Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V tatrovkách z Kopřivnice zahynulo víc nacistických pohlavárů než v boji

Vozy Tatra 77a a 87 se díky silným motorům a z toho plynoucích vysokých nároků na řidiče neplánovaně staly zabijáky vysoce postavených nacistů. Podle britského spisovatele Stephena Colea za volanty legendárních aut zahynulo více nacistických důstojníků než v boji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J74a47n 44Š52e13s15t24á46k 3738929809484

kompenzace 3 mil marek v roce 1961? O tom slyším poprvý, že by si tehdy část sbalil Štrougal?;-D

0/0
7.6.2015 11:17

M82a71r40t57i27n 91L35ž62i20č66a75ř 9745367472874

Co kdo zbalil nevím, ale opravdu VW zaplatilo Československu tuto kompenzaci

0/0
7.6.2015 16:28

O46l60d34ř14i23c80h 89M74o53u22r35e64k 1601727764146

tak buďto paní "předříkávačka" se přebreptla nebo hůře - špatně jí to předepsali. karosérie určitě není samostatná ale samonosná

+1/0
4.6.2015 15:28

J26i38ř76í 52E86r11b14e98n 1393364446687

Přestaňte prosím šířit zjevné nepravdy. VW Brouk neboli KdF z roku 1933 určitě nebyl inspirován Tatrou 97 z roku 1937, ale spíš Škodou 932 z roku 1932.

http://auta5p.eu/katalog/skoda/skoda_932_01.php

+1/−1
2.6.2015 20:04

J47a10n 56S15o52c80h19o32r 2924136152946

Předlohou pro Brouka byl druhý prototyp Tatra v 570.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_V_570

+3/0
2.6.2015 22:07

J69i45ř75í 96E53r25b31e46n 1803884326877

Zkuste porovnat nejen texty na wikipedii, ale i technická a karosářská řešení. 932 i Brouk mají obdobně řešený nejen čtyřválcový plochý motor, ale i celou přední polovinu vozu. V570 se od nich dost liší.

Mimochodem - hlavní idea mého přechozího příspěvku je v tom, že považovat auto střední třídy T97 za inspiraci pro malý lidový automobil KdF je pitomost. Nevychází to nejen časově.

+1/0
3.6.2015 5:50

J35i42r88k16a 34K88o44p75a80c43e68k 4118403266413

Škoda 932 měla motor vpředu.. Brouk vzadu!

A konstruktér Brouka pan Ferdinand Porsche sám přiznal, 

že Brouk byl kvůli urychlení a zlevnění vývoje inspirován vozy Tatra, 

hlavně právě typem 97 (nejspíše pak logicky i typem předtím, tj. Tatra 87) . 

Časově to pak vychází a ne že ne. 

A za okopčení zaplatili Němci Tatrovce, ne Škodovce. 

Pokud chcete opravovat autora, bylo by dobré taky zpřesnit vlastní příspěvky.

+1/0
6.6.2015 23:26

V67l69a70d19i55m92í11r 55R42o84z82e61h57n46a22l 5808210667676

Blbci na silnicích, kteří přecení své schopnosti jsou pořád. Nejen nacističtí pohlaváři...;-D

+2/0
2.6.2015 17:56

V97a27c91l73a56v 21V69a45v93r39a 3287444395827

Tatrovky byly na svoji dobu hodně nadčasové. Vzduchem chlazené motory se osvědčily i v Africe, kde voda byl problém. Byla aerodynamická čímž vzbuzovala obdiv i v Jižní Americe a světe div se, motor vepredu pod kapotou nebyl.

No jo, dělat osobáky to chce krom kupy peněz i fištróna. A tak co si budem povídat? Třeba jednou v té úplně nové generaci mladých dravých a nadějných majitelů firmy se najde jeden co bude realizovat své sny a sny pamětníků.

+3/0
2.6.2015 15:52

J53i21ř90í 87E87r76b54e50n 1583364586867

Současní majitlé Tatry rozhodně nejsou mladí, draví a nadějní postpuberťáci.

A zdevastování vývoje a výroby osobních automobilů mají na svědomí především porevoluční neschopové, kteří žili ze slávy předchozích let a naopak letitou ztrátu automobilky hradili "ze zisků budoucích let" až do doby, kdy to dosáhlo přes 4 miliardy korun. Vývoj i marketing stály v 90. letech za prd, například ještě v roce 1998 nedělalo automobilce problém rozesílat korespondenci na hlavičkovém papíře n.p. Tatra, nositele Řádu Vítězného února...

+5/0
2.6.2015 20:10

R75a63d63i23m 74P69o82l47á52š83e55k 9106353259269

Tatry 613 se vyráběly na zařízení z 50, maximálně 60  let postavených původně pro výrobu T 603. V porevoluční době už bylo auto i výrobní zařízení tak zastaralé, že udržet výrobu osobních tatrovek by znamenalo investovat do vývoje nového auta i do výrobního zařízení několik miliard.

Zdevastování výroby osobních tatrovek je tedy v první řadě vina režimu před rokem 1989.

Pravda, licenci na výrobu osobních tatrovek posledního typu T700 mohla fabrika prodat nějakému garážovému výrobci, který by potom vyráběl jednotkly vozů ročně pro tatrovácké movité nadšence, ale to by musel ten výrobce sám zásadně zrekonstruovat podvozkovou a motorickou část. Anebo postavit karosérii Tatry na cizí nakoupený úplně jiný podvozek a motor.

+3/0
3.6.2015 8:19

J73i66ř25í 59E40r70b69e69n 1573454356707

Drobný historický detail: pro T613 byla postavená nová fabrika s kapacitou 2500-3000 aut ročně. Nevyráběli je v Kopřivnici na původním zařízení...

0/0
3.6.2015 18:39

V17a40c49l40a26v 20V92a97v93r74a 3207904755597

Jo, to ještě uměla Tatrovka dělat osobní auta. To uměla ještě za totality ale pak už ne.

Ještě nedávno Tatra vyhrožovala že osobní Tatra bude, ale to byl jen záchvěv neschopnosti.

Dnes neexistuje česká automobilka co by to dokázala. Laurin a Klement se obracejí v hrobě, že Češi prodaji jejich továrnu osobnímu nepříteli pro neschopnost státu modernizovat a vyrábět jakkoliv s mezinárodní účastí česká auta. Aby zisk zůstával doma.

Byť s pohonnou jednotkou z jiné země..

+4/−20
2.6.2015 15:09

M83i81c28h95a74l 23F31r60ý94d19a 1862659873392

Laurin s Klementem prodali svou automobilku už za 1. republiky...

+12/−1
2.6.2015 15:35

V39a37c91l15a44v 30V52a31v42r90a 3577164595147

komu?

0/−1
2.6.2015 15:46

V35a97c16l41a76v 22V74a94v56r35a 3847394605307

ano Laurin a Klement prodali v roce 1925 společnosti ŠKODA - AUTO. A nikoliv cizákům.

+2/−3
2.6.2015 15:55

P73e61t11r 85J81a10n91á58k 5542671682

Buďme rádi, že ji mají Němci, v naších rukou by dopadla jako, Škoda Plzeň, Poldi Kladno, Liberta, ČKD atd........

+14/−1
2.6.2015 17:13

J43i68ř35í 74K68o91c49u24r25e28k 6285964225708

Víte on je rozdíl, když fabrika má majitele a nebo je všech a nebo v rukou politiků. Zcela jistě zcela neúplatných politiků, pro které je například výroba motocyklů značky ČZ životním cílem. :-/

+4/0
2.6.2015 17:34

P40e13t54r 96J41a84n69á67k 5512451592

Ukážte mi jedinou firmu, která je v rukou  našich "neúplatných";-D politiků a šlape víc jek 10 let.

+1/0
2.6.2015 17:40
Foto

P89a64v57e14l 46M65a64c47h15a11l53a 1824540427204

Budvar

+1/0
2.6.2015 19:26

J65i21ř63í 17E13r30b97e40n 1833684176887

ČEZ :-)

+3/0
2.6.2015 20:30

P86e26t33r 82J77a70n27á63k 5542821592

To myslíte tu bandu zlodějů?Rv

+3/0
2.6.2015 20:38

J76i22ř27í 53E39r25b97e91n 1883854766777

Ne, myslím akciovou společnost s majoritním vlastnickým podílem státu, která vyrábí a distribuuje silovou elektřinu ve velké části ČR.

+1/0
2.6.2015 20:47

T65o46m52á14š 75T31a57t67í27č29e42k 5800682440828

Kdyby jenom v ČR. V Evropě je to velký hráč.

0/0
2.6.2015 22:58

T88o37m71á81š 42T52a93t20í76č87e32k 5150512960908

Mluv o svých rukou. :-P

0/0
2.6.2015 22:57

J38i32ř49í 72E29r16b55e22n 1583454356507

Ó nikoliv. Žádná ŠKODA-AUTO tenkrát neexistovala, plzňský koncern se jmenoval "Akciová společnost, dříve Škodovy závody" a patřil francourské zbrojovce Schneider, ne Čechoslovákům. Ale to asi nechceš vědět, že?

+4/0
2.6.2015 20:12

R77o17m77a43n 63P12o53l26á58č45e91k 5666109775

Ale prodali to ;-)

0/0
2.6.2015 23:17

J24i47ř61í 77E39r28b45e77n 1563234746237

To ano, a navíc to vlastně prodali těm Vávrou nenáviděným cizákům :-)

Boleslavská automobilka v letech 1925-38 a 1939-45 de iure patřila zahraničním koncernům.

+1/0
3.6.2015 5:52
Foto

I31v33a53n 11K30o13p35t74a 5607562731437

prodali to Škodovým závodům v Plzni. ŠKODA AUTO, a.s. je výsledkem dohody mezi SKODA automobilová akciová společnost a ŠKODA Plzeň o používání ochranné známky. V devadesátých letech.

0/0
3.6.2015 9:29

I16g56o15r 15S34v37a53t35o35s 8665378267925

... L&K temer krachujici podnik prodali Skodovym zavodum v Plzni (akciova spolecnost), kde vyznamnymi akcionari byli zahranicni subjekty.

+1/0
3.6.2015 12:17

F23r67a77n37t13i93š55e19k 19M10o32s22s 8332703419199

Tatry byly výborné, ale už v 80. letech přestala automobilka stíhat co se inovací týče a to nastartovalo konec. A v 90tých letech to už byla jen labutí píseň.

Skutečný úpadek automobilky způsobila právě ta totalita, kdy cca do konce 70tých let bylo na čem stavět z předkomunistického úspěšného období. A to neplatí jen o Tatře, ale o celém československém průmyslu.

+13/0
2.6.2015 17:17

J35i43ř18í 89E55r72b15e89n 1913514316557

Máš i nemáš pravdu. Ona třeba Tatra 613-3 z roku 1983 je fakt něco strašného. Zvenčí ujde, taková typická prepregová 80. léta, neurazí ani nenadchne - ale ten oplastovaný interiér, tlačítka z bagru, utopené budíky, splácanina koženky, polyuretanu a syntetických textilií... to i Škoda 120 GLS měla vnitřek designérsky povedenější.

V 80. létech jí docházel dech i kvůli tomu, že se jí moc nechtělo spolupracovat s ÚVMV ani Motokovem, které do ČSSR tlačily moderní prvky ze Západu. Tatra si ráda hrála na vlastním písečku. A pak najednou v roce 1988 zjistila, že například stávající vývoj motorů je neefektivní, že už nedokáže vyvíjet něco jiného než osmiválce - odpískali dosavadní deseti a dvanáctiválce pro T815, protože je nedokázali přizpůsobit emisním limitům EHS, a velmi vážně vyvíjeli vodou chlazené motory pro T613.

Obecně 80. léta krátila dech podnikům kvůli energetické krizi, zpožděnému dopadu ropného šoku a všeobecnému znechucení mnoha lidí. Ale přitom se všude výrazně investovalo a modernizovalo... ale strojní vybavení nestačilo, když zaostávaly "lidské zdroje".

Je zajímavé číst městské kroniky z oněch let...

+2/0
2.6.2015 20:45

J46a95n 37L20u84k33á92š 7107403283502

Tatra 77a a 87 mela za priplatek prostredni svetlo nataceci s volantem, taky neco, co je "novinkou" tak poslednich 10 let.

+4/0
2.6.2015 15:01

V46a73c21l92a32v 44V73a24v11r19a 3267444205647

hehehe tak to není novinkou ani náhodou, tady máš americké auto z roku 1948 kde se otáčí všechna světla s volantem.

+3/−2
2.6.2015 15:13

V20a13c31l25a56v 80V66a96v28r97a 3347764385227

http://www.laubly.com/1948tucker.htm

+1/−2
2.6.2015 15:13

J91i51ř89í 72E61r32b24e67n 1213974896887

Natáčecí světlomety měla sériově vyráběná "bohyně" Citroen DS v roce 1967.

+4/0
2.6.2015 20:17

P81e35t85r 45N80o85v34o88t69n75ý 1220426421102

Výkon naopak nebyl nic moc. Vyšší rychlosti se dosahovalo díky aerodynamickému tvaru. Podstatná byla hlavně malá pasivní bezpečnost (řidiče nechránil motor vpředu a auto bylo lehké) a jiné chování vozu než u klasického auta.

Prostě se auto rychle rozjelo a pak nezatáčelo, nesedělo a nebrzdilo.

Jinak je ale T87 nejhezčí auto všech dob. Excelentní byla perleťová fialová barva.

+4/0
2.6.2015 14:16
Foto

M51i22r95o81s80l40a91v 83Z50a49p86l12e76t98a65l 3297235488893

No nevím jestli kdy motor někoho ochránil, většinou se nacpe do kabiny a automobilky s tímto mají potíže doposud.

+1/0
15.6.2015 15:37

D69a44n 84V21l92k 8191648106264

A to je ještě škoda, že Tatrovka pohlavárům (ať už náckům nebo komoušům) nevyústila výfuk do kabiny. To by bylo, panečku něco! ;-D ;-D ;-D

+2/0
2.6.2015 13:58

P78e59t51r 47N60o65v49o42t37n28ý 1240486481942

První plynové komory fungovaly tak, že se z Tatrovky vedl výfuk do místnosti. Mimo jiné za to byl zmíněný Ledwinka odsouzen na deset let. Dokonce si to nechala Tatra patentovat.

Takže to zase tak vtipná poznámka nebyla. ;-)

+3/0
2.6.2015 14:07

D33a19n 46V25l65k 8201498786164

TAk o tom v muzeu Tatry není ani zmínka. Jen jestli nekecáte! 8-o

0/0
2.6.2015 14:12

P76e57t31r 16N42o57v94o65t12n79ý 1490456891822

Jasně, vystaví to hned ke vchodu a funkční model dají na dvůr. :-)

+3/0
2.6.2015 14:28

M46i68c49h79a51l 79F74r53ý66d59a 1972699553812

Bohužel nekecá:-/

+1/0
2.6.2015 15:36

E68m84i93l 49D30u38d44a 8155132696833

Roku 1992 byl plně rehabilitován a jeho proces označen za zmanipulovaný...

+2/0
2.6.2015 16:05

O40l56d77ř78i58c65h 57M64o69u65r73e84k 1451957224556

ovčáček už to hledá

0/0
4.6.2015 15:33
Foto

M78i87r74o34s72l71a11v 26S80t51e15i39n85e23r 6628374913125

Rychlou jízdu v Tatře nepřežila ani řada komunistických pohlavárů. Třeba jihlavský tajemník se v osmičce zabil u Třech Křížů už někdy kolem 1952, poslední, o kterém vím, je Dubček. Předek příliš lehký lehko vybočil. Šoféři KSČ si brali dopředu pytel písku, aby vyrovnali nerovnováhu po nastoupení soudruha.

Tehdy vzkl dialektický vtípek: "víte co je automobil podle Marxe?" Je to dopravní prostředek dělnické třídy, který tato používá prostřednictvím svých zástupců.

+4/−1
2.6.2015 13:39

J71i31ř18í 95N11e89u41m94e70i46s72t71e48r 2692415623201

Dubček jel v BMW.

+6/0
2.6.2015 14:06

M42i40c68h67a58e14l 72K49o71n51e93č36n76ý 6632113629369

Dubček se zabil v BMW. Motor v předu náhon na zadek.

+4/0
2.6.2015 14:10

D98a21v64i46d 91M14o86l98n10á61r 9554495889932

Německá automobilka musela v roce 1961 v rámci urovnání sporu zaplatil 150 MILIONŮ současných Kč !!!!!!

Podrobnosti v knize Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky

http://www.kosmas.cz/knihy/192611/jak-vytvorit-atraktivni-obchodni-nazev-firmy-sluzby-produktu-znacky/

R^

0/0
2.6.2015 13:35
Foto

K95a55r54e94l 78H87r38u32š58k66a 2121741228777

Půlka článku je o tom, jak v těchto vozech byly silné motory, ale nikde nevidím jediný údaj o výkonu. Nádhera :-/

Takže pro autora:

Pokud je pravda to, co píší na anglické Wikipedii, tak 3.4 l osmiválec Tatry 77 měl tehdy 56 kW: http://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_77 Česká Wikipedie uvádí navíc 44 kW pro motor o objemu 3.0 l: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_77

Tatra 87 byla pak výkonnější: 3.0 l motor staršího typu měl 55 kW, novější model měl při 2.5 l výkon 70 kW, což na tehdejší poměry bylo opravdu hodně (i přesto, že šlo až o poválečný model).

Jenom škoda, že jsem si to musel najít sám...

+11/−1
2.6.2015 13:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.