- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
A také jediný co dokáže krásně vybuchnout. Dokonce lépe a efektněji než jádro těžkých kovů.... Děkuji, ale nechci
Toyota vsadila na spravnou kartu, podle me v dnesni dobe a nasledujicich aspon 20 let vodik je jediny co dokaze nahradit fosilni paliva.
Automobilky uz davno maji vymyslene baterie s dobrym dojezdem a s rychlosti nabijeni by dokazali kvalitne nahradit dnesni pohon ale na masivni rozsireni neexistuje technologie vyroby energie aby uspokojila poptavku.
I kdyby na elekro auta s baterii preslo jedno mesto o rozlove Brna tak by bylo potreba postavit nekolik bloku jaderne eletrarny aby bylo dostatek energie, a v celosvetovem meritku by to byl tak velky pocet bloku ze dnesni zasoba uranu na 80 let by se scvrkla mozna ani ne na rocni, o realizaci tak rychle tezby ani nemluve. Asi proto se do toho nikdo nezene i kdyz by vedeli jak na to.
Vyroba vodiku elekrolizou by mozna pomoci vodnich, vlnovych, vetrnych a solarnich elektraren mohla byt nadejna, nejen z duvodu ze neni problem s vodou v blizkosti.
Výroba vodíku pomocí elektřiny, je jen jedna zbytečná ztrátová přeměna energie. Auto nakonec pojede také na elektřinu-vyrobenou nazpět z vodíku. Auto bude rozhodně efektivnější, pokud bude tankovat hotovou energii, která se může vyrábět ve velkém a ve stabilních zdrojích.
"...Tento proces neprodukuje žádné emise kromě vodní páry..."
Když si uvědomíme, že 95% skleníkových plynů způsobujících zahřívání planety tvoří právě vodní pára, tak z hlediska globálního klimatu planety to velký rozdíl oproti běžnému spalovacímu motoru není. Jenže musíme přičíst ještě emise vznikající při mimořádně energeticky náročné výrobě vodíku.
Ve výsledku ten koncept nijak zvlášť "zelený" není. Pořád to je ale o něco lepší než u elektromobilu na baterky.
Ani toto není nic super ekologického, vodík se vyrábí elektrolýzou, tedy pokud nebude energie pouze z jádra a/nebo obnovitelných zdrojů, bude to kouřit někde jinde.
Ten rozdíl je v tom, že znečišťovatelem nebude každé auto, ale bude centrální a navíc bude patřit státu. U spalovacích motorů přinejmenším regulační zásahy mají setrvačnost mnoho (i desítky) let. Elektráren je pár a lze je daleko lépe hlídat, a regulovat. Potud se situace výrazně zlepší.
Druhá věc jsou ztráty, které vznikají skladováním energie ve vodíku.
Vodík může být vyráběn mnoha způsoby z širokého spektra vstupních zdrojů. Roční světová produkce vodíku je přibližně 55 milionů tun. V globálním měřítku dominuje v současné době výroba z fosilních paliv. Využívání takto vyrobeného vodíku může pomoci lokálně snížit produkci některých zdraví poškozujících látek, globálně by však vedlo pouze k méně hospodárnému využívaní primární energie a s tím souvisejícímu nárůstu produkce oxidu uhličitého (a dalších škodlivých látek).
Dokud nebudou fungovat v širším měřítku reaktory 4.generace, nemá takový pohon smysl.
Designově to vypadá, že jde o verzi pro Ameriku. Doufám, že v Evropě představí hezčí model.
Ten názov modelu by ešte mali prehodnotiť, ja by som navrhoval TOYOTA HINDENBURG