Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Elektronika popírá motorkářské instinkty, můžete brzdit i v zatáčce

Moderní technologie, které zajišťují bezpečnou a stabilní jízdu, dnes v podstatě najdete v každém automobilu. U motorek to zatím tak slavné není, tedy kromě systému ABS, který je ale standardem jen u dražších strojů. Letos přišla opravdová revoluce, rakouská KTM nasadila asistent, který motorkáře protáhne zatáčkou..

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V53l35a12d23i83m69í97r 66H13o97u23z21a40r 6950266894380

a právě ve zdokonalování výbavy/různá elektronika/vidím problém-řidič je odtržen od reality motocyklu a je mu podsunut názor,že může jet jako šílenec a elektronika za něho všechno vyřeší

+1/0
23.11.2014 6:51

J51a95n 92P75e28k81a 5143683683

Super, jen lidi naučte spoléhat se na elektronický nesmysly, potom přesednou na jinej stroj a jsou rázem ve špitále...

+3/0
18.11.2014 13:12

V74l48a74d17i76s30l25a97v 94N33o85h26e53j56l 7238187578661

to je stejny jako pouzivat kozenou kombinezu s chranicema, nebo jet jen v tricku a kratasech.

0/−2
18.11.2014 19:34


J88i34ř35í 77K37o54v35a10ř42í81k 8922705319420

To nemyslite vazne !

0/0
19.11.2014 6:33

A92l79e43x90a47n93d49r 17C43h47y31t36i73l 2904412185321

No to tedy neni....ani clovek v kuzi sebou nechce seknout na zem a nepokousi osud. Naopak vidam casto motorkare v tricku a pantoflich, kteri pomerne hodne riskuji.

0/0
19.11.2014 9:12

R33a63d81e79k 68S74v88o62b46o63d69a 5396270571647

Motorka se narovnává jen při brzdění přední brzdou. Zadní brzda naopak pokládá. Proto, když už je nutné brzdit v zatáčce, je lepší pro stabilizaci průjezdu zatáčkou použít s citem obě brzdy, což dělá i tento systém.

+7/0
18.11.2014 9:03
Foto

L42u76k50a97s 62P69l37a81c51h90y 2397758851707

Jo, to už jsem taky zjistil - ale nikdo mi to nevěří :-) Proto si vštěpuju kudy jezdím, že když se v zatáčce leknu, tak mám jako první pustit plyn (abych hned i zaměstnal pravou ruku a neměla blbé tendence hrabat po brzdách) a když je nejhůř aspoň zkusit najít zadní brzdu - ono dost často je průšvih takového charakteru, že je stejně potřeba tu zatáčku přiostřit (například abych se vyhnul tomu nešťastníkovi předemnou, co hned za zatáčkou zabrzdil).

Ale - pro úplnost - to už je v 99% případů všechno řešení vyeskalovaných chybových situací, které vznikly tím, že nebyla správně zvolena rychlost vjezdu do zatáčky (+ vzdálenost od předchozího vozidla, rychlost vs. viditelnost "za roh" atp.)

+2/0
18.11.2014 9:16

P81a98v64e61l 70Z28a12j46í90č28e89k 8804530826330

stejne tak malo lidi vi ze na brzdy se jde tvrde na zacatku a do zatacky se odbrzduje... ne naopak tesne pred zatackou kousat brzdu abych si srovnal najezdovou rychlost... navic se u toho pracuje s vahou a tezistem ;-)

0/0
18.11.2014 9:36
Foto

L20u89k85a82s 88P59l32a91c77h47y 2947508221897

Jo tak k tomu jsem se este nepropracoval - zrychlovat tak, aby k tomuhle pred zatackou dochazelo jsem si netroufnul :-)

0/0
18.11.2014 10:16

J50a92n 88Č28e79r47n98ý 3180677978

Hmmm asi dobrý, kdyz fakt dojde k pruseru. Snad to mlade "drave" jezdce neukoleba v pocitu, ze nemusi u jizdy pouzivat mozek. 8-o

+1/0
18.11.2014 8:25

V54l27a50d58i60m27í19r 85F13i71b61i15g55e85r 5354471891314

No sice se najde hodně kritiků ale rozhodně to je krok kupředu. Jestli to dokáže zvýšit bezpečnost jízdy tak super. V autě jsem před pár lety vyzkoušel ESP a je to bomba. Auto chytne smyk a samo se srovná. To je super. V takové situaci se většinou jedná instinktivně tak je fajn že tlektronika to udělá správně za člověka.

Mám starší moto bez ABS a počítám s tím ale nejsem proti.

+2/0
18.11.2014 8:04

V27l65a30d15i22s95l96a38v 71N10o15h83e25j51l 7908417658481

asi tak R^

0/0
18.11.2014 19:33

J10a71n 73K67r60p90e77c 5606843934172

elektronika zatím mozek nahradit neumí.

+4/−1
18.11.2014 7:55

V62l79a89d26i80s51l47a91v 41N30o53h30e87j27l 7138127878301

zalezi jak to myslite. zda tak, ze kdyz nekdo jede bez mozku pres limit, na coz pak nestaci ani ABS, ani tento pomocnik, tak to samozrejme souhlasim. ale je mnoho situaci, kde mozek nestaci a tito pomocnici jej nahrazuji velice dobre.

+1/0
18.11.2014 19:32

S69t72a88n47i35s75l25a62v 65P73a51v54l36u 5118895748916

Teť už je jen otázkou času,kdy z toho eu udělá povinost.Jezdím 20 let a nepocítil jsem potřebu nějakého asistentu,mám totiž v hlavě mozek a ne nas...o.Nejsem příznivce těchto věcí na motorkách.

+3/−2
18.11.2014 5:35

J20i88n13d72ř13i97c98h 44M93i79t82t56e63r 6581130573893

Pokud máte v hlavě mozek, víte, že teď se nepíše teť.

0/0
18.11.2014 17:11

A21l14e69x37a13n73d63r 25C77h95y47t14i28l 2624542955171

Dobry ridic nemusi umet dobre cesky

0/0
19.11.2014 9:14

J24i97n25d26ř71i72c54h 52M54i92t68t97e17r 6701920633253

Byla řeč o tom, že pán má v hlavě mozek. Možná ano, ale neví k čemu.

0/0
19.11.2014 14:04

A96l29e47x87a45n35d87r 93C17h59y93t25i41l 2354852485491

Kazdy holt nema talent na cestinu, ale urazet ho kvuli tomu neni treba. Neznalost cestiny jeste nikoho nezabila.

0/0
19.11.2014 15:46

J59i87n40d28ř47i59c26h 82M20i15t64t17e16r 6121820883313

Nechal bych to zcela bez povšimnutí, kdyby pán neupozorňoval na svoji inteligenci . Ale slova mám v hlavě mozek si vysloveně o popíchnutí říkala.

0/0
19.11.2014 16:12

V42l17a18d71i88s20l30a19v 21N78o38h21e29j16l 7298587578821

razil jsem podobne myslenky, ale ABS je na mokru proste nenahraditelne a treba zamasteny asfalt od nafty v mokru v noci proste nevidite, at mate mozek jakykoliv.

+1/0
18.11.2014 19:31

V61l45a76d46i13s63l76a39v 69N79o86h14e76j14l 7928977288771

a v podstate kdybych mel tuto elektroniku na motorce, tak bych byl usetren minimalne 2 nehod, kdy jedna byl ciste instinkt (vjelo mi auto do pruhu a ja zabrzdil a zatocil - bocni podklouznuti a letel sem po zemi) a druha bylo spatne odhadnuti zatacky a obava pustit brzdu a zatocit (poklopit), kdy samozrejme slo o urcitou nezkusenost, nicmene tato zkusenost lze ziskat pouze podobnou praxi, jinak jde opet spise o instinktivni jednani ('zamrznuti na brzde'), stalo se mi to po 11 letech jezdeni. cili opet tezko o 'zacatecnikovi', jen urcite situace nelze zazit/naucit dokud se nestanou a v ten moment je zminena elektronika urcite na miste a muze zachranit spoustu zivotu (ja mel jen vzdy stesti zatim).

+6/0
18.11.2014 1:43

P76a59v48e66l 31Z17a68j31í15č63e14k 8844150596330

prave proto jsou motoskoly.... kde se vas snazi podobne blbych instinktu zbavit. bohuzel i v autech jsou podobne blbe instinkty u kazdeho druheho, tohle totiz plati i u aut... guma zjednodusene receno bud brzdi nebo zataci kdo ma blbej zlozvyk ze ne a dostane se do nejake mezni situace tak to zjisti prilis pozde.... a podle me tyhle asistenty vytvareji falesny pocit bezpeci pro ty kteri maji spatne navyky

+1/0
18.11.2014 7:24

L50u47k22a84s 39H52e40r41o28u40t 3429154444735

motoškola je taková sranda, kde si to v klídečku a pod dozorem vyzkouším. Nic mi nehrozí, nic se tam v podstatě tak moc neděje a když se uděje, tak na letišti je místa hafo. 

Jenže když se to stane v provozu, tak ani naučené (odnaučené) věci z motoškoly nepomohou, jelikož reflex je reflex a během zlomku vteřiny není moc času na cokoliv jiného. Potom by se ta elektronika mohla hodit. Věřím, že pokud při jízdě není potřeba, nijak do řízení nezasahuje.

+3/0
18.11.2014 8:28

P22a10v37e51l 98Z18a25j40í37č17e25k 8964100726540

ja se ucastnil jedne na motodromu v brne a klidecek to teda nebyl... od spatneho posezu, spatne danych nohou po spatnou polohu hlavy v zatacce... do toho trenovani brzdeni vyhybani... proste ty reakce musi vejit pod kuzi a to torva par let... takze kdyz ti nekdo kdo umi rekne co mas spatne na cem mas pracovat tak mas na cem stavet... nez myslet si ze kdyz jsem nespadl za 10 let tak to umim

+1/0
18.11.2014 9:08
Foto

L64u29k63a63s 38P90l18a67c74h47y 2457418171347

To bych s dovolením popřel. Podstatné totiž na motoškolách je, že Vám prudce rozšíří "mikrocestu", tedy množství trajektorií, které máte pro řešení dané situace k dispozici - například že víte, že můžete ještě do většího náklonu (a to, že si škrtne hlásička na stupačce nemusí být žádný průůů****), že na tu brzdu můžete ještě vehementněji (a při tom se třeba vyhnout), jaké máte k dispozici polohy těla vůči motocyklu abyste třeba zmenšíl svoji šířku (např. když jedete levou zatáčku s hlavou skoro u dělící  čáry a protijedoucí auto vyjede za ni, naopak se naučíte jezdit tak, abyste s taou hlavou u čáry nejezdil), a - abych neprozrazoval moc z jejich kuchyně - abyste si vymlátil ty "leknutí", tj. trochu uchlácholil svůj pud sebezáchovy, který Vám v 90% případů poradí pitomosti (viz. přední brzda v zatáčce, při jemném podklouznutí snaha to nějak vyrovnat, což Vás ještě víc destabilizuje a vyhodí z trasy atp.).

+2/0
18.11.2014 9:21

M26a72r94t85i91n 62D75o42k16t50o18r 5199208157696

Nemyslím že máte pravdu, dnes kdy je provoz několikanásobně hustší a kvalita silnic tragédie. několikrát se mi stalo s autem na mokru kdy mi esp pomohlo, jednalo se např. o část vozovky kde byl vyleštěný asfalt od kamionu na pár metrech v zatáčce, a to jsme jel krokem. Nebo když nějaký idiot jede v zatáčkách jako na TT a přejíždí do protisměru.

0/0
18.11.2014 8:29

V42l51a67d85i62s20l78a50v 15N81o36h54e35j89l 7168667108901

nepopiram prinos motoskol a pokud je to jak pisete, ze se snazi tyto instinkty narusovat (coz podle me ale nelze napodobit prekvapeni z provozu), tak jen dobre. nicmene prave proto,ze guma pouze nebrzdi ani pouze nezataci, ale je tam vzdy neco mezi, tak je to podobne jako ABS, kterouzto elektroniku cit co clovek ma ( ci ziskava), nemuze nikdy zastoupit. proto maji tyto el.pomocnici rozhodne smysl.

0/0
18.11.2014 19:29

V24l64a21d38i14s47l95a21v 58N78o54h53e28j85l 7488357338781

je to urcite nejzajimavejsi pokrok v oblasti bezpecnosti jizdy na motocyklu, protoze tato oblast je mnohem komplexnejsi nez u aut a zrovna bocni podklouznuti predniho kola je fatalni a nejde nijak resit manualne. a vubec to neni o tom zda umim nebo neumim jezdit na motorce, nepredvidatelnym situacim se nevyhne nikdo.

+3/0
18.11.2014 1:37

T54o74m66á23š 59B47a36r85á36k 1483502260946

"zrovna bocni podklouznuti predniho kola je fatalni a nejde nijak resit manualne" - tohle není úplně pravda, přední kolo mi v zatáčce uklouzlo 2x, poprvé jsem lehnul a po druhé (o necelý rok a 10.000km později) jsem to ustál. Já to připisuju právě zkušenostem. Vypadalo to nějak takhle: https://www.youtube.com/watch?v=FC95BySWciA

0/0
18.11.2014 11:01

V54l92a40d37i13s70l74a14v 41N33o96h86e95j87l 7298127208561

no, takhle bych to neklasifikoval, predek mi uklouznul i v Brne na dromu a pak se chytil a taky sem to ustal. presto to nepripisuju zkusenostem, ale jen souhre nahod.

0/0
18.11.2014 19:23
Foto

P88e13t45r 48P96o97k78o65r20n20ý 2831194386375

Hm...takže víc začátečníků si začne myslet, že umí jezdit a kolem a kolem na nehodovosti se nic nezmění

+1/−2
18.11.2014 1:21

D58a72v91i18d 96J29a17v83o72r64s31k77ý 3795277714284

Buďte v klidu. Málo začátečníků začíná na takto drahých strojích. A určitě se nadá očekávat, že se tento systém nějak rychle masově rozšíří. V každém případě je to obrovský pokrok v bezpečnosti.

+1/0
18.11.2014 7:16
Foto

D34a74v79i58d 46J80a56n57i94k 5606706925604

Tak maloktery zacatecnik si koupi stroj za pul milionu. Kazdopadne system asi dokaze zlepsit sanci neupadnuti pri krizove situaci.

+1/0
18.11.2014 7:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.