Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Fichtl je legenda, která vychovala generace motorkářů

Jawa 50 typ 20 měla nespočet přezdívek. Řidičský potěr se na ní na polňačce za vsí zasvěcoval do tajů motorismu. A pak se donekonečna opravovalo, vylepšovalo, ladilo. Dnes motorkářů a nadšenců do vůně benzinu a čištění svíček a karburátorů ubývá. Vášeň pro motorismus vytlačily z hlav puberťáků počítače.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P80e24t79r 12B71o91ž50á58k 4643175542909

Týýýjo, tak podle autora článku byla nádrž mezi "revmaplechy" a objem činil 10l? To měl ke svému článku asi nějaký speciální model. Standardně byla nádrž umístěna pod sedlem a její objem činil 4,5l !!!

+5/0
24.2.2015 6:37

J62i85ř40í 19N45o32v42o13t72n78y 2528411163909

Tím asi myslel Mustanga, typ 23

0/0
24.2.2015 12:38

P31e31t42r 35M60i83c80h52a54l 2170494681542

Ne, to bylo původně na Pařezu.

0/0
24.2.2015 21:30

P82e60t24r 68M50i46c76h23a39l 2120214191502

Akorát nádrž měla objem kolem 3,5 litru.

0/0
24.2.2015 21:34

P75a61v65e11l 71N48o94v80á69k 7291256389553

Zadny fichtl v originále neměl nádrž na 10 litru podle me si to plete s nějakou kejvackou...

0/0
26.2.2015 11:34

J70i19ř20í 40N33o69v76o77t59n51y 2588201113949

Jawa 50, typ 23, 23A měli nádrž na 8 l, dle technické dokumentace. Vejde se více.

0/0
26.2.2015 14:57

M38a76r91t28i30n 26V20a17c28h86u53l45k10a 3733738228415

"simply dachl"

0/0
23.2.2015 22:16

J97a39n 94M74a67j13z97n78e51r 1416727266192

kozí dech :)

0/−4
23.2.2015 19:35

J16i90ř69í 53E65r13b77e11n 1933224446637

Kozí dech je Stadion, ne Pionýr...

+8/0
23.2.2015 20:54

P90a33v86e86l 68K13m13o46š20e59k 7794165291701

Tak autor pořádně neví o čem píše, ale hlavně že je motorka pozvracená barvou jako půlka Prahy ;-D

+4/0
23.2.2015 19:07

V73á92c48l78a83v 47P89c18h79á62l74e56k 8176692441402

Ta malá fotka v titulku mně nalákala. Myslel jsem, že budou k vidění podařené fotky vymazlených fichtlíků.... A místo toho  hromada "rádobystylových" fotek počmáraného vraku...

+8/0
23.2.2015 17:35

R13o26m59a21n 75D79o21r90s82k38ý 1686794980558

jéééjej ... nám ve vesnici říkali chrchlgang :-) dva pionýry, jeden pařez, jeden mustang a to když se všechno nastartovalo, tak se nedivím, že nás starší lidi na vesnici neměli rádi. Takové krásné vzpomínky ..... kolikrát jsme si nechávali dělat výbrus a měnili ventily, cigaretovým papírkem ladili zapalování, svařovali vytrhané kolíky z rozety, nebo i jen opotřebovanou nakopávačku. hehe a těch vychytávek, co jsme si dodělávali. Blinkry, rádia, tajné spínače, měnili jsme výkon/rychlost změnou tažného kolečka .... jéééééj to byly doby ;-(

+7/0
23.2.2015 17:23

J20i62ř34í 94P39o83s61p25í38š95i72l 5818525336225

Na pinckovi se měnili ventily? A kde asi taky byly?

0/0
23.2.2015 17:25

J21i95ř43í 11P79o56s63p55í17š94i93l 5818575956545

Oprava - měnily.

0/0
23.2.2015 17:25

M78a20r19t33i51n 21V32a22c39h59u78l87k87a 3633488928365

to byly ventilky ne?

:-)

0/0
23.2.2015 17:34

J86i78ř70í 42P34o77s28p98í56š17i26l 5988455126135

Jako na gumách? To snad téměř nebyl důvod měnit!

0/0
23.2.2015 17:38

M28a82r26t61i72n 29V81a10c88h82u13l50k11a 3683748918675

zřejmě je doplňoval po demontáži policajtem :-)

0/0
23.2.2015 17:38

J11i66ř93í 77P35o22s54p41í89š34i94l 5148155226935

To jsem taky zažil - ale bylo na výběr - buď že to řekne rodičům (výprask doma) nebo si to odtlačíme pět kiláků domů - od té doby jsem měl pumpičku a náhradní ventilky.

+2/0
23.2.2015 17:42

R56o74m68a14n 46D85o30r17s15k78ý 1816584300378

preklep - pisty :-)

0/−1
24.2.2015 8:01

P27e39t80r 24M58i97c77h18a35l 2920704711302

Zajímavý "překlep".  ;-D

0/0
24.2.2015 21:34

J81i94ř85í 94P82o70s18p92í36š10i70l 5548815796595

Tady v redakci si zase někdo plete pojmy. Fichtlem (případně kozí dech) jsme v našem mládí označovali mopedy Stadion řady 1, 11, 22 či 23. Pojmenování fichtl pochází z toho, že první prototypy Stadionu byly vyrobeny s motory od západoněmecké firmy Fichtel a Sachs, přičemž se předpokládalo, že tyto motory budou standardně montovány do všech Stadionů. To ale nebylo vzhledem k tehdejší politické situaci možné. Nakonec se tento problém vyřešil tím, že byl vyvinut motor Jawa, typ 552, který byl vyráběn v mateřském podniku Stadionu Rakovník, v n. p. MOTOR České Budějovice.

Jawám řady 20 se říkalo pincek nebo pekáč, jednosedadlovým pařez. Fichtly byly podřadné. Pokud se mezi nás pionýrkáře zapletl někdo s fichtlem, mohl jezdit pouze s naším souhlasem, případně rozhodl ten, kdo měl elitu mezi pincky a to mustanga.

+2/−1
23.2.2015 17:08

J88i98ř53í 62P33o14s72p93í24š88i56l 5238265486485

Zapomněl jsem - Jawa 23 Mustang byl vždy mustang a kdo ho měl, byl king.

+2/0
23.2.2015 17:19

M74a42r74t64i48n 22V28a82c97h87u21l43k90a 3393198698755

no já měl jednohrba z roku 58, ale stejně všichni říkali všem pionýrům hromadně  fichtl. Zřejmě to bylo kraj od kraje jiné

+3/0
23.2.2015 17:41

J28i27ř29í 35P49o18s47p26í18š10i71l 5158365576915

Asi jo - u nás všechny padesátky byly chrchly (pincky i fichtly).

+1/0
23.2.2015 17:43

R54a86d34i38m 79P26o40l47á69š25e54k 9746223699819

U nás taky.R^

0/0
23.2.2015 18:46
Foto

P64e14t29r 79S93z97i29l23i35c33z36a48i 3395210566778

Fichtl :-) přes týden jsme běhali se železem a papírem do sběrny aby bylo na benál a o víkendu se jezdilo. Příjde mi že jsem měl pionýra dřív než kolo ;-D

+1/0
23.2.2015 16:16

J70a40n 29F88r13o14l80í89k 6596860785584

V letech největší slávy byly populární motocyklové soutěže (pamětníci ví kdo to byl Mašita, Češpiva, Fojtík... a třeba Kremel se svojí 8 rychlostní padesátkou z Povážských strojíren). Nižší soutěže jeli i mladíci na upravených pionýrech. Vždy jsem je obdivoval. Většinu kopců v terénu absolvovali po boku svého řvoucího stroje a vyhrál ten kdo dojel a nepadl únavou. Jely se třeba tři okruhy po 60 km a pokud zapršelo nebyla to žádná legrace ani pro silnější kubatury.;-)

0/0
23.2.2015 15:23

M19a93r43e35k 55K36e44r67n84e55r 9621920342728

Jedu bez helmy a bez papírů a potkám poldy tak šup do pole a ždímám z fekála co největší rychlost:-) sice ujedu ale zavařim motor a pak pěkně polema tlačím 10 km k domovu;-D jo to bejvalo veselo:-)

+7/0
23.2.2015 14:49

P98e14t52r 77M10i35c23h47a82l 2440924801772

Za nás helma povinná nebyla ...

+1/0
24.2.2015 21:33

J60a32n 39Ž30á17k 4295694148402

jj, povinná sice podle vyhlášky 80 nebyla ale bez přilby jsem na pinčla stejně nesměl sednout.

0/0
25.2.2015 11:51

L89u11b91o13š 76S87u91š25i76l 1358637396148

Jezdím hodně na kole, mám i elektrické, tak mohu posuzovat rozdíly v provozu. Vždy si oddechnu, když zabočím na nějakou zemědělskou silnici, kde ještě i dnes skoro nic nejezdí.

0/0
23.2.2015 14:42

L76u47b80o85š 53S45u71š20i98l 1428747576838

Já bych na to klidně sedl znovu, vrátila by se pohoda sedmdesátých let. Ježe ten dnešní provoz by příjemný nebyl. Teď už je to na silnicích o život.

0/0
23.2.2015 14:40

L45u55b34o55š 73S64u68š68i23l 1508847966588

Fichtl byl kvalitní. Už proto, že byl vyráběn v továrně na vojenskou techniku kdesi na Slovensku.

0/0
23.2.2015 14:27

J34a54n 67F66r66o26l47í55k 6546910485304

Strojárně Povážská Bystrica.;-)

0/0
23.2.2015 15:15

L75u33b42o29š 89S68u27š54i92l 1528467896318

Tohle byl nezničitelný stroj. Kam se dnes hrabou čínské šroty. Na Trabanty se též nadávalo, že je to nejhorší vozidlo z východu. Ale která dnešní plechovka přeplněná elektronikou by dokázala přejet nehostinná poštní území???

0/0
23.2.2015 14:22

J61a98k70u45b 63P95r95o88k93e21š 6263528422743

Kazda druha? Trabantakum fandim na ceste prez kontinenty, ale trabant je a byl krap, vsak se staci podivat kolikrat to opravuji. Dopre je to videt na jejich prvni cested po Hedvabne stezce, trabant rozbity kazdou chvili, Dominika Gawlizkova, ktera to jela na Yamaze za celou cestu menila jen pneumatiky. Duvod proc jedou Trabantem je protoze je to extremne levne, jede to prakticky na vsechno co hori a opravit se to 2ma kameny, jeden pouzijete jako kladivo a druhy jako kovadlinu. Takovy Igor Brezovan objel na BMW svet a menil akorat loziska v kardanu zadniho kola a nahon tachometru.

Pokud budete nekde cestovat, tak zjistite, ze prakticky vsude na svete potkate nemecke duchodce (vsechna cest jim) a prekonavaji podobne pustiny, jen o tom nenataci film a vezou si zadek v Land Roveru a nemaji problem.

Nic proti historii, ale vsechny tyhle vozidla patri moralne nejpozdeji do 50. let, v jakekoliv dalsi konkurenci ze zapadu jen zastarala. Vzdyt Jawa prakticky krachovala jeste pred revoluci, protoze vsechny penize ktere vydelala, se misto do modernizace provozu a inovaci narvali do nezivotaschopne socialisticke utopie.

0/0
23.2.2015 23:54

J57a19n 37K89o63n84v34a97l40i36n48k32a 5810671511655

Tohle je náš krasavec:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.534443079927496.1073741826.100000854260189&type=1&l=3c47fb139b

+3/0
23.2.2015 13:50

P81e18t77r 44M15i27c76h19a90l 2940524411802

Nádhera. A nejhezčí je foto s kočkou. Dávám za to plus.

0/0
24.2.2015 21:38

L22u25d76v57i92k 68S44p64i61n81k14a 1962627670435

dozadu jedině rybinu a hlavně bez helmy, jen v brejličkách a vítr ve vlasech.

0/0
23.2.2015 13:35

K96a40r24e37l 46V37a38c17h74u96t 9693402429273

Já měl asi smůlu, takže jsem na tom jezdil maximálně tak 65-68 km/h (a to ještě po větru anebo z mírného kopce;-D), ale kamarád měl jakési mimořádné štěstí - motor jeho Jawy 20 zněl úžasně - jako kdyby to byla skutečná a povedená motorka (tak nějak opravdu hladce a příjemně) a také to bylo poznat na tom, jak rychle s tím jezdil - vždycky mi ujel, vždy mě hravě předjel (při jízdě proti větru mě předjel i se sestrou za zády, zatímco já jel sám)... Myslím, že ten jeho povedený kus jezdil po rovině běžně tak 75-78 km/h a to už je velice slušná rychlost na tak malý motorek... ;-)R^

+1/0
23.2.2015 12:55

D98a67n41i92e26l 28T20o70m74e87k 8989175108306

To je pravda, některý kusy táhly a byly hrozně rychlý.

0/0
23.2.2015 13:05

J35a72n 47H51u58r43k22a 7600806256947

;-D měl jsem sníženou hlavu přelíznutý válec a vícebodovou svíčku a 21 lítala 87 na rovince byly ovšem kopce kde systémem kolobrda to jinak nahoru nešlo...tiše sršeň v garáži spí a možná v důchodu na ryby ožije

0/0
23.2.2015 16:57

R52o82m18a12n 59D33o38r12s46k61ý 1246714130468

Nebo měl jiné tažné kolečko :-) Když se dalo větší, tak to lítalo jak blázen, ale člověk zase nic nevyjel. Když se dalo menší, mělo to úžasnej tah i na dvou ve dvou do kopce, ale na rovince to byl šnek :)

0/0
23.2.2015 17:18

M49a32r35t65i35n 38H39a37v18l80í11k 4590275807973

Nechápu smysl té fotogalerie. Posprejovanej fichtl, to má bejt jako nějaké umění?

+7/0
23.2.2015 12:31

K15a48r85e26l 97V72a44c12h68u24t 9643692149633

Nikoliv. To je výsledek myšlení českých (?) sprejerů... posprejovat co, co podle jejich mínění není tak cenné, oni jaksi "mohou" :-/ a také (proto) to asi dělají...

0/0
23.2.2015 12:46

T67o21m10á43š 15K19u21c85h94a54ř 3857641258731

No já nevím. Trápil jsem jsem (bohužel až v osmnácti) s Mustangem jen pár měsíců. Opravil a doladil co šlo, udělal rozborku motoru, pár pokusů o zvýšení výkonu a šel pryč. Bylo to dobré jen k tomu, aby člověk levně zjistil, že si musí koupit silnější mašinu. Ale jako začáek pro 15 leté kluky, dědky na ryby, nebo někoho, komu nevadí drandit padesátkou to asi stačilo.

+1/0
23.2.2015 12:29

M36a10r10t15i56n 14H41a23v37l55í15k 4720155297663

Dneska bych se na tom už bál jezdit. Dřív nás na tom předjížděly stodvacítky a žigulíky v 80desáti. Dneska by to kolem mě valili náklaďáky s odstupem 20 cm jen aby nemusel zpomalit.

0/0
23.2.2015 12:33

V50l70a67s34t72i50m69i11l 25T22e71n85c28e53r 4400400427570

Jestli se potřebujete dopravit pár km k rybníku s prutem na ryby na zádech, tak ten fichtl bohatě stačí. Honda CBR 125 je zbytečná - ještě by vám ji tam u vody někdo šlohnul.

0/0
23.2.2015 15:25

R69o74m68a24n 58D22o98r32s54k82ý 1546384420148

to bohužel i dneska toho pindika .... uz je to veteransky kousek :-)

0/0
23.2.2015 17:24

V90i29k53t83o27r 40J51o33h66á97n83e92k 4844274228680

Tak na těch pár km k rybníku vám většinou spolehlivěji poslouží kolo :)

0/0
27.2.2015 16:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.