Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

D1 testovaly tanky, auta po ní mohla jezdit neomezeně rychle

Známe ji jako D1, ale stavět se začala coby Autobahn West – Ost. Nejdůležitější česká dopravní tepna totiž vznikala už za protektorátu. Pro Němce nepříznivý průběh války pak stavbu zastavil a odložil na neurčito. Teprve před 44 lety se otevřel její první úsek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P76e28t53r 58K83n65ě20b47o86r63t 8122858679400

Jestlipak i tenkrát byly takový problémy s vykupováním pozemků?

0/0
25.7.2015 20:36

M70a89r90t44i39n 22V94o48j69á66č64e69k 9563367611426

za protektorátu ? rozhodně ;-D;-D

+1/0
27.7.2015 9:56

V98l42a60s78t88i36m82i75l 91H54n44í12k 6236382921247

V zajímavých sbornících na webu Ředitelství silnic a dálnic

http://www.rsd.cz/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie

se vyskytuje termín "uskakování trasy". A na webu http://www.dalnice.com/historie/planovani/nem_u_nas/nem_dal_v_csr.htm se píše:

Tzv. uskakování trasy (při průjezdu zatáčky se na okamžik řidiči ,,ztratí“ dálnice z pohledu) je dodnes nepatrně znatelná např. na dálnici D1 nedaleko Čestlic. Tento úsek dálnice byl totiž vybudován ve stejné trase jako původní protektorátní dálnice a to i s touto vadou.

 Nevíte někdo, jak si to mám představit, a co bych měl u těch Čestlic vyhlížet?

(Není jasné v kterém směru, a jestli na směru vůbec záleží).

 Nikde jinde jsem na ten termín nenarazil a netuším, co si pod tím představit. Dálnici ztratím z dohledu v každé zatáčce. Přitom se tvrdí, že návrh dálnice musí zohlednit nejen šířku, minimální poloměry zatáček a maximální sklon, ale i tohle záhadné "uskakování".

0/0
25.7.2015 0:34

J95a23n 27S50e27m17i18k 4434917632329

co se tyce te "protektoratni dalnice", mate to spatne.

Jak uz zacatek stavby v kvetnu 1939 napovida, dalnice byla naplanovana, vyprojektovana a rozfinancovana uz za 1. republiky. Je to proto trochu nefer to pripisovat hitlerovi nebo protektoratu.

Hitlerova dalnice byl ale jiny projekt na uzemi C-SR aprotektoratu- tzv. exteritorialni dalnice Vratislav-Viden pred Brno-ta ale nemela s predchudcem D1 nic spolecneho

+9/0
24.7.2015 23:39

S15e87i26d10l 49P90e60t12r 1681861355784

viz např.: www.dalnice.com

0/0
24.7.2015 21:17

J91o11z63e60f 63K30o49s13t67e53l36a76n42s39k47ý 8255572259536

Mňa najviac prekvapuje to, že v 70.rokoch sa u nás diaľnica staval úplne rovnakým spôsobom ako v 30.rokoch v nacistickom Nemecku - pomocou panelov.

Mimochodom v roku 1985 som bol v tábore vo východnom Nemecku v Strassenheide pri Baltickom mori. Od Děčína až po Baltické more to bola skoro samá diaľnica, ale panelová. 500 kilometrov na starej linkovej (nie zájazdovej) Karose Š-11. Jedna cesta tam a potom samozrejme späť. Nezabudnuteľný zážitok... ;-D

+1/0
24.7.2015 20:40
Foto

I69v55a44n 29K52o85p66t28a 5117732461417

Betonové a z "panelu", technologie je v zakladu stále stejná.

Jen ty panely jsou lépe zajisteny proti vzajemnemu pohybu.

0/0
24.7.2015 20:46

E21d36a 36D91r71á34b16e54k 7819372423827

on ten panel holt něco vydrží, na rozdíl od jiných "příjemnějších" technologií

0/0
26.7.2015 13:38

O12l30d72ř73i71c58h 31Š63t53ě39p19á35n31e55k 7292416216444

No a kdyby sme tenkrát nebyli pitomci , mohly dneska být  autobahm u každého města , jezdili by jsme neomezeně a plat by nám chodil hezky v éčkách.

Ale to né , to my sme museli být hrdí češi.

+3/−19
24.7.2015 19:34

M82i83c65h78a88l 45K30r12č21á32l 6848898466252

Tenkrát už bylo pozdě. Pitomci jsme byli už v roce 1918.

+7/−1
24.7.2015 22:24

E72d16a 85D69r83á46b55e37k 7119872203577

napiš svůj příspěvek cvičně v němčíně ;-)

0/0
26.7.2015 13:39

P82e96t81r 45S13o60v35a 9496268976109

na fotu c.11 je hoger s medrickou,pri nataceni romeo a julie na konci listopadu ;)

0/0
24.7.2015 18:56

M27i63c92h84a36l 38P28a51v30l53á28t 9873163814229

Autorovi (a nejen jemu!) doporucuji k precteni tuhle zajimavou digitalni knihu, kterou zverejnilo RSD: http://www.rsd.cz/doc/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie/stavby-kterym-doba-neprala .

Dozvi se tam napriklad i to, ze komunikace, kterou zname jako D1, se NEZACALA stavet za Protektoratu.

+19/0
24.7.2015 17:49

R54a50d60e45k 38V38y77s10k34o71č29i24l 5499486861854

A kdy? Máte pocit, že 2.5.1939 kdy proběhlo slavnostní zahájení protektorát ještě (nebo snad už) neexistoval?

0/0
24.7.2015 20:16

J89a33n 88S87e68m65i81k 4614517742599

jadnak dalnice ktera se zacala stavet v kvetnu 1939 byla vyprojektovana , schvalena a zafinancovana uz za prvni republiky.

A hlavne, D1 nemela nakonec s tou puvodne projektovanou ve 30. letech celkem nic spolecneho, jak svedci jeji nepouzite pozustatky na jinych mistech nez vede D1

0/0
24.7.2015 23:42

V90l16a61s52t63i57m95i78l 22H94n74í47k 6636882351257

Otázka, raději to zopakuji, zněla "kdy se začala stavět dálnice, když ne za protektorátu". Ne kdy byla vyprojektovaná nebo zafinancovaná.

 Teze, že D1 nemá s tou původně projektovanou nic společného, jenom podporuje tvrzení, že D1 se začala stavět za protektorátu. S tou tezí ale nelze souhlasit. To, že mezitím vznikla přehrada na Želivce a dálnice musela uhnout v tom úseku víc na jih bych rozhodně nehodnotil jako že D1 nemá nic společného s tím, co se rozestavělo za protektorátu. V tom výše uvedeném PDF jsou srovnávací fotky stejných míst - zarostlé těleso dálnice v šedesátých letech a dnes dálnice s hustým provozem.

0/0
25.7.2015 0:07

M83i11c65h97a36l 80P14a40v11l25á58t 9323653804939

Jenze priprava stavenist zacala uz kratce po novem roce '39..

0/0
27.7.2015 11:16

P62e75t85r 13B50á43č65a 8675716855905

Jo kez by byla zase neomezena R^

+13/−2
24.7.2015 15:28

P89e17t76r 37M24i50c15h76a56l 2460674721922

Provoz osminásobný a dálnice má pořád jen dva pruhy v jednom směru. Šestipruh to měl být už dávno a pěkných pár let chybí alternativa přes Hradec a Mohelnici do Olomouce.

+23/−1
24.7.2015 14:30
Foto

I91v78a80n 48K32o55p80t30a 5897392921527

No na většině délky je 2+2 myslím dostatečné. Jen u Brna by to chtělo 3+3 jako sůl.

+3/−2
24.7.2015 15:00

P10e22t48r 22B42á67č10a 8405646935235

Dneska to mas za plus Oktavko :-P

0/0
24.7.2015 15:27

P49e93t48r 30M18i24c75h26a16l 2390274391562

Zato ty zůstaneš pořád hlupákem.

0/0
26.7.2015 1:27

D50a85v86i32d 62S44e19c86h86s97e30r 9978145645182

Nesmysl, stejně by se to zase plazilo 80 v levém pruhu a zbytek by byl prázdný.. Ono by stačilo, kdyby se lidi konečně naučili jezdit vpravo.

+4/0
24.7.2015 15:58

P34e34t14r 91B61á23č85a 8345816615415

Nebo by stacilo, kdyby se lidi konecne naucili jezdit.

+4/0
24.7.2015 16:31
Foto

I98v81a24n 27K36o93p81t30a 5817842271237

Presne to si říkám v Německu na obdobných dalnicich s vyšším provozem než je na D1. Třeba A3 po Wurzburg.

+1/0
24.7.2015 20:49

P53e41t41r 77M40i16c61h32a87l 2260704611962

Nestačilo. Byť je jízda v levém pruhu něco jako národní sport, tak v místech s hustým provozem to nic neřeší. Mimochodem, poldové by mohli být aktivnější a středo a levopruhaře flastrovat - aspoň tam, kde tvoří kolony a kde není pravý pruh od kamionů roztřískaný jako tankodrom.

0/0
26.7.2015 1:29

M15a92r35e63k 87H72r11u96b79y 6827772871158

Zajimava informace, ze z 200 km dalnice mezi Prahou a Brnem jsou 50 km uzavirky 8-o:-P

+2/0
24.7.2015 14:22

L82a12d71i20s81l86a51v 49S86o78k17o80l 1530562515542

Bejt to Autobahn, vypadala by jinak. A nejenom ona;-D

+13/−4
24.7.2015 13:24

D79a76v92i97d 55D74o95b76e37š 3565302387

Bejt to Autobahn, tak Vy mozna vubec ani nebejt.

+7/0
24.7.2015 21:04

L50a52d43i61s94l62a28v 56S48o84k54o60l 1780202625532

Možná. To by mi ale bylo jedno, ne?

0/0
25.7.2015 11:00

T47o84m80á90š 56S50y37r37o96v20ý 9218848565951

Pokud vím, tak s dálnicí z východu na západ (byť ne Brno - Praha) se počítalo už v meziválečném období (stál za tím Baťa) - i na idnes se tomu věnoval jeden (možná i více) článek: http://cestovani.idnes.cz/po-stopach-batovy-dalnice-z-velkolepeho-snu-zustaly-mosty-v-polich-1pc-/po-cesku.aspx?c=A100212_170921_igcechy_tom

+7/−1
24.7.2015 12:15

T23o15m59á94š 28K57u37c64h46a91ř 3617881368321

Ano, v zásadě by tedy šlo článek chápat jako propagaci nacizmu.;-)

+1/0
24.7.2015 12:18

P37a18v53e93l 94O85b23d83r18ž45á57l59e95k 6926334668642

Slyšel jsem od otce, že v době otevření byly vážně míněné rady vjíždět na dálnici s plnou nádrží, protože jízda "šílenými" rychlostmi má takovou spotřebu, že by autu mohl dojít benzín někde mimo civilaci :)

+9/0
24.7.2015 9:19

J17i45ř63í 38S57c47h72w60a67c34h 8888574268536

tak pokud někdo se Škodou 100 vjel na dálnici s celou polovinou nádrže (16 litrů) a chtěl vyzkoušet jak rychle bude v Praze, takže sešlápl plyn až k podlaze tak dost riskoval, protože až do Prahy mu to nemohlo stačit (ručička v nádrži šla k nule mnohem rychleji než obvykle, že) a tuším, že na D1 na této trase byly na počátku asi tak 2 benzínky.... a ani v okolních "dírách" to nebylo lepší....

+8/0
24.7.2015 10:37

J63i88ř47í 11S73c82h12w41a61c10h 8368914748856

doplnění: ...vjel na dálnici v Brně....

0/0
24.7.2015 10:39

K82a10r77e68l 53R68y93s 9343289860739

S plnou nádrží vjíždím na D1 i dnes, protože nikdy nevím, kolik hodin strávím v kolonách :-)

+12/0
24.7.2015 11:10

M79a94r56c32e35l 54P58a28v86l40í15k 7411144848659

nielen plná nádrž, aj prekročenie "odporúčanej rýchlosti" končilo fatálne - prehriatie, vyvarenie, až prasknuté hadice.

ps - ford anglia bolo (okolo 1956) prvé auto, ktoré na diaľnici (gb) nekolabovalo.

pps - 30.12 1978 trabi, z ba do prahy po polnoci prázdna cesta, ... leto 1982 w353w, praha - trenčín, sobota popoludní tri a pol hodiny, priemer 100km/hod, diaľnica bola iba kúsok za brno, cesty i obce boli prázdne, bola žatva. takto to zvládol iba jeden kolega, v noci.

+2/0
24.7.2015 19:13

J89a34k42u32b 76R56e20i79t84e80r 2515880788564

Zdá se mi to nebo na fotografii č. 5 je československá vlajka nebo protektorátní?

0/0
24.7.2015 8:15

J98i94ř93í 23L81e86b19d32u45š14k77a 7110463264676

Řekl bych že je tam vidět klín, tak to bude stále ještě čsl.

0/0
24.7.2015 8:51

J94a68n 71S37e49m82i37k 4444937542509

protektoratni vlajka (tri vodorvne pruhy) byla zavedena az nekdy ke konci roku 1939. Do te doby pouzival Protektorat starou ceskoslovenskou vlajku

0/0
24.7.2015 23:45

R12o48m45a51n 50N73a17v39r18á82t15i45l 8192713832137

Třeba u Valašského Meziříčí se někdo chtěl dostat na svůj pozemek

Zdroj: http://auto.idnes.cz/historie-vystavby-dalnice-d1-dga-/automoto.aspx?c=A150716_104125_automoto_hig ...

Myslíte snad u Velkého Meziříčí?!

+5/0
24.7.2015 7:44

J24i20ř85í 71R77e19i43t68m23a56y29e17r 7293597223651

D1 se těžko mohla začít stavět jako "Autobahn West – Ost", když její projekt byl připraven ještě před okupací zbytku ČSR a stavba začala v lednu 1939...

+13/0
24.7.2015 4:46

D77a86v41i67d 29D96u68š35e60k 5721197380867

Přesně, o dálnici se rozhodlo už na podzim 1938.

Vláda druhé republiky tak chtěla nahradit spojení přerušená záborem Sudet...

0/0
24.7.2015 7:56

V84o65j91t39ě20c53h 40R78e44m63e40š 1695353186808

Přípravy začaly na podzim 1938, ale první výkop byl 2.5.1939, čili již za protektorátu.

+1/0
24.7.2015 8:32

V60l59a19s11t63i55m32i52l 92H95n70í56k 6896882131527

No a? Tak se to holt přejmenovalo. Jako se projekt připravoval v Československé republice a stavět se začalo v Reichsprotektorat Böhmen und Mähren :-/

0/0
25.7.2015 0:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.