Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

I Evropa má legendární motory. Fiat FIRE slaví 30 let

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA, ale i Evropa má své hrdiny. Pravda, mnohdy jsou nenápadnější, oproti americkým šesti a osmiválcům jsou to motory mnohem skromnější. Letos slaví 30 let od svého vzniku italská legenda FIRE. Motor přežil i nástup přísných ekonorem a stále jej najdeme pod kapotou celé řady fiatů a nově také chryslerů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J97a37n 76K29o22n31v32a18l10i78n43k69a 5380291761445

No, jestli Italové něco umí, tak je to design a malé benzínové motory. Ta litrová UNA tehdy lítala jak z praku. Kdosi mi říkal, že s nimi měly co dělat i Lady 1500, aby držely krok.

0/0
2.3.2015 7:48

J20i56ř17í 43E90r41b90e46n 1603494406697

V tom hrají roli jednak poměr hmotnosti vozu a výkonu motoru, jednak křivka výkonu a točivého momentu - čím jsou strmější od začátku a plošší uprostřed, tím lépe.

0/0
2.3.2015 8:36

M81a68r79t35i59n 96H47a85v25l67í50k 4910675607853

A co teprve UNO 1,4 turbo. To byla raketa.

0/0
4.3.2015 10:13

M27i31c69h59a23l 65H46o17r95s57k83y 2272476866450

:-Pčetl jsem že když u fire 999ccm rupnul rozvoďák tak se nemohli potkat ventily s pístem;-)

0/0
2.3.2015 1:33

R58o39m62a52n 82H49o80r95n82í22k 2605352524521

Vždyť prohlubně v pístech má spousta benzínových motorů.

0/0
2.3.2015 1:57

L95a30ď25a 68M71a41y33e94r 7132331730347

Ja na FIRE 1.2 60 koniku v Puntu 1 ujel 200000 krom vyměny oleje a rozvodů jsem na ten motor nešáhl. když to srovnám s dnešním modrním  HTP smekám před Italama nad které se češi tak rádi povyšují.!!

+2/0
1.3.2015 0:30

J83a61r86o71m61í87r 55K62r25á67l 4520859644129

No, 200 tisíc není zas tak moc.

0/0
1.3.2015 9:02

M14i69r43e16k 69H68r25o90c36h 3859524930515

Já mám 1,2 75 kW ve Fiatu Palio. Naježděno zatím 438 tis. km. Je pravda, že jednou jsem měnil ventil (cena cca 2500 Kč). Jinak rozvody, olej filtry. Jo a jezdím od 100 tis km na LPG. Sokojenost, spoteba cca 8l LPG/100 km při normálním provozu. Na Fiata nedám dopustit.

+1/0
1.3.2015 11:10

J83i21ř84í 15E77r89b94e77n 1293174366597

Škoda Felicia 1,3 MPI 50 kW, konstrukční základ motoru pochází z počátku 60. let (motor pro 1000 MB). Najela 310.000 km a do šrotu šla jen kvůli nebezpečně zrezlé kastli. Průměrná spotřeba LPG 8,1 l. Standardní výměny oleje, filtrů a svíček po 15.000 km, jedna výměna těsnění pod hlavou, jedna výměna rozvodů a jedna výměna vodního čerpadla.

+1/0
1.3.2015 13:00

P45e67t10r 66G40a28z20d97a 6378342629357

svíčky cca 15 tisíc? to byli snad z vosku

0/0
1.3.2015 19:14

J87i42ř46í 48E41r67b45e87n 1493124506837

Je jednodušší to měnit vše najednou. Obvykle jsem si na to vyhradil jedno sobotní odpoledne a spojil to i s přezutím ze zimních na letní kola.a s důkladným mytím a čištěním auta po zimě...

+1/0
1.3.2015 22:35

M34a71r74t65i56n 74H54a34v74l16í13k 4380955797373

Na LPG svíčky dostávají víc zabrat, tak je lepší je měnit.

Z lidí co nemění spotřebáky v autě pak vznikají fámy že s LPG jsou pořád nějaké problémy.

0/0
4.3.2015 10:15

R57o27m40a26n 95H78o48r66n46í32k 2595892784151

No tak mně odešlo patnáctistovkové Uno, když mělo najeto 320000km. Nikoliv však selháním motoru, ale silnou korozí kastle. A nebyl to motor FIRE.

0/0
2.3.2015 1:54
Foto

M85i74r20o95s34l10a82v 52S65t72e61i27n59e96r 6908614183895

Chybí mi zde opravdu převratný bod vývoje. Všechny dnešní motory už nepotřebují seřizovat vůli ventilů, jak to bylo nutné  zhruba do poloviny 80. let. Mercedes Benz zavedl jako první hydraulické vymezovače vůle. Proto se v současnosti prodloužil interval servisu až na 30 tisíc kilometrů. 1975 to u Millcinquecento  bylo pouhých 5000 km, pak se seřizovala vůle ventilů a vyměňoval olej.

0/0
28.2.2015 23:27

M23a36r28t90i70n 63K83o47v12á21ř 2841860519886

Mě tam zase zaujalo, že u motoru FIRE se v r. 1985 podařilo "oproti předchozí řadě OHV motorů výrazně snížit počet dílů" - když o 15 let dříve už měly Fiaty 127, 128 a 124 modernější motory OHC...

+1/0
1.3.2015 2:28

J78i24ř78í 80E13r54b53e24n 1643944106807

To je názor Němců. Francouzská motorářská škola zase tvrdí, že hydraulické vymezování je jen kurvítko. Další drobné díly a mechanismy, vysoké nároky na jakost a čištění oleje. A motory Peugeot jsou taky dost trvanlivé.

0/0
1.3.2015 12:55

4290159268393

Spousta japonských nebo korejských motorů má dodnes mechanické vymezování ventilové vůle.

0/0
2.3.2015 9:48

M32a94r41i97a18n 50K12a37r17a83b49a 4233411630852

Prevratné to bolo v tedy tým, že F.I.R.E. bol montovaný na robotizovanej linke, čo v 80 rokoch v motorárni nebolo bežné. Ďalej bol konštrukčne novší, než ostatné agregáty. Ďalej, ten motor bol dobre navrhnutý a jadzdí dodnes. Ja osobne som mal UNO, a ako každé talianske auto v tej dobe malo neduhy - elektrika a karoséria. Ale po motorickej stránke boli taliani vždy na špici, a to auto jazdilo o mnoho lepšie ako Fabia 1.4i ktorou som jazdil o desaťročie neskor.

0/0
2.3.2015 12:52

P58e81t45r 55G51a47z47d53a 6948232549987

Smrt naftovým sazometům ..... :-)

+3/−2
28.2.2015 21:40
Foto

M85i53r33o17s24l16a79v 85S77t10e85i51n16e94r 6418884223885

V zimě mi vadí smrad po acetonu ze studených benziňáků.

+2/−3
28.2.2015 23:28

P37e15t22r 63G34a76z67d78a 6858802199497

Jo? A nejste náhodou po flámu a nedýcháte si pod nos? .... Nicméně o ekologii se nenií třeba bavit :-P

+3/0
1.3.2015 19:16

V22o64j27t93ě22c10h 13C63e44l40l76e44r 1519860142661

Můj favorit se jmenuje Ford ZETEC 1,6 .:-)

+1/0
28.2.2015 19:41
Foto

P38a57v19e48l 81K58a30l31u28s 6734476356142

Takže Yamaha.

0/0
28.2.2015 22:25

J66a47n 73K22o82n90v38a15l90i76n54k81a 5210921621355

U mě je to 1.8 Zetec. Silný, tichý a vcelku úsporný. Poždější Duratec už tolik pochválit nemůžu.

0/0
2.3.2015 7:46

R59o67m48a19n 69H47o98r59n29í20k 2935902784671

I tady je vidět, že jednoduchost = vysoká spolehlivost. Jenže toto se dnes výrobcům nelíbí a nehodí, dnes se i z aut stává běžné spotřební zboží, proto musí mít i odpovídající životnost. K vyšší komplexnosti a tudíž nespolehlivosti přispívají různé kontroverzní ekofekálie, jako třeba EGR, DPF, SCR aj. s diskutabilním přínosem pro životní prostředí. Pak jsou tady prvky aktivní a pasivní bezpečnosti, ale ty jsou žádoucí. Jenže pak je tady velká bolest italských aut, a to krom rychle hnijících plechů špatně provedená elektroinstalace, především konektory, které po chvíli nedostatečně těsní a uvnitř za zvýšené vlhkosti korodují. Proto třeba patnáctistovková Una byla se čtyřbodovým vstřikem poruchovější jak ta se vstřikem jednobodovým.

+4/0
28.2.2015 13:06

J17i43ř64í 89K31o57c84u15r45e94k 6365214565468

To by mě zajímalo, jak automobilky vytvářejí emisní normy EURO, kvůli kterým tam pak tyhle věci jsou.

+1/0
28.2.2015 15:13

L25a84d56i98s61l82a18v 13K10v36a54s46n37i78č31k13a 1323307713365

Co je na nižších emisích diskutabilního ? Ne každý chce čuchat smrady a ničit si zdraví jenom kvůli finanční úspoře.

+3/−4
28.2.2015 15:15

R86o32m33a35n 87H26o39r32n55í90k 2725532614521

Jak prosté, drahý Watsone. nEGR - snižuje emise NOx (které se u nás a v mnoha jiných zemích neměří), ovšem na úkor vyšší emise pevných částic, tedy sazí, které jsou prokazatelně vysoce karcinogenní, ale ty nikoho až do nedávna neznepokojovaly. Až pak přišly filtry pevných částic. Ty mají za úkol saze zachytit a jednou za čas vypálit. Jsou účinnější, čím větší (a těžší) částice sazí jsou, přitom ty velké, protože jdou relativně rychle k zemi, jsou poměrně neškodné, emitují se ovšem nadále ty malé, které dokáží v povětří volně poletovat po dlouhou dobu a dokáží se dostat velmi hluboko do dýchacích cest. A aby toho nebylo málo, DPF se jednou za čas musí vyčistit vypálením, třeba vstříknutím paliva do nich (= další saze). Velké a do té doby relativně neškodné saze se vypálením rozloží na mnohem menší a z výše uvedeného důvodu nebezpečné částice, které se ve velké dávce uvolní během oné krátké chvíle do ovzduší. Tohle se stát při měření emisí, tak to auto okamžitě letí do šrotu. To je de facto to samé, jako výfukové plyny zkapalňovat do tlakové nádoby a pak to za jízdy někde vypustit. A pak je tady močovina (AdBlue), nemám o tom nic naštudovaného, ale i kdyby to snižovalo emise, jaké emise vyprodukuje samotná výroba močoviny?

Emise se ale naštěstí snižují i tak, že se nalepšují spalovací podmínky (lepší časování vstřiku, přesnější dávkování paliva/vzduchu, aj.), což je jediná věc, která je opravdu ekologicky šetrná a které fandím, jinak to ostatní je podvod.

+3/−1
28.2.2015 15:50

P59e66t37r 84S86t78e41j62s96k37a20l 3109548614836

1) vsechny tyto veci chrani lidi, ne stromy, kvety a reky, dychani ve mestech, kde je obrovska koncentrace naftovych vozu, je uz nesnesitelne

2) EGR byl pokus jak se levne a jednoduze vysporadat s NOx, ktery ale nefungoval a musel prijit az SCR

3) DPF zachytuje kour naftovych aut ve mestech, uhlik vyveze za mesto a tam ho vypali. Male casticu jsou prave z modernich vozu commonrail 2000bar s 7 otvor. tryskama a nez ze je DPF vypali a prave na nem je dobre videt, jak je neekologicky C + O2 = CO2 takze obetuje vyssi emise CO2 pro znizeni karconogennich PM ve mestech

4) to vsechnu ukazuje na nevhodnost pouziti nafty pro individualni dopravu

jednoduchy atmosfericky benzin z 70tych let se dozije EURO6+ jen s pomoci katalyzatoru a 2x lambdy (ktere ma nafta taky)

0/0
28.2.2015 18:28

P73e68t49r 88G33a20z37d67a 6268762169907

Vidíte ..... A všichni mí přátelé až na skromné vyjímky mi pořád říkají jak je to tdi skvělé atd ... než dojde na mé argumenty a názoru že nafta v osobních vozech nemá co dělat !!!!!

Jsem jejím odpůrcem ..... smrdí to jak bolavá noha a úspora už je dnes ta tam

+1/0
28.2.2015 21:38

V45á58c47l83a93v 78P10a93v44e34l 9900675741989

Noo, tak ten byl dobrej;-D Mám k dispozici fungl VW 1,4 v benzínu a jezdím za 7. S dvoulitrem Hdi nebo s 1,6 TDI jsem přes 5,5 nešel nikdy.

0/0
28.2.2015 22:11
Foto

M76i31r78o72s13l52a70v 82S65t67e61i26n93e35r 6828604453485

Včera jsem si vyjel do Alp a zpět s Yetim, 2 litr 110 HP a 4x4, na trasu 120 km jsem měl ve dvou osobách spotřebu 4,8 l/100 km. Dobré, že?

Yeti je s 28 tisíci km dobře zajetý a běží jako hodinky.

0/−1
28.2.2015 23:32

P37e40t56r 67S27t36e26j64s30k70a26l 3989688714666

Ano problem je zdaneni paliv v EU, pri normalni cene by rozdil 2L na 100km pri 20tisic km znamanal 1000Kc usporu. To by naftu nikdo nechtel.

0/0
1.3.2015 16:56

P54e46t33r 24S55t93e49j33s82k42a53l 3589218284646

Jeste jsem chtel napsat, kolik jste za ten motor dal v porovnani s benzinem a kdy se vam vase investice zacne vracet vcetne vyssiho pojisteni, STK, servisnich kontrol, dilu, rizik k porucham.

0/0
1.3.2015 17:02

J54a16n 92D43l98o57u71h60ý 7654579120869

To co usetrite na spotrebe propálite na prvim servise toho dieselu ;-)

+1/−1
1.3.2015 0:00

P52e11t20r 98S23t25e91j78s79k88a21l 3219658944866

(stary) 2litr HDI mel kolik 60-70kw a 1,6TDI ma 66 nebo 77kw. 1.4TSI ma 90 nebo 100kw to je jina liga.

0/0
1.3.2015 16:58

M97i56c97h70a70l 58H36o36r26s51k96y 2212106956440

:-Pfabie v anglii ve verzi vrs 1,4 tsi má 180hp, polo gti taky:-)

0/0
2.3.2015 1:28

P46e70t53r 82G50a20z67d49a 6738772329177

Ha Ha Ha ...... :)  ja jezdim z 18 let starou 1.8 taky za 7

Tak kde je ten pokrok? v praci z rok starym jtd taky za 7 něco mi uniklo

0/0
2.3.2015 1:08

J53a88n 21S16l45a52v58í10k 2881179310746

No vidíte já měl ten vícestřik ´86, elektronika Bosh a nebyl problém, škoda, že jsem to roztřelil...;-)to lítalo jak ďas.

+1/0
28.2.2015 17:17

M69i11r14o97s97l26a79v 54Š17i35m15k70o 7105963542225

Pamatuji, že v 70. letech se vyrábělo Uno Fire. 50 tis. km a konec. Jestli to byl nějaký první pokus motoru Fire, tak ten se nepovedl.

0/−17
28.2.2015 10:11

P29a33v90e27l 81B46ř30e90z73i91n95a 2322923741685

Tak to si pamatujete špatně, protože Uno bylo představeno v roce 1983 a získalo titul evropské auto roku 1984. Těžko se Vám tedy mohlo Uno porouchat v 70. letech.

+17/0
28.2.2015 10:52
Foto

M76i69r49o84s51l92a86v 94S66t52e27i46n52e90r 6668934253285

1984 také byl motor Fire v Pandě.

0/0
28.2.2015 23:34

L66u82b16o70š 10K83r94t18i18č75k15a 4514218773473

jj ta pamět :)))

+2/0
28.2.2015 12:23

R85o30m28a16n 19H59o54r76n16í54k 2745892794361

To bylo vskutku zábavné, doktor Alzheimer na Vás musí být pyšný.

+3/0
28.2.2015 12:41

Z74d55e34n22ě25k 32H73a84n80z60l 1401186462514

Legendy

0/0
28.2.2015 9:46

P75e26t29r 65G96a27z45d80a 6168482479217

na opravdu technologicky pokročilý benzínový motor si musíme ještě počkat

0/0
28.2.2015 8:54

D22a17v25i89d 73M18a48t82ě94j59ů 2815772357958

Osobne nedam dopustit na motor F20C. Podobne skvosty ale zabiji stale silnejsi regulace :-(

0/0
28.2.2015 8:26

J85i54ř21í 80P64e42l42c 3350208196361

Měl jsem dvě Una cca 12 let, jak jedničkové UNO, tak i Logo a motory FIRE nezničitelné. Jen měnit (ne dolévat) olej a filtr, destičky a výfuk a jinak žádná investice. A s příchodem rodiny odešla plechařina, tak Uníka museli jít z domu :-(.

Je ale dobře, že osvědčené motory se používají i dnes.

+8/0
28.2.2015 7:59

J38a19n 72J87e37ž43e22k 3151985417985

> Z vývoje vzešel jako první agregát FIRE 1000 s objemem 999 kubických centimetrů. Ve své době disponoval motor hodně solidním výkonem 33 kW

No, nevím. Podobný "hodně solidní" výkon měly už litrové osmiventilové OHV čtyřválce ve Škodověnkách z šedesátých let.

+4/0
28.2.2015 7:32

D76a41n76i45e57l 64S72o49b30o42t20a 9849464806470

Nikdo přece neříká, že podobný výkon neměly i jiné motory, ale na tu dobu to byl nadprůměr. Naopak slušný podprůměr byl dvoulitrový mpi, který se ještě v době nedávné dával do Fabií a měl úžasný výkon 115 koní.

+4/0
28.2.2015 9:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.