Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Československý génius, který oblékal Rolls-Royce i Bugatti

Letos uplynulo 50 let od úmrtí karosářské legendy a génia Oldřicha Uhlíka. Ve své karosárně oblékal podvozky nejen československých automobilek, ale i takových značek, jakými byly Bugatti, Hispano Suiza nebo Rolls-Royce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J48i81ř45í 28K36o89c26u34r28e76k 6615654775108

V půlce článku jsem se musel ujistit, zda jsem, či nejsem na Technetu. Na Auto nebývalá kvalita, jen tak dál. Díky za parádní článek.

K poslednímu odstavci: ;-O !!

0/0
22.12.2014 16:07
Foto

K79a52r37e96l 21P48l43a43c20h74ý 6916686254229

Krasny clanek.

+2/0
17.12.2014 14:26

K58a57r62e67l 42V84e53j41v94o82d22a 8869358592356

jenom k tomu poslednímu odstavci - a tohle prosím pěkně ještě teď různí rudokožci vychvalujou Rv

+4/−1
17.12.2014 11:49

J97i10ř18í 23K81o63c27u66r40e20k 6825554145718

A takových podniků byly desítky. Jenže pro zaslepence za to může Klaus.

0/0
22.12.2014 15:20

M70i36l66o73s13l74a69v 23P92i33v92o55ň48k57a 8533848343232

Každá revoluce přináší útrapy schopným...přináší tzv. nové tváře; podívejte se, co za neschopná netáhla a zloděje přinesla ta poslední...

+2/−2
17.12.2014 10:24

V83l17a21d73i83s55l43a57v 40N90o32h57e58j38l 7488697348561

myslite komunisty co se prevlikli do ods, cssd apod?

+1/0
17.12.2014 19:57

P55e22t32r 83K65o83s16u84t30a 7357252693226

jo pane to jsou presne voni. a stranicou knizku pod posteli- co kdyby

0/0
18.12.2014 0:34

P54e85t69r 70N96ě59m95e52č20e40k 1542444782903

Krásná práce, škoda že to musel bolševik zničit, jako vše, co rudá lůza ukradla

+11/−1
17.12.2014 10:05

J45i73ř63í 17E77r32b96e39n 1213904106517

Bolševik holt měl jiné priority.

Až do druhé půlky 50. let byl individuální automobilismus považován za zbytečnost, přednost měla "poválečná obnova země" a zajištění živobytí čtrnáctimilionového státu. Proto se taky Uhlíkova karosárna věnovala už jen užitkovým nástavbám (které tam dělali odjakživa a zabezpečovaly jim více než 2/3 tržeb už před válkou), Sodomkova karosárna autobusům (stejný příběh, i tam se tomu věnovali už od konce 20. let) a Peterově karosárně byly přiděleny kabiny pro nákladní auta a karoserie pro dodávková auta (ve Vrchlabí to zkomplikoval fakt, že Peterové byli Němci a ve válce i při následném odsunu ztratila karosárna většinu dělníků i úředníků).

0/0
20.12.2014 1:20

R36i66c98h35a18r42d 69T77r76e70f87i66l 4511195389140

Z 18 příspěvků k článku je polovina politických. To i k takovému tématu jako karosování aut se vždy najde pár pošuků kteří do toho zamíchají politiku. :-(

0/−7
17.12.2014 9:17

M44a81r76t49i85n 92R70a20y65m27a46n 4472258253748

Kdyz to doctete az do konce zjistite proc.

+11/0
17.12.2014 9:20

R78a70d54i32m 38P52o84l32á22š73e11k 9246743859959

No, vyhnán z vlastní továrny byl, když mu bylo 61 let a po těch cca 3 měsících v pracovním táboře ho až na zákaz vykonávat své povolání a asi i podobná povolání v průmyslu nechali v podstatě na pokoji. Źil potom ještě asi 15 let, zemřel, když mu bylo 76 let. Což byl v té době v podstatě nadprůměrný věk. Že zemřel s podlomeným zdravím, je logické, to lidi v tomto věku takhle umírají.

Fakt je, že na jedné straně byl komunisty předčasně odstaven od své práce, kde toho mohl ještě spousty udělat, na druhé straně když potom ještě v takových podmínkách zákazu svého povolání a určitě bez příjmu - důchodu žíl ještě 15 let a dožil se takového věku, tak se asi s tím dokázal vcelku vyrovnat.

+1/−2
17.12.2014 9:46

T65o67m92á91š 94K39u23p59č65í43k 2951882684895

Neumřel hned, jak mu bolševik sebral celoživotní dílo, tak se vlastně podle vás nic moc nestalo. 8-o

0/0
17.12.2014 11:05

J94i32ř62í 61V95e19p94ř95e86k 1984604583592

Dobrý den pane Polášku,

jsem vnuk O. Uhlíka. Nebudu se s Vámi diskutovat o tom jak se člověk vyrovná, když je mu ukradena továrna, kterou si svojí pílí vybudoval. Na cynismus se reaguje těžko. Doporučuji si přečíst knihu od ing. Králíka, kde se dočtete jak po deportaci z Prahy žil.

+7/−1
17.12.2014 11:17

R64i74c83h78a94r33d 69T61r78e53f32i30l 4441645209880

Doporučuji ti ten můj příspěvek přečíst ještě jednou.

0/0
17.12.2014 12:50

R88i42c63h26a41r27d 51T48r62e77f75i10l 4681805939410

Patří to jinam. Sorry.:-)

0/0
17.12.2014 12:54

M45i78r58o84s80l64a10v 64Š98i37m26k77o 7395403602545

Oni žili bídně i lidé, kterým továrny nevzali. Za to, že se tady změnily poměry mohou Němci rozpoutáním války a po jejím konci následným rozdělením světa na Východ a Západ. A Západ nás předhodil Stalinovi...Obecně ale životní úroveň obyvatelstva byla za socialismu nesrovnatelně vyšší než za 1. Republiky. Bývalých továrníků se to pochopitelně netýkalo.

+2/0
17.12.2014 16:58

J84i17ř97í 66K95o42c27u46r33e45k 6255274575688

Nevěřte tomu, že když je bohatý poslán na nucené práce (bez nároku na mzdu) že chudí zbohatnou. Omyl. Možná krátkodobě. Společnost, která souhlasí z ozbrojenou loupeží přichází o hodně. Časem dojde do stavu, kdy nikdo radši nechce nic vlastnit, o nic se raději nestará, drží hubu a krok a krade, aby neokrádal rodinu. My jsme na tom v 89 nebyli až tak špatně. Hyperinflace se nám vyhnula.

0/0
22.12.2014 15:26

R92a96d59i90m 83P65o15l35á17š33e41k 9986263149109

Já jsem tam nikde nenapsal, že se nic moc nestalo. Na druhé straně jsem takové lidi, co jim komunisté něco vzali, tehdy pár poznal a skoro všichni se s tím dokázali vyrovnat a byli docela v pohodě. Jediný z těchto lidí, co je pamatuji, to víceméně nezvládl. Byl to člověk, který se prohlašoval za disidenta a po roce 1989 z tohoto titulu a z titulu svého vzdělání se stal technickým náměstkem v jedné větší fabnrice - naším nadřízeným. Své podřízené, kteří měli jedinou chybu, že za socialismu normálně žili a nebyli disidenti, považoval za nepřátele a podle toho se k nim taky choval. Naštěstí technický úsek musel fungovat a tak musel svou nenávist krotit.

Ale jak koukám, tady takových zakyslíků je mnohem víc. ;-D

0/0
17.12.2014 12:24

T73o18m31á26š 31B25u60ž82e37k 3446130617219

Jako vždy, kam šlápl komunista, nezůstalo nic z dlouhodobé práce.

+13/−1
17.12.2014 9:05

J60i44ř48í 82E16r39b44e28n 1273484556947

Nu což, to se stává.

Stejně tak nezbylo nic z dlouhodobé práce šikovných lidí v Tatře Smíchov (kdysi největší výrobce tramvají na světě), Škodě Ostrov (kdysi největší výrobce trolejbusů na světě), v LIAZu (TEDOM tam dodnes žije z 50 let starého ML630, nový motor už nikdy nevyvinou, nikdo by to nezaplatil - výroba 20.000 ks ročně je pryč), v Tesle, v Roudnických strojírnách, v Avii...

0/0
20.12.2014 1:28

J48i58ř98í 73K34o96c25u23r46e59k 6375934105368

Od konce: Avie, jako náklaďák, to byla licence od Renault-Saviem. Liaz udělal tu chybu, že od roku 1964 nevyvíjel motory - těch 25 let žití z podstaty se projevit muselo. (Zkuste dneska udat na trhu auto s 25 roků nevylepšovaným motorem - stejně tak pohoříte jako v 90. letech) 

Škoda Ostrov ztratila trh - co na tom, že vyrábíte, když zákaznící nemají čím platit a na západním trhu obsazeno jest nízkopodlažními vozidly, které nemáte. Trolejbusy že Škody Ostrov převzaly dvě firmy - Škoda Plzeň, která si nevede vůbec špatně a bývalí zaměstnanci založili Sor Libchavy.

Tatra Smíchov - Původně Ringhoffer-Tatra byla komunisty ukradena. Výroba vagonů pro celý svět byla zastavena a direktivně se začaly vyrábět tramvaje T1. Možná je to pro Vás známe, ale pro úplnost uvedu, že tramvaje T1 vycházejí z americké licence PCC z předválečných let. Tramvaj T2, K2, T3 a později KT8 a T6 byly jen evolucí. Revolucí byla až Tramvaj RT6, ta koncepčně vychází z francouzských TFS*, vyráběných od roku 1985 - trh na západě byl zaplněn a na východe nebyli zaákaznící, co by platili. Tramvají RT6 jezdí asi 25 v Polsku, 3 v Brně.

*) http://fr.wikipedia.org/wiki/Tramway_français_standard Kdo by to byl řekl, že?

+1/0
22.12.2014 15:39

J52i41ř23í 32E55r80b13e92n 1733724836577

K Aviím: když už operujete Wikipedií u T1, tak článek https://cs.wikipedia.org/wiki/Avia jsem psal já.

.

Jak jste přišel na to, že LIAZ nevyvíjel a nevylepšoval motory? To, že se jmenoval MŠ630, potom ML630 a pak M1.2 a furt měl 12l objem, neznamená, že se nevyvíjel - měl desítky variací a modrnizací, existoval ve variantách od 141 kW po 210 kW, vyráběl se i v zážehové verzi pro zemní plyn nebo pro LPG, to nevíte? Celestýn Scholz vyvinul nový čtrnáctilitr M2 a devítilitr M3 (vyrobilo se jich jen pár, protože nikdo nechtěl dát čtvrt miliardy na novou slévárnu bloků). Jenomže LIAZ neměl na západ od Rozvadova pořádnou distribuční a servisní síť - těžko se prodává auto, když nemáte dealery a konkurence je v obchodních dovednostech o třicet let před vámi.

.

Škoda Ostrov měla nízkopodlažní vozy 21/22Tr už v roce 1994 (tedy dříve než vznikly Citybusy v Karose), dokonce tam dali i naftový motor a vyráběli autobusy 21Ab, to taky nevíte? SOR Libchavy vznikl už počátkem 90. let a od Ostrova je asi 300 km daleko, myslíte, že by ho založili bývalí Ostrováci? To o neexistujícím trhu byla lež managementu - sice takto zdůvodnili zavření závodu v Ostrově, ale o měsíc později při zahájení výroby v Plzni se najednou chlubili spoustou zakázek!

.

"Ukradení Ringhoffera komunisty" je směšné - baron Hanuš Ringhoffer se za války aktivně hlásil k německé národnosti a majetek jeho rodiny propadnul hned po válce na základě dekretů o zabavení německého a maďarského majetku coby kompenzaci za nevyžadované válečné reparace. ČKD měla koupenou licenci pro systém (!) PCC, ale Libeň měla dost práce s výrobou lokomotiv, proto Tatru T1 vyvinuli právě na Smíchově (a vše si museli nakreslit a vypočítat sami). Fabrika pak byla totálně vytížena tramvajemi a vagony by nestíhali, rozdělila si to Tatra Studénka a Tatra Česká Lípa. Když se v 80. letech začal stavět Zličín, měla se tam nastěhovat celá ČKD Tatra Smíchov i ČKD Lokomotivka Libeň, ale nestihli to, tunelář Maroušek a Finanční úřad byli rychlejší...

0/0
26.12.2014 0:35

J91i85ř68í 80E55r68b74e31n 1813664616197

Mimochodem se mi nezdá, že by TFS-2 byla nějak moc podobná Tatře RT6... Obecná inspirace tam možná nějaká je. Jenže konstrukce, výpočty atd. v Tatře byly stejně dělány od základu.

To je jako tvrdit, že Seat Leon vychází z Nissanu Almera. Taky si jsou trošilinku podobné ;-)

0/0
26.12.2014 1:04

A47n86t48o74n11í17n 54H81r79b86e13k 9158941924735

Perfektní článek. Ale nějak jsem nepostřehl karosování Rolls-Royce a co na to výrobce říkal. Pokud si pamatuji, tak při každé změně automobilu padala záruka.

+1/0
17.12.2014 7:40

L55u83d36ě89k 76N14o39v53á64k 4141674286789

Nevím, co zrovna RR, ale obecně bylo v té době běžné expedovat samotné šasi. Býval to zlomek produkce a nebylo to moc výhodné, ale nebyl to výstřelek. Podobně jako dneska u užitkáčů.

+2/0
17.12.2014 8:47

M53i85c79h14a30e17l 93S63e27d72l65á39č74e22k 4986653759592

Krasne napsane.

0/0
17.12.2014 7:21

V75i11l38é36m 81J34u28r35á43n57e94k 2200960482354

Článek jsem četl jedním dechem. Perfektní práce, autorovi patří velký R^ a dík.

PS: jsem jediný, kdo má při čtení posledního odstavce chuť vzteky něco rozbít?:-/

+27/0
17.12.2014 7:14

D13a36n10i33e10l 74Š84e79r37á37k 5213703601118

Nejsi.....

+3/0
17.12.2014 8:25
Foto

M91a39t86ě87j 53K91o27ž49í27š13e54k 7846948733466

rozhodně nejste, taky bych praskl vzteky. A ještě víc mužu prasknout, když dnes lidé vzpomínají jak za těch komunistů bylo vlastně fajn

+1/0
17.12.2014 22:36

J68i17ř74í 26E13r71b85e97n 1423744836907

Jestli není problém spíš v tom, že se někdo na věci kouká černobíle a není ochoten připustit, že i oponent může mít v některých věcech pravdu.

Absolutní pravda totiž neexistuje. První republika nebyla stoprocentně kladná a socialistické ČSSR nebylo stoprocentně záporné.

0/0
20.12.2014 1:31

Z30d11e97n70ě63k 67B33e51r27á17n31e52k 2568185636182

Pěkný článek u panu Oldřichu Uhlíkovi, jo v Česku se individualitám téměř vždy dařilo zle. Je to škoda, měli bychom velebit takové lidi jako byl pan Oldřich Uhlík.

+3/0
17.12.2014 7:14

V96l78a25d79i20m42í67r 30Š45n53e57k 9394168406541

My jsme měli tolik šikovných lidí a  komunisti všechno zničili. Zmetci!!  ;-€

+18/0
17.12.2014 7:09

F23i68l10i95p 47V28ý42m89o27l70a 1324280618

A dnes je za to nekteri malem oslavuji.

+4/0
17.12.2014 7:24

P32e69t93r 18K76o11s63u59t14a 7797862423776

bohuzel nejen malem.

0/0
18.12.2014 2:41

M35i20c20h93a45l 85M62u18n82d55u21c25h 3883632877964

Dodneška tu filozofii nechápu. Ti komunisti prostě ničili všechno, co za něco stálo.

+13/0
17.12.2014 6:52

M19a87r24t16i44n 22R83a62y30m38a39n 4892628643308

Protoze se ridili heslem prumernost vitezi. Kdo byl dobrej toho sundali. Protoze je ohrozoval tim ze byl lepsi a myslel. Tim padem mohl inklinovat k zapadu.

+3/0
17.12.2014 9:22

J19i15ř50í 16K79o17c75u86r41e97k 6765484235828

Máme génia, idiota a masu průmerných lidí. Génia zlikvidujeme, idiota zavřeme, průměrné IQ společnosti se na první pohled nezmění. Nepopírám, že magor (popř. Magor) může něco vytvořit, ale asi víc toho vytvoří ten génius.

+1/0
22.12.2014 16:02

J91i86ř46í 74E61r94b91e72n 1363434226357

Po válce nám stejně spousta géniů chyběla. Za všechny Emil Kolben a Josef Sousedík, které oba zabili nacisti.

Například takového Josefa Sodomku v roce 1951 odvolali z funkce ředitele Karosy dokonce proti vůli dělníků a skončil jako obyčejný technický kontrolor až v LIAZu, naštěstí si stihl vychovat solidní nástupce a ani ten dosazený idiot Kuba už Karosu nezničil, protože podnik vedl jen papírově a ve skutečnosti to měl na starosti šikovný Oldřich Meduna.

0/0
26.12.2014 0:45

J57i72ř16í 56V71a54v28ř35í12k 7204489565180

Děkuji za článek, potěšení na duši za krásu tvarů aut. Děkujme panu Uhlíkovi.

Čest jeho památce.

+14/0
17.12.2014 6:18

O89n42d10r81e17j 66S73i69d78o38n 6504916241102

A .urvy komunisticky ho, stejne jako desitky tisic jemu podobnych, zavrely do pracovniho lagru.

+19/0
17.12.2014 5:35

J69i37ř45í 77K16o93c53u58r12e79k 6845354315308

Říká se, že dalších 250.000 lidí uteklo přes kopečky. Kolik by jich bylo, nebýt na kopečkách elektrický plot a muži s kvéry, to radši ani nedomýšlet.

0/0
22.12.2014 16:05

J87i80ř81í 48E88r66b71e61n 1913894286757

A ti všichni tady chyběli, aby ten národ i vlast táhli kupředu a rozvíjeli (každý je sice nahraditelný, ale většinou ta náhrada není silnější). A chybějí dodnes.

Jo, z pohledu z roku 2014 se nám to kritizuje snadno, ale v poválečné československé realitě bych rozhodně chtít nechtěl. On ten stát měl dost starostí sám se sebou právě "díky" tomu, jací rozjásaní a neuvědomělí aktivisté byli u moci. Aktivní blb je horší než třídní nepřítel, jenže právě ti aktivní blbi seděli na rozhodujících místech paralelní mocenské struktury KSČ. Podniky z 90 % vyráběly na základě příkazu Státní plánovací komise a resortního ministerstva, ne na základě požadavku zákazníků - zlepšení v 60. i 80. letech bylo sice citelné, přesto zdaleka ne takové, jaké by bylo potřeba. A doplácíme na to dodnes.

0/0
26.12.2014 0:52

J47i64ř77í 44T64e64p56r 4537570965655

R^

0/0
17.12.2014 5:33

P41e41t62r 63B40e39r29k96a 4802452531812

krásná a poctivá práce

+1/0
17.12.2014 5:28

A97l55e12x 12Š57t38a18j45n55e58r 7401554885803

A to část národa volí smrady, co takové lidi ničili.

+21/0
17.12.2014 5:26

I67v25a29n78a 76H71r89d24l50i16č36k12o40v31á 9713917474409

Skvěle napsaný článek! Moc dobře se mi četl :)

+5/0
17.12.2014 4:44

R93i81c78h88a62r61d 97H25e49j61z20l81a11r 4166745599710

Tak tohle jsou informace, které má velký smysl šířit a opakovat. Mockrát děkuji za skvělý článek.

+22/0
17.12.2014 0:18

M14a76r12e67k 80V91y83m15a95z74a55l 5978856732620

Kloubouk dolů[>-]R^

+11/0
17.12.2014 0:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.