Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

I Evropa má legendární motory. Fiat FIRE slaví 30 let

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA, ale i Evropa má své hrdiny. Pravda, mnohdy jsou nenápadnější, oproti americkým šesti a osmiválcům jsou to motory mnohem skromnější. Letos slaví 30 let od svého vzniku italská legenda FIRE. Motor přežil i nástup přísných ekonorem a stále jej najdeme pod kapotou celé řady fiatů a nově také chryslerů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J13a60n 74K48o83n81v26a26l63i87n85k33a 5390411211425

No, jestli Italové něco umí, tak je to design a malé benzínové motory. Ta litrová UNA tehdy lítala jak z praku. Kdosi mi říkal, že s nimi měly co dělat i Lady 1500, aby držely krok.

0/0
2.3.2015 7:48

J97i96ř45í 66E23r93b21e28n 1253334356367

V tom hrají roli jednak poměr hmotnosti vozu a výkonu motoru, jednak křivka výkonu a točivého momentu - čím jsou strmější od začátku a plošší uprostřed, tím lépe.

0/0
2.3.2015 8:36

M19a46r98t73i44n 12H21a25v94l42í64k 4590135537173

A co teprve UNO 1,4 turbo. To byla raketa.

0/0
4.3.2015 10:13

M89i32c26h84a82l 28H28o87r93s40k51y 2402916416580

:-Pčetl jsem že když u fire 999ccm rupnul rozvoďák tak se nemohli potkat ventily s pístem;-)

0/0
2.3.2015 1:33
Foto

R25o58m55a16n 79H64o23r50n30í28k 2265262104421

Vždyť prohlubně v pístech má spousta benzínových motorů.

0/0
2.3.2015 1:57

L46a41ď22a 16M14a87y12e40r 7492161170307

Ja na FIRE 1.2 60 koniku v Puntu 1 ujel 200000 krom vyměny oleje a rozvodů jsem na ten motor nešáhl. když to srovnám s dnešním modrním  HTP smekám před Italama nad které se češi tak rádi povyšují.!!

+2/0
1.3.2015 0:30

J52a67r32o13m19í78r 65K78r82á19l 4530339884939

No, 200 tisíc není zas tak moc.

0/0
1.3.2015 9:02

M48i11r97e67k 66H27r85o51c61h 3289454360135

Já mám 1,2 75 kW ve Fiatu Palio. Naježděno zatím 438 tis. km. Je pravda, že jednou jsem měnil ventil (cena cca 2500 Kč). Jinak rozvody, olej filtry. Jo a jezdím od 100 tis km na LPG. Sokojenost, spoteba cca 8l LPG/100 km při normálním provozu. Na Fiata nedám dopustit.

+1/0
1.3.2015 11:10

J39i28ř74í 51E47r84b36e95n 1903464216487

Škoda Felicia 1,3 MPI 50 kW, konstrukční základ motoru pochází z počátku 60. let (motor pro 1000 MB). Najela 310.000 km a do šrotu šla jen kvůli nebezpečně zrezlé kastli. Průměrná spotřeba LPG 8,1 l. Standardní výměny oleje, filtrů a svíček po 15.000 km, jedna výměna těsnění pod hlavou, jedna výměna rozvodů a jedna výměna vodního čerpadla.

+1/0
1.3.2015 13:00

P59e46t26r 32G92a17z32d22a 6648862139717

svíčky cca 15 tisíc? to byli snad z vosku

0/0
1.3.2015 19:14

J82i88ř31í 78E90r49b85e76n 1163494476147

Je jednodušší to měnit vše najednou. Obvykle jsem si na to vyhradil jedno sobotní odpoledne a spojil to i s přezutím ze zimních na letní kola.a s důkladným mytím a čištěním auta po zimě...

+1/0
1.3.2015 22:35

M41a71r67t96i92n 12H11a89v59l18í30k 4100625587533

Na LPG svíčky dostávají víc zabrat, tak je lepší je měnit.

Z lidí co nemění spotřebáky v autě pak vznikají fámy že s LPG jsou pořád nějaké problémy.

0/0
4.3.2015 10:15
Foto

R95o32m70a25n 35H55o91r62n25í15k 2455562144691

No tak mně odešlo patnáctistovkové Uno, když mělo najeto 320000km. Nikoliv však selháním motoru, ale silnou korozí kastle. A nebyl to motor FIRE.

0/0
2.3.2015 1:54
Foto

M15i97r22o42s84l60a34v 20S38t19e63i96n53e63r 6618874683305

Chybí mi zde opravdu převratný bod vývoje. Všechny dnešní motory už nepotřebují seřizovat vůli ventilů, jak to bylo nutné  zhruba do poloviny 80. let. Mercedes Benz zavedl jako první hydraulické vymezovače vůle. Proto se v současnosti prodloužil interval servisu až na 30 tisíc kilometrů. 1975 to u Millcinquecento  bylo pouhých 5000 km, pak se seřizovala vůle ventilů a vyměňoval olej.

0/0
28.2.2015 23:27

M46a52r63t15i89n 24K90o21v78á55ř 2611610469976

Mě tam zase zaujalo, že u motoru FIRE se v r. 1985 podařilo "oproti předchozí řadě OHV motorů výrazně snížit počet dílů" - když o 15 let dříve už měly Fiaty 127, 128 a 124 modernější motory OHC...

+1/0
1.3.2015 2:28

J41i83ř60í 94E86r25b12e33n 1433664226177

To je názor Němců. Francouzská motorářská škola zase tvrdí, že hydraulické vymezování je jen kurvítko. Další drobné díly a mechanismy, vysoké nároky na jakost a čištění oleje. A motory Peugeot jsou taky dost trvanlivé.

0/0
1.3.2015 12:55

Arnold J. 4280809918393

Spousta japonských nebo korejských motorů má dodnes mechanické vymezování ventilové vůle.

0/0
2.3.2015 9:48

M73a56r84i97a13n 49K64a25r82a30b30a 4163141710582

Prevratné to bolo v tedy tým, že F.I.R.E. bol montovaný na robotizovanej linke, čo v 80 rokoch v motorárni nebolo bežné. Ďalej bol konštrukčne novší, než ostatné agregáty. Ďalej, ten motor bol dobre navrhnutý a jadzdí dodnes. Ja osobne som mal UNO, a ako každé talianske auto v tej dobe malo neduhy - elektrika a karoséria. Ale po motorickej stránke boli taliani vždy na špici, a to auto jazdilo o mnoho lepšie ako Fabia 1.4i ktorou som jazdil o desaťročie neskor.

0/0
2.3.2015 12:52

P91e21t32r 22G91a68z74d71a 6658962139857

Smrt naftovým sazometům ..... :-)

+3/−2
28.2.2015 21:40
Foto

M51i96r70o42s98l80a14v 98S76t62e43i58n75e68r 6768734653195

V zimě mi vadí smrad po acetonu ze studených benziňáků.

+2/−3
28.2.2015 23:28

P60e83t74r 11G84a15z88d32a 6648122899877

Jo? A nejste náhodou po flámu a nedýcháte si pod nos? .... Nicméně o ekologii se nenií třeba bavit :-P

+3/0
1.3.2015 19:16

V94o27j97t66ě53c50h 31C49e11l15l94e95r 1589610552521

Můj favorit se jmenuje Ford ZETEC 1,6 .:-)

+1/0
28.2.2015 19:41
Foto

P24a93v18e62l 68K45a28l20u50s 6224656536752

Takže Yamaha.

0/0
28.2.2015 22:25

J26a12n 18K87o66n25v60a19l25i36n52k26a 5170911651875

U mě je to 1.8 Zetec. Silný, tichý a vcelku úsporný. Poždější Duratec už tolik pochválit nemůžu.

0/0
2.3.2015 7:46
Foto

R26o48m39a61n 73H38o56r49n31í51k 2755162574531

I tady je vidět, že jednoduchost = vysoká spolehlivost. Jenže toto se dnes výrobcům nelíbí a nehodí, dnes se i z aut stává běžné spotřební zboží, proto musí mít i odpovídající životnost. K vyšší komplexnosti a tudíž nespolehlivosti přispívají různé kontroverzní ekofekálie, jako třeba EGR, DPF, SCR aj. s diskutabilním přínosem pro životní prostředí. Pak jsou tady prvky aktivní a pasivní bezpečnosti, ale ty jsou žádoucí. Jenže pak je tady velká bolest italských aut, a to krom rychle hnijících plechů špatně provedená elektroinstalace, především konektory, které po chvíli nedostatečně těsní a uvnitř za zvýšené vlhkosti korodují. Proto třeba patnáctistovková Una byla se čtyřbodovým vstřikem poruchovější jak ta se vstřikem jednobodovým.

+4/0
28.2.2015 13:06

J86i96ř54í 32K98o95c16u38r42e11k 6455374875518

To by mě zajímalo, jak automobilky vytvářejí emisní normy EURO, kvůli kterým tam pak tyhle věci jsou.

+1/0
28.2.2015 15:13

L90a54d76i79s40l93a11v 82K13v78a47s69n62i86č45k89a 1183127653375

Co je na nižších emisích diskutabilního ? Ne každý chce čuchat smrady a ničit si zdraví jenom kvůli finanční úspoře.

+3/−4
28.2.2015 15:15
Foto

R39o96m93a17n 94H58o58r82n46í92k 2345852864651

Jak prosté, drahý Watsone. nEGR - snižuje emise NOx (které se u nás a v mnoha jiných zemích neměří), ovšem na úkor vyšší emise pevných částic, tedy sazí, které jsou prokazatelně vysoce karcinogenní, ale ty nikoho až do nedávna neznepokojovaly. Až pak přišly filtry pevných částic. Ty mají za úkol saze zachytit a jednou za čas vypálit. Jsou účinnější, čím větší (a těžší) částice sazí jsou, přitom ty velké, protože jdou relativně rychle k zemi, jsou poměrně neškodné, emitují se ovšem nadále ty malé, které dokáží v povětří volně poletovat po dlouhou dobu a dokáží se dostat velmi hluboko do dýchacích cest. A aby toho nebylo málo, DPF se jednou za čas musí vyčistit vypálením, třeba vstříknutím paliva do nich (= další saze). Velké a do té doby relativně neškodné saze se vypálením rozloží na mnohem menší a z výše uvedeného důvodu nebezpečné částice, které se ve velké dávce uvolní během oné krátké chvíle do ovzduší. Tohle se stát při měření emisí, tak to auto okamžitě letí do šrotu. To je de facto to samé, jako výfukové plyny zkapalňovat do tlakové nádoby a pak to za jízdy někde vypustit. A pak je tady močovina (AdBlue), nemám o tom nic naštudovaného, ale i kdyby to snižovalo emise, jaké emise vyprodukuje samotná výroba močoviny?

Emise se ale naštěstí snižují i tak, že se nalepšují spalovací podmínky (lepší časování vstřiku, přesnější dávkování paliva/vzduchu, aj.), což je jediná věc, která je opravdu ekologicky šetrná a které fandím, jinak to ostatní je podvod.

+3/−1
28.2.2015 15:50

P93e54t71r 45S22t55e70j83s27k17a62l 3469198694476

1) vsechny tyto veci chrani lidi, ne stromy, kvety a reky, dychani ve mestech, kde je obrovska koncentrace naftovych vozu, je uz nesnesitelne

2) EGR byl pokus jak se levne a jednoduze vysporadat s NOx, ktery ale nefungoval a musel prijit az SCR

3) DPF zachytuje kour naftovych aut ve mestech, uhlik vyveze za mesto a tam ho vypali. Male casticu jsou prave z modernich vozu commonrail 2000bar s 7 otvor. tryskama a nez ze je DPF vypali a prave na nem je dobre videt, jak je neekologicky C + O2 = CO2 takze obetuje vyssi emise CO2 pro znizeni karconogennich PM ve mestech

4) to vsechnu ukazuje na nevhodnost pouziti nafty pro individualni dopravu

jednoduchy atmosfericky benzin z 70tych let se dozije EURO6+ jen s pomoci katalyzatoru a 2x lambdy (ktere ma nafta taky)

0/0
28.2.2015 18:28

P33e97t79r 98G57a53z95d46a 6808302809207

Vidíte ..... A všichni mí přátelé až na skromné vyjímky mi pořád říkají jak je to tdi skvělé atd ... než dojde na mé argumenty a názoru že nafta v osobních vozech nemá co dělat !!!!!

Jsem jejím odpůrcem ..... smrdí to jak bolavá noha a úspora už je dnes ta tam

+1/0
28.2.2015 21:38

V63á89c77l91a60v 13P67a41v73e53l 9950565931539

Noo, tak ten byl dobrej;-D Mám k dispozici fungl VW 1,4 v benzínu a jezdím za 7. S dvoulitrem Hdi nebo s 1,6 TDI jsem přes 5,5 nešel nikdy.

0/0
28.2.2015 22:11
Foto

M21i89r40o70s84l87a21v 59S47t22e35i38n42e68r 6568724513645

Včera jsem si vyjel do Alp a zpět s Yetim, 2 litr 110 HP a 4x4, na trasu 120 km jsem měl ve dvou osobách spotřebu 4,8 l/100 km. Dobré, že?

Yeti je s 28 tisíci km dobře zajetý a běží jako hodinky.

0/−1
28.2.2015 23:32

P11e90t80r 15S35t56e58j78s76k95a92l 3379518844546

Ano problem je zdaneni paliv v EU, pri normalni cene by rozdil 2L na 100km pri 20tisic km znamanal 1000Kc usporu. To by naftu nikdo nechtel.

0/0
1.3.2015 16:56

P45e63t65r 75S94t41e69j60s26k76a52l 3639278444206

Jeste jsem chtel napsat, kolik jste za ten motor dal v porovnani s benzinem a kdy se vam vase investice zacne vracet vcetne vyssiho pojisteni, STK, servisnich kontrol, dilu, rizik k porucham.

0/0
1.3.2015 17:02

J67a32n 88D93l64o23u47h85ý 7434809910189

To co usetrite na spotrebe propálite na prvim servise toho dieselu ;-)

+1/−1
1.3.2015 0:00

P91e27t32r 95S37t79e91j77s12k80a77l 3199948504746

(stary) 2litr HDI mel kolik 60-70kw a 1,6TDI ma 66 nebo 77kw. 1.4TSI ma 90 nebo 100kw to je jina liga.

0/0
1.3.2015 16:58

M13i62c70h38a23l 67H18o73r14s42k85y 2702176596300

:-Pfabie v anglii ve verzi vrs 1,4 tsi má 180hp, polo gti taky:-)

0/0
2.3.2015 1:28

P83e83t86r 49G52a38z29d49a 6718712489427

Ha Ha Ha ...... :)  ja jezdim z 18 let starou 1.8 taky za 7

Tak kde je ten pokrok? v praci z rok starym jtd taky za 7 něco mi uniklo

0/0
2.3.2015 1:08

J39a89n 22S93l53a89v20í83k 2241149670346

No vidíte já měl ten vícestřik ´86, elektronika Bosh a nebyl problém, škoda, že jsem to roztřelil...;-)to lítalo jak ďas.

+1/0
28.2.2015 17:17

M98i28r22o88s19l65a72v 41Š57i28m96k89o 7695523222545

Pamatuji, že v 70. letech se vyrábělo Uno Fire. 50 tis. km a konec. Jestli to byl nějaký první pokus motoru Fire, tak ten se nepovedl.

0/−17
28.2.2015 10:11

P63a90v98e88l 80B37ř28e60z20i88n95a 2602333441255

Tak to si pamatujete špatně, protože Uno bylo představeno v roce 1983 a získalo titul evropské auto roku 1984. Těžko se Vám tedy mohlo Uno porouchat v 70. letech.

+17/0
28.2.2015 10:52
Foto

M26i59r87o30s39l48a20v 82S98t39e90i24n42e10r 6528514403445

1984 také byl motor Fire v Pandě.

0/0
28.2.2015 23:34

L55u91b25o25š 85K95r80t66i12č10k22a 4154498963413

jj ta pamět :)))

+2/0
28.2.2015 12:23
Foto

R11o46m12a48n 22H72o44r80n91í68k 2975662934271

To bylo vskutku zábavné, doktor Alzheimer na Vás musí být pyšný.

+3/0
28.2.2015 12:41

Z18d67e57n61ě14k 40H29a10n39z62l 1171636362474

Legendy

0/0
28.2.2015 9:46

P97e77t59r 42G58a22z94d96a 6138382669107

na opravdu technologicky pokročilý benzínový motor si musíme ještě počkat

0/0
28.2.2015 8:54
Foto

D74a10v55i27d 29M11a62t57ě43j51ů 2605102187768

Osobne nedam dopustit na motor F20C. Podobne skvosty ale zabiji stale silnejsi regulace :-(

0/0
28.2.2015 8:26

J41i70ř83í 94P84e85l34c 3450128426361

Měl jsem dvě Una cca 12 let, jak jedničkové UNO, tak i Logo a motory FIRE nezničitelné. Jen měnit (ne dolévat) olej a filtr, destičky a výfuk a jinak žádná investice. A s příchodem rodiny odešla plechařina, tak Uníka museli jít z domu :-(.

Je ale dobře, že osvědčené motory se používají i dnes.

+8/0
28.2.2015 7:59

J48a53n 97J30e15ž39e89k 3601395397725

> Z vývoje vzešel jako první agregát FIRE 1000 s objemem 999 kubických centimetrů. Ve své době disponoval motor hodně solidním výkonem 33 kW

No, nevím. Podobný "hodně solidní" výkon měly už litrové osmiventilové OHV čtyřválce ve Škodověnkách z šedesátých let.

+4/0
28.2.2015 7:32

D82a20n60i53e15l 91S94o46b77o50t64a 9269504216120

Nikdo přece neříká, že podobný výkon neměly i jiné motory, ale na tu dobu to byl nadprůměr. Naopak slušný podprůměr byl dvoulitrový mpi, který se ještě v době nedávné dával do Fabií a měl úžasný výkon 115 koní.

+4/0
28.2.2015 9:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.