Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Fichtl je legenda, která vychovala generace motorkářů

Jawa 50 typ 20 měla nespočet přezdívek. Řidičský potěr se na ní na polňačce za vsí zasvěcoval do tajů motorismu. A pak se donekonečna opravovalo, vylepšovalo, ladilo. Dnes motorkářů a nadšenců do vůně benzinu a čištění svíček a karburátorů ubývá. Vášeň pro motorismus vytlačily z hlav puberťáků počítače.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P12e20t51r 78B64o43ž90á93k 4333435382289

Týýýjo, tak podle autora článku byla nádrž mezi "revmaplechy" a objem činil 10l? To měl ke svému článku asi nějaký speciální model. Standardně byla nádrž umístěna pod sedlem a její objem činil 4,5l !!!

+5/0
24.2.2015 6:37

J82i60ř89í 52N58o12v40o18t44n30y 2178481603189

Tím asi myslel Mustanga, typ 23

0/0
24.2.2015 12:38

P36e77t31r 10M65i42c15h16a13l 2450344101712

Ne, to bylo původně na Pařezu.

0/0
24.2.2015 21:30

P83e72t64r 91M82i66c78h45a17l 2180244741542

Akorát nádrž měla objem kolem 3,5 litru.

0/0
24.2.2015 21:34

P91a48v60e33l 87N50o22v32á37k 7841906879193

Zadny fichtl v originále neměl nádrž na 10 litru podle me si to plete s nějakou kejvackou...

0/0
26.2.2015 11:34

J37i55ř97í 86N35o60v74o45t60n71y 2368221923739

Jawa 50, typ 23, 23A měli nádrž na 8 l, dle technické dokumentace. Vejde se více.

0/0
26.2.2015 14:57

M15a26r87t26i96n 21V24a29c82h77u28l54k45a 3903448388745

"simply dachl"

0/0
23.2.2015 22:16

J77a65n 32M91a43j83z44n80e12r 1806797856312

kozí dech :)

0/−4
23.2.2015 19:35

J71i16ř90í 38E97r12b54e16n 1723434726467

Kozí dech je Stadion, ne Pionýr...

+8/0
23.2.2015 20:54

P21a68v21e56l 93K52m53o27š86e91k 7404895911341

Tak autor pořádně neví o čem píše, ale hlavně že je motorka pozvracená barvou jako půlka Prahy ;-D

+4/0
23.2.2015 19:07

V39á65c53l89a30v 84P30c79h32á21l81e12k 8276962271152

Ta malá fotka v titulku mně nalákala. Myslel jsem, že budou k vidění podařené fotky vymazlených fichtlíků.... A místo toho  hromada "rádobystylových" fotek počmáraného vraku...

+8/0
23.2.2015 17:35

R65o19m37a48n 89D66o57r88s70k90ý 1876614910168

jéééjej ... nám ve vesnici říkali chrchlgang :-) dva pionýry, jeden pařez, jeden mustang a to když se všechno nastartovalo, tak se nedivím, že nás starší lidi na vesnici neměli rádi. Takové krásné vzpomínky ..... kolikrát jsme si nechávali dělat výbrus a měnili ventily, cigaretovým papírkem ladili zapalování, svařovali vytrhané kolíky z rozety, nebo i jen opotřebovanou nakopávačku. hehe a těch vychytávek, co jsme si dodělávali. Blinkry, rádia, tajné spínače, měnili jsme výkon/rychlost změnou tažného kolečka .... jéééééj to byly doby ;-(

+7/0
23.2.2015 17:23

J62i10ř18í 23P80o74s83p60í61š70i28l 5238515166905

Na pinckovi se měnili ventily? A kde asi taky byly?

0/0
23.2.2015 17:25

J84i24ř14í 36P30o43s51p29í11š46i77l 5738475376305

Oprava - měnily.

0/0
23.2.2015 17:25

M76a17r97t57i37n 30V50a56c78h13u62l59k27a 3523348848395

to byly ventilky ne?

:-)

0/0
23.2.2015 17:34

J36i54ř29í 71P85o24s24p42í24š71i87l 5458735766365

Jako na gumách? To snad téměř nebyl důvod měnit!

0/0
23.2.2015 17:38

M33a41r30t71i44n 48V52a41c66h70u79l51k89a 3163968988395

zřejmě je doplňoval po demontáži policajtem :-)

0/0
23.2.2015 17:38

J60i62ř58í 15P23o57s87p70í34š79i11l 5958195356175

To jsem taky zažil - ale bylo na výběr - buď že to řekne rodičům (výprask doma) nebo si to odtlačíme pět kiláků domů - od té doby jsem měl pumpičku a náhradní ventilky.

+2/0
23.2.2015 17:42

R68o24m16a85n 85D62o15r87s46k47ý 1326714550628

preklep - pisty :-)

0/−1
24.2.2015 8:01

P60e82t18r 58M39i57c12h51a55l 2320444211452

Zajímavý "překlep".  ;-D

0/0
24.2.2015 21:34

J37i78ř37í 34P80o84s26p45í12š69i58l 5768675156985

Tady v redakci si zase někdo plete pojmy. Fichtlem (případně kozí dech) jsme v našem mládí označovali mopedy Stadion řady 1, 11, 22 či 23. Pojmenování fichtl pochází z toho, že první prototypy Stadionu byly vyrobeny s motory od západoněmecké firmy Fichtel a Sachs, přičemž se předpokládalo, že tyto motory budou standardně montovány do všech Stadionů. To ale nebylo vzhledem k tehdejší politické situaci možné. Nakonec se tento problém vyřešil tím, že byl vyvinut motor Jawa, typ 552, který byl vyráběn v mateřském podniku Stadionu Rakovník, v n. p. MOTOR České Budějovice.

Jawám řady 20 se říkalo pincek nebo pekáč, jednosedadlovým pařez. Fichtly byly podřadné. Pokud se mezi nás pionýrkáře zapletl někdo s fichtlem, mohl jezdit pouze s naším souhlasem, případně rozhodl ten, kdo měl elitu mezi pincky a to mustanga.

+2/−1
23.2.2015 17:08

J96i32ř14í 97P58o23s32p38í55š73i73l 5248705416455

Zapomněl jsem - Jawa 23 Mustang byl vždy mustang a kdo ho měl, byl king.

+2/0
23.2.2015 17:19

M78a61r15t76i88n 52V43a76c72h93u86l57k61a 3843858548415

no já měl jednohrba z roku 58, ale stejně všichni říkali všem pionýrům hromadně  fichtl. Zřejmě to bylo kraj od kraje jiné

+3/0
23.2.2015 17:41

J97i87ř29í 26P76o70s46p31í65š47i91l 5548285796485

Asi jo - u nás všechny padesátky byly chrchly (pincky i fichtly).

+1/0
23.2.2015 17:43

R56a59d36i81m 14P72o27l50á45š46e27k 9536273249449

U nás taky.R^

0/0
23.2.2015 18:46
Foto

P18e38t95r 13S76z49i74l96i86c16z85a96i 3495940836508

Fichtl :-) přes týden jsme běhali se železem a papírem do sběrny aby bylo na benál a o víkendu se jezdilo. Příjde mi že jsem měl pionýra dřív než kolo ;-D

+1/0
23.2.2015 16:16

J90a89n 24F40r20o49l49í36k 6866800725844

V letech největší slávy byly populární motocyklové soutěže (pamětníci ví kdo to byl Mašita, Češpiva, Fojtík... a třeba Kremel se svojí 8 rychlostní padesátkou z Povážských strojíren). Nižší soutěže jeli i mladíci na upravených pionýrech. Vždy jsem je obdivoval. Většinu kopců v terénu absolvovali po boku svého řvoucího stroje a vyhrál ten kdo dojel a nepadl únavou. Jely se třeba tři okruhy po 60 km a pokud zapršelo nebyla to žádná legrace ani pro silnější kubatury.;-)

0/0
23.2.2015 15:23

M18a48r73e43k 53K26e71r93n67e21r 9931510162638

Jedu bez helmy a bez papírů a potkám poldy tak šup do pole a ždímám z fekála co největší rychlost:-) sice ujedu ale zavařim motor a pak pěkně polema tlačím 10 km k domovu;-D jo to bejvalo veselo:-)

+7/0
23.2.2015 14:49

P52e40t22r 82M13i20c35h96a76l 2260394421702

Za nás helma povinná nebyla ...

+1/0
24.2.2015 21:33

J33a30n 57Ž39á43k 4945584358912

jj, povinná sice podle vyhlášky 80 nebyla ale bez přilby jsem na pinčla stejně nesměl sednout.

0/0
25.2.2015 11:51

L48u73b12o96š 87S29u97š59i76l 1408377986238

Jezdím hodně na kole, mám i elektrické, tak mohu posuzovat rozdíly v provozu. Vždy si oddechnu, když zabočím na nějakou zemědělskou silnici, kde ještě i dnes skoro nic nejezdí.

0/0
23.2.2015 14:42

L52u59b69o51š 39S23u83š28i25l 1138207306228

Já bych na to klidně sedl znovu, vrátila by se pohoda sedmdesátých let. Ježe ten dnešní provoz by příjemný nebyl. Teď už je to na silnicích o život.

0/0
23.2.2015 14:40

L68u75b72o29š 48S19u74š32i42l 1618157716818

Fichtl byl kvalitní. Už proto, že byl vyráběn v továrně na vojenskou techniku kdesi na Slovensku.

0/0
23.2.2015 14:27

J35a82n 34F66r68o90l41í19k 6456390235394

Strojárně Povážská Bystrica.;-)

0/0
23.2.2015 15:15

L84u38b23o33š 71S11u82š57i78l 1538747276258

Tohle byl nezničitelný stroj. Kam se dnes hrabou čínské šroty. Na Trabanty se též nadávalo, že je to nejhorší vozidlo z východu. Ale která dnešní plechovka přeplněná elektronikou by dokázala přejet nehostinná poštní území???

0/0
23.2.2015 14:22

J35a65k27u86b 68P34r13o81k47e81š 6743828842883

Kazda druha? Trabantakum fandim na ceste prez kontinenty, ale trabant je a byl krap, vsak se staci podivat kolikrat to opravuji. Dopre je to videt na jejich prvni cested po Hedvabne stezce, trabant rozbity kazdou chvili, Dominika Gawlizkova, ktera to jela na Yamaze za celou cestu menila jen pneumatiky. Duvod proc jedou Trabantem je protoze je to extremne levne, jede to prakticky na vsechno co hori a opravit se to 2ma kameny, jeden pouzijete jako kladivo a druhy jako kovadlinu. Takovy Igor Brezovan objel na BMW svet a menil akorat loziska v kardanu zadniho kola a nahon tachometru.

Pokud budete nekde cestovat, tak zjistite, ze prakticky vsude na svete potkate nemecke duchodce (vsechna cest jim) a prekonavaji podobne pustiny, jen o tom nenataci film a vezou si zadek v Land Roveru a nemaji problem.

Nic proti historii, ale vsechny tyhle vozidla patri moralne nejpozdeji do 50. let, v jakekoliv dalsi konkurenci ze zapadu jen zastarala. Vzdyt Jawa prakticky krachovala jeste pred revoluci, protoze vsechny penize ktere vydelala, se misto do modernizace provozu a inovaci narvali do nezivotaschopne socialisticke utopie.

0/0
23.2.2015 23:54

J80a45n 83K55o51n10v28a65l60i95n77k66a 5440891451265

Tohle je náš krasavec:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.534443079927496.1073741826.100000854260189&type=1&l=3c47fb139b

+3/0
23.2.2015 13:50

P18e94t64r 41M65i19c92h37a69l 2560384491132

Nádhera. A nejhezčí je foto s kočkou. Dávám za to plus.

0/0
24.2.2015 21:38

L92u39d77v29i10k 64S91p28i57n96k59a 1792457290105

dozadu jedině rybinu a hlavně bez helmy, jen v brejličkách a vítr ve vlasech.

0/0
23.2.2015 13:35

K78a73r69e70l 25V38a87c46h22u38t 9603402419893

Já měl asi smůlu, takže jsem na tom jezdil maximálně tak 65-68 km/h (a to ještě po větru anebo z mírného kopce;-D), ale kamarád měl jakési mimořádné štěstí - motor jeho Jawy 20 zněl úžasně - jako kdyby to byla skutečná a povedená motorka (tak nějak opravdu hladce a příjemně) a také to bylo poznat na tom, jak rychle s tím jezdil - vždycky mi ujel, vždy mě hravě předjel (při jízdě proti větru mě předjel i se sestrou za zády, zatímco já jel sám)... Myslím, že ten jeho povedený kus jezdil po rovině běžně tak 75-78 km/h a to už je velice slušná rychlost na tak malý motorek... ;-)R^

+1/0
23.2.2015 12:55

D26a73n79i27e11l 67T77o30m69e83k 8199105958176

To je pravda, některý kusy táhly a byly hrozně rychlý.

0/0
23.2.2015 13:05

J26a90n 70H94u92r64k49a 7330446106877

;-D měl jsem sníženou hlavu přelíznutý válec a vícebodovou svíčku a 21 lítala 87 na rovince byly ovšem kopce kde systémem kolobrda to jinak nahoru nešlo...tiše sršeň v garáži spí a možná v důchodu na ryby ožije

0/0
23.2.2015 16:57

R71o60m48a61n 55D29o46r90s59k79ý 1756894950368

Nebo měl jiné tažné kolečko :-) Když se dalo větší, tak to lítalo jak blázen, ale člověk zase nic nevyjel. Když se dalo menší, mělo to úžasnej tah i na dvou ve dvou do kopce, ale na rovince to byl šnek :)

0/0
23.2.2015 17:18

M28a14r70t56i78n 98H30a44v32l96í88k 4920605527683

Nechápu smysl té fotogalerie. Posprejovanej fichtl, to má bejt jako nějaké umění?

+7/0
23.2.2015 12:31

K39a76r22e34l 97V64a76c27h49u92t 9933222739763

Nikoliv. To je výsledek myšlení českých (?) sprejerů... posprejovat co, co podle jejich mínění není tak cenné, oni jaksi "mohou" :-/ a také (proto) to asi dělají...

0/0
23.2.2015 12:46

T13o55m43á91š 94K72u30c26h35a55ř 3167371298911

No já nevím. Trápil jsem jsem (bohužel až v osmnácti) s Mustangem jen pár měsíců. Opravil a doladil co šlo, udělal rozborku motoru, pár pokusů o zvýšení výkonu a šel pryč. Bylo to dobré jen k tomu, aby člověk levně zjistil, že si musí koupit silnější mašinu. Ale jako začáek pro 15 leté kluky, dědky na ryby, nebo někoho, komu nevadí drandit padesátkou to asi stačilo.

+1/0
23.2.2015 12:29

M19a83r43t94i48n 36H82a61v35l95í12k 4230545367673

Dneska bych se na tom už bál jezdit. Dřív nás na tom předjížděly stodvacítky a žigulíky v 80desáti. Dneska by to kolem mě valili náklaďáky s odstupem 20 cm jen aby nemusel zpomalit.

0/0
23.2.2015 12:33

V11l44a17s34t70i12m80i62l 47T53e25n48c46e67r 4370900127250

Jestli se potřebujete dopravit pár km k rybníku s prutem na ryby na zádech, tak ten fichtl bohatě stačí. Honda CBR 125 je zbytečná - ještě by vám ji tam u vody někdo šlohnul.

0/0
23.2.2015 15:25

R49o44m87a67n 96D20o60r32s75k87ý 1426564870488

to bohužel i dneska toho pindika .... uz je to veteransky kousek :-)

0/0
23.2.2015 17:24

V58i23k54t91o68r 82J14o52h71á25n15e14k 4454204428260

Tak na těch pár km k rybníku vám většinou spolehlivěji poslouží kolo :)

0/0
27.2.2015 16:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.