Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První auto vyrobené na 3D tiskárně je tady. Je to elektrický roadster

Zdá se, že automobilová historie pokořila další z milníků. Zatímco úplně nový vůz má průměrně pět tisíc součástek a vyrábí se poměrně složitým způsobem, Strati je složeno ze 49 dílů a jeho jednoduchá výroba vám bude trvat pár dnů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T36o93m46á62š 49Z77e94m39a11n 3125438254455

Díky vytisknout jistě půjdou, tedy komě pružin. viz první 3D vytištěná pisotle:

www.youtube.com/watch?v=u7ZYKMBDm4M

0/0
19.10.2014 10:57

Z94d83e92n53ě39k 81D56u97b15e15c87k20ý 3587264850128

nektere fordy tranzit maji plastove pruziny jiz nekolik let

0/0
21.10.2014 13:57

M58a72r34t65i55n 46V50o14j68í86ř 2367663576848

Přál bych všem autorům článku přesně toto auto, my bychom od jejich bůlvárních článků klid, protože by se nedostali do práce a oni by si mohli uvědomit ten nepatrný rozdíl mezi autem a modelem auta. :)

+2/−1
18.10.2014 10:55

V50l30a16d30i19m29i48r 28H51o77l33m70a78n 5958409568602

Až na tom pude vytisknout ideální žena, tj, krásná, inteligentní, muži oddaná, s pochopením pro jeho zájmy, nejlépe i bohatá, to budou teprve zlatý časy. ;-)Opuštěné partnerky by si pak mohli taky vytisknout třeba nějakýho bohatýho kutila.

0/0
18.10.2014 9:17

P66a46t22r25i98k 84M51a21r38e37k 8562127358236

to je ceka jeste hodne dlouha cesta, crashtesty a kdo vi co vsechno , taky se na jednolitem kusu budou asi decela blbe menit dily - kdyz treba clovek bude bourat,

taky by mne zajimalo, jak docili toho ze strukturalne bude jeden automobil jako druhy

toho bych se zatim opravdu nebal, ze si lidi budou 3d tisknout auta,

spis si myslim ze zajimejsi budoucnost bude neco co vyvyjiel GM, kdy si clovek koupi podvozek a karoserii si bude moc podle potreby menit

0/0
18.10.2014 1:39

J68a71n 48H56u12r69k37a 7200646916387

...a těch milionů nezaměstnaných z automobilek...a nebudou mít ani na to aby si koupili volant....další kontraproduktivní výdobytek ušetří práci ale...už robotika nadělala hodně paseky v zaměstnanosti a nezaměstnaní flustrovaní bloudí s bombama městy zakládají spolky a chodí si zastřílet či podřezávat lidi...zvyšovat nezaměstnanost nejde donekonečna to co se vyrobí musí i někdo koupit opravovat servisovat atd...

0/−3
18.10.2014 1:00

P33a15v23e77l 23S79o34b71o56t78k15a 5900484

Nebojte, 3D tisk je nesmysl, podívejte např. na strukturu materiálů kterou řešíme ve strojařině, toto nikdy žádný 3D tisk nedokáže:

http://www.mmspektrum.com/clanek/zmena-mechanickych-vlastnosti-pri-popousteni.html

a ocel je právě o tom přesném chemickém složení, způsobu výroby (kování, odlévání, válcování,...) a o tepelném zpracování.

+3/−2
18.10.2014 1:05

A37l14e16x45a67n18d19r 89K94o75s96t56k20a 8332918986574

Asi vás to jako strojaře hodně vyděsí, ale na jakosti plechů ze kterých je karosérie auta (například) skoro nezáleží. Pokud je přestříkaný, aby nerezl a má přiměřenou tloušťku. Jasně, na jakosti kovu záleží u motoru, náprav.. Totéž platí o 9/10 domácích spotřebičů. Plastový kryt, kde je v podstatě jedno z jakého je plastu, vždyť na polovinu ani nesaháte..

+1/−1
18.10.2014 10:45

A96l18e12x60a17n55d27r 15K24o59s43t32k11a 8502228916424

PS: hojně zmiňovaný trabant měl kastli z mletých hadrů máčených do pryskyřice. A byla dost solidní. Potíže byly s technikou a reznoucím podvozkem, ale karosérie byla ok, pevná, skoro nezničitelná..

+1/0
18.10.2014 10:47

M65a63r41t32i13n 29K34o30v24á24ř 2281120259326

Skelet karosérie byl ocelový a na něm byly připevněné povrchové díly z duroplastu.

+2/0
18.10.2014 21:52

P23a48v63e79l 57S92o40b35o53t97k89a 5490124

Nemáte pravdu, na jakosti plechu velice záleží, důležitá je u nich nejen pevnost, ale i tažnost, kvalita povrchu a struktura, u plastů je to pevnost samozřejmě také...

+2/0
18.10.2014 16:14

J93i40ř61í 53K95o16c96u41r59e43k 6935654845978

Jojo, zas jeden, kterému bagr a traktor sebraly práci. Bagr zastane práci desítky i stovky kopáčů a traktor práci stovky i tisíce motyk. Marš na pole, v kolečkách vozit, vidlema rozmetat.

0/0
18.10.2014 14:51

P40e82t34r 13P90o95l57á27k 1987865126588

V 60. a 70. letech se letalo na Mesic. V 80. letech startoval poprve raletoplan a dnes se nam jako vrchol techniky prezentuji jakesi plastove "vytisky" a letadelka na dalkove ovladani. Tomu rikam myslenkovy pokrok!

+1/−1
18.10.2014 0:20

J22i84ř72í 32K16o77c15u39r84e27k 6295834665588

Halvně odignorovat robotická vozítka na Marsu a pokrok v počítačích a genetice. Hlavně ho odignorovat. A mobilní telefony - to se taky od 80. let nezměnilo, že?

0/0
18.10.2014 14:53

J28o26z26e16f14a 46N62o36v54a36k23o25v64a 7456215970814

Rekla bych, ze to je podobne, jako sledovat prvni nadsence zkousici vzletnout.  Tenkrat taky nikdo neocekaval, co provede pouhych 100 let s aviatikou.  Takze se tesim na dobu za 100 let ;-)

0/0
17.10.2014 23:52

A43l53e19x14a48n28d73r 69K70o59s16t92k11a 8972168836164

U 3d tisku už je viditelný obrovský pokrok dnes. První generace měla "rozlišení někde kolem milimetru, vše se muselo brousit, začišťovat.. Dnes je u těch nejlepších rozlišení v řádech tisícin milimetru.. A nedávno třeba NASA testovalo tištěné trysky (z titanového prášku) a podotýkám, úspěšně testovalo.. Prý bez jakékoliv dodatečné povrchové úpravy.

0/0
18.10.2014 0:00

P39a98v98e82l 69S94o53b75o31t45k77a 5790644

no vidíte!! super!! a stejným zařízením jako vyrábí NASA trysky budete vyrábět v samošce hamburgery, v autoservisu penumatiky a u doktora antibiotika!!

Fantaziím se meze nekladou, ale v reálu pak zjistíte, že jsou to nesmysly.

0/0
18.10.2014 0:15

A88l73e48x16a30n11d32r 14K18o22s76t86k39a 8752918766474

hamburgery těžko, ale když už jste narazil na toho doktora.. Jak asi dělá zubař korunky, můstky, protézy? Mávne kouzelnou hůlkou? Zrovna v této oblasti by byla 3d tiskárna přímo zázračnou pomocnicí. Ps, také jsem viděl reportáž, kde dělali pacientovi kostní štěp. Scan tomografem nebo mri nebo něčím takovým, dle toho udělala tiskárna matrici, kterou dali do živného roztoku a nechali zarůst normálními kostními buňkami. A pacientovi pak prostě voperovali normální kost, jenže uměle vyrobenou. Ps, šlo o kus lebky.. A ještě řekněte, že to není přímo zázrak.

+2/0
18.10.2014 0:25

P42a21v26e57l 60S14o68b82o43t70k48a 5180934

Byla by.... ale není. Věřte tomu, že materiál má nějakou strukturu, a proto pak technik volí odlévání, kování, nebo obrábění,... kdyby bylo možné mít jen jeden materiál a zpracovávat ho jen jedním způsobem, už dávno to používáme (+ chemické složení a tepelné zpracování).

Tj. vždy se budete snažit vzít si ten správný nástroj a ten správný materiál a správný výrobní postup, nikdy nebudete mít univerzální stroj ze kterého vypadne cokoli.

Odporuje to i Heisenbergovu principu neurčitosti, tj. teleportace ani neomezená retransformace materiálu není možná, protože buď máte možnost změřit/určit polohu nebo hybnost, nikdy obojí, o spinu elktronu atd. nemluvě... tj. můžete 3D tiskárnou vytvořit skelet s 1mm přesností, ale nikdy krystalickou strukturu zakalené oceli...

+1/−1
18.10.2014 0:56

A52l52e33x92a79n50d13r 36K58o10s63t15k16a 8932898706924

Já netvrdím, že jde tisknout cokoliv. Ale jde toho hodně a patrně půjde ještě víc. A jsou oblasti, kde to má smysl a naopak, třeba kov s voštinovou strukturou prostě jinak vyrobit neumíme. A přitom má velmi zajímavé vlastnosti.

0/0
18.10.2014 1:17

P17e24t98r 39S68t39r46a53k71a 9267877125613

Jako kazda technologie, i 3D tisk se vyviji. Tak jako pred 150 let neumeli vyrobit kvalitni ocel, tak i my dnes jeste mame s 3D tiskem problemy. Jednou je ale vyresime. Strukturalne, 3D "tisk" s laserovym spekanim ma urcite nejakou budoucnost. Prave timto zpusobem lze vyrobit pomerne odolne kovove materialy, protoze kovovy prasek je v podstate taven a vysledek je ne az tak odlisny od tlakoveho liti kuprikladu. Zatim je to pomerne draha sranda a urcite existuji konvencni metody, ktere vyrobi dil levneji. Rychlost tvorby prototypu je ovsem nekdy zcela zasadni a cena kusu nehraje az takovou roli.

0/0
19.10.2014 2:21

E28r87i43k 68S13a81n44e86t51r97i96k 4958380830674

Jedlo už tisknú v reštauráciach a aj tlačiarne už sú http://www.pluska.sk/brejk/gastro/vonia-chuti/veceru-si-budete-moct-vytlacit-z-3d-tlaciarne-jedla.html

0/0
18.10.2014 16:45

L57u96k97a61s 87N53o10v55y 4104794525226

Hluboka myslenka. To by ty opice, kdyz se zacaly vyvijet v cloveka, zrejme nenapadlo.

0/0
18.10.2014 0:01

P64a63v42e96l 41S20o69b96o11t86k27a 5600304

Jste Elina Makropulos, že? Vítejte mezi námi, co jste dělala minulých 50 let? Hybernace?

0/0
18.10.2014 0:17

A66l20e72x36a57n41d70r 42K18o69s14t68k89a 8132988396444

Kola, motor, aku jsou kupované. Ale tak mě napadá, určitě by šlo stvořit nějakou rozumnou platformu na kterou by designér utvořil karosérii dle libosti. Jen by prostě bylo několik úchytú předem definovaných, kde musí být.. A zbytek, výstupky, prolisy, barvy.. Takový absolutní tuning..

0/0
17.10.2014 23:47

M43a23r12t11i90n 74K85o44p64e98c96k72ý 3968597949214

Až dokáží 3D tiskárny vytisknout jedna ku jedné všechny složité součástky, díly a příslušenství automobilů vyrobené z kovu, skla, gumy, kůže, atd., dokáží "smontovat" to dohromady, nabídnout hotové auto se vším všudy a bude to pak celkově podstatně levnější a stejně kvalitní jako auto zakoupené z dnešního výrobního pásu, pak si možná řeknu "hmmm, zajímavé..." :-)

+1/0
17.10.2014 23:40

L44u37k32a42s 45N37o53v94y 4804934305336

Levnejsi asi ne, ale jiz dnes by takova "3D" tiskarna sla vytvorit, jen by byla velka asi jako automobilka a manualni praci delniku by museli delat nejaci roboti.

0/0
18.10.2014 0:09

A37l36e51x78a93n12d56r 82K26o17s63t18k80a 8612708956164

Zatím by to bylo určitě dražší. Otázkou je jak moc a jestli by to lidé nezaplatili za exkluzivitu jediného vyrobeného kusu. Ale ohledně té ceny: pamatujete první vypalovačky cd? 100 tisíc, rychlost 1x.. pak přišly 2x za 25000, pak 4x za 8..  A u těch tiskáren míří vývoj naprosto stejným směrem. Přesnější, rychlejší, levnější každým rokem.

+1/0
18.10.2014 0:18

L43u21k95a16s 19N94o90v63y 4124214105776

Nepamatuji. Slo to nejak mimo mne. Co si ale pamatiji je, ze pak prislo dvd, blu-r- neco, flash pameti, cloudy a kdesi cosi a ty kompaktni disky potkal stejny osud jako treba diskety nebo kazety do magnetofonu.

0/0
18.10.2014 0:36

A74l57e95x92a91n23d40r 71K69o31s27t64k91a 8632618206254

A i s tím blu ray je to stejný vývoj. Ceny klesají, jak u médií tak u mechanik.. Ostatně i ty flashky že? Stávala "úžasně veliká" 128 mb flashka 3000. Dnes je 4gb za 100 kč. A mnohem rychlejší. I u toho 3d tisku to je stejné, klesá cena, stoupá výkon.. Je to víc a víc rozšířené..

0/0
18.10.2014 0:51

L78u36k55a91s 33N83o86v86y 4224404295416

Volant, asi dva pedaly, karoserie mozna z nekolika dilu (+mozna 4 blatniky), dve sedadla, ale dvere to pro jistotu nema zadne. Madlo na rucni brzdu, sterace... a zadni spojler, kdyby tam vubec nejaky byl. Tech 49 dilu je na to hodne, ale tezko rict, jak to pocitali. Tyden prace taky. A ta cena, za ten "polotraktor", taky. Ja jsem cekal, ze to bude nejake slapadlo nebo odrazedlo plne vytisknute vcetne kol a tak, ale tohle me zklamalo a nehodlam na to zacit sporit.

0/0
17.10.2014 23:32

M83a12r47v54i70n 25G39j87e60p84a67l77i 9817751715506

Je to zajímavé, zatím to má ale ke skutečnému autu daleko.

Nevěřím tomu, že by tištěný automobil byl složen ze 49 dílů.

Kolo je složeno z disku, pneumatiky, tří šroubů, ventilku,který má asi 3 dílky, pak čepička na ventilek - ty kola tam jsou čtyři (to máme už 36 dílů). Volant s páčkami je složen z desítek dílů. Akumulátor bude obsahovat určitě stovky článků. Číslo 49 je nesmysl.

Kdybych u jednoho dodavatele dostal hotový vozidlo bez volantu a ten si nasadím sám, tak bych pak mohl tvrdit, že mám vozidlo složené "ze dvou dílů". To je ale nesmysl.

0/−1
17.10.2014 23:14

P73a88v53e12l 37S12o90b95o31t50k29a 5650714

Běžný automobil, Škoda atd, to je tisíce dílů a stovky různých materiálů.

Je to stejné jako v kuchyni, také nestačí jeden hrnec a jedna surovina a jeden postup. Tj. 3D tiskárna nebude NIKDY fungovat.

0/−3
17.10.2014 23:22

P19e15t36r 27V40l49a88d43i62m53í18r 89Č93e84r89m75á69k 8343547115204

Ach bože, zase 3D tiskárna. A teď už celé auto;-D. Vlastně ne celé, jen  ubohý polotovar kastle z plastu čili taková "trabantí";-D. A určitě obstojí v crashtestu.

Hlavně, že bulvární titulek říká: "První auto vyrobené na 3D tiskárně"

+2/−2
17.10.2014 21:42

T24o71m66á40š 87R80e74k45t63o73r 1938874677949

Bohužel je to tak. Navíc použili FDM technologii, kde jen zvětšili měřítko (jinak by tiskli tu kastli i několik let v kuse). Vyrobili jen plastový polotovat který se pak musel obrobit. Mechanické vlastnosti mohou být celkem v pořádku, i tvar jde navrhnout aby to mělo deformační zóny (plástvová struktura atd.), nicméně by mě zajímalo jak moc se jim to zkroutilo vlivem pnutí.

0/0
17.10.2014 22:49

A22l57e72x55a57n40d10r 83K55o90s58t28k21a 8952218416744

Prokládané uhlíkovými vlákny. Ano, v crash testu patrně obstojí dost dobře.

0/0
17.10.2014 23:49

P58a41v26e17l 93S21o55b73o19t11k61a 5860184

Nesmysl, velký nesmysl, totální nesmysl.

Ale je to marný, je to marný, je to... marný.

Jako technik mlátím nad podobnými články hlavou o zeď, ale když vás to baví nechat se takhle ohlupovat, no tak jo, tak si to užijte.

Rapid prototyping, stereolitografie,... to jsou technologie využívané přes 30 let, a tak jako ne všechno děláte z plastu, ne všechno kovete, ne vše odléváte, ani vše neděláte a nikdy dělat nebudete rapid prototypingem.

Protože vše je na něco, pro méně chápavé také do práce po silnici nejezdíte vlakem ani bagrem, ale osobním autem.

Podobně je to i s 3D tiskem - jen s tím rozdílem, že v něm někteří vykukové vidí možnost jak vám prodat další krám který k ničemu nepotřebujete...

+5/−5
17.10.2014 21:27

A54l26e10x96a31n80d57r 75K81o55s62t83k70a 8812848966324

Ehm, ale víte o tom, že američané na vojenských plavidlech začali pomalu nahrazovat obří sklady součástek (potřebných, ale jen třeba několik kusů za rok) kumbálem o velikosti koupelny s 3d tiskárnou? V případě potřeby součástku vytisknou a celou tu dobu mají uvolněný onen sklad.

+2/−1
17.10.2014 23:54

P55a33v66e62l 62S22o19b62o94t50k77a 5430124

Ne, o tom opravdu nevím, a protože mám technické vzdělání, mohu tu zodpovědně prohlásit, že je to totální nesmysl.

Vařil jste někdy nějaké jídlo? Řekněme guláš? Myslíte, že byste vystačil s jednou surovinou a jedním postupem a stejně jako guláš byste uvařil i švestkový koláč?

0/−4
18.10.2014 0:13

A66l90e82x92a13n49d73r 94K94o23s19t93k11a 8642448606414

Vařil. A mnohokrát a prý velmi dobře. A víte co? Sice je postup a suroviny z velké části odlišný, ale dělám to stále ve stejné kuchyni. A jestliže máte technické vzdělání, tak naopak sám víte jak často u plastu v podstatě nezáleží na materiálu. Ostatně metod tisku a tudíž užitých materiálů je víc, měkký, tvrdý atd. A kov, pokud nemá být magnetický lze snad vždy nahradit titanem. Jakostnějším se horší nahrazuje snadno. Ano, titan je drahý, ale dávali tam příklad, že než původně levnou součástku dopravíte přes půl planety, z toho je kus cesty v podstatě zvláštní let jen kvůli jedné věci.. Tak vyjde ten titan podstatně levněji.

0/0
18.10.2014 0:43

P37a84v90e33l 14S39o41b84o86t63k47a 5830224

Ne, nejde to. Pro guláš potřebujete maso, pro koláč mouku. Pro guláš hrnec, pro koláč plech. A stejně je to i s tou strojařinou - byl vynalezen soustruh, frézka, bruska, odlévání, kování, lisování, ohýbání,.. každá technologie je k něčemu dobrá, stejně jako nářadí - na něco použijete šroubovák, na něco jiného klíč nebo kladivo.

Univerzální (ná)stroj jsem viděl jen ve Star Treku - transpondér - ale to asi sám nevěříte že může fungovat...

0/−2
18.10.2014 0:50

J27i61ř35í 14K22o59c26u78r97e90k 6925814815378

Vzpoměl jsem si  na jednoho profesora z VUT Brno. Vyhazoval studenty od zkoušky s řevem: HLINÍK SE SVAŘOVÁT NEDÁ A NIKDY SE SVAŘOVAT NEBUDE. Dotyčný profesor podobné nápady považival za podrývání autority...

+1/0
18.10.2014 14:59

M70a48r52t28i17n 97B60o88u46č15e27k 7755665787637

Tak a delnici v tovarnach nebudou mit co zrat....-)

0/−1
17.10.2014 21:15

M71i64c85h41a57l 39K95r76e48j39č39í 1486800211153

Je to taková ta první vlašťofka :-)R^

+2/−1
17.10.2014 21:06

D91a41l20i56b58o56r 25M25a93t64y15á29š 1116456667178

Vytiskněte mi k tomu nějakou hezkou stopařku. Díky.

0/0
17.10.2014 13:23

J42a49n 22F29i37a31l27a 7944957235189

Nafukovací? S kolika otvory?

+2/0
17.10.2014 13:25

P56e51t67r 67V30i49n64t92r22l82í34k 3686164221

horší to bude s bezpečností...

+5/0
17.10.2014 12:56

I17v70a25n 62M73a90r57e47k 6934728412

49 dílů ? ! A kolik z těch čtyřicetidevíti dílů je vyrobeno "3D" tiskárnou ? ! Jeden jediný a tou je rádoby "karoserie" která už od pohledu splňuje všechny homologační a bezpečnostní pravidla ? ! ? ! 8-o ;-D ;-(RvRvRv

+7/−2
17.10.2014 11:40

J48a70k91u72b 13F87e39i63f60a11r 7169479236469

Nazývat toto autem je poněkud přehnané. Motokára, vozítko...budiž. Ale toť vše. Navíc cena za toto je úplně mimo mísu.

+2/−1
17.10.2014 11:38

J60i79ř94í 12N23e30u66m86e60i31s19t19e34r 2792595443641

Ty počty dílů asi tak úplně nesedí, žeáno? Teda pokud elektromotor nepočítáte jako jeden díl.

+5/0
17.10.2014 11:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.