Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Goodyear má pneumatiky budoucnosti. Dobijí baterie a mění tvar

Velký výrobce pneumatik Goodyear ukázal automobilové obutí budoucnosti. Jedna ze studií je určena pro elektromobily, dovede totiž dobíjet za jízdy jejich baterie. Druhá novinka umí měnit vlastnosti podle toho, jak zrovna hodlá řidič jet a jaké panují podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R66o68b33e76r69t 52P35e15l47n40á95ř 3958881894

v modernich autech je snaha o vyuziti vsech moznych zbytkovych energiji. Zrovna deformace pneumatiky dela pomerne hodne i kdyz se to na prvni pohled nezda. Samozrejme to zalezi na terenu a dalsich vecech ale rozdil spotreby s prehustenymi a podhustenymi koly muze delat klidne i 20%.

+3/−1
30.4.2015 15:30

P43a76v29e71l 97S32o42b79o51t88k76a 5200954

Ne, to není zbytková energie, viz níže příspěvky o větrnících na karosérii nebo o Aralském jezeře.

Jestliže máte někde valivý odpor nebo tření, můžete ho zmenšit, ale ne takto ztracenou energii využít - a pokud valivý odpor nezmenšíte, ale budete odčerpávat ještě k tomu nějakou energii pryč ze systému, musíte na to konto dodat na pohon kola odčerpanou energii navíc. Tj. nula od nuly pojde, resp. jste na tom hůř o účinnost.

Stejně tak nelze čerpat energii z chladnějšího tělesa na teplejší nebo stejně teplé, tj. že je něco horké nic neznamená, vždy potřebujete něco horké a něco studené abyste mohl využít tepelný spád.

+5/−1
30.4.2015 15:58

R56o79b29e94r93t 82P90e89l23n34á10ř 3658611394

to je naprosty nesmysl co pisete.

pokud budete odebirat efektivne teplo z pneumatiky, samozrejme tuto energiji vyuzit do jiste miry muzete. Vratte se na zakladku...

+2/−1
30.4.2015 16:20

R25o80b72e81r38t 72P52e44l42n69á93ř 3188131884

jedine omezeni je ze pneumatiku pritom nesmite ochladit natolik aby neztratila potrebne vlastnosti.

Nerikam ze to mnozstvi energie bude nejak zavratne ale nebude ani zanedbatelne.

0/−1
30.4.2015 16:22

L86u27k44á10š 59K56o78h35o28u44t 7128234962989

termoelektrické články májí žalostnou účinnost (tak cca kolem 5-7%). Navíc jak píše p. Sobotka, musíte mít tepelný spád, čím větší spád tím větší účinnost.

takže i kdyby pneu vyrobila 100W tepelných, tak z ní vyleze 5W elektrických a to při spotřebě elektroauta ani nestojí za řeč, natož za navíšení ceny pneu

0/0
1.5.2015 21:56

R29o52b29e15r46t 92P26e98l77n17á47ř 3468531214

Jasne ze ohrev pneumatiky je zbytkova energie.. co by to asi bylo jineho?

0/−1
30.4.2015 16:24

R46o58b11e85r78t 12P12e95l89n10á16ř 3148591894

tu energiji na pohon kola dodavate stejne akorat to teplo z pneumatiky se vyzari do okoli. Srovnavat to s vetrnikem na kapote je zcestne.

+1/−1
30.4.2015 16:32

P62a37v79e25l 74S52o24b89o50t87k70a 5200714

Nemáte pravdu - ano, pneumatika se ohřívá jízdou i od sluníčka, ale pokud tedy nemáte na mysli to o čem se píše v článku ale jen a pouze využití vyzářeného tepla, tak tedy opět připomenu tepelný spád - kde máte v okolí pneumatiky chladnější místo aby to teplo mohlo konat práci?

A kolik by to mohlo být asi tak miliwatů - tj. jak myslíte, že máte ten tepelný spád "tvrdý"?

+1/−1
30.4.2015 16:37

R86o49b36e61r22t 13P67e88l68n43á25ř 3438941964

tak napada me treba odvadet to teplo kapalinovym chlazenim a vyuzit ho napriklad v elektromobilu na vytapeni vozu...

0/0
30.4.2015 18:15

P33a62v28e98l 41S42o36b46o49t37k32a 5700104

Jenže to pak máte navíc setrvačné rotující hmoty a hmotnost auta...

Neřešte, nejde to.

Ale neberte si to osobně, toto je obecný problém - lidi ví, že kdysi kdosi postavil parní stroj a pak ho několik generací techniků vylepšovalo.

Tak to už dnes nefunguje - pokud konstruktér něco vymyslí, jde to do počítačových simulací a výpočtů, pak do prototypové dílny a zkouší se a vylepšuje, protože patenty jsou drahé a musí to mít smysl přihlásit a platit a než do toho firma jde musí mít jasno o návratnosti atd.

Hlavní jsou ty výpočty - aerodynamika, vedení tepla,... počítačové modely jsou už dost dobré na to, aby technické řešení, které dáte na trh už nemělo velký potenciál na radikální vylepšování. Takže pak jen koukáte že lepší řešení už není ekonomické na výrobu atd.

Viz i vývoj F1, kde aby byla nějaká změna už vymýšlejí nová a nová nesmyslná pravidla, jinak by tu jezdily stroje posledních 10 let prakticky stejné.

0/0
30.4.2015 18:37

R96o56b18e22r24t 68P40e24l55n62á48ř 3928111914

ale jdete, kazde kolo bude jen o nejake kilo tezsi.

Neodpruzena hmotnost je svinstvo, moderni elektroauta co maj motory v kolech moc do terenu nejsou protoze kazde kolo vazi o 10-15kg vic. Ale na silnici to vubec nevadi. Predpokladam ze system odvodu tepla by vazil mnohem mene  nez elektromotor takze tento argument je zcestny.

Moje zkusennosti ukazuje ze spousta dobrych narhu a konceptu se zavrhla prave proto ze nejaky premoudrely pan fyzik rekl "Nejde to"...

+1/−1
30.4.2015 18:48

P11a92v93e63l 80S79o55b89o36t31k88a 5380764

Ano, konstruktér spočítal že to nejde, fyzik mu to potvrdil, ale manager je oba vyhodli a místo nich vzal někoho, kdo je ochoten problém řešit (a směje se potichu jaký to hlupák mu šéfuje a za co že ho platí místo aby to řekl nahlas ;-D ).

0/−2
30.4.2015 18:54

R44o50b98e98r39t 51P12e69l41n60á30ř 3118741644

mam skoro pocit ze jste jednim z tech vyhozenych...

+1/0
30.4.2015 19:10

R81o76b10e79r15t 40P50e35l52n55á72ř 3508891544

Budete se divit ale na pneumatikach se ztraci opravdu hodne energie ve forme tepla, proto sem dal nazacatku to srovnani prehustenych a podhustenych pneumatik ktere jasne ukazuje o jake mnozstvi energie se jedna.

Pro predstavu - uz dnes funguji systemy vyuzivajici zbytkove teplo z vyfuku ktereho je logicky nejvic, rekneme ze je to okolo 50% z celkem vyrobene tepelne energie.

Zkuste si na netu najit jaky je rozdil energeticke naracnosti pohybu po kolejich a po silnici po pneumatikach. Budete prekvapen...

0/0
30.4.2015 18:27

R16o30b85e33r84t 91P94e73l56n62á18ř 3518981314

A jeste poznamka ktomu piezo - ono je celkem jedno jestli se ta deformacni energie zmeni v teplo nebo v elektriku pres piezo nebo elektromagnet, v kazdem pripade je vyuzitelna a neni zanedbatelna.

0/−1
30.4.2015 18:41

P68a42v72e61l 16S25o73b23o36t51k82a 5970354

Ale to přeci nic neznamená - na pneumatikách máte teplo, které nejste schopen nijak využít, protože potřebujete tepelný spád, tj. kus teplý a kus studený a ten nemáte.

A k čemu použijete zbytkové teplo z výfuku? K vytápění kabiny?

U motoru máte opačný problém - stejně jako u každého tepelného stroje - potřebujete se tepla zbavit, proto spalovací motor má v hicech horší výkon, potřebujete odvést teplo od turba a nemáte kam s ním.

Stejně tak vytápění - častěji potřebujete kabinu chladit (klimatizovat), protože slunce vám v létě dává nějakých 1000W na metr čtverečný...

Na téma využití tepla spalin nestacionárního motoru jsem našel jednu diplomku:

https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=54135

všimněte si v závěru - BMW, 600W, výhled na 1kW - co to je u spalovacího motoru který má 70 nebo 100 kW - za jakou cenu váhy, ceny a poruchovosti to dosáhnete.

0/0
30.4.2015 18:51

R19o97b53e36r87t 60P56e63l21n74á96ř 3268821684

teplo z motoru se k vytapeni vyuziva samozrejme odjakziva.

600W neni zas tak malo, bude to take odpovidat provoznimu vykonu mnohem mensimu nez pisete. Vzhledem k tomu, ze je to 600W v elektrice a vzhledem k ucinnosti termoclanku je to z meho hlediska hodne a stoji zato toto zbytkove teplo vyuzit.

Pri jizde ma pneumatika klidne i 100 stupnu, v kabine mame 10stupnu a chceme ji vytopit na dvacet - stale nam zustane pomerne slusny tepelny spad (chladici voda v motoru ma 85-90 stupnu).

Vyuziti zbytkove energie z pneumatik zkratka smysl ma. Zatim jste nevznesl jediny argument ktery by me presvedcil o opaku.

0/0
30.4.2015 19:06

L17u30k46á70š 63K41o29h65o20u81t 7208434742809

no nevím... ideální teplota pneu pro závody je 85-90°C ale to mluvíme o tom že tam ty pneu 1) někdo předehřeje 2) sami se zahřívají extrémně agresivní jízdou...

Myslím že běžný Pepík cestou do práce asi nepojede ani tak agresivně ani tak dlouho aby ty pneu výrazně zahřál... já osobně jsem se tedy o gumy ani po delší jízdě ani nespálil. Běžný Pepa bude rád když se mu zahřejou na 50°C

účinnost RTG je žalostná a kolik taková pneu vyrobí tepelného výkonu aby těch 5% v elektrice někdo poznal...

0/0
1.5.2015 22:03

R91o92b43e49r85t 65P84e75l12n36á30ř 3898511664

podle me je hloupost z toho delat elektriku, jak sem psal vejs, vyuzil bych to spis v elektromobilu na vytapeni, stejne tak prebytky z brzdeni ktery uz nevezme baterka...

0/0
4.5.2015 12:24

J57a66n 75F45r33o55l65í91k 6886790285664

Ještě chybí vrtulka, která využije nápor větru.;-D

0/0
1.5.2015 15:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.