Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Superpočítač v Ostravě sleduje dopravu v celé ČR, předpoví i kolonu

Zhruba každé 20. vozidlo, které je v Česku na cestě, monitoruje aplikace viaRODOS, kterou vytvořilo centrum pro rozvoj dopravních systémů v Národním superpočítačovém centru IT4Innovations v Ostravě. Speciální systém dokáže předpovědět kolonu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M70a69r15e60k 11H17r12u47b28y 6297112291668

Bylo by skvele, kdyby namisto predpovidani kolon fungovalo predchazeni nebo alespon omezovani. Kdyz pri bouracce policie namisto co nejrychlejsiho zprovozneni radeji par hodin vysetruje na uzavrene silnici/dalnici, asi je neco v prioritach spatne. A tomu nepomuze sebechytrejsi pocitac ani barevne cedule za miliardu :-/Rv

0/0
15.10.2014 16:41

O62t46o 87Č80e36r21m55á41k 9756102285125

Předpoví i kolonu ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D Tak to jsem nejedl ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/−2
14.10.2014 21:11

9461404920207

To je super...ještě to vychytat tak, aby o té koloně dal někomu vědět, jinak je to celkem k ničemu. Ale pravda, když se kolona udělá, tak může počítat říct ,,vidíte, já to věděl"

+1/0
14.10.2014 19:46

J97a78n 77F90r43o93l70í24k 6276800685924

Zrcadlo, zrcadlo kouzelné řekni mi jak dlouho budu stát v koloně na E50 u Nesovic, která je dlouhá až do Brankovic. ;-€

0/0
14.10.2014 15:42

D88a47n 48K14o83s39t34e70l18n75a30k 3736508654936

Monitorovani dopravy? A jak dlouho nekam pojedu? Na to je potreba superpocitac? No to jsou veci! Co treba koordinace dopravy podle vytizeni na krizovatkach, zlepseni prujezdnosti a effectivity svetelnych semaforu, vcetne dalkoveho ovladani?  Nastaveni podle potreby a casu kazdy den, jinak pres vikend. Zlepseni vyjezdu a najezdu na dalnice aby se dosahlo plynulosti provozu. Uprava dopravnich predpisu. Na to neni potreba mnohem vice penez, ale logiky a rozumu!

+1/−7
14.10.2014 10:25

O68n86d58ř64e75j 18Š36r29u49b33a37ř 1335671745736

ono je dobre tu logiku a rozum nejdriv zasobit fakty

+3/0
14.10.2014 13:04

J63a55n 52M61o51h38y60l24a 6272169169311

Ono je to dokonce nutné, ale to očekávat úvahu delší než dva kroky asi pan "Danny Kostelnak" nezvládá.

0/0
14.10.2014 14:06

D11a31n 57K13o49s76t10e11l37n67a26k 3916848614276

Vse je zcela zretelne uz vyse, ale pro ty pomalejsi, trochu zretelneji a pozadovane fakta:

1/ Signalizace na mnoha zasadnich krizovatkach ma jen jeden nebo dva algoritmy stale dokola. V nekterych smerech bude sviti zelena par minut  presto, ze tam zrovna nic nejede a pretizene smery budou mit stejne kratkou zelenou bez ohledu na okamzitou situaci. 2/ Dalkove ovladani semaforu podle potreby. Tato schopnost v mnoha jinych zemich ani nevyzaduje zasah cloveka a je to rizene automaticky. 3/ Mozna je to pro vas trochu obtizne, ale v kazdou denni dobu se provoz meni, rano je zvyseny v jednom smeru, v poledne v jinem a odpoledne ci vecer v opacnem smeru. Stejne tak je to uplne jine pres vikend. Podle toho je treba upravit svetelnou signalizaci, ale ona u nas sviti stejne cely den. Zcela bezne se pouzivaji senzory ve vozovce pro kazdy pruh pred krizovatkou.  4/ Najezdy a vyjezdy na dalnici jsom kratke a nekdy velmi nebezbecne, coz snizuje plynulost provozu a ohrozuje bezbecnost ostatnich. Mnohe z nim, v te podobe v jake jsou, nemely byt nikdy zkolaudovane. Necekane brzdeni, zrychleni, zmena jiznich pruhu take zvysuje pocet dopravnich nehod-uzaverek. 5/ Dopravni predpisy, logistika organizace ruznych stavebnich praci brzdi a snizuje plynulost provozu i kdyz se tam nic nedela nekolik dni. Predbihat by se mohlo v jakemkoliv pruhu, ne jenom v levem. Neni potreba povinne jet pouze v pravem jiznim pruhu.  Pokud je volnejsi naopak dovoluje plynulesi najezd ci sjezd z dalnici a ne rozjizdeni se z mista ci nahle brzdeni. Omezeni rychlosti v mnoha mistech je zcela zbytecne. Rychlost sice muze zabijet, ale k mnoha dopravnim nehodam nedochazi kvuli rychlosti, ale kvuli velkemu rozdilu v rychlosti vozidel. Mnohem dulezitejsi je snaha o zachovani plynulosti jizdy. Kdyz vsichni jedou skoro stejne rychle neni ani potreba predjizdet a nedochazi k nenadalym situacim. Spatne a spatne viditelne znaceni na silnicich a jejich technicka nezpusobilost jsou dalsi priciny dopravnich nehod, ktere omez

+1/0
15.10.2014 2:44

D98a79n 55K16o65s95t44e22l73n31a87k 3236658184726

...ktere omezuji plynulost. Na to neni potreba zvlastni vzdelani ci rozumu Einsteina. To jsou vsechno celkem jednoduche reseni, ke kterym neni potreba prilis hodne penez, ale spetka logickeho uvazovani.

0/0
15.10.2014 2:45

J40a57n 69V85o34t97a91v30a 3864550677739

přesně. a nehody bych taky zakázal.

0/0
14.10.2014 10:16

J45a94r39o59s76l88a20v 61M43e71d10u49n35a 6662188837800

jen čekám, od kterého 1. 1. 20XX bude každý novorozenec dostávat čip.... nebo to bude dělat gynekolog už v x. měsíci?

+2/−2
14.10.2014 10:14

P61e62t43r 92R64i37h67a32k 7971368298166

Vim, ze to není primo o tom, ale co staly ty "chytre" cedule na D1? A když uz je nejaka událost to tam to info nemůže bezet třeba v trech jazykových mutacích aby třeba i ten turista vedel co se deje?? A na to co to ma umet bych řekl ze to umi tak akorát velky prd.

+3/0
14.10.2014 10:07

M59i68c59h97a32l 97P27a44v71l21á34t 9553553384689

Ono by pro zacatek stacilo, kdyby se tam informace neobjevila az hodinu po te udalosti a nevisela tam jeste dve hodiny po jejim skonceni. Az / jestli bude tohle, je na miste resit tu vicejazycnost.

+2/0
14.10.2014 13:34

M56i29r59o67s88l18a48v 35F92r34i79š 8803679707362

Souhlas, cedule ovládají podle vseho diletanti. U vsech udalosti zatim nikoho nenapadlo doplnit jednoduse casovy udaj, ve kterem dana udalost vznikla nebo byla detekovana.

0/0
16.10.2014 6:19

M77a62r89i54a82n 13S50e51d13i68v90y 2481182499387

Ale ale.... V Ostravě žádný superpočítač dosud neběží pane redaktore. je tam prázdný nový barák a stavební práce, běžet se podívat, přesvědčíte se.

Ta aplikace, o které tu horuje pan rektor běží zcela jistě na PC. Navíc jako vždy vymýšlí kolo za státní peníze. Všechny funkce o kterých mluví ( predikce, odhady času zdržení, návrh alternativní trasy včetně času ) umí každá profesionální navigace na NavTech nebo TeleAtlas. On by to měl vědět, sám má BMW a tyto funkce má v navigaci standardně. To už asi nemusím psát o systémech ne na pevno zabudovaných v autě od Google a Apple, že jo. Ale to by se ty dotace a existence IT clusteru těžko finančně zdůvodňovala... A to v první řadě jde, prachy z dotací.

Jinak by ten svůj prima nápad dávno prodali profi firmám. Nechci se opakovat, ale opět vymýšlí kolo.

+3/−10
14.10.2014 9:36
Foto

M86a47r35i67á21n 12K48y68r39a97l 1215424664734

>> Ale ale.... V Ostravě žádný superpočítač dosud neběží pane redaktore. je tam prázdný nový barák a stavební práce, běžet se podívat, přesvědčíte se.

To není pravda. Budova se sice ještě staví, ale superpočítač už funguje:

http://www.root.cz/clanky/na-navsteve-u-ostravskeho-superpocitace-anselm/

+8/0
14.10.2014 10:44

M51a26r59t72i45n 42M71u64s10i55l 4650161773551

Srpen -  D1 a před Brnem 10 km kolona. Na cedulích nic. Žádná nápověda "sjeďte na exitu ..." Proč taky, asi super kompíku nepřišly gumičky. Za to uprostřed kolony na ceduli hláška, že nám zbývá už jen "5 km kolon." Co dodat?

+3/0
14.10.2014 9:19

M97i97r68o39s84l63a46v 42U55r98b58a34n 1396927591559

No jestli ty kolony predpovida tak jak rosnicky pocasi, tak potes koste :)

+2/0
14.10.2014 8:25

V71i69l83é77m 61B51a41r74á72k 1178663328468

To je ale nesmysl, resp. co začít od příčiny. Zbytečných uzavírek a omezení dopravy, od tempa oprav jako za komunistů, nehlášení uzavírek do informačního systému dopravy, nepostižitelnosti, když harmonogram prací je s mezeremi jak noty na buben, neschopnosti plánovat opravy (uzavření dvou hlavních tepen v Olomouci, uzavření sjezdu z D2 do Hustopeče a zároveň rozbombardování souběžné státní....).

+13/−1
14.10.2014 8:23

D79a12v15i34d 91M69a41t39ě80j57ů 2125362197708

V dobe aplikaci typu Waze, ktere umi v podstate totez (a neco navic), mi to prijde zbytecne...

+5/−2
14.10.2014 8:17
Foto

L59u24k21a13s 77P14l54a82c94h31y 2987938561667

Nejsem si zcela jist, jak dalece je to považovatelné za totožné. Zejména jako významnou nevýhodu považuji nutnost být stále online a nemožnost mít mapy předinstalované - což je sice plně v souladu s principem fungování a využití zmíněné aplikace, ale osobně preferuji možnost "poskládat" si službu podle sebe - tj. koupit si GPS dle své volby, mapovou vrstvu +/- dle své volby (nabízí-li se jich pro daný typ GPS více) a také čerpat (a nebo i poskytovat) informace o dopravní situaci z kanálu (zde rádiové stanice) také více méně dle své volby (a toho, jak to má daná navigace implementované), totéž například i pro ceny benzínu. Integrace je v tomto případě sice fajn, ale raději ji uvidím provedenou na koncovém zařízení, než na celém ekosystému.

Takže to, co je zde popisováno v článku vidím jako velmi dobrou alternativu, i když placenou z našich společných peněz, což zase není fér vůči těm, kteří by třebas raději investovali do GSM tarifů, podpořili operátori a použili Vámi zmíněné Waze, což je samozřejmě rovněž tak jejich svobodná volba.

0/0
14.10.2014 9:02
Foto

L92u66k77a96s 24P94l75a96c53h98y 2477328281267

*"operátory" pochopitelně :-)

0/0
14.10.2014 9:06

J90a22n 80P50r51o80s80t60ě61j13o87v27s91k95ý 8160823341967

Waze rulez

+1/0
14.10.2014 16:28

O23l74d45ř24i78c15h 22N23o93v62á69k 7211640551857

V Německu TMC dávno funguje stačí se přiučit a neobjevovat dávno objevené za velké peníze.R^

+7/0
14.10.2014 7:47

M37a91r82t49i58n 52T74e84s42a14ř 2739183953133

V objevování již objeveného jsme sví :-). No hlavně nesmí návěstidla hlásit všeříkající hlášky typu "Jeďte opatrně". V Německu brání tvorbu kolon mj. i řízení omezení rychlosti, kterého je u nás jako šafránu. Alespoň polovina řidičů tam jakž takž respektuje tyto světelné značky a proto to jakž takž funguje.

+6/0
14.10.2014 8:00

J78a89n 69M74o50h19y53l79a 6752429759371

Když se o skoro jakýchkoli systémech inteligentní dopravy mluví při návrzích nových silnic v Česku, všichni prskají, jak je to drahé. Když se pak postaví nové dálnice bez nich, všichni prskají, proč tam nejsou. Musíte si holt vybrat, tyhle technologie prostě jsou drahé a to všude, v Česku, Německu i Brazílii.

0/0
14.10.2014 14:10

M38a85r28e90k 50H47r42u41b63y 6147322421748

V Cesku jsou drahzsi nez jinde a k tomu ani nefunguji. Staci si precist ty genialni napisy na cedulich nad dalnici, navic pouze cesky. A cena? Vice nez miliarda :-/Rv

+1/0
15.10.2014 16:44

J54a47n 88S13v19o15b95o26d20a 6244714982451

Na takovou věc je potřeba superpočítač, hm .... nevím nevím, nezdá se mi, že by to bylo tak výpočetně náročné, jako např. předpověď počasí

+5/−1
14.10.2014 7:23

J24a46r41o57m25í49r 72K30r23á88l 4660509624359

Na to sledování ne, ale na simulace provozu a predikci ano.

+2/0
14.10.2014 7:43

J74a64n 48S74v67o36b98o94d70a 6634754652371

Samozřejmě nedokážu do detailu posoudit. Ale provoz je v zásadě 1D, počet objektů není taky nijak závratný - tak by mně zajímalo, jak rychle by ta predikce běžela na PC.

+1/0
14.10.2014 9:07

L79u21k28a70s 55S90u14c33h95a98n16e88k 5816687533400

Jaké máte zkušenosti se zpracováním velkého množství dat, teorií grafů, převodu GPS souřadnic na silniční úseky a už zmiňovanou predikcí dějů budoucích, vezmeme-li do úvahu čísla zmíněná v článku, tedy 4 milióny sim karet a 130.000 vozidel + další data z kamer a případných silničních či dálničních čidel?

Z mého pohledu je to docela slušná porce dat, o výpočtech nemluvě

+3/0
14.10.2014 9:31

M58a32r61i56a78n 30S60e70d49i14v71y 2451292749777

Ukažte mi ty data, to o čem p. Vondrák mluví je jen sen a plácání k tomu, ať zdůvodní těch 50 milionů.

, které na to z školního rozpočtu vyhazují z okna.. Žádný operátor s nima smlouvu nemá a ten satelit, to je úplná fantazie. Kdo byl dal prachy na 130 000 satelitních jednotek, buď to redaktor zkreslil, nebo nepochopil.

Navíc to všechno dávno zpracovávají komerční firmy a velmi úspěšně, Google, NavTech, TeleAtlas.

0/0
14.10.2014 9:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.