Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota nabízí konkurentům zdarma patenty k vodíkovým vozům

Japonská automobilka Toyota Motor nabízí volně k užití svých téměř 6000 patentů vztahujících se k vodíkovým palivovým článkům. Chce tak podpořit rozšíření aut na vodíkový pohon. Je to vůbec poprvé, kdy japonská automobilka uvolňuje své patenty konkurentům bez poplatku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R47a16d69e53k 34H11o98d61a44ň 9606937441563

Vždy mě pobaví jásot ekoteroristů nad těmihle "alternativními pohony". Aneb závislost automobilů na fosilních palivech a jejich znečištění prostředí máme v podstatě vyřešenou:

* vozidlo na vodík: spálíme zemní plyn

* vozidlo na vodík: rozložíme vodu elektrolýzou, na rozklad vody potřebujeme EE získanou spálením uhlí

* vozidlo na elektřinu: spálíme uhlí

Aktuálně jsme pravda "ekologičtější" tím, že do PHM přimícháváme jen biosložky které sice devastují přírodní prostředí víc než kdyby se nepoužívaly, ale zato to bohatě dotujeme, a jako bonus nám pak zamrzne v zimě auto zhruba o 8-10 °C dřív, než by zamrzlo bez biosložek. ;-D

+2/0
7.1.2015 10:47

A21l87e88x59a24n51d22r 83K85o34s81t79k16a 8812688786114

Vodík by šel získávat i elektrolýzou poháněnou z věteníků nebo solárek. Čímž by se btw vyřešilo to, že jsou jako zdroj nestabilní a destabilizují přenosovou síť. Namísto aby to vyhazovalo jističe by prostě od parku větrníků odjela dvakrát (nebo tak nějak) týdně cisterna s vodíkem.

+1/0
7.1.2015 11:31

P80a52v19e66l 13K40u37r23a34l 5211544620520

kámen úrazu bude bezpečnost skladování takového plynu - mimochodem víte že valná většina běžně uvažovaných tlakových lahví pro skladování vodíku do aut svými tlakovými parametry vyžaduje aby o jakémkoli jejich pohybu byly předem informováni hasiči?;-D

0/0
7.1.2015 14:55

J87i22ř16í 20K95o49c43u51r16e12k 6495194635308

Cisterna 2x týdně? Odjela? Když pomineme fakt, že větrné parky se většinou staví na moři...

Řekněme, že z 2x 20 tun hmotnosti bude nějakých 2x 12 tun vodíku, zbytek padne na tu VTL nádrž. To máme regulační potenciál nějakých 800 MWh na týden. Jinak řečeno asi 4,8 MW výkonu průběžně při 100% účinnsti (reálně teda více než trojnásobek, jelikož účinnost elektrolýzy atd.)

A kolik na to najezdíme? Auto vezme nějakých 20 kWh na 100 km. 8000 automobilů by na to za týden najezdilo 500 km. To je jedno okresní město nebo deset vesnic.

Takže si ty představy můžete  vynásobit stovkou, spíše tisícem. A když bude týden bez větru, tak to budem řešit skladováním vodíku v podzemních nádržích velikosti kontejmenru jaderného bloku. A taky podobně zabezpečeného (cena?!). Je to vodík... Měrná cena (korun na tunu plynu) takového akumulátoru bude klesat s velikostí, takže se nevyplatí stavět ho v každé dědině a nejspíš ani v každém okrese. A mnohde to z geologických důvodů není bezpečné.

0/0
7.1.2015 23:10

V45l70a54d93i27m92í64r 59B23r90a46d54a 1833574313101

Zajímalo by mne, jestli už taky vyřešili skladování vodíku, protože to je ten největší problém, díky němuž mají auta na benzín/naftu stále výhodu.

+2/−1
7.1.2015 10:16

P27a10v38e32l 81K93u66r10a71l 5721394660380

jasně že ne... tenhle problém se řeší už 150 let a pořád se tvrdí že to je "inženýrský problém který se vyřeší při praktickém vývoji".

dostat z vodíku energii je vcelku primitivní... na druhou stranu pokud to porovnáváte třeba se zemním plynem tak na stejné množství energie ve stejném objemu potřebujete 10x větší tlak a hmotnost vyjde cca na stejno.

Jinými slovy požadavky na bezpečnost nádoby jsou řádově vyšší.

0/0
7.1.2015 15:01

J46i16ř26í 92K76o17c77u62r66e59k 6455594325628

Vodík má cca trojnásobné spalné teplo oproti metanu, takže hmotnost bude třetinová. Ovšem hmotnost nádrže zase naroste.

0/0
7.1.2015 23:11

P91a28v58e94l 58K92u83r11a32l 5191344960630

ehm myslíte spalné teplo na kilogram?

no to je sice pravda ale za normálního tlaku jeden mol vodíku zabírá 22,3 litru objemu

Jeden mol metanu, překvapivě taky bude za normálního tlaku zabírat 22,3 litru objemu...

jenomže vodík má molární hmotnost 1 - tedy bude ho cca kilogram. Metan je CH4... to jest jeho molární hmotnost je 16.

stejná nádrž, stejný tlak - je v ní kilogram vodíku, a nebo 16kg zemního plynu. Pro bezpečnost nemá hmotnost vliv. Podstatný je především tlak.

Vodík má na kilogram 3x větší spalné teplo... jenomže na stejný objem při stejného tlaku je metan cca 5x lepší :-)

hmotnost nebude třetinová - na stejný obsah energie jen bude třeba 5 molů plynu místo 1. to znamená 5x větší tlak v nádrži... i toto množství plynu bude lehčí než energetický ekvivalent v zemním plynu. Ale tlaková nádoba je o 2 bezpečnostní třídy výš.

(jak kvůli tlaku tak kvůli naprosto nechutným chemickým vlastnostem interakcí)

0/0
8.1.2015 7:23

I75v87a93n 54S29o35t 6929844546398

asi jsou na dvě věci na nic a na hovn.!

0/0
6.1.2015 22:56

J37i90ř80í 24S32c63h43w78a86c31h 8718144178526

po všem je hovn. jen po včelách med! ;-)

+2/0
6.1.2015 23:10

R23a43d17i44m 62Š15o92t82o52l20a 6232861788653

a i ten je na hovn. ;-D

0/−1
7.1.2015 6:56

R89a39d95i68m 17Z73e28h66e67r 3224680783681

Už vidím budoucnost: ekvivalent jednoho litru benzínu bude stát deset haléřů, ale padesát korun bude daň... :-/

+11/0
6.1.2015 17:10

J75i54ř19í 41S13c82h85w12a15c91h 8848494908346

no tak cena vodíku co nahradí litr benzínu určitě není a ani nebude 10 halířů.... ;-)

+1/0
6.1.2015 23:06

M43a17r38t14i18n 76M63u22s96í91l75e44k 5108774944752

Super :-)R^

0/0
6.1.2015 16:49

T48o32m92á35š 34Z17e96m10a81n 3825948784875

A už se vyrábí průmyslově vodík i jinak než ze zemního plynu?

0/0
6.1.2015 15:38

M33i13c83h67a82l 93T33o60m83i64n69s90k21ý 9411225487364

Myslíte tržně. Proč by to ale někdo dělal, když plyn je velmi levný (v porovnání se zdaněným benzínem)

0/0
6.1.2015 15:51

M47i85c33h20a25l 46T26o96m97i18n10s40k13ý 9361925687434

elektrolýzou z vody pomocí solárních článků vyrábět také jde, ale tuto možnost si necháme na dobu až dojdou fosilní paliva.

+4/0
6.1.2015 15:53

M18i67c71h60a42l 94T11o52m87i48n38s65k43ý 9941645867424

a nebo na dobu až se elektrárny budou chovat tržně a budou prodávat proud z jaderných elektráren v noci, když všichni spí za minimum ceny.

+1/0
6.1.2015 15:55

J55i57ř92í 63K23o86c46u50r84e94k 6245604525608

Voláte po zavedení existujícího... noční proud je tu nejspíše déle než vy a určitě déle než já.

0/0
7.1.2015 23:13

J42a96n 52J97e13l80í63n85e52k 8383195722576

No, ono se to nezda, ale voda by razem asi pekne zdrazila.

0/0
6.1.2015 21:33

J77i68ř41í 74S14c74h26w93a47c21h 8498534548846

voda  na výrobu vodíku nemusí být pitná ;-)

0/0
6.1.2015 23:08

J23i91ř19í 15K37o37c94u76r32e45k 6525654825618

To ne. Ale mořská slaná voda má nepěkné korozivní vlastnosti sama o sobě. Navíc se v zařízení bude usazovat sůl atd atd. Zařízení pro výrobu ze sladké vody (řeka, jezero) vyjde levněji.

0/0
7.1.2015 23:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.