Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První auto vyrobené na 3D tiskárně je tady. Je to elektrický roadster

Zdá se, že automobilová historie pokořila další z milníků. Zatímco úplně nový vůz má průměrně pět tisíc součástek a vyrábí se poměrně složitým způsobem, Strati je složeno ze 49 dílů a jeho jednoduchá výroba vám bude trvat pár dnů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T25o11m75á92š 51Z38e87m41a49n 3615288444405

Díky vytisknout jistě půjdou, tedy komě pružin. viz první 3D vytištěná pisotle:

www.youtube.com/watch?v=u7ZYKMBDm4M

0/0
19.10.2014 10:57

Z46d52e42n46ě71k 69D54u54b61e33c96k62ý 3117304130958

nektere fordy tranzit maji plastove pruziny jiz nekolik let

0/0
21.10.2014 13:57

M95a33r29t55i69n 90V75o35j65í89ř 2567123656248

Přál bych všem autorům článku přesně toto auto, my bychom od jejich bůlvárních článků klid, protože by se nedostali do práce a oni by si mohli uvědomit ten nepatrný rozdíl mezi autem a modelem auta. :)

+2/−1
18.10.2014 10:55

V28l18a55d42i23m93i41r 63H76o98l73m79a63n 5778789408492

Až na tom pude vytisknout ideální žena, tj, krásná, inteligentní, muži oddaná, s pochopením pro jeho zájmy, nejlépe i bohatá, to budou teprve zlatý časy. ;-)Opuštěné partnerky by si pak mohli taky vytisknout třeba nějakýho bohatýho kutila.

0/0
18.10.2014 9:17

P18a83t45r52i37k 97M88a69r55e76k 8172797818236

to je ceka jeste hodne dlouha cesta, crashtesty a kdo vi co vsechno , taky se na jednolitem kusu budou asi decela blbe menit dily - kdyz treba clovek bude bourat,

taky by mne zajimalo, jak docili toho ze strukturalne bude jeden automobil jako druhy

toho bych se zatim opravdu nebal, ze si lidi budou 3d tisknout auta,

spis si myslim ze zajimejsi budoucnost bude neco co vyvyjiel GM, kdy si clovek koupi podvozek a karoserii si bude moc podle potreby menit

0/0
18.10.2014 1:39

J51a88n 47H15u87r16k68a 7160186636427

...a těch milionů nezaměstnaných z automobilek...a nebudou mít ani na to aby si koupili volant....další kontraproduktivní výdobytek ušetří práci ale...už robotika nadělala hodně paseky v zaměstnanosti a nezaměstnaní flustrovaní bloudí s bombama městy zakládají spolky a chodí si zastřílet či podřezávat lidi...zvyšovat nezaměstnanost nejde donekonečna to co se vyrobí musí i někdo koupit opravovat servisovat atd...

0/−3
18.10.2014 1:00

P56a30v80e89l 37S96o55b35o49t48k28a 5290704

Nebojte, 3D tisk je nesmysl, podívejte např. na strukturu materiálů kterou řešíme ve strojařině, toto nikdy žádný 3D tisk nedokáže:

http://www.mmspektrum.com/clanek/zmena-mechanickych-vlastnosti-pri-popousteni.html

a ocel je právě o tom přesném chemickém složení, způsobu výroby (kování, odlévání, válcování,...) a o tepelném zpracování.

+3/−2
18.10.2014 1:05

A89l19e66x71a67n27d34r 83K94o84s32t90k25a 8712898336804

Asi vás to jako strojaře hodně vyděsí, ale na jakosti plechů ze kterých je karosérie auta (například) skoro nezáleží. Pokud je přestříkaný, aby nerezl a má přiměřenou tloušťku. Jasně, na jakosti kovu záleží u motoru, náprav.. Totéž platí o 9/10 domácích spotřebičů. Plastový kryt, kde je v podstatě jedno z jakého je plastu, vždyť na polovinu ani nesaháte..

+1/−1
18.10.2014 10:45

A11l74e80x20a80n77d17r 79K28o78s60t54k42a 8732328686754

PS: hojně zmiňovaný trabant měl kastli z mletých hadrů máčených do pryskyřice. A byla dost solidní. Potíže byly s technikou a reznoucím podvozkem, ale karosérie byla ok, pevná, skoro nezničitelná..

+1/0
18.10.2014 10:47

M25a77r49t96i48n 90K39o57v60á44ř 2581970219346

Skelet karosérie byl ocelový a na něm byly připevněné povrchové díly z duroplastu.

+2/0
18.10.2014 21:52

P65a11v68e46l 52S48o60b18o41t58k90a 5490474

Nemáte pravdu, na jakosti plechu velice záleží, důležitá je u nich nejen pevnost, ale i tažnost, kvalita povrchu a struktura, u plastů je to pevnost samozřejmě také...

+2/0
18.10.2014 16:14

J72i39ř62í 21K98o31c49u56r21e82k 6825624835508

Jojo, zas jeden, kterému bagr a traktor sebraly práci. Bagr zastane práci desítky i stovky kopáčů a traktor práci stovky i tisíce motyk. Marš na pole, v kolečkách vozit, vidlema rozmetat.

0/0
18.10.2014 14:51

P61e29t42r 58P80o16l53á94k 1527725366788

V 60. a 70. letech se letalo na Mesic. V 80. letech startoval poprve raletoplan a dnes se nam jako vrchol techniky prezentuji jakesi plastove "vytisky" a letadelka na dalkove ovladani. Tomu rikam myslenkovy pokrok!

+1/−1
18.10.2014 0:20

J30i24ř16í 45K90o15c98u52r65e28k 6975334595768

Halvně odignorovat robotická vozítka na Marsu a pokrok v počítačích a genetice. Hlavně ho odignorovat. A mobilní telefony - to se taky od 80. let nezměnilo, že?

0/0
18.10.2014 14:53

J71o77z53e28f84a 83N68o96v98a87k98o10v20a 7426935770854

Rekla bych, ze to je podobne, jako sledovat prvni nadsence zkousici vzletnout.  Tenkrat taky nikdo neocekaval, co provede pouhych 100 let s aviatikou.  Takze se tesim na dobu za 100 let ;-)

0/0
17.10.2014 23:52

A88l83e29x11a34n49d75r 91K77o62s41t84k42a 8312198976144

U 3d tisku už je viditelný obrovský pokrok dnes. První generace měla "rozlišení někde kolem milimetru, vše se muselo brousit, začišťovat.. Dnes je u těch nejlepších rozlišení v řádech tisícin milimetru.. A nedávno třeba NASA testovalo tištěné trysky (z titanového prášku) a podotýkám, úspěšně testovalo.. Prý bez jakékoliv dodatečné povrchové úpravy.

0/0
18.10.2014 0:00

P44a75v50e33l 87S52o20b33o25t28k46a 5900944

no vidíte!! super!! a stejným zařízením jako vyrábí NASA trysky budete vyrábět v samošce hamburgery, v autoservisu penumatiky a u doktora antibiotika!!

Fantaziím se meze nekladou, ale v reálu pak zjistíte, že jsou to nesmysly.

0/0
18.10.2014 0:15

A66l58e86x42a19n49d39r 74K47o37s77t36k17a 8302378216654

hamburgery těžko, ale když už jste narazil na toho doktora.. Jak asi dělá zubař korunky, můstky, protézy? Mávne kouzelnou hůlkou? Zrovna v této oblasti by byla 3d tiskárna přímo zázračnou pomocnicí. Ps, také jsem viděl reportáž, kde dělali pacientovi kostní štěp. Scan tomografem nebo mri nebo něčím takovým, dle toho udělala tiskárna matrici, kterou dali do živného roztoku a nechali zarůst normálními kostními buňkami. A pacientovi pak prostě voperovali normální kost, jenže uměle vyrobenou. Ps, šlo o kus lebky.. A ještě řekněte, že to není přímo zázrak.

+2/0
18.10.2014 0:25

P66a89v11e15l 96S27o37b62o11t40k19a 5770184

Byla by.... ale není. Věřte tomu, že materiál má nějakou strukturu, a proto pak technik volí odlévání, kování, nebo obrábění,... kdyby bylo možné mít jen jeden materiál a zpracovávat ho jen jedním způsobem, už dávno to používáme (+ chemické složení a tepelné zpracování).

Tj. vždy se budete snažit vzít si ten správný nástroj a ten správný materiál a správný výrobní postup, nikdy nebudete mít univerzální stroj ze kterého vypadne cokoli.

Odporuje to i Heisenbergovu principu neurčitosti, tj. teleportace ani neomezená retransformace materiálu není možná, protože buď máte možnost změřit/určit polohu nebo hybnost, nikdy obojí, o spinu elktronu atd. nemluvě... tj. můžete 3D tiskárnou vytvořit skelet s 1mm přesností, ale nikdy krystalickou strukturu zakalené oceli...

+1/−1
18.10.2014 0:56

A31l38e10x81a95n82d96r 10K21o69s68t39k96a 8472728966794

Já netvrdím, že jde tisknout cokoliv. Ale jde toho hodně a patrně půjde ještě víc. A jsou oblasti, kde to má smysl a naopak, třeba kov s voštinovou strukturou prostě jinak vyrobit neumíme. A přitom má velmi zajímavé vlastnosti.

0/0
18.10.2014 1:17

P31e82t21r 59S61t56r88a88k68a 9407597795183

Jako kazda technologie, i 3D tisk se vyviji. Tak jako pred 150 let neumeli vyrobit kvalitni ocel, tak i my dnes jeste mame s 3D tiskem problemy. Jednou je ale vyresime. Strukturalne, 3D "tisk" s laserovym spekanim ma urcite nejakou budoucnost. Prave timto zpusobem lze vyrobit pomerne odolne kovove materialy, protoze kovovy prasek je v podstate taven a vysledek je ne az tak odlisny od tlakoveho liti kuprikladu. Zatim je to pomerne draha sranda a urcite existuji konvencni metody, ktere vyrobi dil levneji. Rychlost tvorby prototypu je ovsem nekdy zcela zasadni a cena kusu nehraje az takovou roli.

0/0
19.10.2014 2:21

E18r30i95k 38S16a48n35e34t34r54i24k 4658540290424

Jedlo už tisknú v reštauráciach a aj tlačiarne už sú http://www.pluska.sk/brejk/gastro/vonia-chuti/veceru-si-budete-moct-vytlacit-z-3d-tlaciarne-jedla.html

0/0
18.10.2014 16:45

L75u10k78a63s 64N30o19v36y 4664584695816

Hluboka myslenka. To by ty opice, kdyz se zacaly vyvijet v cloveka, zrejme nenapadlo.

0/0
18.10.2014 0:01

P21a91v37e51l 46S30o13b60o47t42k67a 5410334

Jste Elina Makropulos, že? Vítejte mezi námi, co jste dělala minulých 50 let? Hybernace?

0/0
18.10.2014 0:17

A71l54e95x37a95n92d16r 36K56o23s68t60k94a 8242868976934

Kola, motor, aku jsou kupované. Ale tak mě napadá, určitě by šlo stvořit nějakou rozumnou platformu na kterou by designér utvořil karosérii dle libosti. Jen by prostě bylo několik úchytú předem definovaných, kde musí být.. A zbytek, výstupky, prolisy, barvy.. Takový absolutní tuning..

0/0
17.10.2014 23:47

M39a79r46t66i24n 42K96o12p76e45c51k68ý 3938437419474

Až dokáží 3D tiskárny vytisknout jedna ku jedné všechny složité součástky, díly a příslušenství automobilů vyrobené z kovu, skla, gumy, kůže, atd., dokáží "smontovat" to dohromady, nabídnout hotové auto se vším všudy a bude to pak celkově podstatně levnější a stejně kvalitní jako auto zakoupené z dnešního výrobního pásu, pak si možná řeknu "hmmm, zajímavé..." :-)

+1/0
17.10.2014 23:40

L40u92k75a22s 97N69o64v62y 4554634785686

Levnejsi asi ne, ale jiz dnes by takova "3D" tiskarna sla vytvorit, jen by byla velka asi jako automobilka a manualni praci delniku by museli delat nejaci roboti.

0/0
18.10.2014 0:09

A89l51e15x26a62n52d12r 86K93o66s56t22k98a 8352288576644

Zatím by to bylo určitě dražší. Otázkou je jak moc a jestli by to lidé nezaplatili za exkluzivitu jediného vyrobeného kusu. Ale ohledně té ceny: pamatujete první vypalovačky cd? 100 tisíc, rychlost 1x.. pak přišly 2x za 25000, pak 4x za 8..  A u těch tiskáren míří vývoj naprosto stejným směrem. Přesnější, rychlejší, levnější každým rokem.

+1/0
18.10.2014 0:18

L67u61k79a36s 23N64o31v21y 4844954695256

Nepamatuji. Slo to nejak mimo mne. Co si ale pamatiji je, ze pak prislo dvd, blu-r- neco, flash pameti, cloudy a kdesi cosi a ty kompaktni disky potkal stejny osud jako treba diskety nebo kazety do magnetofonu.

0/0
18.10.2014 0:36

A82l21e59x62a38n22d35r 39K34o15s50t40k53a 8522728456624

A i s tím blu ray je to stejný vývoj. Ceny klesají, jak u médií tak u mechanik.. Ostatně i ty flashky že? Stávala "úžasně veliká" 128 mb flashka 3000. Dnes je 4gb za 100 kč. A mnohem rychlejší. I u toho 3d tisku to je stejné, klesá cena, stoupá výkon.. Je to víc a víc rozšířené..

0/0
18.10.2014 0:51

L23u72k50a17s 97N86o11v98y 4414764865836

Volant, asi dva pedaly, karoserie mozna z nekolika dilu (+mozna 4 blatniky), dve sedadla, ale dvere to pro jistotu nema zadne. Madlo na rucni brzdu, sterace... a zadni spojler, kdyby tam vubec nejaky byl. Tech 49 dilu je na to hodne, ale tezko rict, jak to pocitali. Tyden prace taky. A ta cena, za ten "polotraktor", taky. Ja jsem cekal, ze to bude nejake slapadlo nebo odrazedlo plne vytisknute vcetne kol a tak, ale tohle me zklamalo a nehodlam na to zacit sporit.

0/0
17.10.2014 23:32

M14a76r56v42i71n 20G55j96e58p70a22l92i 9277391615206

Je to zajímavé, zatím to má ale ke skutečnému autu daleko.

Nevěřím tomu, že by tištěný automobil byl složen ze 49 dílů.

Kolo je složeno z disku, pneumatiky, tří šroubů, ventilku,který má asi 3 dílky, pak čepička na ventilek - ty kola tam jsou čtyři (to máme už 36 dílů). Volant s páčkami je složen z desítek dílů. Akumulátor bude obsahovat určitě stovky článků. Číslo 49 je nesmysl.

Kdybych u jednoho dodavatele dostal hotový vozidlo bez volantu a ten si nasadím sám, tak bych pak mohl tvrdit, že mám vozidlo složené "ze dvou dílů". To je ale nesmysl.

0/−1
17.10.2014 23:14

P48a81v69e90l 85S57o71b33o28t18k84a 5330584

Běžný automobil, Škoda atd, to je tisíce dílů a stovky různých materiálů.

Je to stejné jako v kuchyni, také nestačí jeden hrnec a jedna surovina a jeden postup. Tj. 3D tiskárna nebude NIKDY fungovat.

0/−3
17.10.2014 23:22

P63e95t44r 48V55l30a37d93i96m81í42r 27Č48e13r51m59á57k 8883677345894

Ach bože, zase 3D tiskárna. A teď už celé auto;-D. Vlastně ne celé, jen  ubohý polotovar kastle z plastu čili taková "trabantí";-D. A určitě obstojí v crashtestu.

Hlavně, že bulvární titulek říká: "První auto vyrobené na 3D tiskárně"

+2/−2
17.10.2014 21:42

T59o59m16á94š 96R55e15k33t24o63r 1358314477949

Bohužel je to tak. Navíc použili FDM technologii, kde jen zvětšili měřítko (jinak by tiskli tu kastli i několik let v kuse). Vyrobili jen plastový polotovat který se pak musel obrobit. Mechanické vlastnosti mohou být celkem v pořádku, i tvar jde navrhnout aby to mělo deformační zóny (plástvová struktura atd.), nicméně by mě zajímalo jak moc se jim to zkroutilo vlivem pnutí.

0/0
17.10.2014 22:49

A74l77e54x71a19n34d26r 51K10o37s72t46k53a 8292738696284

Prokládané uhlíkovými vlákny. Ano, v crash testu patrně obstojí dost dobře.

0/0
17.10.2014 23:49

P26a97v67e14l 45S38o52b57o73t32k70a 5820274

Nesmysl, velký nesmysl, totální nesmysl.

Ale je to marný, je to marný, je to... marný.

Jako technik mlátím nad podobnými články hlavou o zeď, ale když vás to baví nechat se takhle ohlupovat, no tak jo, tak si to užijte.

Rapid prototyping, stereolitografie,... to jsou technologie využívané přes 30 let, a tak jako ne všechno děláte z plastu, ne všechno kovete, ne vše odléváte, ani vše neděláte a nikdy dělat nebudete rapid prototypingem.

Protože vše je na něco, pro méně chápavé také do práce po silnici nejezdíte vlakem ani bagrem, ale osobním autem.

Podobně je to i s 3D tiskem - jen s tím rozdílem, že v něm někteří vykukové vidí možnost jak vám prodat další krám který k ničemu nepotřebujete...

+5/−5
17.10.2014 21:27

A16l95e10x18a76n81d13r 27K58o10s73t17k59a 8772328606114

Ehm, ale víte o tom, že američané na vojenských plavidlech začali pomalu nahrazovat obří sklady součástek (potřebných, ale jen třeba několik kusů za rok) kumbálem o velikosti koupelny s 3d tiskárnou? V případě potřeby součástku vytisknou a celou tu dobu mají uvolněný onen sklad.

+2/−1
17.10.2014 23:54

P84a59v53e45l 18S32o79b90o38t48k11a 5230444

Ne, o tom opravdu nevím, a protože mám technické vzdělání, mohu tu zodpovědně prohlásit, že je to totální nesmysl.

Vařil jste někdy nějaké jídlo? Řekněme guláš? Myslíte, že byste vystačil s jednou surovinou a jedním postupem a stejně jako guláš byste uvařil i švestkový koláč?

0/−4
18.10.2014 0:13

A12l55e67x81a30n75d46r 45K52o90s66t11k66a 8962938956854

Vařil. A mnohokrát a prý velmi dobře. A víte co? Sice je postup a suroviny z velké části odlišný, ale dělám to stále ve stejné kuchyni. A jestliže máte technické vzdělání, tak naopak sám víte jak často u plastu v podstatě nezáleží na materiálu. Ostatně metod tisku a tudíž užitých materiálů je víc, měkký, tvrdý atd. A kov, pokud nemá být magnetický lze snad vždy nahradit titanem. Jakostnějším se horší nahrazuje snadno. Ano, titan je drahý, ale dávali tam příklad, že než původně levnou součástku dopravíte přes půl planety, z toho je kus cesty v podstatě zvláštní let jen kvůli jedné věci.. Tak vyjde ten titan podstatně levněji.

0/0
18.10.2014 0:43

P59a30v96e71l 46S20o38b81o97t72k30a 5270474

Ne, nejde to. Pro guláš potřebujete maso, pro koláč mouku. Pro guláš hrnec, pro koláč plech. A stejně je to i s tou strojařinou - byl vynalezen soustruh, frézka, bruska, odlévání, kování, lisování, ohýbání,.. každá technologie je k něčemu dobrá, stejně jako nářadí - na něco použijete šroubovák, na něco jiného klíč nebo kladivo.

Univerzální (ná)stroj jsem viděl jen ve Star Treku - transpondér - ale to asi sám nevěříte že může fungovat...

0/−2
18.10.2014 0:50

J42i12ř13í 24K97o27c49u76r57e55k 6235654425678

Vzpoměl jsem si  na jednoho profesora z VUT Brno. Vyhazoval studenty od zkoušky s řevem: HLINÍK SE SVAŘOVÁT NEDÁ A NIKDY SE SVAŘOVAT NEBUDE. Dotyčný profesor podobné nápady považival za podrývání autority...

+1/0
18.10.2014 14:59

M85a43r50t34i84n 93B51o88u80č25e72k 7645445387107

Tak a delnici v tovarnach nebudou mit co zrat....-)

0/−1
17.10.2014 21:15

M32i12c26h28a14l 58K64r96e52j98č76í 1566190121733

Je to taková ta první vlašťofka :-)R^

+2/−1
17.10.2014 21:06

D83a16l13i52b51o47r 56M47a44t32y95á53š 1306876517428

Vytiskněte mi k tomu nějakou hezkou stopařku. Díky.

0/0
17.10.2014 13:23

J81a20n 75F34i52a96l47a 7384187315469

Nafukovací? S kolika otvory?

+2/0
17.10.2014 13:25

P97e35t18r 47V42i85n16t41r66l61í91k 3856624741

horší to bude s bezpečností...

+5/0
17.10.2014 12:56

I64v80a94n 18M15a43r19e11k 6654938452

49 dílů ? ! A kolik z těch čtyřicetidevíti dílů je vyrobeno "3D" tiskárnou ? ! Jeden jediný a tou je rádoby "karoserie" která už od pohledu splňuje všechny homologační a bezpečnostní pravidla ? ! ? ! 8-o ;-D ;-(RvRvRv

+7/−2
17.10.2014 11:40

J42a76k30u85b 67F74e43i30f11a58r 7229359836629

Nazývat toto autem je poněkud přehnané. Motokára, vozítko...budiž. Ale toť vše. Navíc cena za toto je úplně mimo mísu.

+2/−1
17.10.2014 11:38

J66i24ř55í 83N80e89u33m23e59i87s25t51e30r 2132865363951

Ty počty dílů asi tak úplně nesedí, žeáno? Teda pokud elektromotor nepočítáte jako jeden díl.

+5/0
17.10.2014 11:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.