Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Goodyear má pneumatiky budoucnosti. Dobijí baterie a mění tvar

Velký výrobce pneumatik Goodyear ukázal automobilové obutí budoucnosti. Jedna ze studií je určena pro elektromobily, dovede totiž dobíjet za jízdy jejich baterie. Druhá novinka umí měnit vlastnosti podle toho, jak zrovna hodlá řidič jet a jaké panují podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J41a82n 40S67e16d35l26á89k 9812667806724

nechápu že to chtějí testovat vždyť se stačí podívat na idnes do diskuze a budou hned vědět, tady je tolik odborníků na slovo vzatých...

+6/−1
1.5.2015 15:07

T85o11m28á41š 35Z81e33m82a78n 3655538444565

Ta věc na fotce.. jak rychle se ojede? ty lamely se při obrušování "rozšíří" zatímco současný dezén je i po obroušení +- stejný jako nový.. To přeci musí výrazně změnit i chování pneumatiky.

+2/0
1.5.2015 2:35

M30a87r39t74i47n 54J39i21r64o78u12s90e14k 7536905735168

Je to blbost. Energetický "zisk" bude zanedbatelný zlomek příkonu elektromotoru. Jo, bude to dražší a hlupáci si to koupí. Já si raději koupím pneu s nižším odporem a nahustím je o +0,1 baru nad stanovený limit.

+1/0
30.4.2015 22:54

R70o11b19e84r14t 89T45o86m55e94c21z52e67k 8611264862325

Asi tak, o všelijakých "kouzelných" pneumatikách se píše nejmíň od 60.let minulého století, neujala se ani jedna.

0/0
30.4.2015 23:08

T58o14m37á59š 17T28a36t43í73č46e49k 5390432770788

Tak než si to přečtu, musím se podělit o tu čurinu, co stojí v podtitulku: pré že pneumatika při jízdě dobíjí baterie elektromobilu! :-) Jak krásné perpetuum mobile nám to ti gumaři vyrábí! ;-D

+5/−2
30.4.2015 16:07

O90n15d58ř82e43j 46R44a83z49ý39m 2605976435987

Jednoduše chtěj zbytkovou energii (vyzářenou za normálních okolností do okolí) přeměnit na elektrickou energii...  Co na tom tolik lidí není schopno pochopit?

0/0
30.4.2015 18:55

T21o21m49á74š 26T30a41t68í78č20e92k 5900572690258

Kristova noho! Co dělali ti lidi v hodinách českého jazyka, kteří nejsou schopni pochopit nejen ironii, ale prostě úplně obyčejnou a avizovanou srandu?

+6/0
30.4.2015 19:42

R97o47b25e60r42t 72P75e55l66n13á88ř 3218691524

v modernich autech je snaha o vyuziti vsech moznych zbytkovych energiji. Zrovna deformace pneumatiky dela pomerne hodne i kdyz se to na prvni pohled nezda. Samozrejme to zalezi na terenu a dalsich vecech ale rozdil spotreby s prehustenymi a podhustenymi koly muze delat klidne i 20%.

+3/−1
30.4.2015 15:30

P20a76v67e37l 98S74o34b37o89t68k60a 5570584

Ne, to není zbytková energie, viz níže příspěvky o větrnících na karosérii nebo o Aralském jezeře.

Jestliže máte někde valivý odpor nebo tření, můžete ho zmenšit, ale ne takto ztracenou energii využít - a pokud valivý odpor nezmenšíte, ale budete odčerpávat ještě k tomu nějakou energii pryč ze systému, musíte na to konto dodat na pohon kola odčerpanou energii navíc. Tj. nula od nuly pojde, resp. jste na tom hůř o účinnost.

Stejně tak nelze čerpat energii z chladnějšího tělesa na teplejší nebo stejně teplé, tj. že je něco horké nic neznamená, vždy potřebujete něco horké a něco studené abyste mohl využít tepelný spád.

+5/−1
30.4.2015 15:58

R46o79b72e49r55t 86P23e33l40n23á82ř 3818661484

to je naprosty nesmysl co pisete.

pokud budete odebirat efektivne teplo z pneumatiky, samozrejme tuto energiji vyuzit do jiste miry muzete. Vratte se na zakladku...

+2/−1
30.4.2015 16:20

R44o92b17e23r41t 30P98e35l98n26á33ř 3308691504

jedine omezeni je ze pneumatiku pritom nesmite ochladit natolik aby neztratila potrebne vlastnosti.

Nerikam ze to mnozstvi energie bude nejak zavratne ale nebude ani zanedbatelne.

0/−1
30.4.2015 16:22

L73u19k35á91š 80K24o26h19o86u40t 7488654812389

termoelektrické články májí žalostnou účinnost (tak cca kolem 5-7%). Navíc jak píše p. Sobotka, musíte mít tepelný spád, čím větší spád tím větší účinnost.

takže i kdyby pneu vyrobila 100W tepelných, tak z ní vyleze 5W elektrických a to při spotřebě elektroauta ani nestojí za řeč, natož za navíšení ceny pneu

0/0
1.5.2015 21:56

R86o46b53e53r27t 17P84e92l95n61á47ř 3258381474

Jasne ze ohrev pneumatiky je zbytkova energie.. co by to asi bylo jineho?

0/−1
30.4.2015 16:24

R53o72b33e31r66t 53P82e65l13n57á89ř 3848331274

tu energiji na pohon kola dodavate stejne akorat to teplo z pneumatiky se vyzari do okoli. Srovnavat to s vetrnikem na kapote je zcestne.

+1/−1
30.4.2015 16:32

P83a30v82e92l 63S26o96b22o79t78k75a 5520424

Nemáte pravdu - ano, pneumatika se ohřívá jízdou i od sluníčka, ale pokud tedy nemáte na mysli to o čem se píše v článku ale jen a pouze využití vyzářeného tepla, tak tedy opět připomenu tepelný spád - kde máte v okolí pneumatiky chladnější místo aby to teplo mohlo konat práci?

A kolik by to mohlo být asi tak miliwatů - tj. jak myslíte, že máte ten tepelný spád "tvrdý"?

+1/−1
30.4.2015 16:37

R87o26b38e39r43t 98P87e71l42n66á24ř 3438251844

tak napada me treba odvadet to teplo kapalinovym chlazenim a vyuzit ho napriklad v elektromobilu na vytapeni vozu...

0/0
30.4.2015 18:15

P13a79v49e95l 36S32o61b74o22t41k64a 5320734

Jenže to pak máte navíc setrvačné rotující hmoty a hmotnost auta...

Neřešte, nejde to.

Ale neberte si to osobně, toto je obecný problém - lidi ví, že kdysi kdosi postavil parní stroj a pak ho několik generací techniků vylepšovalo.

Tak to už dnes nefunguje - pokud konstruktér něco vymyslí, jde to do počítačových simulací a výpočtů, pak do prototypové dílny a zkouší se a vylepšuje, protože patenty jsou drahé a musí to mít smysl přihlásit a platit a než do toho firma jde musí mít jasno o návratnosti atd.

Hlavní jsou ty výpočty - aerodynamika, vedení tepla,... počítačové modely jsou už dost dobré na to, aby technické řešení, které dáte na trh už nemělo velký potenciál na radikální vylepšování. Takže pak jen koukáte že lepší řešení už není ekonomické na výrobu atd.

Viz i vývoj F1, kde aby byla nějaká změna už vymýšlejí nová a nová nesmyslná pravidla, jinak by tu jezdily stroje posledních 10 let prakticky stejné.

0/0
30.4.2015 18:37

R30o56b60e53r52t 89P10e49l77n86á29ř 3598511344

ale jdete, kazde kolo bude jen o nejake kilo tezsi.

Neodpruzena hmotnost je svinstvo, moderni elektroauta co maj motory v kolech moc do terenu nejsou protoze kazde kolo vazi o 10-15kg vic. Ale na silnici to vubec nevadi. Predpokladam ze system odvodu tepla by vazil mnohem mene  nez elektromotor takze tento argument je zcestny.

Moje zkusennosti ukazuje ze spousta dobrych narhu a konceptu se zavrhla prave proto ze nejaky premoudrely pan fyzik rekl "Nejde to"...

+1/−1
30.4.2015 18:48

P39a21v87e25l 78S30o10b21o18t98k38a 5780254

Ano, konstruktér spočítal že to nejde, fyzik mu to potvrdil, ale manager je oba vyhodli a místo nich vzal někoho, kdo je ochoten problém řešit (a směje se potichu jaký to hlupák mu šéfuje a za co že ho platí místo aby to řekl nahlas ;-D ).

0/−2
30.4.2015 18:54

R20o36b50e25r97t 77P76e23l50n84á15ř 3708901354

mam skoro pocit ze jste jednim z tech vyhozenych...

+1/0
30.4.2015 19:10

R83o63b12e61r76t 75P79e37l44n11á53ř 3488531534

Budete se divit ale na pneumatikach se ztraci opravdu hodne energie ve forme tepla, proto sem dal nazacatku to srovnani prehustenych a podhustenych pneumatik ktere jasne ukazuje o jake mnozstvi energie se jedna.

Pro predstavu - uz dnes funguji systemy vyuzivajici zbytkove teplo z vyfuku ktereho je logicky nejvic, rekneme ze je to okolo 50% z celkem vyrobene tepelne energie.

Zkuste si na netu najit jaky je rozdil energeticke naracnosti pohybu po kolejich a po silnici po pneumatikach. Budete prekvapen...

0/0
30.4.2015 18:27

R29o44b52e53r23t 20P84e39l50n46á13ř 3618721564

A jeste poznamka ktomu piezo - ono je celkem jedno jestli se ta deformacni energie zmeni v teplo nebo v elektriku pres piezo nebo elektromagnet, v kazdem pripade je vyuzitelna a neni zanedbatelna.

0/−1
30.4.2015 18:41

P26a69v12e20l 17S39o74b37o54t96k75a 5120484

Ale to přeci nic neznamená - na pneumatikách máte teplo, které nejste schopen nijak využít, protože potřebujete tepelný spád, tj. kus teplý a kus studený a ten nemáte.

A k čemu použijete zbytkové teplo z výfuku? K vytápění kabiny?

U motoru máte opačný problém - stejně jako u každého tepelného stroje - potřebujete se tepla zbavit, proto spalovací motor má v hicech horší výkon, potřebujete odvést teplo od turba a nemáte kam s ním.

Stejně tak vytápění - častěji potřebujete kabinu chladit (klimatizovat), protože slunce vám v létě dává nějakých 1000W na metr čtverečný...

Na téma využití tepla spalin nestacionárního motoru jsem našel jednu diplomku:

https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=54135

všimněte si v závěru - BMW, 600W, výhled na 1kW - co to je u spalovacího motoru který má 70 nebo 100 kW - za jakou cenu váhy, ceny a poruchovosti to dosáhnete.

0/0
30.4.2015 18:51

R39o98b16e24r54t 38P33e69l31n49á62ř 3268771244

teplo z motoru se k vytapeni vyuziva samozrejme odjakziva.

600W neni zas tak malo, bude to take odpovidat provoznimu vykonu mnohem mensimu nez pisete. Vzhledem k tomu, ze je to 600W v elektrice a vzhledem k ucinnosti termoclanku je to z meho hlediska hodne a stoji zato toto zbytkove teplo vyuzit.

Pri jizde ma pneumatika klidne i 100 stupnu, v kabine mame 10stupnu a chceme ji vytopit na dvacet - stale nam zustane pomerne slusny tepelny spad (chladici voda v motoru ma 85-90 stupnu).

Vyuziti zbytkove energie z pneumatik zkratka smysl ma. Zatim jste nevznesl jediny argument ktery by me presvedcil o opaku.

0/0
30.4.2015 19:06

L98u33k60á25š 72K24o17h79o28u40t 7508384452249

no nevím... ideální teplota pneu pro závody je 85-90°C ale to mluvíme o tom že tam ty pneu 1) někdo předehřeje 2) sami se zahřívají extrémně agresivní jízdou...

Myslím že běžný Pepík cestou do práce asi nepojede ani tak agresivně ani tak dlouho aby ty pneu výrazně zahřál... já osobně jsem se tedy o gumy ani po delší jízdě ani nespálil. Běžný Pepa bude rád když se mu zahřejou na 50°C

účinnost RTG je žalostná a kolik taková pneu vyrobí tepelného výkonu aby těch 5% v elektrice někdo poznal...

0/0
1.5.2015 22:03

R54o17b97e55r46t 17P45e10l51n40á88ř 3178431334

podle me je hloupost z toho delat elektriku, jak sem psal vejs, vyuzil bych to spis v elektromobilu na vytapeni, stejne tak prebytky z brzdeni ktery uz nevezme baterka...

0/0
4.5.2015 12:24

J55a48n 62F57r90o60l60í37k 6306460605394

Ještě chybí vrtulka, která využije nápor větru.;-D

0/0
1.5.2015 15:21

M34a32r28t86i82n 13V10á87v55r75a 2410633699

Už to má konektor pro iPhone? 8-o

+2/0
30.4.2015 15:14

M40i16l62a33n 18Š84i83p17l72a 2553716918

Dobíjí baterie a mění tvar...hmm zatím slabota.Až budou i doplňovat nádrž,tak začnu uvažovat o koupi;-)

0/0
30.4.2015 14:53

P87e80t53r 62M92i79c76h19a85l 2770214761322

A kolik taková guma bude stát? :-)

+2/0
30.4.2015 14:34

J52i15ř13í 43K45r98u71t30i92l 2300304530738

cena auta a gumy bude zvlášť. Na oba výrobky se kupující vezme leasing.

+4/0
30.4.2015 14:56

P96e37t74r 55M27i59c72h24a90l 2250284431922

Já jen aby obutí na zimu a na léto nestálo jako půl auta. :-)

0/0
30.4.2015 15:12

J81i61r86i 59F54i38n51k 6557849427778

Skvělý národ, tihle Češi. Samý to konstruktér a vizionář.

Nikdo z nich to ještě neviděl, ale hodinu od vydání článku už spousta odborníků ví, že je to nesmysl a nemůže to fungovat...

+8/−5
30.4.2015 14:28

M13a39r19t72i29n 66H87a32v42l49í15k 4790805207313

Víte, těhle převratnejch vynálezů už bylo, ale fyziku zatím nikdo znich neoblbnul.

+8/−2
30.4.2015 14:33

J92i27r59i 37F23i86n24k 6127169887688

Pochopitelně, ale nejde o překonání fyziky, ale využití pomocí nové technologie. Vařit můžete taky v kotlíku a nebo na indukčním vařiči...

A Goodyear není neznámá firmička bez zázemí, vývoje a historie co se vyloupla z pralesa..

+6/0
30.4.2015 14:35

J16i70r74i 25F31i50n51k 6427769237298

Mimochodem, nechápu proč mi napíšete odpověď a pak mi ještě dáte mínus? 8-o

+1/0
30.4.2015 14:36

P62a51v71e58l 40S20o60b42o55t17k78a 5440164

Zatím se bohužel stále na základních a středních školách vyučuje fyzika a dokonce existují i strojní nebo elektro vysoké a střední školy (o MFF a podobných nepotřebných nesmyslech nemluvě).

Což je situace pro business velice nedobrá a musíme zapracovat na jejich zrušení.

+2/−1
30.4.2015 16:01

R57i38c35h15a64r26d 24K17á65b39a 8969818610660

Mne to pripada jako perpetum mobile. Takze elektromotor bude roztacet kola, ktera budou dobijet baterky ... ???

+3/0
30.4.2015 14:06

D33a82v38i38d 77B53o79u96c95h84a51l 8389830909

Chápu to tak, že (poté, co naskočili na módní eko vlnu) říkají, že budou zkoušet přeměňovat energii, vznikající při deformaci pneumatiky na elektřinu, nikoli na teplo... aha, teď to čtu znova a ne, oni budou recyklovat to teplo. Tak to bude určitě super eko záležitost, vzhledem k tomu, kolik tak získají v poměru k náročnosti celého zařízení, jeho poruchovosti a pod...

Berme to jen jako koncept, ty prostě bývají šílené.

+1/0
30.4.2015 14:19

D55a56v22i97d 91B40o19u72c22h26a37l 8229950159

Aha, tak oni tam dokonce mají ty principy oba. OMG.

0/0
30.4.2015 14:20

J55i85ř42í 60S58c58h92w19a72c77h 8498654618776

Přirovnávat tyto vývojové novinky k větrníkům či turbínám v kolech, jak to činí níže místní kritici, je samozřejmě nesmysl. Větrník, či turbína vyrobí energii jen za cenu vyšších odporů a tedy větší potřeby výkonu hnacího motoru. To o čem se píše v článku je o využití ztrát, které vznikají při odvalovaní pneumatik. U tunového auta při 100 km rychlosti může tato ztráta být cca 2-4 kW. Využitím principů o kterých tento článek píše dojde k přeměně této ztrátové energie na elektřinu a pneumatika se prostě jen bude méně zahřívat, bez nárůstu odporových ztrát, jako u těch větrníků.

+2/−2
30.4.2015 13:56

J40a38n 29N22o87v40á25k 7205824848827

princip který chtějí použít je založený na deformaci piezokrystalů. Takže nejen že to bude drahé a neúčinné ale bude to také zvyšovat valivý odpor (ale jen maličko, protože to stejně žádnou elektřinu nevyrobí)

+5/0
30.4.2015 14:07

J69o36s23e19f 25N22o50v40a82k 5918502986188

No hlavně aby to neklouzalo na mokru jako "úžasné" Michelin Energy Saver. Jedny jsem měl a po půl sezóně jsem je prodal.  Neskutečnej hnus.

0/0
30.4.2015 13:54

H76o34n42z61a 46P49u30p51á73k 1567940813869

tak mě dělají dobrou službu nejen za mokra už pátým rokem a jiné bych už nechtěl...

0/0
30.4.2015 14:30

J17i98n18d74ř39i74c59h 74Š74k87o65p94e62k 4615361250305

souhlas, taky jsem je jednu sezónu měl. Jestli mají nižší spotřebu, tak jedině proto, že se člověk bojí, že to někde ustřelí.

Už nikdy. Pneu je jediná věc, co drží auto na silnici a kvůli pár desetinám litru (teoreticky) se nebezpečné pneu nevyplatí. Pokud někdo chce šetřit PHM, jde to dělat i bezpečnějšími způsoby než klouzajícími pneu

0/0
30.4.2015 20:16

J93a48k86u30b 14F20e15i82f57a45r 7459629276629

Bože to je ptákovina.

Kdysi jsem viděl prototyp pneumatiky, která se nedala prorazit, resp. neměla klasické bočnice a byly nahrazeny jakousi pružnou lamelou, tedy nebyly plněné vzduchem. Na tom by měli zapracovat.

0/0
30.4.2015 13:36

V65á24c43l34a42v 41J74e27b21a33v58ý 8110599543946

A každé 3 roky takovou pneumatiku musíme vyměnit a bude stát 10x tolik než co by vůbec dokázala ušetřit. A to nepočítám, že na výrobu toho nesmyslu musíme huntovat životní prostředí víc než taháním ropy ze země. :-P

0/0
30.4.2015 13:30

J51a86r67o25s57l36a10v 42H10e86j94n96a 4687561279

Téměř normální ekologická vymyšlenost.

0/0
30.4.2015 14:30

M23a39r22t69i13n 38R47o28s11o82l 4880293312751

To je z jiného soudku. Pointa jejich výzkumu, že běhoun normální pneumatiky je po jízdě teplý, běhoun elektřinu vyrábějící elektřiny je po téže jízdě teplý méně a rozdíl v teplotách je uložen v bateriích. To neznamená, že zisky vynahradí vynaložené úsilí, ale rozhodně to není větrník na střeše.

0/0
30.4.2015 13:17

J54a19n 55N37o62v93á57k 7945124158397

Nedávno zase vymysleli že do kol dají větrné turbíny. Zajímalo tyhle ptákoviny mě vymyslel fyzik a nebo někdo s reklamní agentury.

+2/0
30.4.2015 13:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.