Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Slavná liazka číslo 627 se chystá zpátky do Afriky

Legendární bíložlutá dakarská liazka se chystá opět na cestu do Senegalu. Těsně před koncem roku se vydá po svých stopách na expedici při příležitosti třicátého výročí prvního startu české posádky na slavné rally.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E50v82z27e22n 23S38o13u56k37u67p 1257624706118

Jirko,

přeji Ti šťastnou cestu a hlavně šťastný návrat ;-)

Evžen :-)

0/0
1.12.2014 22:11

J40a44n 51D35l22o38u35h57ý 7104659270529

Vlastorucne slepeny papirovy velky model mam doma R^

0/0
29.11.2014 22:59

M87i19r73o37s14l89a66v 87R74y66š51a77v67ý 9141622366450

to se jen tak ve světě nepodaří, aby automobilky, co vyhrajou nebo skoro vyhrajou Dakar, zkrachovaly. Díky modrá totalito za tisíce nezaměstnaných! Trh vše vyřeší, že ehm ...

0/−3
29.11.2014 22:16

J19i42ř29í 56E11r93b42e58n 1603864786327

LIAZ se zničil sám vlastní neschopností. Zkušený management si vyházeli a dosadili si nepraktické neschopné nadšence, kteří nepochopili, že výrobek se musí prodávat i se servisem.

+1/0
1.12.2014 14:14

R91e81n60é 93C69v50r93k81a10l 9626359946816

Letos jsem ve francouzském Séte myslel na 80.léta, když odsud odpolouvaly kamiony Liaz a Tatra za úspěchy v Dakarské rally a byl jsem na ně hrdý... Tak šťastnou cestu!

+3/0
28.11.2014 15:10

D36u73š91a73n 66Š18i75m97ů22n90e32k 9974951862248

To byly ještě časy, kdy kamiony na Dakaru vypadaly jako kamiony

+5/0
28.11.2014 15:00

P41a77v53e12l 86S65ý81k84o89r82a 4974636672534

To je ta,kterou položil Loprais na letenské pláni kdysi na bok,když se předváděl na rovném písečku???Vylejzali z toho oknem i s vyděšenou dámou,před kterou se chtěl vytáhnout...davy tleskaly;-D

0/−4
28.11.2014 12:29
Foto

M45i55c17h33a74l 73N30a49j83m92a78n 7139333796890

Máte v tom trošku zmatek.

Toto je článek a kamionu LIAZ a Loprais je spojen s kamiony TATRA.

Ten kamion TATRA 815 v roce 88 na letenské pláni neřídil Loprais, ale Josef Kalina...

+6/−1
28.11.2014 12:53

R38i95c73h63a79r50d 31G19e32n18š25e53r87o11v89s68k53ý 2175545764456

pekne. jen aby dojeli. ne kvuli auta, ale kvuli turbanum.

+1/0
27.11.2014 23:50

J24i74ř31í 22E93r90b93e59n 1333834426127

Naživo jsem tuhle Lízu viděl asi tak před 10-12 lety cestou po R35 z Hodkovic na Liberec. Vyjížděl jsem Rádelský kopec a v zrcátku pár set metrů za sebou se objevila nějaká bílá bedna. Pořád mi vrtalo hlavou, o co jde a proč jede tak rychle (já tam měl přes 100 km/h a bedna se furt přibližovala) - a až když byla za mnou nějakých 150-200 metrů, tak mi došlo, že to je stovková LIAZka a že si to valí dobře stodvacítkou.

Vysunul jsem ruku z okénka, ukázal mu palec nahoru, do zrcátek mi od šoféra zašajnovalo šest reflektorů jako pozdrav, ozval se lodní klakson, dakarák se okolo mě prohnal a až do Liberce jsem ho pozoroval jen zezadu... rád bych ho dohnal, ale musel jsem na úřad.

+6/0
27.11.2014 22:38

R93o61m86a33n 10H87r13o24n45z84a 5256581306418

Škoda - mohla tu být dodnes, nebýt komunisty Soudka.

0/−2
27.11.2014 22:37

J47i93ř34í 34E94r77b13e54n 1233314526507

Vinit z pádu LIAZu právě Soudka je hooodně nefér a hooodně mimo mísu. To byl jedinej člověk, kterej měl ambice a možnosti české výrobce náklaďáků vytáhnout z marastu, do kterého se dostaly díky "geniálnímu" vedení dosazenému z FNM. Soudek spojoval Tatru, LIAZ a ROSS do jednoho holdingu a chtěl využívat synergií mezi nimi (slyšel jste pojem "budkovod"? To byl socialistický nesmysl, kdy se svařené kabiny z LIAZu vozily lakovat do Tatry, protože LIAZ na to neměl technologii), jenomže v roce 1996 na to už bylo pozdě. Navíc ono "geniální" vedení státu dovolovalo naprosto volné bezcelní dovozy jak nových aut, tak i vylágrovaných ojetin, které ale byly hezčí a reprezentativnější než nějakej jabloneckej LIAZ, že.

LIAZ byl stavěn na nějakých 15-20.000 aut ročně, Tatra o něco méně. Jenomže už v roce 1991 vyrobili v LIAZu jen nějakých 4200 aut a pak se ani jeden rok nepřehoupli přes 1000 kusů, přitom výrobní, stavební i personální kapacity odmítali snížit, takže se ta fabrika šíleným způsobem zadlužila a i když vyvinuli skvělé nové řady 300 a 400, už to byly jen skládanky "co dům dal" s téměř nezákonně získaným povolením k provozu na pozeních komunikacích (protože 500 aut pro homologaci nevyrobili ani náhodou).

A to jim ještě Soudek v roce 1995 pomohl finanční injekcí, tenkrát se vyrobilo přes 800 aut, ale 150 z nich se ani neprodalo.

+3/−1
27.11.2014 22:50

R84o58m37a58n 97H33r82o51n93z49a 5126441536298

Tak to bych netvrdil. Je známo, že peníze které s vypůjčil pro LIAZ použil v rámci "synergie" jiným způsobem. Mimochodem - půjčky používal v rozporu s úvěrovou smlouvou, což se klasifikuje minimálně jako porušení úvěrové smlouvy případně úvěrový podvod. Podobně na tom "vydělal" Chvalovský. Ten už musel být sofistikovanější a podbvody dělal přes dokumentární akreditivy. Uvádíte, že odmítali snížit kapacity - a čí je to odpovědnost ? ;-)

Soudek byl jedním z lidí krytých politicky a bankovně, Vzhledem k tomu, že banka byla státu, tak se vlastně jednalo o čistě politické krytí. Klaus potřeboval ekonomický úspěch. Nějakého úspěšného kapitána průmyslu, kterého by ukazoval širokým masám. Není žádným tajemstvím, že se mu to nepovedlo a to nejen v LIAZ, ale i na zelené louce postavené fabrice na výrobu speciálního plechu na plechovky na pivo, apod.

To co uvádíte je politická interpretace kriminálně politických struktur, která měla maskovat ohromné defraudace. Celý proces byl "zakončen" amnestií pezidenta Viklefa  Close, která završila prvotní akumulaci peněz. Kde ty peníze skončily asi tušíme všichni. A bude to velký etický problém do budoucna. Plno lidí dnes nevěří poctivým podnikatelům, kteří své peníze těžce nabyli podnikáním právě proto, že viděli co se děla v 90tých letech.

0/−1
28.11.2014 0:29

J51i62ř98í 39E59r71b90e62n 1533984356977

A teď to motáte dohromady sám.

Zkuste si dohledat produkci LIAZu, není to tak velký problém. Finalizaci prováděly závody Mnichovo Hradiště (valníky, sklápěče a speciály), Přerov (tahače) a Zvolen (valníky), v Jablonci se vyráběly jen motory.

1986 ... 18500 aut, 1987 ... 17800 aut, 1988 ... 18000 aut, 1989 ... 18100 aut, 1990: cca 15900 aut, z toho do spřáteleného zahraničí (NDR, Polsko, Maďarsko, ale i Nigérie, Tanzanie, Kuba či Uruguay) směřovala více než polovina, v ČSSR zůstalo cca 40 % produkce. Navíc se vyráběly samostatné motory pro autobusy, lokomotivy, dieselgenerátory nebo jako náhradní díly v objemu cca 7-8000 ks ročně navíc k těm motorům, které šly do prvovýroby na finalizaci. Tehdy měl LIAZ v 11 závodech po celé ČSSR přes 12,5 tisíce zaměstnanců.

1991 ... 4200 aut, 1992 a 93 nevím, 1994 ... 675 aut, 1995 ... 800 aut (díky Soudkovi, jehož Škoda zajistila provozní financování výroby pro objednané vozy), 1996 ... 650 aut, 1997 nevím, 1998 ... 310 aut, 1999 ... 138 aut.

O tom, jak snadné je ztratit trh a nemožné ho znovu nalézt, je důkazem i snaha TEDOMu o obnovení výroby FOXů (Škoda/LIAZ 400): kapacitu měli na 5000 aut ročně, vyrobili jich ani ne 20 ks včetěn repasí starých stovek...

0/−1
1.12.2014 14:57

R87o63m97a48n 48H65r79o58n12z53a 5856851856908

;-D. Čísla o produkci nevyvracejí ani nedokazují moje tvrzení. Jsou jaksi mimo. Jediné v čem s Vámi souhlasím je, že se těžko znovuzískává zpět zklamaný zákazník. To je důsledek nepřizpůsobení se nové situaci. Komunistický kádr se těžko orientuje v tržním prostředí. Jednak proto, že mu nikdo něřekl co to představuje - Klaus je makroekonom, kterého "zásobovala informacemi" ruská zpravodajská služba a o reálném byznysu "nemá páru" (chudák). A jednak proto, že starýho psa novým kouskům nenaučíš i kdyby měl podporu od Pána Boha ;-).

0/0
1.12.2014 17:16

J74i78ř46í 97E90r88b80e74n 1363504556827

SKutečná historie onoho "zrepasovaného" LIAZu 100.55 je na webových stránkách majitele: http://liaz.cz/l_100_55_d_dakar_1985.php

+2/0
27.11.2014 22:29

M71a79r58i32a15n 37K33a10r45a28b52a 4543101450632

Paráda, nádherný stroj R^

+3/0
27.11.2014 21:12

M93a27r96e75k 22K53l67u95f22a 3258544184456

Paráda, tak klucííí, nasadit pořádně vyztuženou tyč řízení a BON VOYAGE!!  [>-]R^

+5/0
27.11.2014 19:58

R26a22d37k57o 92S64ü93t10t98ö 8781478581625

To je ten voz, na ktorom pri kazdom zabrzdeni predna naprava poriadne menila zbiehavost pre uplne chybne navrhnutu spojovaciu tyc riadenia ? To je ten voz, na ktorom klakol zadny diferencial a mimo sutaz dosiel do Dakaru iba s prednym nahonom, co bol paradny kusok ? To je ten voz, na ktorom v motore prasklo vahadlo ventilu, cim stratili moznost v 1988 porazit Lopraisa (toto by ma ako zaryteho tatrovaka stvalo dodnes) ?

V kazdom pripade nadherne zrestaurovane, Moskalovi drzim palce. Keby som mohol, hned by som isiel aj ja.

K celemu tomuto podniku mam ale jednu otazku - preco sa nezucastni sutaze Afrika Eco Race, ktory sa kona presne v Dakarskom duchu ?

0/0
27.11.2014 19:30

J85i54ř55í 35E90r96b54e34n 1853574386747

Ne při brzdění, ale při skákání v terénu - ohýbaly se páky k jednotlivým ramenům a tím pádem se kola rozbíhala. Jedna posádka pak na to navařila montpáky, druhá kus vyříznutého ochranného rámu z kabiny. Česká improvizace fungovala až nečekaně dobře...

+4/0
27.11.2014 22:26
Foto

M43i39c13h82a45l 17N59a28j86m82a32n 7909933616440

Ano je to jeden z vozů který měl v roce 85 problém se spojovací tyčí řízení. V roce 86 vůz, který jel jen s předním náhonem a soutěž nedokončil byl nově postavený. Vůz z roku 88 byl také nově postavený.

A teto repasovaný kamion se zúčastní nadcházející  Afrika Eco Race kategorii veteránů.

+3/0
28.11.2014 11:33

J51i63n94d47ř59i26c59h 67Š23k50o86p33e57k 4625211400645

Nádhera.

Vzpomínka na dobu, kdy české auto bylo ještě z českých dílů..........

+9/−1
27.11.2014 17:30

P97e82t59r 35P90a26l62e71č86e39k 3740125324642

Krásné auto. Šťastnou cestu. R^

+6/0
27.11.2014 17:24

J40a39n 61K13a70b90í20č78e57k 6822714885428

11.1.2015 bude též poslední etapa Africa Race, je v tom nějaká souvislost, třeba jízda poslední etapou kolem Růžového jezera?

0/0
27.11.2014 15:06

R58a82d12k65o 75S52ü67t92t21ö 8121198591475

Tak toto by zaujimalo aj mna.

0/0
27.11.2014 19:31

L41i74b71o85r 83T64e89s84a55ř 9937946593492

nostalgie

+1/0
27.11.2014 14:37

J48i53ř28í 35T75e62p11r 4827140875845

Super! Takovým akcím fandím V

Koukám že to mají na veteránském čísle. S tím je asi do ciziny nepustí. Nebo ano?

+3/0
27.11.2014 14:29

J73i97n58d64ř70i29c36h 52Š53k32o59p44e17k 4705971160985

na fotkách je klasická černobílá RZ. Nejsou veteránský náhodou zelenobílé ?

0/0
27.11.2014 17:34

V56l12a88d17i16m35í14r 23H73r85u35b55ý 1574641367862

Když to začíná 08V ..., tak to asi klasická RZ nebude.

0/0
27.11.2014 17:42

J85i22n85d15ř34i24c36h 66Š52k16o27p87e18k 4215631760555

to je divný,

veteránský by měly být zelený, i když písmenově ta na Liazu veteránským odpovídá

http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CC4QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.mdcr.cz%2FNR%2Frdonlyres%2FD559DB0B-3385-4BE4-A625-AA009618F5DC%2F0%2FTypytabulekHVaSV.doc&ei=d1x3VOjvD5Pbap-YgPAB&usg=AFQjCNEKTm3KgFPI7Qo7dhHlFIdK2me7gA&bvm=bv.80642063,d.d2s

0/0
27.11.2014 18:18

O12n35d11ř98e76j 67Č71a54p51k96a 6431111953944

Ta zelená je dost tmavá, tady na fotce to po úpravách vypadá jako černá, ale ty značky samozřejmě zelený jsou. Třeba tady to vidět je: https://www.facebook.com/773574862706129/photos/pcb.794506073946341/794505067279775

0/0
29.11.2014 21:22

J67a32n 57K30o57n22v11a73l42i75n32k64a 5100181251145

Foto č. 7 - přesně tuhle jsem si jako kluk složil z MontiSystému ;-)

+6/0
27.11.2014 13:52

S61t31e58p98a55n 38T35o86t19h 8548249595828

Ja ji mam na policce. Pred mesicem jsem ji vytahl z krabice, kdyz se mi narodil kluk... A ted takovy krasny clanek ;-) Slusi ji to moc.

+4/0
27.11.2014 14:07

J26a91r65o55s20l58a65v 60M90e15d64u54n37a 6912348767220

K R Á S A !!!

0/0
27.11.2014 13:46

M67a62r39t46i44n 21S52t96r48a38k96a 8697218137970

jj, její plakát mi visel v pokoji :)

+7/0
27.11.2014 13:16

I50v90o 25U82r65b19á88n58e58k 2536707267

Taky tak... :-)

+2/0
27.11.2014 14:48

M92a53r28e46k 10K20l95u86f60a 3308454814806

Taky tak..... ;-)

0/0
27.11.2014 19:59

V23á58c70l29a68v 89H78o12s65c14h 8456758502201

to musi byt pekne sebemrskacstvi, dnesni auta na tuhle rely jsou nekde uplne jinde

0/−19
27.11.2014 12:23

M13a77r13t79i92n 72S94t58r52a30k91a 8957588247250

Vždyť s nimi taky nejede závodit...

+11/0
27.11.2014 13:16

O46n30d55ř43e12j 52Č59a27p38k89a 6621901233374

Ale docela by mě zajímalo, jak by si tohle auto vedlo na Africa Race. Tam se do loňska jezdilo bez nějakých extra úprav, Tomáš Tomeček to pravidelně vyhrával s 815kou vzduchem chlazenou... akorát letos to už asi nezopakuje, Lopraisové potřebují někde otestovat toho jejich Jamala, když už na Dakar neprošli přejímkou...

+1/0
27.11.2014 15:07

J49i81n69d59ř10i92c18h 56Š49k51o18p85e64k 4155501370725

nevíš skutečné důvody, proč neprošli ?

0/0
27.11.2014 17:36

O40n64d85ř29e83j 89Č42a48p66k52a 6601731893404

Verze, kterou jsem slyšel já, je, že na tom nemá standardní kabinu, podle pravidel musí mít ze sériového auta stejné váhové kategorie a stejného výrobce (= může dát třeba budku z Jamala na normální 815, ale nesmí si vyrobit něco vlastního). Loni to ještě nějak ukecal s tím, že když nikdo nepodá protest, tak OK, letos už ne.

0/0
27.11.2014 18:13
Foto

M80i80c31h13a47l 32N45a58j30m16a89n 7799133346260

Oficiciální vyjádření:

"Co se týká účasti Aleše Lopraise v rallye Dakar 2014 a 2015, mohu říci, že každý závod, každá soutěž má svá pravidla a zákony. Minulý rok jsme nebyli přesvědčeni o správnosti informací, které nám Aleš Loprais předložil ve spojitosti s použitou kabinou na svém speciálu Queen 69. Z důvodů časové tísně jsme mu udělili "Benefit of the doubt" (řešení ve prospěch věci z důvodů důkazní nouze), tak jako i jiným soutěžícím. V případě pochybností je vždy výhoda na straně startujících v rallye. Po soutěži Dakar 2014 jsme obdrželi potvrzení o tom, že středně dlouhá kabina nebyla nikdy na vozidla modelové řady Tatra Jamal montována. A proto měl Aleš Loprais uvést vše do souladu s technickými reglementy soutěže (podobně jako to mají ostatní soutěžní Jamaly). Nic proti Aleši Lopraisovi, ale vůz musí vyhovovat technickému reglementu. Všichni musí respektovat předpisy," tolik vlastní slova Fabiena Calveta.

+6/0
28.11.2014 12:54

J87i53n75d11ř27i31c36h 36Š17k64o91p37e20k 4425491570815

ano, zpravidla na jejich opravu postačuje počítač, který ti řekne, který díl je nutné vyměnit za zcela nový.

Otázkou je, zda je to krok vpřed, spíše ale bude vzad

0/0
27.11.2014 17:35

J59a21n 37J14a43n12e12č15e36k 9810433790396

Když už jste si s tou renovací dali takvou práci, tak z tý plachty sundejte to trapné www a místo czech republic dejte czechoslovakia ;-)

+10/−2
27.11.2014 12:17

V13í86t 17B32r77z97o83b72o71h19a54t54ý 7230472553931

až teda na to, že na té původní plachtě bylo "TCHECOSLOVAQUIE"

+13/0
27.11.2014 12:51
Foto

M34i25c80h58a17l 30N91a96j22m54a50n 7739953906490

Plachta bude během pár dnů vyměněna. Nová bude stejného vzhledu jako originál - žluto hnědá barva, včetně původních nápisů.

+5/0
27.11.2014 14:06

P92e56t77r 61P14a29l87e63č51e73k 3190865124812

Račte si článek řádně přečíst, vy plachto.

0/−1
27.11.2014 17:26

J58a29n 64J55a20n11e65č62e31k 9310813930206

V článku o tom nic není, do fotogalerie tahle zmínka přibyla později :-P

0/0
28.11.2014 8:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.