Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Záhadné FRM: zapomenuté české letadlo na kolech pohřbila válka

Plně funkční prototyp FRM z roku 1935 patří k největším smolařům naší automobilové historie. Přinesl řadu pozoruhodných technických řešení, ale do výroby se kvůli válečným událostem nedostal. Dnes je projekt zapomnenutý, stopy končí před válkou v Chrudimi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M60a72r51c30e94l 60P44a29v46l58í84k 7951504138499

usporiadanie motora a prevodovky mal podobne trabi.

a k SV rozvodu a jeho prístupnosti - svojho času (1956) sme dostali radu od šoféra (jeho výsosti) urobiť otvor v blatníku na zlepšenie prístupnosti nastavenia ventilov. tie sa nastavovali "za tepla", jednou rukou držať dva kľúče a druhou mierku ... na tomto motore mohli nastavovať rovno dva valce :-)

0/0
13.4.2015 17:00

D27a68v62i87d 61D58u56š90e69k 5871947830497

Ano, zlatá První republika ;-)

+7/0
13.4.2015 11:02

R62a41d29e62k 86R86a56i11d12a 5277982689

V Kopřivnickém muzeu Tatry je v jedné vitríně malý modrý, zřejmě keramický, model něčeho velmi podobného. Škoda, že nemám fotku. Jinak by mě zajímalo, jak se chlapci poprali s tím předním sklem, když ani pro tatrováckou 77 nebyl nikdo schopný vyrobit prohnuté sklo, nakonec ho konstruktéři museli "zlomit" na tři díly.

+1/0
13.4.2015 9:45

J97a48n 86J90a33n53e51č58e94k 9420423600886

Já myslím, že nepoprali. Technologii výroby prohnutého bezpečnostního skla se podařilo vyřešit až v padesátých letech.

0/0
13.4.2015 10:56

J36i11ř13í 80J81i42r98o75u94d66e15k 8396329184634

Na první pohled mi vzhledově připomněl  Tatraplán.8-o;-)

+2/0
13.4.2015 9:25

J56a47n 25K50o63h29l 4633207681104

Takhle na fotce a nákresech vypadá strašně.. ale koncem 30.let byla aerodynamika trendem všude ve světě.

Jinak to nesouvisí pouze s WW2, ale i s WW1. ČS po ní získalo hodně průmyslu, ale podniky neměly odbyt na ztracených trzích, a tak se samozřejmě hodně zvažovalo, co se bude vyrábět a co ne.. kupní síla obyvatelstva taky nebyla bůhvíjaká, a to ani při dosazování českých úředníků a státních zaměstanců do pohraničí (což zase štvalo německé starousedlíky). Je to potřeba vidět v kontextu doby..

0/0
13.4.2015 8:23

R45i44c52h34a53r29d 98P67u72č59a84n 2528308296840

ta zatracená válka toho pohřbila...hlavně českou republiku, tu první kdy jsme patřili do TOP 10 ve světě.

O té druhé po válce škoda mluvit.

+18/0
13.4.2015 7:35

J98a91n 13P80r81i60c11h44y86s12t57a27l 8901968683

Snad Ceskoslovenskou republiku?

Po valce byla treti republika. Druha republika trvala kratce a bylo to tesne pred valkou, ne po valce - od zabrani pohranici do okupace a vyhlaseni protektoratu.

+3/0
13.4.2015 8:26

R72i90c44h79a45r96d 56P50u50č46a16n 2708588576780

jistě že československou, ale řečeno obrazně. Česko táhlo ekonomiku, Slováci nikoliv (bez invektiv vůči slovákům). A první myšleno jako první tu, která prostě byla nejlepší a skončila vlastně s válkou, tedy dalo by se říci i po válce v 48.

Ale to už bylo jen torzo té zdravé, té nejlepší republiky.

0/0
13.4.2015 9:25
Foto

M13i26r94o65s64l36a60v 39S86t48e44i98n64e31r 6958114173705

Protektorát byl objektivně i nadále "druhá" republika bez Slovenska a Hlučínska, v podstatě tedy Česko. Prezident JUDr. Emil Hácha tu okleštěnou republiku převzal od Dr. Edvarda Beneše a Beneš ho také v květnu 1945 sejmul. Slovensko se honem, honem opět připojilo v květnu 1945, aby se zbavilo odpovědnosti za účast ve válce na nacistické straně. Takže "třetí" ČSR je zcela umělý stát, vzniklý pod dohledem Rudé Armády a Moskvy. Také v tom státě byly stále nacionalistické třenice.

Po rozdělení KSČ na "levici" a "pravici", odchodu již neohrožovaného Slovenska, se vracíme ke stavu protektorátu, s tím rozdílem, že tato "čtvrtá" republika má historické, tisícileté hranice- až na některé součásti, jako Hrabství Kladské, které převzalo Polsko.

Episody, jako federace jsou pouhou hrou komunistických konkurujících skupin.

+5/0
13.4.2015 9:33

K14a86r92e18l 49F83r86i51t51z 4611437758892

Protektorát měl v názvu "Čechy a Morava". Zajímavé, že Nacističtí okupanti nezapomněli na historickou zemi Moravskou. Zato čeští okupanti (Moravu okupují již 1000 let), na to "důsledně" zapomínají.

+1/−9
13.4.2015 10:07

P51e86t18r 98N40ě32m35e41č41e22k 1602574412113

áááá.....bodrý Moravan se ozval ;-D;-D;-DRv

+4/0
13.4.2015 10:11

K97a90r28e53l 44F97r98i54t70z 4851947768212

Vy jste také český šovinista?

0/−6
13.4.2015 12:38

P77a22v84e97l 94F20a58r91a 9227567324641

Ty si vlastně chudák :-/

0/0
23.5.2015 11:48

P78a81v38e71l 73S41ý59k18o81r88a 4604326172974

No,mě přijde,že naopak morava okupuje Prahu - kam se hnu,je to SLYŠET.....

+3/0
13.4.2015 12:30

K76a89r96e25l 31F14r63i20t56z 4291567248652

Oni si tam jen jezdí pro své peníze...;-)

+1/−4
13.4.2015 12:40

J46i81ř18í 84K43o95c87u64r26e70k 6825964535448

A není to čistě náhodou způsobeno pragocentrismem?

+1/0
13.4.2015 19:06

R67a38d88e61k 62P89a95s42t67o93r 3966345286113

Sice patřili, ale ta životní úroveň zase tak idilická pro běžný lid nebyla. Něco nám tu ty proklínaní komunisté přeci nechali. Jen zločinnost jaká byla mezi světovými válkami, průměrné bydlení. Všechno nebylo na tak skvělé úrovni.

0/0
13.4.2015 10:06

K68a35r19e24l 58F75r22i35t72z 4141267358292

Životní úroveň byla za první republiky na dobrém evropském průměru. Proklínaní komunisty nám tu zanechali především zdevastovanou zemi a pokřivené charaktery.

+4/0
13.4.2015 10:11

J42i60ř29í 24V28a77v68ř94í80k 7674679925340

Tady je vidět, co dokáže český technik a dělník, když má inspiraci a um! Krása a estetično. Že by inspirace do budoucna?[>-] Děkuji za krásné připomenutí časů našich dědů a otcůV

+10/0
13.4.2015 5:36

J69a14n 24P24r87i19c77h86y95s90t60a67l 8471768313

Ten sovinismus neni na miste. Moc bych se divil, kdyby tohle byl nejaky vyjimecny pripad a kdyby se na vyvoji a vyrobe podileli jen Cesi. Prvni Ceskoslovenska republika byla mnohonarodnostnim statem, v nemz zili krome vami zminenych ceskych techniku a delniku i technici a delnici nemecke, madarske, slovenske, rusinske a zidovske narodnosti. Podle jmen zminenych v clanku to nebylo dilo jen ceskych techniku a delniku.

Kdybyste napsal ceskoslovenskych, tak by to bylo spravne ve smyslu obcanstvi.

+3/0
13.4.2015 8:37
Foto

M42i65r83o44s37l70a62v 80S47t79e77i55n58e15r 6868664513315

Ten "finanční dům" byl nepochybně židovský a v r. 1935 začaly působit už nacionálně socialistické útoky na banky v rukou Židů. Proto se už 1936 nedalo pomýšlet na další výrobu a vývoj. Tehdejší finančnictví bylo prorostlé z Čech do Německa, Polska a Rakouska, což bylo politicky silně ohroženo vzrůstem nacionalismu.

0/0
13.4.2015 9:37

K34a16r18e20l 58F26r17i56t41z 4461697678552

Taktak. Český šovinismus není na místě. Účelově se zapomíná na občany moravské národnosti, ke které se při sčítaní lidu v roce 1991 přihlásilo téměř 1.5 mil. obyvatel České republiky.

0/−7
13.4.2015 10:17

J79i11ř47í 62K25o82c32u64r62e16k 6325754435198

Opatrně. Fischer i Reimann jsou jména německá. Jaray a Fehér zase maďarská.

+1/0
13.4.2015 19:15

J62i29ř80í 19Ř33e19z45n22í70k 4222312163675

Rozhodně jsme nebyli hlavně automobilovou velmocí z hlediska počtu osobních i nákladních automobilů uvedených do provozu na počet obyvatel. Stejně tak co se týče počtu rádií na počet obyvatel. Obyvatelstvo nemělo ani na textil.  

Ve skutečnosti to, co zabilo ty projekty nových automobilů, byl slabý vnitřní trh, tedy nedostatečná spotřebitelská poptávka.

+3/−20
13.4.2015 1:59

T37o79m38á26š 21B79u33r97a 4542206524

Skupina obyvatelstva Vámi definovaná jako ti, kteří "neměli ani na textil", cílovou skupinou zákaznictva žádné tehdejší automobilky netvořila. Automobily byly produkovány pouze pro bohatší část střední třídy a vyšší. A samozřejmě pro firmy.

A "slabý vnitřní trh"? V meziválečném období to naši předkové dokázali dotáhnout od centrálně řízené monarchie mezi patnáct nejrozvinutějších ekonomik světa. Takže o "jakémsi" domácím kupním potenciálu zde s největší pravděpodobností hovořit lze. Nehledě na export.

+29/0
13.4.2015 5:13

J70i83ř29í 65E70r98b85e44n 1253174546377

Nezapomínejte, že už tehdy to klesalo! To přibližně dvanácté až patnácté místo připadá někdy na rok 1921, ale o patnáct let později už jsme se hodně propadali za dvacítku.

0/0
16.4.2015 21:37

J59a36r46o57m19í66r 39K34r40á19l 4240939834349

Tušíte aspoň trochu, o jaké době píšete ? ;-D

+2/0
13.4.2015 6:58

R89a20d95e19k 20H17a18m38p47l 3486891791511

Vy jste ale opravdu hodně mimo. Například již v roce 1922 byl vyrovnaný státní rozpočet, což se jaksi nedaří ani teď. A je třeba si uvědomit, že to bylo 4 roky po válce! A také po přechodu od centrálního řízení hospodářství Rakouskem až k tržnímu samostatnému hospodářství. Samozřejmě (jako všude a za každé doby) existují lidé, kteří mají hluboko do kapsy. Ale ani dnes nejsou sílovou skupinou pro automobilky ti, kteří "nemají ani na textil". Mezi válkami jsme opravdu byli mezi desitkou nejrozvinutěíšch ekonomik Evropy. Chte to trochu o té době něco vědět...

+4/0
13.4.2015 9:24

J71i36ř86í 90E60r82b52e77n 1883744316237

No, ono to "samostatné tržní hospodářství" až tak samostatné a tržní nebylo. Když jste tu dobu studoval, vzpomeňte si na státem podporovaný kartelismus, na faktické rozdělení hutního a strojírenského průmyslu mezi tři, čtyři mocenská centra...

Pozor, přitom uznávám, že omezení konkurence v důsledku přineslo synergické efekty a možná také přinášelo pocit hrdosti většiny obyvatel na to, co jejich republika dokáže! I ČSSR z tohoto přístupu těžila do 80. let, kdy se všemožně podporovalo takové uvědomění obyvatel a všichni jsme byli dennodenně seznamováni s úspěchy republikového průmyslu, byť z dnešního pohledu směšnými. Dnes z toho všeho v médiích zbyla už jen Škoda Auto - na ostatní firmy v rozdrobeném hospodářství si nikdo nevzpomene, i když by stále bylo co chválit...

0/0
16.4.2015 21:45

M40a24r85t21i61n 68K34o80n46e19c74n47y 7156957463289

Inspirace nejspise u Tatry. Ale je to nadhera...[>-]

+8/−1
13.4.2015 1:50

T31o88m96á67š 39B25u67r97a 4532286634

Mne na tom zaujala linie čelního skla s návazností na A a B sloupky z anfasu. Tak trochu mi připomíná řešení stejných partií u SAABa let sedm- a osmdesátých (samozřejmě minulého století).

+2/0
13.4.2015 8:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.