Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Záhadné FRM: zapomenuté české letadlo na kolech pohřbila válka

Plně funkční prototyp FRM z roku 1935 patří k největším smolařům naší automobilové historie. Přinesl řadu pozoruhodných technických řešení, ale do výroby se kvůli válečným událostem nedostal. Dnes je projekt zapomnenutý, stopy končí před válkou v Chrudimi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M89a91r21c43e11l 50P98a36v62l66í31k 7531984628509

usporiadanie motora a prevodovky mal podobne trabi.

a k SV rozvodu a jeho prístupnosti - svojho času (1956) sme dostali radu od šoféra (jeho výsosti) urobiť otvor v blatníku na zlepšenie prístupnosti nastavenia ventilov. tie sa nastavovali "za tepla", jednou rukou držať dva kľúče a druhou mierku ... na tomto motore mohli nastavovať rovno dva valce :-)

0/0
13.4.2015 17:00

D12a93v11i92d 56D28u88š44e52k 5131627380477

Ano, zlatá První republika ;-)

+7/0
13.4.2015 11:02

R98a43d88e16k 98R98a68i10d34a 5287552229

V Kopřivnickém muzeu Tatry je v jedné vitríně malý modrý, zřejmě keramický, model něčeho velmi podobného. Škoda, že nemám fotku. Jinak by mě zajímalo, jak se chlapci poprali s tím předním sklem, když ani pro tatrováckou 77 nebyl nikdo schopný vyrobit prohnuté sklo, nakonec ho konstruktéři museli "zlomit" na tři díly.

+1/0
13.4.2015 9:45

J56a44n 60J65a67n28e20č14e54k 9220713220426

Já myslím, že nepoprali. Technologii výroby prohnutého bezpečnostního skla se podařilo vyřešit až v padesátých letech.

0/0
13.4.2015 10:56

J39i52ř10í 56J67i40r48o21u60d37e29k 8766259534104

Na první pohled mi vzhledově připomněl  Tatraplán.8-o;-)

+2/0
13.4.2015 9:25

J92a49n 77K75o55h79l 4103827381774

Takhle na fotce a nákresech vypadá strašně.. ale koncem 30.let byla aerodynamika trendem všude ve světě.

Jinak to nesouvisí pouze s WW2, ale i s WW1. ČS po ní získalo hodně průmyslu, ale podniky neměly odbyt na ztracených trzích, a tak se samozřejmě hodně zvažovalo, co se bude vyrábět a co ne.. kupní síla obyvatelstva taky nebyla bůhvíjaká, a to ani při dosazování českých úředníků a státních zaměstanců do pohraničí (což zase štvalo německé starousedlíky). Je to potřeba vidět v kontextu doby..

0/0
13.4.2015 8:23

R83i84c52h34a91r85d 70P76u72č69a56n 2678528656860

ta zatracená válka toho pohřbila...hlavně českou republiku, tu první kdy jsme patřili do TOP 10 ve světě.

O té druhé po válce škoda mluvit.

+18/0
13.4.2015 7:35

J17a11n 94P17r41i88c52h73y19s21t15a44l 8951668613

Snad Ceskoslovenskou republiku?

Po valce byla treti republika. Druha republika trvala kratce a bylo to tesne pred valkou, ne po valce - od zabrani pohranici do okupace a vyhlaseni protektoratu.

+3/0
13.4.2015 8:26

R38i68c71h78a83r55d 94P86u68č50a57n 2988528826520

jistě že československou, ale řečeno obrazně. Česko táhlo ekonomiku, Slováci nikoliv (bez invektiv vůči slovákům). A první myšleno jako první tu, která prostě byla nejlepší a skončila vlastně s válkou, tedy dalo by se říci i po válce v 48.

Ale to už bylo jen torzo té zdravé, té nejlepší republiky.

0/0
13.4.2015 9:25
Foto

M34i95r21o87s47l78a14v 75S95t88e41i20n42e23r 6868514733205

Protektorát byl objektivně i nadále "druhá" republika bez Slovenska a Hlučínska, v podstatě tedy Česko. Prezident JUDr. Emil Hácha tu okleštěnou republiku převzal od Dr. Edvarda Beneše a Beneš ho také v květnu 1945 sejmul. Slovensko se honem, honem opět připojilo v květnu 1945, aby se zbavilo odpovědnosti za účast ve válce na nacistické straně. Takže "třetí" ČSR je zcela umělý stát, vzniklý pod dohledem Rudé Armády a Moskvy. Také v tom státě byly stále nacionalistické třenice.

Po rozdělení KSČ na "levici" a "pravici", odchodu již neohrožovaného Slovenska, se vracíme ke stavu protektorátu, s tím rozdílem, že tato "čtvrtá" republika má historické, tisícileté hranice- až na některé součásti, jako Hrabství Kladské, které převzalo Polsko.

Episody, jako federace jsou pouhou hrou komunistických konkurujících skupin.

+5/0
13.4.2015 9:33

K20a40r86e95l 73F81r41i21t23z 4361657828882

Protektorát měl v názvu "Čechy a Morava". Zajímavé, že Nacističtí okupanti nezapomněli na historickou zemi Moravskou. Zato čeští okupanti (Moravu okupují již 1000 let), na to "důsledně" zapomínají.

+1/−9
13.4.2015 10:07

P10e89t65r 85N18ě32m18e28č81e34k 1912754882513

áááá.....bodrý Moravan se ozval ;-D;-D;-DRv

+4/0
13.4.2015 10:11

K44a62r73e81l 98F82r88i41t52z 4641387328392

Vy jste také český šovinista?

0/−6
13.4.2015 12:38

P55a35v65e77l 20F23a98r41a 9297757364771

Ty si vlastně chudák :-/

0/0
23.5.2015 11:48

P28a65v91e38l 16S94ý29k83o39r96a 4584496532654

No,mě přijde,že naopak morava okupuje Prahu - kam se hnu,je to SLYŠET.....

+3/0
13.4.2015 12:30

K98a10r67e47l 10F56r85i91t62z 4911267558812

Oni si tam jen jezdí pro své peníze...;-)

+1/−4
13.4.2015 12:40

J62i89ř19í 24K85o46c13u79r27e95k 6125454695188

A není to čistě náhodou způsobeno pragocentrismem?

+1/0
13.4.2015 19:06

R47a98d58e76k 26P33a53s23t97o72r 3816745786903

Sice patřili, ale ta životní úroveň zase tak idilická pro běžný lid nebyla. Něco nám tu ty proklínaní komunisté přeci nechali. Jen zločinnost jaká byla mezi světovými válkami, průměrné bydlení. Všechno nebylo na tak skvělé úrovni.

0/0
13.4.2015 10:06

K35a12r98e22l 59F22r66i93t29z 4811727128492

Životní úroveň byla za první republiky na dobrém evropském průměru. Proklínaní komunisty nám tu zanechali především zdevastovanou zemi a pokřivené charaktery.

+4/0
13.4.2015 10:11

J85i81ř13í 65V11a40v48ř48í91k 7144259985320

Tady je vidět, co dokáže český technik a dělník, když má inspiraci a um! Krása a estetično. Že by inspirace do budoucna?[>-] Děkuji za krásné připomenutí časů našich dědů a otcůV

+10/0
13.4.2015 5:36

J38a48n 90P46r42i20c66h22y53s24t96a89l 8851578503

Ten sovinismus neni na miste. Moc bych se divil, kdyby tohle byl nejaky vyjimecny pripad a kdyby se na vyvoji a vyrobe podileli jen Cesi. Prvni Ceskoslovenska republika byla mnohonarodnostnim statem, v nemz zili krome vami zminenych ceskych techniku a delniku i technici a delnici nemecke, madarske, slovenske, rusinske a zidovske narodnosti. Podle jmen zminenych v clanku to nebylo dilo jen ceskych techniku a delniku.

Kdybyste napsal ceskoslovenskych, tak by to bylo spravne ve smyslu obcanstvi.

+3/0
13.4.2015 8:37
Foto

M53i79r75o13s23l82a67v 41S93t17e79i44n40e52r 6428974823225

Ten "finanční dům" byl nepochybně židovský a v r. 1935 začaly působit už nacionálně socialistické útoky na banky v rukou Židů. Proto se už 1936 nedalo pomýšlet na další výrobu a vývoj. Tehdejší finančnictví bylo prorostlé z Čech do Německa, Polska a Rakouska, což bylo politicky silně ohroženo vzrůstem nacionalismu.

0/0
13.4.2015 9:37

K37a83r28e12l 82F48r62i44t37z 4411667168742

Taktak. Český šovinismus není na místě. Účelově se zapomíná na občany moravské národnosti, ke které se při sčítaní lidu v roce 1991 přihlásilo téměř 1.5 mil. obyvatel České republiky.

0/−7
13.4.2015 10:17

J25i81ř96í 94K22o37c22u85r49e69k 6175964385628

Opatrně. Fischer i Reimann jsou jména německá. Jaray a Fehér zase maďarská.

+1/0
13.4.2015 19:15

J74i36ř69í 21Ř26e23z77n58í73k 4322502953365

Rozhodně jsme nebyli hlavně automobilovou velmocí z hlediska počtu osobních i nákladních automobilů uvedených do provozu na počet obyvatel. Stejně tak co se týče počtu rádií na počet obyvatel. Obyvatelstvo nemělo ani na textil.  

Ve skutečnosti to, co zabilo ty projekty nových automobilů, byl slabý vnitřní trh, tedy nedostatečná spotřebitelská poptávka.

+3/−20
13.4.2015 1:59

T50o77m54á36š 73B87u42r63a 4622436564

Skupina obyvatelstva Vámi definovaná jako ti, kteří "neměli ani na textil", cílovou skupinou zákaznictva žádné tehdejší automobilky netvořila. Automobily byly produkovány pouze pro bohatší část střední třídy a vyšší. A samozřejmě pro firmy.

A "slabý vnitřní trh"? V meziválečném období to naši předkové dokázali dotáhnout od centrálně řízené monarchie mezi patnáct nejrozvinutějších ekonomik světa. Takže o "jakémsi" domácím kupním potenciálu zde s největší pravděpodobností hovořit lze. Nehledě na export.

+29/0
13.4.2015 5:13

J30i70ř70í 35E86r23b20e15n 1543854866187

Nezapomínejte, že už tehdy to klesalo! To přibližně dvanácté až patnácté místo připadá někdy na rok 1921, ale o patnáct let později už jsme se hodně propadali za dvacítku.

0/0
16.4.2015 21:37

J67a30r50o91m95í66r 18K73r53á26l 4100719174939

Tušíte aspoň trochu, o jaké době píšete ? ;-D

+2/0
13.4.2015 6:58

R43a42d18e94k 97H22a92m22p90l 3556521511701

Vy jste ale opravdu hodně mimo. Například již v roce 1922 byl vyrovnaný státní rozpočet, což se jaksi nedaří ani teď. A je třeba si uvědomit, že to bylo 4 roky po válce! A také po přechodu od centrálního řízení hospodářství Rakouskem až k tržnímu samostatnému hospodářství. Samozřejmě (jako všude a za každé doby) existují lidé, kteří mají hluboko do kapsy. Ale ani dnes nejsou sílovou skupinou pro automobilky ti, kteří "nemají ani na textil". Mezi válkami jsme opravdu byli mezi desitkou nejrozvinutěíšch ekonomik Evropy. Chte to trochu o té době něco vědět...

+4/0
13.4.2015 9:24

J59i22ř45í 51E50r62b69e86n 1163334956467

No, ono to "samostatné tržní hospodářství" až tak samostatné a tržní nebylo. Když jste tu dobu studoval, vzpomeňte si na státem podporovaný kartelismus, na faktické rozdělení hutního a strojírenského průmyslu mezi tři, čtyři mocenská centra...

Pozor, přitom uznávám, že omezení konkurence v důsledku přineslo synergické efekty a možná také přinášelo pocit hrdosti většiny obyvatel na to, co jejich republika dokáže! I ČSSR z tohoto přístupu těžila do 80. let, kdy se všemožně podporovalo takové uvědomění obyvatel a všichni jsme byli dennodenně seznamováni s úspěchy republikového průmyslu, byť z dnešního pohledu směšnými. Dnes z toho všeho v médiích zbyla už jen Škoda Auto - na ostatní firmy v rozdrobeném hospodářství si nikdo nevzpomene, i když by stále bylo co chválit...

0/0
16.4.2015 21:45

M96a53r68t13i13n 69K98o28n92e78c76n95y 7586877743259

Inspirace nejspise u Tatry. Ale je to nadhera...[>-]

+8/−1
13.4.2015 1:50

T54o39m94á48š 53B95u58r61a 4172746594

Mne na tom zaujala linie čelního skla s návazností na A a B sloupky z anfasu. Tak trochu mi připomíná řešení stejných partií u SAABa let sedm- a osmdesátých (samozřejmě minulého století).

+2/0
13.4.2015 8:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.