Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autobaterie v horku trpí. Dobrá rada není, připravte se na nákup nové

Prodejci autobaterií si mnou ruce, na podzim a v zimě nebudou stíhat prodávat. Stávající horka totiž vadí akumulátorům. Rada, jak poškození zabránit, neexistuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J68a63r62o68s65l37a46v 55H23a69b95a98d23a 6300588468905

Autobaterie v horku trpí a proto se většinou montuje do motorového prostoru.

0/0
3.10.2015 16:16

J48i52ř12í 47L58i81n81h51a67r20t 3575404861666

Už nejezdím ani často a jen málokdy daleko..

Tak-že s baterií bývaly problémy po delším nejezdění..

Ale koupil jsem si takové startovátko.. Stačí ho plusem připojit na + na baterii a minusem někde v motoru na kostru.. Je třeba ho udržovat nabité, ale hodně dlouho vydrží.. A nastartuje vždy.. A i dobije..

0/0
17.8.2015 23:34

P98a52v30e97l 26O40d26r12a11z26i82l 6894819967470

To jsou počty. Normální auto dejme tomu nastartuje nejpozději do 3 sekund. Startovací proud je dán konstrukcí aku a dejme tomu uvažujeme 700A. Takže se spotřebuje 2100C. Dejme tomu, že díky velkému vybíjecímu proudu klesne kapacita o dvojnásobek, tedy o 4200C. Dobíjejme proudem 8A, to je docela málo, a zjistíme, že aku dobijeme za 700 sekund, tedy za necelých 12 minut. Počítejme účinnost a vyjde nám těch 15 minut.

Jenže, altík umí dodat 70A, někdy víc, někdy méně. Takže nějaké svícení nebo vytápění sedaček je docela okrajová spotřeba. Klimatizace bejvala za mýho mládí napojená rovnou na motor přes spojku a elektriku brala jen pro větrák chladiče, opět pár A.

Z osobní zkušenosti - akumulátor zničíte spolehlivě tím, že ho vybijete. BOSCHku ve starým autě jsem takhle omylem vytřískal 2x a vydržela necelejch 7 let. Plus u špatnýho dobíjení může být aku přebíjený a pak se ničí taky.

0/0
16.8.2015 22:49

T19o14m26á78š 53H21o42r34a 2209195808805

Přesně jak píšete v závěru, pro životnost akumulátoru je klíčové správné dobíjení během provozu, mě odešel ve staré Felicii akumulátor dvakrát, vždy po cca. 5 letech v zimě a obvykle se současně s výměnou akumulátoru měnilo i něco v nabíjecí soustavě...Felda na to celkem trpěla, co pamatuji odešel mě jednou přímo akumulátor, asi dvakrát ten diodový můstek, a tuším že ještě něco.

V ženině KIA Ceed je akumulátor už téměř 7 let a šlape jako hodinky, také nabíjecí okruh je dle kontrol v kondici a akumulátor když kontroluji je správně dobit. A to žena jezdí velmi krátké jízdy, denně dvě do 10 km do práce, případně tu jednu 10 km rozdrobí na několik menších úseku při cestování po obchodech.

0/0
17.8.2015 10:38

P27a96v26e87l 24O36d13r96a55z92i31l 6424159737460

JJ, ve Feldě tohle http://www.skodashop.cz/data/shared/files/products/820327/1257863429_Z--znam-cel---obrazovky-10.11.2009-152809.jpg

A ano, kromě aku ovlivňuje správná činnost dobíjení i životnost žárovek a tak:-).

0/0
17.8.2015 11:54

J50i85n64d67ř98i83c13h 58Š16k41o61p42e54k 4655281190875

klima vybíjí AKU ? A  to jako jak ?

Mnohem  horší je kombinace krátké cesty + svícení klasickými světly

0/0
16.8.2015 22:13

F44r59a98n14t84i38š67e63k 78L98o91s 2250813822726

Pane Bože co to je za debila ten autor článku, nezná základy fyziky, neumí matematiku, plete si pojmy. Co to je vnitřní odpor motoru?? To platí u zdroje, jinak motor v zimě potřebuje delší dobu k nastartování z důvodu mechanického odporu vlivem ztuhlého oleje. To nemá redakce jediného schopného člověka který by se takový výplod autorovy fantazie podíval??

+2/0
15.8.2015 16:24

P78a74v91e48l 54O51d81r95a24z48i19l 6554619927570

Vnitřní odpor motoru je poněkud specifický výraz pro mechanické ztráty v motoru. Tedy typicky to, co musíte překonat, abyste motorem, který sám neběží, mohl otáčet.

0/0
16.8.2015 22:41

P40e36t82r 43N96e55s74v41a64d56b95a 2134295846209

Hlavni rozdil je v tom když auto stoji nebo když jede a baterie je v provozu. Samozřejmě to neni taková divočina jak se píše v článku.....

0/0
15.8.2015 14:52

S42e34i57d87l 63P78e73t78r 1631451625634

Ten výpočet je snadný pane Dvořáku (tedy za předpokladu, že  jste absolvoval alespoň  8. třídu ZŠ  a tušíte co je Ohmův zákon a trojčlenka)

Tedy:  

Pokud standardní moderní auto startuje 3 vteřiny kolik asi odebere Ah  při startovacím proudu byť i 200A  z běžné baterky řekněme o 55 Ah? Cca 1%, že?:-)

Alternátor dává pak dnes v běžném autě  min 350W neboli skoro 30A při 12V.  

Jinými slovy nahradí  ztrátu kapacity aku  asi tak za 3-4 minuty provozu motoru ve středních otáčkách ...

Nevím jak Vy, ale za ty 4  minuty těch Vašich "60 km" neujede ani Hamilton  na Monze ;-D;-D

+5/0
15.8.2015 0:25

K83a65r74e81l 16V69a31c67h64u42t 9473852279133

Vícero lidí tu potvrdilo, že jim jejich cca 8-letá baterie klekla právě v těchto vedrech. Autor článku měl tedy ASI na mysli právě chování těchto 7-8 letých baterií...;-)

+1/0
14.8.2015 19:57

P43e36t90r 57N47e61s21v13a15d84b96a 2734385776669

Osmiletou batreii bych chtel vidět. To muze rict pouze někdo kdo absolutně nevi kdy byla baterie měněna.

+1/−2
15.8.2015 14:54

R56o28m96a43n 91C90a74e88s74a89r 9423970260547

budete se divit, ale existují i 12leté baterie. Viděl jsem už mnohokrát, že auta měla baterii ještě původní, tedy 8 - 10 let, 12 byl pak můj osobní rekord. A ona pořád fungovala, i když už podstatně hůře, až jednou odešla úplně. Nicméně není to žádný zázrak, některé vydrží rok, některé i těch 12.

+1/0
16.8.2015 0:03

P10a85v71e69l 60J45e46ř87á15b97e11k 7521802594897

U benzinového motoru asi vydrží déle. U nafťáku je to horší. Nicméně baterii namontovanou do nového auta v roce 2007 jsem měnil v  předjaří 2015.

0/0
16.8.2015 0:52

V83l41a41d53i11s18l23a49v 51B35u22r68y47š26e66k 3143626932584

asi to nemusí být tak úplně pravda, já třeba měsíc nebo dva startuju auto 20-30x denně, jezdím krátký cesty do 5 km a když ji chci dobít, tak si vezme pár watů a za čtvrthodinku je plná, podle článku bych měl být už dávno nepojízdnej,

0/0
14.8.2015 17:29

T15o97m35á13š 77H42o29r68a 2229985428495

Souhlasím, informace typu "Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů" je totální nesmysl. to by musela odejít baterie cca. 80% populace několikrát do roka.

+2/0
14.8.2015 17:44

J19i24n97d89ř58i11c54h 25Š46k85o46p30e44k 4485751980715

těch 60 km platí když je aku prázdná

0/0
16.8.2015 22:14

T47o92m47á57š 32H54o91r58a 2389625208805

To je celkem možné, ale o tom není v textu ani zmínka.

0/0
17.8.2015 10:32

J48a10r49o18s85l12a53v 48K35a18d12l18e78c 5211299612141

Baterii škodí otřesy. Teplota rozhodně ne.

+1/0
14.8.2015 16:52

P68e39t65r 29M96i73c16h94a90l 2860694161412

Pane Dvořáku, to děláte schválně, nebo z nevědomosti? Každopádně nejlé=pe pro četenáře uděláte, když dáte výpověď a půjdete dělat něco, co Vám půjde. Tohle je totiž za 3 dny už třetí dezinformace, co jste vytvořil (Stejšna, rozteklá auta a teď likvidace baterií horkým počasím).

Mimochodem, v autě se správně fungujícím dobíjením stačí na obnovu plné kapacity baterie jízda dlouhá 15 - 20 minut, což rozhodně není 50 - 60 km. To jen tak pro ilustraci.

+7/0
14.8.2015 16:34

J30a47n 43H43a96v84r95d22a 3576454322606

Taky mě ta informace celkem zarazila. Hned jsem si říkal, že mám nějaké superauto se superdobíjením a superakumulátorem.

Originální baterie v Touranu vydržela 8 let, většinou jsem za den najezdil tak do 50 - 60 km, ale startoval jsem tak 10 x denně. Dobíjel jsem jenom jednou, když se nechaly svítit světla a auto s automatem z kopce nenastartuješ:-)

+2/0
14.8.2015 17:20

J45a39n 89F38r77o20l34í40k 6536680335544

No ale dynamo ve stejšnu potřebovalo těch 50 km. A když si vzpomenu jaké problémy byla s relátky v regulátorech...;-D

0/0
14.8.2015 17:30

T60o51m35á43š 23H94o24r82a 2419925878635

Jasně že je to totální pitomost, většina lidí ve městech jezdí do práce a z práce kolem 10 km tam a zpátky, takže kolem 20km denně a pokud nikde nestaví to je na 20 km dva starty, pokud pojedou z práce do obchodu tak minimálně jeden start navíc. V létě klimatizují, v zimě topí, to by musela baterie při jejich teorii odejít za týden.

0/0
14.8.2015 17:50

S74v45a23t43o64p91l21u92k 42S68i60l44n26ý 4652226769448

pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů"

Což je samozřejmě nesmysl, protože naprostá většina lidí dojíždí kratší trasy a nikdy by se jim baterie nedobila. Pro dobití stačí bohatě 20 km.

+1/0
14.8.2015 16:07

V75l86a60d24i87s81l55a58v 62B97u62r31y48š29e52k 3503356632424

myslím že to nemusí být u všech aut stejný, ale mám vyzkoušený, že mě stačí jízdy tak 5 km a je pořád plná

0/0
14.8.2015 17:31

J95a90r74o61s57l40a21v 91P89r90u27s57a 9812460472654

no este stesti ze nemam elektromobil ;-D

+1/0
14.8.2015 15:10

J15a37n 49F85r62o67l83í12k 6926570705924

Nedávno psali, že měli s těmi baterkami v elektormobilech problémy v Kalifornii když tam byla velká horka. Ovšem to jsou li-onky a ne olověné a tečou tam větší proudy.

0/0
14.8.2015 17:32
Foto

P49e18t92r 89P11r79o80c53h10á35z12k83a 3752896642674

Nemyslím si, že letošní horka baterkám nějak výrazně uškodí. Většina autobaterií je stavěná na ještě větší teploty.Problém budou možná mít ty super levné s marketů. S autem jsem absolvoval spoustu cest do zemí, kde bylo ještě větší horko než je teď tady u nás a vydržela baterka zhruba 8 let. I pak jsem ji měnil spíše preventivně než že by to skutečně bylo třeba.

+3/0
14.8.2015 13:46

P45e50t80r 83M10i62c46h23a84l 2760784371172

Bodejť, baterka v motorovém prostoru je vystavena mnohem vyšším teplotám, ale to pan Dvořák nechápe (jako mnoho jiných věcí).

+6/0
14.8.2015 16:36
Foto

P72e67t98r 68P28r52o81c96h36á55z11k65a 3932656792344

Asi tak...

0/0
17.8.2015 16:33
Foto

P65e20t72r 12Š25r66a52i76e85r 9923852702797

No ve Focusu jsem na podzim měnil originální akumulátor Voltcraft z roku 2008, takže to s životnosti až tak tragický nebude....:-P

0/0
14.8.2015 12:07

P14e34t10r 52V45l36c67e13k 5242575475827

já má podobnou zkušenost, ta samá baterka a také focus, 1,6i z 4/2008.....a baterka mně klekla minulý týden, při zastávce jsem ji už nenastartoval,  servisman mně říkal, že ten ten jsem už třetí....:-P

0/0
14.8.2015 14:02

M70a18r94t78i28n 16K96ř66í87ž 9293662160347

Na první baterii (originál Ford) 5 let a 180.000 km. Před dvěma týdny se rozloučila. Dle chlapíka ze servisu je to kvůli horku, že prej má natřískáno víc než v zimě. Bohužel, nová Varta stála skoro tři litry.

0/0
14.8.2015 11:44

J90a16n 25F31r81o35l65í20k 6266320315114

Na první baterii (Citroen SAXO) 12 let. Teď mám 8. rok Citroen C1 a stále původní. Vzpomínám se slzou v oku za socíku, kdy mě ve stejšnu vydržela baterka tři roky a někdy i skoro 4.;-D

+2/0
14.8.2015 17:37

P23e57t39r 22N31e51s61v35a29d54b57a 2564975676859

A teď to o karkulce prosim.

+1/−2
15.8.2015 14:59

T88o14m90á84š 66K93u27c54h29a51ř 3807411328811

Ten článek je napsaný tak, že ne všichni chápou, co tím autor myslel.

Prostým výpočtem startovacího času a proudu se může zdát, že článek je blábol, že alternátor startovací energii vrátí do baterie už za desítky sekund, maximálně minuty. Problémem ale je, že při vysokém startovacím proudu stovky ampér dochází ke ztrátám na vnitřním odporu baterie a i k jen částečně vratné degradaci elektrod. Ztráty i degradace jsou tím větší, čím víc (zjednodušeně řečeno) se propadá napětí na baterii a toto je dáno úbytkem na jejím vnitřním odporu a startovacm proudem. A tento vnitřní odpor i náchylnost k degradaci se zhoršuje při extrémních teplotách (plus i mínus) a se stupněm vybití baterie. Krom degradace pak baterie vlivem vnitřních ztrát odevzdává energii s nízkou účinností a skutečně se více ničí. S vysokou teplotou se pak přidává v článku zmíňená sulfatace. Při krátkých cestách pak dochází snadno k tomu (hlavně hůře startující diesely), že baterie je dlouhodobě nabitá třeba jen na 30..40%. (To je dáno primitivním dobíjením cca pevným napětím.) Sice vše funguje a v teple i startér bez problémů starutje, ale při dlouhodobém podnabitém stavu a vysoké teplotě takto baterie jednak degraduje sulfatací, a to výrazně rychleji při vyšších teplotách. Dále více trpí starovacími proudy, protože má při nízkém nabití vyšší vnitřní odpor.

Pak je opravdu běžné, že přijdou první mrazíky a ráno už nenastartujete, protože baterie je zasulfátovaná a nabitá jen na 30%, vysoký proud startéru při studeném motoru způsobí pokles napětí baterie pod 8V a vyloženě dochází k vytrhávání hmoty z elektrod  baterie a jeich borcení. I když takovou baterii dobijete, už většinou zvládne jen několik líných startů a odejde úplně.

+1/0
14.8.2015 11:40

T72o53m85á73š 77K14u57c66h54a66ř 3777141808151

Tento problém se většinou netýká aut startujících na cvrnk a parkovaných v nemrznoucí garáži, ale spíš toho, kdo má starší auto, hlavně nafťák, má v horším stavu dobíjení a instalaci a třeba ještě šetřil a koupil slabší baterii. Co s tím? Doba, kdy se baterie běžně nosily v zimě na noc domů do tepla na nabíječku už je pro většinu lidí pryč (i když nedávnou jsem takto v Brně u výstaviště pozoroval cca 70 letou paní, jak baterku zručně vytahuje z auta, jako by to dělala každý den.). Kdo má tu možnost, tak je vhodné jednou za týden, nebo za 14 dní připojit přes noc baterii na nabíječku. (Jenže toto bude málokoho bavit, že..) Současně na indikátoru cca uvidíte, na kolik procent nabitou ji provozujete. Osobně ještě takto provozovaným bateriím prodlužuji život jednoduchým přípravkem s relátkem a žárovkou, který je opakovaně plně nabije a vybije. To maá ale smysl, dokud baterie není zcela zničení, jen dlouhodobě málo nabíjená.

Většina lidí ale pochopitelně stejně nemá možnost (ani chuť) toto řešit a až baterka klekne prostě koupí novou. Při ceně 1000..3000 je skoro jedno, jestli je to za 6, nebo 10 let. jen je blbé, že baterka většinou klekne, když se to nejmíň hodí.;-)

+1/0
14.8.2015 11:43

P45e57t67r 33N23o48v75o15t35n47ý 1630166941132

Myslím, že bohatě stačilo napsat jen poslední odstavec. ;-)

Šel bych klidně tak daleko, že pokud je kvůli případnému dobití (zpravidla při prvních mrazech) nutné baterii vyndat z vozu a někam nést, je lepší jí rovnou vyměnit za novou. Jakékoli kontroly, proměřování, dobíjení, je jen ztráta času - kvůli výrobku za cca +- 1500. Je to vyloženě k smíchu, takového obsírání kvůli pár stokorunám (když se cena baterie rozdělí do let).

+2/0
14.8.2015 12:53
Foto

P19e69t49r 19P38r53o56c11h71á82z30k62a 3382316592334

Do dieselu si za kvalitní baterku trošku připlatíte. Tam vám 1500,- nebude rozhodně stačit. Počítejte s dvoj i více násobkem. Pokud tedy nejdete do baterky s marketu na dvě na tři sezony.

0/0
14.8.2015 13:49

P17e61t23r 21N19o70v83o57t27n83ý 1150666281472

Sice nejsem zastáncem vyhazování věcí nebo jejich drahého recyklování, ale kromě nabití akumulátoru, který se z nějakého důvodu vybil je jakákoli "údržba" zbytečná. Snad dobití před zimou u auta, které skoro výhradně stojí nebo jezdí jen za roh. I při ceně 3 000. A je otázka, jestli ta 2-3x dražší má i 2-3 násobnou životnost. Prostě skákat kolem výrobku za kdyby ty 3 000, aby se trošku prodloužila jeho několikaletá životnost je ekonomický nesmysl.

Jak psal někdo níže - stačí jednou za měsíc ujet 50 kilometrů v kuse. Akumulátor pak vydrží 5 - 10 i více let. Když ne, tak by mu stejně nic nepomohlo, protože byl prostě vadný z výroby.

+1/0
14.8.2015 15:11

P19a70v19e54l 57O83d27r67a74z36i58l 6434849837120

Ono nejde o to šetření, ale aby baterka klekla tak nějak civilizovaně a ne když potřebujete po silvestru nastartova na samotě u lesa ;-)

0/0
17.8.2015 11:55

J59a19n 53H55a11v39r11d92a 3826924472856

;-DTen článek je napsaný tak, že ne všichni chápou, co tím autor myslel;-D

Takže jste to vysvětlil takříkajíc vyčerpávajíce, že všichni, kdo měli dost času a dostatečné vzdělání, váš výklad pochopili..

0/0
14.8.2015 15:08

M90i90c54h47a88l 82U33r72b59a53n 4833737748169

Chtěl bych vidět, jak se tohle řeší u START/STOP systémů. Tam snad musí v tom případě být baterka s miniaturním Temelínem..:-)

+1/0
14.8.2015 11:23

T48o85m85á62š 74K84n98a54i66f73l 6613200267180

uplne normalne.. staci si nevsimat tehle alarmistickych clanku .. majicich za ukol vyvolat paniku a potrebu kupovat novou baterku :ú)

+2/0
14.8.2015 11:25

P76e35t60r 19V97l35c75e30k 5882685605617

celý problém není způsoben větší zátěží častým startem,  ale vyšším odpařováním ve vysokých teplotách. Já tomu také nevěřil, dokud se mně to nestalo.

0/0
14.8.2015 11:30

M20i52c16h35a79l 79U94r90b25a17n 4303287628859

Je pravda, že jsem měl bezúdržbovou baterku a největším problémem tam asi byla nemožnost dolít destilovanou vodu. Takže po 5ti letech klekla. Kapalina v ní byla zhruba kousek nad půlkou..

0/0
14.8.2015 11:38

T46o34m79á85š 77H65o25r65a 2819285338645

I kdyby ta baterie stála 3000 kč, tak ze pět let to je 600 kč na rok, 50 kč na měsíc...to bych opravdu neřešil, taková částka se dá ušetřit jen trošku šetrnější jízdou.

0/0
14.8.2015 17:55

M75a79r72t65i95n 93P24a33š87e12k 8609486805405

START/STOP systém funguje malinko jinak, k takovému startu motor baterku nepotřebuje, když zastavíte, motor se vypne a zároveň se rozepne spojka u setrvačníku, při následném startu spojka sepne a setrvačník opět roztočí motor

0/0
31.10.2015 0:51

R31a26d91e68k 15H41o56l22e88c51e49k 3126890938451

Já mám v autě originální baterku od března 2006, nekontroluju ji a ještě ani jednou jsem ji nemusel externě dobíjet. Najeto asi 170 tisíc km.

Když vezmu, že nová stojí asi 11 stovek, tak vážně nemá smysl jí v autě nějak opečovávat a kupovat si nějakou nabíječku už vůbec ne.

Už pár let čekám, že v zimě nenastartuju a zatím jsem se nedočkal. Vidím to na nějakou nejnevhodnější chvíli. :-)

+3/0
14.8.2015 11:17

P54e69t86r 12V24l14c25e27k 5592205365147

také jsem čekal na zimu....ale klekla mně při zastavení minulý týden ve vedru...;-D

0/0
14.8.2015 11:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.