Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

D1 testovaly tanky, auta po ní mohla jezdit neomezeně rychle

Známe ji jako D1, ale stavět se začala coby Autobahn West – Ost. Nejdůležitější česká dopravní tepna totiž vznikala už za protektorátu. Pro Němce nepříznivý průběh války pak stavbu zastavil a odložil na neurčito. Teprve před 44 lety se otevřel její první úsek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P57e60t58r 66K50n92ě28b14o75r76t 8612938689200

Jestlipak i tenkrát byly takový problémy s vykupováním pozemků?

0/0
25.7.2015 20:36

M49a21r20t78i39n 56V60o28j68á88č54e28k 9813797951596

za protektorátu ? rozhodně ;-D;-D

+1/0
27.7.2015 9:56

V40l81a34s96t79i80m84i52l 59H68n89í88k 6786822101467

V zajímavých sbornících na webu Ředitelství silnic a dálnic

http://www.rsd.cz/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie

se vyskytuje termín "uskakování trasy". A na webu http://www.dalnice.com/historie/planovani/nem_u_nas/nem_dal_v_csr.htm se píše:

Tzv. uskakování trasy (při průjezdu zatáčky se na okamžik řidiči ,,ztratí“ dálnice z pohledu) je dodnes nepatrně znatelná např. na dálnici D1 nedaleko Čestlic. Tento úsek dálnice byl totiž vybudován ve stejné trase jako původní protektorátní dálnice a to i s touto vadou.

 Nevíte někdo, jak si to mám představit, a co bych měl u těch Čestlic vyhlížet?

(Není jasné v kterém směru, a jestli na směru vůbec záleží).

 Nikde jinde jsem na ten termín nenarazil a netuším, co si pod tím představit. Dálnici ztratím z dohledu v každé zatáčce. Přitom se tvrdí, že návrh dálnice musí zohlednit nejen šířku, minimální poloměry zatáček a maximální sklon, ale i tohle záhadné "uskakování".

0/0
25.7.2015 0:34

J57a71n 61S71e50m84i35k 4414387382909

co se tyce te "protektoratni dalnice", mate to spatne.

Jak uz zacatek stavby v kvetnu 1939 napovida, dalnice byla naplanovana, vyprojektovana a rozfinancovana uz za 1. republiky. Je to proto trochu nefer to pripisovat hitlerovi nebo protektoratu.

Hitlerova dalnice byl ale jiny projekt na uzemi C-SR aprotektoratu- tzv. exteritorialni dalnice Vratislav-Viden pred Brno-ta ale nemela s predchudcem D1 nic spolecneho

+9/0
24.7.2015 23:39

S69e22i32d21l 47P18e25t46r 1791681705404

viz např.: www.dalnice.com

0/0
24.7.2015 21:17

J67o36z66e28f 70K65o70s49t85e87l18a69n20s28k33ý 8185542569926

Mňa najviac prekvapuje to, že v 70.rokoch sa u nás diaľnica staval úplne rovnakým spôsobom ako v 30.rokoch v nacistickom Nemecku - pomocou panelov.

Mimochodom v roku 1985 som bol v tábore vo východnom Nemecku v Strassenheide pri Baltickom mori. Od Děčína až po Baltické more to bola skoro samá diaľnica, ale panelová. 500 kilometrov na starej linkovej (nie zájazdovej) Karose Š-11. Jedna cesta tam a potom samozrejme späť. Nezabudnuteľný zážitok... ;-D

+1/0
24.7.2015 20:40
Foto

I68v51a89n 24K40o37p56t52a 5797622461307

Betonové a z "panelu", technologie je v zakladu stále stejná.

Jen ty panely jsou lépe zajisteny proti vzajemnemu pohybu.

0/0
24.7.2015 20:46

E76d85a 40D92r44á83b66e64k 7749662883157

on ten panel holt něco vydrží, na rozdíl od jiných "příjemnějších" technologií

0/0
26.7.2015 13:38

O81l14d61ř10i28c84h 16Š91t32ě75p12á88n77e22k 7352906236234

No a kdyby sme tenkrát nebyli pitomci , mohly dneska být  autobahm u každého města , jezdili by jsme neomezeně a plat by nám chodil hezky v éčkách.

Ale to né , to my sme museli být hrdí češi.

+3/−19
24.7.2015 19:34

M90i85c48h66a40l 83K78r34č88á34l 6878918276122

Tenkrát už bylo pozdě. Pitomci jsme byli už v roce 1918.

+7/−1
24.7.2015 22:24

E62d84a 41D36r74á56b33e94k 7569542973117

napiš svůj příspěvek cvičně v němčíně ;-)

0/0
26.7.2015 13:39

P83e51t25r 32S57o75v51a 9616748126659

na fotu c.11 je hoger s medrickou,pri nataceni romeo a julie na konci listopadu ;)

0/0
24.7.2015 18:56

M24i72c77h31a93l 94P81a14v40l57á10t 9363923794989

Autorovi (a nejen jemu!) doporucuji k precteni tuhle zajimavou digitalni knihu, kterou zverejnilo RSD: http://www.rsd.cz/doc/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie/stavby-kterym-doba-neprala .

Dozvi se tam napriklad i to, ze komunikace, kterou zname jako D1, se NEZACALA stavet za Protektoratu.

+19/0
24.7.2015 17:49

R25a66d88e95k 39V93y68s38k10o37č19i66l 5759216501654

A kdy? Máte pocit, že 2.5.1939 kdy proběhlo slavnostní zahájení protektorát ještě (nebo snad už) neexistoval?

0/0
24.7.2015 20:16

J36a59n 28S26e62m96i34k 4394987732509

jadnak dalnice ktera se zacala stavet v kvetnu 1939 byla vyprojektovana , schvalena a zafinancovana uz za prvni republiky.

A hlavne, D1 nemela nakonec s tou puvodne projektovanou ve 30. letech celkem nic spolecneho, jak svedci jeji nepouzite pozustatky na jinych mistech nez vede D1

0/0
24.7.2015 23:42

V67l52a82s25t32i51m58i59l 83H71n77í71k 6706552431767

Otázka, raději to zopakuji, zněla "kdy se začala stavět dálnice, když ne za protektorátu". Ne kdy byla vyprojektovaná nebo zafinancovaná.

 Teze, že D1 nemá s tou původně projektovanou nic společného, jenom podporuje tvrzení, že D1 se začala stavět za protektorátu. S tou tezí ale nelze souhlasit. To, že mezitím vznikla přehrada na Želivce a dálnice musela uhnout v tom úseku víc na jih bych rozhodně nehodnotil jako že D1 nemá nic společného s tím, co se rozestavělo za protektorátu. V tom výše uvedeném PDF jsou srovnávací fotky stejných míst - zarostlé těleso dálnice v šedesátých letech a dnes dálnice s hustým provozem.

0/0
25.7.2015 0:07

M93i84c38h15a91l 88P90a72v75l73á62t 9453273414599

Jenze priprava stavenist zacala uz kratce po novem roce '39..

0/0
27.7.2015 11:16

P96e64t53r 11B84á26č21a 8855246275615

Jo kez by byla zase neomezena R^

+13/−2
24.7.2015 15:28

P65e93t58r 86M56i70c28h29a40l 2530694681582

Provoz osminásobný a dálnice má pořád jen dva pruhy v jednom směru. Šestipruh to měl být už dávno a pěkných pár let chybí alternativa přes Hradec a Mohelnici do Olomouce.

+23/−1
24.7.2015 14:30
Foto

I77v61a20n 49K57o88p22t42a 5527212801167

No na většině délky je 2+2 myslím dostatečné. Jen u Brna by to chtělo 3+3 jako sůl.

+3/−2
24.7.2015 15:00

P27e54t58r 60B81á97č24a 8865396335965

Dneska to mas za plus Oktavko :-P

0/0
24.7.2015 15:27

P24e87t26r 91M26i96c10h15a37l 2950944321332

Zato ty zůstaneš pořád hlupákem.

0/0
26.7.2015 1:27

D15a71v38i34d 15S29e22c82h76s79e39r 9258695685572

Nesmysl, stejně by se to zase plazilo 80 v levém pruhu a zbytek by byl prázdný.. Ono by stačilo, kdyby se lidi konečně naučili jezdit vpravo.

+4/0
24.7.2015 15:58

P55e54t80r 28B54á63č95a 8605416965945

Nebo by stacilo, kdyby se lidi konecne naucili jezdit.

+4/0
24.7.2015 16:31
Foto

I44v51a15n 53K20o31p31t34a 5547202691887

Presne to si říkám v Německu na obdobných dalnicich s vyšším provozem než je na D1. Třeba A3 po Wurzburg.

+1/0
24.7.2015 20:49

P80e20t20r 24M46i17c85h75a56l 2380514591812

Nestačilo. Byť je jízda v levém pruhu něco jako národní sport, tak v místech s hustým provozem to nic neřeší. Mimochodem, poldové by mohli být aktivnější a středo a levopruhaře flastrovat - aspoň tam, kde tvoří kolony a kde není pravý pruh od kamionů roztřískaný jako tankodrom.

0/0
26.7.2015 1:29

M25a76r77e68k 19H21r95u37b20y 6837702761338

Zajimava informace, ze z 200 km dalnice mezi Prahou a Brnem jsou 50 km uzavirky 8-o:-P

+2/0
24.7.2015 14:22

L69a17d93i45s23l47a85v 65S98o17k43o49l 1580522545302

Bejt to Autobahn, vypadala by jinak. A nejenom ona;-D

+13/−4
24.7.2015 13:24

D48a15v98i54d 71D94o54b52e64š 3455982727

Bejt to Autobahn, tak Vy mozna vubec ani nebejt.

+7/0
24.7.2015 21:04

L61a70d36i49s46l23a46v 77S81o20k25o14l 1730252255682

Možná. To by mi ale bylo jedno, ne?

0/0
25.7.2015 11:00

T44o29m60á67š 51S16y70r77o70v31ý 9618748625501

Pokud vím, tak s dálnicí z východu na západ (byť ne Brno - Praha) se počítalo už v meziválečném období (stál za tím Baťa) - i na idnes se tomu věnoval jeden (možná i více) článek: http://cestovani.idnes.cz/po-stopach-batovy-dalnice-z-velkolepeho-snu-zustaly-mosty-v-polich-1pc-/po-cesku.aspx?c=A100212_170921_igcechy_tom

+7/−1
24.7.2015 12:15

T79o76m48á23š 14K37u80c93h13a44ř 3157751488371

Ano, v zásadě by tedy šlo článek chápat jako propagaci nacizmu.;-)

+1/0
24.7.2015 12:18

P88a94v80e55l 78O84b18d45r84ž40á31l54e10k 6576784248612

Slyšel jsem od otce, že v době otevření byly vážně míněné rady vjíždět na dálnici s plnou nádrží, protože jízda "šílenými" rychlostmi má takovou spotřebu, že by autu mohl dojít benzín někde mimo civilaci :)

+9/0
24.7.2015 9:19

J71i25ř41í 39S48c64h60w21a86c87h 8508254258616

tak pokud někdo se Škodou 100 vjel na dálnici s celou polovinou nádrže (16 litrů) a chtěl vyzkoušet jak rychle bude v Praze, takže sešlápl plyn až k podlaze tak dost riskoval, protože až do Prahy mu to nemohlo stačit (ručička v nádrži šla k nule mnohem rychleji než obvykle, že) a tuším, že na D1 na této trase byly na počátku asi tak 2 benzínky.... a ani v okolních "dírách" to nebylo lepší....

+8/0
24.7.2015 10:37

J74i66ř43í 87S74c50h15w94a76c41h 8448914178916

doplnění: ...vjel na dálnici v Brně....

0/0
24.7.2015 10:39

K58a37r33e24l 88R82y43s 9603179960509

S plnou nádrží vjíždím na D1 i dnes, protože nikdy nevím, kolik hodin strávím v kolonách :-)

+12/0
24.7.2015 11:10

M39a30r43c91e96l 67P30a69v77l55í86k 7661684138739

nielen plná nádrž, aj prekročenie "odporúčanej rýchlosti" končilo fatálne - prehriatie, vyvarenie, až prasknuté hadice.

ps - ford anglia bolo (okolo 1956) prvé auto, ktoré na diaľnici (gb) nekolabovalo.

pps - 30.12 1978 trabi, z ba do prahy po polnoci prázdna cesta, ... leto 1982 w353w, praha - trenčín, sobota popoludní tri a pol hodiny, priemer 100km/hod, diaľnica bola iba kúsok za brno, cesty i obce boli prázdne, bola žatva. takto to zvládol iba jeden kolega, v noci.

+2/0
24.7.2015 19:13

J55a75k47u98b 94R55e56i68t62e58r 2645350368414

Zdá se mi to nebo na fotografii č. 5 je československá vlajka nebo protektorátní?

0/0
24.7.2015 8:15

J28i24ř59í 45L47e45b29d71u13š79k72a 7240323394456

Řekl bych že je tam vidět klín, tak to bude stále ještě čsl.

0/0
24.7.2015 8:51

J70a70n 64S21e24m36i67k 4224177122949

protektoratni vlajka (tri vodorvne pruhy) byla zavedena az nekdy ke konci roku 1939. Do te doby pouzival Protektorat starou ceskoslovenskou vlajku

0/0
24.7.2015 23:45

R81o61m80a43n 42N42a92v37r59á41t37i30l 8312673532837

Třeba u Valašského Meziříčí se někdo chtěl dostat na svůj pozemek

Zdroj: http://auto.idnes.cz/historie-vystavby-dalnice-d1-dga-/automoto.aspx?c=A150716_104125_automoto_hig ...

Myslíte snad u Velkého Meziříčí?!

+5/0
24.7.2015 7:44

J72i67ř35í 80R33e27i32t90m86a10y23e21r 7143607113511

D1 se těžko mohla začít stavět jako "Autobahn West – Ost", když její projekt byl připraven ještě před okupací zbytku ČSR a stavba začala v lednu 1939...

+13/0
24.7.2015 4:46

D42a51v62i66d 89D69u46š40e30k 5931787140437

Přesně, o dálnici se rozhodlo už na podzim 1938.

Vláda druhé republiky tak chtěla nahradit spojení přerušená záborem Sudet...

0/0
24.7.2015 7:56

V49o42j52t70ě52c94h 53R81e31m70e63š 1395893556428

Přípravy začaly na podzim 1938, ale první výkop byl 2.5.1939, čili již za protektorátu.

+1/0
24.7.2015 8:32

V28l81a32s98t39i84m86i78l 14H85n93í12k 6306932591387

No a? Tak se to holt přejmenovalo. Jako se projekt připravoval v Československé republice a stavět se začalo v Reichsprotektorat Böhmen und Mähren :-/

0/0
25.7.2015 0:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.