Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Goodyear má pneumatiky budoucnosti. Dobijí baterie a mění tvar

Velký výrobce pneumatik Goodyear ukázal automobilové obutí budoucnosti. Jedna ze studií je určena pro elektromobily, dovede totiž dobíjet za jízdy jejich baterie. Druhá novinka umí měnit vlastnosti podle toho, jak zrovna hodlá řidič jet a jaké panují podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J24a97n 70S56e26d83l91á22k 9902547226834

nechápu že to chtějí testovat vždyť se stačí podívat na idnes do diskuze a budou hned vědět, tady je tolik odborníků na slovo vzatých...

+6/−1
1.5.2015 15:07

T85o17m46á69š 69Z93e70m44a91n 3695818794365

Ta věc na fotce.. jak rychle se ojede? ty lamely se při obrušování "rozšíří" zatímco současný dezén je i po obroušení +- stejný jako nový.. To přeci musí výrazně změnit i chování pneumatiky.

+2/0
1.5.2015 2:35

M27a85r11t41i92n 27J75i65r82o64u31s53e74k 7526405345598

Je to blbost. Energetický "zisk" bude zanedbatelný zlomek příkonu elektromotoru. Jo, bude to dražší a hlupáci si to koupí. Já si raději koupím pneu s nižším odporem a nahustím je o +0,1 baru nad stanovený limit.

+1/0
30.4.2015 22:54


R16o44b51e33r14t 74T39o98m88e72c96z59e31k 8371874752885

Asi tak, o všelijakých "kouzelných" pneumatikách se píše nejmíň od 60.let minulého století, neujala se ani jedna.

0/0
30.4.2015 23:08

T66o15m20á58š 60T93a18t95í12č52e24k 5250942500398

Tak než si to přečtu, musím se podělit o tu čurinu, co stojí v podtitulku: pré že pneumatika při jízdě dobíjí baterie elektromobilu! :-) Jak krásné perpetuum mobile nám to ti gumaři vyrábí! ;-D

+5/−2
30.4.2015 16:07

O20n42d63ř47e37j 13R22a21z71ý42m 2145546785167

Jednoduše chtěj zbytkovou energii (vyzářenou za normálních okolností do okolí) přeměnit na elektrickou energii...  Co na tom tolik lidí není schopno pochopit?

0/0
30.4.2015 18:55

T60o36m42á77š 84T84a34t23í10č54e49k 5430362120328

Kristova noho! Co dělali ti lidi v hodinách českého jazyka, kteří nejsou schopni pochopit nejen ironii, ale prostě úplně obyčejnou a avizovanou srandu?

+6/0
30.4.2015 19:42

R24o82b93e31r66t 49P88e73l50n47á85ř 3548931484

v modernich autech je snaha o vyuziti vsech moznych zbytkovych energiji. Zrovna deformace pneumatiky dela pomerne hodne i kdyz se to na prvni pohled nezda. Samozrejme to zalezi na terenu a dalsich vecech ale rozdil spotreby s prehustenymi a podhustenymi koly muze delat klidne i 20%.

+3/−1
30.4.2015 15:30

P26a56v48e38l 89S50o25b81o47t19k65a 5140954

Ne, to není zbytková energie, viz níže příspěvky o větrnících na karosérii nebo o Aralském jezeře.

Jestliže máte někde valivý odpor nebo tření, můžete ho zmenšit, ale ne takto ztracenou energii využít - a pokud valivý odpor nezmenšíte, ale budete odčerpávat ještě k tomu nějakou energii pryč ze systému, musíte na to konto dodat na pohon kola odčerpanou energii navíc. Tj. nula od nuly pojde, resp. jste na tom hůř o účinnost.

Stejně tak nelze čerpat energii z chladnějšího tělesa na teplejší nebo stejně teplé, tj. že je něco horké nic neznamená, vždy potřebujete něco horké a něco studené abyste mohl využít tepelný spád.

+5/−1
30.4.2015 15:58

R42o19b97e93r75t 19P87e57l59n19á33ř 3228661714

to je naprosty nesmysl co pisete.

pokud budete odebirat efektivne teplo z pneumatiky, samozrejme tuto energiji vyuzit do jiste miry muzete. Vratte se na zakladku...

+2/−1
30.4.2015 16:20

R61o91b39e98r40t 40P74e82l97n10á14ř 3468601164

jedine omezeni je ze pneumatiku pritom nesmite ochladit natolik aby neztratila potrebne vlastnosti.

Nerikam ze to mnozstvi energie bude nejak zavratne ale nebude ani zanedbatelne.

0/−1
30.4.2015 16:22

L83u65k61á52š 55K64o52h53o20u44t 7158904662469

termoelektrické články májí žalostnou účinnost (tak cca kolem 5-7%). Navíc jak píše p. Sobotka, musíte mít tepelný spád, čím větší spád tím větší účinnost.

takže i kdyby pneu vyrobila 100W tepelných, tak z ní vyleze 5W elektrických a to při spotřebě elektroauta ani nestojí za řeč, natož za navíšení ceny pneu

0/0
1.5.2015 21:56

R25o26b33e77r63t 89P18e20l34n73á31ř 3588211964

Jasne ze ohrev pneumatiky je zbytkova energie.. co by to asi bylo jineho?

0/−1
30.4.2015 16:24

R88o38b57e80r25t 24P34e67l59n23á25ř 3968481844

tu energiji na pohon kola dodavate stejne akorat to teplo z pneumatiky se vyzari do okoli. Srovnavat to s vetrnikem na kapote je zcestne.

+1/−1
30.4.2015 16:32

P95a34v82e26l 60S83o87b22o82t52k51a 5360734

Nemáte pravdu - ano, pneumatika se ohřívá jízdou i od sluníčka, ale pokud tedy nemáte na mysli to o čem se píše v článku ale jen a pouze využití vyzářeného tepla, tak tedy opět připomenu tepelný spád - kde máte v okolí pneumatiky chladnější místo aby to teplo mohlo konat práci?

A kolik by to mohlo být asi tak miliwatů - tj. jak myslíte, že máte ten tepelný spád "tvrdý"?

+1/−1
30.4.2015 16:37

R40o86b31e96r53t 54P64e80l85n34á74ř 3518211574

tak napada me treba odvadet to teplo kapalinovym chlazenim a vyuzit ho napriklad v elektromobilu na vytapeni vozu...

0/0
30.4.2015 18:15

P65a20v62e65l 50S32o31b37o48t47k41a 5590224

Jenže to pak máte navíc setrvačné rotující hmoty a hmotnost auta...

Neřešte, nejde to.

Ale neberte si to osobně, toto je obecný problém - lidi ví, že kdysi kdosi postavil parní stroj a pak ho několik generací techniků vylepšovalo.

Tak to už dnes nefunguje - pokud konstruktér něco vymyslí, jde to do počítačových simulací a výpočtů, pak do prototypové dílny a zkouší se a vylepšuje, protože patenty jsou drahé a musí to mít smysl přihlásit a platit a než do toho firma jde musí mít jasno o návratnosti atd.

Hlavní jsou ty výpočty - aerodynamika, vedení tepla,... počítačové modely jsou už dost dobré na to, aby technické řešení, které dáte na trh už nemělo velký potenciál na radikální vylepšování. Takže pak jen koukáte že lepší řešení už není ekonomické na výrobu atd.

Viz i vývoj F1, kde aby byla nějaká změna už vymýšlejí nová a nová nesmyslná pravidla, jinak by tu jezdily stroje posledních 10 let prakticky stejné.

0/0
30.4.2015 18:37

R11o25b74e38r72t 87P60e36l72n90á28ř 3528921304

ale jdete, kazde kolo bude jen o nejake kilo tezsi.

Neodpruzena hmotnost je svinstvo, moderni elektroauta co maj motory v kolech moc do terenu nejsou protoze kazde kolo vazi o 10-15kg vic. Ale na silnici to vubec nevadi. Predpokladam ze system odvodu tepla by vazil mnohem mene  nez elektromotor takze tento argument je zcestny.

Moje zkusennosti ukazuje ze spousta dobrych narhu a konceptu se zavrhla prave proto ze nejaky premoudrely pan fyzik rekl "Nejde to"...

+1/−1
30.4.2015 18:48

P16a19v10e18l 74S48o36b31o12t30k85a 5110134

Ano, konstruktér spočítal že to nejde, fyzik mu to potvrdil, ale manager je oba vyhodli a místo nich vzal někoho, kdo je ochoten problém řešit (a směje se potichu jaký to hlupák mu šéfuje a za co že ho platí místo aby to řekl nahlas ;-D ).

0/−2
30.4.2015 18:54

R51o12b47e83r65t 92P42e63l64n21á95ř 3128631604

mam skoro pocit ze jste jednim z tech vyhozenych...

+1/0
30.4.2015 19:10

R31o92b28e43r23t 56P12e24l28n48á39ř 3668201854

Budete se divit ale na pneumatikach se ztraci opravdu hodne energie ve forme tepla, proto sem dal nazacatku to srovnani prehustenych a podhustenych pneumatik ktere jasne ukazuje o jake mnozstvi energie se jedna.

Pro predstavu - uz dnes funguji systemy vyuzivajici zbytkove teplo z vyfuku ktereho je logicky nejvic, rekneme ze je to okolo 50% z celkem vyrobene tepelne energie.

Zkuste si na netu najit jaky je rozdil energeticke naracnosti pohybu po kolejich a po silnici po pneumatikach. Budete prekvapen...

0/0
30.4.2015 18:27

R78o22b54e51r71t 83P18e33l34n17á62ř 3588601664

A jeste poznamka ktomu piezo - ono je celkem jedno jestli se ta deformacni energie zmeni v teplo nebo v elektriku pres piezo nebo elektromagnet, v kazdem pripade je vyuzitelna a neni zanedbatelna.

0/−1
30.4.2015 18:41

P50a97v14e15l 21S87o15b37o83t85k72a 5540114

Ale to přeci nic neznamená - na pneumatikách máte teplo, které nejste schopen nijak využít, protože potřebujete tepelný spád, tj. kus teplý a kus studený a ten nemáte.

A k čemu použijete zbytkové teplo z výfuku? K vytápění kabiny?

U motoru máte opačný problém - stejně jako u každého tepelného stroje - potřebujete se tepla zbavit, proto spalovací motor má v hicech horší výkon, potřebujete odvést teplo od turba a nemáte kam s ním.

Stejně tak vytápění - častěji potřebujete kabinu chladit (klimatizovat), protože slunce vám v létě dává nějakých 1000W na metr čtverečný...

Na téma využití tepla spalin nestacionárního motoru jsem našel jednu diplomku:

https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=54135

všimněte si v závěru - BMW, 600W, výhled na 1kW - co to je u spalovacího motoru který má 70 nebo 100 kW - za jakou cenu váhy, ceny a poruchovosti to dosáhnete.

0/0
30.4.2015 18:51

R37o83b98e54r97t 82P56e83l51n65á53ř 3408781524

teplo z motoru se k vytapeni vyuziva samozrejme odjakziva.

600W neni zas tak malo, bude to take odpovidat provoznimu vykonu mnohem mensimu nez pisete. Vzhledem k tomu, ze je to 600W v elektrice a vzhledem k ucinnosti termoclanku je to z meho hlediska hodne a stoji zato toto zbytkove teplo vyuzit.

Pri jizde ma pneumatika klidne i 100 stupnu, v kabine mame 10stupnu a chceme ji vytopit na dvacet - stale nam zustane pomerne slusny tepelny spad (chladici voda v motoru ma 85-90 stupnu).

Vyuziti zbytkove energie z pneumatik zkratka smysl ma. Zatim jste nevznesl jediny argument ktery by me presvedcil o opaku.

0/0
30.4.2015 19:06

L96u68k21á80š 63K94o45h73o29u44t 7338554322799

no nevím... ideální teplota pneu pro závody je 85-90°C ale to mluvíme o tom že tam ty pneu 1) někdo předehřeje 2) sami se zahřívají extrémně agresivní jízdou...

Myslím že běžný Pepík cestou do práce asi nepojede ani tak agresivně ani tak dlouho aby ty pneu výrazně zahřál... já osobně jsem se tedy o gumy ani po delší jízdě ani nespálil. Běžný Pepa bude rád když se mu zahřejou na 50°C

účinnost RTG je žalostná a kolik taková pneu vyrobí tepelného výkonu aby těch 5% v elektrice někdo poznal...

0/0
1.5.2015 22:03

R51o38b68e78r26t 81P80e48l34n61á63ř 3758141814

podle me je hloupost z toho delat elektriku, jak sem psal vejs, vyuzil bych to spis v elektromobilu na vytapeni, stejne tak prebytky z brzdeni ktery uz nevezme baterka...

0/0
4.5.2015 12:24

J59a74n 41F45r17o67l71í14k 6196580655634

Ještě chybí vrtulka, která využije nápor větru.;-D

0/0
1.5.2015 15:21

M52a59r75t42i23n 96V74á23v95r71a 2570433589

Už to má konektor pro iPhone? 8-o

+2/0
30.4.2015 15:14

M74i86l84a57n 23Š86i71p82l66a 2633686668

Dobíjí baterie a mění tvar...hmm zatím slabota.Až budou i doplňovat nádrž,tak začnu uvažovat o koupi;-)

0/0
30.4.2015 14:53

P40e20t25r 37M48i84c44h83a61l 2440734591332

A kolik taková guma bude stát? :-)

+2/0
30.4.2015 14:34

J22i86ř31í 67K13r87u76t78i72l 8389725141598

cena auta a gumy bude zvlášť. Na oba výrobky se kupující vezme leasing.

+4/0
30.4.2015 14:56

P55e42t15r 55M79i54c73h72a27l 2160704621232

Já jen aby obutí na zimu a na léto nestálo jako půl auta. :-)

0/0
30.4.2015 15:12

J81i59r34i 29F39i34n59k 6507329907248

Skvělý národ, tihle Češi. Samý to konstruktér a vizionář.

Nikdo z nich to ještě neviděl, ale hodinu od vydání článku už spousta odborníků ví, že je to nesmysl a nemůže to fungovat...

+8/−5
30.4.2015 14:28

M92a36r97t59i96n 86H93a33v39l80í22k 4910315907413

Víte, těhle převratnejch vynálezů už bylo, ale fyziku zatím nikdo znich neoblbnul.

+8/−2
30.4.2015 14:33

J87i37r45i 19F57i96n13k 6277779447548

Pochopitelně, ale nejde o překonání fyziky, ale využití pomocí nové technologie. Vařit můžete taky v kotlíku a nebo na indukčním vařiči...

A Goodyear není neznámá firmička bez zázemí, vývoje a historie co se vyloupla z pralesa..

+6/0
30.4.2015 14:35

J40i74r64i 48F83i56n84k 6457669637138

Mimochodem, nechápu proč mi napíšete odpověď a pak mi ještě dáte mínus? 8-o

+1/0
30.4.2015 14:36

P51a68v80e62l 42S85o85b69o66t13k37a 5960454

Zatím se bohužel stále na základních a středních školách vyučuje fyzika a dokonce existují i strojní nebo elektro vysoké a střední školy (o MFF a podobných nepotřebných nesmyslech nemluvě).

Což je situace pro business velice nedobrá a musíme zapracovat na jejich zrušení.

+2/−1
30.4.2015 16:01

R89i19c29h24a51r55d 28K68á89b95a 8659178850340

Mne to pripada jako perpetum mobile. Takze elektromotor bude roztacet kola, ktera budou dobijet baterky ... ???

+3/0
30.4.2015 14:06

D77a84v84i76d 38B94o64u26c41h18a76l 8519130779

Chápu to tak, že (poté, co naskočili na módní eko vlnu) říkají, že budou zkoušet přeměňovat energii, vznikající při deformaci pneumatiky na elektřinu, nikoli na teplo... aha, teď to čtu znova a ne, oni budou recyklovat to teplo. Tak to bude určitě super eko záležitost, vzhledem k tomu, kolik tak získají v poměru k náročnosti celého zařízení, jeho poruchovosti a pod...

Berme to jen jako koncept, ty prostě bývají šílené.

+1/0
30.4.2015 14:19

D43a51v28i75d 54B82o37u27c34h44a72l 8959880149

Aha, tak oni tam dokonce mají ty principy oba. OMG.

0/0
30.4.2015 14:20

J59i26ř13í 28S60c46h37w82a47c61h 8728764218466

Přirovnávat tyto vývojové novinky k větrníkům či turbínám v kolech, jak to činí níže místní kritici, je samozřejmě nesmysl. Větrník, či turbína vyrobí energii jen za cenu vyšších odporů a tedy větší potřeby výkonu hnacího motoru. To o čem se píše v článku je o využití ztrát, které vznikají při odvalovaní pneumatik. U tunového auta při 100 km rychlosti může tato ztráta být cca 2-4 kW. Využitím principů o kterých tento článek píše dojde k přeměně této ztrátové energie na elektřinu a pneumatika se prostě jen bude méně zahřívat, bez nárůstu odporových ztrát, jako u těch větrníků.

+2/−2
30.4.2015 13:56

J98a52n 49N50o72v26á31k 7645664578337

princip který chtějí použít je založený na deformaci piezokrystalů. Takže nejen že to bude drahé a neúčinné ale bude to také zvyšovat valivý odpor (ale jen maličko, protože to stejně žádnou elektřinu nevyrobí)

+5/0
30.4.2015 14:07

J11o57s58e14f 60N90o30v52a14k 5268352986598

No hlavně aby to neklouzalo na mokru jako "úžasné" Michelin Energy Saver. Jedny jsem měl a po půl sezóně jsem je prodal.  Neskutečnej hnus.

0/0
30.4.2015 13:54

H60o14n65z13a 76P70u89p28á80k 1937320333719

tak mě dělají dobrou službu nejen za mokra už pátým rokem a jiné bych už nechtěl...

0/0
30.4.2015 14:30

J58i88n77d78ř85i70c51h 34Š17k29o72p53e89k 4825911740695

souhlas, taky jsem je jednu sezónu měl. Jestli mají nižší spotřebu, tak jedině proto, že se člověk bojí, že to někde ustřelí.

Už nikdy. Pneu je jediná věc, co drží auto na silnici a kvůli pár desetinám litru (teoreticky) se nebezpečné pneu nevyplatí. Pokud někdo chce šetřit PHM, jde to dělat i bezpečnějšími způsoby než klouzajícími pneu

0/0
30.4.2015 20:16

J60a10k53u55b 40F66e40i32f65a68r 7969799316319

Bože to je ptákovina.

Kdysi jsem viděl prototyp pneumatiky, která se nedala prorazit, resp. neměla klasické bočnice a byly nahrazeny jakousi pružnou lamelou, tedy nebyly plněné vzduchem. Na tom by měli zapracovat.

0/0
30.4.2015 13:36

V75á54c63l17a90v 72J81e27b94a60v52ý 8630699543376

A každé 3 roky takovou pneumatiku musíme vyměnit a bude stát 10x tolik než co by vůbec dokázala ušetřit. A to nepočítám, že na výrobu toho nesmyslu musíme huntovat životní prostředí víc než taháním ropy ze země. :-P

0/0
30.4.2015 13:30

J14a48r40o96s21l43a58v 10H49e28j31n47a 4557301129

Téměř normální ekologická vymyšlenost.

0/0
30.4.2015 14:30

M54a54r84t97i96n 98R35o74s11o11l 4870433152921

To je z jiného soudku. Pointa jejich výzkumu, že běhoun normální pneumatiky je po jízdě teplý, běhoun elektřinu vyrábějící elektřiny je po téže jízdě teplý méně a rozdíl v teplotách je uložen v bateriích. To neznamená, že zisky vynahradí vynaložené úsilí, ale rozhodně to není větrník na střeše.

0/0
30.4.2015 13:17

J12a75n 96N85o94v60á29k 7655814198877

Nedávno zase vymysleli že do kol dají větrné turbíny. Zajímalo tyhle ptákoviny mě vymyslel fyzik a nebo někdo s reklamní agentury.

+2/0
30.4.2015 13:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.