Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Nesmrtelná jawetta nepotřebuje značky. Startování je obřad

Pro sběratele veteránů je jawetta jediným pravým mopedem značky Jawa, který vznikl v původní továrně značky v pražských Nuslích. Jawa 50 typ 551S Jawetta se tam vyráběla v letech 1958 až 1962. Ostatní mopedy už pouze využívaly motory Jawa z Týnce a vyráběly se v samostatných fabrikách, například populární stadion v Rakovníku a později babetta v Považské Bystrici na Slovensku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52i10ř47í 85K29a63p26l23a18n 5413987983749

V popisu fotogalerie je bohužel celá řada nepřesností. Na některé upozornili ostatní diskutující. Dále - registrace mopedů nebyly od roku 1991, jak tvrdí autor, ale až od roku 2002, od platnosti nového zákona. Všechny mopedy vyrobené před tímto rokem mají místo technického průkazu "Technické osvědčení neevidovaného motorového vozidla" a místo osvědčení o registraci, nebo chcete-li malého TP "Výpis technického osvědčení". Sám mám Manet Korado z roku 2000 s těmito doklady, bez RZ a registrace. Také na provozu bez akumulátoru není nic překvapivého, takto jezdí všechny starší motocykly s magnetoelektrickým zapalováním a nožním startováním.

+2/0
28.3.2016 18:08

P93e80t38r 59P48o84s64p22í18š70i18l 4338724876416

Já jen pamatuji, že měla takový nepříjemný ječivý zvuk. Možná i kvůli tomu nebyla moc oblíbená. Jen škoda, že na fotkách je stará zničená a zrezivělá a ne nějaká citlivě zrestaurovaná.

+1/−2
28.3.2016 14:44
Foto

P39e35t25r 90P48r58o35c65h59á62z78k10a 3932626682934

Myslím, že moped Stadion, je starší než Jawetta a nikdy neměl motor od stejného výrobce, ale od Motor n.p. České Budějovice, první motor byl dokonce od firmy Sachs. Startování nebyl žádný proces, ale bezproblémový akt. Dekompresor se zavíral automaticky pružinou, otevíral se ručně páčkou v případě, že bylo potřeba motor zastavit, nebo prošlápnout a vyfouknout směs pokud se přechlastal. Jinak stačilo pustit benzín, případně zmáčknout tlačítko plováku a tak zvaně nacupovat, šlápnout a motor běžel.Nepotřeboval baterku, stejně jako spousta jiných v té době, vystačil si s magnetem. Jawetta jako taková moc populární nebyla a dokonce se vyrobila v menším počtu kusů jako Stadion model S11, později S21.

+6/0
28.3.2016 11:07

J67i56ř55í 78P97u72d91i12l 8120618713438

Jen bych malou opravu,Stadion byl S 11 a další typ byl S 22.V

+1/0
28.3.2016 11:28
Foto

P38e38t62r 55P74r83o83c81h25á17z60k26a 3672256782954

Máte pravdu, to bylo ukliknutí.

0/0
28.3.2016 12:45

M68a84r70t58i48n 76L49a76c27o 7193426668

A len na vývoz sa vyrábal veľmi raritný S23.;-)

+2/0
28.3.2016 13:49
Foto

P43e22t88r 85P85r90o36c30h10á32z34k19a 3782856772594

Ano, ten se vyráběl asi dva roky pokud se nepletu (1962-1964) a pak byla výroba prodaná do Egypta. Měl lepší karburátor s větším hrdlem, upravený rám a dvojsedlo, větší brzdy a pár kusů se prodalo i u nás. Osobně jsem ho viděl jen jednou na nějakém srazu. Nevím, co je na tom pravdy, ale dosahoval běžně až 70km/hod.S různými úpravami sice stejnou rychlost dosáhne i S11, nebo S22.

0/0
28.3.2016 18:21

J38i21ř82í 93K94o42c27u90r22e93k 6615884855388

Taky nevím, kde vzali ten obřad. Pustit benzín, stojan nahoru, nasednout. Se zmáčknutou spojkou a zařazenou jedničkou se rozjet pomocí šlapadel. Po puštění spojky motor chytí, když kašle, pomoct mu šlapáním. To celé zabere tak 10 metrů jízdy.

A že to nepotřebuje značky ani techničkák je super, minimální oštera s tím. Jede to i 55 km/h a když se chce, dá se postavit na zadní. Na ježdění po rovině super, do kopců je to ale příliš slabé.

0/0
28.3.2016 16:02
Foto

P65e50t27r 48P12r28o73c39h75á87z57k95a 3462596602794

Naprosto souhlasím. Mám S22 v původním provedení a s původními doklady.Pak S11 ve které mám motor Sach a ta jede jako střela.Ani kopce pro ni nejsou problém. Problém jsou brzdy, které toho moc neubrzdí. Přední se defacto nedá použít pokud člověk nechce aby se přehoupla vahadla, kolo opřelo o blatník a jezdec stroj opustil po hlabvě přes řidítka. Zadní jke lepší, ale také se to nedá moc přehánět. Nýtované obložení a malý průměr bubnu prostě nestačí. Přesto všechno jsem rád, že oba stroje mám.:-)

+1/0
28.3.2016 18:46

J62a98n 89J80a87n97o59s72l47a79v 4702934726965

Já si myslím, že dekompresor se nemusel "zavírat", ale naopak se při vypnutí motoru "otevíral" a tím motor chcípnul - od toho se tomu říkalo "chcípátko". ;-)

+3/0
28.3.2016 10:18

I74v41a23n 93M68a67r61e47k 6744408312

V jednoduchosti je krása R^

0/0
28.3.2016 9:36

D97a44v93i45d 98H95e66r40i42a41n 6624986157491

Jednoduché, nepřeplácané zbytečnostmi...R^

+1/0
28.3.2016 8:34

J66a90n 54B10a32r56t78á66č78e23k 6255815510899

I kdyby tento moped podléhal registraci, dělá se na něm TK jednou za 4 či 6 let (resp. u fichtla a simsona jsem ji dělal po 4 letech), nikoli po dvou letech uvedených u obrázku 2.

0/0
28.3.2016 7:47

M91a28r24t33i58n 58K88u62ř64í36t47k82a 6147636408645

Bývávalo. Předpisy se mění.

+1/0
28.3.2016 14:19

O22n42d17r53e11j 76S17i46d51o82n 6514416641802

Pekne. Jen mne prekvapila ta dalkova a potkavaci svetla. Babetta mela jen potkavaci. Starsi typ pak svitil asi jako pet svetlusek v lahvi od sodovky. Ale nejak jsem to neresil a ve dvanacti jsem si pripadal jako King of the Road, zvlast kdyz novejsi dvourychlostni typ vytahl (po rovince) 45 km/h (prakticky prvni kosmicka). Jizvy po spaleninach od vyfuku jsem mel neustale.

+13/0
28.3.2016 2:12

P29a27v54e75l 47J24e26ř38á50b55e60k 7141352274627

S Babetou se jezdilo na "Měsíc" a nebo hvězdy.

Světlo tam bylo jen o toho, aby vás ostatní na silnici v noci viděli o chvilku dřív, než bez světel.

+4/0
28.3.2016 10:31

A49l52b25e35r23t 11K82á73m96e87n 9244218779801

Já som si dal na 210-tku rozetu z 207-mičky a dole kopcom tachometer ukazoval niečo medzi 60 až 65 km/hod :-P

0/0
29.3.2016 10:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.