Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát by mohl začít vyplácet příspěvek za likvidaci autovraků

Stát by brzy mohl začít majitelům autovraků vyplácet příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by mohla být tři až pět tisíc korun za auto. Uvedl to ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu ještě musí projít připomínkovým řízením.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J67i93n23d36ř49i65c70h 58Š66k79o30p14e33k 4485141690515

řek bych, že nazvat auto vozidlech s ukončenou životností lze tehdy, když ho není možné opravit (rozsah poškození nebo nedostupné ND), ale určitě to není označení pro auto se stářím X let, kde hodnotu X vymyslí od stolu nějaký bruselský či český úředník

0/0
17.1.2015 16:30

J16i82ř60í 89E15r33b70e21n 1143284886897

Nevím, zda rozdýcháte to, že "vozidlo s ukončenou životností" je terminus technicus zavedený Směrnicí EP č. 2000/53 ;-)

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?qid=1421508809037&uri=CELEX:32000L0053

Vozidlem s ukončenou životnosí je vozidlo, které naplňuje definici odpadu. Není tím myšleno vozidlo dosáhnuvší nějakého stáří. Dobová vozidla, to znamená historická vozidla nebo vozidla se sběratelskou hodnotou nebo určená pro muzea, která jsou udržovaná řádným způsobem slučitelným s ochranou životního prostředí buď v provozuschopném stavu, nebo rozebrané na součásti, nejsou zahrnuta v definici odpadu.

0/0
17.1.2015 16:39

J29i45n34d37ř32i19c83h 84Š52k55o10p20e32k 4175931690685

vždyť to víceméně píšu, označení vymyšlené nějakým úředníkem. Je zajímavé, že vozidlo, které naplňuje definici odpadu, je spíše autovrak, přičemž autovrak je nepojízdné vozidlo, nikoli jakékoli starší auto v provozu

0/0
17.1.2015 16:51


J38i46ř94í 54E77r38b38e72n 1753614706517

No ano, a vrak je de facto i de iure odpadem.

0/0
17.1.2015 20:59

J24i44ř46í 81E68r47b44e95n 1753114396297

Nápad na první pohled dobrý, na druhý už ne. Pokud už dnes vrakoviště vyplácejí majitelům za autovrak peníze, pak je státní příspěvek zbytečný. Povede to akorát k tomu, co se dělo v Německu nebo na Slovensku: do šrotu šly velice zachovalé favority, nablýskané stodvacítky a semtam nabouraná felicie... Třeba za tohle auto by milovník zaplatil víc než ten vrakáč: https://www.youtube.com/watch?v=cOLTheOzbSs

Skutečné vraky ze silnic odstraní jen a pouze přísný inspektor na STK. Pokud je auto zachovalé, svítí, brzdí, nekouří, netrčí z něj rez, je ho hloupost šrotovat.

0/0
17.1.2015 16:28

J83a97r60o81m49í67r 97K38r10á51l 4740819924459

Nejekologičtější auto je to, které se nemusí vyrobit.  Ale ona lobby výrobců je silná. :-/

+1/0
16.1.2015 9:15

J50i17ř95í 64E55r56b22e42n 1383204636387

Na druhou stranu - kdyby neměli zákazníky, tak nemají co a proč vyrábět. Normální člověk se auta zbavuje tehdy, když ho nepotřebuje, když mu nevyhovuje (velikostí apod.) nebo když je rozumným způsobem neopravitelné. Ne, že si budu kupovat každých osm měsíců nové jen proto, že je na něj úžasná televizní reklama jako na tablet či mobil :-)

+1/0
17.1.2015 16:31

J62a68n 59K73r92p37e17c 5746693794762

proc by mel stat platit za sesrotovani auta? to ma nekoho motivovat aby sve funkcni auto, ktere provozuje zrejme proto ze na lepsi nema anebo ho ma rad, sesrotuje koupi si novejsi? provozovatle vrakovist nadavaji ze je jich moc a musi za vraky lidem platit, no to je fakt hruza ze se musi chovat trzne v konkurecnim prostredi. to je zase takova hovadina jako s prevody vozidel a ekologickou dani...

+5/0
16.1.2015 8:26

R55o33m18a63n 41Š50í71m69a 9631884325951

To aby jsme otevreli nejaka nova autovrakoviste, protoze ty stavajici budou naslapany. Jak znam cechacka, tak padne tak 2-3 sesrotovany auta na hlavu. Uz vidim, jak vzdoste obchod s autovraky....koupim za litr, dostanu 5x tolik.

0/0
16.1.2015 7:05

I37v98a21n 55S81o17t 6519694496278

lobisti máte u mně jedničku s hvězdičkou

+1/−1
16.1.2015 6:04

P21a14v38e78l 36M58o47r74a27v75e70c 3392499402478

Nevíte o nějakém levném starém autě? Rád bych jej koupil, počkal si až ten deilní zákon začne platit, a za zlikvidování auta bych dostal dvojnásobek od státu.

Co je to za nesmysl, dávat peníze lidem za to, že po sobě uklidí? To je jako dávat pejskařům pětikorunu za každé lejno co po svém mazlíčkovi seberou..

+2/−2
15.1.2015 23:04

J92i80ř90í 65P49u98d49i39l 8720318733808

;-€ Příští rok bude renda Vuž veteránem,tak ho přeci za tak mrzký peníz nesešrotuju !! Ten ještě najezdí km !! ;-D

+1/0
15.1.2015 20:25

V80l34a67d27a 19S36i37m22o13n34i62k 3249233323885

Kdyby zavedli daň z vozidla podle stáří a exhalací, je po vracích jedna dvě. A ještě mne jako poplatníka to nebude nic stát.

+2/−5
15.1.2015 20:13

F70r56a35n97t58i80š18e88k 35N59o14v10o28t70n73ý 3654565628761

nejste podnikatel s komunistickou minulostí, normální člověk tohle neřekne.

+2/−2
15.1.2015 22:31

V65l49a59d57a 61S12i22m27o43n67i28k 3769513273195

Vy jste docela vtipný. Ne, nejsem podnikatel s komunistickou minulostí. Pro Vaši informaci - je celých 25 let po změně režimu, co máte pořád s těmi komunisty?  

Takže Vy raději necháte stat zaplatit z peněz poplatníků šrotovné, namísto abyste majitele těch vraků domutil pomocí jejcih vlastních peněz, aby se postarali o likvidaci.

+2/−1
16.1.2015 9:03

P77a82v46e33l 24M10o72r45a41v67e14c 3362199502388

To víte, když dojdou argumenty, nastupují osobní inektivy. Ideálně takové obecné typu "zloděj", "modropták" nebo "komunista" ;-D.

Takové trolly je nejlepší ignorovat, aspoň duševně..

+1/0
16.1.2015 9:42

P68a15v61e45l 65M49o21r98a73v95e46c 3622739302178

R^R^R^

0/0
16.1.2015 9:41

J81i61n81d18ř91i90c28h 33Š47k76o92p14e27k 4885561740125

ona taková daň z nízkého IQ by byla v případě některých taky docela významná výdajová položka, že Simonik ;-D

0/0
17.1.2015 16:35

V76l15a98d22a 25S16i60m69o66n82i72k 3379763473985

Není mi známo, že 132 by byla nízká hodnota. Mně by úplně stačilo, kdybyste se namísto hloupoučkých invektiv pustil do nějaké argumentace a sdělil mi, co je na mé úvaze špatně. Obzvláště, když toto schéma je ověřené a funguje. Máte slovo...

0/0
17.1.2015 16:55

J24i33n84d51ř53i11c57h 47Š50k81o23p67e72k 4455921190265

132 tvrdíte vy......

Ale k věci, neexistuje žádný fakt, že starší auto opotřebovává infrastrukturu více než nové (první důvod, že rozdílné zdanění je nesmysl)

Pokud zahrneme i vliv na ŽP, je zde vyšší o něco vyšší spotřeba starších aut (díky tomu majitel odvede více na spotřební dani, majitel je již trestán) a o něco vyšší exhalace starších aut nevyrovnají emise vzniklé výrobou nového (pokud by se např. nařídilo, že max. věk vozidla pro provoz může být 10 let). Samozřejmě novější auto jsou náchylnější na poruchy řešené nikoli opravou problémového dílu, ale spíše jeho výměnou. Výroba ND taky nese nějakou ekologickou stopu

Dle vaší zvrácené logiky by po zdanění automobilů dle stáří mělo následovat zdanění obyvatel dle stáří spotřebičů, které doma využívají (starší sice více vydrží, nechají se opravit, ale spotřebují o něco více elektřiny) a úprava daně z nemovitosti dle její energetické spotřeby.

Co říkáte na toto ?

+1/0
17.1.2015 17:07

V30l44a84d68a 31S94i66m55o31n47i35k 3189543943695

Netvrdím, že starší auto opotřebovává více  infrastrukturu. Je ovšem prokazatelně horší v exhalacích, spotřebách PHM a také podstatně horší v parametrech bezpečnosti. Střet Š 120 a moderního vozu stejné velikosti má ve Š 120 fatální následky.  Nové auto je kvalitativně také někde jinde, když dodavatelé předvádějí  kvalitu na úrovni 5 pp. Tolik k poruchám. Za posledních ca 15 let jsem vystřídal ca 9 aut, s každým nájezd do 120-140k km. Problémy veškeré žádné.   A jak říkám, je to model fungující, vyzkušený ... jednoduchý fiskální efekt způsobuje, že zvláště staré diesely jsou ve velkém prodávány do Čech, kde na jednoduchou eliminaci nebezpečných vraků a šrotů ze silnic ještě nepřišli. nevím přesně , ale myslím, že stáří českého parku je někde okolo 14,5 roku. Průměr , takže jsou v něm všechny nové vozy. Ta druhá strana spektra je tragédie, která už skutečně do provozu nepatří.

0/−1
17.1.2015 17:19

V39l92a88d93a 14S14i30m11o28n67i58k 3409113473865

5 ppm

0/0
17.1.2015 17:20

P34a73v72e56l 16O42d61r40a92z38i28l 6954329627320

Jestli vám dodavatelé dodají 5 kvalitních dílů z milionu, tak byste asi měli celé oddělení nákupu nechat popravit:-P

0/0
17.1.2015 23:14

V38l94a85d53a 38S78i55m98o15n22i10k 3429663113725

Pane Odrazile, budete se divit, ale ono je to naopak - 5 neshodných z milionu.

0/0
18.1.2015 9:54

J63i64n17d43ř23i60c44h 97Š88k36o76p62e94k 4645851170965

exhalace souvisí se spotřebou PHM, takže za ně již majitel auta platí.

Otázka bezpečnosti jde taky pouze k tíži majitele/provozovatele

Pokud se jednalo o nové či zánovní auto, nájezd který uvádíte musí auto zvládnout naprosto bez zásadních oprav a investic

Komu vadí starší diesel 1,9 bez turba či s ním ? Majiteli určitě ne, protože vzhledem ke kvalitně PHM je to zlatý motor (mnohem lepší než moderní, papírově lepší nízkoobjemové motory)

Politici nemůžou čekat, že když v ČR jsou (částečně i jejich nečinností) západoevropské ceny a východoevropské platy, tak se bude vozový park měnit tak rychle, že průměr bude 10 let či ještě méně,

Pokud jste příznivcem trestání někoho za to, že nemá peníze na nový vůz, prosím vaše vyjádření i k úpravě dalších daní (v mé první odpovědi). Ale tipuju, že budete souhlasit

+1/0
17.1.2015 17:31

V48l94a38d62a 54S57i19m18o77n74i67k 3439163983935

Nemám rád čoudící, nebezpečné a neudržované hromady šrotu na silnici. Tím se lišíme. S nebezpečností nemáte až ta úplně pravdu, protože na zdravotní péči těžce zraněným platíte i vy nemalé částky. Nemůžu za to, že průměrná mzda v ČR je €900, ale ani to nic nemění na situaci, že vozy, zcela neodpovídající dnešnímu provozu, patří do muzea, do stodoly  nebo do šrotu.

Nechci se s Vám přít o jiné daně. Jenom říkám, že namísto toho, aby stát platil někomu  sešrotování auta ( šrotovné v jiné podobě už tu bylo v roce 2009 a nic zásadního nepřineslo) , má raději regulovat stáří parku  tak, aby nemusel nic platit a účelu bylo dosaženo. To je celé.

0/−1
17.1.2015 17:46

J38i30n73d62ř88i87c48h 71Š93k96o96p26e60k 4255601430295

směšujete rozdílné věci, ale to se při obhajově populistických rozhodnutí stává

Nikde nepíšu, že mám rád nebezpečná auta, která svým technickým stavem nepatří do provozu. Vy souhlasíte se sankcionováním vozidel jen dle roku výroby, ne technického stavu. Dovolím si tvrdit, že 20 let staré auto, které najede ročně pár stovek km je v mnohem lepším stavu než pár let staré auto s půlmilionem km na tachometru.

Vozy, které svým stavem nesplňují podmínky pro provoz na silnici nepatří, ale podmínky pro provoz na silnici se řídí trochu jinými věcmi, než je rok výroby

0/0
17.1.2015 17:50

V14l12a93d71a 71S19i19m17o97n35i45k 3859763633815

O sankcionování hovoříte Vy. Téma bylo  dané - stát by mohlo přispívat na likvidaci autovraků. Toto řešení se mi zdá neskutečně hloupé, nic nepřinese a navíc stojí peníze - veřejné. Dvacet let starý vůz může mít pět nálepek z STK a přesto je na silnici reálně nebezpečnější. Jakou jinou než peněžní regulaci byste si představoval, když budete chtít mít jakž takž přijatelný vozový park z pohledu stáří.

Mimo zmiňované exhalace nevládne dvacetileté auto tak vysokou aktivní a pasivní bezpečností. S 20 let starým vozem se mnoha městech západní Evropy nesvezete - prostě nemůžete splnit požadavky na exhalace.

0/−1
17.1.2015 18:03

J82i33n74d89ř32i28c18h 98Š33k43o65p57e40k 4575911270405

no já nevím, kdo začal o sankcionování, ale já to nebyl "Kdyby zavedli daň z vozidla podle stáří a exhalací, je po vracích jedna dvě." Jestli není tohle sankcionování, tak nevím:-)

Mě nejde o vozový park, jehož nejvyšším a jediným parametrem je průměrné stáří. Úplně by stačilo, pokud by auta (bez ohledu na věk), která nesplňují technické podmínky pro provoz, neprošla STK a z provozu zmizela. A jestli bude jezdit 20 let staré zachovalé auto, je to mínus pouze pro majitele/dotyčného řidiče

Naposled se vás ptám, zda když souhlasíte se sankcemi za provoz starších aut (ve jménu ekologie), souhlasíte i s vyšší daní z nemovitosti s vyšší spotřebou energie (taky ve jménu ekologie)

Závěrem mi přijde maximálně pokrytecké řešit pár g zplodin starších vozů a zároveň obchodovat se státy typu Čína, kde ekologie je sprosté slovo a doprava zboží přes půl světa je o několik řádů škodlivější než provoz všech starších vozů na našich silnicích. Ale tohle by byl spíše námět pro politiky

0/0
17.1.2015 18:14

V47l38a13d15a 32S66i20m63o54n89i62k 3139843273425

Stáří není jediným parametrem, ale parametrem, který má nesporně velkou vypovídací schopnost.

Daně z nemovitostí neřeším, jelikož jsou v ČR ve srovnání se zahraničím tak malé, že nestojí za to se o nich bavit. U domu ale také  není podstatné stáří, ale lokalita. Není důvod spojovat danění aut s daněním domů.

To že mají v Čině ekologickou katastrofu nemusí nutně znamenat, že v Evropě musíme ausgerechnet mít stejně zdravé povětří, ne ?  Srovnání s Čínou je trochu nepatřičné.

Možná by Vás třeba mohlo zajímat kosmas.cz -

www.kosmas.cz/...skoda.../automobily-skoda-technicke-a-serizovaci-hod...

0/0
17.1.2015 18:45

V75l50a43d28a 55S38i34m77o31n59i66k 3639363763385

Omlouvám se, vložil jsem nesprávný odkaz. tady je informace, že nejde o pár kg exhalací .

portal.sda-cia.cz/clanky/.../2012-03-Tech_zprava_TUV_SUD-2012.pdf

0/0
17.1.2015 18:47

J55i94n47d26ř32i42c51h 78Š10k41o86p50e52k 4205191840375

něco odkazu chybí, nefuknční

0/0
17.1.2015 18:54

V66l12a78d49a 28S83i39m87o17n45i66k 3289343313265

Zkuste tohle ,druhý odkaz na titulní stránce hovoří o stáří aut, k němu je doplněná studie pdf. Myslím si, že RW TUV není žádná pofiderní instituce.

http://portal.sda-cia.cz/

0/0
17.1.2015 19:06

J18i37n24d96ř83i59c75h 19Š69k31o94p72e20k 4845261450825

článek jsem dohledal, otázkou je, jak moc spolehlivá jsou data od TUV, která víceméně z automprůmyslu žije a taky v jejím zájmu, aby životnost auta byla co nejmenší a oběh nových aut co nejrychlejší

0/0
18.1.2015 14:42

J54i77n84d96ř70i11c35h 76Š54k53o94p34e92k 4305681200875

podobnost s návrhem zdanění nemovitosti se snažím přiblížit rovněž s ekologickým postupem, který bude trestat majitele nehospodárných domů, stejně jako váš návrh má trestat staré automobily.......

k té Číně - opět nechápete souvislosti s lpíte pouze na textu, nikoli jeho myšlence. Je kravina snižovat emise v určitém objemu v EU, když díky přesunu výroby a podpoře obchodu s Čínou vzniknou emise např. o řád, dva vyšší, než je naše snížení

0/0
17.1.2015 18:50

V90l83a16d31a 49S20i66m76o96n64i85k 3939113883225

Přesun výroby by včera tam, dnes už je zase směr  nazpátek. A zítra zase jinak.

Chápu, co chcete říct, ale já nechci žít v Evropě plné smradu, když je možné a reálně dosažitelné  nastavit solidní standardy, které se budou stále zpevňovat. V tom  nevidím ani tak sankcionování jako spíš normální vývoj. Zkuste se podívat na tu studii zplodin a uvidíte, že opravdu nejde o zanedbatelné hodnoty.

0/0
17.1.2015 19:01

P60a50v52e20l 50O23d46r36a87z29i38l 6164809847760

IQ 132 nemáte ani ve snu. Stáří vozidla nic o jeho exhalacích nevypovídá. V Evropě je smrad prostě proto, že tu těch aut jezdí moc.

0/0
17.1.2015 23:15

V10l36a62d31a 92S41i38m61o15n66i28k 3299733453495

A z těch moc aut je hodně starých vraků. Podívejte se na http://portal.sda-cia.cz/ , ať nemlátíme prázdnou slámu.

0/−1
18.1.2015 9:56

P20a14v85e90l 30O63d58r41a78z95i80l 6324889477520

Podle exhalací klidně, podle stáří je to absurdní pitomost.

0/0
17.1.2015 23:12

V32l92a72d89a 47S46i84m51o97n22i35k 3329773933565

A jakpak by Škoda 120 plnila EURO5 ? Souvislost mezi stářím a exhalacemi tady nepochybně je, exaktně spočítaná a doložená.

0/−1
18.1.2015 9:58

J47i83ř21í 59E93r62b41e38n 1523804906507

Euro 5 mnohdy neplní ani deset let staré auto. Chcete tedy sešrotovat všechny ty superby, passaty, transity, mondea, vectry, focusy a xsary jen proto, že jsou "staré"?

Souvislost mezi stářím a exhalacemi je hodně volná, rozhodně není exaktně spočítaná. Kdyby to evropské homologační předpisy povolovaly, nacpu do zachovalé kastle Š120 motor 1,2 TSI / 77 kW, splním i Euro 6 a na dálnici budu všem ukazovat záda ;-D

0/0
19.1.2015 9:53

J73i67ř11í 50G62a39l15a45m80b81o66š 8788646343612

To se cikáni pomějí.:-P

+1/0
15.1.2015 19:42

J86i78ř94í 41D79v47o32ř57á95k 5208393528890

Další verze "šrotovného ".Nikde to nepřineslo prakticky nic dobrého , ale u nás se to změní.

+2/0
15.1.2015 19:16

P32a68v23e77l 89D17e32n48k 9178883559916

No majitelé vrakovišť si tak mužou stěžovat.... z auta co tam necháte za dax, očešou náhradní díly, které dobře zpeněží a že jich tam je, poté ještě zbyde hromada plechu, cena 1 kg železa je asi 5kč . Pokud z vraku vymontuju např. převodovku + jiné díly a prodám ji na inzerát, na vrakáči mi zgarba na kterém i tak vyrýžují nechcou vzít, jak je to možné ?? Asi malý zisk ..

+6/0
15.1.2015 18:39

B15o56ř13e60k 12Ž68a18n35d55a 1310636509356

Někdy před deseti lety se na vrakovišti prodávaly díly na Favorit a Felicii kolem 1000 Kč za kus : světlomet přední za 1000 Kč, zadní 500 - 1000 Kč, převodovka nebo kompletní topení z Felicie 1000 - 2000 Kč, karburátor Ecotronic 500 - 1000 Kč, dveře boční 500, dveře zadní 1000 - 2000 Kč.

+1/0
15.1.2015 20:31

A53u15g96u74s83t 42F59o85r94m88á20n69e18k 6365679810646

Šrotovné už tady bylo, ale Kalousek to zatrh.

0/0
15.1.2015 18:38

M44i67c42h77a73l 54K66o81z59d11e31r93k50a 4200795311

Zase se řeší zbytečný hovadiny. :-(

Vozový park je u nás v mnohem lepším stavu než silnice, školství, zdravotnictví... A navíc se reguluje sám, není vůbec potřeba do něj zasahovat.

A pořád do toho budou šťourat, do skutečných problémů se jim asi nechce, byla by s tím práce.

+9/0
15.1.2015 17:55

P36e54t56r 30M53i97c78h59a39l 2920334411382

To už budou zase nějaké volby? 8-o

0/0
15.1.2015 17:23

J90i53n78d39ř48i59c33h 50Š24k87o92p98e89k 4495721250515

trochu rozpor, ne ? ;-D

    "Stát by mohl v blízké době začít vyplácet majitelům autovraků příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by se mohla pohybovat kolem 3000 až 5000 korun za auto"

   

    "Příspěvek by měl podle Šípka pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic"

Tak bude stát platit za to,že si uklidím ze zahrady zbytek auta nebo že člověk nechá sešrotovat fuknční, ale starší auto ?

+1/0
15.1.2015 17:17

J91a78k33u63b 67Š95a62f58a77n59d33a 7655377821271

Asi za trvalé vyřazení, ne? Píšou o odstranění ze silnic, vaše zahrádka je nezajímá.

0/−1
15.1.2015 19:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.