Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Digitální nebezpečí: auta s připojením k internetu lze odemknout na dálku

BMW přiznává, že 2,2 milionu automobilů vybavených systémem ConnectedDrive mohou hackeři s mobilním telefonem odemknout bez vědomí majitele. Digitální vloupání trvá pár minut a nezanechá žádné stopy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D75a84n21y 48S66c44o39t54t 8864841283408

ještě že existují stále rozvojové země s velmi zaostalým vývojem vozů v téhle oblasti, jednou bude velký hit dovoz aut z takových destinací, každý bude toužit po vozu který mu levně opraví zručný mechanik drobným zásahem do konkrétní součástky a ne jen měnič elektronických setů v ceně desetiny vozu...

+2/0
17.2.2015 8:14

M83a61r13t94i65n 75K84a39r51á52s22e54k 1498754659434

Výrobci aut se v poslední době zaměřili na to, jak si ušetřit práci s kvalitním vývojem. No co že jsme pustili do výroby nedodělané auto. Jednak to dělá i konkurence a druhat kdybysme to neudělali, byli bysme druzí a to by bylo horší. Do půl roku vychytáme chyby a na garančkách nenápadně nahrajeme software, co ty výrobní zmetky zmírní na únosnou mez.

Výsledkem pak je auto, co mu dešťový senzor při stejném dešti jednou stírá jak divý a podruhé málem nevidíte na silnici. Senzor denního/nočního osvětlení sepne pod každým mostem noc, ale když na vás svítí sluníčko ze zadu, nechá tam noc i za slunečného rána, takže na displayi na který přes zadní okénko navíc svítí to sluníčko, nic nevidíte. Ručně to přepnout nejde, tak prostě čekáte až se otočí sluníčko nebo vy. Což je na D1 od Brna do Prahy ráno dost dlouhé čekání.

Jo ale přehrát firmware přes univerzální sběrnici, nebo ovládat auto přes nějaké arduino jde velice dobře. Asi ani tady se nikdo nezabýval myšlenkou, dotáhnout to do konce za který se nemusí stydět. On je ten stejný trend i u počítačů, protože jinak by nemohl operační systém co umí vesměs pořád to samé, být na tisicinásobně rychlejších počítačích desetinásobně pomalejší, než jeho předchůdce před deseti lety a zabírat stonásobně větší prostor na disku. Jenže odfláknutý operační systém, nebo hacknutý počítač vás na životě neohrozí.

+3/0
16.2.2015 18:18

R81a87d23o52s28l36a28v 15K64l79a62u16d83a 5564678634562

Nějak nechápu důvod, proč by mělo jít tímto způsobe otevřít auto. Zámky a jejich ovládání může být na ostatních systémech v autě nezávislé.

+1/0
16.2.2015 18:11

M29a22r34t95i45n 31K28a89r14á98s33e71k 1668974909774

Jenže to by se do nich potom nemohl připojit technik aby zadal nový klíč na dálkové ovládání a musel by píchnout kabel do jiné zásuvky. Prostě deset vteřin práce navíc, plus ta zásuvka za dvacet korun.

Napojíte to na sběrnici co vede od víka kufru až po světlomety, a máte to vše v jednom. Co na tom že když vám pak sebezbytečnější kravina v autě tuto sběrnici zablokuje, přestane fungovat skoro všechno a dost těžko se to hledá. Hlavně že se ušetřilo.

+4/0
16.2.2015 18:22

Z95d72e98n70ě74k 21D57u42b96e40c84k23ý 3787544940838

Za par let budeme resit problem napr. s chytrou lednickou

Hacker vam ji da odmrazit prave kdyz budete na dovolene

Vegetarianovi objedna pulku prasete,abstinentovi rum

a podobne srandicky

+2/0
16.2.2015 16:25

M57i96l29e62n40a 47N45o65v94a61n24s37k93a 4422977809719

Copak lednička.... Ale až Vám zmizí peníze z elektronické peněženky, až zjistíte, že Vám nepatří dům či byt, kde bydlíte, že neexistujete podle elektronické matriky ani vy a nemáte tak nárok na důchod,..... Prostě valorizace podle Orwella dotažená ad absurdum. ;-(

+1/0
17.2.2015 10:09

M38i87c82h68a91l 80K18r64e91j97č15í 1466150211583

Jo, jednoho dne bude příplatek za to, že zařízení bude tzv. "hloupé". Nebo budou hloupá zařízení zakázána zcela (oficiálně ve jménu bezpečnosti, neoficiálně proto, že se špatně sledují) a seženete je leda na černém trhu...

+3/0
16.2.2015 14:50

M14i49r24o68s78l37a46v 57B37u42d75a 9222962307472

Jo, jo, za "bezpečnost" s schová kdejaká zvrhlost ale ovce budou radostně bečet že to chtějí.8-o

0/0
16.2.2015 16:44

J64i42ř13í 50H49o65r21á24k 6644264213976

Čím méně "vymožeností", tím méně věcí se může pokazit. Výjimku bych dal ABS. A konec. - Proto si například nekoupím Citroen: je tam víc věcí co se mohou pokazit. A podobně u Renaultu: taky se kazí především elektronika. Motor vydrží. Převodovka vydrží. Pokazí se ABS, celý elektronický panel (tachometr, otáčkoměr), ... pokazí se elektro-ruční brzda ...

0/0
16.2.2015 13:29

J48a49n 39K29r89p50e64c 5336543284382

bmw e30 1989 jiz skoro plne renovovane...

+1/0
16.2.2015 14:24

M12a43r90t40i54n 35K26a67r20á43s53e42k 1728424639704

Elektrická ruční brzda je pro mě symbolem nesmyslných zbytečných pokusů o vylepšování auta. Pochopil bych ABS a stabilizační systém. pak rádio, centrál a pípání když zaponemu rozsvícená světla a elektrické okno řidiče, kvůli parkovištím a jiným dookénkanesmyslům. Možná bych bral tempomat, protože ten se na dlouhých cestách někdy hodí a u auta co mění řidiče, ještě motorová zrcátka. Jo budíky jsou taky elektronika, i ty čistě analogové, krom tachometru.

+1/0
16.2.2015 17:40

J92a91n 34K58r52p67e38c 5976183974232

tempomat uze byt i mechanicky

0/0
16.2.2015 18:15

M85a71r41t96i92n 45K13a11r17á58s35e66k 1888484579104

To asi může, ale já znám jen elektronické. Mechanický mě napadá jen u dieselového motoru, kde jde v podstatě o zafixování pedálu plynu, pokud ten motor není příliš zhýčkaný nějakým pobenzínovatělým chováním, aby s tím uměli jezdit lidi co neumí s traktorem :-) I když na stejném principu odstředivého regulátoru jde určitě udělat tempomat i na benzíňák.

0/0
16.2.2015 20:27

L63u93k16á66š 86M36a78l70í41č29e69k 3853442145917

Jasně že mechanický tempomat jde i na benzínový motor. A není to nic nového. Elektrocentrála 15 kW, s osmiválcem Tatra 603, mechanický regulátor (stabilizátor) otáček podle zatížení - prostě přidá, když generátor zatížite, ubere, když ho odlehčíte a udržuje stabilní otáčky, aby výstupní frekvence byla stále +- 50 Hz. A to nejlepší nakonec - stroj se vyráběl v tehdejším Československu, především pro potřebu armády, už v 60.-70. letech! ;-)

0/0
17.2.2015 6:55

M31a56r22t39i95n 78K46a60r95á68s40e55k 1228674349454

Kdysi jsem opravoval ruskou benzínovou elektrocentrálu 4kW a ta to měla taky tak. Jazýčkový kmitoměr na kterém jste si naladil 50HZ, čili 1800 otáček a čtyřpólový jednofázový generátor s kompaudním buzením přes drátový reostat. Jedoduché a funkční a nejspíš starší než já. Regulátor otáček fakt není nic nového, jen jsem to moc v benzínových autech neviděl ani na papíře.

0/0
17.2.2015 17:33

M19i94l66e73n14a 12N40o35v59a91n69s65k73a 4752267669129

Jak už dobře víme ze světa počítačů, souboj hackerů a odborníků na softwarové zabezpečení je nekonečný, neustále se objevují nové skuliny, které dávají příležitost ke kybernetické kriminalitě.

A proto vše co lze, řiďme počítači a svěřme do cloudů. Katastr nemovitostí? - A jsi bez nemovitosti. Svět bez hotovostních peněz? - A jsi bez peněz.  Přijdeš o auto. Pacienty s kardiostimulátory, diabetickými pumpami dálkově monitorovanými a řízenými - snadno zabije hacker, vydírající výrobce o výpalné. A nakonec přijdeš o identitu a existenci.

Co je komu do člověka. Hlavně, že IT firmy mají žně.

+1/0
16.2.2015 12:35

Z65b13y19n75ě18k 60Š30a27f42a19r96č55í79k 5667138165834

Problém je, že lidé jsou více než ochotní se kvůli pohodlnosti vzdát veškerého soukromí. Není cesta ven, všechno musí být všude a pořád připojeno k internetu a vyřvávat do světa vše, co může. Místo toho, aby existovaly jasné bariéry co s čím může jak komunikovat, nad kterými by měl uživatel plnou kontrolu.

+2/0
16.2.2015 13:14

M59a90r76t40i87n 28K25a85r79á13s18e80k 1868304529734

Bariéry jsou zbytečnost. Když dneska používá velice sofistikovanou elektroniku každý kdo má díru tam kam mu slunce nesvítí, a většina techto lidí tu elektroniku používá naprosto důvěřivě, nemůže žádné nařízení zabránit někomu kdo naopak mozek používá a používá ho nečestně, aby tohoto falešného pocitu bezpečí zneužil. Jakmile se někde naistaluje nová kamera, tak tady mraky lidí co se cítí ohroženi protestují že se jim omezuje svoboda, skoro jako by trpeli kamerafobií a na ulici s kamerou prostě za žádnou cenu nemohli vstoupit bez záchavtu painky, a přitom jsou daleko snadněji a spolehlivěji sledovatelní jinými technologiemi. Jiní prozradí provozovatelům sociálních sítí všechno co si o sobě pamatují a pin do banky si napíší do vlastní e-mailové schránky s pocitem, jak na to vyzráli. To že se prodávají technologie které umí tisíce zbytečných věcí a to co měly umět se nějak vytrácí do pozadí a lidé je přesto kupují a ještě na ně stojí fronty, mě nutí myslet si pouze "dobře jim tak, magorům".

+1/0
16.2.2015 17:59

M53i55r63o25s68l10a43v 45B56u70d92a 9432782797352

To se dalo čekat a bude hůř...mnohem hůř!! Nudící se puberťáci se budou bavit dálkovým ovládáním autonomních vozidel jejichž posádka nebude moci zasáhnout, protože tam nebude volant ani pedály. 8-o Už teď se mohou bavit například vypnutím motoru nebo tím, co popisují v článku! Ale co, někteří to požadují tak proč jim to nedat. Každý svého "štěstí" strůjce.

Jelikož počítačům rozumím v míře větší než běžné, vím, o čem mluvím a opravdu se toho děsím. Prostě to s elektronikou opravdu hodně přeháníme!

+2/0
16.2.2015 11:11

B66r58o88n26i35s88l71a77v 84J92a89k37l 8570225455555

Je to zcela jednoduche ..... proste nepripojit multimedialni system na CAN .... a hlavne nedavat tam android ..... co se pak divi???

0/0
16.2.2015 10:51

M88i54r81o35s20l49a89v 24B58u57d40a 9822262357812

Tady jde o budoucnost. Vaše příští auto už bude připojené "natvrdo" a bez vaší kontroly....bohužel.!!

0/0
16.2.2015 11:13

M16a10r76t51i31n 96K13a26r83á81s77e78k 1318784729844

A protože operátoři ještě nepokryli republiku ani základní konektivitou první generace a ani nikdy nepokryjí, tak musí takové auto jezdit i když nemá signál. Takže není nic jednoduššího, než zajistit aby nemělo signál nikdy.

0/0
16.2.2015 18:02

M33i21r25o14s87l96a53v 25B26u67d74a 9662762587872

To bych také mohl jezdit furt v nouzáku. Nikdo neví, jak to bude ošéfované.

0/0
16.2.2015 18:19

M61a58r21t82i37n 79K69a23r57á84s37e97k 1538414699684

Nebo bych mohl také jezdit furt v e starém autě a podobné kraviny prostě nemuset řešit.

+2/0
16.2.2015 20:28

D45u85š71a16n 71P10e31š93e19k 3565619344620

Pokud nás ovšem ekofašisté nedonutí všechna stará auta zlikvidovat po vzoru Itálie.

0/0
17.2.2015 12:01

M32a45r49t34i92n 25K29a20r94á44s14e63k 1968674289594

A co je pro Italy staré auto? Já tam totiž před pár lety viděl jezdit ještě docela slušné vraky.

0/0
17.2.2015 17:39

J98i10ř82í 56K98o38c80u14r51e25k 6605374265728

Pak jedině 1 Hp, 4x4 s vlastní hlavou. U benzínky budete brát vodu do kýblu a nápást se může kolem cesty. Ikdyž pro delší cestování to nestačí a za jízdy se špatně chová na betoně či asfaltě.

+1/0
17.2.2015 19:12

S79t28a44n60i35s48l87a72v 59R25e50i58s49e50r 3663525749423

Podobné kraviny byste stejně musel řešit, protože jinak Vás na silnici sejme někdo, kdo takové auto má.

0/0
19.2.2015 21:37

M12a43r20t55i78n 77K63a92r64á44s82e76k 1638904929324

To sice jo, ale když takové auto nemám sám, je daleko méně pravděpodobné, že budu na blízku, když se to splaší.

0/0
19.2.2015 21:50

J64a85n 28K45r41p78e71c 5366503664152

pokud je mozne aby bylo napadenim jakehokoliv ridiciho systemu vozu nebo jeho selhanim aby vuz nebrzdil po vyvinuti sily na brdovy pedal (u hydraulickych brzdovych systemu), pak je neco spatne v samotne konstrukci. u soobnich aut nepredpokladam ze neni mozne je bezne zabrzdit at uz se s autem deje cokoliv. at uz se jedna o mytickou samoakceleraci u toyot anebo napadeni hackerem, vzdy musi byt mozne 1. vozidlo ridit, 2. vozidlo zabrzdit. opravdu nevim a nechce se mi hledat jestli plati podobna legislativni uprava jako pro rizeni (zjednodusene - volant musi byt mechanicky spoejny s koly) i pro brzdy. pokud vim existuje elektromechanicky system brzdeni ktery je ovladan jen pres ridici jednotku a jisteni je v podobe dvou nezvislych systemu, ale ze by je nekdo napojil na internet (na jine zarizeni ktere je k internetu pripojeno) tomu se mi nechce verit, tak blby snad nikdo neni a nemyslim si ze zrovna chevrolet impala takovy brzdovy system pouziva.

+5/0
16.2.2015 8:59

R49o88s40t46i97s50l28a35v 81H62r34á49č66e95k 6418830536880

U volantu možná, ale brzdy mají ABS, které je napojené na řídící jednotku, takže hacknutí je možné.

+1/0
16.2.2015 10:03

J81a61n 59K65r27p85e80c 5346383104322

takze.... 1. ABS ma svou vlastni ridici jednoktu u ktere neni zadny duvod aby byla napojena na cokoliv jineho - nato na internet. 2. nechcete mi snad tvrdit ze i pri kompletni nefunkcnosti ABS vozidlo NEBRZDI???!!! je vzdycky radost diskutovat s lidmi kteri nemaji elementarni znalost problemu ale snazi se byt velice chytri. a jeste vam za to nejaky nymand dal plus. jo jo, lidska blbost vladne svetu...

+4/0
16.2.2015 10:33

R71o83s15t21i71s24l14a34v 96H83r36á45č64e20k 6698400466600

Vám asi někdo hacknul hlavu, jinak si neumím představit důvod urážek.

0/−1
16.2.2015 11:29

J49a98n 94K28r46p67e15c 5556823704532

verte mi, to nejsou urazky...

+1/0
16.2.2015 12:31

T65o73m21á28š 13V20e77s28e37l93ý 5815378590559

jednotka abs je připojena na can, takže pokud si přes něj nechá přehrát sw (což imho nechá), je možné ji nechat stále odblokovávat všechna kola. Má to z pohledu hackera jen dvě chyby - zaprvé to i potom trochu brzdí, zadruhé stačí vypnout zapalování a brzdí to úplně normálně. Když ale některé tupější uživatele nenapadne vypnout zapalování a zmáčknout brzdu ani ve chvíli kdy jim auto začne zrychlovat, nejsou to chyby významné...

0/0
16.2.2015 12:48

J15a54n 25K93r55p57e55c 5436723884102

hmmmm... ze by bylo mozne prepisovar sw jednotky abs pres can bus. no mozne to je. nevidim zde sice duvod proc by to tak melo byt. adaptacni hodnoty by klidne mohly byt prepisovatelne ale zakladni nastaveni by melo byt v EPROM a ze by nekdo za provozu byl schopen flashnout novy SW pres can aniz by tim nezpusobil komplexni vyrazeni dane funkce si nedovedu moc predstavit. coz by vedlo pouze ke selhani ABS a auto by se chovalo jako bez ABS. jednotku ABS jsem nikdy rozdelanou v ruce nemel a rovnez moje znalosti SW a jejich aplikaci mam pouze povrchni. z hlediska bezpecnosti bych rekl (a ted nemyslim hackerstvi - ale i takove to domaci kutilstvi) ze se jedna o pomerne technologicke selhani.

0/0
16.2.2015 14:18

T36o53m47á46š 16V26e40s42e79l41ý 5205248270619

nevím jestli to opravdu je možné, ale nepřekvapilo by mě to. Ale pokud, flash za provozu si dovedu představit jako dočasné vyřazení a potom reset, toho si uživatel ani nemusí všimnout. A o tom že si automobilky s bezpečností hlavu nelámou je celý článek ;-)

0/0
16.2.2015 21:51

M10a90r21t18i66n 66K71a45r71á41s23e88k 1618374239974

Možná tím mysleli vyřazení posilovače brzd, nebo aktivaci ABS i při dobrém kontaktu kol s povrchem. Kdyby se to skloubilo s nekontrolovaným přidáním plynu, tak americká auta kde na manuální řazení nenarazíte, možná dokáží motorem překonat brzdy kterým se hází klacky pod nohy. Vypnutím zapalování to sice vyřešíte, ale nedal bych ruku do hovňa za to, že dráty od klíčku, pokud tam vůbec klíček je, vypnou zapalování navzdory hacknuté řídící jednotce, která se rozhodne ten signál ingnorovat. Jo to už je docela komplexní útok, ani nevím jestli možný, ale pokud to de, nechtěl bych být ten co stojí celou vahou na brzdovém pedálu a doufá že má větší hmotnost, než americký motor na jedničku krouťák. Jinak zcela vyřadit brzdy doufám fakt nejde ani u nejmodernejších na elektroniku spoléhajících systémů.

0/0
16.2.2015 17:50

J31a10n 32K27r75p65e40c 5806313774512

nad tim jsem taky premyslel, ze jedina moznost je davat rj abs chybna data o soustavnem prokluzu a snizit tim brzdny ucinek na minimum ale i toto je pomerne komplikovana cinnost a musel by vedet presne jake data, pac pri spatnem "davkovani" by to abs melo prave posoudit jako vadny system a vyradit abs z provozu. posilovac verim ze i v nejmodernejsich vozech je poddtlakovy a tudiz zavisly na chodu motoru, otazka jestli je podtlakovy ventil ovladany mechanicky nebo eletronicky ale u tak jednoducheho zarizeni je snad elektronicke ovladani zbytecne. nemam tucha jakym zpusobem je resena rj motoru ale obecna zasada je, ze vule ridice musi byt akceptovana a je nadrazena jakekoliv jine funkci. tudiz pozadavek na vypnuti motoru by mel byt plne akceptovan, a tento pozadavek jde do jine casti EM, pokud ovsem nejde i toto hacknout. tak komplexni utok si nedokazu predstavit. no ja mam 26 let stare bmw a navracim mu puvodni lesk, takze toto nastesti resit nemusim. paklize bych se neceho takoveho v budoucnu obaval neni nic jednoducheho nez si za par kacek nainstalovat manualni mechanicky bateriak a vsichni hackeri mi muzou leda...

0/0
16.2.2015 18:13

M93a78r23t93i40n 97K41a54r65á43s35e16k 1318384909804

Taky jsem si říkal, že kdyby mělo být auto chytřejší než řidič, nainstaluju si nějaký panic buton/central stop. S tím posilovačem brzd si nejsem jistý, zvlášť u různých aut s hybridním pohonem, start/stop systémy a tak, jinak bych ho taky čekal že bude hadicí do sání a hotovo. Upřímě řečeno jsem to nikdy na jiném než svém autě moc neprohlížel.

0/0
16.2.2015 20:24

J16a33n 26J63a12n29e81č19e19k 9900103850436

"Bezpečnostní díra se dá naštěstí odstranit na dálku. Automobilka pomocí mobilní sítě aktualizuje software ve vozech, kterých se nebezpečí týká."

Už jen tohle zní děsivě :-P

+7/0
16.2.2015 8:35

M60a40r86t88i25n 77H65a57v46l82í90k 2306813576632

až se automobilka rozhodne ze mate prilis stary vuz a je treba si koupit novejsi - staci  at vam posle signal do brzd a je to.. :)

+4/0
16.2.2015 12:21

M95i93c11h88a83l 84K34o57l14o23v48r73a96t 5147843485972

Všechno, co je připojeno k internetu lze napadnout

+10/0
16.2.2015 7:29

M54a21r14t13i47n 26K15a60r35á32s69e50k 1358434299714

Dám vám adresu na které je zařízení co umí pouze odpovídat na ping a ukázat teplotu, schválně co mu dokážete provést. Né jsou sice výjimky, ale jinak s vámi souhlasím, že cokoli má vzdálený přístup pro správce, má vzdálený přístup i pro útočníka a je možné se do toho dostat.

0/0
16.2.2015 18:28

M27i23r25o89s21l12a58v 36B82u81d74a 9762132677532

Sem s ní. :-)

0/0
16.2.2015 18:54

J60o44s92e74f 70V52a60l57a 9760953383583

internet v aute ? mozna, ale ne harwarove propojeny s autem. Moje navigace si umi stahnout data z internetu ohledne aktualnich dopravnich problemu v realnem case, ale nema zadne propojeni s autem jako takovym. A tak to ma byt. Vsechny chytre domy, chytra auta a chytre lednicky a pracky ci co vsechno muze byt chytre se stane casem problem a pak budou drazsiveci, ktere NEBUDOU kontrolovatelne internetem

+15/0
16.2.2015 6:45
Foto

T61o64m16á78š 78M28i12h79a89l68i58k 1869524623775

Tak to sa mojej spoľahlivej, milovanej felícii stať nemôže R^V zlaté české ručičky V

0/0
16.2.2015 1:45

P30e65t50r 38P56a66n 7787187166411

To ne, do feldy se dá dostat ještě rychleji :D,

+8/0
16.2.2015 6:02

M67i58l29a65n 65Š48v93a82g52r96o71v75s12k95ý 9572109875638

S ručičkami, nebo bez.

0/0
16.2.2015 8:53

J91a84k16u31b 17R73o40u90s 3353660804902

Tohle je ještě ten nejmenší problém celého toho systému... Až jednou přijde doba, kdy bude podobnej nesmysl v autech povinně, investuju maximální úsilí k tomu, abych se toho zbavil.

+14/0
16.2.2015 1:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.