Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Nesmrtelná jawetta nepotřebuje značky. Startování je obřad

Pro sběratele veteránů je jawetta jediným pravým mopedem značky Jawa, který vznikl v původní továrně značky v pražských Nuslích. Jawa 50 typ 551S Jawetta se tam vyráběla v letech 1958 až 1962. Ostatní mopedy už pouze využívaly motory Jawa z Týnce a vyráběly se v samostatných fabrikách, například populární stadion v Rakovníku a později babetta v Považské Bystrici na Slovensku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J73i56ř29í 20K42a40p52l31a52n 5823597553849

V popisu fotogalerie je bohužel celá řada nepřesností. Na některé upozornili ostatní diskutující. Dále - registrace mopedů nebyly od roku 1991, jak tvrdí autor, ale až od roku 2002, od platnosti nového zákona. Všechny mopedy vyrobené před tímto rokem mají místo technického průkazu "Technické osvědčení neevidovaného motorového vozidla" a místo osvědčení o registraci, nebo chcete-li malého TP "Výpis technického osvědčení". Sám mám Manet Korado z roku 2000 s těmito doklady, bez RZ a registrace. Také na provozu bez akumulátoru není nic překvapivého, takto jezdí všechny starší motocykly s magnetoelektrickým zapalováním a nožním startováním.

+2/0
28.3.2016 18:08

P80e50t20r 36P18o83s96p30í86š56i79l 4108404866776

Já jen pamatuji, že měla takový nepříjemný ječivý zvuk. Možná i kvůli tomu nebyla moc oblíbená. Jen škoda, že na fotkách je stará zničená a zrezivělá a ne nějaká citlivě zrestaurovaná.

+1/−2
28.3.2016 14:44
Foto

P67e48t58r 10P62r95o48c47h49á45z94k27a 3372946412234

Myslím, že moped Stadion, je starší než Jawetta a nikdy neměl motor od stejného výrobce, ale od Motor n.p. České Budějovice, první motor byl dokonce od firmy Sachs. Startování nebyl žádný proces, ale bezproblémový akt. Dekompresor se zavíral automaticky pružinou, otevíral se ručně páčkou v případě, že bylo potřeba motor zastavit, nebo prošlápnout a vyfouknout směs pokud se přechlastal. Jinak stačilo pustit benzín, případně zmáčknout tlačítko plováku a tak zvaně nacupovat, šlápnout a motor běžel.Nepotřeboval baterku, stejně jako spousta jiných v té době, vystačil si s magnetem. Jawetta jako taková moc populární nebyla a dokonce se vyrobila v menším počtu kusů jako Stadion model S11, později S21.

+6/0
28.3.2016 11:07

J11i85ř39í 68P90u34d77i88l 8880608473528

Jen bych malou opravu,Stadion byl S 11 a další typ byl S 22.V

+1/0
28.3.2016 11:28
Foto

P68e72t40r 41P98r64o52c83h44á11z54k32a 3832126712864

Máte pravdu, to bylo ukliknutí.

0/0
28.3.2016 12:45

M71a88r79t92i90n 24L65a98c53o 7573196768

A len na vývoz sa vyrábal veľmi raritný S23.;-)

+2/0
28.3.2016 13:49
Foto

P24e80t20r 73P44r10o94c79h72á64z84k37a 3402886392664

Ano, ten se vyráběl asi dva roky pokud se nepletu (1962-1964) a pak byla výroba prodaná do Egypta. Měl lepší karburátor s větším hrdlem, upravený rám a dvojsedlo, větší brzdy a pár kusů se prodalo i u nás. Osobně jsem ho viděl jen jednou na nějakém srazu. Nevím, co je na tom pravdy, ale dosahoval běžně až 70km/hod.S různými úpravami sice stejnou rychlost dosáhne i S11, nebo S22.

0/0
28.3.2016 18:21

J84i83ř45í 16K32o15c12u26r71e67k 6595764575738

Taky nevím, kde vzali ten obřad. Pustit benzín, stojan nahoru, nasednout. Se zmáčknutou spojkou a zařazenou jedničkou se rozjet pomocí šlapadel. Po puštění spojky motor chytí, když kašle, pomoct mu šlapáním. To celé zabere tak 10 metrů jízdy.

A že to nepotřebuje značky ani techničkák je super, minimální oštera s tím. Jede to i 55 km/h a když se chce, dá se postavit na zadní. Na ježdění po rovině super, do kopců je to ale příliš slabé.

0/0
28.3.2016 16:02
Foto

P42e55t17r 42P17r30o29c44h58á48z11k76a 3162986342944

Naprosto souhlasím. Mám S22 v původním provedení a s původními doklady.Pak S11 ve které mám motor Sach a ta jede jako střela.Ani kopce pro ni nejsou problém. Problém jsou brzdy, které toho moc neubrzdí. Přední se defacto nedá použít pokud člověk nechce aby se přehoupla vahadla, kolo opřelo o blatník a jezdec stroj opustil po hlabvě přes řidítka. Zadní jke lepší, ale také se to nedá moc přehánět. Nýtované obložení a malý průměr bubnu prostě nestačí. Přesto všechno jsem rád, že oba stroje mám.:-)

+1/0
28.3.2016 18:46

J64a60n 35J36a42n68o72s73l69a90v 4752184566725

Já si myslím, že dekompresor se nemusel "zavírat", ale naopak se při vypnutí motoru "otevíral" a tím motor chcípnul - od toho se tomu říkalo "chcípátko". ;-)

+3/0
28.3.2016 10:18

I41v44a12n 24M90a51r81e33k 6554318452

V jednoduchosti je krása R^

0/0
28.3.2016 9:36

D65a49v86i66d 31H37e94r26i47a72n 6934266327461

Jednoduché, nepřeplácané zbytečnostmi...R^

+1/0
28.3.2016 8:34

J10a85n 43B68a47r38t53á35č11e75k 6685415130849

I kdyby tento moped podléhal registraci, dělá se na něm TK jednou za 4 či 6 let (resp. u fichtla a simsona jsem ji dělal po 4 letech), nikoli po dvou letech uvedených u obrázku 2.

0/0
28.3.2016 7:47

M43a52r81t37i79n 15K95u13ř32í86t12k69a 6477226408345

Bývávalo. Předpisy se mění.

+1/0
28.3.2016 14:19

O68n50d85r90e53j 51S95i88d85o83n 6174226231842

Pekne. Jen mne prekvapila ta dalkova a potkavaci svetla. Babetta mela jen potkavaci. Starsi typ pak svitil asi jako pet svetlusek v lahvi od sodovky. Ale nejak jsem to neresil a ve dvanacti jsem si pripadal jako King of the Road, zvlast kdyz novejsi dvourychlostni typ vytahl (po rovince) 45 km/h (prakticky prvni kosmicka). Jizvy po spaleninach od vyfuku jsem mel neustale.

+13/0
28.3.2016 2:12

P90a61v95e90l 41J14e29ř22á87b52e41k 7131822204817

S Babetou se jezdilo na "Měsíc" a nebo hvězdy.

Světlo tam bylo jen o toho, aby vás ostatní na silnici v noci viděli o chvilku dřív, než bez světel.

+4/0
28.3.2016 10:31

A44l68b15e23r70t 50K10á90m27e92n 9884118859471

Já som si dal na 210-tku rozetu z 207-mičky a dole kopcom tachometer ukazoval niečo medzi 60 až 65 km/hod :-P

0/0
29.3.2016 10:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.