Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autobaterie v horku trpí. Dobrá rada není, připravte se na nákup nové

Prodejci autobaterií si mnou ruce, na podzim a v zimě nebudou stíhat prodávat. Stávající horka totiž vadí akumulátorům. Rada, jak poškození zabránit, neexistuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J16a24r55o89s27l18a44v 84H43a30b98a71d93a 6130398748325

Autobaterie v horku trpí a proto se většinou montuje do motorového prostoru.

0/0
3.10.2015 16:16

J97i24ř86í 67L37i64n67h88a95r42t 3795574291796

Už nejezdím ani často a jen málokdy daleko..

Tak-že s baterií bývaly problémy po delším nejezdění..

Ale koupil jsem si takové startovátko.. Stačí ho plusem připojit na + na baterii a minusem někde v motoru na kostru.. Je třeba ho udržovat nabité, ale hodně dlouho vydrží.. A nastartuje vždy.. A i dobije..

0/0
17.8.2015 23:34

P80a30v78e37l 96O21d77r25a52z57i36l 6554299237920

To jsou počty. Normální auto dejme tomu nastartuje nejpozději do 3 sekund. Startovací proud je dán konstrukcí aku a dejme tomu uvažujeme 700A. Takže se spotřebuje 2100C. Dejme tomu, že díky velkému vybíjecímu proudu klesne kapacita o dvojnásobek, tedy o 4200C. Dobíjejme proudem 8A, to je docela málo, a zjistíme, že aku dobijeme za 700 sekund, tedy za necelých 12 minut. Počítejme účinnost a vyjde nám těch 15 minut.

Jenže, altík umí dodat 70A, někdy víc, někdy méně. Takže nějaké svícení nebo vytápění sedaček je docela okrajová spotřeba. Klimatizace bejvala za mýho mládí napojená rovnou na motor přes spojku a elektriku brala jen pro větrák chladiče, opět pár A.

Z osobní zkušenosti - akumulátor zničíte spolehlivě tím, že ho vybijete. BOSCHku ve starým autě jsem takhle omylem vytřískal 2x a vydržela necelejch 7 let. Plus u špatnýho dobíjení může být aku přebíjený a pak se ničí taky.

0/0
16.8.2015 22:49


T40o42m58á96š 28H56o28r34a 2589295488525

Přesně jak píšete v závěru, pro životnost akumulátoru je klíčové správné dobíjení během provozu, mě odešel ve staré Felicii akumulátor dvakrát, vždy po cca. 5 letech v zimě a obvykle se současně s výměnou akumulátoru měnilo i něco v nabíjecí soustavě...Felda na to celkem trpěla, co pamatuji odešel mě jednou přímo akumulátor, asi dvakrát ten diodový můstek, a tuším že ještě něco.

V ženině KIA Ceed je akumulátor už téměř 7 let a šlape jako hodinky, také nabíjecí okruh je dle kontrol v kondici a akumulátor když kontroluji je správně dobit. A to žena jezdí velmi krátké jízdy, denně dvě do 10 km do práce, případně tu jednu 10 km rozdrobí na několik menších úseku při cestování po obchodech.

0/0
17.8.2015 10:38

P62a72v79e91l 23O82d59r46a35z54i38l 6844559657600

JJ, ve Feldě tohle http://www.skodashop.cz/data/shared/files/products/820327/1257863429_Z--znam-cel---obrazovky-10.11.2009-152809.jpg

A ano, kromě aku ovlivňuje správná činnost dobíjení i životnost žárovek a tak:-).

0/0
17.8.2015 11:54

J22i18n50d74ř27i68c11h 46Š97k31o61p33e12k 4535781770715

klima vybíjí AKU ? A  to jako jak ?

Mnohem  horší je kombinace krátké cesty + svícení klasickými světly

0/0
16.8.2015 22:13

F44r41a46n62t55i45š80e11k 57L13o40s 2670443202826

Pane Bože co to je za debila ten autor článku, nezná základy fyziky, neumí matematiku, plete si pojmy. Co to je vnitřní odpor motoru?? To platí u zdroje, jinak motor v zimě potřebuje delší dobu k nastartování z důvodu mechanického odporu vlivem ztuhlého oleje. To nemá redakce jediného schopného člověka který by se takový výplod autorovy fantazie podíval??

+2/0
15.8.2015 16:24

P83a11v78e50l 25O74d57r39a89z79i16l 6674579827130

Vnitřní odpor motoru je poněkud specifický výraz pro mechanické ztráty v motoru. Tedy typicky to, co musíte překonat, abyste motorem, který sám neběží, mohl otáčet.

0/0
16.8.2015 22:41

P70e87t28r 81N86e10s88v93a90d93b87a 2914695936769

Hlavni rozdil je v tom když auto stoji nebo když jede a baterie je v provozu. Samozřejmě to neni taková divočina jak se píše v článku.....

0/0
15.8.2015 14:52

S33e52i74d39l 57P10e42t19r 1331631685494

Ten výpočet je snadný pane Dvořáku (tedy za předpokladu, že  jste absolvoval alespoň  8. třídu ZŠ  a tušíte co je Ohmův zákon a trojčlenka)

Tedy:  

Pokud standardní moderní auto startuje 3 vteřiny kolik asi odebere Ah  při startovacím proudu byť i 200A  z běžné baterky řekněme o 55 Ah? Cca 1%, že?:-)

Alternátor dává pak dnes v běžném autě  min 350W neboli skoro 30A při 12V.  

Jinými slovy nahradí  ztrátu kapacity aku  asi tak za 3-4 minuty provozu motoru ve středních otáčkách ...

Nevím jak Vy, ale za ty 4  minuty těch Vašich "60 km" neujede ani Hamilton  na Monze ;-D;-D

+5/0
15.8.2015 0:25

K31a59r95e77l 95V82a73c78h87u11t 9803942919193

Vícero lidí tu potvrdilo, že jim jejich cca 8-letá baterie klekla právě v těchto vedrech. Autor článku měl tedy ASI na mysli právě chování těchto 7-8 letých baterií...;-)

+1/0
14.8.2015 19:57

P83e37t95r 43N86e23s25v31a32d59b73a 2474715786169

Osmiletou batreii bych chtel vidět. To muze rict pouze někdo kdo absolutně nevi kdy byla baterie měněna.

+1/−2
15.8.2015 14:54

R15o21m97a36n 98C69a19e63s16a37r 9673270730157

budete se divit, ale existují i 12leté baterie. Viděl jsem už mnohokrát, že auta měla baterii ještě původní, tedy 8 - 10 let, 12 byl pak můj osobní rekord. A ona pořád fungovala, i když už podstatně hůře, až jednou odešla úplně. Nicméně není to žádný zázrak, některé vydrží rok, některé i těch 12.

+1/0
16.8.2015 0:03

P12a14v52e74l 48J96e10ř12á73b92e81k 7921392134157

U benzinového motoru asi vydrží déle. U nafťáku je to horší. Nicméně baterii namontovanou do nového auta v roce 2007 jsem měnil v  předjaří 2015.

0/0
16.8.2015 0:52

V85l44a68d39i90s72l27a54v 89B61u66r93y94š65e95k 3503516202894

asi to nemusí být tak úplně pravda, já třeba měsíc nebo dva startuju auto 20-30x denně, jezdím krátký cesty do 5 km a když ji chci dobít, tak si vezme pár watů a za čtvrthodinku je plná, podle článku bych měl být už dávno nepojízdnej,

0/0
14.8.2015 17:29

T47o10m89á80š 18H48o14r40a 2279255438685

Souhlasím, informace typu "Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů" je totální nesmysl. to by musela odejít baterie cca. 80% populace několikrát do roka.

+2/0
14.8.2015 17:44

J66i13n77d71ř68i37c36h 10Š87k56o23p90e17k 4545111430165

těch 60 km platí když je aku prázdná

0/0
16.8.2015 22:14

T33o51m71á12š 91H13o24r14a 2369295348595

To je celkem možné, ale o tom není v textu ani zmínka.

0/0
17.8.2015 10:32

J54a12r21o31s93l62a26v 33K96a67d24l50e32c 5431349182821

Baterii škodí otřesy. Teplota rozhodně ne.

+1/0
14.8.2015 16:52

P16e14t97r 17M74i52c40h76a63l 2880724441492

Pane Dvořáku, to děláte schválně, nebo z nevědomosti? Každopádně nejlé=pe pro četenáře uděláte, když dáte výpověď a půjdete dělat něco, co Vám půjde. Tohle je totiž za 3 dny už třetí dezinformace, co jste vytvořil (Stejšna, rozteklá auta a teď likvidace baterií horkým počasím).

Mimochodem, v autě se správně fungujícím dobíjením stačí na obnovu plné kapacity baterie jízda dlouhá 15 - 20 minut, což rozhodně není 50 - 60 km. To jen tak pro ilustraci.

+7/0
14.8.2015 16:34

J13a75n 54H84a44v91r95d54a 3376764462476

Taky mě ta informace celkem zarazila. Hned jsem si říkal, že mám nějaké superauto se superdobíjením a superakumulátorem.

Originální baterie v Touranu vydržela 8 let, většinou jsem za den najezdil tak do 50 - 60 km, ale startoval jsem tak 10 x denně. Dobíjel jsem jenom jednou, když se nechaly svítit světla a auto s automatem z kopce nenastartuješ:-)

+2/0
14.8.2015 17:20

J18a11n 49F68r66o93l41í77k 6296250365514

No ale dynamo ve stejšnu potřebovalo těch 50 km. A když si vzpomenu jaké problémy byla s relátky v regulátorech...;-D

0/0
14.8.2015 17:30

T72o13m70á19š 68H56o94r25a 2339755338745

Jasně že je to totální pitomost, většina lidí ve městech jezdí do práce a z práce kolem 10 km tam a zpátky, takže kolem 20km denně a pokud nikde nestaví to je na 20 km dva starty, pokud pojedou z práce do obchodu tak minimálně jeden start navíc. V létě klimatizují, v zimě topí, to by musela baterie při jejich teorii odejít za týden.

0/0
14.8.2015 17:50

S19v58a84t72o42p47l56u87k 42S60i39l91n89ý 4612916869358

pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů"

Což je samozřejmě nesmysl, protože naprostá většina lidí dojíždí kratší trasy a nikdy by se jim baterie nedobila. Pro dobití stačí bohatě 20 km.

+1/0
14.8.2015 16:07

V21l81a80d79i16s75l53a59v 95B58u84r95y10š64e29k 3343436542194

myslím že to nemusí být u všech aut stejný, ale mám vyzkoušený, že mě stačí jízdy tak 5 km a je pořád plná

0/0
14.8.2015 17:31

J91a20r17o90s30l37a35v 53P75r86u92s84a 9282700242864

no este stesti ze nemam elektromobil ;-D

+1/0
14.8.2015 15:10

J22a57n 51F23r61o71l43í98k 6886380955714

Nedávno psali, že měli s těmi baterkami v elektormobilech problémy v Kalifornii když tam byla velká horka. Ovšem to jsou li-onky a ne olověné a tečou tam větší proudy.

0/0
14.8.2015 17:32
Foto

P84e46t62r 17P67r83o63c87h33á70z24k73a 3462286232754

Nemyslím si, že letošní horka baterkám nějak výrazně uškodí. Většina autobaterií je stavěná na ještě větší teploty.Problém budou možná mít ty super levné s marketů. S autem jsem absolvoval spoustu cest do zemí, kde bylo ještě větší horko než je teď tady u nás a vydržela baterka zhruba 8 let. I pak jsem ji měnil spíše preventivně než že by to skutečně bylo třeba.

+3/0
14.8.2015 13:46

P57e48t23r 24M90i63c86h47a53l 2480554571462

Bodejť, baterka v motorovém prostoru je vystavena mnohem vyšším teplotám, ale to pan Dvořák nechápe (jako mnoho jiných věcí).

+6/0
14.8.2015 16:36
Foto

P17e82t20r 33P71r73o46c91h21á31z72k74a 3712336322204

Asi tak...

0/0
17.8.2015 16:33
Foto

P25e91t37r 31Š77r83a53i41e10r 9523172602587

No ve Focusu jsem na podzim měnil originální akumulátor Voltcraft z roku 2008, takže to s životnosti až tak tragický nebude....:-P

0/0
14.8.2015 12:07

P19e82t21r 30V89l57c32e17k 5952815905217

já má podobnou zkušenost, ta samá baterka a také focus, 1,6i z 4/2008.....a baterka mně klekla minulý týden, při zastávce jsem ji už nenastartoval,  servisman mně říkal, že ten ten jsem už třetí....:-P

0/0
14.8.2015 14:02

M62a63r23t35i51n 48K62ř61í27ž 9513802340557

Na první baterii (originál Ford) 5 let a 180.000 km. Před dvěma týdny se rozloučila. Dle chlapíka ze servisu je to kvůli horku, že prej má natřískáno víc než v zimě. Bohužel, nová Varta stála skoro tři litry.

0/0
14.8.2015 11:44

J56a21n 62F58r23o55l74í49k 6506740895414

Na první baterii (Citroen SAXO) 12 let. Teď mám 8. rok Citroen C1 a stále původní. Vzpomínám se slzou v oku za socíku, kdy mě ve stejšnu vydržela baterka tři roky a někdy i skoro 4.;-D

+2/0
14.8.2015 17:37

P72e26t10r 77N52e91s48v32a14d26b59a 2404785556659

A teď to o karkulce prosim.

+1/−2
15.8.2015 14:59

T87o10m91á94š 21K65u46c24h91a80ř 3157531148651

Ten článek je napsaný tak, že ne všichni chápou, co tím autor myslel.

Prostým výpočtem startovacího času a proudu se může zdát, že článek je blábol, že alternátor startovací energii vrátí do baterie už za desítky sekund, maximálně minuty. Problémem ale je, že při vysokém startovacím proudu stovky ampér dochází ke ztrátám na vnitřním odporu baterie a i k jen částečně vratné degradaci elektrod. Ztráty i degradace jsou tím větší, čím víc (zjednodušeně řečeno) se propadá napětí na baterii a toto je dáno úbytkem na jejím vnitřním odporu a startovacm proudem. A tento vnitřní odpor i náchylnost k degradaci se zhoršuje při extrémních teplotách (plus i mínus) a se stupněm vybití baterie. Krom degradace pak baterie vlivem vnitřních ztrát odevzdává energii s nízkou účinností a skutečně se více ničí. S vysokou teplotou se pak přidává v článku zmíňená sulfatace. Při krátkých cestách pak dochází snadno k tomu (hlavně hůře startující diesely), že baterie je dlouhodobě nabitá třeba jen na 30..40%. (To je dáno primitivním dobíjením cca pevným napětím.) Sice vše funguje a v teple i startér bez problémů starutje, ale při dlouhodobém podnabitém stavu a vysoké teplotě takto baterie jednak degraduje sulfatací, a to výrazně rychleji při vyšších teplotách. Dále více trpí starovacími proudy, protože má při nízkém nabití vyšší vnitřní odpor.

Pak je opravdu běžné, že přijdou první mrazíky a ráno už nenastartujete, protože baterie je zasulfátovaná a nabitá jen na 30%, vysoký proud startéru při studeném motoru způsobí pokles napětí baterie pod 8V a vyloženě dochází k vytrhávání hmoty z elektrod  baterie a jeich borcení. I když takovou baterii dobijete, už většinou zvládne jen několik líných startů a odejde úplně.

+1/0
14.8.2015 11:40

T80o33m71á93š 97K50u11c45h24a13ř 3987941788411

Tento problém se většinou netýká aut startujících na cvrnk a parkovaných v nemrznoucí garáži, ale spíš toho, kdo má starší auto, hlavně nafťák, má v horším stavu dobíjení a instalaci a třeba ještě šetřil a koupil slabší baterii. Co s tím? Doba, kdy se baterie běžně nosily v zimě na noc domů do tepla na nabíječku už je pro většinu lidí pryč (i když nedávnou jsem takto v Brně u výstaviště pozoroval cca 70 letou paní, jak baterku zručně vytahuje z auta, jako by to dělala každý den.). Kdo má tu možnost, tak je vhodné jednou za týden, nebo za 14 dní připojit přes noc baterii na nabíječku. (Jenže toto bude málokoho bavit, že..) Současně na indikátoru cca uvidíte, na kolik procent nabitou ji provozujete. Osobně ještě takto provozovaným bateriím prodlužuji život jednoduchým přípravkem s relátkem a žárovkou, který je opakovaně plně nabije a vybije. To maá ale smysl, dokud baterie není zcela zničení, jen dlouhodobě málo nabíjená.

Většina lidí ale pochopitelně stejně nemá možnost (ani chuť) toto řešit a až baterka klekne prostě koupí novou. Při ceně 1000..3000 je skoro jedno, jestli je to za 6, nebo 10 let. jen je blbé, že baterka většinou klekne, když se to nejmíň hodí.;-)

+1/0
14.8.2015 11:43

P52e83t60r 68N96o84v37o10t66n34ý 1900806491772

Myslím, že bohatě stačilo napsat jen poslední odstavec. ;-)

Šel bych klidně tak daleko, že pokud je kvůli případnému dobití (zpravidla při prvních mrazech) nutné baterii vyndat z vozu a někam nést, je lepší jí rovnou vyměnit za novou. Jakékoli kontroly, proměřování, dobíjení, je jen ztráta času - kvůli výrobku za cca +- 1500. Je to vyloženě k smíchu, takového obsírání kvůli pár stokorunám (když se cena baterie rozdělí do let).

+2/0
14.8.2015 12:53
Foto

P46e64t27r 90P90r23o73c87h33á84z43k71a 3252496832844

Do dieselu si za kvalitní baterku trošku připlatíte. Tam vám 1500,- nebude rozhodně stačit. Počítejte s dvoj i více násobkem. Pokud tedy nejdete do baterky s marketu na dvě na tři sezony.

0/0
14.8.2015 13:49

P72e77t66r 46N40o64v92o40t72n54ý 1250246981802

Sice nejsem zastáncem vyhazování věcí nebo jejich drahého recyklování, ale kromě nabití akumulátoru, který se z nějakého důvodu vybil je jakákoli "údržba" zbytečná. Snad dobití před zimou u auta, které skoro výhradně stojí nebo jezdí jen za roh. I při ceně 3 000. A je otázka, jestli ta 2-3x dražší má i 2-3 násobnou životnost. Prostě skákat kolem výrobku za kdyby ty 3 000, aby se trošku prodloužila jeho několikaletá životnost je ekonomický nesmysl.

Jak psal někdo níže - stačí jednou za měsíc ujet 50 kilometrů v kuse. Akumulátor pak vydrží 5 - 10 i více let. Když ne, tak by mu stejně nic nepomohlo, protože byl prostě vadný z výroby.

+1/0
14.8.2015 15:11

P22a58v71e64l 80O95d22r18a80z14i52l 6294979277950

Ono nejde o to šetření, ale aby baterka klekla tak nějak civilizovaně a ne když potřebujete po silvestru nastartova na samotě u lesa ;-)

0/0
17.8.2015 11:55

J80a44n 52H24a93v55r33d43a 3186234522346

;-DTen článek je napsaný tak, že ne všichni chápou, co tím autor myslel;-D

Takže jste to vysvětlil takříkajíc vyčerpávajíce, že všichni, kdo měli dost času a dostatečné vzdělání, váš výklad pochopili..

0/0
14.8.2015 15:08

M24i27c42h47a95l 58U37r11b10a29n 4533567788499

Chtěl bych vidět, jak se tohle řeší u START/STOP systémů. Tam snad musí v tom případě být baterka s miniaturním Temelínem..:-)

+1/0
14.8.2015 11:23

T86o13m92á48š 39K17n15a82i48f61l 6803250227610

uplne normalne.. staci si nevsimat tehle alarmistickych clanku .. majicich za ukol vyvolat paniku a potrebu kupovat novou baterku :ú)

+2/0
14.8.2015 11:25

P64e23t40r 17V30l45c18e71k 5762475765917

celý problém není způsoben větší zátěží častým startem,  ale vyšším odpařováním ve vysokých teplotách. Já tomu také nevěřil, dokud se mně to nestalo.

0/0
14.8.2015 11:30

M31i26c40h89a21l 34U69r74b27a73n 4443637908849

Je pravda, že jsem měl bezúdržbovou baterku a největším problémem tam asi byla nemožnost dolít destilovanou vodu. Takže po 5ti letech klekla. Kapalina v ní byla zhruba kousek nad půlkou..

0/0
14.8.2015 11:38

T32o23m22á67š 40H10o32r47a 2319875558175

I kdyby ta baterie stála 3000 kč, tak ze pět let to je 600 kč na rok, 50 kč na měsíc...to bych opravdu neřešil, taková částka se dá ušetřit jen trošku šetrnější jízdou.

0/0
14.8.2015 17:55

M75a60r10t27i84n 29P83a34š41e32k 8469846695185

START/STOP systém funguje malinko jinak, k takovému startu motor baterku nepotřebuje, když zastavíte, motor se vypne a zároveň se rozepne spojka u setrvačníku, při následném startu spojka sepne a setrvačník opět roztočí motor

0/0
31.10.2015 0:51

R57a85d82e79k 43H50o18l98e77c65e97k 3566860978581

Já mám v autě originální baterku od března 2006, nekontroluju ji a ještě ani jednou jsem ji nemusel externě dobíjet. Najeto asi 170 tisíc km.

Když vezmu, že nová stojí asi 11 stovek, tak vážně nemá smysl jí v autě nějak opečovávat a kupovat si nějakou nabíječku už vůbec ne.

Už pár let čekám, že v zimě nenastartuju a zatím jsem se nedočkal. Vidím to na nějakou nejnevhodnější chvíli. :-)

+3/0
14.8.2015 11:17

P47e62t47r 30V49l75c21e95k 5332485285167

také jsem čekal na zimu....ale klekla mně při zastavení minulý týden ve vedru...;-D

0/0
14.8.2015 11:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.