Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Audi vsadí na vodík, ale mezitím vyrobí třeba naftu ze vzduchu a vody

Automobilka Audi se pochlubila tím, že se jí podařilo vytvořit syntetické palivo podobné motorové naftě jen s použitím vody, oxidu uhličitého ze vzduchu a elektřiny. Palivo má mít lepší vlastnosti spalovaní než nafta, takže i jeho používání je ekologické.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B58a85r38t55o30l75o97m24ě84j 58K48u41s 2885136231723

Moc se mi to líbí. Jednu výrobničku bych chtěl ke každému našemu solárnímu poli. ;-)

Jen by mě zajímalo, co zbývá udělat, abychom se z experimentální produkce 160l/den dostali na 100 000 barelů/den.

+3/0
25.11.2014 17:03

J17i83ř98í 61K69o17c76u12r29e77k 6735294895748

Při ceně kolem 150 USD za barel, do které je započítána mimo jiné výstavba "rafinerie" aniž by daňový poplatník skrytě doplácel dalších XYZ USD za barel ve formě dotací.

+1/0
25.11.2014 18:16

T46o81m41á74š 71Z19e95m68a91n 3965388604275

Zní to jako způsob jak využívat/skladovat náhodně generovanou zelenou energii..

Otázkou je energetická náročnost.

+7/0
25.11.2014 12:06

R75a11d40i19m 81P15o36l91á46š67e10k 9176443389199

Nejlevnější je ta přebytečná náhodně generovaná  elektřina, která není nikdy vyrobena - a je to citát z argumentace samotných zelených ;-D

+4/0
25.11.2014 12:16

J24a14r23o26m12í35r 74K16r94á26l 4690959504419

A nejlevnější auto, co se nemusí vyrobit.  I když je o něco málo "ekologičtější", vyváží to zátěž z výroby a likvidace starého.

+2/0
25.11.2014 12:22

T72o70m91a98s 95C93e85n29e77k 6517684550393

Ještě pár mouder. Prosím.

+2/−2
25.11.2014 15:42

J52a66r60o16m26í69r 39K77r41á54l 4830149184629

No, když si to nedokážete spočítat.... :-)

+1/0
25.11.2014 16:42

D12u67š39a34n 72P26e25š59e72k 3855139684490

Co Vám není jasného na tom, že další provozování stávajícího auta je mnohem ekologičtější, než výroba nového + likvidace starého?

+1/0
26.11.2014 9:02

J20i93ř35í 70K56o55c94u31r49e43k 6195524355218

Což ale předpokládá, že ta technologie dokáže reagovat s velmi vysokým gradientem nárůstu/poklesu dodávek té nahodně generované elektřiny. Řekněme že bychom chtěli nájezd z klidového odběru 10-100 kW na špičkový výkon 25 MW do třiceti vteřin.

Dlouhé stráně mají regulační rozsah z +650 MW (generátorový režim) na -650 MW (čerpadlový režim) do 90 vteřin, když na to přijde

0/0
25.11.2014 18:24

R62a40d26i18m 93P86o41l83á60š47e27k 9956393249929

Výrábět syntetické palivo z vody, oxidu uhličitého a elektřiny pro všelijaké "obnovitelné" a nové účely je pro informované docela srandovní.

V každé dosud fungující chemičce je obvykle pro základní těžkotonážní chemickou výrobu potřeba velké množství vodíku. Ten se nyní nejlevněji vyrobí vysokoteplotním štěpením metanu ze zemního plynu za přítomnosti vodní páry a trochy kyslíku. Výsledek je vodík a jako odpadní sloučeniny oxid uhelnatý ( který se dále použije v jiných chemických výrobách, obvykle přes fosgen) a oxid uhličitý, který je nepoužitelný odpad. Dříve se vodík dělal štěpením ropy a ještě dříve, před nějak 200 lety nebo tak nějak vysokoteplotním rozkladem fosilního uhlí vzdušným kyslíkem a vodní parou, případně taky dřevného uhlí.

Jinak už nějakou stovku let je známo, že při teplotách několik set stupňů a za příslušně vysokého tlaku a přítomnosti katalyzátoru vzniká ze směsi oxidu uhličitého a vodíku rozmanité spektrum všemožných organických sloučenin , včetně metanolu, uhlovodíků alkanové řady včetně těch vyšších coby náhrady benzínu a nafty i jiných. Ovšem stále je podstatně levnější a energeticky výhodnější ty uhlovodíky na benzín a naftu prostě jen destilovat z těžené ropy nebo jen částečně krakované ropy než je vyrábět z energie elektřiny, vody a oxidu uhličitého ze vzduchu.

Levnější to je jedině za předpokladu, že se coby energetický vstup do takové chemické reakce využije dotovaná a proto velice levná OZE elektřina.

Neboli na obzoru je další OZE tunel.;-(

+8/−1
25.11.2014 11:51

M92a73r12t57i29n 28K83l16u83v36á57n23e40k 9612348303803

Zaujímavé fakta.

Otázka je aká by bola skutočná cena.

Ale aspoň to vylepšuje nereálny systém s H2. Pretože tam je k tomu navyše ešte problém skladovania, distribúcie, skladovania H2 a použitia (úplne) iných motorov.

Jediné kúzlo tej technlógie môže byť nulová bilancia CO2 a využitie miestnych zdrojov (najlepšie by bolo ak by i energia bola miestna) a minimalizácia zmien v skladovaní a distribúcii.

Ale  1) v reále to býva úplne inak ako na prvý pohľad (BIO nafta)

2)celý humbuk okolo CO2 bude pravdepodobne jeden najtunelovatejší tunel z najtunelovateších tunelov aké kedy uvideli svetlo moderného sveta.

Nakže možno keď oteplovači odídu zo scény pretože sa ukáže že ich teória je len hromada podvodov pozlepovaná dohromady manipuláciami a podvodmi....tak sa oteplovači vrhnú na pole globálneho ochladzovania a ten CO2 v atmosfére sa ešte zíde ;-)

+1/−1
25.11.2014 15:44

J46i15ř61í 28K56o77c18u80r18e36k 6435864535608

I současná, dokonce notně zastaralá, atomovka dokáže tepelně štěpit H2O na vodík a kyslík. Má to ovšem jednu nevychytanou achilovu patu: Oddělit vodík a kyslík dřív, než tlak a teplota směsi plynů klesnou pod určitou hranici. Když se to nezvládne dobře, následuje výbuch.

0/0
25.11.2014 18:31

L26u80k38á56š 68B17r94a16n91d78e34j42s 2803465731101

Jules Verne přesně o tomhle psal v románu Pět neděl v balónu. Tam hlavní postava tvrdila, že budoucností lidstva je voda, ovšem rozložená na své základní prvky - vodík a kyslík. Že by?

0/0
25.11.2014 11:33

I31v36o 27Ž45á59č33e61k 9730462959927

A rozkládal ji pomocí baterek, které se nikdy nevybily.

+2/0
25.11.2014 11:42

R75a21d90i50m 28P39o74l41á42š12e15k 9646233849409

No, naděje, jak to levně udělat, tady je. Elektřinu na elektrolýzu brát z atomového reaktoru a pokud bude třeba vyrábět z oxidu uhličitého  a vodíku umělé uhlovodíky, tak potřebnou reakční teplotu těch cca  600 - 800 stupňů C taky brát z nějakého příslušně upraveného atomového reaktoru.:-)

+1/0
25.11.2014 12:00

J23a82r93o23m96í71r 16K18r15á16l 4680179114929

Tak.  Pokud by to byly čisté uhlovodíky, bylo by to daleko výhodnější, než jakýkoliv elektromobil.

0/0
25.11.2014 12:23

O98n93d74ř90e63j 73Č63a16p27k16a 6151531103584

Souhlas, ve spojení s reaktorem IV. generace (u většiny z nich se počítá s teplotou kolem 800-1000 stupňů na výstupu) by to mohla být zajímavá alternativa k ropě. Ta teplota není potřeba jen pro syntézu uhlovodíků, i elektrolýza má při vysokých teplotách o dost vyšší účinnost.

Jako palivo by stačilo vyrábět metanol, palivové články na něj už máme, emise jsou jen pára a CO2 (stejné množství, jako se použilo na výrobu) a na rozdíl od vodíku se s ním o dost líp pracuje, v podstatě stejně, jako s benzínem.

+1/0
25.11.2014 12:27

J58i10ř55í 60K66o64c58u62r97e86k 6245934765658

Až na jednu nepříjemnou vlastnost: Metanol je silně toxický. Násobně víc než benzín.

0/0
25.11.2014 18:12

O38n64d98ř25e94j 60Č15a50p12k53a 6941241623974

V tom případě etanol - technologie výroby je stejná, toxicita výrazně menší, palivové články umíme taky. Ale tam by to zase narazilo na snaze státu zalepovat si rozpočet z cigaret a alkoholu... mít na každé benzínce chemicky čistý líh (denaturovaný by asi palivový článek nedal) je noční můra každého celníka...

0/0
25.11.2014 21:55

R87a38d94i74m 56P78o58l62á47š40e40k 9436443219919

Není pravda. Metanol je zařazen mezi zvlášť nebezpečné jedy pouze z toho důvodu, protože pokud je jinou chemikálií neoznačený či nedenaturovaný,  je lidskými smysly nerozeznatelný od etanolu. Kdyby to byla běžná chemikálie, docházelo by velice často k otravám těch "jednodušších".

0/0
26.11.2014 11:13

M75a59r69t39i60n 77K49l54u83v62á80n36e18k 9972128653513

Ja  by som zas povedal, že vodík sa nakope napríklad na Slnku... :-D

0/0
25.11.2014 21:17

D12a60v73i69d 90H48y46š96p16l75e26r 2673833607265

Dokud bude ropa, a vyplatí se její těžba a distribuce, alternativní paliva budou na podobné cenové hladině. Resp. náklady kupujícího se promítnou do pořizovací ceny vozu (případně rychlejším opotřebením). Ve výsledku to zákazníka vyjde na stejno - možná jen o něco málo levněji - rozdíl bude malý. Každopádně je to krok správným směrem. Takže palec R^

+2/0
25.11.2014 11:31

M92a57r35t92i34n 83K11l29u47v83á21n21e74k 9522508643453

keby to bolo ekonomicky rpijatelne tak sa mi tato varianta paci zo vsetkych najviac.

Mozete pouzivat pre rozlicne uz existujuce motory (predpokladam, ze i benzin by nejak siel) a vyuzijete i pre auto co vam dnes stoji pred domom.

Moze sa vyrabat z lokalnych zdrojov energie (veterníky atd) a nezatazovat tak rozvodnu sustavu. Pripadne vyrabat pri prebytku výkonu v sieti.

A nepotrebujete budovat novu dopravnu infrastukturu pre palivo.

+4/0
25.11.2014 11:30

R74a88d41i83m 47P32o83l21á32š41e54k 9126333859989

Ovšem do lokálních zdrojů typz větrníků musí někdo investovat a vyrobenou elektřinu potom zatěžovat minimálně náklady z těch odpisů.

A řešení přebytků výkonů v síti se mnohem levněji než využíváním přebytků elektřiny jakýmsi náhradním způsobem dosáhne tím, že se ta přebytečná elektřina prostě nevyrobí.

Což bylo provozováno mnoho desetiletí do doby, dokud  ke klasické energetice  nebyla netržně a politicky prolobována a z kapes občanů proti jejich vůli dotovaná OZE energetika.

+2/−1
25.11.2014 11:57

M11a64r42t59i71n 19K40l66u10v40á35n84e79k 9362708543643

Súhlasím. Ale pokiaľ niekto chce veterníky&co tak asi jedine v spojení s takouto technologiou.

Aj tak to má zádrhel. Pokiaľ nebude fúkať, tak prestanme jazdiť autami?

Navyše to je zatiaľ utopia (výroba kvapalného paliva z CO2 a elektriny). Ale pokiaľ by to bolo ekonomicky zaujímavé, tak asi ako nástroj na vyrovnávanie záťaže siete sa m,i to páči. Zaujímala by ma cena takého paliva :)

Pretože napríklad v prípade elektromobilov sa akosi NIK nezamýšľal KDE sa tá elektrina má vyrobiť a AKO ju dopraviť k nabíjačke. Súčasnými rozvodmi celkom istotne nie.

0/0
25.11.2014 15:32

P21e80t92r 94Z29a41s54k34o50č81i11l 2515562278249

Oproti elektromobilu je to opruz furt jezdit k pumpě. Elektromobil se mi každou noc dobije doma.

0/−1
25.11.2014 13:36

M96a21r20t19i19n 90K91l35u43v32á41n52e21k 9472148843613

:)

A keď sa Vám vybije tak si na ceste tých pár hodín počkáte....

Verte mi že je to FAKT OPRUZ stále myslieť na to kde a kedy dobijem ..Vlastná skúsenosť.

Ďalší problém je nedostatočná kapacita prenosovej siete až k miestu odberateľa.

Horšie je to o to, že tú elektrinu musíte doviezť až do domácností (sieť je OVEĽA rozľahlejšia ako priemyselná VN/VVN sieť)

Takže ak najazdíte asi 20tisíc ročne a mal by ste takú spotrebu energie ako ja (rodinný dom, všetko (bojler, varenie podlahovka...) okrem kúrenia je na elektrinu)

Spotreba elektriny by sa mi zdvihla asi 4násobne.

Keby to tak bolo v každom dome, tak to rozvodná sieť iste nedodá...A k tomu by bolo postavi't ešte asitak ďalšie 4 bloky Temelína....

0/0
25.11.2014 21:15

J86a88r89o51s92l14a81v 32K86a35d30l36e38c 5241539232201

Hm, nic nového... technologie měl už Hitler... otázkou je a vždy bude cena...

0/0
25.11.2014 10:47

M86a67r26t60i44n 73K28l54u58v72á86n88e43k 9862468963493

súdruh hitler mal inú technológiu. celkom isto nie s pouzitim elektriny...

0/0
25.11.2014 11:28

R64a66d36i72m 14P17o37l86á31š65e70k 9976143179879

Sůdruh Hitler vyráběl umělý benzín nějak kombinací tepelné destilace hnědého uhlí a jeho částečného rozkladu za vysoké teploty vzdušným kyslíkem a vodní parou.

0/0
25.11.2014 12:02

M39i10c59h45a67l 10P52a24v71l95á44t 9413933434539

"Umela nafta" vypada dobre. CO2 je dost, nekteri ho dokonce povazuji za skodlivy plyn (blahoslaveni chudi duchem). Energie z tezko vyuzitelnych zdroju (solar, vrtule) je take dost. Tak proc to nedat dohromady? Proti elektromobilum i vicemene utopickemu vodiku to ma docela dost vyhod.

+2/−1
25.11.2014 9:25

L47a83d39i88s59l85a85v 47K82a60l87o73u22s 7185576551530

Ano, tahle varianta vypadá dobře. Vodík je sice výborné palivo. Má však jeden z nejmenších atomů z celé řady jiných prvků. To přináší problém se skladováním.Pokud neumíme pořádně utěsnit vodu,vzduch,plyn CNG,LPG a.j., tak s vodíkem to bude ještě o řád horší. Neudrží se dlouho ani v uzavřené  ocelové láhvi. Proto vodík navázaný do sloučeniny(kapalina) je z hlediska skladování daleko lepší varianta. Pokud výroba nebude energeticky náročná - píší 70 % účinnost, tak je to super, ještě lepší varinata než třeba syntetický CNG.

0/0
25.11.2014 10:53
Foto

M64i98c59h42a37l 10B38r49e22š51k64o76v69e75c 4421538774276

Umělá paliva a baterky, jen zbytečná zdržovačka, měli by se pořádně zaměřit na vodík a rozjet to s ostatními automobilkami ve velkém.

0/0
25.11.2014 9:10

M85i68l25a57n 11K52l62o75u84č78e35k 3390165248497

Třeba je zbytečná zdržovačka vodík, tady pro umělé palivo je již vybudovaná infrastruktura a i auta co na to umí jezdit.

+2/0
25.11.2014 10:19

R89a75d94i82m 21P20o83l11á49š46e43k 9306703239849

Třeba je zbytečná zdržovačka spálit nejdřív množství uhlí, aby se mohla vyrobit ocel a beton a z  toho postavit větrníky a FV panely.:-(

Třeba nakonec bude nejlepší dělat ten umělý benzín prostě vysokoteplotní reakcí rovnou ze zemního plynu.

Ovšem pak bude problém se zelenými, protože ti potřebují na něco uplatnit přebytečnou dotovanou OZE elektřinu.

0/−1
25.11.2014 12:06

M55i30c44h90a70l 86T37o17m96i16n78s60k24ý 9581235817454

Vodík je opravdu palivo budoucnosti.

Elektromobily, kde musí v akumulátorech probíhat chemická reakce v teplotním rozmezí min 100C nemají šanci.

0/0
25.11.2014 9:09

K50a36r78e98l 47N69o66v16a12k 2668756208675

Možná to k ničemu nebude, ale pokrok musí prověřit i slepé uličky, tak jen bádejte.

+4/0
25.11.2014 8:40

L32a91d62i10s33l15a93v 25S53o62k61o68l 1960752415592

Vejce.

0/0
25.11.2014 8:38

R68a52d35e64k 96N79o43v43a84k 9184603779830

Že by se nakonec Evropa stala "modrými plícemi" Země? :-)

0/0
25.11.2014 8:29

A67d30a61m 95P39u83r85k96r24t 5346172878308

Klíčová je účinnost takovéhoto typu uskladnění energie. Rád bych se mýlil, ovšem obávám se, že tepelná výhřevnost té syntetizované nafty bude v řádu jednotek procent energie potřebné na její výrobu. Článek o tomto cudně mlčí.

Jinak samozřejmě, zdaleka nejpraktičtější cesta jak distribuovat vodík je "zabalit ho" s pomocí uhlíku do formy uhlovodíků..

+6/0
25.11.2014 0:19

P96e73t27r 39M49i92c34h56a42l 2240494551692

S tou energetickou účinností mě napadlo v podstatě totéž. Pokud se k tomu budou využívat solární a větrné parky, pak by to takový problém nebyl. Jen by mě zajímala konečná cena litru paliva.

+3/0
25.11.2014 1:07

4510579288243

Pokud budu uvažovat elektřinu za 3Kč/kWh a 70 % účinnost přeměny produktů spalování zpět na palivo se spalným teplem 38 MJ/l, tak jen potřebná energie dává náklady 45 Kč na litr vyrobeného paliva.

0/0
25.11.2014 8:56

M24a54r26t41i84n 42O10p72l67e91t54a61l 8540270282757

V článku bylo jasně napsáno, že energie bude použita samozřejmě z obnovitelných zdrojů, a to velice pravděpodobně vlastních...výpočet při 3Kč/kWh je nesmysl, vy platíte slunci za energii dopadající na vaše vlastní solární panely potažmo větru otáčejícímu lopatkami vaší větrné elektrárny?

0/0
25.11.2014 9:14

J76a82k69u26b 54V67r66b52a 4379354158211

ty elektrarny se samy od sebe postavi?

0/0
25.11.2014 9:25

I49v68o 42Ž37á77č98e19k 9620702889217

A co jejich výroba a likvidace po ukončení životnosti?

+1/0
25.11.2014 9:28

4400269668813

Kolik podle Vás stojí vlastní elektřina? Kdyby stála 1Kč/kWh, tak elektřinu ze sítě nikdo nebere. Panely se vyrobí a nepostaví samy, neudržují se samy. Jen pro představu, 1m2 slunečního panelu dokáže za rok "vyrobit" zhruba 6 litrů té syntetické nafty a vyrábí ji hlavně v létě, kdy je po naftě menší poptávka a její cena klesá.

0/0
25.11.2014 9:45

M11a78r93t87i95n 31T78e92s67a87ř 2129693563863

Silová elektřina skutečně stojí pod 1Kč/kWh (k včerejšímu datu je cena na burze 35,40EUR/1MWh). Dotace na OZE je věc druhá a náklady na distribuci věc třetí.

0/0
25.11.2014 12:25

J72i13n59d36ř88i32c98h 59M27i83t55t17e64r 6151870703383

Bohužel je to daleko horší. Platíme za energii vyrobenou sluncem, někomu jinému, kdo si postavil solární elektrárnu. A je to 12 kč/kWh. A bude to tak ještě skoro 20 let.

0/−1
25.11.2014 10:20

J98a86n 85K65r73p42e46c 5196883704752

i kdybyste se dostal na ctvrtinu teto castky, tak stale nejste na distribucni cene nafty.

0/0
25.11.2014 11:05

J73a49n 75J38e62ž75e97k 3841615147375

Účinnost procesu v článku uvedená je: " Audi se chlubí 70% účinností tohoto procesu." Tys' ho nečetl?

+2/0
25.11.2014 6:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.