Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Progresivní Borgward se vrací. Parádní německá fára stavěl génius z Tatry

Koncern Borgward platil v polovině minulého století za jednu z nejvýznamnějších a nejprogresivnějších německých automobilek a zahrnoval i značky Hansa, Lloyd a Goliath. V roce 1961 za záhadných okolností zkrachoval. Nyní je zpět. Na letošním ženevském autosalonu má proběhnout jeho slavný návrat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I52v52a14n 64K75o56u16k75a54l 1626831267

Už by ste konečne mohli pochopiť , že história Nemcov na bývalom území Bójov ( Boemia , Bohemia ) nie je česká história . To už Albanci v Kosove majú hlbšie korene . Skutočne nestačí sfalšovať spisy ( zelenohorské , kralovedvorské ) a vydávať nemeckú históriu za vašu !![>-]Rv

0/−4
2.3.2015 14:53

J93i20ř25í 39N46e65u42m52e58i32s34t35e16r 2322315803281

Byl kníže Svatopluk Slovák? Otázky, samé otázky... ;-D;-D

0/0
2.3.2015 15:07

M79a55r13e48k 45K69e74r85n77e16r 9801280602938

Čobolo z kuličkovejch hor běž pást ovce a neotravuj;-€ Stačí že jdu do obchodu a ženská u pokladny mluví čobolsky;-€ Dnes objednavka v Alze a opět čobolka to je strašný - chceš dělat u nás nauč se česky !

+2/0
3.3.2015 17:52

P61e29t23r 52V40i71n11t80r70l24í61k 3896294281

jestli návrat bude slavný se projeví až časem :-)

0/0
1.3.2015 19:02

F77r57a53n34t34i57š74e16k 79S77o57k49o50l 7535684581616

Je zřejmé že od Borgwarda nekopírovala jenom socialistická Tatra 603. Taky Borgward Isabella combi nápadně svým bočním tvarem připomíná sovětskou Volhu 22 anebo spíše naopak. Sovětská Volha 22 kombi nápadně připomíná její předlohu kombi Borgward Isabella.

V každém případě kvalitní auto na svoji dobu. Borgward Isabellu jsem měl čest poznat osobně. Ještě dnes bych si takové auto rád koupil, ale to je už minulost.

+5/−1
26.2.2015 18:59

J33i97ř37í 71E15r91b79e89n 1183274976847

Jak jste přišel na to, že pánové Kardaus, Popelář a Chalupa z Tatry okopírovali právě Borgwarda? Tatru 603 vyvíjeli potajmu od roku 1952, studie vozu pod názvem Valuta byla předložena 18. 11. 1953 a výtvarné i technické řešení bylo hotové 28. 12. 1954, zatímco Bongwardův a Übelackerův okřídlený vůz pochází až z druhé půli roku 1955!

Nomohlo to tedy spíš být obráceně? Třeba zadní část Borgwardovy Isabelly více než připomíná Diblíkovu variaci Valuty z roku 1953...

.

A Volha 21/22 Isabellu až tak moc nepřipomíná - nanejvýš tak detaily, ale celkové rozměry, prolisy, přesazení přední masky, kapota, sloupky, okna i počet dveří jsou "trochu" (či spíše dost) jiné. Společné mají leda tak oválné výkroje blatníků namísto běžných kulatých. To už byste rovnou mohl z plagiátorství nařknout designéry BMW 12 nebo Wartburgu 311 ;-D

+5/0
26.2.2015 22:47

M88a85r54c50e55l 17P29a62v55l92í13k 7291554498459

@jakub šrámek - nielen :-)

otázka - koho z vás sa "viezli do pôrodnice" (trofejnou) sanitkou z tejto firmy?

0/0
26.2.2015 17:37

R93a90d31e56k 21D22o62l38e91ž91a56l 2719643730440

Není mi zcela jasné, kde by se vzaly "konspiraní teorie". Vyráběl prostě stále dražší a dražší auta. Např. vyobrazená Isabella kupé stála totéž, co sedm aut VW Brouk! A Německo se teprve vypamatovávalo z války, na tohle měl málokdo. Viz třeba tehdejší problémy BMW.

+1/0
26.2.2015 15:52

R25a39d75i31m 90P90o12l98á94š46e49k 9956153409939

Souhlasím. Vypadá to, že si prostě pro prodávaná auta špatně vypočítal optimální kombinaci technického novátorství, ceny  a čistého zisku z prodaného auta.

+1/0
26.2.2015 17:16

M18i25l65a56n 84Š98v86a69g86r72o35v57s62k57ý 9982449635888

Škoda, že u fotek v galerii nejsou letopočty, takže nevím, z kterého roku vozy jsou - a to mě na tom nejvíc srduje.

+1/0
26.2.2015 13:08

R21a76d72i52m 33P57o54l90á90š36e20k 9716263579979

Při pohledu na experimentální vůz Bogward je jasné, odkud se vzaly designové detaily Tatry 603, které z toho vozidla udělaly v té době fenomén. Konstruktéři Tatrovky  použili výkresy Übelackera, které ležela nejméně 15 let v tatrováckém archívu.

+4/−3
26.2.2015 9:43

J96a83n 40Č15e18r87n44ý 8380690884581

Byl bych opatrný s tím, že konstruktéři Tatry 603 obšlehli Übelackerovo dílo. V roce 1955, ze které pochází ten prototyp, už byla T603 v sériové výrobě. Významnou stopu pro budoucí vývoj určitě zanechal, na druhou stranu je otázka, jak by prototyp vypadal, pokud by nebylo Tatry a jiných lidí. V automobilce určitě předtím docházelo k ovlivňování a inspiraci všemi směry.

+7/0
26.2.2015 11:35

R65a42d49i51m 94P11o84l16á93š62e30k 9646913189129

Jako myslíte, že by se v Západním Německu obtěžovali kopírovat takové zásadní designové prvky z země nějakého barbarského východního bloku?

Připadá mně to mnohem méně pravděpodobné než to, že podobný design vytvořil minimálně na výkresu nějaké studie samotný Übelacker nebo některý z jeho podřízených konstruktérů už před válkou v Kopřivnici.

V době intenzívní propagandistické války byl pro západoněmeckou firmu dost problém vyvinout velmi podobný prototyp , nemluvě o budoucí sériové výrobě takového auta, který by  evidentně vycházel z T 603 vyráběné už nějaký rok v nepřátelském východním bloku. Bylo by to obrovské sousto pro komunistickou propagandu a dost možná by to tu západoněmeckou firmu silně poškodilo.

A já archív Tatrovky znám, ve své době jsem tam dost často hledal a vím, že co se týká  výkresů z té doby, je dost kompletní.

0/0
26.2.2015 12:27

J93a18n 60Č58e25r55n77ý 8590640734671

Prosimvás, to nemíchejte do sebe. Po komunistickém převratu se nezjevila žádná nová východní automobilka Tatra. A rozhodně to nelze klást do roviny Češi - Němci, protože to, jak významná role lidí německé národnosti v Tatře byla, vědí všichni. Prostě jenom říkám, že bez Tatry jako automobilky a lidí v ní by Übelackerův prototyp asi také vypadal jinak. Ale pokud o nějakých jeho podobných výkresech z Tatrovky víte, dejte o nich vědět, bylo by to určitě zajímavé, bez ironie.

+4/0
26.2.2015 12:56

R38a55d10i75m 48P13o63l74á91š21e50k 9496403199859

"Prostě jenom říkám, že bez Tatry jako automobilky a lidí v ní by Übelackerův prototyp asi také vypadal jinak."

Určitě, s tím souhlasím.

Jen se mi zdá silně přitažené za vlasy, že Übelacker při stavbě toho prototypu okopíroval zrovna komunisty v Kopřivnici postavenou a vyráběnou Tatru 603.

Mnohem pravděpodobnější se mi zdá, že obojí mělo původ v nějakých kreacích, studiích na modelech či plánech atd v Kopřivnici v době, kdy tam Übelacker působil. Někdy před válkou. Maximálně těsně po Mnichovu a zabrání Sudet Němci, kdy se dá předpokládat, že do zabrané Tatrovky přibyli i nějací němečtí konstruktéři a technici a předali do vývoje tatrováckých automobilů i nějaké novátorské impulzy.

O výkresech nevím. Pokud nebudou v tatrováckém archívu, tak nebudou nejspíš nikde.

0/0
26.2.2015 17:13
Foto

P19a62v44e76l 28M48a96k16o93v36e77c 8218725121

"...komunisty postavenou a vyráběnou Tatru 603..." To tedy byli podle Vás ti komunisti skutečně geniální...Nebo to bylo (trochu) jinak?

0/0
26.2.2015 21:55

J87i82ř84í 76E37r71b39e16n 1283234276107

Tatru 603 nepostavili nějací anonymní komunisti v Kopřivnici, ale její podobu vyvinuli konkrétní pánové Kardaus a Popelář v Tatře Smíchov.v průběhu let 1953 a 1954.

Moc jste se tomu tatrováckému archivu asi nevěnoval ;-)

+1/0
26.2.2015 22:58

R27a25d90i52m 68P29o49l39á46š24e24k 9876543299409

Že by pánové Kardaus a Popelář před válkou pracovali v Tatře Kopřivnici v konstrukci?

0/0
27.2.2015 6:38

J48i16ř49í 70E91r90b71e14n 1373654716137

Jenže my jsme nebyli žádný barbarský východní blok, ale stát s rozvinutým průmyslem a vlastní mnohaletou tradicí designérských škol od Schustaly a Ringhoffera přes Uhlíka a Sodomku po Diblíka se Španihelem!

Akorát že tu tenkrát právě shodou okolností vládli bolševici.

+6/0
26.2.2015 22:53

R46a55d12i44m 30P58o28l31á81š25e50k 9666573709439

Vládli bolševici a zrovna v té době v 50 letech byla propagandistická válka mezi východním a západním blokem nejtvrdší.

Je tedy jedno, jak jsme tehdy měli rozvinutý průmysl a mnohaletou tradici, či zda Tatru 603 postavili komunističtí nebo nekomunističtí konstruktéři.  Konkrétní výsledky si zabrali, zacházeli s nimi jako svými a využívali je komunisté.

Spolupráce se Západem neexistovala a kdyby na Západě veřejně okopírovali tu Tatru 603, nejspíš by to kvůli rozpoutané propagandistické kampani Východu ani nemohli prodávat.

Takže proto soudím, že kořeny obojího jsou z dřívějška z konstrukce Tatry Kopřivnice.

0/0
27.2.2015 6:48

J64i72ř67í 96E31r17b41e89n 1103784526357

8-o No tak to snad je normální ve všech automobilkách na světě, že nová auta se konstruují na základě zkušeností z předchozích modelů, ne?

.

A k tomu, že "konkrétní výsledky si zabrali, zacházeli s nimi jako svými a využívali je komunisté" - to je snad taky normální, že vládnoucí kasta využívá a pokud možno propaguje výrobky "svých" firem. Každý režim by to tak měl dělat. U nás se na to v 90. letech hodně zapomnělo a zavrhovalo se to...

0/0
28.2.2015 6:14

J19a54k21u62b 86Š95r26á13m83e44k 4798923382361

Kromě lodí, letadel a aut stavěli u Borgwardů také tanky.

0/0
26.2.2015 9:30

T97o58m33á64š 81V22a30l57d16e40r 7683670509

A u Forda bombardéry. Každý potřebuje vydělat. Jen u nás po roce 1990 jsme šli s pravdou a láskou do háje a rušili vojenskou výrobu. ;-D

+2/0
27.2.2015 17:14

J94i14ř64í 12V64a77v32ř19í75k 7704619635700

Děkuji za krásné připomenutí co to kdysi bylo vyrobeno.R^

+3/0
26.2.2015 5:53

J40a67r59a 30R91a73n67k 1931196819651

Podobny osud mel kanadsky Bricklin.....

0/0
27.2.2015 6:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.