Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Audi vsadí na vodík, ale mezitím vyrobí třeba naftu ze vzduchu a vody

Automobilka Audi se pochlubila tím, že se jí podařilo vytvořit syntetické palivo podobné motorové naftě jen s použitím vody, oxidu uhličitého ze vzduchu a elektřiny. Palivo má mít lepší vlastnosti spalovaní než nafta, takže i jeho používání je ekologické.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B57a55r95t97o51l64o38m80ě70j 45K15u72s 2955836431123

Moc se mi to líbí. Jednu výrobničku bych chtěl ke každému našemu solárnímu poli. ;-)

Jen by mě zajímalo, co zbývá udělat, abychom se z experimentální produkce 160l/den dostali na 100 000 barelů/den.

+3/0
25.11.2014 17:03

J87i40ř34í 92K51o72c63u21r63e87k 6905814515928

Při ceně kolem 150 USD za barel, do které je započítána mimo jiné výstavba "rafinerie" aniž by daňový poplatník skrytě doplácel dalších XYZ USD za barel ve formě dotací.

+1/0
25.11.2014 18:16

T77o77m46á74š 59Z56e57m64a19n 3635728354335

Zní to jako způsob jak využívat/skladovat náhodně generovanou zelenou energii..

Otázkou je energetická náročnost.

+7/0
25.11.2014 12:06

R72a70d81i18m 22P88o27l27á61š76e29k 9516833909849

Nejlevnější je ta přebytečná náhodně generovaná  elektřina, která není nikdy vyrobena - a je to citát z argumentace samotných zelených ;-D

+4/0
25.11.2014 12:16

J44a62r73o56m39í77r 66K36r35á31l 4340869544329

A nejlevnější auto, co se nemusí vyrobit.  I když je o něco málo "ekologičtější", vyváží to zátěž z výroby a likvidace starého.

+2/0
25.11.2014 12:22

T31o69m30a25s 49C90e49n81e78k 6777914340743

Ještě pár mouder. Prosím.

+2/−2
25.11.2014 15:42

J26a11r27o32m74í65r 71K30r55á88l 4250959544159

No, když si to nedokážete spočítat.... :-)

+1/0
25.11.2014 16:42

D44u55š86a87n 12P72e93š39e16k 3985369444980

Co Vám není jasného na tom, že další provozování stávajícího auta je mnohem ekologičtější, než výroba nového + likvidace starého?

+1/0
26.11.2014 9:02

J45i61ř83í 94K63o15c12u50r35e18k 6985584305818

Což ale předpokládá, že ta technologie dokáže reagovat s velmi vysokým gradientem nárůstu/poklesu dodávek té nahodně generované elektřiny. Řekněme že bychom chtěli nájezd z klidového odběru 10-100 kW na špičkový výkon 25 MW do třiceti vteřin.

Dlouhé stráně mají regulační rozsah z +650 MW (generátorový režim) na -650 MW (čerpadlový režim) do 90 vteřin, když na to přijde

0/0
25.11.2014 18:24

R11a74d79i14m 28P93o84l15á35š91e89k 9896603809859

Výrábět syntetické palivo z vody, oxidu uhličitého a elektřiny pro všelijaké "obnovitelné" a nové účely je pro informované docela srandovní.

V každé dosud fungující chemičce je obvykle pro základní těžkotonážní chemickou výrobu potřeba velké množství vodíku. Ten se nyní nejlevněji vyrobí vysokoteplotním štěpením metanu ze zemního plynu za přítomnosti vodní páry a trochy kyslíku. Výsledek je vodík a jako odpadní sloučeniny oxid uhelnatý ( který se dále použije v jiných chemických výrobách, obvykle přes fosgen) a oxid uhličitý, který je nepoužitelný odpad. Dříve se vodík dělal štěpením ropy a ještě dříve, před nějak 200 lety nebo tak nějak vysokoteplotním rozkladem fosilního uhlí vzdušným kyslíkem a vodní parou, případně taky dřevného uhlí.

Jinak už nějakou stovku let je známo, že při teplotách několik set stupňů a za příslušně vysokého tlaku a přítomnosti katalyzátoru vzniká ze směsi oxidu uhličitého a vodíku rozmanité spektrum všemožných organických sloučenin , včetně metanolu, uhlovodíků alkanové řady včetně těch vyšších coby náhrady benzínu a nafty i jiných. Ovšem stále je podstatně levnější a energeticky výhodnější ty uhlovodíky na benzín a naftu prostě jen destilovat z těžené ropy nebo jen částečně krakované ropy než je vyrábět z energie elektřiny, vody a oxidu uhličitého ze vzduchu.

Levnější to je jedině za předpokladu, že se coby energetický vstup do takové chemické reakce využije dotovaná a proto velice levná OZE elektřina.

Neboli na obzoru je další OZE tunel.;-(

+8/−1
25.11.2014 11:51

M93a27r94t40i65n 35K67l71u93v61á90n51e64k 9182478873383

Zaujímavé fakta.

Otázka je aká by bola skutočná cena.

Ale aspoň to vylepšuje nereálny systém s H2. Pretože tam je k tomu navyše ešte problém skladovania, distribúcie, skladovania H2 a použitia (úplne) iných motorov.

Jediné kúzlo tej technlógie môže byť nulová bilancia CO2 a využitie miestnych zdrojov (najlepšie by bolo ak by i energia bola miestna) a minimalizácia zmien v skladovaní a distribúcii.

Ale  1) v reále to býva úplne inak ako na prvý pohľad (BIO nafta)

2)celý humbuk okolo CO2 bude pravdepodobne jeden najtunelovatejší tunel z najtunelovateších tunelov aké kedy uvideli svetlo moderného sveta.

Nakže možno keď oteplovači odídu zo scény pretože sa ukáže že ich teória je len hromada podvodov pozlepovaná dohromady manipuláciami a podvodmi....tak sa oteplovači vrhnú na pole globálneho ochladzovania a ten CO2 v atmosfére sa ešte zíde ;-)

+1/−1
25.11.2014 15:44

J80i89ř91í 63K35o94c18u49r23e40k 6365914155738

I současná, dokonce notně zastaralá, atomovka dokáže tepelně štěpit H2O na vodík a kyslík. Má to ovšem jednu nevychytanou achilovu patu: Oddělit vodík a kyslík dřív, než tlak a teplota směsi plynů klesnou pod určitou hranici. Když se to nezvládne dobře, následuje výbuch.

0/0
25.11.2014 18:31

L53u31k63á40š 89B13r28a64n56d43e13j85s 2523375521301

Jules Verne přesně o tomhle psal v románu Pět neděl v balónu. Tam hlavní postava tvrdila, že budoucností lidstva je voda, ovšem rozložená na své základní prvky - vodík a kyslík. Že by?

0/0
25.11.2014 11:33

I95v87o 13Ž60á18č69e87k 9320682329867

A rozkládal ji pomocí baterek, které se nikdy nevybily.

+2/0
25.11.2014 11:42

R89a51d93i41m 79P87o86l46á29š10e77k 9566843209259

No, naděje, jak to levně udělat, tady je. Elektřinu na elektrolýzu brát z atomového reaktoru a pokud bude třeba vyrábět z oxidu uhličitého  a vodíku umělé uhlovodíky, tak potřebnou reakční teplotu těch cca  600 - 800 stupňů C taky brát z nějakého příslušně upraveného atomového reaktoru.:-)

+1/0
25.11.2014 12:00

J43a58r60o48m52í79r 96K92r44á47l 4870539644829

Tak.  Pokud by to byly čisté uhlovodíky, bylo by to daleko výhodnější, než jakýkoliv elektromobil.

0/0
25.11.2014 12:23

O43n41d71ř67e25j 37Č23a61p11k33a 6961641893324

Souhlas, ve spojení s reaktorem IV. generace (u většiny z nich se počítá s teplotou kolem 800-1000 stupňů na výstupu) by to mohla být zajímavá alternativa k ropě. Ta teplota není potřeba jen pro syntézu uhlovodíků, i elektrolýza má při vysokých teplotách o dost vyšší účinnost.

Jako palivo by stačilo vyrábět metanol, palivové články na něj už máme, emise jsou jen pára a CO2 (stejné množství, jako se použilo na výrobu) a na rozdíl od vodíku se s ním o dost líp pracuje, v podstatě stejně, jako s benzínem.

+1/0
25.11.2014 12:27

J29i28ř41í 28K49o91c36u38r70e29k 6795164925578

Až na jednu nepříjemnou vlastnost: Metanol je silně toxický. Násobně víc než benzín.

0/0
25.11.2014 18:12

O59n93d90ř43e32j 63Č85a68p15k87a 6681821123814

V tom případě etanol - technologie výroby je stejná, toxicita výrazně menší, palivové články umíme taky. Ale tam by to zase narazilo na snaze státu zalepovat si rozpočet z cigaret a alkoholu... mít na každé benzínce chemicky čistý líh (denaturovaný by asi palivový článek nedal) je noční můra každého celníka...

0/0
25.11.2014 21:55

R57a36d50i86m 89P74o72l26á16š69e14k 9716563149699

Není pravda. Metanol je zařazen mezi zvlášť nebezpečné jedy pouze z toho důvodu, protože pokud je jinou chemikálií neoznačený či nedenaturovaný,  je lidskými smysly nerozeznatelný od etanolu. Kdyby to byla běžná chemikálie, docházelo by velice často k otravám těch "jednodušších".

0/0
26.11.2014 11:13

M52a87r18t44i64n 11K17l41u63v42á36n45e59k 9222528583663

Ja  by som zas povedal, že vodík sa nakope napríklad na Slnku... :-D

0/0
25.11.2014 21:17

D89a54v80i43d 77H91y26š28p83l43e86r 2313393597165

Dokud bude ropa, a vyplatí se její těžba a distribuce, alternativní paliva budou na podobné cenové hladině. Resp. náklady kupujícího se promítnou do pořizovací ceny vozu (případně rychlejším opotřebením). Ve výsledku to zákazníka vyjde na stejno - možná jen o něco málo levněji - rozdíl bude malý. Každopádně je to krok správným směrem. Takže palec R^

+2/0
25.11.2014 11:31

M80a98r62t10i59n 48K46l79u50v94á86n54e62k 9382228133623

keby to bolo ekonomicky rpijatelne tak sa mi tato varianta paci zo vsetkych najviac.

Mozete pouzivat pre rozlicne uz existujuce motory (predpokladam, ze i benzin by nejak siel) a vyuzijete i pre auto co vam dnes stoji pred domom.

Moze sa vyrabat z lokalnych zdrojov energie (veterníky atd) a nezatazovat tak rozvodnu sustavu. Pripadne vyrabat pri prebytku výkonu v sieti.

A nepotrebujete budovat novu dopravnu infrastukturu pre palivo.

+4/0
25.11.2014 11:30

R20a46d81i12m 33P35o74l95á91š25e79k 9676293199339

Ovšem do lokálních zdrojů typz větrníků musí někdo investovat a vyrobenou elektřinu potom zatěžovat minimálně náklady z těch odpisů.

A řešení přebytků výkonů v síti se mnohem levněji než využíváním přebytků elektřiny jakýmsi náhradním způsobem dosáhne tím, že se ta přebytečná elektřina prostě nevyrobí.

Což bylo provozováno mnoho desetiletí do doby, dokud  ke klasické energetice  nebyla netržně a politicky prolobována a z kapes občanů proti jejich vůli dotovaná OZE energetika.

+2/−1
25.11.2014 11:57

M81a29r64t60i59n 52K97l28u52v73á40n48e89k 9472628893703

Súhlasím. Ale pokiaľ niekto chce veterníky&co tak asi jedine v spojení s takouto technologiou.

Aj tak to má zádrhel. Pokiaľ nebude fúkať, tak prestanme jazdiť autami?

Navyše to je zatiaľ utopia (výroba kvapalného paliva z CO2 a elektriny). Ale pokiaľ by to bolo ekonomicky zaujímavé, tak asi ako nástroj na vyrovnávanie záťaže siete sa m,i to páči. Zaujímala by ma cena takého paliva :)

Pretože napríklad v prípade elektromobilov sa akosi NIK nezamýšľal KDE sa tá elektrina má vyrobiť a AKO ju dopraviť k nabíjačke. Súčasnými rozvodmi celkom istotne nie.

0/0
25.11.2014 15:32

P39e33t21r 92Z77a14s57k72o86č13i67l 2325662218309

Oproti elektromobilu je to opruz furt jezdit k pumpě. Elektromobil se mi každou noc dobije doma.

0/−1
25.11.2014 13:36

M84a63r71t43i73n 61K53l20u21v28á38n37e91k 9862838573383

:)

A keď sa Vám vybije tak si na ceste tých pár hodín počkáte....

Verte mi že je to FAKT OPRUZ stále myslieť na to kde a kedy dobijem ..Vlastná skúsenosť.

Ďalší problém je nedostatočná kapacita prenosovej siete až k miestu odberateľa.

Horšie je to o to, že tú elektrinu musíte doviezť až do domácností (sieť je OVEĽA rozľahlejšia ako priemyselná VN/VVN sieť)

Takže ak najazdíte asi 20tisíc ročne a mal by ste takú spotrebu energie ako ja (rodinný dom, všetko (bojler, varenie podlahovka...) okrem kúrenia je na elektrinu)

Spotreba elektriny by sa mi zdvihla asi 4násobne.

Keby to tak bolo v každom dome, tak to rozvodná sieť iste nedodá...A k tomu by bolo postavi't ešte asitak ďalšie 4 bloky Temelína....

0/0
25.11.2014 21:15

J35a18r37o94s97l39a14v 25K16a87d71l48e40c 5941859612201

Hm, nic nového... technologie měl už Hitler... otázkou je a vždy bude cena...

0/0
25.11.2014 10:47

M35a74r29t25i19n 85K23l98u73v48á75n65e85k 9132558393953

súdruh hitler mal inú technológiu. celkom isto nie s pouzitim elektriny...

0/0
25.11.2014 11:28

R57a82d34i86m 33P67o28l67á72š80e70k 9806323519759

Sůdruh Hitler vyráběl umělý benzín nějak kombinací tepelné destilace hnědého uhlí a jeho částečného rozkladu za vysoké teploty vzdušným kyslíkem a vodní parou.

0/0
25.11.2014 12:02

M81i33c58h82a18l 19P98a51v81l97á65t 9643483494129

"Umela nafta" vypada dobre. CO2 je dost, nekteri ho dokonce povazuji za skodlivy plyn (blahoslaveni chudi duchem). Energie z tezko vyuzitelnych zdroju (solar, vrtule) je take dost. Tak proc to nedat dohromady? Proti elektromobilum i vicemene utopickemu vodiku to ma docela dost vyhod.

+2/−1
25.11.2014 9:25

L68a92d10i98s38l77a84v 75K11a17l11o57u46s 7145516281510

Ano, tahle varianta vypadá dobře. Vodík je sice výborné palivo. Má však jeden z nejmenších atomů z celé řady jiných prvků. To přináší problém se skladováním.Pokud neumíme pořádně utěsnit vodu,vzduch,plyn CNG,LPG a.j., tak s vodíkem to bude ještě o řád horší. Neudrží se dlouho ani v uzavřené  ocelové láhvi. Proto vodík navázaný do sloučeniny(kapalina) je z hlediska skladování daleko lepší varianta. Pokud výroba nebude energeticky náročná - píší 70 % účinnost, tak je to super, ještě lepší varinata než třeba syntetický CNG.

0/0
25.11.2014 10:53
Foto

M95i10c83h61a53l 71B30r85e58š41k52o87v67e12c 4781278704226

Umělá paliva a baterky, jen zbytečná zdržovačka, měli by se pořádně zaměřit na vodík a rozjet to s ostatními automobilkami ve velkém.

0/0
25.11.2014 9:10

M77i79l32a23n 96K96l56o56u75č17e61k 3610465398797

Třeba je zbytečná zdržovačka vodík, tady pro umělé palivo je již vybudovaná infrastruktura a i auta co na to umí jezdit.

+2/0
25.11.2014 10:19

R23a67d47i65m 49P24o30l79á23š79e46k 9416873439149

Třeba je zbytečná zdržovačka spálit nejdřív množství uhlí, aby se mohla vyrobit ocel a beton a z  toho postavit větrníky a FV panely.:-(

Třeba nakonec bude nejlepší dělat ten umělý benzín prostě vysokoteplotní reakcí rovnou ze zemního plynu.

Ovšem pak bude problém se zelenými, protože ti potřebují na něco uplatnit přebytečnou dotovanou OZE elektřinu.

0/−1
25.11.2014 12:06

M31i40c74h91a72l 48T28o82m13i85n14s96k95ý 9231345957934

Vodík je opravdu palivo budoucnosti.

Elektromobily, kde musí v akumulátorech probíhat chemická reakce v teplotním rozmezí min 100C nemají šanci.

0/0
25.11.2014 9:09

K22a17r54e44l 41N60o31v96a56k 2988196438605

Možná to k ničemu nebude, ale pokrok musí prověřit i slepé uličky, tak jen bádejte.

+4/0
25.11.2014 8:40

L64a68d22i70s84l30a86v 54S65o40k93o84l 1440782445262

Vejce.

0/0
25.11.2014 8:38

R34a65d87e83k 51N28o79v88a69k 9894793539930

Že by se nakonec Evropa stala "modrými plícemi" Země? :-)

0/0
25.11.2014 8:29

A25d48a19m 48P51u30r45k83r35t 5376132188498

Klíčová je účinnost takovéhoto typu uskladnění energie. Rád bych se mýlil, ovšem obávám se, že tepelná výhřevnost té syntetizované nafty bude v řádu jednotek procent energie potřebné na její výrobu. Článek o tomto cudně mlčí.

Jinak samozřejmě, zdaleka nejpraktičtější cesta jak distribuovat vodík je "zabalit ho" s pomocí uhlíku do formy uhlovodíků..

+6/0
25.11.2014 0:19

P56e76t59r 59M95i80c85h79a32l 2420314591182

S tou energetickou účinností mě napadlo v podstatě totéž. Pokud se k tomu budou využívat solární a větrné parky, pak by to takový problém nebyl. Jen by mě zajímala konečná cena litru paliva.

+3/0
25.11.2014 1:07

Arnold J. 4460879338113

Pokud budu uvažovat elektřinu za 3Kč/kWh a 70 % účinnost přeměny produktů spalování zpět na palivo se spalným teplem 38 MJ/l, tak jen potřebná energie dává náklady 45 Kč na litr vyrobeného paliva.

0/0
25.11.2014 8:56

M93a50r42t59i49n 91O84p45l91e58t98a42l 8970370832747

V článku bylo jasně napsáno, že energie bude použita samozřejmě z obnovitelných zdrojů, a to velice pravděpodobně vlastních...výpočet při 3Kč/kWh je nesmysl, vy platíte slunci za energii dopadající na vaše vlastní solární panely potažmo větru otáčejícímu lopatkami vaší větrné elektrárny?

0/0
25.11.2014 9:14

J11a71k13u38b 20V93r97b67a 4249924158861

ty elektrarny se samy od sebe postavi?

0/0
25.11.2014 9:25

I88v42o 83Ž56á59č33e43k 9620742899167

A co jejich výroba a likvidace po ukončení životnosti?

+1/0
25.11.2014 9:28

Arnold J. 4840739238133

Kolik podle Vás stojí vlastní elektřina? Kdyby stála 1Kč/kWh, tak elektřinu ze sítě nikdo nebere. Panely se vyrobí a nepostaví samy, neudržují se samy. Jen pro představu, 1m2 slunečního panelu dokáže za rok "vyrobit" zhruba 6 litrů té syntetické nafty a vyrábí ji hlavně v létě, kdy je po naftě menší poptávka a její cena klesá.

0/0
25.11.2014 9:45

M32a86r47t33i15n 46T83e17s73a84ř 2949903103513

Silová elektřina skutečně stojí pod 1Kč/kWh (k včerejšímu datu je cena na burze 35,40EUR/1MWh). Dotace na OZE je věc druhá a náklady na distribuci věc třetí.

0/0
25.11.2014 12:25

J74i44n56d85ř96i55c58h 73M51i81t74t93e31r 6981210653283

Bohužel je to daleko horší. Platíme za energii vyrobenou sluncem, někomu jinému, kdo si postavil solární elektrárnu. A je to 12 kč/kWh. A bude to tak ještě skoro 20 let.

0/−1
25.11.2014 10:20

J63a95n 89K75r80p75e68c 5106503144352

i kdybyste se dostal na ctvrtinu teto castky, tak stale nejste na distribucni cene nafty.

0/0
25.11.2014 11:05

J19a71n 64J42e42ž20e10k 3541585977765

Účinnost procesu v článku uvedená je: " Audi se chlubí 70% účinností tohoto procesu." Tys' ho nečetl?

+2/0
25.11.2014 6:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.