Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sněhová kalamita na silnicích. Když to klouže, hledejte závěj

Zimní obutí má být samozřejmostí už dva měsíce, jízda po ledu a sněhu má však svá pravidla. Jízda má být rozvážná: opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád ve střehu na spojce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P85e77t18r 53M70i32c55h24a70l 2930524981192

Řekl bych, že mnohe, lepší než všechny články je věnovat hodinku tomuto videu:

https://www.youtube.com/watch?v=Kgz_qehXbv0

Podstatné je, že má celoroční platnost, nespecializuje se jen na zimu.

+1/0
28.1.2015 15:14
Foto

P65e81t12r 48P27. 83V90e45s24e68l70s58k25y 7464941546283

Když už píšete článek pro začátečníky (protože každý trochu zkušenější by vše napsané měl znát), byl bych opatrný s tvrzením, že z kopce je lepší podřazovat, než brzdit. Ona to pravda je, ale až tam nezkušený pilot v osmdesáti krkne trojku (aby dle vaší rady plynule přibrzdil) nedočká se lepšího výsledku, než kdyby se svým ABS klidně přibržďoval. S ostatními tvrzeními v článku plně souhlasím.

0/0
28.1.2015 15:06

P72a70v95e59l 81J68e23ř25á15b39e30k 7851172854687

Především - jízdu na sněhu a kluzku si musí každý vyzkoušet, a ti co už něco odjeli, by měli ty méně zkušené respektovat a myslet za ně několikrát víc než za sucha.

V článku je jedna neustále opakovaná chyba  a to pomoci se ruční brzdou. To dnes platí jen pro minimum aut a to se zadním pohonem. Princip přibrždění je, že klouzající kolo brzy (pokud brzdí stejnoměrně) ho lehce přibrzdí a někdy se tím přenese síla na kolo co neklouže. U předokolky někdy lze lehounce přišlápnout přední brzdu, ale zpravidla to nepomůže.

A jinak - jezdit na sněhu a náledí co nejvíc - zkušenosti u internetu nezískáme.

0/0
28.1.2015 19:45

P59e57t90r 18M39i65c40h38a36l 2630704191472

S tou ruční brzdou se velice mýlíš. U předokolky, když na kluzkém povrchu jedeš místo do oblouku rovně, stačí lehké přitažení ruční brzdy k tomu, aby se přední kola chytila a auto se stočilo do zatáčky.

0/0
29.1.2015 16:14

P93e55t85r 59B69á52č30a 8805136595835

To by melo byt spis v kategorii ona.idnes ne, kdyz uz ne autoskola :-)

0/−2
28.1.2015 14:29

V22l87a32s22t54i69m59i17l 81T12e97n66c54e86r 4250620427410

Docela dobré je vozit v kufru sněhové řetězy a taky 10 kg pytel písku se může někdy hodit (pod kola). :-)

0/0
28.1.2015 13:08

P68a95v20e59l 75J31e58ř52á69b25e63k 7641862564977

Tchýni na zatlačení - v případě, že se auto rozjede, lze ji nechat na místě a doma to nějak zdůvodnit - třeba, upraveným příběhem Červené Karkulky.

+1/0
28.1.2015 19:17

P17e94t50r 43M27i82c66h13a63l 2360444951872

;-D R^

0/0
29.1.2015 16:12

P41e72t53r 89M86i49c43h62a73l 2620224111622

Když tak čtu některé příspěvky, nedivím se tomu, jak to na našich silnicích vypadá.

0/0
28.1.2015 9:54

J12o98s43e52f 27M25i51k67i47n 5913744285254

Je zajimavé, že hřeby do pneu jsou povoleny i v Řecku. Jenom u nás bohužel nic.

+1/0
28.1.2015 8:55

D57a12v91i55d 32J40i34n70d20r96a 6710734766464

Tak nevim, sice zimní obudí je povinností, s tím že tam je ale. Ano, každej člověk aspoň trochu při smyslech si v momentě, kdy začne být zima dá i zimní pneu, ale to že padne 1. listopadu a teplota bude 20 °C neznamená aby člověk přezouval na zimáky. Hledat závěje je taky krásný, ale lepší je se udrřet na silnici. Ze zkušenosti a ze školy smyků jsem si dost dobře vyzkoušel, že u předokolky (která je jak všichni vědí nedotáčivá) když v zatáčce nemám adhesi na zadní nápravě, stačí otočit volant trochu na druhou stranu a trochu přidat plyn. S hnanou zadní nápravou je to už jiná. Každopádně pro všechny by mělo být lepší si dostatečně odbrzdit před zatáčkou než v zatáčce, ale tvrzení, že když je 0,000000001mm sněhu na silnici znamená že rychlost klesne minimmálně o 50% jak je dobrým zvykem.

0/0
28.1.2015 7:43

J22a44k42u41b 37S42e63m80e66r69á20d 2197286531301

taky mam tu zkusenost, ze z kopce pri klouzani me dostalo vytoceni volantu a pridani plynu

0/0
28.1.2015 13:03
Foto

R92o80m78a70n 71H90o41r69n27í40k 2815752914901

Prostě a jednoduše:

* Když se auto nemůže díky prokluzu rozjet na jedničku, zkuste to na dvojku, na trojku, na spojku s citem!

* Za jízdy motor moc netočte, snažte se jet do kopce a po rovině na o stupeň vyšší kvalt, než obvykle; vyšší kvalt = menší krouťák do kol = menší pravděpodobnost prokluzu.

* Za jízdy, pokud pojedete pomalu a zároveň před vámi ani za vámi nejede, a zároveň máte-li ABS, dupněte na brzdu, ať víte, jak se vaše vozidlo na tom, po čem jedete, chová.

A na závěr zlatá rada: Kdo v tomhle neumí jezdit a jezdit nemusí, ať radši nejezdí. Strach a zmatkování jsou řidičovi velkým nepřítelem.

+5/0
28.1.2015 5:02
Foto

R12o71m77a49n 77H39o32r14n59í47k 2855602764451

"...a levačku pořád ve střehu na spojce."

Aha, i sebemenší sešlápnutí spojky za jízdy znamená, že se mechanismus spojky poměrně rychle ničí. Vskutku dobrá rada.

+1/0
28.1.2015 4:53

P32e44t23r 21M80i49c27h26a91l 2130154551792

Takže je lepší rozbít auto?

0/0
28.1.2015 9:39

T73o25m11á55š 66B71a88r64á96k 1423692500236

Tím se podle mě nemyslí mít nohu položenou na pedálu.

+2/0
28.1.2015 9:44

A96n88n30a 41E84r21l24e95b47a81c26h69o93v51á 7731840784741

A když nemám spojku ?? :-P

0/0
28.1.2015 12:47

J43a32k58u58b 88S57e90m29e87r86á80d 2357126531701

tak nejblizsi pedal co je po ruce (noze) :-)

+1/0
28.1.2015 13:04

L66u52k37á94š 60V27a92ň41u83r36a 1425834853713

To jsou rady! Sešlápnutí spojky před zatáčkou je zajímavé řešení, ale nehnaná kola potřebují dost energie na to aby se otáčela a dost často to znamená utržení předních kol a tečné opuštění zatáčky. Zatímco hnaná přední náprava lehce pod plynem může auto ze zatáčky vytáhnout. Kdysi jsem byl na škole smyků a jejich rady byli takové, že jsme skoro všichni odjížděli s auty rozbitými o sněhové bariéry. Nejlepší je si jízdu ve sněhu vyzkoušet a naučit se ji.

+1/0
27.1.2015 23:52

T29o25m78á27š 66B35a28r64á48k 1103722490656

"nehnaná kola potřebují dost energie na to aby se otáčela a dost často to znamená utržení předních kol"

To myslíte vážně? Tedy teoreticky to možné je, ale prakticky nikdy nebudete schopen regulovat plyn tak, aby ten odpor byl menší než při vyšlápnuté spojce. To prostě nejde. A když už se budeme pouštět do takových teorií, tak když tedy ta nehnaná kola mají takový odpor, tak vám přece přenosem váhy musí naopak přilnavost zlepšit, ne? ;-)

0/0
28.1.2015 10:16

L32u36b25o22m78í72r 98L37i98š45k89a 6275567506907

Dobře .. noha na spojce, stará dobrá rada. Ale co s automatem ?

+3/0
27.1.2015 22:57

L74u31k55á73š 15V56a68ň70u11r17a 1445274523123

Tam pomůže jen elektronika.

0/0
27.1.2015 23:48

E14r37i32k 21D61r69a14g67o24m63i21r85e44c30k78ý 2871103207839

N ?

0/0
27.1.2015 23:54
Foto

R36o88m26a53n 97H43o18r63n65í23k 2145432554551

P.

+1/0
28.1.2015 4:52

J34i93ř18í 67F16r93a79n85t16a 8171917621280

Mate na mysli tam dat "P", nechat u baraku a jit radeji pesky? :-P

+1/0
28.1.2015 8:41

J22i48ř91í 23F17r34a42n25t23a 8861837331760

Mate na mysli tam dat "P", nechat to u baraku a radeji jit pesky? :-P

0/0
28.1.2015 8:43

A53n16n48a 54E19r29l65e40b19a35c70h30o92v25á 7141500814191

Já nemám ani spojku ani P ;-D;-D;-D;-D.

0/0
28.1.2015 12:48

J61a45n25a 95Š25r72á98m96č19í22k40o21v16á 3349438399

8-o nic, jet klidně dál. Doma taky máme jeden (jezdi jen manžel, pokud zrovna nesedí v náklaďáku) a nestěžuje si. Dokonce na horách ve sněhu, ledu, atd. vypíná elektronické asistenty se slovy, že není nad poctivou a citlivou ruku a nohu. Zatím jsme dojeli (celá rodina) vždy všude v cajku.

Jinak máme Volvo V70 z 2006. Tohle je už třetí automat v rodině.

0/0
28.1.2015 19:00

J50i73ř47í 61D96v72o95ř87á12k 5228303928230

A co mě pomůže plná nádrž v autě , když u čerpacích stanicích mají nádrže kvůli úspoře "mrtvého kapitálu"  skoro prázdné.Na stěnách kondenzuje voda a stéká do paliv.

0/0
27.1.2015 20:33

P18e38t74r 40M77i31c86h60a57l 2900744541212

I kdyby to byla pravda, tak nádrže u čerpacích tanic se dají pravidelně odkalovat.

0/0
27.1.2015 21:22

J19i52n98d97ř29i46c85h 63Š73k40o12p30e21k 4885481360925

Ráno nenechávejte motor běžet naprázdno, stejně se nezahřeje.

No já nevím, když ho nechám chvíli běžet, než si prohrnu pár metrů k vjezdu, tak začne topit značně dříve než když do něj sednu a jedu. Ze zákonů fyziky se prostě na volnoběh aspoň částečně zahřát musí

+8/0
27.1.2015 17:41

M12i52l16a83n 10V82i65k 1797385123563

Motor se zahřeje, ale převodovka moc ne :-(

+7/0
27.1.2015 19:47

P77e92t81r 72M16i84c62h53a87l 2140924831172

Myšleno to bylo tak, aby motor neklapal na volnoběh zbytečně. Tedy pokud nemusím oškrábat námrazu z oken, tak po nastartování nechám motor protočit asi minutku a vyjíždím. (Pokud škrábu, klape to klidně i víc než 10 minut).

+2/0
27.1.2015 20:39

V59l44a97d71i20s65l42a47v 34N63o87h32e48j37l 7198697438271

mnohem lepsi je vyjet a zahrivat jizdou, kdy se zahriva mnohem vic soucasti a rychleji (mate vyssi otacky nez volnobeh), ze zacne auto topit drive je irrelevantni. nemluve o smrdeni pred panelakem apod.

+3/0
27.1.2015 21:07

M89a44r38t84i80n 57K39o23z36á35k 4944470889197

Lepší to sice možná je, ale když chtě nechtě musíte jet krátkou vzdálenost, pořád je lepší nechat ten motor alespoň trochu zahřát volnoběhem, než ho huntovat úplně studený. Je to taková trochu knížecí rada.

+2/0
27.1.2015 21:46

P67e97t33r 65N83e92s69v71a68d18b53a 2394925496679

A co je na tom lepšího? Zatěžovat motor za studena vysokými otáčkami? Proč se třeba motory soutěžních speciálů  před zátěží zahřívají? Proč je nenakopnou a hned neženou do omezovače? V každém případě je lepší nechat motor před vyjetím i když jen krátce ohřát. Než nastartovat a ihned vyrazit.

+2/0
27.1.2015 21:51

D57a53v82i54d 85J12i48n77d74r62a 6500424956394

Ježiš nemluvte o soutěžních speciálech, když nevíte, jak to dělají... Zahřát se auto musí vzhledem k teplotním roztažnostem komponentů, mazání atd... Pakliže nastartujete a necháte motor chvilku běžet, tak se dobře promaže, trochu ohřeje a pokud nedej bože budete mít vadu v odlitku motoru (tolerance na horní hranici) tak si tím, že budete mít studený motor a hned pojedete může stát to, že si tu hranku utrhnete a kudy ten kus materiálu půjde, tudy bude dělat paseku. U závodních speciálů zahřejou (to prostě musí) ale kdyby jste věděl kolik tam mají chladičů a mezi chladičů. Všimněte si, když F1 mají tréning a zajedou do boxu (změna nastavení atd) a musejí zatlačit dovnitř, tak u toho zcela okamžitě foukají... Aby se to pro změnu nepřehřálo.

0/0
28.1.2015 7:38

P17a51v85e74l 78J63e49ř14á52b84e49k 7571282754307

Nastartovat, připnout pásy a jet. Držet otáčky trochu nad volnoběh, včas řadit - stejně většina z nás vyjíždí v městě, takže těch 50 km/hod lze i s chladným motorem na nižší otáčky lehce dosáhnout.

To co zde píšete je o tom, že sednu, nastartuji a vyrazím hned na plný otáčky.

Za tři minuty než ohřeji motor na místě,  jsem 3 - 4 km od domu s rafičkou na provozní teplotě.

0/0
28.1.2015 19:34
Foto

I40v51o 63C88i55l77i81c22h 1920122161284

Nastartuju, zapnu elektrické vyhřívání předního a zadního okna, jdu omést celé auto vč. střechy, případně i oškrábat boční okna a než to dokončím, tak mám přední a zadní okno krásně čisté (stačí omést sníh), takže mohu vyjet zcela bezpečně. Kdybych to vyhřívání zapnul bez nastartování (mám pocit, že to ani nedovolí elektronika, ale nezkoušel jsem to), tak si vytluču baterku ;-)

+1/0
28.1.2015 7:08

T30o58m12á43š 59B72a42r61á65k 1673642240856

Možná částečně, ale opravdu mu to nijak neprospěje. A to platí jenom obenzínu, diesel se na volnoběh nezahřeje prakticky vůbec. Schválně si přečtěte, co máte o studených startech v manuálu. Ale já vím, když si to přečtete, tak stejně řekněte, že konstruktéři o tom vědí prd a budete to dělat podle sebe :-)

+2/0
28.1.2015 10:11

Š27i52m10o97n 15P38o83k72o57r43n21y 6859532501602

Rady pouze pro řidiče předokolek. U zadohrabů je častokrát jedinou možností, jak se v zatáčce vyhnout svodidlům, přidání plynu.

+1/0
27.1.2015 17:01

P34e39t92r 71M71i44c29h54a50l 2500894841842

Omyl, spojka funguje i u zadokolky.

+1/−1
27.1.2015 20:37

M23a63r72t86i49n 12B38l34a81s23s 3871739326551

Jen je potřeba i na tu spojku šlapat opatrně. Při prudkém vyšlápnutí může dojít ke ztrátě adheze zadních kol stejně jako při neopatrném přidání plynu...

0/0
28.1.2015 8:35

P71e25t90r 57M15i31c80h36a35l 2740914511502

Pokud už je auto ve smyku, adheze je dávno ztracrna

0/0
28.1.2015 9:44

M97a97r59t57i25n 52B97l58a93s69s 3341459516221

No pak už je to jedno ;-D

0/0
28.1.2015 10:27

P35e52t26r 15M97i49c88h56a39l 2580914831622

Není. Po vyšlápnutí spojky se kola začnou odvalovat, adheze se vrací a auto je znovu ovladatelné.

0/0
28.1.2015 12:17

J14i86ř37í 97C93v97r60č40e36k 8310656710303

Celý roky co jezdím, tak když jdu do nedotáčivýho smyku a jedu proti svodidlům tak jdu volant na dorazl a plnej a u předokolky se ten čumák utrhne.

Zatím jsem však nikdy neměl nějaký větší problém a jezdím tak nějak intuitivně a moc to nevnímám, občas se to utrhne ale většinou tak že to chci já ;)

0/0
27.1.2015 21:21

P33e95t77r 54M66i21c63h19a55l 2820194691932

On to hlavně byl návod pro běžné nezkušené řidiče.

+1/0
27.1.2015 21:45

E11r61i50k 67D10r64a40g89o93m71i65r71e40c47k89ý 2811973307599

zadokolky jsou taky nedotáčivý. Alespoň ta moje. Aby se záď utrhla tak to chce už něco víc než jenom přidat plyn

0/0
27.1.2015 23:59

P42a76v26e92l 78M83i91k80u29l53a 6578133286387

Š105 Vám chodí jen na dva válce? Zkuste svíčky, rozdělovač, příp. ventily.

+2/0
28.1.2015 8:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.