Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Výměnu oleje nezanedbávejte, motoru můžete hodně ublížit

Odborníci radí měnit olej častěji, dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. „Dodatečná aditiva do olejů jsou jen reklama, některé typy mohou motoru naopak škodit,“ tvrdí Ladislav Fuka, ředitel Divize paliv a maziv SGS v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J76a72k65u64b 12N45o94v67á96k 8680153750182

Mondeo má předepsáno od Fordu po dvaceti a Fiesta po patnácti a taky to tak na obou autech měním. Měním samozřejmě všechny filtry i svíčky plus to co se ještě v jakém intervalu má měnit. A olej dávám originál Ford, ne jen specifikaci, ale přímo origo včetně filtrů a svíček.

0/0
15.5.2015 22:44

P69e41t71r 60K72o59u47ř43i16l 9713325427

Řídím 40 let a vždy platilo a platí, nemusím kupovat olej drahý, ale stačí když má předepsanou specifikaci  a  hlavně jeho třeba měnit , často a pravidelně.. Já měním s autem se kterým jezdíme krátké tratě a hlavně městský provoz pravidelně po 8 tisících km. U běžného provozu to je mix delší, kratší, okresky, dálnice vždy 15000. Olejový filtr a vzduchový je samozřejmost jo a hranici mám 2 roky. Ono ten 1 rok je tak trochu marketink. 2 roky jsou naprosto v klidu. Při takovéto frekvenci měnění oleje není možné, aby měl motor, který je mechanicky v pořádku  nějaké potíže.Ty 30 000 km intervaly jsou nesmysl. Zvláště při kvalitě řepkové nafty, a lihového benzínu.To dává motorům taky dobrou čočku, nejen málo měněný olej.

+5/0
12.5.2015 23:20

J90a40n 30D41l35o87u13h60ý 7474229490259

Vyplati se menit kazdej rok, pokud ma clovek obyc benzin atmosferu vejde se do 2000kc. To neni ani 200kc za mesic. Kazdopadne u kazdeho motoru je VZDY slyset, ze olej presel svoji zivostnosti. Napriklad ecotec hlasite "cvaka" i pri zahratem motoru, 1.3 z feldy "chrchle" a duratec ma na volnobeh jinej zvuk nez normalne. Staci znat svoje auto.

+1/0
12.5.2015 23:47


J23í26ř19í 78N92o19v61o37t62n53ý 2462285634639

Motor 1.4 - 1.6 - 1.8 osmiventil nejlepsi benzivove motory. Olej poberou kazdy a klasiku 15w40 idealni. Skoda, ze uz se nedelaji. Dnesni TSi a dalsi benzinaky jsou k nicemu.

+2/−1
12.5.2015 23:17

J73a37n 25D87l39o39u59h92ý 7794139140369

16 ventil v atmosfere u vetsiny znacek je nejlepsi volba cena/vykon/spotreba. 8 ventil je proste linej.

0/−1
12.5.2015 23:49

S75t36a79n86i14s19l93a58v 21P56a45v30l33u 5378775228796

Asi jste nikdy nejel s 1,4 8v v polu kolem roku 98.

0/−1
13.5.2015 9:02

S63t76a75n93i16s34l49a85v 19N96o60v85a83k 7668269973883

Mno to sem jel... je to lina mrcha.... oproti memu Ford Mondeo ST 3.0 V6 :-D Ale i oproti brotrovemu Skoda Octavia RS :-D to polo nema silu do kopce treba v jesenikach tak na 3jku a 5000otacek :-D takove auto je zdrzovac na ceste, a rok 98? To je rok kterej by mel byt sesrotovan ;-D

0/0
14.5.2015 11:37

D14a35n60i36e73l 58K23r53o69n24e26r 7674524186167

Asi to nebude tak zhave...znam zenskou, co si koupila nove auto, olej tam nemenila nikdy a k zadreni doslo po 3 letech a najeti 40 000 km.

0/−2
12.5.2015 23:01

O32n24d66ř33e50j 58P98u41t72n62a 9641324831615

Jestli se to zadřelo jenom stářím oleje, tak mi to teda přijde dost brzo. Nečekal bych, že stačí "jenom" řádově dvakrát přetáhnout interval. 8-o

+1/0
12.5.2015 23:26

D59a69n60i63e17l 38K88r17o54n12e50r 7124444916797

Ja bych rekl, ze u noveho auta se musi olej vymenit drive, protoze motor neni zabehnuty.

+1/0
14.5.2015 12:42

R78o71m92a38n 18K76r77a43t11o40c65h63v75í60l 6936117956584

Samozřejmě, že odborníci chtějí aby lidi jezdili na výměnu oleje každou třetí neděly....

0/−3
12.5.2015 22:57

M31a84r62t65i96n 90V54o97k92o35u59n 9778483183966

jsou pouze dve veci, ktere se musi na aute nutne resit: rozvodovy remen/retez a olej, vse ostatni je podruzne co se poskozeni auta tyka. samozrejme se hodi mit napr. brzdy

0/0
12.5.2015 21:26

J96a79n 82D84l60o90u32h51ý 7924829290169

Egr, lamba sondy, turbo, cidla vackove hridele, elektronicky plyn, termostat: cokoliv z toho nefunguje, znamena nefunkcni motor. Sice ho to neznici ale auto stejne nepojede.

0/−1
12.5.2015 23:53

J96i32ř53í 78K50o56c11u48r43e57k 6925184375418

Hmm. Co pamatuju, tak u Felcky nebo favorita vyl rozvodový řetěz dimentován na životnost karoserie - ta shnila dřív než se opotřeboval. Pokud náhodou neshnila kastle, tak vydržel nějakých 200-230 tis. km, kdy motor začal lehce chrastit.

0/0
14.5.2015 19:08

O26n32d78r50e74j 80S86i25d67o63n 6964306231732

Menim kazdy tri tisice mil a jsem si jistej, ze motor prezije zbytek auta (a hlavne moji chut v nem dale jezdit).

0/0
12.5.2015 19:23

P70e93t39r 23Č14e17r34m91á94k 9128155989960

Tady je zase odborníků :) Někdo si plete LL olej a LL interval, jiný LL interval a pevný interval, někdo zase ještě nezaznamenal že označování jako polo/plná syntetika dávno neexistuje, a že viskozit je daleko více než ty hospodské 3 co tomu označení možná odpovídaly, a o tom že u oleje jsou podstatné zcela jiné paramtery jako výkonové třídy a normy automobilek, ani nemluvím. 

A představte si že to není zas tak dlouho co se musel měnit olej dokonce 2x ročně, protože byl jiný na zimu/léto! A interval byl pouhých 5000km. Kdybyste takovému člověku řekli že měníte olej až po roce a 15tis, měl by vás za vraha motorů. Znamená to že je nějaké číslo dogma na věky? Evidentně nikoliv... Jak jsem již psal níže, časnější výmněnou se pochopitelně nic nezkazí, ale ani naopak běžným LL se nic zásadního nezníčí.

+2/0
12.5.2015 17:51

A61n95t58o46n34í90n 51S63e90b34e69r14a 7783408260459

Naši mají felicii, najedou ročně sotva 3 tisíce a olej neměnili 4 roky. Samozřejmě na chodu motoru a spotřebě (oleje nebo benzínu) se to vůbec neprojevilo.

Takže pokud máte šunku v hodnotě 10 tisíc, klasický čtyřválec, najedete sotva 3 tisíce ročně, tak stačí olej měnit cca co 4 roky.  Nic se nestane. R^

+3/−4
12.5.2015 17:24

J37í20ř85í 58N79o34v68o86t97n78ý 2232365194969

Souhlas, starej benzinovy motor sezere vsechno

+2/0
12.5.2015 23:07
Foto

P85e54t71r 74S86z27i16l67i48c83z88a81i 3295400486878

3000 za rok? To víc nachodim pěšky:-)

0/0
12.5.2015 23:39

D43a13n54i61e78l 66U76r87b21á12n25e33k 6767478919728

No a kvůli tomu právě někteří mají auto, aby nemuseli chodit pěšky :-D

0/0
5.6.2015 10:22

M49a64r25e71k 27J34a67n51e57č20k14a 1277206943451

To vysvětlujte třeba majitelům motorů TSI, kteří mají nezřídka únik oleje 1L / 1000 až 1500km, což do 1500km Škodovka bere jako toleranci :-), viz. praktické zkušenosti majitelů v diskuzi pod tímto článkem http://www.autoforum.cz/technika/motory-tsi-od-vw-trapi-spotreba-oleje-pojistovna-uz-je-nepojisti/

Upřímně řečeno nechápu, jak může i tuzemský výrobce dávat do motoru tu olejovou vodičku 5W-30, který je navíc nevhodný pro vyšší teploty, které tady běžně jsou, tím spíše u motorů s turbem. Přešel jsem na olej 10W-50 a od té doby nevím co je sebemenší únik oleje a výměnu dělám vždy po 12tkm, nehledě na řeči prodejců automobilů nebo výrobců olejů. Důležitý je pro mě pouze "datasheet" oleje, kde je vše potřebné uvedeno. Měnit by měl každý nejpozději po 15tkm. TSI nedodělek sice nevlastním, ale myslím, že i těmto motorům by tenhle olej mohl výrazně prospět a prodloužit jejich již tak celkem krátkou životnost a hlavně by se tak rychle neztrácel olej a motor se hlavně mnohem lépe mazal. Samozřejmě záleží i na výrobci oleje, třeba předražený Shell nebrat, navíc nesplňuje to, co uvádí u svých olejů. Dokonce i Honda jeho oleje přestala používat a doporučovat.

+3/0
12.5.2015 14:07

A85n66t67o40n34í91n 16S51e34b75e15r96a 7973168130519

Já mám 1.4 16v škoda. Mám tam od výroby 5w-40 a nežere to vůbec nic. TSI je hodně nepovedený motor.

0/0
12.5.2015 17:22

S24t17a50n89i56s89l82a72v 71P84a30v93l37u 5188665838926

Marku,představte si,že Ford dává olej 5w20...Tsi mám,měním po 10,teplota oleje je v lětě max.100 stupňů,což není žádná rekordní hodnota.Nemám s ním žádné problémy,neříkám,že nemůžou nastat,stejně jako u jiných motorů,stačí zavítat na fórum třeba Hyundai.

0/0
13.5.2015 9:00

J90a30n 86Š89e79v34č41í25k 7713193297916

to jsou ale zase komerční kydy!!!neznám jediného člověka,který by zadřel motor,nebo mu nejezdil,když nevyměnil olej po jednom roce.Já sám jsem měl tři nová auta a jelikož se nenajede tolik km za rok,tak jsem měnil až bylo ujeto 15000 km.Vždy nový olej a filtr.Podotýkám-nikdy se nic nestalo a ani nepozoruji žádné problémy s motorem.To je asi tak,jak měnit každý čtvrtý rok zimní pneu.Dnes už rádoby odborníci připouštějí,že pokud jsou dobré,můžete je používat díky sil.složkám dál.Takže tak.Kvalitní servis je ten-že si vyměním mnou koupený olej a filtr sám doma a nedočkám se podfuku v autoservisu,kdy je dán starý filtr a bůhvíjaký olej.

+3/0
12.5.2015 11:32

J57i62ř53í 59Z14ý10k74a 9959863931950

Neznáte jediného člověka, který by zadřel motor, když nevyměnili olej po roce? Teď už budete znát. Těší mne, že se poznáváme ;-D, u jednoho mého auta došlo k zadření motoru právě kvůli dlouhé odstávce a nevyměnění oleje po roce. Šlo o auto z bazaru, pečlivě servisované v autorizáku (před prodejem byly vyměněny přední ložiska, celá automatická převodovka za fungl novou a ještě došlo k opravě opotřebeného systému AWD). Majitelem byla jedna z největších firem v ČR. Když jsem to auto přebíral, tak mělo po výměně oleje najeto asi 3500km. Ale servis proběhl před více jak rokem. Najel jsem 176km(cesta domů) a palubák zahlásil nízký tlak oleje, zastavte. Zastavil jsem a motor zhasl. Navždy. Ucpal se nějaký kanálek a byl konec. Oleje bylo dost.

Možná si říkáte ... bůhví co se s tím autem dělo během té roční odstávky. Vím to naprosto přesně - stálo v bazaru resp. u autorizovaného dealera jiné značky, stejně jako 3 další naprosto totožná auta, která se ale prodala rychleji. Byl na to vystavený pouze jeden inzerát, první si tak mohl vybrat ze 4 vozidel. Mě ta nabídka nelákala, protože to bylo drahé a auto jsem měl. A pokud delší dobu sledujete prodeje konkrétního modelu auta, tak víte, co je ležák a kam asi nemá smysl jezdit. A protože tohle si řeklo asi více lidí, tak cena spadla téměř na 50% (bazar to vykoupil jako balík aut za pakatel), já přišel o své auto (nehoda) a tak jsem se nechal nalákat. Hlavně stav převodovky mne přesvědčil. Bohužel skončilo na vrakovišti - prodejce jej ode mne zpětně vykoupil za plnou cenu a odepsal jej (cena nového motoru byla vyšší jak zůstatková cena auta).

+1/−2
12.5.2015 12:52

M20a76r56t60i30n 30F31i40l48i95p40c24z22y22k 3311361275703

Řekl bych, že to bylo myšleno jinak. Že když u pravidelně používaného auta nevyměníte olej echt přesně po roce, tak se nic moc neděje. Ten váš příklad je něco jiného. Mohly se uvolnit nějaké usazeniny a ty ucpat kanálky a způsobit zadření a mohlo se to stát i s novým olejem.

+3/0
12.5.2015 13:27

L64u24d74v21í63k 51G91a71j40d82o58š61í82k 2275933424922

To co píšete vůbec nemuselo být způsobeno olejem a už vůbec ne tím, že se rok neměnil. Pokud se motor rok nepohnul a pak s ním najednou v tahu dáte 170 km, tak je výsledek celkem nasnadě.

+3/−2
12.5.2015 15:45

M92a68r56e84k 63J51a88n97e61č19k65a 1237446913871

Motoru to vážně škodí, hlavně těm novým. Jen tak pod čarou i takový lidé existují  http://automix.atlas.sk/revue/847305/majitel-audi-tt-nemenil-olej-113-tisic-kilometrov-takto-to-dopadlo

Asi bral pojem LongLife doslova ;-D

0/0
12.5.2015 14:19

J53a68n 69D33l41o95u12h44ý 7964789370589

Tak treba mondeu s V6 stacilo dat jinej olej, nez doporucuje vyrobce a po 10000km se zadrel ;-) nastesti to slo na hlavu servisu, kterej to zmrsil.

0/0
12.5.2015 23:58

T98o64m46á77š 41H93a27l88u43z33a 6113183386208

Nemohu soudit, jak je to u novějších aut, ale u starších aut - Favorit, Felicia, Fabia, Octavia apod. je opravdu největší jistotou vyměnit olej a filtry sám. Já jsem jednou nechal vyměnit olej v servisu a nebyli mi schopní za tak přestřelenou cenu vyměnit ani těsnění pod vypouštěcím šroubem a vrcholem byl polský filtr VIKA. Jeden známý měl nového golfa, jel na výměnu oleje a jelikož měl čas, tak se šel projít po okolí servisu (byl tam kopec a rozhled). Na auto viděl celou dobu (cca hodinu) a to stálo celou dobu na jednom místě a nikdo na něm neudělal vůbec nic... za hodinu volá servis, že auto je připraveno k vyzvednutí... udělal jim tam dobrý humbuk a to byl oficiální servis koncernu..

+8/0
12.5.2015 11:14

J69a73n 52Š40e61v74č69í24k 7693933737356

Vika není polská ale čínská značka a každý pořádná e-shop to k ní napíše.Jinak polské jsou Filtrony-jsou docela dobré i cenově:Do feldy jak dělané

+1/0
12.5.2015 11:40

P71e69t61r 72M53i49c65h71a60l 2490624541292

Mám LL olej, najedu cca 15 tisíc ročně, tak mi to vychází akorát.

+1/0
12.5.2015 11:10

A44n12t96o69n63í35n 46S31e32b66e91r74a 7333358950959

Já mám ročně sedum. A  olej měním před zimou jednou ročně. Nový olej je lepší mít na studené starty v zimě.

0/0
12.5.2015 17:26

L34u94d31v17í46k 30G91a27j73d71o37š63í88k 2535963224132

A článkem se dá v podstatě souhlasit. Akorát je to téma celé poněkud přifouknuté.

Všichni víme, že každý výrobce (čehokoliv) dává doporučení o údržbě takzvaně "na jistotu", což znamená servis asi tak 3x časteji, než by věc skutečně vyžadovala při běžné zátěži a provozu. Dílem si tak kryje záda při reklamacích, dílem jde o kšeft.

Zde to platí stejně jako kdekoliv jinde.

Takže pokud automobilka a výrobce oleje řeknou že výměna je nutná po 15 000 km, znamená to, že i po 30 000 to bude fungovat. Sice asi ne na 100 %, ale pro běžný provoz z toho nic moc zvláštního neplyne. Určitě ne hrůzy zadření motoru a podobně, jak se nám tu snaží naznačit.

Opotřebení motoru používáním oleje po "limitu" je směšné proti tomu, co s motorem dělají studené starty.

Tím nechci říci, že se má na výměnu oleje kašlat. Jen je třeba brát toto strašení trochu s rezervou. Auto se vám s největší pravděpodobností rozpadne z úplně jiných důvodů než proto, že jste včas nevyměnili olej.

+13/−1
12.5.2015 11:06

P77e17t54r 34M21i72c34h19a10l 2350474381162

Nevím, ale 60 tisíc bych s olejem neriskoval.

+1/0
12.5.2015 11:13

J61a74n 42Š46e63v53č37í59k 7963373657756

no to ne-stačí 15000km

0/0
12.5.2015 11:35

J93a67k76u47b 76V20e32s28e87l78ý 9694200437225

To je hloupost. Oni to naopak natahuji aby pak pri nabidkach novych vozu mohli nabizet mene penez za servis v prubehu treba 150.000km. Kdyby jim slo o prachy a zivotnost, maj tam 15.000km jen to fikne.

0/0
12.5.2015 22:21

J20i91ř90í 35K42o30c12u24r21e60k 6595494575568

A nebude mít na životnost oleje vliv především styl jízdy? Pokud bude motor honěný jak nadmutá koza...

0/0
14.5.2015 19:20

V95i55k95y56r 72B48o60h53u69m39i23l 96S32t23r45a64n57s88k86y 9927528656849

Dodnes si měním /předepsané/ oleje s filtry atd. sám. Na Favoritu najeto 150 tis bez go a spotřeby oleje /syntetický běžná OMV po 10 tis, km/, na Octavii I/1,6/74KW blížící se 200 tis. km zcela bez spotřeby jakéhokoliv množství oleje /syntetické Texaco po 15000 km výměna/, na Meganu (LPG) syntetický ELF po 15000 km auto jezdí bez problému s mazáním při cca 75000km. Problémem je reklama výrobců olejů "snížit" náklady na servis a být "ekologičtí" proběhem až na 30 000km náplně. Dále pak naprosto nesmyslné ceny autorizovaných servisů za tyto oleje "long life" a práci (až 100% vyšší než cena oleje a příslušného značkového filtru) a v neposlední řadě údržbové manuály /Renault už například do některých modelů ani nepřikládá v papírové podobě/, které "předepisují" výměny po 30.000 km (svíčky třeba zcela nesmyslně po 60 tis.!) a tiše doufají ve svůj prospěch s tím, že takto předepsaně "ošetřený" motor klekne a majitel půjde koupit vůz nový, nebo dá draze opravit. Stále platí našich dědů, že :"Kdo maže, ten jede". Nic se nezměnilo!

+3/0
12.5.2015 10:58

P54e34t41r 72M64i62c36h26a61l 2720784401312

Syntetika do Favorita? :-D

0/−2
12.5.2015 11:12

J73a63n 46Š64e47v53č40í81k 7713903887276

plus

0/0
12.5.2015 11:37

V87i47k22y93r 90B68o69h13u12m40i71l 27S23t29r80a15n75s86k79y 9697498666349

Odebírám "ve velkém", nemá cenu jít níže. Navíc tento můj prastarý Favorit jel jen na první náplň z Mototechny na tehdejší olej čsl. výroby a pak byl se mnou v zahraničí a byl dlouhodobě plněn syntetikou, tedy na jeho stará kolena neměním

0/0
12.5.2015 12:07

R36o25b33e55r86t 27G40o24r52c 6682803753

Já jsem jen v článku nepostřehl jednu zásadní věc a to je informace o tom čím dochází nejrychleji a nejsnadněji k degradaci oleje a tím pádem snížení jeho schopností a vlastností, přitom to je jednoduchá ale důležitá věc, krátké studené jízdy, když nějakýmu strejdoj nalejete do auta LL kterej jezdí jen od obchodu k obchodu tak je slavnej LL znehodnocenej už za 7000km a pak už dělá jen škodu, ale tohle nikdo třeba v autorizáku neřeší, prostě lejou LL do všeho novějšího.

0/−1
12.5.2015 10:31

P39e98t28r 58Č43e64r41m28á30k 9378625569440

V tom bych problém neviděl, v autorizáku tam lejou to co tam má být, oleje pro LL nejsou odlišné jen v té výdrži. A pokud strejda jezdí pouze do obchodu, tak jednak auto samo vyhodnotí že při tomhle způsobu je potřeba výmněna, a pak těch 7000 stejně najede tak akorát za 2 roky...

+2/0
12.5.2015 10:43

M58i41c35h56a40l 78P40a52v49l72á80t 9203633334559

Nehlede na to, ze tam ve finale naleji to, co tam chce mit zakaznik.

0/0
12.5.2015 13:54

J27a10n 41Š29e50v16č24í75k 7333283507116

strejda od obchodu k obchodu a co takhle kurýr,pošták???ti jezdí dálky po městě?

+1/0
12.5.2015 11:38

D66a72v52i44d 24R67y71c28h72e41t66s47k59ý 9896471980550

Po mnoha doporučeních jsem u nové škodovky vyměnil první olej po 8 tisících a nechal rovnou nastavit servisní interval z 30tkm na pevný interval 15tkm/1 rok. Auto by si možná řeklo dříve než po těch 30 tis., ale takhle aspoň vím že na výměnu půjdu vždycky v dubnu a ne že si auto řekne když budu chtít zrovna měsíc cestovat.

+2/0
12.5.2015 10:22

T78o85m62á54š 76J94u73r20e61č25k24a 3173342209803

Co je to za motor? jestli 1.2TSi/1.4TSi  tak se při intervalu 30k km s motorem po 150k km můžete rozloučit. Každopádně doporučuji u jakéhokoli motoru výměnu 10-max.20k km.

+3/0
12.5.2015 10:31

D17a59v88i51d 81R98y37c75h49e64t82s97k37ý 9106621120550

1,2 TSI. Najezdím ročně do těch 15 tis. Myslím, že to s tou životností nebude tak horké, ten motor kromě zprzněných rozvodů do r.v. 2011 nemá nějakou výraznější slabinu. Srovnatelná atmosféra 1.6 by vydržela déle, ale v EURU 5-6 jsou už jsou tak zničené bruselskými idioty že to nemá cenu kupovat.

0/0
12.5.2015 10:59

P34e38t34r 71Č70e24r14m28á74k 9488495579200

Pokud jezdíte tak málo, že nenajedete ani 15 tis km ročně, tak samožrejmě LL nemá smysl.

+1/0
12.5.2015 10:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.