Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OBRAZEM: Slavná liazka číslo 627 se chystá zpátky do Afriky

Legendární bíložlutá dakarská liazka se chystá opět na cestu do Senegalu. Těsně před koncem roku se vydá po svých stopách na expedici při příležitosti třicátého výročí prvního startu české posádky na slavné rally.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E13v25z81e88n 88S18o10u10k56u44p 1527744526128

Jirko,

přeji Ti šťastnou cestu a hlavně šťastný návrat ;-)

Evžen :-)

0/0
1.12.2014 22:11

J83a68n 94D44l39o19u87h19ý 7424739700209

Vlastorucne slepeny papirovy velky model mam doma R^

0/0
29.11.2014 22:59

M90i77r95o27s20l80a16v 52R73y12š28a55v48ý 9861422426160

to se jen tak ve světě nepodaří, aby automobilky, co vyhrajou nebo skoro vyhrajou Dakar, zkrachovaly. Díky modrá totalito za tisíce nezaměstnaných! Trh vše vyřeší, že ehm ...

0/−3
29.11.2014 22:16


J69i64ř22í 98E85r58b60e13n 1143934236827

LIAZ se zničil sám vlastní neschopností. Zkušený management si vyházeli a dosadili si nepraktické neschopné nadšence, kteří nepochopili, že výrobek se musí prodávat i se servisem.

+1/0
1.12.2014 14:14

R69e50n21é 78C97v39r14k81a46l 9636469316776

Letos jsem ve francouzském Séte myslel na 80.léta, když odsud odpolouvaly kamiony Liaz a Tatra za úspěchy v Dakarské rally a byl jsem na ně hrdý... Tak šťastnou cestu!

+3/0
28.11.2014 15:10

D10u64š22a56n 57Š96i76m81ů48n76e61k 9704341412268

To byly ještě časy, kdy kamiony na Dakaru vypadaly jako kamiony

+5/0
28.11.2014 15:00
Foto

P91a22v25e67l 32S82ý33k89o49r57a 7180815595953

To je ta,kterou položil Loprais na letenské pláni kdysi na bok,když se předváděl na rovném písečku???Vylejzali z toho oknem i s vyděšenou dámou,před kterou se chtěl vytáhnout...davy tleskaly;-D

0/−4
28.11.2014 12:29
Foto

M51i33c43h43a98l 30N45a14j55m17a26n 7409433926880

Máte v tom trošku zmatek.

Toto je článek a kamionu LIAZ a Loprais je spojen s kamiony TATRA.

Ten kamion TATRA 815 v roce 88 na letenské pláni neřídil Loprais, ale Josef Kalina...

+6/−1
28.11.2014 12:53

R50i54c65h22a21r69d 30G95e23n48š54e19r25o64v48s74k46ý 2805395244436

pekne. jen aby dojeli. ne kvuli auta, ale kvuli turbanum.

+1/0
27.11.2014 23:50

J27i70ř13í 94E22r46b15e97n 1363884886437

Naživo jsem tuhle Lízu viděl asi tak před 10-12 lety cestou po R35 z Hodkovic na Liberec. Vyjížděl jsem Rádelský kopec a v zrcátku pár set metrů za sebou se objevila nějaká bílá bedna. Pořád mi vrtalo hlavou, o co jde a proč jede tak rychle (já tam měl přes 100 km/h a bedna se furt přibližovala) - a až když byla za mnou nějakých 150-200 metrů, tak mi došlo, že to je stovková LIAZka a že si to valí dobře stodvacítkou.

Vysunul jsem ruku z okénka, ukázal mu palec nahoru, do zrcátek mi od šoféra zašajnovalo šest reflektorů jako pozdrav, ozval se lodní klakson, dakarák se okolo mě prohnal a až do Liberce jsem ho pozoroval jen zezadu... rád bych ho dohnal, ale musel jsem na úřad.

+6/0
27.11.2014 22:38

R49o93m90a94n 69H89r75o55n20z93a 5886891146808

Škoda - mohla tu být dodnes, nebýt komunisty Soudka.

0/−2
27.11.2014 22:37

J64i79ř70í 45E11r29b58e71n 1783514706107

Vinit z pádu LIAZu právě Soudka je hooodně nefér a hooodně mimo mísu. To byl jedinej člověk, kterej měl ambice a možnosti české výrobce náklaďáků vytáhnout z marastu, do kterého se dostaly díky "geniálnímu" vedení dosazenému z FNM. Soudek spojoval Tatru, LIAZ a ROSS do jednoho holdingu a chtěl využívat synergií mezi nimi (slyšel jste pojem "budkovod"? To byl socialistický nesmysl, kdy se svařené kabiny z LIAZu vozily lakovat do Tatry, protože LIAZ na to neměl technologii), jenomže v roce 1996 na to už bylo pozdě. Navíc ono "geniální" vedení státu dovolovalo naprosto volné bezcelní dovozy jak nových aut, tak i vylágrovaných ojetin, které ale byly hezčí a reprezentativnější než nějakej jabloneckej LIAZ, že.

LIAZ byl stavěn na nějakých 15-20.000 aut ročně, Tatra o něco méně. Jenomže už v roce 1991 vyrobili v LIAZu jen nějakých 4200 aut a pak se ani jeden rok nepřehoupli přes 1000 kusů, přitom výrobní, stavební i personální kapacity odmítali snížit, takže se ta fabrika šíleným způsobem zadlužila a i když vyvinuli skvělé nové řady 300 a 400, už to byly jen skládanky "co dům dal" s téměř nezákonně získaným povolením k provozu na pozeních komunikacích (protože 500 aut pro homologaci nevyrobili ani náhodou).

A to jim ještě Soudek v roce 1995 pomohl finanční injekcí, tenkrát se vyrobilo přes 800 aut, ale 150 z nich se ani neprodalo.

+3/−1
27.11.2014 22:50

R74o63m31a68n 33H58r20o69n31z72a 5536141556158

Tak to bych netvrdil. Je známo, že peníze které s vypůjčil pro LIAZ použil v rámci "synergie" jiným způsobem. Mimochodem - půjčky používal v rozporu s úvěrovou smlouvou, což se klasifikuje minimálně jako porušení úvěrové smlouvy případně úvěrový podvod. Podobně na tom "vydělal" Chvalovský. Ten už musel být sofistikovanější a podbvody dělal přes dokumentární akreditivy. Uvádíte, že odmítali snížit kapacity - a čí je to odpovědnost ? ;-)

Soudek byl jedním z lidí krytých politicky a bankovně, Vzhledem k tomu, že banka byla státu, tak se vlastně jednalo o čistě politické krytí. Klaus potřeboval ekonomický úspěch. Nějakého úspěšného kapitána průmyslu, kterého by ukazoval širokým masám. Není žádným tajemstvím, že se mu to nepovedlo a to nejen v LIAZ, ale i na zelené louce postavené fabrice na výrobu speciálního plechu na plechovky na pivo, apod.

To co uvádíte je politická interpretace kriminálně politických struktur, která měla maskovat ohromné defraudace. Celý proces byl "zakončen" amnestií pezidenta Viklefa  Close, která završila prvotní akumulaci peněz. Kde ty peníze skončily asi tušíme všichni. A bude to velký etický problém do budoucna. Plno lidí dnes nevěří poctivým podnikatelům, kteří své peníze těžce nabyli podnikáním právě proto, že viděli co se děla v 90tých letech.

0/−1
28.11.2014 0:29

J82i13ř48í 37E80r97b23e57n 1653434626357

A teď to motáte dohromady sám.

Zkuste si dohledat produkci LIAZu, není to tak velký problém. Finalizaci prováděly závody Mnichovo Hradiště (valníky, sklápěče a speciály), Přerov (tahače) a Zvolen (valníky), v Jablonci se vyráběly jen motory.

1986 ... 18500 aut, 1987 ... 17800 aut, 1988 ... 18000 aut, 1989 ... 18100 aut, 1990: cca 15900 aut, z toho do spřáteleného zahraničí (NDR, Polsko, Maďarsko, ale i Nigérie, Tanzanie, Kuba či Uruguay) směřovala více než polovina, v ČSSR zůstalo cca 40 % produkce. Navíc se vyráběly samostatné motory pro autobusy, lokomotivy, dieselgenerátory nebo jako náhradní díly v objemu cca 7-8000 ks ročně navíc k těm motorům, které šly do prvovýroby na finalizaci. Tehdy měl LIAZ v 11 závodech po celé ČSSR přes 12,5 tisíce zaměstnanců.

1991 ... 4200 aut, 1992 a 93 nevím, 1994 ... 675 aut, 1995 ... 800 aut (díky Soudkovi, jehož Škoda zajistila provozní financování výroby pro objednané vozy), 1996 ... 650 aut, 1997 nevím, 1998 ... 310 aut, 1999 ... 138 aut.

O tom, jak snadné je ztratit trh a nemožné ho znovu nalézt, je důkazem i snaha TEDOMu o obnovení výroby FOXů (Škoda/LIAZ 400): kapacitu měli na 5000 aut ročně, vyrobili jich ani ne 20 ks včetěn repasí starých stovek...

0/−1
1.12.2014 14:57

R69o40m71a69n 52H30r94o94n35z53a 5866851456778

;-D. Čísla o produkci nevyvracejí ani nedokazují moje tvrzení. Jsou jaksi mimo. Jediné v čem s Vámi souhlasím je, že se těžko znovuzískává zpět zklamaný zákazník. To je důsledek nepřizpůsobení se nové situaci. Komunistický kádr se těžko orientuje v tržním prostředí. Jednak proto, že mu nikdo něřekl co to představuje - Klaus je makroekonom, kterého "zásobovala informacemi" ruská zpravodajská služba a o reálném byznysu "nemá páru" (chudák). A jednak proto, že starýho psa novým kouskům nenaučíš i kdyby měl podporu od Pána Boha ;-).

0/0
1.12.2014 17:16

J29i82ř18í 21E74r24b40e27n 1253194436977

SKutečná historie onoho "zrepasovaného" LIAZu 100.55 je na webových stránkách majitele: http://liaz.cz/l_100_55_d_dakar_1985.php

+2/0
27.11.2014 22:29

M52a56r52i19a29n 67K42a63r28a47b10a 4773511580192

Paráda, nádherný stroj R^

+3/0
27.11.2014 21:12

M29a60r95e27k 13K58l60u25f15a 3458894294316

Paráda, tak klucííí, nasadit pořádně vyztuženou tyč řízení a BON VOYAGE!!  [>-]R^

+5/0
27.11.2014 19:58

R18a54d30k38o 70S10ü73t51t84ö 8151848531325

To je ten voz, na ktorom pri kazdom zabrzdeni predna naprava poriadne menila zbiehavost pre uplne chybne navrhnutu spojovaciu tyc riadenia ? To je ten voz, na ktorom klakol zadny diferencial a mimo sutaz dosiel do Dakaru iba s prednym nahonom, co bol paradny kusok ? To je ten voz, na ktorom v motore prasklo vahadlo ventilu, cim stratili moznost v 1988 porazit Lopraisa (toto by ma ako zaryteho tatrovaka stvalo dodnes) ?

V kazdom pripade nadherne zrestaurovane, Moskalovi drzim palce. Keby som mohol, hned by som isiel aj ja.

K celemu tomuto podniku mam ale jednu otazku - preco sa nezucastni sutaze Afrika Eco Race, ktory sa kona presne v Dakarskom duchu ?

0/0
27.11.2014 19:30

J26i39ř29í 14E65r62b65e93n 1783304966167

Ne při brzdění, ale při skákání v terénu - ohýbaly se páky k jednotlivým ramenům a tím pádem se kola rozbíhala. Jedna posádka pak na to navařila montpáky, druhá kus vyříznutého ochranného rámu z kabiny. Česká improvizace fungovala až nečekaně dobře...

+4/0
27.11.2014 22:26
Foto

M83i46c36h50a16l 28N10a45j34m19a97n 7199383776770

Ano je to jeden z vozů který měl v roce 85 problém se spojovací tyčí řízení. V roce 86 vůz, který jel jen s předním náhonem a soutěž nedokončil byl nově postavený. Vůz z roku 88 byl také nově postavený.

A teto repasovaný kamion se zúčastní nadcházející  Afrika Eco Race kategorii veteránů.

+3/0
28.11.2014 11:33

J16i33n23d74ř52i93c86h 28Š41k20o49p82e34k 4345521870565

Nádhera.

Vzpomínka na dobu, kdy české auto bylo ještě z českých dílů..........

+9/−1
27.11.2014 17:30

P23e54t34r 72P33a45l66e15č48e28k 3220275304892

Krásné auto. Šťastnou cestu. R^

+6/0
27.11.2014 17:24

J35a87n 56K41a80b14í76č13e29k 6642144255118

11.1.2015 bude též poslední etapa Africa Race, je v tom nějaká souvislost, třeba jízda poslední etapou kolem Růžového jezera?

0/0
27.11.2014 15:06

R33a93d75k92o 45S62ü83t64t13ö 8151538691665

Tak toto by zaujimalo aj mna.

0/0
27.11.2014 19:31

L18i35b33o81r 68T97e50s84a60ř 9367916533472

nostalgie

+1/0
27.11.2014 14:37

J20i53ř93í 88T29e57p31r 4227710385545

Super! Takovým akcím fandím V

Koukám že to mají na veteránském čísle. S tím je asi do ciziny nepustí. Nebo ano?

+3/0
27.11.2014 14:29

J81i59n43d64ř86i30c43h 85Š74k71o77p52e30k 4605651630405

na fotkách je klasická černobílá RZ. Nejsou veteránský náhodou zelenobílé ?

0/0
27.11.2014 17:34

V49l96a12d32i55m35í19r 89H75r82u57b31ý 1574941797792

Když to začíná 08V ..., tak to asi klasická RZ nebude.

0/0
27.11.2014 17:42

J51i32n35d42ř63i63c27h 49Š26k80o68p67e32k 4435321650265

to je divný,

veteránský by měly být zelený, i když písmenově ta na Liazu veteránským odpovídá

http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CC4QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.mdcr.cz%2FNR%2Frdonlyres%2FD559DB0B-3385-4BE4-A625-AA009618F5DC%2F0%2FTypytabulekHVaSV.doc&ei=d1x3VOjvD5Pbap-YgPAB&usg=AFQjCNEKTm3KgFPI7Qo7dhHlFIdK2me7gA&bvm=bv.80642063,d.d2s

0/0
27.11.2014 18:18

O81n25d68ř15e98j 56Č49a52p88k13a 6721211383794

Ta zelená je dost tmavá, tady na fotce to po úpravách vypadá jako černá, ale ty značky samozřejmě zelený jsou. Třeba tady to vidět je: https://www.facebook.com/773574862706129/photos/pcb.794506073946341/794505067279775

0/0
29.11.2014 21:22

J90a97n 11K97o35n32v98a75l32i56n84k51a 5850661851565

Foto č. 7 - přesně tuhle jsem si jako kluk složil z MontiSystému ;-)

+6/0
27.11.2014 13:52

S52t26e40p49a41n 35T73o80t93h 8818819535598

Ja ji mam na policce. Pred mesicem jsem ji vytahl z krabice, kdyz se mi narodil kluk... A ted takovy krasny clanek ;-) Slusi ji to moc.

+4/0
27.11.2014 14:07

J90a15r20o46s88l70a65v 33M18e98d66u49n58a 6672828637220

K R Á S A !!!

0/0
27.11.2014 13:46

M88a63r95t46i85n 41S71t95r53a27k27a 8177268527780

jj, její plakát mi visel v pokoji :)

+7/0
27.11.2014 13:16

I48v84o 27U45r48b61á25n11e62k 2476527597

Taky tak... :-)

+2/0
27.11.2014 14:48

M89a89r73e51k 20K67l14u27f84a 3168734584436

Taky tak..... ;-)

0/0
27.11.2014 19:59

V24á91c71l53a58v 17H64o29s27c64h 8416328442121

to musi byt pekne sebemrskacstvi, dnesni auta na tuhle rely jsou nekde uplne jinde

0/−19
27.11.2014 12:23

M58a92r35t51i80n 32S11t16r59a12k97a 8677718747360

Vždyť s nimi taky nejede závodit...

+11/0
27.11.2014 13:16

O82n31d55ř88e70j 51Č55a82p32k42a 6351571513174

Ale docela by mě zajímalo, jak by si tohle auto vedlo na Africa Race. Tam se do loňska jezdilo bez nějakých extra úprav, Tomáš Tomeček to pravidelně vyhrával s 815kou vzduchem chlazenou... akorát letos to už asi nezopakuje, Lopraisové potřebují někde otestovat toho jejich Jamala, když už na Dakar neprošli přejímkou...

+1/0
27.11.2014 15:07

J17i69n26d26ř36i23c47h 17Š62k91o90p65e93k 4555181960575

nevíš skutečné důvody, proč neprošli ?

0/0
27.11.2014 17:36

O52n38d58ř10e87j 23Č35a45p54k74a 6701921263324

Verze, kterou jsem slyšel já, je, že na tom nemá standardní kabinu, podle pravidel musí mít ze sériového auta stejné váhové kategorie a stejného výrobce (= může dát třeba budku z Jamala na normální 815, ale nesmí si vyrobit něco vlastního). Loni to ještě nějak ukecal s tím, že když nikdo nepodá protest, tak OK, letos už ne.

0/0
27.11.2014 18:13
Foto

M80i93c97h88a85l 80N40a58j36m28a30n 7399643336760

Oficiciální vyjádření:

"Co se týká účasti Aleše Lopraise v rallye Dakar 2014 a 2015, mohu říci, že každý závod, každá soutěž má svá pravidla a zákony. Minulý rok jsme nebyli přesvědčeni o správnosti informací, které nám Aleš Loprais předložil ve spojitosti s použitou kabinou na svém speciálu Queen 69. Z důvodů časové tísně jsme mu udělili "Benefit of the doubt" (řešení ve prospěch věci z důvodů důkazní nouze), tak jako i jiným soutěžícím. V případě pochybností je vždy výhoda na straně startujících v rallye. Po soutěži Dakar 2014 jsme obdrželi potvrzení o tom, že středně dlouhá kabina nebyla nikdy na vozidla modelové řady Tatra Jamal montována. A proto měl Aleš Loprais uvést vše do souladu s technickými reglementy soutěže (podobně jako to mají ostatní soutěžní Jamaly). Nic proti Aleši Lopraisovi, ale vůz musí vyhovovat technickému reglementu. Všichni musí respektovat předpisy," tolik vlastní slova Fabiena Calveta.

+6/0
28.11.2014 12:54

J95i46n84d74ř88i95c98h 50Š28k93o43p79e71k 4605521540895

ano, zpravidla na jejich opravu postačuje počítač, který ti řekne, který díl je nutné vyměnit za zcela nový.

Otázkou je, zda je to krok vpřed, spíše ale bude vzad

0/0
27.11.2014 17:35

J39a20n 96J66a14n69e36č65e97k 9250193370706

Když už jste si s tou renovací dali takvou práci, tak z tý plachty sundejte to trapné www a místo czech republic dejte czechoslovakia ;-)

+10/−2
27.11.2014 12:17

V33í88t 57B49r18z89o94b13o29h32a39t74ý 7140552163191

až teda na to, že na té původní plachtě bylo "TCHECOSLOVAQUIE"

+13/0
27.11.2014 12:51
Foto

M37i89c28h67a66l 72N35a20j29m76a73n 7869713786940

Plachta bude během pár dnů vyměněna. Nová bude stejného vzhledu jako originál - žluto hnědá barva, včetně původních nápisů.

+5/0
27.11.2014 14:06

P15e84t39r 63P70a56l50e70č17e79k 3310615584622

Račte si článek řádně přečíst, vy plachto.

0/−1
27.11.2014 17:26

J27a85n 90J43a80n47e52č65e32k 9840233960706

V článku o tom nic není, do fotogalerie tahle zmínka přibyla později :-P

0/0
28.11.2014 8:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.