Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Československý génius, který oblékal Rolls-Royce i Bugatti

Letos uplynulo 50 let od úmrtí karosářské legendy a génia Oldřicha Uhlíka. Ve své karosárně oblékal podvozky nejen československých automobilek, ale i takových značek, jakými byly Bugatti, Hispano Suiza nebo Rolls-Royce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J58i11ř92í 11K17o66c79u19r82e39k 6215544925458

V půlce článku jsem se musel ujistit, zda jsem, či nejsem na Technetu. Na Auto nebývalá kvalita, jen tak dál. Díky za parádní článek.

K poslednímu odstavci: ;-O !!

0/0
22.12.2014 16:07
Foto

K39a29r43e45l 34P44l70a48c30h81ý 6426146684219

Krasny clanek.

+2/0
17.12.2014 14:26

K96a68r18e61l 89V61e91j29v81o43d61a 8639138372656

jenom k tomu poslednímu odstavci - a tohle prosím pěkně ještě teď různí rudokožci vychvalujou Rv

+4/−1
17.12.2014 11:49


J25i56ř21í 39K98o19c46u83r24e44k 6815244765348

A takových podniků byly desítky. Jenže pro zaslepence za to může Klaus.

0/0
22.12.2014 15:20

M27i30l63o73s79l84a17v 63P36i98v41o86ň26k86a 8253178143742

Každá revoluce přináší útrapy schopným...přináší tzv. nové tváře; podívejte se, co za neschopná netáhla a zloděje přinesla ta poslední...

+2/−2
17.12.2014 10:24

V51l73a38d56i76s28l12a49v 86N55o42h27e13j25l 7278837458861

myslite komunisty co se prevlikli do ods, cssd apod?

+1/0
17.12.2014 19:57

P45e60t29r 22K96o21s92u59t67a 7167392163676

jo pane to jsou presne voni. a stranicou knizku pod posteli- co kdyby

0/0
18.12.2014 0:34

P39e75t26r 62N27ě59m94e19č80e86k 1932224902463

Krásná práce, škoda že to musel bolševik zničit, jako vše, co rudá lůza ukradla

+11/−1
17.12.2014 10:05

J37i48ř21í 78E56r98b41e10n 1213664946767

Bolševik holt měl jiné priority.

Až do druhé půlky 50. let byl individuální automobilismus považován za zbytečnost, přednost měla "poválečná obnova země" a zajištění živobytí čtrnáctimilionového státu. Proto se taky Uhlíkova karosárna věnovala už jen užitkovým nástavbám (které tam dělali odjakživa a zabezpečovaly jim více než 2/3 tržeb už před válkou), Sodomkova karosárna autobusům (stejný příběh, i tam se tomu věnovali už od konce 20. let) a Peterově karosárně byly přiděleny kabiny pro nákladní auta a karoserie pro dodávková auta (ve Vrchlabí to zkomplikoval fakt, že Peterové byli Němci a ve válce i při následném odsunu ztratila karosárna většinu dělníků i úředníků).

0/0
20.12.2014 1:20

R19i75c98h57a47r36d 48T24r27e69f89i38l 4651775409970

Z 18 příspěvků k článku je polovina politických. To i k takovému tématu jako karosování aut se vždy najde pár pošuků kteří do toho zamíchají politiku. :-(

0/−7
17.12.2014 9:17

M59a85r91t62i61n 81R27a88y43m67a53n 4382638583678

Kdyz to doctete az do konce zjistite proc.

+11/0
17.12.2014 9:20

R49a91d77i10m 14P86o45l73á63š97e23k 9306513889289

No, vyhnán z vlastní továrny byl, když mu bylo 61 let a po těch cca 3 měsících v pracovním táboře ho až na zákaz vykonávat své povolání a asi i podobná povolání v průmyslu nechali v podstatě na pokoji. Źil potom ještě asi 15 let, zemřel, když mu bylo 76 let. Což byl v té době v podstatě nadprůměrný věk. Že zemřel s podlomeným zdravím, je logické, to lidi v tomto věku takhle umírají.

Fakt je, že na jedné straně byl komunisty předčasně odstaven od své práce, kde toho mohl ještě spousty udělat, na druhé straně když potom ještě v takových podmínkách zákazu svého povolání a určitě bez příjmu - důchodu žíl ještě 15 let a dožil se takového věku, tak se asi s tím dokázal vcelku vyrovnat.

+1/−2
17.12.2014 9:46

T26o43m93á61š 46K67u33p90č44í53k 2791222304855

Neumřel hned, jak mu bolševik sebral celoživotní dílo, tak se vlastně podle vás nic moc nestalo. 8-o

0/0
17.12.2014 11:05

J37i94ř43í 65V91e33p12ř26e33k 1644464653632

Dobrý den pane Polášku,

jsem vnuk O. Uhlíka. Nebudu se s Vámi diskutovat o tom jak se člověk vyrovná, když je mu ukradena továrna, kterou si svojí pílí vybudoval. Na cynismus se reaguje těžko. Doporučuji si přečíst knihu od ing. Králíka, kde se dočtete jak po deportaci z Prahy žil.

+7/−1
17.12.2014 11:17

R41i61c31h70a77r96d 19T29r90e42f50i51l 4181745789710

Doporučuji ti ten můj příspěvek přečíst ještě jednou.

0/0
17.12.2014 12:50

R19i85c51h91a96r88d 18T31r90e75f70i55l 4291155299270

Patří to jinam. Sorry.:-)

0/0
17.12.2014 12:54

M75i26r58o96s34l46a10v 89Š61i74m25k88o 7665923542205

Oni žili bídně i lidé, kterým továrny nevzali. Za to, že se tady změnily poměry mohou Němci rozpoutáním války a po jejím konci následným rozdělením světa na Východ a Západ. A Západ nás předhodil Stalinovi...Obecně ale životní úroveň obyvatelstva byla za socialismu nesrovnatelně vyšší než za 1. Republiky. Bývalých továrníků se to pochopitelně netýkalo.

+2/0
17.12.2014 16:58

J74i42ř24í 51K53o98c78u12r36e63k 6985854225338

Nevěřte tomu, že když je bohatý poslán na nucené práce (bez nároku na mzdu) že chudí zbohatnou. Omyl. Možná krátkodobě. Společnost, která souhlasí z ozbrojenou loupeží přichází o hodně. Časem dojde do stavu, kdy nikdo radši nechce nic vlastnit, o nic se raději nestará, drží hubu a krok a krade, aby neokrádal rodinu. My jsme na tom v 89 nebyli až tak špatně. Hyperinflace se nám vyhnula.

0/0
22.12.2014 15:26

R43a14d69i76m 46P56o70l69á46š24e76k 9386113649719

Já jsem tam nikde nenapsal, že se nic moc nestalo. Na druhé straně jsem takové lidi, co jim komunisté něco vzali, tehdy pár poznal a skoro všichni se s tím dokázali vyrovnat a byli docela v pohodě. Jediný z těchto lidí, co je pamatuji, to víceméně nezvládl. Byl to člověk, který se prohlašoval za disidenta a po roce 1989 z tohoto titulu a z titulu svého vzdělání se stal technickým náměstkem v jedné větší fabnrice - naším nadřízeným. Své podřízené, kteří měli jedinou chybu, že za socialismu normálně žili a nebyli disidenti, považoval za nepřátele a podle toho se k nim taky choval. Naštěstí technický úsek musel fungovat a tak musel svou nenávist krotit.

Ale jak koukám, tady takových zakyslíků je mnohem víc. ;-D

0/0
17.12.2014 12:24

T83o96m23á73š 49B40u25ž94e19k 3856380987349

Jako vždy, kam šlápl komunista, nezůstalo nic z dlouhodobé práce.

+13/−1
17.12.2014 9:05

J47i44ř94í 44E24r48b48e14n 1783544976117

Nu což, to se stává.

Stejně tak nezbylo nic z dlouhodobé práce šikovných lidí v Tatře Smíchov (kdysi největší výrobce tramvají na světě), Škodě Ostrov (kdysi největší výrobce trolejbusů na světě), v LIAZu (TEDOM tam dodnes žije z 50 let starého ML630, nový motor už nikdy nevyvinou, nikdo by to nezaplatil - výroba 20.000 ks ročně je pryč), v Tesle, v Roudnických strojírnách, v Avii...

0/0
20.12.2014 1:28

J33i81ř30í 84K10o62c57u30r53e89k 6685384635808

Od konce: Avie, jako náklaďák, to byla licence od Renault-Saviem. Liaz udělal tu chybu, že od roku 1964 nevyvíjel motory - těch 25 let žití z podstaty se projevit muselo. (Zkuste dneska udat na trhu auto s 25 roků nevylepšovaným motorem - stejně tak pohoříte jako v 90. letech) 

Škoda Ostrov ztratila trh - co na tom, že vyrábíte, když zákaznící nemají čím platit a na západním trhu obsazeno jest nízkopodlažními vozidly, které nemáte. Trolejbusy že Škody Ostrov převzaly dvě firmy - Škoda Plzeň, která si nevede vůbec špatně a bývalí zaměstnanci založili Sor Libchavy.

Tatra Smíchov - Původně Ringhoffer-Tatra byla komunisty ukradena. Výroba vagonů pro celý svět byla zastavena a direktivně se začaly vyrábět tramvaje T1. Možná je to pro Vás známe, ale pro úplnost uvedu, že tramvaje T1 vycházejí z americké licence PCC z předválečných let. Tramvaj T2, K2, T3 a později KT8 a T6 byly jen evolucí. Revolucí byla až Tramvaj RT6, ta koncepčně vychází z francouzských TFS*, vyráběných od roku 1985 - trh na západě byl zaplněn a na východe nebyli zaákaznící, co by platili. Tramvají RT6 jezdí asi 25 v Polsku, 3 v Brně.

*) http://fr.wikipedia.org/wiki/Tramway_français_standard Kdo by to byl řekl, že?

+1/0
22.12.2014 15:39

J95i25ř73í 47E94r18b28e87n 1933444356977

K Aviím: když už operujete Wikipedií u T1, tak článek https://cs.wikipedia.org/wiki/Avia jsem psal já.

.

Jak jste přišel na to, že LIAZ nevyvíjel a nevylepšoval motory? To, že se jmenoval MŠ630, potom ML630 a pak M1.2 a furt měl 12l objem, neznamená, že se nevyvíjel - měl desítky variací a modrnizací, existoval ve variantách od 141 kW po 210 kW, vyráběl se i v zážehové verzi pro zemní plyn nebo pro LPG, to nevíte? Celestýn Scholz vyvinul nový čtrnáctilitr M2 a devítilitr M3 (vyrobilo se jich jen pár, protože nikdo nechtěl dát čtvrt miliardy na novou slévárnu bloků). Jenomže LIAZ neměl na západ od Rozvadova pořádnou distribuční a servisní síť - těžko se prodává auto, když nemáte dealery a konkurence je v obchodních dovednostech o třicet let před vámi.

.

Škoda Ostrov měla nízkopodlažní vozy 21/22Tr už v roce 1994 (tedy dříve než vznikly Citybusy v Karose), dokonce tam dali i naftový motor a vyráběli autobusy 21Ab, to taky nevíte? SOR Libchavy vznikl už počátkem 90. let a od Ostrova je asi 300 km daleko, myslíte, že by ho založili bývalí Ostrováci? To o neexistujícím trhu byla lež managementu - sice takto zdůvodnili zavření závodu v Ostrově, ale o měsíc později při zahájení výroby v Plzni se najednou chlubili spoustou zakázek!

.

"Ukradení Ringhoffera komunisty" je směšné - baron Hanuš Ringhoffer se za války aktivně hlásil k německé národnosti a majetek jeho rodiny propadnul hned po válce na základě dekretů o zabavení německého a maďarského majetku coby kompenzaci za nevyžadované válečné reparace. ČKD měla koupenou licenci pro systém (!) PCC, ale Libeň měla dost práce s výrobou lokomotiv, proto Tatru T1 vyvinuli právě na Smíchově (a vše si museli nakreslit a vypočítat sami). Fabrika pak byla totálně vytížena tramvajemi a vagony by nestíhali, rozdělila si to Tatra Studénka a Tatra Česká Lípa. Když se v 80. letech začal stavět Zličín, měla se tam nastěhovat celá ČKD Tatra Smíchov i ČKD Lokomotivka Libeň, ale nestihli to, tunelář Maroušek a Finanční úřad byli rychlejší...

0/0
26.12.2014 0:35

J87i85ř58í 12E97r72b86e35n 1153124896957

Mimochodem se mi nezdá, že by TFS-2 byla nějak moc podobná Tatře RT6... Obecná inspirace tam možná nějaká je. Jenže konstrukce, výpočty atd. v Tatře byly stejně dělány od základu.

To je jako tvrdit, že Seat Leon vychází z Nissanu Almera. Taky si jsou trošilinku podobné ;-)

0/0
26.12.2014 1:04

A85n73t93o59n93í59n 68H23r33b23e29k 9858701864165

Perfektní článek. Ale nějak jsem nepostřehl karosování Rolls-Royce a co na to výrobce říkal. Pokud si pamatuji, tak při každé změně automobilu padala záruka.

+1/0
17.12.2014 7:40

L27u59d27ě48k 81N28o41v31á51k 4211794866189

Nevím, co zrovna RR, ale obecně bylo v té době běžné expedovat samotné šasi. Býval to zlomek produkce a nebylo to moc výhodné, ale nebyl to výstřelek. Podobně jako dneska u užitkáčů.

+2/0
17.12.2014 8:47

M12i94c51h75a33e44l 87S72e34d63l60á88č46e21k 4176273829822

Krasne napsane.

0/0
17.12.2014 7:21

V87i94l65é32m 79J80u44r82á35n90e52k 2350240582434

Článek jsem četl jedním dechem. Perfektní práce, autorovi patří velký R^ a dík.

PS: jsem jediný, kdo má při čtení posledního odstavce chuť vzteky něco rozbít?:-/

+27/0
17.12.2014 7:14

D52a50n63i50e45l 72Š57e74r50á49k 5313453281888

Nejsi.....

+3/0
17.12.2014 8:25
Foto

M57a37t73ě56j 23K75o23ž42í61š85e96k 7726588703256

rozhodně nejste, taky bych praskl vzteky. A ještě víc mužu prasknout, když dnes lidé vzpomínají jak za těch komunistů bylo vlastně fajn

+1/0
17.12.2014 22:36

J24i61ř44í 87E72r45b47e41n 1253854166337

Jestli není problém spíš v tom, že se někdo na věci kouká černobíle a není ochoten připustit, že i oponent může mít v některých věcech pravdu.

Absolutní pravda totiž neexistuje. První republika nebyla stoprocentně kladná a socialistické ČSSR nebylo stoprocentně záporné.

0/0
20.12.2014 1:31

Z53d19e98n98ě42k 19B87e77r53á72n24e86k 2588365866852

Pěkný článek u panu Oldřichu Uhlíkovi, jo v Česku se individualitám téměř vždy dařilo zle. Je to škoda, měli bychom velebit takové lidi jako byl pan Oldřich Uhlík.

+3/0
17.12.2014 7:14

V53l11a75d25i89m64í32r 68Š19n70e52k 9454878406361

My jsme měli tolik šikovných lidí a  komunisti všechno zničili. Zmetci!!  ;-€

+18/0
17.12.2014 7:09

F64i44l50i68p 23V26ý59m42o86l56a 1244160438

A dnes je za to nekteri malem oslavuji.

+4/0
17.12.2014 7:24

P77e51t24r 86K73o55s23u97t51a 7627822463316

bohuzel nejen malem.

0/0
18.12.2014 2:41

M67i21c74h89a95l 15M11u77n86d98u57c78h 3273602317444

Dodneška tu filozofii nechápu. Ti komunisti prostě ničili všechno, co za něco stálo.

+13/0
17.12.2014 6:52

M60a75r67t27i43n 38R49a62y62m80a66n 4312328773518

Protoze se ridili heslem prumernost vitezi. Kdo byl dobrej toho sundali. Protoze je ohrozoval tim ze byl lepsi a myslel. Tim padem mohl inklinovat k zapadu.

+3/0
17.12.2014 9:22

J67i13ř30í 30K30o32c47u75r91e21k 6635894525658

Máme génia, idiota a masu průmerných lidí. Génia zlikvidujeme, idiota zavřeme, průměrné IQ společnosti se na první pohled nezmění. Nepopírám, že magor (popř. Magor) může něco vytvořit, ale asi víc toho vytvoří ten génius.

+1/0
22.12.2014 16:02

J86i39ř70í 22E37r24b48e79n 1553194566897

Po válce nám stejně spousta géniů chyběla. Za všechny Emil Kolben a Josef Sousedík, které oba zabili nacisti.

Například takového Josefa Sodomku v roce 1951 odvolali z funkce ředitele Karosy dokonce proti vůli dělníků a skončil jako obyčejný technický kontrolor až v LIAZu, naštěstí si stihl vychovat solidní nástupce a ani ten dosazený idiot Kuba už Karosu nezničil, protože podnik vedl jen papírově a ve skutečnosti to měl na starosti šikovný Oldřich Meduna.

0/0
26.12.2014 0:45

J74i96ř39í 11V21a23v98ř75í16k 7794489965950

Děkuji za článek, potěšení na duši za krásu tvarů aut. Děkujme panu Uhlíkovi.

Čest jeho památce.

+14/0
17.12.2014 6:18

O53n34d71r40e68j 86S64i52d83o42n 6904586201192

A .urvy komunisticky ho, stejne jako desitky tisic jemu podobnych, zavrely do pracovniho lagru.

+19/0
17.12.2014 5:35

J53i41ř18í 80K94o75c43u57r64e88k 6515774865488

Říká se, že dalších 250.000 lidí uteklo přes kopečky. Kolik by jich bylo, nebýt na kopečkách elektrický plot a muži s kvéry, to radši ani nedomýšlet.

0/0
22.12.2014 16:05

J73i25ř83í 89E75r48b85e31n 1913474896637

A ti všichni tady chyběli, aby ten národ i vlast táhli kupředu a rozvíjeli (každý je sice nahraditelný, ale většinou ta náhrada není silnější). A chybějí dodnes.

Jo, z pohledu z roku 2014 se nám to kritizuje snadno, ale v poválečné československé realitě bych rozhodně chtít nechtěl. On ten stát měl dost starostí sám se sebou právě "díky" tomu, jací rozjásaní a neuvědomělí aktivisté byli u moci. Aktivní blb je horší než třídní nepřítel, jenže právě ti aktivní blbi seděli na rozhodujících místech paralelní mocenské struktury KSČ. Podniky z 90 % vyráběly na základě příkazu Státní plánovací komise a resortního ministerstva, ne na základě požadavku zákazníků - zlepšení v 60. i 80. letech bylo sice citelné, přesto zdaleka ne takové, jaké by bylo potřeba. A doplácíme na to dodnes.

0/0
26.12.2014 0:52

J48i52ř11í 14T47e32p74r 4707660115295

R^

0/0
17.12.2014 5:33

P50e27t19r 77B13e71r36k10a 4842932341702

krásná a poctivá práce

+1/0
17.12.2014 5:28

A30l75e64x 24Š35t63a70j71n77e54r 7561494535233

A to část národa volí smrady, co takové lidi ničili.

+21/0
17.12.2014 5:26

I26v78a21n21a 31H27r43d80l46i78č77k16o82v11á 9893827544199

Skvěle napsaný článek! Moc dobře se mi četl :)

+5/0
17.12.2014 4:44

R88i41c45h66a56r10d 68H60e75j65z20l38a10r 4116735149400

Tak tohle jsou informace, které má velký smysl šířit a opakovat. Mockrát děkuji za skvělý článek.

+22/0
17.12.2014 0:18

M56a51r47e98k 48V24y12m48a56z55a36l 5108386652670

Kloubouk dolů[>-]R^

+11/0
17.12.2014 0:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.