Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektronika popírá motorkářské instinkty, můžete brzdit i v zatáčce

Moderní technologie, které zajišťují bezpečnou a stabilní jízdu, dnes v podstatě najdete v každém automobilu. U motorek to zatím tak slavné není, tedy kromě systému ABS, který je ale standardem jen u dražších strojů. Letos přišla opravdová revoluce, rakouská KTM nasadila asistent, který motorkáře protáhne zatáčkou..

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V14l82a93d70i78m31í97r 19H29o71u42z45a37r 6720216894180

a právě ve zdokonalování výbavy/různá elektronika/vidím problém-řidič je odtržen od reality motocyklu a je mu podsunut názor,že může jet jako šílenec a elektronika za něho všechno vyřeší

+1/0
23.11.2014 6:51

J53a32n 68P27e48k86a 5653643863

Super, jen lidi naučte spoléhat se na elektronický nesmysly, potom přesednou na jinej stroj a jsou rázem ve špitále...

+3/0
18.11.2014 13:12

V48l32a31d25i16s30l87a41v 65N57o76h40e11j92l 7878887878321

to je stejny jako pouzivat kozenou kombinezu s chranicema, nebo jet jen v tricku a kratasech.

0/−2
18.11.2014 19:34

J44i88ř21í 34K42o74v93a27ř46í34k 8662645949380

To nemyslite vazne !

0/0
19.11.2014 6:33

A15l90e81x75a86n13d65r 21C56h95y16t62i23l 2774522385791

No to tedy neni....ani clovek v kuzi sebou nechce seknout na zem a nepokousi osud. Naopak vidam casto motorkare v tricku a pantoflich, kteri pomerne hodne riskuji.

0/0
19.11.2014 9:12

R38a60d64e30k 74S75v24o88b55o31d88a 5826620741117

Motorka se narovnává jen při brzdění přední brzdou. Zadní brzda naopak pokládá. Proto, když už je nutné brzdit v zatáčce, je lepší pro stabilizaci průjezdu zatáčkou použít s citem obě brzdy, což dělá i tento systém.

+7/0
18.11.2014 9:03
Foto

L62u48k34a19s 20P22l11a84c66h32y 2427258281797

Jo, to už jsem taky zjistil - ale nikdo mi to nevěří :-) Proto si vštěpuju kudy jezdím, že když se v zatáčce leknu, tak mám jako první pustit plyn (abych hned i zaměstnal pravou ruku a neměla blbé tendence hrabat po brzdách) a když je nejhůř aspoň zkusit najít zadní brzdu - ono dost často je průšvih takového charakteru, že je stejně potřeba tu zatáčku přiostřit (například abych se vyhnul tomu nešťastníkovi předemnou, co hned za zatáčkou zabrzdil).

Ale - pro úplnost - to už je v 99% případů všechno řešení vyeskalovaných chybových situací, které vznikly tím, že nebyla správně zvolena rychlost vjezdu do zatáčky (+ vzdálenost od předchozího vozidla, rychlost vs. viditelnost "za roh" atp.)

+2/0
18.11.2014 9:16

P61a26v74e17l 54Z38a14j39í17č40e25k 8674850406810

stejne tak malo lidi vi ze na brzdy se jde tvrde na zacatku a do zatacky se odbrzduje... ne naopak tesne pred zatackou kousat brzdu abych si srovnal najezdovou rychlost... navic se u toho pracuje s vahou a tezistem ;-)

0/0
18.11.2014 9:36
Foto

L75u38k93a31s 15P98l73a52c42h28y 2667368741977

Jo tak k tomu jsem se este nepropracoval - zrychlovat tak, aby k tomuhle pred zatackou dochazelo jsem si netroufnul :-)

0/0
18.11.2014 10:16

J96a42n 59Č94e19r93n14ý 3230747178

Hmmm asi dobrý, kdyz fakt dojde k pruseru. Snad to mlade "drave" jezdce neukoleba v pocitu, ze nemusi u jizdy pouzivat mozek. 8-o

+1/0
18.11.2014 8:25

V45l95a32d40i93m93í51r 36F69i12b89i93g47e93r 5234791871734

No sice se najde hodně kritiků ale rozhodně to je krok kupředu. Jestli to dokáže zvýšit bezpečnost jízdy tak super. V autě jsem před pár lety vyzkoušel ESP a je to bomba. Auto chytne smyk a samo se srovná. To je super. V takové situaci se většinou jedná instinktivně tak je fajn že tlektronika to udělá správně za člověka.

Mám starší moto bez ABS a počítám s tím ale nejsem proti.

+2/0
18.11.2014 8:04

V42l88a87d11i38s41l19a97v 65N71o76h46e76j61l 7628857848181

asi tak R^

0/0
18.11.2014 19:33

J76a42n 57K48r75p40e65c 5716173134932

elektronika zatím mozek nahradit neumí.

+4/−1
18.11.2014 7:55

V64l81a38d16i39s80l85a29v 44N66o90h31e95j37l 7788587338351

zalezi jak to myslite. zda tak, ze kdyz nekdo jede bez mozku pres limit, na coz pak nestaci ani ABS, ani tento pomocnik, tak to samozrejme souhlasim. ale je mnoho situaci, kde mozek nestaci a tito pomocnici jej nahrazuji velice dobre.

+1/0
18.11.2014 19:32

S37t41a61n19i14s13l54a26v 92P22a57v44l66u 5338165138106

Teť už je jen otázkou času,kdy z toho eu udělá povinost.Jezdím 20 let a nepocítil jsem potřebu nějakého asistentu,mám totiž v hlavě mozek a ne nas...o.Nejsem příznivce těchto věcí na motorkách.

+3/−2
18.11.2014 5:35

J89i47n40d47ř80i76c66h 49M50i84t21t61e20r 6951800423463

Pokud máte v hlavě mozek, víte, že teď se nepíše teť.

0/0
18.11.2014 17:11

A79l70e41x55a77n35d60r 23C86h72y70t98i10l 2664242915371

Dobry ridic nemusi umet dobre cesky

0/0
19.11.2014 9:14

J88i21n91d86ř56i64c94h 69M62i27t42t64e82r 6261760123293

Byla řeč o tom, že pán má v hlavě mozek. Možná ano, ale neví k čemu.

0/0
19.11.2014 14:04

A53l45e70x54a21n21d78r 33C92h14y94t49i50l 2274962685811

Kazdy holt nema talent na cestinu, ale urazet ho kvuli tomu neni treba. Neznalost cestiny jeste nikoho nezabila.

0/0
19.11.2014 15:46

J17i68n50d59ř33i16c46h 85M24i17t28t58e14r 6561930963803

Nechal bych to zcela bez povšimnutí, kdyby pán neupozorňoval na svoji inteligenci . Ale slova mám v hlavě mozek si vysloveně o popíchnutí říkala.

0/0
19.11.2014 16:12

V23l78a31d82i76s98l22a62v 63N60o98h29e22j10l 7458947118181

razil jsem podobne myslenky, ale ABS je na mokru proste nenahraditelne a treba zamasteny asfalt od nafty v mokru v noci proste nevidite, at mate mozek jakykoliv.

+1/0
18.11.2014 19:31

V17l60a69d30i38s34l68a95v 14N60o74h87e57j10l 7528697148271

a v podstate kdybych mel tuto elektroniku na motorce, tak bych byl usetren minimalne 2 nehod, kdy jedna byl ciste instinkt (vjelo mi auto do pruhu a ja zabrzdil a zatocil - bocni podklouznuti a letel sem po zemi) a druha bylo spatne odhadnuti zatacky a obava pustit brzdu a zatocit (poklopit), kdy samozrejme slo o urcitou nezkusenost, nicmene tato zkusenost lze ziskat pouze podobnou praxi, jinak jde opet spise o instinktivni jednani ('zamrznuti na brzde'), stalo se mi to po 11 letech jezdeni. cili opet tezko o 'zacatecnikovi', jen urcite situace nelze zazit/naucit dokud se nestanou a v ten moment je zminena elektronika urcite na miste a muze zachranit spoustu zivotu (ja mel jen vzdy stesti zatim).

+6/0
18.11.2014 1:43

P47a98v39e68l 37Z95a68j55í46č65e12k 8174810626130

prave proto jsou motoskoly.... kde se vas snazi podobne blbych instinktu zbavit. bohuzel i v autech jsou podobne blbe instinkty u kazdeho druheho, tohle totiz plati i u aut... guma zjednodusene receno bud brzdi nebo zataci kdo ma blbej zlozvyk ze ne a dostane se do nejake mezni situace tak to zjisti prilis pozde.... a podle me tyhle asistenty vytvareji falesny pocit bezpeci pro ty kteri maji spatne navyky

+1/0
18.11.2014 7:24

L47u86k46a21s 92H49e95r23o79u94t 3619874744135

motoškola je taková sranda, kde si to v klídečku a pod dozorem vyzkouším. Nic mi nehrozí, nic se tam v podstatě tak moc neděje a když se uděje, tak na letišti je místa hafo. 

Jenže když se to stane v provozu, tak ani naučené (odnaučené) věci z motoškoly nepomohou, jelikož reflex je reflex a během zlomku vteřiny není moc času na cokoliv jiného. Potom by se ta elektronika mohla hodit. Věřím, že pokud při jízdě není potřeba, nijak do řízení nezasahuje.

+3/0
18.11.2014 8:28

P97a75v51e94l 27Z57a11j78í47č32e72k 8604820866120

ja se ucastnil jedne na motodromu v brne a klidecek to teda nebyl... od spatneho posezu, spatne danych nohou po spatnou polohu hlavy v zatacce... do toho trenovani brzdeni vyhybani... proste ty reakce musi vejit pod kuzi a to torva par let... takze kdyz ti nekdo kdo umi rekne co mas spatne na cem mas pracovat tak mas na cem stavet... nez myslet si ze kdyz jsem nespadl za 10 let tak to umim

+1/0
18.11.2014 9:08
Foto

L93u95k78a22s 84P19l23a16c58h20y 2777508841587

To bych s dovolením popřel. Podstatné totiž na motoškolách je, že Vám prudce rozšíří "mikrocestu", tedy množství trajektorií, které máte pro řešení dané situace k dispozici - například že víte, že můžete ještě do většího náklonu (a to, že si škrtne hlásička na stupačce nemusí být žádný průůů****), že na tu brzdu můžete ještě vehementněji (a při tom se třeba vyhnout), jaké máte k dispozici polohy těla vůči motocyklu abyste třeba zmenšíl svoji šířku (např. když jedete levou zatáčku s hlavou skoro u dělící  čáry a protijedoucí auto vyjede za ni, naopak se naučíte jezdit tak, abyste s taou hlavou u čáry nejezdil), a - abych neprozrazoval moc z jejich kuchyně - abyste si vymlátil ty "leknutí", tj. trochu uchlácholil svůj pud sebezáchovy, který Vám v 90% případů poradí pitomosti (viz. přední brzda v zatáčce, při jemném podklouznutí snaha to nějak vyrovnat, což Vás ještě víc destabilizuje a vyhodí z trasy atp.).

+2/0
18.11.2014 9:21

M72a75r18t93i51n 47D89o59k21t63o14r 5119678487236

Nemyslím že máte pravdu, dnes kdy je provoz několikanásobně hustší a kvalita silnic tragédie. několikrát se mi stalo s autem na mokru kdy mi esp pomohlo, jednalo se např. o část vozovky kde byl vyleštěný asfalt od kamionu na pár metrech v zatáčce, a to jsme jel krokem. Nebo když nějaký idiot jede v zatáčkách jako na TT a přejíždí do protisměru.

0/0
18.11.2014 8:29

V47l42a65d19i21s85l98a81v 74N88o92h84e69j92l 7848497178251

nepopiram prinos motoskol a pokud je to jak pisete, ze se snazi tyto instinkty narusovat (coz podle me ale nelze napodobit prekvapeni z provozu), tak jen dobre. nicmene prave proto,ze guma pouze nebrzdi ani pouze nezataci, ale je tam vzdy neco mezi, tak je to podobne jako ABS, kterouzto elektroniku cit co clovek ma ( ci ziskava), nemuze nikdy zastoupit. proto maji tyto el.pomocnici rozhodne smysl.

0/0
18.11.2014 19:29

V29l74a56d64i66s41l48a22v 43N83o24h17e83j51l 7748927208771

je to urcite nejzajimavejsi pokrok v oblasti bezpecnosti jizdy na motocyklu, protoze tato oblast je mnohem komplexnejsi nez u aut a zrovna bocni podklouznuti predniho kola je fatalni a nejde nijak resit manualne. a vubec to neni o tom zda umim nebo neumim jezdit na motorce, nepredvidatelnym situacim se nevyhne nikdo.

+3/0
18.11.2014 1:37

T21o40m72á71š 73B92a42r14á58k 1623292660366

"zrovna bocni podklouznuti predniho kola je fatalni a nejde nijak resit manualne" - tohle není úplně pravda, přední kolo mi v zatáčce uklouzlo 2x, poprvé jsem lehnul a po druhé (o necelý rok a 10.000km později) jsem to ustál. Já to připisuju právě zkušenostem. Vypadalo to nějak takhle: https://www.youtube.com/watch?v=FC95BySWciA

0/0
18.11.2014 11:01

V24l95a84d47i73s65l81a75v 34N70o98h52e24j67l 7678157518191

no, takhle bych to neklasifikoval, predek mi uklouznul i v Brne na dromu a pak se chytil a taky sem to ustal. presto to nepripisuju zkusenostem, ale jen souhre nahod.

0/0
18.11.2014 19:23
Foto

P76e81t17r 37P76o51k56o10r62n32ý 2611814846915

Hm...takže víc začátečníků si začne myslet, že umí jezdit a kolem a kolem na nehodovosti se nic nezmění

+1/−2
18.11.2014 1:21

D76a57v10i20d 97J13a10v36o38r12s86k69ý 3735297584354

Buďte v klidu. Málo začátečníků začíná na takto drahých strojích. A určitě se nadá očekávat, že se tento systém nějak rychle masově rozšíří. V každém případě je to obrovský pokrok v bezpečnosti.

+1/0
18.11.2014 7:16
Foto

D73a98v17i52d 51J83a29n85i29k 5436896725134

Tak maloktery zacatecnik si koupi stroj za pul milionu. Kazdopadne system asi dokaze zlepsit sanci neupadnuti pri krizove situaci.

+1/0
18.11.2014 7:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.