř54í 25K22o12c63u52r30e31k 6575624945478

Každý tesař vám řekne, že šrouby neudrží zdaleka tolik, jako poctivý tesařský poj. Že auto není ze dřeva? Naši předkové spojovali litinové prvky mostů právě pomocí tesařských spojů.

A nejlepší je, když šroub někdo utáhne tak, že spojovaný materál praskne...

0/0
8.11.2014 18:35

M46a10r22t45i53n 73L61ž44i73č14a89ř 9165297802774

Podle mě nejlepší technologie je ta kterou mám na svém sporťáku a to skelet karoserie spojen laserovým svařováním. Díky němu se karoserie tolik nekroutí a v případě nehody také daleko lépe drží

Samozřejmě to není levná věc, takže pro lidová auta to není

0/0
7.11.2014 10:44

Z21d36e64n86e59k 38Z84a28j98í63c76e57k 1581536892347

Na oktávii , je celá střecha vařena laserem, část rámů a myslím i páté dveře.

0/0
7.11.2014 10:52

M24a58r82t37i31n 63L96ž92i62č19a25ř 9805217322944

Já mám ale na autě naprosto vše svařované laserem

0/0
7.11.2014 10:54

Z44d70e51n20e30k 96Z17a87j34í61c80e23k 1801766262127

To je možný , ale to není auto za statisíce , ale spíš miliony.

0/0
7.11.2014 11:00

M90a82r79t75i56n 46L52ž55i56č38a70ř 9335497222134

Ano nové stálo 1.8 milionu :-)

0/−1
7.11.2014 11:02

J17i75ř67í 42Š85v16e42c 6683362165706

fóbie rs? :-D

0/0
7.11.2014 11:46

M58a75r49t50i25n 26L46ž16i34č96a40ř 9555477962284

Taková nesportovní plečka, to určitě ne ;-D

Poctivej němec se závodními geny od prvopočátku ;-)R^

0/0
7.11.2014 11:51

R95o62m90a35n 83B47í21l57ý 5730465235437

To musí být super, pokud s tím něco ťukneš.

0/0
7.11.2014 15:25

M39a95r57t24i52n 69L85ž87i76č15a16ř 9225547852434

Ťuká jen amatér ;-D

0/0
7.11.2014 15:33

M87a15r75t29i29n 44L67ž20i78č77a10ř 9315337462284

A teď moje auto stojí jak nová Fabia ;-)

0/0
7.11.2014 12:27

V75í13t 12N81o17v20á75k 5824865851619

za 1,8, máš něco menšího od bmw nebo mb, takže o sporťáku si nech zdát;-D

0/0
11.11.2014 12:18

M19a50r89t56i77n 80L97ž13i32č51a96ř 9265927972704

1.8 milionu stálo v roce 2000 ;-)

0/0
11.11.2014 12:42

V84í77t 45N52o47v61á50k 5584385121209

lžičař byl pomáhat u montáže, tak to musí vědět

0/0
11.11.2014 12:16

V71i78l33é21m 32K88l43i66k35a 5263295326981

Letována (pájena na tvrdo), nikoliv vařena..

0/0
7.11.2014 14:18

J28i33ř30í 23N75o78v86o18t82n45y 2348971463449

A pak, že jsou dnešní auta ekologištější :-P

+3/0
7.11.2014 9:14

M48a10r67t91i60n 53L67ž18i28č78a21ř 9295187822354

R^

0/0
7.11.2014 10:55

Z71d53e65n54e45k 33Z23a40j37í81c59e25k 1111876422977

Pracuju ve škodovce ve svařovně .Mohu potvrdit ,že podíl lepených spojů , oproti oktávii druhé generace , se zněkolikanásobil .Pro představu mezi zadní a přední podlahou je několik metrů , lepených spojů, Je pravda , že v některých místech se lepený spoj , klasicky převáří bodovým svařováním , a v místech , kde to není  technologicky možné , bodový svár nahrazuje jen lepidlo s označením S30 nebo S500, F01 je těsnící lepidlo , které je v místech kde se potřebuje docílit utěsnění nějakého místa mezi svařenci. Bodové svařování ,je prováděno přes lepené spoje , vysoko pevnostních plechů , kde odporové svařování nemá takovou pevnost ,oproti klasickým hlubokotažným plechům. Občas , když tam je lepidla příliš , vypadne robot na poruchu sváření.

+4/0
7.11.2014 8:47

K22a84r53e93l 66V67a34c68h78u41t 9203142509123

Pracovník jste možná výborný (i když tak trochu možná prozrazujete výrobní tajemství), ale jednu malou poznámku bych měl - k vašemu textu: ... Čárky i tečky se dělají hned za posledním písmenem a mezery se dělají až ZA tečkami a ZA čárkami, nikdy ne před nimi... ;-) ... (a s těmi čárkami trochu šetřete, máte jich v textu AŽ moc, možná jako toho lepidla). ;-)

+2/−5
7.11.2014 9:36

Z56d69e14n82e21k 90Z68a52j11í20c34e68k 1401206102377

Já se posuzuju za normálního pracovníka , že bych prozrazoval výrobní tajemství si nemyslím. Kdo navštíví škodovku , v exkurzi , tak v jedné z prezentačních místností , je celá karoserie v řezu , kde jsou barevně vyznačeny vysoko pevnostní plechy , laserový sváry , lepené plochy .Lepených ploch je na autě přes několik metrů , je mi jedno jestli tomu věříte a zda člověka posuzujete , podle čárek , nebo jak člověk vypadá , nebo co nosí na sobě a pod .pro jednoho přispěvovatele nad vámi .Těsnící hmoty , se tam dávají  určitě , jak již jsem psal , pod označením F1 a lepené spoje , jsou lepeny S 30 , nebo S 500.To nejsou tmely , ale lepidla.

Jsou vodivý , aby v případě potřeby , byly  provařeny bodovým svařováním .Jsou místa , kde není možno z technických důvodů použít ani bodový , ani svařování co2 , tak tam je nanášeno lepidlo.

+4/0
7.11.2014 10:51

M65a29r85t79i97n 44T63e87s68a14ř 2299953753143

Pracovník možná dobrý, ale čárky fakt kazí dojem. Věřte mi, opravdu je to typografický hřích, dost to kazí plynulost čtení. Typografických pravidel je pár a toto je jedno ze základních: "Slovo"+"čárka"+"mezera"+ "další slovo". Totéž platí pro tečky, otazníky, středníky a vykřičníky.

Ať chcete nebo ne, dost lidí (vč. mě) alespoň podvědomě posuzuje lidi mj. podle správného používání i/y. Pozice čárky je menší hřích, na ZŠ se to asi neučí, ale v nějakém kurzu informatiky na SŠ už snad ano. Na rozdíl od vrozeného vzhledu to můžete sám a snadno ovlivnit. Nebo se taky můžete tvářit, že vám čtenáři můžou vlézt na záda a že to píšete vlastně kvůli sobě.

0/0
10.11.2014 16:09

V23l19a89d34a 35S89i21m28o76n50i39k 3699833433695

To tzv. výrobní tajemství můžete vidět na vlastní oči v každé automobilce na exkurzi ve svařovně. Pokud tedy víte, na co se díváte.

+1/0
8.11.2014 14:06

R96a37d23i67m 50P74o89l27á69š13e21k 9166253239169

To si spíš pletete lepení s pouhým těsněním bodových svarů.

Technologie bodování, kdy se mezi plechy nanese nějaký vodivý tmel a potom se plechy sbodují, se používá už desítky let. Ovšem hlavně pro utěsnění tohoto překládaného spoje, protože do štěrbiny mezi dvěma plechy se prakticky žádná povrchová úprava nedostane , zatímco vlhkost po víceletém ježdění v mokru ano.

0/−1
7.11.2014 9:57

E71d71a 76D95r96á25b77e15k 7839202253477

To , jsou ale , zajímavé informace škloda , že je podává , negramot nedá se , to číst.

0/−4
7.11.2014 10:27

Z51d45e50n38e59k 30Z28a70j75í15c38e34k 1381326902307

Myslím , že mi zdárně konkuruješ v gramotnosti , nebo jsi pospíchal tak , že se tvé chyby dají omluvit a moje ne ????Píšu to pro lidi , co je chtějí o lepených spojů něco vědět , ne pro pedagogy ,co vědí všechno o gramatice, ale nic o daném tématu.

+5/−1
7.11.2014 10:59

S31a23m 82S95e14l70d78r67i91c86k 8451537282325

Zdenku, správně řečeno i napsáno R^  a trapně ubohým komentářem chudáčka Karla Vachuta bych se nevzrušoval - jen povrchní blbeček bude klást důležitost čárek nebo teček nad obsah sdělovaného ;-D  podobně jako většina ženských :-)

0/0
8.11.2014 21:02

M39a56r34e37k 47V81o28k74á60l 1846964525399

objevujete Ameriku, já lepil v mládí Kanagomem auta komplet, byla tedy pravda trochu menší a z papíru, ale vypadala skvěle ... kde ty doby modelů ABC jsou ...  :-)

+5/0
7.11.2014 8:37

P65a42v52e67l 73Š34e57b82e69s36t29a 4432808665828

Kde jsou? O hodně dál, vypadaji teď o hodně profesionálněji a lepit je, to je radost :-)

0/0
7.11.2014 10:06

M45a72r83e73k 51V53o75k81á98l 1106834185119

lepší nez od Vyškovského ?? nevěřím ... :-)

+1/0
7.11.2014 12:37

O56n61d97ř97e61j 40Č22a34p49k28a 6701281703484

Papíráky se lepily Herkulesem, ne ? ;-)

+1/0
7.11.2014 11:08

M68a29r15t93i65n 25L45ž38i87č11a32ř 9105857882604

Přesně tak, ABC u mě jelo ve velkém, měl jsem kolem 400 slepených modelů :-)

0/0
7.11.2014 12:29

M52a66r88e26k 56V36o18k38á31l 1806504535579

jj, chvíli mi trvalo, než jsem na to přišel, skutečně jsem nejprve používal Kanagom (a všichni jsme říkalali KanagoN) - zdálo se mi, že ten bílý Herkules neschne ... a taky nebylo co loupat z rukou, když se skončilo ...

+2/0
7.11.2014 12:39

D95a54n22i54e80l 15K17r62o93n16e28r 7914644286737

Pockat, pockat...kanagon neni kanagon? To snad ne, ja jsem cely zivot veril, ze je to kanagon...jeste mi reknete, ze jsem adoptovanej a jdu si to hodit...

+4/0
7.11.2014 13:01

M96a75r60e54k 33V73o95k60á80l 1126234215609

mnojo, no a tak je to se vším .. Říjnová revoluce v listopadu a ted tohle http://www.modelarina.cz/lepidlo-kanagom-p-983.html ;-D

0/0
7.11.2014 13:48

V89í82t 22O25ž71a86n41a 1438878765294

viz Olympic, skladba Kanagom

+1/0
7.11.2014 14:35

S79a81m 97S58e60l70d33r90i18c43k 8411557302955

to jako že můj tata není můj tata?  ;-D

0/0
8.11.2014 21:09

M29i83l10a92n 40V51o66t92a56v71a 5204936121302

No proc ne. Jen jsem zvedav na zatizeni posadky chemii v prostoru vozidla, pokud to takto bude pokracovat. Uz dnes to dle testů a mereni neni zadna hitparada u nekterych znacek.

+1/−2
7.11.2014 8:30

J76a85k40u19b 97V41í73z51e75k 5468102208787

Můžete dát nějaký odkaz na podporu svého tvrzení?

+1/−1
7.11.2014 8:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.