Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

I Evropa má legendární motory. Fiat FIRE slaví 30 let

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA, ale i Evropa má své hrdiny. Pravda, mnohdy jsou nenápadnější, oproti americkým šesti a osmiválcům jsou to motory mnohem skromnější. Letos slaví 30 let od svého vzniku italská legenda FIRE. Motor přežil i nástup přísných ekonorem a stále jej najdeme pod kapotou celé řady fiatů a nově také chryslerů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J17a18n 67K54o26n57v11a22l71i80n93k70a 5920611841315

No, jestli Italové něco umí, tak je to design a malé benzínové motory. Ta litrová UNA tehdy lítala jak z praku. Kdosi mi říkal, že s nimi měly co dělat i Lady 1500, aby držely krok.

0/0
2.3.2015 7:48

J12i55ř66í 46E25r22b53e55n 1873204976767

V tom hrají roli jednak poměr hmotnosti vozu a výkonu motoru, jednak křivka výkonu a točivého momentu - čím jsou strmější od začátku a plošší uprostřed, tím lépe.

0/0
2.3.2015 8:36

M14a64r65t42i24n 85H27a10v29l91í86k 4440655827903

A co teprve UNO 1,4 turbo. To byla raketa.

0/0
4.3.2015 10:13


M43i65c74h61a61l 23H90o78r35s71k49y 2592756916280

:-Pčetl jsem že když u fire 999ccm rupnul rozvoďák tak se nemohli potkat ventily s pístem;-)

0/0
2.3.2015 1:33
Foto

R28o56m16a92n 87H50o78r70n47í44k 2605562474361

Vždyť prohlubně v pístech má spousta benzínových motorů.

0/0
2.3.2015 1:57

L87a19ď64a 67M29a53y65e70r 7832901830817

Ja na FIRE 1.2 60 koniku v Puntu 1 ujel 200000 krom vyměny oleje a rozvodů jsem na ten motor nešáhl. když to srovnám s dnešním modrním  HTP smekám před Italama nad které se češi tak rádi povyšují.!!

+2/0
1.3.2015 0:30

J66a32r36o14m94í56r 60K15r33á88l 4300269704729

No, 200 tisíc není zas tak moc.

0/0
1.3.2015 9:02

M48i53r35e64k 89H93r72o48c45h 3739624160925

Já mám 1,2 75 kW ve Fiatu Palio. Naježděno zatím 438 tis. km. Je pravda, že jednou jsem měnil ventil (cena cca 2500 Kč). Jinak rozvody, olej filtry. Jo a jezdím od 100 tis km na LPG. Sokojenost, spoteba cca 8l LPG/100 km při normálním provozu. Na Fiata nedám dopustit.

+1/0
1.3.2015 11:10

J56i74ř57í 72E24r19b15e83n 1563434426487

Škoda Felicia 1,3 MPI 50 kW, konstrukční základ motoru pochází z počátku 60. let (motor pro 1000 MB). Najela 310.000 km a do šrotu šla jen kvůli nebezpečně zrezlé kastli. Průměrná spotřeba LPG 8,1 l. Standardní výměny oleje, filtrů a svíček po 15.000 km, jedna výměna těsnění pod hlavou, jedna výměna rozvodů a jedna výměna vodního čerpadla.

+1/0
1.3.2015 13:00

P13e94t41r 12G97a87z48d96a 6558152219447

svíčky cca 15 tisíc? to byli snad z vosku

0/0
1.3.2015 19:14

J28i10ř88í 19E28r86b62e51n 1883634146407

Je jednodušší to měnit vše najednou. Obvykle jsem si na to vyhradil jedno sobotní odpoledne a spojil to i s přezutím ze zimních na letní kola.a s důkladným mytím a čištěním auta po zimě...

+1/0
1.3.2015 22:35

M75a26r16t17i64n 88H90a19v91l25í86k 4980405457463

Na LPG svíčky dostávají víc zabrat, tak je lepší je měnit.

Z lidí co nemění spotřebáky v autě pak vznikají fámy že s LPG jsou pořád nějaké problémy.

0/0
4.3.2015 10:15
Foto

R84o23m18a46n 50H62o22r53n23í29k 2945652694801

No tak mně odešlo patnáctistovkové Uno, když mělo najeto 320000km. Nikoliv však selháním motoru, ale silnou korozí kastle. A nebyl to motor FIRE.

0/0
2.3.2015 1:54
Foto

M90i59r48o90s10l36a80v 81S41t42e66i24n11e51r 1135235898773

Chybí mi zde opravdu převratný bod vývoje. Všechny dnešní motory už nepotřebují seřizovat vůli ventilů, jak to bylo nutné  zhruba do poloviny 80. let. Mercedes Benz zavedl jako první hydraulické vymezovače vůle. Proto se v současnosti prodloužil interval servisu až na 30 tisíc kilometrů. 1975 to u Millcinquecento  bylo pouhých 5000 km, pak se seřizovala vůle ventilů a vyměňoval olej.

0/0
28.2.2015 23:27

M81a49r76t37i79n 27K62o77v63á72ř 2911860699336

Mě tam zase zaujalo, že u motoru FIRE se v r. 1985 podařilo "oproti předchozí řadě OHV motorů výrazně snížit počet dílů" - když o 15 let dříve už měly Fiaty 127, 128 a 124 modernější motory OHC...

+1/0
1.3.2015 2:28

J30i38ř11í 64E47r17b39e19n 1643134816757

To je názor Němců. Francouzská motorářská škola zase tvrdí, že hydraulické vymezování je jen kurvítko. Další drobné díly a mechanismy, vysoké nároky na jakost a čištění oleje. A motory Peugeot jsou taky dost trvanlivé.

0/0
1.3.2015 12:55

Arnold J. 4790319388323

Spousta japonských nebo korejských motorů má dodnes mechanické vymezování ventilové vůle.

0/0
2.3.2015 9:48

M72a18r89i53a71n 42K92a72r50a47b75a 4823481710832

Prevratné to bolo v tedy tým, že F.I.R.E. bol montovaný na robotizovanej linke, čo v 80 rokoch v motorárni nebolo bežné. Ďalej bol konštrukčne novší, než ostatné agregáty. Ďalej, ten motor bol dobre navrhnutý a jadzdí dodnes. Ja osobne som mal UNO, a ako každé talianske auto v tej dobe malo neduhy - elektrika a karoséria. Ale po motorickej stránke boli taliani vždy na špici, a to auto jazdilo o mnoho lepšie ako Fabia 1.4i ktorou som jazdil o desaťročie neskor.

0/0
2.3.2015 12:52

P73e54t13r 46G35a26z92d32a 6908572529497

Smrt naftovým sazometům ..... :-)

+3/−2
28.2.2015 21:40
Foto

M10i35r46o84s25l77a17v 46S56t23e38i13n46e43r 1875285128343

V zimě mi vadí smrad po acetonu ze studených benziňáků.

+2/−3
28.2.2015 23:28

P55e77t20r 45G39a18z75d83a 6128152789857

Jo? A nejste náhodou po flámu a nedýcháte si pod nos? .... Nicméně o ekologii se nenií třeba bavit :-P

+3/0
1.3.2015 19:16

V97o94j28t91ě91c46h 13C62e59l14l40e35r 1379600262981

Můj favorit se jmenuje Ford ZETEC 1,6 .:-)

+1/0
28.2.2015 19:41
Foto

P10a91v38e73l 30K66a12l74u39s 6634956386182

Takže Yamaha.

0/0
28.2.2015 22:25

J92a53n 62K38o50n74v54a29l38i38n67k66a 5450821241555

U mě je to 1.8 Zetec. Silný, tichý a vcelku úsporný. Poždější Duratec už tolik pochválit nemůžu.

0/0
2.3.2015 7:46
Foto

R51o87m59a80n 92H60o37r53n54í27k 2475412564651

I tady je vidět, že jednoduchost = vysoká spolehlivost. Jenže toto se dnes výrobcům nelíbí a nehodí, dnes se i z aut stává běžné spotřební zboží, proto musí mít i odpovídající životnost. K vyšší komplexnosti a tudíž nespolehlivosti přispívají různé kontroverzní ekofekálie, jako třeba EGR, DPF, SCR aj. s diskutabilním přínosem pro životní prostředí. Pak jsou tady prvky aktivní a pasivní bezpečnosti, ale ty jsou žádoucí. Jenže pak je tady velká bolest italských aut, a to krom rychle hnijících plechů špatně provedená elektroinstalace, především konektory, které po chvíli nedostatečně těsní a uvnitř za zvýšené vlhkosti korodují. Proto třeba patnáctistovková Una byla se čtyřbodovým vstřikem poruchovější jak ta se vstřikem jednobodovým.

+4/0
28.2.2015 13:06

J34i61ř15í 83K49o40c90u22r98e49k 6935534215188

To by mě zajímalo, jak automobilky vytvářejí emisní normy EURO, kvůli kterým tam pak tyhle věci jsou.

+1/0
28.2.2015 15:13

L26a51d42i17s61l37a67v 87K54v82a47s41n26i18č82k33a 1373237723725

Co je na nižších emisích diskutabilního ? Ne každý chce čuchat smrady a ničit si zdraví jenom kvůli finanční úspoře.

+3/−4
28.2.2015 15:15
Foto

R14o15m61a61n 42H83o64r38n87í19k 2865482484291

Jak prosté, drahý Watsone. nEGR - snižuje emise NOx (které se u nás a v mnoha jiných zemích neměří), ovšem na úkor vyšší emise pevných částic, tedy sazí, které jsou prokazatelně vysoce karcinogenní, ale ty nikoho až do nedávna neznepokojovaly. Až pak přišly filtry pevných částic. Ty mají za úkol saze zachytit a jednou za čas vypálit. Jsou účinnější, čím větší (a těžší) částice sazí jsou, přitom ty velké, protože jdou relativně rychle k zemi, jsou poměrně neškodné, emitují se ovšem nadále ty malé, které dokáží v povětří volně poletovat po dlouhou dobu a dokáží se dostat velmi hluboko do dýchacích cest. A aby toho nebylo málo, DPF se jednou za čas musí vyčistit vypálením, třeba vstříknutím paliva do nich (= další saze). Velké a do té doby relativně neškodné saze se vypálením rozloží na mnohem menší a z výše uvedeného důvodu nebezpečné částice, které se ve velké dávce uvolní během oné krátké chvíle do ovzduší. Tohle se stát při měření emisí, tak to auto okamžitě letí do šrotu. To je de facto to samé, jako výfukové plyny zkapalňovat do tlakové nádoby a pak to za jízdy někde vypustit. A pak je tady močovina (AdBlue), nemám o tom nic naštudovaného, ale i kdyby to snižovalo emise, jaké emise vyprodukuje samotná výroba močoviny?

Emise se ale naštěstí snižují i tak, že se nalepšují spalovací podmínky (lepší časování vstřiku, přesnější dávkování paliva/vzduchu, aj.), což je jediná věc, která je opravdu ekologicky šetrná a které fandím, jinak to ostatní je podvod.

+3/−1
28.2.2015 15:50

P37e13t83r 39S78t28e96j45s17k31a45l 3189248814396

1) vsechny tyto veci chrani lidi, ne stromy, kvety a reky, dychani ve mestech, kde je obrovska koncentrace naftovych vozu, je uz nesnesitelne

2) EGR byl pokus jak se levne a jednoduze vysporadat s NOx, ktery ale nefungoval a musel prijit az SCR

3) DPF zachytuje kour naftovych aut ve mestech, uhlik vyveze za mesto a tam ho vypali. Male casticu jsou prave z modernich vozu commonrail 2000bar s 7 otvor. tryskama a nez ze je DPF vypali a prave na nem je dobre videt, jak je neekologicky C + O2 = CO2 takze obetuje vyssi emise CO2 pro znizeni karconogennich PM ve mestech

4) to vsechnu ukazuje na nevhodnost pouziti nafty pro individualni dopravu

jednoduchy atmosfericky benzin z 70tych let se dozije EURO6+ jen s pomoci katalyzatoru a 2x lambdy (ktere ma nafta taky)

0/0
28.2.2015 18:28

P75e22t80r 80G48a13z20d89a 6808732779727

Vidíte ..... A všichni mí přátelé až na skromné vyjímky mi pořád říkají jak je to tdi skvělé atd ... než dojde na mé argumenty a názoru že nafta v osobních vozech nemá co dělat !!!!!

Jsem jejím odpůrcem ..... smrdí to jak bolavá noha a úspora už je dnes ta tam

+1/0
28.2.2015 21:38

V38á10c44l95a98v 91P95a80v78e48l 9960435531759

Noo, tak ten byl dobrej;-D Mám k dispozici fungl VW 1,4 v benzínu a jezdím za 7. S dvoulitrem Hdi nebo s 1,6 TDI jsem přes 5,5 nešel nikdy.

0/0
28.2.2015 22:11
Foto

M67i97r39o25s34l69a81v 98S22t96e16i66n10e25r 1265225138643

Včera jsem si vyjel do Alp a zpět s Yetim, 2 litr 110 HP a 4x4, na trasu 120 km jsem měl ve dvou osobách spotřebu 4,8 l/100 km. Dobré, že?

Yeti je s 28 tisíci km dobře zajetý a běží jako hodinky.

0/−1
28.2.2015 23:32

P10e54t67r 45S71t35e46j26s27k11a59l 3369248464376

Ano problem je zdaneni paliv v EU, pri normalni cene by rozdil 2L na 100km pri 20tisic km znamanal 1000Kc usporu. To by naftu nikdo nechtel.

0/0
1.3.2015 16:56

P71e45t21r 59S65t49e18j89s38k87a47l 3889418904806

Jeste jsem chtel napsat, kolik jste za ten motor dal v porovnani s benzinem a kdy se vam vase investice zacne vracet vcetne vyssiho pojisteni, STK, servisnich kontrol, dilu, rizik k porucham.

0/0
1.3.2015 17:02

J38a57n 33D45l14o35u45h46ý 7924909810139

To co usetrite na spotrebe propálite na prvim servise toho dieselu ;-)

+1/−1
1.3.2015 0:00

P58e13t97r 27S50t43e77j73s12k67a73l 3819168444566

(stary) 2litr HDI mel kolik 60-70kw a 1,6TDI ma 66 nebo 77kw. 1.4TSI ma 90 nebo 100kw to je jina liga.

0/0
1.3.2015 16:58

M67i27c12h72a44l 87H88o91r63s62k93y 2852486816860

:-Pfabie v anglii ve verzi vrs 1,4 tsi má 180hp, polo gti taky:-)

0/0
2.3.2015 1:28

P96e48t44r 23G87a37z29d44a 6508712199717

Ha Ha Ha ...... :)  ja jezdim z 18 let starou 1.8 taky za 7

Tak kde je ten pokrok? v praci z rok starym jtd taky za 7 něco mi uniklo

0/0
2.3.2015 1:08

J12a28n 90S76l11a20v46í17k 2301849420856

No vidíte já měl ten vícestřik ´86, elektronika Bosh a nebyl problém, škoda, že jsem to roztřelil...;-)to lítalo jak ďas.

+1/0
28.2.2015 17:17

M70i36r72o96s74l55a27v 64Š98i38m96k10o 7825953842885

Pamatuji, že v 70. letech se vyrábělo Uno Fire. 50 tis. km a konec. Jestli to byl nějaký první pokus motoru Fire, tak ten se nepovedl.

0/−17
28.2.2015 10:11

P62a41v35e82l 15B14ř80e79z66i24n52a 2182113971375

Tak to si pamatujete špatně, protože Uno bylo představeno v roce 1983 a získalo titul evropské auto roku 1984. Těžko se Vám tedy mohlo Uno porouchat v 70. letech.

+17/0
28.2.2015 10:52
Foto

M43i13r59o78s22l24a30v 10S61t11e93i94n72e30r 1895935148353

1984 také byl motor Fire v Pandě.

0/0
28.2.2015 23:34

L57u53b87o59š 59K79r66t54i91č39k60a 4134198623113

jj ta pamět :)))

+2/0
28.2.2015 12:23
Foto

R10o63m96a32n 26H72o74r42n41í72k 2815212194181

To bylo vskutku zábavné, doktor Alzheimer na Vás musí být pyšný.

+3/0
28.2.2015 12:41

Z59d76e29n47ě82k 53H54a48n83z53l 1791226672314

Legendy

0/0
28.2.2015 9:46

P89e48t58r 90G40a93z71d65a 6928712879627

na opravdu technologicky pokročilý benzínový motor si musíme ještě počkat

0/0
28.2.2015 8:54
Foto

D82a21v56i85d 76M67a57t46ě42j62ů 2405642367198

Osobne nedam dopustit na motor F20C. Podobne skvosty ale zabiji stale silnejsi regulace :-(

0/0
28.2.2015 8:26

J55i61ř79í 52P51e14l14c 3520528916231

Měl jsem dvě Una cca 12 let, jak jedničkové UNO, tak i Logo a motory FIRE nezničitelné. Jen měnit (ne dolévat) olej a filtr, destičky a výfuk a jinak žádná investice. A s příchodem rodiny odešla plechařina, tak Uníka museli jít z domu :-(.

Je ale dobře, že osvědčené motory se používají i dnes.

+8/0
28.2.2015 7:59

J89a79n 24J45e92ž82e57k 3591295707425

> Z vývoje vzešel jako první agregát FIRE 1000 s objemem 999 kubických centimetrů. Ve své době disponoval motor hodně solidním výkonem 33 kW

No, nevím. Podobný "hodně solidní" výkon měly už litrové osmiventilové OHV čtyřválce ve Škodověnkách z šedesátých let.

+4/0
28.2.2015 7:32

D91a96n75i22e64l 30S88o36b18o92t64a 9319474206840

Nikdo přece neříká, že podobný výkon neměly i jiné motory, ale na tu dobu to byl nadprůměr. Naopak slušný podprůměr byl dvoulitrový mpi, který se ještě v době nedávné dával do Fabií a měl úžasný výkon 115 koní.

+4/0
28.2.2015 9:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.