Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

D1 testovaly tanky, auta po ní mohla jezdit neomezeně rychle

Známe ji jako D1, ale stavět se začala coby Autobahn West – Ost. Nejdůležitější česká dopravní tepna totiž vznikala už za protektorátu. Pro Němce nepříznivý průběh války pak stavbu zastavil a odložil na neurčito. Teprve před 44 lety se otevřel její první úsek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P41e63t74r 98K51n22ě35b12o57r82t 8172178479490

Jestlipak i tenkrát byly takový problémy s vykupováním pozemků?

0/0
25.7.2015 20:36

M48a74r36t61i36n 45V67o73j57á94č95e83k 9713577231296

za protektorátu ? rozhodně ;-D;-D

+1/0
27.7.2015 9:56

V85l61a34s95t39i70m56i29l 89H22n95í73k 6766502361357

V zajímavých sbornících na webu Ředitelství silnic a dálnic

http://www.rsd.cz/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie

se vyskytuje termín "uskakování trasy". A na webu http://www.dalnice.com/historie/planovani/nem_u_nas/nem_dal_v_csr.htm se píše:

Tzv. uskakování trasy (při průjezdu zatáčky se na okamžik řidiči ,,ztratí“ dálnice z pohledu) je dodnes nepatrně znatelná např. na dálnici D1 nedaleko Čestlic. Tento úsek dálnice byl totiž vybudován ve stejné trase jako původní protektorátní dálnice a to i s touto vadou.

 Nevíte někdo, jak si to mám představit, a co bych měl u těch Čestlic vyhlížet?

(Není jasné v kterém směru, a jestli na směru vůbec záleží).

 Nikde jinde jsem na ten termín nenarazil a netuším, co si pod tím představit. Dálnici ztratím z dohledu v každé zatáčce. Přitom se tvrdí, že návrh dálnice musí zohlednit nejen šířku, minimální poloměry zatáček a maximální sklon, ale i tohle záhadné "uskakování".

0/0
25.7.2015 0:34


J56a61n 78S43e27m94i71k 4604597672919

co se tyce te "protektoratni dalnice", mate to spatne.

Jak uz zacatek stavby v kvetnu 1939 napovida, dalnice byla naplanovana, vyprojektovana a rozfinancovana uz za 1. republiky. Je to proto trochu nefer to pripisovat hitlerovi nebo protektoratu.

Hitlerova dalnice byl ale jiny projekt na uzemi C-SR aprotektoratu- tzv. exteritorialni dalnice Vratislav-Viden pred Brno-ta ale nemela s predchudcem D1 nic spolecneho

+9/0
24.7.2015 23:39

S55e46i93d19l 66P10e54t89r 1781841875114

viz např.: www.dalnice.com

0/0
24.7.2015 21:17

J54o73z71e32f 11K30o59s14t31e97l19a36n13s88k20ý 8525672119786

Mňa najviac prekvapuje to, že v 70.rokoch sa u nás diaľnica staval úplne rovnakým spôsobom ako v 30.rokoch v nacistickom Nemecku - pomocou panelov.

Mimochodom v roku 1985 som bol v tábore vo východnom Nemecku v Strassenheide pri Baltickom mori. Od Děčína až po Baltické more to bola skoro samá diaľnica, ale panelová. 500 kilometrov na starej linkovej (nie zájazdovej) Karose Š-11. Jedna cesta tam a potom samozrejme späť. Nezabudnuteľný zážitok... ;-D

+1/0
24.7.2015 20:40
Foto

I65v52a65n 72K43o23p86t34a 5887522871297

Betonové a z "panelu", technologie je v zakladu stále stejná.

Jen ty panely jsou lépe zajisteny proti vzajemnemu pohybu.

0/0
24.7.2015 20:46

E64d35a 20D76r35á54b80e56k 7349422583677

on ten panel holt něco vydrží, na rozdíl od jiných "příjemnějších" technologií

0/0
26.7.2015 13:38

O36l41d97ř54i10c33h 93Š97t65ě93p33á91n87e83k 7372896146194

No a kdyby sme tenkrát nebyli pitomci , mohly dneska být  autobahm u každého města , jezdili by jsme neomezeně a plat by nám chodil hezky v éčkách.

Ale to né , to my sme museli být hrdí češi.

+3/−19
24.7.2015 19:34

M24i68c72h94a88l 12K15r91č33á98l 6528228296892

Tenkrát už bylo pozdě. Pitomci jsme byli už v roce 1918.

+7/−1
24.7.2015 22:24

E17d12a 80D15r54á89b43e63k 7409832153467

napiš svůj příspěvek cvičně v němčíně ;-)

0/0
26.7.2015 13:39

P77e57t60r 36S51o63v37a 9676978556549

na fotu c.11 je hoger s medrickou,pri nataceni romeo a julie na konci listopadu ;)

0/0
24.7.2015 18:56

M41i16c21h69a82l 67P67a55v87l22á61t 9363193854409

Autorovi (a nejen jemu!) doporucuji k precteni tuhle zajimavou digitalni knihu, kterou zverejnilo RSD: http://www.rsd.cz/doc/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie/stavby-kterym-doba-neprala .

Dozvi se tam napriklad i to, ze komunikace, kterou zname jako D1, se NEZACALA stavet za Protektoratu.

+19/0
24.7.2015 17:49

R59a94d10e12k 80V49y95s51k34o95č57i58l 5539506111854

A kdy? Máte pocit, že 2.5.1939 kdy proběhlo slavnostní zahájení protektorát ještě (nebo snad už) neexistoval?

0/0
24.7.2015 20:16

J18a34n 10S83e37m13i85k 4444537822789

jadnak dalnice ktera se zacala stavet v kvetnu 1939 byla vyprojektovana , schvalena a zafinancovana uz za prvni republiky.

A hlavne, D1 nemela nakonec s tou puvodne projektovanou ve 30. letech celkem nic spolecneho, jak svedci jeji nepouzite pozustatky na jinych mistech nez vede D1

0/0
24.7.2015 23:42

V22l64a16s29t64i22m47i50l 43H21n10í82k 6186322531957

Otázka, raději to zopakuji, zněla "kdy se začala stavět dálnice, když ne za protektorátu". Ne kdy byla vyprojektovaná nebo zafinancovaná.

 Teze, že D1 nemá s tou původně projektovanou nic společného, jenom podporuje tvrzení, že D1 se začala stavět za protektorátu. S tou tezí ale nelze souhlasit. To, že mezitím vznikla přehrada na Želivce a dálnice musela uhnout v tom úseku víc na jih bych rozhodně nehodnotil jako že D1 nemá nic společného s tím, co se rozestavělo za protektorátu. V tom výše uvedeném PDF jsou srovnávací fotky stejných míst - zarostlé těleso dálnice v šedesátých letech a dnes dálnice s hustým provozem.

0/0
25.7.2015 0:07

M44i72c95h82a25l 24P78a83v58l69á90t 9983603414719

Jenze priprava stavenist zacala uz kratce po novem roce '39..

0/0
27.7.2015 11:16

P25e51t58r 88B43á87č76a 8475406545245

Jo kez by byla zase neomezena R^

+13/−2
24.7.2015 15:28

P96e85t31r 69M94i31c48h88a11l 2480574761902

Provoz osminásobný a dálnice má pořád jen dva pruhy v jednom směru. Šestipruh to měl být už dávno a pěkných pár let chybí alternativa přes Hradec a Mohelnici do Olomouce.

+23/−1
24.7.2015 14:30
Foto

I33v67a70n 39K55o48p64t43a 5677172201117

No na většině délky je 2+2 myslím dostatečné. Jen u Brna by to chtělo 3+3 jako sůl.

+3/−2
24.7.2015 15:00

P65e71t64r 33B22á59č11a 8505766505165

Dneska to mas za plus Oktavko :-P

0/0
24.7.2015 15:27

P44e87t85r 57M94i66c73h67a15l 2520644191752

Zato ty zůstaneš pořád hlupákem.

0/0
26.7.2015 1:27

D20a96v90i24d 47S49e85c50h75s36e78r 9298395435812

Nesmysl, stejně by se to zase plazilo 80 v levém pruhu a zbytek by byl prázdný.. Ono by stačilo, kdyby se lidi konečně naučili jezdit vpravo.

+4/0
24.7.2015 15:58

P10e83t84r 92B32á28č45a 8505496665705

Nebo by stacilo, kdyby se lidi konecne naucili jezdit.

+4/0
24.7.2015 16:31
Foto

I55v69a78n 50K91o53p86t52a 5887312891617

Presne to si říkám v Německu na obdobných dalnicich s vyšším provozem než je na D1. Třeba A3 po Wurzburg.

+1/0
24.7.2015 20:49

P72e36t87r 77M55i72c96h82a24l 2670304471632

Nestačilo. Byť je jízda v levém pruhu něco jako národní sport, tak v místech s hustým provozem to nic neřeší. Mimochodem, poldové by mohli být aktivnější a středo a levopruhaře flastrovat - aspoň tam, kde tvoří kolony a kde není pravý pruh od kamionů roztřískaný jako tankodrom.

0/0
26.7.2015 1:29

M64a85r98e49k 17H24r49u45b46y 6617492931588

Zajimava informace, ze z 200 km dalnice mezi Prahou a Brnem jsou 50 km uzavirky 8-o:-P

+2/0
24.7.2015 14:22

L98a61d71i46s68l14a47v 86S87o61k34o87l 1480402855172

Bejt to Autobahn, vypadala by jinak. A nejenom ona;-D

+13/−4
24.7.2015 13:24

D11a52v49i23d 74D22o37b89e35š 3375602247

Bejt to Autobahn, tak Vy mozna vubec ani nebejt.

+7/0
24.7.2015 21:04

L11a13d95i73s96l47a11v 22S28o26k93o11l 1300362865212

Možná. To by mi ale bylo jedno, ne?

0/0
25.7.2015 11:00

T57o23m18á17š 50S17y77r74o52v20ý 9338498435561

Pokud vím, tak s dálnicí z východu na západ (byť ne Brno - Praha) se počítalo už v meziválečném období (stál za tím Baťa) - i na idnes se tomu věnoval jeden (možná i více) článek: http://cestovani.idnes.cz/po-stopach-batovy-dalnice-z-velkolepeho-snu-zustaly-mosty-v-polich-1pc-/po-cesku.aspx?c=A100212_170921_igcechy_tom

+7/−1
24.7.2015 12:15

T86o71m85á57š 37K24u51c91h84a93ř 3697831588471

Ano, v zásadě by tedy šlo článek chápat jako propagaci nacizmu.;-)

+1/0
24.7.2015 12:18

P91a47v34e25l 41O22b28d52r72ž93á35l30e30k 6856244618782

Slyšel jsem od otce, že v době otevření byly vážně míněné rady vjíždět na dálnici s plnou nádrží, protože jízda "šílenými" rychlostmi má takovou spotřebu, že by autu mohl dojít benzín někde mimo civilaci :)

+9/0
24.7.2015 9:19

J70i83ř27í 24S57c50h39w82a43c71h 8258324558466

tak pokud někdo se Škodou 100 vjel na dálnici s celou polovinou nádrže (16 litrů) a chtěl vyzkoušet jak rychle bude v Praze, takže sešlápl plyn až k podlaze tak dost riskoval, protože až do Prahy mu to nemohlo stačit (ručička v nádrži šla k nule mnohem rychleji než obvykle, že) a tuším, že na D1 na této trase byly na počátku asi tak 2 benzínky.... a ani v okolních "dírách" to nebylo lepší....

+8/0
24.7.2015 10:37

J64i77ř32í 25S98c10h40w33a44c96h 8948424968496

doplnění: ...vjel na dálnici v Brně....

0/0
24.7.2015 10:39

K30a26r56e41l 13R25y68s 9383469590549

S plnou nádrží vjíždím na D1 i dnes, protože nikdy nevím, kolik hodin strávím v kolonách :-)

+12/0
24.7.2015 11:10

M68a79r58c58e16l 74P50a16v47l98í40k 7471924858809

nielen plná nádrž, aj prekročenie "odporúčanej rýchlosti" končilo fatálne - prehriatie, vyvarenie, až prasknuté hadice.

ps - ford anglia bolo (okolo 1956) prvé auto, ktoré na diaľnici (gb) nekolabovalo.

pps - 30.12 1978 trabi, z ba do prahy po polnoci prázdna cesta, ... leto 1982 w353w, praha - trenčín, sobota popoludní tri a pol hodiny, priemer 100km/hod, diaľnica bola iba kúsok za brno, cesty i obce boli prázdne, bola žatva. takto to zvládol iba jeden kolega, v noci.

+2/0
24.7.2015 19:13

J87a29k84u28b 79R54e22i81t43e89r 2135760958494

Zdá se mi to nebo na fotografii č. 5 je československá vlajka nebo protektorátní?

0/0
24.7.2015 8:15

J27i43ř85í 49L27e74b36d82u24š66k75a 7240263714736

Řekl bych že je tam vidět klín, tak to bude stále ještě čsl.

0/0
24.7.2015 8:51

J96a23n 74S92e56m24i37k 4964507402289

protektoratni vlajka (tri vodorvne pruhy) byla zavedena az nekdy ke konci roku 1939. Do te doby pouzival Protektorat starou ceskoslovenskou vlajku

0/0
24.7.2015 23:45

R11o40m51a50n 85N13a96v34r85á15t62i62l 8462123832507

Třeba u Valašského Meziříčí se někdo chtěl dostat na svůj pozemek

Zdroj: http://auto.idnes.cz/historie-vystavby-dalnice-d1-dga-/automoto.aspx?c=A150716_104125_automoto_hig ...

Myslíte snad u Velkého Meziříčí?!

+5/0
24.7.2015 7:44

J16i81ř94í 47R56e72i32t77m94a71y88e22r 7773497563231

D1 se těžko mohla začít stavět jako "Autobahn West – Ost", když její projekt byl připraven ještě před okupací zbytku ČSR a stavba začala v lednu 1939...

+13/0
24.7.2015 4:46

D95a72v22i49d 79D62u84š37e76k 5501707890857

Přesně, o dálnici se rozhodlo už na podzim 1938.

Vláda druhé republiky tak chtěla nahradit spojení přerušená záborem Sudet...

0/0
24.7.2015 7:56

V79o77j62t91ě53c46h 58R23e88m20e82š 1755953456678

Přípravy začaly na podzim 1938, ale první výkop byl 2.5.1939, čili již za protektorátu.

+1/0
24.7.2015 8:32

V33l15a58s24t57i26m53i36l 81H41n61í39k 6346272651237

No a? Tak se to holt přejmenovalo. Jako se projekt připravoval v Československé republice a stavět se začalo v Reichsprotektorat Böhmen und Mähren :-/

0/0
25.7.2015 0:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.