Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hydraulický náhon 4x4 je levný a nežere. Funguje jen do padesátky

Francouzská společnost Poclain Hydraulics vyvinula levný náhon na všechna čtyři kola. Teoreticky se dá namontovat na jakýkoli automobil s předním náhonem, o pohon kol zadních se postará hydraulika. Systém je určen především pro malá a levná vozidla, omezením je funkčnost jen v nízkých rychlostech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R24i31c49h12a94r59d 55M16i57k30u85l23e50n92k85a 1359147367734

NEŽERE ??? Redakce, vy už jste nad češtinou úplně zlomili hůl, že?8-o

0/0
6.12.2014 12:32

J44i90ř11í 20D98v21o62ř21á65k 5868573908200

Jeden z mnoha článků , které bych si rád přečetl znovu za pár let.Jediný význam čánku je , že si "autor" za něj koupí možná večeři.

0/0
5.12.2014 19:30

L39u76k56á57š 32D84u29d32a 9312403228925

Já to chci do Fábie :-) to by se v zimě šiklo

0/0
5.12.2014 8:58


T66o75m44á59š 78Z28e98m11a16n 3785488224215

Ideální systém by byl takový, který by v odpojeném stavu spotřebu nijak nezvyšoval, naopak náročnost v případě zapojení je zcela nepodstatné.

+2/0
4.12.2014 23:40

R50a90d42k48o 89M29i10k39u74l83i73č 9453389127283

to se mi líbí. už se těšim, až namontuju na to moje fáro!

0/0
4.12.2014 15:23

L16u50k22á60š 88V26a41ň45u28r60a 1865684583883

A co ztráty? Není lepší elektrický přídavný pohon? Pokud vím, tak ten už některé automobilky používají.

+1/0
4.12.2014 13:21

M14a60r37t43i45n 81H93o86r83ň41á20k 7221631912

těsnění, šroubení, hadice, čepardlo, hydromotory, no nevím, já raději kardan a poloosy, podle mě hydraulika patří do stavebních/pracovních strojů, kde jsou nároky na sílu a přesnost

+2/0
4.12.2014 11:18

O91n69d23ř50e25j 79Č93a65p65k86a 6331941183554

MAN to do náklaďáků dává na přední nápravu už dlouho, je to lehčí a snad i levnější než plnohodnotná 6x6. Na to občasné vyjetí z bahna to bohatě stačí, vzhledem k tomu, že se to dává hlavně do lesovozů a sklápěček, tak tam hydraulická pumpa musí být stejně...

0/0
4.12.2014 12:22

M23a86r12t59i51n 49H69o32r45ň12á91k 7301341292

kolik s tím MAN může maximálně jet? narážím na dimenzovaný čerpadlo, vhodný olej, nádrž + chlazení oleje.

0/0
4.12.2014 15:46

O65n79d49ř76e62j 49Č53a57p46k46a 6521771943484

Podle výrobce se to při 30 km/h vypne a při poklesu rychlosti pod 20 zase zapne (pokud je systém aktivní, jinak je to vypnuté pořád). Kardan je určitě lepší, ale je to dalších pár metráků navíc - takže u auta, které jezdí mimo silnici jen zlomek času a jen občas potřebuje trošku pomoct ze stavební jámy nebo nějakého trochu víc rozbahněného úseku v lese, ta hydraulika může mít smysl.

+1/0
4.12.2014 17:40

T94o49m19á50š 72V48a72v96e39r59k69a 7231310682344

Hydrodrive

0/0
4.12.2014 22:24

J20i57ř94í 54D73v98o84ř46á55k 5428683128650

Pokud to funguje O.K.  .Kolik stojí opravy ? O kolik je dražší výměna předních kotoučů ?Jaký je nárust spotřeby ?

0/0
5.12.2014 19:20

J49i65ř17í 72K54o31c37u94r92e51k 6575854565688

Jo, to u nás v ČR se dokonce i na VŠ učilo, že hydraulika vždycky teče. Není to pravda, pod Liebherrem kaluž oleje nenajdete, narozdíl od Unexu.

0/0
4.12.2014 13:06

V50l88a16d49i28s83l33a36v 87C57h32a30l48u19p13a 2629188137467

Nezvládlo by podobnou službu řešení na bázi elektriky a podstatně jednodušeji?? Dráty se tahají ještě lépe nežli trubičky, není žádná náplň, regulace je jednoduchá a přesná a energie se dá řešit výkonným (přídavným) alternátorem.

+4/0
4.12.2014 10:02

J17i56n72d52ř96i67c98h 40Š38k27o15p46e68k 4275391430565

ty motory budou mít asi slušnýodběr, pochubuju, že by je šlo jen tak připojit na stávající elektroinstalaci

0/0
4.12.2014 10:33

F49i91l50i27p 42T23ř77e59b49a 6333810288916

Vzhledem k tomu, jak často, a jak dlouho tenhle typ automobilů potřebuje 4x4, by i obyčejná autobaterka mohla stačit, jen kabely by bylo asi třeba posílit.

Nejlevnější baterie na heurece slibuje 340A a kapacitu 40Ah, to je 4kW po dobu cca 7 minut, to by mělo stačit na vyprostění jakéhokoliv osobáku z jakékoliv běžné situace.

A nezapomeňte, že současně běží motor s alternátorem.

+1/−1
4.12.2014 11:23

J39i43ř53í 49K49o21c77u46r19e80k 6285524935188

4 kW je dostatečné tak na 200 kg vozítko a rychlosti okolo 15 km/h při stoupání 10 %. Proč? 12koňový motor touto rychlostí v takovém stoupání sotva udrží rychlost se 400 kg "těžkým" strojem.

Na Fabii budete potřebovat přenést na zadní nápravu až 20 kW, u Octavie Scout by to chtělo kolem 40-50 kW. Coto? V pořádném kopci je přebytek výkonu na přední nápravě, který je vnohdné poslat dozadu, aby to vůbec jelo nahoru a nehrabalo na místě.

0/0
4.12.2014 13:05

L81u20k63á13š 18V74a55ň23u25r62a 1285734433943

Pokud se bavime ovyprosteni jizde do 20km/h, tak opravdu staci velmi maly vykon.Staci vykonejsi alternator a dva elektromotory v kolech. Audi uz podobne reseni pouziva, ale jede to na vyssim napeti, myslim, ze pouzivaji 400V rozvod.

0/0
5.12.2014 9:51

M92a56r43v27i22n 46G87j71e92p29a77l27i 9657201405216

Ty 4 kW - to je trošku zidealizovaná představa... když budete odebírat z baterie 340 A, tak na ní nebudete mít konstantních 12 V.

Pokud bude baterie kvalitní, tak by mohla mít vnitřní odpor 0,001 Ohmů. Kvalitní vedení by mohlo mít tak 0,01 Ohmů v jednom směru (tedy 0,02 Ohmů celkově na vedení). Celkem to dělá 0,021 Ohmů. Při tomto proudu by nám vznikl úbytek 340*0,021 = 7,14 V. Výsledný výkon z baterií včetně vedení by pak byl (12-7,14)*340 = 1652 W.

Když vezmete v úvahu reálnou účinnost spínací elektroniky (cca 85 %) a účinnost kvalitního elektromotoru (cca 95 %), tak dostaneme na kola výkon 1652*0,85*0,95 = 1334 W.

No a z Vašich 4 kW bychom mohli reálně dostat cca 1,3 kW a to za velice příznivých podmínek.

Napájení čistě z baterií s tak nízkým napětím je velice nevhodné. U alternátoru by byl obdobný (spíše horší) problém, jelikož drtivá část výkonu by se ztrácela hlavně na vedení. Rozumným řešením by bylo použít alternátor s vysokým výstupním napětím, u kterého by stačil daleko menší výstupní proud při zachování výkonu. Podívejte se na systém Kers u F1 (téměř 1 kV), elektrické rozvody u elektromobilů Audi, Tesla Motors (350 až 400 V)...

Tím jsem jen chtěl říct, že obyčejná autobaterie by byla možná tak na jedno velice krátké použití :-)

+1/0
5.12.2014 17:04

M32a73r47v14i94n 48G85j30e72p52a46l25i 9287901305746

Určitě zvládlo, ale jednodušeji? - jak se to vezme. U hydrauliky je výhoda, že lze oběhovým prouděním řešit funkci diferenciálu. U dvou elektrických motorů se pak musí řešit diferenciál například momentovým řízením. Z pohledu montáže by to jednodušší sice bylo, ale systém jako takový by byl daleko komplikovanější, než hydraulický.

Na druhou stranu kapalina má svou setrvačnost a větší změna přenosu momentu by se projevila velkým přetlakem v hadičkách hydrauliky - bez expanzních nádob by mohly prasknout, nebo by se uvolnilo nějaké těsnění. Zřejmě z tohoto důvodu firma Poclain Vehicles tvrdí, že to bude vhodné pro menší vozidla.

Asi největší nevýhodou tohoto systému budou ztráty i v případě, že je systém neaktivní - jednak výsledná hmotnost vozidla + tření hydraulických motorů a kapaliny v hadičkách. Pak to omezení rychlosti... Z tohoto pohledu by byla elektrická varianta daleko efektivnější, ale levnější určitě nebude - a tímhle argumentem se ta firma bude určitě obhajovat.

(přineslo by to ale jeden vedlejší účinek - v případě nefunkční brzdy na jednom ze zadních kol by se při brzdění přenášel proti-moment i na to kolo s nefunkční brzdou - brzdily by i tak obě kola v nenulové rychlosti - to ale asi bude znamenat potřebu daleko výkonnějších brzd na zadních kolech, aby následně nedošlo ke zničení i druhé funkční brzdy)

0/0
5.12.2014 16:43

P77e82t53r 61U46t10ě39k57a30l 9200268438

Tedy - hydraulický pohon je nejsložitější, nejdražší a nejporuchovější. Čili přesný opak, než tvrdí Poclain. Používali jsme to před lety, kdy ještě nebyly frekvenční měniče a tak - ale to jr již cca 30 let minulostí.

Navíc se to blbě reguluje - je to pomalé. Navíc to má ze všech systémů nejhorší účinnost.

Doporučuji, aby si redaktoři, než uveřejní každou kravinu, kterou jim někdo vnutí (nebo zaplatí), ověřili věc u odborníků.

0/−2
4.12.2014 8:53

J34a90k19u44b 82Š13a39f53a36n38d98a 7535707231541

Proč by se top regulovalo blbě? Hydraulické pohony se používají ve velké míře. Ano, není to rychlé ale to nevadí. Nemá to z auta udělat 4kolku, je to na zapnutí v místech, která s jednou hnanou nápravou nevyjedete. Účinnost z tohoto pohledu nehraje až tak roli.

Dal byste třeba na barg mechanický nebo elektrický pohon? Asi ne, že?

+1/−1
4.12.2014 9:10

P69e98t71r 52U12t97ě13k49a82l 9660788738

Nemluví se o bagru, ale o autu. Ale hlavně je to jedno - když říkám, že je HP pomalý, myslím tím jeho řízení - je to dáno už jeho vlastnostmi - odezva hydrauliky na řídicí povel je velmi pomalá a navíc trpí obrovskou setrvačností. To je dnes již naprosto nevyhovující, odezva je u dnešních jak elektrických, tak motorových pohonů okamžitá. A to i u bagru, který samosebou dnes má výhradně mechanický pohon, nebo elektrický (u minibagrů - na baterky). Hydraulika se používá pouze pro pracovní nástroje bagru nebo manipulačního vozíku.

Jenom blbec by si dával do auta další systém, když už tam je elektrika nebo spalovací motor. To je prostě konstruktérský nesmysl.

0/0
4.12.2014 11:52

J32a43k89u83b 83Š31a52f94a81n43d11a 7425247601751

Ale prosím vás. Kam na ta moudra chodíte.

Odezva hydrauliky je okamžitá. Můžeme se bavit o nějakých desítkách, max stovce ms ale to je tak max. A setrvačnost to nemá žádnou. Nevím, kde jste to vzal.

Bagr má mechanický pohon? Vy asi myslíte traktorbagr. Klasické pásové bagry mají pohon samozřejmě hydraulikou.

Kdysi se běžně dávala hydraulika do aut. Posilovač řízení, někdy odpružení, brzdy... Ono záleží na tom, co vyjde lépe. Z čeho chcete živit elektromotory v kolech? Myslím, že hmotnostně vyjde lépe čerpadlo + hydromotor než generátor + elektromotor pro stejný výkon.

+1/0
4.12.2014 12:45

J47i49ř82í 98K90o33c55u69r57e57k 6675244445318

Před 30 lety? Tedy za totáče. Můžete uvést výrobce té hydrauliky?

...

Stejně tak bych mohl tvrdit, že dodávka je k ničemu, protože vím, že Škoda 1203 špatně sedí na silnici a nejede.

0/0
4.12.2014 13:12

P50e35t77r 14U38t17ě20k45a53l 9250318278

Poclain

0/0
4.12.2014 19:21

M27i71l35o97s38l37a50v 32K64r98á98t66k86ý 3501759734417

Nevím jestli udělali dobře, že to předvedli právě v Číně. Je možné, že než to dají do výroby, tak to už číňan dávno okopčil a bude to normálně vyrábět za poloviční cenu.

+3/0
4.12.2014 8:33

J35i25ř17í 17P72e40l17c 3320388846521

Dle toho článku to vypadá, že bude existovat instalační sad a já přijdu do krámu a řeknu: potřebuj náhon na auto XY model, rok , motor ,.. Dostanu krabic a doma si to na dvorku namontuji a pak hurá do hor :-)

+2/0
4.12.2014 8:01

H65o12n94z66a 76D72v15o82ř44á59k 1294395733225

Náhon je u mlejna, auta mají pohon...Rv

+11/0
4.12.2014 7:47

J66i51ř36í 21D26v87o41ř45á14k 5288983248200

Teprve na konci jsem našel moudro.Tak to bývá.

+1/0
5.12.2014 19:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.