Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sněhová kalamita na silnicích. Když to klouže, hledejte závěj

Zimní obutí má být samozřejmostí už dva měsíce, jízda po ledu a sněhu má však svá pravidla. Jízda má být rozvážná: opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád ve střehu na spojce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P46e92t22r 38M38i16c79h84a83l 2540404561272

Řekl bych, že mnohe, lepší než všechny články je věnovat hodinku tomuto videu:

https://www.youtube.com/watch?v=Kgz_qehXbv0

Podstatné je, že má celoroční platnost, nespecializuje se jen na zimu.

+1/0
28.1.2015 15:14
Foto

P69e68t30r 14P95. 28V21e55s35e19l37s62k50y 7644671896923

Když už píšete článek pro začátečníky (protože každý trochu zkušenější by vše napsané měl znát), byl bych opatrný s tvrzením, že z kopce je lepší podřazovat, než brzdit. Ona to pravda je, ale až tam nezkušený pilot v osmdesáti krkne trojku (aby dle vaší rady plynule přibrzdil) nedočká se lepšího výsledku, než kdyby se svým ABS klidně přibržďoval. S ostatními tvrzeními v článku plně souhlasím.

0/0
28.1.2015 15:06

P83a15v88e27l 69J78e18ř86á55b94e51k 7431652244367

Především - jízdu na sněhu a kluzku si musí každý vyzkoušet, a ti co už něco odjeli, by měli ty méně zkušené respektovat a myslet za ně několikrát víc než za sucha.

V článku je jedna neustále opakovaná chyba  a to pomoci se ruční brzdou. To dnes platí jen pro minimum aut a to se zadním pohonem. Princip přibrždění je, že klouzající kolo brzy (pokud brzdí stejnoměrně) ho lehce přibrzdí a někdy se tím přenese síla na kolo co neklouže. U předokolky někdy lze lehounce přišlápnout přední brzdu, ale zpravidla to nepomůže.

A jinak - jezdit na sněhu a náledí co nejvíc - zkušenosti u internetu nezískáme.

0/0
28.1.2015 19:45

P23e31t86r 15M48i13c56h38a65l 2510204831832

S tou ruční brzdou se velice mýlíš. U předokolky, když na kluzkém povrchu jedeš místo do oblouku rovně, stačí lehké přitažení ruční brzdy k tomu, aby se přední kola chytila a auto se stočilo do zatáčky.

0/0
29.1.2015 16:14

P74e87t50r 21B93á89č69a 8355676105105

To by melo byt spis v kategorii ona.idnes ne, kdyz uz ne autoskola :-)

0/−2
28.1.2015 14:29

V88l22a26s50t33i68m21i69l 93T11e49n28c76e62r 4510890377750

Docela dobré je vozit v kufru sněhové řetězy a taky 10 kg pytel písku se může někdy hodit (pod kola). :-)

0/0
28.1.2015 13:08

P33a74v58e94l 34J22e67ř54á40b49e74k 7541102554317

Tchýni na zatlačení - v případě, že se auto rozjede, lze ji nechat na místě a doma to nějak zdůvodnit - třeba, upraveným příběhem Červené Karkulky.

+1/0
28.1.2015 19:17

P86e25t36r 85M16i14c95h40a50l 2890814351682

;-D R^

0/0
29.1.2015 16:12

P72e57t52r 10M42i58c44h35a51l 2930874141822

Když tak čtu některé příspěvky, nedivím se tomu, jak to na našich silnicích vypadá.

0/0
28.1.2015 9:54

J78o37s71e93f 49M10i93k96i89n 5463254135304

Je zajimavé, že hřeby do pneu jsou povoleny i v Řecku. Jenom u nás bohužel nic.

+1/0
28.1.2015 8:55

D70a36v44i17d 15J51i86n97d80r81a 6960744216514

Tak nevim, sice zimní obudí je povinností, s tím že tam je ale. Ano, každej člověk aspoň trochu při smyslech si v momentě, kdy začne být zima dá i zimní pneu, ale to že padne 1. listopadu a teplota bude 20 °C neznamená aby člověk přezouval na zimáky. Hledat závěje je taky krásný, ale lepší je se udrřet na silnici. Ze zkušenosti a ze školy smyků jsem si dost dobře vyzkoušel, že u předokolky (která je jak všichni vědí nedotáčivá) když v zatáčce nemám adhesi na zadní nápravě, stačí otočit volant trochu na druhou stranu a trochu přidat plyn. S hnanou zadní nápravou je to už jiná. Každopádně pro všechny by mělo být lepší si dostatečně odbrzdit před zatáčkou než v zatáčce, ale tvrzení, že když je 0,000000001mm sněhu na silnici znamená že rychlost klesne minimmálně o 50% jak je dobrým zvykem.

0/0
28.1.2015 7:43

J20a95k45u31b 48S81e32m35e67r67á56d 2497806411711

taky mam tu zkusenost, ze z kopce pri klouzani me dostalo vytoceni volantu a pridani plynu

0/0
28.1.2015 13:03

R82o21m37a96n 21H86o18r90n43í87k 2455262834971

Prostě a jednoduše:

* Když se auto nemůže díky prokluzu rozjet na jedničku, zkuste to na dvojku, na trojku, na spojku s citem!

* Za jízdy motor moc netočte, snažte se jet do kopce a po rovině na o stupeň vyšší kvalt, než obvykle; vyšší kvalt = menší krouťák do kol = menší pravděpodobnost prokluzu.

* Za jízdy, pokud pojedete pomalu a zároveň před vámi ani za vámi nejede, a zároveň máte-li ABS, dupněte na brzdu, ať víte, jak se vaše vozidlo na tom, po čem jedete, chová.

A na závěr zlatá rada: Kdo v tomhle neumí jezdit a jezdit nemusí, ať radši nejezdí. Strach a zmatkování jsou řidičovi velkým nepřítelem.

+5/0
28.1.2015 5:02

R55o74m29a37n 58H82o11r54n25í75k 2305972454671

"...a levačku pořád ve střehu na spojce."

Aha, i sebemenší sešlápnutí spojky za jízdy znamená, že se mechanismus spojky poměrně rychle ničí. Vskutku dobrá rada.

+1/0
28.1.2015 4:53

P75e60t64r 69M55i36c96h70a68l 2760984631122

Takže je lepší rozbít auto?

0/0
28.1.2015 9:39

T15o11m42á12š 64B48a37r22á92k 1363222320576

Tím se podle mě nemyslí mít nohu položenou na pedálu.

+2/0
28.1.2015 9:44

A70n37n95a 60E75r23l51e49b24a81c33h75o70v57á 7101840154511

A když nemám spojku ?? :-P

0/0
28.1.2015 12:47

J37a93k80u95b 52S81e73m64e58r17á54d 2827336521461

tak nejblizsi pedal co je po ruce (noze) :-)

+1/0
28.1.2015 13:04

L96u64k68á73š 18V11a85ň22u61r89a 1295194363923

To jsou rady! Sešlápnutí spojky před zatáčkou je zajímavé řešení, ale nehnaná kola potřebují dost energie na to aby se otáčela a dost často to znamená utržení předních kol a tečné opuštění zatáčky. Zatímco hnaná přední náprava lehce pod plynem může auto ze zatáčky vytáhnout. Kdysi jsem byl na škole smyků a jejich rady byli takové, že jsme skoro všichni odjížděli s auty rozbitými o sněhové bariéry. Nejlepší je si jízdu ve sněhu vyzkoušet a naučit se ji.

+1/0
27.1.2015 23:52

T90o37m37á86š 84B83a37r76á74k 1843232860206

"nehnaná kola potřebují dost energie na to aby se otáčela a dost často to znamená utržení předních kol"

To myslíte vážně? Tedy teoreticky to možné je, ale prakticky nikdy nebudete schopen regulovat plyn tak, aby ten odpor byl menší než při vyšlápnuté spojce. To prostě nejde. A když už se budeme pouštět do takových teorií, tak když tedy ta nehnaná kola mají takový odpor, tak vám přece přenosem váhy musí naopak přilnavost zlepšit, ne? ;-)

0/0
28.1.2015 10:16

L63u43b94o41m57í79r 38L73i91š40k20a 6965507516817

Dobře .. noha na spojce, stará dobrá rada. Ale co s automatem ?

+3/0
27.1.2015 22:57

L28u15k33á71š 46V71a67ň79u27r94a 1485684183293

Tam pomůže jen elektronika.

0/0
27.1.2015 23:48

E89r83i59k 30D89r31a77g66o58m70i39r97e29c97k96ý 2261893437419

N ?

0/0
27.1.2015 23:54

R55o57m68a61n 51H49o48r94n63í76k 2455192214291

P.

+1/0
28.1.2015 4:52

J53i11ř55í 59F75r60a29n13t61a 8561617421480

Mate na mysli tam dat "P", nechat u baraku a jit radeji pesky? :-P

+1/0
28.1.2015 8:41

J52i69ř82í 10F15r14a36n62t71a 8301327181800

Mate na mysli tam dat "P", nechat to u baraku a radeji jit pesky? :-P

0/0
28.1.2015 8:43

A50n36n24a 88E22r61l28e77b74a95c50h66o23v82á 7221510944221

Já nemám ani spojku ani P ;-D;-D;-D;-D.

0/0
28.1.2015 12:48

J98a18n11a 95Š35r80á76m39č14í83k65o81v79á 3339508949

8-o nic, jet klidně dál. Doma taky máme jeden (jezdi jen manžel, pokud zrovna nesedí v náklaďáku) a nestěžuje si. Dokonce na horách ve sněhu, ledu, atd. vypíná elektronické asistenty se slovy, že není nad poctivou a citlivou ruku a nohu. Zatím jsme dojeli (celá rodina) vždy všude v cajku.

Jinak máme Volvo V70 z 2006. Tohle je už třetí automat v rodině.

0/0
28.1.2015 19:00

J19i92ř88í 72D43v10o24ř69á77k 5728413438910

A co mě pomůže plná nádrž v autě , když u čerpacích stanicích mají nádrže kvůli úspoře "mrtvého kapitálu"  skoro prázdné.Na stěnách kondenzuje voda a stéká do paliv.

0/0
27.1.2015 20:33

P31e24t21r 75M18i32c98h79a54l 2100434221812

I kdyby to byla pravda, tak nádrže u čerpacích tanic se dají pravidelně odkalovat.

0/0
27.1.2015 21:22

J57i43n21d91ř26i27c25h 28Š73k29o61p32e77k 4985931400275

Ráno nenechávejte motor běžet naprázdno, stejně se nezahřeje.

No já nevím, když ho nechám chvíli běžet, než si prohrnu pár metrů k vjezdu, tak začne topit značně dříve než když do něj sednu a jedu. Ze zákonů fyziky se prostě na volnoběh aspoň částečně zahřát musí

+8/0
27.1.2015 17:41

M62i48l42a47n 82V69i54k 1167715103513

Motor se zahřeje, ale převodovka moc ne :-(

+7/0
27.1.2015 19:47

P25e63t91r 55M60i60c52h79a57l 2840554241272

Myšleno to bylo tak, aby motor neklapal na volnoběh zbytečně. Tedy pokud nemusím oškrábat námrazu z oken, tak po nastartování nechám motor protočit asi minutku a vyjíždím. (Pokud škrábu, klape to klidně i víc než 10 minut).

+2/0
27.1.2015 20:39

V72l56a93d58i53s39l33a15v 48N36o47h93e78j44l 7738737668851

mnohem lepsi je vyjet a zahrivat jizdou, kdy se zahriva mnohem vic soucasti a rychleji (mate vyssi otacky nez volnobeh), ze zacne auto topit drive je irrelevantni. nemluve o smrdeni pred panelakem apod.

+3/0
27.1.2015 21:07

M54a27r73t12i20n 36K15o70z27á56k 4234810429167

Lepší to sice možná je, ale když chtě nechtě musíte jet krátkou vzdálenost, pořád je lepší nechat ten motor alespoň trochu zahřát volnoběhem, než ho huntovat úplně studený. Je to taková trochu knížecí rada.

+2/0
27.1.2015 21:46

P33e25t73r 35N74e95s62v41a75d45b75a 2364545616819

A co je na tom lepšího? Zatěžovat motor za studena vysokými otáčkami? Proč se třeba motory soutěžních speciálů  před zátěží zahřívají? Proč je nenakopnou a hned neženou do omezovače? V každém případě je lepší nechat motor před vyjetím i když jen krátce ohřát. Než nastartovat a ihned vyrazit.

+2/0
27.1.2015 21:51

D26a77v16i90d 98J11i96n53d70r46a 6670524816224

Ježiš nemluvte o soutěžních speciálech, když nevíte, jak to dělají... Zahřát se auto musí vzhledem k teplotním roztažnostem komponentů, mazání atd... Pakliže nastartujete a necháte motor chvilku běžet, tak se dobře promaže, trochu ohřeje a pokud nedej bože budete mít vadu v odlitku motoru (tolerance na horní hranici) tak si tím, že budete mít studený motor a hned pojedete může stát to, že si tu hranku utrhnete a kudy ten kus materiálu půjde, tudy bude dělat paseku. U závodních speciálů zahřejou (to prostě musí) ale kdyby jste věděl kolik tam mají chladičů a mezi chladičů. Všimněte si, když F1 mají tréning a zajedou do boxu (změna nastavení atd) a musejí zatlačit dovnitř, tak u toho zcela okamžitě foukají... Aby se to pro změnu nepřehřálo.

0/0
28.1.2015 7:38

P76a90v66e93l 40J69e62ř69á47b97e69k 7331232504377

Nastartovat, připnout pásy a jet. Držet otáčky trochu nad volnoběh, včas řadit - stejně většina z nás vyjíždí v městě, takže těch 50 km/hod lze i s chladným motorem na nižší otáčky lehce dosáhnout.

To co zde píšete je o tom, že sednu, nastartuji a vyrazím hned na plný otáčky.

Za tři minuty než ohřeji motor na místě,  jsem 3 - 4 km od domu s rafičkou na provozní teplotě.

0/0
28.1.2015 19:34
Foto

I36v82o 80C53i88l10i77c17h 1890422141364

Nastartuju, zapnu elektrické vyhřívání předního a zadního okna, jdu omést celé auto vč. střechy, případně i oškrábat boční okna a než to dokončím, tak mám přední a zadní okno krásně čisté (stačí omést sníh), takže mohu vyjet zcela bezpečně. Kdybych to vyhřívání zapnul bez nastartování (mám pocit, že to ani nedovolí elektronika, ale nezkoušel jsem to), tak si vytluču baterku ;-)

+1/0
28.1.2015 7:08

T70o13m88á17š 53B79a28r98á54k 1193412230906

Možná částečně, ale opravdu mu to nijak neprospěje. A to platí jenom obenzínu, diesel se na volnoběh nezahřeje prakticky vůbec. Schválně si přečtěte, co máte o studených startech v manuálu. Ale já vím, když si to přečtete, tak stejně řekněte, že konstruktéři o tom vědí prd a budete to dělat podle sebe :-)

+2/0
28.1.2015 10:11

Š28i56m39o18n 31P75o87k55o25r43n62y 6859972921212

Rady pouze pro řidiče předokolek. U zadohrabů je častokrát jedinou možností, jak se v zatáčce vyhnout svodidlům, přidání plynu.

+1/0
27.1.2015 17:01

P97e83t75r 61M36i42c90h65a57l 2900264521932

Omyl, spojka funguje i u zadokolky.

+1/−1
27.1.2015 20:37

M51a82r27t51i67n 62B69l53a47s97s 3681659256801

Jen je potřeba i na tu spojku šlapat opatrně. Při prudkém vyšlápnutí může dojít ke ztrátě adheze zadních kol stejně jako při neopatrném přidání plynu...

0/0
28.1.2015 8:35

P55e69t36r 30M54i85c16h10a69l 2420794861572

Pokud už je auto ve smyku, adheze je dávno ztracrna

0/0
28.1.2015 9:44

M36a89r81t26i14n 33B93l13a42s26s 3201289446321

No pak už je to jedno ;-D

0/0
28.1.2015 10:27

P67e59t84r 16M94i20c61h45a95l 2300694701652

Není. Po vyšlápnutí spojky se kola začnou odvalovat, adheze se vrací a auto je znovu ovladatelné.

0/0
28.1.2015 12:17

J86i51ř22í 83C71v79r15č42e63k 8650816630423

Celý roky co jezdím, tak když jdu do nedotáčivýho smyku a jedu proti svodidlům tak jdu volant na dorazl a plnej a u předokolky se ten čumák utrhne.

Zatím jsem však nikdy neměl nějaký větší problém a jezdím tak nějak intuitivně a moc to nevnímám, občas se to utrhne ale většinou tak že to chci já ;)

0/0
27.1.2015 21:21

P31e76t23r 52M26i12c20h63a48l 2490834351832

On to hlavně byl návod pro běžné nezkušené řidiče.

+1/0
27.1.2015 21:45

E76r94i90k 92D60r56a43g66o16m61i29r41e48c47k39ý 2881133927139

zadokolky jsou taky nedotáčivý. Alespoň ta moje. Aby se záď utrhla tak to chce už něco víc než jenom přidat plyn

0/0
27.1.2015 23:59

P52a62v87e83l 32M53i14k67u60l12a 6488113376587

Š105 Vám chodí jen na dva válce? Zkuste svíčky, rozdělovač, příp. ventily.

+2/0
28.1.2015 8:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.