Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hydraulický náhon 4x4 je levný a nežere. Funguje jen do padesátky

Francouzská společnost Poclain Hydraulics vyvinula levný náhon na všechna čtyři kola. Teoreticky se dá namontovat na jakýkoli automobil s předním náhonem, o pohon kol zadních se postará hydraulika. Systém je určen především pro malá a levná vozidla, omezením je funkčnost jen v nízkých rychlostech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R55i48c67h35a46r61d 72M86i22k30u86l43e61n87k40a 1809307157664

NEŽERE ??? Redakce, vy už jste nad češtinou úplně zlomili hůl, že?8-o

0/0
6.12.2014 12:32

J82i60ř64í 27D64v65o89ř35á42k 5428313978110

Jeden z mnoha článků , které bych si rád přečetl znovu za pár let.Jediný význam čánku je , že si "autor" za něj koupí možná večeři.

0/0
5.12.2014 19:30

L36u54k79á13š 31D98u69d27a 9972263428645

Já to chci do Fábie :-) to by se v zimě šiklo

0/0
5.12.2014 8:58

T76o68m65á84š 36Z87e79m21a39n 3405358944825

Ideální systém by byl takový, který by v odpojeném stavu spotřebu nijak nezvyšoval, naopak náročnost v případě zapojení je zcela nepodstatné.

+2/0
4.12.2014 23:40

R50a70d79k71o 46M54i79k98u87l42i34č 9423599767973

to se mi líbí. už se těšim, až namontuju na to moje fáro!

0/0
4.12.2014 15:23

L16u95k65á61š 48V83a10ň88u30r69a 1565164433283

A co ztráty? Není lepší elektrický přídavný pohon? Pokud vím, tak ten už některé automobilky používají.

+1/0
4.12.2014 13:21

M89a96r24t54i17n 47H58o98r46ň36á78k 7861841762

těsnění, šroubení, hadice, čepardlo, hydromotory, no nevím, já raději kardan a poloosy, podle mě hydraulika patří do stavebních/pracovních strojů, kde jsou nároky na sílu a přesnost

+2/0
4.12.2014 11:18

O79n33d59ř92e38j 12Č22a32p43k69a 6431441653694

MAN to do náklaďáků dává na přední nápravu už dlouho, je to lehčí a snad i levnější než plnohodnotná 6x6. Na to občasné vyjetí z bahna to bohatě stačí, vzhledem k tomu, že se to dává hlavně do lesovozů a sklápěček, tak tam hydraulická pumpa musí být stejně...

0/0
4.12.2014 12:22

M90a50r76t96i72n 65H69o51r37ň28á14k 7691601572

kolik s tím MAN může maximálně jet? narážím na dimenzovaný čerpadlo, vhodný olej, nádrž + chlazení oleje.

0/0
4.12.2014 15:46

O96n28d35ř68e95j 24Č21a50p46k96a 6221141263774

Podle výrobce se to při 30 km/h vypne a při poklesu rychlosti pod 20 zase zapne (pokud je systém aktivní, jinak je to vypnuté pořád). Kardan je určitě lepší, ale je to dalších pár metráků navíc - takže u auta, které jezdí mimo silnici jen zlomek času a jen občas potřebuje trošku pomoct ze stavební jámy nebo nějakého trochu víc rozbahněného úseku v lese, ta hydraulika může mít smysl.

+1/0
4.12.2014 17:40

T73o79m84á72š 12V91a38v55e84r11k89a 7211210202804

Hydrodrive

0/0
4.12.2014 22:24

J31i74ř33í 41D61v74o46ř50á18k 5758683548790

Pokud to funguje O.K.  .Kolik stojí opravy ? O kolik je dražší výměna předních kotoučů ?Jaký je nárust spotřeby ?

0/0
5.12.2014 19:20

J10i40ř98í 60K60o52c73u63r47e28k 6955574645678

Jo, to u nás v ČR se dokonce i na VŠ učilo, že hydraulika vždycky teče. Není to pravda, pod Liebherrem kaluž oleje nenajdete, narozdíl od Unexu.

0/0
4.12.2014 13:06

V71l49a66d16i13s10l39a64v 75C46h80a83l25u98p42a 2439648367327

Nezvládlo by podobnou službu řešení na bázi elektriky a podstatně jednodušeji?? Dráty se tahají ještě lépe nežli trubičky, není žádná náplň, regulace je jednoduchá a přesná a energie se dá řešit výkonným (přídavným) alternátorem.

+4/0
4.12.2014 10:02

J74i33n24d79ř68i57c63h 14Š83k40o30p41e83k 4955641950265

ty motory budou mít asi slušnýodběr, pochubuju, že by je šlo jen tak připojit na stávající elektroinstalaci

0/0
4.12.2014 10:33

F52i49l71i58p 17T19ř74e48b22a 6873630648966

Vzhledem k tomu, jak často, a jak dlouho tenhle typ automobilů potřebuje 4x4, by i obyčejná autobaterka mohla stačit, jen kabely by bylo asi třeba posílit.

Nejlevnější baterie na heurece slibuje 340A a kapacitu 40Ah, to je 4kW po dobu cca 7 minut, to by mělo stačit na vyprostění jakéhokoliv osobáku z jakékoliv běžné situace.

A nezapomeňte, že současně běží motor s alternátorem.

+1/−1
4.12.2014 11:23

J28i69ř41í 95K23o94c65u45r78e97k 6575134325318

4 kW je dostatečné tak na 200 kg vozítko a rychlosti okolo 15 km/h při stoupání 10 %. Proč? 12koňový motor touto rychlostí v takovém stoupání sotva udrží rychlost se 400 kg "těžkým" strojem.

Na Fabii budete potřebovat přenést na zadní nápravu až 20 kW, u Octavie Scout by to chtělo kolem 40-50 kW. Coto? V pořádném kopci je přebytek výkonu na přední nápravě, který je vnohdné poslat dozadu, aby to vůbec jelo nahoru a nehrabalo na místě.

0/0
4.12.2014 13:05

L14u81k77á93š 81V12a22ň46u97r39a 1975264263153

Pokud se bavime ovyprosteni jizde do 20km/h, tak opravdu staci velmi maly vykon.Staci vykonejsi alternator a dva elektromotory v kolech. Audi uz podobne reseni pouziva, ale jede to na vyssim napeti, myslim, ze pouzivaji 400V rozvod.

0/0
5.12.2014 9:51

M15a30r45v74i50n 28G43j12e71p52a10l50i 9107591175696

Ty 4 kW - to je trošku zidealizovaná představa... když budete odebírat z baterie 340 A, tak na ní nebudete mít konstantních 12 V.

Pokud bude baterie kvalitní, tak by mohla mít vnitřní odpor 0,001 Ohmů. Kvalitní vedení by mohlo mít tak 0,01 Ohmů v jednom směru (tedy 0,02 Ohmů celkově na vedení). Celkem to dělá 0,021 Ohmů. Při tomto proudu by nám vznikl úbytek 340*0,021 = 7,14 V. Výsledný výkon z baterií včetně vedení by pak byl (12-7,14)*340 = 1652 W.

Když vezmete v úvahu reálnou účinnost spínací elektroniky (cca 85 %) a účinnost kvalitního elektromotoru (cca 95 %), tak dostaneme na kola výkon 1652*0,85*0,95 = 1334 W.

No a z Vašich 4 kW bychom mohli reálně dostat cca 1,3 kW a to za velice příznivých podmínek.

Napájení čistě z baterií s tak nízkým napětím je velice nevhodné. U alternátoru by byl obdobný (spíše horší) problém, jelikož drtivá část výkonu by se ztrácela hlavně na vedení. Rozumným řešením by bylo použít alternátor s vysokým výstupním napětím, u kterého by stačil daleko menší výstupní proud při zachování výkonu. Podívejte se na systém Kers u F1 (téměř 1 kV), elektrické rozvody u elektromobilů Audi, Tesla Motors (350 až 400 V)...

Tím jsem jen chtěl říct, že obyčejná autobaterie by byla možná tak na jedno velice krátké použití :-)

+1/0
5.12.2014 17:04

M73a10r13v85i53n 43G39j20e69p82a93l16i 9327421665256

Určitě zvládlo, ale jednodušeji? - jak se to vezme. U hydrauliky je výhoda, že lze oběhovým prouděním řešit funkci diferenciálu. U dvou elektrických motorů se pak musí řešit diferenciál například momentovým řízením. Z pohledu montáže by to jednodušší sice bylo, ale systém jako takový by byl daleko komplikovanější, než hydraulický.

Na druhou stranu kapalina má svou setrvačnost a větší změna přenosu momentu by se projevila velkým přetlakem v hadičkách hydrauliky - bez expanzních nádob by mohly prasknout, nebo by se uvolnilo nějaké těsnění. Zřejmě z tohoto důvodu firma Poclain Vehicles tvrdí, že to bude vhodné pro menší vozidla.

Asi největší nevýhodou tohoto systému budou ztráty i v případě, že je systém neaktivní - jednak výsledná hmotnost vozidla + tření hydraulických motorů a kapaliny v hadičkách. Pak to omezení rychlosti... Z tohoto pohledu by byla elektrická varianta daleko efektivnější, ale levnější určitě nebude - a tímhle argumentem se ta firma bude určitě obhajovat.

(přineslo by to ale jeden vedlejší účinek - v případě nefunkční brzdy na jednom ze zadních kol by se při brzdění přenášel proti-moment i na to kolo s nefunkční brzdou - brzdily by i tak obě kola v nenulové rychlosti - to ale asi bude znamenat potřebu daleko výkonnějších brzd na zadních kolech, aby následně nedošlo ke zničení i druhé funkční brzdy)

0/0
5.12.2014 16:43

P78e48t40r 73U76t21ě37k81a12l 9690788168

Tedy - hydraulický pohon je nejsložitější, nejdražší a nejporuchovější. Čili přesný opak, než tvrdí Poclain. Používali jsme to před lety, kdy ještě nebyly frekvenční měniče a tak - ale to jr již cca 30 let minulostí.

Navíc se to blbě reguluje - je to pomalé. Navíc to má ze všech systémů nejhorší účinnost.

Doporučuji, aby si redaktoři, než uveřejní každou kravinu, kterou jim někdo vnutí (nebo zaplatí), ověřili věc u odborníků.

0/−2
4.12.2014 8:53

J50a81k60u21b 85Š90a68f33a25n22d28a 7605857161641

Proč by se top regulovalo blbě? Hydraulické pohony se používají ve velké míře. Ano, není to rychlé ale to nevadí. Nemá to z auta udělat 4kolku, je to na zapnutí v místech, která s jednou hnanou nápravou nevyjedete. Účinnost z tohoto pohledu nehraje až tak roli.

Dal byste třeba na barg mechanický nebo elektrický pohon? Asi ne, že?

+1/−1
4.12.2014 9:10

P79e45t49r 95U48t19ě43k35a31l 9200758958

Nemluví se o bagru, ale o autu. Ale hlavně je to jedno - když říkám, že je HP pomalý, myslím tím jeho řízení - je to dáno už jeho vlastnostmi - odezva hydrauliky na řídicí povel je velmi pomalá a navíc trpí obrovskou setrvačností. To je dnes již naprosto nevyhovující, odezva je u dnešních jak elektrických, tak motorových pohonů okamžitá. A to i u bagru, který samosebou dnes má výhradně mechanický pohon, nebo elektrický (u minibagrů - na baterky). Hydraulika se používá pouze pro pracovní nástroje bagru nebo manipulačního vozíku.

Jenom blbec by si dával do auta další systém, když už tam je elektrika nebo spalovací motor. To je prostě konstruktérský nesmysl.

0/0
4.12.2014 11:52

J96a87k75u14b 51Š72a59f14a29n11d42a 7935467511961

Ale prosím vás. Kam na ta moudra chodíte.

Odezva hydrauliky je okamžitá. Můžeme se bavit o nějakých desítkách, max stovce ms ale to je tak max. A setrvačnost to nemá žádnou. Nevím, kde jste to vzal.

Bagr má mechanický pohon? Vy asi myslíte traktorbagr. Klasické pásové bagry mají pohon samozřejmě hydraulikou.

Kdysi se běžně dávala hydraulika do aut. Posilovač řízení, někdy odpružení, brzdy... Ono záleží na tom, co vyjde lépe. Z čeho chcete živit elektromotory v kolech? Myslím, že hmotnostně vyjde lépe čerpadlo + hydromotor než generátor + elektromotor pro stejný výkon.

+1/0
4.12.2014 12:45

J90i62ř36í 21K23o89c15u72r12e66k 6305814675408

Před 30 lety? Tedy za totáče. Můžete uvést výrobce té hydrauliky?

...

Stejně tak bych mohl tvrdit, že dodávka je k ničemu, protože vím, že Škoda 1203 špatně sedí na silnici a nejede.

0/0
4.12.2014 13:12

P47e34t88r 75U24t72ě36k37a46l 9240198238

Poclain

0/0
4.12.2014 19:21

M55i60l60o43s16l12a12v 67K45r44á68t83k64ý 3821169824137

Nevím jestli udělali dobře, že to předvedli právě v Číně. Je možné, že než to dají do výroby, tak to už číňan dávno okopčil a bude to normálně vyrábět za poloviční cenu.

+3/0
4.12.2014 8:33

J12i84ř51í 76P45e87l62c 3170158696361

Dle toho článku to vypadá, že bude existovat instalační sad a já přijdu do krámu a řeknu: potřebuj náhon na auto XY model, rok , motor ,.. Dostanu krabic a doma si to na dvorku namontuji a pak hurá do hor :-)

+2/0
4.12.2014 8:01

H34o63n35z89a 96D13v76o59ř21á50k 1324245793645

Náhon je u mlejna, auta mají pohon...Rv

+11/0
4.12.2014 7:47

J72i12ř89í 30D90v59o88ř30á53k 5438223348700

Teprve na konci jsem našel moudro.Tak to bývá.

+1/0
5.12.2014 19:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.