Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Motory GM ušetří až 15 % paliva. Válce se budou vypínat „náhodně“

Divize GM Ventures investovala v roce 2012 do malé společnosti Tula Technology a teď chce z této investice sklízet ovoce. Do praxe zavede systém dynamického vypínání válců, který Tula od počátku své existence vyvíjí a v souvislosti s ním již získala řadu patentů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J86i66n83d43ř77i89c50h 93Š73k25o94p72e13k 4175951410725

jak koukám, bude asi nutné koupit auto s atmosférickým benziňákem a ještě jeden totožný do zásoby, kdyby první odešel a věřit, že než se porouchají oba, EU klekne

0/0
6.2.2015 18:18

J75i66ř37í 60S56c80h40w37a82c65h 8708554198106

historie vypínání válců je stará cca 30 let, hlavní roli v ní hrály firmy z USA a Japonska a kromě současné aktivity VW to s EU nemělo nic společného. V podstatě šlo a jde o vývoj technologie na omezení spotřeby velkých motorů (6-8 válců)....a dělo a děje se to (hlavně) na autech pro jiné než evropské trhy, dost často v kombinaci s variabilním časováním proti kterému coby potencionálnímu "kurvítku" (motor s ním je určitě složitější) nikdo neřekne ani popel....

0/0
7.2.2015 23:40

J77a20n 52G40a77z17d83a 6322838283907

Nepřijde mi to jako příliš dynamické a sofistikované řešení. Z čistě technického hlediska za toto považuji hybridný systémy např. u Toyoty, kdy menší spalovací motor běží v optimálním zatížení a při akceleraci a potřebě větší síly si pomůže hybridním elektromotorem integrovaným se startérem, alternátorem a vlastně i tlumičem torzních kmitů a spojkou. Tohle by byla už pouze třešnička na dortu. Nicméně lidé kupují rádi auta s velkým motorem nikoliv z technických pohnutek, ale kvůli zvuku a možná nějakým pocitům. Pro tohle podobný systém "stačí".

0/0
6.2.2015 15:15

P94e33t90r 91L51a50n12d35a 1979280305574

Použití před zatáčkou může náklady ještě navýšit ;-)

0/0
5.2.2015 20:23

P52e40t84r 52H15o93m33o78l47á64č 1251277616596

Titulek je klamavý, válce nevypínají náhodně, článek přece sám uvádí, že válce vypínají podle momentálně nejvýhodnějšího stavu, tedy zřejmě podle jakéhosi algoritmu, který hledá v daný okamžik válec nejvhodnější pro vypnutí. Nejzajímavější by tedy bylo vědět, podle jakých kritérií ten algoritmus pracuje.

Tohle je jakési řešení fyzikálního faktu, že spalovací motor pracuje nejúčinněji pouze blízko otáček max.zatížení, je to ryze technický problém, to není politika ani nějaká "kurvítka" jak nám někteří sugerují.

+1/0
5.2.2015 14:47

M76a27r33t87i53n 82L18ž68i60č57a49ř 9455407242684

Tak nejlepší by bylo podle zahřátí válců, pokud by bylo zahřátí nadměrné "přepne" na méně vytížené a zahřáté

0/0
5.2.2015 15:07

R29o20b81e56r62t 10M10r91o64c78z37k59o48w53s40k18i 7728390909734

Pokud výrobní a provozní náklady budou nižší než daná úspora a bude to fungovat naprosto spolehlivě tak jedině R^

0/0
5.2.2015 14:34

L83u12k20á74š 47O48m83á78č37k12a 5681634181206

Daleko příjemnější řešení, než jezdit v Evropě s litrovými vozítky se zvukem zahradní sekačky.

0/0
5.2.2015 14:15

M27a53r43t69i98n 59K75a34r68á19s25e32k 1688244309494

Snižování emisí za cenu zmrvených jízdních vlastností, nižší spolehlivosti, dražší výroby i servisu, mě jaksi neláká a tohle vypadá dost podobně nesmylsně, jako start-stop systém. Jen to nemrví baterku a startér, ale samotný motor. Už se těším až se to začne kazit. Technici v Opelu mi nebyli schopni opravit kolísající volnoběh ani na běžném dieselu s elektronickým vstřikem. Asi spíš zaplatím až 15% paliva. což v praxi znamená reálně tak polovinu, než mít v autě další zbytečné kurvítko. Jo možná když tam nebudou cpát zbytečnosti, bude auto lehčí a uspoří těch reálných 8% taky.

+4/0
5.2.2015 14:04

M76i16l48a50n 83L27i10n16h19a23r25t 8304646617196

V Německu se prý mezi řidiči traduje, že z každého auta je nakonec Opel...;-)

0/0
8.2.2015 18:45

J73i50ř38í 36S85c74h12w39a41c96h 8588424118586

tohle jízdní vlastnosti až tak nemrví, když je výkon potřeba tak se nic nevypíná. Je to snaha řešit spotřebu hlavně u velkých motorů, kde dochází k "absurdnímu" jevu, že čím pomaleji auto jede, tím více žere. Takže např. 6.0/V8 má spotřebu na dálnici cca 8 l a ve městě 15-20. Vypnutím válců tehdy, kdy není potřeba výkon, tedy např. ve městě může spotřeba klesnout i o dost více jak 15% a v kombinované spotřebě to pak může udělat těch 15%.;-)

0/0
8.2.2015 20:21

M24a78r68t58i87n 35K62a24r67á36s98e53k 1368604859434

U velkých motorů dochází k tomu, že režijní spotřeba toho motoru, která je samozřejmě vyšší než u motoru malého, se při nízkých otáčkách a nízkém požadavku na výkon víc projevuje, ale vypínáním válců se to řeší jen velmi omezeně. Stále se musí honit stejné množství vody aoleje, točit stejná ložiska, tlačit a tahat stejný počet pístních kroužků a jestli jsem pochopil, tak ty vypnuté válce ani nebudou v nějakém dekompresním režimu, aby nekladly odpor. Takže jediná reálná úspora je, že bude probíhat optimálnější spalování, kdy do aktivího válce půjde objem zápalné směsi. který se víc blíží optimálnímu množství. Nezdá se mi že by v e spotřebě byl takový rozdíl u motorů. které se dneska běžně montují v amerických autech. Ony už taky nehýří počtem válců ani počtem litrů.

0/0
9.2.2015 9:28

J55i69ř16í 98S50c80h40w87a43c74h 8738754178526

dekompresní režim by asi nebyl optimální kvůli ztrátám při nasátí a vytlačení vzduchu do a z válce. Při uzavřených ventilech sice stlačovaný vzduch klade odpor, ale při zpětném pohybu tuto energii dostane zpět jako z pružiny.

0/0
9.2.2015 10:04

M34a83r98t57i94n 44K56a70r75á36s56e59k 1828124369424

To ano, ale zase ojnice když jde na volno, bude mít na čepu i klice menší valivý nebo kluzný odpor. Nepočítal jsem to, ani bych nevěděl jak, ale když startuju ruční klikou motor který má možnost dekomprese, tak pokud jej startuju bez stisknuté dekompresní páky, jde výrazně víc ztuha, i když už první stlačení překonám. U aut a moderních motorů to možná bude jiné. Nedokážu posoudit.

0/0
9.2.2015 10:26

M47a51r53e96k 50S88ý36k11o17r42a 9473790256236

Tohle především ukazuje nesmyslnost dnešních patentů, kdy si můžete patentovat kdejakou kravinu, která je přitom jen důsledkem klasické konstrukce a optimalizace. Kravinu, kterou "vymyslí" každý, kdo se do  problému jenom lehce ponoří. Typicky: "Hele Franto, když mi motor pojede jen na pět válců místo šesti a nepustím do šestého palivo, snížím výkon, ale ušetřím víc, než kdybych všechny válce jen škrtil, je to tak?"

"Asi jo Pepo, můžem to zkusit změřit na motorové stolici"

"No jo, ale když budeme vypínat furt stejný válec, tak se ostatní opotřebují a tenhle se skoro furt fláká, navíc to bručí jaksi nepříjemně, Franto"

"No tak Pepo vypínej ty válce pořád dokola, opotřebuješ je stejně"

"Jo, to jo, ale pořád to má jakousi divnou harmonicku frekvenci, když je přepínám prvidelně dokola"

"No tak tam Pepo hoď elektroniku, která to bude vypínat náhodně, ale přitom rovnoměrně. Všechny válce se budou opotřebovávat stejně a divná harmonická ve zvuku zmizí."

"Jasně Franto, klasika, tohle si musíme honem utíkat patentovat".

+1/0
5.2.2015 12:15

L61u85k16á24š 11K24o54h78o65u51t 7858834922789

no vidíte... je to táááák jednoduché.... že jste nebyl první kdo to vymyslel. Už jste mohl být milionář. Vím, vím jste to na ten patentový úřad prostě jen nestihl doběhnout...

Ono to bude asi trošku složitější že?

+5/0
5.2.2015 12:22

M52a90r97e38k 60S11ý36k31o32r20a 9113450576966

Samozřejmě že ta realizace je složitější. Jenže té se patent netýká. Patent se týká jen té jednoduché myšlenky, kterou ovšem opravdu dokáže zkonstruovat každý. Jen s tím prostě nebude utíkat na patentní úřad, když ví, že by se do té následné realizace stejně nepouštěl. Jen by marnil prachy.

Ovšem jsou tu firmy, které se už na tento "byznys" vrhají. Takzvaní patentní trollové. Přesně takhle kombinují jednoduché postupy do "složitějších" a tipují které z nich stojí za to patentovat i když je sami realizovat nebudou. Prostě jen prodají licenční práva nějaké bohatší firmě, co už to realizuje a má tu smůlu, že i když si na tu myšlenku samozřejmě logicky přišla sama taky, musí si koupit licenci na to samé od patentového trolla.

+2/0
5.2.2015 12:30

L49u61k95á76š 55K62o74h69o53u67t 7108224862689

Ta bohatší firma, ale měla stejné tržní podmínky a mohla daný vynález patentovat taktéž.... to že to neudělala či danou myšlenku nerozvíjela je jejich problém...

btw. si myslím, že cena výzkumů je někdy značná a tak i velké společnosti mohou vydělat více na tom, že si licencují technologii než kdyby se snažili jí sami vyvinout. Při vývoji třetí stranou se náklady na výzkum rozmělní na více firem které si danou technologii patentují. Pokud vyvíjíte sám, nesete plnou tíhu nákladů a musíte k tomu mít odpovídající prodeje. a nebo můžete také dál licencovat, ale v tom případě stále nesete riziko pokud si to od vás nikdo nekoupí.

Vzato kolem a kolem myslím si, že licencování technologií je pro mnoho firem jednoduše výhodnější.

0/0
5.2.2015 12:41

M85a12r20e66k 94S56ý57k26o43r19a 9283230866396

To, kdy máte potřebu začít danou myšlenky vyvíjet souvisí s prioritami i stupněm rozvoje a potřeb okolní společnosti. Tady mluvím opravdu o logických jednoduchostech, které jen tak slepí student na seminárce pro bohatou firmu, která to dá patentovat třeba jen tak, pro strýčka příhodu a ostatním stopne vývoj.

Tohle můžete sledovat u vývoje 3D tiskáren. Kdysi dávno spoustu zcela logických "otrocky postupných následných technologií" patentovala jedna firma jen proto, že v té oblasti konstruovala tiskárny pro svého zákazníka a prostě to ještě neměl nikdo jiný patentováno. Spousta jednoduchých, jasných kravin, třeba že prostor, kde vzniká výrobek musí být udržován zahřátý, aby nedošlo ke smršťování. Dnes 3D tisk zajímá spoustu jiných zákazníků, už to není minoritní obor, přichází tedy spousta nových výrobců a stále naráží na ty "otrocké patenty", které má ta jedna, co měla štěstí, že začala o trošičku dřív. A doba trvání "otrockého patentu" dvacet let je pořádný klacek pod nohy.

A ta první firma se často k té cestě dostane jednoduše tak, že třeba ten vývoj dostane zaplacený z nějaké státní organizace (klidně třeba NASA), a to logické řešení problémů si už patentuje kus po kusu, aby zablokovala cestu případné konkurenci.

0/0
5.2.2015 12:58

L63u94k22á65š 66K56o39h13o54u19t 7388404142829

to ale není věcí firmy která si to patentovala... využila své právo, které jí dává nějaká zákonná úprava. Kterákoliv jiná firma/člověk mohl/a udělat totéž...

Pokud jde o nějaký vágní patent, pak ano je to problém ale v podstatě tím že je vágní a hodně obecný obvykle není problém změnit jeden detail a už se na to nevztahuje... něco jako tvar iPadu patentovaný Applem... stačí místo kulatých rohů udělat hranaté a už je to něco jiného...

u 3D tisku je mnoho návrhů které jsou dokonce pod GPL a můzete si tak 3D tiskárnu postavit podle daného návrhu sám a zcela legálně.

A pak je třeba si uvědomit rozdíl mezi mezinárnodním patentovým právem a tím americkým (kde vám opravdu patentují i červené tlačítko)

0/0
5.2.2015 13:06

M47a39r38e48k 23S66ý45k29o98r44a 9493100496326

No jasně. Ale pak je otázka, proč zrovna 20 let. V dnešní době je to příšerně moc.

0/0
5.2.2015 13:18

L27u85k57á41š 75K44o16h57o55u43t 7548394392819

"Patent se týká jen té jednoduché myšlenky, kterou ovšem opravdu dokáže zkonstruovat každý."

Asi jsem hňup ale otevřeně přiznávám že já to nedokážu... tak jestli by jste byl tak hodný a upravil mi fiátka...

0/0
5.2.2015 13:00

M56a10r37e64k 52S74ý78k13o79r79a 9983290926436

Ještě jednou. Ten patent se týká jen té myšlenky náhodného přepínaní, ke které během rozhovoru u piva přišli Pepa s Frantou. A to klidně mohli být netáhlové, kteří nedrželi nikdy v ruce hasák. Jde jen o logický postup v mozku, chápete?

+1/0
5.2.2015 13:06

L94u76k26á66š 17K16o84h67o61u95t 7638694752889

Vy ale píšete že to dokáže "zkonstruovat" každý...

navíc ten patent nevypadá na to že by šlo jen o myšlenku. vypadá to opravdu na reálnou technologii

https://docs.google.com/viewer?url=patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/US8511281.pdf

0/0
5.2.2015 13:11

M83a94r92e82k 36S63ý72k97o17r84a 9563730536236

Ok, tady to vypadá, že nebyli první s tím vypínáním a opravdu věc realizovali a jejich patent se tedy týká novinek v té realizaci. Proto se taky patent odkazuje na spoustu předchozích patentů týkajících se stejné věci. Článek píše o "geniální" myšlence náhodného vypínání, ale na to už tam má patent někdo před nimi.

0/0
5.2.2015 13:17

M16a77r42e55k 50S72ý61k77o27r87a 9323330956876

Dám vám příklad. Objevily se tablety a hned vás napadne jak se může hodit tablet mechanikovi, který namíří tablet do prostoru motoru a na displeji uvidí přesně tu fotku toho jeho motoru a na ní zvýrazněné šrouby, které musí uvolnit, aby se dostal k filtru, navíc s informaci o kroutících momentech pro případné utažení, nebo číslo skříně, kde najde potřebný klíč. Prostě rozšířená realita. A tohle si můžete nechat patentovat. Jak to ten software udělá, vás v patentu nezajímá. Důležité je že to může někdy jít realizovat a je tedy dobré mít na to patent. Ten kdo pracuje na těch tabletech má výhodu, že je jeden z prvních a tedy velkou šanci, že si tuhle "kravinu" ještě nikdo nezaregistroval.

0/0
5.2.2015 13:12

L48u40k10á81š 97K88o29h84o85u25t 7918394692969

https://docs.google.com/viewer?url=patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/US8511281.pdf

vypadá to jako že si pepa a franta řekli asi by to šlo a zaregistrovali si myšlenku?

A i kdyby, pořád i vy i já i kdokoliv má tu možnost být tím prvním a zaregistrovat si jakoukoliv "kravinu"

Zkuste to... něco vymyslete, vysolte pár desítek tisíc za rešerši patentového úřadu jestli jde o inovaci a pokud Vám ta kravina projde pak můžete rovnou vysolit pár mega za celosvětový patent a nakonec se můžete koukat jak to číňani vesele kopčí patent, nepatent...

ono to přeci jen bude krapet složitější...

0/0
5.2.2015 13:20

T69o40m19á42š 61V71e61s83e63l17ý 5285138370169

teď tady byl, museli 'ste se potkat na schodech ;-D

+1/0
5.2.2015 13:28

R77o15m60a13n 66K83u59b75a83l74a 6755642939307

Jak to tak vypada tak je asi opravdu na case koupit si budto 2015 Corvette Stingray V8 6.2L 460HP, nebo 2015 Ford Mustang GT V8 5.0L 435HP, protoze kdyz jsem v roce 1998 trade in moje posledni Americky auto, Cadillac Seville a od te doby jsem mel 8 novych Japonskych a Nemeckych aut, tak by me nikdy nenapadlo ze se k Americke znacce jeste nekdy vratim ale clovek ma stale mensi a mensi vyber protoze diesel nikdy, turbo motory moc nemusim (rok a pul jsem vlastnil 2010 BMW 535i) Hybrid taky nechci a z dostupnych aut toho na trhu ze "slusnym" motorem moc neni a do budoucna to vypada hur a hur....8-o

+1/0
5.2.2015 11:58

J90o26s63e21f 12T64i17k85v77a88r71t 2340364640

To se chlubíš a nebo si stěžuješ ? Že nám tady vypisuješ svůj vozový park.

0/0
5.2.2015 12:09

R76o91m62a93n 60K22u17b79a64l88a 6715852469937

Stezuju, protoze za deset let auto s poradnym motorem nekoupis....;-€

0/0
5.2.2015 12:44

J56a44n 65J95e76m41e91l47k53a 1175110

Jojo, ty jejich zakladni 2.4 benzin, 4 valec by mozna mohly i do evropy :-)

0/0
5.2.2015 12:40

L71u97k90á37š 70K41o42h57o93u98t 7908214802139

v americe když to nemá aspon 4litr tak na to všichni čučí jestli se to vůbec pohne z místa

0/0
5.2.2015 12:43

J80a23n 21J60e73m48e26l27k23a 1395420

Ale tak maji uz i down size 2.4. S turbem moc hezka motorizace. Otazka jak dlouho jim to eco nadseni vydrzi :-)

0/0
5.2.2015 12:48

R32o74m56a93n 72K39u47b55a92l87a 6235252529927

Nevim jak jste na to prisel protoze ty doby jsou, bohuzel, uz davno pryc..:-(

0/0
5.2.2015 13:27

J57a39n 37B52u94r64i33a84n 2913949274800

Já bych tak kritický nebyl. Chápu, že když válec dostane "plný" příděl paliva, tak jeho využití je lepší než když ho dostává třeba 30 %.

Válec sice skoro pořád pojede na 100 %, ale zároveň si poměrně často odpočne (jestli to dobře chápu, tak v "době odpočinku" bude nad pístem vakuum). Na životnost motoru by to nemuselo mít negativní vliv.

Otázkou je, jak jakou životnost a poruchovost bude mít ten systém jako takový.

0/0
5.2.2015 11:52

K85a79m68i83l 54Š84k61o93p 5470653842625

Takže další "ku*vítko" zdražujicí auto, zvyšující pravděpodobnost poruchy a taktéž zvyšující i náklady na její odstranění... Bezva...

Rv

0/0
5.2.2015 11:04

O31n69d52ř64e87j 25Č66a96p67k67a 6261191873744

Přijde mi to mnohem lepší, než naše pidimotory se spoustou turb a kompresorů. Tohle když přestane fungovat, tak motor bez problémů dál poběží na všechny válce...

+6/0
5.2.2015 11:28

J28i73ř19í 47K82a61r75o90u52b 5674852182434

Tady zase někdo objevuje Ameriku...

.

Systém náhodného vypínání zážehu válců jsem měl už před patnácti lety na své stodvacítce.

+16/0
5.2.2015 11:03

M38a63r57t55i90n 53L73a30c34o 7213676958

Tak, tak, túto modernú technológiu som našiel implantovanú pred cca 7 rokmi, potom, ako som kúpil T 601. Objem sa náhodne menil zo 600 na 300 kubíkov, žralo to viac, výkon nedostatočný. Výmenou zapaľovacej cievky som odstránil náhodné odpájanie jedného valca. ;-)

+2/0
5.2.2015 11:14

M76a37r30t22i28n 62V59š95e78t65u86l83a 2981819335855

8l technického benzínu - za pětikilo do Tater:-P

0/0
5.2.2015 10:57

A39d26a84m 78P78u80r38k43r20t 5216352648238

Vytanul mi dávný vtip (inzerát v novinách 1989?):

Prodám auto s nerezavějící, aerodynamickou karoserií, nepodléhající módním vlivům, s dvojtaktním motorem pracujícím na principu náhodných výbuchů.

Zn.: Wartburg 323 Sedan

+4/0
5.2.2015 10:44

M54a92t62ě51j 51U16r33b55a78n 8347159364227

"Deaktivace válců znamená, že daný válec zůstane v aktuálním pracovním cyklu otevřený. Ventily zůstanou zavřené a válec jede naprázdno ... " Nevím ale tohle mi nějak nedává smysl ... mohl by mi to někdo chytřejší upřesnit ... 

Zdroj:http://auto.idnes.cz/tula-dynamic-skip-fire-vypinani-valcu-gm-fdu-/automoto.aspx?c=A150119_204541_automoto_vok

0/0
5.2.2015 10:00

L64u72k75á73š 55K18o30h87o89u18t 7368884262949

1) elektronika zjistí že není třeba plný výkon a může deaktivovat třeba jeden válec

2) propočte fáze jednotlivých válců a zjistí který je aktuálně např. ve fázi výfuku

3) počká na dokončení výfuku a uzavře ventily

4) válec je v pohybu dolů a jelikož jsou ventily uzavřené nedochází k sání směsi a v komoře vzniká podtlak (jede na prázdno)

5) při dalším cyklu se rozhoduje zda válec aktivovat (sání) a nebo ponechat vypnutý (body 4-5 se opakují)

Vždy tedy přijdete min. o celý jeden cyklus daného válce...

+1/0
5.2.2015 12:36

V98í86t 12K16u37č93e81r34a 6724349429572

Ad4) - pokud ve válci neotevřu sací ventil a nechám je zavřený, motor tak si myslíte, že vytvořit vakuuk je menší práce? Zkuste si to např. u pumpy, Zacpěte jí sací díku a zkuste pumpovat. Nejde co?

+2/0
5.2.2015 16:01

J75a98k40u60b 90Š78a51f66a26n65d66a 7465657261441

Nejde. A když pustím ten píst tak udělá co? Vrátí se. Tedy vynaloženou práci zase vydá.

0/0
9.2.2015 8:09

M35i63c83h36a62l 34S20e33m68r76á28d 3772416407399

Malý motor běží častěji v režimu maximálního zatížení...

Jinými slovy: rychleji se opotřebovává :-D a to je to oč tu běží... mi ten obchod s auty roztočíme... ať to stojí co to stojí... ECO nálepka nám k tomu pomůže...

+5/−1
5.2.2015 9:52
Foto

K98a51r40e97l 42S30u56c39k 9267569461592

Jsem jen zvědavý jak vyřeší vibrace motoru.

0/0
5.2.2015 9:35

A78l43e29x65a50n20d59r 55K70o87s96t79k33a 8652748706824

Nijak. U šestiválce nevzniknou. Prakticky ani při poruše, kdy jeden válec "nejede" stále. Natož když počítač na základě nepotřebnosti prostě u nějakého (ale vždy jiného) vynechá pracovní cyklus.

+1/0
5.2.2015 9:59

J72a10n 20F36r86o65l24í15k 6676820235774

Zestručnil bych to. Nijak. Prostě máte smůlu.;-D

0/0
5.2.2015 11:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.