Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Nesmrtelná jawetta nepotřebuje značky. Startování je obřad

Pro sběratele veteránů je jawetta jediným pravým mopedem značky Jawa, který vznikl v původní továrně značky v pražských Nuslích. Jawa 50 typ 551S Jawetta se tam vyráběla v letech 1958 až 1962. Ostatní mopedy už pouze využívaly motory Jawa z Týnce a vyráběly se v samostatných fabrikách, například populární stadion v Rakovníku a později babetta v Považské Bystrici na Slovensku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J59i42ř59í 20K98a56p96l28a54n 5943567213599

V popisu fotogalerie je bohužel celá řada nepřesností. Na některé upozornili ostatní diskutující. Dále - registrace mopedů nebyly od roku 1991, jak tvrdí autor, ale až od roku 2002, od platnosti nového zákona. Všechny mopedy vyrobené před tímto rokem mají místo technického průkazu "Technické osvědčení neevidovaného motorového vozidla" a místo osvědčení o registraci, nebo chcete-li malého TP "Výpis technického osvědčení". Sám mám Manet Korado z roku 2000 s těmito doklady, bez RZ a registrace. Také na provozu bez akumulátoru není nic překvapivého, takto jezdí všechny starší motocykly s magnetoelektrickým zapalováním a nožním startováním.

+2/0
28.3.2016 18:08

P61e58t39r 35P95o26s12p38í32š88i27l 4358654556116

Já jen pamatuji, že měla takový nepříjemný ječivý zvuk. Možná i kvůli tomu nebyla moc oblíbená. Jen škoda, že na fotkách je stará zničená a zrezivělá a ne nějaká citlivě zrestaurovaná.

+1/−2
28.3.2016 14:44
Foto

P24e90t86r 83P37r28o10c72h45á27z77k83a 3312126272324

Myslím, že moped Stadion, je starší než Jawetta a nikdy neměl motor od stejného výrobce, ale od Motor n.p. České Budějovice, první motor byl dokonce od firmy Sachs. Startování nebyl žádný proces, ale bezproblémový akt. Dekompresor se zavíral automaticky pružinou, otevíral se ručně páčkou v případě, že bylo potřeba motor zastavit, nebo prošlápnout a vyfouknout směs pokud se přechlastal. Jinak stačilo pustit benzín, případně zmáčknout tlačítko plováku a tak zvaně nacupovat, šlápnout a motor běžel.Nepotřeboval baterku, stejně jako spousta jiných v té době, vystačil si s magnetem. Jawetta jako taková moc populární nebyla a dokonce se vyrobila v menším počtu kusů jako Stadion model S11, později S21.

+6/0
28.3.2016 11:07

J54i39ř26í 89P66u48d33i88l 8280248303318

Jen bych malou opravu,Stadion byl S 11 a další typ byl S 22.V

+1/0
28.3.2016 11:28
Foto

P20e70t91r 73P89r50o27c40h13á68z36k31a 3432586662894

Máte pravdu, to bylo ukliknutí.

0/0
28.3.2016 12:45

M77a48r28t16i29n 70L94a79c35o 7393206568

A len na vývoz sa vyrábal veľmi raritný S23.;-)

+2/0
28.3.2016 13:49
Foto

P51e63t94r 19P13r78o50c35h56á84z20k40a 3602986902504

Ano, ten se vyráběl asi dva roky pokud se nepletu (1962-1964) a pak byla výroba prodaná do Egypta. Měl lepší karburátor s větším hrdlem, upravený rám a dvojsedlo, větší brzdy a pár kusů se prodalo i u nás. Osobně jsem ho viděl jen jednou na nějakém srazu. Nevím, co je na tom pravdy, ale dosahoval běžně až 70km/hod.S různými úpravami sice stejnou rychlost dosáhne i S11, nebo S22.

0/0
28.3.2016 18:21

J88i67ř33í 89K66o98c49u75r12e24k 6895984965928

Taky nevím, kde vzali ten obřad. Pustit benzín, stojan nahoru, nasednout. Se zmáčknutou spojkou a zařazenou jedničkou se rozjet pomocí šlapadel. Po puštění spojky motor chytí, když kašle, pomoct mu šlapáním. To celé zabere tak 10 metrů jízdy.

A že to nepotřebuje značky ani techničkák je super, minimální oštera s tím. Jede to i 55 km/h a když se chce, dá se postavit na zadní. Na ježdění po rovině super, do kopců je to ale příliš slabé.

0/0
28.3.2016 16:02
Foto

P63e21t16r 83P61r15o41c21h39á78z25k63a 3302626172754

Naprosto souhlasím. Mám S22 v původním provedení a s původními doklady.Pak S11 ve které mám motor Sach a ta jede jako střela.Ani kopce pro ni nejsou problém. Problém jsou brzdy, které toho moc neubrzdí. Přední se defacto nedá použít pokud člověk nechce aby se přehoupla vahadla, kolo opřelo o blatník a jezdec stroj opustil po hlabvě přes řidítka. Zadní jke lepší, ale také se to nedá moc přehánět. Nýtované obložení a malý průměr bubnu prostě nestačí. Přesto všechno jsem rád, že oba stroje mám.:-)

+1/0
28.3.2016 18:46

J45a29n 22J93a48n31o37s92l63a97v 4702634616105

Já si myslím, že dekompresor se nemusel "zavírat", ale naopak se při vypnutí motoru "otevíral" a tím motor chcípnul - od toho se tomu říkalo "chcípátko". ;-)

+3/0
28.3.2016 10:18

I78v38a55n 88M56a20r13e92k 6184608272

V jednoduchosti je krása R^

0/0
28.3.2016 9:36

D55a47v14i48d 11H58e95r23i97a76n 6674336597621

Jednoduché, nepřeplácané zbytečnostmi...R^

+1/0
28.3.2016 8:34

J85a12n 84B29a13r13t52á79č36e32k 6605815440409

I kdyby tento moped podléhal registraci, dělá se na něm TK jednou za 4 či 6 let (resp. u fichtla a simsona jsem ji dělal po 4 letech), nikoli po dvou letech uvedených u obrázku 2.

0/0
28.3.2016 7:47

M49a78r11t69i31n 38K92u34ř10í17t88k56a 6237136668405

Bývávalo. Předpisy se mění.

+1/0
28.3.2016 14:19

O91n32d32r84e16j 71S21i39d35o41n 6934476831612

Pekne. Jen mne prekvapila ta dalkova a potkavaci svetla. Babetta mela jen potkavaci. Starsi typ pak svitil asi jako pet svetlusek v lahvi od sodovky. Ale nejak jsem to neresil a ve dvanacti jsem si pripadal jako King of the Road, zvlast kdyz novejsi dvourychlostni typ vytahl (po rovince) 45 km/h (prakticky prvni kosmicka). Jizvy po spaleninach od vyfuku jsem mel neustale.

+13/0
28.3.2016 2:12

P48a33v26e53l 39J68e20ř80á42b17e56k 7701122414597

S Babetou se jezdilo na "Měsíc" a nebo hvězdy.

Světlo tam bylo jen o toho, aby vás ostatní na silnici v noci viděli o chvilku dřív, než bez světel.

+4/0
28.3.2016 10:31

A78l26b28e38r33t 72K94á12m60e77n 9694178699781

Já som si dal na 210-tku rozetu z 207-mičky a dole kopcom tachometer ukazoval niečo medzi 60 až 65 km/hod :-P

0/0
29.3.2016 10:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.