Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vědci vylepšili povrch kovu. Mohla by vzniknout opravdu nereznoucí auta

Auto s ocelovou karoserií, která nezrezne, si zatím opravdu nekoupíme. Ale vědci přišli na to, jak vyrobit kovový materiál, který odpuzuje vodu tak intenzivně, že se na něm neudrží ani kapička vody. V autech by to mohlo možná pomoci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F79r37a15n98t86i10š62e95k 53K78o10z49e50l 9868502977209

To je suprová zpráva, jen aby to vědcům vyšlo, a auta nebyla o moc dražší.

0/0
13.2.2015 0:39

T95o18m16á85š 31B52u65r56a 1729786

Otázkou je, co na to producenti aut (a dalších produktů - samozřejmě) v konfekční kvalitě. Oni je dnes většinou vyrábí, aby tato vydržela předem propočítanou dobu. Myslím, že "to dělá" zhruba 5 - 7 let. Není v zájmu těchto firem aby po světě jejich výrobky jezdily déle.

0/0
10.2.2015 23:40

M50a75r25t62i31n 53K37ř98í22ž 9293752190767

to by se hodilo spíš na okýnka, ne? Jediné auto, které vám zaručeně nezrezne, byl a je Trabant :-)

0/0
10.2.2015 20:51


O55n37d48ř12e96j 10Č66a86p46k91a 6781961843394

Trabant hnije taky, jen ne viditelně ;-)

+2/0
10.2.2015 22:32

P77e28t45r25a 79Z64r33u82b33e50c42k67á 3560681180920

Pozdě. Už zrezlo.

+2/0
10.2.2015 20:21

J66i54ř42í 88S11o44u40č71e13k 5796377279139

Pokud vím, tak byla auta, která měla části karoserie z nějaké nereznoucí slitiny. Tohle ale fungovat nemůže jinde než v laboratoři. Jakmile se povrch zapráší, přestane povrchová úprava fungovat a výhody jsou v tahu...

0/0
10.2.2015 19:51

J82a46n 65F46i23a58l80a 7764137945549

Třeba Trabant. ;-D

0/0
10.2.2015 20:11

M21a10r36t16i78n 49K13ř76í30ž 9433192370267

"Tahle auta nereznou, mami." "Tak tos koupil dobře...."

0/0
10.2.2015 20:52

J62o58s86e45f 38V40a42l12a 9740363393483

nereznouci auta lze vyrobit uz takovych 30-40 let. A vsechny automobilky se toho boji jako cert krize, protoze by prisly o prodeje novych vozu

+3/0
10.2.2015 19:38

9591574220117

;-D ano rez je přesně to, proč lidé mění svá auta. Motory, podvozky a jiné namáhané části vůbec neodchází mnohem rychleji. Krom toho se automobilky bojí tak strašně moc, že na prorezivění karoserie dávají většinou 10, někdy 12 a někteří (Mercedes) dokonce 50 let záruku.

+1/−2
10.2.2015 19:42

J50o84s25e92f 13V90a94l27a 9460923633933

posledni auto jsem prodaval ve jeho 8-letech s ´najezdem 370.000 km. Krome nekolika vymen lozisek prednich kol, 2 akumulatoru a brzdoveho valecku a vahy vzduchu se nic jineho neopravovalo. Ale zacinalo nenapadne reznout. A bezne najezdim 45.000 km rocne s auty ruznych znacek ( MB, Audi, Octavia, Golf)

0/0
10.2.2015 20:01

J91o17s20e87f 51V36a72l74a 9750593983123

za 10 let neprorezne (skrz)  ani Fiat zaparkovany na morske plazi

+1/0
10.2.2015 20:05

J54i70ř46í 72Z96ý66k29a 9919903741780

FIAT možná ne, ale taková Mazda ...

0/0
10.2.2015 23:21
Foto

P70ř62e69m98y45s76l 48Č19e66j26p 8508967328846

Chevrolet je v tomhle machr, ten to zvládne do 5let :o))

0/0
11.2.2015 5:49

T46o34m90á84š 23B47u42r53a 1329296

Pokud jde o dražší cenové kategorie - tak tam samozřejmě platí co jste napsal. Ovšem pak  jsou tu značky orientované zcela nebo zčásti na levný konfekční lidový produkt (např. FIAT, Citroen), kdy toto neplatí. A objem této produkce je mnohem vyšší, než objem té dražší. Tito - a další jim podobní - producenti chtějí své šlapohyby sekat jak Baťa cvičky. A tudíž pro ně musí mít odbyt. A příliš dlouhá trvanlivost jejich produktů by šla v tomto smyslu proti jejich ekonomickým zájmům. A nejen jejich. I států, kde vyrábí.

0/0
10.2.2015 23:54

P78e72t70r 12Z27d37e61n93ě17k 2244119214

Vize budoucnosti: v auťáku se vymění slaboučký motůrek a může se drandit dál;-)

0/0
10.2.2015 20:08

P63a34v16e60l 79M56a56r69e96š 2173538491871

" A komu tím prospějete?..."

Myslíte, že automobilky mají zájem aby auta nerezla 8-o ?

+2/0
10.2.2015 19:21

V78l27a40d49i29m71í15r 45K91u38č64e56r88a 7177824342278

Alespoň po dobu záruky, jistě...

0/0
10.2.2015 19:33

J75o63s57e76f 49V87a24l21a 9440833803663

na zadnem aute neuplatnite zaruku "rzi", protoze nejde o stopy rzi (na to neni zadna zaruka), ale v zaruce je "proreznuti", cili dira. Pokud nebudete koupat bezne auto casto v morske vode, tak do 10 let od vyroby "prorezne" jenom zcela vyjimecne

+3/0
10.2.2015 19:40

P39e91t29r 70M68i51c90h98a80l 2880334291322

To už by vyšel levněji hliník. A jak už někdo psal, i současný pozink vydrží klidně 20 let (při troše péče).

+2/0
10.2.2015 19:01

J55i52n90d63ř97i52c64h 75Š20k95o51p86e25k 4875751420765

když je dobře udělaný a mechanicky se nepoškodí, vydrží

+1/0
10.2.2015 19:05

J71i98n53d60ř11i38c68h 70Š22k32o83p73e37k 4865391380545

;-D;-D;-D jasně, určitě budou mít automobilky zájem vyrábět auto, co vydrží déle, když už cca od roku 2000 se čím dál více kvalita mění na provedení "přežít záruku"

+1/0
10.2.2015 19:01

P93a44v32e56l 46M40a26r90e29š 2943778821531

Nesmíte kupovat Dačii :-P

Můj negarážovanej 13 let starej Ford Focus I, je z hlediska koroze skoro jako novej. Akorát jednou za tři roky dostane nástřik dutin

0/0
10.2.2015 19:24

J62a24n 66F13i26a33l74a 7704547245329

Moje garážovaná manželka nástřik dutin ráda neměla, taxem jí vyměnil za novější model.

+5/0
10.2.2015 20:10

P92a85v29e80l 12M81a18r21e57š 2693938411191

No nevím, novější modely bývají horší.Teda u modelů aut.Co se týče manželek, tam nemám zkušenost, zatím jsem se k upgrade z milenky neodhodlal.

0/0
10.2.2015 20:35

M29i35c68h36a68l 81S42e90v86e67r68s68k16ý 4340698169629

:-)O nic nepřicházíte - zprvu se zdá, že jsou lépe laděné vstřiky, ale po pár měsících či letech (záleží na nadstandartní výbavě k základní funkci) zjistíte, že to stejně začne připomínat klasický karburátor, co znáte z předchozího modelu, jen vás to stálo pár zbytečných tisícovek navíc, abyste k tomuhle závěru došel ;-D

+3/0
10.2.2015 21:30

J82a48n 30F10i63a60l20a 7444887465869

:-)

0/0
10.2.2015 23:45

M65a34r82e68k 82V56o82k90á64l 1476114715809

A komu tím prospějete ?? :-)

0/0
10.2.2015 18:55

Š47t14ě94p86á54n 20V19a65n73ě57k 3913799457557

Nemohla...není to cílem výrobců.

+1/0
10.2.2015 18:44
Foto

R34o62m83a10n 84H59o50r78n50í24k 2805762494681

Co když dojde k narušení této vrstvičky, která bude tenká pravděpodobně jen pár mikrometrů? Odpovím si sám, ono místo velmi rychle vyžere zub koroze.

Za starých časů, kdy se nezinkovalo, ten plech vydržel desítky let, viz staré škůdky. Teď, co se zinkuje, a nejspíš se používá na plechy lacinější ocel, která vůči korozi není odolná, plechy po narušení zinkové vrstvy velmi rychle korodují.

U této technologie to jiné nebude, hydrofobní bude povrch jen nepoškozený, ale jak dojde k narušení této vrstvičky, auto bude hnít před očima.

+1/0
10.2.2015 18:43

J43i59n32d93ř87i48c61h 39Š95k23o72p46e27k 4265161550315

hlavně dříve to byl silný plech, dnes je plechovka od piva silnější než blatník auta

+2/0
10.2.2015 19:05

J36o34s16e52f 42S59t36r44á16s68k62ý 5792153774708

"Autoři vynálezu například hovoří o toaletách, které by zůstávaly čisté i bez použití vody, která je v mnoha místech tak vzácná."

Otázka je jestli vynálezci už zkusili na povrch nas*at.

+20/−1
10.2.2015 18:40

Z61d44e67n59ě49k 24Z61a14j10í10č94e58k 2813792978595

To není nic nového, před par lety jsem viděl nějaký sajrajt z USA, který se nastříkal na cokoliv a to následně odpuzovalo jakoukoliv tekutinu.. Stříkali to na gumovky, se kterýma se pak brodily bahnem a to bahno se jich vlastne ani nedotklo.. Kydali různé kecup a hořčicí po stole a následně to steklo... Jen nevím, co by se stalo, kdyby si to někdo nastříkal do podpaží :-D by se asi utopil v potu;-D

+1/0
10.2.2015 18:01

T55o37m79á36š 98J72u78r47e43č17k55a 3183152569213

Ano to je fakt, bohužel tato nástřiková vrstva nemá výdrž a po několika namočeních ztrácí účinek.

0/0
11.2.2015 6:27

M24a17r15t89i68n 55J55i31r15o16u67s39e92k 7406405675598

To neprojde. Jsou žádána auta, která shnijí krátce po konci prodloužené záruky na kastli.

+5/−1
10.2.2015 17:54

M28i82l69o91š 11K75r63u94m35p 2634437624

Já myslel, že nereznoucí auta vymysleli už soudruzi z NDR.

+16/0
10.2.2015 17:47

J66a17r64o15s58l38a98v 16G74r30o40s43s84m17a12n49n 2951472854724

Dobré no, ale při provozu do karoserie naráží kamínky, písek z posypaných silnic a co já vim co všecko. Takto upravený povrch by se asi brzo znehodnitil. Leda by se nejvíce vystavené podvozkové části kryly třeba nějakým plastem.

A stejně, těch 15 možná 20 při aspoň trochu slušném zacházení karoserie vydrží. Pak před další stk pude do šrotu, stejně to bude zastaralý krám.

0/0
10.2.2015 17:38

V39a36c72l30a90v 86M52e97d57e20k 5791732335135

auta obvykle nekorodují na lakovaných vnějších částech, ale uvnitř různých dutin. A žádný sebelepší nanopovrch nedonutí vlhkost, aby z prahu utekla do kopce nahoru.

+9/0
10.2.2015 17:26

M53a20r89t82i63n 27J80i44r30o20u28s61e93k 7666685335558

Proto jsou v prazích otvory pro odtok sražené vlhkosti.

0/0
10.2.2015 17:55
Foto

P11a34v78e85l 17P18o28k31o31r82n32ý 2156424780452

Ve sci-fi již dávno byla u aut skla, která nepotřebovala stěrače. To by bylo zajímavější, než ty pitomé stěrače.

0/0
10.2.2015 17:18

P92a84v38e33l 63Š17e38d31i77v73ý 6345819742442

Neco jako nano povrchy. Ze?

0/0
10.2.2015 17:16

Lubos 5949586601960

chtel bych videt automobilku, ktera to pouzije .. jak by se pak vydelavalo na nahradnich dilech? .. a diky faktu, ze soucasne motory odejdou vyrazne drive, nez staci zreznout kastle, vidim pouziti v automobilovem prumyslu jako temer nulove

0/0
10.2.2015 17:09

P84a81v57e23l 41S37o66b83o40t75k39a 5720334

Auta dnes už nerezaví. Povrchová ochrana, technologie, výpočty,... jsou na takové úrovni, že na karosérii vám dávají XX letou záruku a ta skutečně funguje.

Co se vám ale po šesti sedmi letech začne kazit jsou různé nepodstatné díly - rozpadnou se vám plasty, odejde tu sonda, jinde pohon, stahování oken,... ano, dokážeme to dnes spočítat velice přesně - aby se vám auto nevyplatilo opravovat a každých 7 let jste si kupoval nové.

+5/0
10.2.2015 17:15

J67a96n 14H57e67r77o13u23d23e51k 9178752433181

Je fakt ze karoserie je dneska už to co na aute po koupi výrobci nevydelava tak jako ostatní věci.

+1/0
10.2.2015 17:21

M71a96r95t96i33n 96S54p47e11v10a76k 4963206584654

nebudu nahradne diely, ale upgrady

0/0
10.2.2015 17:27

V88á44c37l24a53v 41Č33e10r94m63á75k 4873300887734

A jako bonus by to nemuselo odrářet paprsek fízláckého laseru ;-)>

+1/0
10.2.2015 17:04

V95á62c70l73a16v 12Č29e76r12m45á26k 4413580207424

fuj ... odrážet ...

0/0
10.2.2015 17:04

J77i48n46d33ř55i36c68h 81Š52k90o73p53e52k 4475341880765

proč ? máš problém dodržovat pár jasných pravidel ?

+2/−1
10.2.2015 19:07

J31a83n 69H48e68r43o73u31d69e67k 9348772373101

Haha čekám která automobilka koupi patent a zevre jej hluboko do trezoru.

+3/−1
10.2.2015 16:49

J73a89r62o84s37l50a95v 42K47o36t80l27a82b42a 3570767

Takové věci nepomáhají

1) Patent je dočasný

2) Patent je veřejný

0/0
10.2.2015 16:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.