Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autobaterie v horku trpí. Dobrá rada není, připravte se na nákup nové

Prodejci autobaterií si mnou ruce, na podzim a v zimě nebudou stíhat prodávat. Stávající horka totiž vadí akumulátorům. Rada, jak poškození zabránit, neexistuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J75a86r91o19s84l79a36v 45H28a26b53a77d93a 6130178258485

Autobaterie v horku trpí a proto se většinou montuje do motorového prostoru.

0/0
3.10.2015 16:16

J53i80ř21í 36L49i74n12h33a40r60t 3235734541336

Už nejezdím ani často a jen málokdy daleko..

Tak-že s baterií bývaly problémy po delším nejezdění..

Ale koupil jsem si takové startovátko.. Stačí ho plusem připojit na + na baterii a minusem někde v motoru na kostru.. Je třeba ho udržovat nabité, ale hodně dlouho vydrží.. A nastartuje vždy.. A i dobije..

0/0
17.8.2015 23:34

P61a80v23e66l 97O58d11r36a75z77i14l 6824729697430

To jsou počty. Normální auto dejme tomu nastartuje nejpozději do 3 sekund. Startovací proud je dán konstrukcí aku a dejme tomu uvažujeme 700A. Takže se spotřebuje 2100C. Dejme tomu, že díky velkému vybíjecímu proudu klesne kapacita o dvojnásobek, tedy o 4200C. Dobíjejme proudem 8A, to je docela málo, a zjistíme, že aku dobijeme za 700 sekund, tedy za necelých 12 minut. Počítejme účinnost a vyjde nám těch 15 minut.

Jenže, altík umí dodat 70A, někdy víc, někdy méně. Takže nějaké svícení nebo vytápění sedaček je docela okrajová spotřeba. Klimatizace bejvala za mýho mládí napojená rovnou na motor přes spojku a elektriku brala jen pro větrák chladiče, opět pár A.

Z osobní zkušenosti - akumulátor zničíte spolehlivě tím, že ho vybijete. BOSCHku ve starým autě jsem takhle omylem vytřískal 2x a vydržela necelejch 7 let. Plus u špatnýho dobíjení může být aku přebíjený a pak se ničí taky.

0/0
16.8.2015 22:49


T83o84m40á35š 38H41o31r87a 2619635598515

Přesně jak píšete v závěru, pro životnost akumulátoru je klíčové správné dobíjení během provozu, mě odešel ve staré Felicii akumulátor dvakrát, vždy po cca. 5 letech v zimě a obvykle se současně s výměnou akumulátoru měnilo i něco v nabíjecí soustavě...Felda na to celkem trpěla, co pamatuji odešel mě jednou přímo akumulátor, asi dvakrát ten diodový můstek, a tuším že ještě něco.

V ženině KIA Ceed je akumulátor už téměř 7 let a šlape jako hodinky, také nabíjecí okruh je dle kontrol v kondici a akumulátor když kontroluji je správně dobit. A to žena jezdí velmi krátké jízdy, denně dvě do 10 km do práce, případně tu jednu 10 km rozdrobí na několik menších úseku při cestování po obchodech.

0/0
17.8.2015 10:38

P43a81v55e95l 83O14d52r97a54z41i32l 6934579497940

JJ, ve Feldě tohle http://www.skodashop.cz/data/shared/files/products/820327/1257863429_Z--znam-cel---obrazovky-10.11.2009-152809.jpg

A ano, kromě aku ovlivňuje správná činnost dobíjení i životnost žárovek a tak:-).

0/0
17.8.2015 11:54

J78i84n60d70ř70i29c60h 69Š27k39o87p24e97k 4325481910775

klima vybíjí AKU ? A  to jako jak ?

Mnohem  horší je kombinace krátké cesty + svícení klasickými světly

0/0
16.8.2015 22:13

F45r93a50n84t41i95š57e85k 87L65o89s 2850403972126

Pane Bože co to je za debila ten autor článku, nezná základy fyziky, neumí matematiku, plete si pojmy. Co to je vnitřní odpor motoru?? To platí u zdroje, jinak motor v zimě potřebuje delší dobu k nastartování z důvodu mechanického odporu vlivem ztuhlého oleje. To nemá redakce jediného schopného člověka který by se takový výplod autorovy fantazie podíval??

+2/0
15.8.2015 16:24

P44a82v80e92l 81O78d98r79a72z61i94l 6364669747630

Vnitřní odpor motoru je poněkud specifický výraz pro mechanické ztráty v motoru. Tedy typicky to, co musíte překonat, abyste motorem, který sám neběží, mohl otáčet.

0/0
16.8.2015 22:41

P83e55t18r 82N12e79s13v10a38d98b29a 2744225436729

Hlavni rozdil je v tom když auto stoji nebo když jede a baterie je v provozu. Samozřejmě to neni taková divočina jak se píše v článku.....

0/0
15.8.2015 14:52

S13e36i53d57l 25P94e87t65r 1201841625244

Ten výpočet je snadný pane Dvořáku (tedy za předpokladu, že  jste absolvoval alespoň  8. třídu ZŠ  a tušíte co je Ohmův zákon a trojčlenka)

Tedy:  

Pokud standardní moderní auto startuje 3 vteřiny kolik asi odebere Ah  při startovacím proudu byť i 200A  z běžné baterky řekněme o 55 Ah? Cca 1%, že?:-)

Alternátor dává pak dnes v běžném autě  min 350W neboli skoro 30A při 12V.  

Jinými slovy nahradí  ztrátu kapacity aku  asi tak za 3-4 minuty provozu motoru ve středních otáčkách ...

Nevím jak Vy, ale za ty 4  minuty těch Vašich "60 km" neujede ani Hamilton  na Monze ;-D;-D

+5/0
15.8.2015 0:25

K51a14r67e43l 62V58a30c89h36u11t 9833882289423

Vícero lidí tu potvrdilo, že jim jejich cca 8-letá baterie klekla právě v těchto vedrech. Autor článku měl tedy ASI na mysli právě chování těchto 7-8 letých baterií...;-)

+1/0
14.8.2015 19:57

P13e77t91r 53N78e78s15v60a28d31b32a 2394315166689

Osmiletou batreii bych chtel vidět. To muze rict pouze někdo kdo absolutně nevi kdy byla baterie měněna.

+1/−2
15.8.2015 14:54

R59o30m27a90n 93C49a84e85s94a61r 9403580830517

budete se divit, ale existují i 12leté baterie. Viděl jsem už mnohokrát, že auta měla baterii ještě původní, tedy 8 - 10 let, 12 byl pak můj osobní rekord. A ona pořád fungovala, i když už podstatně hůře, až jednou odešla úplně. Nicméně není to žádný zázrak, některé vydrží rok, některé i těch 12.

+1/0
16.8.2015 0:03

P22a10v51e72l 35J76e55ř61á42b91e19k 7451722984167

U benzinového motoru asi vydrží déle. U nafťáku je to horší. Nicméně baterii namontovanou do nového auta v roce 2007 jsem měnil v  předjaří 2015.

0/0
16.8.2015 0:52

V25l40a35d90i68s29l42a33v 68B11u50r18y37š17e67k 3833276732124

asi to nemusí být tak úplně pravda, já třeba měsíc nebo dva startuju auto 20-30x denně, jezdím krátký cesty do 5 km a když ji chci dobít, tak si vezme pár watů a za čtvrthodinku je plná, podle článku bych měl být už dávno nepojízdnej,

0/0
14.8.2015 17:29

T43o78m19á39š 78H43o42r82a 2749645588115

Souhlasím, informace typu "Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů" je totální nesmysl. to by musela odejít baterie cca. 80% populace několikrát do roka.

+2/0
14.8.2015 17:44

J40i49n23d95ř54i25c27h 57Š60k53o79p19e48k 4665741140535

těch 60 km platí když je aku prázdná

0/0
16.8.2015 22:14

T14o84m51á60š 54H34o14r81a 2609265608895

To je celkem možné, ale o tom není v textu ani zmínka.

0/0
17.8.2015 10:32

J85a10r49o92s45l91a16v 96K66a53d86l72e58c 5831849282651

Baterii škodí otřesy. Teplota rozhodně ne.

+1/0
14.8.2015 16:52

P58e69t93r 74M17i69c21h53a26l 2870874681702

Pane Dvořáku, to děláte schválně, nebo z nevědomosti? Každopádně nejlé=pe pro četenáře uděláte, když dáte výpověď a půjdete dělat něco, co Vám půjde. Tohle je totiž za 3 dny už třetí dezinformace, co jste vytvořil (Stejšna, rozteklá auta a teď likvidace baterií horkým počasím).

Mimochodem, v autě se správně fungujícím dobíjením stačí na obnovu plné kapacity baterie jízda dlouhá 15 - 20 minut, což rozhodně není 50 - 60 km. To jen tak pro ilustraci.

+7/0
14.8.2015 16:34

J49a42n 65H41a98v63r93d18a 3976724392226

Taky mě ta informace celkem zarazila. Hned jsem si říkal, že mám nějaké superauto se superdobíjením a superakumulátorem.

Originální baterie v Touranu vydržela 8 let, většinou jsem za den najezdil tak do 50 - 60 km, ale startoval jsem tak 10 x denně. Dobíjel jsem jenom jednou, když se nechaly svítit světla a auto s automatem z kopce nenastartuješ:-)

+2/0
14.8.2015 17:20

J46a16n 28F96r73o81l75í30k 6956420595124

No ale dynamo ve stejšnu potřebovalo těch 50 km. A když si vzpomenu jaké problémy byla s relátky v regulátorech...;-D

0/0
14.8.2015 17:30

T30o90m34á42š 33H34o47r89a 2189785848265

Jasně že je to totální pitomost, většina lidí ve městech jezdí do práce a z práce kolem 10 km tam a zpátky, takže kolem 20km denně a pokud nikde nestaví to je na 20 km dva starty, pokud pojedou z práce do obchodu tak minimálně jeden start navíc. V létě klimatizují, v zimě topí, to by musela baterie při jejich teorii odejít za týden.

0/0
14.8.2015 17:50

S32v25a27t53o28p12l63u60k 95S11i77l56n73ý 4472966909248

pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů"

Což je samozřejmě nesmysl, protože naprostá většina lidí dojíždí kratší trasy a nikdy by se jim baterie nedobila. Pro dobití stačí bohatě 20 km.

+1/0
14.8.2015 16:07

V86l94a29d46i32s80l96a42v 13B82u65r49y14š74e56k 3973496222564

myslím že to nemusí být u všech aut stejný, ale mám vyzkoušený, že mě stačí jízdy tak 5 km a je pořád plná

0/0
14.8.2015 17:31

J58a60r13o52s24l57a47v 68P94r33u63s75a 9592100912274

no este stesti ze nemam elektromobil ;-D

+1/0
14.8.2015 15:10

J63a96n 31F13r78o93l71í31k 6686600765394

Nedávno psali, že měli s těmi baterkami v elektormobilech problémy v Kalifornii když tam byla velká horka. Ovšem to jsou li-onky a ne olověné a tečou tam větší proudy.

0/0
14.8.2015 17:32
Foto

P61e73t81r 27P49r57o77c66h37á44z26k92a 3182336582734

Nemyslím si, že letošní horka baterkám nějak výrazně uškodí. Většina autobaterií je stavěná na ještě větší teploty.Problém budou možná mít ty super levné s marketů. S autem jsem absolvoval spoustu cest do zemí, kde bylo ještě větší horko než je teď tady u nás a vydržela baterka zhruba 8 let. I pak jsem ji měnil spíše preventivně než že by to skutečně bylo třeba.

+3/0
14.8.2015 13:46

P17e59t12r 72M53i74c63h79a84l 2240354541802

Bodejť, baterka v motorovém prostoru je vystavena mnohem vyšším teplotám, ale to pan Dvořák nechápe (jako mnoho jiných věcí).

+6/0
14.8.2015 16:36
Foto

P18e80t92r 87P86r91o64c70h89á93z42k59a 3432496962694

Asi tak...

0/0
17.8.2015 16:33
Foto

P85e86t84r 84Š47r71a94i53e26r 9373872292167

No ve Focusu jsem na podzim měnil originální akumulátor Voltcraft z roku 2008, takže to s životnosti až tak tragický nebude....:-P

0/0
14.8.2015 12:07

P62e68t72r 62V40l82c62e17k 5222245445707

já má podobnou zkušenost, ta samá baterka a také focus, 1,6i z 4/2008.....a baterka mně klekla minulý týden, při zastávce jsem ji už nenastartoval,  servisman mně říkal, že ten ten jsem už třetí....:-P

0/0
14.8.2015 14:02

M80a51r87t22i78n 21K24ř29í40ž 9873542490677

Na první baterii (originál Ford) 5 let a 180.000 km. Před dvěma týdny se rozloučila. Dle chlapíka ze servisu je to kvůli horku, že prej má natřískáno víc než v zimě. Bohužel, nová Varta stála skoro tři litry.

0/0
14.8.2015 11:44

J95a32n 42F30r92o43l74í37k 6826690865794

Na první baterii (Citroen SAXO) 12 let. Teď mám 8. rok Citroen C1 a stále původní. Vzpomínám se slzou v oku za socíku, kdy mě ve stejšnu vydržela baterka tři roky a někdy i skoro 4.;-D

+2/0
14.8.2015 17:37

P90e70t85r 65N85e33s79v71a70d13b11a 2234115386249

A teď to o karkulce prosim.

+1/−2
15.8.2015 14:59

T19o18m91á42š 38K84u17c90h24a65ř 3837791938501

Ten článek je napsaný tak, že ne všichni chápou, co tím autor myslel.

Prostým výpočtem startovacího času a proudu se může zdát, že článek je blábol, že alternátor startovací energii vrátí do baterie už za desítky sekund, maximálně minuty. Problémem ale je, že při vysokém startovacím proudu stovky ampér dochází ke ztrátám na vnitřním odporu baterie a i k jen částečně vratné degradaci elektrod. Ztráty i degradace jsou tím větší, čím víc (zjednodušeně řečeno) se propadá napětí na baterii a toto je dáno úbytkem na jejím vnitřním odporu a startovacm proudem. A tento vnitřní odpor i náchylnost k degradaci se zhoršuje při extrémních teplotách (plus i mínus) a se stupněm vybití baterie. Krom degradace pak baterie vlivem vnitřních ztrát odevzdává energii s nízkou účinností a skutečně se více ničí. S vysokou teplotou se pak přidává v článku zmíňená sulfatace. Při krátkých cestách pak dochází snadno k tomu (hlavně hůře startující diesely), že baterie je dlouhodobě nabitá třeba jen na 30..40%. (To je dáno primitivním dobíjením cca pevným napětím.) Sice vše funguje a v teple i startér bez problémů starutje, ale při dlouhodobém podnabitém stavu a vysoké teplotě takto baterie jednak degraduje sulfatací, a to výrazně rychleji při vyšších teplotách. Dále více trpí starovacími proudy, protože má při nízkém nabití vyšší vnitřní odpor.

Pak je opravdu běžné, že přijdou první mrazíky a ráno už nenastartujete, protože baterie je zasulfátovaná a nabitá jen na 30%, vysoký proud startéru při studeném motoru způsobí pokles napětí baterie pod 8V a vyloženě dochází k vytrhávání hmoty z elektrod  baterie a jeich borcení. I když takovou baterii dobijete, už většinou zvládne jen několik líných startů a odejde úplně.

+1/0
14.8.2015 11:40

T37o16m24á15š 51K90u40c33h58a53ř 3317671258871

Tento problém se většinou netýká aut startujících na cvrnk a parkovaných v nemrznoucí garáži, ale spíš toho, kdo má starší auto, hlavně nafťák, má v horším stavu dobíjení a instalaci a třeba ještě šetřil a koupil slabší baterii. Co s tím? Doba, kdy se baterie běžně nosily v zimě na noc domů do tepla na nabíječku už je pro většinu lidí pryč (i když nedávnou jsem takto v Brně u výstaviště pozoroval cca 70 letou paní, jak baterku zručně vytahuje z auta, jako by to dělala každý den.). Kdo má tu možnost, tak je vhodné jednou za týden, nebo za 14 dní připojit přes noc baterii na nabíječku. (Jenže toto bude málokoho bavit, že..) Současně na indikátoru cca uvidíte, na kolik procent nabitou ji provozujete. Osobně ještě takto provozovaným bateriím prodlužuji život jednoduchým přípravkem s relátkem a žárovkou, který je opakovaně plně nabije a vybije. To maá ale smysl, dokud baterie není zcela zničení, jen dlouhodobě málo nabíjená.

Většina lidí ale pochopitelně stejně nemá možnost (ani chuť) toto řešit a až baterka klekne prostě koupí novou. Při ceně 1000..3000 je skoro jedno, jestli je to za 6, nebo 10 let. jen je blbé, že baterka většinou klekne, když se to nejmíň hodí.;-)

+1/0
14.8.2015 11:43

P34e61t38r 29N79o42v46o22t72n61ý 1940466611852

Myslím, že bohatě stačilo napsat jen poslední odstavec. ;-)

Šel bych klidně tak daleko, že pokud je kvůli případnému dobití (zpravidla při prvních mrazech) nutné baterii vyndat z vozu a někam nést, je lepší jí rovnou vyměnit za novou. Jakékoli kontroly, proměřování, dobíjení, je jen ztráta času - kvůli výrobku za cca +- 1500. Je to vyloženě k smíchu, takového obsírání kvůli pár stokorunám (když se cena baterie rozdělí do let).

+2/0
14.8.2015 12:53
Foto

P77e74t70r 67P94r91o75c61h72á16z86k32a 3722286762684

Do dieselu si za kvalitní baterku trošku připlatíte. Tam vám 1500,- nebude rozhodně stačit. Počítejte s dvoj i více násobkem. Pokud tedy nejdete do baterky s marketu na dvě na tři sezony.

0/0
14.8.2015 13:49

P83e84t62r 49N75o36v41o31t50n73ý 1700946681112

Sice nejsem zastáncem vyhazování věcí nebo jejich drahého recyklování, ale kromě nabití akumulátoru, který se z nějakého důvodu vybil je jakákoli "údržba" zbytečná. Snad dobití před zimou u auta, které skoro výhradně stojí nebo jezdí jen za roh. I při ceně 3 000. A je otázka, jestli ta 2-3x dražší má i 2-3 násobnou životnost. Prostě skákat kolem výrobku za kdyby ty 3 000, aby se trošku prodloužila jeho několikaletá životnost je ekonomický nesmysl.

Jak psal někdo níže - stačí jednou za měsíc ujet 50 kilometrů v kuse. Akumulátor pak vydrží 5 - 10 i více let. Když ne, tak by mu stejně nic nepomohlo, protože byl prostě vadný z výroby.

+1/0
14.8.2015 15:11

P42a89v95e93l 70O71d74r55a95z57i91l 6414859757550

Ono nejde o to šetření, ale aby baterka klekla tak nějak civilizovaně a ne když potřebujete po silvestru nastartova na samotě u lesa ;-)

0/0
17.8.2015 11:55

J72a54n 23H49a53v83r35d62a 3766324382986

;-DTen článek je napsaný tak, že ne všichni chápou, co tím autor myslel;-D

Takže jste to vysvětlil takříkajíc vyčerpávajíce, že všichni, kdo měli dost času a dostatečné vzdělání, váš výklad pochopili..

0/0
14.8.2015 15:08

M44i35c72h50a11l 90U77r47b84a89n 4823317828979

Chtěl bych vidět, jak se tohle řeší u START/STOP systémů. Tam snad musí v tom případě být baterka s miniaturním Temelínem..:-)

+1/0
14.8.2015 11:23

T21o19m16á52š 28K43n98a45i74f27l 6963490557600

uplne normalne.. staci si nevsimat tehle alarmistickych clanku .. majicich za ukol vyvolat paniku a potrebu kupovat novou baterku :ú)

+2/0
14.8.2015 11:25

P87e15t69r 40V92l49c46e56k 5612315295907

celý problém není způsoben větší zátěží častým startem,  ale vyšším odpařováním ve vysokých teplotách. Já tomu také nevěřil, dokud se mně to nestalo.

0/0
14.8.2015 11:30

M83i83c77h35a69l 33U66r32b11a37n 4503677258859

Je pravda, že jsem měl bezúdržbovou baterku a největším problémem tam asi byla nemožnost dolít destilovanou vodu. Takže po 5ti letech klekla. Kapalina v ní byla zhruba kousek nad půlkou..

0/0
14.8.2015 11:38

T80o10m36á36š 75H83o93r37a 2919335118775

I kdyby ta baterie stála 3000 kč, tak ze pět let to je 600 kč na rok, 50 kč na měsíc...to bych opravdu neřešil, taková částka se dá ušetřit jen trošku šetrnější jízdou.

0/0
14.8.2015 17:55

M61a51r14t71i72n 59P89a95š24e18k 8619896495715

START/STOP systém funguje malinko jinak, k takovému startu motor baterku nepotřebuje, když zastavíte, motor se vypne a zároveň se rozepne spojka u setrvačníku, při následném startu spojka sepne a setrvačník opět roztočí motor

0/0
31.10.2015 0:51

R79a31d93e65k 13H42o88l34e33c59e75k 3616940918251

Já mám v autě originální baterku od března 2006, nekontroluju ji a ještě ani jednou jsem ji nemusel externě dobíjet. Najeto asi 170 tisíc km.

Když vezmu, že nová stojí asi 11 stovek, tak vážně nemá smysl jí v autě nějak opečovávat a kupovat si nějakou nabíječku už vůbec ne.

Už pár let čekám, že v zimě nenastartuju a zatím jsem se nedočkal. Vidím to na nějakou nejnevhodnější chvíli. :-)

+3/0
14.8.2015 11:17

P10e89t49r 43V45l32c87e69k 5592325785947

také jsem čekal na zimu....ale klekla mně při zastavení minulý týden ve vedru...;-D

0/0
14.8.2015 11:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.