Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Progresivní Borgward se vrací. Parádní německá fára stavěl génius z Tatry

Koncern Borgward platil v polovině minulého století za jednu z nejvýznamnějších a nejprogresivnějších německých automobilek a zahrnoval i značky Hansa, Lloyd a Goliath. V roce 1961 za záhadných okolností zkrachoval. Nyní je zpět. Na letošním ženevském autosalonu má proběhnout jeho slavný návrat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I71v76a22n 44K91o61u22k49a45l 1366821197

Už by ste konečne mohli pochopiť , že história Nemcov na bývalom území Bójov ( Boemia , Bohemia ) nie je česká história . To už Albanci v Kosove majú hlbšie korene . Skutočne nestačí sfalšovať spisy ( zelenohorské , kralovedvorské ) a vydávať nemeckú históriu za vašu !![>-]Rv

0/−4
2.3.2015 14:53

J87i64ř63í 89N37e62u17m82e66i48s58t98e11r 2872965313531

Byl kníže Svatopluk Slovák? Otázky, samé otázky... ;-D;-D

0/0
2.3.2015 15:07

M34a48r18e39k 85K51e54r59n76e96r 9831710282798

Čobolo z kuličkovejch hor běž pást ovce a neotravuj;-€ Stačí že jdu do obchodu a ženská u pokladny mluví čobolsky;-€ Dnes objednavka v Alze a opět čobolka to je strašný - chceš dělat u nás nauč se česky !

+2/0
3.3.2015 17:52

P81e43t26r 38V37i17n81t79r25l15í72k 3986324271

jestli návrat bude slavný se projeví až časem :-)

0/0
1.3.2015 19:02

F22r42a14n63t90i94š20e87k 74S78o12k22o18l 7395594641336

Je zřejmé že od Borgwarda nekopírovala jenom socialistická Tatra 603. Taky Borgward Isabella combi nápadně svým bočním tvarem připomíná sovětskou Volhu 22 anebo spíše naopak. Sovětská Volha 22 kombi nápadně připomíná její předlohu kombi Borgward Isabella.

V každém případě kvalitní auto na svoji dobu. Borgward Isabellu jsem měl čest poznat osobně. Ještě dnes bych si takové auto rád koupil, ale to je už minulost.

+5/−1
26.2.2015 18:59

J20i48ř68í 75E64r84b58e69n 1243714536327

Jak jste přišel na to, že pánové Kardaus, Popelář a Chalupa z Tatry okopírovali právě Borgwarda? Tatru 603 vyvíjeli potajmu od roku 1952, studie vozu pod názvem Valuta byla předložena 18. 11. 1953 a výtvarné i technické řešení bylo hotové 28. 12. 1954, zatímco Bongwardův a Übelackerův okřídlený vůz pochází až z druhé půli roku 1955!

Nomohlo to tedy spíš být obráceně? Třeba zadní část Borgwardovy Isabelly více než připomíná Diblíkovu variaci Valuty z roku 1953...

.

A Volha 21/22 Isabellu až tak moc nepřipomíná - nanejvýš tak detaily, ale celkové rozměry, prolisy, přesazení přední masky, kapota, sloupky, okna i počet dveří jsou "trochu" (či spíše dost) jiné. Společné mají leda tak oválné výkroje blatníků namísto běžných kulatých. To už byste rovnou mohl z plagiátorství nařknout designéry BMW 12 nebo Wartburgu 311 ;-D

+5/0
26.2.2015 22:47

M13a65r85c29e37l 46P43a92v30l80í32k 7691924688469

@jakub šrámek - nielen :-)

otázka - koho z vás sa "viezli do pôrodnice" (trofejnou) sanitkou z tejto firmy?

0/0
26.2.2015 17:37

R36a25d97e51k 30D60o80l61e60ž63a50l 2569573540920

Není mi zcela jasné, kde by se vzaly "konspiraní teorie". Vyráběl prostě stále dražší a dražší auta. Např. vyobrazená Isabella kupé stála totéž, co sedm aut VW Brouk! A Německo se teprve vypamatovávalo z války, na tohle měl málokdo. Viz třeba tehdejší problémy BMW.

+1/0
26.2.2015 15:52

R75a33d65i65m 71P23o25l91á80š91e25k 9716133399259

Souhlasím. Vypadá to, že si prostě pro prodávaná auta špatně vypočítal optimální kombinaci technického novátorství, ceny  a čistého zisku z prodaného auta.

+1/0
26.2.2015 17:16

M98i81l95a48n 32Š53v25a30g33r71o31v13s34k65ý 9852899855488

Škoda, že u fotek v galerii nejsou letopočty, takže nevím, z kterého roku vozy jsou - a to mě na tom nejvíc srduje.

+1/0
26.2.2015 13:08

R36a14d98i13m 37P96o33l20á32š27e58k 9146873779329

Při pohledu na experimentální vůz Bogward je jasné, odkud se vzaly designové detaily Tatry 603, které z toho vozidla udělaly v té době fenomén. Konstruktéři Tatrovky  použili výkresy Übelackera, které ležela nejméně 15 let v tatrováckém archívu.

+4/−3
26.2.2015 9:43

J45a64n 67Č60e18r32n48ý 8600130424931

Byl bych opatrný s tím, že konstruktéři Tatry 603 obšlehli Übelackerovo dílo. V roce 1955, ze které pochází ten prototyp, už byla T603 v sériové výrobě. Významnou stopu pro budoucí vývoj určitě zanechal, na druhou stranu je otázka, jak by prototyp vypadal, pokud by nebylo Tatry a jiných lidí. V automobilce určitě předtím docházelo k ovlivňování a inspiraci všemi směry.

+7/0
26.2.2015 11:35

R50a19d90i36m 93P12o39l32á76š35e26k 9946543979259

Jako myslíte, že by se v Západním Německu obtěžovali kopírovat takové zásadní designové prvky z země nějakého barbarského východního bloku?

Připadá mně to mnohem méně pravděpodobné než to, že podobný design vytvořil minimálně na výkresu nějaké studie samotný Übelacker nebo některý z jeho podřízených konstruktérů už před válkou v Kopřivnici.

V době intenzívní propagandistické války byl pro západoněmeckou firmu dost problém vyvinout velmi podobný prototyp , nemluvě o budoucí sériové výrobě takového auta, který by  evidentně vycházel z T 603 vyráběné už nějaký rok v nepřátelském východním bloku. Bylo by to obrovské sousto pro komunistickou propagandu a dost možná by to tu západoněmeckou firmu silně poškodilo.

A já archív Tatrovky znám, ve své době jsem tam dost často hledal a vím, že co se týká  výkresů z té doby, je dost kompletní.

0/0
26.2.2015 12:27

J21a31n 97Č70e29r82n52ý 8800880104281

Prosimvás, to nemíchejte do sebe. Po komunistickém převratu se nezjevila žádná nová východní automobilka Tatra. A rozhodně to nelze klást do roviny Češi - Němci, protože to, jak významná role lidí německé národnosti v Tatře byla, vědí všichni. Prostě jenom říkám, že bez Tatry jako automobilky a lidí v ní by Übelackerův prototyp asi také vypadal jinak. Ale pokud o nějakých jeho podobných výkresech z Tatrovky víte, dejte o nich vědět, bylo by to určitě zajímavé, bez ironie.

+4/0
26.2.2015 12:56

R38a77d26i86m 53P95o70l42á56š23e29k 9946323569749

"Prostě jenom říkám, že bez Tatry jako automobilky a lidí v ní by Übelackerův prototyp asi také vypadal jinak."

Určitě, s tím souhlasím.

Jen se mi zdá silně přitažené za vlasy, že Übelacker při stavbě toho prototypu okopíroval zrovna komunisty v Kopřivnici postavenou a vyráběnou Tatru 603.

Mnohem pravděpodobnější se mi zdá, že obojí mělo původ v nějakých kreacích, studiích na modelech či plánech atd v Kopřivnici v době, kdy tam Übelacker působil. Někdy před válkou. Maximálně těsně po Mnichovu a zabrání Sudet Němci, kdy se dá předpokládat, že do zabrané Tatrovky přibyli i nějací němečtí konstruktéři a technici a předali do vývoje tatrováckých automobilů i nějaké novátorské impulzy.

O výkresech nevím. Pokud nebudou v tatrováckém archívu, tak nebudou nejspíš nikde.

0/0
26.2.2015 17:13
Foto

P64a11v96e28l 68M22a61k91o20v27e62c 8418225211

"...komunisty postavenou a vyráběnou Tatru 603..." To tedy byli podle Vás ti komunisti skutečně geniální...Nebo to bylo (trochu) jinak?

0/0
26.2.2015 21:55

J96i37ř12í 35E75r72b61e16n 1883804306347

Tatru 603 nepostavili nějací anonymní komunisti v Kopřivnici, ale její podobu vyvinuli konkrétní pánové Kardaus a Popelář v Tatře Smíchov.v průběhu let 1953 a 1954.

Moc jste se tomu tatrováckému archivu asi nevěnoval ;-)

+1/0
26.2.2015 22:58

R22a50d11i90m 35P74o24l53á27š50e83k 9706413159759

Že by pánové Kardaus a Popelář před válkou pracovali v Tatře Kopřivnici v konstrukci?

0/0
27.2.2015 6:38

J84i15ř68í 90E63r57b31e58n 1853274696567

Jenže my jsme nebyli žádný barbarský východní blok, ale stát s rozvinutým průmyslem a vlastní mnohaletou tradicí designérských škol od Schustaly a Ringhoffera přes Uhlíka a Sodomku po Diblíka se Španihelem!

Akorát že tu tenkrát právě shodou okolností vládli bolševici.

+6/0
26.2.2015 22:53

R82a23d58i21m 25P96o44l10á21š89e28k 9906863269689

Vládli bolševici a zrovna v té době v 50 letech byla propagandistická válka mezi východním a západním blokem nejtvrdší.

Je tedy jedno, jak jsme tehdy měli rozvinutý průmysl a mnohaletou tradici, či zda Tatru 603 postavili komunističtí nebo nekomunističtí konstruktéři.  Konkrétní výsledky si zabrali, zacházeli s nimi jako svými a využívali je komunisté.

Spolupráce se Západem neexistovala a kdyby na Západě veřejně okopírovali tu Tatru 603, nejspíš by to kvůli rozpoutané propagandistické kampani Východu ani nemohli prodávat.

Takže proto soudím, že kořeny obojího jsou z dřívějška z konstrukce Tatry Kopřivnice.

0/0
27.2.2015 6:48

J92i56ř52í 41E93r70b96e75n 1113304896667

8-o No tak to snad je normální ve všech automobilkách na světě, že nová auta se konstruují na základě zkušeností z předchozích modelů, ne?

.

A k tomu, že "konkrétní výsledky si zabrali, zacházeli s nimi jako svými a využívali je komunisté" - to je snad taky normální, že vládnoucí kasta využívá a pokud možno propaguje výrobky "svých" firem. Každý režim by to tak měl dělat. U nás se na to v 90. letech hodně zapomnělo a zavrhovalo se to...

0/0
28.2.2015 6:14

J75a90k91u25b 73Š65r28á41m40e68k 4388683722951

Kromě lodí, letadel a aut stavěli u Borgwardů také tanky.

0/0
26.2.2015 9:30

T15o64m93á85š 76V13a46l88d37e12r 7433840759

A u Forda bombardéry. Každý potřebuje vydělat. Jen u nás po roce 1990 jsme šli s pravdou a láskou do háje a rušili vojenskou výrobu. ;-D

+2/0
27.2.2015 17:14

J84i46ř57í 90V34a40v67ř18í28k 7744549355680

Děkuji za krásné připomenutí co to kdysi bylo vyrobeno.R^

+3/0
26.2.2015 5:53

J84a37r34a 27R82a67n96k 1651416819241

Podobny osud mel kanadsky Bricklin.....

0/0
27.2.2015 6:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.