Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sněhová kalamita na silnicích. Když to klouže, hledejte závěj

Zimní obutí má být samozřejmostí už dva měsíce, jízda po ledu a sněhu má však svá pravidla. Jízda má být rozvážná: opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád ve střehu na spojce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P56e41t18r 90M24i74c48h51a27l 2620584581952

Řekl bych, že mnohe, lepší než všechny články je věnovat hodinku tomuto videu:

https://www.youtube.com/watch?v=Kgz_qehXbv0

Podstatné je, že má celoroční platnost, nespecializuje se jen na zimu.

+1/0
28.1.2015 15:14
Foto

P77e75t66r 10P58. 37V67e47s75e17l19s46k23y 7934151846383

Když už píšete článek pro začátečníky (protože každý trochu zkušenější by vše napsané měl znát), byl bych opatrný s tvrzením, že z kopce je lepší podřazovat, než brzdit. Ona to pravda je, ale až tam nezkušený pilot v osmdesáti krkne trojku (aby dle vaší rady plynule přibrzdil) nedočká se lepšího výsledku, než kdyby se svým ABS klidně přibržďoval. S ostatními tvrzeními v článku plně souhlasím.

0/0
28.1.2015 15:06

P48a28v50e13l 15J29e50ř90á47b64e23k 7421242794677

Především - jízdu na sněhu a kluzku si musí každý vyzkoušet, a ti co už něco odjeli, by měli ty méně zkušené respektovat a myslet za ně několikrát víc než za sucha.

V článku je jedna neustále opakovaná chyba  a to pomoci se ruční brzdou. To dnes platí jen pro minimum aut a to se zadním pohonem. Princip přibrždění je, že klouzající kolo brzy (pokud brzdí stejnoměrně) ho lehce přibrzdí a někdy se tím přenese síla na kolo co neklouže. U předokolky někdy lze lehounce přišlápnout přední brzdu, ale zpravidla to nepomůže.

A jinak - jezdit na sněhu a náledí co nejvíc - zkušenosti u internetu nezískáme.

0/0
28.1.2015 19:45


P73e24t75r 21M78i98c76h55a63l 2400794331972

S tou ruční brzdou se velice mýlíš. U předokolky, když na kluzkém povrchu jedeš místo do oblouku rovně, stačí lehké přitažení ruční brzdy k tomu, aby se přední kola chytila a auto se stočilo do zatáčky.

0/0
29.1.2015 16:14

P54e11t80r 42B66á88č23a 8395176925715

To by melo byt spis v kategorii ona.idnes ne, kdyz uz ne autoskola :-)

0/−2
28.1.2015 14:29

V56l25a18s20t71i53m15i60l 36T50e71n98c27e92r 4160390717720

Docela dobré je vozit v kufru sněhové řetězy a taky 10 kg pytel písku se může někdy hodit (pod kola). :-)

0/0
28.1.2015 13:08

P85a71v34e94l 51J46e46ř83á80b74e35k 7661372654317

Tchýni na zatlačení - v případě, že se auto rozjede, lze ji nechat na místě a doma to nějak zdůvodnit - třeba, upraveným příběhem Červené Karkulky.

+1/0
28.1.2015 19:17

P14e64t62r 90M65i82c20h34a29l 2950574811122

;-D R^

0/0
29.1.2015 16:12

P63e48t60r 58M51i66c31h30a47l 2600724701732

Když tak čtu některé příspěvky, nedivím se tomu, jak to na našich silnicích vypadá.

0/0
28.1.2015 9:54

J87o72s39e34f 69M23i16k76i22n 5383534485154

Je zajimavé, že hřeby do pneu jsou povoleny i v Řecku. Jenom u nás bohužel nic.

+1/0
28.1.2015 8:55

D88a75v47i14d 98J93i63n44d30r41a 6240764256704

Tak nevim, sice zimní obudí je povinností, s tím že tam je ale. Ano, každej člověk aspoň trochu při smyslech si v momentě, kdy začne být zima dá i zimní pneu, ale to že padne 1. listopadu a teplota bude 20 °C neznamená aby člověk přezouval na zimáky. Hledat závěje je taky krásný, ale lepší je se udrřet na silnici. Ze zkušenosti a ze školy smyků jsem si dost dobře vyzkoušel, že u předokolky (která je jak všichni vědí nedotáčivá) když v zatáčce nemám adhesi na zadní nápravě, stačí otočit volant trochu na druhou stranu a trochu přidat plyn. S hnanou zadní nápravou je to už jiná. Každopádně pro všechny by mělo být lepší si dostatečně odbrzdit před zatáčkou než v zatáčce, ale tvrzení, že když je 0,000000001mm sněhu na silnici znamená že rychlost klesne minimmálně o 50% jak je dobrým zvykem.

0/0
28.1.2015 7:43

J44a11k65u14b 88S29e90m93e46r93á94d 2367436751341

taky mam tu zkusenost, ze z kopce pri klouzani me dostalo vytoceni volantu a pridani plynu

0/0
28.1.2015 13:03
Foto

R50o20m17a20n 45H76o55r82n42í61k 2785162394671

Prostě a jednoduše:

* Když se auto nemůže díky prokluzu rozjet na jedničku, zkuste to na dvojku, na trojku, na spojku s citem!

* Za jízdy motor moc netočte, snažte se jet do kopce a po rovině na o stupeň vyšší kvalt, než obvykle; vyšší kvalt = menší krouťák do kol = menší pravděpodobnost prokluzu.

* Za jízdy, pokud pojedete pomalu a zároveň před vámi ani za vámi nejede, a zároveň máte-li ABS, dupněte na brzdu, ať víte, jak se vaše vozidlo na tom, po čem jedete, chová.

A na závěr zlatá rada: Kdo v tomhle neumí jezdit a jezdit nemusí, ať radši nejezdí. Strach a zmatkování jsou řidičovi velkým nepřítelem.

+5/0
28.1.2015 5:02
Foto

R41o25m57a54n 52H71o75r55n34í63k 2295232944381

"...a levačku pořád ve střehu na spojce."

Aha, i sebemenší sešlápnutí spojky za jízdy znamená, že se mechanismus spojky poměrně rychle ničí. Vskutku dobrá rada.

+1/0
28.1.2015 4:53

P52e19t72r 59M87i19c78h30a17l 2650784921872

Takže je lepší rozbít auto?

0/0
28.1.2015 9:39

T28o33m51á20š 22B61a36r15á78k 1473802900146

Tím se podle mě nemyslí mít nohu položenou na pedálu.

+2/0
28.1.2015 9:44

A58n93n85a 52E90r32l81e27b39a32c88h28o28v30á 7871200174901

A když nemám spojku ?? :-P

0/0
28.1.2015 12:47

J74a58k82u56b 32S81e53m16e61r67á32d 2727716901681

tak nejblizsi pedal co je po ruce (noze) :-)

+1/0
28.1.2015 13:04

L82u60k84á44š 63V74a56ň21u70r87a 1105624913923

To jsou rady! Sešlápnutí spojky před zatáčkou je zajímavé řešení, ale nehnaná kola potřebují dost energie na to aby se otáčela a dost často to znamená utržení předních kol a tečné opuštění zatáčky. Zatímco hnaná přední náprava lehce pod plynem může auto ze zatáčky vytáhnout. Kdysi jsem byl na škole smyků a jejich rady byli takové, že jsme skoro všichni odjížděli s auty rozbitými o sněhové bariéry. Nejlepší je si jízdu ve sněhu vyzkoušet a naučit se ji.

+1/0
27.1.2015 23:52

T40o47m94á70š 55B15a42r31á11k 1713142980836

"nehnaná kola potřebují dost energie na to aby se otáčela a dost často to znamená utržení předních kol"

To myslíte vážně? Tedy teoreticky to možné je, ale prakticky nikdy nebudete schopen regulovat plyn tak, aby ten odpor byl menší než při vyšlápnuté spojce. To prostě nejde. A když už se budeme pouštět do takových teorií, tak když tedy ta nehnaná kola mají takový odpor, tak vám přece přenosem váhy musí naopak přilnavost zlepšit, ne? ;-)

0/0
28.1.2015 10:16

L69u23b93o66m60í96r 59L44i69š13k75a 6525267286467

Dobře .. noha na spojce, stará dobrá rada. Ale co s automatem ?

+3/0
27.1.2015 22:57

L21u68k31á28š 61V23a30ň30u37r11a 1255844353613

Tam pomůže jen elektronika.

0/0
27.1.2015 23:48

E58r23i39k 64D89r85a96g75o31m49i65r42e57c70k44ý 2281283397869

N ?

0/0
27.1.2015 23:54
Foto

R94o19m42a49n 84H47o70r48n92í66k 2645452214331

P.

+1/0
28.1.2015 4:52

J82i20ř88í 45F87r36a41n48t45a 8461817621280

Mate na mysli tam dat "P", nechat u baraku a jit radeji pesky? :-P

+1/0
28.1.2015 8:41

J64i58ř84í 18F82r85a97n39t52a 8251727541270

Mate na mysli tam dat "P", nechat to u baraku a radeji jit pesky? :-P

0/0
28.1.2015 8:43

A28n47n14a 19E65r14l53e18b74a59c54h81o39v13á 7551560734951

Já nemám ani spojku ani P ;-D;-D;-D;-D.

0/0
28.1.2015 12:48

J67a31n28a 16Š89r17á58m81č58í23k93o39v94á 3269908699

8-o nic, jet klidně dál. Doma taky máme jeden (jezdi jen manžel, pokud zrovna nesedí v náklaďáku) a nestěžuje si. Dokonce na horách ve sněhu, ledu, atd. vypíná elektronické asistenty se slovy, že není nad poctivou a citlivou ruku a nohu. Zatím jsme dojeli (celá rodina) vždy všude v cajku.

Jinak máme Volvo V70 z 2006. Tohle je už třetí automat v rodině.

0/0
28.1.2015 19:00

J17i93ř44í 36D79v77o19ř20á88k 5988403358520

A co mě pomůže plná nádrž v autě , když u čerpacích stanicích mají nádrže kvůli úspoře "mrtvého kapitálu"  skoro prázdné.Na stěnách kondenzuje voda a stéká do paliv.

0/0
27.1.2015 20:33

P82e52t82r 77M29i15c32h98a22l 2560964601832

I kdyby to byla pravda, tak nádrže u čerpacích tanic se dají pravidelně odkalovat.

0/0
27.1.2015 21:22

J54i39n24d44ř64i37c90h 69Š94k60o21p47e25k 4895221180275

Ráno nenechávejte motor běžet naprázdno, stejně se nezahřeje.

No já nevím, když ho nechám chvíli běžet, než si prohrnu pár metrů k vjezdu, tak začne topit značně dříve než když do něj sednu a jedu. Ze zákonů fyziky se prostě na volnoběh aspoň částečně zahřát musí

+8/0
27.1.2015 17:41

M89i75l32a38n 75V70i20k 1607755213683

Motor se zahřeje, ale převodovka moc ne :-(

+7/0
27.1.2015 19:47

P70e93t46r 47M75i95c32h78a94l 2530434121442

Myšleno to bylo tak, aby motor neklapal na volnoběh zbytečně. Tedy pokud nemusím oškrábat námrazu z oken, tak po nastartování nechám motor protočit asi minutku a vyjíždím. (Pokud škrábu, klape to klidně i víc než 10 minut).

+2/0
27.1.2015 20:39

V82l86a90d70i40s14l24a19v 90N94o66h30e37j55l 7788687148831

mnohem lepsi je vyjet a zahrivat jizdou, kdy se zahriva mnohem vic soucasti a rychleji (mate vyssi otacky nez volnobeh), ze zacne auto topit drive je irrelevantni. nemluve o smrdeni pred panelakem apod.

+3/0
27.1.2015 21:07

M88a26r32t98i11n 24K73o71z29á66k 4424220729557

Lepší to sice možná je, ale když chtě nechtě musíte jet krátkou vzdálenost, pořád je lepší nechat ten motor alespoň trochu zahřát volnoběhem, než ho huntovat úplně studený. Je to taková trochu knížecí rada.

+2/0
27.1.2015 21:46

P72e86t55r 87N78e48s30v71a95d58b78a 2974795266479

A co je na tom lepšího? Zatěžovat motor za studena vysokými otáčkami? Proč se třeba motory soutěžních speciálů  před zátěží zahřívají? Proč je nenakopnou a hned neženou do omezovače? V každém případě je lepší nechat motor před vyjetím i když jen krátce ohřát. Než nastartovat a ihned vyrazit.

+2/0
27.1.2015 21:51

D49a53v20i90d 69J54i85n22d82r85a 6760964686834

Ježiš nemluvte o soutěžních speciálech, když nevíte, jak to dělají... Zahřát se auto musí vzhledem k teplotním roztažnostem komponentů, mazání atd... Pakliže nastartujete a necháte motor chvilku běžet, tak se dobře promaže, trochu ohřeje a pokud nedej bože budete mít vadu v odlitku motoru (tolerance na horní hranici) tak si tím, že budete mít studený motor a hned pojedete může stát to, že si tu hranku utrhnete a kudy ten kus materiálu půjde, tudy bude dělat paseku. U závodních speciálů zahřejou (to prostě musí) ale kdyby jste věděl kolik tam mají chladičů a mezi chladičů. Všimněte si, když F1 mají tréning a zajedou do boxu (změna nastavení atd) a musejí zatlačit dovnitř, tak u toho zcela okamžitě foukají... Aby se to pro změnu nepřehřálo.

0/0
28.1.2015 7:38

P56a76v77e31l 20J56e49ř10á89b88e64k 7621272304727

Nastartovat, připnout pásy a jet. Držet otáčky trochu nad volnoběh, včas řadit - stejně většina z nás vyjíždí v městě, takže těch 50 km/hod lze i s chladným motorem na nižší otáčky lehce dosáhnout.

To co zde píšete je o tom, že sednu, nastartuji a vyrazím hned na plný otáčky.

Za tři minuty než ohřeji motor na místě,  jsem 3 - 4 km od domu s rafičkou na provozní teplotě.

0/0
28.1.2015 19:34
Foto

I29v12o 44C56i33l78i23c32h 1300132111864

Nastartuju, zapnu elektrické vyhřívání předního a zadního okna, jdu omést celé auto vč. střechy, případně i oškrábat boční okna a než to dokončím, tak mám přední a zadní okno krásně čisté (stačí omést sníh), takže mohu vyjet zcela bezpečně. Kdybych to vyhřívání zapnul bez nastartování (mám pocit, že to ani nedovolí elektronika, ale nezkoušel jsem to), tak si vytluču baterku ;-)

+1/0
28.1.2015 7:08

T74o71m12á12š 51B60a86r48á81k 1113762680696

Možná částečně, ale opravdu mu to nijak neprospěje. A to platí jenom obenzínu, diesel se na volnoběh nezahřeje prakticky vůbec. Schválně si přečtěte, co máte o studených startech v manuálu. Ale já vím, když si to přečtete, tak stejně řekněte, že konstruktéři o tom vědí prd a budete to dělat podle sebe :-)

+2/0
28.1.2015 10:11

Š96i49m62o31n 36P16o37k64o48r63n82y 6419502441152

Rady pouze pro řidiče předokolek. U zadohrabů je častokrát jedinou možností, jak se v zatáčce vyhnout svodidlům, přidání plynu.

+1/0
27.1.2015 17:01

P43e54t56r 28M19i68c74h37a87l 2850224121392

Omyl, spojka funguje i u zadokolky.

+1/−1
27.1.2015 20:37

M80a90r28t35i74n 86B36l38a60s11s 3931959726311

Jen je potřeba i na tu spojku šlapat opatrně. Při prudkém vyšlápnutí může dojít ke ztrátě adheze zadních kol stejně jako při neopatrném přidání plynu...

0/0
28.1.2015 8:35

P36e17t28r 69M11i26c80h15a37l 2530574591102

Pokud už je auto ve smyku, adheze je dávno ztracrna

0/0
28.1.2015 9:44

M32a22r73t44i23n 14B96l83a57s45s 3571669626181

No pak už je to jedno ;-D

0/0
28.1.2015 10:27

P75e81t52r 62M31i45c47h47a29l 2680264211852

Není. Po vyšlápnutí spojky se kola začnou odvalovat, adheze se vrací a auto je znovu ovladatelné.

0/0
28.1.2015 12:17

J58i74ř62í 73C76v24r85č13e26k 8860656800913

Celý roky co jezdím, tak když jdu do nedotáčivýho smyku a jedu proti svodidlům tak jdu volant na dorazl a plnej a u předokolky se ten čumák utrhne.

Zatím jsem však nikdy neměl nějaký větší problém a jezdím tak nějak intuitivně a moc to nevnímám, občas se to utrhne ale většinou tak že to chci já ;)

0/0
27.1.2015 21:21

P74e47t78r 71M70i12c47h17a15l 2330834901352

On to hlavně byl návod pro běžné nezkušené řidiče.

+1/0
27.1.2015 21:45

E23r62i83k 91D14r27a12g28o48m18i93r70e79c52k76ý 2141583947859

zadokolky jsou taky nedotáčivý. Alespoň ta moje. Aby se záď utrhla tak to chce už něco víc než jenom přidat plyn

0/0
27.1.2015 23:59

P80a38v70e98l 68M57i97k23u73l77a 6538513786827

Š105 Vám chodí jen na dva válce? Zkuste svíčky, rozdělovač, příp. ventily.

+2/0
28.1.2015 8:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.