Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Toyota nabízí konkurentům zdarma patenty k vodíkovým vozům

Japonská automobilka Toyota Motor nabízí volně k užití svých téměř 6000 patentů vztahujících se k vodíkovým palivovým článkům. Chce tak podpořit rozšíření aut na vodíkový pohon. Je to vůbec poprvé, kdy japonská automobilka uvolňuje své patenty konkurentům bez poplatku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R78a20d91e18k 46H92o66d24a32ň 9566847121953

Vždy mě pobaví jásot ekoteroristů nad těmihle "alternativními pohony". Aneb závislost automobilů na fosilních palivech a jejich znečištění prostředí máme v podstatě vyřešenou:

* vozidlo na vodík: spálíme zemní plyn

* vozidlo na vodík: rozložíme vodu elektrolýzou, na rozklad vody potřebujeme EE získanou spálením uhlí

* vozidlo na elektřinu: spálíme uhlí

Aktuálně jsme pravda "ekologičtější" tím, že do PHM přimícháváme jen biosložky které sice devastují přírodní prostředí víc než kdyby se nepoužívaly, ale zato to bohatě dotujeme, a jako bonus nám pak zamrzne v zimě auto zhruba o 8-10 °C dřív, než by zamrzlo bez biosložek. ;-D

+2/0
7.1.2015 10:47

A87l98e29x42a22n26d24r 94K85o97s38t84k66a 8492638396124

Vodík by šel získávat i elektrolýzou poháněnou z věteníků nebo solárek. Čímž by se btw vyřešilo to, že jsou jako zdroj nestabilní a destabilizují přenosovou síť. Namísto aby to vyhazovalo jističe by prostě od parku větrníků odjela dvakrát (nebo tak nějak) týdně cisterna s vodíkem.

+1/0
7.1.2015 11:31

P11a76v19e62l 42K14u95r55a79l 5821874510340

kámen úrazu bude bezpečnost skladování takového plynu - mimochodem víte že valná většina běžně uvažovaných tlakových lahví pro skladování vodíku do aut svými tlakovými parametry vyžaduje aby o jakémkoli jejich pohybu byly předem informováni hasiči?;-D

0/0
7.1.2015 14:55


J42i23ř20í 52K56o18c10u54r19e13k 6715514835338

Cisterna 2x týdně? Odjela? Když pomineme fakt, že větrné parky se většinou staví na moři...

Řekněme, že z 2x 20 tun hmotnosti bude nějakých 2x 12 tun vodíku, zbytek padne na tu VTL nádrž. To máme regulační potenciál nějakých 800 MWh na týden. Jinak řečeno asi 4,8 MW výkonu průběžně při 100% účinnsti (reálně teda více než trojnásobek, jelikož účinnost elektrolýzy atd.)

A kolik na to najezdíme? Auto vezme nějakých 20 kWh na 100 km. 8000 automobilů by na to za týden najezdilo 500 km. To je jedno okresní město nebo deset vesnic.

Takže si ty představy můžete  vynásobit stovkou, spíše tisícem. A když bude týden bez větru, tak to budem řešit skladováním vodíku v podzemních nádržích velikosti kontejmenru jaderného bloku. A taky podobně zabezpečeného (cena?!). Je to vodík... Měrná cena (korun na tunu plynu) takového akumulátoru bude klesat s velikostí, takže se nevyplatí stavět ho v každé dědině a nejspíš ani v každém okrese. A mnohde to z geologických důvodů není bezpečné.

0/0
7.1.2015 23:10

V45l65a45d40i16m44í73r 94B70r55a95d17a 1303114553671

Zajímalo by mne, jestli už taky vyřešili skladování vodíku, protože to je ten největší problém, díky němuž mají auta na benzín/naftu stále výhodu.

+2/−1
7.1.2015 10:16

P16a89v89e30l 72K61u10r32a61l 5341734490690

jasně že ne... tenhle problém se řeší už 150 let a pořád se tvrdí že to je "inženýrský problém který se vyřeší při praktickém vývoji".

dostat z vodíku energii je vcelku primitivní... na druhou stranu pokud to porovnáváte třeba se zemním plynem tak na stejné množství energie ve stejném objemu potřebujete 10x větší tlak a hmotnost vyjde cca na stejno.

Jinými slovy požadavky na bezpečnost nádoby jsou řádově vyšší.

0/0
7.1.2015 15:01

J36i27ř69í 82K43o39c72u46r35e21k 6765874295838

Vodík má cca trojnásobné spalné teplo oproti metanu, takže hmotnost bude třetinová. Ovšem hmotnost nádrže zase naroste.

0/0
7.1.2015 23:11

P88a79v30e52l 71K52u37r67a79l 5441754930720

ehm myslíte spalné teplo na kilogram?

no to je sice pravda ale za normálního tlaku jeden mol vodíku zabírá 22,3 litru objemu

Jeden mol metanu, překvapivě taky bude za normálního tlaku zabírat 22,3 litru objemu...

jenomže vodík má molární hmotnost 1 - tedy bude ho cca kilogram. Metan je CH4... to jest jeho molární hmotnost je 16.

stejná nádrž, stejný tlak - je v ní kilogram vodíku, a nebo 16kg zemního plynu. Pro bezpečnost nemá hmotnost vliv. Podstatný je především tlak.

Vodík má na kilogram 3x větší spalné teplo... jenomže na stejný objem při stejného tlaku je metan cca 5x lepší :-)

hmotnost nebude třetinová - na stejný obsah energie jen bude třeba 5 molů plynu místo 1. to znamená 5x větší tlak v nádrži... i toto množství plynu bude lehčí než energetický ekvivalent v zemním plynu. Ale tlaková nádoba je o 2 bezpečnostní třídy výš.

(jak kvůli tlaku tak kvůli naprosto nechutným chemickým vlastnostem interakcí)

0/0
8.1.2015 7:23

I13v45a18n 54S19o98t 6549114296788

asi jsou na dvě věci na nic a na hovn.!

0/0
6.1.2015 22:56

J47i46ř66í 25S93c68h63w78a53c83h 8428254428816

po všem je hovn. jen po včelách med! ;-)

+2/0
6.1.2015 23:10

R14a31d76i26m 98Š59o88t47o66l45a 6102421898133

a i ten je na hovn. ;-D

0/−1
7.1.2015 6:56

R31a78d30i39m 87Z59e51h14e35r 3844210723201

Už vidím budoucnost: ekvivalent jednoho litru benzínu bude stát deset haléřů, ale padesát korun bude daň... :-/

+11/0
6.1.2015 17:10

J80i96ř50í 88S70c29h74w71a15c76h 8768834308286

no tak cena vodíku co nahradí litr benzínu určitě není a ani nebude 10 halířů.... ;-)

+1/0
6.1.2015 23:06

M57a97r10t79i93n 36M73u74s31í15l21e85k 5548324624272

Super :-)R^

0/0
6.1.2015 16:49

T58o42m30á49š 52Z59e35m52a42n 3415788414405

A už se vyrábí průmyslově vodík i jinak než ze zemního plynu?

0/0
6.1.2015 15:38

M91i39c70h25a56l 54T17o93m60i47n75s37k21ý 9361175207294

Myslíte tržně. Proč by to ale někdo dělal, když plyn je velmi levný (v porovnání se zdaněným benzínem)

0/0
6.1.2015 15:51

M91i36c60h95a89l 76T94o53m56i94n29s13k84ý 9571515897184

elektrolýzou z vody pomocí solárních článků vyrábět také jde, ale tuto možnost si necháme na dobu až dojdou fosilní paliva.

+4/0
6.1.2015 15:53

M77i56c22h88a20l 94T87o34m83i79n92s18k55ý 9521755397604

a nebo na dobu až se elektrárny budou chovat tržně a budou prodávat proud z jaderných elektráren v noci, když všichni spí za minimum ceny.

+1/0
6.1.2015 15:55

J21i75ř97í 89K95o48c92u29r12e97k 6215744565628

Voláte po zavedení existujícího... noční proud je tu nejspíše déle než vy a určitě déle než já.

0/0
7.1.2015 23:13

J28a84n 31J28e38l62í16n13e25k 8643185652926

No, ono se to nezda, ale voda by razem asi pekne zdrazila.

0/0
6.1.2015 21:33

J24i60ř47í 49S75c36h54w95a39c24h 8208864608726

voda  na výrobu vodíku nemusí být pitná ;-)

0/0
6.1.2015 23:08

J94i89ř91í 88K22o18c33u40r89e69k 6315574105978

To ne. Ale mořská slaná voda má nepěkné korozivní vlastnosti sama o sobě. Navíc se v zařízení bude usazovat sůl atd atd. Zařízení pro výrobu ze sladké vody (řeka, jezero) vyjde levněji.

0/0
7.1.2015 23:17





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.