Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vědci vylepšili povrch kovu. Mohla by vzniknout opravdu nereznoucí auta

Auto s ocelovou karoserií, která nezrezne, si zatím opravdu nekoupíme. Ale vědci přišli na to, jak vyrobit kovový materiál, který odpuzuje vodu tak intenzivně, že se na něm neudrží ani kapička vody. V autech by to mohlo možná pomoci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F24r92a22n29t64i97š89e81k 43K89o94z68e29l 9438942357959

To je suprová zpráva, jen aby to vědcům vyšlo, a auta nebyla o moc dražší.

0/0
13.2.2015 0:39

T42o23m66á95š 97B66u55r48a 4952806704

Otázkou je, co na to producenti aut (a dalších produktů - samozřejmě) v konfekční kvalitě. Oni je dnes většinou vyrábí, aby tato vydržela předem propočítanou dobu. Myslím, že "to dělá" zhruba 5 - 7 let. Není v zájmu těchto firem aby po světě jejich výrobky jezdily déle.

0/0
10.2.2015 23:40

M38a90r57t54i39n 51K80ř60í86ž 9363592810287

to by se hodilo spíš na okýnka, ne? Jediné auto, které vám zaručeně nezrezne, byl a je Trabant :-)

0/0
10.2.2015 20:51

O10n47d24ř60e87j 94Č23a62p95k67a 6431611633724

Trabant hnije taky, jen ne viditelně ;-)

+2/0
10.2.2015 22:32

P26e36t66r80a 68Z27r28u52b51e42c49k39á 3760611430480

Pozdě. Už zrezlo.

+2/0
10.2.2015 20:21

J69i81ř41í 47S94o59u52č94e59k 5116667179429

Pokud vím, tak byla auta, která měla části karoserie z nějaké nereznoucí slitiny. Tohle ale fungovat nemůže jinde než v laboratoři. Jakmile se povrch zapráší, přestane povrchová úprava fungovat a výhody jsou v tahu...

0/0
10.2.2015 19:51

J33a23n 92F74i78a64l34a 7304557905649

Třeba Trabant. ;-D

0/0
10.2.2015 20:11

M10a57r95t81i20n 58K27ř61í28ž 9573972610307

"Tahle auta nereznou, mami." "Tak tos koupil dobře...."

0/0
10.2.2015 20:52

J25o76s65e83f 70V30a67l59a 9200203283283

nereznouci auta lze vyrobit uz takovych 30-40 let. A vsechny automobilky se toho boji jako cert krize, protoze by prisly o prodeje novych vozu

+3/0
10.2.2015 19:38

9561634970967

;-D ano rez je přesně to, proč lidé mění svá auta. Motory, podvozky a jiné namáhané části vůbec neodchází mnohem rychleji. Krom toho se automobilky bojí tak strašně moc, že na prorezivění karoserie dávají většinou 10, někdy 12 a někteří (Mercedes) dokonce 50 let záruku.

+1/−2
10.2.2015 19:42

J19o27s23e90f 75V47a47l63a 9700833113823

posledni auto jsem prodaval ve jeho 8-letech s ´najezdem 370.000 km. Krome nekolika vymen lozisek prednich kol, 2 akumulatoru a brzdoveho valecku a vahy vzduchu se nic jineho neopravovalo. Ale zacinalo nenapadne reznout. A bezne najezdim 45.000 km rocne s auty ruznych znacek ( MB, Audi, Octavia, Golf)

0/0
10.2.2015 20:01

J15o87s83e35f 61V72a59l11a 9970503583353

za 10 let neprorezne (skrz)  ani Fiat zaparkovany na morske plazi

+1/0
10.2.2015 20:05

J14i88ř46í 76Z62ý62k94a 9299643191390

FIAT možná ne, ale taková Mazda ...

0/0
10.2.2015 23:21
Foto

P83ř69e53m76y39s12l 22Č85e29j83p 8548317368916

Chevrolet je v tomhle machr, ten to zvládne do 5let :o))

0/0
11.2.2015 5:49

T66o83m13á95š 97B68u68r87a 4672716574

Pokud jde o dražší cenové kategorie - tak tam samozřejmě platí co jste napsal. Ovšem pak  jsou tu značky orientované zcela nebo zčásti na levný konfekční lidový produkt (např. FIAT, Citroen), kdy toto neplatí. A objem této produkce je mnohem vyšší, než objem té dražší. Tito - a další jim podobní - producenti chtějí své šlapohyby sekat jak Baťa cvičky. A tudíž pro ně musí mít odbyt. A příliš dlouhá trvanlivost jejich produktů by šla v tomto smyslu proti jejich ekonomickým zájmům. A nejen jejich. I států, kde vyrábí.

0/0
10.2.2015 23:54

P11e85t17r 31Z15d63e50n78ě54k 2514909284

Vize budoucnosti: v auťáku se vymění slaboučký motůrek a může se drandit dál;-)

0/0
10.2.2015 20:08

P81a71v95e37l 71M16a48r59e67š 2203848941781

" A komu tím prospějete?..."

Myslíte, že automobilky mají zájem aby auta nerezla 8-o ?

+2/0
10.2.2015 19:21

V90l32a65d50i70m95í11r 81K29u37č25e15r64a 7237294142518

Alespoň po dobu záruky, jistě...

0/0
10.2.2015 19:33

J80o50s74e64f 31V33a11l40a 9950813293223

na zadnem aute neuplatnite zaruku "rzi", protoze nejde o stopy rzi (na to neni zadna zaruka), ale v zaruce je "proreznuti", cili dira. Pokud nebudete koupat bezne auto casto v morske vode, tak do 10 let od vyroby "prorezne" jenom zcela vyjimecne

+3/0
10.2.2015 19:40

P89e90t11r 22M51i24c41h83a38l 2820544891462

To už by vyšel levněji hliník. A jak už někdo psal, i současný pozink vydrží klidně 20 let (při troše péče).

+2/0
10.2.2015 19:01

J62i44n79d32ř17i91c28h 54Š25k38o43p29e23k 4685971630195

když je dobře udělaný a mechanicky se nepoškodí, vydrží

+1/0
10.2.2015 19:05

J73i24n80d69ř38i46c24h 91Š23k97o87p30e23k 4965941840275

;-D;-D;-D jasně, určitě budou mít automobilky zájem vyrábět auto, co vydrží déle, když už cca od roku 2000 se čím dál více kvalita mění na provedení "přežít záruku"

+1/0
10.2.2015 19:01

P68a88v31e18l 88M88a11r66e74š 2623668911371

Nesmíte kupovat Dačii :-P

Můj negarážovanej 13 let starej Ford Focus I, je z hlediska koroze skoro jako novej. Akorát jednou za tři roky dostane nástřik dutin

0/0
10.2.2015 19:24

J54a42n 29F28i19a40l19a 7764337965649

Moje garážovaná manželka nástřik dutin ráda neměla, taxem jí vyměnil za novější model.

+5/0
10.2.2015 20:10

P93a92v39e34l 11M40a47r44e94š 2103198421111

No nevím, novější modely bývají horší.Teda u modelů aut.Co se týče manželek, tam nemám zkušenost, zatím jsem se k upgrade z milenky neodhodlal.

0/0
10.2.2015 20:35

M84i35c79h12a63l 83S57e10v84e53r55s10k93ý 4870648749509

:-)O nic nepřicházíte - zprvu se zdá, že jsou lépe laděné vstřiky, ale po pár měsících či letech (záleží na nadstandartní výbavě k základní funkci) zjistíte, že to stejně začne připomínat klasický karburátor, co znáte z předchozího modelu, jen vás to stálo pár zbytečných tisícovek navíc, abyste k tomuhle závěru došel ;-D

+3/0
10.2.2015 21:30

J44a90n 65F77i94a94l71a 7424727315289

:-)

0/0
10.2.2015 23:45

M56a41r53e33k 86V27o33k15á39l 1736694235179

A komu tím prospějete ?? :-)

0/0
10.2.2015 18:55

Š38t18ě49p83á33n 16V51a82n69ě54k 3653279757327

Nemohla...není to cílem výrobců.

+1/0
10.2.2015 18:44
Foto

R89o39m17a69n 89H61o39r53n52í98k 2325232764641

Co když dojde k narušení této vrstvičky, která bude tenká pravděpodobně jen pár mikrometrů? Odpovím si sám, ono místo velmi rychle vyžere zub koroze.

Za starých časů, kdy se nezinkovalo, ten plech vydržel desítky let, viz staré škůdky. Teď, co se zinkuje, a nejspíš se používá na plechy lacinější ocel, která vůči korozi není odolná, plechy po narušení zinkové vrstvy velmi rychle korodují.

U této technologie to jiné nebude, hydrofobní bude povrch jen nepoškozený, ale jak dojde k narušení této vrstvičky, auto bude hnít před očima.

+1/0
10.2.2015 18:43

J59i45n75d73ř77i58c49h 85Š54k87o18p66e79k 4455861860875

hlavně dříve to byl silný plech, dnes je plechovka od piva silnější než blatník auta

+2/0
10.2.2015 19:05

J15o20s94e43f 74S31t14r79á61s77k84ý 5642493614208

"Autoři vynálezu například hovoří o toaletách, které by zůstávaly čisté i bez použití vody, která je v mnoha místech tak vzácná."

Otázka je jestli vynálezci už zkusili na povrch nas*at.

+20/−1
10.2.2015 18:40

Z39d86e32n33ě77k 90Z49a27j81í13č83e29k 2603332818935

To není nic nového, před par lety jsem viděl nějaký sajrajt z USA, který se nastříkal na cokoliv a to následně odpuzovalo jakoukoliv tekutinu.. Stříkali to na gumovky, se kterýma se pak brodily bahnem a to bahno se jich vlastne ani nedotklo.. Kydali různé kecup a hořčicí po stole a následně to steklo... Jen nevím, co by se stalo, kdyby si to někdo nastříkal do podpaží :-D by se asi utopil v potu;-D

+1/0
10.2.2015 18:01

T66o65m21á26š 12J80u30r84e24č71k93a 3263792639303

Ano to je fakt, bohužel tato nástřiková vrstva nemá výdrž a po několika namočeních ztrácí účinek.

0/0
11.2.2015 6:27

M14a36r96t36i91n 22J63i18r95o65u91s22e39k 7896115525558

To neprojde. Jsou žádána auta, která shnijí krátce po konci prodloužené záruky na kastli.

+5/−1
10.2.2015 17:54

M78i82l28o98š 38K44r18u58m65p 2474187164

Já myslel, že nereznoucí auta vymysleli už soudruzi z NDR.

+16/0
10.2.2015 17:47

J96a33r46o27s82l79a92v 63G95r88o80s13s57m25a59n19n 2671902934234

Dobré no, ale při provozu do karoserie naráží kamínky, písek z posypaných silnic a co já vim co všecko. Takto upravený povrch by se asi brzo znehodnitil. Leda by se nejvíce vystavené podvozkové části kryly třeba nějakým plastem.

A stejně, těch 15 možná 20 při aspoň trochu slušném zacházení karoserie vydrží. Pak před další stk pude do šrotu, stejně to bude zastaralý krám.

0/0
10.2.2015 17:38

V28a47c46l96a45v 31M75e90d88e77k 5361742545115

auta obvykle nekorodují na lakovaných vnějších částech, ale uvnitř různých dutin. A žádný sebelepší nanopovrch nedonutí vlhkost, aby z prahu utekla do kopce nahoru.

+9/0
10.2.2015 17:26

M98a42r54t93i56n 20J17i88r58o89u11s25e51k 7236845975898

Proto jsou v prazích otvory pro odtok sražené vlhkosti.

0/0
10.2.2015 17:55
Foto

P74a52v93e87l 58P85o49k81o60r13n12ý 2746284620162

Ve sci-fi již dávno byla u aut skla, která nepotřebovala stěrače. To by bylo zajímavější, než ty pitomé stěrače.

0/0
10.2.2015 17:18

P57a55v25e26l 64Š72e44d83i15v38ý 6875559942302

Neco jako nano povrchy. Ze?

0/0
10.2.2015 17:16

Lubos 5799626151890

chtel bych videt automobilku, ktera to pouzije .. jak by se pak vydelavalo na nahradnich dilech? .. a diky faktu, ze soucasne motory odejdou vyrazne drive, nez staci zreznout kastle, vidim pouziti v automobilovem prumyslu jako temer nulove

0/0
10.2.2015 17:09

P86a61v31e59l 23S49o55b14o22t94k16a 5150244

Auta dnes už nerezaví. Povrchová ochrana, technologie, výpočty,... jsou na takové úrovni, že na karosérii vám dávají XX letou záruku a ta skutečně funguje.

Co se vám ale po šesti sedmi letech začne kazit jsou různé nepodstatné díly - rozpadnou se vám plasty, odejde tu sonda, jinde pohon, stahování oken,... ano, dokážeme to dnes spočítat velice přesně - aby se vám auto nevyplatilo opravovat a každých 7 let jste si kupoval nové.

+5/0
10.2.2015 17:15

J40a37n 94H66e94r96o67u43d26e40k 9678882583691

Je fakt ze karoserie je dneska už to co na aute po koupi výrobci nevydelava tak jako ostatní věci.

+1/0
10.2.2015 17:21

M40a54r60t80i49n 96S83p40e10v84a96k 4423746694594

nebudu nahradne diely, ale upgrady

0/0
10.2.2015 17:27

V10á24c57l27a98v 62Č83e65r46m56á69k 4303620707634

A jako bonus by to nemuselo odrářet paprsek fízláckého laseru ;-)>

+1/0
10.2.2015 17:04

V79á25c59l60a24v 66Č18e39r98m36á20k 4693620317964

fuj ... odrážet ...

0/0
10.2.2015 17:04

J54i10n98d34ř20i91c84h 57Š90k88o92p31e43k 4485731140395

proč ? máš problém dodržovat pár jasných pravidel ?

+2/−1
10.2.2015 19:07

J81a29n 67H12e14r63o27u81d57e13k 9398562873431

Haha čekám která automobilka koupi patent a zevre jej hluboko do trezoru.

+3/−1
10.2.2015 16:49

J83a36r52o82s66l66a79v 95K58o63t31l64a14b74a 3500207

Takové věci nepomáhají

1) Patent je dočasný

2) Patent je veřejný

0/0
10.2.2015 16:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.