Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Superpočítač v Ostravě sleduje dopravu v celé ČR, předpoví i kolonu

Zhruba každé 20. vozidlo, které je v Česku na cestě, monitoruje aplikace viaRODOS, kterou vytvořilo centrum pro rozvoj dopravních systémů v Národním superpočítačovém centru IT4Innovations v Ostravě. Speciální systém dokáže předpovědět kolonu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M12a79r32e47k 39H82r87u21b27y 6247912201688

Bylo by skvele, kdyby namisto predpovidani kolon fungovalo predchazeni nebo alespon omezovani. Kdyz pri bouracce policie namisto co nejrychlejsiho zprovozneni radeji par hodin vysetruje na uzavrene silnici/dalnici, asi je neco v prioritach spatne. A tomu nepomuze sebechytrejsi pocitac ani barevne cedule za miliardu :-/Rv

0/0
15.10.2014 16:41

O79t34o 77Č45e53r40m79á11k 9886382115935

Předpoví i kolonu ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D Tak to jsem nejedl ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/−2
14.10.2014 21:11

9591934620327

To je super...ještě to vychytat tak, aby o té koloně dal někomu vědět, jinak je to celkem k ničemu. Ale pravda, když se kolona udělá, tak může počítat říct ,,vidíte, já to věděl"

+1/0
14.10.2014 19:46


J28a38n 92F49r74o50l70í67k 6526390545284

Zrcadlo, zrcadlo kouzelné řekni mi jak dlouho budu stát v koloně na E50 u Nesovic, která je dlouhá až do Brankovic. ;-€

0/0
14.10.2014 15:42

D84a79n 80K86o18s14t77e73l67n19a25k 3326788424186

Monitorovani dopravy? A jak dlouho nekam pojedu? Na to je potreba superpocitac? No to jsou veci! Co treba koordinace dopravy podle vytizeni na krizovatkach, zlepseni prujezdnosti a effectivity svetelnych semaforu, vcetne dalkoveho ovladani?  Nastaveni podle potreby a casu kazdy den, jinak pres vikend. Zlepseni vyjezdu a najezdu na dalnice aby se dosahlo plynulosti provozu. Uprava dopravnich predpisu. Na to neni potreba mnohem vice penez, ale logiky a rozumu!

+1/−7
14.10.2014 10:25

O60n33d61ř69e91j 40Š69r72u15b83a16ř 1775101115346

ono je dobre tu logiku a rozum nejdriv zasobit fakty

+3/0
14.10.2014 13:04

J82a13n 58M29o17h79y55l25a 6882639189231

Ono je to dokonce nutné, ale to očekávat úvahu delší než dva kroky asi pan "Danny Kostelnak" nezvládá.

0/0
14.10.2014 14:06

D41a42n 78K52o77s31t66e25l87n50a27k 3446978934666

Vse je zcela zretelne uz vyse, ale pro ty pomalejsi, trochu zretelneji a pozadovane fakta:

1/ Signalizace na mnoha zasadnich krizovatkach ma jen jeden nebo dva algoritmy stale dokola. V nekterych smerech bude sviti zelena par minut  presto, ze tam zrovna nic nejede a pretizene smery budou mit stejne kratkou zelenou bez ohledu na okamzitou situaci. 2/ Dalkove ovladani semaforu podle potreby. Tato schopnost v mnoha jinych zemich ani nevyzaduje zasah cloveka a je to rizene automaticky. 3/ Mozna je to pro vas trochu obtizne, ale v kazdou denni dobu se provoz meni, rano je zvyseny v jednom smeru, v poledne v jinem a odpoledne ci vecer v opacnem smeru. Stejne tak je to uplne jine pres vikend. Podle toho je treba upravit svetelnou signalizaci, ale ona u nas sviti stejne cely den. Zcela bezne se pouzivaji senzory ve vozovce pro kazdy pruh pred krizovatkou.  4/ Najezdy a vyjezdy na dalnici jsom kratke a nekdy velmi nebezbecne, coz snizuje plynulost provozu a ohrozuje bezbecnost ostatnich. Mnohe z nim, v te podobe v jake jsou, nemely byt nikdy zkolaudovane. Necekane brzdeni, zrychleni, zmena jiznich pruhu take zvysuje pocet dopravnich nehod-uzaverek. 5/ Dopravni predpisy, logistika organizace ruznych stavebnich praci brzdi a snizuje plynulost provozu i kdyz se tam nic nedela nekolik dni. Predbihat by se mohlo v jakemkoliv pruhu, ne jenom v levem. Neni potreba povinne jet pouze v pravem jiznim pruhu.  Pokud je volnejsi naopak dovoluje plynulesi najezd ci sjezd z dalnici a ne rozjizdeni se z mista ci nahle brzdeni. Omezeni rychlosti v mnoha mistech je zcela zbytecne. Rychlost sice muze zabijet, ale k mnoha dopravnim nehodam nedochazi kvuli rychlosti, ale kvuli velkemu rozdilu v rychlosti vozidel. Mnohem dulezitejsi je snaha o zachovani plynulosti jizdy. Kdyz vsichni jedou skoro stejne rychle neni ani potreba predjizdet a nedochazi k nenadalym situacim. Spatne a spatne viditelne znaceni na silnicich a jejich technicka nezpusobilost jsou dalsi priciny dopravnich nehod, ktere omez

+1/0
15.10.2014 2:44

D89a18n 24K96o95s38t59e18l80n29a15k 3176728164826

...ktere omezuji plynulost. Na to neni potreba zvlastni vzdelani ci rozumu Einsteina. To jsou vsechno celkem jednoduche reseni, ke kterym neni potreba prilis hodne penez, ale spetka logickeho uvazovani.

0/0
15.10.2014 2:45

J51a73n 97V56o32t12a25v87a 3694770887449

přesně. a nehody bych taky zakázal.

0/0
14.10.2014 10:16

J50a42r82o27s35l37a69v 69M49e98d33u58n87a 6312798647530

jen čekám, od kterého 1. 1. 20XX bude každý novorozenec dostávat čip.... nebo to bude dělat gynekolog už v x. měsíci?

+2/−2
14.10.2014 10:14

P25e37t52r 75R31i16h91a14k 7631818528916

Vim, ze to není primo o tom, ale co staly ty "chytre" cedule na D1? A když uz je nejaka událost to tam to info nemůže bezet třeba v trech jazykových mutacích aby třeba i ten turista vedel co se deje?? A na to co to ma umet bych řekl ze to umi tak akorát velky prd.

+3/0
14.10.2014 10:07

M37i41c15h57a69l 33P85a29v81l34á16t 9223593444209

Ono by pro zacatek stacilo, kdyby se tam informace neobjevila az hodinu po te udalosti a nevisela tam jeste dve hodiny po jejim skonceni. Az / jestli bude tohle, je na miste resit tu vicejazycnost.

+2/0
14.10.2014 13:34

M55i43r17o75s56l92a85v 43F60r78i13š 8433479787962

Souhlas, cedule ovládají podle vseho diletanti. U vsech udalosti zatim nikoho nenapadlo doplnit jednoduse casovy udaj, ve kterem dana udalost vznikla nebo byla detekovana.

0/0
16.10.2014 6:19

M95a45r70i55a15n 94S97e50d96i54v78y 2661892489507

Ale ale.... V Ostravě žádný superpočítač dosud neběží pane redaktore. je tam prázdný nový barák a stavební práce, běžet se podívat, přesvědčíte se.

Ta aplikace, o které tu horuje pan rektor běží zcela jistě na PC. Navíc jako vždy vymýšlí kolo za státní peníze. Všechny funkce o kterých mluví ( predikce, odhady času zdržení, návrh alternativní trasy včetně času ) umí každá profesionální navigace na NavTech nebo TeleAtlas. On by to měl vědět, sám má BMW a tyto funkce má v navigaci standardně. To už asi nemusím psát o systémech ne na pevno zabudovaných v autě od Google a Apple, že jo. Ale to by se ty dotace a existence IT clusteru těžko finančně zdůvodňovala... A to v první řadě jde, prachy z dotací.

Jinak by ten svůj prima nápad dávno prodali profi firmám. Nechci se opakovat, ale opět vymýšlí kolo.

+3/−10
14.10.2014 9:36

M66a92r93i81á28n 41K31y70r75a68l 1975184404184

>> Ale ale.... V Ostravě žádný superpočítač dosud neběží pane redaktore. je tam prázdný nový barák a stavební práce, běžet se podívat, přesvědčíte se.

To není pravda. Budova se sice ještě staví, ale superpočítač už funguje:

http://www.root.cz/clanky/na-navsteve-u-ostravskeho-superpocitace-anselm/

+8/0
14.10.2014 10:44

M41a15r55t44i51n 72M35u10s55i37l 4900431693231

Srpen -  D1 a před Brnem 10 km kolona. Na cedulích nic. Žádná nápověda "sjeďte na exitu ..." Proč taky, asi super kompíku nepřišly gumičky. Za to uprostřed kolony na ceduli hláška, že nám zbývá už jen "5 km kolon." Co dodat?

+3/0
14.10.2014 9:19

M21i38r44o51s57l60a75v 62U32r88b38a26n 1676777161699

No jestli ty kolony predpovida tak jak rosnicky pocasi, tak potes koste :)

+2/0
14.10.2014 8:25

V39i51l98é62m 54B45a49r49á80k 1278763638268

To je ale nesmysl, resp. co začít od příčiny. Zbytečných uzavírek a omezení dopravy, od tempa oprav jako za komunistů, nehlášení uzavírek do informačního systému dopravy, nepostižitelnosti, když harmonogram prací je s mezeremi jak noty na buben, neschopnosti plánovat opravy (uzavření dvou hlavních tepen v Olomouci, uzavření sjezdu z D2 do Hustopeče a zároveň rozbombardování souběžné státní....).

+13/−1
14.10.2014 8:23
Foto

D57a37v19i45d 22M24a17t70ě50j33ů 2665202337448

V dobe aplikaci typu Waze, ktere umi v podstate totez (a neco navic), mi to prijde zbytecne...

+5/−2
14.10.2014 8:17
Foto

L96u21k58a56s 43P58l56a55c18h62y 2847108181197

Nejsem si zcela jist, jak dalece je to považovatelné za totožné. Zejména jako významnou nevýhodu považuji nutnost být stále online a nemožnost mít mapy předinstalované - což je sice plně v souladu s principem fungování a využití zmíněné aplikace, ale osobně preferuji možnost "poskládat" si službu podle sebe - tj. koupit si GPS dle své volby, mapovou vrstvu +/- dle své volby (nabízí-li se jich pro daný typ GPS více) a také čerpat (a nebo i poskytovat) informace o dopravní situaci z kanálu (zde rádiové stanice) také více méně dle své volby (a toho, jak to má daná navigace implementované), totéž například i pro ceny benzínu. Integrace je v tomto případě sice fajn, ale raději ji uvidím provedenou na koncovém zařízení, než na celém ekosystému.

Takže to, co je zde popisováno v článku vidím jako velmi dobrou alternativu, i když placenou z našich společných peněz, což zase není fér vůči těm, kteří by třebas raději investovali do GSM tarifů, podpořili operátori a použili Vámi zmíněné Waze, což je samozřejmě rovněž tak jejich svobodná volba.

0/0
14.10.2014 9:02
Foto

L11u19k29a32s 14P63l58a73c42h59y 2767908821627

*"operátory" pochopitelně :-)

0/0
14.10.2014 9:06

J31a44n 43P30r41o98s44t34ě69j87o75v71s93k12ý 8290563591217

Waze rulez

+1/0
14.10.2014 16:28

O16l96d68ř40i14c44h 15N69o85v32á77k 7971780521757

V Německu TMC dávno funguje stačí se přiučit a neobjevovat dávno objevené za velké peníze.R^

+7/0
14.10.2014 7:47

M93a33r72t28i64n 68T19e73s76a49ř 2409553423683

V objevování již objeveného jsme sví :-). No hlavně nesmí návěstidla hlásit všeříkající hlášky typu "Jeďte opatrně". V Německu brání tvorbu kolon mj. i řízení omezení rychlosti, kterého je u nás jako šafránu. Alespoň polovina řidičů tam jakž takž respektuje tyto světelné značky a proto to jakž takž funguje.

+6/0
14.10.2014 8:00

J56a54n 85M98o64h84y84l92a 6892409989241

Když se o skoro jakýchkoli systémech inteligentní dopravy mluví při návrzích nových silnic v Česku, všichni prskají, jak je to drahé. Když se pak postaví nové dálnice bez nich, všichni prskají, proč tam nejsou. Musíte si holt vybrat, tyhle technologie prostě jsou drahé a to všude, v Česku, Německu i Brazílii.

0/0
14.10.2014 14:10

M71a22r22e55k 70H18r33u94b10y 6777552371948

V Cesku jsou drahzsi nez jinde a k tomu ani nefunguji. Staci si precist ty genialni napisy na cedulich nad dalnici, navic pouze cesky. A cena? Vice nez miliarda :-/Rv

+1/0
15.10.2014 16:44

J52a95n 33S91v90o72b87o72d10a 6394764912981

Na takovou věc je potřeba superpočítač, hm .... nevím nevím, nezdá se mi, že by to bylo tak výpočetně náročné, jako např. předpověď počasí

+5/−1
14.10.2014 7:23

J24a67r90o10m43í42r 29K49r96á95l 4610309784329

Na to sledování ne, ale na simulace provozu a predikci ano.

+2/0
14.10.2014 7:43

J32a46n 68S78v98o58b14o22d87a 6614114972661

Samozřejmě nedokážu do detailu posoudit. Ale provoz je v zásadě 1D, počet objektů není taky nijak závratný - tak by mně zajímalo, jak rychle by ta predikce běžela na PC.

+1/0
14.10.2014 9:07

L20u51k70a82s 44S63u70c93h65a14n98e43k 5226177543550

Jaké máte zkušenosti se zpracováním velkého množství dat, teorií grafů, převodu GPS souřadnic na silniční úseky a už zmiňovanou predikcí dějů budoucích, vezmeme-li do úvahu čísla zmíněná v článku, tedy 4 milióny sim karet a 130.000 vozidel + další data z kamer a případných silničních či dálničních čidel?

Z mého pohledu je to docela slušná porce dat, o výpočtech nemluvě

+3/0
14.10.2014 9:31

M98a70r70i22a49n 65S35e41d60i77v43y 2941122789387

Ukažte mi ty data, to o čem p. Vondrák mluví je jen sen a plácání k tomu, ať zdůvodní těch 50 milionů.

, které na to z školního rozpočtu vyhazují z okna.. Žádný operátor s nima smlouvu nemá a ten satelit, to je úplná fantazie. Kdo byl dal prachy na 130 000 satelitních jednotek, buď to redaktor zkreslil, nebo nepochopil.

Navíc to všechno dávno zpracovávají komerční firmy a velmi úspěšně, Google, NavTech, TeleAtlas.

0/0
14.10.2014 9:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.