Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Parádní elektromobil českých studentů směřuje do výroby

Elektronický diferenciál, rychlá výměna pohonných baterií, optimální rozložení hmotnosti a dojezd na jedno nabití až 180 kilometrů, to jsou jen některé z předností unikátního prototypu sportovního elektromobilu StudentCar SCX, který se pravděpodobně velmi brzy objeví na silnicích v hojnějším počtu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z13b83y41š16e28k 57B40a95r37t81o17š 4388665564385

Parádní? Možná tak zbytečný...Porsche 918 hybrid, Mclaren P1 hybrid,  BMW I8, Tesla atd...Tak proč by si někdo kupoval auto s tak neštastným názvem jako je StudentCar SCX a ještě v provedeni sport? Každy kdo chce sport si koupi BWM M3 nebo BMW M1.. Musel by být hodně levný aby mohl konkurovat...Jinak bych elektrické auta rozhodně nedělal ve sportovním provedení...Spíš bych se zaměřoval na maminky, důchodce, ekoblb.. a lidi co se o auta moc nezajímají kategorie Pegueot 407 a podobní a tím nechci urazit zančku Pegueot, protože 205 byla hodně dobrá, ale od té doby vyrábějí hrozné auta pro hrozné řidiče.... Dnes jediné auto co tu technologii využilo správným směrem je Porsche 918 hybrid a to pro budoucí zachovaní supersportu dneška...

0/0
26.7.2015 15:48
Foto

M16a67r47e30k 20T31o95n 8462498288909

Je to koncept a hlavně jde o zvládnutí technologie elektrickou jako takového. Technika jde dopredu s na VS nemá cenu učit studenty o spalovacích motorech. Tam už je vše provádění.

0/0
3.8.2015 0:31

J13a83r51o27s56l82a64v 45P44o65l17e36n18s54k38y 5226654199

No jeste chvili se o spalovacich motorech studentum vyplati se neco naucit :)

0/0
16.8.2015 14:51

K32a64r41e70l 82M91a87r27e63k 5805202623342

Budoucnost v elektru určitě je, ale buď se musí přijít na to jak elektřinu efektivně doplňovat i za jízdy, nebo je třeba vymyslet baterie s opravdu obří kapacitou. Dneska se dojezdy uvádí třeba 200km, ale reálně je to tak ani ne půlka. Takže až to bude tak, že budou garantovat 300km (s největší zátěží) a realita bude třeba 450km, tak pak odstartuje ta opravdová elektro-éra... Jinak držím jim palce. Auto sice teď z praktického pohledu nepoužitelné, ale každý kousek, každý vynález a objev nějakého postupu a technologie teď, je dobrým příspěvkem/přínosem do skládačky koncepce nějakého opravdu dobrého budoucího elektromobilu...

+1/0
9.6.2015 12:38

V53i92l19é28m 58P37ř30í67h35o85d25a 2254969213507

Designéra tohohle auta by měli zaměstnat ve Škodovce...

+1/0
8.6.2015 16:11

L29u39k34á22š 33V83a73ň32u45r92a 1335474433643

Potrebujeme jeste vice solarnich elektraren na strechach (ne na polich) a jaste vice malych virovych vodnich elektraren.

0/0
8.6.2015 9:02

L78u32k86á86š 28V11a36ň70u32r41a 1155694623943

To je uplne spatna cesta. K cemu elektromobil s 200kW. Mel jsem moznostvyzkouset Nisan s 80kW a i to je zbytecne moc. Stacilo by 50kW, ale delsi dojezd. Treba ten Nisan sice ma motor 80kW, ale plny vykon se skoro nevyuziva a v ECO rezimu je dokonce omezeny. Problem je v tom, ze i prumernem vyuziti cca 30kW je vydrz baterii do 160km a to je malo. Chce to jiny typ baterii.

+1/0
8.6.2015 8:57

J67i39ř37í 43V23a32v67ř55í28k 7384819955890

VR^

0/0
7.6.2015 7:10
Foto

R10a36d56i25m 81K96r48o87u57t41i58l 7950481336559

Vzhledově má to auto koule, paráda!R^

+1/−1
6.6.2015 23:53

G93e87o29r92g 10K90o75m20b62e25r71e41c 9174731136801

Elektromobil ano ale ne na aku. To je pak auto na baterky. Kdyz zu tak palivovej clanek. Ale dokud bude ropa tak si o tom muzem nechat jen zdat.

+1/−4
6.6.2015 6:38

P98a90v21e18l 85S89o31b80o51t97k94a 5660764

Palivové články nejsou řešení, viz ty běžně prodávané a používané pro jiné účely.

Palivový článek je příliš měkký a tak kdo s ním experimentuje u aut stejně ho používá jen na nabíjení akumulátorů.

Podobně superkapacitory (to jen pro úplnnost, také se dají koupit a jsou na tom také hůž než lithiové články).

Tj. smiřme se s tím, že auto nebo letadlo na jaderný pohon (i když takové letadlo bylo vyvinuto už v ŠEDESÁTÝCH letech Rusy i Američany) nemá budoucnost, zatímco elektrárna a ponorka a loď ano, a akumulátory jsou vhodné do vrtačky neo notebooku nebo mobilu ale ne na pohon auta stejně jako je elektřina vyrobená v elektrárnách vhodná na pohon vlaků nebo trolejbusů a tramvají ale ne lodí nebo letadel nebo raket nebo aut.

Vše je zkrátka na něco a když už není co nabízet nového a prodávat tak se vymýšlejí různé nesmysly, ale fyzikální principy a limity jsou jasné.

+1/0
6.6.2015 15:31

J29a53k81u37b 19H63e33g60e32n30b82a80r98t 9275414989744

Však on palivový článek by sloužil jako konstantní zdroj v každém případě, protože by se bez nějaké další komponenty spatně regenerativně brzdilo. ;-) Ale u palivových článků bude pravděpodobně problém v tom, že prostě nemáme dost platiny, abychom nahradili všechna vozidla na téhle planetě.

Jinak kondenzátory nepochybně jako část řešení elektrického vozidla určitě smysl mají, protože i přes nižší energetickou hustotu mají o řády větší počet nabíjecích cyklů, takže hybridní systém s baterií a kondenzátorem by měl mít větší provozní životnost.

0/0
6.6.2015 23:17

P66a73v66e47l 85S33o94b82o11t56k48a 5510284

I dnes jsou akumulátory příliš velké a mají příliš malou kapacitu. Takže ani tudy cesta nevede.

0/0
8.6.2015 9:49

J71a48k35u48b 75H92e88g98e80n66b58a41r35t 9615764219804

Pro celou řadu užitečných aplikací mají dostatečnou kapacitu už dnes. (Někdo by měl udělat nějakou statistiku délky jízd v našem prostředí, nevíte o nějaké?)

0/0
27.6.2015 19:04

P12a41v11e78l 39O10d32r61a70z51i80l 6744509987760

To si může udělat každej sám. Já třeba najedu za den víc, než 60km asi tak desetkrát do roka. Jinak méně.

No a kolega má elektroauto dva roky a za tu dobu ho provoz stál 6000 Kč, protože kupoval myslím nový gumy. A to jezdí denně.

0/0
3.8.2015 23:05
Foto

M35a25r24t32i46n 27O16c26h 7599644505726

Dokud to bude jen o baterkách a dobíjeni, je to na nic.

+1/−3
5.6.2015 20:13
Foto

J68i84ř53í 63B50a77b66i86n17s96k84ý 7957519438721

máme   nekonečné  množství  energie z vody a ze slunce  ale budeme vyrábět elektromobily které jsou bez  výroby elektřiny  jen hezké hračky ? holt budeme pořád platit za elektřinu a stavět elektrárny

0/−6
5.6.2015 19:56

J58i57ř82í 34N43o63v66o54t15n75ý 2278702525487

Já potřebuju občas vyjet i v noci na Sahaře;-D

0/0
5.6.2015 19:59
Foto

J96i60ř72í 15B91a73b82i91n10s67k29ý 7107329918321

pod saharou je  vody dost a dost , stačí kopat eventuelně kopat a použít vlastní pot R^:-)

0/−2
5.6.2015 21:33

P65e60t91r 59U83r75a66m 1422860463397

tak to je objev primo na nobelovu cenu

0/0
5.6.2015 21:46

J59i61ř93í 40K66o30c52u38r36e26k 6815954725828

Nekonečné? Proto je kapacita vodních zdrojů elektřiny v ČR téměř vyčerpaná. Ale tu přehradu stavěli političtí vězni bez nároku na výplatu, stejně jako ti, co v lomu drtili šutr do betonu. A ti, co pro ně vařili jídlo, to dělali z potravin získaných zadarmo na polích, kde političtí pracovali zadarmo.

Ta solární elektřina o neomezeném výkonu (proč nejde získat 10 kW z metru čtverečního?) je tak levná na výrobu, že potřebuje dotace dvojnásobně převyšující cenu té předražené energie, která se musí kupovat z elektráren. A to Slunce v noci nesvítí. Za tím budou ilumináti, bildenberg nebo tak něco.

+1/0
6.6.2015 14:08

L38u64k69á11š 98V49a55ň90u49r26a 1585774383883

Asi pred 10ti lety byla patentovana virova elektrarna. A tech by se dalo jeste postavit hodne.

0/0
8.6.2015 9:00

J24o17s51e24f 49H31á97j37e82k 6908890299672

...pokud se ohlédnete, lidstvo rozděluje svoje období existence, právě podle schopnosti efektivně využít energii... my nejsme vyjímkou, pravda "opice", které dokázaly "vyrobit" oheň na počkání jsou nám k smíchu, ale v principu jsme stejní... :-)

0/0
6.6.2015 15:41

P75e47t36r 91H74e39j61n84ý 5476959988607

Jó, líbí. A samozřejmě k tvůrcům respekt. Mě by ale docela zajímalo, jak by to ohodnotil Jeremy.

+5/0
5.6.2015 19:17
Foto

Š82t10ě81p76á12n 88B83i14c10e19r39a 6879252138526

K čemu takové krouťáky a rychlost? Lepší by bylo se zaměřit na dojezd a životnost baterií

+6/0
5.6.2015 19:17

J75i10ř60í 61N31o16v54o97t70n72ý 2628742165967

Že by jiný koncový zákazník? Elektronákupní tašky už na trhu, pokud vím, jsou. Za mne BRAVO.!

+2/0
5.6.2015 19:51

P30a87v36e36l 88F32o72l12t89á35n 4550382594

Pane Novotný, já bych takovou "Elektronákupní tašku" uvítal, můžete nabídnout nějaký relevantní odkaz jak a kde si ji v tomto státě koupit?

Moje představa o takovém vozíku – jedna až max. dvě osoby, zaručený dojezd min. sto kilometrů, cena do sto padesáti tisíc korun.

Nic takového na trhu nalézti nemohu.

0/0
5.6.2015 20:30

F88r62a90n91t51a 78J19í62v75a 9648596797

ale je ......elektrokolo !

0/0
7.6.2015 7:59

P67a82v56e44l 27F11o71l15t64á57n 4250412104

Pane Jívo, to mi připadá jako dost hodně nechytrá odpověď, až skoro "mimo mísu".

0/0
9.6.2015 23:24

J31a97r38o77m29í10r 57F91o39b91e36r 3528801514807

Koncový zákazník, který má na hlouposti si tohle nekoupí. Koupí si pravého sporťáka. 180 Vám je v ČR na nic, pokud nejste záchranka, policajti, nebo politik s majáčkem.

S tím dojezdem a životností baterií má pravdu. Pokud toho někdo nedořeší, bude to pořád pouze drahá hračka.

Ale kluci se snaží a možná příjdou i na to. Auto do soutěže to je pěkné a podařené.:-)

0/0
5.6.2015 22:26

J11i56ř40í 68K58o72c44u74r27e94k 6125424365448

V Brně nebo v Mostě na okruhu nesmím jezdit 135 km/h?

+1/−2
6.6.2015 14:09

P79e46t53r 20M86a18l86i82š90k56a 6441975331763

Ano, na to jsou ty drahé hračky.

+1/0
6.6.2015 19:32

J57a48r63o39s63l37a73v 84P25o33l49e61n65s20k14y 5726794699

Tesla tenhle koncept docela dobre prodava. Zivotnost baterii je ponekud uzsi specializace kterou se patrne v Ostrave nezabejvaj.

0/0
16.8.2015 14:49

L22a65d15a 66N65o84v54a38k 4252553427

a jak jsou myšleny ty čtyři nezávislé pohonné jednotky...? To patří každému kolu jeden motor a kola nejsou mechanicky propojena...? Jak se pak řeší nějaký průšvih typu jeden motor mrtvý a druhý na plný výkon...?8-o

0/0
5.6.2015 19:00
Foto

P38a66v48e30l 46P89o49k83o23r49n81ý 2496884540422

Dětské autíčko pro 2 děti má také 2 nezávislé motory a kdyby se 1 motor rozbil, druhý to utáhne.

+1/0
5.6.2015 19:36

L11a67d75a 96N43o74v56a63k 4102953877

o utáhnutí tak moc nejde.., spíše si představuju jedno přední kolo stojící s upečeným motorem a druhé přední kolo na plný výkon...

0/0
5.6.2015 23:45

J51i80ř97í 53K18o97c58u38r82e94k 6825224445728

Mno asi je nenapadlo dát na motory teplotní čidla, aby se motor odpojil, když hrozí přehřátí. Stejně tak řízení výkonu nebude dostatečně rychlé, aby dokázalo motor včas odpojit.

Lokomotiva má 4 mechanicky nepropojené elektromotory. Tramvaj KT8 dokonce 8. Přesto se málokdy stává, že by jeden elektormotor shořel, zatímco se nepodařilo odstavit ty zbylé.

+2/−1
6.6.2015 14:16

L23a32d94a 55N71o83v65a76k 4202513537

u lokomotivy i u tramvaje je úplně fuk, jestli bude pravá polovička zabržděná a levá pojede na plný výkon... levá se bude zkrátka protáčet a brousit kolejnici...

Auto tou dobou bude ve škarpě... a to ani nemusí být tak dramatické, stačí dost nepatrný rozdíl v rychlostech a na kluzkém povrchu to může jít okamžitě do smyku...

Musí to být nějak vyřešeno mechanicky.., nikoliv jen elektronicky... Elektronika se dříve, nebo později porouchá.. a i když je to desetkrát zálohované, tak se to pouze porouchá později..

0/0
10.6.2015 0:26

P70a48v58e97l 62O19d84r30a50z11i97l 6124259947720

No tak u tramvaje ani u lokomotivy není motor zvlášť pro levou stranu a pro pravou, jeden motor na nápravu a hotovo.

U elektroauta se nereguluje rychlost motoru, ale jeho moment.

Hledáte problém tam, kde není.

0/0
3.8.2015 23:10

J51i39ř25í 58N15o84v62o61t70n61ý 2338672535347

Diferenciál, to bude ono.

+2/0
5.6.2015 19:53

P14a85v13e86l 12F64o36l19t79á84n 4410722374

Pane Novaku, v článku se píše: "využívá funkce aktivních elektronických diferenciálů", což pravděpodobně znamená že nějaká elektronická jednotka pomocí čidel umístěných u motorů či v kolech sleduje vzájemný poměr jejich otáček v poměru k rychlosti vozu a upravuje přísun energie k jednotlivým motorům dle potřeby.

(přiznávám, že je to pouze moje představa o funkci)

+5/0
5.6.2015 20:21

L24a32d22a 33N91o39v76a20k 4232473947

právě o to mi jde.., jestli se to řídí jen elektronicky a neni tam mechanické propojení měl bych z toho jako laik trochu strach..., stejně jako z elektronického volantu, který se pokud vím zatím nikdo neodvážil dát do sériové výroby..

0/0
5.6.2015 23:47

J92a47n 84V84e95s36e11l84ý 5264753252961

Nebojte, v letadlech se řízení po drátě používá už několik desítek let a je to dost vychytané. Navíc má tenhle systém výhodu v tom, že elektronické řízení lze vylepšovat bez zásahu do samotné konstrukce pouze úpravou řídících programů. Rychlost vývoje je oproti čistě mechanickým zařízením přímo omračující.

V jedné prezentaci Marka Tarpeninga (jeden ze dvou zakladatelů Tesla Motors) vyprávěl, jak upravovali nastavení systému pro řízení na sněhu a ledu. To, na co potřebují mechanické vozy 1-2 zimy zvládli s Roadsterem za 3 týdny.

+1/0
6.6.2015 11:31

J78o17s75e76f 34H14á77j31e54k 6898530909582

Spíše si to technicky představuju, že každé kolo je spojeno s jednou hnací jednotkou mechanicky (něco jako volnoběžka od Honeckerů) a elektronika řídí momentálně potřebný výkon... příjde mi to jako dost efektivní s ohledem na rozložení váhy stroje a výkon přesně tam, kde je potřeba...

0/0
6.6.2015 14:53

R30o29m62a35n 88K11o60n48e98č74n75ý 4734908653

Cena?

+1/−2
5.6.2015 17:44

T61o46m96á19š 66R49ů74ž62i86č44k74a 5268553678944

V článku!

+1/−2
5.6.2015 17:55

Z93d70e87n24ě30k 73B69ř60í34z24a 2440128664395

tak ji najdi, lolku 8-o

Cenu vozu, která se velmi odvíjí od celé řady výrobně technologických aspektů, zatím nelze stanovit,“ říká doc. Petr Tomčík, vedoucí Katedry materiálů a technologií pro automobily VŠB-TU Ostrava.

+1/0
5.6.2015 18:18

T18o11m10á60š 22R22ů68ž17i91č44k34a 5188543658754

A co je na tom k nepochopení? To je stejné jako kdybych po Vás chtěl znát cenu letenky na Mars za 100let.

+3/0
5.6.2015 18:24

L89a24d83a 14N80o13v80a15k 4852763457

za sto let, tak to bude asi tak 500 rublů...

+2/0
5.6.2015 18:55

J87i76ř46í 84N52o15v72o94t56n36ý 2738262945547

bez kopejky. Baťovova cena;-D;-D

+2/0
5.6.2015 19:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.