Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Parádní elektromobil českých studentů směřuje do výroby

Elektronický diferenciál, rychlá výměna pohonných baterií, optimální rozložení hmotnosti a dojezd na jedno nabití až 180 kilometrů, to jsou jen některé z předností unikátního prototypu sportovního elektromobilu StudentCar SCX, který se pravděpodobně velmi brzy objeví na silnicích v hojnějším počtu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z41b31y13š72e61k 27B32a22r20t82o98š 4838695614115

Parádní? Možná tak zbytečný...Porsche 918 hybrid, Mclaren P1 hybrid,  BMW I8, Tesla atd...Tak proč by si někdo kupoval auto s tak neštastným názvem jako je StudentCar SCX a ještě v provedeni sport? Každy kdo chce sport si koupi BWM M3 nebo BMW M1.. Musel by být hodně levný aby mohl konkurovat...Jinak bych elektrické auta rozhodně nedělal ve sportovním provedení...Spíš bych se zaměřoval na maminky, důchodce, ekoblb.. a lidi co se o auta moc nezajímají kategorie Pegueot 407 a podobní a tím nechci urazit zančku Pegueot, protože 205 byla hodně dobrá, ale od té doby vyrábějí hrozné auta pro hrozné řidiče.... Dnes jediné auto co tu technologii využilo správným směrem je Porsche 918 hybrid a to pro budoucí zachovaní supersportu dneška...

0/0
26.7.2015 15:48
Foto

M77a45r71e44k 80T44o29n 8702558978779

Je to koncept a hlavně jde o zvládnutí technologie elektrickou jako takového. Technika jde dopredu s na VS nemá cenu učit studenty o spalovacích motorech. Tam už je vše provádění.

0/0
3.8.2015 0:31

J72a56r19o52s43l47a11v 38P23o27l33e28n47s29k33y 5296924959

No jeste chvili se o spalovacich motorech studentum vyplati se neco naucit :)

0/0
16.8.2015 14:51

K24a35r10e60l 93M20a23r75e29k 5335102953492

Budoucnost v elektru určitě je, ale buď se musí přijít na to jak elektřinu efektivně doplňovat i za jízdy, nebo je třeba vymyslet baterie s opravdu obří kapacitou. Dneska se dojezdy uvádí třeba 200km, ale reálně je to tak ani ne půlka. Takže až to bude tak, že budou garantovat 300km (s největší zátěží) a realita bude třeba 450km, tak pak odstartuje ta opravdová elektro-éra... Jinak držím jim palce. Auto sice teď z praktického pohledu nepoužitelné, ale každý kousek, každý vynález a objev nějakého postupu a technologie teď, je dobrým příspěvkem/přínosem do skládačky koncepce nějakého opravdu dobrého budoucího elektromobilu...

+1/0
9.6.2015 12:38

V67i52l89é70m 33P43ř47í35h88o40d36a 2234989493317

Designéra tohohle auta by měli zaměstnat ve Škodovce...

+1/0
8.6.2015 16:11

L53u21k61á96š 10V47a36ň15u80r57a 1315184913493

Potrebujeme jeste vice solarnich elektraren na strechach (ne na polich) a jaste vice malych virovych vodnich elektraren.

0/0
8.6.2015 9:02

L36u87k62á92š 93V32a32ň96u61r80a 1395324723793

To je uplne spatna cesta. K cemu elektromobil s 200kW. Mel jsem moznostvyzkouset Nisan s 80kW a i to je zbytecne moc. Stacilo by 50kW, ale delsi dojezd. Treba ten Nisan sice ma motor 80kW, ale plny vykon se skoro nevyuziva a v ECO rezimu je dokonce omezeny. Problem je v tom, ze i prumernem vyuziti cca 30kW je vydrz baterii do 160km a to je malo. Chce to jiny typ baterii.

+1/0
8.6.2015 8:57

J86i74ř70í 62V83a98v75ř79í11k 7564839865690

VR^

0/0
7.6.2015 7:10
Foto

R51a51d44i27m 61K89r14o80u48t85i85l 7210851376589

Vzhledově má to auto koule, paráda!R^

+1/−1
6.6.2015 23:53

G88e39o10r48g 66K95o82m18b76e43r43e30c 9864521876851

Elektromobil ano ale ne na aku. To je pak auto na baterky. Kdyz zu tak palivovej clanek. Ale dokud bude ropa tak si o tom muzem nechat jen zdat.

+1/−4
6.6.2015 6:38

P23a91v74e48l 19S90o38b86o86t55k28a 5960704

Palivové články nejsou řešení, viz ty běžně prodávané a používané pro jiné účely.

Palivový článek je příliš měkký a tak kdo s ním experimentuje u aut stejně ho používá jen na nabíjení akumulátorů.

Podobně superkapacitory (to jen pro úplnnost, také se dají koupit a jsou na tom také hůž než lithiové články).

Tj. smiřme se s tím, že auto nebo letadlo na jaderný pohon (i když takové letadlo bylo vyvinuto už v ŠEDESÁTÝCH letech Rusy i Američany) nemá budoucnost, zatímco elektrárna a ponorka a loď ano, a akumulátory jsou vhodné do vrtačky neo notebooku nebo mobilu ale ne na pohon auta stejně jako je elektřina vyrobená v elektrárnách vhodná na pohon vlaků nebo trolejbusů a tramvají ale ne lodí nebo letadel nebo raket nebo aut.

Vše je zkrátka na něco a když už není co nabízet nového a prodávat tak se vymýšlejí různé nesmysly, ale fyzikální principy a limity jsou jasné.

+1/0
6.6.2015 15:31

J89a23k96u22b 64H92e72g97e93n57b69a13r84t 9475444539224

Však on palivový článek by sloužil jako konstantní zdroj v každém případě, protože by se bez nějaké další komponenty spatně regenerativně brzdilo. ;-) Ale u palivových článků bude pravděpodobně problém v tom, že prostě nemáme dost platiny, abychom nahradili všechna vozidla na téhle planetě.

Jinak kondenzátory nepochybně jako část řešení elektrického vozidla určitě smysl mají, protože i přes nižší energetickou hustotu mají o řády větší počet nabíjecích cyklů, takže hybridní systém s baterií a kondenzátorem by měl mít větší provozní životnost.

0/0
6.6.2015 23:17

P69a46v28e98l 43S32o10b24o65t23k89a 5890574

I dnes jsou akumulátory příliš velké a mají příliš malou kapacitu. Takže ani tudy cesta nevede.

0/0
8.6.2015 9:49

J37a18k94u62b 58H45e71g40e72n55b75a31r29t 9285764539614

Pro celou řadu užitečných aplikací mají dostatečnou kapacitu už dnes. (Někdo by měl udělat nějakou statistiku délky jízd v našem prostředí, nevíte o nějaké?)

0/0
27.6.2015 19:04

P30a34v11e49l 20O74d84r10a52z94i97l 6784419927580

To si může udělat každej sám. Já třeba najedu za den víc, než 60km asi tak desetkrát do roka. Jinak méně.

No a kolega má elektroauto dva roky a za tu dobu ho provoz stál 6000 Kč, protože kupoval myslím nový gumy. A to jezdí denně.

0/0
3.8.2015 23:05
Foto

M41a79r66t79i55n 57O38c48h 7909624335736

Dokud to bude jen o baterkách a dobíjeni, je to na nic.

+1/−3
5.6.2015 20:13
Foto

J86i35ř87í 56B77a94b46i46n46s37k36ý 7137179558511

máme   nekonečné  množství  energie z vody a ze slunce  ale budeme vyrábět elektromobily které jsou bez  výroby elektřiny  jen hezké hračky ? holt budeme pořád platit za elektřinu a stavět elektrárny

0/−6
5.6.2015 19:56

J83i60ř70í 86N77o57v96o89t36n69ý 2448722935507

Já potřebuju občas vyjet i v noci na Sahaře;-D

0/0
5.6.2015 19:59
Foto

J78i53ř20í 70B83a32b76i77n17s71k90ý 7837249638931

pod saharou je  vody dost a dost , stačí kopat eventuelně kopat a použít vlastní pot R^:-)

0/−2
5.6.2015 21:33

P43e30t51r 28U53r31a92m 1482770723127

tak to je objev primo na nobelovu cenu

0/0
5.6.2015 21:46

J10i57ř40í 59K87o67c76u11r72e43k 6855334625458

Nekonečné? Proto je kapacita vodních zdrojů elektřiny v ČR téměř vyčerpaná. Ale tu přehradu stavěli političtí vězni bez nároku na výplatu, stejně jako ti, co v lomu drtili šutr do betonu. A ti, co pro ně vařili jídlo, to dělali z potravin získaných zadarmo na polích, kde političtí pracovali zadarmo.

Ta solární elektřina o neomezeném výkonu (proč nejde získat 10 kW z metru čtverečního?) je tak levná na výrobu, že potřebuje dotace dvojnásobně převyšující cenu té předražené energie, která se musí kupovat z elektráren. A to Slunce v noci nesvítí. Za tím budou ilumináti, bildenberg nebo tak něco.

+1/0
6.6.2015 14:08

L79u10k38á93š 18V69a84ň16u15r21a 1165504393723

Asi pred 10ti lety byla patentovana virova elektrarna. A tech by se dalo jeste postavit hodne.

0/0
8.6.2015 9:00

J97o59s98e87f 77H44á53j13e74k 6168230609342

...pokud se ohlédnete, lidstvo rozděluje svoje období existence, právě podle schopnosti efektivně využít energii... my nejsme vyjímkou, pravda "opice", které dokázaly "vyrobit" oheň na počkání jsou nám k smíchu, ale v principu jsme stejní... :-)

0/0
6.6.2015 15:41

P36e94t27r 41H56e17j42n30ý 5686579688777

Jó, líbí. A samozřejmě k tvůrcům respekt. Mě by ale docela zajímalo, jak by to ohodnotil Jeremy.

+5/0
5.6.2015 19:17
Foto

Š44t18ě90p86á54n 53B81i55c69e60r43a 6699862728626

K čemu takové krouťáky a rychlost? Lepší by bylo se zaměřit na dojezd a životnost baterií

+6/0
5.6.2015 19:17

J56i12ř65í 84N89o42v62o70t55n79ý 2848202325967

Že by jiný koncový zákazník? Elektronákupní tašky už na trhu, pokud vím, jsou. Za mne BRAVO.!

+2/0
5.6.2015 19:51

P26a89v27e78l 29F29o75l74t68á66n 4250362154

Pane Novotný, já bych takovou "Elektronákupní tašku" uvítal, můžete nabídnout nějaký relevantní odkaz jak a kde si ji v tomto státě koupit?

Moje představa o takovém vozíku – jedna až max. dvě osoby, zaručený dojezd min. sto kilometrů, cena do sto padesáti tisíc korun.

Nic takového na trhu nalézti nemohu.

0/0
5.6.2015 20:30

F80r53a48n57t79a 23J47í54v56a 9158116657

ale je ......elektrokolo !

0/0
7.6.2015 7:59

P22a58v27e57l 33F82o97l11t70á58n 4380452534

Pane Jívo, to mi připadá jako dost hodně nechytrá odpověď, až skoro "mimo mísu".

0/0
9.6.2015 23:24

J96a54r83o37m82í89r 19F30o75b47e44r 3498981404717

Koncový zákazník, který má na hlouposti si tohle nekoupí. Koupí si pravého sporťáka. 180 Vám je v ČR na nic, pokud nejste záchranka, policajti, nebo politik s majáčkem.

S tím dojezdem a životností baterií má pravdu. Pokud toho někdo nedořeší, bude to pořád pouze drahá hračka.

Ale kluci se snaží a možná příjdou i na to. Auto do soutěže to je pěkné a podařené.:-)

0/0
5.6.2015 22:26

J74i26ř12í 52K72o31c23u28r19e62k 6195484665128

V Brně nebo v Mostě na okruhu nesmím jezdit 135 km/h?

+1/−2
6.6.2015 14:09

P31e82t51r 77M97a51l76i92š56k12a 6311725821323

Ano, na to jsou ty drahé hračky.

+1/0
6.6.2015 19:32

J49a95r81o85s48l57a12v 39P86o62l29e50n53s80k61y 5246644799

Tesla tenhle koncept docela dobre prodava. Zivotnost baterii je ponekud uzsi specializace kterou se patrne v Ostrave nezabejvaj.

0/0
16.8.2015 14:49

L56a21d36a 80N41o27v26a88k 4932753737

a jak jsou myšleny ty čtyři nezávislé pohonné jednotky...? To patří každému kolu jeden motor a kola nejsou mechanicky propojena...? Jak se pak řeší nějaký průšvih typu jeden motor mrtvý a druhý na plný výkon...?8-o

0/0
5.6.2015 19:00
Foto

P35a58v26e29l 91P54o35k39o69r52n83ý 2266824340492

Dětské autíčko pro 2 děti má také 2 nezávislé motory a kdyby se 1 motor rozbil, druhý to utáhne.

+1/0
5.6.2015 19:36

L47a20d87a 57N52o12v30a68k 4582283517

o utáhnutí tak moc nejde.., spíše si představuju jedno přední kolo stojící s upečeným motorem a druhé přední kolo na plný výkon...

0/0
5.6.2015 23:45

J91i84ř54í 14K16o39c85u50r92e85k 6545254945648

Mno asi je nenapadlo dát na motory teplotní čidla, aby se motor odpojil, když hrozí přehřátí. Stejně tak řízení výkonu nebude dostatečně rychlé, aby dokázalo motor včas odpojit.

Lokomotiva má 4 mechanicky nepropojené elektromotory. Tramvaj KT8 dokonce 8. Přesto se málokdy stává, že by jeden elektormotor shořel, zatímco se nepodařilo odstavit ty zbylé.

+2/−1
6.6.2015 14:16

L42a31d19a 54N26o50v83a95k 4252443907

u lokomotivy i u tramvaje je úplně fuk, jestli bude pravá polovička zabržděná a levá pojede na plný výkon... levá se bude zkrátka protáčet a brousit kolejnici...

Auto tou dobou bude ve škarpě... a to ani nemusí být tak dramatické, stačí dost nepatrný rozdíl v rychlostech a na kluzkém povrchu to může jít okamžitě do smyku...

Musí to být nějak vyřešeno mechanicky.., nikoliv jen elektronicky... Elektronika se dříve, nebo později porouchá.. a i když je to desetkrát zálohované, tak se to pouze porouchá později..

0/0
10.6.2015 0:26

P48a55v65e84l 76O16d23r98a32z94i17l 6874769667390

No tak u tramvaje ani u lokomotivy není motor zvlášť pro levou stranu a pro pravou, jeden motor na nápravu a hotovo.

U elektroauta se nereguluje rychlost motoru, ale jeho moment.

Hledáte problém tam, kde není.

0/0
3.8.2015 23:10

J75i93ř63í 95N27o12v13o36t17n64ý 2358362185967

Diferenciál, to bude ono.

+2/0
5.6.2015 19:53

P74a43v70e18l 90F94o94l11t46á30n 4680472884

Pane Novaku, v článku se píše: "využívá funkce aktivních elektronických diferenciálů", což pravděpodobně znamená že nějaká elektronická jednotka pomocí čidel umístěných u motorů či v kolech sleduje vzájemný poměr jejich otáček v poměru k rychlosti vozu a upravuje přísun energie k jednotlivým motorům dle potřeby.

(přiznávám, že je to pouze moje představa o funkci)

+5/0
5.6.2015 20:21

L51a42d97a 24N47o38v72a26k 4662133687

právě o to mi jde.., jestli se to řídí jen elektronicky a neni tam mechanické propojení měl bych z toho jako laik trochu strach..., stejně jako z elektronického volantu, který se pokud vím zatím nikdo neodvážil dát do sériové výroby..

0/0
5.6.2015 23:47

J95a84n 59V47e82s73e78l15ý 5444963672971

Nebojte, v letadlech se řízení po drátě používá už několik desítek let a je to dost vychytané. Navíc má tenhle systém výhodu v tom, že elektronické řízení lze vylepšovat bez zásahu do samotné konstrukce pouze úpravou řídících programů. Rychlost vývoje je oproti čistě mechanickým zařízením přímo omračující.

V jedné prezentaci Marka Tarpeninga (jeden ze dvou zakladatelů Tesla Motors) vyprávěl, jak upravovali nastavení systému pro řízení na sněhu a ledu. To, na co potřebují mechanické vozy 1-2 zimy zvládli s Roadsterem za 3 týdny.

+1/0
6.6.2015 11:31

J90o11s33e67f 13H83á98j67e93k 6808800439872

Spíše si to technicky představuju, že každé kolo je spojeno s jednou hnací jednotkou mechanicky (něco jako volnoběžka od Honeckerů) a elektronika řídí momentálně potřebný výkon... příjde mi to jako dost efektivní s ohledem na rozložení váhy stroje a výkon přesně tam, kde je potřeba...

0/0
6.6.2015 14:53

R27o22m91a38n 93K58o46n69e54č51n87ý 4364978263

Cena?

+1/−2
5.6.2015 17:44

T86o82m84á73š 19R45ů97ž11i55č49k47a 5718923978104

V článku!

+1/−2
5.6.2015 17:55

Z83d95e26n64ě66k 12B40ř90í87z31a 2140398134415

tak ji najdi, lolku 8-o

Cenu vozu, která se velmi odvíjí od celé řady výrobně technologických aspektů, zatím nelze stanovit,“ říká doc. Petr Tomčík, vedoucí Katedry materiálů a technologií pro automobily VŠB-TU Ostrava.

+1/0
5.6.2015 18:18

T64o62m23á60š 95R71ů69ž77i93č96k57a 5248183758934

A co je na tom k nepochopení? To je stejné jako kdybych po Vás chtěl znát cenu letenky na Mars za 100let.

+3/0
5.6.2015 18:24

L36a48d19a 98N97o61v52a86k 4512113987

za sto let, tak to bude asi tak 500 rublů...

+2/0
5.6.2015 18:55

J31i26ř82í 43N28o57v75o96t25n45ý 2158162395837

bez kopejky. Baťovova cena;-D;-D

+2/0
5.6.2015 19:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.