Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hydraulický náhon 4x4 je levný a nežere. Funguje jen do padesátky

Francouzská společnost Poclain Hydraulics vyvinula levný náhon na všechna čtyři kola. Teoreticky se dá namontovat na jakýkoli automobil s předním náhonem, o pohon kol zadních se postará hydraulika. Systém je určen především pro malá a levná vozidla, omezením je funkčnost jen v nízkých rychlostech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R18i15c73h66a52r17d 67M75i35k69u90l63e31n61k64a 1469687587324

NEŽERE ??? Redakce, vy už jste nad češtinou úplně zlomili hůl, že?8-o

0/0
6.12.2014 12:32

J78i93ř87í 65D80v80o85ř64á35k 5488583968670

Jeden z mnoha článků , které bych si rád přečetl znovu za pár let.Jediný význam čánku je , že si "autor" za něj koupí možná večeři.

0/0
5.12.2014 19:30

L38u45k43á17š 49D30u92d57a 9382343638565

Já to chci do Fábie :-) to by se v zimě šiklo

0/0
5.12.2014 8:58

T50o60m10á94š 70Z89e84m32a20n 3585668584815

Ideální systém by byl takový, který by v odpojeném stavu spotřebu nijak nezvyšoval, naopak náročnost v případě zapojení je zcela nepodstatné.

+2/0
4.12.2014 23:40

R94a72d64k51o 86M94i48k15u64l24i72č 9633969187333

to se mi líbí. už se těšim, až namontuju na to moje fáro!

0/0
4.12.2014 15:23

L24u25k38á72š 93V17a51ň55u32r17a 1835864583123

A co ztráty? Není lepší elektrický přídavný pohon? Pokud vím, tak ten už některé automobilky používají.

+1/0
4.12.2014 13:21

M96a48r59t20i95n 90H63o43r74ň42á60k 7971141632

těsnění, šroubení, hadice, čepardlo, hydromotory, no nevím, já raději kardan a poloosy, podle mě hydraulika patří do stavebních/pracovních strojů, kde jsou nároky na sílu a přesnost

+2/0
4.12.2014 11:18

O64n61d88ř15e74j 22Č68a23p50k43a 6441661653104

MAN to do náklaďáků dává na přední nápravu už dlouho, je to lehčí a snad i levnější než plnohodnotná 6x6. Na to občasné vyjetí z bahna to bohatě stačí, vzhledem k tomu, že se to dává hlavně do lesovozů a sklápěček, tak tam hydraulická pumpa musí být stejně...

0/0
4.12.2014 12:22

M69a43r44t49i25n 96H79o36r24ň60á98k 7681721132

kolik s tím MAN může maximálně jet? narážím na dimenzovaný čerpadlo, vhodný olej, nádrž + chlazení oleje.

0/0
4.12.2014 15:46

O28n47d18ř60e42j 19Č93a34p12k30a 6321951223914

Podle výrobce se to při 30 km/h vypne a při poklesu rychlosti pod 20 zase zapne (pokud je systém aktivní, jinak je to vypnuté pořád). Kardan je určitě lepší, ale je to dalších pár metráků navíc - takže u auta, které jezdí mimo silnici jen zlomek času a jen občas potřebuje trošku pomoct ze stavební jámy nebo nějakého trochu víc rozbahněného úseku v lese, ta hydraulika může mít smysl.

+1/0
4.12.2014 17:40

T72o47m51á81š 50V30a98v18e76r60k38a 7701280252464

Hydrodrive

0/0
4.12.2014 22:24

J90i34ř47í 97D17v24o80ř69á40k 5478283908190

Pokud to funguje O.K.  .Kolik stojí opravy ? O kolik je dražší výměna předních kotoučů ?Jaký je nárust spotřeby ?

0/0
5.12.2014 19:20

J10i35ř54í 90K94o59c14u27r47e16k 6955344615468

Jo, to u nás v ČR se dokonce i na VŠ učilo, že hydraulika vždycky teče. Není to pravda, pod Liebherrem kaluž oleje nenajdete, narozdíl od Unexu.

0/0
4.12.2014 13:06

V95l87a60d34i41s43l94a41v 11C16h59a31l66u34p49a 2439668687597

Nezvládlo by podobnou službu řešení na bázi elektriky a podstatně jednodušeji?? Dráty se tahají ještě lépe nežli trubičky, není žádná náplň, regulace je jednoduchá a přesná a energie se dá řešit výkonným (přídavným) alternátorem.

+4/0
4.12.2014 10:02

J67i69n57d68ř28i69c92h 69Š54k95o74p43e79k 4685171840455

ty motory budou mít asi slušnýodběr, pochubuju, že by je šlo jen tak připojit na stávající elektroinstalaci

0/0
4.12.2014 10:33

F78i11l31i13p 57T75ř92e21b94a 6623570968676

Vzhledem k tomu, jak často, a jak dlouho tenhle typ automobilů potřebuje 4x4, by i obyčejná autobaterka mohla stačit, jen kabely by bylo asi třeba posílit.

Nejlevnější baterie na heurece slibuje 340A a kapacitu 40Ah, to je 4kW po dobu cca 7 minut, to by mělo stačit na vyprostění jakéhokoliv osobáku z jakékoliv běžné situace.

A nezapomeňte, že současně běží motor s alternátorem.

+1/−1
4.12.2014 11:23

J26i49ř70í 84K27o78c36u37r91e63k 6825734765718

4 kW je dostatečné tak na 200 kg vozítko a rychlosti okolo 15 km/h při stoupání 10 %. Proč? 12koňový motor touto rychlostí v takovém stoupání sotva udrží rychlost se 400 kg "těžkým" strojem.

Na Fabii budete potřebovat přenést na zadní nápravu až 20 kW, u Octavie Scout by to chtělo kolem 40-50 kW. Coto? V pořádném kopci je přebytek výkonu na přední nápravě, který je vnohdné poslat dozadu, aby to vůbec jelo nahoru a nehrabalo na místě.

0/0
4.12.2014 13:05

L18u46k14á34š 90V90a69ň74u59r83a 1245884683363

Pokud se bavime ovyprosteni jizde do 20km/h, tak opravdu staci velmi maly vykon.Staci vykonejsi alternator a dva elektromotory v kolech. Audi uz podobne reseni pouziva, ale jede to na vyssim napeti, myslim, ze pouzivaji 400V rozvod.

0/0
5.12.2014 9:51

M64a69r92v98i57n 59G43j27e45p22a52l67i 9237591615316

Ty 4 kW - to je trošku zidealizovaná představa... když budete odebírat z baterie 340 A, tak na ní nebudete mít konstantních 12 V.

Pokud bude baterie kvalitní, tak by mohla mít vnitřní odpor 0,001 Ohmů. Kvalitní vedení by mohlo mít tak 0,01 Ohmů v jednom směru (tedy 0,02 Ohmů celkově na vedení). Celkem to dělá 0,021 Ohmů. Při tomto proudu by nám vznikl úbytek 340*0,021 = 7,14 V. Výsledný výkon z baterií včetně vedení by pak byl (12-7,14)*340 = 1652 W.

Když vezmete v úvahu reálnou účinnost spínací elektroniky (cca 85 %) a účinnost kvalitního elektromotoru (cca 95 %), tak dostaneme na kola výkon 1652*0,85*0,95 = 1334 W.

No a z Vašich 4 kW bychom mohli reálně dostat cca 1,3 kW a to za velice příznivých podmínek.

Napájení čistě z baterií s tak nízkým napětím je velice nevhodné. U alternátoru by byl obdobný (spíše horší) problém, jelikož drtivá část výkonu by se ztrácela hlavně na vedení. Rozumným řešením by bylo použít alternátor s vysokým výstupním napětím, u kterého by stačil daleko menší výstupní proud při zachování výkonu. Podívejte se na systém Kers u F1 (téměř 1 kV), elektrické rozvody u elektromobilů Audi, Tesla Motors (350 až 400 V)...

Tím jsem jen chtěl říct, že obyčejná autobaterie by byla možná tak na jedno velice krátké použití :-)

+1/0
5.12.2014 17:04

M93a75r65v21i19n 46G28j90e48p60a62l91i 9577791255526

Určitě zvládlo, ale jednodušeji? - jak se to vezme. U hydrauliky je výhoda, že lze oběhovým prouděním řešit funkci diferenciálu. U dvou elektrických motorů se pak musí řešit diferenciál například momentovým řízením. Z pohledu montáže by to jednodušší sice bylo, ale systém jako takový by byl daleko komplikovanější, než hydraulický.

Na druhou stranu kapalina má svou setrvačnost a větší změna přenosu momentu by se projevila velkým přetlakem v hadičkách hydrauliky - bez expanzních nádob by mohly prasknout, nebo by se uvolnilo nějaké těsnění. Zřejmě z tohoto důvodu firma Poclain Vehicles tvrdí, že to bude vhodné pro menší vozidla.

Asi největší nevýhodou tohoto systému budou ztráty i v případě, že je systém neaktivní - jednak výsledná hmotnost vozidla + tření hydraulických motorů a kapaliny v hadičkách. Pak to omezení rychlosti... Z tohoto pohledu by byla elektrická varianta daleko efektivnější, ale levnější určitě nebude - a tímhle argumentem se ta firma bude určitě obhajovat.

(přineslo by to ale jeden vedlejší účinek - v případě nefunkční brzdy na jednom ze zadních kol by se při brzdění přenášel proti-moment i na to kolo s nefunkční brzdou - brzdily by i tak obě kola v nenulové rychlosti - to ale asi bude znamenat potřebu daleko výkonnějších brzd na zadních kolech, aby následně nedošlo ke zničení i druhé funkční brzdy)

0/0
5.12.2014 16:43

P29e52t22r 13U94t56ě19k16a77l 9190878548

Tedy - hydraulický pohon je nejsložitější, nejdražší a nejporuchovější. Čili přesný opak, než tvrdí Poclain. Používali jsme to před lety, kdy ještě nebyly frekvenční měniče a tak - ale to jr již cca 30 let minulostí.

Navíc se to blbě reguluje - je to pomalé. Navíc to má ze všech systémů nejhorší účinnost.

Doporučuji, aby si redaktoři, než uveřejní každou kravinu, kterou jim někdo vnutí (nebo zaplatí), ověřili věc u odborníků.

0/−2
4.12.2014 8:53

J90a73k54u56b 31Š90a70f63a37n47d41a 7885147811881

Proč by se top regulovalo blbě? Hydraulické pohony se používají ve velké míře. Ano, není to rychlé ale to nevadí. Nemá to z auta udělat 4kolku, je to na zapnutí v místech, která s jednou hnanou nápravou nevyjedete. Účinnost z tohoto pohledu nehraje až tak roli.

Dal byste třeba na barg mechanický nebo elektrický pohon? Asi ne, že?

+1/−1
4.12.2014 9:10

P21e41t51r 77U84t58ě59k19a42l 9440198128

Nemluví se o bagru, ale o autu. Ale hlavně je to jedno - když říkám, že je HP pomalý, myslím tím jeho řízení - je to dáno už jeho vlastnostmi - odezva hydrauliky na řídicí povel je velmi pomalá a navíc trpí obrovskou setrvačností. To je dnes již naprosto nevyhovující, odezva je u dnešních jak elektrických, tak motorových pohonů okamžitá. A to i u bagru, který samosebou dnes má výhradně mechanický pohon, nebo elektrický (u minibagrů - na baterky). Hydraulika se používá pouze pro pracovní nástroje bagru nebo manipulačního vozíku.

Jenom blbec by si dával do auta další systém, když už tam je elektrika nebo spalovací motor. To je prostě konstruktérský nesmysl.

0/0
4.12.2014 11:52

J51a62k61u26b 62Š37a21f23a39n71d17a 7115837351671

Ale prosím vás. Kam na ta moudra chodíte.

Odezva hydrauliky je okamžitá. Můžeme se bavit o nějakých desítkách, max stovce ms ale to je tak max. A setrvačnost to nemá žádnou. Nevím, kde jste to vzal.

Bagr má mechanický pohon? Vy asi myslíte traktorbagr. Klasické pásové bagry mají pohon samozřejmě hydraulikou.

Kdysi se běžně dávala hydraulika do aut. Posilovač řízení, někdy odpružení, brzdy... Ono záleží na tom, co vyjde lépe. Z čeho chcete živit elektromotory v kolech? Myslím, že hmotnostně vyjde lépe čerpadlo + hydromotor než generátor + elektromotor pro stejný výkon.

+1/0
4.12.2014 12:45

J30i37ř80í 58K75o57c25u29r12e95k 6295764235488

Před 30 lety? Tedy za totáče. Můžete uvést výrobce té hydrauliky?

...

Stejně tak bych mohl tvrdit, že dodávka je k ničemu, protože vím, že Škoda 1203 špatně sedí na silnici a nejede.

0/0
4.12.2014 13:12

P94e68t97r 70U81t38ě29k27a44l 9890368518

Poclain

0/0
4.12.2014 19:21

M64i36l82o30s38l48a22v 51K58r35á16t76k88ý 3731699144857

Nevím jestli udělali dobře, že to předvedli právě v Číně. Je možné, že než to dají do výroby, tak to už číňan dávno okopčil a bude to normálně vyrábět za poloviční cenu.

+3/0
4.12.2014 8:33

J68i47ř17í 18P27e19l94c 3920628876651

Dle toho článku to vypadá, že bude existovat instalační sad a já přijdu do krámu a řeknu: potřebuj náhon na auto XY model, rok , motor ,.. Dostanu krabic a doma si to na dvorku namontuji a pak hurá do hor :-)

+2/0
4.12.2014 8:01

H69o58n55z52a 39D57v22o34ř92á59k 1404925933925

Náhon je u mlejna, auta mají pohon...Rv

+11/0
4.12.2014 7:47

J19i56ř55í 55D22v55o31ř51á38k 5698293328650

Teprve na konci jsem našel moudro.Tak to bývá.

+1/0
5.12.2014 19:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.