Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Československý génius, který oblékal Rolls-Royce i Bugatti

Letos uplynulo 50 let od úmrtí karosářské legendy a génia Oldřicha Uhlíka. Ve své karosárně oblékal podvozky nejen československých automobilek, ale i takových značek, jakými byly Bugatti, Hispano Suiza nebo Rolls-Royce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J72i37ř36í 60K90o84c53u21r70e33k 6335444475348

V půlce článku jsem se musel ujistit, zda jsem, či nejsem na Technetu. Na Auto nebývalá kvalita, jen tak dál. Díky za parádní článek.

K poslednímu odstavci: ;-O !!

0/0
22.12.2014 16:07
Foto

K60a57r75e13l 22P80l29a89c33h27ý 6466356494969

Krasny clanek.

+2/0
17.12.2014 14:26

K85a17r56e92l 21V31e62j65v42o92d91a 8759918732476

jenom k tomu poslednímu odstavci - a tohle prosím pěkně ještě teď různí rudokožci vychvalujou Rv

+4/−1
17.12.2014 11:49


J19i52ř91í 72K55o47c28u96r55e96k 6965344815138

A takových podniků byly desítky. Jenže pro zaslepence za to může Klaus.

0/0
22.12.2014 15:20

M18i23l64o44s56l34a63v 76P39i33v26o70ň93k25a 8813218463882

Každá revoluce přináší útrapy schopným...přináší tzv. nové tváře; podívejte se, co za neschopná netáhla a zloděje přinesla ta poslední...

+2/−2
17.12.2014 10:24

V54l52a23d73i54s62l93a58v 66N20o10h95e23j95l 7808627338781

myslite komunisty co se prevlikli do ods, cssd apod?

+1/0
17.12.2014 19:57

P36e40t44r 48K83o42s23u68t56a 7837532133246

jo pane to jsou presne voni. a stranicou knizku pod posteli- co kdyby

0/0
18.12.2014 0:34

P59e17t79r 39N88ě44m68e12č50e97k 1662524752433

Krásná práce, škoda že to musel bolševik zničit, jako vše, co rudá lůza ukradla

+11/−1
17.12.2014 10:05

J19i29ř89í 41E90r13b83e15n 1543164676807

Bolševik holt měl jiné priority.

Až do druhé půlky 50. let byl individuální automobilismus považován za zbytečnost, přednost měla "poválečná obnova země" a zajištění živobytí čtrnáctimilionového státu. Proto se taky Uhlíkova karosárna věnovala už jen užitkovým nástavbám (které tam dělali odjakživa a zabezpečovaly jim více než 2/3 tržeb už před válkou), Sodomkova karosárna autobusům (stejný příběh, i tam se tomu věnovali už od konce 20. let) a Peterově karosárně byly přiděleny kabiny pro nákladní auta a karoserie pro dodávková auta (ve Vrchlabí to zkomplikoval fakt, že Peterové byli Němci a ve válce i při následném odsunu ztratila karosárna většinu dělníků i úředníků).

0/0
20.12.2014 1:20

R60i85c15h19a14r63d 94T65r45e15f26i51l 4721885209340

Z 18 příspěvků k článku je polovina politických. To i k takovému tématu jako karosování aut se vždy najde pár pošuků kteří do toho zamíchají politiku. :-(

0/−7
17.12.2014 9:17

M89a45r81t40i66n 78R58a36y93m21a22n 4212598533628

Kdyz to doctete az do konce zjistite proc.

+11/0
17.12.2014 9:20

R73a70d18i82m 82P96o41l92á13š57e19k 9966133139489

No, vyhnán z vlastní továrny byl, když mu bylo 61 let a po těch cca 3 měsících v pracovním táboře ho až na zákaz vykonávat své povolání a asi i podobná povolání v průmyslu nechali v podstatě na pokoji. Źil potom ještě asi 15 let, zemřel, když mu bylo 76 let. Což byl v té době v podstatě nadprůměrný věk. Že zemřel s podlomeným zdravím, je logické, to lidi v tomto věku takhle umírají.

Fakt je, že na jedné straně byl komunisty předčasně odstaven od své práce, kde toho mohl ještě spousty udělat, na druhé straně když potom ještě v takových podmínkách zákazu svého povolání a určitě bez příjmu - důchodu žíl ještě 15 let a dožil se takového věku, tak se asi s tím dokázal vcelku vyrovnat.

+1/−2
17.12.2014 9:46

T68o11m91á59š 25K18u33p37č23í80k 2361772244925

Neumřel hned, jak mu bolševik sebral celoživotní dílo, tak se vlastně podle vás nic moc nestalo. 8-o

0/0
17.12.2014 11:05

J50i82ř16í 90V52e52p79ř63e15k 1374374573522

Dobrý den pane Polášku,

jsem vnuk O. Uhlíka. Nebudu se s Vámi diskutovat o tom jak se člověk vyrovná, když je mu ukradena továrna, kterou si svojí pílí vybudoval. Na cynismus se reaguje těžko. Doporučuji si přečíst knihu od ing. Králíka, kde se dočtete jak po deportaci z Prahy žil.

+7/−1
17.12.2014 11:17

R77i82c56h81a54r33d 55T52r20e29f98i37l 4531495439940

Doporučuji ti ten můj příspěvek přečíst ještě jednou.

0/0
17.12.2014 12:50

R12i55c28h27a10r61d 73T13r15e59f59i67l 4141955639320

Patří to jinam. Sorry.:-)

0/0
17.12.2014 12:54

M67i65r55o54s65l98a81v 54Š67i49m39k63o 7165633982135

Oni žili bídně i lidé, kterým továrny nevzali. Za to, že se tady změnily poměry mohou Němci rozpoutáním války a po jejím konci následným rozdělením světa na Východ a Západ. A Západ nás předhodil Stalinovi...Obecně ale životní úroveň obyvatelstva byla za socialismu nesrovnatelně vyšší než za 1. Republiky. Bývalých továrníků se to pochopitelně netýkalo.

+2/0
17.12.2014 16:58

J45i68ř13í 81K18o40c51u25r18e53k 6755934725868

Nevěřte tomu, že když je bohatý poslán na nucené práce (bez nároku na mzdu) že chudí zbohatnou. Omyl. Možná krátkodobě. Společnost, která souhlasí z ozbrojenou loupeží přichází o hodně. Časem dojde do stavu, kdy nikdo radši nechce nic vlastnit, o nic se raději nestará, drží hubu a krok a krade, aby neokrádal rodinu. My jsme na tom v 89 nebyli až tak špatně. Hyperinflace se nám vyhnula.

0/0
22.12.2014 15:26

R48a24d64i76m 69P86o93l88á38š12e73k 9736583609319

Já jsem tam nikde nenapsal, že se nic moc nestalo. Na druhé straně jsem takové lidi, co jim komunisté něco vzali, tehdy pár poznal a skoro všichni se s tím dokázali vyrovnat a byli docela v pohodě. Jediný z těchto lidí, co je pamatuji, to víceméně nezvládl. Byl to člověk, který se prohlašoval za disidenta a po roce 1989 z tohoto titulu a z titulu svého vzdělání se stal technickým náměstkem v jedné větší fabnrice - naším nadřízeným. Své podřízené, kteří měli jedinou chybu, že za socialismu normálně žili a nebyli disidenti, považoval za nepřátele a podle toho se k nim taky choval. Naštěstí technický úsek musel fungovat a tak musel svou nenávist krotit.

Ale jak koukám, tady takových zakyslíků je mnohem víc. ;-D

0/0
17.12.2014 12:24

T19o95m51á60š 56B32u45ž91e81k 3236360237399

Jako vždy, kam šlápl komunista, nezůstalo nic z dlouhodobé práce.

+13/−1
17.12.2014 9:05

J45i22ř33í 86E80r79b11e25n 1983384926217

Nu což, to se stává.

Stejně tak nezbylo nic z dlouhodobé práce šikovných lidí v Tatře Smíchov (kdysi největší výrobce tramvají na světě), Škodě Ostrov (kdysi největší výrobce trolejbusů na světě), v LIAZu (TEDOM tam dodnes žije z 50 let starého ML630, nový motor už nikdy nevyvinou, nikdo by to nezaplatil - výroba 20.000 ks ročně je pryč), v Tesle, v Roudnických strojírnách, v Avii...

0/0
20.12.2014 1:28

J18i55ř40í 10K18o44c80u90r92e97k 6565334435268

Od konce: Avie, jako náklaďák, to byla licence od Renault-Saviem. Liaz udělal tu chybu, že od roku 1964 nevyvíjel motory - těch 25 let žití z podstaty se projevit muselo. (Zkuste dneska udat na trhu auto s 25 roků nevylepšovaným motorem - stejně tak pohoříte jako v 90. letech) 

Škoda Ostrov ztratila trh - co na tom, že vyrábíte, když zákaznící nemají čím platit a na západním trhu obsazeno jest nízkopodlažními vozidly, které nemáte. Trolejbusy že Škody Ostrov převzaly dvě firmy - Škoda Plzeň, která si nevede vůbec špatně a bývalí zaměstnanci založili Sor Libchavy.

Tatra Smíchov - Původně Ringhoffer-Tatra byla komunisty ukradena. Výroba vagonů pro celý svět byla zastavena a direktivně se začaly vyrábět tramvaje T1. Možná je to pro Vás známe, ale pro úplnost uvedu, že tramvaje T1 vycházejí z americké licence PCC z předválečných let. Tramvaj T2, K2, T3 a později KT8 a T6 byly jen evolucí. Revolucí byla až Tramvaj RT6, ta koncepčně vychází z francouzských TFS*, vyráběných od roku 1985 - trh na západě byl zaplněn a na východe nebyli zaákaznící, co by platili. Tramvají RT6 jezdí asi 25 v Polsku, 3 v Brně.

*) http://fr.wikipedia.org/wiki/Tramway_français_standard Kdo by to byl řekl, že?

+1/0
22.12.2014 15:39

J64i12ř31í 82E63r42b73e64n 1533254786857

K Aviím: když už operujete Wikipedií u T1, tak článek https://cs.wikipedia.org/wiki/Avia jsem psal já.

.

Jak jste přišel na to, že LIAZ nevyvíjel a nevylepšoval motory? To, že se jmenoval MŠ630, potom ML630 a pak M1.2 a furt měl 12l objem, neznamená, že se nevyvíjel - měl desítky variací a modrnizací, existoval ve variantách od 141 kW po 210 kW, vyráběl se i v zážehové verzi pro zemní plyn nebo pro LPG, to nevíte? Celestýn Scholz vyvinul nový čtrnáctilitr M2 a devítilitr M3 (vyrobilo se jich jen pár, protože nikdo nechtěl dát čtvrt miliardy na novou slévárnu bloků). Jenomže LIAZ neměl na západ od Rozvadova pořádnou distribuční a servisní síť - těžko se prodává auto, když nemáte dealery a konkurence je v obchodních dovednostech o třicet let před vámi.

.

Škoda Ostrov měla nízkopodlažní vozy 21/22Tr už v roce 1994 (tedy dříve než vznikly Citybusy v Karose), dokonce tam dali i naftový motor a vyráběli autobusy 21Ab, to taky nevíte? SOR Libchavy vznikl už počátkem 90. let a od Ostrova je asi 300 km daleko, myslíte, že by ho založili bývalí Ostrováci? To o neexistujícím trhu byla lež managementu - sice takto zdůvodnili zavření závodu v Ostrově, ale o měsíc později při zahájení výroby v Plzni se najednou chlubili spoustou zakázek!

.

"Ukradení Ringhoffera komunisty" je směšné - baron Hanuš Ringhoffer se za války aktivně hlásil k německé národnosti a majetek jeho rodiny propadnul hned po válce na základě dekretů o zabavení německého a maďarského majetku coby kompenzaci za nevyžadované válečné reparace. ČKD měla koupenou licenci pro systém (!) PCC, ale Libeň měla dost práce s výrobou lokomotiv, proto Tatru T1 vyvinuli právě na Smíchově (a vše si museli nakreslit a vypočítat sami). Fabrika pak byla totálně vytížena tramvajemi a vagony by nestíhali, rozdělila si to Tatra Studénka a Tatra Česká Lípa. Když se v 80. letech začal stavět Zličín, měla se tam nastěhovat celá ČKD Tatra Smíchov i ČKD Lokomotivka Libeň, ale nestihli to, tunelář Maroušek a Finanční úřad byli rychlejší...

0/0
26.12.2014 0:35

J91i77ř58í 16E20r67b58e48n 1473764156907

Mimochodem se mi nezdá, že by TFS-2 byla nějak moc podobná Tatře RT6... Obecná inspirace tam možná nějaká je. Jenže konstrukce, výpočty atd. v Tatře byly stejně dělány od základu.

To je jako tvrdit, že Seat Leon vychází z Nissanu Almera. Taky si jsou trošilinku podobné ;-)

0/0
26.12.2014 1:04

A72n77t54o31n45í46n 64H98r53b64e25k 9978931254745

Perfektní článek. Ale nějak jsem nepostřehl karosování Rolls-Royce a co na to výrobce říkal. Pokud si pamatuji, tak při každé změně automobilu padala záruka.

+1/0
17.12.2014 7:40

L60u47d53ě12k 24N31o32v52á13k 4421864876889

Nevím, co zrovna RR, ale obecně bylo v té době běžné expedovat samotné šasi. Býval to zlomek produkce a nebylo to moc výhodné, ale nebyl to výstřelek. Podobně jako dneska u užitkáčů.

+2/0
17.12.2014 8:47

M74i93c77h86a96e39l 19S84e86d51l28á17č60e78k 4416373619602

Krasne napsane.

0/0
17.12.2014 7:21

V88i72l94é35m 93J62u52r89á24n50e80k 2740920952764

Článek jsem četl jedním dechem. Perfektní práce, autorovi patří velký R^ a dík.

PS: jsem jediný, kdo má při čtení posledního odstavce chuť vzteky něco rozbít?:-/

+27/0
17.12.2014 7:14

D91a83n22i16e69l 67Š59e44r62á69k 5583843531818

Nejsi.....

+3/0
17.12.2014 8:25
Foto

M51a34t59ě57j 87K13o34ž15í67š79e37k 7266608213116

rozhodně nejste, taky bych praskl vzteky. A ještě víc mužu prasknout, když dnes lidé vzpomínají jak za těch komunistů bylo vlastně fajn

+1/0
17.12.2014 22:36

J17i82ř64í 78E57r66b11e25n 1933924476397

Jestli není problém spíš v tom, že se někdo na věci kouká černobíle a není ochoten připustit, že i oponent může mít v některých věcech pravdu.

Absolutní pravda totiž neexistuje. První republika nebyla stoprocentně kladná a socialistické ČSSR nebylo stoprocentně záporné.

0/0
20.12.2014 1:31

Z37d42e64n45ě77k 97B18e72r26á31n27e14k 2928515866262

Pěkný článek u panu Oldřichu Uhlíkovi, jo v Česku se individualitám téměř vždy dařilo zle. Je to škoda, měli bychom velebit takové lidi jako byl pan Oldřich Uhlík.

+3/0
17.12.2014 7:14

V78l53a17d47i43m54í86r 92Š15n95e24k 9494188646631

My jsme měli tolik šikovných lidí a  komunisti všechno zničili. Zmetci!!  ;-€

+18/0
17.12.2014 7:09

F50i72l96i72p 13V43ý58m28o51l47a 1844840658

A dnes je za to nekteri malem oslavuji.

+4/0
17.12.2014 7:24

P60e85t15r 79K84o81s24u49t40a 7907932873776

bohuzel nejen malem.

0/0
18.12.2014 2:41

M52i71c11h92a32l 17M66u62n62d29u54c23h 3223972297344

Dodneška tu filozofii nechápu. Ti komunisti prostě ničili všechno, co za něco stálo.

+13/0
17.12.2014 6:52

M64a98r58t68i31n 41R29a89y44m63a36n 4492238203818

Protoze se ridili heslem prumernost vitezi. Kdo byl dobrej toho sundali. Protoze je ohrozoval tim ze byl lepsi a myslel. Tim padem mohl inklinovat k zapadu.

+3/0
17.12.2014 9:22

J12i84ř35í 90K86o26c57u25r77e28k 6125964655608

Máme génia, idiota a masu průmerných lidí. Génia zlikvidujeme, idiota zavřeme, průměrné IQ společnosti se na první pohled nezmění. Nepopírám, že magor (popř. Magor) může něco vytvořit, ale asi víc toho vytvoří ten génius.

+1/0
22.12.2014 16:02

J65i72ř83í 93E24r74b90e45n 1283564206517

Po válce nám stejně spousta géniů chyběla. Za všechny Emil Kolben a Josef Sousedík, které oba zabili nacisti.

Například takového Josefa Sodomku v roce 1951 odvolali z funkce ředitele Karosy dokonce proti vůli dělníků a skončil jako obyčejný technický kontrolor až v LIAZu, naštěstí si stihl vychovat solidní nástupce a ani ten dosazený idiot Kuba už Karosu nezničil, protože podnik vedl jen papírově a ve skutečnosti to měl na starosti šikovný Oldřich Meduna.

0/0
26.12.2014 0:45

J20i58ř68í 80V26a48v52ř47í51k 7384869175420

Děkuji za článek, potěšení na duši za krásu tvarů aut. Děkujme panu Uhlíkovi.

Čest jeho památce.

+14/0
17.12.2014 6:18

O18n16d83r79e50j 28S44i63d39o77n 6904526541982

A .urvy komunisticky ho, stejne jako desitky tisic jemu podobnych, zavrely do pracovniho lagru.

+19/0
17.12.2014 5:35

J45i89ř66í 65K78o80c44u15r98e55k 6965124635538

Říká se, že dalších 250.000 lidí uteklo přes kopečky. Kolik by jich bylo, nebýt na kopečkách elektrický plot a muži s kvéry, to radši ani nedomýšlet.

0/0
22.12.2014 16:05

J27i18ř36í 84E75r61b15e67n 1173644776377

A ti všichni tady chyběli, aby ten národ i vlast táhli kupředu a rozvíjeli (každý je sice nahraditelný, ale většinou ta náhrada není silnější). A chybějí dodnes.

Jo, z pohledu z roku 2014 se nám to kritizuje snadno, ale v poválečné československé realitě bych rozhodně chtít nechtěl. On ten stát měl dost starostí sám se sebou právě "díky" tomu, jací rozjásaní a neuvědomělí aktivisté byli u moci. Aktivní blb je horší než třídní nepřítel, jenže právě ti aktivní blbi seděli na rozhodujících místech paralelní mocenské struktury KSČ. Podniky z 90 % vyráběly na základě příkazu Státní plánovací komise a resortního ministerstva, ne na základě požadavku zákazníků - zlepšení v 60. i 80. letech bylo sice citelné, přesto zdaleka ne takové, jaké by bylo potřeba. A doplácíme na to dodnes.

0/0
26.12.2014 0:52

J74i86ř79í 80T76e38p70r 4497170575845

R^

0/0
17.12.2014 5:33

P72e18t36r 97B13e17r37k82a 4472632891462

krásná a poctivá práce

+1/0
17.12.2014 5:28

A31l50e16x 75Š92t92a76j82n12e87r 7501154565343

A to část národa volí smrady, co takové lidi ničili.

+21/0
17.12.2014 5:26

I27v78a68n41a 23H46r69d33l63i75č49k63o12v59á 9783807394729

Skvěle napsaný článek! Moc dobře se mi četl :)

+5/0
17.12.2014 4:44

R84i50c58h39a70r61d 76H56e39j74z81l83a67r 4316505789890

Tak tohle jsou informace, které má velký smysl šířit a opakovat. Mockrát děkuji za skvělý článek.

+22/0
17.12.2014 0:18

M58a24r16e50k 53V76y97m85a39z36a39l 5898276142310

Kloubouk dolů[>-]R^

+11/0
17.12.2014 0:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.