Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Progresivní Borgward se vrací. Parádní německá fára stavěl génius z Tatry

Koncern Borgward platil v polovině minulého století za jednu z nejvýznamnějších a nejprogresivnějších německých automobilek a zahrnoval i značky Hansa, Lloyd a Goliath. V roce 1961 za záhadných okolností zkrachoval. Nyní je zpět. Na letošním ženevském autosalonu má proběhnout jeho slavný návrat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I71v21a14n 44K37o10u71k65a21l 1786751387

Už by ste konečne mohli pochopiť , že história Nemcov na bývalom území Bójov ( Boemia , Bohemia ) nie je česká história . To už Albanci v Kosove majú hlbšie korene . Skutočne nestačí sfalšovať spisy ( zelenohorské , kralovedvorské ) a vydávať nemeckú históriu za vašu !![>-]Rv

0/−4
2.3.2015 14:53

J90i48ř40í 43N31e17u91m35e30i82s49t85e24r 2172845883401

Byl kníže Svatopluk Slovák? Otázky, samé otázky... ;-D;-D

0/0
2.3.2015 15:07

M55a22r64e48k 23K47e70r20n28e27r 9111450802638

Čobolo z kuličkovejch hor běž pást ovce a neotravuj;-€ Stačí že jdu do obchodu a ženská u pokladny mluví čobolsky;-€ Dnes objednavka v Alze a opět čobolka to je strašný - chceš dělat u nás nauč se česky !

+2/0
3.3.2015 17:52


P96e38t79r 14V52i75n59t98r73l81í95k 3166414661

jestli návrat bude slavný se projeví až časem :-)

0/0
1.3.2015 19:02

F45r73a84n67t33i26š44e49k 51S55o82k75o16l 7955854911496

Je zřejmé že od Borgwarda nekopírovala jenom socialistická Tatra 603. Taky Borgward Isabella combi nápadně svým bočním tvarem připomíná sovětskou Volhu 22 anebo spíše naopak. Sovětská Volha 22 kombi nápadně připomíná její předlohu kombi Borgward Isabella.

V každém případě kvalitní auto na svoji dobu. Borgward Isabellu jsem měl čest poznat osobně. Ještě dnes bych si takové auto rád koupil, ale to je už minulost.

+5/−1
26.2.2015 18:59

J32i47ř92í 46E31r30b72e43n 1353784726487

Jak jste přišel na to, že pánové Kardaus, Popelář a Chalupa z Tatry okopírovali právě Borgwarda? Tatru 603 vyvíjeli potajmu od roku 1952, studie vozu pod názvem Valuta byla předložena 18. 11. 1953 a výtvarné i technické řešení bylo hotové 28. 12. 1954, zatímco Bongwardův a Übelackerův okřídlený vůz pochází až z druhé půli roku 1955!

Nomohlo to tedy spíš být obráceně? Třeba zadní část Borgwardovy Isabelly více než připomíná Diblíkovu variaci Valuty z roku 1953...

.

A Volha 21/22 Isabellu až tak moc nepřipomíná - nanejvýš tak detaily, ale celkové rozměry, prolisy, přesazení přední masky, kapota, sloupky, okna i počet dveří jsou "trochu" (či spíše dost) jiné. Společné mají leda tak oválné výkroje blatníků namísto běžných kulatých. To už byste rovnou mohl z plagiátorství nařknout designéry BMW 12 nebo Wartburgu 311 ;-D

+5/0
26.2.2015 22:47

M19a79r49c38e60l 98P26a72v40l55í18k 7291534648599

@jakub šrámek - nielen :-)

otázka - koho z vás sa "viezli do pôrodnice" (trofejnou) sanitkou z tejto firmy?

0/0
26.2.2015 17:37

R29a71d44e49k 53D21o18l59e38ž22a58l 2649713750630

Není mi zcela jasné, kde by se vzaly "konspiraní teorie". Vyráběl prostě stále dražší a dražší auta. Např. vyobrazená Isabella kupé stála totéž, co sedm aut VW Brouk! A Německo se teprve vypamatovávalo z války, na tohle měl málokdo. Viz třeba tehdejší problémy BMW.

+1/0
26.2.2015 15:52

R54a74d86i52m 98P54o96l32á30š94e77k 9666163769389

Souhlasím. Vypadá to, že si prostě pro prodávaná auta špatně vypočítal optimální kombinaci technického novátorství, ceny  a čistého zisku z prodaného auta.

+1/0
26.2.2015 17:16

M73i92l65a70n 53Š71v89a38g28r36o10v30s21k26ý 9112449545968

Škoda, že u fotek v galerii nejsou letopočty, takže nevím, z kterého roku vozy jsou - a to mě na tom nejvíc srduje.

+1/0
26.2.2015 13:08

R75a11d43i42m 11P65o14l31á48š24e54k 9756543129829

Při pohledu na experimentální vůz Bogward je jasné, odkud se vzaly designové detaily Tatry 603, které z toho vozidla udělaly v té době fenomén. Konstruktéři Tatrovky  použili výkresy Übelackera, které ležela nejméně 15 let v tatrováckém archívu.

+4/−3
26.2.2015 9:43

J98a48n 65Č97e11r32n91ý 8640450674251

Byl bych opatrný s tím, že konstruktéři Tatry 603 obšlehli Übelackerovo dílo. V roce 1955, ze které pochází ten prototyp, už byla T603 v sériové výrobě. Významnou stopu pro budoucí vývoj určitě zanechal, na druhou stranu je otázka, jak by prototyp vypadal, pokud by nebylo Tatry a jiných lidí. V automobilce určitě předtím docházelo k ovlivňování a inspiraci všemi směry.

+7/0
26.2.2015 11:35

R97a33d85i16m 29P59o32l68á39š74e94k 9406903989659

Jako myslíte, že by se v Západním Německu obtěžovali kopírovat takové zásadní designové prvky z země nějakého barbarského východního bloku?

Připadá mně to mnohem méně pravděpodobné než to, že podobný design vytvořil minimálně na výkresu nějaké studie samotný Übelacker nebo některý z jeho podřízených konstruktérů už před válkou v Kopřivnici.

V době intenzívní propagandistické války byl pro západoněmeckou firmu dost problém vyvinout velmi podobný prototyp , nemluvě o budoucí sériové výrobě takového auta, který by  evidentně vycházel z T 603 vyráběné už nějaký rok v nepřátelském východním bloku. Bylo by to obrovské sousto pro komunistickou propagandu a dost možná by to tu západoněmeckou firmu silně poškodilo.

A já archív Tatrovky znám, ve své době jsem tam dost často hledal a vím, že co se týká  výkresů z té doby, je dost kompletní.

0/0
26.2.2015 12:27

J31a32n 75Č83e51r81n97ý 8470220774441

Prosimvás, to nemíchejte do sebe. Po komunistickém převratu se nezjevila žádná nová východní automobilka Tatra. A rozhodně to nelze klást do roviny Češi - Němci, protože to, jak významná role lidí německé národnosti v Tatře byla, vědí všichni. Prostě jenom říkám, že bez Tatry jako automobilky a lidí v ní by Übelackerův prototyp asi také vypadal jinak. Ale pokud o nějakých jeho podobných výkresech z Tatrovky víte, dejte o nich vědět, bylo by to určitě zajímavé, bez ironie.

+4/0
26.2.2015 12:56

R45a53d74i83m 45P96o73l85á67š79e45k 9416933939529

"Prostě jenom říkám, že bez Tatry jako automobilky a lidí v ní by Übelackerův prototyp asi také vypadal jinak."

Určitě, s tím souhlasím.

Jen se mi zdá silně přitažené za vlasy, že Übelacker při stavbě toho prototypu okopíroval zrovna komunisty v Kopřivnici postavenou a vyráběnou Tatru 603.

Mnohem pravděpodobnější se mi zdá, že obojí mělo původ v nějakých kreacích, studiích na modelech či plánech atd v Kopřivnici v době, kdy tam Übelacker působil. Někdy před válkou. Maximálně těsně po Mnichovu a zabrání Sudet Němci, kdy se dá předpokládat, že do zabrané Tatrovky přibyli i nějací němečtí konstruktéři a technici a předali do vývoje tatrováckých automobilů i nějaké novátorské impulzy.

O výkresech nevím. Pokud nebudou v tatrováckém archívu, tak nebudou nejspíš nikde.

0/0
26.2.2015 17:13
Foto

P84a72v17e13l 17M73a98k44o10v68e87c 8608265421

"...komunisty postavenou a vyráběnou Tatru 603..." To tedy byli podle Vás ti komunisti skutečně geniální...Nebo to bylo (trochu) jinak?

0/0
26.2.2015 21:55

J72i38ř83í 24E78r93b55e39n 1973664156407

Tatru 603 nepostavili nějací anonymní komunisti v Kopřivnici, ale její podobu vyvinuli konkrétní pánové Kardaus a Popelář v Tatře Smíchov.v průběhu let 1953 a 1954.

Moc jste se tomu tatrováckému archivu asi nevěnoval ;-)

+1/0
26.2.2015 22:58

R95a35d40i19m 69P69o46l18á73š24e57k 9456573529679

Že by pánové Kardaus a Popelář před válkou pracovali v Tatře Kopřivnici v konstrukci?

0/0
27.2.2015 6:38

J93i72ř13í 20E79r73b89e27n 1773154506677

Jenže my jsme nebyli žádný barbarský východní blok, ale stát s rozvinutým průmyslem a vlastní mnohaletou tradicí designérských škol od Schustaly a Ringhoffera přes Uhlíka a Sodomku po Diblíka se Španihelem!

Akorát že tu tenkrát právě shodou okolností vládli bolševici.

+6/0
26.2.2015 22:53

R67a59d24i78m 17P70o27l46á73š54e62k 9676233779709

Vládli bolševici a zrovna v té době v 50 letech byla propagandistická válka mezi východním a západním blokem nejtvrdší.

Je tedy jedno, jak jsme tehdy měli rozvinutý průmysl a mnohaletou tradici, či zda Tatru 603 postavili komunističtí nebo nekomunističtí konstruktéři.  Konkrétní výsledky si zabrali, zacházeli s nimi jako svými a využívali je komunisté.

Spolupráce se Západem neexistovala a kdyby na Západě veřejně okopírovali tu Tatru 603, nejspíš by to kvůli rozpoutané propagandistické kampani Východu ani nemohli prodávat.

Takže proto soudím, že kořeny obojího jsou z dřívějška z konstrukce Tatry Kopřivnice.

0/0
27.2.2015 6:48

J30i40ř80í 61E18r62b72e90n 1223864706197

8-o No tak to snad je normální ve všech automobilkách na světě, že nová auta se konstruují na základě zkušeností z předchozích modelů, ne?

.

A k tomu, že "konkrétní výsledky si zabrali, zacházeli s nimi jako svými a využívali je komunisté" - to je snad taky normální, že vládnoucí kasta využívá a pokud možno propaguje výrobky "svých" firem. Každý režim by to tak měl dělat. U nás se na to v 90. letech hodně zapomnělo a zavrhovalo se to...

0/0
28.2.2015 6:14

J34a15k18u62b 14Š29r11á77m58e58k 4458503742401

Kromě lodí, letadel a aut stavěli u Borgwardů také tanky.

0/0
26.2.2015 9:30

T16o93m48á19š 44V95a11l13d69e85r 7953520429

A u Forda bombardéry. Každý potřebuje vydělat. Jen u nás po roce 1990 jsme šli s pravdou a láskou do háje a rušili vojenskou výrobu. ;-D

+2/0
27.2.2015 17:14

J15i94ř68í 12V91a45v60ř91í40k 7654919585480

Děkuji za krásné připomenutí co to kdysi bylo vyrobeno.R^

+3/0
26.2.2015 5:53

J21a98r21a 71R94a40n85k 1761566779511

Podobny osud mel kanadsky Bricklin.....

0/0
27.2.2015 6:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.