Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektronika popírá motorkářské instinkty, můžete brzdit i v zatáčce

Moderní technologie, které zajišťují bezpečnou a stabilní jízdu, dnes v podstatě najdete v každém automobilu. U motorek to zatím tak slavné není, tedy kromě systému ABS, který je ale standardem jen u dražších strojů. Letos přišla opravdová revoluce, rakouská KTM nasadila asistent, který motorkáře protáhne zatáčkou..

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V80l74a94d89i34m69í18r 70H19o91u79z87a27r 6840346704580

a právě ve zdokonalování výbavy/různá elektronika/vidím problém-řidič je odtržen od reality motocyklu a je mu podsunut názor,že může jet jako šílenec a elektronika za něho všechno vyřeší

+1/0
23.11.2014 6:51

J66a11n 79P21e98k75a 5203533233

Super, jen lidi naučte spoléhat se na elektronický nesmysly, potom přesednou na jinej stroj a jsou rázem ve špitále...

+3/0
18.11.2014 13:12

V67l88a16d96i45s63l96a77v 13N93o64h74e98j95l 7848207558711

to je stejny jako pouzivat kozenou kombinezu s chranicema, nebo jet jen v tricku a kratasech.

0/−2
18.11.2014 19:34

J70i59ř43í 31K72o17v35a24ř56í69k 8972245729250

To nemyslite vazne !

0/0
19.11.2014 6:33

A78l35e92x96a26n94d33r 90C80h29y49t70i72l 2794622165241

No to tedy neni....ani clovek v kuzi sebou nechce seknout na zem a nepokousi osud. Naopak vidam casto motorkare v tricku a pantoflich, kteri pomerne hodne riskuji.

0/0
19.11.2014 9:12

R46a98d79e34k 43S67v95o28b56o62d23a 5896880521887

Motorka se narovnává jen při brzdění přední brzdou. Zadní brzda naopak pokládá. Proto, když už je nutné brzdit v zatáčce, je lepší pro stabilizaci průjezdu zatáčkou použít s citem obě brzdy, což dělá i tento systém.

+7/0
18.11.2014 9:03
Foto

L46u94k75a83s 32P69l40a29c77h72y 2427488961817

Jo, to už jsem taky zjistil - ale nikdo mi to nevěří :-) Proto si vštěpuju kudy jezdím, že když se v zatáčce leknu, tak mám jako první pustit plyn (abych hned i zaměstnal pravou ruku a neměla blbé tendence hrabat po brzdách) a když je nejhůř aspoň zkusit najít zadní brzdu - ono dost často je průšvih takového charakteru, že je stejně potřeba tu zatáčku přiostřit (například abych se vyhnul tomu nešťastníkovi předemnou, co hned za zatáčkou zabrzdil).

Ale - pro úplnost - to už je v 99% případů všechno řešení vyeskalovaných chybových situací, které vznikly tím, že nebyla správně zvolena rychlost vjezdu do zatáčky (+ vzdálenost od předchozího vozidla, rychlost vs. viditelnost "za roh" atp.)

+2/0
18.11.2014 9:16

P36a15v73e85l 95Z28a60j65í10č41e36k 8234710826360

stejne tak malo lidi vi ze na brzdy se jde tvrde na zacatku a do zatacky se odbrzduje... ne naopak tesne pred zatackou kousat brzdu abych si srovnal najezdovou rychlost... navic se u toho pracuje s vahou a tezistem ;-)

0/0
18.11.2014 9:36
Foto

L37u71k34a65s 35P79l83a37c73h69y 2297698241567

Jo tak k tomu jsem se este nepropracoval - zrychlovat tak, aby k tomuhle pred zatackou dochazelo jsem si netroufnul :-)

0/0
18.11.2014 10:16

J64a12n 48Č28e54r23n24ý 3260187628

Hmmm asi dobrý, kdyz fakt dojde k pruseru. Snad to mlade "drave" jezdce neukoleba v pocitu, ze nemusi u jizdy pouzivat mozek. 8-o

+1/0
18.11.2014 8:25

V46l24a60d98i57m33í65r 69F98i92b63i10g59e21r 5694191111484

No sice se najde hodně kritiků ale rozhodně to je krok kupředu. Jestli to dokáže zvýšit bezpečnost jízdy tak super. V autě jsem před pár lety vyzkoušel ESP a je to bomba. Auto chytne smyk a samo se srovná. To je super. V takové situaci se většinou jedná instinktivně tak je fajn že tlektronika to udělá správně za člověka.

Mám starší moto bez ABS a počítám s tím ale nejsem proti.

+2/0
18.11.2014 8:04

V48l15a21d89i86s95l80a71v 21N65o17h79e87j19l 7278207518191

asi tak R^

0/0
18.11.2014 19:33

J70a30n 89K58r18p29e21c 5906903944132

elektronika zatím mozek nahradit neumí.

+4/−1
18.11.2014 7:55

V54l63a54d62i12s56l98a60v 97N75o55h86e66j45l 7688877368811

zalezi jak to myslite. zda tak, ze kdyz nekdo jede bez mozku pres limit, na coz pak nestaci ani ABS, ani tento pomocnik, tak to samozrejme souhlasim. ale je mnoho situaci, kde mozek nestaci a tito pomocnici jej nahrazuji velice dobre.

+1/0
18.11.2014 19:32

S97t91a79n32i59s90l89a95v 38P43a90v10l37u 5878605598296

Teť už je jen otázkou času,kdy z toho eu udělá povinost.Jezdím 20 let a nepocítil jsem potřebu nějakého asistentu,mám totiž v hlavě mozek a ne nas...o.Nejsem příznivce těchto věcí na motorkách.

+3/−2
18.11.2014 5:35

J74i22n76d42ř55i72c57h 49M62i71t69t90e81r 6621420533553

Pokud máte v hlavě mozek, víte, že teď se nepíše teť.

0/0
18.11.2014 17:11

A31l16e76x72a64n61d82r 78C95h17y69t11i47l 2214952665171

Dobry ridic nemusi umet dobre cesky

0/0
19.11.2014 9:14

J80i36n75d61ř33i79c13h 89M14i28t42t56e75r 6711300183553

Byla řeč o tom, že pán má v hlavě mozek. Možná ano, ale neví k čemu.

0/0
19.11.2014 14:04

A34l28e16x73a52n16d98r 69C89h21y73t69i65l 2634982895441

Kazdy holt nema talent na cestinu, ale urazet ho kvuli tomu neni treba. Neznalost cestiny jeste nikoho nezabila.

0/0
19.11.2014 15:46

J51i46n86d47ř49i78c10h 21M41i81t79t88e91r 6871360533703

Nechal bych to zcela bez povšimnutí, kdyby pán neupozorňoval na svoji inteligenci . Ale slova mám v hlavě mozek si vysloveně o popíchnutí říkala.

0/0
19.11.2014 16:12

V48l74a57d61i56s18l69a86v 79N72o13h29e23j17l 7688867198171

razil jsem podobne myslenky, ale ABS je na mokru proste nenahraditelne a treba zamasteny asfalt od nafty v mokru v noci proste nevidite, at mate mozek jakykoliv.

+1/0
18.11.2014 19:31

V31l28a20d82i80s28l36a13v 36N98o57h58e38j93l 7798737758711

a v podstate kdybych mel tuto elektroniku na motorce, tak bych byl usetren minimalne 2 nehod, kdy jedna byl ciste instinkt (vjelo mi auto do pruhu a ja zabrzdil a zatocil - bocni podklouznuti a letel sem po zemi) a druha bylo spatne odhadnuti zatacky a obava pustit brzdu a zatocit (poklopit), kdy samozrejme slo o urcitou nezkusenost, nicmene tato zkusenost lze ziskat pouze podobnou praxi, jinak jde opet spise o instinktivni jednani ('zamrznuti na brzde'), stalo se mi to po 11 letech jezdeni. cili opet tezko o 'zacatecnikovi', jen urcite situace nelze zazit/naucit dokud se nestanou a v ten moment je zminena elektronika urcite na miste a muze zachranit spoustu zivotu (ja mel jen vzdy stesti zatim).

+6/0
18.11.2014 1:43

P45a72v12e70l 38Z84a92j69í39č33e60k 8184760686780

prave proto jsou motoskoly.... kde se vas snazi podobne blbych instinktu zbavit. bohuzel i v autech jsou podobne blbe instinkty u kazdeho druheho, tohle totiz plati i u aut... guma zjednodusene receno bud brzdi nebo zataci kdo ma blbej zlozvyk ze ne a dostane se do nejake mezni situace tak to zjisti prilis pozde.... a podle me tyhle asistenty vytvareji falesny pocit bezpeci pro ty kteri maji spatne navyky

+1/0
18.11.2014 7:24

L80u67k66a61s 41H53e38r51o73u36t 3509604764465

motoškola je taková sranda, kde si to v klídečku a pod dozorem vyzkouším. Nic mi nehrozí, nic se tam v podstatě tak moc neděje a když se uděje, tak na letišti je místa hafo. 

Jenže když se to stane v provozu, tak ani naučené (odnaučené) věci z motoškoly nepomohou, jelikož reflex je reflex a během zlomku vteřiny není moc času na cokoliv jiného. Potom by se ta elektronika mohla hodit. Věřím, že pokud při jízdě není potřeba, nijak do řízení nezasahuje.

+3/0
18.11.2014 8:28

P13a70v63e77l 74Z16a45j41í58č82e46k 8794190886500

ja se ucastnil jedne na motodromu v brne a klidecek to teda nebyl... od spatneho posezu, spatne danych nohou po spatnou polohu hlavy v zatacce... do toho trenovani brzdeni vyhybani... proste ty reakce musi vejit pod kuzi a to torva par let... takze kdyz ti nekdo kdo umi rekne co mas spatne na cem mas pracovat tak mas na cem stavet... nez myslet si ze kdyz jsem nespadl za 10 let tak to umim

+1/0
18.11.2014 9:08
Foto

L20u65k68a34s 96P30l26a21c94h94y 2137778211707

To bych s dovolením popřel. Podstatné totiž na motoškolách je, že Vám prudce rozšíří "mikrocestu", tedy množství trajektorií, které máte pro řešení dané situace k dispozici - například že víte, že můžete ještě do většího náklonu (a to, že si škrtne hlásička na stupačce nemusí být žádný průůů****), že na tu brzdu můžete ještě vehementněji (a při tom se třeba vyhnout), jaké máte k dispozici polohy těla vůči motocyklu abyste třeba zmenšíl svoji šířku (např. když jedete levou zatáčku s hlavou skoro u dělící  čáry a protijedoucí auto vyjede za ni, naopak se naučíte jezdit tak, abyste s taou hlavou u čáry nejezdil), a - abych neprozrazoval moc z jejich kuchyně - abyste si vymlátil ty "leknutí", tj. trochu uchlácholil svůj pud sebezáchovy, který Vám v 90% případů poradí pitomosti (viz. přední brzda v zatáčce, při jemném podklouznutí snaha to nějak vyrovnat, což Vás ještě víc destabilizuje a vyhodí z trasy atp.).

+2/0
18.11.2014 9:21

M27a10r43t28i42n 88D71o83k70t72o97r 5249128927606

Nemyslím že máte pravdu, dnes kdy je provoz několikanásobně hustší a kvalita silnic tragédie. několikrát se mi stalo s autem na mokru kdy mi esp pomohlo, jednalo se např. o část vozovky kde byl vyleštěný asfalt od kamionu na pár metrech v zatáčce, a to jsme jel krokem. Nebo když nějaký idiot jede v zatáčkách jako na TT a přejíždí do protisměru.

0/0
18.11.2014 8:29

V26l98a93d55i14s92l26a61v 20N66o79h44e46j65l 7568577948501

nepopiram prinos motoskol a pokud je to jak pisete, ze se snazi tyto instinkty narusovat (coz podle me ale nelze napodobit prekvapeni z provozu), tak jen dobre. nicmene prave proto,ze guma pouze nebrzdi ani pouze nezataci, ale je tam vzdy neco mezi, tak je to podobne jako ABS, kterouzto elektroniku cit co clovek ma ( ci ziskava), nemuze nikdy zastoupit. proto maji tyto el.pomocnici rozhodne smysl.

0/0
18.11.2014 19:29

V46l55a15d34i19s91l88a16v 90N33o79h61e23j59l 7538227798911

je to urcite nejzajimavejsi pokrok v oblasti bezpecnosti jizdy na motocyklu, protoze tato oblast je mnohem komplexnejsi nez u aut a zrovna bocni podklouznuti predniho kola je fatalni a nejde nijak resit manualne. a vubec to neni o tom zda umim nebo neumim jezdit na motorce, nepredvidatelnym situacim se nevyhne nikdo.

+3/0
18.11.2014 1:37

T19o27m94á70š 33B53a38r35á26k 1363612260906

"zrovna bocni podklouznuti predniho kola je fatalni a nejde nijak resit manualne" - tohle není úplně pravda, přední kolo mi v zatáčce uklouzlo 2x, poprvé jsem lehnul a po druhé (o necelý rok a 10.000km později) jsem to ustál. Já to připisuju právě zkušenostem. Vypadalo to nějak takhle: https://www.youtube.com/watch?v=FC95BySWciA

0/0
18.11.2014 11:01

V37l60a57d54i45s64l75a62v 48N49o79h83e34j71l 7138747568641

no, takhle bych to neklasifikoval, predek mi uklouznul i v Brne na dromu a pak se chytil a taky sem to ustal. presto to nepripisuju zkusenostem, ale jen souhre nahod.

0/0
18.11.2014 19:23
Foto

P83e52t96r 13P81o69k53o45r87n39ý 2471674446775

Hm...takže víc začátečníků si začne myslet, že umí jezdit a kolem a kolem na nehodovosti se nic nezmění

+1/−2
18.11.2014 1:21

D65a16v52i10d 95J67a25v61o32r47s73k61ý 3295187844144

Buďte v klidu. Málo začátečníků začíná na takto drahých strojích. A určitě se nadá očekávat, že se tento systém nějak rychle masově rozšíří. V každém případě je to obrovský pokrok v bezpečnosti.

+1/0
18.11.2014 7:16
Foto

D58a50v90i64d 57J51a44n72i76k 5156566415824

Tak maloktery zacatecnik si koupi stroj za pul milionu. Kazdopadne system asi dokaze zlepsit sanci neupadnuti pri krizove situaci.

+1/0
18.11.2014 7:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.