Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Výměnu oleje nezanedbávejte, motoru můžete hodně ublížit

Odborníci radí měnit olej častěji, dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. „Dodatečná aditiva do olejů jsou jen reklama, některé typy mohou motoru naopak škodit,“ tvrdí Ladislav Fuka, ředitel Divize paliv a maziv SGS v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J92a27k60u52b 37N62o30v93á41k 8880623880312

Mondeo má předepsáno od Fordu po dvaceti a Fiesta po patnácti a taky to tak na obou autech měním. Měním samozřejmě všechny filtry i svíčky plus to co se ještě v jakém intervalu má měnit. A olej dávám originál Ford, ne jen specifikaci, ale přímo origo včetně filtrů a svíček.

0/0
15.5.2015 22:44

P35e26t87r 59K54o97u10ř16i68l 9403425867

Řídím 40 let a vždy platilo a platí, nemusím kupovat olej drahý, ale stačí když má předepsanou specifikaci  a  hlavně jeho třeba měnit , často a pravidelně.. Já měním s autem se kterým jezdíme krátké tratě a hlavně městský provoz pravidelně po 8 tisících km. U běžného provozu to je mix delší, kratší, okresky, dálnice vždy 15000. Olejový filtr a vzduchový je samozřejmost jo a hranici mám 2 roky. Ono ten 1 rok je tak trochu marketink. 2 roky jsou naprosto v klidu. Při takovéto frekvenci měnění oleje není možné, aby měl motor, který je mechanicky v pořádku  nějaké potíže.Ty 30 000 km intervaly jsou nesmysl. Zvláště při kvalitě řepkové nafty, a lihového benzínu.To dává motorům taky dobrou čočku, nejen málo měněný olej.

+5/0
12.5.2015 23:20

J63a71n 14D91l95o20u50h16ý 7124609400649

Vyplati se menit kazdej rok, pokud ma clovek obyc benzin atmosferu vejde se do 2000kc. To neni ani 200kc za mesic. Kazdopadne u kazdeho motoru je VZDY slyset, ze olej presel svoji zivostnosti. Napriklad ecotec hlasite "cvaka" i pri zahratem motoru, 1.3 z feldy "chrchle" a duratec ma na volnobeh jinej zvuk nez normalne. Staci znat svoje auto.

+1/0
12.5.2015 23:47

J28í16ř59í 93N19o66v31o41t65n38ý 2602615644189

Motor 1.4 - 1.6 - 1.8 osmiventil nejlepsi benzivove motory. Olej poberou kazdy a klasiku 15w40 idealni. Skoda, ze uz se nedelaji. Dnesni TSi a dalsi benzinaky jsou k nicemu.

+2/−1
12.5.2015 23:17

J16a69n 18D73l74o13u34h77ý 7164369880469

16 ventil v atmosfere u vetsiny znacek je nejlepsi volba cena/vykon/spotreba. 8 ventil je proste linej.

0/−1
12.5.2015 23:49

S38t42a39n16i92s24l75a81v 56P93a66v45l86u 5618795478766

Asi jste nikdy nejel s 1,4 8v v polu kolem roku 98.

0/−1
13.5.2015 9:02

S96t49a71n36i67s59l88a51v 93N53o70v56a54k 7418569693413

Mno to sem jel... je to lina mrcha.... oproti memu Ford Mondeo ST 3.0 V6 :-D Ale i oproti brotrovemu Skoda Octavia RS :-D to polo nema silu do kopce treba v jesenikach tak na 3jku a 5000otacek :-D takove auto je zdrzovac na ceste, a rok 98? To je rok kterej by mel byt sesrotovan ;-D

0/0
14.5.2015 11:37

D60a94n52i29e10l 28K31r57o25n91e93r 7354264806457

Asi to nebude tak zhave...znam zenskou, co si koupila nove auto, olej tam nemenila nikdy a k zadreni doslo po 3 letech a najeti 40 000 km.

0/−2
12.5.2015 23:01

O88n89d53ř55e50j 68P40u91t66n79a 9341644851405

Jestli se to zadřelo jenom stářím oleje, tak mi to teda přijde dost brzo. Nečekal bych, že stačí "jenom" řádově dvakrát přetáhnout interval. 8-o

+1/0
12.5.2015 23:26

D62a49n95i88e41l 29K33r76o45n46e53r 7294174676407

Ja bych rekl, ze u noveho auta se musi olej vymenit drive, protoze motor neni zabehnuty.

+1/0
14.5.2015 12:42

R66o92m78a61n 76K30r38a60t21o80c50h16v49í11l 6596687356634

Samozřejmě, že odborníci chtějí aby lidi jezdili na výměnu oleje každou třetí neděly....

0/−3
12.5.2015 22:57

M77a89r37t17i94n 62V40o48k98o57u33n 9328733323936

jsou pouze dve veci, ktere se musi na aute nutne resit: rozvodovy remen/retez a olej, vse ostatni je podruzne co se poskozeni auta tyka. samozrejme se hodi mit napr. brzdy

0/0
12.5.2015 21:26

J48a47n 71D66l33o28u46h83ý 7874299670139

Egr, lamba sondy, turbo, cidla vackove hridele, elektronicky plyn, termostat: cokoliv z toho nefunguje, znamena nefunkcni motor. Sice ho to neznici ale auto stejne nepojede.

0/−1
12.5.2015 23:53

J68i21ř95í 93K39o14c28u56r98e15k 6135254875338

Hmm. Co pamatuju, tak u Felcky nebo favorita vyl rozvodový řetěz dimentován na životnost karoserie - ta shnila dřív než se opotřeboval. Pokud náhodou neshnila kastle, tak vydržel nějakých 200-230 tis. km, kdy motor začal lehce chrastit.

0/0
14.5.2015 19:08

O68n34d75r29e71j 80S92i81d27o37n 6364746861262

Menim kazdy tri tisice mil a jsem si jistej, ze motor prezije zbytek auta (a hlavne moji chut v nem dale jezdit).

0/0
12.5.2015 19:23

P32e13t87r 58Č77e52r29m40á54k 9638205769380

Tady je zase odborníků :) Někdo si plete LL olej a LL interval, jiný LL interval a pevný interval, někdo zase ještě nezaznamenal že označování jako polo/plná syntetika dávno neexistuje, a že viskozit je daleko více než ty hospodské 3 co tomu označení možná odpovídaly, a o tom že u oleje jsou podstatné zcela jiné paramtery jako výkonové třídy a normy automobilek, ani nemluvím. 

A představte si že to není zas tak dlouho co se musel měnit olej dokonce 2x ročně, protože byl jiný na zimu/léto! A interval byl pouhých 5000km. Kdybyste takovému člověku řekli že měníte olej až po roce a 15tis, měl by vás za vraha motorů. Znamená to že je nějaké číslo dogma na věky? Evidentně nikoliv... Jak jsem již psal níže, časnější výmněnou se pochopitelně nic nezkazí, ale ani naopak běžným LL se nic zásadního nezníčí.

+2/0
12.5.2015 17:51

A63n44t28o24n67í28n 25S30e94b63e59r43a 7373498490249

Naši mají felicii, najedou ročně sotva 3 tisíce a olej neměnili 4 roky. Samozřejmě na chodu motoru a spotřebě (oleje nebo benzínu) se to vůbec neprojevilo.

Takže pokud máte šunku v hodnotě 10 tisíc, klasický čtyřválec, najedete sotva 3 tisíce ročně, tak stačí olej měnit cca co 4 roky.  Nic se nestane. R^

+3/−4
12.5.2015 17:24

J11í57ř85í 90N30o34v28o85t19n65ý 2292805754969

Souhlas, starej benzinovy motor sezere vsechno

+2/0
12.5.2015 23:07
Foto

P76e51t49r 47S27z17i59l97i20c51z96a90i 3645840716378

3000 za rok? To víc nachodim pěšky:-)

0/0
12.5.2015 23:39

D82a87n69i96e27l 24U69r61b36á16n57e37k 6937438989398

No a kvůli tomu právě někteří mají auto, aby nemuseli chodit pěšky :-D

0/0
5.6.2015 10:22

M20a39r44e78k 66J40a72n96e74č62k39a 1787416313231

To vysvětlujte třeba majitelům motorů TSI, kteří mají nezřídka únik oleje 1L / 1000 až 1500km, což do 1500km Škodovka bere jako toleranci :-), viz. praktické zkušenosti majitelů v diskuzi pod tímto článkem http://www.autoforum.cz/technika/motory-tsi-od-vw-trapi-spotreba-oleje-pojistovna-uz-je-nepojisti/

Upřímně řečeno nechápu, jak může i tuzemský výrobce dávat do motoru tu olejovou vodičku 5W-30, který je navíc nevhodný pro vyšší teploty, které tady běžně jsou, tím spíše u motorů s turbem. Přešel jsem na olej 10W-50 a od té doby nevím co je sebemenší únik oleje a výměnu dělám vždy po 12tkm, nehledě na řeči prodejců automobilů nebo výrobců olejů. Důležitý je pro mě pouze "datasheet" oleje, kde je vše potřebné uvedeno. Měnit by měl každý nejpozději po 15tkm. TSI nedodělek sice nevlastním, ale myslím, že i těmto motorům by tenhle olej mohl výrazně prospět a prodloužit jejich již tak celkem krátkou životnost a hlavně by se tak rychle neztrácel olej a motor se hlavně mnohem lépe mazal. Samozřejmě záleží i na výrobci oleje, třeba předražený Shell nebrat, navíc nesplňuje to, co uvádí u svých olejů. Dokonce i Honda jeho oleje přestala používat a doporučovat.

+3/0
12.5.2015 14:07

A75n87t28o10n43í18n 47S23e87b81e52r30a 7133468960719

Já mám 1.4 16v škoda. Mám tam od výroby 5w-40 a nežere to vůbec nic. TSI je hodně nepovedený motor.

0/0
12.5.2015 17:22

S14t93a69n96i31s84l42a26v 52P52a89v39l86u 5508715868726

Marku,představte si,že Ford dává olej 5w20...Tsi mám,měním po 10,teplota oleje je v lětě max.100 stupňů,což není žádná rekordní hodnota.Nemám s ním žádné problémy,neříkám,že nemůžou nastat,stejně jako u jiných motorů,stačí zavítat na fórum třeba Hyundai.

0/0
13.5.2015 9:00

J75a78n 95Š71e29v33č50í91k 7383103697296

to jsou ale zase komerční kydy!!!neznám jediného člověka,který by zadřel motor,nebo mu nejezdil,když nevyměnil olej po jednom roce.Já sám jsem měl tři nová auta a jelikož se nenajede tolik km za rok,tak jsem měnil až bylo ujeto 15000 km.Vždy nový olej a filtr.Podotýkám-nikdy se nic nestalo a ani nepozoruji žádné problémy s motorem.To je asi tak,jak měnit každý čtvrtý rok zimní pneu.Dnes už rádoby odborníci připouštějí,že pokud jsou dobré,můžete je používat díky sil.složkám dál.Takže tak.Kvalitní servis je ten-že si vyměním mnou koupený olej a filtr sám doma a nedočkám se podfuku v autoservisu,kdy je dán starý filtr a bůhvíjaký olej.

+3/0
12.5.2015 11:32

J26i83ř24í 31Z42ý35k41a 9439593191810

Neznáte jediného člověka, který by zadřel motor, když nevyměnili olej po roce? Teď už budete znát. Těší mne, že se poznáváme ;-D, u jednoho mého auta došlo k zadření motoru právě kvůli dlouhé odstávce a nevyměnění oleje po roce. Šlo o auto z bazaru, pečlivě servisované v autorizáku (před prodejem byly vyměněny přední ložiska, celá automatická převodovka za fungl novou a ještě došlo k opravě opotřebeného systému AWD). Majitelem byla jedna z největších firem v ČR. Když jsem to auto přebíral, tak mělo po výměně oleje najeto asi 3500km. Ale servis proběhl před více jak rokem. Najel jsem 176km(cesta domů) a palubák zahlásil nízký tlak oleje, zastavte. Zastavil jsem a motor zhasl. Navždy. Ucpal se nějaký kanálek a byl konec. Oleje bylo dost.

Možná si říkáte ... bůhví co se s tím autem dělo během té roční odstávky. Vím to naprosto přesně - stálo v bazaru resp. u autorizovaného dealera jiné značky, stejně jako 3 další naprosto totožná auta, která se ale prodala rychleji. Byl na to vystavený pouze jeden inzerát, první si tak mohl vybrat ze 4 vozidel. Mě ta nabídka nelákala, protože to bylo drahé a auto jsem měl. A pokud delší dobu sledujete prodeje konkrétního modelu auta, tak víte, co je ležák a kam asi nemá smysl jezdit. A protože tohle si řeklo asi více lidí, tak cena spadla téměř na 50% (bazar to vykoupil jako balík aut za pakatel), já přišel o své auto (nehoda) a tak jsem se nechal nalákat. Hlavně stav převodovky mne přesvědčil. Bohužel skončilo na vrakovišti - prodejce jej ode mne zpětně vykoupil za plnou cenu a odepsal jej (cena nového motoru byla vyšší jak zůstatková cena auta).

+1/−2
12.5.2015 12:52

M28a31r78t57i75n 30F70i44l90i22p43c61z74y19k 3971371255733

Řekl bych, že to bylo myšleno jinak. Že když u pravidelně používaného auta nevyměníte olej echt přesně po roce, tak se nic moc neděje. Ten váš příklad je něco jiného. Mohly se uvolnit nějaké usazeniny a ty ucpat kanálky a způsobit zadření a mohlo se to stát i s novým olejem.

+3/0
12.5.2015 13:27

L34u11d61v91í34k 23G52a30j20d69o66š56í64k 2405503464612

To co píšete vůbec nemuselo být způsobeno olejem a už vůbec ne tím, že se rok neměnil. Pokud se motor rok nepohnul a pak s ním najednou v tahu dáte 170 km, tak je výsledek celkem nasnadě.

+3/−2
12.5.2015 15:45

M22a20r51e31k 70J58a51n93e97č54k48a 1327196983731

Motoru to vážně škodí, hlavně těm novým. Jen tak pod čarou i takový lidé existují  http://automix.atlas.sk/revue/847305/majitel-audi-tt-nemenil-olej-113-tisic-kilometrov-takto-to-dopadlo

Asi bral pojem LongLife doslova ;-D

0/0
12.5.2015 14:19

J66a33n 60D80l66o54u96h77ý 7954829950569

Tak treba mondeu s V6 stacilo dat jinej olej, nez doporucuje vyrobce a po 10000km se zadrel ;-) nastesti to slo na hlavu servisu, kterej to zmrsil.

0/0
12.5.2015 23:58

T91o70m11á72š 94H27a54l67u86z77a 6213213896208

Nemohu soudit, jak je to u novějších aut, ale u starších aut - Favorit, Felicia, Fabia, Octavia apod. je opravdu největší jistotou vyměnit olej a filtry sám. Já jsem jednou nechal vyměnit olej v servisu a nebyli mi schopní za tak přestřelenou cenu vyměnit ani těsnění pod vypouštěcím šroubem a vrcholem byl polský filtr VIKA. Jeden známý měl nového golfa, jel na výměnu oleje a jelikož měl čas, tak se šel projít po okolí servisu (byl tam kopec a rozhled). Na auto viděl celou dobu (cca hodinu) a to stálo celou dobu na jednom místě a nikdo na něm neudělal vůbec nic... za hodinu volá servis, že auto je připraveno k vyzvednutí... udělal jim tam dobrý humbuk a to byl oficiální servis koncernu..

+8/0
12.5.2015 11:14

J69a62n 63Š10e36v22č25í27k 7333553417756

Vika není polská ale čínská značka a každý pořádná e-shop to k ní napíše.Jinak polské jsou Filtrony-jsou docela dobré i cenově:Do feldy jak dělané

+1/0
12.5.2015 11:40

P78e37t60r 38M83i76c73h80a55l 2200114971562

Mám LL olej, najedu cca 15 tisíc ročně, tak mi to vychází akorát.

+1/0
12.5.2015 11:10

A61n17t35o77n49í78n 92S93e87b42e84r86a 7843238430919

Já mám ročně sedum. A  olej měním před zimou jednou ročně. Nový olej je lepší mít na studené starty v zimě.

0/0
12.5.2015 17:26

L90u44d88v57í76k 92G97a36j20d97o82š59í61k 2355913884822

A článkem se dá v podstatě souhlasit. Akorát je to téma celé poněkud přifouknuté.

Všichni víme, že každý výrobce (čehokoliv) dává doporučení o údržbě takzvaně "na jistotu", což znamená servis asi tak 3x časteji, než by věc skutečně vyžadovala při běžné zátěži a provozu. Dílem si tak kryje záda při reklamacích, dílem jde o kšeft.

Zde to platí stejně jako kdekoliv jinde.

Takže pokud automobilka a výrobce oleje řeknou že výměna je nutná po 15 000 km, znamená to, že i po 30 000 to bude fungovat. Sice asi ne na 100 %, ale pro běžný provoz z toho nic moc zvláštního neplyne. Určitě ne hrůzy zadření motoru a podobně, jak se nám tu snaží naznačit.

Opotřebení motoru používáním oleje po "limitu" je směšné proti tomu, co s motorem dělají studené starty.

Tím nechci říci, že se má na výměnu oleje kašlat. Jen je třeba brát toto strašení trochu s rezervou. Auto se vám s největší pravděpodobností rozpadne z úplně jiných důvodů než proto, že jste včas nevyměnili olej.

+13/−1
12.5.2015 11:06

P54e25t21r 26M70i71c48h15a96l 2390584671432

Nevím, ale 60 tisíc bych s olejem neriskoval.

+1/0
12.5.2015 11:13

J95a44n 88Š92e69v96č67í15k 7643273277776

no to ne-stačí 15000km

0/0
12.5.2015 11:35

J11a56k79u65b 83V89e58s34e35l59ý 9304530197465

To je hloupost. Oni to naopak natahuji aby pak pri nabidkach novych vozu mohli nabizet mene penez za servis v prubehu treba 150.000km. Kdyby jim slo o prachy a zivotnost, maj tam 15.000km jen to fikne.

0/0
12.5.2015 22:21

J77i40ř15í 30K59o31c22u68r34e90k 6275394575108

A nebude mít na životnost oleje vliv především styl jízdy? Pokud bude motor honěný jak nadmutá koza...

0/0
14.5.2015 19:20

V88i83k27y52r 20B16o54h30u36m95i82l 77S12t59r15a84n63s66k20y 9767238956289

Dodnes si měním /předepsané/ oleje s filtry atd. sám. Na Favoritu najeto 150 tis bez go a spotřeby oleje /syntetický běžná OMV po 10 tis, km/, na Octavii I/1,6/74KW blížící se 200 tis. km zcela bez spotřeby jakéhokoliv množství oleje /syntetické Texaco po 15000 km výměna/, na Meganu (LPG) syntetický ELF po 15000 km auto jezdí bez problému s mazáním při cca 75000km. Problémem je reklama výrobců olejů "snížit" náklady na servis a být "ekologičtí" proběhem až na 30 000km náplně. Dále pak naprosto nesmyslné ceny autorizovaných servisů za tyto oleje "long life" a práci (až 100% vyšší než cena oleje a příslušného značkového filtru) a v neposlední řadě údržbové manuály /Renault už například do některých modelů ani nepřikládá v papírové podobě/, které "předepisují" výměny po 30.000 km (svíčky třeba zcela nesmyslně po 60 tis.!) a tiše doufají ve svůj prospěch s tím, že takto předepsaně "ošetřený" motor klekne a majitel půjde koupit vůz nový, nebo dá draze opravit. Stále platí našich dědů, že :"Kdo maže, ten jede". Nic se nezměnilo!

+3/0
12.5.2015 10:58

P97e49t46r 94M35i30c44h71a30l 2340424181292

Syntetika do Favorita? :-D

0/−2
12.5.2015 11:12

J71a52n 29Š61e11v34č29í98k 7753393937256

plus

0/0
12.5.2015 11:37

V85i55k88y66r 33B72o45h32u73m50i39l 23S86t55r79a88n11s56k57y 9667878836599

Odebírám "ve velkém", nemá cenu jít níže. Navíc tento můj prastarý Favorit jel jen na první náplň z Mototechny na tehdejší olej čsl. výroby a pak byl se mnou v zahraničí a byl dlouhodobě plněn syntetikou, tedy na jeho stará kolena neměním

0/0
12.5.2015 12:07

R31o58b90e14r69t 76G66o95r24c 6262943583

Já jsem jen v článku nepostřehl jednu zásadní věc a to je informace o tom čím dochází nejrychleji a nejsnadněji k degradaci oleje a tím pádem snížení jeho schopností a vlastností, přitom to je jednoduchá ale důležitá věc, krátké studené jízdy, když nějakýmu strejdoj nalejete do auta LL kterej jezdí jen od obchodu k obchodu tak je slavnej LL znehodnocenej už za 7000km a pak už dělá jen škodu, ale tohle nikdo třeba v autorizáku neřeší, prostě lejou LL do všeho novějšího.

0/−1
12.5.2015 10:31

P89e49t55r 44Č77e52r50m94á98k 9168955869590

V tom bych problém neviděl, v autorizáku tam lejou to co tam má být, oleje pro LL nejsou odlišné jen v té výdrži. A pokud strejda jezdí pouze do obchodu, tak jednak auto samo vyhodnotí že při tomhle způsobu je potřeba výmněna, a pak těch 7000 stejně najede tak akorát za 2 roky...

+2/0
12.5.2015 10:43

M94i16c22h29a58l 14P24a38v97l31á78t 9493223244729

Nehlede na to, ze tam ve finale naleji to, co tam chce mit zakaznik.

0/0
12.5.2015 13:54

J82a46n 68Š45e30v59č65í71k 7153963667266

strejda od obchodu k obchodu a co takhle kurýr,pošták???ti jezdí dálky po městě?

+1/0
12.5.2015 11:38

D41a48v80i77d 17R94y14c62h79e78t46s29k20ý 9826391410450

Po mnoha doporučeních jsem u nové škodovky vyměnil první olej po 8 tisících a nechal rovnou nastavit servisní interval z 30tkm na pevný interval 15tkm/1 rok. Auto by si možná řeklo dříve než po těch 30 tis., ale takhle aspoň vím že na výměnu půjdu vždycky v dubnu a ne že si auto řekne když budu chtít zrovna měsíc cestovat.

+2/0
12.5.2015 10:22

T40o16m79á30š 71J55u86r91e32č13k23a 3363692909693

Co je to za motor? jestli 1.2TSi/1.4TSi  tak se při intervalu 30k km s motorem po 150k km můžete rozloučit. Každopádně doporučuji u jakéhokoli motoru výměnu 10-max.20k km.

+3/0
12.5.2015 10:31

D92a41v19i41d 41R14y46c10h40e45t65s87k41ý 9156641500220

1,2 TSI. Najezdím ročně do těch 15 tis. Myslím, že to s tou životností nebude tak horké, ten motor kromě zprzněných rozvodů do r.v. 2011 nemá nějakou výraznější slabinu. Srovnatelná atmosféra 1.6 by vydržela déle, ale v EURU 5-6 jsou už jsou tak zničené bruselskými idioty že to nemá cenu kupovat.

0/0
12.5.2015 10:59

P45e61t31r 67Č34e80r10m42á11k 9568455489270

Pokud jezdíte tak málo, že nenajedete ani 15 tis km ročně, tak samožrejmě LL nemá smysl.

+1/0
12.5.2015 10:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.