Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Výměnu oleje nezanedbávejte, motoru můžete hodně ublížit

Odborníci radí měnit olej častěji, dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. „Dodatečná aditiva do olejů jsou jen reklama, některé typy mohou motoru naopak škodit,“ tvrdí Ladislav Fuka, ředitel Divize paliv a maziv SGS v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J72a13k81u21b 67N79o82v78á44k 8450213190202

Mondeo má předepsáno od Fordu po dvaceti a Fiesta po patnácti a taky to tak na obou autech měním. Měním samozřejmě všechny filtry i svíčky plus to co se ještě v jakém intervalu má měnit. A olej dávám originál Ford, ne jen specifikaci, ale přímo origo včetně filtrů a svíček.

0/0
15.5.2015 22:44

P68e90t62r 50K62o15u19ř28i89l 9733145107

Řídím 40 let a vždy platilo a platí, nemusím kupovat olej drahý, ale stačí když má předepsanou specifikaci  a  hlavně jeho třeba měnit , často a pravidelně.. Já měním s autem se kterým jezdíme krátké tratě a hlavně městský provoz pravidelně po 8 tisících km. U běžného provozu to je mix delší, kratší, okresky, dálnice vždy 15000. Olejový filtr a vzduchový je samozřejmost jo a hranici mám 2 roky. Ono ten 1 rok je tak trochu marketink. 2 roky jsou naprosto v klidu. Při takovéto frekvenci měnění oleje není možné, aby měl motor, který je mechanicky v pořádku  nějaké potíže.Ty 30 000 km intervaly jsou nesmysl. Zvláště při kvalitě řepkové nafty, a lihového benzínu.To dává motorům taky dobrou čočku, nejen málo měněný olej.

+5/0
12.5.2015 23:20

J88a76n 69D21l71o10u68h84ý 7634769910309

Vyplati se menit kazdej rok, pokud ma clovek obyc benzin atmosferu vejde se do 2000kc. To neni ani 200kc za mesic. Kazdopadne u kazdeho motoru je VZDY slyset, ze olej presel svoji zivostnosti. Napriklad ecotec hlasite "cvaka" i pri zahratem motoru, 1.3 z feldy "chrchle" a duratec ma na volnobeh jinej zvuk nez normalne. Staci znat svoje auto.

+1/0
12.5.2015 23:47

J13í26ř74í 84N76o40v52o96t91n16ý 2412595574459

Motor 1.4 - 1.6 - 1.8 osmiventil nejlepsi benzivove motory. Olej poberou kazdy a klasiku 15w40 idealni. Skoda, ze uz se nedelaji. Dnesni TSi a dalsi benzinaky jsou k nicemu.

+2/−1
12.5.2015 23:17

J64a50n 34D17l81o39u77h20ý 7774139220669

16 ventil v atmosfere u vetsiny znacek je nejlepsi volba cena/vykon/spotreba. 8 ventil je proste linej.

0/−1
12.5.2015 23:49

S72t45a51n34i56s90l97a42v 46P45a39v34l50u 5588305168186

Asi jste nikdy nejel s 1,4 8v v polu kolem roku 98.

0/−1
13.5.2015 9:02

S81t44a19n63i35s44l28a59v 56N93o61v51a92k 7488719713193

Mno to sem jel... je to lina mrcha.... oproti memu Ford Mondeo ST 3.0 V6 :-D Ale i oproti brotrovemu Skoda Octavia RS :-D to polo nema silu do kopce treba v jesenikach tak na 3jku a 5000otacek :-D takove auto je zdrzovac na ceste, a rok 98? To je rok kterej by mel byt sesrotovan ;-D

0/0
14.5.2015 11:37

D66a17n55i66e59l 50K60r25o97n29e20r 7104654336187

Asi to nebude tak zhave...znam zenskou, co si koupila nove auto, olej tam nemenila nikdy a k zadreni doslo po 3 letech a najeti 40 000 km.

0/−2
12.5.2015 23:01

O70n11d94ř67e12j 13P46u11t32n74a 9101954451895

Jestli se to zadřelo jenom stářím oleje, tak mi to teda přijde dost brzo. Nečekal bych, že stačí "jenom" řádově dvakrát přetáhnout interval. 8-o

+1/0
12.5.2015 23:26

D53a96n67i61e41l 91K23r60o51n32e93r 7574484376257

Ja bych rekl, ze u noveho auta se musi olej vymenit drive, protoze motor neni zabehnuty.

+1/0
14.5.2015 12:42

R18o58m89a70n 53K80r90a53t14o68c15h29v16í32l 6916587536244

Samozřejmě, že odborníci chtějí aby lidi jezdili na výměnu oleje každou třetí neděly....

0/−3
12.5.2015 22:57

M34a53r31t51i48n 34V40o94k19o59u71n 9728533643196

jsou pouze dve veci, ktere se musi na aute nutne resit: rozvodovy remen/retez a olej, vse ostatni je podruzne co se poskozeni auta tyka. samozrejme se hodi mit napr. brzdy

0/0
12.5.2015 21:26

J84a23n 25D20l34o91u19h62ý 7534629910359

Egr, lamba sondy, turbo, cidla vackove hridele, elektronicky plyn, termostat: cokoliv z toho nefunguje, znamena nefunkcni motor. Sice ho to neznici ale auto stejne nepojede.

0/−1
12.5.2015 23:53

J71i17ř38í 59K72o49c42u23r82e93k 6665204645408

Hmm. Co pamatuju, tak u Felcky nebo favorita vyl rozvodový řetěz dimentován na životnost karoserie - ta shnila dřív než se opotřeboval. Pokud náhodou neshnila kastle, tak vydržel nějakých 200-230 tis. km, kdy motor začal lehce chrastit.

0/0
14.5.2015 19:08

O57n70d40r80e41j 25S50i20d30o19n 6754486291322

Menim kazdy tri tisice mil a jsem si jistej, ze motor prezije zbytek auta (a hlavne moji chut v nem dale jezdit).

0/0
12.5.2015 19:23

P24e90t76r 88Č55e98r68m87á80k 9108985329200

Tady je zase odborníků :) Někdo si plete LL olej a LL interval, jiný LL interval a pevný interval, někdo zase ještě nezaznamenal že označování jako polo/plná syntetika dávno neexistuje, a že viskozit je daleko více než ty hospodské 3 co tomu označení možná odpovídaly, a o tom že u oleje jsou podstatné zcela jiné paramtery jako výkonové třídy a normy automobilek, ani nemluvím. 

A představte si že to není zas tak dlouho co se musel měnit olej dokonce 2x ročně, protože byl jiný na zimu/léto! A interval byl pouhých 5000km. Kdybyste takovému člověku řekli že měníte olej až po roce a 15tis, měl by vás za vraha motorů. Znamená to že je nějaké číslo dogma na věky? Evidentně nikoliv... Jak jsem již psal níže, časnější výmněnou se pochopitelně nic nezkazí, ale ani naopak běžným LL se nic zásadního nezníčí.

+2/0
12.5.2015 17:51

A50n35t90o56n14í54n 93S44e47b31e72r31a 7763838600859

Naši mají felicii, najedou ročně sotva 3 tisíce a olej neměnili 4 roky. Samozřejmě na chodu motoru a spotřebě (oleje nebo benzínu) se to vůbec neprojevilo.

Takže pokud máte šunku v hodnotě 10 tisíc, klasický čtyřválec, najedete sotva 3 tisíce ročně, tak stačí olej měnit cca co 4 roky.  Nic se nestane. R^

+3/−4
12.5.2015 17:24

J29í82ř33í 30N20o98v91o26t77n64ý 2642705694899

Souhlas, starej benzinovy motor sezere vsechno

+2/0
12.5.2015 23:07
Foto

P40e81t18r 14S98z84i38l61i70c93z35a86i 3755680146668

3000 za rok? To víc nachodim pěšky:-)

0/0
12.5.2015 23:39

D78a24n17i11e61l 27U74r12b10á51n42e74k 6787498889328

No a kvůli tomu právě někteří mají auto, aby nemuseli chodit pěšky :-D

0/0
5.6.2015 10:22

M74a57r90e89k 22J72a83n75e57č66k21a 1397946323321

To vysvětlujte třeba majitelům motorů TSI, kteří mají nezřídka únik oleje 1L / 1000 až 1500km, což do 1500km Škodovka bere jako toleranci :-), viz. praktické zkušenosti majitelů v diskuzi pod tímto článkem http://www.autoforum.cz/technika/motory-tsi-od-vw-trapi-spotreba-oleje-pojistovna-uz-je-nepojisti/

Upřímně řečeno nechápu, jak může i tuzemský výrobce dávat do motoru tu olejovou vodičku 5W-30, který je navíc nevhodný pro vyšší teploty, které tady běžně jsou, tím spíše u motorů s turbem. Přešel jsem na olej 10W-50 a od té doby nevím co je sebemenší únik oleje a výměnu dělám vždy po 12tkm, nehledě na řeči prodejců automobilů nebo výrobců olejů. Důležitý je pro mě pouze "datasheet" oleje, kde je vše potřebné uvedeno. Měnit by měl každý nejpozději po 15tkm. TSI nedodělek sice nevlastním, ale myslím, že i těmto motorům by tenhle olej mohl výrazně prospět a prodloužit jejich již tak celkem krátkou životnost a hlavně by se tak rychle neztrácel olej a motor se hlavně mnohem lépe mazal. Samozřejmě záleží i na výrobci oleje, třeba předražený Shell nebrat, navíc nesplňuje to, co uvádí u svých olejů. Dokonce i Honda jeho oleje přestala používat a doporučovat.

+3/0
12.5.2015 14:07

A33n21t20o84n49í62n 67S37e23b17e16r14a 7573518620819

Já mám 1.4 16v škoda. Mám tam od výroby 5w-40 a nežere to vůbec nic. TSI je hodně nepovedený motor.

0/0
12.5.2015 17:22

S31t14a12n22i28s76l24a53v 16P40a41v53l93u 5158445168766

Marku,představte si,že Ford dává olej 5w20...Tsi mám,měním po 10,teplota oleje je v lětě max.100 stupňů,což není žádná rekordní hodnota.Nemám s ním žádné problémy,neříkám,že nemůžou nastat,stejně jako u jiných motorů,stačí zavítat na fórum třeba Hyundai.

0/0
13.5.2015 9:00

J28a19n 63Š68e63v48č68í17k 7293773827166

to jsou ale zase komerční kydy!!!neznám jediného člověka,který by zadřel motor,nebo mu nejezdil,když nevyměnil olej po jednom roce.Já sám jsem měl tři nová auta a jelikož se nenajede tolik km za rok,tak jsem měnil až bylo ujeto 15000 km.Vždy nový olej a filtr.Podotýkám-nikdy se nic nestalo a ani nepozoruji žádné problémy s motorem.To je asi tak,jak měnit každý čtvrtý rok zimní pneu.Dnes už rádoby odborníci připouštějí,že pokud jsou dobré,můžete je používat díky sil.složkám dál.Takže tak.Kvalitní servis je ten-že si vyměním mnou koupený olej a filtr sám doma a nedočkám se podfuku v autoservisu,kdy je dán starý filtr a bůhvíjaký olej.

+3/0
12.5.2015 11:32

J67i36ř34í 93Z83ý89k35a 9919203141550

Neznáte jediného člověka, který by zadřel motor, když nevyměnili olej po roce? Teď už budete znát. Těší mne, že se poznáváme ;-D, u jednoho mého auta došlo k zadření motoru právě kvůli dlouhé odstávce a nevyměnění oleje po roce. Šlo o auto z bazaru, pečlivě servisované v autorizáku (před prodejem byly vyměněny přední ložiska, celá automatická převodovka za fungl novou a ještě došlo k opravě opotřebeného systému AWD). Majitelem byla jedna z největších firem v ČR. Když jsem to auto přebíral, tak mělo po výměně oleje najeto asi 3500km. Ale servis proběhl před více jak rokem. Najel jsem 176km(cesta domů) a palubák zahlásil nízký tlak oleje, zastavte. Zastavil jsem a motor zhasl. Navždy. Ucpal se nějaký kanálek a byl konec. Oleje bylo dost.

Možná si říkáte ... bůhví co se s tím autem dělo během té roční odstávky. Vím to naprosto přesně - stálo v bazaru resp. u autorizovaného dealera jiné značky, stejně jako 3 další naprosto totožná auta, která se ale prodala rychleji. Byl na to vystavený pouze jeden inzerát, první si tak mohl vybrat ze 4 vozidel. Mě ta nabídka nelákala, protože to bylo drahé a auto jsem měl. A pokud delší dobu sledujete prodeje konkrétního modelu auta, tak víte, co je ležák a kam asi nemá smysl jezdit. A protože tohle si řeklo asi více lidí, tak cena spadla téměř na 50% (bazar to vykoupil jako balík aut za pakatel), já přišel o své auto (nehoda) a tak jsem se nechal nalákat. Hlavně stav převodovky mne přesvědčil. Bohužel skončilo na vrakovišti - prodejce jej ode mne zpětně vykoupil za plnou cenu a odepsal jej (cena nového motoru byla vyšší jak zůstatková cena auta).

+1/−2
12.5.2015 12:52

M96a65r78t19i31n 23F42i17l71i98p37c38z42y98k 3231661645423

Řekl bych, že to bylo myšleno jinak. Že když u pravidelně používaného auta nevyměníte olej echt přesně po roce, tak se nic moc neděje. Ten váš příklad je něco jiného. Mohly se uvolnit nějaké usazeniny a ty ucpat kanálky a způsobit zadření a mohlo se to stát i s novým olejem.

+3/0
12.5.2015 13:27

L15u98d98v40í47k 47G13a17j59d20o25š19í23k 2665243624652

To co píšete vůbec nemuselo být způsobeno olejem a už vůbec ne tím, že se rok neměnil. Pokud se motor rok nepohnul a pak s ním najednou v tahu dáte 170 km, tak je výsledek celkem nasnadě.

+3/−2
12.5.2015 15:45

M12a83r38e47k 92J85a69n21e16č40k96a 1907936693321

Motoru to vážně škodí, hlavně těm novým. Jen tak pod čarou i takový lidé existují  http://automix.atlas.sk/revue/847305/majitel-audi-tt-nemenil-olej-113-tisic-kilometrov-takto-to-dopadlo

Asi bral pojem LongLife doslova ;-D

0/0
12.5.2015 14:19

J69a59n 14D14l56o65u27h41ý 7164249620329

Tak treba mondeu s V6 stacilo dat jinej olej, nez doporucuje vyrobce a po 10000km se zadrel ;-) nastesti to slo na hlavu servisu, kterej to zmrsil.

0/0
12.5.2015 23:58

T91o61m84á70š 24H79a42l21u81z35a 6943213226388

Nemohu soudit, jak je to u novějších aut, ale u starších aut - Favorit, Felicia, Fabia, Octavia apod. je opravdu největší jistotou vyměnit olej a filtry sám. Já jsem jednou nechal vyměnit olej v servisu a nebyli mi schopní za tak přestřelenou cenu vyměnit ani těsnění pod vypouštěcím šroubem a vrcholem byl polský filtr VIKA. Jeden známý měl nového golfa, jel na výměnu oleje a jelikož měl čas, tak se šel projít po okolí servisu (byl tam kopec a rozhled). Na auto viděl celou dobu (cca hodinu) a to stálo celou dobu na jednom místě a nikdo na něm neudělal vůbec nic... za hodinu volá servis, že auto je připraveno k vyzvednutí... udělal jim tam dobrý humbuk a to byl oficiální servis koncernu..

+8/0
12.5.2015 11:14

J29a41n 16Š16e25v65č49í91k 7493633617196

Vika není polská ale čínská značka a každý pořádná e-shop to k ní napíše.Jinak polské jsou Filtrony-jsou docela dobré i cenově:Do feldy jak dělané

+1/0
12.5.2015 11:40

P15e98t83r 52M32i32c40h62a77l 2580304691812

Mám LL olej, najedu cca 15 tisíc ročně, tak mi to vychází akorát.

+1/0
12.5.2015 11:10

A21n60t58o50n43í64n 91S91e27b46e85r34a 7103988960829

Já mám ročně sedum. A  olej měním před zimou jednou ročně. Nový olej je lepší mít na studené starty v zimě.

0/0
12.5.2015 17:26

L98u22d31v18í14k 73G43a36j38d13o71š80í58k 2605693204462

A článkem se dá v podstatě souhlasit. Akorát je to téma celé poněkud přifouknuté.

Všichni víme, že každý výrobce (čehokoliv) dává doporučení o údržbě takzvaně "na jistotu", což znamená servis asi tak 3x časteji, než by věc skutečně vyžadovala při běžné zátěži a provozu. Dílem si tak kryje záda při reklamacích, dílem jde o kšeft.

Zde to platí stejně jako kdekoliv jinde.

Takže pokud automobilka a výrobce oleje řeknou že výměna je nutná po 15 000 km, znamená to, že i po 30 000 to bude fungovat. Sice asi ne na 100 %, ale pro běžný provoz z toho nic moc zvláštního neplyne. Určitě ne hrůzy zadření motoru a podobně, jak se nám tu snaží naznačit.

Opotřebení motoru používáním oleje po "limitu" je směšné proti tomu, co s motorem dělají studené starty.

Tím nechci říci, že se má na výměnu oleje kašlat. Jen je třeba brát toto strašení trochu s rezervou. Auto se vám s největší pravděpodobností rozpadne z úplně jiných důvodů než proto, že jste včas nevyměnili olej.

+13/−1
12.5.2015 11:06

P33e13t15r 89M51i15c98h69a27l 2860624971282

Nevím, ale 60 tisíc bych s olejem neriskoval.

+1/0
12.5.2015 11:13

J32a33n 43Š79e77v45č98í61k 7773463277326

no to ne-stačí 15000km

0/0
12.5.2015 11:35

J21a40k91u21b 42V66e75s74e87l75ý 9944900917575

To je hloupost. Oni to naopak natahuji aby pak pri nabidkach novych vozu mohli nabizet mene penez za servis v prubehu treba 150.000km. Kdyby jim slo o prachy a zivotnost, maj tam 15.000km jen to fikne.

0/0
12.5.2015 22:21

J17i32ř48í 86K86o79c38u20r79e48k 6475784825348

A nebude mít na životnost oleje vliv především styl jízdy? Pokud bude motor honěný jak nadmutá koza...

0/0
14.5.2015 19:20

V21i83k55y65r 86B67o39h73u16m58i83l 30S85t32r39a55n37s51k86y 9297388766239

Dodnes si měním /předepsané/ oleje s filtry atd. sám. Na Favoritu najeto 150 tis bez go a spotřeby oleje /syntetický běžná OMV po 10 tis, km/, na Octavii I/1,6/74KW blížící se 200 tis. km zcela bez spotřeby jakéhokoliv množství oleje /syntetické Texaco po 15000 km výměna/, na Meganu (LPG) syntetický ELF po 15000 km auto jezdí bez problému s mazáním při cca 75000km. Problémem je reklama výrobců olejů "snížit" náklady na servis a být "ekologičtí" proběhem až na 30 000km náplně. Dále pak naprosto nesmyslné ceny autorizovaných servisů za tyto oleje "long life" a práci (až 100% vyšší než cena oleje a příslušného značkového filtru) a v neposlední řadě údržbové manuály /Renault už například do některých modelů ani nepřikládá v papírové podobě/, které "předepisují" výměny po 30.000 km (svíčky třeba zcela nesmyslně po 60 tis.!) a tiše doufají ve svůj prospěch s tím, že takto předepsaně "ošetřený" motor klekne a majitel půjde koupit vůz nový, nebo dá draze opravit. Stále platí našich dědů, že :"Kdo maže, ten jede". Nic se nezměnilo!

+3/0
12.5.2015 10:58

P89e59t46r 92M10i59c52h72a63l 2820514631132

Syntetika do Favorita? :-D

0/−2
12.5.2015 11:12

J30a39n 14Š33e27v42č25í89k 7123653937166

plus

0/0
12.5.2015 11:37

V80i33k21y94r 90B62o95h44u70m64i16l 50S74t39r23a62n84s30k46y 9437678356359

Odebírám "ve velkém", nemá cenu jít níže. Navíc tento můj prastarý Favorit jel jen na první náplň z Mototechny na tehdejší olej čsl. výroby a pak byl se mnou v zahraničí a byl dlouhodobě plněn syntetikou, tedy na jeho stará kolena neměním

0/0
12.5.2015 12:07

R97o47b62e11r94t 60G32o86r92c 6522853293

Já jsem jen v článku nepostřehl jednu zásadní věc a to je informace o tom čím dochází nejrychleji a nejsnadněji k degradaci oleje a tím pádem snížení jeho schopností a vlastností, přitom to je jednoduchá ale důležitá věc, krátké studené jízdy, když nějakýmu strejdoj nalejete do auta LL kterej jezdí jen od obchodu k obchodu tak je slavnej LL znehodnocenej už za 7000km a pak už dělá jen škodu, ale tohle nikdo třeba v autorizáku neřeší, prostě lejou LL do všeho novějšího.

0/−1
12.5.2015 10:31

P36e41t77r 71Č29e55r28m42á64k 9328635589870

V tom bych problém neviděl, v autorizáku tam lejou to co tam má být, oleje pro LL nejsou odlišné jen v té výdrži. A pokud strejda jezdí pouze do obchodu, tak jednak auto samo vyhodnotí že při tomhle způsobu je potřeba výmněna, a pak těch 7000 stejně najede tak akorát za 2 roky...

+2/0
12.5.2015 10:43

M28i61c15h80a29l 59P47a54v97l23á57t 9373613114829

Nehlede na to, ze tam ve finale naleji to, co tam chce mit zakaznik.

0/0
12.5.2015 13:54

J47a76n 22Š97e87v20č86í31k 7163583267876

strejda od obchodu k obchodu a co takhle kurýr,pošták???ti jezdí dálky po městě?

+1/0
12.5.2015 11:38

D48a92v69i74d 82R14y23c75h98e27t15s73k91ý 9486731370280

Po mnoha doporučeních jsem u nové škodovky vyměnil první olej po 8 tisících a nechal rovnou nastavit servisní interval z 30tkm na pevný interval 15tkm/1 rok. Auto by si možná řeklo dříve než po těch 30 tis., ale takhle aspoň vím že na výměnu půjdu vždycky v dubnu a ne že si auto řekne když budu chtít zrovna měsíc cestovat.

+2/0
12.5.2015 10:22

T29o43m67á54š 45J93u86r20e65č70k77a 3413402979323

Co je to za motor? jestli 1.2TSi/1.4TSi  tak se při intervalu 30k km s motorem po 150k km můžete rozloučit. Každopádně doporučuji u jakéhokoli motoru výměnu 10-max.20k km.

+3/0
12.5.2015 10:31

D12a70v97i60d 38R47y73c33h47e34t82s29k71ý 9476151480450

1,2 TSI. Najezdím ročně do těch 15 tis. Myslím, že to s tou životností nebude tak horké, ten motor kromě zprzněných rozvodů do r.v. 2011 nemá nějakou výraznější slabinu. Srovnatelná atmosféra 1.6 by vydržela déle, ale v EURU 5-6 jsou už jsou tak zničené bruselskými idioty že to nemá cenu kupovat.

0/0
12.5.2015 10:59

P58e12t86r 24Č58e43r13m98á81k 9638275429450

Pokud jezdíte tak málo, že nenajedete ani 15 tis km ročně, tak samožrejmě LL nemá smysl.

+1/0
12.5.2015 10:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.