Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota nabízí konkurentům zdarma patenty k vodíkovým vozům

Japonská automobilka Toyota Motor nabízí volně k užití svých téměř 6000 patentů vztahujících se k vodíkovým palivovým článkům. Chce tak podpořit rozšíření aut na vodíkový pohon. Je to vůbec poprvé, kdy japonská automobilka uvolňuje své patenty konkurentům bez poplatku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R81a31d32e75k 71H66o74d62a92ň 9666717451713

Vždy mě pobaví jásot ekoteroristů nad těmihle "alternativními pohony". Aneb závislost automobilů na fosilních palivech a jejich znečištění prostředí máme v podstatě vyřešenou:

* vozidlo na vodík: spálíme zemní plyn

* vozidlo na vodík: rozložíme vodu elektrolýzou, na rozklad vody potřebujeme EE získanou spálením uhlí

* vozidlo na elektřinu: spálíme uhlí

Aktuálně jsme pravda "ekologičtější" tím, že do PHM přimícháváme jen biosložky které sice devastují přírodní prostředí víc než kdyby se nepoužívaly, ale zato to bohatě dotujeme, a jako bonus nám pak zamrzne v zimě auto zhruba o 8-10 °C dřív, než by zamrzlo bez biosložek. ;-D

+2/0
7.1.2015 10:47

A47l58e17x89a48n76d64r 57K51o69s15t86k52a 8452698916604

Vodík by šel získávat i elektrolýzou poháněnou z věteníků nebo solárek. Čímž by se btw vyřešilo to, že jsou jako zdroj nestabilní a destabilizují přenosovou síť. Namísto aby to vyhazovalo jističe by prostě od parku větrníků odjela dvakrát (nebo tak nějak) týdně cisterna s vodíkem.

+1/0
7.1.2015 11:31

P48a98v48e94l 64K46u24r74a42l 5671744360750

kámen úrazu bude bezpečnost skladování takového plynu - mimochodem víte že valná většina běžně uvažovaných tlakových lahví pro skladování vodíku do aut svými tlakovými parametry vyžaduje aby o jakémkoli jejich pohybu byly předem informováni hasiči?;-D

0/0
7.1.2015 14:55

J38i22ř27í 29K17o94c46u46r74e10k 6415914755448

Cisterna 2x týdně? Odjela? Když pomineme fakt, že větrné parky se většinou staví na moři...

Řekněme, že z 2x 20 tun hmotnosti bude nějakých 2x 12 tun vodíku, zbytek padne na tu VTL nádrž. To máme regulační potenciál nějakých 800 MWh na týden. Jinak řečeno asi 4,8 MW výkonu průběžně při 100% účinnsti (reálně teda více než trojnásobek, jelikož účinnost elektrolýzy atd.)

A kolik na to najezdíme? Auto vezme nějakých 20 kWh na 100 km. 8000 automobilů by na to za týden najezdilo 500 km. To je jedno okresní město nebo deset vesnic.

Takže si ty představy můžete  vynásobit stovkou, spíše tisícem. A když bude týden bez větru, tak to budem řešit skladováním vodíku v podzemních nádržích velikosti kontejmenru jaderného bloku. A taky podobně zabezpečeného (cena?!). Je to vodík... Měrná cena (korun na tunu plynu) takového akumulátoru bude klesat s velikostí, takže se nevyplatí stavět ho v každé dědině a nejspíš ani v každém okrese. A mnohde to z geologických důvodů není bezpečné.

0/0
7.1.2015 23:10

V78l40a12d73i24m24í92r 27B75r80a35d33a 1833744313731

Zajímalo by mne, jestli už taky vyřešili skladování vodíku, protože to je ten největší problém, díky němuž mají auta na benzín/naftu stále výhodu.

+2/−1
7.1.2015 10:16

P49a88v28e39l 52K84u78r56a97l 5331264590170

jasně že ne... tenhle problém se řeší už 150 let a pořád se tvrdí že to je "inženýrský problém který se vyřeší při praktickém vývoji".

dostat z vodíku energii je vcelku primitivní... na druhou stranu pokud to porovnáváte třeba se zemním plynem tak na stejné množství energie ve stejném objemu potřebujete 10x větší tlak a hmotnost vyjde cca na stejno.

Jinými slovy požadavky na bezpečnost nádoby jsou řádově vyšší.

0/0
7.1.2015 15:01

J16i71ř60í 84K15o22c10u28r53e80k 6195104575858

Vodík má cca trojnásobné spalné teplo oproti metanu, takže hmotnost bude třetinová. Ovšem hmotnost nádrže zase naroste.

0/0
7.1.2015 23:11

P93a45v42e72l 72K95u85r80a11l 5491894640320

ehm myslíte spalné teplo na kilogram?

no to je sice pravda ale za normálního tlaku jeden mol vodíku zabírá 22,3 litru objemu

Jeden mol metanu, překvapivě taky bude za normálního tlaku zabírat 22,3 litru objemu...

jenomže vodík má molární hmotnost 1 - tedy bude ho cca kilogram. Metan je CH4... to jest jeho molární hmotnost je 16.

stejná nádrž, stejný tlak - je v ní kilogram vodíku, a nebo 16kg zemního plynu. Pro bezpečnost nemá hmotnost vliv. Podstatný je především tlak.

Vodík má na kilogram 3x větší spalné teplo... jenomže na stejný objem při stejného tlaku je metan cca 5x lepší :-)

hmotnost nebude třetinová - na stejný obsah energie jen bude třeba 5 molů plynu místo 1. to znamená 5x větší tlak v nádrži... i toto množství plynu bude lehčí než energetický ekvivalent v zemním plynu. Ale tlaková nádoba je o 2 bezpečnostní třídy výš.

(jak kvůli tlaku tak kvůli naprosto nechutným chemickým vlastnostem interakcí)

0/0
8.1.2015 7:23

I41v77a57n 63S16o86t 6559244946298

asi jsou na dvě věci na nic a na hovn.!

0/0
6.1.2015 22:56

J20i83ř56í 76S91c40h88w69a52c57h 8498454828356

po všem je hovn. jen po včelách med! ;-)

+2/0
6.1.2015 23:10

R36a39d77i16m 65Š80o94t62o73l43a 6512631478933

a i ten je na hovn. ;-D

0/−1
7.1.2015 6:56

R63a84d61i66m 82Z60e85h95e79r 3644960213571

Už vidím budoucnost: ekvivalent jednoho litru benzínu bude stát deset haléřů, ale padesát korun bude daň... :-/

+11/0
6.1.2015 17:10

J90i50ř29í 48S15c51h27w84a10c30h 8738294428556

no tak cena vodíku co nahradí litr benzínu určitě není a ani nebude 10 halířů.... ;-)

+1/0
6.1.2015 23:06

M76a42r91t39i97n 76M13u18s85í74l87e59k 5868554714422

Super :-)R^

0/0
6.1.2015 16:49

T66o57m73á40š 75Z23e67m91a33n 3785468734885

A už se vyrábí průmyslově vodík i jinak než ze zemního plynu?

0/0
6.1.2015 15:38

M65i29c20h16a28l 93T65o80m86i92n12s70k26ý 9611685607594

Myslíte tržně. Proč by to ale někdo dělal, když plyn je velmi levný (v porovnání se zdaněným benzínem)

0/0
6.1.2015 15:51

M78i84c28h51a55l 42T52o28m87i83n18s23k91ý 9341865477874

elektrolýzou z vody pomocí solárních článků vyrábět také jde, ale tuto možnost si necháme na dobu až dojdou fosilní paliva.

+4/0
6.1.2015 15:53

M75i67c69h64a31l 73T83o48m63i85n57s77k16ý 9621175227474

a nebo na dobu až se elektrárny budou chovat tržně a budou prodávat proud z jaderných elektráren v noci, když všichni spí za minimum ceny.

+1/0
6.1.2015 15:55

J60i93ř28í 55K22o10c32u31r19e80k 6735564985558

Voláte po zavedení existujícího... noční proud je tu nejspíše déle než vy a určitě déle než já.

0/0
7.1.2015 23:13

J23a94n 57J90e13l39í85n94e46k 8633655972646

No, ono se to nezda, ale voda by razem asi pekne zdrazila.

0/0
6.1.2015 21:33

J45i65ř79í 71S69c61h96w15a41c35h 8878524468596

voda  na výrobu vodíku nemusí být pitná ;-)

0/0
6.1.2015 23:08

J83i57ř26í 83K92o49c89u98r85e13k 6325314265118

To ne. Ale mořská slaná voda má nepěkné korozivní vlastnosti sama o sobě. Navíc se v zařízení bude usazovat sůl atd atd. Zařízení pro výrobu ze sladké vody (řeka, jezero) vyjde levněji.

0/0
7.1.2015 23:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.