Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Svařování a šrouby na ústupu, moderní auta se slepují

Moderní auta drží stále častěji pohromadě lepidla, nahrazující svary, nýtované spoje a další typy spojení. Důvodem je především honba za co nejnižší hmotností, zároveň lepidla přicházejí ke slovu ve chvílích, kdy by klasické metody spojování nefungovaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M46a95r14t89i93n 86V53o88k35o50u67n 9418673813766

dava to smysl, protoze moderni hitech lepidpa jsou az 2x pevnejsi nez tradicni spoje a zaroven nezpusobuji korozi jako svarovani. pokud jde o dily karoserie, ktere se stejne casto nemeni, tak si myslim ze to je dobry krok

8.11.2014 23:39

B71e72n 30P10a87v58k97a 1567773287741

Při pohledu na obrázek jsem si vzpomněl na tráboše.

8.11.2014 11:18

T48o84m57á63š 22B67í96l68ý 2295480957

Já taky, ale tady:-)

8.11.2014 20:08


L73u59k80á47š 25V25a31ň78u65r43a 1845954553663

Nejoblíbenější nástroje dnešních řemeslníků - silikon a montážní hmota se dostávají i do automobilového průmyslu. ;-D

7.11.2014 14:07

B33e77n 77P41a48v48k36a 1707293477681

jj, nevychází? Narvu tam PUR!

8.11.2014 11:19

V40i70l37é10m 43K98l62i37k75a 5973695286491

Ten titulek je trochu zavádějící až lživý - svařování při výrobě moderních aut rozhodně na ústupu není. Při výrobě prémiových aut (např. Porsche) kde se skutečně používají slitiny horčíku a hliníku ano (avšak stále se klíčové podskupiny svařenců spojují i mechanicky - např. nýtováním), nicméně většina současných moderních aut je z různých druhů ocelových plechů a ty se svařují převážně bodově. Pár svarů je i tavných (ochr. atmosféra) a něco se dělá laserovým či plazmovým letováním.. Lepidla se používají jako podpora svarů či pro dotěsnění..

7.11.2014 13:59

M42a81r34e97k 61J40a63n88e11č95k88a 1897296363801

Tak by mě zajímalo, jak ten lepený spoj na autě bude vypadat po crash testu, přece jenom šroubový spoj, je šroubový spoj.

7.11.2014 13:22

M98a69r12e40k 43J78a83n54e92č78k32a 1447326673791

A ještě dodám, že natož ten kvalitně svařovaný.

7.11.2014 13:24

J68a62n 59J37e98l65í24n37e19k 8873835782396

No, jde o napětí v okolí šroubu. Přeci jen šroub spojuje dva díly jen na malé ploše, která musí nést veškeré napětí i deformace a zbytek okolní plochy je jen dosedací. Lepidla lepí celou plochu a dnes už dosahují vyšší pevnosti, než samostatný díl, takže při testech se dříve roztrhne nějáká část dílu, než lepený spoj.

7.11.2014 13:56

J73i48ř19í 24D71v81o38ř16á95k 5388843698580

Fajn. A opravy ? Nabodovaný díl se dá odvrtat a vyměnit . Nalepený díl je velký problém.

8.11.2014 12:29

L36u41k29á39š 95V40a30ň30u37r35a 1405914373243

Problém je v tom, že skoro žádná automobilka nesvařuje plným svarem, ale jen bodově. A díly karoserie se na svařenou kostru šroubují, což je v pohodě, protože tam už žádné namáhání není. A ty šrouby samozřejmě nahrazuje lepidlo. Je sice dražší, hůře se to rozebírá, ale montáž je rychlejší.

7.11.2014 14:09

J84a41n 92M51o58h98y54l80a 6532699189711

Ta lepidla jsou tak silná, že když budete od sebe trhat takto spojené díly, dříve povolí samotné díly než daný spoj.

7.11.2014 16:44

J49i38ř73í 71K33o74c66u49r39e81k 6185784915528

Každý tesař vám řekne, že šrouby neudrží zdaleka tolik, jako poctivý tesařský poj. Že auto není ze dřeva? Naši předkové spojovali litinové prvky mostů právě pomocí tesařských spojů.

A nejlepší je, když šroub někdo utáhne tak, že spojovaný materál praskne...

8.11.2014 18:35

M57a18r45t23i78n 32L43ž67i53č73a12ř 9865357692134

Podle mě nejlepší technologie je ta kterou mám na svém sporťáku a to skelet karoserie spojen laserovým svařováním. Díky němu se karoserie tolik nekroutí a v případě nehody také daleko lépe drží

Samozřejmě to není levná věc, takže pro lidová auta to není

7.11.2014 10:44

Z55d86e58n31e33k 90Z91a56j65í11c64e34k 1861846122337

Na oktávii , je celá střecha vařena laserem, část rámů a myslím i páté dveře.

7.11.2014 10:52

M24a59r15t51i45n 44L40ž89i85č38a81ř 9845107692464

Já mám ale na autě naprosto vše svařované laserem

7.11.2014 10:54

Z48d95e46n82e94k 58Z56a67j61í65c61e79k 1221236962557

To je možný , ale to není auto za statisíce , ale spíš miliony.

7.11.2014 11:00

M82a51r49t87i37n 29L28ž66i20č56a68ř 9455947182174

Ano nové stálo 1.8 milionu :-)

7.11.2014 11:02

J55i94ř63í 26Š37v50e11c 6163742665906

fóbie rs? :-D

7.11.2014 11:46

M53a84r83t64i28n 75L87ž81i97č42a59ř 9805197292764

Taková nesportovní plečka, to určitě ne ;-D

Poctivej němec se závodními geny od prvopočátku ;-)R^

7.11.2014 11:51

R78o71m48a88n 21B71í53l58ý 5150835575967

To musí být super, pokud s tím něco ťukneš.

7.11.2014 15:25

M68a15r80t44i73n 31L45ž75i43č82a55ř 9375927572234

Ťuká jen amatér ;-D

7.11.2014 15:33

M19a73r94t23i54n 95L60ž70i39č67a85ř 9555297982354

A teď moje auto stojí jak nová Fabia ;-)

7.11.2014 12:27

V77í79t 69N77o28v75á27k 5964855591739

za 1,8, máš něco menšího od bmw nebo mb, takže o sporťáku si nech zdát;-D

11.11.2014 12:18

M52a43r95t26i20n 95L62ž58i43č84a20ř 9695137102184

1.8 milionu stálo v roce 2000 ;-)

11.11.2014 12:42

V43í51t 76N87o75v25á75k 5174145741679

lžičař byl pomáhat u montáže, tak to musí vědět

11.11.2014 12:16

V24i38l46é91m 75K19l63i79k52a 5263745236571

Letována (pájena na tvrdo), nikoliv vařena..

7.11.2014 14:18

J89i91ř69í 65N50o67v20o66t76n19y 2428751303969

A pak, že jsou dnešní auta ekologištější :-P

7.11.2014 9:14

M83a57r76t35i90n 50L52ž80i34č21a50ř 9185107162324

R^

7.11.2014 10:55

Z57d90e67n38e29k 97Z82a54j19í66c46e64k 1101476292147

Pracuju ve škodovce ve svařovně .Mohu potvrdit ,že podíl lepených spojů , oproti oktávii druhé generace , se zněkolikanásobil .Pro představu mezi zadní a přední podlahou je několik metrů , lepených spojů, Je pravda , že v některých místech se lepený spoj , klasicky převáří bodovým svařováním , a v místech , kde to není  technologicky možné , bodový svár nahrazuje jen lepidlo s označením S30 nebo S500, F01 je těsnící lepidlo , které je v místech kde se potřebuje docílit utěsnění nějakého místa mezi svařenci. Bodové svařování ,je prováděno přes lepené spoje , vysoko pevnostních plechů , kde odporové svařování nemá takovou pevnost ,oproti klasickým hlubokotažným plechům. Občas , když tam je lepidla příliš , vypadne robot na poruchu sváření.

7.11.2014 8:47

K26a55r21e78l 32V75a90c83h71u15t 9183672589243

Pracovník jste možná výborný (i když tak trochu možná prozrazujete výrobní tajemství), ale jednu malou poznámku bych měl - k vašemu textu: ... Čárky i tečky se dělají hned za posledním písmenem a mezery se dělají až ZA tečkami a ZA čárkami, nikdy ne před nimi... ;-) ... (a s těmi čárkami trochu šetřete, máte jich v textu AŽ moc, možná jako toho lepidla). ;-)

7.11.2014 9:36

Z42d66e13n44e29k 27Z73a46j11í97c10e12k 1661676542847

Já se posuzuju za normálního pracovníka , že bych prozrazoval výrobní tajemství si nemyslím. Kdo navštíví škodovku , v exkurzi , tak v jedné z prezentačních místností , je celá karoserie v řezu , kde jsou barevně vyznačeny vysoko pevnostní plechy , laserový sváry , lepené plochy .Lepených ploch je na autě přes několik metrů , je mi jedno jestli tomu věříte a zda člověka posuzujete , podle čárek , nebo jak člověk vypadá , nebo co nosí na sobě a pod .pro jednoho přispěvovatele nad vámi .Těsnící hmoty , se tam dávají  určitě , jak již jsem psal , pod označením F1 a lepené spoje , jsou lepeny S 30 , nebo S 500.To nejsou tmely , ale lepidla.

Jsou vodivý , aby v případě potřeby , byly  provařeny bodovým svařováním .Jsou místa , kde není možno z technických důvodů použít ani bodový , ani svařování co2 , tak tam je nanášeno lepidlo.

7.11.2014 10:51

M51a43r14t17i34n 61T87e36s10a80ř 2109833653233

Pracovník možná dobrý, ale čárky fakt kazí dojem. Věřte mi, opravdu je to typografický hřích, dost to kazí plynulost čtení. Typografických pravidel je pár a toto je jedno ze základních: "Slovo"+"čárka"+"mezera"+ "další slovo". Totéž platí pro tečky, otazníky, středníky a vykřičníky.

Ať chcete nebo ne, dost lidí (vč. mě) alespoň podvědomě posuzuje lidi mj. podle správného používání i/y. Pozice čárky je menší hřích, na ZŠ se to asi neučí, ale v nějakém kurzu informatiky na SŠ už snad ano. Na rozdíl od vrozeného vzhledu to můžete sám a snadno ovlivnit. Nebo se taky můžete tvářit, že vám čtenáři můžou vlézt na záda a že to píšete vlastně kvůli sobě.

10.11.2014 16:09

V88l25a95d93a 33S78i60m64o27n11i39k 3789543233785

To tzv. výrobní tajemství můžete vidět na vlastní oči v každé automobilce na exkurzi ve svařovně. Pokud tedy víte, na co se díváte.

8.11.2014 14:06

R29a18d33i38m 86P62o74l62á50š89e80k 9786763449479

To si spíš pletete lepení s pouhým těsněním bodových svarů.

Technologie bodování, kdy se mezi plechy nanese nějaký vodivý tmel a potom se plechy sbodují, se používá už desítky let. Ovšem hlavně pro utěsnění tohoto překládaného spoje, protože do štěrbiny mezi dvěma plechy se prakticky žádná povrchová úprava nedostane , zatímco vlhkost po víceletém ježdění v mokru ano.

7.11.2014 9:57

E27d88a 80D86r18á84b15e71k 7439752333867

To , jsou ale , zajímavé informace škloda , že je podává , negramot nedá se , to číst.

7.11.2014 10:27

Z25d13e76n54e16k 74Z57a79j71í76c55e78k 1601246622557

Myslím , že mi zdárně konkuruješ v gramotnosti , nebo jsi pospíchal tak , že se tvé chyby dají omluvit a moje ne ????Píšu to pro lidi , co je chtějí o lepených spojů něco vědět , ne pro pedagogy ,co vědí všechno o gramatice, ale nic o daném tématu.

7.11.2014 10:59

S14a52m 98S83e30l78d83r49i96c67k 8141937232465

Zdenku, správně řečeno i napsáno R^  a trapně ubohým komentářem chudáčka Karla Vachuta bych se nevzrušoval - jen povrchní blbeček bude klást důležitost čárek nebo teček nad obsah sdělovaného ;-D  podobně jako většina ženských :-)

8.11.2014 21:02

M88a62r62e74k 59V59o72k44á73l 1136294635759

objevujete Ameriku, já lepil v mládí Kanagomem auta komplet, byla tedy pravda trochu menší a z papíru, ale vypadala skvěle ... kde ty doby modelů ABC jsou ...  :-)

7.11.2014 8:37

P50a43v12e35l 93Š31e59b67e90s75t49a 4652458295378

Kde jsou? O hodně dál, vypadaji teď o hodně profesionálněji a lepit je, to je radost :-)

7.11.2014 10:06

M57a48r70e63k 66V35o86k91á25l 1856644135819

lepší nez od Vyškovského ?? nevěřím ... :-)

7.11.2014 12:37

O69n78d95ř64e66j 13Č42a16p93k41a 6191711633784

Papíráky se lepily Herkulesem, ne ? ;-)

7.11.2014 11:08

M97a85r22t19i23n 39L45ž86i34č42a64ř 9955497622504

Přesně tak, ABC u mě jelo ve velkém, měl jsem kolem 400 slepených modelů :-)

7.11.2014 12:29

M86a49r39e28k 76V96o21k79á83l 1986424855309

jj, chvíli mi trvalo, než jsem na to přišel, skutečně jsem nejprve používal Kanagom (a všichni jsme říkalali KanagoN) - zdálo se mi, že ten bílý Herkules neschne ... a taky nebylo co loupat z rukou, když se skončilo ...

7.11.2014 12:39

D62a17n60i91e13l 56K88r16o13n75e50r 7724464826547

Pockat, pockat...kanagon neni kanagon? To snad ne, ja jsem cely zivot veril, ze je to kanagon...jeste mi reknete, ze jsem adoptovanej a jdu si to hodit...

7.11.2014 13:01

M62a98r69e62k 78V64o17k91á79l 1526854805859

mnojo, no a tak je to se vším .. Říjnová revoluce v listopadu a ted tohle http://www.modelarina.cz/lepidlo-kanagom-p-983.html ;-D

7.11.2014 13:48

V16í37t 19O80ž53a24n33a 1278818725924

viz Olympic, skladba Kanagom

7.11.2014 14:35

S92a72m 44S83e72l87d55r40i24c66k 8261847382785

to jako že můj tata není můj tata?  ;-D

8.11.2014 21:09

M16i65l54a24n 79V48o26t75a13v98a 5744656691292

No proc ne. Jen jsem zvedav na zatizeni posadky chemii v prostoru vozidla, pokud to takto bude pokracovat. Uz dnes to dle testů a mereni neni zadna hitparada u nekterych znacek.

7.11.2014 8:30
Foto

J31a58k37u80b 36V76í68z15e29k 5338282918957

Můžete dát nějaký odkaz na podporu svého tvrzení?

7.11.2014 8:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.