Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Záhadné FRM: zapomenuté české letadlo na kolech pohřbila válka

Plně funkční prototyp FRM z roku 1935 patří k největším smolařům naší automobilové historie. Přinesl řadu pozoruhodných technických řešení, ale do výroby se kvůli válečným událostem nedostal. Dnes je projekt zapomnenutý, stopy končí před válkou v Chrudimi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M94a24r36c79e44l 90P22a22v72l51í30k 7721234798449

usporiadanie motora a prevodovky mal podobne trabi.

a k SV rozvodu a jeho prístupnosti - svojho času (1956) sme dostali radu od šoféra (jeho výsosti) urobiť otvor v blatníku na zlepšenie prístupnosti nastavenia ventilov. tie sa nastavovali "za tepla", jednou rukou držať dva kľúče a druhou mierku ... na tomto motore mohli nastavovať rovno dva valce :-)

0/0
13.4.2015 17:00

D68a98v89i35d 13D58u95š73e85k 5711477190867

Ano, zlatá První republika ;-)

+7/0
13.4.2015 11:02

R55a77d51e27k 20R63a62i67d84a 5187182369

V Kopřivnickém muzeu Tatry je v jedné vitríně malý modrý, zřejmě keramický, model něčeho velmi podobného. Škoda, že nemám fotku. Jinak by mě zajímalo, jak se chlapci poprali s tím předním sklem, když ani pro tatrováckou 77 nebyl nikdo schopný vyrobit prohnuté sklo, nakonec ho konstruktéři museli "zlomit" na tři díly.

+1/0
13.4.2015 9:45

J46a23n 83J82a56n91e29č78e71k 9730363910166

Já myslím, že nepoprali. Technologii výroby prohnutého bezpečnostního skla se podařilo vyřešit až v padesátých letech.

0/0
13.4.2015 10:56

J87i46ř27í 62J92i72r53o13u35d26e72k 8786559124254

Na první pohled mi vzhledově připomněl  Tatraplán.8-o;-)

+2/0
13.4.2015 9:25

J81a64n 83K90o80h97l 4653457211904

Takhle na fotce a nákresech vypadá strašně.. ale koncem 30.let byla aerodynamika trendem všude ve světě.

Jinak to nesouvisí pouze s WW2, ale i s WW1. ČS po ní získalo hodně průmyslu, ale podniky neměly odbyt na ztracených trzích, a tak se samozřejmě hodně zvažovalo, co se bude vyrábět a co ne.. kupní síla obyvatelstva taky nebyla bůhvíjaká, a to ani při dosazování českých úředníků a státních zaměstanců do pohraničí (což zase štvalo německé starousedlíky). Je to potřeba vidět v kontextu doby..

0/0
13.4.2015 8:23

R38i78c28h40a25r80d 51P59u20č31a27n 2448158906440

ta zatracená válka toho pohřbila...hlavně českou republiku, tu první kdy jsme patřili do TOP 10 ve světě.

O té druhé po válce škoda mluvit.

+18/0
13.4.2015 7:35

J64a33n 21P96r21i14c11h89y13s96t16a89l 8441208183

Snad Ceskoslovenskou republiku?

Po valce byla treti republika. Druha republika trvala kratce a bylo to tesne pred valkou, ne po valce - od zabrani pohranici do okupace a vyhlaseni protektoratu.

+3/0
13.4.2015 8:26

R32i10c16h70a63r93d 34P72u19č44a31n 2288448796970

jistě že československou, ale řečeno obrazně. Česko táhlo ekonomiku, Slováci nikoliv (bez invektiv vůči slovákům). A první myšleno jako první tu, která prostě byla nejlepší a skončila vlastně s válkou, tedy dalo by se říci i po válce v 48.

Ale to už bylo jen torzo té zdravé, té nejlepší republiky.

0/0
13.4.2015 9:25
Foto

M46i58r91o56s26l73a54v 48S10t86e37i87n25e42r 6188894173485

Protektorát byl objektivně i nadále "druhá" republika bez Slovenska a Hlučínska, v podstatě tedy Česko. Prezident JUDr. Emil Hácha tu okleštěnou republiku převzal od Dr. Edvarda Beneše a Beneš ho také v květnu 1945 sejmul. Slovensko se honem, honem opět připojilo v květnu 1945, aby se zbavilo odpovědnosti za účast ve válce na nacistické straně. Takže "třetí" ČSR je zcela umělý stát, vzniklý pod dohledem Rudé Armády a Moskvy. Také v tom státě byly stále nacionalistické třenice.

Po rozdělení KSČ na "levici" a "pravici", odchodu již neohrožovaného Slovenska, se vracíme ke stavu protektorátu, s tím rozdílem, že tato "čtvrtá" republika má historické, tisícileté hranice- až na některé součásti, jako Hrabství Kladské, které převzalo Polsko.

Episody, jako federace jsou pouhou hrou komunistických konkurujících skupin.

+5/0
13.4.2015 9:33

K12a98r26e38l 43F37r49i39t60z 4111617888842

Protektorát měl v názvu "Čechy a Morava". Zajímavé, že Nacističtí okupanti nezapomněli na historickou zemi Moravskou. Zato čeští okupanti (Moravu okupují již 1000 let), na to "důsledně" zapomínají.

+1/−9
13.4.2015 10:07

P66e19t14r 59N56ě97m87e93č43e76k 1612154832363

áááá.....bodrý Moravan se ozval ;-D;-D;-DRv

+4/0
13.4.2015 10:11

K16a19r39e11l 53F24r79i41t80z 4811187258642

Vy jste také český šovinista?

0/−6
13.4.2015 12:38

P16a85v23e52l 86F20a11r70a 9787207824601

Ty si vlastně chudák :-/

0/0
23.5.2015 11:48

P91a28v54e68l 31S63ý32k59o10r43a 4294306102174

No,mě přijde,že naopak morava okupuje Prahu - kam se hnu,je to SLYŠET.....

+3/0
13.4.2015 12:30

K74a15r34e38l 32F50r41i42t80z 4171297338742

Oni si tam jen jezdí pro své peníze...;-)

+1/−4
13.4.2015 12:40

J93i81ř64í 37K98o56c49u61r94e34k 6725584275858

A není to čistě náhodou způsobeno pragocentrismem?

+1/0
13.4.2015 19:06

R64a63d72e65k 91P52a78s45t95o45r 3496865416283

Sice patřili, ale ta životní úroveň zase tak idilická pro běžný lid nebyla. Něco nám tu ty proklínaní komunisté přeci nechali. Jen zločinnost jaká byla mezi světovými válkami, průměrné bydlení. Všechno nebylo na tak skvělé úrovni.

0/0
13.4.2015 10:06

K59a46r46e48l 97F88r37i77t45z 4151307738592

Životní úroveň byla za první republiky na dobrém evropském průměru. Proklínaní komunisty nám tu zanechali především zdevastovanou zemi a pokřivené charaktery.

+4/0
13.4.2015 10:11

J55i79ř79í 61V78a15v64ř76í78k 7184519365800

Tady je vidět, co dokáže český technik a dělník, když má inspiraci a um! Krása a estetično. Že by inspirace do budoucna?[>-] Děkuji za krásné připomenutí časů našich dědů a otcůV

+10/0
13.4.2015 5:36

J94a58n 84P28r86i21c24h30y12s57t87a33l 8601388573

Ten sovinismus neni na miste. Moc bych se divil, kdyby tohle byl nejaky vyjimecny pripad a kdyby se na vyvoji a vyrobe podileli jen Cesi. Prvni Ceskoslovenska republika byla mnohonarodnostnim statem, v nemz zili krome vami zminenych ceskych techniku a delniku i technici a delnici nemecke, madarske, slovenske, rusinske a zidovske narodnosti. Podle jmen zminenych v clanku to nebylo dilo jen ceskych techniku a delniku.

Kdybyste napsal ceskoslovenskych, tak by to bylo spravne ve smyslu obcanstvi.

+3/0
13.4.2015 8:37
Foto

M86i28r66o45s28l91a33v 65S26t83e70i81n75e51r 6808384943215

Ten "finanční dům" byl nepochybně židovský a v r. 1935 začaly působit už nacionálně socialistické útoky na banky v rukou Židů. Proto se už 1936 nedalo pomýšlet na další výrobu a vývoj. Tehdejší finančnictví bylo prorostlé z Čech do Německa, Polska a Rakouska, což bylo politicky silně ohroženo vzrůstem nacionalismu.

0/0
13.4.2015 9:37

K26a92r78e91l 26F28r18i58t39z 4531317908382

Taktak. Český šovinismus není na místě. Účelově se zapomíná na občany moravské národnosti, ke které se při sčítaní lidu v roce 1991 přihlásilo téměř 1.5 mil. obyvatel České republiky.

0/−7
13.4.2015 10:17

J28i75ř17í 89K59o50c15u18r87e71k 6925684445258

Opatrně. Fischer i Reimann jsou jména německá. Jaray a Fehér zase maďarská.

+1/0
13.4.2015 19:15

J39i48ř78í 30Ř29e91z21n43í44k 4772932113475

Rozhodně jsme nebyli hlavně automobilovou velmocí z hlediska počtu osobních i nákladních automobilů uvedených do provozu na počet obyvatel. Stejně tak co se týče počtu rádií na počet obyvatel. Obyvatelstvo nemělo ani na textil.  

Ve skutečnosti to, co zabilo ty projekty nových automobilů, byl slabý vnitřní trh, tedy nedostatečná spotřebitelská poptávka.

+3/−20
13.4.2015 1:59

T36o68m62á79š 43B34u55r52a 4152676614

Skupina obyvatelstva Vámi definovaná jako ti, kteří "neměli ani na textil", cílovou skupinou zákaznictva žádné tehdejší automobilky netvořila. Automobily byly produkovány pouze pro bohatší část střední třídy a vyšší. A samozřejmě pro firmy.

A "slabý vnitřní trh"? V meziválečném období to naši předkové dokázali dotáhnout od centrálně řízené monarchie mezi patnáct nejrozvinutějších ekonomik světa. Takže o "jakémsi" domácím kupním potenciálu zde s největší pravděpodobností hovořit lze. Nehledě na export.

+29/0
13.4.2015 5:13

J30i86ř88í 13E38r31b84e33n 1813134786207

Nezapomínejte, že už tehdy to klesalo! To přibližně dvanácté až patnácté místo připadá někdy na rok 1921, ale o patnáct let později už jsme se hodně propadali za dvacítku.

0/0
16.4.2015 21:37

J59a32r11o98m26í83r 41K38r94á57l 4120789494359

Tušíte aspoň trochu, o jaké době píšete ? ;-D

+2/0
13.4.2015 6:58

R90a58d44e87k 72H33a79m27p10l 3416131181151

Vy jste ale opravdu hodně mimo. Například již v roce 1922 byl vyrovnaný státní rozpočet, což se jaksi nedaří ani teď. A je třeba si uvědomit, že to bylo 4 roky po válce! A také po přechodu od centrálního řízení hospodářství Rakouskem až k tržnímu samostatnému hospodářství. Samozřejmě (jako všude a za každé doby) existují lidé, kteří mají hluboko do kapsy. Ale ani dnes nejsou sílovou skupinou pro automobilky ti, kteří "nemají ani na textil". Mezi válkami jsme opravdu byli mezi desitkou nejrozvinutěíšch ekonomik Evropy. Chte to trochu o té době něco vědět...

+4/0
13.4.2015 9:24

J23i92ř70í 29E44r56b57e12n 1573424356387

No, ono to "samostatné tržní hospodářství" až tak samostatné a tržní nebylo. Když jste tu dobu studoval, vzpomeňte si na státem podporovaný kartelismus, na faktické rozdělení hutního a strojírenského průmyslu mezi tři, čtyři mocenská centra...

Pozor, přitom uznávám, že omezení konkurence v důsledku přineslo synergické efekty a možná také přinášelo pocit hrdosti většiny obyvatel na to, co jejich republika dokáže! I ČSSR z tohoto přístupu těžila do 80. let, kdy se všemožně podporovalo takové uvědomění obyvatel a všichni jsme byli dennodenně seznamováni s úspěchy republikového průmyslu, byť z dnešního pohledu směšnými. Dnes z toho všeho v médiích zbyla už jen Škoda Auto - na ostatní firmy v rozdrobeném hospodářství si nikdo nevzpomene, i když by stále bylo co chválit...

0/0
16.4.2015 21:45

M67a73r38t65i71n 83K20o62n12e39c35n87y 7926397553409

Inspirace nejspise u Tatry. Ale je to nadhera...[>-]

+8/−1
13.4.2015 1:50

T42o31m69á94š 18B78u27r45a 4342386674

Mne na tom zaujala linie čelního skla s návazností na A a B sloupky z anfasu. Tak trochu mi připomíná řešení stejných partií u SAABa let sedm- a osmdesátých (samozřejmě minulého století).

+2/0
13.4.2015 8:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.