Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Motory GM ušetří až 15 % paliva. Válce se budou vypínat „náhodně“

Divize GM Ventures investovala v roce 2012 do malé společnosti Tula Technology a teď chce z této investice sklízet ovoce. Do praxe zavede systém dynamického vypínání válců, který Tula od počátku své existence vyvíjí a v souvislosti s ním již získala řadu patentů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37i38n10d80ř81i87c55h 12Š97k68o76p96e27k 4985701110555

jak koukám, bude asi nutné koupit auto s atmosférickým benziňákem a ještě jeden totožný do zásoby, kdyby první odešel a věřit, že než se porouchají oba, EU klekne

0/0
6.2.2015 18:18

J75i86ř18í 66S45c14h66w97a60c10h 8158284958616

historie vypínání válců je stará cca 30 let, hlavní roli v ní hrály firmy z USA a Japonska a kromě současné aktivity VW to s EU nemělo nic společného. V podstatě šlo a jde o vývoj technologie na omezení spotřeby velkých motorů (6-8 válců)....a dělo a děje se to (hlavně) na autech pro jiné než evropské trhy, dost často v kombinaci s variabilním časováním proti kterému coby potencionálnímu "kurvítku" (motor s ním je určitě složitější) nikdo neřekne ani popel....

0/0
7.2.2015 23:40

J30a50n 94G10a32z61d56a 6552118503457

Nepřijde mi to jako příliš dynamické a sofistikované řešení. Z čistě technického hlediska za toto považuji hybridný systémy např. u Toyoty, kdy menší spalovací motor běží v optimálním zatížení a při akceleraci a potřebě větší síly si pomůže hybridním elektromotorem integrovaným se startérem, alternátorem a vlastně i tlumičem torzních kmitů a spojkou. Tohle by byla už pouze třešnička na dortu. Nicméně lidé kupují rádi auta s velkým motorem nikoliv z technických pohnutek, ale kvůli zvuku a možná nějakým pocitům. Pro tohle podobný systém "stačí".

0/0
6.2.2015 15:15

P82e93t85r 93L65a52n51d22a 1319650865764

Použití před zatáčkou může náklady ještě navýšit ;-)

0/0
5.2.2015 20:23

P50e91t33r 42H82o30m86o50l83á11č 1161557556316

Titulek je klamavý, válce nevypínají náhodně, článek přece sám uvádí, že válce vypínají podle momentálně nejvýhodnějšího stavu, tedy zřejmě podle jakéhosi algoritmu, který hledá v daný okamžik válec nejvhodnější pro vypnutí. Nejzajímavější by tedy bylo vědět, podle jakých kritérií ten algoritmus pracuje.

Tohle je jakési řešení fyzikálního faktu, že spalovací motor pracuje nejúčinněji pouze blízko otáček max.zatížení, je to ryze technický problém, to není politika ani nějaká "kurvítka" jak nám někteří sugerují.

+1/0
5.2.2015 14:47

M49a98r30t84i67n 30L61ž20i79č13a94ř 9565627162734

Tak nejlepší by bylo podle zahřátí válců, pokud by bylo zahřátí nadměrné "přepne" na méně vytížené a zahřáté

0/0
5.2.2015 15:07

R95o43b72e54r18t 97M28r72o34c23z10k61o80w86s39k48i 7448530139714

Pokud výrobní a provozní náklady budou nižší než daná úspora a bude to fungovat naprosto spolehlivě tak jedině R^

0/0
5.2.2015 14:34

L32u44k11á19š 30O40m23á61č79k35a 5391864761376

Daleko příjemnější řešení, než jezdit v Evropě s litrovými vozítky se zvukem zahradní sekačky.

0/0
5.2.2015 14:15

M27a65r67t63i63n 51K95a49r39á50s61e59k 1898214259744

Snižování emisí za cenu zmrvených jízdních vlastností, nižší spolehlivosti, dražší výroby i servisu, mě jaksi neláká a tohle vypadá dost podobně nesmylsně, jako start-stop systém. Jen to nemrví baterku a startér, ale samotný motor. Už se těším až se to začne kazit. Technici v Opelu mi nebyli schopni opravit kolísající volnoběh ani na běžném dieselu s elektronickým vstřikem. Asi spíš zaplatím až 15% paliva. což v praxi znamená reálně tak polovinu, než mít v autě další zbytečné kurvítko. Jo možná když tam nebudou cpát zbytečnosti, bude auto lehčí a uspoří těch reálných 8% taky.

+4/0
5.2.2015 14:04

M37i37l42a85n 58L79i28n52h22a64r63t 8424956877546

V Německu se prý mezi řidiči traduje, že z každého auta je nakonec Opel...;-)

0/0
8.2.2015 18:45

J91i48ř94í 91S54c21h13w22a71c27h 8938544768346

tohle jízdní vlastnosti až tak nemrví, když je výkon potřeba tak se nic nevypíná. Je to snaha řešit spotřebu hlavně u velkých motorů, kde dochází k "absurdnímu" jevu, že čím pomaleji auto jede, tím více žere. Takže např. 6.0/V8 má spotřebu na dálnici cca 8 l a ve městě 15-20. Vypnutím válců tehdy, kdy není potřeba výkon, tedy např. ve městě může spotřeba klesnout i o dost více jak 15% a v kombinované spotřebě to pak může udělat těch 15%.;-)

0/0
8.2.2015 20:21

M55a84r51t67i26n 47K46a25r50á98s86e63k 1528504959784

U velkých motorů dochází k tomu, že režijní spotřeba toho motoru, která je samozřejmě vyšší než u motoru malého, se při nízkých otáčkách a nízkém požadavku na výkon víc projevuje, ale vypínáním válců se to řeší jen velmi omezeně. Stále se musí honit stejné množství vody aoleje, točit stejná ložiska, tlačit a tahat stejný počet pístních kroužků a jestli jsem pochopil, tak ty vypnuté válce ani nebudou v nějakém dekompresním režimu, aby nekladly odpor. Takže jediná reálná úspora je, že bude probíhat optimálnější spalování, kdy do aktivího válce půjde objem zápalné směsi. který se víc blíží optimálnímu množství. Nezdá se mi že by v e spotřebě byl takový rozdíl u motorů. které se dneska běžně montují v amerických autech. Ony už taky nehýří počtem válců ani počtem litrů.

0/0
9.2.2015 9:28

J33i43ř88í 26S81c87h41w49a41c47h 8758164808946

dekompresní režim by asi nebyl optimální kvůli ztrátám při nasátí a vytlačení vzduchu do a z válce. Při uzavřených ventilech sice stlačovaný vzduch klade odpor, ale při zpětném pohybu tuto energii dostane zpět jako z pružiny.

0/0
9.2.2015 10:04

M69a19r65t71i41n 69K40a68r39á83s61e76k 1978954159904

To ano, ale zase ojnice když jde na volno, bude mít na čepu i klice menší valivý nebo kluzný odpor. Nepočítal jsem to, ani bych nevěděl jak, ale když startuju ruční klikou motor který má možnost dekomprese, tak pokud jej startuju bez stisknuté dekompresní páky, jde výrazně víc ztuha, i když už první stlačení překonám. U aut a moderních motorů to možná bude jiné. Nedokážu posoudit.

0/0
9.2.2015 10:26

M67a61r26e91k 93S59ý64k59o51r67a 9533120356786

Tohle především ukazuje nesmyslnost dnešních patentů, kdy si můžete patentovat kdejakou kravinu, která je přitom jen důsledkem klasické konstrukce a optimalizace. Kravinu, kterou "vymyslí" každý, kdo se do  problému jenom lehce ponoří. Typicky: "Hele Franto, když mi motor pojede jen na pět válců místo šesti a nepustím do šestého palivo, snížím výkon, ale ušetřím víc, než kdybych všechny válce jen škrtil, je to tak?"

"Asi jo Pepo, můžem to zkusit změřit na motorové stolici"

"No jo, ale když budeme vypínat furt stejný válec, tak se ostatní opotřebují a tenhle se skoro furt fláká, navíc to bručí jaksi nepříjemně, Franto"

"No tak Pepo vypínej ty válce pořád dokola, opotřebuješ je stejně"

"Jo, to jo, ale pořád to má jakousi divnou harmonicku frekvenci, když je přepínám prvidelně dokola"

"No tak tam Pepo hoď elektroniku, která to bude vypínat náhodně, ale přitom rovnoměrně. Všechny válce se budou opotřebovávat stejně a divná harmonická ve zvuku zmizí."

"Jasně Franto, klasika, tohle si musíme honem utíkat patentovat".

+1/0
5.2.2015 12:15

L70u39k44á54š 38K77o96h80o18u35t 7478644142159

no vidíte... je to táááák jednoduché.... že jste nebyl první kdo to vymyslel. Už jste mohl být milionář. Vím, vím jste to na ten patentový úřad prostě jen nestihl doběhnout...

Ono to bude asi trošku složitější že?

+5/0
5.2.2015 12:22

M64a15r88e44k 44S50ý78k24o89r87a 9113200536166

Samozřejmě že ta realizace je složitější. Jenže té se patent netýká. Patent se týká jen té jednoduché myšlenky, kterou ovšem opravdu dokáže zkonstruovat každý. Jen s tím prostě nebude utíkat na patentní úřad, když ví, že by se do té následné realizace stejně nepouštěl. Jen by marnil prachy.

Ovšem jsou tu firmy, které se už na tento "byznys" vrhají. Takzvaní patentní trollové. Přesně takhle kombinují jednoduché postupy do "složitějších" a tipují které z nich stojí za to patentovat i když je sami realizovat nebudou. Prostě jen prodají licenční práva nějaké bohatší firmě, co už to realizuje a má tu smůlu, že i když si na tu myšlenku samozřejmě logicky přišla sama taky, musí si koupit licenci na to samé od patentového trolla.

+2/0
5.2.2015 12:30

L29u73k25á38š 42K59o22h32o41u52t 7678364922869

Ta bohatší firma, ale měla stejné tržní podmínky a mohla daný vynález patentovat taktéž.... to že to neudělala či danou myšlenku nerozvíjela je jejich problém...

btw. si myslím, že cena výzkumů je někdy značná a tak i velké společnosti mohou vydělat více na tom, že si licencují technologii než kdyby se snažili jí sami vyvinout. Při vývoji třetí stranou se náklady na výzkum rozmělní na více firem které si danou technologii patentují. Pokud vyvíjíte sám, nesete plnou tíhu nákladů a musíte k tomu mít odpovídající prodeje. a nebo můžete také dál licencovat, ale v tom případě stále nesete riziko pokud si to od vás nikdo nekoupí.

Vzato kolem a kolem myslím si, že licencování technologií je pro mnoho firem jednoduše výhodnější.

0/0
5.2.2015 12:41

M52a89r54e38k 55S59ý94k45o77r18a 9663840986556

To, kdy máte potřebu začít danou myšlenky vyvíjet souvisí s prioritami i stupněm rozvoje a potřeb okolní společnosti. Tady mluvím opravdu o logických jednoduchostech, které jen tak slepí student na seminárce pro bohatou firmu, která to dá patentovat třeba jen tak, pro strýčka příhodu a ostatním stopne vývoj.

Tohle můžete sledovat u vývoje 3D tiskáren. Kdysi dávno spoustu zcela logických "otrocky postupných následných technologií" patentovala jedna firma jen proto, že v té oblasti konstruovala tiskárny pro svého zákazníka a prostě to ještě neměl nikdo jiný patentováno. Spousta jednoduchých, jasných kravin, třeba že prostor, kde vzniká výrobek musí být udržován zahřátý, aby nedošlo ke smršťování. Dnes 3D tisk zajímá spoustu jiných zákazníků, už to není minoritní obor, přichází tedy spousta nových výrobců a stále naráží na ty "otrocké patenty", které má ta jedna, co měla štěstí, že začala o trošičku dřív. A doba trvání "otrockého patentu" dvacet let je pořádný klacek pod nohy.

A ta první firma se často k té cestě dostane jednoduše tak, že třeba ten vývoj dostane zaplacený z nějaké státní organizace (klidně třeba NASA), a to logické řešení problémů si už patentuje kus po kusu, aby zablokovala cestu případné konkurenci.

0/0
5.2.2015 12:58

L71u10k43á71š 63K93o21h83o95u17t 7708564592659

to ale není věcí firmy která si to patentovala... využila své právo, které jí dává nějaká zákonná úprava. Kterákoliv jiná firma/člověk mohl/a udělat totéž...

Pokud jde o nějaký vágní patent, pak ano je to problém ale v podstatě tím že je vágní a hodně obecný obvykle není problém změnit jeden detail a už se na to nevztahuje... něco jako tvar iPadu patentovaný Applem... stačí místo kulatých rohů udělat hranaté a už je to něco jiného...

u 3D tisku je mnoho návrhů které jsou dokonce pod GPL a můzete si tak 3D tiskárnu postavit podle daného návrhu sám a zcela legálně.

A pak je třeba si uvědomit rozdíl mezi mezinárnodním patentovým právem a tím americkým (kde vám opravdu patentují i červené tlačítko)

0/0
5.2.2015 13:06

M44a16r11e66k 62S72ý41k42o58r38a 9173830496226

No jasně. Ale pak je otázka, proč zrovna 20 let. V dnešní době je to příšerně moc.

0/0
5.2.2015 13:18

L54u65k63á29š 97K65o62h37o57u20t 7638734222279

"Patent se týká jen té jednoduché myšlenky, kterou ovšem opravdu dokáže zkonstruovat každý."

Asi jsem hňup ale otevřeně přiznávám že já to nedokážu... tak jestli by jste byl tak hodný a upravil mi fiátka...

0/0
5.2.2015 13:00

M32a58r68e76k 96S40ý17k40o14r84a 9943160526836

Ještě jednou. Ten patent se týká jen té myšlenky náhodného přepínaní, ke které během rozhovoru u piva přišli Pepa s Frantou. A to klidně mohli být netáhlové, kteří nedrželi nikdy v ruce hasák. Jde jen o logický postup v mozku, chápete?

+1/0
5.2.2015 13:06

L68u43k10á60š 23K57o13h84o68u10t 7918844482719

Vy ale píšete že to dokáže "zkonstruovat" každý...

navíc ten patent nevypadá na to že by šlo jen o myšlenku. vypadá to opravdu na reálnou technologii

https://docs.google.com/viewer?url=patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/US8511281.pdf

0/0
5.2.2015 13:11

M81a65r86e87k 68S76ý65k19o61r44a 9363760236886

Ok, tady to vypadá, že nebyli první s tím vypínáním a opravdu věc realizovali a jejich patent se tedy týká novinek v té realizaci. Proto se taky patent odkazuje na spoustu předchozích patentů týkajících se stejné věci. Článek píše o "geniální" myšlence náhodného vypínání, ale na to už tam má patent někdo před nimi.

0/0
5.2.2015 13:17

M54a16r77e39k 24S68ý65k23o50r91a 9113660236646

Dám vám příklad. Objevily se tablety a hned vás napadne jak se může hodit tablet mechanikovi, který namíří tablet do prostoru motoru a na displeji uvidí přesně tu fotku toho jeho motoru a na ní zvýrazněné šrouby, které musí uvolnit, aby se dostal k filtru, navíc s informaci o kroutících momentech pro případné utažení, nebo číslo skříně, kde najde potřebný klíč. Prostě rozšířená realita. A tohle si můžete nechat patentovat. Jak to ten software udělá, vás v patentu nezajímá. Důležité je že to může někdy jít realizovat a je tedy dobré mít na to patent. Ten kdo pracuje na těch tabletech má výhodu, že je jeden z prvních a tedy velkou šanci, že si tuhle "kravinu" ještě nikdo nezaregistroval.

0/0
5.2.2015 13:12

L73u31k24á18š 13K38o52h88o19u64t 7658914122599

https://docs.google.com/viewer?url=patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/US8511281.pdf

vypadá to jako že si pepa a franta řekli asi by to šlo a zaregistrovali si myšlenku?

A i kdyby, pořád i vy i já i kdokoliv má tu možnost být tím prvním a zaregistrovat si jakoukoliv "kravinu"

Zkuste to... něco vymyslete, vysolte pár desítek tisíc za rešerši patentového úřadu jestli jde o inovaci a pokud Vám ta kravina projde pak můžete rovnou vysolit pár mega za celosvětový patent a nakonec se můžete koukat jak to číňani vesele kopčí patent, nepatent...

ono to přeci jen bude krapet složitější...

0/0
5.2.2015 13:20

T81o65m34á46š 44V24e39s62e32l61ý 5705788150689

teď tady byl, museli 'ste se potkat na schodech ;-D

+1/0
5.2.2015 13:28

R24o93m85a12n 62K10u44b40a29l27a 6725832469647

Jak to tak vypada tak je asi opravdu na case koupit si budto 2015 Corvette Stingray V8 6.2L 460HP, nebo 2015 Ford Mustang GT V8 5.0L 435HP, protoze kdyz jsem v roce 1998 trade in moje posledni Americky auto, Cadillac Seville a od te doby jsem mel 8 novych Japonskych a Nemeckych aut, tak by me nikdy nenapadlo ze se k Americke znacce jeste nekdy vratim ale clovek ma stale mensi a mensi vyber protoze diesel nikdy, turbo motory moc nemusim (rok a pul jsem vlastnil 2010 BMW 535i) Hybrid taky nechci a z dostupnych aut toho na trhu ze "slusnym" motorem moc neni a do budoucna to vypada hur a hur....8-o

+1/0
5.2.2015 11:58

J96o22s72e31f 66T16i41k84v67a64r32t 2980344210

To se chlubíš a nebo si stěžuješ ? Že nám tady vypisuješ svůj vozový park.

0/0
5.2.2015 12:09

R47o33m32a82n 74K24u77b63a39l11a 6255502459167

Stezuju, protoze za deset let auto s poradnym motorem nekoupis....;-€

0/0
5.2.2015 12:44

J72a59n 77J73e65m20e88l48k22a 1985360

Jojo, ty jejich zakladni 2.4 benzin, 4 valec by mozna mohly i do evropy :-)

0/0
5.2.2015 12:40

L78u62k75á33š 41K67o79h49o61u62t 7898814432199

v americe když to nemá aspon 4litr tak na to všichni čučí jestli se to vůbec pohne z místa

0/0
5.2.2015 12:43

J91a64n 90J89e48m61e90l72k30a 1595540

Ale tak maji uz i down size 2.4. S turbem moc hezka motorizace. Otazka jak dlouho jim to eco nadseni vydrzi :-)

0/0
5.2.2015 12:48

R87o72m97a21n 33K56u44b88a56l84a 6755352909197

Nevim jak jste na to prisel protoze ty doby jsou, bohuzel, uz davno pryc..:-(

0/0
5.2.2015 13:27

J77a35n 33B96u25r82i83a75n 2793569564180

Já bych tak kritický nebyl. Chápu, že když válec dostane "plný" příděl paliva, tak jeho využití je lepší než když ho dostává třeba 30 %.

Válec sice skoro pořád pojede na 100 %, ale zároveň si poměrně často odpočne (jestli to dobře chápu, tak v "době odpočinku" bude nad pístem vakuum). Na životnost motoru by to nemuselo mít negativní vliv.

Otázkou je, jak jakou životnost a poruchovost bude mít ten systém jako takový.

0/0
5.2.2015 11:52

K46a89m73i39l 15Š41k25o77p 5530933812375

Takže další "ku*vítko" zdražujicí auto, zvyšující pravděpodobnost poruchy a taktéž zvyšující i náklady na její odstranění... Bezva...

Rv

0/0
5.2.2015 11:04

O38n16d55ř91e85j 33Č26a39p98k80a 6701351673744

Přijde mi to mnohem lepší, než naše pidimotory se spoustou turb a kompresorů. Tohle když přestane fungovat, tak motor bez problémů dál poběží na všechny válce...

+6/0
5.2.2015 11:28

J15i75ř70í 21K92a51r63o24u19b 5534242272784

Tady zase někdo objevuje Ameriku...

.

Systém náhodného vypínání zážehu válců jsem měl už před patnácti lety na své stodvacítce.

+16/0
5.2.2015 11:03

M43a19r22t64i82n 53L94a68c19o 7373906898

Tak, tak, túto modernú technológiu som našiel implantovanú pred cca 7 rokmi, potom, ako som kúpil T 601. Objem sa náhodne menil zo 600 na 300 kubíkov, žralo to viac, výkon nedostatočný. Výmenou zapaľovacej cievky som odstránil náhodné odpájanie jedného valca. ;-)

+2/0
5.2.2015 11:14

M55a39r27t19i64n 29V48š70e39t36u49l17a 2411119395735

8l technického benzínu - za pětikilo do Tater:-P

0/0
5.2.2015 10:57

A68d54a81m 29P85u25r87k80r71t 5166952488788

Vytanul mi dávný vtip (inzerát v novinách 1989?):

Prodám auto s nerezavějící, aerodynamickou karoserií, nepodléhající módním vlivům, s dvojtaktním motorem pracujícím na principu náhodných výbuchů.

Zn.: Wartburg 323 Sedan

+4/0
5.2.2015 10:44

M47a21t45ě15j 53U34r75b55a48n 8167699154327

"Deaktivace válců znamená, že daný válec zůstane v aktuálním pracovním cyklu otevřený. Ventily zůstanou zavřené a válec jede naprázdno ... " Nevím ale tohle mi nějak nedává smysl ... mohl by mi to někdo chytřejší upřesnit ... 

Zdroj:http://auto.idnes.cz/tula-dynamic-skip-fire-vypinani-valcu-gm-fdu-/automoto.aspx?c=A150119_204541_automoto_vok

0/0
5.2.2015 10:00

L80u24k31á55š 22K35o23h30o10u57t 7968324492419

1) elektronika zjistí že není třeba plný výkon a může deaktivovat třeba jeden válec

2) propočte fáze jednotlivých válců a zjistí který je aktuálně např. ve fázi výfuku

3) počká na dokončení výfuku a uzavře ventily

4) válec je v pohybu dolů a jelikož jsou ventily uzavřené nedochází k sání směsi a v komoře vzniká podtlak (jede na prázdno)

5) při dalším cyklu se rozhoduje zda válec aktivovat (sání) a nebo ponechat vypnutý (body 4-5 se opakují)

Vždy tedy přijdete min. o celý jeden cyklus daného válce...

+1/0
5.2.2015 12:36

V66í98t 33K40u10č37e20r63a 6274379189512

Ad4) - pokud ve válci neotevřu sací ventil a nechám je zavřený, motor tak si myslíte, že vytvořit vakuuk je menší práce? Zkuste si to např. u pumpy, Zacpěte jí sací díku a zkuste pumpovat. Nejde co?

+2/0
5.2.2015 16:01

J10a23k16u74b 59Š80a92f16a66n49d60a 7825237641101

Nejde. A když pustím ten píst tak udělá co? Vrátí se. Tedy vynaloženou práci zase vydá.

0/0
9.2.2015 8:09

M46i63c47h82a14l 92S19e55m24r75á68d 3762216277959

Malý motor běží častěji v režimu maximálního zatížení...

Jinými slovy: rychleji se opotřebovává :-D a to je to oč tu běží... mi ten obchod s auty roztočíme... ať to stojí co to stojí... ECO nálepka nám k tomu pomůže...

+5/−1
5.2.2015 9:52
Foto

K93a47r70e57l 22S17u93c81k 9477519561342

Jsem jen zvědavý jak vyřeší vibrace motoru.

0/0
5.2.2015 9:35

A98l58e72x56a86n71d20r 26K63o88s35t46k83a 8902668906974

Nijak. U šestiválce nevzniknou. Prakticky ani při poruše, kdy jeden válec "nejede" stále. Natož když počítač na základě nepotřebnosti prostě u nějakého (ale vždy jiného) vynechá pracovní cyklus.

+1/0
5.2.2015 9:59

J89a14n 80F87r70o55l23í21k 6646520925514

Zestručnil bych to. Nijak. Prostě máte smůlu.;-D

0/0
5.2.2015 11:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.