Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Československý génius, který oblékal Rolls-Royce i Bugatti

Letos uplynulo 50 let od úmrtí karosářské legendy a génia Oldřicha Uhlíka. Ve své karosárně oblékal podvozky nejen československých automobilek, ale i takových značek, jakými byly Bugatti, Hispano Suiza nebo Rolls-Royce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J92i18ř94í 71K71o89c33u63r73e93k 6225324855798

V půlce článku jsem se musel ujistit, zda jsem, či nejsem na Technetu. Na Auto nebývalá kvalita, jen tak dál. Díky za parádní článek.

K poslednímu odstavci: ;-O !!

0/0
22.12.2014 16:07
Foto

K65a81r49e66l 84P69l95a41c27h42ý 6946736384499

Krasny clanek.

+2/0
17.12.2014 14:26

K58a74r10e55l 28V51e40j62v64o47d18a 8179328782936

jenom k tomu poslednímu odstavci - a tohle prosím pěkně ještě teď různí rudokožci vychvalujou Rv

+4/−1
17.12.2014 11:49

J69i90ř72í 23K20o31c54u54r87e80k 6725794615898

A takových podniků byly desítky. Jenže pro zaslepence za to může Klaus.

0/0
22.12.2014 15:20

M62i76l97o60s83l14a98v 92P65i13v43o49ň12k26a 8123578763462

Každá revoluce přináší útrapy schopným...přináší tzv. nové tváře; podívejte se, co za neschopná netáhla a zloděje přinesla ta poslední...

+2/−2
17.12.2014 10:24

V26l46a57d51i31s59l28a27v 14N29o22h74e55j70l 7788717128701

myslite komunisty co se prevlikli do ods, cssd apod?

+1/0
17.12.2014 19:57

P20e55t48r 74K94o76s34u69t79a 7697292373526

jo pane to jsou presne voni. a stranicou knizku pod posteli- co kdyby

0/0
18.12.2014 0:34

P39e13t36r 63N24ě42m21e54č47e42k 1652984782793

Krásná práce, škoda že to musel bolševik zničit, jako vše, co rudá lůza ukradla

+11/−1
17.12.2014 10:05

J89i57ř71í 69E40r24b40e47n 1313964516517

Bolševik holt měl jiné priority.

Až do druhé půlky 50. let byl individuální automobilismus považován za zbytečnost, přednost měla "poválečná obnova země" a zajištění živobytí čtrnáctimilionového státu. Proto se taky Uhlíkova karosárna věnovala už jen užitkovým nástavbám (které tam dělali odjakživa a zabezpečovaly jim více než 2/3 tržeb už před válkou), Sodomkova karosárna autobusům (stejný příběh, i tam se tomu věnovali už od konce 20. let) a Peterově karosárně byly přiděleny kabiny pro nákladní auta a karoserie pro dodávková auta (ve Vrchlabí to zkomplikoval fakt, že Peterové byli Němci a ve válce i při následném odsunu ztratila karosárna většinu dělníků i úředníků).

0/0
20.12.2014 1:20

R79i26c61h79a57r97d 75T76r82e70f29i17l 4641385899260

Z 18 příspěvků k článku je polovina politických. To i k takovému tématu jako karosování aut se vždy najde pár pošuků kteří do toho zamíchají politiku. :-(

0/−7
17.12.2014 9:17

M72a23r81t74i25n 95R44a21y18m10a88n 4232218913818

Kdyz to doctete az do konce zjistite proc.

+11/0
17.12.2014 9:20

R38a21d71i62m 94P91o66l84á67š33e12k 9966293379639

No, vyhnán z vlastní továrny byl, když mu bylo 61 let a po těch cca 3 měsících v pracovním táboře ho až na zákaz vykonávat své povolání a asi i podobná povolání v průmyslu nechali v podstatě na pokoji. Źil potom ještě asi 15 let, zemřel, když mu bylo 76 let. Což byl v té době v podstatě nadprůměrný věk. Že zemřel s podlomeným zdravím, je logické, to lidi v tomto věku takhle umírají.

Fakt je, že na jedné straně byl komunisty předčasně odstaven od své práce, kde toho mohl ještě spousty udělat, na druhé straně když potom ještě v takových podmínkách zákazu svého povolání a určitě bez příjmu - důchodu žíl ještě 15 let a dožil se takového věku, tak se asi s tím dokázal vcelku vyrovnat.

+1/−2
17.12.2014 9:46

T33o24m73á17š 24K75u35p83č81í49k 2711562194625

Neumřel hned, jak mu bolševik sebral celoživotní dílo, tak se vlastně podle vás nic moc nestalo. 8-o

0/0
17.12.2014 11:05

J96i27ř73í 23V45e45p77ř22e51k 1934374573702

Dobrý den pane Polášku,

jsem vnuk O. Uhlíka. Nebudu se s Vámi diskutovat o tom jak se člověk vyrovná, když je mu ukradena továrna, kterou si svojí pílí vybudoval. Na cynismus se reaguje těžko. Doporučuji si přečíst knihu od ing. Králíka, kde se dočtete jak po deportaci z Prahy žil.

+7/−1
17.12.2014 11:17

R46i16c40h47a66r21d 34T37r89e68f78i98l 4331215849660

Doporučuji ti ten můj příspěvek přečíst ještě jednou.

0/0
17.12.2014 12:50

R65i27c60h31a71r67d 72T24r75e60f56i97l 4811805209100

Patří to jinam. Sorry.:-)

0/0
17.12.2014 12:54

M66i80r76o91s83l46a85v 84Š62i61m16k58o 7935243212345

Oni žili bídně i lidé, kterým továrny nevzali. Za to, že se tady změnily poměry mohou Němci rozpoutáním války a po jejím konci následným rozdělením světa na Východ a Západ. A Západ nás předhodil Stalinovi...Obecně ale životní úroveň obyvatelstva byla za socialismu nesrovnatelně vyšší než za 1. Republiky. Bývalých továrníků se to pochopitelně netýkalo.

+2/0
17.12.2014 16:58

J92i55ř85í 76K75o35c97u77r42e25k 6705164635368

Nevěřte tomu, že když je bohatý poslán na nucené práce (bez nároku na mzdu) že chudí zbohatnou. Omyl. Možná krátkodobě. Společnost, která souhlasí z ozbrojenou loupeží přichází o hodně. Časem dojde do stavu, kdy nikdo radši nechce nic vlastnit, o nic se raději nestará, drží hubu a krok a krade, aby neokrádal rodinu. My jsme na tom v 89 nebyli až tak špatně. Hyperinflace se nám vyhnula.

0/0
22.12.2014 15:26

R54a18d57i78m 42P52o44l92á81š29e40k 9756683199609

Já jsem tam nikde nenapsal, že se nic moc nestalo. Na druhé straně jsem takové lidi, co jim komunisté něco vzali, tehdy pár poznal a skoro všichni se s tím dokázali vyrovnat a byli docela v pohodě. Jediný z těchto lidí, co je pamatuji, to víceméně nezvládl. Byl to člověk, který se prohlašoval za disidenta a po roce 1989 z tohoto titulu a z titulu svého vzdělání se stal technickým náměstkem v jedné větší fabnrice - naším nadřízeným. Své podřízené, kteří měli jedinou chybu, že za socialismu normálně žili a nebyli disidenti, považoval za nepřátele a podle toho se k nim taky choval. Naštěstí technický úsek musel fungovat a tak musel svou nenávist krotit.

Ale jak koukám, tady takových zakyslíků je mnohem víc. ;-D

0/0
17.12.2014 12:24

T24o29m61á48š 32B15u36ž94e43k 3336400827979

Jako vždy, kam šlápl komunista, nezůstalo nic z dlouhodobé práce.

+13/−1
17.12.2014 9:05

J58i67ř74í 78E30r35b17e96n 1113254816687

Nu což, to se stává.

Stejně tak nezbylo nic z dlouhodobé práce šikovných lidí v Tatře Smíchov (kdysi největší výrobce tramvají na světě), Škodě Ostrov (kdysi největší výrobce trolejbusů na světě), v LIAZu (TEDOM tam dodnes žije z 50 let starého ML630, nový motor už nikdy nevyvinou, nikdo by to nezaplatil - výroba 20.000 ks ročně je pryč), v Tesle, v Roudnických strojírnách, v Avii...

0/0
20.12.2014 1:28

J88i98ř73í 65K45o10c65u87r26e28k 6955184675418

Od konce: Avie, jako náklaďák, to byla licence od Renault-Saviem. Liaz udělal tu chybu, že od roku 1964 nevyvíjel motory - těch 25 let žití z podstaty se projevit muselo. (Zkuste dneska udat na trhu auto s 25 roků nevylepšovaným motorem - stejně tak pohoříte jako v 90. letech) 

Škoda Ostrov ztratila trh - co na tom, že vyrábíte, když zákaznící nemají čím platit a na západním trhu obsazeno jest nízkopodlažními vozidly, které nemáte. Trolejbusy že Škody Ostrov převzaly dvě firmy - Škoda Plzeň, která si nevede vůbec špatně a bývalí zaměstnanci založili Sor Libchavy.

Tatra Smíchov - Původně Ringhoffer-Tatra byla komunisty ukradena. Výroba vagonů pro celý svět byla zastavena a direktivně se začaly vyrábět tramvaje T1. Možná je to pro Vás známe, ale pro úplnost uvedu, že tramvaje T1 vycházejí z americké licence PCC z předválečných let. Tramvaj T2, K2, T3 a později KT8 a T6 byly jen evolucí. Revolucí byla až Tramvaj RT6, ta koncepčně vychází z francouzských TFS*, vyráběných od roku 1985 - trh na západě byl zaplněn a na východe nebyli zaákaznící, co by platili. Tramvají RT6 jezdí asi 25 v Polsku, 3 v Brně.

*) http://fr.wikipedia.org/wiki/Tramway_français_standard Kdo by to byl řekl, že?

+1/0
22.12.2014 15:39

J31i28ř23í 23E54r11b69e45n 1433234536607

K Aviím: když už operujete Wikipedií u T1, tak článek https://cs.wikipedia.org/wiki/Avia jsem psal já.

.

Jak jste přišel na to, že LIAZ nevyvíjel a nevylepšoval motory? To, že se jmenoval MŠ630, potom ML630 a pak M1.2 a furt měl 12l objem, neznamená, že se nevyvíjel - měl desítky variací a modrnizací, existoval ve variantách od 141 kW po 210 kW, vyráběl se i v zážehové verzi pro zemní plyn nebo pro LPG, to nevíte? Celestýn Scholz vyvinul nový čtrnáctilitr M2 a devítilitr M3 (vyrobilo se jich jen pár, protože nikdo nechtěl dát čtvrt miliardy na novou slévárnu bloků). Jenomže LIAZ neměl na západ od Rozvadova pořádnou distribuční a servisní síť - těžko se prodává auto, když nemáte dealery a konkurence je v obchodních dovednostech o třicet let před vámi.

.

Škoda Ostrov měla nízkopodlažní vozy 21/22Tr už v roce 1994 (tedy dříve než vznikly Citybusy v Karose), dokonce tam dali i naftový motor a vyráběli autobusy 21Ab, to taky nevíte? SOR Libchavy vznikl už počátkem 90. let a od Ostrova je asi 300 km daleko, myslíte, že by ho založili bývalí Ostrováci? To o neexistujícím trhu byla lež managementu - sice takto zdůvodnili zavření závodu v Ostrově, ale o měsíc později při zahájení výroby v Plzni se najednou chlubili spoustou zakázek!

.

"Ukradení Ringhoffera komunisty" je směšné - baron Hanuš Ringhoffer se za války aktivně hlásil k německé národnosti a majetek jeho rodiny propadnul hned po válce na základě dekretů o zabavení německého a maďarského majetku coby kompenzaci za nevyžadované válečné reparace. ČKD měla koupenou licenci pro systém (!) PCC, ale Libeň měla dost práce s výrobou lokomotiv, proto Tatru T1 vyvinuli právě na Smíchově (a vše si museli nakreslit a vypočítat sami). Fabrika pak byla totálně vytížena tramvajemi a vagony by nestíhali, rozdělila si to Tatra Studénka a Tatra Česká Lípa. Když se v 80. letech začal stavět Zličín, měla se tam nastěhovat celá ČKD Tatra Smíchov i ČKD Lokomotivka Libeň, ale nestihli to, tunelář Maroušek a Finanční úřad byli rychlejší...

0/0
26.12.2014 0:35

J55i42ř12í 63E23r14b79e79n 1423154616387

Mimochodem se mi nezdá, že by TFS-2 byla nějak moc podobná Tatře RT6... Obecná inspirace tam možná nějaká je. Jenže konstrukce, výpočty atd. v Tatře byly stejně dělány od základu.

To je jako tvrdit, že Seat Leon vychází z Nissanu Almera. Taky si jsou trošilinku podobné ;-)

0/0
26.12.2014 1:04

A96n33t73o93n80í40n 71H66r21b88e14k 9878831864705

Perfektní článek. Ale nějak jsem nepostřehl karosování Rolls-Royce a co na to výrobce říkal. Pokud si pamatuji, tak při každé změně automobilu padala záruka.

+1/0
17.12.2014 7:40

L79u98d53ě64k 59N21o83v54á33k 4851624146919

Nevím, co zrovna RR, ale obecně bylo v té době běžné expedovat samotné šasi. Býval to zlomek produkce a nebylo to moc výhodné, ale nebyl to výstřelek. Podobně jako dneska u užitkáčů.

+2/0
17.12.2014 8:47

M37i86c97h26a65e83l 25S30e36d74l63á13č50e86k 4486653389232

Krasne napsane.

0/0
17.12.2014 7:21

V79i35l42é98m 80J88u49r11á26n23e78k 2500180282354

Článek jsem četl jedním dechem. Perfektní práce, autorovi patří velký R^ a dík.

PS: jsem jediný, kdo má při čtení posledního odstavce chuť vzteky něco rozbít?:-/

+27/0
17.12.2014 7:14

D79a39n34i89e87l 32Š98e70r49á53k 5333883601198

Nejsi.....

+3/0
17.12.2014 8:25
Foto

M34a44t87ě93j 71K82o78ž58í37š16e19k 7756638663126

rozhodně nejste, taky bych praskl vzteky. A ještě víc mužu prasknout, když dnes lidé vzpomínají jak za těch komunistů bylo vlastně fajn

+1/0
17.12.2014 22:36

J51i84ř65í 45E77r70b56e24n 1753504906797

Jestli není problém spíš v tom, že se někdo na věci kouká černobíle a není ochoten připustit, že i oponent může mít v některých věcech pravdu.

Absolutní pravda totiž neexistuje. První republika nebyla stoprocentně kladná a socialistické ČSSR nebylo stoprocentně záporné.

0/0
20.12.2014 1:31

Z63d92e55n56ě98k 88B91e91r77á89n56e46k 2448555316112

Pěkný článek u panu Oldřichu Uhlíkovi, jo v Česku se individualitám téměř vždy dařilo zle. Je to škoda, měli bychom velebit takové lidi jako byl pan Oldřich Uhlík.

+3/0
17.12.2014 7:14

V28l80a21d67i41m68í96r 68Š66n53e82k 9474778306221

My jsme měli tolik šikovných lidí a  komunisti všechno zničili. Zmetci!!  ;-€

+18/0
17.12.2014 7:09

F52i80l12i24p 64V81ý58m19o85l70a 1744340608

A dnes je za to nekteri malem oslavuji.

+4/0
17.12.2014 7:24

P37e29t10r 31K49o55s95u93t38a 7327482943946

bohuzel nejen malem.

0/0
18.12.2014 2:41

M85i88c55h16a54l 24M57u77n14d64u42c41h 3653292697704

Dodneška tu filozofii nechápu. Ti komunisti prostě ničili všechno, co za něco stálo.

+13/0
17.12.2014 6:52

M34a95r66t43i46n 40R47a52y60m97a31n 4332278233578

Protoze se ridili heslem prumernost vitezi. Kdo byl dobrej toho sundali. Protoze je ohrozoval tim ze byl lepsi a myslel. Tim padem mohl inklinovat k zapadu.

+3/0
17.12.2014 9:22

J63i28ř69í 94K68o63c79u26r60e76k 6815334645678

Máme génia, idiota a masu průmerných lidí. Génia zlikvidujeme, idiota zavřeme, průměrné IQ společnosti se na první pohled nezmění. Nepopírám, že magor (popř. Magor) může něco vytvořit, ale asi víc toho vytvoří ten génius.

+1/0
22.12.2014 16:02

J89i83ř36í 36E32r13b35e81n 1603584556517

Po válce nám stejně spousta géniů chyběla. Za všechny Emil Kolben a Josef Sousedík, které oba zabili nacisti.

Například takového Josefa Sodomku v roce 1951 odvolali z funkce ředitele Karosy dokonce proti vůli dělníků a skončil jako obyčejný technický kontrolor až v LIAZu, naštěstí si stihl vychovat solidní nástupce a ani ten dosazený idiot Kuba už Karosu nezničil, protože podnik vedl jen papírově a ve skutečnosti to měl na starosti šikovný Oldřich Meduna.

0/0
26.12.2014 0:45

J12i54ř55í 91V33a60v89ř16í77k 7224959335100

Děkuji za článek, potěšení na duši za krásu tvarů aut. Děkujme panu Uhlíkovi.

Čest jeho památce.

+14/0
17.12.2014 6:18

O54n78d15r66e63j 17S82i83d70o24n 6944956931192

A .urvy komunisticky ho, stejne jako desitky tisic jemu podobnych, zavrely do pracovniho lagru.

+19/0
17.12.2014 5:35

J32i81ř67í 20K49o26c60u35r70e68k 6525314425578

Říká se, že dalších 250.000 lidí uteklo přes kopečky. Kolik by jich bylo, nebýt na kopečkách elektrický plot a muži s kvéry, to radši ani nedomýšlet.

0/0
22.12.2014 16:05

J89i76ř86í 12E35r25b58e56n 1753924936477

A ti všichni tady chyběli, aby ten národ i vlast táhli kupředu a rozvíjeli (každý je sice nahraditelný, ale většinou ta náhrada není silnější). A chybějí dodnes.

Jo, z pohledu z roku 2014 se nám to kritizuje snadno, ale v poválečné československé realitě bych rozhodně chtít nechtěl. On ten stát měl dost starostí sám se sebou právě "díky" tomu, jací rozjásaní a neuvědomělí aktivisté byli u moci. Aktivní blb je horší než třídní nepřítel, jenže právě ti aktivní blbi seděli na rozhodujících místech paralelní mocenské struktury KSČ. Podniky z 90 % vyráběly na základě příkazu Státní plánovací komise a resortního ministerstva, ne na základě požadavku zákazníků - zlepšení v 60. i 80. letech bylo sice citelné, přesto zdaleka ne takové, jaké by bylo potřeba. A doplácíme na to dodnes.

0/0
26.12.2014 0:52

J68i28ř83í 41T95e37p65r 4797830955545

R^

0/0
17.12.2014 5:33

P84e83t83r 56B28e18r46k24a 4422732341932

krásná a poctivá práce

+1/0
17.12.2014 5:28

A93l36e91x 69Š78t60a75j15n73e26r 7111574425503

A to část národa volí smrady, co takové lidi ničili.

+21/0
17.12.2014 5:26

I38v71a25n64a 61H73r93d31l12i28č51k68o39v47á 9393787614729

Skvěle napsaný článek! Moc dobře se mi četl :)

+5/0
17.12.2014 4:44

R43i33c89h14a14r66d 86H29e18j89z79l67a81r 4366235769780

Tak tohle jsou informace, které má velký smysl šířit a opakovat. Mockrát děkuji za skvělý článek.

+22/0
17.12.2014 0:18

M74a98r76e22k 60V10y71m34a73z28a19l 5308376752940

Kloubouk dolů[>-]R^

+11/0
17.12.2014 0:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.