Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Audi vsadí na vodík, ale mezitím vyrobí třeba naftu ze vzduchu a vody

Automobilka Audi se pochlubila tím, že se jí podařilo vytvořit syntetické palivo podobné motorové naftě jen s použitím vody, oxidu uhličitého ze vzduchu a elektřiny. Palivo má mít lepší vlastnosti spalovaní než nafta, takže i jeho používání je ekologické.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B62a20r25t59o79l79o34m54ě14j 50K37u90s 2835486941383

Moc se mi to líbí. Jednu výrobničku bych chtěl ke každému našemu solárnímu poli. ;-)

Jen by mě zajímalo, co zbývá udělat, abychom se z experimentální produkce 160l/den dostali na 100 000 barelů/den.

+3/0
25.11.2014 17:03

J41i85ř14í 90K54o36c28u45r19e56k 6955944325548

Při ceně kolem 150 USD za barel, do které je započítána mimo jiné výstavba "rafinerie" aniž by daňový poplatník skrytě doplácel dalších XYZ USD za barel ve formě dotací.

+1/0
25.11.2014 18:16

T71o72m93á78š 31Z23e19m30a93n 3655538294835

Zní to jako způsob jak využívat/skladovat náhodně generovanou zelenou energii..

Otázkou je energetická náročnost.

+7/0
25.11.2014 12:06


R95a58d21i21m 83P85o26l75á20š10e36k 9416353909799

Nejlevnější je ta přebytečná náhodně generovaná  elektřina, která není nikdy vyrobena - a je to citát z argumentace samotných zelených ;-D

+4/0
25.11.2014 12:16

J49a32r83o38m31í58r 77K63r95á14l 4260809294209

A nejlevnější auto, co se nemusí vyrobit.  I když je o něco málo "ekologičtější", vyváží to zátěž z výroby a likvidace starého.

+2/0
25.11.2014 12:22

T47o47m35a52s 32C85e96n45e22k 6197164780603

Ještě pár mouder. Prosím.

+2/−2
25.11.2014 15:42

J94a32r39o80m71í81r 24K97r34á27l 4940259164669

No, když si to nedokážete spočítat.... :-)

+1/0
25.11.2014 16:42

D31u58š89a38n 29P64e32š36e28k 3145909814380

Co Vám není jasného na tom, že další provozování stávajícího auta je mnohem ekologičtější, než výroba nového + likvidace starého?

+1/0
26.11.2014 9:02

J55i15ř19í 23K41o19c79u39r22e62k 6455384845218

Což ale předpokládá, že ta technologie dokáže reagovat s velmi vysokým gradientem nárůstu/poklesu dodávek té nahodně generované elektřiny. Řekněme že bychom chtěli nájezd z klidového odběru 10-100 kW na špičkový výkon 25 MW do třiceti vteřin.

Dlouhé stráně mají regulační rozsah z +650 MW (generátorový režim) na -650 MW (čerpadlový režim) do 90 vteřin, když na to přijde

0/0
25.11.2014 18:24

R80a57d38i19m 94P53o10l44á53š37e53k 9726143869939

Výrábět syntetické palivo z vody, oxidu uhličitého a elektřiny pro všelijaké "obnovitelné" a nové účely je pro informované docela srandovní.

V každé dosud fungující chemičce je obvykle pro základní těžkotonážní chemickou výrobu potřeba velké množství vodíku. Ten se nyní nejlevněji vyrobí vysokoteplotním štěpením metanu ze zemního plynu za přítomnosti vodní páry a trochy kyslíku. Výsledek je vodík a jako odpadní sloučeniny oxid uhelnatý ( který se dále použije v jiných chemických výrobách, obvykle přes fosgen) a oxid uhličitý, který je nepoužitelný odpad. Dříve se vodík dělal štěpením ropy a ještě dříve, před nějak 200 lety nebo tak nějak vysokoteplotním rozkladem fosilního uhlí vzdušným kyslíkem a vodní parou, případně taky dřevného uhlí.

Jinak už nějakou stovku let je známo, že při teplotách několik set stupňů a za příslušně vysokého tlaku a přítomnosti katalyzátoru vzniká ze směsi oxidu uhličitého a vodíku rozmanité spektrum všemožných organických sloučenin , včetně metanolu, uhlovodíků alkanové řady včetně těch vyšších coby náhrady benzínu a nafty i jiných. Ovšem stále je podstatně levnější a energeticky výhodnější ty uhlovodíky na benzín a naftu prostě jen destilovat z těžené ropy nebo jen částečně krakované ropy než je vyrábět z energie elektřiny, vody a oxidu uhličitého ze vzduchu.

Levnější to je jedině za předpokladu, že se coby energetický vstup do takové chemické reakce využije dotovaná a proto velice levná OZE elektřina.

Neboli na obzoru je další OZE tunel.;-(

+8/−1
25.11.2014 11:51

M59a13r86t41i22n 23K59l57u97v43á67n36e96k 9812768883253

Zaujímavé fakta.

Otázka je aká by bola skutočná cena.

Ale aspoň to vylepšuje nereálny systém s H2. Pretože tam je k tomu navyše ešte problém skladovania, distribúcie, skladovania H2 a použitia (úplne) iných motorov.

Jediné kúzlo tej technlógie môže byť nulová bilancia CO2 a využitie miestnych zdrojov (najlepšie by bolo ak by i energia bola miestna) a minimalizácia zmien v skladovaní a distribúcii.

Ale  1) v reále to býva úplne inak ako na prvý pohľad (BIO nafta)

2)celý humbuk okolo CO2 bude pravdepodobne jeden najtunelovatejší tunel z najtunelovateších tunelov aké kedy uvideli svetlo moderného sveta.

Nakže možno keď oteplovači odídu zo scény pretože sa ukáže že ich teória je len hromada podvodov pozlepovaná dohromady manipuláciami a podvodmi....tak sa oteplovači vrhnú na pole globálneho ochladzovania a ten CO2 v atmosfére sa ešte zíde ;-)

+1/−1
25.11.2014 15:44

J39i20ř35í 58K61o35c64u53r37e35k 6905594245758

I současná, dokonce notně zastaralá, atomovka dokáže tepelně štěpit H2O na vodík a kyslík. Má to ovšem jednu nevychytanou achilovu patu: Oddělit vodík a kyslík dřív, než tlak a teplota směsi plynů klesnou pod určitou hranici. Když se to nezvládne dobře, následuje výbuch.

0/0
25.11.2014 18:31

L66u13k62á11š 77B52r68a43n77d60e96j20s 2423175551551

Jules Verne přesně o tomhle psal v románu Pět neděl v balónu. Tam hlavní postava tvrdila, že budoucností lidstva je voda, ovšem rozložená na své základní prvky - vodík a kyslík. Že by?

0/0
25.11.2014 11:33

I50v91o 57Ž96á81č58e16k 9700582209867

A rozkládal ji pomocí baterek, které se nikdy nevybily.

+2/0
25.11.2014 11:42

R27a61d60i25m 75P11o57l52á92š58e90k 9506473619369

No, naděje, jak to levně udělat, tady je. Elektřinu na elektrolýzu brát z atomového reaktoru a pokud bude třeba vyrábět z oxidu uhličitého  a vodíku umělé uhlovodíky, tak potřebnou reakční teplotu těch cca  600 - 800 stupňů C taky brát z nějakého příslušně upraveného atomového reaktoru.:-)

+1/0
25.11.2014 12:00

J10a72r26o12m69í47r 20K49r98á69l 4280699134759

Tak.  Pokud by to byly čisté uhlovodíky, bylo by to daleko výhodnější, než jakýkoliv elektromobil.

0/0
25.11.2014 12:23

O59n75d69ř80e81j 76Č66a24p93k94a 6611461883804

Souhlas, ve spojení s reaktorem IV. generace (u většiny z nich se počítá s teplotou kolem 800-1000 stupňů na výstupu) by to mohla být zajímavá alternativa k ropě. Ta teplota není potřeba jen pro syntézu uhlovodíků, i elektrolýza má při vysokých teplotách o dost vyšší účinnost.

Jako palivo by stačilo vyrábět metanol, palivové články na něj už máme, emise jsou jen pára a CO2 (stejné množství, jako se použilo na výrobu) a na rozdíl od vodíku se s ním o dost líp pracuje, v podstatě stejně, jako s benzínem.

+1/0
25.11.2014 12:27

J12i58ř50í 19K45o54c57u43r54e56k 6505484165218

Až na jednu nepříjemnou vlastnost: Metanol je silně toxický. Násobně víc než benzín.

0/0
25.11.2014 18:12

O60n55d57ř40e53j 76Č42a81p31k69a 6651841693854

V tom případě etanol - technologie výroby je stejná, toxicita výrazně menší, palivové články umíme taky. Ale tam by to zase narazilo na snaze státu zalepovat si rozpočet z cigaret a alkoholu... mít na každé benzínce chemicky čistý líh (denaturovaný by asi palivový článek nedal) je noční můra každého celníka...

0/0
25.11.2014 21:55

R31a50d32i58m 38P46o49l28á18š34e57k 9276263319239

Není pravda. Metanol je zařazen mezi zvlášť nebezpečné jedy pouze z toho důvodu, protože pokud je jinou chemikálií neoznačený či nedenaturovaný,  je lidskými smysly nerozeznatelný od etanolu. Kdyby to byla běžná chemikálie, docházelo by velice často k otravám těch "jednodušších".

0/0
26.11.2014 11:13

M39a42r69t54i62n 47K47l30u92v22á48n30e37k 9802538593843

Ja  by som zas povedal, že vodík sa nakope napríklad na Slnku... :-D

0/0
25.11.2014 21:17

D71a64v33i15d 28H89y76š74p20l37e48r 2153943587265

Dokud bude ropa, a vyplatí se její těžba a distribuce, alternativní paliva budou na podobné cenové hladině. Resp. náklady kupujícího se promítnou do pořizovací ceny vozu (případně rychlejším opotřebením). Ve výsledku to zákazníka vyjde na stejno - možná jen o něco málo levněji - rozdíl bude malý. Každopádně je to krok správným směrem. Takže palec R^

+2/0
25.11.2014 11:31

M60a18r39t32i24n 24K32l40u82v29á38n45e89k 9252228463643

keby to bolo ekonomicky rpijatelne tak sa mi tato varianta paci zo vsetkych najviac.

Mozete pouzivat pre rozlicne uz existujuce motory (predpokladam, ze i benzin by nejak siel) a vyuzijete i pre auto co vam dnes stoji pred domom.

Moze sa vyrabat z lokalnych zdrojov energie (veterníky atd) a nezatazovat tak rozvodnu sustavu. Pripadne vyrabat pri prebytku výkonu v sieti.

A nepotrebujete budovat novu dopravnu infrastukturu pre palivo.

+4/0
25.11.2014 11:30

R73a72d55i61m 97P17o20l52á92š78e51k 9206983249969

Ovšem do lokálních zdrojů typz větrníků musí někdo investovat a vyrobenou elektřinu potom zatěžovat minimálně náklady z těch odpisů.

A řešení přebytků výkonů v síti se mnohem levněji než využíváním přebytků elektřiny jakýmsi náhradním způsobem dosáhne tím, že se ta přebytečná elektřina prostě nevyrobí.

Což bylo provozováno mnoho desetiletí do doby, dokud  ke klasické energetice  nebyla netržně a politicky prolobována a z kapes občanů proti jejich vůli dotovaná OZE energetika.

+2/−1
25.11.2014 11:57

M63a32r69t28i50n 30K45l69u49v34á49n85e88k 9532858583973

Súhlasím. Ale pokiaľ niekto chce veterníky&co tak asi jedine v spojení s takouto technologiou.

Aj tak to má zádrhel. Pokiaľ nebude fúkať, tak prestanme jazdiť autami?

Navyše to je zatiaľ utopia (výroba kvapalného paliva z CO2 a elektriny). Ale pokiaľ by to bolo ekonomicky zaujímavé, tak asi ako nástroj na vyrovnávanie záťaže siete sa m,i to páči. Zaujímala by ma cena takého paliva :)

Pretože napríklad v prípade elektromobilov sa akosi NIK nezamýšľal KDE sa tá elektrina má vyrobiť a AKO ju dopraviť k nabíjačke. Súčasnými rozvodmi celkom istotne nie.

0/0
25.11.2014 15:32

P89e82t41r 32Z13a63s61k11o29č78i31l 2445792298839

Oproti elektromobilu je to opruz furt jezdit k pumpě. Elektromobil se mi každou noc dobije doma.

0/−1
25.11.2014 13:36

M14a41r81t67i55n 93K95l43u38v12á15n36e57k 9302318983163

:)

A keď sa Vám vybije tak si na ceste tých pár hodín počkáte....

Verte mi že je to FAKT OPRUZ stále myslieť na to kde a kedy dobijem ..Vlastná skúsenosť.

Ďalší problém je nedostatočná kapacita prenosovej siete až k miestu odberateľa.

Horšie je to o to, že tú elektrinu musíte doviezť až do domácností (sieť je OVEĽA rozľahlejšia ako priemyselná VN/VVN sieť)

Takže ak najazdíte asi 20tisíc ročne a mal by ste takú spotrebu energie ako ja (rodinný dom, všetko (bojler, varenie podlahovka...) okrem kúrenia je na elektrinu)

Spotreba elektriny by sa mi zdvihla asi 4násobne.

Keby to tak bolo v každom dome, tak to rozvodná sieť iste nedodá...A k tomu by bolo postavi't ešte asitak ďalšie 4 bloky Temelína....

0/0
25.11.2014 21:15

J29a53r29o25s82l74a59v 67K17a26d31l50e24c 5341699142651

Hm, nic nového... technologie měl už Hitler... otázkou je a vždy bude cena...

0/0
25.11.2014 10:47

M80a57r70t28i13n 13K93l48u13v29á96n37e14k 9792968793243

súdruh hitler mal inú technológiu. celkom isto nie s pouzitim elektriny...

0/0
25.11.2014 11:28

R24a35d10i67m 30P65o32l10á48š76e73k 9916233769459

Sůdruh Hitler vyráběl umělý benzín nějak kombinací tepelné destilace hnědého uhlí a jeho částečného rozkladu za vysoké teploty vzdušným kyslíkem a vodní parou.

0/0
25.11.2014 12:02

M32i90c48h72a37l 87P26a50v34l76á79t 9543623394139

"Umela nafta" vypada dobre. CO2 je dost, nekteri ho dokonce povazuji za skodlivy plyn (blahoslaveni chudi duchem). Energie z tezko vyuzitelnych zdroju (solar, vrtule) je take dost. Tak proc to nedat dohromady? Proti elektromobilum i vicemene utopickemu vodiku to ma docela dost vyhod.

+2/−1
25.11.2014 9:25

L69a98d19i43s13l97a60v 90K48a27l64o36u29s 7555886511600

Ano, tahle varianta vypadá dobře. Vodík je sice výborné palivo. Má však jeden z nejmenších atomů z celé řady jiných prvků. To přináší problém se skladováním.Pokud neumíme pořádně utěsnit vodu,vzduch,plyn CNG,LPG a.j., tak s vodíkem to bude ještě o řád horší. Neudrží se dlouho ani v uzavřené  ocelové láhvi. Proto vodík navázaný do sloučeniny(kapalina) je z hlediska skladování daleko lepší varianta. Pokud výroba nebude energeticky náročná - píší 70 % účinnost, tak je to super, ještě lepší varinata než třeba syntetický CNG.

0/0
25.11.2014 10:53
Foto

M22i40c33h52a36l 97B84r75e89š50k20o68v69e45c 4401498314236

Umělá paliva a baterky, jen zbytečná zdržovačka, měli by se pořádně zaměřit na vodík a rozjet to s ostatními automobilkami ve velkém.

0/0
25.11.2014 9:10

M66i11l28a92n 87K81l87o69u61č24e14k 3300905138117

Třeba je zbytečná zdržovačka vodík, tady pro umělé palivo je již vybudovaná infrastruktura a i auta co na to umí jezdit.

+2/0
25.11.2014 10:19

R34a89d14i10m 27P72o21l58á37š17e19k 9796783579299

Třeba je zbytečná zdržovačka spálit nejdřív množství uhlí, aby se mohla vyrobit ocel a beton a z  toho postavit větrníky a FV panely.:-(

Třeba nakonec bude nejlepší dělat ten umělý benzín prostě vysokoteplotní reakcí rovnou ze zemního plynu.

Ovšem pak bude problém se zelenými, protože ti potřebují na něco uplatnit přebytečnou dotovanou OZE elektřinu.

0/−1
25.11.2014 12:06

M94i79c33h74a83l 58T85o29m52i51n63s65k45ý 9701705697584

Vodík je opravdu palivo budoucnosti.

Elektromobily, kde musí v akumulátorech probíhat chemická reakce v teplotním rozmezí min 100C nemají šanci.

0/0
25.11.2014 9:09

K17a67r44e54l 36N49o14v50a55k 2528896848775

Možná to k ničemu nebude, ale pokrok musí prověřit i slepé uličky, tak jen bádejte.

+4/0
25.11.2014 8:40

L27a37d96i98s67l59a94v 76S90o88k45o52l 1350872175172

Vejce.

0/0
25.11.2014 8:38

R18a65d72e60k 49N70o56v36a39k 9324103679580

Že by se nakonec Evropa stala "modrými plícemi" Země? :-)

0/0
25.11.2014 8:29

A80d19a72m 15P89u17r84k16r44t 5786912278278

Klíčová je účinnost takovéhoto typu uskladnění energie. Rád bych se mýlil, ovšem obávám se, že tepelná výhřevnost té syntetizované nafty bude v řádu jednotek procent energie potřebné na její výrobu. Článek o tomto cudně mlčí.

Jinak samozřejmě, zdaleka nejpraktičtější cesta jak distribuovat vodík je "zabalit ho" s pomocí uhlíku do formy uhlovodíků..

+6/0
25.11.2014 0:19

P65e17t78r 38M72i95c14h11a65l 2670134881932

S tou energetickou účinností mě napadlo v podstatě totéž. Pokud se k tomu budou využívat solární a větrné parky, pak by to takový problém nebyl. Jen by mě zajímala konečná cena litru paliva.

+3/0
25.11.2014 1:07

Arnold J. 4540539598513

Pokud budu uvažovat elektřinu za 3Kč/kWh a 70 % účinnost přeměny produktů spalování zpět na palivo se spalným teplem 38 MJ/l, tak jen potřebná energie dává náklady 45 Kč na litr vyrobeného paliva.

0/0
25.11.2014 8:56

M78a73r78t78i43n 15O64p98l54e29t42a66l 8680740532187

V článku bylo jasně napsáno, že energie bude použita samozřejmě z obnovitelných zdrojů, a to velice pravděpodobně vlastních...výpočet při 3Kč/kWh je nesmysl, vy platíte slunci za energii dopadající na vaše vlastní solární panely potažmo větru otáčejícímu lopatkami vaší větrné elektrárny?

0/0
25.11.2014 9:14

J60a37k86u48b 42V66r41b85a 4819894338891

ty elektrarny se samy od sebe postavi?

0/0
25.11.2014 9:25

I93v18o 38Ž57á29č43e10k 9780932929137

A co jejich výroba a likvidace po ukončení životnosti?

+1/0
25.11.2014 9:28

Arnold J. 4920609258413

Kolik podle Vás stojí vlastní elektřina? Kdyby stála 1Kč/kWh, tak elektřinu ze sítě nikdo nebere. Panely se vyrobí a nepostaví samy, neudržují se samy. Jen pro představu, 1m2 slunečního panelu dokáže za rok "vyrobit" zhruba 6 litrů té syntetické nafty a vyrábí ji hlavně v létě, kdy je po naftě menší poptávka a její cena klesá.

0/0
25.11.2014 9:45

M18a36r28t23i41n 74T65e24s60a25ř 2269363173543

Silová elektřina skutečně stojí pod 1Kč/kWh (k včerejšímu datu je cena na burze 35,40EUR/1MWh). Dotace na OZE je věc druhá a náklady na distribuci věc třetí.

0/0
25.11.2014 12:25

J48i63n38d15ř78i60c31h 54M13i20t51t49e13r 6711310193353

Bohužel je to daleko horší. Platíme za energii vyrobenou sluncem, někomu jinému, kdo si postavil solární elektrárnu. A je to 12 kč/kWh. A bude to tak ještě skoro 20 let.

0/−1
25.11.2014 10:20

J85a83n 98K74r50p75e45c 5976523194872

i kdybyste se dostal na ctvrtinu teto castky, tak stale nejste na distribucni cene nafty.

0/0
25.11.2014 11:05

J32a18n 71J91e71ž93e91k 3501885427515

Účinnost procesu v článku uvedená je: " Audi se chlubí 70% účinností tohoto procesu." Tys' ho nečetl?

+2/0
25.11.2014 6:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.