Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Superpočítač v Ostravě sleduje dopravu v celé ČR, předpoví i kolonu

Zhruba každé 20. vozidlo, které je v Česku na cestě, monitoruje aplikace viaRODOS, kterou vytvořilo centrum pro rozvoj dopravních systémů v Národním superpočítačovém centru IT4Innovations v Ostravě. Speciální systém dokáže předpovědět kolonu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48a32r22e98k 46H43r54u60b66y 6917392931308

Bylo by skvele, kdyby namisto predpovidani kolon fungovalo predchazeni nebo alespon omezovani. Kdyz pri bouracce policie namisto co nejrychlejsiho zprovozneni radeji par hodin vysetruje na uzavrene silnici/dalnici, asi je neco v prioritach spatne. A tomu nepomuze sebechytrejsi pocitac ani barevne cedule za miliardu :-/Rv

0/0
15.10.2014 16:41

O16t36o 38Č51e46r72m82á45k 9286582665335

Předpoví i kolonu ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D Tak to jsem nejedl ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/−2
14.10.2014 21:11

9181854950707

To je super...ještě to vychytat tak, aby o té koloně dal někomu vědět, jinak je to celkem k ničemu. Ale pravda, když se kolona udělá, tak může počítat říct ,,vidíte, já to věděl"

+1/0
14.10.2014 19:46

J84a59n 52F20r87o92l20í66k 6476740305144

Zrcadlo, zrcadlo kouzelné řekni mi jak dlouho budu stát v koloně na E50 u Nesovic, která je dlouhá až do Brankovic. ;-€

0/0
14.10.2014 15:42

D72a41n 15K25o53s91t20e75l69n37a34k 3406158434296

Monitorovani dopravy? A jak dlouho nekam pojedu? Na to je potreba superpocitac? No to jsou veci! Co treba koordinace dopravy podle vytizeni na krizovatkach, zlepseni prujezdnosti a effectivity svetelnych semaforu, vcetne dalkoveho ovladani?  Nastaveni podle potreby a casu kazdy den, jinak pres vikend. Zlepseni vyjezdu a najezdu na dalnice aby se dosahlo plynulosti provozu. Uprava dopravnich predpisu. Na to neni potreba mnohem vice penez, ale logiky a rozumu!

+1/−7
14.10.2014 10:25

O73n54d74ř37e56j 58Š88r81u42b86a83ř 1415221265706

ono je dobre tu logiku a rozum nejdriv zasobit fakty

+3/0
14.10.2014 13:04

J14a71n 51M78o71h86y53l50a 6792269759291

Ono je to dokonce nutné, ale to očekávat úvahu delší než dva kroky asi pan "Danny Kostelnak" nezvládá.

0/0
14.10.2014 14:06

D56a34n 21K15o54s73t46e21l72n46a72k 3556828584716

Vse je zcela zretelne uz vyse, ale pro ty pomalejsi, trochu zretelneji a pozadovane fakta:

1/ Signalizace na mnoha zasadnich krizovatkach ma jen jeden nebo dva algoritmy stale dokola. V nekterych smerech bude sviti zelena par minut  presto, ze tam zrovna nic nejede a pretizene smery budou mit stejne kratkou zelenou bez ohledu na okamzitou situaci. 2/ Dalkove ovladani semaforu podle potreby. Tato schopnost v mnoha jinych zemich ani nevyzaduje zasah cloveka a je to rizene automaticky. 3/ Mozna je to pro vas trochu obtizne, ale v kazdou denni dobu se provoz meni, rano je zvyseny v jednom smeru, v poledne v jinem a odpoledne ci vecer v opacnem smeru. Stejne tak je to uplne jine pres vikend. Podle toho je treba upravit svetelnou signalizaci, ale ona u nas sviti stejne cely den. Zcela bezne se pouzivaji senzory ve vozovce pro kazdy pruh pred krizovatkou.  4/ Najezdy a vyjezdy na dalnici jsom kratke a nekdy velmi nebezbecne, coz snizuje plynulost provozu a ohrozuje bezbecnost ostatnich. Mnohe z nim, v te podobe v jake jsou, nemely byt nikdy zkolaudovane. Necekane brzdeni, zrychleni, zmena jiznich pruhu take zvysuje pocet dopravnich nehod-uzaverek. 5/ Dopravni predpisy, logistika organizace ruznych stavebnich praci brzdi a snizuje plynulost provozu i kdyz se tam nic nedela nekolik dni. Predbihat by se mohlo v jakemkoliv pruhu, ne jenom v levem. Neni potreba povinne jet pouze v pravem jiznim pruhu.  Pokud je volnejsi naopak dovoluje plynulesi najezd ci sjezd z dalnici a ne rozjizdeni se z mista ci nahle brzdeni. Omezeni rychlosti v mnoha mistech je zcela zbytecne. Rychlost sice muze zabijet, ale k mnoha dopravnim nehodam nedochazi kvuli rychlosti, ale kvuli velkemu rozdilu v rychlosti vozidel. Mnohem dulezitejsi je snaha o zachovani plynulosti jizdy. Kdyz vsichni jedou skoro stejne rychle neni ani potreba predjizdet a nedochazi k nenadalym situacim. Spatne a spatne viditelne znaceni na silnicich a jejich technicka nezpusobilost jsou dalsi priciny dopravnich nehod, ktere omez

+1/0
15.10.2014 2:44

D38a68n 59K96o59s98t32e62l87n35a70k 3416298144936

...ktere omezuji plynulost. Na to neni potreba zvlastni vzdelani ci rozumu Einsteina. To jsou vsechno celkem jednoduche reseni, ke kterym neni potreba prilis hodne penez, ale spetka logickeho uvazovani.

0/0
15.10.2014 2:45

J21a79n 39V87o34t17a74v78a 3864480797589

přesně. a nehody bych taky zakázal.

0/0
14.10.2014 10:16

J40a34r78o32s88l38a80v 22M21e65d78u69n11a 6342718337780

jen čekám, od kterého 1. 1. 20XX bude každý novorozenec dostávat čip.... nebo to bude dělat gynekolog už v x. měsíci?

+2/−2
14.10.2014 10:14

P83e41t26r 17R77i35h91a26k 7931338648626

Vim, ze to není primo o tom, ale co staly ty "chytre" cedule na D1? A když uz je nejaka událost to tam to info nemůže bezet třeba v trech jazykových mutacích aby třeba i ten turista vedel co se deje?? A na to co to ma umet bych řekl ze to umi tak akorát velky prd.

+3/0
14.10.2014 10:07

M89i72c58h79a49l 90P37a19v12l80á13t 9483903824549

Ono by pro zacatek stacilo, kdyby se tam informace neobjevila az hodinu po te udalosti a nevisela tam jeste dve hodiny po jejim skonceni. Az / jestli bude tohle, je na miste resit tu vicejazycnost.

+2/0
14.10.2014 13:34

M11i68r85o10s44l51a98v 12F16r62i50š 8623989857162

Souhlas, cedule ovládají podle vseho diletanti. U vsech udalosti zatim nikoho nenapadlo doplnit jednoduse casovy udaj, ve kterem dana udalost vznikla nebo byla detekovana.

0/0
16.10.2014 6:19

M93a14r25i59a30n 92S30e88d61i42v44y 2231752129377

Ale ale.... V Ostravě žádný superpočítač dosud neběží pane redaktore. je tam prázdný nový barák a stavební práce, běžet se podívat, přesvědčíte se.

Ta aplikace, o které tu horuje pan rektor běží zcela jistě na PC. Navíc jako vždy vymýšlí kolo za státní peníze. Všechny funkce o kterých mluví ( predikce, odhady času zdržení, návrh alternativní trasy včetně času ) umí každá profesionální navigace na NavTech nebo TeleAtlas. On by to měl vědět, sám má BMW a tyto funkce má v navigaci standardně. To už asi nemusím psát o systémech ne na pevno zabudovaných v autě od Google a Apple, že jo. Ale to by se ty dotace a existence IT clusteru těžko finančně zdůvodňovala... A to v první řadě jde, prachy z dotací.

Jinak by ten svůj prima nápad dávno prodali profi firmám. Nechci se opakovat, ale opět vymýšlí kolo.

+3/−10
14.10.2014 9:36
Foto

M76a26r94i79á90n 56K17y33r29a20l 1895694514264

>> Ale ale.... V Ostravě žádný superpočítač dosud neběží pane redaktore. je tam prázdný nový barák a stavební práce, běžet se podívat, přesvědčíte se.

To není pravda. Budova se sice ještě staví, ale superpočítač už funguje:

http://www.root.cz/clanky/na-navsteve-u-ostravskeho-superpocitace-anselm/

+8/0
14.10.2014 10:44

M98a38r37t33i95n 86M98u32s41i61l 4610801783341

Srpen -  D1 a před Brnem 10 km kolona. Na cedulích nic. Žádná nápověda "sjeďte na exitu ..." Proč taky, asi super kompíku nepřišly gumičky. Za to uprostřed kolony na ceduli hláška, že nám zbývá už jen "5 km kolon." Co dodat?

+3/0
14.10.2014 9:19

M67i10r37o32s10l77a84v 34U66r28b93a59n 1856797951489

No jestli ty kolony predpovida tak jak rosnicky pocasi, tak potes koste :)

+2/0
14.10.2014 8:25

V39i32l77é72m 61B13a16r89á79k 1258383548838

To je ale nesmysl, resp. co začít od příčiny. Zbytečných uzavírek a omezení dopravy, od tempa oprav jako za komunistů, nehlášení uzavírek do informačního systému dopravy, nepostižitelnosti, když harmonogram prací je s mezeremi jak noty na buben, neschopnosti plánovat opravy (uzavření dvou hlavních tepen v Olomouci, uzavření sjezdu z D2 do Hustopeče a zároveň rozbombardování souběžné státní....).

+13/−1
14.10.2014 8:23
Foto

D43a28v19i76d 82M64a28t82ě66j69ů 2735402737718

V dobe aplikaci typu Waze, ktere umi v podstate totez (a neco navic), mi to prijde zbytecne...

+5/−2
14.10.2014 8:17
Foto

L18u38k45a10s 28P36l91a31c38h13y 2167718641937

Nejsem si zcela jist, jak dalece je to považovatelné za totožné. Zejména jako významnou nevýhodu považuji nutnost být stále online a nemožnost mít mapy předinstalované - což je sice plně v souladu s principem fungování a využití zmíněné aplikace, ale osobně preferuji možnost "poskládat" si službu podle sebe - tj. koupit si GPS dle své volby, mapovou vrstvu +/- dle své volby (nabízí-li se jich pro daný typ GPS více) a také čerpat (a nebo i poskytovat) informace o dopravní situaci z kanálu (zde rádiové stanice) také více méně dle své volby (a toho, jak to má daná navigace implementované), totéž například i pro ceny benzínu. Integrace je v tomto případě sice fajn, ale raději ji uvidím provedenou na koncovém zařízení, než na celém ekosystému.

Takže to, co je zde popisováno v článku vidím jako velmi dobrou alternativu, i když placenou z našich společných peněz, což zase není fér vůči těm, kteří by třebas raději investovali do GSM tarifů, podpořili operátori a použili Vámi zmíněné Waze, což je samozřejmě rovněž tak jejich svobodná volba.

0/0
14.10.2014 9:02
Foto

L46u52k83a49s 40P49l33a10c84h82y 2137248761657

*"operátory" pochopitelně :-)

0/0
14.10.2014 9:06

J71a61n 13P42r87o41s96t61ě44j24o19v27s90k21ý 8880163691207

Waze rulez

+1/0
14.10.2014 16:28

O10l34d45ř24i84c34h 98N33o47v18á52k 7611960131597

V Německu TMC dávno funguje stačí se přiučit a neobjevovat dávno objevené za velké peníze.R^

+7/0
14.10.2014 7:47

M36a58r76t98i73n 83T33e96s83a18ř 2699393233583

V objevování již objeveného jsme sví :-). No hlavně nesmí návěstidla hlásit všeříkající hlášky typu "Jeďte opatrně". V Německu brání tvorbu kolon mj. i řízení omezení rychlosti, kterého je u nás jako šafránu. Alespoň polovina řidičů tam jakž takž respektuje tyto světelné značky a proto to jakž takž funguje.

+6/0
14.10.2014 8:00

J21a20n 77M22o92h24y52l29a 6572759789421

Když se o skoro jakýchkoli systémech inteligentní dopravy mluví při návrzích nových silnic v Česku, všichni prskají, jak je to drahé. Když se pak postaví nové dálnice bez nich, všichni prskají, proč tam nejsou. Musíte si holt vybrat, tyhle technologie prostě jsou drahé a to všude, v Česku, Německu i Brazílii.

0/0
14.10.2014 14:10

M64a92r88e18k 81H27r15u66b64y 6617222171958

V Cesku jsou drahzsi nez jinde a k tomu ani nefunguji. Staci si precist ty genialni napisy na cedulich nad dalnici, navic pouze cesky. A cena? Vice nez miliarda :-/Rv

+1/0
15.10.2014 16:44

J35a76n 37S60v16o25b94o85d74a 6354964742491

Na takovou věc je potřeba superpočítač, hm .... nevím nevím, nezdá se mi, že by to bylo tak výpočetně náročné, jako např. předpověď počasí

+5/−1
14.10.2014 7:23

J13a88r17o17m11í10r 29K40r29á39l 4180749364529

Na to sledování ne, ale na simulace provozu a predikci ano.

+2/0
14.10.2014 7:43

J33a55n 92S59v97o69b25o66d46a 6244674512601

Samozřejmě nedokážu do detailu posoudit. Ale provoz je v zásadě 1D, počet objektů není taky nijak závratný - tak by mně zajímalo, jak rychle by ta predikce běžela na PC.

+1/0
14.10.2014 9:07

L83u56k88a66s 90S43u41c23h26a59n56e60k 5216867643160

Jaké máte zkušenosti se zpracováním velkého množství dat, teorií grafů, převodu GPS souřadnic na silniční úseky a už zmiňovanou predikcí dějů budoucích, vezmeme-li do úvahu čísla zmíněná v článku, tedy 4 milióny sim karet a 130.000 vozidel + další data z kamer a případných silničních či dálničních čidel?

Z mého pohledu je to docela slušná porce dat, o výpočtech nemluvě

+3/0
14.10.2014 9:31

M47a29r85i79a71n 70S39e80d75i97v14y 2331462519917

Ukažte mi ty data, to o čem p. Vondrák mluví je jen sen a plácání k tomu, ať zdůvodní těch 50 milionů.

, které na to z školního rozpočtu vyhazují z okna.. Žádný operátor s nima smlouvu nemá a ten satelit, to je úplná fantazie. Kdo byl dal prachy na 130 000 satelitních jednotek, buď to redaktor zkreslil, nebo nepochopil.

Navíc to všechno dávno zpracovávají komerční firmy a velmi úspěšně, Google, NavTech, TeleAtlas.

0/0
14.10.2014 9:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.