Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V tatrovkách z Kopřivnice zahynulo víc nacistických pohlavárů než v boji

Vozy Tatra 77a a 87 se díky silným motorům a z toho plynoucích vysokých nároků na řidiče neplánovaně staly zabijáky vysoce postavených nacistů. Podle britského spisovatele Stephena Colea za volanty legendárních aut zahynulo více nacistických důstojníků než v boji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J63a54n 84Š13e96s93t95á69k 3748449329274

kompenzace 3 mil marek v roce 1961? O tom slyším poprvý, že by si tehdy část sbalil Štrougal?;-D

0/0
7.6.2015 11:17

M50a13r97t83i51n 38L12ž31i63č27a54ř 9985837392784

Co kdo zbalil nevím, ale opravdu VW zaplatilo Československu tuto kompenzaci

0/0
7.6.2015 16:28

O95l31d29ř38i20c77h 18M46o48u84r92e86k 1911947514186

tak buďto paní "předříkávačka" se přebreptla nebo hůře - špatně jí to předepsali. karosérie určitě není samostatná ale samonosná

+1/0
4.6.2015 15:28

J49i20ř73í 55E72r44b53e75n 1363444886477

Přestaňte prosím šířit zjevné nepravdy. VW Brouk neboli KdF z roku 1933 určitě nebyl inspirován Tatrou 97 z roku 1937, ale spíš Škodou 932 z roku 1932.

http://auta5p.eu/katalog/skoda/skoda_932_01.php

+1/−1
2.6.2015 20:04

J45a98n 84S29o66c25h10o48r 2544166222496

Předlohou pro Brouka byl druhý prototyp Tatra v 570.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_V_570

+3/0
2.6.2015 22:07

J41i66ř59í 97E57r51b19e36n 1213184146887

Zkuste porovnat nejen texty na wikipedii, ale i technická a karosářská řešení. 932 i Brouk mají obdobně řešený nejen čtyřválcový plochý motor, ale i celou přední polovinu vozu. V570 se od nich dost liší.

Mimochodem - hlavní idea mého přechozího příspěvku je v tom, že považovat auto střední třídy T97 za inspiraci pro malý lidový automobil KdF je pitomost. Nevychází to nejen časově.

+1/0
3.6.2015 5:50

J20i82r15k60a 76K52o11p75a88c70e10k 4488103736293

Škoda 932 měla motor vpředu.. Brouk vzadu!

A konstruktér Brouka pan Ferdinand Porsche sám přiznal, 

že Brouk byl kvůli urychlení a zlevnění vývoje inspirován vozy Tatra, 

hlavně právě typem 97 (nejspíše pak logicky i typem předtím, tj. Tatra 87) . 

Časově to pak vychází a ne že ne. 

A za okopčení zaplatili Němci Tatrovce, ne Škodovce. 

Pokud chcete opravovat autora, bylo by dobré taky zpřesnit vlastní příspěvky.

+1/0
6.6.2015 23:26

V76l94a13d63i42m96í34r 24R16o84z55e28h84n34a62l 5358370937956

Blbci na silnicích, kteří přecení své schopnosti jsou pořád. Nejen nacističtí pohlaváři...;-D

+2/0
2.6.2015 17:56
Foto

V19a83c19l48a70v 11V15a46v59r70a 3667204975837

Tatrovky byly na svoji dobu hodně nadčasové. Vzduchem chlazené motory se osvědčily i v Africe, kde voda byl problém. Byla aerodynamická čímž vzbuzovala obdiv i v Jižní Americe a světe div se, motor vepredu pod kapotou nebyl.

No jo, dělat osobáky to chce krom kupy peněz i fištróna. A tak co si budem povídat? Třeba jednou v té úplně nové generaci mladých dravých a nadějných majitelů firmy se najde jeden co bude realizovat své sny a sny pamětníků.

+3/0
2.6.2015 15:52

J31i42ř40í 18E53r70b90e85n 1673984756317

Současní majitlé Tatry rozhodně nejsou mladí, draví a nadějní postpuberťáci.

A zdevastování vývoje a výroby osobních automobilů mají na svědomí především porevoluční neschopové, kteří žili ze slávy předchozích let a naopak letitou ztrátu automobilky hradili "ze zisků budoucích let" až do doby, kdy to dosáhlo přes 4 miliardy korun. Vývoj i marketing stály v 90. letech za prd, například ještě v roce 1998 nedělalo automobilce problém rozesílat korespondenci na hlavičkovém papíře n.p. Tatra, nositele Řádu Vítězného února...

+5/0
2.6.2015 20:10

R34a25d50i36m 44P72o53l13á64š44e66k 9566413619369

Tatry 613 se vyráběly na zařízení z 50, maximálně 60  let postavených původně pro výrobu T 603. V porevoluční době už bylo auto i výrobní zařízení tak zastaralé, že udržet výrobu osobních tatrovek by znamenalo investovat do vývoje nového auta i do výrobního zařízení několik miliard.

Zdevastování výroby osobních tatrovek je tedy v první řadě vina režimu před rokem 1989.

Pravda, licenci na výrobu osobních tatrovek posledního typu T700 mohla fabrika prodat nějakému garážovému výrobci, který by potom vyráběl jednotkly vozů ročně pro tatrovácké movité nadšence, ale to by musel ten výrobce sám zásadně zrekonstruovat podvozkovou a motorickou část. Anebo postavit karosérii Tatry na cizí nakoupený úplně jiný podvozek a motor.

+3/0
3.6.2015 8:19

J60i73ř53í 48E73r56b44e62n 1913314276827

Drobný historický detail: pro T613 byla postavená nová fabrika s kapacitou 2500-3000 aut ročně. Nevyráběli je v Kopřivnici na původním zařízení...

0/0
3.6.2015 18:39
Foto

V32a15c32l26a19v 71V49a76v89r94a 3337354935667

Jo, to ještě uměla Tatrovka dělat osobní auta. To uměla ještě za totality ale pak už ne.

Ještě nedávno Tatra vyhrožovala že osobní Tatra bude, ale to byl jen záchvěv neschopnosti.

Dnes neexistuje česká automobilka co by to dokázala. Laurin a Klement se obracejí v hrobě, že Češi prodaji jejich továrnu osobnímu nepříteli pro neschopnost státu modernizovat a vyrábět jakkoliv s mezinárodní účastí česká auta. Aby zisk zůstával doma.

Byť s pohonnou jednotkou z jiné země..

+4/−20
2.6.2015 15:09

M93i28c86h74a83l 76F91r43ý39d21a 1232599123732

Laurin s Klementem prodali svou automobilku už za 1. republiky...

+12/−1
2.6.2015 15:35
Foto

V89a62c58l14a27v 88V30a96v41r28a 3567844915847

komu?

0/−1
2.6.2015 15:46
Foto

V64a49c27l54a17v 62V25a75v26r47a 3507904875747

ano Laurin a Klement prodali v roce 1925 společnosti ŠKODA - AUTO. A nikoliv cizákům.

+2/−3
2.6.2015 15:55

P21e12t58r 68J74a86n36á46k 5292181142

Buďme rádi, že ji mají Němci, v naších rukou by dopadla jako, Škoda Plzeň, Poldi Kladno, Liberta, ČKD atd........

+14/−1
2.6.2015 17:13

J45i95ř86í 67K27o98c83u16r96e73k 6715954155948

Víte on je rozdíl, když fabrika má majitele a nebo je všech a nebo v rukou politiků. Zcela jistě zcela neúplatných politiků, pro které je například výroba motocyklů značky ČZ životním cílem. :-/

+4/0
2.6.2015 17:34

P21e73t85r 41J66a76n97á41k 5322301262

Ukážte mi jedinou firmu, která je v rukou  našich "neúplatných";-D politiků a šlape víc jek 10 let.

+1/0
2.6.2015 17:40
Foto

P96a25v26e97l 20M28a30c19h49a70l65a 1384170987474

Budvar

+1/0
2.6.2015 19:26

J65i83ř90í 11E49r16b53e72n 1633224506157

ČEZ :-)

+3/0
2.6.2015 20:30

P61e41t16r 13J73a65n51á30k 5822661182

To myslíte tu bandu zlodějů?Rv

+3/0
2.6.2015 20:38

J86i55ř50í 85E65r33b55e44n 1783424286207

Ne, myslím akciovou společnost s majoritním vlastnickým podílem státu, která vyrábí a distribuuje silovou elektřinu ve velké části ČR.

+1/0
2.6.2015 20:47

T23o50m30á80š 19T53a51t62í84č69e22k 5680762430678

Kdyby jenom v ČR. V Evropě je to velký hráč.

0/0
2.6.2015 22:58

T90o71m64á78š 64T97a75t14í54č97e29k 5870492180778

Mluv o svých rukou. :-P

0/0
2.6.2015 22:57

J70i72ř42í 30E91r62b52e84n 1423754406147

Ó nikoliv. Žádná ŠKODA-AUTO tenkrát neexistovala, plzňský koncern se jmenoval "Akciová společnost, dříve Škodovy závody" a patřil francourské zbrojovce Schneider, ne Čechoslovákům. Ale to asi nechceš vědět, že?

+4/0
2.6.2015 20:12

R32o27m43a81n 19P31o65l63á71č24e63k 5636229475

Ale prodali to ;-)

0/0
2.6.2015 23:17

J45i75ř82í 89E65r12b54e16n 1973494356557

To ano, a navíc to vlastně prodali těm Vávrou nenáviděným cizákům :-)

Boleslavská automobilka v letech 1925-38 a 1939-45 de iure patřila zahraničním koncernům.

+1/0
3.6.2015 5:52
Foto

I51v14a47n 86K32o12p33t93a 5527862211257

prodali to Škodovým závodům v Plzni. ŠKODA AUTO, a.s. je výsledkem dohody mezi SKODA automobilová akciová společnost a ŠKODA Plzeň o používání ochranné známky. V devadesátých letech.

0/0
3.6.2015 9:29

I20g65o82r 53S15v56a19t78o18s 8535278767125

... L&K temer krachujici podnik prodali Skodovym zavodum v Plzni (akciova spolecnost), kde vyznamnymi akcionari byli zahranicni subjekty.

+1/0
3.6.2015 12:17

F52r20a38n58t25i28š92e56k 62M79o61s25s 8832913609399

Tatry byly výborné, ale už v 80. letech přestala automobilka stíhat co se inovací týče a to nastartovalo konec. A v 90tých letech to už byla jen labutí píseň.

Skutečný úpadek automobilky způsobila právě ta totalita, kdy cca do konce 70tých let bylo na čem stavět z předkomunistického úspěšného období. A to neplatí jen o Tatře, ale o celém československém průmyslu.

+13/0
2.6.2015 17:17

J28i94ř57í 63E66r79b98e29n 1103114516407

Máš i nemáš pravdu. Ona třeba Tatra 613-3 z roku 1983 je fakt něco strašného. Zvenčí ujde, taková typická prepregová 80. léta, neurazí ani nenadchne - ale ten oplastovaný interiér, tlačítka z bagru, utopené budíky, splácanina koženky, polyuretanu a syntetických textilií... to i Škoda 120 GLS měla vnitřek designérsky povedenější.

V 80. létech jí docházel dech i kvůli tomu, že se jí moc nechtělo spolupracovat s ÚVMV ani Motokovem, které do ČSSR tlačily moderní prvky ze Západu. Tatra si ráda hrála na vlastním písečku. A pak najednou v roce 1988 zjistila, že například stávající vývoj motorů je neefektivní, že už nedokáže vyvíjet něco jiného než osmiválce - odpískali dosavadní deseti a dvanáctiválce pro T815, protože je nedokázali přizpůsobit emisním limitům EHS, a velmi vážně vyvíjeli vodou chlazené motory pro T613.

Obecně 80. léta krátila dech podnikům kvůli energetické krizi, zpožděnému dopadu ropného šoku a všeobecnému znechucení mnoha lidí. Ale přitom se všude výrazně investovalo a modernizovalo... ale strojní vybavení nestačilo, když zaostávaly "lidské zdroje".

Je zajímavé číst městské kroniky z oněch let...

+2/0
2.6.2015 20:45

J56a46n 96L86u70k84á79š 7917943443362

Tatra 77a a 87 mela za priplatek prostredni svetlo nataceci s volantem, taky neco, co je "novinkou" tak poslednich 10 let.

+4/0
2.6.2015 15:01
Foto

V27a68c56l84a31v 37V30a64v57r48a 3897584685227

hehehe tak to není novinkou ani náhodou, tady máš americké auto z roku 1948 kde se otáčí všechna světla s volantem.

+3/−2
2.6.2015 15:13
Foto

V45a72c20l19a58v 24V75a62v98r25a 3817734545987

http://www.laubly.com/1948tucker.htm

+1/−2
2.6.2015 15:13

J21i68ř44í 82E67r88b46e96n 1323234966727

Natáčecí světlomety měla sériově vyráběná "bohyně" Citroen DS v roce 1967.

+4/0
2.6.2015 20:17

P79e86t81r 17N56o48v27o57t49n17ý 1810856851212

Výkon naopak nebyl nic moc. Vyšší rychlosti se dosahovalo díky aerodynamickému tvaru. Podstatná byla hlavně malá pasivní bezpečnost (řidiče nechránil motor vpředu a auto bylo lehké) a jiné chování vozu než u klasického auta.

Prostě se auto rychle rozjelo a pak nezatáčelo, nesedělo a nebrzdilo.

Jinak je ale T87 nejhezčí auto všech dob. Excelentní byla perleťová fialová barva.

+4/0
2.6.2015 14:16
Foto

M91i64r69o40s12l56a82v 31Z52a88p14l16e89t79a75l 3477495958213

No nevím jestli kdy motor někoho ochránil, většinou se nacpe do kabiny a automobilky s tímto mají potíže doposud.

+1/0
15.6.2015 15:37

D85a44n 88V79l90k 8681438566964

A to je ještě škoda, že Tatrovka pohlavárům (ať už náckům nebo komoušům) nevyústila výfuk do kabiny. To by bylo, panečku něco! ;-D ;-D ;-D

+2/0
2.6.2015 13:58

P59e14t85r 58N96o56v95o81t37n90ý 1210506881582

První plynové komory fungovaly tak, že se z Tatrovky vedl výfuk do místnosti. Mimo jiné za to byl zmíněný Ledwinka odsouzen na deset let. Dokonce si to nechala Tatra patentovat.

Takže to zase tak vtipná poznámka nebyla. ;-)

+3/0
2.6.2015 14:07

D44a92n 13V49l58k 8461808116664

TAk o tom v muzeu Tatry není ani zmínka. Jen jestli nekecáte! 8-o

0/0
2.6.2015 14:12

P85e74t10r 76N12o83v77o70t68n10ý 1840706471122

Jasně, vystaví to hned ke vchodu a funkční model dají na dvůr. :-)

+3/0
2.6.2015 14:28

M54i18c43h83a93l 19F57r84ý69d95a 1852549863862

Bohužel nekecá:-/

+1/0
2.6.2015 15:36

E29m84i19l 25D57u47d10a 8825962796923

Roku 1992 byl plně rehabilitován a jeho proces označen za zmanipulovaný...

+2/0
2.6.2015 16:05

O97l59d29ř51i49c14h 86M96o90u58r40e25k 1621867914196

ovčáček už to hledá

0/0
4.6.2015 15:33
Foto

M11i14r14o89s57l95a89v 51S82t90e68i22n98e11r 6718214623895

Rychlou jízdu v Tatře nepřežila ani řada komunistických pohlavárů. Třeba jihlavský tajemník se v osmičce zabil u Třech Křížů už někdy kolem 1952, poslední, o kterém vím, je Dubček. Předek příliš lehký lehko vybočil. Šoféři KSČ si brali dopředu pytel písku, aby vyrovnali nerovnováhu po nastoupení soudruha.

Tehdy vzkl dialektický vtípek: "víte co je automobil podle Marxe?" Je to dopravní prostředek dělnické třídy, který tato používá prostřednictvím svých zástupců.

+4/−1
2.6.2015 13:39

J95i59ř37í 42N30e90u98m57e95i38s87t69e55r 2382655383981

Dubček jel v BMW.

+6/0
2.6.2015 14:06

M78i92c88h45a11e68l 77K67o58n44e73č96n88ý 6852293619719

Dubček se zabil v BMW. Motor v předu náhon na zadek.

+4/0
2.6.2015 14:10

D89a41v80i67d 83M22o90l10n10á61r 9634235449402

Německá automobilka musela v roce 1961 v rámci urovnání sporu zaplatil 150 MILIONŮ současných Kč !!!!!!

Podrobnosti v knize Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky

http://www.kosmas.cz/knihy/192611/jak-vytvorit-atraktivni-obchodni-nazev-firmy-sluzby-produktu-znacky/

R^

0/0
2.6.2015 13:35
Foto

K56a70r12e91l 27H73r54u94š89k59a 2731711568347

Půlka článku je o tom, jak v těchto vozech byly silné motory, ale nikde nevidím jediný údaj o výkonu. Nádhera :-/

Takže pro autora:

Pokud je pravda to, co píší na anglické Wikipedii, tak 3.4 l osmiválec Tatry 77 měl tehdy 56 kW: http://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_77 Česká Wikipedie uvádí navíc 44 kW pro motor o objemu 3.0 l: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_77

Tatra 87 byla pak výkonnější: 3.0 l motor staršího typu měl 55 kW, novější model měl při 2.5 l výkon 70 kW, což na tehdejší poměry bylo opravdu hodně (i přesto, že šlo až o poválečný model).

Jenom škoda, že jsem si to musel najít sám...

+11/−1
2.6.2015 13:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.