Diskuze

I Evropa má legendární motory. Fiat FIRE slaví 30 let

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA, ale i Evropa má své hrdiny. Pravda, mnohdy jsou nenápadnější, oproti americkým šesti a osmiválcům jsou to motory mnohem skromnější. Letos slaví 30 let od svého vzniku italská legenda FIRE. Motor přežil i nástup přísných ekonorem a stále jej najdeme pod kapotou celé řady fiatů a nově také chryslerů.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JK

No, jestli Italové něco umí, tak je to design a malé benzínové motory. Ta litrová UNA tehdy lítala jak z praku. Kdosi mi říkal, že s nimi měly co dělat i Lady 1500, aby držely krok.

0 0
možnosti
Foto

V tom hrají roli jednak poměr hmotnosti vozu a výkonu motoru, jednak křivka výkonu a točivého momentu - čím jsou strmější od začátku a plošší uprostřed, tím lépe.

0 0
možnosti
MH

:-Pčetl jsem že když u fire 999ccm rupnul rozvoďák tak se nemohli potkat ventily s pístem;-)

0 0
možnosti
RH

Vždyť prohlubně v pístech má spousta benzínových motorů.

0 0
možnosti
LM

L28a63ď57a 38M89a49y61e16r

1. 3. 2015 0:30

Ja na FIRE 1.2 60 koniku v Puntu 1 ujel 200000 krom vyměny oleje a rozvodů jsem na ten motor nešáhl. když to srovnám s dnešním modrním  HTP smekám před Italama nad které se češi tak rádi povyšují.!!

2 0
možnosti
JK

No, 200 tisíc není zas tak moc.

0 0
možnosti
Foto

Chybí mi zde opravdu převratný bod vývoje. Všechny dnešní motory už nepotřebují seřizovat vůli ventilů, jak to bylo nutné  zhruba do poloviny 80. let. Mercedes Benz zavedl jako první hydraulické vymezovače vůle. Proto se v současnosti prodloužil interval servisu až na 30 tisíc kilometrů. 1975 to u Millcinquecento  bylo pouhých 5000 km, pak se seřizovala vůle ventilů a vyměňoval olej.

0 0
možnosti
MK

Mě tam zase zaujalo, že u motoru FIRE se v r. 1985 podařilo "oproti předchozí řadě OHV motorů výrazně snížit počet dílů" - když o 15 let dříve už měly Fiaty 127, 128 a 124 modernější motory OHC...

1 0
možnosti
PG

P59e53t78r 78G44a16z93d49a

28. 2. 2015 21:40

Smrt naftovým sazometům ..... :-)

3 2
možnosti
Foto

V zimě mi vadí smrad po acetonu ze studených benziňáků.

2 3
možnosti
VC

Můj favorit se jmenuje Ford ZETEC 1,6 .:-)

1 0
možnosti
PK

P45a46v69e75l 98K56a53l67u44s

28. 2. 2015 22:25

Takže Yamaha.

0 0
možnosti
RH

I tady je vidět, že jednoduchost = vysoká spolehlivost. Jenže toto se dnes výrobcům nelíbí a nehodí, dnes se i z aut stává běžné spotřební zboží, proto musí mít i odpovídající životnost. K vyšší komplexnosti a tudíž nespolehlivosti přispívají různé kontroverzní ekofekálie, jako třeba EGR, DPF, SCR aj. s diskutabilním přínosem pro životní prostředí. Pak jsou tady prvky aktivní a pasivní bezpečnosti, ale ty jsou žádoucí. Jenže pak je tady velká bolest italských aut, a to krom rychle hnijících plechů špatně provedená elektroinstalace, především konektory, které po chvíli nedostatečně těsní a uvnitř za zvýšené vlhkosti korodují. Proto třeba patnáctistovková Una byla se čtyřbodovým vstřikem poruchovější jak ta se vstřikem jednobodovým.

4 0
možnosti
JK

To by mě zajímalo, jak automobilky vytvářejí emisní normy EURO, kvůli kterým tam pak tyhle věci jsou.

1 0
možnosti

Pamatuji, že v 70. letech se vyrábělo Uno Fire. 50 tis. km a konec. Jestli to byl nějaký první pokus motoru Fire, tak ten se nepovedl.

0 17
možnosti
PB

Tak to si pamatujete špatně, protože Uno bylo představeno v roce 1983 a získalo titul evropské auto roku 1984. Těžko se Vám tedy mohlo Uno porouchat v 70. letech.

17 0
možnosti
PG

P26e40t80r 45G35a31z17d18a

28. 2. 2015 8:54

na opravdu technologicky pokročilý benzínový motor si musíme ještě počkat

0 0
možnosti