Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

První auto vyrobené na 3D tiskárně je tady. Je to elektrický roadster

Zdá se, že automobilová historie pokořila další z milníků. Zatímco úplně nový vůz má průměrně pět tisíc součástek a vyrábí se poměrně složitým způsobem, Strati je složeno ze 49 dílů a jeho jednoduchá výroba vám bude trvat pár dnů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T37o10m89á86š 14Z34e91m68a65n 3275748634735

Díky vytisknout jistě půjdou, tedy komě pružin. viz první 3D vytištěná pisotle:

www.youtube.com/watch?v=u7ZYKMBDm4M

0/0
19.10.2014 10:57

Z90d53e82n64ě90k 61D22u28b52e25c61k65ý 3267824900298

nektere fordy tranzit maji plastove pruziny jiz nekolik let

0/0
21.10.2014 13:57

M63a37r55t48i98n 85V35o85j94í75ř 2917403546688

Přál bych všem autorům článku přesně toto auto, my bychom od jejich bůlvárních článků klid, protože by se nedostali do práce a oni by si mohli uvědomit ten nepatrný rozdíl mezi autem a modelem auta. :)

+2/−1
18.10.2014 10:55


V74l41a66d66i92m30i89r 81H63o87l85m56a19n 5678749668812

Až na tom pude vytisknout ideální žena, tj, krásná, inteligentní, muži oddaná, s pochopením pro jeho zájmy, nejlépe i bohatá, to budou teprve zlatý časy. ;-)Opuštěné partnerky by si pak mohli taky vytisknout třeba nějakýho bohatýho kutila.

0/0
18.10.2014 9:17

P30a90t96r70i36k 21M42a33r49e54k 8832317288146

to je ceka jeste hodne dlouha cesta, crashtesty a kdo vi co vsechno , taky se na jednolitem kusu budou asi decela blbe menit dily - kdyz treba clovek bude bourat,

taky by mne zajimalo, jak docili toho ze strukturalne bude jeden automobil jako druhy

toho bych se zatim opravdu nebal, ze si lidi budou 3d tisknout auta,

spis si myslim ze zajimejsi budoucnost bude neco co vyvyjiel GM, kdy si clovek koupi podvozek a karoserii si bude moc podle potreby menit

0/0
18.10.2014 1:39

J41a25n 62H63u46r51k60a 7530286146907

...a těch milionů nezaměstnaných z automobilek...a nebudou mít ani na to aby si koupili volant....další kontraproduktivní výdobytek ušetří práci ale...už robotika nadělala hodně paseky v zaměstnanosti a nezaměstnaní flustrovaní bloudí s bombama městy zakládají spolky a chodí si zastřílet či podřezávat lidi...zvyšovat nezaměstnanost nejde donekonečna to co se vyrobí musí i někdo koupit opravovat servisovat atd...

0/−3
18.10.2014 1:00

P60a80v28e53l 33S24o82b30o45t60k49a 5760154

Nebojte, 3D tisk je nesmysl, podívejte např. na strukturu materiálů kterou řešíme ve strojařině, toto nikdy žádný 3D tisk nedokáže:

http://www.mmspektrum.com/clanek/zmena-mechanickych-vlastnosti-pri-popousteni.html

a ocel je právě o tom přesném chemickém složení, způsobu výroby (kování, odlévání, válcování,...) a o tepelném zpracování.

+3/−2
18.10.2014 1:05

A39l58e16x39a79n34d13r 97K33o51s69t25k18a 8752198906884

Asi vás to jako strojaře hodně vyděsí, ale na jakosti plechů ze kterých je karosérie auta (například) skoro nezáleží. Pokud je přestříkaný, aby nerezl a má přiměřenou tloušťku. Jasně, na jakosti kovu záleží u motoru, náprav.. Totéž platí o 9/10 domácích spotřebičů. Plastový kryt, kde je v podstatě jedno z jakého je plastu, vždyť na polovinu ani nesaháte..

+1/−1
18.10.2014 10:45

A23l84e35x56a64n44d51r 85K54o12s36t38k57a 8372258476724

PS: hojně zmiňovaný trabant měl kastli z mletých hadrů máčených do pryskyřice. A byla dost solidní. Potíže byly s technikou a reznoucím podvozkem, ale karosérie byla ok, pevná, skoro nezničitelná..

+1/0
18.10.2014 10:47

M38a55r46t18i73n 61K71o35v43á31ř 2491870879786

Skelet karosérie byl ocelový a na něm byly připevněné povrchové díly z duroplastu.

+2/0
18.10.2014 21:52

P22a71v74e11l 32S50o61b36o54t71k55a 5570504

Nemáte pravdu, na jakosti plechu velice záleží, důležitá je u nich nejen pevnost, ale i tažnost, kvalita povrchu a struktura, u plastů je to pevnost samozřejmě také...

+2/0
18.10.2014 16:14

J49i33ř63í 31K30o22c12u96r66e33k 6245664825358

Jojo, zas jeden, kterému bagr a traktor sebraly práci. Bagr zastane práci desítky i stovky kopáčů a traktor práci stovky i tisíce motyk. Marš na pole, v kolečkách vozit, vidlema rozmetat.

0/0
18.10.2014 14:51

P87e57t38r 87P61o97l86á40k 1157425696578

V 60. a 70. letech se letalo na Mesic. V 80. letech startoval poprve raletoplan a dnes se nam jako vrchol techniky prezentuji jakesi plastove "vytisky" a letadelka na dalkove ovladani. Tomu rikam myslenkovy pokrok!

+1/−1
18.10.2014 0:20

J89i26ř25í 36K41o52c32u10r40e87k 6635674345338

Halvně odignorovat robotická vozítka na Marsu a pokrok v počítačích a genetice. Hlavně ho odignorovat. A mobilní telefony - to se taky od 80. let nezměnilo, že?

0/0
18.10.2014 14:53

J14o13z35e93f25a 14N85o10v12a88k15o10v92a 7706635380854

Rekla bych, ze to je podobne, jako sledovat prvni nadsence zkousici vzletnout.  Tenkrat taky nikdo neocekaval, co provede pouhych 100 let s aviatikou.  Takze se tesim na dobu za 100 let ;-)

0/0
17.10.2014 23:52

A30l96e27x16a84n25d68r 73K27o24s44t72k66a 8402448176554

U 3d tisku už je viditelný obrovský pokrok dnes. První generace měla "rozlišení někde kolem milimetru, vše se muselo brousit, začišťovat.. Dnes je u těch nejlepších rozlišení v řádech tisícin milimetru.. A nedávno třeba NASA testovalo tištěné trysky (z titanového prášku) a podotýkám, úspěšně testovalo.. Prý bez jakékoliv dodatečné povrchové úpravy.

0/0
18.10.2014 0:00

P94a22v62e65l 23S67o15b48o31t73k98a 5550184

no vidíte!! super!! a stejným zařízením jako vyrábí NASA trysky budete vyrábět v samošce hamburgery, v autoservisu penumatiky a u doktora antibiotika!!

Fantaziím se meze nekladou, ale v reálu pak zjistíte, že jsou to nesmysly.

0/0
18.10.2014 0:15

A66l96e56x50a92n71d27r 32K86o56s89t24k26a 8212838386664

hamburgery těžko, ale když už jste narazil na toho doktora.. Jak asi dělá zubař korunky, můstky, protézy? Mávne kouzelnou hůlkou? Zrovna v této oblasti by byla 3d tiskárna přímo zázračnou pomocnicí. Ps, také jsem viděl reportáž, kde dělali pacientovi kostní štěp. Scan tomografem nebo mri nebo něčím takovým, dle toho udělala tiskárna matrici, kterou dali do živného roztoku a nechali zarůst normálními kostními buňkami. A pacientovi pak prostě voperovali normální kost, jenže uměle vyrobenou. Ps, šlo o kus lebky.. A ještě řekněte, že to není přímo zázrak.

+2/0
18.10.2014 0:25

P54a15v15e93l 74S23o95b23o13t42k56a 5390664

Byla by.... ale není. Věřte tomu, že materiál má nějakou strukturu, a proto pak technik volí odlévání, kování, nebo obrábění,... kdyby bylo možné mít jen jeden materiál a zpracovávat ho jen jedním způsobem, už dávno to používáme (+ chemické složení a tepelné zpracování).

Tj. vždy se budete snažit vzít si ten správný nástroj a ten správný materiál a správný výrobní postup, nikdy nebudete mít univerzální stroj ze kterého vypadne cokoli.

Odporuje to i Heisenbergovu principu neurčitosti, tj. teleportace ani neomezená retransformace materiálu není možná, protože buď máte možnost změřit/určit polohu nebo hybnost, nikdy obojí, o spinu elktronu atd. nemluvě... tj. můžete 3D tiskárnou vytvořit skelet s 1mm přesností, ale nikdy krystalickou strukturu zakalené oceli...

+1/−1
18.10.2014 0:56

A14l52e51x45a98n95d14r 36K72o53s57t67k86a 8532358506634

Já netvrdím, že jde tisknout cokoliv. Ale jde toho hodně a patrně půjde ještě víc. A jsou oblasti, kde to má smysl a naopak, třeba kov s voštinovou strukturou prostě jinak vyrobit neumíme. A přitom má velmi zajímavé vlastnosti.

0/0
18.10.2014 1:17

P45e66t13r 48S53t66r79a70k33a 9487257795443

Jako kazda technologie, i 3D tisk se vyviji. Tak jako pred 150 let neumeli vyrobit kvalitni ocel, tak i my dnes jeste mame s 3D tiskem problemy. Jednou je ale vyresime. Strukturalne, 3D "tisk" s laserovym spekanim ma urcite nejakou budoucnost. Prave timto zpusobem lze vyrobit pomerne odolne kovove materialy, protoze kovovy prasek je v podstate taven a vysledek je ne az tak odlisny od tlakoveho liti kuprikladu. Zatim je to pomerne draha sranda a urcite existuji konvencni metody, ktere vyrobi dil levneji. Rychlost tvorby prototypu je ovsem nekdy zcela zasadni a cena kusu nehraje az takovou roli.

0/0
19.10.2014 2:21

E22r98i22k 83S24a95n22e27t47r18i54k 4608760350304

Jedlo už tisknú v reštauráciach a aj tlačiarne už sú http://www.pluska.sk/brejk/gastro/vonia-chuti/veceru-si-budete-moct-vytlacit-z-3d-tlaciarne-jedla.html

0/0
18.10.2014 16:45

L10u58k74a70s 18N63o34v33y 4804224645656

Hluboka myslenka. To by ty opice, kdyz se zacaly vyvijet v cloveka, zrejme nenapadlo.

0/0
18.10.2014 0:01

P28a29v94e92l 91S88o54b49o68t76k17a 5860254

Jste Elina Makropulos, že? Vítejte mezi námi, co jste dělala minulých 50 let? Hybernace?

0/0
18.10.2014 0:17

A89l25e32x34a61n44d68r 53K26o88s43t82k52a 8222108956824

Kola, motor, aku jsou kupované. Ale tak mě napadá, určitě by šlo stvořit nějakou rozumnou platformu na kterou by designér utvořil karosérii dle libosti. Jen by prostě bylo několik úchytú předem definovaných, kde musí být.. A zbytek, výstupky, prolisy, barvy.. Takový absolutní tuning..

0/0
17.10.2014 23:47

M95a48r11t40i60n 20K49o76p54e53c85k28ý 3648607889144

Až dokáží 3D tiskárny vytisknout jedna ku jedné všechny složité součástky, díly a příslušenství automobilů vyrobené z kovu, skla, gumy, kůže, atd., dokáží "smontovat" to dohromady, nabídnout hotové auto se vším všudy a bude to pak celkově podstatně levnější a stejně kvalitní jako auto zakoupené z dnešního výrobního pásu, pak si možná řeknu "hmmm, zajímavé..." :-)

+1/0
17.10.2014 23:40

L47u50k40a32s 55N85o35v84y 4174764985596

Levnejsi asi ne, ale jiz dnes by takova "3D" tiskarna sla vytvorit, jen by byla velka asi jako automobilka a manualni praci delniku by museli delat nejaci roboti.

0/0
18.10.2014 0:09

A48l89e94x36a97n32d39r 85K83o46s30t82k88a 8212368746544

Zatím by to bylo určitě dražší. Otázkou je jak moc a jestli by to lidé nezaplatili za exkluzivitu jediného vyrobeného kusu. Ale ohledně té ceny: pamatujete první vypalovačky cd? 100 tisíc, rychlost 1x.. pak přišly 2x za 25000, pak 4x za 8..  A u těch tiskáren míří vývoj naprosto stejným směrem. Přesnější, rychlejší, levnější každým rokem.

+1/0
18.10.2014 0:18

L61u11k32a13s 69N71o59v25y 4374734205236

Nepamatuji. Slo to nejak mimo mne. Co si ale pamatiji je, ze pak prislo dvd, blu-r- neco, flash pameti, cloudy a kdesi cosi a ty kompaktni disky potkal stejny osud jako treba diskety nebo kazety do magnetofonu.

0/0
18.10.2014 0:36

A26l32e83x20a89n38d64r 57K58o30s42t31k13a 8292108306564

A i s tím blu ray je to stejný vývoj. Ceny klesají, jak u médií tak u mechanik.. Ostatně i ty flashky že? Stávala "úžasně veliká" 128 mb flashka 3000. Dnes je 4gb za 100 kč. A mnohem rychlejší. I u toho 3d tisku to je stejné, klesá cena, stoupá výkon.. Je to víc a víc rozšířené..

0/0
18.10.2014 0:51

L66u24k46a71s 98N82o71v27y 4954414685116

Volant, asi dva pedaly, karoserie mozna z nekolika dilu (+mozna 4 blatniky), dve sedadla, ale dvere to pro jistotu nema zadne. Madlo na rucni brzdu, sterace... a zadni spojler, kdyby tam vubec nejaky byl. Tech 49 dilu je na to hodne, ale tezko rict, jak to pocitali. Tyden prace taky. A ta cena, za ten "polotraktor", taky. Ja jsem cekal, ze to bude nejake slapadlo nebo odrazedlo plne vytisknute vcetne kol a tak, ale tohle me zklamalo a nehodlam na to zacit sporit.

0/0
17.10.2014 23:32

M98a49r71v39i67n 93G40j60e62p86a75l18i 9437431595466

Je to zajímavé, zatím to má ale ke skutečnému autu daleko.

Nevěřím tomu, že by tištěný automobil byl složen ze 49 dílů.

Kolo je složeno z disku, pneumatiky, tří šroubů, ventilku,který má asi 3 dílky, pak čepička na ventilek - ty kola tam jsou čtyři (to máme už 36 dílů). Volant s páčkami je složen z desítek dílů. Akumulátor bude obsahovat určitě stovky článků. Číslo 49 je nesmysl.

Kdybych u jednoho dodavatele dostal hotový vozidlo bez volantu a ten si nasadím sám, tak bych pak mohl tvrdit, že mám vozidlo složené "ze dvou dílů". To je ale nesmysl.

0/−1
17.10.2014 23:14

P53a61v11e67l 86S31o90b15o92t83k65a 5430294

Běžný automobil, Škoda atd, to je tisíce dílů a stovky různých materiálů.

Je to stejné jako v kuchyni, také nestačí jeden hrnec a jedna surovina a jeden postup. Tj. 3D tiskárna nebude NIKDY fungovat.

0/−3
17.10.2014 23:22

P27e48t39r 54V59l27a85d97i34m27í38r 29Č46e12r20m47á44k 8273587435394

Ach bože, zase 3D tiskárna. A teď už celé auto;-D. Vlastně ne celé, jen  ubohý polotovar kastle z plastu čili taková "trabantí";-D. A určitě obstojí v crashtestu.

Hlavně, že bulvární titulek říká: "První auto vyrobené na 3D tiskárně"

+2/−2
17.10.2014 21:42

T53o76m85á46š 27R85e78k95t26o85r 1158574527949

Bohužel je to tak. Navíc použili FDM technologii, kde jen zvětšili měřítko (jinak by tiskli tu kastli i několik let v kuse). Vyrobili jen plastový polotovat který se pak musel obrobit. Mechanické vlastnosti mohou být celkem v pořádku, i tvar jde navrhnout aby to mělo deformační zóny (plástvová struktura atd.), nicméně by mě zajímalo jak moc se jim to zkroutilo vlivem pnutí.

0/0
17.10.2014 22:49

A56l18e33x78a86n12d92r 30K29o63s95t87k52a 8272558546524

Prokládané uhlíkovými vlákny. Ano, v crash testu patrně obstojí dost dobře.

0/0
17.10.2014 23:49

P76a48v50e66l 44S98o92b81o34t15k89a 5870134

Nesmysl, velký nesmysl, totální nesmysl.

Ale je to marný, je to marný, je to... marný.

Jako technik mlátím nad podobnými články hlavou o zeď, ale když vás to baví nechat se takhle ohlupovat, no tak jo, tak si to užijte.

Rapid prototyping, stereolitografie,... to jsou technologie využívané přes 30 let, a tak jako ne všechno děláte z plastu, ne všechno kovete, ne vše odléváte, ani vše neděláte a nikdy dělat nebudete rapid prototypingem.

Protože vše je na něco, pro méně chápavé také do práce po silnici nejezdíte vlakem ani bagrem, ale osobním autem.

Podobně je to i s 3D tiskem - jen s tím rozdílem, že v něm někteří vykukové vidí možnost jak vám prodat další krám který k ničemu nepotřebujete...

+5/−5
17.10.2014 21:27

A47l68e56x65a24n84d85r 68K21o19s40t96k61a 8952138416264

Ehm, ale víte o tom, že američané na vojenských plavidlech začali pomalu nahrazovat obří sklady součástek (potřebných, ale jen třeba několik kusů za rok) kumbálem o velikosti koupelny s 3d tiskárnou? V případě potřeby součástku vytisknou a celou tu dobu mají uvolněný onen sklad.

+2/−1
17.10.2014 23:54

P53a14v24e52l 39S49o57b87o17t39k17a 5340134

Ne, o tom opravdu nevím, a protože mám technické vzdělání, mohu tu zodpovědně prohlásit, že je to totální nesmysl.

Vařil jste někdy nějaké jídlo? Řekněme guláš? Myslíte, že byste vystačil s jednou surovinou a jedním postupem a stejně jako guláš byste uvařil i švestkový koláč?

0/−4
18.10.2014 0:13

A75l37e72x19a67n31d41r 46K94o16s86t39k75a 8952668666184

Vařil. A mnohokrát a prý velmi dobře. A víte co? Sice je postup a suroviny z velké části odlišný, ale dělám to stále ve stejné kuchyni. A jestliže máte technické vzdělání, tak naopak sám víte jak často u plastu v podstatě nezáleží na materiálu. Ostatně metod tisku a tudíž užitých materiálů je víc, měkký, tvrdý atd. A kov, pokud nemá být magnetický lze snad vždy nahradit titanem. Jakostnějším se horší nahrazuje snadno. Ano, titan je drahý, ale dávali tam příklad, že než původně levnou součástku dopravíte přes půl planety, z toho je kus cesty v podstatě zvláštní let jen kvůli jedné věci.. Tak vyjde ten titan podstatně levněji.

0/0
18.10.2014 0:43

P39a10v23e77l 60S93o71b17o28t98k77a 5160554

Ne, nejde to. Pro guláš potřebujete maso, pro koláč mouku. Pro guláš hrnec, pro koláč plech. A stejně je to i s tou strojařinou - byl vynalezen soustruh, frézka, bruska, odlévání, kování, lisování, ohýbání,.. každá technologie je k něčemu dobrá, stejně jako nářadí - na něco použijete šroubovák, na něco jiného klíč nebo kladivo.

Univerzální (ná)stroj jsem viděl jen ve Star Treku - transpondér - ale to asi sám nevěříte že může fungovat...

0/−2
18.10.2014 0:50

J32i55ř77í 22K20o87c14u36r33e21k 6795324175828

Vzpoměl jsem si  na jednoho profesora z VUT Brno. Vyhazoval studenty od zkoušky s řevem: HLINÍK SE SVAŘOVÁT NEDÁ A NIKDY SE SVAŘOVAT NEBUDE. Dotyčný profesor podobné nápady považival za podrývání autority...

+1/0
18.10.2014 14:59

M19a18r79t70i92n 65B39o96u49č49e28k 7725675307987

Tak a delnici v tovarnach nebudou mit co zrat....-)

0/−1
17.10.2014 21:15

M69i31c68h89a95l 25K14r67e11j13č81í 1116460891773

Je to taková ta první vlašťofka :-)R^

+2/−1
17.10.2014 21:06

D64a75l69i90b97o89r 70M41a56t53y82á17š 1946636507588

Vytiskněte mi k tomu nějakou hezkou stopařku. Díky.

0/0
17.10.2014 13:23

J94a44n 82F47i82a83l13a 7374497365349

Nafukovací? S kolika otvory?

+2/0
17.10.2014 13:25

P71e61t64r 45V82i12n20t79r25l70í54k 3776214971

horší to bude s bezpečností...

+5/0
17.10.2014 12:56

I61v76a23n 69M17a16r11e30k 6494598642

49 dílů ? ! A kolik z těch čtyřicetidevíti dílů je vyrobeno "3D" tiskárnou ? ! Jeden jediný a tou je rádoby "karoserie" která už od pohledu splňuje všechny homologační a bezpečnostní pravidla ? ! ? ! 8-o ;-D ;-(RvRvRv

+7/−2
17.10.2014 11:40

J67a11k16u55b 75F15e43i96f64a52r 7179899506209

Nazývat toto autem je poněkud přehnané. Motokára, vozítko...budiž. Ale toť vše. Navíc cena za toto je úplně mimo mísu.

+2/−1
17.10.2014 11:38

J20i36ř17í 15N14e47u71m92e27i11s26t16e48r 2202285693171

Ty počty dílů asi tak úplně nesedí, žeáno? Teda pokud elektromotor nepočítáte jako jeden díl.

+5/0
17.10.2014 11:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.