Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V tatrovkách z Kopřivnice zahynulo víc nacistických pohlavárů než v boji

Vozy Tatra 77a a 87 se díky silným motorům a z toho plynoucích vysokých nároků na řidiče neplánovaně staly zabijáky vysoce postavených nacistů. Podle britského spisovatele Stephena Colea za volanty legendárních aut zahynulo více nacistických důstojníků než v boji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20a13n 30Š26e20s92t39á18k 3518959189334

kompenzace 3 mil marek v roce 1961? O tom slyším poprvý, že by si tehdy část sbalil Štrougal?;-D

0/0
7.6.2015 11:17

M46a10r82t55i68n 68L11ž68i68č72a17ř 9925277212224

Co kdo zbalil nevím, ale opravdu VW zaplatilo Československu tuto kompenzaci

0/0
7.6.2015 16:28

O17l91d13ř97i17c32h 67M74o48u87r32e71k 1101137484946

tak buďto paní "předříkávačka" se přebreptla nebo hůře - špatně jí to předepsali. karosérie určitě není samostatná ale samonosná

+1/0
4.6.2015 15:28


J16i20ř43í 95E80r55b28e28n 1803764236667

Přestaňte prosím šířit zjevné nepravdy. VW Brouk neboli KdF z roku 1933 určitě nebyl inspirován Tatrou 97 z roku 1937, ale spíš Škodou 932 z roku 1932.

http://auta5p.eu/katalog/skoda/skoda_932_01.php

+1/−1
2.6.2015 20:04

J46a94n 37S97o97c79h31o25r 2474976102116

Předlohou pro Brouka byl druhý prototyp Tatra v 570.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_V_570

+3/0
2.6.2015 22:07

J78i34ř43í 66E46r96b11e65n 1303764116817

Zkuste porovnat nejen texty na wikipedii, ale i technická a karosářská řešení. 932 i Brouk mají obdobně řešený nejen čtyřválcový plochý motor, ale i celou přední polovinu vozu. V570 se od nich dost liší.

Mimochodem - hlavní idea mého přechozího příspěvku je v tom, že považovat auto střední třídy T97 za inspiraci pro malý lidový automobil KdF je pitomost. Nevychází to nejen časově.

+1/0
3.6.2015 5:50

J82i25r41k60a 72K84o27p40a18c11e37k 4538603336733

Škoda 932 měla motor vpředu.. Brouk vzadu!

A konstruktér Brouka pan Ferdinand Porsche sám přiznal, 

že Brouk byl kvůli urychlení a zlevnění vývoje inspirován vozy Tatra, 

hlavně právě typem 97 (nejspíše pak logicky i typem předtím, tj. Tatra 87) . 

Časově to pak vychází a ne že ne. 

A za okopčení zaplatili Němci Tatrovce, ne Škodovce. 

Pokud chcete opravovat autora, bylo by dobré taky zpřesnit vlastní příspěvky.

+1/0
6.6.2015 23:26

V29l80a32d57i18m19í42r 27R55o21z61e81h83n75a57l 5468680927546

Blbci na silnicích, kteří přecení své schopnosti jsou pořád. Nejen nacističtí pohlaváři...;-D

+2/0
2.6.2015 17:56

V24a82c47l69a52v 61V80a69v91r76a 3967894155227

Tatrovky byly na svoji dobu hodně nadčasové. Vzduchem chlazené motory se osvědčily i v Africe, kde voda byl problém. Byla aerodynamická čímž vzbuzovala obdiv i v Jižní Americe a světe div se, motor vepredu pod kapotou nebyl.

No jo, dělat osobáky to chce krom kupy peněz i fištróna. A tak co si budem povídat? Třeba jednou v té úplně nové generaci mladých dravých a nadějných majitelů firmy se najde jeden co bude realizovat své sny a sny pamětníků.

+3/0
2.6.2015 15:52

J28i92ř72í 49E96r85b48e20n 1133424646607

Současní majitlé Tatry rozhodně nejsou mladí, draví a nadějní postpuberťáci.

A zdevastování vývoje a výroby osobních automobilů mají na svědomí především porevoluční neschopové, kteří žili ze slávy předchozích let a naopak letitou ztrátu automobilky hradili "ze zisků budoucích let" až do doby, kdy to dosáhlo přes 4 miliardy korun. Vývoj i marketing stály v 90. letech za prd, například ještě v roce 1998 nedělalo automobilce problém rozesílat korespondenci na hlavičkovém papíře n.p. Tatra, nositele Řádu Vítězného února...

+5/0
2.6.2015 20:10

R63a67d59i16m 18P89o81l21á79š95e36k 9496503499579

Tatry 613 se vyráběly na zařízení z 50, maximálně 60  let postavených původně pro výrobu T 603. V porevoluční době už bylo auto i výrobní zařízení tak zastaralé, že udržet výrobu osobních tatrovek by znamenalo investovat do vývoje nového auta i do výrobního zařízení několik miliard.

Zdevastování výroby osobních tatrovek je tedy v první řadě vina režimu před rokem 1989.

Pravda, licenci na výrobu osobních tatrovek posledního typu T700 mohla fabrika prodat nějakému garážovému výrobci, který by potom vyráběl jednotkly vozů ročně pro tatrovácké movité nadšence, ale to by musel ten výrobce sám zásadně zrekonstruovat podvozkovou a motorickou část. Anebo postavit karosérii Tatry na cizí nakoupený úplně jiný podvozek a motor.

+3/0
3.6.2015 8:19

J31i56ř68í 59E93r72b49e49n 1103814736847

Drobný historický detail: pro T613 byla postavená nová fabrika s kapacitou 2500-3000 aut ročně. Nevyráběli je v Kopřivnici na původním zařízení...

0/0
3.6.2015 18:39

V60a30c41l57a47v 15V41a23v38r40a 3977134425977

Jo, to ještě uměla Tatrovka dělat osobní auta. To uměla ještě za totality ale pak už ne.

Ještě nedávno Tatra vyhrožovala že osobní Tatra bude, ale to byl jen záchvěv neschopnosti.

Dnes neexistuje česká automobilka co by to dokázala. Laurin a Klement se obracejí v hrobě, že Češi prodaji jejich továrnu osobnímu nepříteli pro neschopnost státu modernizovat a vyrábět jakkoliv s mezinárodní účastí česká auta. Aby zisk zůstával doma.

Byť s pohonnou jednotkou z jiné země..

+4/−20
2.6.2015 15:09

M72i26c32h65a32l 98F57r37ý27d63a 1432819693862

Laurin s Klementem prodali svou automobilku už za 1. republiky...

+12/−1
2.6.2015 15:35

V24a27c58l34a44v 15V30a89v48r47a 3887444185367

komu?

0/−1
2.6.2015 15:46

V29a90c57l65a27v 94V10a33v27r44a 3587744375327

ano Laurin a Klement prodali v roce 1925 společnosti ŠKODA - AUTO. A nikoliv cizákům.

+2/−3
2.6.2015 15:55

P64e44t53r 97J20a80n73á68k 5372771812

Buďme rádi, že ji mají Němci, v naších rukou by dopadla jako, Škoda Plzeň, Poldi Kladno, Liberta, ČKD atd........

+14/−1
2.6.2015 17:13

J84i75ř87í 89K30o18c36u15r77e64k 6735864905108

Víte on je rozdíl, když fabrika má majitele a nebo je všech a nebo v rukou politiků. Zcela jistě zcela neúplatných politiků, pro které je například výroba motocyklů značky ČZ životním cílem. :-/

+4/0
2.6.2015 17:34

P75e68t76r 96J86a70n33á34k 5982641372

Ukážte mi jedinou firmu, která je v rukou  našich "neúplatných";-D politiků a šlape víc jek 10 let.

+1/0
2.6.2015 17:40
Foto

P18a20v83e95l 89M27a28c55h41a67l70a 1834160247754

Budvar

+1/0
2.6.2015 19:26

J70i66ř17í 20E65r97b98e59n 1793934166607

ČEZ :-)

+3/0
2.6.2015 20:30

P51e87t35r 92J98a25n31á80k 5742551682

To myslíte tu bandu zlodějů?Rv

+3/0
2.6.2015 20:38

J44i67ř55í 14E84r69b82e20n 1983874346387

Ne, myslím akciovou společnost s majoritním vlastnickým podílem státu, která vyrábí a distribuuje silovou elektřinu ve velké části ČR.

+1/0
2.6.2015 20:47

T96o29m97á53š 85T96a39t47í33č49e80k 5260812570238

Kdyby jenom v ČR. V Evropě je to velký hráč.

0/0
2.6.2015 22:58

T24o60m49á63š 34T24a97t71í51č20e92k 5240882960828

Mluv o svých rukou. :-P

0/0
2.6.2015 22:57

J16i72ř27í 59E38r72b11e71n 1443834456187

Ó nikoliv. Žádná ŠKODA-AUTO tenkrát neexistovala, plzňský koncern se jmenoval "Akciová společnost, dříve Škodovy závody" a patřil francourské zbrojovce Schneider, ne Čechoslovákům. Ale to asi nechceš vědět, že?

+4/0
2.6.2015 20:12

R44o94m86a38n 32P36o56l67á59č58e33k 5106249975

Ale prodali to ;-)

0/0
2.6.2015 23:17

J56i56ř42í 92E81r49b50e49n 1423174986327

To ano, a navíc to vlastně prodali těm Vávrou nenáviděným cizákům :-)

Boleslavská automobilka v letech 1925-38 a 1939-45 de iure patřila zahraničním koncernům.

+1/0
3.6.2015 5:52
Foto

I29v50a23n 87K14o78p88t15a 5627762631807

prodali to Škodovým závodům v Plzni. ŠKODA AUTO, a.s. je výsledkem dohody mezi SKODA automobilová akciová společnost a ŠKODA Plzeň o používání ochranné známky. V devadesátých letech.

0/0
3.6.2015 9:29

I69g87o42r 38S33v57a48t26o45s 8395258537385

... L&K temer krachujici podnik prodali Skodovym zavodum v Plzni (akciova spolecnost), kde vyznamnymi akcionari byli zahranicni subjekty.

+1/0
3.6.2015 12:17

F51r12a95n67t94i62š78e39k 10M16o15s54s 8702533539219

Tatry byly výborné, ale už v 80. letech přestala automobilka stíhat co se inovací týče a to nastartovalo konec. A v 90tých letech to už byla jen labutí píseň.

Skutečný úpadek automobilky způsobila právě ta totalita, kdy cca do konce 70tých let bylo na čem stavět z předkomunistického úspěšného období. A to neplatí jen o Tatře, ale o celém československém průmyslu.

+13/0
2.6.2015 17:17

J18i44ř79í 91E61r32b92e16n 1213254846687

Máš i nemáš pravdu. Ona třeba Tatra 613-3 z roku 1983 je fakt něco strašného. Zvenčí ujde, taková typická prepregová 80. léta, neurazí ani nenadchne - ale ten oplastovaný interiér, tlačítka z bagru, utopené budíky, splácanina koženky, polyuretanu a syntetických textilií... to i Škoda 120 GLS měla vnitřek designérsky povedenější.

V 80. létech jí docházel dech i kvůli tomu, že se jí moc nechtělo spolupracovat s ÚVMV ani Motokovem, které do ČSSR tlačily moderní prvky ze Západu. Tatra si ráda hrála na vlastním písečku. A pak najednou v roce 1988 zjistila, že například stávající vývoj motorů je neefektivní, že už nedokáže vyvíjet něco jiného než osmiválce - odpískali dosavadní deseti a dvanáctiválce pro T815, protože je nedokázali přizpůsobit emisním limitům EHS, a velmi vážně vyvíjeli vodou chlazené motory pro T613.

Obecně 80. léta krátila dech podnikům kvůli energetické krizi, zpožděnému dopadu ropného šoku a všeobecnému znechucení mnoha lidí. Ale přitom se všude výrazně investovalo a modernizovalo... ale strojní vybavení nestačilo, když zaostávaly "lidské zdroje".

Je zajímavé číst městské kroniky z oněch let...

+2/0
2.6.2015 20:45

J81a86n 88L35u68k59á62š 7767923463672

Tatra 77a a 87 mela za priplatek prostredni svetlo nataceci s volantem, taky neco, co je "novinkou" tak poslednich 10 let.

+4/0
2.6.2015 15:01

V23a83c50l69a80v 37V82a61v13r93a 3157364945447

hehehe tak to není novinkou ani náhodou, tady máš americké auto z roku 1948 kde se otáčí všechna světla s volantem.

+3/−2
2.6.2015 15:13

V61a76c29l18a88v 55V78a77v20r57a 3227274795847

http://www.laubly.com/1948tucker.htm

+1/−2
2.6.2015 15:13

J21i90ř76í 27E70r76b66e17n 1203614226787

Natáčecí světlomety měla sériově vyráběná "bohyně" Citroen DS v roce 1967.

+4/0
2.6.2015 20:17

P38e63t81r 73N75o59v93o89t17n81ý 1420686131902

Výkon naopak nebyl nic moc. Vyšší rychlosti se dosahovalo díky aerodynamickému tvaru. Podstatná byla hlavně malá pasivní bezpečnost (řidiče nechránil motor vpředu a auto bylo lehké) a jiné chování vozu než u klasického auta.

Prostě se auto rychle rozjelo a pak nezatáčelo, nesedělo a nebrzdilo.

Jinak je ale T87 nejhezčí auto všech dob. Excelentní byla perleťová fialová barva.

+4/0
2.6.2015 14:16
Foto

M87i45r73o92s56l63a56v 96Z49a21p27l86e65t28a77l 3537655668953

No nevím jestli kdy motor někoho ochránil, většinou se nacpe do kabiny a automobilky s tímto mají potíže doposud.

+1/0
15.6.2015 15:37

D20a27n 25V95l46k 8801628326884

A to je ještě škoda, že Tatrovka pohlavárům (ať už náckům nebo komoušům) nevyústila výfuk do kabiny. To by bylo, panečku něco! ;-D ;-D ;-D

+2/0
2.6.2015 13:58

P77e38t58r 17N24o79v87o30t43n26ý 1140576311402

První plynové komory fungovaly tak, že se z Tatrovky vedl výfuk do místnosti. Mimo jiné za to byl zmíněný Ledwinka odsouzen na deset let. Dokonce si to nechala Tatra patentovat.

Takže to zase tak vtipná poznámka nebyla. ;-)

+3/0
2.6.2015 14:07

D93a75n 22V63l26k 8741728926724

TAk o tom v muzeu Tatry není ani zmínka. Jen jestli nekecáte! 8-o

0/0
2.6.2015 14:12

P49e36t22r 93N40o66v29o20t62n19ý 1720846391562

Jasně, vystaví to hned ke vchodu a funkční model dají na dvůr. :-)

+3/0
2.6.2015 14:28

M19i49c62h47a87l 85F11r35ý89d92a 1682569763242

Bohužel nekecá:-/

+1/0
2.6.2015 15:36

E22m82i44l 31D16u24d80a 8165142206263

Roku 1992 byl plně rehabilitován a jeho proces označen za zmanipulovaný...

+2/0
2.6.2015 16:05

O13l17d46ř25i18c45h 65M53o75u22r34e14k 1851717234466

ovčáček už to hledá

0/0
4.6.2015 15:33
Foto

M28i35r82o89s15l96a78v 74S50t78e25i74n13e44r 1515315328753

Rychlou jízdu v Tatře nepřežila ani řada komunistických pohlavárů. Třeba jihlavský tajemník se v osmičce zabil u Třech Křížů už někdy kolem 1952, poslední, o kterém vím, je Dubček. Předek příliš lehký lehko vybočil. Šoféři KSČ si brali dopředu pytel písku, aby vyrovnali nerovnováhu po nastoupení soudruha.

Tehdy vzkl dialektický vtípek: "víte co je automobil podle Marxe?" Je to dopravní prostředek dělnické třídy, který tato používá prostřednictvím svých zástupců.

+4/−1
2.6.2015 13:39

J97i27ř52í 77N59e21u21m70e45i69s19t26e29r 2522665693841

Dubček jel v BMW.

+6/0
2.6.2015 14:06

M83i42c74h15a15e37l 71K73o38n30e89č50n41ý 6692133809209

Dubček se zabil v BMW. Motor v předu náhon na zadek.

+4/0
2.6.2015 14:10

D72a95v93i50d 74M71o77l44n60á19r 9644345589712

Německá automobilka musela v roce 1961 v rámci urovnání sporu zaplatil 150 MILIONŮ současných Kč !!!!!!

Podrobnosti v knize Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky

http://www.kosmas.cz/knihy/192611/jak-vytvorit-atraktivni-obchodni-nazev-firmy-sluzby-produktu-znacky/

R^

0/0
2.6.2015 13:35
Foto

K17a42r59e66l 87H57r70u91š88k80a 2131301908307

Půlka článku je o tom, jak v těchto vozech byly silné motory, ale nikde nevidím jediný údaj o výkonu. Nádhera :-/

Takže pro autora:

Pokud je pravda to, co píší na anglické Wikipedii, tak 3.4 l osmiválec Tatry 77 měl tehdy 56 kW: http://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_77 Česká Wikipedie uvádí navíc 44 kW pro motor o objemu 3.0 l: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_77

Tatra 87 byla pak výkonnější: 3.0 l motor staršího typu měl 55 kW, novější model měl při 2.5 l výkon 70 kW, což na tehdejší poměry bylo opravdu hodně (i přesto, že šlo až o poválečný model).

Jenom škoda, že jsem si to musel najít sám...

+11/−1
2.6.2015 13:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.