Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Motory GM ušetří až 15 % paliva. Válce se budou vypínat „náhodně“

Divize GM Ventures investovala v roce 2012 do malé společnosti Tula Technology a teď chce z této investice sklízet ovoce. Do praxe zavede systém dynamického vypínání válců, který Tula od počátku své existence vyvíjí a v souvislosti s ním již získala řadu patentů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J61i44n30d85ř21i37c25h 55Š24k93o71p81e10k 4765111140485

jak koukám, bude asi nutné koupit auto s atmosférickým benziňákem a ještě jeden totožný do zásoby, kdyby první odešel a věřit, že než se porouchají oba, EU klekne

0/0
6.2.2015 18:18

J18i90ř75í 54S13c20h24w97a72c28h 8598764108926

historie vypínání válců je stará cca 30 let, hlavní roli v ní hrály firmy z USA a Japonska a kromě současné aktivity VW to s EU nemělo nic společného. V podstatě šlo a jde o vývoj technologie na omezení spotřeby velkých motorů (6-8 válců)....a dělo a děje se to (hlavně) na autech pro jiné než evropské trhy, dost často v kombinaci s variabilním časováním proti kterému coby potencionálnímu "kurvítku" (motor s ním je určitě složitější) nikdo neřekne ani popel....

0/0
7.2.2015 23:40

J85a35n 81G80a60z95d96a 6102778113727

Nepřijde mi to jako příliš dynamické a sofistikované řešení. Z čistě technického hlediska za toto považuji hybridný systémy např. u Toyoty, kdy menší spalovací motor běží v optimálním zatížení a při akceleraci a potřebě větší síly si pomůže hybridním elektromotorem integrovaným se startérem, alternátorem a vlastně i tlumičem torzních kmitů a spojkou. Tohle by byla už pouze třešnička na dortu. Nicméně lidé kupují rádi auta s velkým motorem nikoliv z technických pohnutek, ale kvůli zvuku a možná nějakým pocitům. Pro tohle podobný systém "stačí".

0/0
6.2.2015 15:15

P66e41t56r 73L35a44n87d87a 1489100485514

Použití před zatáčkou může náklady ještě navýšit ;-)

0/0
5.2.2015 20:23

P42e58t34r 16H86o47m18o64l77á24č 1101857556286

Titulek je klamavý, válce nevypínají náhodně, článek přece sám uvádí, že válce vypínají podle momentálně nejvýhodnějšího stavu, tedy zřejmě podle jakéhosi algoritmu, který hledá v daný okamžik válec nejvhodnější pro vypnutí. Nejzajímavější by tedy bylo vědět, podle jakých kritérií ten algoritmus pracuje.

Tohle je jakési řešení fyzikálního faktu, že spalovací motor pracuje nejúčinněji pouze blízko otáček max.zatížení, je to ryze technický problém, to není politika ani nějaká "kurvítka" jak nám někteří sugerují.

+1/0
5.2.2015 14:47

M94a49r17t51i17n 22L74ž80i45č77a66ř 9335477832704

Tak nejlepší by bylo podle zahřátí válců, pokud by bylo zahřátí nadměrné "přepne" na méně vytížené a zahřáté

0/0
5.2.2015 15:07

R87o60b92e47r82t 49M32r36o89c19z61k68o46w93s51k41i 7698280169484

Pokud výrobní a provozní náklady budou nižší než daná úspora a bude to fungovat naprosto spolehlivě tak jedině R^

0/0
5.2.2015 14:34

L48u80k95á91š 35O76m60á22č56k48a 5621984341926

Daleko příjemnější řešení, než jezdit v Evropě s litrovými vozítky se zvukem zahradní sekačky.

0/0
5.2.2015 14:15

M89a62r17t47i71n 78K72a23r27á42s55e53k 1378854929454

Snižování emisí za cenu zmrvených jízdních vlastností, nižší spolehlivosti, dražší výroby i servisu, mě jaksi neláká a tohle vypadá dost podobně nesmylsně, jako start-stop systém. Jen to nemrví baterku a startér, ale samotný motor. Už se těším až se to začne kazit. Technici v Opelu mi nebyli schopni opravit kolísající volnoběh ani na běžném dieselu s elektronickým vstřikem. Asi spíš zaplatím až 15% paliva. což v praxi znamená reálně tak polovinu, než mít v autě další zbytečné kurvítko. Jo možná když tam nebudou cpát zbytečnosti, bude auto lehčí a uspoří těch reálných 8% taky.

+4/0
5.2.2015 14:04

M95i15l40a44n 32L17i63n10h22a16r87t 8194786507556

V Německu se prý mezi řidiči traduje, že z každého auta je nakonec Opel...;-)

0/0
8.2.2015 18:45

J61i43ř52í 14S87c33h32w56a37c75h 8348634638466

tohle jízdní vlastnosti až tak nemrví, když je výkon potřeba tak se nic nevypíná. Je to snaha řešit spotřebu hlavně u velkých motorů, kde dochází k "absurdnímu" jevu, že čím pomaleji auto jede, tím více žere. Takže např. 6.0/V8 má spotřebu na dálnici cca 8 l a ve městě 15-20. Vypnutím válců tehdy, kdy není potřeba výkon, tedy např. ve městě může spotřeba klesnout i o dost více jak 15% a v kombinované spotřebě to pak může udělat těch 15%.;-)

0/0
8.2.2015 20:21

M80a48r74t28i20n 52K57a68r89á69s81e98k 1168354659904

U velkých motorů dochází k tomu, že režijní spotřeba toho motoru, která je samozřejmě vyšší než u motoru malého, se při nízkých otáčkách a nízkém požadavku na výkon víc projevuje, ale vypínáním válců se to řeší jen velmi omezeně. Stále se musí honit stejné množství vody aoleje, točit stejná ložiska, tlačit a tahat stejný počet pístních kroužků a jestli jsem pochopil, tak ty vypnuté válce ani nebudou v nějakém dekompresním režimu, aby nekladly odpor. Takže jediná reálná úspora je, že bude probíhat optimálnější spalování, kdy do aktivího válce půjde objem zápalné směsi. který se víc blíží optimálnímu množství. Nezdá se mi že by v e spotřebě byl takový rozdíl u motorů. které se dneska běžně montují v amerických autech. Ony už taky nehýří počtem válců ani počtem litrů.

0/0
9.2.2015 9:28

J62i43ř76í 85S92c19h84w80a14c21h 8738584138676

dekompresní režim by asi nebyl optimální kvůli ztrátám při nasátí a vytlačení vzduchu do a z válce. Při uzavřených ventilech sice stlačovaný vzduch klade odpor, ale při zpětném pohybu tuto energii dostane zpět jako z pružiny.

0/0
9.2.2015 10:04

M97a52r10t63i40n 66K22a90r68á96s96e92k 1538824319884

To ano, ale zase ojnice když jde na volno, bude mít na čepu i klice menší valivý nebo kluzný odpor. Nepočítal jsem to, ani bych nevěděl jak, ale když startuju ruční klikou motor který má možnost dekomprese, tak pokud jej startuju bez stisknuté dekompresní páky, jde výrazně víc ztuha, i když už první stlačení překonám. U aut a moderních motorů to možná bude jiné. Nedokážu posoudit.

0/0
9.2.2015 10:26

M26a95r90e46k 22S89ý86k76o52r71a 9633920236976

Tohle především ukazuje nesmyslnost dnešních patentů, kdy si můžete patentovat kdejakou kravinu, která je přitom jen důsledkem klasické konstrukce a optimalizace. Kravinu, kterou "vymyslí" každý, kdo se do  problému jenom lehce ponoří. Typicky: "Hele Franto, když mi motor pojede jen na pět válců místo šesti a nepustím do šestého palivo, snížím výkon, ale ušetřím víc, než kdybych všechny válce jen škrtil, je to tak?"

"Asi jo Pepo, můžem to zkusit změřit na motorové stolici"

"No jo, ale když budeme vypínat furt stejný válec, tak se ostatní opotřebují a tenhle se skoro furt fláká, navíc to bručí jaksi nepříjemně, Franto"

"No tak Pepo vypínej ty válce pořád dokola, opotřebuješ je stejně"

"Jo, to jo, ale pořád to má jakousi divnou harmonicku frekvenci, když je přepínám prvidelně dokola"

"No tak tam Pepo hoď elektroniku, která to bude vypínat náhodně, ale přitom rovnoměrně. Všechny válce se budou opotřebovávat stejně a divná harmonická ve zvuku zmizí."

"Jasně Franto, klasika, tohle si musíme honem utíkat patentovat".

+1/0
5.2.2015 12:15

L77u98k65á32š 71K38o97h52o94u97t 7778714742789

no vidíte... je to táááák jednoduché.... že jste nebyl první kdo to vymyslel. Už jste mohl být milionář. Vím, vím jste to na ten patentový úřad prostě jen nestihl doběhnout...

Ono to bude asi trošku složitější že?

+5/0
5.2.2015 12:22

M88a10r65e11k 58S25ý93k77o67r65a 9553170656336

Samozřejmě že ta realizace je složitější. Jenže té se patent netýká. Patent se týká jen té jednoduché myšlenky, kterou ovšem opravdu dokáže zkonstruovat každý. Jen s tím prostě nebude utíkat na patentní úřad, když ví, že by se do té následné realizace stejně nepouštěl. Jen by marnil prachy.

Ovšem jsou tu firmy, které se už na tento "byznys" vrhají. Takzvaní patentní trollové. Přesně takhle kombinují jednoduché postupy do "složitějších" a tipují které z nich stojí za to patentovat i když je sami realizovat nebudou. Prostě jen prodají licenční práva nějaké bohatší firmě, co už to realizuje a má tu smůlu, že i když si na tu myšlenku samozřejmě logicky přišla sama taky, musí si koupit licenci na to samé od patentového trolla.

+2/0
5.2.2015 12:30

L20u67k13á29š 76K69o29h97o37u31t 7218914902739

Ta bohatší firma, ale měla stejné tržní podmínky a mohla daný vynález patentovat taktéž.... to že to neudělala či danou myšlenku nerozvíjela je jejich problém...

btw. si myslím, že cena výzkumů je někdy značná a tak i velké společnosti mohou vydělat více na tom, že si licencují technologii než kdyby se snažili jí sami vyvinout. Při vývoji třetí stranou se náklady na výzkum rozmělní na více firem které si danou technologii patentují. Pokud vyvíjíte sám, nesete plnou tíhu nákladů a musíte k tomu mít odpovídající prodeje. a nebo můžete také dál licencovat, ale v tom případě stále nesete riziko pokud si to od vás nikdo nekoupí.

Vzato kolem a kolem myslím si, že licencování technologií je pro mnoho firem jednoduše výhodnější.

0/0
5.2.2015 12:41

M11a91r68e49k 25S17ý87k51o16r61a 9433970136106

To, kdy máte potřebu začít danou myšlenky vyvíjet souvisí s prioritami i stupněm rozvoje a potřeb okolní společnosti. Tady mluvím opravdu o logických jednoduchostech, které jen tak slepí student na seminárce pro bohatou firmu, která to dá patentovat třeba jen tak, pro strýčka příhodu a ostatním stopne vývoj.

Tohle můžete sledovat u vývoje 3D tiskáren. Kdysi dávno spoustu zcela logických "otrocky postupných následných technologií" patentovala jedna firma jen proto, že v té oblasti konstruovala tiskárny pro svého zákazníka a prostě to ještě neměl nikdo jiný patentováno. Spousta jednoduchých, jasných kravin, třeba že prostor, kde vzniká výrobek musí být udržován zahřátý, aby nedošlo ke smršťování. Dnes 3D tisk zajímá spoustu jiných zákazníků, už to není minoritní obor, přichází tedy spousta nových výrobců a stále naráží na ty "otrocké patenty", které má ta jedna, co měla štěstí, že začala o trošičku dřív. A doba trvání "otrockého patentu" dvacet let je pořádný klacek pod nohy.

A ta první firma se často k té cestě dostane jednoduše tak, že třeba ten vývoj dostane zaplacený z nějaké státní organizace (klidně třeba NASA), a to logické řešení problémů si už patentuje kus po kusu, aby zablokovala cestu případné konkurenci.

0/0
5.2.2015 12:58

L41u98k75á63š 72K74o41h36o94u57t 7948154592909

to ale není věcí firmy která si to patentovala... využila své právo, které jí dává nějaká zákonná úprava. Kterákoliv jiná firma/člověk mohl/a udělat totéž...

Pokud jde o nějaký vágní patent, pak ano je to problém ale v podstatě tím že je vágní a hodně obecný obvykle není problém změnit jeden detail a už se na to nevztahuje... něco jako tvar iPadu patentovaný Applem... stačí místo kulatých rohů udělat hranaté a už je to něco jiného...

u 3D tisku je mnoho návrhů které jsou dokonce pod GPL a můzete si tak 3D tiskárnu postavit podle daného návrhu sám a zcela legálně.

A pak je třeba si uvědomit rozdíl mezi mezinárnodním patentovým právem a tím americkým (kde vám opravdu patentují i červené tlačítko)

0/0
5.2.2015 13:06

M71a44r89e65k 33S30ý76k74o95r15a 9913570456686

No jasně. Ale pak je otázka, proč zrovna 20 let. V dnešní době je to příšerně moc.

0/0
5.2.2015 13:18

L61u50k84á77š 65K28o65h37o54u56t 7298254412739

"Patent se týká jen té jednoduché myšlenky, kterou ovšem opravdu dokáže zkonstruovat každý."

Asi jsem hňup ale otevřeně přiznávám že já to nedokážu... tak jestli by jste byl tak hodný a upravil mi fiátka...

0/0
5.2.2015 13:00

M96a20r53e19k 57S96ý78k71o71r76a 9733820336666

Ještě jednou. Ten patent se týká jen té myšlenky náhodného přepínaní, ke které během rozhovoru u piva přišli Pepa s Frantou. A to klidně mohli být netáhlové, kteří nedrželi nikdy v ruce hasák. Jde jen o logický postup v mozku, chápete?

+1/0
5.2.2015 13:06

L12u70k71á24š 39K72o74h53o71u26t 7498404342449

Vy ale píšete že to dokáže "zkonstruovat" každý...

navíc ten patent nevypadá na to že by šlo jen o myšlenku. vypadá to opravdu na reálnou technologii

https://docs.google.com/viewer?url=patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/US8511281.pdf

0/0
5.2.2015 13:11

M88a42r46e18k 88S12ý77k85o60r81a 9983480886896

Ok, tady to vypadá, že nebyli první s tím vypínáním a opravdu věc realizovali a jejich patent se tedy týká novinek v té realizaci. Proto se taky patent odkazuje na spoustu předchozích patentů týkajících se stejné věci. Článek píše o "geniální" myšlence náhodného vypínání, ale na to už tam má patent někdo před nimi.

0/0
5.2.2015 13:17

M78a18r14e81k 94S98ý35k82o84r14a 9853670986526

Dám vám příklad. Objevily se tablety a hned vás napadne jak se může hodit tablet mechanikovi, který namíří tablet do prostoru motoru a na displeji uvidí přesně tu fotku toho jeho motoru a na ní zvýrazněné šrouby, které musí uvolnit, aby se dostal k filtru, navíc s informaci o kroutících momentech pro případné utažení, nebo číslo skříně, kde najde potřebný klíč. Prostě rozšířená realita. A tohle si můžete nechat patentovat. Jak to ten software udělá, vás v patentu nezajímá. Důležité je že to může někdy jít realizovat a je tedy dobré mít na to patent. Ten kdo pracuje na těch tabletech má výhodu, že je jeden z prvních a tedy velkou šanci, že si tuhle "kravinu" ještě nikdo nezaregistroval.

0/0
5.2.2015 13:12

L47u37k69á27š 71K44o81h38o40u65t 7928304882269

https://docs.google.com/viewer?url=patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/US8511281.pdf

vypadá to jako že si pepa a franta řekli asi by to šlo a zaregistrovali si myšlenku?

A i kdyby, pořád i vy i já i kdokoliv má tu možnost být tím prvním a zaregistrovat si jakoukoliv "kravinu"

Zkuste to... něco vymyslete, vysolte pár desítek tisíc za rešerši patentového úřadu jestli jde o inovaci a pokud Vám ta kravina projde pak můžete rovnou vysolit pár mega za celosvětový patent a nakonec se můžete koukat jak to číňani vesele kopčí patent, nepatent...

ono to přeci jen bude krapet složitější...

0/0
5.2.2015 13:20

T19o88m24á89š 83V83e74s63e22l66ý 5455358180159

teď tady byl, museli 'ste se potkat na schodech ;-D

+1/0
5.2.2015 13:28

R57o41m31a30n 13K34u47b33a22l81a 6755532179507

Jak to tak vypada tak je asi opravdu na case koupit si budto 2015 Corvette Stingray V8 6.2L 460HP, nebo 2015 Ford Mustang GT V8 5.0L 435HP, protoze kdyz jsem v roce 1998 trade in moje posledni Americky auto, Cadillac Seville a od te doby jsem mel 8 novych Japonskych a Nemeckych aut, tak by me nikdy nenapadlo ze se k Americke znacce jeste nekdy vratim ale clovek ma stale mensi a mensi vyber protoze diesel nikdy, turbo motory moc nemusim (rok a pul jsem vlastnil 2010 BMW 535i) Hybrid taky nechci a z dostupnych aut toho na trhu ze "slusnym" motorem moc neni a do budoucna to vypada hur a hur....8-o

+1/0
5.2.2015 11:58

J76o48s88e73f 19T18i73k95v89a94r83t 2240774830

To se chlubíš a nebo si stěžuješ ? Že nám tady vypisuješ svůj vozový park.

0/0
5.2.2015 12:09

R25o12m80a46n 35K75u80b98a43l72a 6275632789857

Stezuju, protoze za deset let auto s poradnym motorem nekoupis....;-€

0/0
5.2.2015 12:44

J76a42n 24J40e75m34e85l73k77a 1705250

Jojo, ty jejich zakladni 2.4 benzin, 4 valec by mozna mohly i do evropy :-)

0/0
5.2.2015 12:40

L10u41k60á51š 35K46o87h56o62u18t 7198104392279

v americe když to nemá aspon 4litr tak na to všichni čučí jestli se to vůbec pohne z místa

0/0
5.2.2015 12:43

J41a68n 77J14e25m56e55l39k87a 1295570

Ale tak maji uz i down size 2.4. S turbem moc hezka motorizace. Otazka jak dlouho jim to eco nadseni vydrzi :-)

0/0
5.2.2015 12:48

R80o53m47a52n 96K51u34b20a30l35a 6445292569187

Nevim jak jste na to prisel protoze ty doby jsou, bohuzel, uz davno pryc..:-(

0/0
5.2.2015 13:27

J35a38n 17B25u76r66i41a83n 2223449644170

Já bych tak kritický nebyl. Chápu, že když válec dostane "plný" příděl paliva, tak jeho využití je lepší než když ho dostává třeba 30 %.

Válec sice skoro pořád pojede na 100 %, ale zároveň si poměrně často odpočne (jestli to dobře chápu, tak v "době odpočinku" bude nad pístem vakuum). Na životnost motoru by to nemuselo mít negativní vliv.

Otázkou je, jak jakou životnost a poruchovost bude mít ten systém jako takový.

0/0
5.2.2015 11:52

K68a61m24i69l 70Š53k41o92p 5540923502135

Takže další "ku*vítko" zdražujicí auto, zvyšující pravděpodobnost poruchy a taktéž zvyšující i náklady na její odstranění... Bezva...

Rv

0/0
5.2.2015 11:04

O65n66d83ř89e19j 91Č96a49p30k94a 6891271473234

Přijde mi to mnohem lepší, než naše pidimotory se spoustou turb a kompresorů. Tohle když přestane fungovat, tak motor bez problémů dál poběží na všechny válce...

+6/0
5.2.2015 11:28

J20i61ř25í 96K40a12r87o88u81b 5724942602644

Tady zase někdo objevuje Ameriku...

.

Systém náhodného vypínání zážehu válců jsem měl už před patnácti lety na své stodvacítce.

+16/0
5.2.2015 11:03

M89a86r63t63i42n 87L14a58c20o 7813506748

Tak, tak, túto modernú technológiu som našiel implantovanú pred cca 7 rokmi, potom, ako som kúpil T 601. Objem sa náhodne menil zo 600 na 300 kubíkov, žralo to viac, výkon nedostatočný. Výmenou zapaľovacej cievky som odstránil náhodné odpájanie jedného valca. ;-)

+2/0
5.2.2015 11:14

M29a47r24t86i72n 71V95š31e56t42u78l77a 2571619475255

8l technického benzínu - za pětikilo do Tater:-P

0/0
5.2.2015 10:57

A76d83a21m 94P57u37r16k61r66t 5416562398438

Vytanul mi dávný vtip (inzerát v novinách 1989?):

Prodám auto s nerezavějící, aerodynamickou karoserií, nepodléhající módním vlivům, s dvojtaktním motorem pracujícím na principu náhodných výbuchů.

Zn.: Wartburg 323 Sedan

+4/0
5.2.2015 10:44

M63a98t78ě74j 31U21r64b72a12n 8187119984387

"Deaktivace válců znamená, že daný válec zůstane v aktuálním pracovním cyklu otevřený. Ventily zůstanou zavřené a válec jede naprázdno ... " Nevím ale tohle mi nějak nedává smysl ... mohl by mi to někdo chytřejší upřesnit ... 

Zdroj:http://auto.idnes.cz/tula-dynamic-skip-fire-vypinani-valcu-gm-fdu-/automoto.aspx?c=A150119_204541_automoto_vok

0/0
5.2.2015 10:00

L17u56k17á84š 16K80o49h87o81u36t 7708554262919

1) elektronika zjistí že není třeba plný výkon a může deaktivovat třeba jeden válec

2) propočte fáze jednotlivých válců a zjistí který je aktuálně např. ve fázi výfuku

3) počká na dokončení výfuku a uzavře ventily

4) válec je v pohybu dolů a jelikož jsou ventily uzavřené nedochází k sání směsi a v komoře vzniká podtlak (jede na prázdno)

5) při dalším cyklu se rozhoduje zda válec aktivovat (sání) a nebo ponechat vypnutý (body 4-5 se opakují)

Vždy tedy přijdete min. o celý jeden cyklus daného válce...

+1/0
5.2.2015 12:36

V41í61t 29K40u24č65e86r91a 6434109129352

Ad4) - pokud ve válci neotevřu sací ventil a nechám je zavřený, motor tak si myslíte, že vytvořit vakuuk je menší práce? Zkuste si to např. u pumpy, Zacpěte jí sací díku a zkuste pumpovat. Nejde co?

+2/0
5.2.2015 16:01

J49a82k51u73b 75Š20a95f28a29n58d54a 7805357741891

Nejde. A když pustím ten píst tak udělá co? Vrátí se. Tedy vynaloženou práci zase vydá.

0/0
9.2.2015 8:09

M54i81c72h17a29l 14S28e32m20r82á76d 3852426517259

Malý motor běží častěji v režimu maximálního zatížení...

Jinými slovy: rychleji se opotřebovává :-D a to je to oč tu běží... mi ten obchod s auty roztočíme... ať to stojí co to stojí... ECO nálepka nám k tomu pomůže...

+5/−1
5.2.2015 9:52
Foto

K23a17r82e79l 40S66u46c18k 9607609591962

Jsem jen zvědavý jak vyřeší vibrace motoru.

0/0
5.2.2015 9:35

A72l81e17x47a15n49d75r 42K20o70s91t82k30a 8312598416904

Nijak. U šestiválce nevzniknou. Prakticky ani při poruše, kdy jeden válec "nejede" stále. Natož když počítač na základě nepotřebnosti prostě u nějakého (ale vždy jiného) vynechá pracovní cyklus.

+1/0
5.2.2015 9:59

J97a33n 62F76r14o44l46í97k 6556430335184

Zestručnil bych to. Nijak. Prostě máte smůlu.;-D

0/0
5.2.2015 11:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.