Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Záhadné FRM: zapomenuté české letadlo na kolech pohřbila válka

Plně funkční prototyp FRM z roku 1935 patří k největším smolařům naší automobilové historie. Přinesl řadu pozoruhodných technických řešení, ale do výroby se kvůli válečným událostem nedostal. Dnes je projekt zapomnenutý, stopy končí před válkou v Chrudimi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M85a84r57c25e80l 55P90a90v95l83í61k 7781124248559

usporiadanie motora a prevodovky mal podobne trabi.

a k SV rozvodu a jeho prístupnosti - svojho času (1956) sme dostali radu od šoféra (jeho výsosti) urobiť otvor v blatníku na zlepšenie prístupnosti nastavenia ventilov. tie sa nastavovali "za tepla", jednou rukou držať dva kľúče a druhou mierku ... na tomto motore mohli nastavovať rovno dva valce :-)

0/0
13.4.2015 17:00

D26a33v94i73d 74D59u54š66e62k 5821457210397

Ano, zlatá První republika ;-)

+7/0
13.4.2015 11:02

R36a43d22e57k 62R79a66i45d27a 5547582569

V Kopřivnickém muzeu Tatry je v jedné vitríně malý modrý, zřejmě keramický, model něčeho velmi podobného. Škoda, že nemám fotku. Jinak by mě zajímalo, jak se chlapci poprali s tím předním sklem, když ani pro tatrováckou 77 nebyl nikdo schopný vyrobit prohnuté sklo, nakonec ho konstruktéři museli "zlomit" na tři díly.

+1/0
13.4.2015 9:45


J24a33n 45J67a72n19e57č14e90k 9380503630156

Já myslím, že nepoprali. Technologii výroby prohnutého bezpečnostního skla se podařilo vyřešit až v padesátých letech.

0/0
13.4.2015 10:56

J36i14ř33í 12J22i13r51o29u56d78e48k 8306809224654

Na první pohled mi vzhledově připomněl  Tatraplán.8-o;-)

+2/0
13.4.2015 9:25

J96a10n 67K75o79h49l 4383917801564

Takhle na fotce a nákresech vypadá strašně.. ale koncem 30.let byla aerodynamika trendem všude ve světě.

Jinak to nesouvisí pouze s WW2, ale i s WW1. ČS po ní získalo hodně průmyslu, ale podniky neměly odbyt na ztracených trzích, a tak se samozřejmě hodně zvažovalo, co se bude vyrábět a co ne.. kupní síla obyvatelstva taky nebyla bůhvíjaká, a to ani při dosazování českých úředníků a státních zaměstanců do pohraničí (což zase štvalo německé starousedlíky). Je to potřeba vidět v kontextu doby..

0/0
13.4.2015 8:23

R15i77c54h82a88r72d 38P85u52č39a76n 2548428746350

ta zatracená válka toho pohřbila...hlavně českou republiku, tu první kdy jsme patřili do TOP 10 ve světě.

O té druhé po válce škoda mluvit.

+18/0
13.4.2015 7:35

J11a77n 75P13r64i54c17h21y56s45t25a57l 8101348223

Snad Ceskoslovenskou republiku?

Po valce byla treti republika. Druha republika trvala kratce a bylo to tesne pred valkou, ne po valce - od zabrani pohranici do okupace a vyhlaseni protektoratu.

+3/0
13.4.2015 8:26

R54i56c27h33a66r30d 62P55u28č91a94n 2898148676330

jistě že československou, ale řečeno obrazně. Česko táhlo ekonomiku, Slováci nikoliv (bez invektiv vůči slovákům). A první myšleno jako první tu, která prostě byla nejlepší a skončila vlastně s válkou, tedy dalo by se říci i po válce v 48.

Ale to už bylo jen torzo té zdravé, té nejlepší republiky.

0/0
13.4.2015 9:25
Foto

M32i74r66o96s14l46a73v 46S73t45e58i41n38e34r 1875475258403

Protektorát byl objektivně i nadále "druhá" republika bez Slovenska a Hlučínska, v podstatě tedy Česko. Prezident JUDr. Emil Hácha tu okleštěnou republiku převzal od Dr. Edvarda Beneše a Beneš ho také v květnu 1945 sejmul. Slovensko se honem, honem opět připojilo v květnu 1945, aby se zbavilo odpovědnosti za účast ve válce na nacistické straně. Takže "třetí" ČSR je zcela umělý stát, vzniklý pod dohledem Rudé Armády a Moskvy. Také v tom státě byly stále nacionalistické třenice.

Po rozdělení KSČ na "levici" a "pravici", odchodu již neohrožovaného Slovenska, se vracíme ke stavu protektorátu, s tím rozdílem, že tato "čtvrtá" republika má historické, tisícileté hranice- až na některé součásti, jako Hrabství Kladské, které převzalo Polsko.

Episody, jako federace jsou pouhou hrou komunistických konkurujících skupin.

+5/0
13.4.2015 9:33

K95a21r53e86l 22F21r78i82t85z 4791227608862

Protektorát měl v názvu "Čechy a Morava". Zajímavé, že Nacističtí okupanti nezapomněli na historickou zemi Moravskou. Zato čeští okupanti (Moravu okupují již 1000 let), na to "důsledně" zapomínají.

+1/−9
13.4.2015 10:07

P88e81t78r 28N53ě62m60e75č80e21k 1682904382943

áááá.....bodrý Moravan se ozval ;-D;-D;-DRv

+4/0
13.4.2015 10:11

K73a18r12e60l 97F77r60i79t21z 4201947838212

Vy jste také český šovinista?

0/−6
13.4.2015 12:38

P33a34v23e58l 89F55a76r62a 9207797344851

Ty si vlastně chudák :-/

0/0
23.5.2015 11:48
Foto

P49a59v84e52l 61S58ý26k46o70r79a 7340815435103

No,mě přijde,že naopak morava okupuje Prahu - kam se hnu,je to SLYŠET.....

+3/0
13.4.2015 12:30

K17a71r78e86l 94F16r30i38t47z 4261897648902

Oni si tam jen jezdí pro své peníze...;-)

+1/−4
13.4.2015 12:40

J38i27ř25í 48K31o61c11u23r34e97k 6315934725338

A není to čistě náhodou způsobeno pragocentrismem?

+1/0
13.4.2015 19:06

R13a85d51e89k 23P51a27s76t89o66r 3136595956483

Sice patřili, ale ta životní úroveň zase tak idilická pro běžný lid nebyla. Něco nám tu ty proklínaní komunisté přeci nechali. Jen zločinnost jaká byla mezi světovými válkami, průměrné bydlení. Všechno nebylo na tak skvělé úrovni.

0/0
13.4.2015 10:06

K32a68r30e60l 32F40r11i97t48z 4281327678182

Životní úroveň byla za první republiky na dobrém evropském průměru. Proklínaní komunisty nám tu zanechali především zdevastovanou zemi a pokřivené charaktery.

+4/0
13.4.2015 10:11

J11i84ř77í 15V62a91v30ř78í48k 7344749715860

Tady je vidět, co dokáže český technik a dělník, když má inspiraci a um! Krása a estetično. Že by inspirace do budoucna?[>-] Děkuji za krásné připomenutí časů našich dědů a otcůV

+10/0
13.4.2015 5:36

J34a93n 84P40r77i16c66h95y66s22t18a32l 8251738953

Ten sovinismus neni na miste. Moc bych se divil, kdyby tohle byl nejaky vyjimecny pripad a kdyby se na vyvoji a vyrobe podileli jen Cesi. Prvni Ceskoslovenska republika byla mnohonarodnostnim statem, v nemz zili krome vami zminenych ceskych techniku a delniku i technici a delnici nemecke, madarske, slovenske, rusinske a zidovske narodnosti. Podle jmen zminenych v clanku to nebylo dilo jen ceskych techniku a delniku.

Kdybyste napsal ceskoslovenskych, tak by to bylo spravne ve smyslu obcanstvi.

+3/0
13.4.2015 8:37
Foto

M40i84r94o67s81l46a59v 23S26t72e56i29n28e95r 1725175458863

Ten "finanční dům" byl nepochybně židovský a v r. 1935 začaly působit už nacionálně socialistické útoky na banky v rukou Židů. Proto se už 1936 nedalo pomýšlet na další výrobu a vývoj. Tehdejší finančnictví bylo prorostlé z Čech do Německa, Polska a Rakouska, což bylo politicky silně ohroženo vzrůstem nacionalismu.

0/0
13.4.2015 9:37

K71a64r40e58l 67F25r83i89t12z 4481737278842

Taktak. Český šovinismus není na místě. Účelově se zapomíná na občany moravské národnosti, ke které se při sčítaní lidu v roce 1991 přihlásilo téměř 1.5 mil. obyvatel České republiky.

0/−7
13.4.2015 10:17

J62i85ř59í 58K97o16c52u25r31e18k 6305374205598

Opatrně. Fischer i Reimann jsou jména německá. Jaray a Fehér zase maďarská.

+1/0
13.4.2015 19:15

J20i92ř87í 30Ř34e46z66n83í25k 4382242113155

Rozhodně jsme nebyli hlavně automobilovou velmocí z hlediska počtu osobních i nákladních automobilů uvedených do provozu na počet obyvatel. Stejně tak co se týče počtu rádií na počet obyvatel. Obyvatelstvo nemělo ani na textil.  

Ve skutečnosti to, co zabilo ty projekty nových automobilů, byl slabý vnitřní trh, tedy nedostatečná spotřebitelská poptávka.

+3/−20
13.4.2015 1:59

T65o42m72á42š 37B62u85r95a 1699306

Skupina obyvatelstva Vámi definovaná jako ti, kteří "neměli ani na textil", cílovou skupinou zákaznictva žádné tehdejší automobilky netvořila. Automobily byly produkovány pouze pro bohatší část střední třídy a vyšší. A samozřejmě pro firmy.

A "slabý vnitřní trh"? V meziválečném období to naši předkové dokázali dotáhnout od centrálně řízené monarchie mezi patnáct nejrozvinutějších ekonomik světa. Takže o "jakémsi" domácím kupním potenciálu zde s největší pravděpodobností hovořit lze. Nehledě na export.

+29/0
13.4.2015 5:13

J88i30ř91í 24E78r50b37e30n 1983574326947

Nezapomínejte, že už tehdy to klesalo! To přibližně dvanácté až patnácté místo připadá někdy na rok 1921, ale o patnáct let později už jsme se hodně propadali za dvacítku.

0/0
16.4.2015 21:37

J68a76r12o16m42í69r 34K71r58á53l 4410739794819

Tušíte aspoň trochu, o jaké době píšete ? ;-D

+2/0
13.4.2015 6:58

R92a54d43e40k 49H39a30m72p95l 3156541941381

Vy jste ale opravdu hodně mimo. Například již v roce 1922 byl vyrovnaný státní rozpočet, což se jaksi nedaří ani teď. A je třeba si uvědomit, že to bylo 4 roky po válce! A také po přechodu od centrálního řízení hospodářství Rakouskem až k tržnímu samostatnému hospodářství. Samozřejmě (jako všude a za každé doby) existují lidé, kteří mají hluboko do kapsy. Ale ani dnes nejsou sílovou skupinou pro automobilky ti, kteří "nemají ani na textil". Mezi válkami jsme opravdu byli mezi desitkou nejrozvinutěíšch ekonomik Evropy. Chte to trochu o té době něco vědět...

+4/0
13.4.2015 9:24

J62i26ř79í 90E15r45b87e40n 1653984676377

No, ono to "samostatné tržní hospodářství" až tak samostatné a tržní nebylo. Když jste tu dobu studoval, vzpomeňte si na státem podporovaný kartelismus, na faktické rozdělení hutního a strojírenského průmyslu mezi tři, čtyři mocenská centra...

Pozor, přitom uznávám, že omezení konkurence v důsledku přineslo synergické efekty a možná také přinášelo pocit hrdosti většiny obyvatel na to, co jejich republika dokáže! I ČSSR z tohoto přístupu těžila do 80. let, kdy se všemožně podporovalo takové uvědomění obyvatel a všichni jsme byli dennodenně seznamováni s úspěchy republikového průmyslu, byť z dnešního pohledu směšnými. Dnes z toho všeho v médiích zbyla už jen Škoda Auto - na ostatní firmy v rozdrobeném hospodářství si nikdo nevzpomene, i když by stále bylo co chválit...

0/0
16.4.2015 21:45

M24a47r26t87i25n 49K19o31n33e17c95n80y 7696367583989

Inspirace nejspise u Tatry. Ale je to nadhera...[>-]

+8/−1
13.4.2015 1:50

T62o32m17á76š 79B53u54r79a 1529186

Mne na tom zaujala linie čelního skla s návazností na A a B sloupky z anfasu. Tak trochu mi připomíná řešení stejných partií u SAABa let sedm- a osmdesátých (samozřejmě minulého století).

+2/0
13.4.2015 8:23





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.